HALF LIFE

2005: Walkthrough door: Louis Koot

CHEATS:

Eerst moet Half Life worden opgestart op een bepaalde manier. Hiervoor moet je de snelkoppeling voor dit spel aanpassen. Op de opdrachtregel van deze snelkoppeling moet je het volgende intypen:

hl.exe -dev toconsole 

(eventueel kan ook zonder het dev)

Als je Half Life nu met deze snelkoppeling opstart, dan start het spel op met de console. Typ in dit console scherm dan: sv_cheats 1 in en druk dan op je ENTER-toets en op je  ~ (tilde toets op je toetsenbord) om door te starten. Nu kom je dan in het startscherm waar je de verschillende opties kunt kiezen. Je kunt dan een Nieuw spel starten of een opgeslagen spel openen.  Eenmaal in het spel activeer je de console door middel van de ~ ( TILDE) toets. In de console kun je dan de Cheats intypen en deze bevestigen door op je ENTER-toets te drukken. Sluit de console weer via je TILDE-toest.

NB: Het kan zijn dat je, om de cheats te laten werken, de allereerste keer eerst een SAVE GAME moet maken. Start dan het spel weer op via de hierboven beschreven methode en laad dan je eerste Save Game in. Nu zouden dan de cheats wel moeten werken. Maar je zult een Cheat na elke LOADING weer opnieuw moeten opgeven.

De belangrijkste cheats zijn:

Hoofdstuk 1: Welkom to the Black Mesa Research Facility.

Goedendag, Mr. Freeman. Ga lekker achterover zitten en geniet van het treinritje. U hebt een lange dag voor de boeg en dit is waarschijnlijk de enige kans om even te relaxen. Kijk tijdens de rit maar eens naar de verschillende locaties waar we voorbij komen en luister vooral naar de stem uit de luidspreker. Je weet maar nooit of er iets belangrijks wordt gezegd. Ik ben er om u te helpen de dag door te komen, en geloof me, het wordt een vermoeiende dag. Ik veronderstel dat u denkt een normale werkdag te zullen hebben en dat u geplant heeft sommige dingen geheel alleen te gaan doen, zoals de dozen in de werkplaats te doorzoeken. Er zijn genoeg voorraden hier in Black Mesa, maar soms moet je er goed voor zoeken om ze te vinden. Okť , "lets get down to bussiness". Als zo meteen het treinritje is afgelopen, blijf dan in de trein tot dat de bewaker de treindeur heeft geopend. 

Volg deze Barney dan naar de Security door, welke hij voor u zal openen, en ga naar binnen. U bent nu dan in de grote Luchtsluis. Wacht hier binnen tot Barney de andere Security deur heeft geopend en loop dan de aankomst hal in van het Black Mesa complex.

Hoofdstuk 2: Anomalous Materials.

U bent een ietsje pietsje aan de late kant, dus laten we proberen om zo snel als mogelijk naar de testruimte te gaan, waar uw werk op uw wacht. Loop naar de balie en praat met de bewaker die achter de balie zit. Hij vertelt u dat u moet opschieten, maar dat u eerst uw "Hazard Suit" moet gaan aantrekken. Bemerk het ventilatierooster op, in de muur achter de balie en rechts van het grote scherm.  Ga dan de lange gang in, rechts van de balie. Volg de gang. De gang gaat naar links en dan neemt u de eerste afslag rechts. Deze korte gang brengt u bij een andere gang. De testkamer is naar links, maar u moet eerst uw HEV-pak aan gaan doen voordat de bewaker u naar binnen wil laten. Ga dus naar rechts en volg de gang  naar de omkleedruimte. 

Hier gaat u naar links het zijkamertje in en u ziet uw HEV pak hangen, in de middelste container. 

Ga recht voor het console staan en druk dan op de middelste Knop en de cilinder waar uw Hev-pak in hangt gaat open. 

Loop dan de trap af naar uw HEV-pak en trek het aan, door er gewoon tegenaan te lopen. Ga terug naar de kleedkamer en onderzoek uw eigen kast (FREEMAN). U vindt er een Power-Up voor de HEV. Verlaat de kleedkamer en volg de gang nu helemaal naar de glazen deur waar een Barney bewaker staat. De Barney zal deze deur voor u openen via de Retinal Scanner. Dat is een Oog-Iris scanner. Ga dan verder door de geopende deur.

U betreed nu een grote ovale hal met een hele dikke kolom in het midden. Loop linksom of rechtsom naar de andere kant van de dikke kolom en u bent bij een lift.

Druk op de Knop om de liftdeuren te openen en ga de lift in. In de lift draait u naar rechts en dan drukt u op de Knop om de lift in beweging te zetten. De lift brengt u omlaag. Als de lift weer stopt gaat u vooruit door de deuren en volgt u de gang. De gang gaat naar rechts en u gaat door de deuren. Volg de gang verder vooruit en dan gaat de gang naar links. U bent dan weer bij een dubbele metalen deur alwaar een Barney u opgewekt begroet. 

Ga door de deur. Ze schuift vanzelf open als u er tegenaan loopt. Volg de gang verder, links, rechts, links, LOADING, rechts en ga door de volgende deur. 3 wetenschappers staan u hier op te wachten. Ondanks dat u nog maar nauwelijks de slaap uit uw ogen hebt gewreven en ook nog geen "bakkie hebt gedaan", gaan deze 3 heren tegen u aan staan lullen over een "Test Sample".

U zult even de tijd moeten nemen om naar deze 3 heren te luisteren.  Links kunt u, door het raampje in de muur, een blik werpen in de Test Chamber, Uw arbeidsplek. Als de 3 heren u het een en ander hebben uitgelegd over het experiment van vandaag, zal ťťn van deze heren u vertellen dat "men op u staat te wachten in de Test Kamer". Loop dan naar de deur, achter in de gang. Een van de 3 wetenschappers zal dan de Retinal Scanner van deze deur activeren, zodat de deur open gaat. Ga dan door de geopende deur. Volg de gang verder naar rechts naar de volgende deur. Dit deel van de gang is een soort testruimte en er gaat hier blijkbaar al iets mis, gezien de paniek van de 2 wetenschappers hier. Ga hier, rechts achterin, naar de lift, druk op de knop, rechts naast de deur en stap dan de lift in.

Druk in de lift op de Liftknop en beneden aangekomen stapt u uit en gaat u door de deur. Volg de "rode" gang nu naar rechts en u bereikt dan vanzelf de deur van de Test Ruimte:

Ga door deze deur. U bent nu in het voorportaal van de Test Kamer. Hier staan 2 wetenschappers op u te wachten. Zij geven u een korte briefing over de risicoís van het experiment. 

Blijkbaar is er een kleine kans op een "Resonance Cascade Scenario" wat dat ook mogen zijn. Maar de ADMINISTRATOR staat er op om het experiment door te laten gaan. Nadat deze heren de grote Metalen Deur hebben geopend, via de Retinal Scanners, gaat u de testruimte binnen. Eenmaal binnen krijgt u 2 opdrachten die u moet uitvoeren. Ten eerste moet u, via de ladder, naar het ijzeren platform klimmen om daar de rode Knop van het console in te drukken.  Klim dan weer naar beneden en loop naar de metalen kooi. Hierin verschijnt zo dadelijk het testmonster. Als het testmonster verschijnt is het de bedoeling dat u dit in de straal duwt. Dus DUW het karretje vooruit de straal in. Blijf duwen tot het karretje omlaag de put in valt en...........

O o o o..dus dit is een "Resonance Cascade Scenario"?  Dit is niet best. .. ....

.......De teleporter stort in, het scherm wordt zwart en dan zie u een aantal vreemdsoortige creaturen en er volgt een LOADING.......

.........UW HALF LIFE IS ZOJUIST BEGONNEN. .......

Hoofdstuk 3:Unforseen Consequences

Zo, dat is dus goed fout gegaan. Tenminste van jouw kant bekeken. Je moet de testruimte verlaten en weer naar boven in de aankomst hal zien te geraken. Het is in feite gewoon dezelfde route door de gangen terug lopen. Een eitje. Ga om te beginnen nu eerst maar weer deze Test Kamer uit, via de nu vernielde grote Metalen Deur. Je bent dan terug in het voorportaal. Gebruik de Retinal Scanner bij de deur om de deur te openen. Normaal gesproken weigert dat ding je de toegang, maar de dingen zijn nu niet normaal meer. Blijf op je "E" toets drukken tot de deur helemaal is opengeschoven. Ga de gang in. Een wetenschapper probeert, tevergeefs, een gewonde Barney via hartmassage weer tot leven te brengen.

Rechts ligt een gedode wetenschapper. Volg de gang de bocht om en bekommer je maar niet om die gedode wetenschappers, die her en der in de gang liggen. 

Ga dan naar links en je ziet de onderste lift weer. 

Spring over de brokstukken en over de witte pilaren en de rechterdeur van de liftschacht gaat vanzelf open. Ga met de lift naar boven en dan door de deur en loop naar de twee wetenschappers in de hoek. Eťn van hen zit gewond op de grond. Praat met de wetenschapper die niet gewond is. Deze volgt je dan naar de Security deur om deze voor je te openen. Wetenschappers kunnen de Retinal Scanners van de Security deuren bedienen. Hij zegt ook tegen je dat je naar boven moet zien te geraken.

 Maar dat blijkt dus niet zo gemakkelijk te zijn. In die 3 glazen containers, links aan de muur, zie je nu een paar beestjes zitten. Dat zijn Headcrabs en met deze beestje zul je nog veelvuldig in aanraking komen.Van af nu is het een goed idee om niet elke gang of kamer zo maar binnen te stormen, maar een ietwat voorzichtiger benadering te kiezen. Je hebt op dit moment nog geen wapen en bent dus eigenlijk hulpeloos.  Dus als je door de Security Deur bent gelaten door de wetenschapper, kijk dan eerst even goed rond. Een energie straal schiet uit het "raam" van wat eerder op de dag nog de testruimte was. 

Wacht met verder gaan tot dat deze energiestraal de volgende deur heeft vernietigt. Time dan je run door de gang zodat je niet door de straal geraakt wordt en verlaat de gang door de vernielde deur. Je komt in het volgende stuk gang. Volg de gang verder en na de LOADING zul je door een Headcrab worden aangevallen. 

Zoals gezegd.....je hebt geen wapen, dus je zult nu wat Health verliezen. Er zit niets anders op dan nu snel door te rennen naar de andere kant van dit stuk gang alwaar je dan, achter de pijp, door de deur gaat, de volgende gang in.  Een dunne rode laserstraal verspert je dan de weg. Kruip er, aan de linkerkant, onder door en loop dan voorzichtig naar het einde van de hal. Wacht vlak voor de tweede laserstraal tot dat deze de grond raakt, of het plafond, en ren dan verder. Vlak voor de deur vindt je de KOEVOET, je eerste wapen. Raap hem op en breek er het glas onder in de deur mee en kruip er dan door.

Ga verder naar de tweede lift en breek ook hier het glas in de deur. Je ziet de lift, met iemand erin, omlaag storten. Hier kun je helemaal niets aan doen, dus kruip in de liftschacht en klim dan via de ladder omhoog. Je kunt ook eerst helemaal naar beneden klimmen want op de bodem van deze liftschacht vindt je power-ups voor je HEV-pak. Boven aan de ladder gekomen draai je naar linksom en spring je naar de deur en ga je er door. Je bent terug in de ovale hal met de hele dikke liftkolom. Een bewaker wordt hier belaagd door een Zombie.  Een Zombie is een gemuteerde wetenschapper met een Headcrab als "hoofd". Help de bewaker een handje met je koevoet. Mocht de bewaker het overleven vraag hem dan je te volgen. Bewakers kunnen deuren voor je openmaken en je helpen om Aliens voor je uit te schakelen.  Wordt de bewaker gedood, pak dan zijn pistool. Waarschijnlijk gebeurd er het laatste. Ga naar de andere kant van de kolom  en kill de Zombies die je tegen komt. Zombies knal je het beste door hun voorhoofd.

Aan de andere kant van de kolom ga je door de deur en volg je de gang verder en kill je alle Zombies die je tegenkomt. Ga nu eerst weer eventjes naar de omkleedruimte want daar vindt je, in de geopende kast van Guthrie (links), ammunitie voor het pistool en indien nodig kun je je Gezondheid weer aanvullen bij de Health Terminal. Ga verder naar de Main Entrance Area. 

Achter de balie zal, door een ontploffing, het ventilatierooster worden weggeblazen. Kruip door de ontstane opening de computerruimte binnen. Hier vindt je, gelijk rechts, een Health Terminal.  Maar er zitten hier ook een paar Headcrabs, die je even van katoen geeft met de koevoet. Gebruik altijd maar de koevoet voor de Headcrabs, dat gaat snel en spaart ammo, die je later dringender nodig hebt voor de grotere jongens, die nog gaan komen. Kruip naar de andere kant van de kamer en klim dan op de omgevallen computerkast. Spring vanaf deze kast naar de schuin staande kast en kruip dan in het ventilatiekanaal en verlaat zo deze computerruimte. 

Spring uit het ventilatiekanaal de gang in. In de hoek is een ventilatiekanaal omlaag gekomen. In het kantoortje, recht voor je, zie je hoe een wetenschapper door een Headcrab wordt "omgeturnd" tot Zombie door een Headcrab. Blijf hier niet te lang staan, want uit het ventilatiekanaal kunnen wel eens een paar Headcrabs tevoorschijn springen. Volg de gang naar rechts. Rechts kun je dan, in het rood verlichte kantoor, een Zombie gaan killen die daar in een stoel zit te schudden. Ga dan verder de "Sector B" gang volgen naar de Security deur. Rechts in de hoek ligt een gedode Zombie en links ligt een gedode Bewaker onder een Health Terminal

Als je op dit moment nog geen pistool hebt, kun je die nu gaan pakken bij de dode bewaker. Dat ga je trouwens toch altijd doen, de wapens van gedode bewakers verzamelen. En later ook de wapens van de gedode Commando's.  Uit de linker deur van de dubbele Security Deur, is het glas verdwenen, dus kruip door de linker deur.  Hou nu je pistool gereed.  Na de LOADING druk je dan op de knop, aan de linker muur, om de volgende, al op een kier staande deur, helemaal te openen. De deur gaat heen en weer schuiven. Loop erdoor de volgende gang in en draai naar rechts. Je staat nu op het punt om je eerste ontmoeting te hebben met Houndeye's. Dit zijn kleine beestjes welke aanvallen met een elektrische ontlading. Ze geven, vlak voor ze je aanvallen een hoge snerpende toon af. Hierdoor krijg jij de kans om ze te pakken te nemen, voordat ze jou te pakken nemen. Dus, doe je best.

Schakel dus deze Houndeye's uit en ga dan naar rechts de volgende gang in. Loop naar het einde en draai naar rechts. In de hoek tref je hier een angstige wetenschapper aan. Praat met hem. Je hoeft deze wetenschapper niet met je mee te nemen. Draai je dan om en volg de gang verder naar achteren, links, rechts het trapje af, rechts en weer links. Pas op!!!! Kill snel de twee Houndeye's. Je kunt dan, links in de nis, je Health gaan bijtanken aan de Health Terminal die daar hangt.

Terug de nis uit. Je kunt dan naar links en naar rechts. Rechts is een metalen deur. Ga door deze metalen deur. Kill snel de Headcrab en volg deze smalle gang, rechts, links, rechts, rechts en rechts, naar het einde en ga dan via de ladder omhoog. Boven aan de ladder steek je voorzichtig je koppie omhoog om even rond te kijken.  Zombies en Headcrabs. Schiet nu snel op die grote Gascontainers die je voor je ziet staan. Deze exploderen en daarmee ook de Zombies en de Headcrabs. Klim dan snel verder omhoog en ga rechts de gang en volg deze naar het einde. Hier vindt je een wetenschapper. Praat met deze wetenschapper. Gebruik je "E" toets om er voor te zorgen dat deze wetenschapper je nu volgt. 

Ga dan terug door deze gang naar waar je er via de ladder bent in gekropen en ga rechtdoor de catwalk op. Volg de catwalk naar links de hoek om en dan helemaal door naar het einde. Je komt dan in een eindgang terecht. Een Zombie heeft hier zojuist een andere wetenschapper gedood. Kill de Zombie. De wetenschapper die jouw gevolgd is zal hier nu de Retinal Scanner deur voor je openen. 

Ga dus door deze deur en je bent dan in een voorraad ruimte, vol met Ammo. Dus ga je hier even bevoorraden met ammo en granaten. Ga dan terug naar het halletje met de ladder en klim via de ladder terug omlaag en volg dan de smalle gang terug naar de grote gang. Terug in de grote gang ga je onder het cijfer "19" door en dan volg  je de gang verder rechtsaf. Je komt in een dwarsgang. Recht voor je zit een dichte Metalen deur in de muur. Links draait een hele grote ventilator. Ga naar rechts. Dit is een Eind Gang. Links gaat de gang echter verder maar is afgesloten door een hek. Voor, en achter dit hek, zit er een putje in de vloer. Uit het putje, achter het hek, klimt een Zombie tevoorschijn. Kill hem.

Ondertussen zal die dichte Metalen Deur wel zijn opengebroken. Er komt daar nu een Alien Slave uit de kamer te voorschijn. 

Een Alien Slave is een eenoog, en deze schiet ballen energie naar je toe. 

Het is zaak deze jongens te doden voordat ze hun elektrische ballen op je afvuren. Als je rondom hun lichaam een Energie gloed ziet verschijnen, staan ze op het punt om je met hun gloeiende ballen van katoen te geven, dus wees ze voor. Ga dan helemaal naar rechts en dan rechts de hoek in. In de hoek staat een grote Zandkist. 

In deze kist zit een wetenschapper welke zich tracht te verbergen voor een paar Headcrabs. Je kunt hem redden door de Headcrabs te killen. Dat moet toch omdat die Headcrabs het uiteraard ook op jouw hebben voorzien. Achter de Zandkist hangt een Health Terminal aan de muur, voor het geval je Health nodig hebt.  Ok...je moet dus achter het hek, dat de gang afsluit, verder. Maar hoe daar te komen.  Ga naar het vloerputje voor het hek en kruip via dit putje het riool in. Wel even eerst de Headcrab killen die uit het riool omhoog springt. Volg de rioolpijp nu rechtsom naar een Draaiwiel aan het einde.

Draai aan dit wiel. Het water in de pijp stijgt nu en je bent nu dan helemaal onder water. Draai je om en zwem nu terug en ga gelijk de eerste pijp recht in. Zwem door en dan naar links en omhoog en zorg dat je door het putje boven je hoofd uit de pijp gaat. Dit is het putje waar die Zombie uit is gekropen. Je bent dan terug in de gang, maar nu aan de andere kant van het hek. Draai je om en volg de gang nu tot aan een grote vracht lift. 

Loop via de oprit, links of rechts, naar boven. Grijp de Ammo bij het lijk van de Bewaker en duw of trek aan de hendel. Draai je dan vliegensvlug om en spring over het hek op de lift, die inmiddels met dalen is begonnen. Terwijl je naar beneden afdaalt zullen er een boel Headcrabs over je heen vallen. De meeste vallen te pletter maar sommige vallen je aan, dusÖ.koevoetje gebruiken en zorg dat je niet van het liftplatform omlaag dondert. Als de lift helemaal beneden is gekomen kun je, rechts een Health Terminal vinden, aan het einde van de richel. Je moet echter links verder. Als je dus eerst naar die Health Terminal gaat dan moet je daarna terug over het liftplatform.

Breek hier de kratten, kill de Houndeye's en de Headcrabs en ga verder door de gang. De gang komt uit bij een metalen loop brug die naar links over een diep gat heen gaat. PAS OP....stap nog niet op de metalen brug.  Een Alien teleport binnen en breekt dwars door de metalen loopbrug. Je kunt niet verderÖ.Je ziet, rechts,  aan de wand pijpen. Klim over de pijpen naar het rooster van het ventilatiekanaal, boven in de muur aan de overzijde

Breek het rooster en kruip het ventilatiekanaal in. Kruip door het ventilatiekanaal helemaal naar het einde, dus links de bocht om. Breek aan het einde het rooster en val omlaag de gang in. Je bent nu aan de andere zijde van de ingestorte loopbrug, Draai je om en volg de korte gang en je komt bij de volgende kapotte brug. Onder je is nu een breed Riool Kanaal.

Dat lieve beestje, dat beneden je bezig is om die Headcrabs te killen, is een Bullsquid. Laat hem even zijn gang gaan en leg hem dan zelf even om, als dank voor zijn moeite. KIJK NU OMHOOG. Aan het plafond hangen een aantal Barnacles. Als je in hun tentakels terecht komt zul je naar boven worden getrokken, recht hun wachtende muil in. Dit moet dus niet, dus schiet ze kapot of probeer de tentakels te vermijden. 

Je kunt hier natuurlijk naar beneden springen en dan hopen dat je in het smerige water terecht komt. Dit is echter geen goed idee. Draai je om en loop terug door de gang. Breek ook even die kleine kistjes voor een paar Hev-Power blokjes. Ga terug de hoek om en ga dan door de "Lower Canal" deur en daal achter deze deur de  ladder in de ronde schaft af. Beneden ga je dan de korte metalen gang volgen en aan het einde door de deur. Je bent dan nu op de linkeroever van het "Lower Canal" dat je daarnet nog van boven af bekeken hebt. Breek hier eerst alle kratjes en knal nu zoveel mogelijk van die Barnacles kapot.

Je moet de oever aan de overzijde zien te bereiken, want daar is de deur waar je dan doorheen moet om je weg te kunnen vervolgen.Alleen...er is hier geen laddertje. Rechts loopt dit riool doet, maar daar hangt wel een Health Terminal, voor het geval je Health moet worden aangezuiverd.  Spring in het water en zwem naar links door het riool en dan naar rechts en weer rechts. Klim dan, via de ladder aan het einde, uit het water en laaf je even aan de Health Terminal. Ga dan, rechts, door de deur, maar wel voorzichtig. 

