Last Half Of Darkness:

Beyond The Spirit's Eye:

2007: Walkthrough door: Louis Koot

Beyond The Spirit's Eye is de 2e game in de Last Half Of Darkness serie. Het 1e deel in deze serie is getiteld Shadows of the Servants en is uitgebracht in 2005. Beyond The Spirit's Eye is een "point and click" Horror Adventure. Je speelt de game dus met je muis.In de game beweeg je vooruit, naar links, naar rechts of achteruit, door te klikken via "Forward", "Move Left", "Move Right" of "Back". Om dingen te bekijken heb je een Oogcursor. Om spullen te pakken een Pijlcursor. 

Je hebt een inventory waarin de spullen die je opraapt in worden opgeborgen. Je inventory bevindt zich in de zwarte balk, onderaan het speelscherm. Rechtsboven, dus rechts in de bovenste zwarte balk, zit de functie om terug te keren naar het menuscherm. In het menuscherm kun je Saven, Loaden en Quiten.Je hebt 10 Save Game slots, dus je kunt 10 keer je game saven. Daarna zul je eerdere saves moeten overschrijven.

In Beyond the Spirit's Eye ga je op zoek naar een geheimzinnig zwart juweel dat bekent staat als "Het Oog". Je beland in een uitgestorven dorp waar "Het Oog" de zielen van de dode mensen in zijn macht heeft. Al gauw kom je erachter dat "Het Oog" wordt beschermd door zwarte magie en ander duistere machten. Ook kom je er al snel achter dat het dorp de thuisbasis is van een complete familie Vampiers. Vampiers die nu, net op het moment dat jij het dorp met een bezoekje vereert, weer opstaan uit hun graf.

Hoofdstuk 1: Ontmoet de Heks:

A: De Crypte

Je begint de game in een soort tempel op een kerkhof. In de vloer zie je een cirkel en aan de overkant zie je de poort naar een volgende ruimte. Als je de cursor in die poort plaatst dan lees je "Forward".Klik nu nog niet "Forward" maar draai je om via "Move Left", linksonder in het scherm. Je draait dan om en ziet een nis in de muur. Er brand een lampje in de nis en je ziet er 3 houten cirkels in.Ga vooruit naar de nis. In de nis zie je 3 houten draaiwielen. De pijlen op die 3 wielen staan omhoog. Naast elk wiel zit een kokertje waar een oog in zit. Rechtsonder zie je een kleiner wiel waar een sleutelgat in zit.Als je op de draaiwielen  klikt dan lees je dat de wielen vast zitten. Plaats je cursor onder het onderste houten wiel en klik dan "Back" om je terug om te draaien. Plaats dan je cursor links van de linker pilaar en klik "move left". Je draai dan naar links en ziet nu een papier dat aan de muur vast zit.

  • Klik met je paarse Oog op het papier om er op in te zoomen. 
  • Op het papier zie je een tekening van de 3 houten wielen in de nis. 
  • Je leest dat je een sleuteltje nodig hebt om de wielen te activeren. 
  • Je leest ook dat de 3 wielen gedraaid moeten worden om de 3 Ogen te voorschijn te halen. 
  • Als de 3 ogen te voorschijn zijn gekomen dan zal er een passage openen naar een roeiboot. 
  • Het linksboven wiel  moet 9 keer gedraaid worden, het rechtsboven wiel 2 keer en het onderste wiel moet 15 keer worden gedraaid.

Zoom uit de tekening via "Back" en draai dan linksom. Je kijkt weer vooruit naar de poort. Ga nu 2 keer vooruit door de poort. Je ziet een persoon in een cape zitten. Ga vooruit  en....Jakkes....de persoon is geen mens van vlees en bloed maar een.....skelet. Het skelet dropt een sleutel in een rond bakje en verdwijnt dan.Grijp de sleutel en draai je om via "back". Klik dan "back" aan de rechterzijde van het scherm en ga dan 2 keer vooruit en je bent terug in de nis met de 3 Draaiwielen. 

  • Noem de 3 grote draaiwielen, van links naar rechts, A, B en C.
  • Open je inventory en pak het sleuteltje eruit. 
  • Klik het sleuteltje dan in het sleutelgat. 
  • Je ziet dat je het sleuteltje op 3 posities kunt draaien. 
  • Het sleuteltje staat nu op de middelste positie. 
  • De bovenste positie activeert wiel A, de middelste positie activeert wiel B en de onderste positie activeert wiel C. 
  • Klik nu 2 keer op het sleuteltje om het op de bovenste positie te zetten. 
  • Klik dan 9 keer op Wiel A om wiel A 9 keer rond te draaien. Wacht steeds met klikken tot het wiel weer tot stilstand is gekomen.
  • Na 9 keer draaien is het Oog bij A uit het buisje tevoorschijn gekomen. 
  • Zet het sleuteltje dan op de middelste positie om B te activeren. 
  • Klik dan 2 keer op B om ook het Oog van B tevoorschijn te laten komen. 
  • Zet het sleuteltje dan op de onderste positie om C te activeren. 
  • Klik 15 keer op C en....

Als alle drie ogen tevoorschijn zijn dan zie je dat de ronde cirkel in de vloer open schuift. Plaats je cursor in de ronde vloer doorgang en klik "Enter Doorway" en dan "Forward"  en je beland bij de Roeiboot. Klik "Enter Boat" om in de roeiboot te stappen en vanzelf roei je dan het dampende moeras in en naar het Huis van de Heks:

B: De Heks 

Je meert de roeiboot aan bij het Huis van de Heks. Plaats je cursor op de voordeur en klik dan "Enter Doorway" om naar binnen te gaan. Via een krakende en langzaam opende voordeur beland je in de voorkamer van het huis. Een nogal onaangename stem verwelkomt je met "welke ellendeling durft er mijn huis binnen te komen?".  Kijk even rond en klik me je Oogcursor op alles waar je op kunt klikken. Links staat een kastje met daarop een paar kaarsen.  Voorbij dat kastje hangt een wandtapijt aan de muur en onder dat wandtapijt staat een kleine tafel. Rechts zie een soort toonbank staan waarop een schedel staat. Achter die toonbank staat een grote ronde tafel. Achter de grote ronde tafel is de doorgang naar de achterkamer.

Klik met je oogcursor op de schedel, of op de ronde tafel en....je zoomt in op een opengeslagen boek. "Raak niets aan" hoor je die akelige stem uitschreeuwen. Maar je bent eigenwijs en klikt toch op het boek via "Read Book" en.....het boek slaat dicht en je schrikt je de pleuris............in de kaft van het boek zit een hoofd en dat hoofd leeft en praat tegen je.  Zoom in op het kastje met de kaarsen, linksonder in je scherm. "Raak niets aan" gilt de heks weer. In de kaarsenstandaard zit een gat. Klik op het gat in de kaarsenstandaard en...er komt een insect uitgekropen. Klik "back" om uit te zoomen. Ga nu naar dat kleine tafeltje (Table) dat onder het wandtapijt staat. Op het tafeltje ligt een Ouija bord. Klik op het Ouija bord.

  • Je ziet dan een strop boven het tafeltje hangen en vanzelf zoom je weer in op het Ouija Bord. 
  • Een Ouija bord wordt gebruikt om te "praten" met geesten. 
  • Je ziet vakjes en onder de vakjes zie je de letters van het alfabet. 
  • Door op een letter te klikken vul je die letter in, in een vakje. 
  • Je moet nu een bepaalde zin "typen" in de vakjes. 
  • Het is in feite een spelletje hangman. 
  • Voor elke verkeerde letter die je klikt zal er in de strop een onderdeel van een pop verschijnen. 
  • Is de pop in de strop klaar dan "hang" je en heb je het fout gedaan. 

Het maakt nu nog niet uit of je een goede zin maakt of een foute zin. Dus of je het hangman spel verliest of wint. Maar ik verlies niet graag dus maak nu de zin "Talk to witch first"Dus klik op de T, A, L, K, O, W, I, C, H, F, R, S en.....je ziet het insect weer uit de kaars komen en vanzelf ben je dan uit het Ouija Bord gezoomd. Ga "Forward" de achterkamer binnen en je ontmoet nu de Heks. Je kunt praten met de heks en vragen stellen. De vragen verschijnen linksonder in je scherm. 

Klik op een vraag en de heks zal dan antwoorden en uitleggen waar het in deze game om gaat en wat je vervolgens moet doen. Vraag de heks alle vragen die je krijgt, dus "Who are you", "Evil", "Acareous", "What Now?" en luister naar wat de Heks vertelt. Uiteindelijk verteld de heks je over een Geheime Passage door het kerkhof waardoor je het dorp Shadowcrest kunt bereiken. Ze vertelt ook dat het "antwoord te vinden is in het huis van Marcos". 

Als je alles gevraagd hebt en de Heks heeft op al je vragen geantwoord dan klik je "back", onder de tafel van de heks, om terug te belanden in de voorkamer. Klik weer "back", onderaan het scherm, om je om te draaien naar de voordeur. Helaas...de voordeur zit nu op slot. Je kunt het Heksenhuis niet uit...dus.....paniek...paniek...paniek.

