Half Life: Blue Shift:

2005: Walkthrough door: Louis Koot

De Cheats:

De cheats zijn het zelfde als in het Originele Half Life. Pas de snelkoppeling, die de installatie op je bureaublad heeft gemaakt, als volgt aan

Het gaat hierbij dus om het laatste gedeelte: -dev -toconsole, die je zelf moet intypen. Vergeet daarna niet om op TOEPASSEN te klikken. Afhankelijk van welk versienummer jouw Blue Shift game heeft, zou het ook iets anders kunnen zijn, nl: -dev -console. 

Start het spel ALTIJD via deze snelkoppeling op en in het spel activeer je de CONSOLE via je TILDE ~ toets en dan kun je de Cheats intypen. Misschien moet je dan eerst nog het volgende intypen: sv_cheats 1 om de cheats te laten werken, maar dat hoeft niet bij iedereen zo te zijn.  De belangrijkste cheats zijn dan: 

Hoofdstuk 1: Insecurity:

Net als in elk vorig Half Life spel begin je "Half Life Bleu Shift" in de tram van het Black Mesa complex op weg naar je werk. Je kunt tijdens deze tramreis ook weer helemaal niks doen, dus ga rustig zitten en "geniet" van het ritje. Als het trammetje stopt, bij halte "Aeria 3 Security Facility", stap je uit en probeer je de Zilverkleurige deur te openen. Dit lukt niet want deze deur zit klem. Je hoort iemand aan de andere kant van de deur zeggen dat hij zal proberen de deur van de binnenkant te openen. Als je je nu eventjes omdraait naar de treinrails zie je een ander trammetje aankomen. Hierin zie je dan Gordon Freeman voorbij komen die ook op weg is naar zijn werk en naar zijn avonturen in het Originele Half Life. Als je het Originele Half Life hebt gespeeld dan weet je vast nog wel dat je toen, onderweg tijdens je tramritje,  je een bewaker hebt gezien die probeerde door een Zilverkleurige deur te komen. Deze bewaker ben JIJ dus NU en je naam is Calhoun

Zodra je collega bewaker de deur heeft geopend ga je er door naar binnen en de collega begroet je met de mededeling dat er de gehele ochtend al problemen zijn. Hij opent de dubbele deuren recht voor je. Ga hierdoor en loop vooruit en volg dan de gang naar rechts naar de volgende dubbele deuren. Hier staat een collega van je op wacht, achter de balie. De collega zal nu niet de deuren voor je openen. Hij geeft je op je donder omdat je zonder je uniform, helm en wapen bent. 

Eerst dien je je werkkledij aan te gaan trekken en je handvuurwapen op te gaan halen. Dus draai je om en loop helemaal naar achteren door de gang. Ga hier de 2 "gele" trappen, aan het einde van de gang af  (de trap rechts brengt je op een groot balkon waar een aantal frisdrankenautomaten staan). Onderaan de "gele" trappen ga je naar links en dan door de dubbele deuren en je bent in de MAIN HALL. 

Recht voor je een Balie met een collega receptionist bewaker erachter. Rechts staat een sciŽntist te kankeren tegen een andere collega achter een loket. Ga even naar het gekanker van die sciŽntist luisteren en loop daarna naar je collega bij de balie. Van beide krijg je info over de problemen die er deze ochtend in het Black Mesa complex aan de hand schijnen te zijn. Ga dan de gang, links van de balie, in. Deze gang is gemerkt "Personel Facilities". Volg deze gang en je komt in de personeels omkleed ruimte. Loop  naar achteren en ga dan rechts en vind in de achterste rij kastjes je eigen kast gemerkt "Calhoun". 

Trek je vest aan en zet je helm op je kop. Open het linkerdeurtje van je kast (de deur met je naam erop) en je ziet 2 foto's van de makers van dit spel. Tevens zie je 2 boeken liggen op de bovenste plank.  Je hebt nu je uniform aan en je helm op je kop. Nu nog je handvuurwapen ophalen. Verlaat de omkleedruimte en keer terug naar de balie in de Main Hall. De receptionist heeft gezelschap gekregen van een andere collega en deze geeft je nu de opdracht om naar Sector G te gaan waar wat problemen zijn met de Main Access Lift.

 Maar eerst moet je toch nog je vuurwapen gaan halen. Ga nu de gang, rechts van de balie, in en volg deze naar de Lift. Ga de lift in en druk in de lift op de knop en je daalt ermee naar beneden. Als de lift is gestopt ga je eruit en volg je eerst even de gang naar links naar de Videocamera ruimte. Open de deur via het Keypad, rechts naast de deur, en ga dan door de deur en de trap op en je bent in de video surveillance ruimte. Hier kun je de 3 grote schermen activeren middels je actie toets en even kijken naar wat er zoal aan de hand is. Volkomen nutteloos, dus verlaat de videoruimte en keer terug tot aan de lift. Wel weer even de deur van de videoruimte openen middels het Keypad, links van de deur. 

Volg, vanaf de lift, nu de "Blauwe" gang naar de Armory. Aan het einde van de gang open je weer een deur via het Keypad. Volg de gang verder rechtsom naar de Armory waar je van je collega achter het loket dan je vuurwapen krijgt. Draai je dan om en ga de trap weer op, draai dan links en loop naar de grote ramen, waarachter je de schietbaan ziet. Draai weer links en loop naar achteren en ga dan de 2 trapjes af. Draai rechts en ga door de deur en je bent op de schietbaan. Kijk hier even in elk onbezet hokje voor Ammoclips. Ga maar niet schieten op de Targets. Dat kost je alleen maar Ammo en dat heb je straks nog hard nodig. Goed verlaat de schietbaan en keer nu helemaal, via de Armory en de lift, terug naar boven naar de Main Hall. Ga hier, tegenover de balie, door de dubbele deuren, door de gang en dan via de 2 gele trappen weer omhoog. Weer boven gekomen, loop je door de gang naar achteren, naar de dubbele deuren waar je voorheen niet verder door mocht.  Omdat je nu volledig voor je dienst bent uitgerust zal je collega nu wel deze deuren voor je openen en je nog een fijne dag toewensen. 

Ga dus nu door de deuren en volg de "Bruine" gang. Je komt over een halfrond "balkon" waar een sciŽntist zenuwachtig heen en weer huppelt. Volg dit balkon en ga dan verder de trappen op. Bovenaan zit een collega van je op een stoel te kijken hoe een reparateur er niet in slaagt om zijn werk goed te doen. Ga hier naar rechts en volg het pad verder vooruit en dan weer naar rechts en dan ga je links in de hoek door de volgende dubbele deuren de volgende gang in. Deze gaat naar rechts en eindigt bij een paar frisdranken machines. Links is dan de tramtunnel en rechts zit een sciŽntist op een bankje de krant te lezen. 

Deze sciŽntist verteld dat je tot St. Juttemis op de tram kunt gaan wachten, want het tramsysteem doet het niet. Je hebt echter haast dus loop je, links van de frisdrankenmachines, het platform op en op het platform ga je naar rechts en daal je de rode ladder gemerkt "Maintenance Access" af. 

Onderaan de trap ga je naar rechts en dan achterin in door de ijzeren deur. Je volgt de korte gang en daalt de 2 trappen af en komt in een kelderruimte. Rechts een "High Voltage" hek waarachter een generator staat. Links een deur waar een metalen vat voorstaat.  

Open je de deur in het "High Voltage" hek en ga erdoor naar de generator. Haal hier, rechts naast de generator, de hendel op de zilverkleurige muurdoos over om de generator aan te zetten. Draai je om en ga terug door het hek en schuif het ijzeren vat weg die de deur blokkeert. Open dan deze deur en stap erdoor. Het is donker dus doe eventjes je zaklamp aan en zoek je een weg door de korte donkere ruimte. Laveer tussen de obstakels door naar de volgende grotere, weer verlichte, ruimte. Hier klim je rechts de korte rode ladder op en spring je bovenaan de ladder naar links het ijzeren looppad op. Volg deze en dan ga je door de volgende deur. Je bent nu bij het kanaal. Je moet naar de overkant maar de brug is omhoog en het hek is dicht. 

Draai rechts en loop naar de toegang voor de brug in het midden. Wacht tot het Trammetje met daarin de ADMINISTRATOR, die ook op weg is om zijn werkdag aan te vangen, voorbij is en wacht dan tot, rechts van het hek, het lampje groen is. Druk dan op de knop en de brug zakt naar beneden en het hek gaat open. Loop over de brug naar de overzijde en ga hier rechts door de volgende ijzeren deur. Volg de gang en ga dan links de trappen op en dan door de volgende ijzeren deur en je staat weer op een tramplatform. Ga hier naar links en volg dan verder de gang naar de "Sector G Main Access Lift". 

Je komt dan vanzelf in deze lift terecht waarin 2 sciŽntist al heel ongeduldig op je staan te wachten. 

De ene begint tegen je te kankeren en eist dat je de lift in beweging zet. 

