Nancy Drew 14: Danger By Design

2006: Walkthrough door: Louis Koot

Als Nancy zegt dat de dag ten einde is gekomen:

Dit, ( diepe zucht), alweer 14e avontuur van Nancy Drew speelt zich geheel af in Parijs. In opdracht van Amy Grunhild, een vriendin van Nancy's vader, reist Nancy naar Parijs om daar, undercover, te gaan werken in "The Old Windmill Studio". The Old Windmill Studio is een prestigieuze modeatelier, dat onderleiding staat van Minette. De studio is gevestigd in een gerenoveerde molen (Moulin) en is gelegen in Abbesses/Montmartre, de artistieke wijk van Parijs, aan de voet van de Sacre Cour. Minette, de hoofdmodeontwerpster van de studio, is de laatste tijd nogal van de kook. Minette is een jonge Amerikaanse modeontwerpster, maar haar ster is snel rijzende in de wereld van de Haute Couture 
( Haute Couture is heel dure kleding waarvan ik altijd denk....laat maar...ik ga wel naar C&A). 

Maar de laatste tijd is er iets vreemds met Minette aan de hand. Ze verbergt haar gezicht achter een wit masker en heeft last van driftbuien. Ook heeft ze enige werkneemsters, die al heel lang in dienst waren, onlangs ontslagen. Zou het vreemde gedrag van Minette in verband staan met de dreigbrieven die Minette sinds enige tijd ontvangt?  Amy Grunhild is de belangrijkste financier van Minette en Amy maakt zich grote zorgen over het vreemde gedrag van Minette. Minette staat namelijk onder grote tijdsdruk om haar nieuwe lente collectie op tijd af te krijgen, en Amy Grunhild wil natuurlijk dat daarbij geen "klink in de kabel" komt, want  Amy wil wel het nodige rendement op haar investeringen terug zien. Maar de troubles met Minette blijken al snel niet het enige mysterie te zijn waar Nancy voor komt te staan. Er dreigt een groter, en sinister, gevaar. Een gevaar dat zich verborgen houd in de donkere catacomben van Parijs. Catacomben die het gerenoveerde "the Old Mill Studio" verbinden met het meer "donkere" deel van de lichtstad.

Hoofdstuk 1:

Abbesse: 

Heather:

Na een lange vliegreis is Nancy in Parijs gearriveerd en een taxi heeft haar naar "The Old Windmill Studio" gebracht. De molen is omgebouwd tot Minette's House of Design. Nancy stapt de studio binnen en........moet snel bukken om een plant te ontwijken die door een deur naar haar toe wordt gegooid. Het is nogal een spectaculaire binnenkomst, met veel gegil en geschreeuw. 

Het gegil, waarmee Nancy op haar eerste werkdag wordt verwelkomt, is afkomstig van Minette en het meiske dat door de deur naar buiten vlucht,  en blij is dat ze het er weer levend van af heeft gebracht,  is Heather Mckay, Minette's assistente

Wel, de grote Minette heeft je gesommeerd om bij haar te komen, dus laat de baas maar niet langer wachten dan strikt nodig is. Straks is er nog genoeg gelegenheid om hier in het kantoor rond te kijken.   Draai linksom en ga dan vooruit naar de bruine deur, want dat is de deur van het Atelier, waar Minette bezig is om aan haar lente collectie te werken.

NB: treuzel je wel nu om naar Minette te gaan en ga je bijvoorbeeld eerst je eigen werkplek onderzoeken, dan zal Heather je op een gegeven moment sommeren om Minette niet langer op je te laten wachten. Blijf je dan toch nog treuzelen dan kan Nancy gelijk het volgende vliegtuig terug naar de States nemen en is het Game Over

Minette:

Kopje Thee graag, en snel...

Open de bruine deur en stap 1 keer vooruit naar binnen. Het atelier is een grote ronde ruimte met in het midden een soort podium, waar vroeger natuurlijk de molenstenen op rond draaiden, nu gebruikt Minette het om er allerlei spullen op te zetten die ze gebruikt in haar modeontwerpen.