De deur brengt je op een smalle richel boven het water van het riool. Je bent nu dus aan de overzijde van het riool. Volg de richel naar links en je komt op het bredere deel. Eventueel kill je hier nog wat Headcrabs, breek je de kratten, en dan ga je naar en door de metalen deur. Volg de smalle metalen gang. Je komt dan terecht op een rooster in een grote, en diepe, schacht. Kijk omhoog. Boven in de schacht hangen een aantal grote KISTEN aan kabels. Boven deze kisten zie je ook een Trainrail door de schacht gaan.

Loop over het rooster naar de rode ladder en klim omhoog en klim dan via de volgende ladder nog verder omhoog naar het bovenste rooster platform.. Draai je om naar de Hangende Kratten. Je moet nu via de hangende kratten naar de overkant zien te geraken. Dus spring voorzichtig van krat naar krat. De beste route hiervoor is via de kratten die aan de rechterkant hangen.

Save na elke gelukte sprong, via je F6-toets. Je kunt uiteraard ook via de NOCLIP Cheat gaan vliegen naar het "balkon" aan de overkant Eenmaal veilig aan de overkant, volg je de smalle metalen gang weer verder tot aan weer een ladder. Klim naar boven. Je bent nu boven in een ronde metalen schacht. Ga hier door de deur en vervolg je weg door het volgende deel van de smalle metalen gang. Aan het einde ga je dan weer door de deur. 

Nu ben je weer in een "normale" gang. Als je even naar links kijkt dan zie je dat je nu weer aan de overzijde van het "Lower Canal" bent, maar wel een verdieping hoger. Draai dan weer om en volg deze gang, welke dan linksaf gaat en dan doodloopt bij de blauw grijze deuren van een grote LIFT. Druk op de knop, links naast de liftdeuren en stap dan de lift binnen en druk in de lift op de knop. De lift gaat omhoog en er volgt een LOADING. Als de lift weer tot stilstand is gekomen gaan de liftdeuren vanzelf open. Stap uit de lift. Je bent terecht gekomen in:

Hoofdstuk 4: Office Complex.

Je eerste taak is het om veilig door deze gang te geraken. De rode deur, rechts, zit op slot. Dus daar kun je niet door. Kijk naar links door de gang. Ongeveer halverwege deze gang ligt er een plas water op de vloer. Een gebroken elektriciteitskabel hangt er in. De kabel is LIVE dus je kunt niet voorbij de plas water gaan zonder te worden gebraden. Ook de deur die zich aan de ander kant van deze plas bevindt is op slot. Enige Headcrabs zullen door de elektra kabel geroosterd worden.   Gelukkig bevindt er zich een ventilatie opening net vůůr de plas water. Kruip er naar toe, maar wees voorzichtig want de elektriciteit van de kabel kan je nog wel raken als je te dichtbij komt. Sla het rooster stuk en kruip in de ventilatiebuis.  

NB: Je kunt dan linksaf en rechtsaf door dit ventilatiekanaal. Linksaf loopt het echter dood in een grote verticale ventilatieschacht waar een grote ventilator in rond draait. Daar kun je dan, via een afslag naar rechts, komen om dan vervolgens bij het lijk van een Barney wat Ammo op te rapen. Zit je nu slecht in je Ammo, dan kun je dit gaan doen, maar het is lastig en als je nog genoeg Ammo bezit dan zou ik dit maar laten zitten. 

Volg het ventilatiekanaal dus maar gelijk naar rechts en breek aan het einde het rooster. Kruip dan bovenop de kast en spring naar beneden de kamer in. Enige wetenschappers worden hier gedood en opgevreten door Barnacles en Headcrabs. Doodt de Barnacle, die hier aan het plafond hangt, en hou er rekening mee dat er meer van deze jongens door het plafond kunnen komen, terwijl je in deze kamer bezig bent.  Links achterin zal dan waarschijnlijk een wetenschapper staan die het heeft overleeft. Ga naar hem toe en draai dan naar rechts. Kill een eventuele Barnacle die nog door het plafond heen breekt. Je ziet een deur met de tekst "High Voltage". Open deze deur, ga naar binnen en zet dan de Rode Hendel omhoog om de elektra in de gang uit te schakelen. om. Nu is het safe om verder door de gang te kunnen gaan. 

Ga dus weer naar buiten en naar links en ga nu door de Rode Deuren bij de Frisdrankenautomaten. Je bent dan weer terug in de gang waar je bent begonnen. Links is de lift waar je zojuist bent uitgekomen. Die Elektrakabel heeft nu geen stroom meer, dus loop door naar de tafel die achterin de gang voor de rode deur en het raam staat. Deze rode deur zit op slot. Schuif de tafel tot tegen het raam aan, klim dan op de tafel. Breek de ruit van het raam met je Koevoet en klim dan door het raam en je bent dan aan de andere kant van de rode deur.

Gelijk rechts is dan kamer D-AL-101. Deze kamer staat echter onderwater en heeft ook een elektra probleem. Laat deze kamer voor nu maar even zitten en ga nu eerst naar links door de gang. De dubbele rode deuren, rechts, zitten op slot dus daar kun je niet door. Draai naar links en ga de "Nis" van deze gang in en draai dan weer links. Je staat dan voor een houten deur binnen. Een Zombie begint deze houten deur stuk te breken. De Zombie houdt er dan even mee op om in de voorraadkamer eerst wat Headcrabs te doden en dan breekt ie helemaal door de deur. Wacht even tot dat hij er in is geslaagd de deur te forceren, dat scheels jouw de moeit, en dan kill je  hem. 

Ga dan naar binnen en pak wat je kunt gebruiken. Ga weer naar buiten en dan naar links en de gang in. Deze gang staat dan vol met kratten. Breek de kratten om je een weg door de gang te banen. Er volgt een LOADING en je komt dan bij een voorraadkamer met een gesloten hek. Grijp hier eerst de SHOTGUN van de kist die rechts staat en hou deze dan ook gelijk in de aanslag. Loop door naar het hek. Achter het hek staat een Barney. Een Zombie komt dan tevoorschijn, uit de kamer achter het hek. Snel....Kill de Zombie voordat ie de Barney dood.  Als je er in slaagt om Barney in leven te houden, dan maakt hij het hek open. Ga er dan door en de kamer in waar die Zombie uit kwam. Op de tafel, achterin vindt je dan heerlijke Ammo voor je Shotgun. Ga terug naar Barney en grijp bij hem ook nog wat Ammo. 

Ga terug door het hek. Je kunt dan, rechts, via de ladder naar beneden klimmen alwaar je nog wat kratjes kunt breken voor HEV power en AMMO. Nadat je jezelf aan al dit lekkers te goed hebt gedaan ga je terug naar en door de gang en dan nu naar het raam van kamer D-AL-101. Je moet hier nu naar binnen, maar zorg er wel voor dat je niet in aanraking komt met het water op de vloer, want dan wordt je geroosterd. Kijk door het raam de kamer in en kill nu eerst even die Headcrab, die links achter op de tafel zit.

Klim in het raam (A) en spring dan via B., C, D, E naar F en druk bij G dan op de lichtknop. Hiermee heb je nu het elektra probleem opgelost. Doe nu wel je zaklamp aan want het is gelijk pikdonker. Nu kun je gewoon op de vloer springen. Ga je even laven bij de Health Terminal achter D en ga dan naar de grote staande kast. Hierin vindt je een Hev-power. Ga dan naar het rooster (H). Breek dit rooster, maar het kan ook zijn dat het rooster al door een Headcrab wordt gebroken.  Klim in het ventilatiekanaal. Volg het ventilatiekanaal, kill een paar Headcrabs en dan gaat het ventilatiekanaal linksaf en brengt je in een schacht alwaar een grote ventilator staat te draaien. Kruip onder de draaiende schoepen van deze ventilator door en volg verder het kanaal, links, rechts, links, breek het rooster en.....kruip  door het gat en.....Je dendert door het zachte plafond omlaag en land op de vloer van de gang. Je bent nu aan de andere kant van de gesloten rode dubbele deur.

Draai naar rechts. Verder op loopt de gang dood, maar links is dan weer een rode deur die helaas ook niet open gaat. Rechts staat een grote metalen kist en uit het plafond vallen een paar Headcrabs omlaag. Kill ze. Loop dan door naar het einde van de gang. Zoals gezegd, de rode deur, links, wil niet open. Er staat hier ook een kleine metalen kist. Ga nu eerst terug naar de grote kist en schuif deze nu tot onder het laddertje dat in het gat van het plafond steekt, waar die 2 Headcrabs uit kwamen. Schuif dan het kleine kistje tegen de grote kist aan.

Klim op de kleine kist en dan op de grote kist, kijk omhoog naar het laddertje en klim via het ladder omhoog. Je bent nu in de kruipruimte boven het zachte plafond. Draai links en kruip naar het rooster. Breek het rooster en laat je dan omlaag vallen door het gat. Kruip gelijk door naar het rooster in de muur en breek dit maar spring nog niet omlaag de brede gang onder je in.

In de gang onder je staat, rechts een AUTOMATISCHE MACHINEGEWEER opgesteld. Er ligt al een gedode wetenschapper in de gang en de wetenschapper die uit het trappenhuis nu de gang in loopt zal ook door die Turret gedood worden.  De Turret wordt geactiveerd door laserstralen. Om de TURRETGUN tot zwijgen te brengen moet je een hendel overhalen. Deze hendel bevindt zich onder de brede richel waarop de TURRETGUN staat te knallen. Dit kost je Gezondheid.  

Spring snel omlaag tot op de houten kist die direct onder je staat. De Turret komt gelijk in actie, dus spring snel van deze kist af en kruip snel naar rechts tot achter de hoge Metalen kist. Zorg wel dat je gebukt blijft. De Turret knalt waarschijnlijk enige van de houten kusten stuk. Kruip nu snel naar de houten kist, links van de metalen kist en duw deze voor je uit zodat deze kist je als dekking dient. Duw de houten kist tot tegen de richel aan waarop de Turret staat. Kruip dan snel onder de richel en door naar het grijze kastje aan de muur. Haal de hendel over die aan de linker kant aan dit kastje zit en je hebt de Turret uitgeschakeld. Kruip terug onder de richel vandaan.

Klim nu, via de kratten, op de Turret richel en laaf daar dan je gezondheid bij aan de Health Terminal. Spring terug omlaag en ga nu het kamertje achterin de gang in. Dit is het kamertje aan de andere kant van die gesloten rode deur. Op de stellingen hier vindt je wat Ammo, maar misschien ook een Bullsquid en een paar Alien Slaves die in komen teleporteren. Ga dan terug de Turret gang in. Ga nu dan, links, gang in. Het bordje aan de muur vertelt je dat je nu onderweg gaat naar "Sec. D Admin 2".  Volg de gang en kill hier een kudde Headcrabs met je koevoet. De gang brengt bij een stenen trap. Ga naar boven. Aan de muur van de bovenste trap hangt een "Sec. D Admin 1" bordje. Boven aan de trap staat een bewaker. Zorg ervoor dat hij met je mee gaat en ga verder door de gang en dan door de "rode poort". 

Je bent nu in "Sec. D Admin 1".  Onderzoek elke kamer op voorraden. Er worden steeds Alien Slaves in geteleporteerd, dus het is handig om de bewaker bij de hand te hebben, want met zijn tweeŽn gaat het doden een stukje sneller. Ga hier alle kamers in, dood de Alien Slaves en de Headcrabs. De Barney is hierbij een zeer nuttige hulp. Ga, links achterin, in de gang waar de 2 frisdrankenmachines staan nog niet door de rode Exit poort voordat je echt hier in "Sec D Admin 1" alle ruimtes grondig hebt doorzocht.

Achter in de gang kom je dan ook in de LOUNGE. Hier staat een zitbank tegen de achtermuur. Boven de bank hangt een bordje met het opschrift "maintenance access". Spring op de bank en sla met de koevoet een stuk plafond boven dit bordje en de bank stuk, of knal hier het plafond stuk met een kogel uit je Shotgun en klim dan op de bank.

Beklim de ladder die je nu omhoog ziet gaan door de schacht. Je komt dan in een kruipruimte. Je ziet een Shotgun en wat Ammo liggen en je ziet de grijzekast met een hendel. Kruip voorzichtig naar de Ammo om de Turret te activeren en kruip dan snel achter uit terug naar het grijze kastje. Haal de Hendel over om die Turret het zwijgen op te leggen en ga dan de Ammo en de Shotgun halen. Kruip terug en daal de ladder terug af naar de Lounge. Als je nu in dit deel van het Office Complex, alle kamers hebt gehad en hebt doorzocht, ga dan de gang links naast de Lounge in. Dit is het gangetje waar de 2 frisdrankenautomaten staan en dit is de uitgang uit dit deel. 

Hier kill je, samen met Barney, nog een paar Alien Slaves en dan ga je door de rode Exit poort om verder op weg te gaan naar "Sec D Admin 2". Ga door de korte gang naar de volgende rode Poort. Pas op want er hangt een Barnacle aan het plafond, direct voor de poort. Er staat  een wetenschapper waar je mee kunt gaan praten en aan de muur hangt een Health Terminal. De wetenschapper vertelt dat de "Soldaten zijn gearriveerd om jullie te redden". Zorg er voor dat Barney je weer zal volgen en ga dan de 2  trappen op en schakel boven de Headcrabs uit. Ga verder gang door en schakel de Zombie uit door snel een kogel af te vuren op het Explosieve Kratje dat hier staat, of knal hem door zijn kop.  Volg de gang verder naar het volgende trappenhuis. Onderweg schakel je nog een paar Alien Slaves uit.

Er staat een Barney je op te wachten in dit trappenhuis. Hij zegt je dat je als de gesmeerde bliksem "Topside" moet gaan.  De route naar "Sec. D Admin 2" gaat rechts achter verder, maar ga hier eerst via de rooster helling naar beneden. Je komt dan in een kelder ruimte die uit 2 kamers bestaat. Kill achterin de Bulsquid, verzamel alle Ammo die je nog mee kunt nemen, kill 2 Alien Slaves en ga terug via de helling omhoog naar Barney. Vul eventueel je Health aan bij de Health Terminal die hier in de gang aan de muur hangt en ga dan verder door de rode poort, voorbij Barney en rechts. Je komt in een "Bruine hal". De eerste deur, rechts, is de deur van kamer D-AL 101 en deze zit op slot. Het codepaneel is ook stuk en werkt dus niet meer. In de kamer achter deze deur ligt echter heel veel Ammo. Als je deze kamer eventjes wilt uitruimen volg dan de volgende route. Wil je dit niet, sla dan het volgende Blauw geschreven stukje over.

Hoe kom je in kamer D-AL 101:

Ga terug naar Barney in de gang en naar de rode deur waar je zojuist hier uitkwam. Links naast de deur zie je een ventilatierooster in de muur zitten.

Breek dit rooster en kruip in de ventilatieschacht. Doe wel je zaklamp aan. Volg ventilatiekanaal naar links en weer links. 

Breek rooster en kruip de verticale schacht in. Klim omhoog via de ladder. Bovenaan de ladder spring je dan op een smalle richel. Draai je om. Je ziet een ventilator.

Loop, links, over de richel naar de ventilator en loop over de ventilator tot bij de schoepen. Je moet het volgende kanaal in en dit gaat eventjes pijn doen en kost je dus wat Health. Wacht. De ventilator mist 1 schoep en als deze plek van de ventilator voor je is loop je snel door het ventilatiekanaal in. Als je dit snel doet dan kost het je geen grammetje Health. Als je dan over de schoepen van de ventilator bent gegaan dan breek je het vloerrooster en laat je je door het gat omlaag vallen naar het kanaal onder je. Achter je is dan die ventilator. Er zit een gat in dit kanaal en daar zitten hete pijpjes in. Dus spring over dit gat en volg het kanaal naar links, naar het volgende rooster. Breek het rooster, kill de 2 Headcrabs en kruip door naar het volgende rooster. 

Breek ook dit rooster en kruip dan, voorzichtig, door het gat. Je bent nu op een richel boven de vloer van de kelder waar je daarnet die Bulsquid en die 2 Alien Slaves hebt gedood. Doe je zaklamp weer aan en volg deze richel naar rechts, naar het volgende rooster in de hoek. Breek het rooster en kruip het ventilatiekanaal weer in. Dit is maar een heel kort stukje. Breek het rooster aan het einde en kruip dan voorzichtig de IJzeren Balk op. Deze balken constructie hangt dus ook boven de vloer van die kelder. Aan de overzijde zie je al het volgende rooster. Je kunt echter niet recht vooruit, dus volg de ijzeren balken rechtsom naar dat volgende rooster. Wees wel voorzichtig want als je er bijna bent zullen er, uit de muur rechts, een paar Headcrabs breken. Dus zorg dat je niet van de balken omlaag valt. Breek het rooster en kruip weer de ventilatieschacht in en volg deze nu weer. De schacht gaat rechtsaf en brengt je dan in een breder einddeel met metalen spanten. Kill hier nog een Headcrab en laveer dan tussen de spanten door naar links achterin alwaar je dan door de zachte vloerplaat omlaag valt Kamer D-AL 101 in. Hier binnen is het ook ietwat schemerig, dus doe je zaklamp weer aan. Verzamel hier nu zoveel mogelijk van de Ammo, die op de twee kisten staan en op de vloer en laaf eventueel je Health bij aan de Health Terminal. Ga dan door de kamerdeur nasar buiten en je bent nu terug in de "Bruine" gang. Ga nu eerst even terug naar links de "grijze" gang in. Hier staat dan nog steeds die Barney. Praat met hem en overtuig hem ervan dat ie je nu moet gaan volgen. Je hebt zijn Firepower zo meteen hard nodig.

Als je er voor kiest om niet in D-AL 101 terecht te willen komen, praat dan nu onmiddellijk met de Barney en overtuig hem ervan dat ie je moet gaan volgen. Ga dan de "Bruine" gang weer in en loop door en dan naar links. Je staat voor een grote en verdiepte kamer met aan de overkant een doorgang welke met planken is gebarricadeerd. In het verdiepte deel zitten een Zombie te "eten" en er is hier natuurlijk ook weer de onvermijdelijke kudde Headcrabs. Barney help je wel om ze allemaal uit te schakelen, maar zorg er wel voor dat Barney in leven blijft. Je hebt straks zijn diensten nog nodig. Zijn hier alle vijanden uitgeschakeld een heb je de eventuele Ammo verzameld die hier wellicht her en der te vinden is, ga dan naar de deuropening die door planken is geblokkeerd.

Gebruik je koevoet om de doorgang vrij te maken. Ga even terug naar Barney en zorg er voor dat ie weer met je mee gaat. Kruip of loop  dan door de doorgang en volg de volgende gang verder naar achteren. Aan het eind van deze gang kom je in een soort Lounge terecht waar 2 koffiemachines aan de muur hangen. Rechts in de hoek staan hier twee Zombies op je wachten. Hier vindt je aan de muur ook een Health Terminal. 

Je ziet, links, ook een deur waaronder wat ijs ligt. Dit is de toegang tot de vriesruimte. Kill de 2 Zombies, laaf je even bij de Health Terminal en ga dan naar die metalen deur. Haal de hendel naast deze deur over en ga de vriesruimte in. Zorg er wel voor dat Barney met je mee de vriesruimtes in gaat. Deze vriesruimte bestaat uit een aantal kamers die allemaal met elkaar verbonden zijn. Ga nu eerst door al deze vrieskamers en kill alle Headcrabs. Links is een grote kamer waar 3 kisten op een rij staan. Als je deze ruimte in komt dan breekt een Bullsquid deze kisten. Kill de Bullsquid. Hier vindt je ook een Rode Knop aan de muur. Druk op deze knop om de Vracht Dolly op en neer door de gang te laten gaan.

Ga dan door de vracht Dolly gang en dan naar rechts de achterste twee ruimtes in. Hier vindt je dan een wetenschapper, een Bulsquid en een lijk. Kill de Bulsquid en pak bij het lijk de Ammo. Praat met de wetenschapper. De enige uitweg uit deze vriesruimtes zit op slot. Je moet dus weer door ventilatiekanalen gaan kruipen om uit deze vriesruimtes te geraken. Ga nu terug naar de deur waardoor je de vriesruimtes in kwam. Tegen de muur staat, in deze eerste vriesruimte, een stelling. klim via de ladder naar boven op de stelling. Kruip over deze stelling naar het ventilatie rooster, breek het rooster en kruip het ventilatiekanaal in. Volg dit ventilatiekanaal en breek aan het einde weer het rooster en je komt op de volgende stelling. Kruip door over de stelling en duik dan aan het einde, links, het volgende ventilatiekanaal in. Kruip naar het einde van dit kanaal en er dan uit. Weer ben je dan op een stelling. Kruip naar links en door het stukje ventilatiekanaal en weer kom je op een stelling. Volg deze naar rechts en ga dan in het vierkante ventilatie gat zitten. Wacht hier op de Vracht Dolly. Je moet dat ventilatiekanaal aan de overkant in. Wacht dus hier op de vracht Dolly die hier nu dus heen en weer door de gang gaat. Als de Dolly weer op jouw hoogte is kruip er dan snel op. 

Je zult dan waarschijnlijk niet gelijk het ventilatiekanaal aan de overzijde in kunnen kruipen omdat de Dolly natuurlijk niet stil blijft hangen. Breek dus even de 3 kistjes voor wat Hev en hou je dan gereed. Zodra de Dolly weer op gelijke hoogte is met het ventilatiekanaal duik je het kanaal in en volg je deze. Doe wel je zaklamp aan. Het kanaal gaat naar links. Aan het einde laat je je omlaag vallen. Kill wel de Headcrab hier. Buk en draai nasar rechts en volg het ventilatiekanaal verder. Het kanaal mond dan uit in een dwarskanaal. Rechts kun je dan bij het lijk van een Barney een Hev powerup pakken. Draai je dan weer om want je kunt hier het kanaal niet uit. Volg het ventilatiekanaal nu rechtdoor naar het einde en breek het rooster en spring omlaag. 