Draai naar links en je ziet het grote liftbedieningspaneel. Druk hier op en de lift daalt dan naar beneden. Het is een moeizaam ritje naar beneden met deze lift, die ook een paar maal stopt. Je kunt nu verder niks doen dan gewoon af te wachten. Op een gegeven moment zal de lift stoppen en hoor je allemaal knallen. Op dit moment heeft GORDEN FREEMAN dus zijn experiment verknalt en dus de cascade reactie veroorzaakt in het originele Half Life. Je ziet de Aliens binnen "stromen" en er gebeurd nu van alles. Opeens begint je lift naar beneden te storten en stort op de bodem van de schacht te pletter. De 2 sciŽntist zijn dood, maar jij, CALHOUN, heeft de crash overleeft en je kunt nu aan het echte werk beginnen.

Hoofdstuk 2: Duty Calls:

Verlaat het wrak van de lift. Je pakt gelijk de koevoet van de vloer, die hier vlak voor het lijk van je dode collega op de vloer ligt. Hou de koevoet maar in je hand. Je bent in een gang die vol staat met dozen.  Ga nu eerst, links van het lijk al die dozen stuk rammen met je koevoet. Je vindt daar dan vind dan 1 Ammoclip en een Health Terminal aan de muur. 

Gebruik de Health Terminal, indien nodig, en ga dan terug naar het lijk bij de lift en volg de gang verder naar achteren. Ram onderweg alle dozen stuk. Je komt dan bij een trap die links naar beneden gaat en word besprongen door 2 van die "piep Beestjes". Dit zijn "Houndeye's" en hun elektrische ontladingen zijn dodelijk.

Kill de Houndeye's met de koevoet en ga dan  die trap af naar beneden. Beneden kun je de ijzeren deur, achterin, niet openen, dus draai je om en ga weer naar boven en ga dan links af en volg de gang, langs de dozen. Je komt dan aan de andere zijde van die trap uit. Sla de dozen stuk en pak van de stelling, voor je, de Ammo Clip. Ga dan rechts de gang in. Deze staat volgepropt met dozen dus sla ze allemaal stuk om vooruit te kunnen gaan. Sla gewoon alle dozen hier stuk. De gang heeft een afslag naar links en deze brengt je in een grotere ruimte waar je aan de muur een zilverkleurige elektra doos ziet bevestigd. Deze heeft geen hendel. 

Je kunt nu eerst even hier ook alle dozen stuk slaan, maar je zult niks bruikbaars vinden. Ram nu die zilverkleurige elektra doos aan de muur stuk met je koevoet. De Elektradoos ontploft en het word dus nu hartstikke donker. Doe dus je zaklamp aan en vind de weg terug door de gang naar die trap naar beneden, waar je zojuist die eerste 2 Houndeye's hebt gedood. Ga weer deze trap af en omdat je de power nu hebt uitgeschakeld kun je nu wel die ijzeren deur open maken. 

Dus ga nu door deze deur en volg de gang er achter. De gang mond uit in een grotere ruimte waar giftig en radioactief water op de vloer drijft. 

Dood de Headcrabs met je Koevoet ( Spaar je revolver Ammo voor de meer gevaarlijke vijanden die je straks zult tegen komen) die op je af springende spring dan op de tafel, maar zorg dat je niet in aanraking komt met het giftige water. Loop  over de tafel en spring er aan de andere zijde weer af. Ga dan links door de ijzeren deur en je bent in een kleinere ruimte met groene vaten. Kill de Headcrabs.

 Klim hier dan, in de hoek rechts naast de stelling, de ladder op. Draai bovenaan de ladder naar links en spring van de ladder. Je bent nu in een soort kruipruimte boven het plafond. Loop rechtdoor en als deze ruimte breder word draai je naar rechts.  Je ziet een SciŽntist zitten in het licht van zijn zaklamp.

Kruip onder de balk door naar de SciŽntist. Hij verteld je dat je enige uitweg via het kanaal is. Ga, links van de SciŽntist, naar de rand en je kijk dan de grote ruimte met de tafels en het giftige water weer in. Achterin zie je een hekwerk met daarachter 3 rode tonnen met explosieven erin. Trek je pistool en knal die tonnen achter dat hek stuk. Door de explosie word er een bres in het hek geslagen. 

Kruip terug onder de balk door en daal de ladder weer af ( Je kunt ook hier nu naar beneden springen maar zorg dan wel dat je op de tafel land) en ga dan terug door de deur en je bent terug in de ruimte met het giftige water. Loop hier links langs de tafel naar achteren en ga dan door die bres in het hek.  Ga dan rechts, links en rechts en loop dan helemaal door naar achter die kooi die je ziet hangen. 

Deze kooi is feitelijk een lift die je naar de overzijde brengt, dus druk op de knop in de muur, draai je om en ren de kooi in want deze zet zich gelijk in beweging. De kooi brengt je naar de overzijde. Terwijl de kooi onderweg is zie je een paar Houndeye's verschijnen. Schiet ze maar vast dood, voordat de kooi de overzijde heeft bereikt. Ga dan uit de koo1 en naar  links naar de halfronde deur van de Noord Tunnel. Deze gaat niet open. Rechts zit een kleinere deur. Ga daar door en je komt bij een generator. Druk hier, rechts van de generator, op de knop voor de Zuid Tunnel deur.

en ga weer naar buiten door dezelfde deur. Je ziet dat nu de grote halfronde deur van de Zuid Tunnel nu half open staat. 

Er zullen waarschijnlijk nu 2 of 3 van die Alien Slaves inbeamen. 

Kill ze en kruip dan onder de half geopende deur van de Zuid Tunnel door.  Vervolg in de tunnel je weg, laverend langs de grote ijzeren kisten naar achteren maar breek ondertussen wel alle kleinere kratjes. De tunnel gaat dan linksaf naar een tussen deur die een klein beetje open staat. Er komen Houndeye's onder de deur door. Kill ze. Kruip dan onder de deur door en je bent in de Kraanruimte.

Kill de overgebleven Houndeye  en kijk even rond en ook omhoog. Dit schijnt een DEAD END te zijn. Maar kijk omhoog. Je ziet boven je hoofd 2 liftkooien hangen en bij de hoogste kooi zie je ook een, onbereikbare, rode ladder hangen. Verder zie je bij de laagste liftkooi er 2 grote  kratten staan. Bij de andere muur is het bedieningsconsole voor deze 2 liften. Voor je staat ook een groen vat en er ligt ook een groen vat  op zijn kant en daar onder ligt het lijk van ťťn van je collages.  Pak eerst even de 2 Ammo Clips op, bij het lijk,  en loop dan naar achteren en je ziet dat er achter de 2 grote kratten ook nog een klein kratje staat.  Het is de bedoeling dat je die rode ladder bereikt, boven bij de hoogste liftkooi. Dit doe je als volgt:

Schuif eerst de recht opstaande groene vat tot vlak bij de laagste liftkooi.  Ga dan naar achter de Crane Control unit. Met de linker hendel laat je dan de laagste kooi iets verder omlaag zakken tot deze iets hoger hangt dan de groene ton. Met de rechter hendel laat je nu de hoogste kooi, bij de rode ladder, zakken tot ongeveer halverwege  die elektra vonkjes, die je onder de ladder uit die muur ziet komen, en de onderkant van de rode ladder. 

Ga dan het rechtopstaande groene vat zo dicht mogelijk tot bij de achterste kooi schuiven. Haal dan dat kleine kratje op van achter bij die 2 grote kratten en schuif deze tot tegen dat groene vat aan. Klim dan via dit kleine kratje bovenop het groene vat en spring dan daar vanaf in de liftkooi en dan, via een RUNNING JUMP tot bovenop de grote kratten. Hiervandaan doe je nogmaals een RUNNING JUMP naar de hoogste liftkooi en dan spring je daar vandaan naar de ladder. Als je het allemaal goed hebt neergehangen dan is dit een fluitje van een cent, maar je zult hier best en paar keer over moeten doen.

In ieder geval, als je eenmaal aan deze ladder "hangt" dan klim je naar boven. Boven ga je naar links en helemaal naar achteren, dan rechts en verder vooruit. Je komt in de "Drainage Canal Access". Ga hier naar links en volg de gang naar "Entry Point B-03". Je komt in een grote ruimte. Kill hier eerst alle Alien Slaves die hier binnen teleporteren en ga dan naar rechts en in de hoek naar de B-03 ladder.

Klim deze ladder af en onderaan deze ladder loop je over het rooster naar achteren en dan kruip je rechts door de opening. Loop over de betonnen balk naar achteren tot je op de ijzeren loopbrug bent gekomen. Ga hier naar rechts en dan door de ijzeren deur. Ga dan naar rechts en volg de gang. De gang  draait naar links en dan kun je niet verder. Voor je hangt een ladder die omhoog gaat. Links gaat er een ladder naar beneden het giftige water in. Je moet die ladder voor je zien te bereiken en dat doe je via een RUNNING JUMP .