Wel...er is geen reden tot paniek. Ga weer vooruit naar het Ouija Bord tafeltje en zoom weer in op het Ouija Bord. Je moet de Geest nu beleefd vragen om je het huis uit te laten gaan. Dus maak met de letters nu de zin "Let Me Out of Here" en.....de voordeur gaat weer open. Dus draai je weer om via "back" en je beland buiten. Klik "Back to Boat" en je vaart in je roeiboot terug naar de Crypte.

C: Crypte:

Klik "Enter Doorway" op de stenen trap en dan "To Crypt" en.......Jezus.....WAT WAS DAT????? Wel...wat het ook was...het is weer verdwenen. Linksvoor is de Exit uit deze crypte. Via de poort rechts kun je terug naar de roeiboot. Klik "Exit" in de linker poort en je verlaat deze crypte en staat dan buitenRechts naast de crypte krijg je "Move Right". Klik dus "Move Right" en je beland achter de crypte en bij de ingang van het kerkhof. Links zie je een 2e crypte en een 3e crypte en je ziet het hek van het kerkhof.

Ga de 2e crypte naar binnen. In deze 2e crypte zie je een schedel staan in een hoge nis. Zoom met je oog in op die schedel. Het rechter oog van de schedel is bedekt met een leren ooglap. Bekijk de leren ooglap (eye patch). Op het linkeroog kleurt je pijltjescursor rood, maar je kunt hier nu op dit moment verder niets doen. 

Dus klik "Back" en dan nog een keer "Back" en je staat weer buiten. Klik nu "Enter Graveyard". Je staat dan voor de 3e crypte, links naast het toegangshek van het kerkhof. Ga ook deze 3e crypte binnen. Er valt echter totaal niets te doen in deze 3e crypte, dus klik weer "Back" en je staat weer buiten. Klik nu op het toegangshek, "Enter Gate", van het kerkhof en klik dan met je pijltje op het hek. Het hek van het kerkhof zit echter op slot. Klik 2 keer "Back" en dan "Move Right", rechtsonder, en je bent beland in het:

Hoofdstuk 2

Shadowcrest:

Via "Move Left", linksonder, kun je een scherm naar links. Via "Move Right", rechtsonder, kun je een scherm naar rechts. "Move Left" brengt je terug bij het kerkhof. "Move Right" brengt je verder het dorp in. Recht voor je zie je de toegangsdeur van Marcos huis. Rechts naast die deur staat een vuilnisbak. Hoog boven de vuilnisbak hangt een waslijn waar wat wasgoed aan hangt. Bekijk de vuilnisbak en bekijk het wasgoed. Je kunt er niets mee. Klik op de voordeur van het huis en.....je gaat naar binnen en bent in:

Het huis van Marcos:

Begane vloer:

Ga een scherm naar links via "move left".Je ziet de toegang tot het trappenhuis maar ook een grote tafel waar een aantal grote kaarsenkandelaars op staat. Zoom in op de tafel met je oogcursor. Er ligt een brief op de tafel. Klik met je oog op de brief en lees de brief. De brief vertelt over een kaart van een geheim eiland. Op dat eiland zou een schat verborgen zijn, een kostbaar Zwart Juweel. Klik "Back" als je de brief gelezen hebt. Klik "Enter Doorway" om naar het trappenhuis te gaan en klik dan bovenaan de trap "Move Up Stairs" om de trap op te lopen naar de:

1e Etage:

Op de 1e eerste etage kun je dan rechtdoor de "Oost Hal" (East Hall) in, of via de trap links verder omhoog naar de 2e etage. In de muur, tussen de trap en de East Hall, is de deur van de badkamer. Ga vooruit door de poort de East hal in  en,....Oeps.....een lijk wordt een kamer ingetrokken en de deur van die kamer slaat dan dicht. Klik "Enter Doorway" op de deur maar de deur blijkt op slot te zijn. Ga terug via "Back" en ga dan de Badkamer in.

Badkamer:

Links staat het bad. Er staan brandende kaarsen voor het bad. Zoom in op het bad. Er ligt wat rotzooi in het bad. Zoek met je pijlcursor de bodem van het bad af tot je pijltje rood wordt op een Sleuteltje dat in het bad ligt. Grijp het sleuteltje. Klik "Back" om uit het bad te zoomen. Klik "Enter Doorway" om door de grote glazen deuren naar buiten te gaan. Je bent dan in de:

Tuin:

Onder het afdak staat een fontein (Fountain). Zoom in op de fontein. Klik met je oog op het water in de fontein en......Het water begint te borrelen en....een dode vis springt uit de fontein en bijt je in de neus. Je krijgt een visioen waarin je een paar blikjes ziet. Klik "Back" en ga dan via de glazen deur, boven het afdak, terug naar de badkamer. Terug in de badkamer draai je rechts, om recht voor de wastafel te gaan staan. Je kunt klikken op de 2 foto's, de spiegel en op de wastafel. Als je op de wastafel klikt dan zoom je erop in en dan kun je op de twee kranen klikken. Je ziet dan een kort filmpje van de gammele pijpen in dit huis. Heb je alles bekeken dan klik je "Back" en dan ga je via de deur, rechts naast de wastafel, terug naar de gang. Terug op de gang klik je "Walk Up Stairs", op de trap links, en dan weer "Go Up Stairs" en je beland op de:

2e Etage:

Zodra je de 2e etage betreed wordt er, vanuit de donkere rechterhoek, een kist naar je toe geschoven. Grijp de kist. Het is een Puzzel Doos (Puzzle Box). Open je inventory en klik dan met je rechtermuisknop op de Puzzle Box. De Puzzle Box komt groot in je scherm te staan en je ziet dat er, midden in de voorzijde van de doos, een klein rond gaatje zit. Klik "Stop Examining", boven in het scherm, om de box terug te plaatsen in je inventory.Links en rechts is een kamer en ook de deur rechtdoor is weer open gegaan. Ga de rechter kamer binnen en....Midden in de kamer zit een skelet op een stoel. De deur klapt dicht en er wordt een brief onder de deur door naar binnen geschoven. Bekijk de brief en lees wat er op geschreven staat. Je leest: "Gevangen achter een gesloten deur zal de geheime doorgang openen als je voor balans in de gewichten zorgt" Klik "Back" om weer uit te zoomen. Je ziet het skelet weer zitten onder het grote ronde dakvenster. De Exitdeur, links, zit op slot. Rechts staat een beeldje. Zoom in op dat beeldje. Beeldje heeft 1 dicht oog en 1 open oog en er komt een ketting uit zijn mond. Klik op de ketting en....in de muur achter het skelet gaat een geheime deur open.Ga dus vooruit door de geheime deur en je bent in de Geheime Gang. Ga weer vooruit en dan vooruit de trap op en je komt aan het einde. In de rechtermuur zie je een smalle opening. klik met je rode pijl in de smalle muuropening en...je beland in de

NB: De geheime deur gaat ook open als je op de Exitdeur klikt, want dan wordt ook de ketting in de mond van het beeld omlaag getrokken.

Gewichten Puzzel:

  • Er zijn 3 palen. Aan elke paal hangen 3 gewichten. 

  • Aan de linker paal hangen 3 gewichten van 5 kilo. 

  • Aan de middelste paal hangen 3 gewichten van 7 kilo.

  • Aan de rechterpaal hangen 3 gewichten van 9 kilo. 

  • Je moet nu de gewichten gelijk gaan verdelen over de 3 palen zodat er aan elke paal dan een gewicht van 5, 7 en 9 kilo hangt. 

  • 9 kilo moet steeds boven, 7 kilo in het midden en 5 kilo onder. 

  • Het is een soort Puzzel van Hanoi.

klikt op een gewicht om het op te pakken en klikt het dan op één van de andere palen. Je kunt steeds alleen het bovenste gewicht pakken. Hier is mijn oplossing, maar er zijn ook andere oplossingen mogelijk

  • Pak eerst de bovenste twee 5 gewichten van de linker paal en klik ze dan beide op de rechterpaal. 

  • Pak dan het bovenste 7 gewicht van de middelste paal en klik deze op de linkerpaal. 

  • Pak de beide 5 gewichten van de rechter paal en klik ze op middelste paal. 

  • Pak een 9 gewicht van de rechter paal en klik deze op de linker paal. Je hebt de linker paal nu goed. 

  • Pak de overgebleven 2 gewichten van 9 uit de rechter paal en klik ze in de linker paal. De rechter paal is nu leeg. 

  • Pak het bovenste 5 gewicht uit de middelste paal en klik deze op de rechter paal. 

  • Pak het 2e 5 gewicht uit de middelste paal en klik deze dan op de linker paal. 

  •  Pak het bovenste 7 gewicht uit de middelste paal en klik deze op de rechter paal. 

  • Pak het 9 gewicht uit de middelste paal en klik deze op de rechter paal. De rechter paal is nu ook goed.

  •  Pak het bovenste 5 gewicht uit de linker paal en klik deze op de rechter paal. 

  • Pak het 7 gewicht uit de middelste paal en klik deze op de linker paal. 

  • De middelste paal is dan leeg

  • Pak het 5 gewicht uit de rechter paal en klik deze op de middelste paal. 

