Kings Quest 8:

2009: Walkthrough door: Louis Koot

We moeten Daventry weer eens redden. Deze keer gaan we, als Connor, op zoek naar de verspreide stukken van de MASK OF ETERNITY. We moeten er 5 stukjes van vinden. Het eerste stukjes  van het MASK OF ETERNITY krijg je gratis bij het begin.

Onderzoek ALTIJD je uitgeschakelde vijanden, want deze laten altijd wel bruikbare spullen achter, zoals goudstukken, paddestoelen of drankjes.Zorg ook steeds voor een boost van je Experience-meter (de groene meter). Elke keer als je Experience-meter meter helemaal vol is wordt je ARMOR RATING opgewaardeerd in sterkte en kun je weer met een lege Experiencemeter beginnen. Breek altijd alle tonnen, kisten en urnen die je in het spel tegenkomt, want er kunnen nuttige items inzitten. Helaas zitten er ook wel eens monsters in, dat weet je dus niet van te voren. 

Inventory/Wapens/Health Items:

  • Je hebt 2 inventory's. 
  • Onderaan het scherm bevind zich je Wapens/Health Inventory. 
  • Je opent deze inventory met je Spatiebalk. 
  • In de Wapens/Health inventory zie je welke beschermende kleding Connor draagt en je ziet er de 2 wapens die hij bij zicht heeft. 
  • In de 8 middelste vakjes worden de Healthitems opgeslagen. Health items zijn Paddestoelen, Kristallen en Drankjes. 
  • In de 3 laatste vakjes wordt je Klimhaak, de.........en de Magische Kaart opgeslagen.

  • De Health items zijn dus, van links naar rechts: 
  • Paddestoelen, Healing Crystals, Sacred Water, Elixer of Life, Shieldpotion, Strenghtpotion, Red Potion of Reveal, en het Onzichtbaarheiddrankje. 
  • Rechtsklik op elk van deze items en Graham vertelt je dan waar de drankjes voor dienen. 
  • Tijdens gevechten kun je met de cijfertoetsen 1,2,3,4 enz.... van je keyboard, de health items gebruiken om je gezondheid op tijd aan te vullen.
  • Druk hiervoor dus op de overeenkomstige toets. Om paddestoelen te eten druk je dan op toets 1, om een Kristal te gebruiken druk je op 2 enzovoorts....

Connor kan ten alle tijden maar 2 wapens met zich meedragen. Je begint zonder wapen maar al snel in de game vindt je de Dolk en daarna een Bijl. Naarmate je verder in de game komt zul je steeds betere wapens vinden. Je zult dan steeds moeten besluiten of je je huidige wapen wil inruilen voor het betere wapen. Soms zul je een wapens moeten kopen en daar heb je gouden munten voor nodig. Raap dus altijd de gouden munten op die je in de game vindt. Verslagen vijanden laten of paddestoelen of drankjes of gouden munten vallen. Raap deze spullen altijd op.

Als je de cursor omhoog beweegt dan floept bovenaan je scherm je Itemsinventory open waarin de Items worden opgeslagen die je vindt. Ook de Gouden Munten worden hierin opgeslagen en je kunt lezen hoeveel goudstukken je hebt. In het 1e valkje worden de stukken van de Maks of ETERNITY opgeslagen.

Intro:

Als je de game voor de eerste keer start dan begint het met het Introfilmpje. Koning Graham en één van zijn kamerdienaren zijn in de grote zaal als plots de Magische Spiegel zich begint te roeren.

De Magische Spiegel toont ons, en de Koning, een toren. Bovenop de toren ligt de MASK OF ETERNITY. Slechterik Lucreto verschijnt op de toren en met zijn magische krachten slaagt hij erin om de MAK OF ETERNITY te vernielen. 

Het masker wordt in 5 stukken gebroken en elk van deze 5 stukken verdwijnt naar een andere wereld. Door het vernielen van de MAK OF ETERNITY heeft Lucreto groot onheil over Daventry, en de omliggende werelden gebracht. De eens zo mooie en vreedzame werelden zijn nu smerige en stinkende werelden geworden. De mensen in de werelden zijn versteent tot stenen standbeelden en de werelden worden nu bevolkt door de legers/handlangers van Lucreto, de Orgels, Heksen en Trollen. 

  • Na het introfilmpje beland je dan op het hoofdmenuscherm
  • Via "Replay Intro" kun je het introfilmpje nog eens bekijken

  • Via "Opties" kun je de grafische instellingen wijzigen, afhankelijk van de kwaliteit van je videokaart en je computer.
  • In de Opties kun je ook de toetsen van je toetsenbord wijzigen.
  • Via "New" begin je de game.

NB: Bij de game hoort een uitgebreid handleiding, in de vorm van een boekje. In deze handleiding wordt precies uitgelegd hoe je Connor door de game moet bewegen en welke toetsen je moet gebruiken voor bepaalde acties en sprongen. Ik ga dat niet steeds uitleggen in de walkthrough. Deze Manuel staat ook op de game Cd-rom en wel in de map Game. De Manuel is een PDF-bestand dus je hebt een versie van de Acrobate Reader (van Adobe) nodig om de manuel te kunnen lezen.

Op de DVD zijn de bestanden heel erg sterk gecomprimeerd. Je hebt weliswaar de game geïnstalleerd maar omdat het een uitgebreide game is worden de noodzakelijke bestanden van elke wereld pas geïnstalleerd op het moment dat ze nodig zijn. Dus als je klikt op "New" dan worden nu eerst alles voor Daventry naar je harde schijf geschreven en ingeladen.