Neem dus een aanloop en druk dan op het juiste moment op je Springtoets om die hangende ladder te bereiken. Mocht het niet lukken dan kieper je in het giftige water onder je. Zoek dan zo snel mogelijk die ladder op waarmee je weer op het platform kunt komen en probeer deze sprong opnieuw. Je kunt ook eerst even een Quick Save doen om daarna een Quick Load mocht je eerste poging mislukken. In ieder geval, als je eenmaal de ladder vast hebt dan klim je omhoog en boven gekomen draai je gelijk aan het wiel dat je meteen voor je ziet, op de linker pijp

Ga dan dit ijzeren pad naar links volgen. Het ijzeren pad gaat dan linksaf en er is dan stoom. Ren door de stoom (je loopt enige schade op) en dan gaat de gang verder naar rechts en weer naar rechts en dan weer naar links en brengt je uiteindelijk in een soort controle kamer.  Ook deze kamer schijnt weer een DEAD END te zijn.

Links hangt een Health terminal en een Energy terminal. Gebruik ze indien nodig en loop dan naar achteren naar het "raam". Voor het "raam" staat een knoppenkat. Kijk omlaag uit het raam. Onder je zie je wild stromend water. Kijk naar de overkant. Je ziet daar een schuine goederenlift schacht. Druk nu op de knop. Aan de overzijde komt nu het liftplatform naar beneden en deze lift brengt  2 Aliens Slaves naar beneden.

Kill de Slaves van waaruit je nu bent. SAVE GAME. Klim dan in het raam en spring naar beneden het kanaal in. Zwem naar LINKS, dus  tegen de stroom in en weg van die rood/oranje draaiende maalwielen die je zullen vermorzelen als je er in geraakt.  Volg het kanaal terug tot bij de ijzeren brug. Klim dan, links,  via de ladder uit het water en naar boven en je bent terug bij die deur waar je even geleden doorheen bent gegaan. Draai naar rechts en loop over de brug naar achteren tot aan de achtermuur, ga links en stap vooruit tot de railing, draai weer links en stap weer tot tegen de railing. Voor je weer een ladder waar je naar toe moet springen. 

Dus klim eerst op de railing en spring dan naar de ladder en klim helemaal omhoog. Bovenaan de ladder draai je naar links en spring je van de ladder op het rooster pad. Draai links en loop over het rooster naar links en dan ga je rechts af en helemaal naar de achtermuur. Klim hier op de bruin/gele balk en volg deze naar rechts tot aan de grote opening links. Ga in deze opening staan. Onder je is nu  een groot bassin waarin 2 vaten drijven. Aan het plafond hangen een paar Barnacles. 

Je moet de richel aan de overkant zien te bereiken. Maar het water staat te laag. Het waterpeil moet omhoog worden gebracht. Je ziet, rechts achter bij de 2 dikke bruine pijpen, dat daar het rooster open is. Daar moet je door. Kill eerst even de Barnacles die je ziet hangen aan het plafond en spring dan naar beneden het water in. Zwem naar rechts achterin en ga dan door de achterste opening (je moet even duiken) en in het kleinere bassin zwem je helemaal naar links achterin en verdraai je het wiel van de Flow Control. 

Hierdoor stijgt het water, dus duik onder en zwem terug door de opening naar het grote bassin. Zwem naar de oppervlakte en zoek het drijvende vat dat het dichtst bij de richel drijft. Zwem naar dit vat en vanuit het water spring je op dit vat en vanaf dit vat spring je dan tot op de richel.  Ga dan eerst even, links, de 2 kratjes breken voor een extra Ammo Clip en volg dan de richel naar rechts, naar de deur. Voor de deur ligt het lijk van een collega en hier vindt je dan nu de SHOTGUN en wat SHOTGUN AMMO.Ga dan door de deuropening en ga links. Kill de 2 Alien Slaves die teleporteren en loop de gang door. Je komt weer op een ijzeren looppad en deze gaat naar rechts. Volg dit pad en opeens stort er een gedeelte in omdat een stomme Alien Slave verkeert in teleporteert. Draai je om en kill de Alien Slave achter je. Draai terug om naar het gat in het pad en loop tot aan het randje. 

Kill eerst de Barnacle, die aan de overzijde hangt,  en spring dan naar links op de onderste dikke pijp. Loop over deze pijp tot helemaal naar achteren en spring er dan naar rechts vanaf op de stenen vloer. Ga dan rechtdoor en bij de dikke ronde ijzeren pijpen (pilaren) rechtsaf, dan links en verder tussen de pijpen door naar een ijzeren loopbrug waar je ziet hoe 2 gemuteerde sciŽntist een collega van je opvreten. Kill ze met de Shotgun vanwaar jij nu bent (anders kom jij ze meteen tegen) en volg de brug verder.  Deze gaat naar links en mond uit in de volgende gang. Kill hier ook de mutanten die opduiken en pak het Vest en de Ammo van de vloer. De gang gaat naar rechts en langs een generator en dan weer naar rechts. Kill nog een mutant. Breek ook even de kratjes voor een Ammo Clip en volg de gang verder en over de ijzeren loopbrug. Links is dan een Health Terminal. 

Ga onder het waarschuwingsbord door en dan tussen de pijpen naar links en je komt bij het einde. Onder je is dan een waterig pad met daarin een "Bullsquid". Knal het beest een kogel in zijn kop en daal dan de ladder voor je voeten af. Volg beneden het waterpad naar rechts. Doe dat langs de rechter muur en loop door naar achteren. Er teleporteren hier wat Alien Slaves in dus kill. Aan het einde ga je naar links. Kill  weer een Bullsquid en ga verder door de gang. Deze mond uit in een volgende gang. Draai hier eerst naar rechts en kill de Bullsquid die bovenaan de "oprit" voor de lift staat. Die lift heeft geen power. Draai je dus om. Achter in de gang zie je een Zilverkleurige Stroomkast hangen. Ga daar naar toe, maar kill nog wel even de Bullsquid die dan in de afslag naar links staat. Haal de hendel over, die aan de linkerkant van dat stroomkastje zit en de lift heeft weer stroom. 

Draai je dan weer om en loop nu door de gang terug en dan de "oprit" op naar de lift. Ondertussen nog even een Alien Slave killend die in komt teleporteren. Links van de lift vind je op een krat nog wat Ammo en ook een Healthkit en als je de kratten breekt vind je nog een Ammoclip. Ga dan op het liftplatform staan, druk op de knop en je gaat naar boven. Boven gekomen ga je naar rechts en weer rechts. Volg het ijzeren pad. Je komt dan in een grotere ruimte waar je rechts de schuine lift omhoog ziet en links, aan de overzijde van de afgrond, het raam van die controlekamer waar jij op de knop hebt gedrukt om de schuine lift naar beneden te brengen. Onder je is dan weer het kanaal. Op het liftplatform staat nu een kist met explosieven en daarachter staat nu, waarschijnlijk, een Alien Slave. 

Kill de Alien Slave maar zorg dat de Explosieven Kist niet laat ontploffen. Duw dan deze kist explosieven naar de rand van de afgrond en laat de kist naar beneden in het kanaal vallen. De kist drijft dan met de stroom mee naar links door het gat en komt dan in aanraking met die oranje "Hakmachines" en explodeert en hierdoor zal er een bres geslagen zijn in de hakmolens. Wacht hier boven op deze ontploffing. Spring dan naar beneden het kanaal in en zwem dan naar links, het kratje volgend dus. Je komt in de ruimte met die hakmolens en hier is nu links ťťn ervan weg. Zwem dus door de bres en dan naar achteren waar je dan de ladder vastgrijpt en omhoog klimt de brede ronde schacht omhoog. Bovenaan de ladder kom je op de ronde richel.  Je hoort nu 2 soldaten "klagen" over de vele slachtoffers die onder de commando's vallen. Volg de richel in de schacht rond naar de uitgang en volg dan de gang, links, rechts en het volgende level word geladen:

Hoofdstuk 3: Captive Freight: 

Na de Loading volg je de gang verder en je komt in een eindkamer met in het midden een groot rond rooster waarop een ladder omhoog door een lange ronde schacht gaat. Breek hier even de kratten in de hoop op Ammo maar je vind waarschijnlijk niks en klim dan de ladder op helemaal naar boven. Je komt uit de schacht en je bent in de open lucht. De straat gaat rechts naar een tunnel en ook recht vooruit gaat de straat naar een tunnel en daar staat een legertruck achter de zandzakken. Daar staan ook 2 automatische schildwacht machinegeweren. Dat zijn zogenaamde "Turrets".

