Half Life: Single Player MOD

USS DARKSTAR

2005: Walkthrough door: Louis Koot

Deze mod speelt zich af in het jaar 2066 aan boord van het ZoŲlogische research ruimte schip de USS Darkstar. Je bent weer GORDON FREEMAN en bent aan boord van dit onderzoeksschip. Dit schip is een "broedplaats" voor alle AliŽn soorten die we al zo vaak in de Half Life spellen zijn tegengekomen en ook hier breekt op een gegeven moment de pleuris uit.

Het is zeker een goed idee om, aan boord van de USS Darkstar, de ruimtes waar je in terecht komt goed te doorzoeken, voordat je verder gaat naar een volgend gebied. Behalve dat je dan interessante dingen te zien krijgt, is een goede kennis van de lay-out van het schip, later in het spel, van groot belang.Deze walkthrough gaat er van uit dat je weet hoe je HALF Life spellen moet spelen en besturen. Het is ABSOLUUT noodzakelijk dat je ALLE HEV-Stations en Health Stations weet te vinden en OOK GEBRUIKT. Het spel MOET "merken" dat je de HEV's en de Health stations hebt "gebruikt". Doe je dat niet dat kom je hopeloos vast te zitten.

De installatie van deze Mod werkt precies zoals je dat met Azuur Sheep hebt gedaan. Je maakt in je Half Life directory een aparte Map die je Darkstar noemt en daarin unzip je alle files van Darkstar behalve de AVI.file. In de Map Darkstar maak je weer een MAP Media en daarin zet je de AVI.File. Deze AVI. File is de startfilm van het spel. Je hebt dus ook het Originele Half Spel nodig om deze MOD te kunnen spelen en je moet je Half Life tenminste updaten met de Half Life Update 1.1.0.8Dan start je Half Life op zoals je dat gewend bent en kies je voor CUSTOM GAME en daar zie je dan DARKSTAR staan in de lijst. Klik op ACTIVATE en Done en dan op NEW GAME.

De MOD begint met een mooie introductie film waarin we met de camera over het schip de USS DARKSTAR "vliegen". We "gluren" dan van buiten door een raam naar binnen en we zien dan een Barney naar de deur van de Hut van Gordon Freeman lopen en daar aankloppen. Nu krijg jij de controle over het spel

Het spel start op met een prachtige "Fly Over" over het zoŲlogisch onderzoeks ruimteschip, the USS DARKSTAR. De datum is 6 December 2066. De "Fly Over" intro film eindigt bij een raam en door dit raam zien we dan een Barney (zo heten deze security mensen) naar de deur van jouw Hut, aan boord dit ruimte schip, lopen. 

De Barney komt jouw wakker maken, want het is de hoogste tijd om aan je duty shift te beginnen hier aan boord van de:

USS DARKSTAR

DEEL 1:

Voor het Ongeluk:

Je staart naar de deur van je hut. Draai je om naar het bed. Rechts naast het bed is je klerenkast. Open de kast en loop erin om je mooie gele Hev-Suit aan te trekken. 

Loop naar de deur die dan vanzelf open gaat. De Barney begroet je met een opwekkend "Good morning Mr. Freeman, it looks like your running late" en vervolgens loopt hij weg naar rechts. Jij bent blijkbaar weer Gordon Freeman, de hoofd persoon uit het Originele Half Life. Draai rechts. Je staat in een kleine hal en rechts staat die Barney op je te geduldig te wachten bij de grote Retinal Scanner deur. Laat hem nog maar eventjes wachten en loop rechtdoor en ga dan door de rechter deur de hut binnen. Hier zit een wetenschapper op zijn bed te lezen. Je kunt hem aanspreken met je "Use" toets maar hij zegt niet veel. Belangrijker is echter die HEV-Powerup die je op de grond ziet staan, rechts van het bureautje aan de linker kant van de hut. Raap deze HEV-Powerup op. Je HEV pak heeft nu voor 15% Power. Verlaat deze hut weer en ga nu naar die Retinal Scanner deur links achter in de hal. De Barney zal deze voor je openen via de Retinal Scanner.

Ga door de deur en dan rechts en dan links de "Trap" af. Het is natuurlijk geen trap, maar het zijn hellingen, maar ik noem dit toch maar het Centrale Trappenhuis. Na 2 hellingen ben je een verdieping lager en sta je voor een grote deur. Je hoort steeds maar iemand zeggen "Damned that monkey". Ga even door deze deur en dan recht vooruit en je bent in een kleine rustruimte. Hier zitten, links, 2 wetenschappers aan een tafeltje te spelen met een laptop en er ligt een Barney te snurken op de bank naast de cola-automaat. Ook staat er rechts een Barney door het raam naar buiten te staren. Geen van hen is erg spraakzaam. 

Ga even door de deur, links van de 2 wetenschappers, de hut binnen en zeg gedag tegen de wetenschapper in deze hut. Ga weer naar buiten en terug, via de grote deur, het trappenhuis in. Ga verder omlaag en een verdieping lager kom je bij de deur van de "Captain's Quarters" maar hier kan je niet door. Dus ga verder omlaag en je komt op de onderste verdieping terecht. Hier is rechts weer een deur waar je door moet, maar ga eerst even naar links naar het einde van de gang. Ook een deur, smaller, maar naast deze deur hangen een Health Terminal en een Hev Terminal. Je hebt beide NU nog niet nodig dus blijf eraf, maar onthoud dat je deze twee terminals hier kunt vinden voor later. Draai je weer om en ga terug naar de andere deur en ga er nu door. Volg de korte gang naar rechts. LOADING. Ga door de deur, links achterin deze korte gang en je bent weer in een andere gang. Het bord aan de muur verteld je dat je nu in de ZoŲlogische afdeling terecht bent gekomen. 

Deze zoŲlogische afdeling beslaat de gehele achterste boven sectie van de USS DARKSTAR en bestaat uit 6 verdiepingen. Jij dient naar de Quarantaine kamer te gaan op verdieping Z-2. Je bent nu op de onderste verdieping Z-6. Deze gang gaat links en rechts af. Feitelijk loopt deze gang gewoon helemaal rond. Links zie je de receptionist Barney achter de receptie balie zitten. Ga naar links en begroet de receptionist Barney even en ook de wetenschapper en volg dan de gang verder naar links. Deze gaat omlaag, rechts, omlaag, rechts, bocht linksom en dan weer rechts. Hier vindt je dan 2 liften en boven deze liften zie je Z-6 staan ten teken dat je inderdaad op de Z-6 verdieping bent. Jij moet dus naar Z-2, maar je kunt gerust eerst even verder de gang gaan volgen om op je gemak even alle Aliens in de "kweekkamers" te bekijken. De gang loopt gewoon rond en brengt je terug bij de receptie. Ga dan gewoon weer hier naar deze liften toe.

De linker lift Z-6 doet het niet, dus ga naar de rechter lift en druk op de deurknop om de deur te openen en stap de lift binnen. Druk op de rode driehoekige liftknopjes en de lift brengt je 1 verdieping hoger. Stap uit de lift en draai je onmiddellijk om en kijk omhoog naar boven de lift. Z-5 lees je, ten teken dat je nu op de 5e verdieping bent. Je moet dus een volgende lift vinden die je dan weer ťťn verdieping hogerop zal brengen. 

De gang, recht tegenover de lift, met de Barney erin, loopt dood bij een deur waar je niet doorheen kunt, maar aan de achtermuur hangen wel weer een Health Terminal en een HEV Terminal. Maar deze heb je nu nog niet nodig. Dus ga, vanuit de lift, rechts en volg de gang. Deze gaat dan weer rechts, rechts, en dan links het trapje af naar het Bassin waar een Barney en een wetenschapper staan.  Ga dan verder rechts en je bent dan bij de volgende lift. Loop echter iets door naar de balustrade en kijk omlaag. Onder je is een wetenschapper bezig met het "martelen" van een paar Aliens en als je even wacht dan zie je dat dit verkeert afloopt voor die wetenschapper. 

Draai je om en ga naar de lift, maak deze open en ga erin en rij ermee omhoog. Stap uit de lift en kijk weer even boven de lift. Z-4 lees je nu, dus je bent nu op het 4e level. Wel ga rechts door de korte gang naar de dwarsgang. LOADING Ga verder rechtsaf door de gang en als deze dan weer naar links gaat, is er rechts de volgende lift. Helaas, deze lift doet het niet. Draai terug naar links en ga de gang verder volgen naar achteren, draai dan rechts en gelijk weer rechts en ga hier de ijzeren trap op en je komt op level Z-3. Loop door de gang en deze mond uit in een dwarsgang. Ga hier linksaf en je komt in een smalle controle ruimte met, rechts bij de grote ramen, een grote console. 

Ga door deze ruimte naar de deur achterin de hoek en stap door deze deur en draai rechts. Een halletje met een Health Terminal en een HEV Terminal aan de muur rechts. Weer blijf je er maar van af en ga je, links, de metalen trap af en onderaan deze trap ga je dan linksaf en door de "glazen" tunnel. Bovenop deze tunnel staat een Grunt waar je later mee te maken krijg.  Dan door de lange betegelde tunnel naar het einde. Aan het einde van deze tunnel is er, links, een "oprit" en een trap. Ga de "oprit" op en je komt bij weer een lift. Open de liftdeur, stap de lift binnen en ga ermee verder omhoog. Als je dan weer uit de lift stapt draai je even naar links en het bord op de muur verteld je dan dat je nu, eindelijk, op Level Z-2 bent beland. Draai je om en volg de gang. Deze gaat rechts en er volgt een, vlak voor de deur, rechts, een LOADING. Ga door de deur en draai naar links. Je staat in een hal en gelijk rechts voor je gaat er een stenen trap omhoog en links is er een zij hal. Aan het einde van deze hal zie je een grote deur. 

Loop even door  naar de deur, achterin. Deze deur gaat echter niet open. Door het ruitje lees je wel dat dit de deur is waar je door moet, want erachter bevindt zich de Quarantaine ruimtes. Draai je om en loop terug naar de stenen trap en ga deze nu op. Als je bovenaan deze trap bent gekomen, wordt je begroet door een wetenschapper, die links uit de gang komt gestapt. Deze wetenschapper loopt dan naar de grote ruit, rechts en gaat daar dan doorheen staan kijken. 