Je bent in een schacht. Er ligt hier een menselijke schedel. Dit is een verdeel punt van een aantal ventilatieschachten. Loop door en draai dan links. Klim niet de "ladder" op, maar klim nu omhoog naar de gebogen ventilatieschacht die je links van de ladder ziet. Pas op....er hangen hier 2 Barnacles aan het plafond, dus wees voorzichtig. Klik via de gebogen schacht omhoog en dan naar links naar de opening van het volgende ventilatiekanaal en kruip daar dan in.

Volg het ventilatiekanaal naar links en naar het einde. Het is een heel eind met links en rechtsaf bochten en ook een LOADING, maar uiteindelijk bereik je het einde. Breek het rooster. Je kijkt een trappenhuis in. Een Barney staat rechts bij een gedode collega. Een wetenschapper komt in paniek de stenen trap afgerent en rent naar links alwaar ook een Zombie opduikt. De Zombie wordt vervolgens gedood door de Barney, maar jij zou hem daarbij kunnen helpen. Het is van belang dat je deze Barney in leven houdt. Spring omlaag uit het ventilatiekanaal

Links is nu de rode deur open gegaan. Dit is de uitgang van die verdiepte kamer waar jij daarstraks was. Breek hier, rechts in de hoek, even de kisten om te zien of er Health, Hev of Ammo te halen valt en ga dan met die Barney praten en zorg dat hij met je mee gaat. Ga dan via de stenen trap verder omhoog naar "Sec. D 3 Admin". Boven aan de trap kill je de Headcrab. Voordat je dan, links, door de poort de gang in gaat kun je in de donkere hoek door het raam van de deur de kamer in kijken. De ADMINISTRATOR verschijnt in deze kamer en gaat je vol belangstelling staan aanstaren.

Je zult nooit en te nimmer deze kamer in kunnen, dus ga nu door de poort de gang in. Een bange SciŽntist springt door een ruit de gang in. 

Een Zombie staat, boven, in een doorzichtige gang en zal omlaag springen.  Een andere  Zombie breekt door de muur. 

Dood beide Zombies.. Klim dan ook door het raam waar die wetenschapper door naar buiten kwam gesprongen. Grijp in de kamer de Shotgun Ammo van de tafel en klim via het raam weer naar buiten. Je kunt dan ook nog even kijken achter het gat in de muur, waar die ene Zombie uitkwam, maar behalve een Barney lijk zul je daar niets vinden.  Ga nu naar de liftschacht, achterin de gang. De liftdeuren staan open, maar de lift is er niet. 

Ja    helaas je moet de ladder aan de overzijde van de schacht zien te bereiken om dan helemaal naar boven te klimmen. Je moet dus springen, dus SAVE eerst maar even via je QUICK SAVE toets.  Je moet dus die gele ladder zien te bereiken en dat doe je via een RUNNING JUMP. Dit heb je kunnen oefenen in het oefenlevel, als je dat tenminste eerst gevolgd hebt. Neem een aanloopje en druk pas op het ALLERLAATSTE MOMENT op je SPRING toets. Heb je de ladder vast dan klim helemaal naar boven. Volg dan de richel naar de volgende gele ladder en klim verder omhoog en herhaal dit tot je helemaal bovenin de liftschacht bent. Je ziet dan de lift hangen en een laddertje aan de lift. Ga via de richel naar het laddertje dat aan de lift hangt en ga er dan recht voor staan op de richel.

Ja  ja   ja..... ik heb in het begin van dit verhaal toch al gezegd dat het een vermoeiende dag zou worden. Je moet dus ook nog even naar deze ladder toe springen. Moeilijk, maar te doen, als je 1 klein stapje naar voren doet en dan springt als je recht voor de ladder staat. Is het je gelukt om ook dit laddertje te bereiken dan klim je omhoog en je staat dan boven op de lift. Loop naar linksachter, buk en breek het rooster en spring dan door het gat omlaag de lift in.  Open de lift deuren , via de knop, en bereid je voor op een ontmoeting met de "Hulptroepen".  Na de LOADING ga je uit de lift. Je bent beland in:

Hoofdstuk 5: Weíve Got Hostiles

Ga rechtsaf door de gang. Na een paar stappen blijf je maar eventjes rustig stilstaan.

 Een wetenschapper komt van links en gaat als een waanzinnige op het raam van de Security kamer bonzen, smekend om de deur naar Silo B te openen. 

Helaas zal dit niet gebeuren. Opeens rent de wetenschapper weg en loopt pardoes door de straal van een blauwe laser. Jammer voor deze wetenschapper, maar in ieder geval heb jij je lesje geleerd. BLAUWE LASERS ZIJN NIET GOED. Mocht je Hev en Health nodig hebben dan kun je dit even gaan aanvullen bij de twee Terminals, die hier hangen bij de grote rode metalen deur van SILO B. Deze deur gaat dus ook niet open. Je kunt niet de Security kamer in via de Security deur. Kijk even door het raam die kamer in. Je ziet Ammo op de tafel en je ziet, in de muur het gat van een ventilatiekanaal. Daar zul jij aan het eind van dit hoofdstuk uitkomen. Ga nu verder de groene gang volgen, maar doe dit RUSTIG. Ren nu niet als een kip zonder kop verder. De gang gaat dan rechtsaf de hoek om. Ga heel voorzichtig deze hoek om. Net om de hoek is de gang geblokkeerd door 2 RODE LASERS. 

Deze rode lasers activeren een automatische TURRET dat verder op, achter het hek, staat opgesteld, en als je niet snel dekking gaat zoeken is het GAME OVER. Je kunt deze 2 lasers niet vermijden en ook niet uitschakelen. Pak een Handgranaat te voorschijn en ren dan snel vooruit door de laserstralen en ga dan naar rechts en ga in dekking achter de kratten die recht voor de betonnen pilaar van het hek staan. De Turret kan je nu niet raken, maar PAS OP.....een Headcrab zal je bespringen, dus smijt nu snel je handgranaat naar de Turret en schakel dan snel de Headcrab uit. Zorg echter wel dat je, zolang de Turret nog vuurt, niet in de buurt van die Explosieve Kratjes komt.

Eenmaal de Turret uitgeschakeld ga je hier in deze hal alle breekbare kratjes breken voor Hev en Ammo en vergeet ook niet de Ammo op te rapen die vlak bij de uitgeschakelde Turret ligt. Er zullen echter steeds Headcrabs inteleporteren, dus schakel ze uit. Ga dan, achterin en achter het 2e hek, verder door de Rood/Wit gestreepte poort. Om de hoek is de gang dan verspert door 1 enkele, en lage, Blauwe Laserstraal. Deze straal komt uit een Booby Trap die op de linkermuur geplakt zit. Je hebt 3 opties om met deze Booby trap om te gaan. 

Je kunt er gewoon overheen springen of je klimt eerst op de twee kratjes en springt dan over de laserstraal heen. Of je gooit een handgranaat naar de Boobytrap en trekt je dan snel even terug en wacht op de ontploffing.  Zie maar hoe je het doet. Om de volgende hoek zit echter weer zo'n Blauwe Laser Booby Trap. Deze zit wat hoger op de muur. Hier kun je dus gemakkelijk onder door kruipen. Doe dat dus en ga verder. Volg de gang de volgende hoek om. Je komt in een verbreding van de gang. Hier staan, rechts, 2 frisdrankenmachines en achterin is een soort kantine ruimte waar een stuk of 3 Alien Slaves verschijnen. 

Kill ze en ga daar dan je Health even bijtanken aan de Health Terminal. Pak bij het Barney lijk ook nog even de Ammo Clip. Ga verder de gang naar links volgen. De gang eindigt hier bij een stenen trap die omlaag gaat. Onderaan de trap zie je 2 Gevaarlijke Vaten staan. De gang is daar dan een "Rode Gang" en dat is onderdeel van "Storage Area 1".  Ga de trap af en rechts de gang in. STOP. Een Rode Laser over de vloer en verder op zie je al de Turret staan die door deze Rode Laser zal worden geactiveerd.

Druk je dus tegen de linkermuur aan en ren dan door de Rode Laserstraal naar de hoge stapel Metalen Kisten en ga daar in dekking. De Turret vuurt ondertussen. Pak een Handgranaat en probeer deze nu, vanachter de stapel kisten, naar de Turret te gooien en hopelijk mik je goed. Blijf nog even in deze dekking, want rechts van deze eerste Turret staat er nog ťťn. Waarschijnlijk heb je ze alle 2 uitgeschakeld maar ik kan je dit niet garanderen. Er zullen ongetwijfeld ook wel enige Alien Slaves inteleporteren. We moeten aan de andere kant van de stapel kisten geraken. Klim dus, via de lage kisten, naar de top van de stapel metalen kristen die rechts staan

Als je bovenop de achterste stapel staat dan kijk je omlaag. Achter de stapel gaat dus de gang verder. PAS OP.....gelijk onder je staat er een Turret en als je naar links kijkt dan zie ja daar ook een Turret staan. Achter deze Turret zie je de Rood/Witte poort waar je dan verder door moet gaan. Je moet nu eerst deze 2 Turrets zien uit te schakelen voor dat je vanaf de stapel omlaag springt. 

Schakel nu eerst, met een welgemikte handgranaat, de Turret uit die gelijk onder je staat. Hierdoor gaat dan wel ook die andere Turret op je schieten, dus pak snel een nieuwe handgranaat en smijt deze naar de 2e Turret. Doe dit wel een beetje zorgvuldig. Als je namelijk de handgranaat te dicht bij die Rood/Witte poort laat ontploffen dan heb je grote kans dat in de poort de  Rode Branddeuren dicht gaan en dan kun je niet meer verder. Gebeurt dit je toch, spring dan snel naar beneden en kruip vlug onder de zich nu sluitende deur door. Je kunt ook een paar seconden wachten en dan op de Knop drukken, die rechts voor de poort aan de muur zit.

Zodra je van de kratten naar beneden springt krijg je last van Headcrabs, vermorzel ze met de koevoet. Ga door de poort. Na de poort is de gang weer verspert door stapels metalen kisten. Klim dus weer via de kleinere kistjes tot boven op de stapel en draai dan naar links en loop, voorzichtig, tot aan de rand. Kijk omlaag. Je ziet dat de gang rechtsaf gaat. Je ziet ook een open liftschacht en je ziet Rode Lasers. Ook zie je dat de vloer hier NAT is. Om de hoek staan dus weer 2 Turrets. 

Klim omlaag naar de vloer van de gang en zorg er voor dat je nu niet op het natte gedeelte van de vloer terecht komt. Ga tegen de linkermuur aan staan en probeer dan 1 Handgranaat de hoek om te smijten om hiermee de voorste Turret, die daar staat, uit te schakelen. Helaas staat er verderop nog een Turret. Trek nu een krachtig wapen en ren nu de hoek om waarbij je er uiteraard wel voor zorgt dat je niet die liftschacht in kiepert. Zodra je de hoek om bent richt je maar op die 2e Turret en geef je hem van jetje en hopelijk kost dit je niet al te veel Health. Ren verder door de volgende Brandpoort en ga dan je Health bijvullen aan de Health Terminal. Je bent nu in "Storage Area 2"

Rechts is weer zo'n grote Metalen Deur die niet open gaat. Links daarvan zie je een Rode Ladder. Je kunt, als je snel was, omhoog kijken en dan zie je de ADMINISTRATOR over een bovenpad lopen. Grijp hier de Hev Power-Ups. Vanaf dit moment hoor je door de luidsprekers het bericht dat BLACK MESA nu onder militair commando staat. Met andere woorden de Commando's zijn gearriveerd. Alles wat jij hebt te doen is zorgen dat je aan de oppervlakte komt en je zorgen zijn over (denk je) Youíre close, so hang in there !!!!!!!!

De gang eindigt hier, achter die 2 hoge kisten. Achter die 2 kisten kun je nog wel wat Ammo vinden. Je moet dus nu via de ladder omhoog. Klim via de rode ladder omhoog, spring er dan naar links van af en ga over de onderste brug naar de andere kant van de gang. Klim de volgende rode ladder op en ga dan over de bovenste loopbrug en volg de gang verder. Een wetenschapper rent de trap af naar beneden. Beneden staat een Commando, bij een liftschacht. Die wetenschapper denkt dat de Commando's zijn gearriveerd om de werknemers van Black Mesa te redden. Boy.....heeft die wetenschapper het even vies mis. YikesÖÖen jij dacht dat de Commando's je vrienden waren Ö.jammer danÖ..blijkbaar hebben ze een geheel andere opdracht mee gekregen. 

Wel....als de Commando's hier zijn om jouw en iedereen te vermoorden dan zou ik nu maar niet aarzelen. Van bovenaan de trap kill je die Commando en dan daal je de trap af. Breek even elke kist hier die je kunt breken, verzamel Ammo en Hev en ga, indien nodig, je Health even bijtanken aan de Health Terminal die hier hangt. Je kunt niet door de grote Metalen Deur. Je moet dus met de lift verder. Druk op de knop, links naast het lifthek, en ga de lift in en druk dan op de liftknop. De lift neemt je mee omhoog. Als de lift is gestopt dan stap je eruit.

Je bent nu in een grote hal. Rechts op de muur staat in oranje letters geschreven dat je in "Storage Area 1" bent. Er staan kisten in de hal en ook ontplofbare vaten. Een wetenschapper rent door de hal en wordt vermoord door de Commando's. Ga nu eerst hier beneden, en ook boven, al die Commando's uitschakelen. Pas echter op dat jij niet te dicht in de buurt van Ontplofbare Vaten en Kratjes komt. Jij kunt deze gebruiken om er enige Commando's mee uit te schakelen, maar de Commando's kunnen wel eensa hetzelfde idee hebben. Dus schakel hier nu eerst alle Commando's uit. Achter in de hal ga je dan, via de trap, omhoog naar de loopbruggen en schakel je ook even de Commando's uit die zich op deze loopbruggen bevinden. Ga dan terug naar de vloer van deze hal en breek dan alle kisten die nog heel zijn, verzamel Hev, Ammo en gezondheid. 

Bij de trap vindt je de Health en de Hev-Terminals.  Ga dan weer terug, via de trap, naar boven op de loopbruggen. Volg het pad boven dan naar links en ga dan, links, verder door de Rood/Witte brand poort. STOP!...je komt in een hoge en vierkante hal. Via de ijzeren brug kun je naar de overkant. Doe dit nog niet. Kijk omhoog. Boven je gaat een bovenpad en daarboven zie je een aantal Barnacles aan het plafond hangen. Om straks de dingen een beetje eenvoudiger voor jezelf te maken, kun je nu het beste maar deze Barnacles vanaf hier beneden even uitschakelen. Dus knal al die Barnacles stuk, terwijl je langzaam vooruit over de brug loopt.

Eenmaal over de brug ga je verder de gang volgen. Deze gaat dan omhoog en mond uit in een Oranje Dwarsgang. Je kunt nu naar links en naar rechts. Naar links is echter niet aan te raden omdat Blauwe Lasers je die kant op de weg versperren en, als je voorzichtig naar links door de oranje gang kijkt, ook een Turret. Volg de gang dus nu naar rechts, helling af en je komt in een kamer met een rode Lopende Band. Kill hier eerst even de Barnacles die aan het plafond hangen. Ga recht voor de lopende band staan. Je moet dus verder via de lopende band. 

De lopende band beweegt naar je toe, dus je zult tegen de "loop richting" van de lopende band over de lopende band moeten gaan. Spring op de lopende band en blijf dan op je Vooruittoets drukken. Loop dus over de lopende band naar het einde ervan in de volgende kamer. Je bent dan in een kleine kamer met een Metalen Deur die nooit open zal gaan. Er staan kisten, klein en hoog, en aan de muur vindt je een Hev-en een Health Terminal. Ook hier is een lopende band, maar deze hangt hoog. Je zult echter toch via deze lopende band uit deze kamer moeten zien te geraken, naar de volgende kamer. Je moet dus bovenop de hoogste kist zien te komen en vandaar af spring je dan op de lopende band.

Klim dus via de kisten, op de lopende band en ren erover de hoek om. Voordat je in de volgende kamer van de lopende band af springt schiet je op de vaten, die je naast de lopende band staan, aan flarden. Je raakt hier zo meteen in gevecht met een Commando en dan kun je deze vaten maar beter alvast uit de weg hebben  als de kogels gaan rondvliegen. Beter ze nu even "op te ruimen". Spring van de lopende band.

Aan de overzijde zie je een barricade met daarachter verscholen een Commando. Kill hem. Onder je zie je nu weer de gang. Daar staat een Turret. Ook, links van de brug, staan Turrets in de gang. Ga van hier nu deze Turrets even vernietigen. Dan heb je er straks geen last meer van. Aan de overkant van de brug vindt je Gezondheid en Ammo. Ga dan op de brug staan en kijk naar beide zijden dan de gang onder je in. Links zie je weer zo'n Rood/Witte brandpoort maar daar zie je ook een Blauwe Laser. Rechts zie je alleen de rode lasers van die Turret die daar stond. Die kant moet je nu niet op want dan ga je terug op je schreden. 

Spring dus naar links omlaag. Helaas staat er, voorbij de Rood/Witte Brandpoort, nog een Turret opgesteld die jij vanaf de brug niet kon zien. Die blauwe Laser is dus een Booby Trap. Als de Booby Trap ontploft dan begint de Branddeur omlaag te schuiven. Wel, je zult toch door deze Brandpoort moeten. Dus spring omlaag vanaf de brug en REN REN REN door de poort en dan gelijk naar links. De Booby trap en de Turret brengen je flink wat schade toe, maar je zult net niet dood gaan. Die Branddeur is nu wel dicht, dus terug kun je niet meer. Je komt terecht in de volgende opslaghal. 2 wetenschappers rennen ook deze hal in, maar ze worden door Commando's afgeslacht. Op de muur, links, staat dat je nu in "Storage Area 2" bent beland. 

Die Commando's hebben het vervolgens ook op jouw gemunt. Er hangen hier ook weer enkele Barnacles. Als je geluk hebt dan worden enkele Commando's opgevreten door de Barnacles. Ga de overgebleven Commando's vermoorden, maar pas wel op want ze smijten met handgranaten. Gebruik de hoge kisten als dekking om je een weg naar de andere kant van deze hal te banen en ga dan, links, de trap op. Je komt op een tussenverdieping.  Hier is een zandbarricade waar achter je dan enige Ammo kunt grijpen. Ga de volgende trap op en volg het ijzeren looppaden tot je helemaal bovenin bent beland. Links gaat dan de volgende gang verder, maar ga hier nu eerst naar rechts naar het einde van het ijzeren pad. Je vindt daar een Health Terminal waar je nu de broodnodige Health kunt gaan tanken. Grijp hier ook nog even de Ammo van de kisten. Ga dan terug en nu die gang in.

Deze gang gaat een stukje omlaag en brengt je weer op een brug. Onder deze brug was je al eerder. Je hebt vanaf de onderste brug toen al die Barnacles, boven je hoofd, stuk geknald. Ga over de brug en blijf de gang volgen, deze gaat linksaf en omhoog en dan rechtsaf en brengt je dan op het ijzeren looppad, bovenin de volgende hal. Beneden staat de deze hal weer vol kisten en daar vandaan nemen een paar Commando's je gelijk onder vuur. Volg het ijzeren pad naar links en dan naar rechts en daal dan, via de trap, omlaag naar de vloer van deze hal. Wel.....ga nu eerst weer al die Commando's hier beneden uitschakelen, breek dan weer alle kratjes voor Hev, Ammo en Health. Je bent nu in "Storage Area 3". Achterin vindt je een grote lift. Deze lift gaat naar de "Surface". Links naast de lift hangt een Health Terminal.

Druk op de knop om het hek van de lift te openen en stap de lift in en druk in de lift ook op de knop. De lift neemt je mee omhoog. 

Boven gekomen REN je de lift uit en gelijk naar LINKS. Je bent nu aan de oppervlakte. 

Vanaf buiten wordt je nu wel hevig onder vuur genomen door de Commando's. Links hangt hier een Health Terminal.

Wel.....tactiek helpt je hier niet. Snelheid wel. Kill de Commando's die in je onmiddellijke nabijheid zijn. 

REN naar buiten en REN meteen naar links. Een bommenwerper werp bommen naar je en uit de bommenwerper droppen ook constant verse Commando's

Blijf niet staan kijken maar REN naar rechts. Je ziet een kleine BUNKER. De deur staat open. Ren de bunker in en daal snel de ladder af.

Je ziet een kleine ladder. Klim naar beneden. Je komt uit in een lage stenen gang. "Central Ventilation Access Shaft" staat er op de muur geschreven en de pijl wijst naar links. Ga dus naar links. Je komt in een verbreding van de gang en verderop loopt de gang dood. In de verbreding van de gang zie je, rechts, een METALEN DEUR in de muur. Deze deur zit potdicht. Links aan de muur hangen de broodnodige Hev en Health Terminals. Dus tank je even vol. Loop dan tegen de Metalen Deur aan. Deze schuift dan vanzelf langzaam omhoog en.... 

......Commando's storten dan omlaag door de verticale ventilatieschacht. Ga  door de deuropening. Je staat nu op een metalen rooster in de verticale ventilatieschacht. Waarschijnlijk zit er onder je op het lagere rooster een Commando en ook zullen er Commando's, via touwen, van bovenaf deze schacht in dalen. Kill ze. Je kunt niet via de gele ladder helemaal naar boven. Je moet juist naar beneden. Dus loop naar rechts en spring dan omlaag tot op het platformpje onder je. Vanaf hier daal je dan de gele ladder helemaal af naar het onderste platform.