 In die legertruck kun je Handgranaten en Satchels (boobytraps) vinden. Dus als je die wilt gaan ophalen, ren dan zigzaggent over de weg richting de legertruck en schakel dan, snel, met de Shotgun de twee Turrets uit. Klik dan in de legertruck en grijp er alle Ammo uit. Heb je dat gedaan keer dan terug naar de schacht waar je zojuist uitkwam en ga dan links naar de tunnel. Druk, rechts naast de grote halfronde tunnel deur, op het paneel om de tunnel deur te openen. Volg de tunnel die dan linksaf en dan rechtsaf gaat. In de tunnel staat dan  een jeep. Links naast de jeep ligt het lijk van de bestuurder. 

Loop naar het lijk en grijp de Colt en de Ammo. Voorbij de jeep is er rechts een diepe nis. In de nis is een tralie hek met daarin een deur die is afgesloten met een hangslot. In de nis staan ook 2 Explosieve vaten. Volg de tunnel verder links de hoek om. Hola..... van af de uitgang wordt je dan onder vuur genomen door de commando's en deze sluiten dan ook de tunnel af. Loop terug naar de jeep en ga hier dan links de nis in. Achter het hek is een ruimte waar een groot luik in de grond zit. Breek het hangslot stuk met je Koevoet of knal vanaf een veilige afstand een kogel in de die 2 vaten zodat ze exploderen. Door de explosie zal de deur in het hek ook open gaan.

Ga dan door het geopende hek en draai aan het wiel om het luik voor de "Steam Tunnel Access" te openen. Daal de ladder in deze schacht dan af. Opeens breekt de ladder en je valt het laatste stuk naar beneden. Beneden kill je de Headcrab. Je bent nu in de "Steam Tunnel Maintenance Area". Ga vooruit en dan linksaf. Kill de Headcrab en volg de tunnel, links, links, trapje af en je komt bij een gesloten ronde ijzeren deur. Draai hier dan rechts aan het wiel om deze deur te openen. Ga door de dan geopende deur en volg de tunnel verder. Trap af, links, kill Headcrab, rechts, kill Headcrab en loop verder tot aan de "Stoompijpen".

Druk je tegen de linkermuur aan en ga dan voorzichtig vooruit tot voorbij de voorste stoompijp. De stoom uit deze pijp komt net niet tot aan de linkermuur. Je staat dan tussen de twee stoompijpen. Draai naar rechts. Je ziet een wiel aan een pijp. Draai aan het wiel tot het dicht zit en wacht dan even tot er geen stoom meer uit de twee pijpen komt. Vervolg dan je weg door de tunnel. De tunnel gaat weer naar rechts en je komt bij een instorting. Ga hierover verder door de tunnel. De tunnel gaat dan verder links, links en dan staat het volgende stuk van de tunnel onder water. Loop het water in en de tunnel word dan dieper en breder en je zakt vanzelf onderwater. Doe je Zaklamp aan en zwem helemaal naar achteren tot aan de volgende dichte ronde deur. Onderwater vindt je dan, rechts, het wiel om deze deur te openen. Draai aan het wiel en zwem dan door de geopende deur en je komt weer boven water. 

Volg de tunnel verder links. Rechtdoor loopt de tunnel dood en daar zit een Bullsquid. Kill het en ga verder naar rechts. Je komt in een eindruimte. Rechts is hier een lift en links een hek.  Achter het hek staan wat explosieve vaten. Kill hier de Headcrabs en je kunt, voor de lol, die explosieve vaten laten ontploffen.  Ga in de lift, druk op de liftknop en je gaat omhoog.  Als de lift weer is gestopt dan stap je uit de lift en kill je, rechts bij de kratten, een paar Headcrabs. Draai je dan om en volg de brede halfronde gang. Kill Headcrabs. De gang gaat verder rechts, links, kill de Alien Slaves die in teleporteren.  De gang gaat verder naar rechts, kill nog 2 Alien Slaves, volg de gang verder naar rechts en loop voorbij het laddertje dat dan midden in de gang staat. De gang gaat dan linksaf. Kill  nog een paar Alien Slaves en je komt bij een splitsing. Kill hier even alle Alien Slaves

Je kunt nu eerst rechtdoor de gang blijven volgen maar dat brengt je dan in een grote eindkamer met de machine voor het ventilatie systeem. Daar valt verder niks te beleven behalve veel Headcrabs die je kunt killen en kratten die je kunt stukslaan om een Health Terminal te ontdekken. Je kunt dit gaan doen maar je moet weer terug keren naar deze splitsing want je echte route gaat hier rechts verder.  Dus volg de rechter gang verder. De gang gaat dan  naar rechts en dan wordt je geconfronteerd met een aantal blauwe elektrastralen. 

Time het goed om hier ongeschonden voorbij te rennen en daarna gaat de gang verder linksaf. Doe nu wel even je zaklamp aan want dit stukje gang is donker. De gang dan weer rechtsaf.  Kill Alien Slave en dan gaat de gang weer naar links en is dan VERSPERT door een instorting. Kill hier de twee Alien Slaves. Je kunt niet verder. Als je echter goed kijkt dan zie dat er boven de puinhoop een stuk ventilatieschacht schuin omlaag hangt. 

Draai je om en je ziet in de hoek bij het rooster een aantal kratjes staan. Loop daar naar toe en breek alle houten kratjes. Je houd 2 IJZEREN kratjes over, een kleine en een wat grotere. Schuif nu eerst de grootste van deze 2 ijzeren kratten tot vlak onder de "Mond" van de schuin afhangende ventilatieschacht. Schuif er dan het kleinere kratje tegenaan en klim via deze kleine krat op het grotere krat en spring dan IN de schuinsafhangende ventilatieschacht. 

Doe je zaklamp aan en kruip door de schacht. Deze gaat dus schuin omhoog, dan linksaf, gaat weer iets omhoog en komt uit bij een links/rechts splitsing. Links brengt niks, behalve een Headcrab die je even op je koevoet trakteert. Ga dus rechtsaf en na een paar stappen is er links een houten rooster. Breek dit  rooster en kruip er door. Kil de Headcrab en volg deze nieuwe schacht nu helemaal naar het einde waar het loodrecht naar beneden gaat. Laat je naar beneden vallen en op de boden moet je even goed draaien om de Headcrab te killen dan moet je BUKKEN om het laatste stukje van deze schacht door te kunnen kruipen naar het rooster. Breek het rooster en spring, via de kratten links, naar beneden tot op de vloer van deze ruimte, waarin 3 grote vaten staan waarvan er ťťn de deuropening verspert. Schuif dit vat uit de weg en loop naar buiten. 

Je bent nu in een trappenhuis met voor je een generator. Ga eerst even links de trap naar beneden af . Je komt dan weer bij de versperring maar nu aan de andere kant ervan. Pak hier alle Ammo op bij de dode bewaker en ga dan terug de eerste trap weer op. Loop voorbij de deur en de generator verder door naar de volgende trap maar ga deze nog niet op. Boven staan 2 commando's op je te wachten, dus smijt eerst even een paar handgranaten naar boven om ze uit te schakelen. Na de ontploffingen ga je naar boven. Pak de  wapens en de Ammo van de 2 gedode commando's en ga dan, rechts,  door de deur het Maintenance Office binnen. 

Hier binnen  zit een bijna dode sciŽntist. LUISTER NAAR HEM. Hij verteld je o.a dat je zijn vriend, Dr. Rosenburg, moet zien te vinden want deze kan je verder helpen met je ontsnapping. De sciŽntist sterft. Pak, links uit de stelling, eventueel de Medkit en, rechts, wat Ammo uit de middelste lockerkast.  Ga weer naar buiten en loop naar de deur tegenover je. Voor je die bereikt word de deur open getrapt door een commando. Kill hem en ga door de deur. Volg de gang welke 2 keer naar rechts gaat en dan ga je trappen op en boven ga je door de deur en je bent in het Hoofd Trappenhuis. Ga hier helemaal naar boven en kill daar de 3 Commando's. Daal dan weer naar beneden tot de 1e verdieping en ga hier de deur door en je komt in een smalle voorraadkamer. Loop deze naar rechts door en ga door de deur en dan ga je links door de deur naar buiten. 

Je bent nu op een lange binnenplaats met voor je 2 witte jeeps met daaromheen een paar commando's. Achterin zie je de toegang tot een tunnel en nog meer commando's. Wel.... schakel alle commando's uit zonder zelf dood te gaan en verzamel dan hun ammo en wapens. Je kunt ogenschijnlijk nu niet verder want die tunnel deur gaan niet open. Keer terug naar de deur waar je uit kwam en vlak daarvoor ga je dan, rechts, de nis in. 

Het onderste raam, in de muur boven de groene kist, word opengetrapt door een commando. Gooi een goed gemikte handgranaat door het kapotte raam om hem uit te schakelen en klim dan op de groene kist. Draai naar links en spring vanaf de kist op de voorste stapel autobanden en dan op de achterste stapel banden. Klim dan op de richel aan de muur en loop hierover naar dat stukende raam en spring erdoor naar binnen. Ga links door de deur en dan door de volgende deur rechts. Volg de gang naar de Security Room en binnen pak je de Ammo en het Pistool van de tafel en schiet je, links, het slot stuk van de deur in het hek. Pak dan achter dit hek het Kogelvrije Vest en links en rechts de Ammo van de kisten. 