Loop ook daar naar toe en kijk ook door deze grote ruit. Je kijkt de Shuttle Bay in en net op dit moment land er een Shuttle, of die zal binnen een paar momenten komen landen. Als de Shuttle is geland hoor je de wetenschapper tegen je zeggen "Let's Go" en dan loopt hij weg. VOLG hem. De wetenschapper brengt je nu de stenen trap af en naar de Quarantaine deur. Hij zal deze voor je openen. Ga er dan door en draai rechts, links en links en je staat voor de glazen deur van de Sterilisatie Ruimte. Achter deze ruimte bevinden zich dus de Quarantaine ruimtes. De glazen deur gaat open, dus stap naar binnen de Sterilisatie ruimte in. De glazen deur gaat achter je weer dicht. Loop naar de glazen deur recht voor je maar je mag er nog niet door. Je moet hier eerst worden gesteriliseerd, dus wacht hier gewoon op de dingen die komen gaan en kijk door de glazen deur naar de ruimte erachter…..Dit is wat er zal gebeuren:

Voor je ogen zul je zo meteen het ONGELUK zich zien voltrekken wat dan het begin van het einde voor de USS DARKSTAR zal inluiden. In de kamer voor je ligt een Barney op de onderzoekstafel. Deze Barney is besmet geraakt, tijdens een recente expeditie naar een naburige planeet en deze expeditie had als doel om van die leuke aliŽns te vangen. Twee medische wetenschappers zijn nu bezig om de Barney te onderzoeken. Plotsklaps klapt het lichaam van de Barney open en er springt een Headcrab uit. …ťn van de wetenschappers raakt hierdoor in paniek en rent het hokje, rechts achterin, in en draait daar aan de "Incineration" knop en dat had ie beter niet kunnen doen. De straal die hij veroorzaakt laat de 2 gastanks ontploffen en deze explosie heeft weer andere explosies tot gevolg en ťťn van deze vervolg explosies breekt de glazen verbindings deur en jij verliest het bewustzijn. LOADING

Al deze explosies hebben tot gevolg dat nu, overal op de USS DARKSTAR, de computergestuurde beveiligingssystemen zijn uitgeschakeld en hierdoor komen nu al die leuke AliŽns vrij die wij aan boord de Darkstar hebben verzameld en waar we zulke leuke testjes mee aan het doen waren. Maar, zoals je nog zult ontdekken, ook zonder dit ongeluk was de USS DARKSTAR al ten dode opgeschreven omdat haar lading en haar bemanning al was besmet geraakt door de aliŽns.

Na het Ongeluk

De Z-1 Lift:

Goed, jij komt weer bij bewustzijn omdat een wetenschapper even met "vlugzout" onder je neus "kietelt". Wel, "the Shit hits the Fan", zoals een Engelse uitdrukking luid. In gewoon Nederlands betekent dit dat nu "de pleuris" is uitgebroken. Je kunt echt totaal niets doen om te verhinderen dat de USS DARKSTAR uiteindelijk uit elkaar zal spatten. Het enige dat je kunt gaan doen is proberen je eigen "Vege Lijf" te redden. En om dit te kunnen doen, dien je de Escape Pod van de USS DARKSTAR zien te bereiken. Deze bevinden zich echter helemaal aan de voorzijde van de DARKSTAR op een totaal ander dek, dus je zult je vanaf nu een weg moeten vechten dwars door de DARKSTAR heen naar dat dek. En dan maar hopen dat er nog een Escape Pod is die ook nog werkt en waarmee je dan, nog net op tijd, de USS DARKSTAR kunt verlaten.

Goed, je bent "wakker". Ga nu door de "Sterilisatie" kamer de Quarantaine kamer binnen en ga hier gelijk eventjes die "Inciniration" knop uit proberen, rechts achterin in de hoek. Druk gewoon op die rode knop en draai je dan om en zie of je ook zo'n mooie vuurstraal krijgt als die wetenschapper daarnet. Loop dan door deze ruimte naar achteren en draai dan naar links. Oeps........2 Mutanten komen op je af door de gang. Vergeet niet te beseffen dat je geen wapens hebt, dus draai je snel weer om en ren terug naar die "Incineration" Knop. Ga er voor staan en draai je om en wacht tot de eerste van die 2 Mutanten ter hoogte van de onderzoekstafel is, draai je dan snel terug om naar de rode knop en druk deze in. Draai terug en zie.......die eerste Mutant wordt nu "Geincinirated". 

Wacht tot de tweede Mutant bij de onderzoekstafel is en herhaal dit kunstje dan. Zijn beide Mutanten "gemuteerd" als het ware, ga dan die gang in waar zij uitkwamen. De deur rechts zit nu dan nog op slot, dus volg deze gang naar het einde via links, links en rechts. De gang loopt hier dood bij de "Research Test Chamber" deur. Loop terug door de gang en dan gaat die deur opeens open en een 3e Mutant stapt je tegemoet. Zorg dat hij je niet kan raken en ren weer de Quarantaine ruimte in en naar de "Incineration" knop en herhaal nu weer het truckje met deze knop om ook deze 3e Mutant naar het land der doden te verwijzen. 

Ga dan weer de gang in en dan rechts door de deur waar deze 3e Mutant uit kwam.Je bent nu aan het begin van een opslagloods. Voor je staat een vorkheftruck en links ervan is een lift. De lift werkt niet. Loop door deze loods naar achteren, maar je weg wordt dan geblokkeerd door een groot vat. Achter dit vat zijn de deuren naar de Shuttle Bay, maar deze zitten stijf op slot. 

Ga terug naar de vorkheftruck en klim in de cabine ervan. Het automatische systeem van dit ding verwelkomt je. Draai links naar het controle kastje en druk op je "Use" knop om de vorkheftruck te starten en geef dan vol gas met je Vooruit Pijltjes toets en BUK. De vorkheftruck rijd nu zijn vooraf vastgestelde route door de loods, ramt die grote ton uit de weg en deze explodeert (vandaar dat je moet bukken) en ramt dan door de shuttlebay deuren en rijd de shuttle bay binnen. Stop onmiddellijk de vorkheftruck en stap naar rechts uit het ding.

Voor je staat die Shuttle die, voor het ONGELUK, hier al was geland. Voor de neus van de Shuttle hangt er een Barnacle aan het plafond en rechts achter de Shuttle zie je een trap omhoog gaan. Daar zie je ook een paar Headcrabs vandaan op je af komen. Snel, ren naar links en dan om de shuttle heen naar die trap. Hier ligt een lijk op de vloer maar laat maar even liggen en ren door tot je voor de neus van de shuttle staat. Hopelijk heb je nu al die Headcrabs vermeden. Maar nu sta je vlak bij de tentakel van die Barnacle en hier ligt een KOEVOET op de vloer. Raap het ding op en ga er nu maar eventjes die Headcrabs mee verpletteren. Ga dan naar het lijk bij de trap en breek er de kist en je hebt je eerste schietwapen te pakken. Breek de overige kratten voor wat ammo en ga dan de trap op. Boven aan deze trap is een deur waar je door moet, maar deze deur zit op slot. Daal de trap weer af en ga nu naar de zijde van de shuttle waar ook de heftruck nog staat en draai je dan om naar de shuttle. 

Als het goed is, is nu de deur van de shuttle open gegaan en springen er een aantal Headcrabs uit en op jouw toe. Verpletter ze met je koevoet. Bewaar je pistool ammo voor later. Klim dan in de Shuttle, maar pas op. In de shuttle bevinden zich nog 2 Headcrabs, 1 links achter het hek en 1 rechts in de cockpit. Kill ze en ga dan de cockpit in. In de rechterstoel zit een gedode wetenschapper. Kijk omhoog naar de ruit tussen beide stoelen in. Aan de buitenkant van deze cockpit ruit, zie je de TURRET van de shuttle hangen. Druk je "Use" toets in om deze Turret te activeren en mik er dan eerst mee op die Barnacle, voor je aan het plafond, en schiet het ding dood. Richt dan de Turret op die deur, links bovenaan de trap, en knal ook deze deur stuk. Verlaat dan de shuttle en ga weer de trap op en dan nu door deze kapot geschoten deur.

Je bent nu in de gang waar je eerder, voor het ONGELUK, door de ruit de shuttlebay inkeek. Hier ligt nu het lijk van een Barney. Raap zijn SHOTGUN op en gelijk gaat de deur, rechts van je, half open. Draai naar links en begin, langzaam, door de gang te lopen naar de stenen trap aan het einde. Na een paar passen ontstaat er, voor je, een elektrische ontlading en komt er een deel van het plafond omlaag. 

Je kunt niet verder door deze gang vanwege die elektra stralen. Draai je terug om en ga nu door die half openstaande deur en dan rechts, links en je bent in een halletje met een Z-1 liftschacht. De schacht deuren gaan echter niet open. Links van deze liftschacht zit een gewonde wetenschapper op de vloer.

Die wetenschapper vertelt je nu dat deze Z-1 liftschacht nu de enige uitweg voor je is. Maar je hebt een speciale Sleutel Kaart nodig om de schachtdeuren te openen. Een Barney heeft zo'n Sleutel Kaart, maar deze Barney is ergens op ťťn van de lagere verdiepingen. Je moet deze Barney dus nu eerst vinden om zijn Sleutel Kaart te krijgen en dan hier terug komen. Loop door de gang verder en deze gaat rechts en dan zie je, rechts, een hekwerk met daarachter een Barney. Ik denk, dat door de Headcrabs in de shuttle bay, je health nu wel aardig laag is, dus open dit hek niet en blijf ook niet hier staan. Deze Barney krijgt zo meteen te maken met 2 "Kevertjes" die bij hem uit het plafond komen en als je geen geluk hebt dan ga jij ook dood hier. Dus loop door naar helemaal achterin deze gang en je komt in de "Observatie Lounge". Hier vindt je dan, rechts aan de muur, een Health Terminal en een Hev Terminal. Gebruik ze allebei en keer dan nu terug naar dat hekwerk in de gang.

de Z-1 Sleutel Kaart vinden:

Waarschijnlijk heeft die Barney nu de 2 "Kevertjes" gedood of zij hem. In ieder geval kun je nu het hek open maken en daarachter dan de Laser Mijn oprapen, als je de bovenste 2 kistjes stuk ramt met je koevoet. Het kan zijn dat je nu ook dan de Colt krijgt. 

Keer terug naar de Z-1 liftschacht met die gewonde wetenschapper ernaast. Ga hier door de smalle deur, rechts achterin, en je staat dan op het ijzeren looppad bovenin die opslag loods waar je eerder met de vorkheftruck doorheen ging. Ga naar links en daal de ladder af en breek dan de kleine krat voor je met de koevoet voor een Hev powerup. Loop dan nu weer door de loods richting de shuttle bay, breek nog een kleine krat voor nog een Hev powerup en ga de shuttle bay weer binnen. 

Ga, in de shuttle bay, weer de trap op en boven weer de gang in. Zodra je dat doet wordt je geraakt door ťťn van de elektra stralen, maar je Hev pak voorkomt dat je al te veel schade oploopt. Draai naar links en zie…..al die elektrische stralen zijn nu weg en je kunt nu wel verder door deze gang en dan de stenen trap af, maar ga ook eerst even nog, vlak voor de trap, naar rechts, kill de Headcrab en ga dan naar links achterin deze ruimte. Breek hier de paar kratjes voor wat extra ammo en activeer die Barney die hier staat. Zorg dat hij met je mee wilt gaan. Ga dan terug naar de gang en dan nu naar rechts en de stenen trap af en zorg dat de Barney je vlak op de hielen blijft zitten. Onderaan de trap draai je snel naar rechts en kill je, of de Barney, snel de 2 Headcrabs die aan het einde bij de Quarantaine deur zitten. Ga dan naar links het halletje in en dan rechts een controle ruimte binnen. Loop door naar achteren en breek dan de krat, die links achterin in de hoek hier staat. Je vindt weer wat ammo. Terug naar de stenentrap gang. Ga hier dan rechts door de deur en dan door de korte gang naar de Z-2 lift. De Barney blijft hier achter, maar jij gaat in de lift en daalt er mee af naar beneden. 