Op het onderste platform duik je dan het ventilatiekanaal in en deze volg je naar de volgende VERTICALE SCHACHT. 

Neem de situatie hier even in je op.  Je bent vlak boven een draaiende ventilator. Je ziet een rode ladder. 

Er zijn in deze schacht 3 openingen waar je door kunt gaan. Links boven de ventilator, rechts net onder de ventilator en helemaal beneden. De bovenste twee openingen brengen je allebei in een stelsel van ventilatiekanalen waar door je verschillende "Geheime" plekken kunt bereiken, die je onderweg al wel gezien hebt maar toen niet kon bereiken. In de meeste van deze "Geheime " plekken kun je Ammo, maar ook een Health Terminal vinden. Wil jij al deze plaatsen ook bereiken, dan doe je dat maar op eigen gelegenheid. Eigenlijk is het niet de moeite maar als jij  echt elke bereikbare plekken in deze game wilt bereikt hebben, dan ga je je gang maar. Het wijst zich echt vanzelf. 

Om echt verder te gaan moet je nu naar de bodem van deze schacht. Dus volg het richeltje naar de rode ladder en daal dan de rode ladder helemaal af tot op de roostervloer. Duik hier beneden dan het ventilatiekanaal in volg dit kaarsrechte kanaal naar de 3e VERTICALE SCHACHT. Dit is een smalle schacht zonder ventilator. Maar wel een Rode Ladder. Kijk omhoog. Je ziet 2 Roosters boven je hoofd. Beide roosters brengen je in weer een ventilatiekanaal. Het bovenste rooster brengt je echter in een DOODLOPEND kanaal, dus je moet nu de rode ladder halverwege opklimmen en dan het onderste rooster op springen.

Dit rooster brengt je in het onderste kanaal waar de bloederige resten van een lijk in ligt. Volg dit kanaaltje. 

Het is maar kort en het brengt je in de Security Room tegenover de Grote Deur van SILO D, waar je dit hoofdstuk dus bent begonnen. 

Hier binnen staat een wetenschapper die je vertelt dat je moet proberen naar Silo D te geraken. Ook vertelt ie over een "Old Railway System" dat je kunt gebruiken. Het heeft er alle schijn van dat de oppervlakte niet goed voor je is. Eerst waren alleen de Aliens achter je aan maar nu moet je ook nog uit kijken voor Commando's. Maar als je dacht dat dit het ergste al was.. De wetensachapper maakt de deur van deze kamer voor je open. Grijp hier nog even alle Ammo en vul je Health aan bij de Health Terminal en druk dan op de rode Knop van de Console. Hierdoor gaat nu de grote SILO D deur open. Verlaat de kamer en ga nu door de geopende poort, volg de korte gang en je beland in:

Hoofdstuk 6: Blast Pit.

Je staat voor een blokkade van 2 rode/witte hekken, planken en 2 stapels kisten. 

Gebruik de koevoet om deze blokkade te slechten. Dus ram de 2 rood/witte hekjes stuk, dan de planken en dan die kisten.

Je bent dan in een voorhal. Een paar Headcrabs hebben het op je gemunt en een Bullsquid, die achter in de tunnel zit, spuugt gif op je af. Ga door de"geel/zwarte poort

Wel.....een tunnel. Achterin zit die Bullsquid. Het voorste deel van de tunnel is erg diep, dus val er niet in. Laat die Bullsquid maar spugen en ren de helling, rechts, op naar het huisje. In het huisje zit een Console waarop een Hendel zit. Voor je echter die hendel kan overhalen breekt er een Zombie door de metalen deur, die rechts in de muur zit. Kill de Zombie. Ga dan even dat kamertje in. Je vindt er Handgranaten, een Koevoet en een Healthpak. Grijp het, indien je deze spullen nodig hebt en ga dan terug naar het console en smijt nu door het "Raam" een Handgranaat naar die Bullsquid. 

Haal dan de Hendel op het Console over. Hierdoor komt, in het voorste deel van de tunnel, het liftplatform omhoog. Ga terug het huisje uit via de helling en loop naar de ladder, die aan de linkerzijde de diepte ingaat. Daal deze ladder af naar het liftplatform. Stap aan de linkerkant op het platform en druk op de knop en je daalt omlaag. Het gaat lekker snel, maar het is een heel eind. Beneden ga je ook aan de linkerzijde weer het liftplatform af en loop je naar de voorzijde. Je bent nu in een TREINTUNNEL en hier staat dus een Treinkarretje voor je klaar.

Spring op het treinkarretje en loop tot tegen de rode voorzijde aan. Je start het treinkarretje met je "E" toets. Je kan de snelheid van het karretje bepalen door middel van je Vooruit toets en met je Achteruit toets stop je of ga je achteruit. De bedoeling is het dat je vooruit gaat en dat je dit in de HOOGSTE SNELHEID doet. Terwijl je zo dan vooruit door deze treintunnel rijd zul je Houndeye's en Bullsquid tegen komen. Je zult er een paar platrijden en de overige probeer je maar gewoon neer te knallen. Je kunt echter ook je zelf gebukt houden tijdens de gehele rit, dan loop je niet zoveel schade op.

Rij dus met het treinkarretje op volle snelheid door de tunnel. Je breekt dan door een slagboom en dan houd de rail op. Blijf echter doorrijden. Je zult dam uit het treinkarretje worden gegooid en land in het smerige radioactieve water.  Aan het einde van deze tunnel zie je een enorme dikke pijp. Daar staat ook een Bulsquid zijn smerige gif naar je te spugen. Er drijven kisten in het water. Sommige zijn laag en andere zijn weer hoger. Zwem naar het laagste "platform", klim erop en klim op het iets hogere platform. Je bent nu ongeveer halverwege dit kanaal. Vanaf het platform ga je nu eerst even die Bulsquid neerknallen. Je ziet dan nog 2 platformen drijven. Tegen de linker tunnel muur aan. De voorste van deze 2 is lager dan de achterste. Probeer nu zo dicht mogelijk bij dat lage platform te komen door er naar toe te springen. Klim er dan op, en ga dan op het iets hogere platform en vanaf hier spring je dan naar de kant, waar die Bulsquid was.

Eenmaal bij 6 weer op het droge ben je dus bij die enorme dikke pijp. Er hangt een ladder aan de pijp. 

Klim via de ladder omhoog tot bovenop de pijp en loop dan naar rechts over de pijp tot het einde. In de andere dikke pijp zie je dan een opening. 

Spring dus over naar de andere pijp en laat je door de opening in de pijp vallen. Volg de pijp. De pijp gaat naar links en dan weer rechts en dan kun je niet verder. Je staat dan in een gat in de pijp. Draai links en spring nu op het smalle randje van de pijp. Je ziet 2 nieuwe pijpen. Van onder deze 2 pijpen spuugt zo'n Bullsquid naar je. Kill het beest.

Staande op de richel van de pijp draai je rechts en doe je voorzichtig een paar stappen vooruit en dan spring je omhoog om boven op de pijp terecht te komen. Loop over de pijp tot aan de muur, draai links en spring dan over naar de bovenste van de 2 pijpen. Val je omlaag dan kun je, links, via de ladder omhoog klimmen tot op de pijp waar je uit gekomen bent om het dan nog eens te proberen.  Volg de bovenste pijp en kill de Bullsquid die je van uit het stinkende afvalwater bespuugd. Ga verder over de pijp naar rechts en spring dan over naar het "balkon" van de gang.

Grijp de Hev van de "tafel" en volg de gang verder naar achteren en ga dan links de treden af. 

Je bent nu in een gigantische zaal, met groen afvalwater en een gigantische Ronde Silo. Dit is dus SILO D, de "Blast Pit". 

Je moet deze SILO D in, maar de ingang is niet hier, maar boven.

Loop de treden af. Pas op, val niet omlaag op de groene vloer. Die vloer is radioactief. Links steekt een paal op uit het water. Dat is de Liftpaal waarmee je, via het liftje, omhoog moet gaan naar de ingang van de Silo. Om dat liftje te bereiken moet je dus over de pijp lopen die over de groene vloer naar de Silo gaat en dan vanaf de pijp springen naar de pijp die schuin omhoog uit het water naar het platform gaat. Pas wel op want links, en rechts, bivakkeert er een Bulsquid. Links in kun je wat ammo proberen te pakken, van een richeltje aan de linkermuur, maar hoe je op dat richeltje moet komen heb ik niet kunnen ontdekken.

Dus loop over de pijp en spring dan naar de schuin omhoog gaande pijp en via deze pijp het platform op. Ga dan op het liftplatform en druk op de liftknop. Je gaat omhoog. Draai je om tijdens het omhoog gaan. Boven gekomen ga je voorzichtig vooruit. Pas op....rechts achter je zit een Bullsquid en van uit de verte komen, van rechts, Houndeye's op je af gehuppeld. Schakel snel de Bullsquid uit voor dat deze je de hoogte in werpt en je over de railing omlaag pleurt. Schakel ook alle Houndeye's uit die op je af komen. Je bent hier dus boven op een ijzeren pad dat rond de Silo loopt. Het ijzeren pad gaat echter naar rechts en daar is ook de "brug" naar de ingang van deze SILO D.

Volg het pad maar wees voorzichtig om niet omlaag te storten. Ook zijn er nog wat Houndeye's en Headcrabs.. Wees voorzichtig met schieten als deze zich op een brug bevinden. Op de bruggen staan ook tonnen Explosieven en als die ontploffen dan heb je geen brug meer maar gapende gaten waar je straks, met veel moeite, overheen moet zien te springen. Het is dus beter om te proberen de bruggen intact te laten.  Helaas bevinden zich op de "brug" Headcrabs en ook een Houndeye. Zo'n Headcrab is in staat om tegen zo'n explosief tonnetje aan te springen. Dat tonnetje zal dan ontploffen met als resultaat......weg "brug". Dus wees snel maar voorzichtig en schakel de Headcrabs en de Houndey's uit zonder dat de "brug" wordt beschadigd. Gebeurt dit toch dan zul je een "Running Jump" moeten doen om over het dan gapende gat in de brug te springen.

Ga dus over de "brug" de SILO binnen via de deur. Binnen draai je linksom naar de volgende deur. Open deze deur via de rode hendel. Hierdoor gaat de deur waardoor je binnen kwam wel dicht. Volg, voorzichtig de ronde gang. Halverwege zit een gewonde wetenschapper tegen de muur. Hij mompelt iets over een vreselijk beest. En hij zegt dat je uiterst stil moet zijn. Je hoort een vreselijke herrie. Even voorbij deze wetenschapper hangt er een Barnacle aan het plafond van de gang. 

Kill, of ontwijk, en ga verder door de gang naar de deur achterin. Je staat nu voor de echte ingang van SILO D. Open de deur via de rode hendel, maar GA NIET NAAR BINNEN. KIJK wat er gebeurt. Je kijkt de Controle Kamer van SILO B in. Een wetenschapper is hier binnen. Doe ťťn of twee stappen naar binnen. De wetenschapper rent dan vooruit. Hij is nogal in paniek. En met reden. Plotsklaps breekt er een enorme TENTAKEL door de ruit en grijpt en vermorzelt de wetenschapper.

JEZUS........wat  is DAT. Wel....deze Tentakel is ťťn van de "onderdelen" van een zeer lief beestje dat we maar TENTACLE  zullen noemen. Wacht even tot de Tentakel zich weer heeft teruggetrokken. SLUIP DAN voorzichtig naar binnen en gluur door het vernielde raam. Je kijkt door het raam nu echt SILO D in en je ziet een groot rond gat. Dit is dus de zgn "BLAST PIT". Uit het gat steken de Tentakels van onze lieve TENTACLE. 

Het console voor het raam is dus het bedieningsconsole voor de "Blast Pit". Je kunt op de knoppen drukken en de hendel overhalen, maar er gebeurt niets. Er is geen Power. Je kunt TENTACLE niet doden met hetgeen aan wapens wat jij nu bij je draagt. Het vervelende is dat jij, om verder te komen in dit spel, nu juist door het gat moet waar TENTACLE met zijn dikke kont opzit. Er is ťťn troost: TENTACLE is BLIND, hij kan wel hťťťl goed horen, maar niks zien. Dus om voorbij dit monstrum te geraken ga je in de SLUIPMODE je weg voorbij Tentacle vervolgen. (sluipmode = CTR+pijl-up).

Sluip naar links en ga door de deur. Je bent dan nu in de "achtergang" van de Silo. Volg  de gang naar de ladder welke naar boven gaat. Neem, voordat je de ladder beklimt, even de Barnacle die vlak voor de ladder, en heel hoog, hangt. Klim de ladder dan op, Boven ontmoet je een Guard die je nog eens toefluistert om vooral STIL te zijn. Sluip nu verder door de geopende deur, rechts. Je bent dan in een kleine voorruimte. Pas op dat die 2 explosieve kisten niet ontploffen. Grijp de Handgranaatjes van de kisten en SLUIP dan verder door de volgende deur en KIJK. Je bent nu boven in de grote "Blast Pit" ruimte uit, dus boven TENTACLE. BLIJF VOORAL IN SLUIPMODE. KIJK even goed rond. 

TENTACLE zit in een put, dit is dus de BLAST PIT, welke 3 levels heeft. In  level 2 en level 3 zie je een gebarricadeerde opening. Allereerst moet je door de opening op het tweede level zien te geraken. Dus je moet eerst door opening A zien te geraken. Granaten zullen TENTACLE afleiden. Daar waar jij een granaat naar toe gooit, daar zal TENTACLE zijn aandacht op richten. Op level 1 zie je links kratjes staan. Die kratjes blokkeren de ladder die omlaag naar level 2 gaat. Gooi een granaat naar de kratten welke de ladder blokkeren naar het level onder je. Sluip dan naar rechts en daal de ladder naar Level 1. 

Ondertussen zal Tentacle bezig zijn om met zijn Tentakels in te hakken op de plek waar je granaat is ontploft. Om hem dus nu af te leiden van de ladder die omlaag naar level 2 gaat, smijt je nu een granaat naar opening A, zodat de ontploffing de barricade weghaalt voor opening A en dan smijt je een granaat omlaag naar opening B zodat ook daar de barricade weg gaat en Tentacle zijn aandacht op opening B zal richting. Sluip dan snel naar de ladder en klim omlaag naar level 2 en sluip snel door opening A de gang in. BLIJF WEL IN SLUIPMODE.

Volg de gang naar rechts en aan het einde open je de deur via de rode hendel en stap je naar buiten. Hopelijk heb je eerder de brug hier niet opgeblazen. Maar zelfs al is de "brug" nog intact, dan heb je toch nog een probleem. Er staan 2 explosieve tonnetjes op de brug en laat er nu niet een Zombie precies tussen de twee tonnetjes staan. Het lijkt mij niet verstandig om nu als een wilde man op die Zombie te gaan knallen. Grijp dus je Koevoet, ren vooruit en ram die Zombie zijn hersenloze kop stuk, maar zorg er wel voor dat die tonnetjes niet ontploffen.

Is de "brug" al stuk, dan zul je via de blauwe pijp, links naast de brug, naar de overkant moeten lopen. Ga dan snel verder over de brug. Rechts staan er dan wat kratjes in de hoek. Een paar van die kratjes zijn explosief. Blaas ze maar op voordat zo'n stomme Zombie dat straks gaat doen. Uit de weg is uit de weg. Volg dan de gang met de Blauwe en Rode pijpen aan de muur. De gang gaat rechts, links en weer links en brengt je in een hal. Links is de deur van de "FUEL ROOM". Jammer   de deur is op slot. Je zult een andere ingang moeten vinden. Draai je om en ga naar de halfronde nis. Er gaat een ladder omlaag naar een putdeksel.

Onderaan deze ladder staan 2 Zombies. Je kunt ze al horen. Ze staan achter de ladder in de hoeken, dus van hier boven kun je ze niet zien. Als je nog handgranaten hebt dan zou ik er maar een paar omlaag smijten en hopen dat je hiermee die 2 Zombies weet te killen. Klim dan via de ladder omlaag en ga beneden naar het ronde rooster gat. Breek het rooster met je koevoet. Daal via de ladder omlaag door de ronde schacht. Het is een heel eind. Beneden beland je in het riool op een bruine rioolbuis. Volg de buis vooruit, dan linksaf, rechts en naar de volgende ladder. Klim via deze ladder omhoog, breek het rooster met je koevoet, schakel dan over naar een vuurwapen en klim uit het rooster gat. Draai snel links en kill de Zombie. Ga links. Links vindt je dan een paar handgranaten, op een kist in het kleine kamertje. 

Grijp de handgranaten en ga dan verder door de gang naar de deur. Maak de deur open via het paneeltje dat rechts in de muur zit. 2 Zombies wachten op je aan de andere kant. Dood de Zombies. Je bent nu in de grote ronde Ventilator Schacht.  Berg je vuurwapen op en haal de Koevoet weer te voorschijn. Je hebt de Koevoet zo meteen nodig om een rooster stuk te slaan. Ga voorzichtig naar de rand van de enorme schacht en kijk voorzichtig omlaag. Diep onder je zie je de enorme VENTILATOR. Daar moet je nu naar toe. 

Klim via de ladder aan de rechterkant omlaag en ga dan naar de volgende ladder en klim verder omlaag. Draai je om. Je bent nu op een "brugje" onder de ventilator en ziet de schakelaar om de ventilator aan te zetten. Ga naar de schakelaar en druk erop. De Ventilator gaat aan. Als een speer zo snel draai je dan om en hťťťťl heeeel snel klim je dan ladder weer op. Ben je eenmaal veilig hoog genoog en buiten bereik van de draaiende schoepen, kijk dan omhoog. De schacht is bovenin verspert met balken en planken. 

JuistÖ..daar moet je zijn. Als de ventilator op volle snelheid draait, spring je in de opwaartse luchtstroom.  Je "vliegt" omhoog naar boven in de schacht. Ram met je koevoet dus de planken stuk. Je gaat nog een stukje omhoog en je zweeft dan onder het rooster. Dit rooster kun je niet breken. Draai rond terwijl je hier bovenin de schacht zweeft. Je ziet, vlak onder het rooster, de opening van een ventilatie kanaal. Zorg dat je daarin geraakt. Dus ram het rooster van dit ventilatiekanaal weg en ga erin.

Kill Headcrab en doe je zaklamp aan. Wel....volg dit ventilatiekanaal nu. Onderweg zul je nog even moeten bukken en je moet verschillende tussenrooster breken  en een paar Headcrabjes killen, maar uiteindelijk breek je door het eindrooster en kruip je uit deze ventilatieschacht. Je staat dan op een richel en voor je voeten gaat een ladder omlaag naar de deur onder je. Ga door de deur. Je bent nu in de Fuel Room. Kill hier de drie Zombies en ga dan naar het grote console.

Druk op de knoppen "Fuel" en "Oxygen". Hierdoor worden "Fuel" en "Oxygen" naar de Blast Pit geleid......juist ja dus naar TENTACLE. 

Begin je de bedoeling al een beetje te snappen: Benzine en Zuurstof en Handgranaten?????

Ga rechts naar de ladder en klim omhoog en nu kun je door de deur de kamer verlaten. Dus druk op de deurknoppen, rechts aan de muur en ga door de dan geopende deur. Volg de gang nu weer terug naar de Silo en ga er weer naar binnen. Open de binnen deur via de rode hendel en volg de gang terug naar de Blast Pit. Gluur naar binnen en kijk waar Tentacle is. Je moet nu omlaag naar de opening op het 3e level, dus zorg dat je Tentacles aandacht op een hogere etage richt en klim dan snel via de ladder omlaag naar het 3e level en ga daar dan door de opening de gang in.

Als je hier de koevoet moet gebruiken om de planken nog op te ruimen, doe dit dan snel, want het geluid zal TENTACLE lokken en zijn beet is verdomde scherp. Volg de gang naar rechts en spring via een Running Jump over het gat. Doe deze jump langs de linkermuur. Aan de overkant wacht je even voor de volgende deuropening. De vloer van het volgende stuk gang zal namelijk instorten en als je daar dan al zou zijn dan stort je de diepte in. Dus wacht rustig tot dat de vloer is ingestort en ga dan verder via een Running Jump over het gat heen. Een Zombie. Kill de Zombie en ga dan, links, door de deur en open dan de buiten deur via de Rode Hendel. Weer een  brug waarop weer van die explosieve tonnen staan. Als deze brug nu nog heel is wees dan voorzichtig waar je schiet als je de Bullsquids aan de overkant gaat uitschakelen.  Is de brug nu al stuk dan zul je via de pijp, rechts, naar de overkant moeten gaan. Zoals je ziet moest ik dat doen.

Volg de gang. De gang gaat rechts. Houndeys. Kill ze en volg de gang verder, door een plasje water, linksaf, rechtsaf en je komt in een zeer grote open ruimte. Hier is een Bullsquid die zich te goed doet aan een wetenschapper en er hangen een paar Barnacles. Dood ze. Rechts in de hoek, achter de kisten, hangt een Health Terminal.  Je bent hier in de enorme Reactorruimte. Ga op het uitstekende stukje ijzerenpad staan en druk op de Liftknop. De lift komt naar je toe.

Ga de lift in en draai je om en klik op het ronde liftknopje om met de lift omlaag te gaan. 

De lift stopt echter halverwege zijn weg naar beneden.  Kijk naar de linkermuur van deze enorme schacht. Je ziet daar een ladder. 

Snel....wacht niet te lang....Klim op de rand van de lift en spring naar de ladder aan de wand en klim via de ladder helemaal naar beneden. Lukt het je niet om de ladder te bereiken dan stort je omlaag. Het is dan te hopen dat je in het water terecht komt.  Gebeurt je dit, zwem dan naar de ladder en klim via de ladder omhoog tot op de dikke pijp. Onderaan de ladder beland je op een stuk pijp. Loop naar het einde van de pijp en spring dan naar de vloer, links. Hier staat in de hoek een wetenschapper. Praat met hem. Hij verteld je dat je de reactor weer moet zien te activeren.  Vul je Health hier even aan bij de Health Terminal. Loop dan, links, de gang in en volg deze naar Silo D-02. Kill de Zombie.