Ga het kantoor weer in en ga dan, achter de brandblusser, de gang in en dan rechts door de deur naar buiten. Voor je zie je een deur gemerkt "Parcel Recieval". Laat deze maar voor wat het is want daarachter vindt je alleen maar 3 dode sciŽntist. Dus ga naar links. Je bent nu in een grote containerloods met 2 platte goederen wagons. Op de linker wagon staat een Blauwe Container en op de rechter wagon een Rode container. 

Schakel eerst alle commando's hier uit. Breek kratten en verzamel Wapens en Ammo. Spring dan op de trekhaak van de  wagon met daarop de Rode Container en ga de container binnen. 2 sciŽntist zijn  hier binnen maar geen van hen is Dr. Rosenburg. Verlaat de container en open dan de Blauwe Container . Hierin vertoeven  3 of 4 Alien Slave, dus kill ze. Ga dan naar rechts van de Rode Container naar de deur van de storage Room. Deze deur  word van binnenuit open getrapt. Kill de 2 Commando's en ga naar binnen. Breek de kratten en ga dan rechts achter door de volgende deur van de "Freight Yard" naar buiten. 

Doe even je zaklamp aan en ga links verder door de gang en dan links door de volgende deur en je bent buiten en bent nu op een grote binnenplaats met laadperrons waar 2 goederen treinen staan. Het wemelt hier van de commando's, dus ga in dekking en schakel ze allemaal eerst even uit en verzamel dan hun wapens en Ammo. Ga dan, tussen de twee containerwagons, het perron op. Op de linker trein staat een rode container  van waaruit je stemmen hoort.  De twee grote ronde HASPELS verhinderen echter dat je de Rode Container kunt open maken. Op de andere trein zie je een paar grote groene kisten staan. Breek de kist open, die op het verlaagde deel van de wagon staat.

 Er komt een .50 mitrailleur te voorschijn. Deze staat dus VAST en is gericht op de grote houtendeur van de tunnel gemerkt met "Freight Storage Yard Access". Draai je weer om en loop naar de trein met de 2 Haspels erop. Breek of schiet de 2 houten stutten stuk die de achterste Haspel op zijn plaats houden. Deze haspel rolt dan van de trein. Doe dan hetzelfde voor de voorste Haspel en open dan de Rode Container. Ook de sciŽntist hier binnen is niet Dr. Rosenburg. Ga NU terug naar de .50 mitrailleur en gebruik je actietoets om deze te kunnen bedienen en dan je muisknop om te kunnen vuren met dit ding. De tunnel tegenover je gaat open en er "stromen" nu commando's uit. 

Probeer zoveel  mogelijk commando's om te leggen met de .50 mitrailleur. Sommigen slagen er echter in om op de binnenplaats te komen en nemen jouw dan onder vuur, dus ga in dekking en probeer ze op te "ruimen", of ren zo snel mogelijk de tunnel in. Dat moet je toch. Heb je alle commando's uitgeschakeld en hun wapens en Ammo verzameld, ga dan de tunnel in waar zij uitkwamen en volg deze treintunnel naar achteren en je beland op een volgende binnenplaats. 

Ook hier staan 2 goederen treinen. Op de linker trein staat een TANK. Ook hier Commando's die het op je voorzien hebben. Meteen voor je staat een legertruck. In de laadruimte van deze legertruck vindt je de ROCKETLAUNCHER, dus klim snel in de legertruck, grijp de ROCKETLAUNCHER en de Ammo en zorg dat je heel snel weer uit de truck komt. De Tank zal een granaat afvuren op de truck en hierdoor zal de gehele bovenkant van de truck worden verwoest. Maar je hebt nu de ROCKETLAUNCHER, en hiermee kun je die TANK uitschakelen. Gebruik de treinen als dekking, schakel commando's uit en gebruik dan de ROCKETLAUNCER op de geschutskoepel van de TANK om deze uit te schakelen. Mik op het draaipunt van de geschutskoepel. Je red het niet met 1 schot.

Als je hier alle commando's en de TANK hebt uitgeschakeld breek je alle kratten die je ziet, ook op de Tanktrein, en verzamel je alle wapens, Ammo en Medkits. Ga dan naar achter de Tanktrein en ga door de zijdeur gemerkt "Maintennance Access". Volg de gang, rechts en dan weer rechts en open de volgende deur. Ga niet gelijk door deze deur. In de treintunnel staat rechts een Turret opgesteld, dus smijt nu eerst een handgranaat, door de deur naar die turret en ga dan na de ontploffing door de deur de treintunnel in en volg je deze naar links. Het is maar een korte tunnel en aan het einde is de tunnel geblokkeerd door een goederenwagon met daarop 3 grote kisten. Ook is de tunnel hier dus afgesloten met een grote houten deur. 

Klim, van achteren, op de wagon en breek de 3 grote kisten. Voorop op de wagon blijft dan een rek met daarin 4 cilinders staan, die in de voorste kist verstopt zat . Ga even op een veilige afstand staan en vuur nu kogels af op alle 4 de cilinders. 3 ervan zullen gewoon ontploffen zonder schade aan te richten, maar ťťn ervan lanceert zichzelf dwars door de deur heen en maakt er dus een groot gat in. Door dit gat zie je dan de grote goederenspoor binnenplaats en ook daar wemelt het van de commando's. Spring door het gat in de deur naar buiten en ga gelijk links tegen de muur in dekking. Wel: wees voorzichtig, maar je moet nu hier eerst op deze grote binnenplaats ALLE commando's gaan uitschakelen en zorgen dat je dit overleeft.

Daarna kijk je even rustig rond hier. Er is een grote draaischijf voor het keren van de treintjes en er is een groot Loading Dock. Je ziet een wagon met daarop een Blauwe Container en rechts daar van is een deur. Rechts van de draaischijf zie je een tunnel die is afgesloten met een grote houten deur. Dat is Bay 5. Achter je is een stenen huisje. Ga het stenen huisje in en grijp bij het lijk de Ammo. Hier binnen is een bedieningsconsole. Met de knop rechts open je die grote houten deur van Bay 5. Doe dat. Met de hendel links ga je nu de draaischijf  draaien zodat rails aansluiten op Bay 5. Ga dan naar buiten.

In Bay 5 staat een trein met een Rode Container.  Ga naar deze trein in Bay 5 Er is iemand in de rode container maar het is te hoog om op de wagon te springen. Loop, rechts, langs de trein naar achter in de tunnel en ga daar op de Rode Locomotief. Druk op de knop en rij nu de trein achteruit naar buiten en helemaal door tot de achterkant van de wagon tegen het Laadperron aan staat. 

Klim uit de Loc en ga het laadperron op en open de achterkant van de rode container. Ga erin en loop naar achteren en ontmoet nu dan eindelijk Dr. Rosenburg. Praat met hem en luister goed naar hem. SAVE GAME!!!!  Vanaf nu dien je er voor te zorgen dat Rosenburg met je mee gaat en dat hij IN LEVEN BLIJFT.  Rosenburg is namelijk de enige persoon die er voor kan zorgen dat jij, levend en wel, uit Black Mesa kan ontsnappen.

Terwijl jij in de rode container met Dr. Rosenburg staat te kletsen, zijn er verse commando's opgedoken, via de deur, rechts van de Blauwe Container trein. De container deur is dichtgegaan. Rosenburg heeft echter wel een ideetje. Hij bied je zijn handen als opstapje aan. "Klim" op Rosenburg's handen en dan via het geopende luik het dak van de container op. Spring van de container en ga nu eerst al deze commando's uitschakelen. Ga dan alle breekbare kratten breken voor wat Ammo en Healthkits. Ga dan de rode container weer in en zorg er met je "E" toets voor dat Rosenburg je nu volgt.  Ga naar de deur, rechts van de blauwe container.

NB: Als Rosenburg niet met je mee gaat dan zul je hem moeten ophalen en dan meerdere keren je "E" toets gebruiken om er voor te zorgen dat Rosenburg je volgt. Dit zul je de komende periode vaak moeten herhalen, want Rosenburg is nogal gauw moe en weigert dan om nog een poot te verzetten.

Breng Rosenburg dus  door de deur, rechts van de blauwe container en ga dan rechts, rechts en links en je bent in het trappenhuis. Ga hier omhoog tot op de 3e verdieping en ga dan links door de deur. STOP......Zorg er nu voor dat Rosenburg hier in het voorhalletje blijft wachten en ga zelf door de deur links om nu eerst even in de volgende gang en de kantoortjes de 2 of 3 commando's uit de weg te gaan ruimen. Haal dan Rosenburg weer op en breng hem door de gang naar het achterste kantoortje en ga dan links door de deur en volg dan de gang naar de deur van de "Freights Records".  Ga door deze deur en dan gelijk weer links door de volgende deur en in de gang ga je links en dan achterin door de deur het volgende trappenhuis in. Daal hier alle trappen af tot helemaal naar beneden naar het BASEMENT. 