Stap uit de lift en kill onmiddellijk de Mutant die, onderaan de helling, een wetenschapper zit op te eten. Daal dan de helling af en je bent terug op level Z-4. Draai onmiddellijk naar links en kill de twee AliŽn Slaves, draai dan snel helemaal om en kill de 2 AliŽn Slaves en de Grunt die voor je in de tunnel zijn. Loop dan door de tunnel naar achteren en zodra je dan de bocht linksom wilt nemen, stort een deel van de tunnel voor je neus in. Gelijk neemt een Grunt, vanachter de instorting, je onder vuur. Loop terug door de gang naar de ijzeren trap, maar ga deze nog niet op. Ga langs deze trap naar links en dan rechts en klim het kleine laddertje in de hoek dan op. 

Kill de Headcrab boven in de alkoof en breek dan de kleine krat voor een Hev. Nu terug naar de ijzeren trap (de deur recht voor je zit op slot) en klim deze op. Bovenaan deze eerste trap is, rechts, de Z-3 deur ietsjes open, maar je kunt er niet door. Dus ga de volgende trap ook op en boven naar rechts een kleine controle kamer binnen. Loop naar achteren naar het raam, breek het ruit eruit en klim dan uit dit raam tot op de bruin/rode richel. 

Kill de Houndey die op je af stormt en volg deze richel door de tunnel en dan naar links. Spring over het gat heen 

en volg de richel verder naar achteren tot je beneden in het zand bent gekomen bij de "glazen" galerij. 

De ramen zijn hier nu stuk, dus stop deze galerij in en draai onmiddellijk naar links. Kill de Grunt. 

Draai je terug om en ga door de opening de gang in naar de volgende ijzeren trap. Ga nog niet deze trap op, maar ga er links van, duw het vat helemaal naar achteren en breek dan de krat die onder deze trap staat voor een ammoclipje. Ga dan de ijzeren trappen op. Bovenaan deze trappen gebruik je de Health Terminal en de Hev Terminal die aan de muur in dit kleine halletje hangen en daarna ga je, rechts ervan, door de deur. Je bent nu terug in die smalle controle ruimte met dat grote console bij de ramen. Loop naar die wetenschapper, die naast het console staat, en ga die smalle ruimte achter hem in. Breek hier de 3 kratten voor wat ammo en ga terug naar de wetenschapper. Ga links en verder door de gang. Deze gaat rechtsaf en dan is er gelijk een afslag naar Rechts. Stop. Er ligt een dode Barney in ingang van deze gang en naast het lijk ligt zijn Shotgun. Maar er is hier een elektra probleem. 

Voorbij het lijk komen er elektra stralen uit die elektra kast en deze stralen maken contact met de overblijfselen van dat hekwerk dat voorheen deze gang afsloot. Je wilt niet in contact komen met dit hekje, dus BUK en kruip er onder door, raap de Shotgun op en kruip verder tot voorbij het rooster van de elektra kast. Ga weer staan en loop verder door deze gang naar achteren. Je komt weer bij een trap die omlaag gaat. Ga hier echter eerst naar links en dan achterin door de schuifdeur de grote controle kamer binnen. Hier binnen is een nog levende wetenschapper en een gedode Barney. Kill de Houndey en raap hier de ammo van de vloer en ga weer naar buiten. Ga nu dan de ijzeren trap af. Onderaan deze trap ligt het lijk van weer een Barney. Raap zijn ammo op en nu dien je een aantal Headcrabs en Houndeyes te killen rondom deze trap. Is dat gebeurd ga dan rechts langs de trap naar achteren en dan weer rechts de gang in en dan gelijk weer naar links en je bent terug bij de Z-4 lift waarmee je eerder vanaf Z-5 hier omhoog kwam. Voor deze lift ligt nu een zwaargewonde Barney op de vloer. 

Hij heeft de Sleutel Kaart die jij nodig heeft. De Barney vertelt je nog dat je de Brug van de USS DARKSTAR moet zien te bereiken want daar zul je waarschijnlijk nog een goed werkende Escape Pod vinden. Verder vertelt hij je dat zijn Security Kaart de Sleutel Kaart is voor die Z-1 lift in de hal boven de Shuttle Bay. De Barney legt nu het loodje, dus pak zijn Security Kaart op. Nu moet je gewoon dezelfde route terug nemen naar de Z-1 lift in de hal boven de Shuttle Bay. Ik zal je wel even daar naar toe terug leiden want er zit ťťn moeilijkheid in deze terug route.

Terug naar de Z-1 lift

Dus draai je om en loop terug naar de ijzeren trap en ga deze weer op naar level Z-3. Ga daar weer door de gang en buk weer aan het einde om onder het hekje door te kruipen de andere gang in. Draai gelijk rechts en kill de AliŽn Slave. Draai je om en ga dan links die smalle controle ruimte weer in en daar achterin weer door de deur het trappenhuis in. Daal de ijzeren trap weer af, maar pas wel even op voor de elektrastraal. Onderaan deze trappen ga je dus weer naar links en je bent terug in die "glazen" galerij. Wel, je weet dat die tunnel voor je is geblokkeerd, dus ga naar links naar de muur en ga daar de rood/bruine richel weer op, volg het naar achteren, spring over het gat en ga rechts door het tunneltje en dan verder helemaal naar achteren tot je onder dat raam bent waar je eerder door bent geklommen om op deze richel te komen. 

Nu moet je weer via dat raam naar binnen, maar dit is eventjes een moeilijk stukje. Er loopt een smalle richel omhoog, van links naar rechts, tot vlak bij dat raam boven je. Je moet op het laagste gedeelte van deze richel klimmen. En dat doe je door gelijktijdig je Buk toets EN je Spring toets in te drukken. Loop dan naar rechts omhoog tot bij het raam en klim naar binnen. Loop door en ga links de 2 ijzeren trappen weer af en dan rechts de helling op naar de lift. Kill de Headcrab die nu uit de lift je tegemoet springt en ga met deze lift weer omhoog naar Level Z-2. Als je daar uit de lift stapt dan staat die ene Barney nog op je te wachten. Hij zal je gewoon weer volgen. Ga naar Rechts naar de deur. LOADING. Ga weer door deze deur en dan links en weer de stenen trap op. In de gang boven komen er 2 Mutanten op je af en er komt er ook ťťn uit de gang links. Snel, kill de 2 recht voor je en hoop dat de Barney achter je die ene Mutant links dood. Help hem anders even hierbij. Ga dan rechtdoor weer door de half open staande schuifdeur en dan rechts en links en je bent terug bij liftschacht Z-1 met die gewonde wetenschapper er naast.

Door liftschacht Z-1

Je hebt dus nu de Sleutel Kaart voor deze liftschacht. Laat me eerst eventjes uitleggen wat je te wachten staat. Allereerst: er is geen liftje hier, dus als je de deuren open hebt gemaakt dan moet je omlaag springen naar de bodem van de schacht en dan ben je weer op de onderste verdieping Z-6. Het is een hele duik, maar gelukkig staat een groot deel van Z-6 ONDERWATER, dus ook het onderste deel van deze liftschacht. Je zult dus in het water landen. Ten tweede: als je op de knop, links van de liftdeur, drukt dan gaat deze liftdeur maar een klein beetje omhoog open en zal bijna gelijk weer dicht zakken. Probeer maar…. Zie je. Goed hier gaan we

Druk nog een keer op de liftdeur knop en buk dan snel en kruip dan ONDER de deur door de liftschacht in. Kruip snel door want die deur komt weer omlaag en zal je enige schade toebrengen, dus kruip door en je stort omlaag naar de bodem van de schacht. Gelukkig land je in het water. Zwem omhoog tot je met je kop boven water bent en haal eventjes diep adem en SAVE.

Onderwater Level Z-6

Goed, je moet nu dus weer door Level Z-6, maar deze onderste verdieping van de zoŲlogische afdeling staat nu deels onder water. Je krijgt hier ook te maken met zo'n grote VIS, de Ichyosaurus, en je bezit geen wapen waarmee je dat beest snel kunt killen. Je vuurwapens werken niet onder water en de Kruisboog bezit je nog niet. Je kunt natuurlijk proberen om het beest dood te meppen met je Koevoet, maar ik betwijfel of je dat snel genoeg kunt doen. Oja......de gangen staan niet helemaal tot aan het plafond vol met water, dus je kunt altijd even omhoog om adem te halen. Ook kun je hier proberen om eerst het EGON wapen op te gaan halen. Ik ga er van uit dat je deze wilt hebben, dus ik zal uitleggen hoe je dit ding kunt krijgen. Wil je de EGON niet hebben, het is vrij moeilijk om het ding te verkrijgen, sla dan het eerste deel van de volgende uitleg maar over en pik het weer op vanaf het punt waar ik zeg dat je weer bij deze lift bent gekomen.

De EGON gaan halen

Goed, je spartelt dus nog altijd onderin de Z-1 liftschacht. Haal nog eens diep adem en duik onder en zwem nu onder de deur door de gang in. Waarschijnlijk krijg je onmiddellijk te maken met die Ichyosaurus vis, dus zwem onmiddellijk terug, onder de liftdeur door, de liftschacht weer in. (dit HOEFT niet te gebeuren, het KAN ook zo zijn dat Ichyo nog helemaal links of rechts in de gang zit en daar bezig is een Barney te vermoorden, maar hij zal HIER komen). Haal weer even diep adem en kijk dan, vanuit de schacht onder de liftdeur door, de gang in om te zien waar Ichyo nu is. Zie je hem niet, zwem dan snel uit de schacht en gelijk naar rechts en dan naar links door de gang. Bij de volgende bocht naar rechts zie je een deur in de muur op een kier staan. 

De kier is te klein om er door te gaan de achterliggende kamer in. Maar in deze kamer ligt wel de EGON. Iets verder naar rechts zie je een RAAMNIS in de gang muur. Zwem daar nu naar toe (nogmaals, je kunt even je kop boven water uit steken om adem te halen) en ga VOOR deze raamnis, al watertrappelend, hangen. Je moet in deze nis zien te zwemmen om dan de ruit stuk te slaan. Maar dat is soms nogal moeilijk. Druk op je BUK toets. Je "BUKT" omlaag. Zwem dan de Nis in, breek de ruit en zwem de kamer in en door naar die kast tegen de achterwant en pak daar de EGON van bovenop deze kast. 