 Omdat het een ronde ruimte is krijg je hier binnen niet alleen de gewone linksaf en rechtsaf pijlen maar ook schuinepijlen om vooruit te gaan. Maar nu draai je gelijk rechtsaf via de korte rechtsaf pijl en....Nancy ontmoet nu haar nieuwe bazin, de volkomen geflipte Minette:

Ik bedoel maar.....iemand die zich de hele tijd achter zo'n idioot masker verbergt die moet toch wel volkomen geflipt zijn. Minette blijkt een nogal pinnige bazin te zijn. Ze "verwelkomt" Nancy maar waarschuwt ook gelijk dat Nancy het niet in haar hoofd moet halen om aan de paspop de gaan zitten friemelen waarop zij bezig is om de nieuwe jurk van de "First Lady" te ontwerpen. Jawel....met de "First Lady" wordt inderdaad de vrouw van de Amerikaanse President bedoeld. Je moet Minette een paar antwoorden geven en hierbij maakt het geen fluit uit welke antwoordoptie je kiest.

Terwijl Minette tegen je praat let je even op of Minette linkshandig is of rechtshandig. Denk er om dat je voor Minette staat, dus haar rechts is voor jouw links. Je merkt op dat Minette rechtshandig is want ze is aan het tekenen met haar rechterhand. Minette wenst dan dat je een kopje thee voor haar gaat zetten. Niet zo maar een kopje ordinaire thee....nee een kopje speciale thee. En hiermee is het "gesprek" dan afgelopen. Vanzelf staat je dan voor Minette.

Kijk nog even naar Minette. Draagt Minette een rok of een broek? Minette heeft een broek aan. Zit Minette nu te neuriën of is ze stil. Minette zit nu niet te neuriën. Rechts voorbij Minette zie je 3 kale paspoppen staan. Je krijgt er de schuinrechtsafpijl naar toe. Klik nu 4 keer de schuinrechtsafpijl en je gaat 4 keer vooruit en ziet dan de Theebar rechtvooruit staan.

Ga nu rechtvooruit naar de Theebar en je bent er dan vanzelf op ingezoomd. Ok....Bovenop de richel staan 15 busjes. In elke bus zit een bepaald soort kruidenthee. Op het komfoortje staat een ketel met kokend water en links staat de theepot en een theekopje. Tegen het komfoortje staat het boekje met instructies, en die moet je absoluut even doorlezen. Grijp dus het boekje met instructies en blader dan door naar de 3e pagina en de 4e pagina. Bladeren doe je door op de ezelsoor rechtsonder te klikken.  Blader dus door naar de 3e pagina. Lees de 3e pagina en blader dan door naar de 4e pagina. Lees de 4e pagina. Op de 3e en de 4e pagina lees je wat je allemaal moet weten om vandaag voor Minette de juiste thee te bereiden.

Op pagina 3 lees je:

Op Pagina 4 van de instructies lees je:

Ok...je hebt nu alle informatie die je nodig hebt om nu voor Minette een lekkere kop thee te gaan brouwen.  Minette's favoriete kleur is rood en ze heeft het cijfer 10 gekozen. Minette is vandaag rechtshandig en ze draagt een broek en ze neuriet niet. Weliswaar heeft Minette zojuist een woede aanval gehad maar dat geld nu niet omdat ze als kleur rood heeft gekozen. Via deze gegevens kom je er dus achter welke kruiden je in de ketel moet gooien.

NB: Minette zal de thee pas gaan proeven als je het Atelier weer verlaten hebt. Pas dan zul je er achter komen of je het juiste kopje thee hebt gebrouwen. Heb je verkeerde thee gebrouwen dan zal Minette je sommeren om het overnieuw te gaan doen. Je moet dan onmiddellijk terug naar de theebar om dan opnieuw de thee te gaan brouwen. Doe je het dan weer verkeert dan is het "Game Over".

Zoom uit de Theebar. Nancy zet het kopje thee op de theebar. Draai rechtsom. Je kijkt dan naar de deur van het atelier. Ga echter nog niet het atelier uit. Rechts in je scherm zie je nu ook het lage houten podium staan waarop de "First Lady" paspop staat, waar je van Minette dus moet afblijven. Ga 2 keer vooruit via de schuine pijl en zoom dan 2 keer in op de paspop. O....."Je zit toch hoop ik niet met je vieze tengels aan mijn paspop?", vraagt Minette op dreigende toon. Nee...Nee ....haast Nancy zich te zeggen. 