Ga door de BASEMENT deur en je bent nu weer in de stenen gang waar je al eerder door heen bent gekomen nadat je die sciŽntist ontmoette die je als eerste vertelde dat je Rosenburg moest gaan zoeken. Volg deze gang terug naar links, trap af en na de LOADING links de hoek om. Rosenburg loopt dan nu naar het gedeelte in de linker muur waar geen stenen zijn maar een plaat hardboard. 

Rosenburg zegt je dat je hier door de muur moet breken, dus ram dit stuk muur stuk met je koevoet en ga dan door het gat naar de geheime lift.

Rosenburg mompelt iets over een gek genaamd FREEMAN en dat hij, Rosenburg, alleen maar hier uit wil. Ram de versperring uit de lift en ga de lift in en als ook Rosenburg in deze lift staat dan druk je op de lift knop en de lift gaat naar beneden. Na de loading ga je de lift uit en ga je rechts. Loop door de gang naar achteren en achter de kapotte ventilatieschacht ga je door de deur. Zorg dat Rosenburg met je mee komt want hij moet hier dan, links, d.m.v zijn handpalm afdruk de deur openen naar het oude teleport lab. 

Ondertussen kun jij even rechts in het security kantoortje wat wapens en ammo grijpen. Volg dan Rosenburg door de inmiddels geopende deur naar binnen en loop achter hem aan. Rosenburg praat binnen met zijn collega, draait zich dan om en verdwijnt dan links een gang in. Volg hem en je komt  dan nu echt de oude teleport ruimte. Rosenburg begint de machines op te starten. Luister goed naar hem en loop steeds eventjes een beetje bij hem weg om er voor te zorgen dat hij naar de andere consoles kan gaan. Hij ratelt maar door en vertelt je dat hij je naar de "BORDER WORLD" (dus XEN) zal teleporteren waar jij dan de Main Generator moet activeren en dan weer hier naar terug moet keren. Zodra hij zegt dat hij de teleporter sequens onn-line gaat brengen wacht  je tot de  wit/groen/oranje vortex van de teleporter midden op dit platform verschijnt.

Ren dan naar voren en dwars door de Vortex en je beland in:

Hoofdstuk 4: XEN:

Focal Point: 

Je bent nu in XEN. Begin gelijk maar al die Houndeye's te killen die op je af komen en blijf uit de buurt van die puntige "bomen". 

Draai naar links en loop onder het bovenpad door naar die drie achter elkaar geplaatste rotsblokken.

Klim tot op het grootste rotsblok, draai je dan om en spring naar en op het boven pad. Volg dit pad helemaal naar links en je komt in een grot. Kill onderweg en in deze grot de Houndeye's. Achter in de grot staat zo'n puntige "Boom" en achter die boom zie je de ingang van een kruiptunnel. Die ingang is afgesloten door een groen web. Schiet het web stuk en kruip dan in de tunnel. Doe wel je zaklamp aan want in deze kruiptunnels is het pikdonker.

Volg deze lange donkere tunnel waarin je ook een paar Headcrabs kilt. Het een best eind maar de tunnel eindigt weer bij een web. Sla dat web dus stuk en kruip uit de tunnel. Je bent nu in een ronde grot met van die puntbomen en gele kristallen. Ga hier naar het web links, sla dit stuk en kruip in en door de tunnel, onderweg wat Headcrabs killend. Deze tunnel mond uit in een dwars tunnel. Ga hier eerst naar links en naar het doodlopende einde waar je bij de gedode sciŽntist wat Ammo opraapt. Draai je dan om en volg de tunnel dan helemaal naar het einde waar je weer door het web breekt. 

Je bent weer in een ronde grot. Links is hier een tunnel van waaruit een Bullsquid op je begint te spugen, dus kill het smerige beest. Ga dan naar de rechterzijde van deze grot. Je ziet dan een "oprit" welke naar weer een tunnel gaat. Ga deze "oprit" op, breek het web en duik de tunnel in. Deze tunnel gaat iets naar beneden en word dan wat breder. Op dat moment vallen er vanuit een gat boven je hoofd een paar Headcrabs op je. Kill de Headcrabs en ga dan achterin verder door de steeds nauwer en lager wordende tunnel, dus je moet steeds weer bukken. Je komt weer bij een links/rechts tunnel. Ga rechtsaf en volg de tunnel nu verder naar het einde. Breek het web en ga voorzichtig de tunnel uit. 

Je bent nu in een grote ovale grot met een grote waterpoel, waar je niet in moet vallen. Kill de Headcrabs en de Barnacles aan het plafond. Ga hier naar rechts en vul je Health aan door even in die mooie kleine helder blauwe poel te gaan zitten. Ga dan naar de overzijde van de grot, dus recht tegenover deze blauwe poel en ga daar verder door de tunnel. Aan het einde spring je omlaag en dan loop je naar links en naar buiten. Oeps.....ZWEVENDE STENEN. Je moet nu, springend van steen naar steen, die grot rechts zien te bereiken.

Doe na elke gelukte sprong wel even een QIUCK SAVE via je F6 toetst zodat bij een mislukking je niet steeds alle vorige sprongen over hoeft te doen. Begin met te springen op de meest linker steen, draai dan naar rechts en spring op de volgende, dan op de volgende en op de volgende enz, enz. Je kunt niet naar een hoger gelegen steen springen door de zwaartekracht dus je moet op een gegeven moment op een steen naar links draaien en dan op de stenen aan de buitenkant springen en via deze buitenste "ring" de laatste steen voor de grot bereiken. Hiervandaan spring je dan naar de grot. Terwijl jij zo heerlijk van steen naar steen springt komt er een "Straaljager" over gevlogen en teleporteren er ook een aantal Alien Slaves in die het je leven zuur gaan maken. Kill ze dus.

Als je eenmaal de grot hebt bereikt ga je erdoor. Kill de Houndeye's die op je af komen en je komt aan de andere kant weer buiten. Kill nog een paar Houndeye's en ga dan naar rechts en de volgende tunnel in. Volg deze. Je komt weer buiten. Nog meer Zweef Stenen.  De middelste "Zweefsteen" is een groot "Eiland" waarop aan 2 zijden hoge groene Rotsbomen staan. Dit "Eiland" is niet meer dan een smalle ronde richel maar het heeft wel een blauwe waterpoel waar je je Health in kunt opladen.

Spring op de 1e steen voor je en dan op de 2e steen en vanaf de 2e steen spring je dan naar het grote "Eiland" met de groene rotspilaren en de Healthpoel. Ga even in de poel zitten. Terwijl je verschijnen er een paar Alien Slaves. Kill ze. Terwijl je hiermee bezig bent vliegt er zo'n "Straaljager" over en de bliksem uit deze "Straaljager" breekt dit ronde "eiland" in tweeŽn. Ook zorgt de "Straaljager" er voor dat de groene Rotsboom, die links op het "eiland" staan, omvalt en nu een brug vormt naar het rotsplatform dat tegen de rotwand aangeplakt zit.  Spring, bij de blauwe waterpoel, naar de andere helft van het "eiland" en loop dan, voorzichtig, naar de omgevallen rotsboom. Klim op de rotsboom en loop er over naar het rotsplatform waarop de ene prikboom staat en een rotsblok.

Ga achter het rotsblok en kijk naar de grond. Je ziet een gat in de grond dat is afgedekt door een groen WEB. Breek het Web en spring dan omlaag door het gat.

Je land in water. Volg de watertunnel en deze word dieper en dan zwem je onder water verder. De onderwater tunnel mond uit in een schacht. Zwem hier OMHOOG en je komt boven water en, met een beetje geluk, sta je dan vanzelf op een richel in een grot. Een Bullsquid spuugt zijn gif naar je. Kill de Bullsquid.

Achter je is de poel waar je bent uitgekomen. Spring dus nu in het smerige water van de rivier voor je. Zwem boven water door deze rivier en na een kort stukje stort je dan, via een waterval, naar beneden en beland in een meer. Met een beetje geluk land je op het eilandje in het midden van het meer. Gebeurt dat niet dan zwem je naar het eiland en klim je erop. Op het eiland staat echter zo'n prikboom en ook een Bullsquid. Kijk dus uit voor de prikboom en kill de Bullsquid. Op het eilandje bevind zich ook een "TRAMPOLINE". Wat je nu moet doen is om via deze "TRAMPOLINE" tot boven op de waterval in de linker bergwand te geraken. Dus niet de waterval via welke je in dit meer terecht bent gekomen.

Je zult dit omhoog springen via de "Trampoline" waarschijnlijk wel een paar keer moeten overdoen, voordat het je gelukt is om bovenaan die waterval in de tunnel te landen. Is het je gelukt dan volg je, tegen de stroom in, de watertunnel. Kill de Barnacles die in de tunnel aan het plafond hangen. Halverwege de tunnel kom je in een grot waar je dan je  Health even kunt gaan bijvullen in de Health Poel. Links naast deze poel ligt een lijk waar je wat Ammo kunt rapen. Ga dan links van de Health Poel verder door de tunnel. Je gaat dan nu met de stroom mee en naar beneden. 