Goed, je moet dus nu helemaal omhoog om bovenop de reactor terecht te komen. Dit moet je doen via de liftplatformpjes. Ga hier nu op het rode liftplatformpje staan en druk op de knop. Dit liftje brengt je 1 etage hoger. Draai je om en klim de korte ladder helemaal op. Bovenaan de ladder moet je rechts de richel op springen om dan over de richel naar de volgende ladder te gaan. Maar pas op.....er gaat een liftplatform door de schacht en het platform kan je zomaar van de richel vegen. Kijk dus even goed uit en time je loop en ga snel over de richel naar de volgende ladder. Klim weer helemaal omhoog en bovenaan de ladder draai je om. Je bent nu helemaal boven en bij de reactor. Bovenop het dak van de reactor zit een wetenschapper.

Ga over het "pad" naar de reactor en klik op de knop.  Druk op de Knop, ga terug naar de ladder en naar beneden. Volg de richel nu weer naar rechts, naar de andere ladder  en klim weer omhoog. Bovenaan de ladder draai je weer om en.....Weer ben je bij de reactor, maar nu aan de andere kant.  Ga weer naar de reactor en druk weer op de Knop. Als beide Knoppen zijn ingedrukt zal de reactor opstarten. Klim weer naar beneden en keer terug naar het rode liftje en ga hiermee terug naar de gang. Volg de gang terug naar die wetenschapper en spring weer op de dikkepijp en klim nu de ladder HELEMAAL OMHOOG. Helemaal boven aan de ladder draai je om en kijk je OMLAAG. Onder je zie je het ijzeren platform waar je de eerste lift in bent gegaan en die toen halverwege stopte. Wel...daar moet je nu weer zien te komen. Je ziet ook een smalle richel. Via die richel kun je het ijzeren platform bereiken.

Daal dus iets terug omlaag tot je op de goede hoogte bent om naar en op die richel te kunnen springen. 

Loop dan voorzichtig over de richel en spring dan vanaf de richel het platform op .

Ga links dan terug de gang in en volg de gang terug naar SILO D. Er is echter wel een klein probleempje nu in de gang. Er bungelt nu een elektrische leiding in de plas water, dus het is nu niet een goed idee om door het water te rennen. Ga terug naar het platform en haal een stuk of 3 van die ijzeren kratten op en duw ze in de plas water. Maak dus met een paar kratten een "bruggetje" in de plas water en spring dan via de kratjes over het water heen.  

Ga terug naar de BLAST PIT en ga , al kruipend en granaten gooiend weer naar het bovenste level. Je komt weer uit daar waar de Guard stond, daal de ladder af en ga via de gang terug naar de controleruimte. DRUK OP DE SWITCH GEMARKEERD "TEST FIRE" en na enige ogenblikken is het dan..........BYE BYE TENTACLE

 Eindelijk kun je nu veilig door de onderste opening in de PIT.  Terug naar boven, dus naar de Guard en daal nu via de ladders weer helemaal omlaag naar het 3 level en klim nu omlaag via de ladder in het ronde gat. Op de bodem van het grote ronde gat glijd je een stukje omlaag een soort grot in. In de grot laat je je dan door het gat in de grond vallen en glij je omlaag door een ronde tunnel. Het is een hele val. Probeer in het water te landen. Zwem dan naar de oppervlakte en klim het water uit. Klim op richel. 

Op de richel vindt je de .357, een MAGNUM en Ammo bij de dode Guard. Spring terug in het water en zwem omlaag en door ťťn van de twee ronde gaten verder omlaag.

Je bent dan onder een dikke pijp en er zitten hier 3 ventilatoren in de bodem. Je moet nu zwemmen naar de kant waar het water lichter is en dan daar omhoog zwemmen.

Je komt terecht op een grijs platform in een radioactieve afval riool. Klim hier nu eerst via de ladder naar beneden om je dan even te laven aan een Hev Terminal en een Health Terminal. 

Klim weer naar boven en spring op de bruine pijp en spring dan over naar de dwars pijp welke over de lengte van deze ruimte loopt. Loop over deze pijp tot je niet verder kunt, laat je dan op de pijp eronder, rechts, zakken en volg deze tot aan een hele DIKKE PIJP. Je ziet een opening in deze dikke pijp en bovenop de pijp zit een pilaartje waar een WIEL op zit.

Klim bovenop pijp en draai hier het wiel open zodat de pijp verder uitschuift. Laat je dan door  het gat in de pijp vallen en volg de pijp. Spring over het gat en volg de nu bruine pijp verder. Uiteindelijk zal deze pijp het onder jouw gewicht begeven. Je valt omlaag en beland in een kamer vol met kratten. Sla alle kratten, kleine en grote,  stuk om een paar laser mines te vinden. Ga dan de gang in en volg de gang naar het volgend level.

Hoofdstuk 7: Power Up.

 Na de loading volg je de gang verder. Je komt in een grote ruimte. Wat een "beest", niet. Het is een "Gargantua" en hij maakt korte metten met de Mariniers. Vindt ie leuk, maar daarna gaat hij met jou spelen. DusÖwegwezen! Trek je even snel terug in de gang waar je uit kwam en kijk vanuit de gang de grote ruimte weer in.

Je ziet treinrailzen in de ruimte en ook een groot raam. Als je goed kijkt dan zie de ADMINISTRATOR achter dat raam staan. In de tunnel, links, staat een treinkarrtje. De Gargantua kwam uit die grote boog nis. Links daarvan, dus tussen de Boognis en het grote raam, is de ingang van een andere gang. Ren dus vooruit naar het raam en dan naar rechts en duik snel de gang, links naast de Boognis. De gang splits zich. Kill de AliŽn Slave. De linker gang gaat naar de "TRACK CONTROL ROOM" en de rechter gang gaat naar de "POWER GENERATOR". Volg de "Power Generator" gang. Deze gaat links, links, trap af, rechts en......de gang is dan geblokkeert door een groot blok puin. Je kunt dus niet verder. Dus ga terug naar de splitsing en volg dan nu de linker gang naar de "Track Control Room". Kill onderweg de paar Alien Slaves. Je ziet dan dat de "Track Control Room" is gebaricadeerd met planken. Loop verder en......de vloer van de gang stort onder je in.

Als je niet vanzelf omlaag bent gevallen, spring dan nu omlaag. Kill Headcrabs, grijp Ammo naast de grote kisten en breek de kisten, maar ga nu niet de rode ladder omhoog klimmen. Draai je om. Aan de linkermuur zie je een richtingsbordje "To Power Generator" lees je op dat bordje. Dus volg de gang en de bordjes "TO THE POWER GENERATOR". Kill de Headcrabs en de AliŽn Slaves die je tegen komt en pas ook op voor het puin dat hier en daar omlaag valt. Je komt komt danbij een Health Terminal. Rechts van de Health Terminal is de ineengestorte trap waar je via de Power Generator gang niet verder kon. Ga, links van de Health Terminal verder de gang volgen. Na een 2 tal bochten wordt de gang wijder. Een paar AliŽn Slaves blazen zich zelf op omdat ze nogal onvoorzichting omgaan met een aantal explosieve vaten. De gang eindigt hier ook bij een dubbele deur die nummer A-894GH heeft. De deur gaat niet open

Links voor de deur staat een Rood Draaiwiel. Draai dit Draaiwiel helemaal open. Hierdoor gaat de A-894GH deur open. Ga erdoor. Je bent nu een brede ronde schacht. Dit is de "HAZARD WASTE ROOM". Pas op....val niet omlaag het radiactie afval bekken in. Gebeurt je dit toch, klim er dan via de rode ladder zo snel mogelijk weer uit. 

Klim, via de 2 rode ladders, helemaal naar boven. Nadat je de eerste ladder bent opgeklommen zie jie, in het kamertje, hoe een dode Marinier een gat in de muur wordt ingtrokken. Vanaf de bovenste verdieping wordt je beschoten door een andere Marinier. Smijt een Handgranaat omhoog om met die Marinier af te rekenen en klim dan snel de 2e ladder op. Ga boven dan in de ingang/uitgang staan. Rechts hangt een Health Terminal. De route naar de Power Generator gaat verder rechtsaf, maar PAS OP. Links om de hoek staat een TURRET GUN.

Dus smijt een Handgranaat naar die Turret. Ga dan vooruit, breek de kratjes, links van de tafeltjes, grijp het vuurwapen en de Ammo van de tafeltjes en ga dan verder naar rechts de gang volgen. Breek kratjes, kill de Marinier. De gang gaat dan rechts, links, links en dan zie je een paar Explosieve Kratjes in de hoek staan. Ga vooruit en rechts en....een "afrit" gaat omlaag naar een "binnenplaats". 

Een marinier verschuilt zich achter de barricade, maar er staan een aantal kisten met explosieven achter hem, dus Schiet op de kisten en .......BOEM! Uit de gang, boven de barricade, zullen andere Mariniers komen. Lok ze naar je toe, trek je dan even terug de gang in en als een Marinier je volgt dan knal je snel op de Explosieve Kratjes die in je gang staan. Ga dan verder de trap omlaag naar de barricade. Staande voor de baricade draai je om naar de helling waar je vanaf kwam. Tussen beide hellingen gaat een helling omlaag naar een klein kamertje. Ga daar in en grijp er de Handgranaten en laaf jezelf ook even aan de Health Terminal. Ga dan terug naar de barricade en nu, via helling er achter omhoog en dan de gang in. De gang gaat naar links maar ook naar rechts. De route naar de Power Generator gaat naar links. 

Volg de gang nu eerst naar rechts. Je gaat dan via een trap omlaag. Ruim de Mariniers op en breek alle kratten die je tegenkomt. Je komt uiteindelijk terecht op het rechter balkon boven de barricade. Als je de rechterzijde dus hebt "gezuiverd" keer je terug naar het punt waar het bordtje "To the Power Generator" aan de gang muur hangt en ga je recht door om het linker deel van de gang te "zuiveren". Je kont bij een lift.

Ga eerst hier even links de gang verder volgen naar het linker balkon. Ruim de Mariniers op, of laat de Headcrabs dat voor je doen. Een hele kudden van die Headcrabs zal via een gat in het plafond omlaag komen. Breek weer alle kratjes en Vul je Hev aan bij de Hev-Terminal. Ga dan terug naar de Lift. Druk op de Liftknop, die aan de muur zit. Druk op de lift Knop, maar ga nog niet op de lift. Kijk even eerst naar beneden. Blauwe lasers. Gooi een handgranaat naar beneden om de lasers uit te schakelen, wacht dan op de lift, druk nogmaals op de lift knop en ga nu de lift in.  De lift brengt je omlaag. 

Volg het ijzeren pad. Het pad gaat dan als een helling omlaag en je komt in een min of meer "ronde" hal. Zuiver de hal van de Houndeyes en ga dan vervolgens aan de linkerkant verder via de ijzeren helling omhoog. Je ziet weer een "Power Generator" bordje. Je bent nu bij een ijzeren wenteltrap. Ga via de wenteltrap 1 etage lager. De wenteltrap gaat dan nog verder omlaag naar het "MAINTENANCE AREA". Links is hier echter de "GENERATOR CONTROL ROOM". Daal echter eerst de wenteltrap verder af naar het "MAINTENANCE AREA". Je komt helemaal beneden en deze ruimtes staan onder water. Ga vooruit naar de Generator. Het mechanisme van de Generator zit geblokkeerd door kratten.

Breek de kratten welke het mechanisme van de generator blokkeert. De Generator floept vanzelf aan. Goed, draai je om. O......Zombies. Wel....Kill de Zombies en ga via de wenteltrap terug 1 etage omhoog en ga dan rechtdoor naar de GENERATOR CONTROL ROOM binnen. Er zijn 3 kamertjes. De kamertjes links en rechts bevatten de grote Ventilatoren en zijn verder leeg. Rechts hangt wel een Health Terminal. Je moet dus de kamer recht voor je in.

Ren naar binnen en druk op de Linker Knop om de Generator aan te zetten. Draai je om en..... Helaas is er een elektra probleem.Een elektrische straal blokkeert de ingang. Time je ren dus nauwkeurig om de elektrische straal te vermijden en ren dan terug naar de wenteltrap en klim terug omhoog en via de "ronde" hal keer je terug naar de Lift. PAS OP....De Lift komt al vanzelf omlaag. Er staan 2 Mariniers op. Kill ze. Als de lift inmiddels weer omhoog is gegaan druk je op de liftknop om de lift terug omlaag te halen. Ga met de lift terug omhoog. Boven gekomen merk je dat er verse Mariniers zijn aangevoerd. Dus dat wordt weer vechten. Baan je een weg terug naar links en dan ga je de route, vanaf de barricade, terug volgen naar de ronde schacht. Klim in dde ronde schacht de beide ladders terug af en volg dan de gang terug naar het begin, dus naar waar je oorspronkelijk bij de gebarricadeerde TRACK CONTROL ROOM omlaag bent gevallen. Klim de rode ladder op naar boven en je staat voor de gebarricadeerde Track Control Room.

Ruim de barricade op en ga door de deur de TRACK CONTROL ROOM in. Links hangt een Hev Terminal en op de vloer ligt een gewonde Barney. Op dee consoles, rechts, kun je Ammo vinden. Het grote raam is stuk. Er zit geen ruit meer in. Voor het raam zit de Hendel waarme je de draaischijf van de rails kunt draaien. BLIJF er NU van af. Spring door het raam de ruimte met de Rails en de"Gargantua" in. Rechts staat een Railkar op de rails maar daar ga je nu nog niet naar toe. Kijk waar die "Gargantua" is.`Ren de tunnel in die recht tegenover het Railkarretje is en volg deze tunnel naar achteren. Zorg dat "Gargantua" je volgt maare bljf hem wel voor. De tunnel brengt je bij 2 grote Generatoren.

Snel, ren naar links en ga doort de deur en volg het gangetje en aan het einde ga je weer door de deur.

Je bent achter die 2 grote Rode Generatoren. Ga gelijk links de richel op en naar het Console en ruk de Rode Hendel Omlaag. 

Draai rechts en zie wat er met "Gargantua" gebeurt. Wel.....Bey Bey "Gargantua". Ga terug door het smalle gangetje en dan door de tunnel naar de Draaischijf ruimte. Ga naar het Railkarretje en klim erop en rij met het Railkarretje tot op de Draaischijf. De Draaischijf moet nu worden gedraaid. Dus ga van het Railkarrtje en volg de gang weer naar de Track Control Room. Spring omlaag, klim via de rode ladder weer omhoog en ga de Track Control Room weer in. Ga naar het raam en zet nu de Hendel Omhoog en de Draaischijf draaid een slag om. 

Spring weer door het raam omlaag en ga terug op het Railkarretje. Start het Railkarretje en ga gelijk op volle vaart vooruit. 

Het Railkarretje breekt dan, om de bocht, door de barricade heen, dus ik zou masar even bukken tijdensa het rijden. Met de Railkar rij je naar het volgende Level:

Hoofdstuk 8: On a rail.

Dit level is gemaakt om met het karretje door de tunnels te rijden, maar uiteraard kun je natuurlijk ook gaan lopen. Ik ga er vanuit dat je het karretje zal gebruiken. De wisselomzetters langs de rails kun je bedienen door er op te schieten, dan slaan ze om en dus ook d e wissels. 

De Railkar gaat verder door de tunnel en na de Loading gaat het een bocht om en kom je bij een slagboom. Stop de Railkar op tijd. De Barney verteld je dat je de SATELLIET moet lanceren om een einde te maken aan de invasie. De militairen hebben de satelliet uitgeschakeld.  Spring van het karretje, grijp de eerstehulpkist en zet de Hendel, achter Barney om, om de slagboom omhoog te doen. Ga, voordat je weer op het karretje springt, eerst lopent door de poort naar het einde van de rail en kill dan die 3 of 4 Barnacles die boven aan het plafond hangen. Loop dan terug naar je Railkar, ga er weer op en zet de kar weer in beweging en rij de ronde schijf op. Dit blijkt dus een Lift te zijn en deze brengt je naar beneden. Ga voorwaarts detunnel. Val niet in het water, want dat staat onder stroom.  Na een bocht zie je een houten constructie in de rails. Je kunt er een Hev-update op vinden.  Rij verder en dan zie je dat de tunnel in de verte omhoog gaat. Het water deel is dan afgelopen.

Na weer een bocht of twee kom je bij een linksaf kruising.  De wissel staat gelukkig op rechtdoor. 

Een kraan blokkeert de tunnel naar links. Dood de Houndeyes en de Bullsquid ga verder rechtdoor. 

Je gaat dus rechtdoor en ziet dan dat de volgende wissel  op rechtsaf staat.  Laat dit nu  zo, dus je gaat hier naar rechts. Meteen na de bocht stop je bij het perron. 

Stap af en dood de Houndeyís op het perron. Ga links de gang in en volg deze. Daar waar de oranje strepen op de gang muren beginnen ga je links de grote ruimte in. 

Hier is een Bullsquid bezig wat mariniertjes te vermorzelen. Als ie daar mee klaar is vermorzel je de Bullsquid.

 Loop naar achteren in deze ruimte en ga door de rode CAUTION deuren. Je bent hier onder in de RAKETSILO. 

Juist ja, dit is de onderkant van de raket die jij moet gaan lanceren, alleen dat doe je niet van uit hier. Ga terug naar de "oranje" gang en ga links de trappen op. Boven aan de trap wordt je opgewacht door twee Houndey's. Kill en ga naar rechts. Voor je is een grote hoge ruimte maar deze staat onder water en het is giftig water, er zwemt ook een Bullsquid in rond. Kill deze even en haal dan rechts de hendel over. 

Er wordt nu een "loopbrug" uitgerold. Ga hierover naar de overzijde en kijk dan meteen omhoog. Kill de Barnacles en ga verder rechtdoor naar de trap. Ga de trap op maar pas op.... er is hier nog een Barnacle. Boven aan de trap alweer een Bullsquid. Kill. De lift is stuk, dus spring op de kratten links voor wat ammo en ga dan terug naar de loopbrug, ga er weer over en via de trap en de oranje gang naar het perron. Start je karretje en je rijd weer verder. 

In feite rij je nu een klein rondje want je komt weer langs de afslag naar links welke nog steeds door een kraan geblokkeerd is.  Weer rij je hier dus recht door. Als je dan nu weer de volgende wissel ziet, waar je daarstraks dus naar rechts bent gegaan, schiet je op het Wisselbord zodat de wissel op rechtdoor komt te staan. Je kunt dit al rijdende doen, of je stopt vlak voor de wissel en knalt dan op het wisselbord.

Je gaat dus nu rechtdoor Bij het eerste perron met een Bullsquid en de dode marinier erop, stop je en dood je de Bullsquid. Spring op het perron en ga links het trapje af. 

Draai links en ga over de rail naar de andere muur en ga hier rechts over de richel naar achteren naar de kratten. Breek de kratten voor ammo en HEV, en vergeet niet om de Barnacles te schieten die hier boven de rails hangen. Ga terug naar je karretje en vervolg je weg rechtdoor. (mocht je hier in dit stuk in het water onder de rail vallen zoek dan de rode ladder om er uit te klimmen.) Bij het volgende perron vermorzel je weer een Bullsquid en stop je de kar en ga je ook hier het perron op. Er gaat hier een trap omhoog. Voor de trap hangt een Health Terminal aan de muur.

Ga de trap op en gebruik granaten om de kratten op te ruimen en hopelijk ook de TURRETGUN die dan tevoorschijn komt. Het is echter toch wel een goed idee om, gelijk als je de Handgranaat gegooit hebt, te maken dat je weg komt. Is die Turret daarna weg dan is er niets aan de hand. Is die Turret er dan nog wel, dan verzin je zelf maar een tactiek om zonder kleerscheuren in dat kleine kamertje te geraken. In de CONTROL ROOM zet je de Knop om waarmee de kraan (welke dus de rail naar links blokkeert) wordt geactiveerd. Ga terug naar je karretje en ga verder vooruit. Je rijd weer een rondje terug en komt dus weer terug bij de wissel waar dee Kraan de tunnel naar links blokkeerde. Knal nu op het Wisselbord om deze wissel naar links te zetten. Je moet nu dus linksaf.

Rij nu langzaam. Na een klein stukje zie je het einde van de tunnel. Het is weer zo'n lronde liftschacht en het is de bedoeling dat je met je treinkarrtje omhoog gaat. MAAR......er zijn wel Commando's die je zullen bestoken met kogels en met handgranaten. Dus het is wellicht beter dat je, vlak voor de schacht, je treinkarretje stopt en dan even te voet verder gaat.

Zet je karretje net voor de schacht stop en spring dan recht vooruit de kar af. REN naar de rode ladder en klim als een speer omhoog. Je komt op een tussenverdieping. 

Schakelk nu vanaf hier de Commando's uit en tank even bij aan de Health Terminal en grijp hier ook de Ammo. Klim dan de volgende Rode ladder op. Dit is een heel eind. Deze 2e ladder brengt je dan boven in de volgende treintunnel. Schakel ook hier de Commando's uit die in het begin van de tunnel zijn.

Klim dan via de ladders terug omlaag naar je Treinkar, klim er weer in en rij dan nu helemaal vooruit de liftschacht in. Nu ga je dan met je treinkar omhoog en boven rij je verder door de tunnel. Rond de eerste bocht kom je in een echt serieus gevecht met een aantal Mariniers. Handel eerst die aan de rechterkant af, spring dan achter de barricade voor dekking. Je kan nu het vaste machinegeweer gebruiken om de rest uit te schakelen (Leuk).