  • Pak het 7 gewicht uit de linker paal en klik het op de middelste paal. 

  • Pak het 9 gewicht uit de linker paal en klik het op de middelste paal en....klaar

De 3 gewichten hangen in evenwicht en de achtermuur van de gang schuift open. Ook zie je een kast weg schuiven. Ga vooruit door de geopende passage en je beland in de:

Slaapkamer:

Je ziet de weggeschoven boekenkast.Klik met je pijltje in de boekenkast  en je zoomt in op de bovenste boekenplank. Links staat een klokje. Grijp de Klok. Het 3e staande boek, van links, is het Planeten Boek (Planets). Bekijk het Planeten Boek. Het boek gaat open en je ziet de planeten van ons zonnestelsel, zoals de planeten rond de zon draaien. Klik 2 keer "Back" en ga dan naar rechts via "Move Right". Je ziet nu het grote hemelbed en de exit deur naar de gang. Onderzoek het hemelbed door er met je oog op te klikken en....onder het bed gluurt een lijk naar je. 

Het lijk verdwijnt weer en vanzelf ben je weer uitgezoomt. Achter het hemelbed, en dus rechts naast de deur, staat een klein tafeltje waar een ovale spiegel boven hangt. Zoom in op dat tafeltje. Er staat een kaars en 5 parfum flesjes op het tafeltje. Er zit ook een la in het tafeltje. Bekijk de parfum flesjes. Klik op de la om de la te openen. Er ligt een haarborstel en een Munt in de la. Grijp de Munt, het blijkt een kwartje te zijn..Klik "Back" en verlaat de slaapkamer via de deur (Return to Hall). Je staat dan terug in de East Hal van de 1e etage gang. Draai je om via "Back" en ga dan weer terug omhoog via de trap naar de 2e Etage.Terug op de 2e etage ga je nu vooruit (Forwards) en dan ga je de kamer links in. Je bent weer in een slaapkamer:

2e Etage: Slaapkamer:

Rechts staat ook hier een kleine tafel met een ovale spiegel. Zoom er op in. De lade in het tafeltje staat open en er ligt een busje in. Grijp het Busje uit de lade. Het is een Laboratoriumflesje. Klik "Back" om weer uit te zoomen. Ga naar links via "Move Left" in de linker onderhoek van het scherm. Aan de grote gele kast hangt een ijzeren klerenhanger. Grijp de Klerenhanger. In de linker kast zie je 2 potten staan.  Zoom in op de onderste  pot en je ziet een....spin. Zoom uit en zoom in op de bovenste koperen pot. In de rechterhoek ligt een Filmspoel/Bandrecorderspoel. 

Grijp de Filmspoel/Bandrecorderspoel en bekijk dan nog even de items op deze plank. Zoom uit via "Back".Draai naar rechts via "Move Right" en verlaat de kamer dan via "Exit" op de deur, naast het kleine tafeltje. Je bent dan terug in de 2e etage gang. Rechts is de kamer met het zittende skelet. Ga vooruit het donker in en....de deur schuift open en je ziet weer de ingang van de slaapkamer waar je net uit bent gekomen. Ga nu rechtdoor de gang in, via "Enter Hall". Je beland in een kale gang met dicht getimmerde ramen. Achter in de gang verschijnt een Geest. De Geest vertelt je dat "Sleutels niet alleen deuren openen, maar ook geheimen kunnen onthullen". Als de geest weer verdwenen is ga je vooruit en je bent dan in de:

Ronde Kamer:

Rechts staat een stoel, een lamp en een tafel. Klik met je oog op de tafel en je zoomt er op in. Er staat een bandrecorder op de tafel. Pak de Bandrecorderspoel uit je inventory. Klik de Bandrecorderspoel op de bandrecorder en klik dan met je pijl op de bandrecorder en luister naar de stem van Marcos die vertelt dat zijn einde nabij is. Klik "Back" om weer uit te zoomen en.....je ziet Marcos zich zelf ophangen en je ziet ook dat er iets in een waterput valt.

Ok....dat was even schrikken. Bekijk in je inventory de Klok eens nader. Dat doe je door met je rechtermuisknop op de klok te klikken. De klok staat op 2 uur. Onder de wijzerplaat zie je een klein gaatje. Sluit dit scherm via "Stop Examing".  Combineer in je inventory nu de Kleerhanger met de klok. Dat doe je door de kleerhanger op te pakken en dan op de klok te klikken. Je buigt de kleerhanger dan recht en steekt het ding in het gat van de klok. De klok wordt opgewonden en het laatje in de klok gaat nu open. Vanzelf pak je dan de Slinger uit de klok.

In je inventory heb je dus nu een Slinger (Handle). Combineer de Slinger nu met de Puzzeldoos en...De puzzeldoos gaat open maar heeft een onaangename verrassing voor je......Goed....ook dit was even schrikken, maar de puzzeldoos is nu wel open. Klik nu met je rechtermuisknop op de puzzeldoos en los dan de schuifpuzzel op.

Schuifpuzzel in de Puzzeldoos:

  • Je ziet 2 grijze symboolblokjes en een lichtblauw blokje. 

  • Je ziet ook 2 zwarte vierkantjes. 

  • Het is de bedoeling dat je de 2 grijze symboolblokjes op de 2 zwarte vierkantjes krijgt. 

  • Dat moet je doen met behulp van het blauwe blokje.

  • Je moet het blauwe blokje dus verschuiven naar één van de grijze blokjes zodat het blauwe blokje het grijze blokje dan vooruit kan duwen. 

  • Je klikt dus steeds naast, boven of onder het blauwe blokje, al naar gelang welke kant je het blauwe blokje op wilt schuiven. 

  • Dan klik je op A of op B om deze door het blauwe blokje vooruit te duwen.

  • Ga je fout dan klik je op de slinger om de puzzel te rezetten. 

  • Noem het bovenste grijze blokje A en het onderste grijze blokje B.

Stap 1:

  • Verplaats het blauwe blokje naar rechtsachter blok A. 

  • Klik dan 3 keer op blok A en het blauwe blokje duwt A dan 3 keer vooruit. 

  • Verplaats het blauwe blokje naar boven A. 

  • Klik dan 1 keer op A om A 1 keer omlaag te duwen. 

  • Ga met het blauwe blokje terug naar onder blok B. 

  • Duw blok B dan 1 keer omhoog. 

  • Ga met blauw dan weer rechtsachter B staan. Klik 3 keer op B om B 3 keer vooruit te duwen.

  • B staat dan boven A. 

  • Nu moet je met het blauwe blokje links van B gaan staan. 

  • Dus beweeg blauw omlaag, dan naar links, dan omhoog en dan naar rechts en blauw staat dan links tegen B aan..

  • Klik 1 keer op B om B 1 keer naar rechts te duwen. 

  • Klik dan 1 keer op A om A 1 keer omlaag te duwen.

  • Ga dan rechtsachter A staan. 

  • Klik op A om A in het linker zwarte vak te duwen. 

  • A wordt nu paars

  • Ga met blauw omhoog en dan naar rechts. 

  • Blauw staat dan boven B.

  • Klik 2 keer op B om B omlaag en het rechter zwarte vak in te duwen. 

  • Ook B wordt nu paars en.....De Puzzel reset en je moet nu de 2e puzzel oplossen.

Stap 2:

  • Noem het bovenste grijze blok nu A en het onderste grijze blok B. 

  • Ga met blauw 4 omhoog, en dan naar rechts. Blauw staat dan achter A. 

  • Klik op A om A 1 keer naar rechts te schuiven. 

  • Ga nu met blauw terug en zorg dat Blauw boven A komt te staan. 

  • Klik 2 keer op A om A 2 keer omlaag te duwen. 

  • Ga dan met blauw naar rechts van A. 

  • Klik 4 keer op A om A 4 keer vooruit te duwen. 

  • Ga met blauw naar links van A. 

  • Klik dan 1 keer op A om A 1 vakje naar rechts te duwen. 

  • Ga terug naar onder A. 

  • Duw A dan 2 keer omhoog.

  • Ga met blauw naar links van A. 

  • Klik op A om A dan in het rechter zwarte vakje te duwen. A wordt paars. 

  • Ga met blauw naar links van B.

  • Klik op B om B 1 keer naar rechts te duwen. 

  • Ga met blauw onder B staan. 

  • Duw B nu 4 keer omhoog. 

  • Ga met blauw naar rechts van B. 

  • Klik dan op B om B in het linker zwarte vak te duwen. 

  • B wordt ook weer paars en de puzzel is opgelost.

De la in de puzzeldoos gaat nu open en uit de la haal je een soort Tandwiel. Berg het op in je inventory via "Stop Examining"Klik 5 keer "Back" en dan "Back to Entrance Hall" om terug te keren naar de salon op de begane vloer. Je staat dan weer voor de tafel waar de brief op ligt. Ga naar rechts, via "move Right" en klik dan "Open door" op de voordeur. Je verlaat Marcos huis. 