Als dit gebeurt is dan start de game. Telkens als je naar een nieuwe wereld/gebied reist moeten de bestanden van die wereld eerst vanaf de DVD naar je harde schijf worden geschreven. Dit neemt even tijd. De game begint met:

DEEL 1: Kingdom of Daventry:

De werelden in de game zijn nogal donker en details worden zichtbaar namate je steeds verder het gebied in gaat. Je vorderingen worden echter op de Magische Kaart zichtbaar, maar je zult die Magische Kaart eerst moeten krijgen van de Tovenaar. Om het je echter makkelijk te maken is hier alvast de complete plattegrond van Daventry:

Sarah's huis en Connor's huis:

Connor staat voor het huis van Sarah. Alle inwoners van het dorp zijn versteent en staan als stenen standbeelden voor, of in, hun huisjes. Connor begint bij het huisje van Sarah. Ook Sarah staat als een versteent standbeeld voor haar huisje. 

Connor komt nu gelijk in het bezit van het eerste stuk van de MASK OF ETERNITY. Op Sarah's hoofd zit een zwarte raaf. Klik op de zwarte en de raaf vliegt weg. Maar je komt de raaf zometeen nog een keer tegen. Ga Sarah's huisje binnen en onderzoek alles. 

Pak uit het mandje, dat op de tafel staat, de Paddestoelen en uit de kast een Shield Potion. Onder het linker  bed vindt je ook nog een Kristal. In de ketel bij de haard zit geneeskrachtige soep, maar als je Healthmeter nu nog niet laag is blijf dan nu van de soep af. Bewaar de soep voor later, want je mag maar 1 slokje drinken. 

Verlaat het huis en als je weer buiten bent dan draai je rechts. In het gras, voor het huis, staan een paar Paddestoelen. Paddestoelen vullen je Health aan, dus ga even die paddestoelen pakken. Draai je dan weer om en ga nu naar de rechter zijde van Sarah's huis. Er loopt hier een Goblin rond. Connor heeft nog geen wapen, alleen zijn vuisten. Verander je cursor in de zwaardcursor, door je CTRL-toets ingedrukt te houden, of door in de Wapens/Health inventory op Conner's Vuist te klikken. Laat de Goblin dan op je af komen en ram hem dan dood met je zwaardcursor. De Goblin laat waarschijnlijk 2 Paddestoelen vallen, dus verander de cursor weer in de pijlcursor en pak dan de Paddestoelen. Om de hoek van het huis vindt je nog wat goudstukken.

Als door het gevecht met de Goblin je Healthmeter nu laag is, dan ga je Sarah’s huis weer even binnen en naar de soepketel die voor de open haard hangt. Klik op de soepketel om een slokje geneeskrachtige soep te drinken, waardoor Conner's health weer wordt aangevuld. Volg, vanaf Sarah's huisje, de weg naar rechts, naar het volgende huis aan de overkant. Dit is het huis van Connor. 

Bij Connor's huis staat een doelschijf en er staat een kleinere doelschijf op Connor's binnenplaatsje. Je kunt je Experience-meter een boost geven door met je vuisten, dus met de zwaardcursor, op de 2 doelschijven te gaan staan rammen. Pak, achter de boom die bij Conner's huis staat, de Paddestoelen op en ga dan door de voordeur naar binnen. In Connor's huis ga je naar de achterkamer. In de tafel steekt dan je dolk en in de kas, die rechts in de hoek staat, staat een pot waar goudstukken in zitten. 

Grijp de Dolk en klik in de kast op de pot en pak daarna de goudstukken die uit de pot komen. Ook hier vindt je in de ketel, bij de open haard, geneeskrachtige soep. Verlaat het huis en zorg dat je cursor weer de zwaardcursor is. Volg de weg naar links. Voorbij Conner's huis gaat de weg linksaf en omlaag. Er duikt een Goblin op. 

Zorg dat je de dolk in je hand hebt en kill er de Goblin mee. Pak weer alles wat de Goblin laat vallen, waarschijnlijk een paddestoel en een paar goudstukken.  Ga terug richting Sarah's huisje. Voor Sarah's huisje staat een hek. Op één van de hekpalen zit dan de Raaf. 

De Tovenaar:

Klik weer op de Raaf en de vogel vliegt weer weg. Volg de raaf nu langs Sarah’s huis en dan  rechtsaf de heuvel af. In de verte duikt dan, aan de linkerkant van de weg, het Mausoleum op en rechts een huisje. Blijf niet op de weg lopen maar ga, rechts, in het gras lopen en zorg dat Connor gaat rennen. Ren over het gras verder vooruit, naar het huisje en dan verder vooruit. Tussen het Mausoleum en de kerk staat een Spriggan verborgen, op het kerkhof, en die Spriggan bestookt je met pijlen van zijn kruisboog. Je kunt die Spriggan nu niet uitschakelen. 

Ren dus rechtdoor, voorbij het huisje en de kerk, tot dat je bij de Tovenaar en de raaf bent gekomen, die op je staan te wachten bij het meer. Praat met de Tovenaar. 

De Tovenaar vertelt je wat er aan de hand is en wat je opdracht is en geeft je uiteindelijk de MAGISCHE KAART. Deze MAGISCHE KAART staat vanaf nu dus rechts in je INVENTORYBALK. 