Zoom uit en ga weer 1 keer vooruit. Je bent terug bij Minette. Draai rechts, via de rechtsafpijl. Je staat nu voor het grote ronde podium. Bekijk de spullen die op het grote ronde podium staan. Je ziet een oranje barkruk, een groene emmer, een oranje wieldop en een blauw olievat. Alle deze 4 items hebben dus ronde vormen. Prent dit in je geheugen.

Draai terug links. Je ziet de naaimachine en de 3 kale paspoppen weer. Ga weer 2 keer vooruit en je staat weer vlak voor het rode bankstel en de glazen salontafel. Draai je nu om via de omdraaipijl, onderaan het scherm. Je kijkt dan terug naar de 3 kale paspoppen en ziet nu 3 grote ronde stenen schijven, die op een richel, tegen de muur aan staan. De 3 schijven zijn beklad met rode verf.

Zoom in op de 3 schijven. Vanzelf vraagt Nance aan Minette wat er in hemelsnaam is gebeurt met deze schijven, maar Minette vindt zichzelf te hoog om een ondergeschikte fatsoenlijk antwoord te geven. Ik zei toch al dat het bitch is. Zoom uit en draai je weer om via de omdraaipijl en ga weer 1 keer vooruit naar de glazen salontafel. Draai links. Op de salontafel ligt een tijdschrift.

Grijp het tijdschrift en lees dan het "Minette the Masked" artikel door. Klik met je handje op de rechter pagina om naar de volgende 2 pagina's te bladeren en lees daar over de oude paspop van Minette die ze Carol heeft genoemd. Dat is dus de paspop waarop Minette de jurk voor de "First Lady" aan het ontwerpen is. Zoom 2 keer uit als je het artikel hebt doorgelezen. Je ziet dan de Theebar weer . Ga nu niet naar de Theebar maar vooruit via de schuinepijl en dan rechtdoor naar de deur van het atelier. Open de deur en stap er door het kantoor binnen.

Onmiddellijk als Nancy nu, vanuit het atelier, het kantoor weer binnen stap wordt ze terug geroepen door Minette en vanzelf beland je dan bij Minette terug in het Atelier.  Minette zegt dat de thee precies goed was en dat het haar heerlijk heeft gesmaakt. Minette geeft nu Nancy de opdracht om naar de vlooienmark in het Square Du Vert Galant Park te gaan. Hiertoe moet ze de metro nemen naar station Pont-Neuf. Minette toont Nancy nu de 4 items die op het ronde platform staan. Wat ze wil is dat Nancy dezelfde 4 items gaat kopen, maar dan mooier en nieuwer. Minette geeft aan Nancy hiertoe 20 euro en een mandje om de spullen in te doen.

NB: heb je echter verkeerde thee gemaakt dan sommeert Minette je nu, als je uit het atelier gaat, om een nieuw bakkie thee te gaan brouwen. Keer dan als de bliksem terug naar de theebar en doe het hele thee gedoe dan overnieuw. Zorg dan nu wel dat je het juist doet want een 3e kans krijg je niet meer. Verlaat dan het atelier en, als je dan nu wel de juiste thee hebt gezet, roept Minette je alsnog terug om Nancy de opdracht te geven om de 4 items te gaan kopen.

Grijp het mandje en vraag dan aan Minette nog even wat nu toch precies de bedoeling is. Ongeduldig als de bitch is snauwt ze Nancy nog een keer toe dat Nancy precies dezelfde 4 items moet gaan kopen als die er op het podium staan, maar dan nieuwer. Ok....draai  2 keer rechts en ga terug naar de deur, open de deur en stap het kantoor weer binnen.

Repareer de Plotter:

Je kijkt dan naar de blauwe voordeur. Draai linksom tot je voor Nancy's bureau. Ga vooruit naar het bureau. 

Klik op het computerscherm, of op de muis, en je beland in de computer. 