Hoofdstuk 3: 

Verder het dorp in

Weer buiten draai recht, weer via "Move Right" en...je kijkt nu door de hoofdstraat van het dorp.  Aan de gevel, rechts, hangt het "Bar" uithangbord. Klik weer "Move Right" om nog een klein stukje naar rechts te draaien en....je ziet nu de voordeur van het Café

 

Café:

Op de hoek staan 2 vuilnisemmers. Zoom er op in. De linker vuilnisemmer is open. Er ligt o.a een blikje in. De rechter vuilnisemmer is dicht. Klik  op het deksel van de rechter vuilnisemmer om de deksel eraf te halen. Er ligt een dode rat in de vuilnisemmer. Klik op de rat en.....je pakt een editie van de Shadowcrest Tribune uit de vuilnisemmer. Het hoofdartikel gaat over de vondst van een lijk waar al het bloed uit verdwenen is. Blijkbaar zijn er in 10 dagen tijd 20 moorden gepleegd. Klik de krant weg en doe een stap achteruit via "Back". 

Klik nu op de voordeur van de bar om er naar binnen te gaan. Je beland in de voorhal van de bar. Ga vooruit naar de tafeltjes. Op het voorste tafeltje ligt een boekje Lucifers. Grijp de Lucifers. Ga naar links, naar de bartoog. Je beland bij de linkerhoek van de toog. Je ziet een deur. Klik "Go Behind Counter" om achter de toog te gaan staan. Aan de muur hangt een plank. Je kunt nu ook onder de toog kijken. Klik met je oog onder de toog. Er staan 3 glazen onder de toog en er ligt een dode rat. 

Links van het linker glas steekt een Kurkentrekker in de wand. Grijp de Kurkentrekker. Zoom uit via "Back". Zoom nu op de plank die aan de muur hangt/ Op de plank staat een Schip In Een Fles. Bekijk het Schip In De Fles. Je zoomt er dichter op in. Aan de linker mast van het schip hangt een grote Sleutel, maar je kunt het niet pakken. Zoom uit via "Back".  Pak de Kurkentrekker uit je inventory en klik ermee op de kurk van de fles. Je trekt de kurk uit de fles.  Zoom weer in op de fles. Pak nu de Klerenhanger uit je inventory en klik er mee op de Zilveren Sleutel, die aan de linkermast van het schip hangt. Je buigt de klerenhanger nu helemaal open en met behulp van de klerenhanger haal je de Zilveren Sleutel uit de fles.

Klik 3 keer "Back". Je staat weer voor de deur, links achter de toog. Klik op de deur. De deur zit op slot. Pak de Zilveren Sleutel uit je inventory en klik er mee op deur en...je beland in de opslagkamer van de bar. Achter de deur hangt een plank waarop een doos staat. Over de kast hangt, achter de plafond lamp, hangt een vuil laken. Klik op dat smerige laken en....je ziet een visioen van de Waarzegger automaat. De kast blijkt dus de Waarzegger Machine te zijn. Zoom er op in. Je moet 50 cent in de gleuf doen. Je hebt echter maar 25 cent.  Zoom uit. Zoom in op de doos, die op de plank achter de deur staat. Het is donker in de doos, dus pak de Lucifers (Matchbook)  uit je inventory en klik ermee in de doos. Grijp dan de Schroevendraaier uit de doos. Zoom uit via "Back".  Ga door de geopende deur terug de barruimte in en klik dan 3 keer "Back" en je staat weer buiten op straat.  Ga een scherm naar rechts via "Move Right". Je staat dan voor het:

Pakhuis:

Het is een Vispakhuis. Ga naar binnen.Links zie je dan een vaas in een open doos staan. Zoom er 2 keer op in en....je krijgt een visioen waarin je de vaas in het moeras ziet drijven. Zoom uit. Zoek nu je oog op de rand onder de ruiten in de rechtermuur. Klik dan op die rand en je ziet een tekening op de stenen muur. Zoom weer uit via "Back" en verlaat het pakhuis weer. Weer buiten draai je 2 keer links, via "Move Left". Je kijkt dan weer door de straat naar de tunnel voorbij de bar. Ga nu vooruit door de straat via "Move Down Street". Je beland vlak voor de tunnel. Links zie je een poort. Klik "Enter Doorway" in die poort en je staat dan in de poort. Deze poort is de doorgang naar de Tuin van het dorp. Links staat een tafeltje met bloempotten,  bij de deur van Tia's woning. Rechts is ook een deur die toegang geeft tot het Laboratorium. Klik "Enter Doorway", op Tia's deur om de woning binnen te gaan. Je bent nu in:

Tia's Huis;

Je staat dan in de hal van de woning. Naast de trap staat een grote staande klok. Zoom in op de klok en klik dan op het glazen deurtje van de klok, onder de wijzerplaat. Het glazen deurtje gaat open. Naast de klepel staat de Plattegrond in de klok. Grijp de Plattegrond uit de klok. Open je inventory en klik dan met je rechtermuisknop op de plattegrond. Op de plattegrond worden sommige plekken geel, als je de pijl erop zet. je kunt via de plattegrond dus snel en eenvoudig naar de plaatsen gaan die geel worden. 

Berg de plattegrond weer op en zoom uit de klok via "Back". Klik op de trap om naar boven te gaan. Je beland in Tia's slaapkamer. Aan de linkermuur staat een klein tafeltje waar op een vaasje met verlepte rozen staat en een kistje.  Zoom in op het tafeltje. Klik op het slot van het kistje. Het kistje gaat open. In het kistje ligt Tia's  Dagboek. Grijp het dagboek uit de box. Klik met rechts op het dagboek, in je inventory en lees het dagboek dan door. Via "Turn Pages Forwards" blader je door naar de volgende pagina's. Als je de 4 pagina's hebt gelezen dan berg je het dagboek weer op via "Stop Reading". Klik dan 2 keer "Back" om via de trap weer terug naar beneden te gaan.

Terug beneden ga je vooruit, door de poort naast de grote klok. Je staat dan in een gang. Ga verder vooruit en.....de gang wordt verlicht en je hoort een stem die zegt "Come Closer". Klik weer vooruit en....de gang wordt wazig. Klik weer vooruit en...een vleermuis komt op je toe en je ziet nu een visioen van een vent in een stoel. Je ziet een rood masker en dan.....lig je in bed....een meisje verschijnt. Het is Tia  en ze zegt dat je wakker moet worden. Tia is niet meer van vlees en bloed en haar mond zit dicht genaaid.

Ok...je bent weer bij je positieven en je ligt in bed. Klik "Get Out of Bed" om op te staan. Je bent  weer in de slaapkamer van Tia, waar je het dagboek hebt gevonden. Klik weer 2 keer "Back" en je staat weer buiten in de poort. Ga nu de tuin in via "Garden". Bij de tuinmuur staat een standbeeld. Rechts van het standbeeld is de toegang tot de poort. Klik op de voet van het standbeeld (Statue Base). Er zit een gat in de sokkel van het standbeeld. Je kunt er echter nu niets mee. Dus klik "Back" en....je staat oog in oog met:

Tia:

Onder in je scherm komen je gespreksopties weer te voorschijn. Praat dus met Tia via je gespreksopties en gebruik ze allemaal. Dus vraag""Huh", "Who are you", "Is Marcos dead", "Coin? Well? Wish?". Tia vertelt over het standbeeld en dat haar vader de dorpsdokter was. Papa is vermoord door Marcos. Volgens Tia is Marcos niet dood. Haar wens heeft Marcos gered. Ze verteld over een munt die ze in de waterput heeft gegooid. Tia verteld over 3 groeven in de munt. De munt is dus de sleutel tot een Crypte.Als het gesprek ten einde is, dus als je alles aan Tia hebt gevraagd dan draai je links, via "Move Left". Tia verdwijnt en dan draai je naar links. Je staat voor een andere poort. Klik "enter Doorway" en dan "Forward" en je beland op een binnenplaats.

Het huis van de Zigeuner;

In de grond van de binnenplaats zit een rioolrooster. Rechtsachter is de poort waardoor je bent gekomen. Klik, links in het scherm, "Courtyard" om naar de volgende binnenplaats te gaan. Links achter staat een schuurtje en rechts achter gaat een trap omhoog. Ga vooruit naar het schuurtje (Shed) en open dan de deur van het schuurtje. Je gaat naar binnen. In het schuurtje staat een ladder tegen de achterwand. Grijp de Ladder. Klik  2 keer "Back" om het schuurtje weer uit te gaan. Klik dan op de trap, in de hoek rechts van het schuurtje, en ga dan de trap op. Je staat dan op de galerij. Klik "Enter Doorway" en je gaat het huis binnen. Je bent nu in het Huis van de Zigeuner:

Op de tafel staat een blauwe glazen bol. Klik met je oog op de glazen bol om er op in te zoomen. Klik dan met je rode pijl op de glazen bol om de bol aan te raken en......je krijgt weer een visioen te zien. Na het visioen klik je "Back" en draai je naar links via "Move Left". Ga door de deuropening, links naast de bank. Je kijkt vanuit de deuropening een kleinere kamer in.  Op de tafel staat een pot. Er komt rook uit de pot. 