Als je op de KAART klikt dan verschijnt de Kaart groot in je scherm. Klik je, in de Inventorybalk, weer op de kaart dan verdwijnt de kaart weer uit je scherm.

De pijl op de kaart geeft aan waar Connor is en in welke richting hij opgaat. De kaart wordt constant geüpdatet, naarmate je meer gebied hebt bezocht. 

Naar het dak van het Mausoleum:

Achter de tovenaar, bij het meer, zie je een Spriggan rond huppelen. Ga die Spriggan even killen en grijp wat hij laat vallen. Nu gaan we de Spriggan op het kerkhof uitschakelen. Ga terug naar de tovenaar. In de verte zie je dan een schuur. 

Volg de route nu, nu langs de linkerkant van de weg, terug de heuvel weer op, dus richting Sarah’s huis. Net onder de top van de heuvel ga je naar rechts de overhangende klif op. 

Loop helemaal door naar de uiterste rand van de klif. Bovenop de klif kijk je uit op het dak van het Mausoleum. SAVE GAME. Nu moet je één hoek van de klif in een rechte lijn krijgen met één hoek van het dak van het Mausoleum en dan een RUNNING JUMP maken het dak op.

Kijk even in de handleiding, die je bij de game hebt gekregen, hoe je een RUNNING JUMP moet doen. Je kunt de jump doen in 1e persoonview of in 3e persoonview, wat jij het makkelijkst vindt. Je moet dus rennen en dan op het juiste moment je Springtoets indrukken

Eenmaal op het dak loop je naar de andere kant van het dak. Doe dan nog 1 stap en je ziet een scène waarin Connor het dak afspringt en afrekent met de Spriggan. 

Als de Spriggan vermoord is dan draai je om naar de deur van het mausoleum. 

Kerkhof:

De Kruisboog van de Spriggan ligt links naast de deur. Grijp de Kruisboog. Je bent op het kerkhof en er komen allemaal ZOMBIES uit de grond. Indien je Healthmeter nu laag is probeer ze dan te vermijden, anders kun je ze "doden" met je dolk of de nieuwe kruisboog waardoor je Experience-meter weer een boost krijgt.

Het is een goed idee om nu even over het kerkhof te dwalen om alle zombies, die uit de grond komen, even te killen en om dan de paddestoelen te pakken die de zombies achterlaten. Dus dwaal even her en der over het kerkhof en kill alle zombies

Verlaat dan het kerkhof door de poort in de muur en ga dan rechtsaf,terug naar de tovenaar en dan rechtsaf naar het huisje dat op de kruising voor het mausoleum staat.

Naar de fontein en de brug:

Ga dit huisje binnen en naar de kamer. Op de tafel staat een mandje Paddestoelen. In de kast, die aan de rechter muur staat, liggen wat Gouden Munten en er staat een kistje. Grijp de Gouden Munten en klik op het kistje. 

Uit het kistje komen ook wat Gouden Munten, dus pak ze. Draai je om  en ga naar de tafel en grijp de Paddestoelen uit het mandje. Links van de tafel staat een wieg en het grote bed. De baby in de wieg is ook versteent. Rechts naast het grote bed staan een paar Leren Laarzen. Grijp de Leren Laarzen. Graham trekt de Leren Laarzen gelijk aan, want het zijn betere laarzen dan zijn eigen laarzen. Verlaat het huisje weer en steek rechtover naar de Schuur.

Pak in de schuur de Paddestoelen uit de 3 mandjes, Rechts hangen 3 visjes die Graham met smaak zal opeten als je er op klikt. Verlaat de schuur weer en ga nu naar het grasveld, aan de linkerkant van het huis waar je zojuist de leren laarzen hebt gepakt. Kill op het gras de Spriggan en de Zombie en grijp dan de goudstukken en de Paddestoel die zij laten vallen. 

Als je Experience-meter omhoog wilt krijgen, probeer dan eens een loslopende kip met je kruisboog aan flarden te schieten. Draai je om ga terug naar de weg en volg de weg nu naar rechts, naar de eenzame kale boom. In de verte zie je dan de Fontein. Ga nog niet verder naar de fontein maar draai even naar links en...je ziet nu voor de Watermolen. 

Draai weer naar rechts en vervolg je weg nu naar de Fontein. Het water uit de fontein is geneeskrachtig, dus als je Healthmeter laag is klik dan in de fontein om met een ferme slok geneeskrachtig fonteinwater je Health weer aan te vullen. De fontein is dus een kruispunt. Je kunt bij de fontein naar rechts, naar links en terug. Achter de fontein is de Taveerne en de brug over de rivier.

Taveerne:

Loop door naar de Taveerne. Rechts van de ingang van de Taveerne staat een ton. Breek de ton om te zien of er iets in ziet dat je kunt gebruiken. Helaas...er zit niets in de ton. Ga de Taveerne binnen en loop binnen naar links, naar achter de toonbank. Julia, de barmeid, staat versteent achter de toonbank. Op de onderste plank, die aan de achtermuur hangt, staat een kistje waar goudstukken uit komen als je het kistje opent. Maak het kistje open en pak dan de goudstukken. Draai je om naar de toonbank. Onder de toonbank ligt een paar Leren Handschoenen. Pak de leren Handschoenen. Connor trekt de handschoenen gelijk aan.