Zwem even omhoog om lucht te happen en ga via de raamnis weer de gang in. Zwem nu terug naar rechts naar de Liften.

Je hebt de Egon en bent terug bij de liften.

Ga nu verder door de gang voorbij de liften, links, rechts, rechts, links en dan kun je rechtdoor of links verder. 

Als je links verder gaat dan kun je verderop niet verder, dus ga rechtdoor en onder de half open staande deur door het kleine kamertje binnen. 

Draai hier rechts en zwem door de korte tunnel naar achteren en klim via de ladder het water uit. Je komt terecht in zo'n "Aquarium" kweekkamer.

 Pas op voor de tentakels van de AliŽn boom en loop een stap door naar de muur en draai dan naar rechts. 

Aan de overkant zie je nu de ingang van de gangen van Level Z-5. Daar staan ook al wat Headcrabs op je te wachten. Je moet daar naar toe. Je ziet daar aan de overzijde ook een klein laddertje omhoog steken vanaf de ijzeren onderkant van dat gedeelte. Dus spring het water in, zwem boven water tot je ONDER dat laddertje bent en zwem dan recht omhoog en je gaat via dit laddertje het water uit. Kill onmiddellijk de Headcrabs en ga door de openstaande deur. Ga gelijk naar rechts de gang in en draai dan gelijk naar links. Er staat hier een Barney, maar die heb je niet nodig en in de hoek zit een wetenschapper. 

Breek hier eventjes de breekbare kratten voor ammo en ga de verder rechts door de gang en volg deze helemaal naar achteren. De gang loopt hier dood, maar links is dan een grote deur. Gebruik eerst even hier de Health Terminal en de Hev Terminal en open dan de deur via de knop rechts ervan. 

Stap door de deur tot op het ijzeren rooster met de dode Barney erop. Raap zijn machinegeweer op. Onder je staat de ruimte dus weer onder water en achterin zie je 2 doorgangen. Je moet door de Linker doorgang gaan, maar pas op, daar zit een "spuugbeest". 

Dus spring omlaag het water in en zwem door de linker doorgang en zwem onmiddellijk naar rechts en dan weer naar rechts en ga de helling op. Je bent terug aan het begin van de zoŲlogische afdeling, bij de Receptie. Hier zweven nu van die "paddestoel" AliŽns rond. Kill ze met de Egon en ook die doorzichtige kleine pesten sla je de hersens in met je koevoet. 

Inmiddels is al een hele tijd het Alarm afgegaan en dat is een pokken herrie. Voor de receptie balie zie je een rooster in de gang vloer en er staat een brok puin op. Loop naar de receptie balie en ga er achter en druk dan op de kleine knop die je op de balie ziet zitten. Het alarm heb je nu uitgeschakeld, maar nu breekt er een Mutant door dat vloerrooster heen. Kill hem en ga dan zelf naar het vierkante vloergat waar deze mutant uit kwam gekropen. Daal de ladder in dat gat af, of spring gewoon omlaag en volg dan deze schacht verder, links, links, kill Mutant, rechts, rechts, doe zaklamp aan en ga de smalle stenen trap af. LOADING. Onderaan deze trap verder naar rechts, rechts en je komt in een ijzeren gang met roosters op de vloer. 

Volg deze naar achteren en dan naar links de ijzeren trap af en dan weer links, links, zaklamp aan, rechts, trapje af en.......

...... je komt dan in een grote ruimte met links en rechts getraliede cellen.  Je bent nu in de:

DEEL 2:

Containment Area

Dit deel bestaat uit een aantal stalen ruimtes en gangen met cellen. Je krijgt hier zo meteen ook te maken met de grote Mamma Krab. In deze eerste celruimte zijn 4 cellen, 2 links en 2 rechts, en een grote stalen deur in de achtermuur naar de volgende hal. Alle deuren hier zitten op slot. Loop naar de stalen deur achterin de muur en draai dan naar rechts. Doe eventjes je zaklamp aan. Achter in de nis, naast de laatste rechter cel, zie je een ladder omhoog gaan. Ga daar naar toe en klim deze ladder op. Boven kom je dan op de ijzeren omloop boven de 4 cellen. Loop hier over naar achteren en dan dat controle "huisje" binnen. 

Hier kijk je door het raam en beneden zie je dan de 4 cellen en de stalen deur. Druk op alle 5 knoppen op het console en drie van de cellen gaan open en ook de grote stalen deur en de gang waardoor je deze ruimte zonet binnen bent gekomen is dan afgesloten door een hek. Verlaat deze controle kamer aan de linker kant, breek het kratje en ga terug via de ladder omlaag. In ťťn van de geopende cellen kun je de shotgun van de gedode Barney pakken. SAVE en ga dan door de nu geopende stalen deur de volgende hal in. De grote stalen deur, rechts, zit dan op slot en uit de grote cel hier, die ook open is gegaan, komt nu zo dadelijk de grote MAMMA KRAB op je afgestormd. 

Snel, ren terug de 4 cellen ruimte in. Maar Mamma Krab volgt je en spuugt haar babyís op je af. Dat zijn die kleine witte beestjes. Kill Mammie Krab. Dit doe je door een paar welgemikte kogels op haar "Hangzak", die onder haar buik hangt, af te vuren. 3 of 4 rake kogels in haar Hangzak zouden voldoende moeten zijn. Ga dan terug de volgende hal in en naar die stalen deur rechts. Deze is nog steeds dicht, maar in de stalen muur zie je een kleine knop waar vonkjes vanuit springen. Knal deze knop stuk en de grote stalen deur gaat open. 

Ga erdoor en draai gelijk links en volg de stalen gang verder. Deze gaat weer links en dan zie je, recht voor je en aan de rechter kant, een stapel ijzeren kratten met een Blauwe Generator er voor. Loop om deze Blauwe generator en de stapel kratten heen zodat je er dan aan de achterkant van bent. Recht voor je zie je dan een ruimte waar een aantal Mutanten bezig zijn een Wetenschapper te braden boven een vuur aan een spit. 

Loop die richting uit, maar ga dan, vlak voor waar die Mutanten bij het vuur staan, links de cel in. Raap hier de Kruisboog op en ga dan door het gat in de rechter muur die ruimte met het vuur in. Kill hier alle Mutanten, breek dan de breekbare kratten voor Hev en ammo en ga dan, achter het vuur, verder het vervolg van de gang in. Deze draait weer naar linke. Kill de Grunt en ga verder door de half openstaande grote stalen deur. Voor je ligt dan het einde van deze gang, maar de deur achterin zit op slot. Ga er wel even naar toe en kijk dan, links, door het raam.

Achter dit raam is een controle ruimte en je ziet daar een Health Terminal en een Hev-Terminal hangen. Loop terug tot vlakbij de half openstaande deur waar je zojuist door ging en ga dan rechts door de smallere opening. Volg nu gewoon deze smalle stalen gang, doe wel je zaklamp aan, naar die ruimte die je zag door dat gangraam. Het slingert nogal, links, rechts, rechts en je kilt dan twee AliŽn Slaves, ťťn in een toiletje en ťťn die van rechts komt. Ga dan verder links door deze gang en dan Rechts en Rechts, onderweg nog een paar AliŽn Slaves killen en je komt dan uiteindelijk in die kamer achter dat raam terecht. Kill hier de AliŽn Slave en gebruik de Health en de Hev Terminal hier en ga dan naar het raam. 

Er ligt een dode wetenschapper voor. Druk op de twee knopjes onder dit raam en die grote stalen deur gaat dan open en dat vervelende alarm is dan ook uit, Draai je om en volg de route terug door de smalle gang naar de brede gang. Breek nu onderweg ook de paar breekbare kratjes en je vindt dan Handgranaten. Ga door de zojuist geopende stalen deur. Je bent dan in een nog bredere en ook lichtere ijzeren gang met roosters op de vloer. Volg deze en als deze gang naar rechts gaat volgt er een LOADING. Volg de gang verder naar achteren naar de HANGER BAY 02 deuren. 

Ga door deze deuren en je staat in een grote vrachtlift. Druk op de lift knop en de lift brengt je omlaag naar:

Hanger Bay 02 en daar achter

Stap uit de lift en je ziet dan hoe 2 techneuten worden gedood door zoín AliŽn "Vleermuis" vliegtuig. Je bent nu dus in Hanger Bay 02 en rechts van je is de RUIMTE, dus val daar niet af. Uit de RUIMTE komen nu een stuk of 4 van die vliegende "Paddenstoel" AliŽns naar binnen gevlogen. Er hangen hier ook 2 Barnacles aan het plafond Links bij de muur en er staat een Heftruck, gelijk links als je de lift uit komt. Achter deze heftruck is de deur naar de Vriesruimte, maar deze zit op slot. De knop om deze deur te openen bevindt zich aan de muur achter die stapel dozen. 

Wel; ren door de bay naar de overzijde en ga daar het doodlopende gangetje in. Ram hier het kleine witte krabje dood met je koevoet en draai je om en loop terug tot je weer de hanger bay in kunt kijken. Van uit dit gangetje probeer je nu maar eerst die 4 "paddestoel" AliŽns te doden. Dat is niet echt makkelijk en ik hoop dat je er genoeg ammo voor hebt. Daarna schiet je de twee Barnacles stuk en breek je alle breekbare kratjes rechts bij de muur. Je kunt dan die knop achter de stapel dozen bereiken. Druk deze in en de deur naar de Vriesruimte gaat open. Ga daar door en volg de route door de vriesruimte, kill 2 Headcrabs. Achterin de vriesruimte zie je een wetenschapper die probeert een bewusteloze Barney weer bij zijn positieven te brengen. Dat lukt. Ga naar deze Barney en zorg ervoor dat hij nu met je mee gaat en ga dan naar rechts en dan links door de volgende deur.

Je bent dan in een soort keukentje. Verzeker je er nu steeds van dat die Barney je volgt. Kill hier de AliŽn Slave die via de deur binnen komt en ga dan rechts door de deur naar buiten en volg de gang verder. Deze gaat Links en weer Links en je staat dan bovenaan een trap die omlaag gaat naar de grote rustruimte. 

Je ziet hoe een Mutant een wetenschapper de ventilatieschacht, rechts naast de colamachine, intrekt. Ga de trap af (Barney volgt je nog steeds) en ga rechts door de grote rustruimte en kill hier al de Houndeyes. Achterin gaat de deur niet open. Draai even naar rechts en raap de ammo op bij het Barney lijk. Draai terug om en ga dan het kleine gangetje in de hoek in. Doe je zaklamp aan en ga door de deur en volg de donkere gang. Kill de Mutant. LOADING. De smalle gang gaat dan rechts en links en dan ga je links door de deur een toilet binnen. Kill de AliŽn Slave en raap de ammo op bij het Barney lijk. Ga weer naar buiten en dan links en dan rechts en dan rechts langs de want met al die groene lampjes. 