Klik met je oog op de dampende pot en.....Je krijgt een spelbord te zien en dan krijgt je weer een visioen van Tia met dichtgenaaide mond en dan staat Tia in de deuropening. Ze zegt "You probably shout not touched that". Praat met Tia en stel haar weer alle vragen die je krijgt. Tia legt dan het spelbord uit, dat je zojuist zag. Ze vertelt dat er 9 keer hertzelfde woord moet worden gemaakt en dat het bord waarschijnlijk het laatste geheim van haar vader verborgen houdt.

Tia blijft dit maar herhalen, dus klik "Back" en.....Tia verdwijnt weer. Open de plattegrond en klik op de plattegrond dan op "Statue" om terug te belanden in de Tuin bij Tia's huis. Ga dan terug door de poort naar de hoofdstraat van Shadowcrest. Terug in de hoofdstraat sta je dan weer voor de donkere tunnel. Klik nu "Enter" in de tunnel en dan "Wharf" om door de tunnel te gaan naar de:

Werf:

Ga naar rechts, via "Move Right" en je staat voor de Visafslag "Fish Co.". Ga de visafslag binnen. Binnen staat er, rechts, een Vat en links een kast.  Zoom in op het vat. Het is donker in het vat. Pak de Lucifers weer uit je inventory en klik er mee in het vat en....bah.....het vat zit propvol met stinkende visgraten en viskoppen. Klik "Back" en klik dan op de metalen kast, die links staat (Cabinet).  De kast zit op slot met een roestige grendel. Klik "Back", links in het scherm, en ga verder vooruit naar achterin de vishal. Boven de trap is het kantoor. Voor de trap staat een doos op de vloer. Zoom in op die doos. Er zitten 3 Visblikken in de doos. Grijp het liggende Visblik uit de doos. Klik "Back" en klik dan op de deur van het kantoor (Office) en vanzelf ben je dan boven in het kantoor beland. Bekijk alles wat je maar kunt bekijken. 

Linksonder in je scherm staat een prullenmand. Zoom in op de prullenmand. Er ligt een blikje in de prullenmand maar ook een Verscheurt Gedicht. Grijp het Verscheurt Gedicht (Torn Poem). Klik "Back". Open je inventory en klik dan met je rechtermuisknop op het Verscheurde Gedicht. Wel.....puzzel de papiersnippers weer in elkaar zodat je het gedicht kan lezen. Je klikt met je linkermuisknop op een snipper en dan kun je het verschuiven en aan een andere snipper klikken. Je puzzelt het gedicht weer in elkaar tussen de 4 hoeken. Echt moeilijk is het niet. 

Lees dan het gedicht. Berg het gedicht terug op in je inventory. Links naast het bureau staat een rode Brandblusser. Grijp de rode Brandblusser. Bekijk de wereldkaart die, boven het bureau, aan de muur hangt. Rechts naast het bureau staat een archiefkast in de hoek. Klik met je rode pijl op de bovenste la van die archiefkast. Helaas....de lade wil niet open. 

Pak de Schroevendraaier uit je inventory en klik dan met de schroevendraaier weer op de bovenste la van de archiefkast en.....de lade schuift dan open. Er staat een formulier in de la. Klik erop met je oog. Je moet met je oog linksboven op het formulier klikken.  Het document vertelt over de brandblusser die je daarnet al gepakt hebt. Klik "Back" om uit de la te zoomen. Klik nu op het Bureau. Op het bureau ligt een brief, maar die is niet belangrijk. Open de lade van het bureau en grijp het "Scheeps Log Boek" eruit. Je leest de namen van 6 schepen en de tijden waarop ze zijn uitgevaren. Klik het logboek terug de la inOpen je plattegrond en reis, via de plattegrond nu terug naar het Kerkhof (Graveyard).

Kerhof, Waterput, Kerk en het Prieel

Je bent dus terug bij Crypte 2 en 3 en het hek van het kerkhof. Klik "enter Graveyard" en dan "Enter Gate". Pak de Oude Sleutel (Old Key) uit je inventory en klik ermee op het middelste hek en...je maakt het hek nu open. Klik "Go Through Gate" en dan "Forward" en...je beland bij de Waterput. In de verte zie je de Kerk (Tower). Op de boom, rechts naast de waterput, krijg je "Follow Path East". Ga echter nu eerst verder vooruit naar de Kerk, dus klik "Tower".

Kerk:

Tegen de kerk aan staat een klein schuurtje (Shed). Ga vooruit naar het schuurtje en klik dan op de deuren. De linker deur gaat open. Klik "Enter Doorway" om het schuurtje in te gaan. Op de plank ligt dan een Hamer. Grijp de Hamer. Klik 2 keer "Back".  Klik, aan de voorzijde van de kerk 2 keer  "Enter Doorway". Helaas....de voordeur van de kerk is gesloten. Klik, aan de rechterzijde van je scherm "Back of Building" om aan de achterzijde van de kerk te belanden. Een deel van de achtermuur van de kerk is ingestort. Je ziet nu ook het Prieel. Klik "Enter Building" en je staat dan in de kerk.Klik op het grote kerkorgel (Piano). Bekijk het orgel. Je kunt er nu nog niets mee, maar straks zul je hier terug komen. Je merkt echter nu dat het toetsenbord en de uittrekregisters van het orgel muurvast zitten. Klik "Back" en dan "Outside". Je ziet het Prieel (Gazebo).

Prieel:

Ga 2 keer vooruit naar het prieel. Je staat dan in het prieel en kijkt omlaag naar de vloer. Links zit een luik in de vloer. Klik op het luik om het te openen en.......je ziet 3 pijpen, een groot rood draaiwiel en een tandwiel. De linker pijp is stuk. Open de plattegrond en reis terug naar:

Het huis van Marcos:

Vanzelf ben je weer beland in de hal op de begane vloer. Recht voor je zie je een doorgang en links is een doorgang.Ga door de doorgang recht voor je en...je beland bij  lift

Lift puzzel

Ga de lift in en klik dan, links, op de liftknop. Wel.....het liftknopje doet het niet. Pak de schroevendraaier uit je inventory. Klik met de schroevendraaier op de liftknop en je beland in de:Er is dus kortsluiting. Je moet er voor zorgen dat er geen stroomstootjes meer vanuit de kabel naar de schroefknoppen gaat. Dat moet je doen door de schroefknoppen te draaien.  Nummer de 4 buitenste schroefknoppen, van boven naar beneden, A, B, C, D, . Klik dan in deze volgorde op de knoppen: A, C, D, A, A, C, D, C, A, A, C, D, B, C, A, A, C, D, C, B, C, A, A, C, D....en....er vliegen geen stroompjes meer heen en weer. Je hoort een geluid.

Klik "Back" en klik dan weer op de liftknop en de lift neemt je nu mee omlaag. Stap uit de lift . Je bent beland in de:

Eetkamer, Keuken en Pantry :

Bekijk alles wat je kunt bekijken. Boven de open haard hangt een portret van Marcos. In de hoek, rechts van de open haard, is de doorgang naar de keuken. Ga naar de keuken. Rechts staat de ijskast en er hangt een hangkast. Open de ijskast. Boven, in het vriesvak, ligt een Bevroren Vinger. Klik in het vriesvak en grijp er dan de Bevroren Vinger uit. Klik "Back".  Open nu het linker kastje, boven de IJskast en grijp er dan het Mes uit. Klik "Back". Links zie je de gootsteen ( Sink). Klik op de gootsteen om er op in te zoomen. Pak de Bevroren Vinger (Frosen Finger) uit je inventory en klik de vinger in de wasbak van de gootsteen. Klik dan op de linker kraan en....het hete water ontdooit de vinger. Grijp de nu ontdooide vinger. Klik "Back" en klik dan "Enter Pantry" om door te gaan naar de PantryJe kunt in de pantry weer van alles bekijken met je oog. Rechts boven hangt een kastje. Zoom in op dat hang kastje en grijp er dan de Lege Fles uit. Klik "Back". Links in de hoek is de trap naar de kelder. Klik "Pantry Stairway" en je staat dan bovenaan de kelder trap. Klik, onderaan de trap, "Basement" en je beland in de:

Kelder:

Grijp het steekkarretje (Dolly). Je krijgt weer een visioen. In de muur zie je een poort die met planken is dicht getimmerd. Links en rechts van die poort staan grote wijnvaten. Ook rechts voor staat een wijnvat. Bij de kelder trap staat een vat op de grond. Pak de Hamer uit je inventory. Klik met de Hamer op de planken in de poort. Je probeert de planken met de hamer weg te slaan, maar het lukt niet. Pak de Lege Fles ( die uit het kastje in de pantry hebt gepakt)  uit je inventory en klik ermee op 1 van de 3 wijnvaten om de fles te vullen met rode wijnZoom in op de ton die bij de keldertrap staat. Pak weer de Lucifers uit je inventory en klik er mee in de ton en grijp dan het Kwartje dat in de ton ligt. Klik "Back" en klik dan "Back" op de keldertrap en dan klik je verder 3 keer "Back" en je staat terug in de eetkamer. 