Ga naar de andere kant van de gelachkamer en dan via de trap/helling omhoog naar het balkon. Op het balkon staat een grote kist. Open de kist en pak er dan het Kristal uit. Ga terug naar beneden. Aan de muur hangen 2 schietschijven waarop je kunt oefenen met je kruisboog. Ga op een afstandje voor de schietschijven staan en selecteer dan de Kruisboog in je Wapens/Health inventory. Je cursor wordt dan een pijltjescursor. Klik met de pijlcursor op de schietschijven om met de kruisboog pijlen af te schieten naar de schietschijven. Probeer de roos te raken. Als je er genoeg van hebt dan stop je ermee.

Kavanagh huis:

Verlaat de Taveerne en buiten volg de je de weg naar rechts, naar de brug. Er kuiert een Spriggan voor de brug heen en weer en Joseph staat versteent op de weg voor de brug. Als je voor Joseph naar rechts draait dan zie je 2 tonnen staan, bij de muur van de Taveerne. 

Breek de 2 tonnen, of schiet ze aan diggels met je kruisboog en ga dan de Paddestoelen en de Kristallen oprapen die uit deze 2 tonnen komen. Ga dan door naar de brug en kill de Spriggan. Je kunt de Spriggan doden van een afstandje met de kruisboog, of je stormt op de Spriggan af en steekt hem dan overhoop met je dolk. 

De Spriggan laat goudstukken en een paddestoel vallen, dus grijp deze. Ga dan over de brug. Als je over de brug bent gegaan dan loop je een klein stukje rechtdoor en dan kijk je naar rechts. Je ziet dan een Spriggan, in het gras, van je weg lopen, de rivier in. Probeer deze Spriggan alvast te doden met je kruisboog. Het is niet erg als dit niet lukt.  Volg de weg verder omhoog. Rechts is dan het huis van Mr. Kavanagh. 

De weg gaat hier dan linksaf en dan omhoog naar de Windmolen. Ga het huis van Mr. Kavanagh binnen. Binnen vindt je in een kast een mandje Paddestoelen. Vergeet niet om de Paddestoelen te pakken. Rechts staat een tafel. Op de tafel liggen een paar tekeningen. Loop naar de tafel en klik dan op de tekeningen. Het zijn tekeningen gemaakt door een kind. Tegen de muur staat een Stokpaardje. Klik ook op het Stokpaardje. Connor's weet dan nu dat in dit huis een kind moet wonen en dit is belangrijk want je zult dit kind later in de game tegenkomen.

De Windmolen en de Henchman:

Verlaat het Kavanagh huis weer en volg dan de weg rechtdoor, de heuvel op naar de Windmolen. Bij de windmolen staan 2 Spriggans. 1 Spriggan staat links voor de windmolen en de 2e staat aan het einde van de weg. Ook binnen in de windmolen bevindt zich nog een Spriggan. Je kunt ze doden met de kruisboog. Kill de 2 Spriggans en ga dan even de spullen oprapen die ze laten vallen. Waarschijnlijk zijn het goudstukken. 

  • Ga de windmolen binnen en kill onmiddelijk de Spriggan als je de deur hebt geopend. 
  • Aan het plafond hangt een Strijdbijl en Connor wil die bijl wel hebben. Helaas hangt de bijl te hoog. Je kunt er niet bij. 
  • Op de houten vloer staat echter een grote vierkante hooibaal. Je moet nu de hooibaal gaan verschuiven tot onder de bijl. 
  • Ga aan de rechterkant tegen de hooibaal aan staan. Berg je wapen op door op je A-toets te drukken. 
  • Loop dan tegen de hooibaal aan en Connor duwt de hooibaal vooruit. Ok...je weet nu hoe je de hooibaal moet duwen. 
  • Duw dus nu de hooibaal tot onder de bijl. Kijk steeds even omhoog om te zien af je de hooibaal onder de bijl hebt geschoven.

NB: Omhoog en omlaag kijken kun je doen met je PAGEUP/PAGEDOWN toetsen of met je Rechtermuisknop. Hou of de PAGEUP/PAGEDOWN toets of je Rechtermuisknop ingedrukt. Gebruik je hiervoor de muis dan moet je de muis omhoog/omlaag bewegen terwijl je de rechtermuisknop ingedrukt houd.

  • Als je de hooibaal min of meer onder de bijl hebt staan dan spring je bovenop de hooibaal. 
  • Kijk dan omhoog naar het plafond en zoek de bijl. Klik dan met je gewone pijlcursor op de bijl om de bijl te pakken. 

Als je de bijl hebt dan doe je SAVE GAME want je krijgt zometeen te maken met een echt gevaarlijke tegenstander die zich niet zo makkelijk laat verslaan. Zorg dus je Healthmeter helemaal vol is. Is je Healthmeter laag dan kun je deze aanvullen door Paddestoelen op te eten of Kristallen of een Healthpotion op te drinken. Dit kun je ook doen tijdens gevechten. Druk gewoon op de 1, 2, 3, 4...enzovoorts toetsen, afhankelijk van welk gezondheidsitem je wilt gebruiken.

  • Spring weer van de hooibaal af en verlaat de windmolen en.....buiten duikt dan de eerste van Lucreto's handlangers op....dit is één van Lucreto's HENCHMAN. 
  • Vermorzel de HENCHMAN met je bijl. 

  • De Henchman laat een Shieldpotion en een Strenghtpotion vallen, dus raap ze op.