Aan de muur, rechts bij de slagboom, vindt je een hendel. Draai er aan om de blokkade op de rails op te heffen. Voordat je verder gaat, kijk nog even rond hier. Op de trap, vlak bij de blokkade, zijn Mariniers in gevecht met AliŽn Slaves. Wacht even wie er wint, dood dan de winnaars, maar kijk uit voor de marinier die zich verdekt heeft opgesteld in de ruimte boven aan de trap. Volg , boven, de gang rond tot een ander trappenhuis. Een marinier wacht beneden aan de trap op je, de gang gaat naar links en naar rechts. Naar links kom je bij een deel van de rail geblokkeerd door twee blauwe lasers. Schiet ze kapot. 

Ga terug de gang in en nu naar rechts waar je Mariniers in gevecht ziet met AliŽns. Dood de overwinnaars. Ga terug naar het trappenhuis , maar kijk eerst even onder de trap, Zaklamp aan, breek krat, vindt Power-Up. Breek het rooster, spring naar beneden voor ammo, Kill Headcrabs. Ga nu de trap op en ga terug naar je karretje. Spring over de rails naar de andere zijde (waar voorheen de Mariniers en AliŽns aan het vechten waren) buk onder de dikke ventilatieschacht door en steek de volgende rails over naar het volgende perron. Haal hier rechts ook de hendel over. Ga ook hier de trap op en vecht je een weg naar een achterkamer voor een Power-Up. Ga nu terug naar je karretje, spring erop en rij vooruit. Aan het einde van de rails ontmoet je weer Mariniers. Deze staan links op de verhoging. Reken met ze af en onderzoek de lichamen. Spring over de rail naar de andere kant. Vermoord de AliŽns en de Mariniers en ga verder. Je komt bij een gebarricadeerde deur. Erachter is een Guard en een paar kratten. In de ruimte verderop vindt je een Gezondheidsdispenser, kratten en Headcrabs.

Aan het einde van deze gang is een grote barricade aan de overzijde van de rails. Erachter zit een marinier welke een kanon op je afvuurt. Aan de rechter kant hiervan staat op de muur geschreven: "SURRENDER FREEMAN". Gebruik de kratten als dekking en ga dus naar deze zijde van de rails rechts van het kanon. Hier kun je vrij gemakkelijk een granaat over de blokkade gooien om de kanonnier uit te schakelen. Ga dan door de rode deuren rechts en kruip onder de blauwe lasers door. Je bent nu weer in de raketsilo en je moet naar de lager gelegen verdieping. 

Dood de marinier op de vloer onder je en klim dan via de ladder naar beneden. Ga door de deur en open de kratten voor wat Magnum ammo. Ga op het karretje en ga vooruit. Duik, (al rijdend) onder de rode lasers door om te voorkomen dat de TURRETGUNís verder op worden geactiveerd. Vlakbij de derde TURRET-GUN zie je een deur. Spring van de rijdende kar en ga door deze deur. Je vindt ammo en een Bullsquid, een Barnacle en een paar Headcrabs. Ga terug op het karretje en ga vooruit. Na de volgende bocht worden er raketten op je afgevuurd. Zigzag op je kar heen en weer (STRAFE) om ze te vermijden. Schiet de marinier neer die vlak achter de raketwerper staat. Blauwe lasers blokkeren de tunnel, dus spring van de kar (wel eerst even vaart minderen) op de richel naarst de rail en loop over deze richel achter de langzaam voortrijdende kar. Deze zal de lasers activeren maar zo dat jij er niet door geraakt wordt, spring terug op het karretje als de lasers uit zijn en vervolg je weg. Spring bij het volgende perron er weer af. Het zwermt hier van vijanden. Dood ze allemaal en ga door de gang naar een trap welke wordt verspert door een aantal kratten. Spring over de kratten en ga naar boven.

Dood de Mariniers en draai de Knop om, om zo de blokkade van de rail op te heffen. Ga terug naar beneden en nu naar links. Je ziet hier 2 railsen met op de achterste een nieuw karretje. Spring op dit karretje en ga vooruit. (dit is dus niet het karretje waarmee je hier aankwam, als je wilt weten wat er gebeurd als je met het oude karretje verder gaat, ga dan terug naar dat karretje en rij er mee verder. Je komt dan hier over de voorste rails en gaat rechtdoor, maar.........) Een eindje voor de volgende barricade stop je . Vlakbij is er een grote groep Mariniers, zij bewaken een hendel. Deze hendel zal dus wel belangrijk zijn. Probeer alle Mariniers af te knallen zonder dat je de kamer betreed, want anders wordt je neergemaaid door het grote machinegeweer om de hoek. Als je de Mariniers, die je vanaf de rails kunt zien, hebt afgemaakt, ren dan pas naar binnen en beklim snel de ladder naar boven naar het grote machinegeweer rechts. Werp er een granaat naar toe om de schutter uit te schakelen. Haal hier achter de hendel over. 

Gebruik eventueel de Health-Dispenser en ga dan terug naar je karretje. Rij verder naar een lift, maar stop de kar voordat je op de lift er mee gaat. Stap af: hier zijn een aantal Mariniers, en je kunt ze beter te voet bevechten. Klim naar boven en doorzoek de kratten. Loop over de smalle richel van de liftschacht om in een open rooster nog wat items te vinden. Als het gebied veilig is klim je weer naar beneden en rij je met het karretje de lift op/in. Boven aangekomen wordt je weg verspert door een aantal elektrische ontladingen. Stop steeds vlak ervoor en time je weg erdoorheen. Dus steeds voor elke elektrische straal stoppen, karretje op langzaam zetten, spring van kar en loop achter de kar aan tot dat je voorbij deze elektra stralen bent. Het karretje activeert hierdoor de boobytraps achter de volgende bocht. Spring weer op karretje en buk onder de dozen door in de volgende kamer. Je komt bij weer een blokkade waar twee Mariniers omgebracht dienen te worden en dan de Knop moet worden omgezet. Blijf gebukt door de volgende kamer rijden en ook door de volgende tunnel om zo de kratten die boven je hoofd glijden en de raketten die op je worden afgevuurd, te vermijden.

Als je langs de raketwerper komt, schiet dan op de Marinier die deze bedient. De volgende kamer heeft ook weer een elektriciteit probleem. Dus weer, goed timen om er ongedeerd langs te komen. Schiet dan op de wisselbediening om de wissel op rechtdoor te zetten. Je bent nu bijna aan het einde van de rit. Spring het karretje af en gooi meteen een granaat via de ladder naar beneden om de blauwe laser daar uit te schakelen. Klim dan naar beneden en bijna beneden spring je van de ladder om de TURRETGUN te vermijden. Je vindt hier een paar handgranaten en Gezondheid en een paar Zombies. Volg de rails tot voorbij de bocht. Hier staat een groot kanon. Gebruik de kratten en de barricades als dekking. Dood de Marinier en dan de kanonnier met een welgemikte granaat. Sla de kratten stuk opzoek naar ammo en ga dan via de trap naar boven. 

Luister naar een paar Mariniers die het over jou hebben, vermoord ze daarna. Wees op je hoede voor een verborgen TURRETGUN aan de linker muur. Ga verder naar de rode deuren links en open deze met de keypad. Nogmaals keypad gebruiken voor de volgende rode deuren en je bent bij de bovenkant van de raketsilo. Nog even 3 Mariniers om leggen om bij de volgende deur rechts te geraken. Het grote kanon in de hoek links kan je daarbij helpen. Heb je de Mariniers af gemaakt, ga dan naar binnen. Lasers versperren de trap en ze zijn dodelijk. Gebruik kratten om een "ladderí te maken naar de richel, klim dan via de kratten op de richel om zo deze trap geheel te ontwijken. Door de deur zie je twee Mariniers in de computerruimte. Ga naar de controlekamer en druk op de rode knop. De raket wordt gelanceerd en daarmee dus ook de satelliet. Verlaat de controleruimte en ga door de grote dubbele rode deuren terug naar de rails en ga nu links door de nu geopende ronde poort. loop de bocht om en klim links via de ladder naar beneden alwaar je in de verschillende kratten ammo kunt vinden. Ga op het karretje en ga vooruit naar het volgende level.

Hoofdstuk 9: Apprehension.

Snel, als je ziet dat een Marinier explosieven op de rails gooit, spring je van het karretje het perron rechts van je op. Doe je dat niet, dan beland je met kar en al in de onderwater staande ruimte, maar wel aan de verkeerde kant. Op het perron dood je de twee Mariniers. Rechts zie je een metalen deur. Deze leidt tot niets. Ga naar de grote doorgang waar je kar ook door verdwenen is. Loop voorzichtig naar de rand en kijk naar beneden. Onder je zie je het water en je ziet ook dat de ruimte onder je is verdeeld in 2 helften door een grote dikke metalen balk. In de achterste helft is je kar terecht gekomen. In de voorste helft zie je, rechts, een ijzeren constructie naar boven komen. Wat je nu moet doen is naar beneden in het water springen, maar wel in de voorste helft, dus in het gedeelte direct onder je, terecht komen. Zwem dan naar de bodem en ga door de opening naar de hal. Ga verder de hoek om en volg de trappen naar beneden. Volg de gang en ga even door de metalen deur rechts om boven het water even lucht te happen. Ga dan weer de gang in en volg deze verder, onder twee instortingen door. Je komt bij een andere gang uit. Ga hier eerst naar rechts en breek het rooster in de gangvloer. Ga door het gat. Je komt in een deel van het riool. Ga vooruit en dan rechts. Hier ga je naar boven door het vierkante gat. Breek het rooster en je komt in een kamer.

Zoek hier naar ammo en ga even boven het water uit om lucht te happen. Ga weer het riool in en terug door het eerste gat de gang weer in. Volg nu de gang rechtdoor (de afslag links is de gang waar je daarstraks uitkwam). De gang draait voorbij de kamer met het tralievenster (in deze kamer is niks) naar links. Volg de gang en je komt dan vanzelf weer boven het water uit. Volg de gang boven water verder, linksom, en linksom en je komt bij een grote hoge ruimte aan. Ook deze staat vol met water. Erboven zie je een ijzeren kooi hangen en in het water zwemt een vervaarlijke Ichthyosaur. 

Naar links gaat een ijzeren rondgang om het water heen. Dood eerst even de Barnacles hier boven je hoofd en volg dan het ijzeren looppad rondom deze poel naar de doorgang aan de overzijde en ga hier de ladder omhoog op en praat met de SciŽntist. Hij vertelt je over een kruisboog met verdovingspijlen, waarmee je het beest in het water uit kunt schakelen. Deze boog vindt je in de aangrenzende kamer. Dus ga naar links en loop voorzichtig de T-balk op. Je bent nu boven de waterpoel. Aan het einde van de T-balk spring je in de ijzeren kooi. Je krijgt nu de kruisboog en de giftige pijlen, maar je stort gelijk in het water onder je. Schiet op het beest met de kruisboog, net zolang tot het niet meer beweegt. Zwem even naar de oppervlakte om lucht te happen en ga dan weer onderwater want je moet een draaiwiel vinden. Deze vind je vlakbij de pijpen. Draai aan het wiel, en ga dan snel door het nu open hek, links, de gang erachter in Volg deze gang. Pak de ammo en ga de trap op. Boven ga je linksaf. Boven in het trappenhuis, schiet je de Barnacles kapot, en pak je de patronen van de krat. Je valt naar beneden. Op het moment dat je op de krat springt, komen er een paar Slaves binnen. Dood deze en ga dan hier onder de gang in.

Om de hoek kom je bij een doorgang over een waterpoel. In het water zwemmen twee van die zwembeestjes. Loop over de doorgang, en spring over het gat en blijf in het midden lopen. Om de eerste hoek zal het pad waarop je loopt voor je instorten en krijg je last van een AliŽn. Liep je in het midden, dan is er niks aan de hand, zo niet dan val je in het water. Is dat zo zwem dan naar de ladder en klim weer omhoog. Spring over het ontstane gat in het pad. Loop dan door naar het einde van het pad. Je ziet voor je een hekwerk met 2 gaten erin. Door het linker gat kun je niet springen. Achter het hek is nog meer water, maar je ziet daar aan de achterwant een bord half uit het water steken met daarop "Generator Room" geschreven. Spring, vanaf het looppad, naar het rechtse gat in het hekwerk. Het is te ver om er in ťťn keer doorheen te geraken, maar je beland op een richel vůůr dit gat. Spring dan door dit gat heen (CTRL+SPARTIE+PIJTJE VOORUIT) naar de andere kant van het hek en duik hier onder water. 

Zwem onder het bord "Generator Control" de gang in en volg deze naar een ladder (zaklamp aan). Klim naar boven en je komt, boven water , in de Generator Room. Recht door bij de zuigers Kill je twee Bullsquids en dan ga je even terug en ga je de gang rechts in en deze volg je omhoog naar het controle paneel. Bij de muur zie je een witte krat. Duw deze nu naar beneden. Zet, door op de knop op het paneel te drukken, de generator aan. Spring naar beneden op de vloer en ga naar de middelste zuiger en spring op het onderste voetstuk, maar zorg dat je niet onder de zuiger terecht komt. Spring op de zuiger als die op de laagste stand is. Spring er af om op de richel te komen waar je wat ammo vindt. Spring naar beneden, duw de metalen krat naar de houten krat welke de ladder in de hoek blokkeert. Spring dan op de metalen krat en breek de houten krat met de koevoet. Spring omhoog naar de ladder en klim naar boven en draai naar rechts en ga de volgende gang in. Je vindt een Healhtdispenser, maar wees op je hoede voor Bullsquids die geteleporteerd worden. Dood ze en ga verder de gang in.

Je komt in de Computer Room boven aan de trap. Hier ontmoet je nog wat AliŽn Slaves en een paar Headcrabs. Deze moet je allemaal doden, omdat de SciŽntist in de kamer links, anders de veiligheidsdeur niet wil openen. Praat met hem. Open de deur van de Vriesruimte met de knoppen op het paneel en vecht je snel een weg naar de ladder helemaal achter aan in deze ruimte. Klim naar beneden en volg de gekleurde pijpen tot aan de lift, onderweg uiteraard alle vijanden dood makend. Neem de lift naar boven en praat met de Guard. Deze wordt halverwege zijn eerste zin vermoord. Je ziet nog net een glimp van zijn moordenaar, of in feite moordenares. Ze hebben een paar vrouwtjes voor je gevonden om mee te spelen......helaas zijn dit geen vriendelijke poesjes. Er zijn er geloof ik 5 en ze zijn niet makkelijk te doden. Ga op jacht en zorg dat je ze allemaal te pakken krijgt. Bedenk zelf maar een tactiek om dit te doen, maar WATCH YOUR BACK. Ik weet niet of jij weet dat er op je kruisboog een snipermode zit, (Rechtermuisknop) dus wordt sluipschutter en een paar laser mijnen als boobytrap kunnen ook heel nuttig werk doen.

Heb je alle vrouwtjes "genomen" ga dan de ijzeren trap op en draai hier boven de hendel om. De deuren beneden in de gang achter "Surface Access" gaan dan open. Ren de ijzeren trap af en vindt de doorgang gemerkt "Surface Access" en ga deze gang in en dan door de deur rechts....VRIJ VRIJ VRIJ .....YOU MADE IT!!!!!!!......HELAAS.......

Je wordt nu dan toch door de Mariniertjes gevangen genomen en ze zijn knap pissig op je, vandaar dat ze je in de vuilniscrasher smijten. Snel.......je hebt maar weinig tijd voordat je tot pulp wordt gedrukt. spring vliegensvlug via de dozen en kratten naar boven naar de richel boven de kraker. Okť je bent veilig maar je hebt geen wapens meer. Je moet weer helemaal opnieuw beginnen. Loop over de kraker naar de tegenoverliggende richel en pak de koevoet op die hier ligt. Klim via de ladder naar beneden en ga door het rooster in de vloer naar het volgende level.

Hoofdstuk 10: Residue Processing.

Volg de pijp naar het einde, naar een buitengebied. Ren naar de opening en blijf rennen naar de Silo, onderweg de Headcrabs dodend. Draai het draaiwiel om en klim de ladder omhoog, en laat je op de lift vallen (tenminste als die er is. Is die er niet ga dan even in GOD en spring naar beneden naar de bodem van de silo, het is een hele val). Ga naar beneden. Zaklamp aan en ga de pijp in, volg deze naar een rooster. Breek het rooster en laat je naar beneden vallen. Volg de Guard als deze weg rent. De Guard is niet de redden. De Barnacles vinden hem lekker. Wacht totdat de resten van de Guard op de grond vallen en pak dan zijn pistool, waarmee je dan uiteraard even de Barnacles "dank je wel" zegt. Doe even wat Gezondheid op en ga dan door de gang naar de observatieruimte. Vermijd de Barnacles. 

Ga via de trap naar beneden en gebruik het HEV-station om je pak op te pompen. Gebruik de koevoet om de Headcrabs te doden. Beide deuren hier zijn gesloten, dus ga weer naar boven. Loop helemaal terug naar waar je de fabriek voor het eerst binnenkwam. Klim hier via de ladder op het vat en spring over het drijvende afval naar de overzijde en kruip in de bruine pijp. Als je de pijp verlaat moet je over de op en neer gaande platforms springen, naar de pijp aan de overzijde (Als je tussendoor valt zul je de ladder aan het begin van deze ruimte moeten opklimmen en opnieuw moeten proberen).. Spring naar het platform recht voor je als het begint te stijgen, spring dan recht vooruit als het volgende platform daalt, en spring dan vlug naar het platform in de hoek en op het platform bij de uitgang. 

Spring naar en op de bruine pijp en loop verder over deze pijp tot je niet verder kunt, spring dan naar en op de pijp rechts en volg deze verder. In de volgende kamer bevinden zich twee rotors die draaien in een vat met gevaarlijk afval. (voordat je probeert aan de overkant te geraken kun je misschien beter even je Health op peil gaan brengen). Om aan de andere zijde van het vat te geraken, spring je eerst op de dichtstbijzijnde rotor, loop er over naar het einde ervan en spring je op de tweede rotor als deze je passeert. Ga aan het einde van deze tweede rotor staan om de pijp te bereiken, via welke je deze ruimte verlaat. In de volgende kamer, spring je snel van de lopende band en onderzoek je de kratten voor ammo.

Spring terug op de lopende band en rijd naar boven. Je valt in een stroom afval. Volg deze stroom de volgende kamer in, maar zwem dan meteen naar de zijkant (links of rechts maakt niet uit) zwem omhoog en klim op de kant voordat je in de "gehaktmolen" terechtkomt. Volg de doorgang en spring achter de oven dan weer in de nattigheid. Zwem onder de tweede "gehaktmolen" door en blijf onderwater om de vlammen in de volgende kamer te vermijden. Zwem onder de derde "gehaktmolen" door en ga dan een kleine nis rechts binnen voor wat Health. Spring weer het water in en zwem verder door de lager gelegen gang. In de volgende kamer ga je rechts de wal op. Pak de .357 gun op en gebruik deze meteen op de Bullsquid welke de Guard aan valt. In de Controle Room vindt je Health en diverse ammo. 

Er is hier nog een controle ruimte waar je drie hendels vindt. Deze hendels bepalen in welke richting de lopende banden gaan. Overtuig je ervan dat de drie lopende-banden zich VAN HET WATER AF bewegen en ga dan terug naar de controlekamer met de dode Guard. De knoppen op het controle paneel stoppen de STAMPERS steeds voor een korte periode. Je moet nu proberen de STAMPERS te stoppen, als zowel de rechter en de middelste stamper op hun hoogste punt zijn. Ren dan naar het water en spring op de rechter lopende band, dan meteen op de middelste lopende band en rij via deze omhoog de kamer uit. Blijf op deze lopende band, en na "Loading" blijf je deze band volgen, draai aan het einde naar links en volg de band verder over en langs een aantal horizontaal bewegende ZUIGERS en na een draai naar rechts langs een aantal vertikaal bewegende ZUIGERS. Het is een kwestie van goede timing. Een maal voorbij alle ZUIGERS eindigt deze lopende band in een diep vat. Vlak voor je in dit vat zal vallen kijk je rechts en spring je op de lopende band onder je. 

Deze lopende band moet je nu volgen TEGEN DE LOOPRICHTING IN, dus naar links de Grijze Oven in. Deze band gaat 2* naar rechts en komt uiteindelijk de oven uit. Dan zie je links naast je een andere lopende band die jouw richting uitgaat. Gooi hier snel een Schatchel op want een eindje verder op wordt deze band geblokkeerd door twee lazerstralen en de schatchel ruimt die voor je op. Spring dan ook op deze band en blijf deze volgen. Je komt weer in een grote ruimte met weer Links naast je een andere lopende band. Beide worden geblokkeerd door grote houten ROLLERS. Spring nu van Lopende Band naar Lopende Band om deze rollers te vermijden, maar je moet eindigen op de LINKER lopende band. Volg deze na de rollers verder en uiteindelijk wordt je in de "KAKEN" geworpen als deze zich openen. Als je het einde van de lopende band nadert, spring naar/op de richel, kijk uit voor de Barnacles en loop door de gang naar het einde van het level. Ga naar het volgende level.

Hoofdstuk 11: Questionable Ethics.

Klim op de ladder en breek het rooster met je koevoet. In de volgende kamer zijn meerdere Houndeyes. Gooi, als je die bezit, een Satchel Charge in de kamer voordat je naar boven klimt. Klim naar beneden en in de kamer breng je de Satchel tot ontploffing. Heb je geen Satchel Charge dan zul je je een weg schietend moeten banen.. Klim omhoog en spring op de krat bij het geŽlictrificeerde hek. Pas op dit hek staat onder hoogspanning. Spring op een krat rechts (deze is groter en van af daar spring je over het hek. Ga de gang in. Kijk naar het beest in de glazen kooi, hij begint op het glas te slaan. Breek vlug het glas welke de rode knop afschermt en druk op de rode knop. Het beest ontsnapt, maar jij kunt de gang in rennen en ontsnappen. Ga het kleine laboratorium in aan het einde van de gang en dan in de controle ruimte. Als het beest je volgt, wacht je tot dat hij ook binnen is en dan druk je op de knop. Verlaat het lab en dood de Mariniers en praat met de Guard. Loop de oprit op en dood de Mariniers in het volgende gebied. 