Mooie screensaver hoor.....blijkbaar was ene Sonny hier ook. Ok...er staan 3 pictogrammen op het bureaublad van de computer en daar kun je op klikken. Klik eerst even op "Jane's Game Portal". Je kunt echter de games nu nog niet spelen want om toegang te krijgen dien je een login name en een wachtwoord in te typen. En die weet je nu nog niet. Bekijk dus de "To Do List". Dit is dus het lijstje met taken die Nancy moet gaan uitvoeren. Nancy's opdrachten zijn:

Zoom uit als je de lijst gelezen hebt. Lees de e-mail door op "Mail" te klikken. Lees alle mailtjes door. In 1 van de mailtjes lees je dat iemand, aan de vorige assistent van Minette, geld aan bied om het geheim achter Minette's masker te verklappen. In het laatste mailtje lees je dat de Geheime Dienst van Amerika het atelier grondig zal komen inspecteren in verband met het bezoek van de "First Lady" die haar nieuwe jurk zal komen passen.

Als je zowel de To Do list en de mailtjes hebt gelezen dan zoom je 2 keer uit. Je staat dan weer voor het bureau. Links onder het bureau zitten 3 lades en daar staat ook Nancy's telefoon. Zoom in op de lades. Open de bovenste lade. Er liggen een paar "Kringle"chocolade repen in maar ook een blauw kladblok. Grijp het kladblok uit de lade. Het kladboek is volgekalt met tekeningetjes van Sonny Soon. Sonny Soon is een karakter die Nancy in één van haar eerdere avonturen ook al is tegengekomen en hij blijkt de laatste assistent van Minette te zijn geweest. Blader door het kladblok, en neem vooral notie van de tekeningetjes betreffende Paspop Carol en wat Sonny daarover schrijft in de tekstballonnetjes. "Carol" en "Rude".Het lijkt erop dat Sonny niet zo gecharmeerd was van die paspop. Blader door naar de laatste pagina. Op de laatste pagina van het kladblok zit de gebruiksaanwijzing voor de "skard 2-DV8" plotter geplakt. Lees deze gebruiksaanwijzing goed door en neem vooral notie van de diverse instellingen die je onderaan getekend ziet staan.

NB: Zodra je de Plotter hebt gerepareerd zal de telefoon op Nancy's bureau gaan rinkelen. Je dient dan als een speer naar Nancy's bureau te gaan om de telefoon op te nemen. Treuzel je te lang dan wordt Nancy onmiddellijk door Minette ontslagen. Dit zal meerdere keren in het spel voorkomen. Dus als je in de studio bent en je hoort Nancy's telefoon rinkelen dan dien je als de gesmeerde bliksem de telefoon op te nemen. Je krijgt echt maar heel weinig tijd om dit te doen en die gestoorde Minette en die vervelende Heather maken je gek met hun gegil dat je de telefoon moet opnemen.

Zoom 3 keer uit. Ok....1 van Nancy's taken is dus het repareren van de Plotter. Draai 4 klikken naar rechts. Je staat dan rechtvoor de Plotter. Het is een groot uitgevallen inktjetprinter waarmee Minette's ontwerpen kunnen worden afgeprint op papier.

...De telefoon op Nancy's bureau gaat nu rinkelen en onmiddellijk gilt Minette, vanuit haar atelier, dat je als de donder de telefoon moet aannemen. Je moet nu snel wezen want als je niet snel genoeg de telefoon opneemt dan wordt Nancy onmiddellijk ontslagen.  Zoom snel nog een keer uit de plotter en draai dan snel linksom naar Nancy's bureau. Zoom weer in op de linkerkant van het bureau en  zoom dan in op de telefoon. Grijp de hoorn van de haak en.....ene Lynn Manrique meld zich en zij wil graag met Minette praten over ene Noisette Tornade. Klik op één van beide antwoord mogelijkheden en bemoeit Heather zich ermee en vertelt dat Minette de komende 6 weken echt niet te spreken is. Lynn breekt dan het gesprek af. 

Zoom 2 keer uit de telefoon en draai dan iets naar links. Aan de muur, tussen de blauwe voordeur en Nancy's bureau, staat een laag kastje. Op het kastje staan 3 boxen.