  • Volg de weg terug naar het Kavanagh huis en dan rechtsaf naar de brug. 
  • Ga terug over de brug en loop door naar de Taveerne en de fontein. 
  • Bij de fontrein ga je rechtsaf naar de 

Watermolen:

Ga de watermolen nu binnen. Je ziet dan in een kort filmpje de Klimhaak aan de muur hangen. Je hoort Connor zeggen: "I could use that rope and hook". Connor heeft  dus de Klimhaak nodig. De molensteen draait rond. Je moet via het platform waar de molensteen overheen draait omhoog naar het balkon waar de Klimhaak hangt. Zolang de molensteen ronddraait kan je echter niet naar het balkon klimmen. De molensteen wordt aangedreven door het waterrad van de molen. 

  • Ga terug naar buiten. Rechts naast de watermolen staat een boom. 
  • Ga tegen de stam van de boom aanstaan en selecteer in je wapensinventory dan de Bijl. 
  • Klik dan met je zwaardcursor op de stam van de boom en.....

  • Connor hakt de boom om. De omgevallen boom zorgt er voor dat het waterrad van de molen niet meer draait en hierdoor draait dan binnen ook de molensteen niet meer. 
  • Ga dus terug de watermolen binnen. Spring op het platform van de molensteen en kijk dan omhoog naar het balkon. 
  • In het midden is een opening in het balkonhek. Spring omhoog naar het balkon. 
  • Dit kun je doen door een RUNNING/JUMP of door een BACKFLIP.   

NB: Een Backfilp doe je door achteruit te lopen/rennen en dan op je springtoets te drukken terwijl je achteruit loopt/rent. 

  • Op het balkon beland pak je dan de Klimhaak. Spring terug omlaag en verlaat de watermolen.
  • Ga terug naar het Kavanagh huis maar ga niet weer naar binnen. 
  • Links naast het Kavanagh huis staat een boom in het gras. Aan de boom hangt een schommel. 
  • Loop naar de schommelboom en.....Achter de schommelboom staat het toilethuisje, het Shithouse, van het Kavanagh huis. 

  • Loop door naar het toilethuisje en maak de deur open en kill dan snel de Spriggan die hier zit te poepen. 
  • Draai dan rechtsom en loop over het gras langs de achterzijde van het Kavanagh huis naar het houten hek. 

  • Spring over het lage deel van het hek. Je bent bij de rivier. 
  • Zorg dat Connor hier nu niet in de rivier beland. 
  • Volg de oever van de rivier naar links tot aan de muur van de:

 

Waterval:

Bij de muur aangekomen verschijnt er rechts onder in je scherm een gele pijl met het HAAK symbool. Dit betekent dat je naar boven/beneden kunt klimmen met behulp van je Klimhaak. Wacht hier even mee en bekijk eerst de waterval.  Dus kijk om de hoek naar de waterval. Klik met je gewone cursor op de waterval....Conner zal zeggen dat er een opening achter de waterval is, maar dat hij er niet bij kan omdat de waterval in de weg zit. 

  • Selecteer in je Wapens/Health inventory de Klimhaak en klik met de Klimhaak op de muur en...

  • Connor gooit de Klimhaak omhoog naar de bovenkant van de muur. 
  • Klim, met je pijltjestoetsen, dan langs het touw omhoog. 

  • Bovenop de muur staat een tafeltje met daarop bakstenen. 
  • Berg even je wapen op (A-toets) en loop dan tegen de stenen aan en Connor duwt de stenen de tafel af. 

  • De stenen vormen dan een dam in het stroompje en hierdoor verdwijnt de helft van de waterval. 

  • Klik weer in je Wapens/Health inventory op de werphaak en dan met de werphaak weer op de muur en.... 

  • Als Connor weer aan het touw hangt, klim je terug omlaag.

  • Loop de hoek om en spring naar het platform onder de waterval en ga dan de tunnel in. 

  • Er verschijnt een schermpje dat vertelt dat er een nieuw gebied moet worden geladen. 

  • Klik in het schermpje dus op "Yes" om het inladen te starten. 
  • Als het verwijderen en inladen klaar is ben je in de geheime tunnel van:

Kasteel Daventry:

Volg de tunnel naar het einde. Rechts hangt een kaarsenkandelaar aan de muur. Ga dicht voor de kandelaar staan en klik dan op de kandelaar en....de eindmuur van de tunnel schuift open. Loop door. 

Je beland in een hal van Kasteel Daventry. Aan de muur hangen de portretten van Koning Graham en Koningin Valanice. Ga vlak voor de 2 portretten staan en klik dan, zonder wapen, op beide portretten. Connor vertelt je dat het portret van Koning Graham scheef hangt. Zorg dat je geen wapen in je handen hebt en loop dan tegen het Graham portret aan en....Connor duwt het Koning Graham portret de muur in en....Er verschijnt een koperen Sleutel. 

Grijp de koperen Sleutel. De Sleutel wordt in je items inventory opgeslagen. Draai je om en loop naar de langwerpige tafel en draai dan rechts. Je ziet de ingang van een gang. In de gang ligt een hoopje As op de grond. 

Ga de gang in en grijp het hoopje As. Het As wordt opgeslagen in je itemsinventory. Volg de gang naar de Troonzaal. Links in de hoek staat Koning Graham versteent voor de magische spiegel. In de spiegel draait een draaikolk. Klik op de spiegel op het moment dat de draaikolk in de spiegel zichtbaar is. Slechterik Lucreto verschijnt dan in de spiegel. 