Je zou nu de Assault Gun weer moeten hebben gevonden en ook het MP5 geweer. Ga de trap op en rond de bocht naar een ander laboratorium. Open de kooien door op de knop tussen de kooien te drukken, ren dan snel de controle kamer binnen. probeer het voor elkaar te krijgen dat de Guard, als hij je volgt, buiten blijft. Druk, in de controle kamer op de knop om alle Headcrabs te doden, onder zoek dan de nu lege kooien. Je vindt o.a weer een Kruisboog. Verlaat lab en ga naar beneden. Gooi wat granaten (Snarks) in de gang en schiet de overblijvende Mariniers lekker dood. Ga rechts bij het volgende kruispunt en ga via de afrit naar beneden. Loop door de kamer, pak wat HEV-Powerups en ga door de deur naar de Observation kamer. Pak wat Laser-emitters, schiet op de actieve lasers in de hoek van de kamer en kijk naar het gevecht dat volgt. Is het gevecht afgelopen, ga dan naar buiten naar beneden en dood de winnaars.

Ga door de nieuwe passage en volg deze rond (dood elke Marinier op je weg) tot aan een stapel dozen. Breek door de eerste rij dozen, maar pas op dat je de laser niet activeert welke achter in de kamer staat. Ga verder door de gang, passeer een aantal glazen kooien met Headcrabs. Als deze kooien open gaan, vermorzel je de Headcrabs, ga naar het midden van de hal en ga de trap op. Mariniers zijn hier in gevecht met een paar Bullsquids. Wacht tot het gevecht is afgelopen en dood dan de overwinnaars. Ga de eerste gang links in en hoor wat de SciŽntist tegen zijn assistent zegt. Zij hebben het over HET EXPERIMENT. Wanneer alles ontploft ga je naar bennen en pak je de GAUSS GUN. Druk op de rode knop op de console om de laser te activeren. 

Ga de hoofd gang weer in en ga de volgende kamer binnen. Activeer de tweede laser en pak de HEV-Powerups en ga naar de kamer helemaal aan het einde van de hoofdgang. Druk op de knop op de console om de derde laser te activeren. Ga, tenslotte, naar de gang aan de overzijde en hier naar een kamer vol met Houndeyes en activeer hier de vierde laser. Open alle kratten in dit gebied op zoek naar ammo Uit alle kamers, waar je dus de lasers hebt geactiveerd zie je nu laserstralen komen. Volg de stralen naar een kamer waar deze laserstralen bijeenkomen in een hele grote LASER. SAVE GAME SAVE GAME. Druk hier op de knop om de grote laser te activeren en kijk wat er gebeurt. Er zakt een metalen plaat uit het plafond om de laserstraal op te vangen. Dit is nu net niet de bedoeling want jij moet door die muur. Dus. Reload je saved game en schuif nu de krat tegen de muur aan op het punt waar de metalen plaat naar beneden komt. De krat moet dus de metalen plaat tegen houden. Druk op de knop om de grote laser te activeren en zie..een groot gat ontstaand in de muur. 

Spring (door het gat) naar de pijp en dan naar beneden naar de richel en dan naar de bodem. Open de deur en praat met de SciŽntist. In de volgende kamer zet je het medisch instrument uit en vraag je de SciŽntist je te volgen. Loop met hem door de gang met de Headcrabs kooien (als je de Headcrabs voorheen nog niet allemaal over de kling hebt gejaagd, moet je dan nu eerst even doen, anders weigert de SciŽntist je te volgen) Loop terug naar het ingang gebied en de SciŽntist zal de Veiligheidsdeur voor je openen. Luister naar de SciŽntist. Hij verteld je dat hij het LAMBA TEAM zal waarschuwen dat jij er aan komt. Ga door de draaideur en dood de Marinier welke buiten de deur staat geposteerd. Schiet op de dozen met explosieven welke de tunnelingang blokkeren en neem dan een spurt om het TURRETGUN vuur te ontlopen. Druk op de knop om de deur te openen en hou je gereed om je vechtend een weg naar binnen in het LAMDA COMPLEX te banen. Volgend level.

Hoofdstuk 12: Surface Tention.

Achter de deur staan een paar Mariniers paraat omgeven door kisten explosieven. Dus een paar welgemikte schoten op de kisten en.......je slachterwerk wordt wat makkelijker. Als de kust veilig is onderzoek dan de lichamen en pak de eerste hulp dozen op. Ga verder de rots opening in maar haast je niet om meteen door te rennen het volgende gebied in. Een helikopter cirkelt boven je hoofd rond. Wacht even totdat de helikopter uit zicht is en ren dan naar de dam en spring in aan de rechterzijde het water in. Kijk uit voor de Ichthyosaur welke hier rond zwemt. Komt ie te dichtbij schiet hem dan een paar pijlen met je kruisboog in zijn bast. Zwem naar de ladder en klim naar boven. Boven ren je de controle kamer (op de top) binnen, druk op de knop gemerkt "Turbine Control" en dan spring je terug het water in. 

Zwem naar het ventiel (draaiwiel) en draai eraan zodat het rooster opengaat. Zwem door het nu open gat. Je komt aan de andere zijde van de dam boven water. Op een rotsje links kun je een Hev-Powerup vinden, maar kijk uit voor de helikopter welke boven je nog steeds rond cirkelt. Blijf dus liever onderwater en zwem rechtdoor naar de ladder. Klim, als de helikopter verder weg is, de ladder op en ga ťťn van de pijp openingen binnen (maakt niet uit welke). Ren door de pijp en je komt uit in een "steeg" ga recht door naar de ladder die je ziet. Klim op de kist en dan op de ladder en klim omhoog. Je komt op een richel. Volg deze richel, hoek om en beklim dan de volgende ladder en dan de helling op. Je bent in een open gebied en de helikopter blijft maar op je vuren. Volg een richel naar een tweede ladder en klim naar boven. Je ziet een bord "High Voltage" naast een hek staan. Links van dit hek zie je twee grote rotsblokken, ren tussen deze twee rotsblokken en volg hier achter de doorgang naar links. Je komt in een volgend open gebied. Je ziet een bord "Storm Drain Hatch".

 Achter dit bord is er een lage doorgang achter de rotsen welke leidt naar het volgende gebied, maar hier ga je nu nog even niet naar toe,. Kijk naar rechts en je ziet een toren. ga hier naar toe, onderweg eventjes de vriendelijke mariniertjes dodend. Ga de toren in en draai aan het wiel. Je hebt nu de "Storm Drain Hatch" in het volgende gebied open gezet.( o ja waarschijnlijk krijg je hier ook nog te maken met een TENTACLE. Gooi een granaat naar hem toe, ren en pak de items op). Verlaat de toren en ga terug naar het bord en kruip daarachter door de lage opening naar het volgende gebied. Je komt boven aan in een mijnenveld. Volg de muur naar links tot aan een tent. Schiet op de grond voor de tent om de mijnen tot ontploffing te brengen, ga verder langs de muur. Je komt uiteindelijk uit bij de beloofde "Storm Drain". 

Spring over het hek en klim naar beneden. Aan het eind hťťťl voorzichtig zijn. De pijp komt hoog in de rots muur uit en het is een hele val naar beneden. Doe hier hoog op de rotsrichels alles in WALK mode, dus met SHIFT ingedrukt. Ga dus heel voorzichtig uit de pijp en schakel het machinegeweer rechts uit. Ga dan langzaam naar rechts en gebruik de sniper mode op de Kruisboog om de Marinier die een richel onder het machinegeweer zit uit te schakelen. Ga dan langzaam naar links op de richel waar jij op bent. Op de richel onder je zit nog een soldaad, schakel hem uit en spring dan op deze richel. Volg deze richel (rechts) naar een grote pijp en schakel de Marinier daar uit.

Je moet nu over de pijp naar beneden glijden en landen op het platform beneden. Misschien kun je beter eerst de Marinier welke daar beneden staat even uitschakelen. Volg dan de metalen weg rondom de pijp naar links en spring over de gebroken loopbrug. Loop er niet over heen want zo stevig is de brug niet. Pak de HEV-Powerups. Ga dan terug rondom de pijp en volg de richel langs de rotswant. Je komt bij een paar grote metalen deuren met een Marinier als bewaker. Dood Marinier, ga dan door de deuren. Binnen vindt je de RPG. Een oude bekende verschijnt weer, de helikopter!!!!. 

Richt de RPG op de helikopter en vuur. Je moet wel de laserzoeker van de RPG op de helikopter zien voordat je afvuurt. Helikopter down.. onderzoek de kratten en ga dan verder over de rotsrichel (naar rechts dus). Aan het einde van de richel klim je via de ladder, naar boven naar de bovengelegen richel. Je moet hier nu een rotsige oprit oplopen en dan via een aantal boven elkaar liggende smalle richels, verder naar boven springen. Klim de tweede ladder op en loop langs de rand van de Storm Drain. Houd rekening met Headcrabs die je komen lastigvallen. Klim in de Storm Drain en volg deze naar tot aan een kruising. Het komende gedeelte is lastig, maar een goede tactiek is de volgende: volg de pijp naar links en als je aan het einde bij de ladder komt, klim dan niet gelijk helemaal omhoog maar net hoog genoeg zo dat je over de rand kan gluren om veilig even rondom je te kunnen kijken. 

Gebruik dan de Sniper mode van de Kruisboog om de Mariniers ťťn voor ťťn uit te schakelen. (je kunt in dit gebied dus door de tunnels rennen en steeds bij de Mangaten even omhoog klimmen om dan vanuit de Gaten de Mariniers te verrassen en ze uit te schakelen) Klim uit de Drain en ren het Marinierskamp in. Kijk uit voor de TANK, het probeert je weg te blazen. Maar de Tankkoepel draait langzaam zodat je tijd hebt om zigzaggend naar achter de tank de renner. Een Marinier wacht hier op je in de opslag ruimte. Dood hem, en zoek in de kratten naar nuttige items. Ren naar voren en open de deur vůůr de tank en ren er dan snel door, voordat de tankkoepel op je kan schieten. Er staat hier weer een Tank op je te wachten. Gebruik de kratten als dekking tegen zijn granaten om achter deze Tank te geraken. spring door het gat in de muur naar een voorraad tent welke door twee Mariniers wordt bewaakt. Je vindt ammo, Health en Hev-power in de kratten. Klim de heuvel op, ga terug door het gat in de muur en ren door de deur beneden aan het pad. Er worden een paar AliŽns ingeteleporteerd.

 Dood ze en loop naar de rechterzijde van het gebouw en spring hier op de gevallen balk en dan over de blauwe laserstraal. Volg, het vallende puin vermijdend, de trap af over de twee laserstralen springend, de steeg naar de achterzijde van het gebouw, en kijk dan uit voor de TURRETGUN op de muur rechts. Schakel deze even snel uit en loop dan voorbij de dode Guard. STOP,,,,,.het veld voor je is een mijnenveld. Maak met wat granaten een veilig pad erdoor heen. Om de hoek staat er weer, op een muur, een TURRET-GUN. Schakel ook deze uit. Kruip onder het prikkeldraad door naar de andere zijde, vermijd de elektriciteit. Eenmaal safe aan de andere kant (denk er wel om dat je je nog steeds in een mijnenveld bevind) Schiet dan op de tonnen welke naast de elektriciteitskasten staan. Deze ontploffen zodat je nu veilig over de gevallen mast naar het dak kunt klimmen. 

Hier op het dak zoek je een gat in het dak en laat je je naar beneden vallen. Praat met de SciŽntist. Verlaat de kamer door de deur....SAVE SAVE SAVE, want nu komt er een zeer moeilijk stuk. Je bevindt je namelijk in een gebouw, welke helemaal is bezaait met boobytrap lasers. Als je ťťn van de laserstralen onderbreekt dan wordt het gehele gebouw opgeblazen en jij dus ook. De bedoeling is dus om door dit gebouw te komen zonder de heleboel op te blazen. Je staat dus in de gang. Je ziet een trap omhoog beveiligt door twee lasers. Boven aan de trap is een gang naar links en een deur. Ga eerst even de kamer aan de overkant binnen voor een paar laserbommen. Schuif dan de krat tot net voor de eerste laserstraal en spring op de krat en dan over de straal, schuif dan weer een krat tot net voor de trap, spring erop en over de tweede laserstraal de trap op. Ga door de metalen deur links. Spring op de kratten en dan naar beneden de kamer onder je in. Kruip door de opening onder de stapel kratten door, vindt een krat gelabeld "FRAGILE" welke twee laser stralen blokkeert. En breek je een weg door deze krat, maar pas op laat de zijkanten ervan heel

Schiet snel elke Headcrab dood die je ziet, want zij hebben de onhebbelijke gewoonte om door de laserstralen heen te springen..BOEM Loop naar de lift (Deze is achter het hek in het midden van deze hal) en vernietig de grote krat die daar ergens vlakbij staat. Loop dan de trap op (de trap vlak bij het rode licht), kruipend onder de laser welke je tegenkomt. Boven, dood de Headcrab en spring over de straal. Activeer de lift en spring er op. Nu moet je van hier op de lift onder je springen. Als je veilig beneden bent aangekomen activeer je de lift en ga je verder naar beneden. Pak de Hornet Gun van de bodem van de lift. Doorzoek de kratten voor een bonte verzameling ammo.

 Er komt een Guard schreeuwend door de gang rennen, gevolgd door een paar Mariniers. Kijk uit waar je schiet, overal staan explosieven. Gebruik je nieuw verworven wapen op de Mariniers. Richt het gewoon in de richting van je doelwit en vuur af. Volg de gang rond tot aan een truck naast een oprit. Ren niet meteen omhoog, een aantal AliŽns komen er aan. Gebruik weer je nieuwe wapen. Ren dan omhoog en ga meteen naar rechts nog een oprit op. Onderzoek de kratten en wees voorbereid om er snel vandoor te gaan. Ren zigzaggend naar de muur bij het gepantserde voertuig, en dood de Mariniers welke je tijdens je ren tegenkomt. Ren vlug de steeg achter het gebouw in. Hier staat ergens een TURRETGUN op de muur van de ingang tot de steeg. Ruim het op met explosieven. Ga het gebouw binnen en dood de wachtende Mariniers. 

Ga de trappen op en praat met de Guard. Zorg ervoor dat hij de deur naar de voorraadkamer open maakt en pak wat voorraden. Loop naar het raam, spring op de richel onder het raam (buiten) en volg de richel naar rechts het gebouw rond. Spring naar beneden op het elektriciteitshuisje en dan op zoín zelfde huisje aan de overzijde. Van hier spring je naar de brandtrap en klim naar het dak. Kijk naar beneden op de binnenplaats. Je moet naar de deur aan de overkant zien te geraken, want daar gaat je reis verder. Eerst, maak je de soldaten onder je op de binnenplaats af (Spring niet van het dak), loop dan over de smalle richel naast de houten plank (welke naar beneden gaat). Spring naar het platform rechts en dan naar de overkant naar de deur. Als je door de deur gaat kom je uit op een groot landingsgebied. Ren vlug de smalle ruimte rechts in en verberg je. Kijk hoe de Mariniers en de AliŽns elkaar afmaken en dood daarna zelf de overlevenden. Ren de hangar binnen en hier via de afrit naar beneden. Dood alles en iedereen die niet je vriend is en open de deuren welke je weer terug brengen in de steeg waar je daarstraks ook al was. Ga nu terug naar de Guard (die de voorraad ruimte voor je open maakte)en zorg ervoor dat hij nu met je mee gaat naar de Veiligheidsdeur bij de hangar (de deur welke jij niet open mag maken).

Er komen constant Mariniers uit de lucht vallen, dus bescherm je Guard, in ieder geval tot hij de deur voor je heeft open gemaakt). Als dat is gelukt ren je door de nu open deur naar binnen. pak HEV-Power, doorzoek de kratten en ga dan naar het KANON. Vuur het kanon af op de overblijvende Mariniers en dan op de GROTE DEUREN aan de overzijde. Vuur ook op de AliŽns die er daarna verschijnen. Ga naar de opengeschoten deuren, ga de hoek om en gebruik het kanon om nogmaals wat onvriendelijk personeel uit de weg te maaien. Is alles veilig ren dan naar voren en op de ORGANISCHE TRAMPOLINE in het midden van de binnenplaats. Deze werpt je een level hogerop Mariniers en AliŽns zijn beneden je in een hevig gevecht verwikkeld. Wacht tot dat er ťťn partij over is, spring naar beneden en dood de winnaars. Doorzoek de kratten en breek dan het rooster op de schacht stuk en klim er in. 

Binnen in moet je een paar Snarks doden en dan de pijp volgen tot het volgende rooster. Breek dit rooster, maar ga meteen snel achteruit omdat een paar Mariniers de opening onder vuur nemen. Als ze een vuurpauze inlassen schakel ze dan met granaten uit. Ga door de opening en laat je op de vloer van de garage vallen. Open de deur aan de andere zijde van de garage. ga dus maar meteen terug de garage in.granaten worden er naar je gegooidlangs deze kant kun je niet verder. Als de muur is opgeblazen gebruik dan de controles om de niet in gebruikzijnde autolift te laten zakken. Gebruik ze meteen weer en ren snel het liftje op als deze weer terug omhoog gaat. Spring door het gat en dood de Mariniers. Grijp het grote kanon en blaas de deur eruit en gebruik het kanon dan om de AliŽns uit te schakelen. Voorbij de volgende hoek zijn nog meer Mariniers in gevecht met nog meer AliŽns. Laat ze elkaar eerst maar zoveel mogelijk afmaken en dood dan zelf de rest.

Klim dan naar beneden en onderzoek de lichamen. Ga door de overblijfselen van de deur in de hoek een voorraadkamer binnen en doe je tegoed aan wat je op dit moment te kort komt. Klim omhoog en spring door/over het gat in de rondgang. Dood de AliŽn. Ga de gang in. Een AliŽn gooit opeens een Marinier door de muur. Dood AliŽn en ga verder. Voorbij de hoek, nog meer gevechten. Spring op de kratten en veeg het gebied schoon. Loop op de Trampoline, deze gooit je weer een level omhoog het dak op aan de overkant. Breek op het dak het rooster en laat je naar beneden in het water vallen. Klim de pijp in en ga vooruit. Een Marinier gooit een granaat in de pijp voor je, ga snel achteruit en ga weer onderwater tot dat de granaat is ontploft. Ga dan weer verder naar het einde van de pijp en verlaat pijp. 

Dood de Marinier en ga verder naar de volgende ruimte waar een Marinier in gevecht is met een paar Headcrabs. spring naar de pijp aan het einde van de rondgang en draai aan het ventielwiel. Ga in de pijp, klim op de ladder en volg de pijp rond. Spring naar beneden en dood de Marinier. Ga de trappen op en zorg ervoor dat de Guard je volgt. Beneden aan de trap is een kamer met een Veiligheidsdeur welke de Guard voor je moet openen. Je komt weer in de buitenlucht. Je ziet een AliŽn op het dak voor je. Ga in snipermode met je Kruisboog en Kill de AliŽn (loop niet naar voren want anders is het GAME OVER). Zorg ervoor dat de Guard niet gedood wordt en je blijft volgen. Ren rechts naar de controlekast. De Guard zal de deur voor je openen. Je komt in een parkeergarage..HELP GROOT BEEST = Gargantua = dood Mariniertjes..komt achter jou aan..ren ren ren. Ren de oprit op naar buiten. Gebruik de Trampoline om boven op de muur te springen. Spring naar de andere zijde van de muur. Ren aan deze kant van de muur ook op de TRAMPOLINE want je moet op het dak van wat eruit ziet als een watertoren landen. 

Hier op dit dak vindt je de kaart en de controles voor luchtondersteuning. Markeer nu eerst op de kaart het stuk muur (waar je zonet via de trampoline bent over heen gesprongen) met het hek erin. Gebruik de linker knop voor de horizontale lijn en de rechter hendel voor de verticale lijn. Als de Gargantua door het hek begint te breken druk dan op de middelste knop. Als je het goed hebt ingesteld Ö..bye bye monster. Kijk vooruit. Je ziet aan de overkant een omheinde grote deur. Achter deze deuren ligt het einde van dit level. Maar hoe er te komen. Met de knoppen op de luchtvuurkaart zet je nu achtereenvolgens de coŲrdinaten voor: 1e de zijmuur, 2e de deuren zelf en 3e de elektriciteitsmast rechts voor je. Als het allemaal gelukt is klim je de toren af en ga je naar de nu p[lat liggende mast. Klim via de mast over de kloof en dan door het gat in de muur en door de verwoeste deuren. Einde level.

Hoofdstuk 13: Forget about Freeman!

Je komt in een ruimte waarvan het plafond ineen stort. Kijk steeds naar boven terwijl je snel doorloopt om te voorkomen dat er brokstukken op je vallen, want dan is het au. Klim op en over de brokstukken en ga door de deur. In de volgende ruimte hoor je de aankondiging van de Militairen dat zij zich uit het gebied zullen gaan terug trekken. Opgeruimd staat netjes dus, maar het betekent nog niet dat je ze in dit level niet meer zult tegenkomen. Integendeel Klim over de railing naar beneden de kamer in. Als je een ietsje binnen bent staan er een paar AliŽns op je te wachten. Het is niet nodig om er ammo aan te verspillen want ren terug naar de kamer waarin je de aankondiging van de militaire terugtrekking hoorde en activeer daar de TURRETGUN. Nog meer AliŽns worden binnen geteleporteerd, maar de TURRETGUN weet er wel raad mee, en de paar die de overlevennou daar weet jij wel raad mee.niet. voordat dat je verder gaat zet wel even de TURRETGUN af. Spring over de railing en klim op de kratten in het midden. 