De tunnel mond uit in een nauwe kloof met een rivier. Links is dat meer waar je zojuist was en vanaf de oever aan de overkant spuugt een Bullsquid zijn gif naar je toe. Kill de Bullsquid en waad door de rivier naar de overkant en klim op de oever waar die Bullsquid op zat. Volg de oever, dus de rivier; naar rechts. Kill de Houndeye's die je tegen komt. Je komt dan bij de kleine waterval. Op de andere oever staat zo'n prikboom voor deze waterval, dus daar kun je niet omhoog klimmen. Blijf dus op de linkeroever.

Boven deze kleine waterval zal weer een Bullsquid staan. Kill het beest en klim dan via de platte rots omhoog.. Als je dan boven deze kleine waterval bent dan zie je in de verte al de volgende kleine waterval. Steek over naar de andere oever en volg deze dan verder naar de volgende waterval. Klik ook hier verder naar boven. Kill de Houndeye's en de eventuele Bullsquid en loop verder naar het einde. Je bent in een eindgrot. Hoog boven aan de achterwand hangt een groot "Balkon". Voor je voeten zie je weer zo'n "Trampoline". Ren de "Trampoline" op en zorg dat je dan boven op dat "Balkon" land.

Eenmaal op het "Balkon" ga je dan de tunnel in en volg je deze naar de andere kant en naar buiten.  Je staat dan op een richel. Onder je zie je een hele grote dikke Gele Kristal met 2 kleinere kristallen, staan.  Achter het gele kristal, en ook rechts ervan, staan 2 generatoren. Rechts zie je ook de ingang van een grot. 

Loop naar links en klim dan via de platformen helemaal omlaag. Je kunt natuurlijk ook gewoon naar beneden springen. Eenmaal beneden ga je eerst maar naar links om dan bij het lijk, dat onder de "boom" ligt, wat Ammo halen. Draai je dan om en loop naar die grote gele kristallen. Je bent nu waar je wezen moet, nl bij de TELEPORT GENERATOR.  Links staat een Grijze Kist en verder op staat de Blauwe Stroom Generator. Achter de Stroom Generator is dan de ingang van een hoge grot. De Gele Kristallen is natuurlijk de TELEPORT GENERATOR. 

De Grijze Kist is het Richtingsmechanisme van de Teleport, maar de Grijze Kist heeft geen stroom. Ga naar de Stroom Generator en ga er achter staan en druk dan met je "E" toets op de knop. De Grijze Kist heeft nu stroom. Loop terug naar de GRIJZE KIST bij de kristallen. Deze gaat nu open. Met de 2 grote grijze knoppen zorg je ervoor dat de 2 kleine gele pijltjes in de 2 RODE sectors komen. Als je de 2 gele pijltjes in de rode sectoren hebt staan dan moet je ze in die 2 rode sectoren nog op de juiste positie zetten. Blijf aan de knoppen draaien tot de beide groene lampjes gaan branden.

Je hebt dan nu de teleporter gericht. Onmiddellijk teleporteren er nu een paar Alien Slaves in. Ook van af de richel, waar jij uit de tunnel bent gekomen, wordt je onder vuur genomen door zo'n robot Alien. Kill ze en ga dan, achter de blauwe stroom generator, de grot in en loop in de grot helemaal naar achteren. De Alien Slaves die achter in de grot "woont" word verpletterd door de instorting. 

Klim via de instorting omhoog om het gat in het plafond te bereiken en klim dan door dit plafond gat. Kill de headcrab en kruip door de korte tunnel en spring dan naar beneden. Ga in de Health Poel je Healt weer opvijzelen en volg dan de tunnel naar buiten. Hier krijg je te maken met Alien Slaves, maar ook met van die zwevende HERSENS die je vast nog wel kent uit Half Life. Je kunt proberen de HERSENS te killen. Wens je hierbij veel succes. Ren naar rechts over het pad en dan de volgende tunnel in en volg deze lange tunnel naar achteren, waarbij je dan wel ook even de Headcrabs kilt.  Achter in de  tunnel spring je dan door het gat naar beneden de lager gelegen tunnel in. Kill Alien Slaves en loop naar buiten en SAVE. 

Voor je ligt weer dat stenen boogpad waar je hier in XEN ook bent begonnen en je ziet, rechts, al de Oranje Vortex  van de teleporter waar je weer doorheen moet springen om terug bij Dr. Rosenburg in Black Mesa te komen. Begin de Aliens te killen en ren een stukje het pad op, tot de bocht naar rechts. Vlak voordat het pad naar rechts bocht draai je je om naar de Vortex. Je hoort Dr. Rosenburg gillen dat er niet veel tijd meer is. De Vortex staat op het punt om weer te verdwijnen. Neem een aanloopje en spring vanaf het pad naar en DWARS DOOR de Vortex en je beland terug in Black Mesa bij Dr. Rosenburg. 

NB: Ook dit stukje zul je een paar maal over moeten doen om precies de juiste plek te vinden waarvandaan je goed door de teleport vortex kunt springen, dus save eerst.

Hoofdstuk 4: A Leap of Faith: Deel 1:

Terug bij Dr. Rosenburg luister je naar hem. De power voor de teleporter is bijna op. Rosenburg wil dat je een nieuwe powercel gaat zoeken, deze dan oplaad en hier naar boven stuurt via een liftje. Rosenburg rent dan weg, volg hem want hij brengt je naar een grote lift. Hij opent de deur naar de lift via zijn handpalm afdruk op de scanner. Ga naar de lift, druk op de knop en ga snel op het liftplatform staan en je zakt naar beneden.

Hoofdstuk 5: Power Struggle:

Beneden gekomen open je de grote deur middels de knop rechts ervan en ga je de gang in. Kill de Bullsquid, die gelijk voor je zich te goed staat te doen aan het lijk van een sciŽntist. Ga rechts en pak bij het lijk de Helm, Vest en de Ammo. Ga aan het einde van de gang met het liftje omhoog en boven dan links door de gang. Halverwege hoor je van, links achter het hek. een bewaker tegen een sciŽntist praten. Beide worden gedood door een Alien Slave en hier kun jij niks aan doen. Alle deuren hier zijn verder op slot dus ga terug via het liftje naar de beneden gang en loop door naar achteren,  naar de "Reserve Coolant Basin" deur. Deze deur word door commando's van de andere kant open gemaakt. 

Kill de Commando's en ga door de deur. Verzamel de wapens van de zojuist gedode Commando's en ga dan rechts verder. In de volgende kamer kill je de commando en ga je links de volgende ruimte in. Kill de 2 commando's en ga rechts de volgende kamer in, er door en er dan weer uit. Loop naar rechts door de kamer en door de volgende. Onderweg dus wel eventjes al die Commando's naar de andere wereld helpen. Uiteindelijk kom je dan kom in een breder gang met achterin weer zo'n klein liftje. Ga nu niet naar dat liftje maar draai gelijk naar links. Je kijkt door een brede deuropening naar een brede IJzeren Loopbrug. Het bordje aan de muur vertelt je dat deze brug de "Level 2 Access Lift" is. Rechts hangen hier en Health Terminal en een HEV Terminal.

Loop over de ijzeren loopbrug naar de overkant. Vlak voor je de overkant bereikt duiken er voor je 2 Commando's op en van op het balkon links boven je gooit een Commando nu granaten naar je. Kill ze allemaal ga dan aan het einde van de brug linksaf door de korte gang met de frisdranken machines en dan rechtsaf de eindruimte in. Kill hier nog een paar Commando's en verzamel alle Wapens en Ammo en klim dan de rode ladder op. Bovenaan de ladder spring je er naar rechts van af. Kill de Commando die bij de radio staat en ga dan de gang "Auxiliary Generator Access" in en volg deze. Doe wel je zaklamp aan, want het is donker

Deze gang mond uit in een grote gang.  Er staat een DETONATOR in de poort en deze DETONATOR is verbonden met de grote ijzeren deur links. Alleen is de kabel verbroken. Ga naar rechts door de gang en dan de hoek om en je komt bij het grote COOLANT BASSIN. Kill hier de Houndeye's en loop naar de rand. 

Je moet naar de overzijde maar helaas is de brug kapot. Je ziet 3 vaten drijven in het bassin. Uiteraard is dit bassin gevuld met hoog radioactief koelwater. Keer terug naar de gang. In de hoek breek je dan nu de 2 houten kratten stuk zodat je bij het ijzeren vat kunt. Schuif/Duw dit ijzeren vat nu tot op de breuk in de kabel van de DETONATOR zodat beide eindes van de kabel contact maken met het ijzeren vat. 