Castle Keep (Gevangenis)

Wel....meer is hier niet te doen. De grote deur van de troonzaal zit op slot, dus ga terug naar de vorige hal en ga dan de geheime tunnel weer in. Volg de tunnel terug naar de waterval. Het "Yes en No" scherm verschijnt weer want Daventry moet weer ingeladen worden. Klik dus weer op "Yes" om Daventry te laden en als dit gebeurt is dan loop je door de opening naar buiten. Connor staat dan in de rivier. Waad door de rivier naar de overkant en loop omhoog de heuvel op. 

Bovenop de heuvel zie je dan de brug en de weg. Loop omlaag naar de weg en volg de weg dan naar links tot je bij de Wegwijzer komt. De wegwijzer wijst naar de hoofdingang van kasteel Daventry maar het heeft echt geen zin om daar naar toe te gaan. 

Ga dus de weg naar rechts volgen, maar pas op want er duiken Zombies op uit de grond. Kill de Zombies en grijp de paddestoelen en de goudstukken die ze achterlaten. Volg het weggetje verder en....

het weggetje brengt je bij de graftombe van Sir James of Daventry en de Keep. De Keep is de gevangenis. Er staat een Spriggan op wacht bij de graftombe van Sir James of Daventry. Schakel, vanaf een afstandje, die Spriggan uit met je kruisboog.  

Loop dan door en......De geest van Sir James of Daventry komt vrij en hij zegt tegen Connor: "Find the door of divine origin; the urn will reveal the way". Wil je dit nog eens horen dan klik je op het zwevende harnas. 

Connor moet dus  naar de "Dimension of Death" gaan om daar de Heilige Deur te zoeken, Een Urn zal Connor de weg wijzen. Achter het harnas is de ingang van de tombe maar die zit dicht met een hekdeur.  Ga tegen het hel aan staan en selecteer de Bijl in je wapens inventory en klik dan op het hekdeur en Connor ramt de hekdeur open. Loop naar binnen en loop tegen de stenen grafkist aan en....vanzelf schuift Connor dan het deksel van de grafkist. Kijk in de geopende grafkist In de grafkist liggen de gebalsemde overblijfselen van Sir James en ook de Ring van Sir James, de Hero Ring....Grijp de Hero Ring.

Verlaat de tombe en hou je bijl gereed. Check je Healthmeter. Ga over de brug de naar de Castle Keep, de gevangenis van Daventry. Als je door de poort bent gegaan dan draai je rechts. 

Kill snel de Spriggan en draai je dan snel om want ook van achteren wordt Connor belaagd door nog een Spriggan. Grijp de paddestoelen en de goudstukken die de 2 Spriggans laten vallen. 

Ga via de stenen trap omhoog en draai boven gelijk links en kill de volgende Spriggan. Loop dan rond over de omloop om nog een Spriggan te killen die over de omloop rond huppelt. Ga dan, via de groene helling. omhoog naar boven op de wachttoren. 

Boven op de wachttoren springt een grote Spriggan op je af. Dit is de wachtcommandant Spriggan en het is een harde noot om te kraken, dus doe je best. Het kan zijn dat deze wachtcommandant Spriggan weg vlucht naar beneden. Als dat zo is dan ga je achter hem aan want je moet deze Spriggan killen. Als de Spriggan dood is dan laat hij een Leren Harnas, een flesje Sacred Water en goudstukken vallen. Grijp het Leren Harnas, het flesje Sacred Water en de goudstukken. Connor trekt het Leren Harnas gelijk aan.

Als je de wachtcommandant gedood hebt boven op de wachttoren dan ga je weer helemaal terug naar beneden. Als je al beneden bent dan blijf je beneden. Aan beide zijden van de hoofdingang is een ingang van een gang die helemaal rond loopt. 

In die rondlopende gang zitten pijlvalstrikken in de muur die pijlen afschieten. Je moert die pijlvalsrtikken eerst uitschakelen voordat je door de gang kunt gaan. In de linker ingang van de gang hangt 1 ketting en in de rechter ingang van de gang hangen 2 kettingen. Ga in beide ingangen en klik in beide gangen 1 keer op de ronde grepen van de kettingen. 

Connor trekt de kettingen dan 1 keer omlaag. Hierdoor worden in de gang de Valstrikken uitgeschakeld. Volg dan de gang en je komt dan bij een dubbele houten deur.

De deur zit op slot. Pak, uit je Itemsinventory, de Koperen Sleutel (die je in Kasteel Daventry bij het portret van Koning Graham hebt gepakt) en klik er mee op de deur. De deuren gaan open en....in de vloer van het kamertje zit een TELEPORTER. Stap niet in de Teleporter. Open je Magische Kaart. Op de Magische Kaart zie je nu de gehele route, met de gebouwen, die je tot nu toe in Daventry hebt afgelegd. De Gouden Ster is de Teleporter waar je nu voor staat.

  • Onderaan de kaart zie je, links, 2 pijltjes. Door op die 2 pijltjes te klikken blader je door, of terug, naar de volgende pagina van de kaart. 
  • Rechtsonder zie je een grijze pijl. Klik op de grijze pijl en er verschijnt een schermpje waarin wordt uitgelegd hoe je via een Teleporter naar een andere Wereld/Dimensie moet reizen. 
  • Je kunt echter via deze eerste Teleporter nu niet naar een andere Dimensie gaan omdat je nog niet in een andere Dimensie bent geweest en dus nog geen andere Teleporters hebt gevonden.