Klik nu op de Open Haard (Fireplace). Je zoomt in op de Open Haard. Er staat 2 beeldjes naast de open haard. De 2 armen van de beeldjes wijzen naar elkaar. Klik met je oog op het hoofd van het linker beeldje. Pak de Fles Wijn (Bottle with Wine) uit je inventory en klik dan op de mond van het beeldje en....je giet de rode wijn door de mond van het beeldje, net zoals je gelezen hebt in het verscheurde gedicht... en....het hek in de open haard gaat open Grijp het stuk Verbrand Papier (Burned Paper uit de open haard. Bekijk het in je inventory. 

Op het papier zie je de 8 symbolen van de 8 planeten van ons zonnestelsel. Het raadseltje zegt dat "van boven naar beneden en van links naar rechts" de planeten in een telescoop moeten worden gerangschikt en dat je dan een halsketting zult vinden. Berg het papier weer op in je inventory en klik "back".Klik dan "Move Right", aan de rechter rand van je scherm, en stap de lift terug in. Druk weer op de liftknop om terug naar boven te gaan. Stap uit de lift. Open de stadsplattegrond en reis terug naar de:

Hoofdstuk 4:

Werf (Wharf):

Ga de Visafslag hal weer binnen. In de visafslag hal ga je weer naar de metalen kast, die links in de hal staat. De kastdeurtjes zitten op slot met een roestige grendel. Pak de Brandblusser uit je inventory en klik ermee op de grendel en....je bevriest de grendel met het ijskoude schuim uit de brandblusser. Pak nu de Hamer uit je inventory en ram er mee op de bevroren grendel en...de grendel breekt in duizenden stukjes. Maak dus de kast open....in de kast staat een mooie grote rode Kniptang. In een visioen zie je hoe met deze tang de vinger wordt afgeknipt. Grijp de Tang (Bolt Cutter).Reis via de plattegrond terug naar:

Het Huis van Marcos:

Je beland weer in de beneden hal en voor de lift hal. Draai rechts en ga via de trap omhoog naar de 1e etage en dan vooruit de East Hall in, Je staat dan weer voor de deur waar je eerste keer het lijk naar binnen zag worden gesleept. Dus voor de slaapkamerdeur. Ga nu niet de slaapkamer in maar ga door de linkerdeur en je bent in weer een slaapkamer. Achter het bed, links in de hoek, staat een kast. Ga naar de kast. Open de kast en stap dan in de kast (Enter Closet). In de achterwand van de kast zit een vreemd apparaat met een hendel.

  • Je ziet een wijzer, 2 tandwielen en een hendel die je omlaag in een gleuf kunt bewegen. 

  • Een rood lampje knippert en bij de wijzer staan 6 groene lampjes. 

  • Rechts naast de hendel zie je de letters a t/m f. 

  • De hendel staat nu op de a positie. 

  • Je moet de hendel in de gleuf nu verplaatsen in een bepaalde volgorde. 

  • Als je de pijlcursor op de hendelgleuf plaats, op de posities van de letters, dan krijg je "Move Lever To Positie....'. 

  • Als je dan klikt dan gaat de hendel naar die positie.

  •  De wijzer verspringt dan naar een ander groen lampje.

Verplaats de hendel nu, vanaf positie a, naar e, c, f, a, d, b, en......de achterwand van de kast draait open. Klik weer "Enter Closet" en...je loopt door de kast een kort gangetje in. Achter in de gang staat een kist. Klik op de kist met je rode pijl. Grijp dan de Metalen Cilinder (Metal Cilinder) uit de kist. Open de stadsplattegrond en reis naar de:

Bar:

Je beland op straat voor de ingang van de Bar. Ga de bar weer binnen, vooruit, draai links en ga  kamer achter de bartoog weer binnen. Je bent terug bij de Waarzeggermachine. 

  • Klik op de "Machine" om weer in te zoomen op het muntslot. 

  • Pak, één voor één, je beide kwartjes (Quarter) uit je inventory en steek ze in het muntslot. 

  • Beweeg dan je cursor omhoog, naar net onder de bovenste zwarte rand en klik dan "Up" en je kijkt omhoog naar het scherm van het apparaat. 

  • Druk op de knipperende rode knop en....de waarzegger verschijnt en doet een voorspelling. 

  • Vanzelf kijk je dan weer naar het muntslot. 

  • Grijp het kaartje dat nu uit de machine komt gerold. 

  • Bekijk dit "Fortune" kaartje in je inventory en lees wat er op staat. 

  • Berg het kaartje terug op in je inventory.

Klik "Back" en ga terug de bar in. Klik dan weer 3 keer "Back" en je staat weer buiten. Draai naar links en ga weer vooruit naar de tunnel en ga dan links weer de poort naar de Tuin in. Je staat weer in de poort naar de tuin. Links is de deur van Tia's huis, maar rechts is dus de Laboratorium deur. Klik nu "Enter Doorway" op de rechter deur en....je staat dan recht voor de rechter deur.  De deur zit op slot maar rechts naast de deur hangt een klein kastje waarop een klein rood lampje knippert. Op het kastje zie je een....vingerafdruk. Het kastje is een vingerafdrukscanner. Pak dus de afgeknipte Vinger uit je inventory en klik ermee op het kastje en....de deur gaat open en je gaat naar binnen. 

Laboratorium:

Je staat weer in een hal. Links achter is weer een deur. Klik "Enter Doorway" en je beland in een laboratorium ruimte.Bekijk alles waar je maar op kunt klikken. Links staat een kast en een bureau waarop een microscoop staat. In het midden van de kamer staat een houten tafel. Rechts zie je een pot waar een foetus in drijft. Kik met je paarse oog op de microscoop om er op in te zoomen. Klik dan weer op de microscoop en je kijkt dan door de microscoop en ziet.....bacteriën. 

Klik "Back" en klik dan met je oog op de kast die rechts naast de microscooptafel staat. Op de bovenste plank van de kast ligt een opgerolde brief. Klik erop en lees het. Je ziet een Blauwe Cel een Groen/Blauwe Cel en een Groene Cel. 1 Blauwe Cel plus 2 Groen/blauwe cellen maken 3 Groenen cellen.  Als je de blauwe en de blauw/groene cellen met elkaar in contact brengt om zo 99 % groene cellen te krijgen, dan zal de psychootkinetische energie van Het Oog lang genoeg zakken om een experiment te kunnen doen.Klik "Back". In het midden van de kamer staat een houten tafel. Pak het Lege Lab Flesje (Empty Lab Jar)  uit je inventory en plaats het op de tafel. Je beland in de:

Celdelings Puzzel:

  • Je kijkt het flesje in en je ziet groene, blauw/groene en blauwe cellen. 

  • Volgens de brief uit de kast moet je de blauwe en de blauw/groene cellen met elkaar in contact brengen om groene cellen te maken. 

  • Als je pijl op een blauwe of op een blauw/groene cel zet dan verschijnt er een kruiskader of een cirkeltje om de cel. 

  • Klik dan op een andere cel om de eerste cel er naar toe te bewegen. 

  • De beide cellen muteren dan tot een nieuwe groene cel. 

  • Maar...zorg wel dat een blauwe cel of een blauw/groene cel niet in contact komen met een groene cel want dan splits de groene cel weer op in een blauwe cel en een blauw/groene cel. 

  • De kleine grijze bolletjes zorgen er voor dat een cel van kleur verandert, dus pas daar voor op.

  • Ga je op enig moment fout, dus vernietig je alle groene cellen, dan klik je "Back" en plaats je de lege lab fles opnieuw op de tafel om opnieuw te beginnen

  • Om 1 groene cel te maken moet je dus 2 groen/blauwe cellen versmelten met 1 blauwe cel. 

  • Je bent klaar als je 99% van de blauwe en blauw/groene cellen verandert hebt in groene cellen. 

  • Heb je te weinig blauw/groene cellen dan versmelt je 2 blauwe cellen met elkaar want dan veranderen die in 2 blauw/groene cellen.

  • Is het je gelukt dan vult je labflesje zich met vloeistof en krijg je de mededeling "Complete".

Klik "Back". Open de plattegrond en reis weer terug naar het Kerkhof (Graveyard). Ga weer door het hek (Enter Graveyard en dan Enter Gate en Go through gate) en ga vooruit naar de Waterput. Ga dan door naar de Kerk (Tower) en naar de achterzijde van de kerk (Back of Building).

Kerk:

Ga via het gat in de achtergevel weer de kerk binnen en loop door naar het kerkorgel. Je bent weer in de close-up van het kerkorgel. In de achterklep van het orgel zit een kastje waar een muziekcilinder in moet worden gedaan. Pak dus de Metalen Cilinder uit je inventory en plaats deze dan in het kastje en.....het orgel speelt nu vanzelf een deuntje, er komt rook uit bepaalde orgelpijpen en hierdoor gaat er in het orgel een vak open waar een boek in staat. 