Recht vooruit naar de console waar je een Hev Cannister op kunt rapen. Loop dan helemaal naar links door naar de grote ramen wand. Draai gelijk naar links en kill de Mutant die in de hoek op de bank zit. Draai je terug helemaal om en kill de Mutant die, bij de pilaar, met het lijk van een wetenschapper zit te spelen. Loop dan die richting uit en helemaal door naar achteren, door een kort gangetje en danÖÖ..je ervaart een soort "aardschok", de DARKSTAR wordt eventjes flink geschut. Ga terug naar die pilaar en je ziet dat hier nu een stuk van het plafond omlaag is gekomen. Er komt ook een Grunt op je af. Kill hem en ga dan terug door het korte gangetje en breek dan rechts even een kratje voor ammo en draai je dan weer om. Loop nu recht vooruit de laatste kamer in.

Dit is een smalle kamer met links 2 consoles en rechts achterin ook 2 consoles. In het midden is hier een groot gat in het plafond en dit plafonddeel hangt nu omlaag. Klim op dit omlaag hangend deel van het plafond en loop erover naar omhoog. Je komt dan in de KRUIPRUIMTE boven het valse plafond. Doe je zaklamp aan en ram gelijk, met je koevoet, een paar Headcrabs dood. SAVE. 

Je moet nu een route volgen door deze kruipruimte naar een ventilatieschacht. Kruip eerst door het "hekwerk" voor je naar het tweede gedeelte. Ga dan gelijk naar links naar de Rode Lamp aan de muur. Hier ligt een Barney lijk en kun je Handgranaten en Colt ammo oprapen. Kruip dan naar het midden en dan naar links en door het volgende "hekje". Pas op, links is hier nu dat grote gat in het plafond en je wilt niet erdoor terug naar beneden vallen. Gebeurt dit wel, dan dien je weer naar de kamer te gaan waar je via het omlaag hangende plafond deel omhoog bent geklommen en dit deel te herhalen, of gewoon je laatste save in te laden. Loop nu LANGS dit gat en dan aan het einde ervan naar links. Er is een hele smalle richel tussen dit gat en het muurtje hier waar je over heen kunt gaan naar het volgende deel van de kruipruimte. Doe dat en kruip dan snel door naar de muur om niet door het plafond te zakken. Kill hier de Headcrabs en ga dan links door het 3e hek heen en kruip dan naar de rode lamp in de achtermuur. Breek het ventilatierooster, links van deze rode lamp, kruip dan in en door deze ventilatieschacht en aan het einde breek je weer het rooster.  Je kijkt dan uit in een grote licht grijs/blauw betegelde hal met de treinrailzen in de vloer. Links boven in je scherm staat er een Barney in de hoek bij de ramen. 

Spring uit de ventilatieschacht en ga de trap af en naar de Barney. Onderweg ervaar je weer een "aardschok" Breek hier beneden eventjes de 2 breekbare kratjes voor ammo en ga dan de controle kamer tussen de 2 train railzen in. Pas op, vanonder de console spuugt een Bullsquid op je. Kill het en druk dan op de rode knop, rechts. 

Hierdoor gaat de rechter treintunnel open. Dus naar buiten en ga rechts op de trainrails en loop erover de tunnel in. De tunnel gaat scherp omlaag, loop door. Na een paar stappen omlaag zie je recht voor een treintje op je af komen stormen. Snel, draai je om en REN terug naar de hal en spring vlug uit de treinrail goot. Het treintje stopt keurig aan het einde van de rail

Treintunnels

Je kunt nu met het treintje dor de tunnel gaan, maar je kunt dit ook gewoon lopend doen. Als je met het treintje gaat dan moet je deze dus in zijn achteruit zetten en jezelf dan omdraaien zodat je door de tunnel kunt kijken. In ieder geval hoe je ook gaat je moet nu helemaal door de treintunnel. Beneden kom je bij een perron en is de trein tunnel afgesloten door een deur. Hiervoor staat een Grunt. Kill het. 

Je kunt niet door die deur, dus spring op het perron en draai naar rechts. Kill de 2 Barnacles aan het plafond en draai dan links en kijk omhoog. Boven staat een Spuug Beest naar je spugen, dus kill het en ga dan, links in de hoek, de gang in. Deze draait naar links. Kill ook hier het spuug beest. Zodra je dat hebt gedaan wordt de weg terug, maar ook de doorgang, rechts, voor je uit, afgesloten door tralies. Wacht geduldig tot die tralies voor je weer weg zijn en volg dan de gang verder. LOADING

DEEL 3:

Opslag Loods

Volg de gang verder, trap af en je komt dan in een grote loods vol met grote houten kisten. 

Loop naar links door de loods. Ga links en rechtdoor en dan zie je, links, een witte Medkit op de vloer liggen. Inmiddels zullen er, achter je, wel een stuk of 3 Mutanten uit de kisten zijn gebroken, dus kill ze. Je zult hier met nog meer Mutanten moeten afrekenen, die allemaal uit de kisten komen. 

Draai naar Rechts om en je ziet dan achterin een grote metalen deur en daar boven staat "Hanger Bay 03". Deze deur is op slot en zal dat ook altijd blijven. Vlak voor deze deur staat een eenzaam klein houten kratje. LAAT DIT KRATJE HEEL, je hebt het zo meteen nodig. Draai je weer om naar die Medkit op de vloer en daar voorbij zie je nog zo'n grote metalen deur in de andere muur. Loop daar nu naar toe. Links en rechts hoge stapels kratten. Deze deur gaat ook niet open en ook de smalle deur rechts ervan niet. Boven deze grote deur is een ijzeren Catwalk en boven die smalle deur, rechts, zie je een ruimte. Daar moet je wezen, maar hoe daar te komen?  

Voor de grote berg kratten, links van de grote deur, staat een Generator krat. Je moet eerst op deze generator klimmen en dan op de 1e verdieping van de kratten erachter. Maar de generator is te hoog om er zomaar op te kunnen springen. Loop terug naar de houten krat die vlak voor de "Hanger Bay 03" staat en duw/trek dit kratje nu naar de generator toe en duw hem er tegen aan. Je zult ondertussen best nog wel een paar van de Mutanten van je lijf moeten houden. Als je de houten krat tegen de generator hebt staan, dan klim je erop en dan bovenop de generator en dan bovenop de voorste rij kratten achter de generator. Draai dan naar links en doe een Buk/Jump over de kloof naar de andere stapel kratten. Draai dan naar Links en je kijkt weer naar die ruimte boven de smalle deur. Recht voor je dus een andere stapel kratten met een ijzeren kist erop. Spring dus over tot op die stapel, breek de ijzeren kist en spring dan naar en in de ruimte boven de smalle deur. 

Nu zal er, op de Catwalk boven de grote deur inmiddels wel een Grunt zijn verschenen, dus trakteer deze op een handgranaat. Gebruik dan de Health en de Hev Terminal hier en breek het kratje en druk op de rode knop van de console. Beneden je gaat nu dan die grote ijzeren deur open. Onder het console zit een rooster in de muur. Buk en kruip er naar toe, breek het rooster en kruip in het gat. Gebruik je koevoet om de "Kevertjes" uit de weg te ruimen en breek het vloerrooster en laat je omlaag vallen.

Je bent dan bent in een soort cel en er ligt een Barney lijk hier op een vloer. Verzamel hier alle ammo en de Hev Cannisters en ga dan de gang in achter het lijk en volg deze, links, links, door de deur, links, links, trap op, rechts, rechts (recht voor je is dan die boven ruimte met de console) en weer gelijk rechts, kill Mutant, links, trap af, links, kill Mutant en ga door de deur en je bent terug op de vloer van de loods bij de generator. De grote deur is nu dus open, dus stap er door en je bent terug bij het vervolg van de treintunnel. Stap op de treinrails en volg de tunnel naar rechts en omlaag. Onderaan is een trein ontspoort en verspert je de weg. Pas op........Er volgt nu een ontploffing, achter je, waardoor er een gat in de rechtermuur is ontstaan. 

Klim eerst even in het ontspoorde treintje en breek er de kisten. Je moet even bukken om naar de voorzijde van het treintje te kunnen. 

Klim er dan weer af en ga nu, rechts, door het gat in de muur en draai links.

Je bent in een smalle lage ruimte met achterin een grote draaiende ventilator die voor veel tegenwind zorgt. Kill even de Headcrabs hier. Tegen de rechtermuur "leunt" het lijk van een wetenschapper en daar is ook een groot paneel in de muur met een gele lamp. Links onder in dit muurpaneel zit een knop. Druk op deze knop en die ventilator staat dan stil. Ga naar de ventilator en draai dan naar rechts en BUK en doe je zaklamp aan. Je ziet nu, achter het lijk in de hoek, een ventilatierooster. Breek het en kruip de schacht in en volg deze korte schacht en aan het einde breek je door weer door het rooster.  Nu beginnen je problemen pas echt. Je bent in de Gravity Generator Kamer terecht gekomen. SAVE GAME.

Gravity Generator Kamer

Je staat op de bodem van een hele hoge en ronde kamer, maar je staat in een lage omloop die helemaal rondom deze ruimte loopt. Loop iets naar links en dan rechts door de opening en je bent dan echt in de Gravity Generator kamer en dat hoge ding in het midden is de Gravity Generator. Je krijgt hier weer te maken met van die vliegende "paddenstoelen", dus het is echt raadzaam als je deze nu eerst allemaal weet uit te schakelen. Het volgende wordt echt een beetje moeilijk uit te leggen.

Het is, zoals gezegd, een hoge ronde kamer en er zijn op verschillende hoogtes van die omlopen. Je moet helemaal bovenin zien te komen en dat moet je doen om omhoog te springen en dan op de volgende omloop zien te landen en dit steeds zo herhalen tot je helemaal bovenin bent beland. Omdat hier heel weinig zwaartekracht is, kun je hoge en verre sprongen maken.

Een aantal van die vliegende "paddenstoel" AliŽn zullen worden gedood door de straling van de Gravity Generator zelf. Ga vlak onder ťťn van de doorgangen van de 2e omloop, boven je hoofd, staan en spring gewoon omhoog en LAND in zo'n opening. Je bent dan 1 verdieping hoger in de schacht. Ga in de rand staan en spring dan schuin weg naar ťťn van de muren toe. Als je dit goed doet dan land je op een brede betegelde richel die dus bijna helemaal boven in de schacht is. Kill hier op deze richel de 2 AliŽn Slaves en een Headcrab en kijk uit voor de stralen die vanuit de top van de Gravity Generator hier naar toe stralen. Kijk omhoog langs de muren en je ziet dan, nog verder omhoog, een groot raam. Daar moet je naar toe. Ga onder dat raam staan, selecteer je KOEVOET en spring omhoog. Als je op de hoogte van dat grote raam bent, ram dan snel met je Koevoet het ruit ervan stuk. Je valt weer omlaag. Zorg dat je weer op de richel terecht komt. Trek een vuurwapen en spring weer omhoog naar dat raam en spring er nu DOOR HEEN de controle kamer binnen. 