Verlaat de teleporterkamer en volg de gang terug naar de in/uitgang van de Keep. Verlaat de Keep weer en als je over de brug bent gegaan draai je rechts en loop je, langs de tomb van Sir James, rechtdoor naar de 3 groene dennenbomen. 

De Eenhoorn:

Achter de dennenbomen is een smalle doorgang, dus loop door en....Je beland op een ronde open plek tussen de heuvels en hier tref je een vijver en een raar beest. Loop door naar het rare beest. 

  • Het water in de vijver is giftig, dus drink er niet van. Klik op het Beest om met haar  te praten en luister naar wat het beest vertelt
  • Het blijkt een betoverde Eenhoorn te zijn. Een Tempest heeft haar hoorn gejat en heeft haar verandert in het lelijke beest dat ze nu is. 
  • De Eenhoorn wil graag haar hoorn terug en Connor belooft dat hij de hoorn zal zoeken en bij haar terug te brengen.

Ga, vanaf de betoverde Eenhoorn naar de hoek achter haar en volg dan de kloof omlaag naar een huisje waar een kale boom naast staat. Het huisje heeft op het dak een koepel. Dit is het  huis van de:

Alchemist. 

Ga naar de voorzijde van het huis maar pas op want er kan een Spriggan op je af komen gehuppeld vanaf de linker zijde van het huisje. Kill dus die Spriggan. De voordeur van het alchemist huis is gebarricadeerd met planken. 

Gebruik je Bijl om de planken weg te hakken en ga dan naar binnen. De kamer is in 2 delen verdeelt door en toonbank. Op de toonbank ligt een scroll. Pak de Scrol. De Scrol wordt opgeborgen in je itemsinventory. 

  • Open je itemsinventory en klik dan op de scrol. 
  • Het is de scrol van de "Permanent Spell of Might" en Connor leest op welke ingrediënten er voor deze spreuk nodig zijn en dat zijn: 
  • Een stuk van een Reuzen Gouden Paddestoel, een Blauwe Adamant en de Tong van een Basilisk. 
  • Deze 3 ingrediënten moeten met elkaar worden gecombineerd onder een bliksemflits.

Connor moet dus, in de loop van zijn  verdere reis de 3 ingrediënten voor de "Permanent Spell of Might verzamelen en op een plek waar veel elektriciteit is samenvoegen. Pak van de onderste plank, die aan de achtermuur hangt, nog een Elixer of Life drankje en een Shieldpotion. Verlaat het Alchemisten huis weer. Weer buiten volg je de weg naar rechts, naar de fontein. Bij de fontein ga je linksaf en volg je de weg terug naar de:

Kerk:

Loop door naar de voordeur van de kerk. Het grote kerkkruis is van de kerktoren omlaag gevallen en blokkeert de kerkdeur. Je kunt het kruis niet verwijderen, maar rechtsonder in je scherm verschijnt het Klimhaaksymbool. Klik dus, in je wapens/gezondheids inventory op je Klimhaak om de werphaak te selecteren en klik dan met de Klimhaak op de muur, links naast de kerkdeur. Connor gooit de werphaak omhoog naar het dak van de kerk. 

Klim dus langs het touw omhoog naar het dak van de kerk. Midden in het dak zit een groot vierkant gat. Loop langs het gat naar de andere kant en ga dan op de rand bij het gat staan. Weer verschijnt het Klimhaaksymbool, dus selecteer weer de Klimhaak en klik dan met de Klimhaak op binnenmuur, die je dan door het gat ziet. 

Klim dan via het touw omlaag. Connor is dan nu in de hal van de kerk  Draai rechtsom. In de hoek, links van de kerkdeur, staat een Kaars op de kast. Pak de Kaars. De Kaars komt in je itemsinventory terecht. 

Draai verder rechtsom en ga de kerkzaal in. Loop door naar de lessenaar. Achter de lessenaar staat een grote vaas. Ga vlak voor de grote vaas staan. Als je de Bijl of de Kruisboog in de hand hebt dan berg je die eerst even op via de A-toets. Loop dan tegen de Vaas aan en.....

Connor duwt de vaas achteruit en...door het kerkraam zie je dan dat de deur van het Mausoleum open gaat en in het Mausoleum verschijnt een Teleporter.

Draai je om en loop terug naar de hal en naar de muur waar je de Kaars van de kast hebt gepakt. Het Klimhaaksymbool verschijnt weer, dus selecteer weer de Klimhaak en klik er weer mee op de muur en klim dan langs het touw omhoog, terug naar het dak van de kerk. 

Weer boven loop je weer om het gat heen, naar het deel van het dak waar geen muur is. Je staat dan weer boven de kerkdeur. Pak de Klimhaak er weer bij en klik dan op de buitenmuur en klim dan via het touw terug omlaag. Weer beneden draai je rechts en volg het weggetje linksaf en naar het kerkhof. 

Ga over het kerkhof naar de ingang van het Mausoleum en als er onderweg nog Zombies opduiken dan kill je die nog even. Wel...de deur van het Mausoleum is nu open, dus ga naar binnen. Binnen draait de Teleporter in de volgende deuropening. Stap door de Teleporter en......