Spring naar het lift gedeelte voor wat Health. Spring terug naar beneden en ga de uitgang uit. Deze gang gaat links en rechts. Rechts ga je dit gebied uit. We gaan eerst maar naar links. Gebruik de Koevoet om door de "Spinnenrag" te breken en vernietig alle AliŽn Pots. Er komen Snarks uit welke je zult moeten neerschieten of ervoor wegrennen. Aan het einde van deze gang is een grote kamer vol met kratten en AliŽns wanneer je binnen gaat zullen er nog meer verschijnen. Dood alles en iedereen, onderzoek dan de kratten. De Trampoline verschaft je toegang tot een hoog gelegen richel en de top van de stapel metalen kratten. Als je klaar bent ga je helemaal terug en nu gaan we dus door het rechter gelegen gedeelte van de gang. Voorbij de bocht ontmoet je nog meer AliŽns. Dood ze en ren dan het platform op, vernietig de Pod welke het luik blokkeert.

Draai het ventiel om het luik te openen en klim via de ladder omlaag. Op de bodem kruip je onder de rode laser door. Dood de Headcrab en zet de TURRETGUN uit. Spring over het water naar het platform in het midden. Doorzoek de kratten voor Health en duw dan de metalen krat in het water (maakt niet uit aan welke kant). Spring op deze krat en dan over het hek. Volg het water rond en ga dan linksaf. Dood de Headcrab en spring weer in het water. De grote, open poel water voor je, heeft niks interessant te bieden behalve een groot zwemmend beest welke je met je pijltjes en je kruisboog te grazen kunt nemen. 

Zwem dus maar meteen naar links en klim over de kleine kade/dijk. Ga naar het tandrad en duik. Crawl tussen een gat in het raderwerk door. Zwem onder door de twee pijpen recht vooruit en dan onder nog twee pijpen door. Hap even lucht voor dat je verder onder water zwemt. Bij het volgende tandrad, duik je weer en moet je zo timen dat je als je duikt uitkomt voor een opening in de raderen. Zwem erdoor en als je boven water komt wordt je begroet door een TURRETGUN en een Marinier. Schakel beide uit, pak ammo op en beklim de ladder. Op het droge sta je opeens voor twee Mariniers en een TANK. gebruik de rotsen als dekking om uit het bereik van de tank te komen. Dood de twee Mariniers en ga achter de Tank en kruip onder de half geopende deuren door. Kijk uit voor een TURRETGUN in de hoek links als je de lift nadert. 

Druk op de liftknop om de lift te roepen. Boven ga je door de hal en dan naar rechts. Twee Mariniers bewaken de trap in de volgende kamer. Rechts van de trap vindt je kisten met Health. Beklim de trap en gluur in het grote warenhuis. Weer een gevecht tussen Mariniers en AliŽns. Wacht even op de uitslag en ruim dan de restanten op. Laat je naar beneden, naar de TANK vallen en gebruik het KANON van de tank om de deur even verderop op te blazen. Gebruik dan het machinegeweer van de tank om de AliŽns welke komen binnenstromen af te maken en ga dan door de kapot geschoten deur en loop . naar het einde van deze hal, maar ga nog niet meteen de volgende gang in.. Beide eindes van de hal worden door AliŽns bewaakt, maar je grootste zorg is het kanon links. Als je de hal binnen gaat, stap meteen terug want een groot deel voor je zal instorten. Schakel het kanon uit en dan de AliŽns. Vervolg je weg links en open de deur met het keypad, ga naar binnen en druk op de gele knop om de volgende deuren te openen en je komt binnen in:

Hoofdstuk 14: Lambda Core.

Ga de controle kamer binnen en druk op de knop. Ga , naast de truck, op de vrachtlift en ga ermee naar beneden. In de ruimte beneden wachten er een paar Headcrabs en een Bullsquid op je. Doorzoek de kratten en klim op de ladder achter de kratten links in de hoek naar het balkon, gebruik eventueel de Health-Dispenser. Ga door de smalle metalen deur naar de volgende ladder, klim naar beneden en volg de gang. Je komt in de "Hazardous Materials Bay A". Hier heb je weer een afspraak met verscheidene meisjes die je willen omleggen. Je vindt ze op de begane grond en op de omloop boven. Er is een passage rechts ,achter de grote rode containers, welke door kratten wordt geblokkeerd. Breek door de kratten en ga de trap op naar boven. Ga over de omloop naar de overzijde en ga door de passage en dan eerst links via de trap naar beneden naar de Health- en HEV Dispensers. Ga weer terug de trap op en volg de gang rechtdoor en de hoek om naar een lift. Ga naar beneden. Open de deur naar "Hazardous Materials Bay B". 

Twee AliŽn Grunts wachten hier op je. Ga terug de gang in en van hieruit dood je ze. Een andere Grunt zal geteleporteerd worden. Gebruik de explosieven in de tonnen naast hem voor de KILL. Nog een Grunt verschijnt in de Bay. Als deze ook uit de weg is, klim je de rode ladder rechts achter op naar een deur en praat je met de SciŽntist. (deze zal de deur hier alleen openen als je ALLE AliŽns hier eerst hebt afgemaakt) Hij vertelt je over de LAMBDA REACTOR en zal de Veiligheidsdeur voor je openen. Ga de hier dan door en gebruik eventueel de Dispensers rechts van je en ga dan met de lift naar het tweede level. Boven ga je uit de lift en ga je eerst naar rechts en ga het eerste Test Firing Lab binnen. Pak de EGON en de ammo van een schap. Je kan de vuurkamers openen om de Headcrabs en de Bullsquid te doden maar het is niet echt noodzakelijk..hangt ervan af hoe moordlustig je nu bent geworden. Verlaat het Lab en ga door de hal, voorbij het liftje waarmee je naar boven kwam, naar de COOLANT SYSTEM lift. druk op de knop en ga met de lift naar beneden. Ga, als je uit de lift komt, links en dan nogmaals links. In de volgende gang volg je het bord "MAINTANANCE STATION" dus naar rechts, hoek om. Praat met de Guard en ga dan de trappen af en door de deur.

Praat met de SciŽntist. Pak ammo en gebruik de Dispensers. Verlaat dit station en ga terug de trappen op naar de gang en bij de gele borden ga je weer links naar het bord "LAMBDA REACTOR COOLANT SYSTEM". ga hier links en volg nu het BLAUWE bord COOLANT SYSTEM 01. ga de helling af naar beneden, hoek om en in de gang met de grote rode containers neem je de eerste rechts en volg je de BLAUWE gang naar COOLANT SYSTEM 01. je komt uit in COOLANT TANK 01. Klim hier de gele ladder op naar boven en volg de omloop, ga door de deur en volg de blauwe gang verder en ga aan het einde de trap op. je komt uit in POMP STATION 01. Klim hier de gele ladder af naar beneden en aan de pomp gooi je de rode hendel om. Klim weer naar boven en ga nu helemaal terug door de blauwe gang, door Coolant Tank 01 naar de hoofdgang met de rode containers. ga hier nu naar rechts en dan door de volgende passage rechts naar beneden. Volg nu de ORANJE gang naar COOLANT SYSTEM 02. 

Je moet over brokstukken heen springen en een paar AliŽns bevechten. In COOLANT TANK 02 klim je weer de gele ladder op. De omloop boven stort in en AliŽn Grunts teleporteren in. Klim weer naar boven en spring over het gat, vermijd of vernietig de Barnacles en loop door. Ga door de deur en dan de trap op. Net voor het pompstation draai je aan het draaiventiel om de stoompijp af te sluiten. Dood de Headcrabs in de Pompruimte en gooi ook hier de Knop om. Pak HEV-powerups en ga terug naar de hoofdgang met de rode containers. ga naar links en naar boven en bij het bord " LAMBDA REACTOR COOLANT SYSTEM" ga je naar rechts en dan volg je de borden "Auxilliary Tank Reactor access". Dus naar links. ga aan het einde van deze gang door de deur en je komt in COOLANT TANK AUX. In deze Tankroom, komen een aantal Grunts in geteleporteerd. Je kunt ze bevechten of ze vermijden door in de Tank te springen, dit laatste moet je toch doen. Dus klim de ladder af of spring in de TANK en volg de onderwater tunnels naar de REACTOR CORE. Draai hier beide ventielen open om de reactor onder water te zetten. zwem dan naar boven naar de rode ladder en klim via deze op het droge. Beklim dan de ladders helemaal naar boven, maar vermijd de Energiestralen en spring over de gaten, naar de deur en ga hier door. Je bent nu in de gang op LEVEL D.

Volg de gang rond en ga een voorraad ruimte binnen voor HEV en ammo. Ga de lift in en klim de ladder HELEMAAL OMHOOG naar level B. Boven aan de ladder draai je je om en spring je vanaf de ladder naar de kapotte deur. Check de voorraad kamer rechts en ga dan door de gang, voorbij de lift en open de deur rechts (vlak voor de kruising met de volgende gang) naar de Security station rechts. Praat met de Guard en gebruik de Dispenser. Ga dan weer naar buiten en ga de volgende gang rechts in en bevecht de Grunts en Slaves die daar op je wachten. Aan het andere eind van deze gang staan nog meer Grunts. Lok ze in de gang onder de pijpen door en draai dan het stoomventiel open. Bye bye Grunts. Ga door de gang en de hoek om. Aan het einde zie je een ladder. Klim deze naar beneden af naar level C. 

Spring op de kratten links en over het hek. Spring op de linkerkant van de pijp voor wat ammo, spring dan terug en over de dwarsbalk naar de andere kant. Klim terug de gang in en beklim de ladder weer omhoog nasar de gang van Level B. Ga hier nu meteen naar links en door de deur gemerkt CORE LEVEL B. Nu wordt het ingewikkeld. Je moet door een serie TELEPORTERS heen en dit moet je in de juiste volgorde doen. De ORANJE teleportels zijn de ingangen en de GROENE teleportels zijn de uitgangen. Als je de teleportels in de Reactor Core binnen gaat, moet je dit op het juiste moment doen zodat je land op de roterende platforms in het midden. Ga dus steeds aan de rand van de teleporter staan, kijk omhoog om te zien welk platform op zijn plaats staat (sorry dit gedeelte is een beetje moeilijk uit te leggen, je moet maar veel saven en uit proberen).

(Mocht het hieronder vermelde gedoe met de teleporter niet goed lukken, ga dan hier aan het begin van dit stukje in de NOCLIP Cheat en "vlieg" dan voorzichtig langs de grote ronde teleportelpaal (met al die nissen erin) 2 verdiepingen omhoog. Zoek hier NIS 7 op. Voor deze nis zie je dan een balkon met 2 van die gekleurde cirkels erop. Ook zie je een deur. Land op dit Balkon, ga uit Noclip en ga door de deur en dan nogmaals door een deur. Je bent nu ook in het deel van Level B waar je via de teleportels uiteindelijk ook zal komen. Ga hier links de gang in en dan rechts in de nis de gele ladder omhoog naar de gele gang van Level A volg deze gang dan naar het eind rechts en ga voor de glazen deuren staan. De SciŽntist opent de deuren en jij gaat naar binnen.)

In ieder geval is de juiste volgorde:

  1. Spring in de teleporter aan de voet van de CORE.
  2. Spring in poort 2
  3. Duik onder de pijp door en spring in poort 4
  4. Spring in poort 7

De andere poorten leiden naar voorraad ruimtes, dus je zou ze kunnen onder zoeken.

Eenmaal door poort 7 kom je in een andere telepoortruimte. Spring over het afval naar het draaiende platform in het midden. Je moet gaan naar Area 01 en 02. In elk van deze vindt je een Knop die ieder de helft van de toegang tot de grote TELEPORTER opent. Moeilijk dus save eerst en na elke gelukte stap. De beste methode om dit te doen is de volgende: Laat je vanaf de buitenste platforms op het middelste platform vallen als deze onderaan staat, ga dan naar het BINNEN platform, van BINNEN platform naar de buitenste platform en naar 01 en 02, zodat je de middelste ring geheel overslaat.

In ieder geval als het je gelukt is de bovenste teleporter open te krijgen spring je erin je komt uit op een balkon vůůr nis 7. Ga hier door de deur en dan door nog een deur en je bent in een gang op level B. Ga hier links de gang in, dood wat Headcrabs en ga dan, vlak voor de instorting, Rechts de nis in en klim de Gele ladder op omhoog. Boven spring je in de Gele gang van Level A en volg je deze naar de grote glazen deuren links.

De SciŽntist zal nu de glazen deuren openen. Vraag wat je moet doen, pak de items, VOORAL DE LONG JUMP MODULE. Zodra je deze Jump module hebt gepakt laat de SciŽntist je binnen in de grote teleportel controle kamer. Hierbinnen doe je nog even wat Health op en ga je via de ladder naar het platform. Dood de vliegende beesten (of negeer ze) die binnen komen als het PORTAAL wordt geopend. Als de SciŽntist je het OKE geeft om te springen, spring via een long Jump in de straal (eerst saven). Je komt uit in:

Hoofdstuk 15: Xen.

Je komt aan in Xen in een andere dimensie. Je staat op een groenachtig platform. Kijk eerst even rustig rond, maar val niet van het platform af. Je ziet voor je in de "lucht" nog meer van deze groenige platforms. Deze zijn te bereiken dor middel van LONG JUMPS. Als je voorzichtig naar de rand loopt en dan naar beneden kijkt, zie je onder je een groot platform van waaruit 3 taps toelopende "pilaren" omhoog de "lucht" in steken. Ook heeft dit platform aan elke zijde taps toelopen horizontale uitstekels. Dit platform moet je nu zien te bereiken en je moet op ťťn van die horizontale uitsteeksels zien te komen. Van af zoín uitsteeksel klim je dan naar het binnenste van dit platform. Maar hoe daar te komen. Je kan nu meteen via een aanloop en een LONG JUMP proberen er naar toe te springen. Misschien land je wel meteen op ťťn van die uitstekels, misschien land je gewoon bovenop dit platform, in welk geval je je voorzichtig op zoín uitstekel laat vallen en dan omdraaien en het binnenste van het platform op gaan. Dit werkt meestal maar soms spring je er naast en moet je opnieuw beginnen. Je kan ook eerst, via LONG JUMPS de overige platforms onderzoeken voor nuttige spullen en dan proberen om op ťťn van de zwevende kleinere platforms te geraken en dan via een aantal van die platforms je bestemming te bereiken. Ik gok er altijd maar op en spring meteen naar het platform onder me waar ik moet zijn. In ieder geval als je erin bent geslaagd om op ťťn van de uitstekende tentakels te geraken, klim je via deze het binnenste van dit platform op. Wees voorzichtig want er zijn hier hordes Houndeyes en die purperen lichten zijn pure energie. De poelen bevatten geneeskrachtig water dus mocht je Health zakken, neem een duik.

Je vindt een smalle passage tussen de rotsen, kruip er door en breek door het "spinnenrag" links boven in de hoek en kruip verder het hol binnen. In het hol zie je 3 metalen paddestoelachtige voetstukken . Activeer ze met je "use" knop . breek de "spinnenrag" kooi met de lichtgevende bladeren erin, de bladeren zweven naar de voetstukken en zullen de teleporter activeren welke nu in het midden van het hol is verschenen. Stap door het portaal en je komt uit in:

Hoofdstuk 16: Gonarchís Lair.

Bij aankomst, wacht tot het BEEST (Gonarch) naar buiten komt rennen uit haar kooi. Gebruik je groot geschut op haar en mik op de "zak" welke je onderaan haar keel ziet hangen. Dit is haar zwakke plek, voor de rest heeft ze een ondoordringbare huid. Je wordt constant aangevallen door kleine insecten. Gebruik de Glock of je Koevoet op ze. Als je Gonarch wat schade hebt toegebracht zal ze terug haar hol in rennen. Volg nog niet meteen. Pak eerst ammo en HEV-Power welke rondom de dode SciŽntist liggen. Ook kun je in de Health poel even bijkomen. Volg dan Gonarch haar hol in. In de tweede kamer blijf je haar maar bestoken met zwaar geschut en blijf je uit de buurt van de afgedekte put in het midden van de kamer. Onder in deze put zou je wat items kunnen vinden, maar het is een diepe val als je de richel mist. Blijf Gonarch bevechten. Ze zal door het "Spinnenrag" breken naar de volgende ruimte van haar hol. Dood de insecten en volg haar. Spring naar beneden op de smalle richel met de gloeiende kristal erop, dan in de tunnel en jaag Gonarch door de tunnel. Je valt in de volgende kamer. Probeer te landen op het "Spinnenrag" voordat je de grond raakt om schade te vermijden. Grijp HEV-Power en ammo en ga verder met het beschieten van Gonarch. Zij zal weer door wat "spinnenrag" vallen en op de grond blijven liggen. GA NU IN VOOR DE KILL!!!!! Schiet op haar tot dat ze dood is. Haar doodstrijd activeert een TELEPORTER dus ga daar door heen, naar:

Hoofdstuk 17: Interloper.

Hier wordt het allemaal extreem moeilijk. Hier zijn: Blowholes op de grond, roterende platforms, pilaren, en in de lucht Mantas. Je moet naar de grot aan het andere einde van dit gebied. Ga de grot binnen en val naar beneden, sla je door het web en val weer naar beneden. Volg de gang, dood de beestjes, pak items, en sla steeds de webben stuk. Je komt aan een doodlopend end met in een hoek een web. Breek het web en er komt een pilaar uit het plafond zakken. Ga op de pilaar en laat je naar boven rijden en spring er dan vanaf en via de platforms naar beneden. Als je bijna beneden bent gekomen, spring dan op de rug van een BLAUWE MANTA en laat je door deze naar de TELE-PORTER, hoog in de lucht, vliegen. (dit lukte mij alleen in de NoClip mode). Ren uit de grot en ga links naar een poel. Klim over de richel en ren langst de Machines naar de grot opening aan de linker zijde van dit gebied.

Er zijn veel Grunts hier, dus je zult zo af en toe moeten vechten. In deze grot ga je door een gedeeltelijk geblokkeerde opening. In de volgende kamer ontmoet je een hťťťl groot beest. Geef hem van jetje met de RPG of een paar granaten. Als het monster is verdwenen spring je over de rotsen de grot in en kruip je verder door een smalle passage om wat Snarks en Health op te pikken en dan ga je door de opening naar buiten naar TENTACLE. Kijk uit voor de Barnacle op de rotsrand en SLUIP verder, Tentacles muil vermijdend. Gebruik granaten op een lager gelegen level om Tentacles aandacht af te leiden.

Nu moet je OVER DE RICHEL LANGS DE BOVENKANT VAN TENTACLES HOL NAAR BOVEN SLUIPEN. Let wel, je moet de richel nemen welke niet langs de rotswand gaat, maar dus de richel welke, als je eraf valt het einde voor je betekend. Klim helemaal naar boven en je komt in een grot. Ga grot in en versla de Grunts en ga dan de Teleporter binnen. je komt bij de fabriek aan. Ga naar binnen. volg de helling rondom, dood de Slaves en de vliegende creaturen. Ga op de lift naar het tweede level. Ga naar de poel rechts, spring op de liftgewichten en via deze naar de transportbanden. Op de transportband staan "tonnen". spring over de eerste ga naar de tweede en laat deze in het water vallen. Ren over het platform en spring over de lopende band, volg de passage rond, spring op de zuigers en ga via deze naar boven naar het volgende level. Spring over de railing en ga de kamer vol met tonnen binnen. er zijn hier explosieven, dus pas op, elke ton bevat een Grunt. Dood alles en iedereen in deze kamer, pak dan de voorraden uit de nissen. Ga door de passage links. Je moet je een weg door de containers heen breken., klim dan in de rode schacht in de grond naar het volgende deel van de fabriek. Ga door de hal naar de helling, ga naar boven in een kamer met een poel. Een paar Slaven op je weg. Neem een duik in de poel, ga er weer uit en dood iedereen. Ga op het draaiende platform naar boven. Volg de draaiende helling. Je komt in de hoofdhal. Ga hier op de tweede draaiende liftplatform. Ga met het derde draaiende platform naar de TELEPORTER. Spring erin.

Waar je uitkomt moet je dan van platform naar platform springen naar de rode teleporter aan het einde. Ga erin en maak je op voor de FINALE.

Hoofdstuk 18: Nihilanth.

Dit is een bijna onverslaanbaar creatuur en hij zend dodelijke stralen op je af en teleportels. Probeer ze allemaal te vermijden. Een schot met de Hornet Gun helpt hiertegen, maar je kunt je ook verschuilen achter de spiralen. Als Nihilanth je toch in een teleporter vangt dan kom je uit in ťťn van de volgende ruimtes:

  1. een grote spiraalvormige toren. Om hier weer uit te komen, en terug te gaan naar Nihilanth, moet je naar de teleporter boven aan de toren. In deze toren vindt je wat voorraden.
  2. Een kleine grot vol met vliegende beesten en rotsen welke allemaal naar boven gaan drijven naar een teleporter in een verticale schacht. Om deze dan te bereiken kun je op ťťn van de rotsen springen als die even stil staat op de grond.
  3. Een platform rondom een waterpoel waarin een Ichthyosaur zwemt. Je moet in de poel landen, anders val je dood. Dood de Grunts en spring op de organische trampoline om de teleporter terug te bereiken. Iedere volgende teleport brengt je steeds weer hier terug. Dan moet je steeds een Gargantua bevechten.

NU KOMEN WE AAN DE VRAAGÖHOE NIHILANTH TE DODENÖÖ

Tot ziens bij een volgende opdracht Mr. Freeman

Einde.