Snel, kill hier de Grunt en ga rechts door de smalle deur, trap af, linksaf en volg de smalle gang recht door. 

Je gaat dan over de Catwalk boven de voorraad loods en verder door de smalle gang die dan weer linksaf gaat. LOADING, Je eindigt op het platform boven dat perronnetje in de trein tunnel waar je eerder dit hele gebied bent begonnen. Rechts een Barney Lijk en een console met een rode knop. Raap bij het lijk het wapen en de ammo op en druk op de rode knop. De volgende deur van de treintunnel gaat nu open en een treintje komt weer voorrijden. 

Bij het console spring je omlaag tot bovenop de ijzeren kist en dan draai je links en spring je op de omlaag gaande balk en via deze loop je tot op het perronnetje. Draai dan eerst even naar links en kill de AliŽn Slave in het smalle gangetje en ook een Headcrab. Wel, nu kun je weer kiezen. Of je gaat verder weer lopen door de tunnel of met het treintje. Met het treintje is veiliger. Ga dus in het treintje, start het op via je "Use" toets en rij ACHTERUIT door de tunnel en je rijdt een hele grote, diepe, hoge ruimte binnen. De treinrails gaat hier weer omlaag. Dit is de:

Fusion Reactor Kamer 

deel 1:

Het treintje gaat helemaal naar beneden en door de onderste deur verder en stopt dan weer voor de volgende deur. Rechts weer een perron. Achter op dit perron zitten 2 AliŽn Slaves van achter een barricade op je schieten. Snel, spring het perron op en schakel ze uit met een paar schoten of een paar goed gemikte handgranaten. 

Breek dan eventjes de breekbare kratjes hier op dit perron voor ammo en een Medkit en loop dan naar achteren naar die barricade. Doe eventjes je zaklamp aan en klim over de barricade en ga dan naar rechts en tank even bij, bij de Health Terminal en de Hev Terminal. Ga dan links de trap op en boven, links, de korte gang in. Kill de AliŽn Slave en ga door de deur links een voorraad kast binnen. In deze kast staat een wetenschapper die allerlei onzin tegen je begint te lullen. Breek hier de enige kist, rechts, voor ammo en ga terug de korte gang in en via de trap terug naar het perron beneden. Loop naar rechts langs de barricade naar de andere hoek, doe wel weer je zaklamp aan, en draai iets naar links en daal nu de trap af naar beneden. Beneden deze trap kom je in een soort lounge. Recht tegen over de trap is een glazen lift en erboven staat dat dit de "Teleport Terminus" lift is. De deur ervan gaat niet open. 

Rechts is nog een lift en daar boven staat dat het de "Bridge Access" lift is. Als je door deze lift heen kijk zie je daarachter nog een glazen lift, dat is de "Escape Pod" lift. Draai je eerst even om en loop naar het lijk van de wetenschapper en de Barney die voor de frisdranken machine op de vloer liggen. Als je daar bent springen er twee van die rode "kevertjes" uit de frisdranken machine. Mep ze even dood met de koevoet en raap dan het pistool op van de gedode Barney. Pas wel op dat je niet door het raam valt. Ga dan terug naar de "Bridge Access" lift en druk er op de rode knop. De glazen liftdeur gaat open, dus stap de lift in maar stap gelijk weer terug. Boven in de liftschacht gebeurt nu een ontploffing en deze zorgt er voor dat de andere liftdeur van deze lift nu stuk breekt. Dus stap nu door de "Bridge Access" lift heen en loop door naar de "Escape Pod" lift. Als je daar bent en dan op het rode knopje wilt drukken, wordt de USS DARKSTAR weer eens heftig door elkaar geschut en hierdoor ontploft het liftknopje. Je kunt dus nu deze lift niet gebruiken. Draai je weer om en loop terug door de "Bridge Access" lift de lounge weer in en draai naar rechts naar de "Teleport Terminus" lift. De schudding van zo-even heeft nu ook de deur van deze lift gebroken dus stap in deze lift, druk op de knop en je gaat omhoog en je komt dan in de:

Teleport Terminus

Stap uit de lift. Voor je zie je het glazen Teleport huis. Maar deze teleport is ingesteld op ONTVANGEN en er komt een continieuwe stroom AliŽn Slaves door binnen. Vanuit de lift ga je gelijk naar links en volg je de omloop en dan weer naar links een klein halletje in. Op de muur hangt hier een bord: "Reactor Controll" lees je er op. Links in de hoek kun je hier een Hev cannister pakken en ook een AliŽn Slave killen. De beide deuren kun je niet door, dus ga hiervandaan nu recht door de teleporter ruimte in. Ga gelijk naar links en breek het ruit van het kleine controle kamertje. Klim door het raam het kamertje binnen, kill de Headcrab en pak de ammo van de gedode Barney en druk dan op de Rode Knop. Draai je om zodat je het glazen teleporter huis weer ziet. Daar is nu een Oranje/Witte Teleport Vortex verschenen. 

Je hebt deze teleporter nu op VERZENDEN gezet. Er komen nu geen nieuwe AliŽn Slaves meer door naar binnen. 

Klim weer door het raam en ga het glazen huisje in, kill de nog aanwezige AliŽn Slaves en duik de Teleport Vortex in en.....

.......LOADING

HelpÖIk ben GEKROMPEN

Je staat in een nauwe "steeg". Draai je om en kill de kleine Headcrab. Inderdaad, was is die Headcrab opeens klein. Draai je weer terug om, doe je zaklamp aan en volg de "steeg", links, rechts, kill de AliŽn Slave, rechts en ga door het "blauwe tunneltje" en aan het einde ervan naar rechts. PAS OP DE MUIZENVAL.

Jezus, wat is alles opeens groot, of ben jij nu opeens heel klein. Ja, inderdaad. Blijkbaar was er iets mis met die teleporter die je hier naar toe heeft geteleporteerd, want alles en iedereen die er mee is geteleporteerd is nu zo groot als een RAT. Jij dus ook.

Je bent nu in een soort kantoortje. Kijk even rond hier. In het midden van de kamer staat een geel waarschuwingsbord "Caution Wet Floor" lees je er op, en inderdaad, sommige delen van de vloer zijn nat. Tegen ťťn van de muren staat een bureau met een stoel er voor en tegen de andere muur staat een kast met ordners erin. In de andere muur is een grijze deur maar die gaat niet open. Rechts naast deze deur zie je een prikbord aan de muur met daarboven een foto. Wel, je moet door de grijze deur, maar hoe deze te openen. Voor de kast met de ordners staat een emmer met daarin een dweilstok en naast de emmer staat een vat die iets lager is dan de emmer. Je gaat nu een hele serie moeilijke sprongen uitvoeren, dus Save NA elke gelukte poging.

Klimmen en springen naar de knop

Loop naar de kast en spring op de onderste richel van de kast. Loop over deze richel tot je achter het vat bent en spring dan bovenop het vat. Draai dan naar de emmer en spring omhoog tot op de rand van de emmer. Spring in de emmer en waad door het water naar de rode stok van de dweil. Klim helemaal tot BOVENOP deze rode stok en draai naar links naar de muur waar de kast tegenaan staat. Je zier er een stapel rode ordners op staan.

Spring vanaf de bovenkant van de rode stok tot op deze stapel ordners en loop dan door tot je op de zwarte rand van de kast bent tegen de muur. Draai naar links en loop over deze rand naar het einde, ga dan 1 stapje naar links en draai weer naar rechts. Onder je is nu het Bureaublad. Dus spring vanaf de zwarte kastrand tot op het bureau blad.

Draai naar links en loop over het bureaublad tot op de laptop, draai dan links en spring omlaag tot op de zitting van de bureaustoel. Draai je om naar het bureau en BUK. Kijk iets naar links en je ziet nu een RODE KNOP onder het bureaublad. Druk erop. Je hoort het geluid alsof er een deurtje piepend open gaat. Ga weer staan en kijk naar het prikbord links. De foto boven het prikbord is nu omhoog geschoven en er is nu een rood/groene knop zichtbaar. Dat is de deurknop waarmee je de grijze deur kunt openen. Maar hoe daar te komen?

Klim, vanaf de bureaustoel, weer op het bureaublad en ga naar rechts achteren tot op de opengeslagen agenda. 

Spring dan op het stapeltje boeken achter de agenda en daarop draai je naar links zodat je de rechtopstaande "PC Gamer" doos ziet. 

Spring op de bovenkant van deze doos en loop erover richting de laptop. Spring dan naar en op de bovenrand van het Laptop scherm. Loop over de rand van de laptop en spring dan naar en op de Computerkast. Dit is een BUK/REN/JUMP. Als je bovenop de computer bent geland, klim je op de Quake doos en dan spring je omhoog naar het stapeltje boeken en vanaf dit stapeltje boeken spring je op de bovenrand van het prikbord.

Loop hierover naar links naar de rood/groene knop en SAVE. Druk op de knop.

De grijze deur gaat open, maar blijft dat maar HEEL EVENTJES en gaat dan weer dicht en op slot. Je moet dus snel wezen zodra je op de rood/groene knop hebt gedrukt. Het is echter niet aan te raden om vanaf de rand van het prikboord omlaag naar de vloer te springen. Jij bent klein en deze hoogte is te veel voor je. Maar onder je zie je nu wel dat gele waarschuwingsbord op de vloer staan, dus je kunt eerst tot bovenop dat gele bord springen en vandaar af naar de vloer en dan snel door de deur. Dus druk op de knop, deur gaat open, spring omlaag tot bovenop het gele bord en spring dan op de vloer en ga door de grijze deur. Draai dan onmiddellijk naar rechts en kill de 2 AliŽn Slaves

In de Main Computer

Je bent nu in een smalle kamer en alle 3 de deuren zijn op slot. Aan de muur staat hier ťťn van de Hoofd Computers van de USS DARKSTAR en links ervoor staat een gele "Zappem Rats" Val. Ga daar niet in, maar achter dat gele ding zie je een GAT onderin de computermuur. 

Ga door dit gat en je bent nu IN DE COMPUTER. Kill gelijk het Headcrabje en draai scherp naar rechts en loop door het "steegje" naar de Rode Gloed.

Je ziet nu een filmpje van de grote Teleport Ruimte. Als dit filmpje voorbij is loop je door en naar rechts. Een grote "groenachtige" ruimte. Bedenk steeds dat jij nu heel klein bent en dat jij nu dus echt IN de grote computer bent. Links is hier de Ventilator en voor je staat een veelkleurige "galzen" vierkante kolom. 

Loop naar links en tussen de ventilator en de kolom door en dan naar rechts. Je ziet nog zo'n veelkleurige kolom en links daar van een Groene kolom van "Trellies". Ga naar de rechterzijkant van deze "Trellie" kolom en klim er dan IN, via BUK/JUMP. 