Connor beland in het voorportaal van de "Dimension of Death". Er volgt een non-interactief filmpje waarin je ziet dat Connor even niet is opgewassen tegen de "Shadow Bane" wachter. Connor springt terug door het portaal

Verlaat het Mausoleum en....De Raaf "roept" Connor en vliegt weg naar de Tovenaar. Volg de raaf dus terug naar de Tovenaar, bij het meer. Klik weer op de Tovenaar om met hem te praten. Connor vraagt de Tovenaar hoe hij die "Shadow Bane" moet verslaan. De Tovenaar vertelt dat die "Shadow Bane" niet echt is maar alleen bestaat in Connor's verbeelding. Maar daarom is die "Shadow Bane" voor Connor niet minder reëel. De tovenaar kan een Magical Ring of Ullumination voor Connor maken waarmee hij die "Shadow Bane" kan laten verdwijnen. Om die ring te maken heeft de Tovenaar de Ring van Sir James nodig en ook de Kaars uit de kerk en het hoopje As uit het kasteel.

  • Pak dus uit je itemsinventory de Hero Ring, de Kaars en het hoopje As en geef deze items aan de Tovenaar en.....
  • de Tovenaar tovert hiermee dan de Magische Ring, die Connor gelijk om zijn ringvinger doet.

Beltoren Eiland:

Conner heeft nog 1 item nodig voordat hij echt naar de Dimension of Death kan gaan  Ga, achter de Tovenaar, het meer in en zwem dan rechtdoor naar het eiland in het midden van het meer. Op het eiland staat de Beltoren. 

Ga bij het eiland het water uit en loop dan naar rechts, naar de Belstand waar de grote Bel in zou moeten hangen. De Bel is echter verdwenen. Het Klimhaaksymbool verschijnt weer, dus selecteer weer je werphaak en klik er mee op de gevel van de toren. 

Klim dan omhoog langs het touw en je beland op het voordeurbalkon. Open de deur en ga naar binnen. 

Draai links en loop naar het bureau.Onder het bureau staat een "Onzichtbaarheids drankje" Op de lessenaar ligt het grote Spellbook. Naast het Spellbook staat een inktpot met daarin een verenpen. 

Grijp het "Onverslaanbaarheids drankje" dat onder het bureau staat. Ga dan voor de lessenaar staan en klik dan op de Verenpen, die in de inktpot staat en.....De Verenpen tekent het Jupitersymbool in het Spellbook en schrijft er een verhaal bij. 

Klik op het Jupitersymbool en Conner leest het verhaal op en hij scheurt dan deze pagina uit het boek. De pagina met het Jupitersymbool komt terecht in je itemsinventory. Draai je om. In de hoek, bij de deur, draait een mooie blauwe Globe rond op de tafel. Ga naar de Globe en pak de Jupiterpagina uit je itemsinventory. Klik met de Jupiterpagina op de Globe en....

De Globe gaat open en er komt een "Potion of Reveal" uit. Grijp het "Potion of Reveal". In je wapens/gezondheids inventory zijn nu alle vakjes waar de drankjes in komen te staan bezet. Je hebt van elk drankje nu tenminste 1 exemplaar.

  • Draai je om en ga terug naar de lessenaar, waar het Spellbook op ligt. 
  • Staande voor de lessenaar ga je het Red Potion of Reveal opdrinken. 
  • Dus druk op je spatiebalk om de Health/Wapeninventory te openen en linksklik, in het drankjesdeel, op het flesje Red Potion of Reveal en.....
  • Rechtsonder verschijnt een indicator die langzaam leeg loopt. 
  • Door het Red Potion of Reveal kun je nu onzichtbare dingen zien want bij de rechter muur verschijnt een "doorzichtige" kist. 

  • Klik snel op de kist om deze te openen en pak dan snel de grote Bel uit de kist, voordat de indicator helemaal leeg is gelopen. 
  • Als de indicator, rechtsonder, leeg is dan kun je de kist niet meer zien en kun je de Bel dus niet meer pakken.

Als je de Bel hebt dan verlaat je deze torenkamer. Terug op het balkon ga je op de rand staan zodat het Klimhaaksymbool weer rechtsonder verschijnt. Selecteer weer de Klimhaak en klik met de Klimhaak dan weer op de buitenmuur en klim dan via het touw terug omlaag. 

Weer beneden op de grond draai je rechts en loop je naar de Belstand. Open je Itemsinventory en pak de grote Bel eruit en hang de Bel dan onder aan de balk van de Belstand.

De Lady of the Lake:

Je hebt de Bel terug gehangen in de Belstand. Selecteer je Bijl en klik dan 3 keer met de bijl op de Bel en....de Lady of the Lake duikt op uit het meer. De Lady heeft het Sword of the Lake in haar hand en die wil ze graag aan Conner geven. 

Klik dus op het Zwaard dat de Lady in haar hand heeft en...het zwaard komt in je wapeninventory. De Bijl ben je dan nu kwijt. Draai je om en loop terug naar de zijkant van de toren en ga dan het meer weer in en zwem terug naar de Tovenaar. Terug bij de tovenaar ga je via het kerkhof terug naar het Mausoleum in. Stap in het Mausoleum weer door de Teleporter en......Er moet nu een nieuw gebied worden geladen, dus klik in het schermpje op "Yes" en......na het laden ben je dan beland in:

Deel 2: De Dimension of Death:

2009: Walkthrough door: Louis Koot