Ga dan naar de detonator en druk deze in. BOEM, een bres in die ijzeren deur. Ga daar dan door, kill de Alien Slaves, breek de kisten hier en klim dan, rechts, via de korte rode ladder naar boven. Kill de Headcrabs en ga verder door de korte gang. Deze komt uit in een volgende korte gang die naar links en naar rechts gaat. Ga hier naar rechts en de kamer in. Kill de Headcrab. Draai hier aan het wiel van de COOLANT PUMP en kijk dan door het raam. 

Je hebt het COOLANT BASSIN nu leeg gepompt. Draai je om en ga de kamer uit, ga rechtdoor en dan naar rechts de volgende ruimte in. Kill de Bullsquid en grijp  Ammo, Vest en Helm en ga dan, links,  met de lift naar beneden. Beneden ga je de lift af, draai je om, kill je de Headcrab en vul je je Health aan bij de Terminal en dan ga je door de "COOLANT BASIN AIRLOCK. 

Naar links en je komt op de bodem van het COOLANT BASSIN terecht. Je ziet 2 lichtgroene vaten op de bodem staan en in het midden een groot rooster. Kijk omhoog en je merkt dat dit rooster precies onder het gat in de brug is. Schuif nu de 2 groene vaten tot op het rooster en zet ze dan zo neer dat ze in het verlengde van de 2 brug delen achter elkaar staan. Zo meteen dien je deze 2 vaten te gebruiken om de kloof in de brug te overspringen, dus je moet ze nu wel goed neer zetten. 

Als je dat hebt gedaan ga je terug naar de lift en met de lift terug omhoog en keer je terug naar de ruimte met de COOLANT PUMP. Draai  weer aan het wiel om het bassin weer te laten vollopen. Kijk uit het raam en je ziet dat nu die 2 vaten precies tussen de 2 brug delen in drijven. Draai je om en ga de gang weer in, ga gelijk links door de korte gang, laddertje af en dan links terug door het gat in de deur. Volg gang naar achteren, links en je bent terug bij het, nu weer gevulde, COOLANT BASSIN. Ga hier links op de voorste brug helft staan. Aan de overzijde verschijnen wat Aliens, dus kill ze eerst met b.v je MAGNUM. 

Wel, spring nu via de 2 drijvende vaten naar de overzijde. Als je ze daarnet goed op rij hebt gezet moet dit nu geen probleem zijn. 

NB: Lukt het je niet om de overzijde te bereiken, dan kun je altijd nog de NOCLIP CHEAT gebruiken om naar de overkant te "vliegen".

Aan de overzijde ga je door de deur die je met het knopje, rechts ervan, opent. Kill de Alien Slave Volg de gang, rechts, links, kill Alien Slaves en ga door de deur. Je komt in een grote ruimte en je ziet aan de overzijde van de "kloof" een paar commando's in gevecht met Aliens. Waarschijnlijk winnen de Commando's. Zij zullen jouw dan onder vuur gaan nemen, dus kill ze.  Achter je hangt er, naast de ingang, een Health Terminal.  Deze ruimte is geblokkeerd door grote hoge kisten en een groen vat dat op zijn kant ligt.

Klim op het omgevallen groene vat. Draai dan links en klim op de grote krat, draai rechts. Vanaf het balkon vuurt zo'n grote Alien op je. Kill hem en klim dan op de krat. Loop over de kratten en spring er dan aan de andere kant weer af en ga door de deur erachter. Volg de gang, links, rechts, kill Headcrabs en in het trappenhuis ga je de 2 trappen op. Spring over, of kruip langs, het gat met de brandende pijp en volg de gang verder naar rechts en je komt op het "balkon" waar zojuist die grote Alien was.. Je ziet onder je de ruimte met de grote kratten waar je zonet overheen liep. Breek hier de kisten en g dan rechts door de opening. Draai gelijk naar rechts, kill Alien en volg de gang verder, links en links, trapje af, rechts en je komt weer op een soort "balkon" en je ziet voor je weer het COOLANT BASSIN. 

Ga hier rechts door de "Control Room" deur. Kill de Bullsquid onder je en daal dan de ladder af. 

Ga naar het bedieningspaneel links onder het raam. Haal hier BEIDE hendels over om "Unit 1 en Unit 2" aan te zetten. 

De beide Teleporters in het bassin gaan nu draaien. Ga dan via de ladder weer naar boven en door de deur en loop naar de railing van het balkon. 

Je ziet dat er nu, in elk van de 2 teleporters, een Vortex is ontstaan.

Klim op de railing en laat je naar beneden vallen en keer nu terug via de 2 drijvende vaten tussen de kapotte brug naar de overzijde van het bassin. Ga hier dan links achterin de gang in. Volg de gang rechts en dan links, volg gang, links, omhoog, links en je bent terug in de ruimte waar je eerder de Commando bij de radio dood schoot. Ga hier dan nu rechts de trap op en je komt op het balkon boven de grote ijzeren brug bij de 2 "watervallen". Ga hier op het ijzeren rooster staan en druk dan rechts op de knop. Die ijzeren brug komt nu omhoog. 

Loop over de brug  naar de overzijde en volg de gang, links, rechts, kill Aliens. Je komt in een grote ruimte met een Health Terminal.

 Ga , links van de Health Terminal een nog grotere ruimte in. Rechts, voor het hek zit  een gewonde bewaker op de vloer zit. Praat met hem. 

Deze Barney geeft je aanwijzingen en sterft dan. Open het hek en duw dan die Oranje doos, dat is dus de POWERCEL,

 door het hek en dan in de gleuf van het OPLAAD STATION en druk dan op de ronde knop in het midden. 

De POWER CEL word nu opgeladen. Haal hem dan uit het oplaad station en duw hem terug door het hek en plaats hem dan in de lift (INSERT PAYLOAD) en druk dan op de knop. 

De Power Cel word bij Rosenburg afgeleverd. Ga dan links naar de "Elevator Access" deur, druk op de knop en ga erdoor, ga rechts, trapje af en dan rechts met de kleine lift, die je waarschijnlijk eerst naar boven moet roepen, naar beneden en dan links met de grote lift omhoog. Na de loading ben je dan in:

Hoofdstuk 6: A Leap of Fait: Deel 2:

Als de lift boven komt word je opgewacht door Dr. Rosenburg. Volg Rosenburg terug naar de teleporteer ruimte en volg nu heel nauwgezet zijn instructies op. In de teleportruimte luister je goed naar Rosenburg's instructie. Hij wil dat je naar boven naar de Control Room gaat. Dus klim rechts de rode ladder op naar de Catwalk en volg deze catwalk naar links en dan links de ladder af de Control room in. 

Ga hier naar rechts en haal de "MAIN POWER" hendel over. Loop dan naar het raam met de "Disp. Field Warning Lock" knop en wacht hier en luister naar Rosenburg. Er gaat kennelijk iets mis.  De druk loopt te hoog op. Als Rosenburg je dat vraagt, en dat doet ie, verlaat je de Control Room, via de ladder achter je, terug naar de catwalk en hier ga je naar het wiel van de Druk Pomp. 

Draai aan dit wiel tot dat de meter in het groen staat. Kill snel de Houndeye's die nu op de Catwalk verschijnen en ga terug naar de Control Room en wacht daar bij die "Disp. Field Warning Lock" onder het raam op het seintje van Rosenburg. Zodra hij zegt dat het systeem klaar is, dat zie je ook aan die lampenbalken rechts van het teleporter platform, druk je hier op de knop. De Vortex verschijnt en Rosenburg stuurt zijn collega er door. 

Wacht weer op het teken van Rosenburg en druk dan weer op de knop. Rosenburg stuurt zijn 2e collega door de Vortex. Hierna wil hij zelf, maar hij zet wel de teleporter op automatisch. Wacht weer op zijn seintje en druk dan weer op de knop en Rosenburg gaat nu zelf door de teleporter. Wacht dan tot je merkt dat het systeem weer volledig geladen is, dat zie je als al die lichten, rechts van het platform branden en alles begint te schudden. Druk dan voor de laatste maal op de knop en.......Commando's komen binnen, 2 op de catwalk en 2 beneden bij de teleporter. Nu moet je echt snel zijn. Als je te langzaam bent sterf je. Draai je om en klim via de ladder weer omhoog naar de catwalk, kill zeer snel de 2 commando's en ren over de catwalk naar de ladder en daal af naar beneden. Kill snel de andere twee commando's en ren naar het teleporter platform en SPRING DOOR DE VORTEX.

Hoofdstuk 7: EINDE:

Je kunt nu verder niets meer doen. Dit is de EINDFILM en alles gaat nu verder van zelf. Het lijkt of er iets mis is gegaan met je teleport. Je teleport terug, je ziet Xen en je hoort de Commando's tegen elkaar vertellen wat ze met de het lijk van Gordon Freeman zullen gaan doen (op dit moment is Freeman in het originele half life dus gevangen genomen). En dan ben je terug bij de Jeep met Rosenburg en is deze Game definitief ten EINDE:

2005: Walkthrough door: Louis Koot