Klim dan via de linker "Trellie" omhoog en boven spring je even op om op het 1e doorzichtige platform te geraken. Kill snel de AliŽn Slave in de veelkleurige kolom recht voor je en loop dan naar rechts tot de rand van dit platform. Onder zie je dan een groen platform, dat is de bovenkant van het ventilator "huisje". 

Spring daarop en draai dan gelijk links en kill de AliŽn Slave. Loop dan naar waar die Slave stond. Rechts is weer een groene "Trellie" Klim op dit platform en klim via deze "Trellie" verder omhoog tot op het bovenste doorzichtige platform. Draai naar links en kill gelijk even de eerste van 3 vliegende "paddestoel" aliŽns. 

Loop naar links tot de tweede "schroef" en ga hier links het smalle doorzichtige platform op en volg deze naar achter de veelkleurige kolom. Ondertussen nog 2 van die "paddestoelen" uit de lucht schietend. Spring vervolgens over het gat en draai naar rechts en je ziet dan een 3e "Trellie" aan de muur. 

Klim ook deze op en bovenop draai je naar rechts en je kijkt dan een lage "kruipruimte" in. 

Rechts lees je op het bord "Teleport Module 46VC" en daarachter is nog een bord maar dat kun je van hier niet goed lezen. 

Voor deze twee borden zie je een aantal groenige doorzichtige platformpjes achter elkaar "zweven" BUK/SPRING deze kruipruimte in en ga over de voorste van de platformpjes naar de achterste. Je leest dat dit platformpje de "Security Module xc034-567" is. Knal dit groene platformpje aan diggels enÖ.. Je scherm wordt eventjes zwart en dan zie je de enorme Fusion Reactor Ruimte en je ziet dan je nu de grote Fusion Reactor hebt ingeschakeld. 

Dit is wat je moest doen, dus ga nu dezelfde "Trellies" route terug naar de vloer en dan naar de ventilator en ga daar om de hoek terug door de roodachtige "steeg" en dan via het gat terug de smalle kamer met de 3 grijze deuren in. Hier is nu een Teleport Vortex verschenen. 

Loop er naar toe en spring omhoog om door deze Vortex te gaan en.............je bent weer je normale grootte, maar wel nog in deze kamer. Ga door de rechter deur, dus niet de deur waar die gele Ratten Val bij staat, maar de deur daar tegen over, en volg de gang en je komt dan in een hoekige eindkamer. Links een groot raam en door dat raam kijk je dan nu de enorm grote Fusie Reactor Ruimte in.

DEEL 4:

Fusion Reactor Kamer deel 2

Je bent al door die ruimte gegaan, weet je nog wel. Met het treintje. Als je door het raam kijkt en dan omlaag dan zie je, onder de Fusie Reactor de treinrails waar jij, van rechts naar links, bent over gegaan. Als je nu helemaal omhoog kijkt dan zie je boven de grote Fusie Reactor de Bovenste Treinrails. Deze gaat van Links naar Rechts omhoog en daar dan door een deur. Wel, jij moet op deze Bovenste Treinrails zien te komen omdat ook door de bovendeur, rechts, te kunnen gaan

Ga eerst even je Health en je Hev bijtanken aan de 2 Terminals die aan de rechtermuur hangen. Terwijl je daar mee bezig bent, verschijnt er in de Fusion Reactor ruimte zo'n vliegend "Paddestoel" AliŽn en die neemt je onder vuur. Hierdoor breekt het ruit van het grote raam. Probeer nu eerst dit "paddestoeltje" van uit het raam, uit de weg te ruimen. Ga dan nog even de kratjes hier breken voor wat extra ammo en SAVE GAME nu.

Ik ga het je nu eerst even uitleggen. Dit stuk is best wel moeilijk. Lukt het je niet om hier heelhuids doorheen te komen dan kun je natuurlijk altijd de NOCLIP CHEAT gebruiken om naar de bovenste rail te "vliegen" en daar dan op te "landen". Zet dan wel de NOCLIP weer uit. Ik heb er ook geen plaatjes van gemaakt omdat die toch heel onduidelijk zijn.

Doordat jij, toen je nog klein was en in de computer was, die "Security Module xc034-567" hebt vernield, heerst er nu in deze grote Fusion Reactor Ruimte, haast geen ZWAARTEKRACHT. Hierdoor kun jij nu hele hoge en verre "Sprongen" maken. Je "springt" omhoog via je Springtoets en dan kun je sturen met je pijltjes toetsen om te bepalen waar je wilt gaan landen. Zodra je echter door het raam deze ruimte inspringt komen er nog eens 4 van die "Paddestoelen" het je lastig maken. Dus je moet EN zien uit te vogelen welke sprongen je moet maken om op die bovenste rail te belanden en gelijktijdig die 4 "paddestoelen" zien uit te schakelen en ook dien je niet te dicht in de buurt van die Reactor Straal te komen want dan sterft je snel ten gevolge van de radioactieve straling. Je kunt niet vanaf de Onderste Rail in ťťn Sprong omhoog de Bovenste Rail bereiken, dus je zult moeten bedenken hoe je dat dan wel kunt doen.

Hier een, mogelijke, oplossing voor deze Fusie Reactor:

Het is  een prť om eerst alle wezens te doden, anders kom je ze nu tegen  Ga dan een beetje bovenaan op het schuine gedeelte van de lange onderste rail staan en kijk dan in de richting van de "Reactor".  Nu sta je dus ook met je neus in de richting van de bovenste rail.  Wijs nu met je crosschair als het ware tussen de "reactor" en de bovenste rail in en spring nu. Zodra je omhoog springt zul je merken dan je naar rechts gaat.......zodra je merkt dat je te ver naar rechts toe gaat, corrigeer je dit door, zeg maar, weer terug naar de bovenste rails te sturen met de vooruit knop. Nu kom je dus uit bij de deur onderaan de rails die dus dicht is.Loop nu dan omhoog via de bovenste rail

Als je dan uiteindelijk bovenop de bovenste rail staat, volg deze dan OMHOOG. Als je vlak bij de bovenste deur bent gekomen, dan wordt deze open gemaakt door een GRUNT. Kill de Grunt en ga door de deur, klim dan rechts op het perron, breek de kratjes en kill de rode Kever en ga dan in het treintje. Start het ding en rij VOORUIT en je rijd dan over de rails terug door de Fusion Reactor Kamer omlaag en door de onderste deur, van de bovenste rail, er weer uit en de trein komt dan tot stilstand bij een perron. Klim op dit perron. Een bord aan de muur vertelt je dat je nu bij de "Research Labs" bent gekomen. Ga dan, links van dit bord, de hoek om, kill de Grunt en ga naar de deur. LOADING

Research Labs area

Ga door de deur en je staat op een platform tussen twee trappen. Rechts gaat een trap omlaag naar een hal en links achter je een trap omlaag een donkere gang in. 

Ga via de trap rechts naar beneden, loop door en dan rechts de gang in. Achter in deze gang ga je, links, door de "LAB-1" deur het Lab-1 in. Draai onmiddellijk links en kill de Mutant. Boven je hoofd hangt een wetenschapper te trappelen aan een TL buis en er ligt hier een Barney lijk op de vloer. 

Pak bij dat lijk de Shotgun op en klim dan rechts de ladder op omhoog. Boven draai je rechts en spring je op de ijzeren omloop, kill de Mutant en diverse Headcrabs en loop je naar achteren naar de kratten. Breek ze allemaal voor ammo. Je kunt dan eventjes die hangende wetenschapper "helpen" door op dat rode knopje te drukken. Ga terug de ladder af naar de vloer en loop dan rechtdoor naar de ondoorzichtige glazen scheidingwand. Een Bullsquid breekt door deze glazen wand heen. Kill en ga je dan eventjes laven bij de Terminals, rechts aan de muur. Ga dan door de opening waar die glazen wand in was en door de volgende ruimte en door de volgende opening en je staat dan op het "achterbalkon" van de DARKSTAR. 

Volg deze naar achteren, via de helling omlaag en dan links en je staat in een halletje. Doe je zaklamp aan en draai naar links en kill de Bullsquid. Draai terug om en ga het trapje af en links, kill de volgende Bullsquid en ga door de LAB-2 deur. Rechts is dan een ruit waardoor je ziet hoe een "doorzichtige" AliŽn Slave bezig is een wetenschapper te X-rayen. Dit gaat mis en de hele boel daar ontploft. Loop door deze ruimte en ga door de volgende deur. Weer een hal met rechts frisdranken automaten en recht voor je de "LAB-3" deur. Loop daar naar toe. Deze deur zit op slot. Draai links en je ziet weer een "Bridge Access" lift met ervoor een Barney lijk. Ga daar even de Kruisboog halen. Ook deze lift zit pot dicht. Dan hoor je achter je een geluid. Draai je om. Een Grunt breekt door de Frisdranken machines heen. 

Kill hem en ga dan daar dat muurgat in. De grijze deur zit op slot. Links van de deur zit een rooster in de muur, 

buk en ram het rooster stuk en kruip er door en volg dan de gang en je komt dan toch in Lab-3 terecht. 

Kill hier de 2 Mutanten en loop door en ga achterin naar links en de volgende kamer in. Kill hier de Bullsquid en ga dan het wapen oprapen bij het Barney lijk. 

Kill de Headcrab en ga dan rechts door de deur en draai dan rechts. Een gang met een lift. 

De lift doet het niet dus loop door de gang naar de deur achterin. Pas op, achter de laatste stapel kisten staat een Mutant en even daarvoor kun je een ijzeren kist breken.

Ventilatie Schachten

Stap door de deur en draai gelijk links en kill de Mutant in de donkere ruimte onder de trap. Loop dan door dit smalle gangetje naar de ondoorzichtige glas wand. Je hebt kans dat deze breekt. Ga er dan even door en kill dan de AliŽn Slave in de X-ray kamer. Terug het gangetje in en ga nu dan rechts de 2 trappen op. 

Boven gekomen stap je ONMIDDELLIJK achteruit terug de trap op. Deze 2 trappen brengen je terug bovenin de hal waar je dit Lab gebied bent begonnen, maar nu breekt boven je hoofd de Ventilatieschacht en deze stort omlaag. Als je was blijven staan dat was je er door verpletterd. Ga dan weer de trap voor je af naar de vloer van de hal en loop door naar het einde van deze ventilatie schacht. 

Draai je om en kruip erin en kruip er door omhoog. Het gaat dan naar links, zaklamp aan, kill de 2 rode kevertjes en volg deze schacht nu, over de smalle ijzeren balk en dan rechts, kill Headcrab, knal het rooster stuk en kruip eruit. Je bent dan nu in een brede ronde verticale en roodachtige metalen schacht. Onder je een rooster en ook hoog boven je een rooster. Als je langs de wanden omhoog kijkt dan zie op verschillende hoogtes ventilatieroosters in de wanden zitten. Breek het rooster in de bodem en er komt een grote ventilator te voorschijn. Kruip OP deze ventilator en kijk dan langs de bladen van de ventilator verder omlaag. Als je gewoon even ronddraait terwijl je omlaag kijkt dan zie je wel het Controle Paneel onder de ventilator zitten. Knal dit paneel stuk. De ventilator gaat draaien en jij wordt omhoog gezwiept door de schacht maar stoot je hooft tegen het grote bovenrooster en zakt weer omlaag en gaat weer omhoog en dit kun je tot in lengte van dagen blijven doen. 