Grijp het Boek. Klik in je inventory met je rechtermuisknop op dit boek om het te openen en te lezen. Het is het journaal van Marcos. Lees het door en noteer de laatste zin op de 2e linker pagina "Program 23.......run program 23" staat er. Dit is een belangrijke aanwijzing voor de eindpuzzel in de game, dus schrijf het over. Stop het boek terug in je inventory. Klik "Back" en dan "Outside" en dan "Move to Front of Building" en dan 2 keer "Back" en je bent weer terug bij de waterput.Op de boom, die rechts naast de waterput staat, krijg je "Follow Path East". Klik nu dus "Follow Path East" en je ziet dan in de verte een huis.  Ga 2 keer vooruit naar het huis en klik op de voordeur om er naar binnen te gaan en ga dan via de trap omhoog naar de 1e verdieping

Oost Huis;

Je bent op de zolder.  Bij het raam staat een ton .Zoom in op de ton. Er zit een gat in de ton. Beweeg je cursor omhoog langs de ton tot je het paarse oog weer krijgt. Klik dan en...je kijkt nu van boven af in de ton. De ton zit vol met smerige drab. Klik "Back" en zoom weer in op de ton. Je bent dan weer terug in de close-up van het gat in de ton. Pak de Hamer uit je inventory en klik met de hamer op het gat en...je ramt de kurk eruit en de ton stroomt leeg. Kijk weer in de ton en....bah....er zit een skelet in het vat. Het skelet heeft een halsketting om de nek. Grijp de halsketting (Necklage). Duik je inventory in en klik dan met je rechtermuisknop op de halsketting . De halsketting komt groot in je scherm te staan. Je bent in de:

Halsketting Puzzel:

  • De hanger van de halsketting heeft de vorm van een piramide. 

  • In de piramide zie je 8 vakjes. I

  • n elk vakje staat nu het symbool van de planeet Neptunes. 

  • Volgens het Verbrande Papier, dat je uit de open haard in Marcos huis hebt gepakt, moet je de Planeten in volgorde plaatsen vanaf de zon. 

  • Kijk dus op het Verbrande Papier voor de symbolen van de 8 planeten. 

  • De volgorde van de planeten heb je gelezen in het planet boek dat je in Marcos huis hebt gevonden.

  • Klik in de vakjes tot je het juiste symbool in de vakje hebt staan. 

  • Als je in alle vakjes het juiste symbool hebt staan dan gaat de hanger open en dan komt er een Groen Juweel  (Green Pyramid Gem) uit.

Berg de halsketting terug op naar je inventory. Open dan weer de plattegrond en reis terug naar de Binnenplaats (Courtyard) bij het Gypsy House:

Riool en Mijntunnels:

Je bent terug op de binnenplaats voor het Gypsy house.Rechts hangt een uithangbord en daar is ook de deur naar de voorste binnenplaats. Klik dus, rechts, "Open Door" en je bent terug op de binnenplaats met het rioolrooster in de vloer.Klik "Sewer Gate" op het rioolrooster op in de close-up ervan te komen. Het rioolrooster zit op slot met een hangslot. Pak de grote rode Tang uit je inventory en knip er dan het hangslot mee door. Het rooster is dan open.. Pak nu de Ladder uit je inventory en klik de ladder in het rioolgat en....je beland in het rioolJe ziet de ladder en je ziet een grote ventilator die draait. Klik "Enter Sewer" op de draaiende ventilator. Maar...nee...je bent niet zo gek dat je door een draaiende ventilator wenst te gaan. Pak dus weer de mooie grote rode Tang uit je inventory en klik ermee op de ventilator en.....de ventilator ontploft. 

  • Klik weer "Enter Sewer" en je beland op het volgende scherm. 

  • Rechts in het scherm is de Mijn Ingang (Mine Entrance). 

  • In de waterpoel, bij het ronde ventilator gat, ligt een Magneet. 

  • Klik op de Magneet en....je gebruikt het steekkarretje om de magneet op te rapen. 

  • Klik dan de "Mine Entrance" en je staat dan in een mijntunnel. 

  • Ga vooruit. Je beland bij een splitsing. 

  • Ga eerst de rechter tunnel in. 

  • Grijp de Emmer die links op de rails ligt. 

  • Klik "Back" om terug te gaan naar de splitsing. 

  • Ga nu vooruit de linker tunnel in en dan verder vooruit. 

  • Je beland bij een Mijnkarretje. Het mijnkarretje staat echter dwars.

  • Op de rail ligt een stuk Pijp

  • Grijp het stukje Pijp.

  • Open de plattegrond en reis terug naar het Kerkhof (Graveyard). 

  • Ga via het hek weer naar de

Waterput:

Zoom nu in op de Waterput. Er hangt geen emmer aan de haak. Pak de Emmer, die je in de mijn hebt gevonden, uit je inventory en klik de emmer op de haak. Pak de Magneet uit je inventory en plaats de Magneet in de emmer en....de emmer zakt omlaag het water in en "vist", door de magneet, de munt op die op de bodem ligt. Klik op de Katrol, die aan de linker paal zit, om de emmer weer omhoog te takelen. Je takelt de emmer tot halverwege omhoog, dus klik weer op de katrol. Klik dan op de emmer om er de Antieke Munt (Ancient Coin) uit te halen. De Emmer en de magneet heb je niet meer nodig. Klik "Back" en ga door naar de kerk. Ga weer naar de achterzijde van de kerk en ga dan 2 keer vooruit naar het:

Prieel:

Open in het prieel weer het luikje dat links in de vloer zit. Je bent dus weer bij de stukende pijp en het rode draaiwiel. Pak het stuk Pijp, dat je in de mijn hebt gevonden, uit je inventory en repareer er de linker pijp mee. Klik dan op het rode draaiwiel en.......de ronde cirkel in de vloer van het prieel gaat draaien en hierdoor draait, in de linker tunnel van de mijn, het mijnkarretje om.

  • Open weer de plattegrond en reis terug naar de Binnenplaats (Courtyard). 

  • Ga dan rechts weer door de deur, zoom dan weer in op het rioolrooster en daal het riool weer in. 

  • Ga weer door het ronde ventilator gat en ga de mijn weer in en naar de splitsing. 

  • Ga weer de linker mijntunnel in en dan weer vooruit naar achteren en zie...het mijnkarretje staat nu gereed. 

  • Klik dus "Forwards"en.....je stapt in het mijnkarretje, 

  • Klik weer "Forwards" en...geniet van het ritje door de mijn.

Als het ritje teneinde is ben je in de kelder onder het huis van Marcos, maar achter de met de planken dichtgetimmerde poort. Pak de Hamer weer uit je inventory en ram er de planken mee uit de poort. Dit lukt nu wel. Stap dan nog niet door de poort maar draai naar links, via "Move Left". Je ziet nu de heet water boiler. Er zitten 3 rode draaiwielen aan de pijpen.Klik op  het middelste wiel en dan op het onderste wiel en....het fonteintje in de tuin van Marcos loopt leeg en dat vervelende visje zit dan in de boiler.

Draai rechts en stap nu door de geopende poort de wijnkelder in. Klik dan "Back" op de keldertrap en dan 3 keer "Back" en je bent terug in de eetkamer. Draai rechts en  stap de lift weer in. Druk op het liftknopje om weer terug naar boven te gaan. Boven stap je weer uit de lift en ga je de ontvangst hal (Entrance Hall) weer in. In de ontvangst hal draai je naar rechts en ga je via de trap omhoog naar de 1e etage. Ga de Badkamer weer in  en dan via de glazen deuren naar de tuin. In de tuin zoom je weer in op het fonteintje en....er ligt een veer in de nu droge fontein Grijp de Veer...je ziet een visioen van een kraai in een kooi en dan heb je de Kraaienveer in je inventory. Open de plattegrond en reis weer naar de binnenplaats (Courtyard) bij het Gypsy House.

Huis van de Zigeuner;

Klik weer op de trap, loop de trap op en ga weer, rechts, via de deur het huis in. Je bent terug in de kamer met de glazen bol op de tafel. Draai naar links via "Move left" en ga door de smalle blauwe doorgang het achter kamertje in. Op de tafel staat nog steeds die pot te dampen. Combineer nu in je inventory de Antieke Munt (Ancient Coin) met de kaart van de Waarzegger (Fortune Card).In de gaten van de munt lees je welk woord je moet maken op het speelbord. Dat is het woord "Key". Klik weer op de tafel en nu verschijnt het bord weer en er verschijnen letters en bommen in. Tia legt uit dat je 9 keer hetzelfde woord moet maken. Wel...dit is de:

Mijnenveger Puzzel:

Je moet 9 keer het woord Key maken. Helaas zakken de kolommen en ontploffen de bommen waardoor er steeds letters verdwijnen. 

  • Ik moet je eerlijk zeggen dat ik de werking van deze puzzel niet snap.

  • De bommen ontploffen vanzelf en dan verdwijnen er letters en zakken de kolommen.

  • Hoe, en in welke volgorde, je op letters moet klikken, om Key te maken, heb ik niet kunnen ontdekken.

  • Ik ben maar stomweg steeds in het scherm op de letters K, Y, E gaan klikken om ze steeds achter elkaar te zetten. En op de één of andere manier is het gelukt om 9 keer het woord Key te krijgen. 

  • Volgens mij was het gewoon dom geluk dat ik deze rot puzzel opgelost hebt. 

  • Als je 9 keer het woord Key hebt gemaakt dan schuift er een lade open. 

  • Grijp dan uit de lade de Sleutel en klik "Back".