Wat je moet doen is, telkens als je omhoog gaat, tijdens je "vlucht, ronddraaien en dan zul je vlak onder het grote bovenrooster een vierkant roostertje zien zitten in de wand. Knal dit bovenste roostertje stuk tijdens ťťn van je volgende omhoog gangen. Dan moet je dus trachten in dat bovenste ventilatiegat te komen. Het is niet echt moeilijk, dus dat lukt wel als je BUK/SPRING doet. Ben je daar in beland dan volg je dit kanaal helemaal, kill de Headcrabs, doe je zaklamp aan en uiteindelijk kom je uit in een ronde verdeel ruimte. Ga hier het volgende gat in, waar je een Barney lijk in ziet liggen en klim de lange ladder op. O deze ladder is dan stuk en je kunt niet verder. Daal iets terug omlaag. Halverwege zit er dan weer een rooster in de linker schacht want. 

Knal dit rooster stuk en spring vanaf de ladder het roostergat in en kruip er door en je kruipt een hele hoge gang in met steunbalken aan de muur en gelijk rechts een schuifdeur.

Terug in de leefruimtes

Die schuifdeur rechts is dus de toegang tot de zoŲlogische afdeling en deze gang wel, hier ben je dus al eens geweest. De deur zit dicht. Loop door en dan zie je op de achtersterechter steunpilaar een lange ladder omhoog gaan. 

Laat dit even zitten en ga verder naar achteren en dan links door de deuropening en je bent terug onderin het "Trappenhuis". Kill de Mutant en loop naar achteren en gebruik dan nu de Health en de Hev Terminals hier. Dit zijn dus die allereerste Terminals die je in het begin van het spel tegen kwam. Draai je dan om en ga terug de zoŲlogische gang in en klim hier nu de ladder op tegen de steunpilaar. Boven aan deze ladder spring naar links op de Catwalk en loop je naar rechts en achterin klim je, links, de 2e ladder op. Bovenaan deze 2e ladder breek je het rooster en kruip je de groenachtige schacht in.

Gelijk is er dan, recht voor je, weer een rooster in de vloer van deze schacht. Breek het en kijk dan door het gat naar beneden. Onder je zie je dan het "Trappenhuis" maar er is daar een versperring. Kill de Headcrab en laat je nu door het gat omlaag vallen en je komt terecht bovenop de versperring. Draai je om en klim van de versperring af en volg het "trappenhuis" nu helemaal naar boven. Onderweg kill je de 2 Grunts. Helemaal bovenin het trappenhuis ga je links door de kapotte deur en loop je rechtdoor naar de gewonde Barney die daar voor de grote deur op de vloer zit. Misschien moet je hier eerst een paar Mutanten van je lijf houden. Deze deur is de deur naar de verbindingsbrug die naar de BRIDGE gaat. 

De Barney is zwaargewond, maar net voor hij de pijp uitgaat verteld hij nog dat je de Security Card, waarmee je deze deur kunt openen, kunt vinden ergens in de "Captains Quarters". Dus ga terug naar het trappenhuis en daal deze weer af, klim over de versperring heen (en dat is best wel even lastig. Je moet er op klimmen, dan er over kruipen en aan de andere zijde er dan LINKS af gaan). Dan kun je nog even recht door de deur naar de kleine rustruimte gaan om daar een paar Mutanten te killen. Ga dan verder omlaag door het trappenhuis tot de deur van de  "Captains Quarters". Ga door deze deur de Captains Hut binnen en ga dan eerst in alle ruimes, er zijn er vier, alle AliŽn Slaves killen. Ga dan terug naar de ruimte achter de glazen wand. Hier staat een grote metalen boekenkast. Breek met je koevoet de boeken eruit en er komt dan een rood/groene schakelaar te voorschijn. Druk deze in. 

Ga dan terug naar het donkere kamertje tegenover de badkamer. Hier is nu een stuk muur open gegaan en in de nis erachter vindt je dan de begeerde Security Card. Raap het ding op en ga weer het trappenhuis in. Loop nu helemaal naar beneden en ga daar dan weer rechts door de deuropening de gang in die naar de zoŲlogische deur leid. Hier klim je weer beide ladders op en kruip je weer in de groenige schacht en laat je je weer door het gat bovenop de versperring in het trappenhuis vallen. Draai je dan weer om en ga weer naar de bovenste verdieping en terug naar de grote deur waarachter de verbindingsbrug is. Omdat je nu de Security Card hebt mag je deze deur nu openen via de knop in de linkermuur. Ga dan door de deur en loop over de verbindingsbrug naar de deur aan de overzijde. Deze zit dicht. Maar opeens merk je dat de engines van de DARKSTAR beginnen te sputteren en volgen er een aantal trillingen. Hierna branden de engines weer op volle kracht en nu kun je dus wel door deze deur.

De BRIDGE TOWER

Ga dus door de deur aan het einde van de verbindingsdeur en volg de smalle gang. Deze brengt je weer bij een "Bridge Access" lift. 

Pas op want er is geen liftje, alleen een diepe schacht. Je moet naar de overzijde van deze schacht springen maar eerst moet je vanaf deze kant eventjes het glas uit die deur aan de overzijde schieten. Is dat gebeurt, neem dan een aanloopje en spring over de schacht heen naar de overzijde. Links zie je dan weer een glazen deur en daarboven staat "Navigation Planetarium". Ga daar echter nog niet naar toe maar draai naar rechts. Je ziet dan dat er naast de liftschacht nog een glazen deur is en in de ruimte achter deze deur, zie je een Health en een Hev terminal. Je kunt echter niet door de glazen deur. Om deze Terminals te bereiken loop je door naar achteren en druk je op de knop aan de muur. Nu verschijnen er Blauwe Doorzichtige Traptreden hier in het gangetje. 

Loop erover naar boven en je komt dan op een ijzeren platform terecht. Kill de Grunt en ga achter de kolom ook nog even de Mutant killen. Voor de kolom zie je een grijsluik in de ijzeren vloer. Ga naar dit luik, buk en ram het stuk en val dan door het gat omlaag en je bent in dat kamertje met de 2 Terminals. 

Draai je wel snel om en kill de 2 Mutanten. Gebruik dan beide Terminals (het zijn de laatste in het spel), pak de ammo van de kratjes en breek dan de kratjes en druk dan op de knop in de muur tegenover de terminals om de glazen deur te openen. Stap erdoor en je bent terug in de gang. Ga nu naar en door de "Navigation Planetarium" deur en volg de gang, je gaat dan links de eerste lange trap op en komt dan op een platform terecht welke helemaal buiten, aan de achterzijde van de DARKSTAR "hangt". Je krijgt hier te maken met een paar van die "paddestoelen" Loop naar links en dan links de 2e trap op en deze trap brengt je op een tweede "buiten" platform. Ook hier ga naar links en dan links de 3e trap op. Dit is maar een heel kort trapje en brengt je dus bij een DEAD END. Het console hier doet niks maar je kunt hier wel een Hev Cannister en een Medkit pakken. 

Draai je dan om en loop de korte trap weer af en over het platform naar de 2e trap, daal deze weer af maar niet helemaal tot onderen. 

Als deze trap onderaan naar rechts draait naar het onderste platform zie je in de hoek van de trap een vierkant gat in de trap, een "vloer alkoofje". 

Val door dit gat omlaag, draai je om, buk en breek het rooster. Kruip door het gat en daal de korte ladder af. 

Draai je om en loop door deze groenige "kruipruimte en dan rechtsom, kill de Mutanten hier en in de hoek, achter het Barney lijk, klim je de volgende ladder op. 

Bovenop deze ladder draai je Links, doe je zaklamp aan, breek rooster en kruip in de ventilatieschacht. Kill Headcrab en kruip door deze schacht tot je bij het lijk van een techneut bent gekomen. Je bent dan ongeveer halverwege in deze ventilatieschacht. Ga hier, rechts, de volgende korte ladder op en breek dan bovenaan dit laddertje ook door het rooster en kruip naar buiten.

Ontsnapping

Je bent nu op het bovenste Bridge Level. Loop rechtdoor over de smalle groene Catwalk en dan zie je links de glazen deur naar de "Rocket Controll Room".  

Er staat een Grunt voor. Kill. De deur wil niet open en erachter zie je een AliŽn Slave. Draai je om en loop terug over de Catwalk en volg dan de gang verder, rechts en weer rechts, en je komt dan vanzelf in de VOORSTE BRIDGE KAMER. Hier ligt een Barney lijk op de vloer en rechts van het lijk zie je de "Rocket Room Access" knop aan de muur. 

Achter het Barney lijk zie je een groot grijs Luik in de vloer. Loop daar naar toe en draai dan links en kill de AliŽn Slave. Raap de Hev cannister op en ga dan nu die "Rocket Room Access" knop indrukken. Loop dan terug door het gangetje en de Catwalk naar de "Rocket Controll Room". De glazen deur gaat nu wel open dus ga de "Rocket Controll Room" binnen, kill de twee AliŽn Slaves hier en druk dan achterin op de "Rocket Controll" Knop. Onmiddellijk gaat het alarm af en begint de DARKSTAR als een gek te trillen.

Snel, ren terug naar de Voorste Bridge Kamer. Hier is nu dat grote grijze vloerluik open. Je moet hier nog even afrekenen met 2 van die vliegende "paddestoeltjes". 

Loop dan naar het luik en kijk omlaag door de hele diepe ronde schacht. 

Er komt nu een glazen liftplatform naar boven. Ga erop en je zakt dan vanzelf omlaag door de schacht. Het is een heel eind. Plotseling stopt het liftje en vindt er weer een reeks trillingen plaats en dan gaat het liftje verder en uiteindelijk beland je helemaal beneden. Draai even rond om de liftdeur te vinden en stap erdoor. Je bent bij de Escape Pods. Er staan er nog twee, maar de Linker, dat is POD 1, werkt niet. 

De Rechter, dat is POD 4, is wel in orde. Loop tussen de twee Escape Pods door en kill dan rechts en links nog een AliŽn Slave. 

Ga dan naar de muur waar tegen Escape Pod 4 staat en druk er op de knop en Escape Pod 4 gaat open. 

Ga erin en loop zover mogelijk door binnen in de pod en....

THAT's IT.......

Je ontsnapt de DARKSTAR en vliegt met de Pod richting de Planeet, maar.....????

EINDE

2005: Walkthrough door: Louis Koot