Open de plattegrond en reis nu terug naar het Standbeeld (Statue) in de tuin bij Tia's huis

Standbeeld:

Combineer in je inventory het Groene Juweel (Green Pyramid Gem) met het rare Tandwiel (Strange Object). Je plaatst het groene juweel in het tandwiel. Klik op de sokkel van het standbeeld. Pak dan het Tandwiel met Juweel ( Strange object with Gem) uit je inventory en plaats het in het gat dat in de sokkel van het standbeeld zit en.....het ene oog van het standbeeld gaat open en je grijpt de Bloedsteen (Bloodstone).Open  de plattegrond en ga weer naar het:

Kerkhof (Graveyard)

Klik "Enter Craveyard" op Crypte 3, dus op de rechter crypte. Ga echter niet crypte 3 in. Plaats je cursor nu in de donkere ruimte, links naast de crypte en klik dan "walk Up Stairs". Je beland in een nieuwe cryptruimte. In de vloer zit een gat. Zoom er op in. Pak de Oude Munt (Ancient Coin)  weer uit je inventory en klik deze munt nu in het vloer gat en.....in Crypte 3 schuift nu het altaar weg.Klik 3 keer "Back"  en ga dan Crypte 2 in. In Crypte 2 klik je met je oog op de schedel die in de hoge nis staat. Je zoomt weer in op de schedel. 

  • Combineer nu in je inventory het Mes met het Visblik. 

  • Je maakt het visblik open met het mes. 

  • Klik met je rechtermuisknop dan op het visblik en grijp er dan het Visoog uit. Sluit het scherm. 

  • Pak het Visoog (Fisheye) dan uit je inventory en plaats het in het linkeroog, dus het oog zonder ooglap, van de schedel. 

  • Uit de schedel steken 8 kraaienveren. 

  • Er mist echter een veer want er horen 9 veren te zijn

  • Pak dus de Kraaienveer (Crow Feather) uit je inventory en klik de veer dan tussen veer 5 en 7 op de schedel en...je krijgt weer een visioen, deze keer van een Orb.

Open de plattegrond en reis weer terug naar het:

Huis van Marcos:

Je staat weer in de ontvangst hal en kijkt naar de doorgang naar de lift. Links is echter nog een gang. Klik "Enter Hall" in de linker deuropening. Je beland in de "houten Gang". Ga vooruit en klik dan "Open Door" op de deur onder de stierenkop. Je beland bij een fontein. Links in de hoek ligt een stoel op de grond. Klik "Move Left", aan de linkerrand van het scherm. Je draait naar links en ziet op een schap de Orb staan die je zojuist in je visioen ook hebt gezien. Zoom in op de Orb. Pak de Bloedsteen (Bloodstone) uit je inventory en klik ermee op de Orb en...je krijgt in de Orb dan 4 Symbolen te zien. Onthoud deze 3 Symbolen en de volgorde waarin je ziet. De 4 symbolen zijn: Zwarte stip, Maan met ster, Zon, Andreas Kruis. Reis via de plattegrond weer terug naar het:

Kerkhof (Graveyard):

Ga nu Crypte 3 in via "Enter Graveyard" en "enter Crypt". In Crypt 3 is dus het stenen altaar verschoven. Klik "Enter Crypt Passage",  en je komt onder het altaar terecht en staat voor een hekpoort. Het hek zit dicht. Aan de rechtermuur zie je 3 hendels. Klik op de hendels om er recht voor te gaan staan. Onder de 3 hendels zit een luikje. Klik op het luikje. Het luikje gaat open. Je ziet een schuif met daarop 4 symbolen. Onder de schijf zit een knop. Rechts op de schijf zit een kader

  • De 4 symbolen op de schijf zag je ook in de Orb. Klik in het kader om de schijf te draaien. 

  • Klik nu net zo vaak in het kader als nodig is om het 1e symbool, dat je in de Orb zag, in het kader te draaien. 

  • Dat is dus de Zwarte Stip. Klik dan op de knop. 

  • Klik dan weer in het kader tot je het 2e symbool, de Maan, in het kader hebt staan. Klik dan weer op de knop. 

  • Klik dan weer in het kader tot je de Zon erin hebt staan en klik dan weer op de knop. 

  • Zet dan het Andreas Kruis in het kader en klik weer op de knop. Klik dan op de linker hendel

  • Het luikje gaat weer dicht. De 3 hendels staan in de middelste positie. 

  • Klik 1 keer op de linker hendel om deze helemaal omlaag te zetten. 

  • Blijf af van de middelste hendel. 

  • Klik 2 keer op de rechterhendel om deze in de bovenste positie te zetten. 

Klik "Back" en klik dan "Open Door" op het hek in de poort en het hek gaat nu open en je beland in de kelder van de crypte. Klik 2 keer "Forwards" in de tunnel en...het skelet haalt een hendel over je valt door het valluik omlaag.Recht voor je uit zie je een schuifdeur zenuwachtig heen en weer schuiven. Ga 4 keer vooruit. In de verte zie je dan een "Vreemde Energie Bron". Ga vooruit. Je staat dan bij een soort generator. Rechts is het vervolg van de tunnel (Corridor) . Hou echter je cursor links naast de "generator" en klik dan "Move Left" en ga dan door de poort via "Enter Doorway". Je beland in het:

Ondergrondse Laboratorium:

Op de tafel staat een "Device". Aan de achtermuur, onder de grote ventilator, staat een Computer. Helemaal rechts is de "Exit". Klik op de Computer om er op in te zoomen. Onder de 2 beeldschermen zie je het toetsenbord. Rechts boven zie je een rond sleutelgat. Pak uit je inventory de grote Sleutel, die je met het "9 keer Key game" hebt verkregen, en klik de sleutel in het ronde sleutelgat en......een stem zegt dat de "Opstart procedure" begint. Op het rechter beeldscherm verschijnt nu iets, maar het scherm trilt.  Klik met je pijl nu op het toetsenbord en je komt in de close-up van een beeldscherm. In het beeldscherm lees je de waarde van : Volts ??, Temp ??, AMPS 0.

NB: De waarde die op het scherm bij Volts en bij Temp staat is altijd anders. Als je nu bijvoorbeeld uitzoomt en weer in zoomt en weer op het toetsenbord klikt, dan krijg je andere getallen voor Volts en voor Temp.

Klik 2 keer "Back" en klik dan "Device" op het Device dat op de tafel staat. Combineer in je inventory de Bloedsteen (Bloodstone) met het Laboratoriumflesje (Lab Jar with Solution) De Bloedsteen wordt dan bedekt met Oplossing  e229. Pak de Bloedsteen dan uit je inventory en plaats de steen dan in het compartiment van het apparaat. Klik "Back" en zoom weer in op de Computer en klik weer op het toetsenbord. Je komt weer in het beeldscherm en ziet weer staan: Volts ??, Temp ??, AMPS 0. 

  • De waarde van Volts en Temp is steeds anders en zal bij jouw dus anders zijn dan bij mij. Maar dit is ook niet belangrijk. 

  • Je moet nu de AMPS waarde opgeven en dit is een code die uit 2 tot 4 cijfers kan bestaan. 

  • Deze AMPS code is ook voor elk spel weer anders.

  • Maar de AMPS Code die jij nu moet intoetsen kun je vinden op de laatste bladzijde van het Dagboek van Dr. Benzor die met het originele spel word meegeleverd. 

  • Heb je dus het originele spel niet gekocht, en dus het dagboek niet, dan ben je nu dus vies de lul, want dan kun je de in te voeren code niet achter halen. En dan kun je dus deze game verder niet uitspelen.

  • Heb je wel het Originele spel, maar ben je het dagboek van Benzor kwijt, dan ben je dus ook de lul want dan kun je ook niet achter de, voor jouw, juiste AMPS code komen.

  • Weet je de code wel dan voer je die op het beeldscherm in via je eigen toetsenbord en dan druk je op je Entertoets.

  • Is de code goed dan kom je in het 2e deel van deze puzzel. 

  • Is de code fout dan krijg je een ERROR mededeling.

  • Heb je wel de goede code kunnen intypen  dan typ je in het beeldscherm : Program 23

  • Er start nu een aftel procedure. 

Klik "Back" en verlaat deze ruimte dan via de Exit, rechts. Klik dan "Move Right" in de poort aan de rechter kant van je scherm en ga dan snel, rechts, de Corridor in. Ga vooruit en klik dan, links in het scherm, "Back" en......

  • Een krakende stem zegt dat je het goed gedaan hebt en de Heks verschijnt. 

  • De heks wil dat je haar het Oog geeft. 

  • Pak het Acareous Eye uit je inventory en geef het aan de Heks en...

  • Tia verschijnt en zegt dat de Heks het Kwade is en dat je het Oog niet aan de Heks moet geven. Als Tia is uitgepraat geef je dus het Oog aan Tia en........

De EINDFILM begint. 

De heks word door de Bewakers verzwolgen en jij.....vaart met de roeiboot dit macabere gebied uit en beland weer in de normale wereld.Bekijk de eindfilm op je gemak totdat het Optiescherm van de game verschijnt. Klik dan QUIT, deinstaleer de game en smijt de Cd dan de prullenbak in, want waarom zou je zo'n slecht gemaakte game in hemelsnaam bewaren.......

Einde:

Walkthrough door: Louis Koot