Klik even op de grootste van de 3 boxen. Heather gilt echter dat Nancy er met haar fikken van af dient te blijven. Zoom dus maar weer uit en draai door naar links, tot je de grijze bank ziet staan. Voor de grijze bank staat de glazen salontafel en daar ligt een stapeltje tijdschriften op. Zoom in op de tijdschriften en grijp dan het bovenste tijdschrift. Lees het artikel over Hugo Butterly door, waarbij je dan ook doorbladert naar de volgende 2 bladzijden. Zoom 2 keer uit als je het artikel gelezen hebt. Draai verder naar links, naar Heather die aan haar bureau zit te typen. Klik met je vraagtekencursor op Heather om haar nu van alles en nog wat te vragen.

Stel Heather alle vragen die je maar kunt stellen. Dus vraag over de Oude Windmolen, over het Masker van Minette, over Dieter von Schwesterkrank en over de rode verf in de studio. Je kunt niet over Noisette Tornade vragen. Wellicht kan dat later. Minette vertelt je het een en ander en bied zelfs aan om de foto's bij die Dieter von Schwesterkrank te gaan ophalen, maar Nancy wil dit niet. Als je alles hebt gevraagd wat je maar kunt vragen dan sluit je af met "Talk to you later".

Draai terug naar rechts naar de blauwe voordeur. Ga nu vooruit naar de blauwe voordeur en.....iemand schuift een enveloppe onder de deur naar binnen. Grijp de enveloppe. Het is een brief voor Minette en Heather zegt dat je het maar moet openen. Dus open de brief. Het is een dreigbrief en Nancy leest het hardop voor. Heather vertelt nu dat Minette, al vanaf April, regelmatig dit soort dreigbrieven ontvangt, en ook dreigende telefoontjes. Heather zegt dan ze deze briefjes altijd opbergen in de Dododoos die op het lage kastje staat. Vanzelf ben je dan nu ingezoomd op die Dodobox. Dat is dus de doos waar je eerder niet aan mocht komen.  Vraag nog even aan Heather: "May I keep this letter" of "Should I give this letter to Minette", maar Heather antwoord dat je de brief in de Dodobox moet doen en dat gebeurt dan vanzelf. Heather vertelt dan verder dat de Dodobox een speciaal soort slot heeft maar dat niemand de box mag openen.

Ok....het is de hoogste tijd om de rest van de To Do lijst te gaan afwerken. Het maakt niet uit in welke volgorde je nu verder gaat. Of je gaat eerst de spullen voor Minette kopen, of je gaat eerst de foto's ophalen bij Dieter von Schwesterkrank en deze dan afleveren in Café Kiki bij die Jean Michel Traquenard. De volgorde waarin je de rest van de To List afwerkt maakt niets uit.

Ga dus nu naar de blauwe voordeur, open de voordeur en je beland vanzelf in het Metrostation van Abbesses. De Metrokaart komt groot in je scherm.

Op de kaart zie je de haltes waar je naar toe kunt reizen in rode letters en omkadert. Klik op de halte waar je naar toe wilt reizen en vanzelf zul je daar dan terecht komen. We gaan nu eerst maar de foto's ophalen bij die Dieter von Schwesterkrank, dus klik op de halte Rue Du Bac en je beland vanzelf bij

Rue Du Bac:

Dieter von Schwesterkrank:

Vanzelf ben je beland, na de reis met de metro, in het appartement van Dieter von Schwesterkrank in de Rue Du Bac. Ga vooruit naar Dieter, of draai rechts of links. Vanzelf ga je met Dieter praten. Dietertje is nogal vol van zichzelf. Antwoord met dat je op zoek bent naar Dieter von Schwesterkrank en dat je de foto's voor Minette komt ophalen. Dietertje zegt dat ie nog geen tijd heeft gehad om de foto's te ontwikkelen. Geef één van de beide mogelijke antwoorden en Dieter vraagt dan of je zelf enig verstand hebt van het ontwikkelen van foto's of film. Zeg Nee of Ja en Dieter legt dan het een en ander uit en wijst je de deur van zijn donkere kamer.

Draai rechtsom naar het aquarium dat in de boekenkast staat. Zoom in aan de rechterkant van het aquarium. Er staat een zwart boekje tegen de rechterkant van dit vak. Grijp dit boekje. Het is een instructieboek voor het goed ontwikkelen van foto's.

Lees dit instructieboek zeer goed door. Maak desnoods aantekeningen want je mag het boekje niet mee de donkere kamer in nemen. Neem vooral goed nota van de volgorde en van de diverse tijden die je moet aanhouden. Zoom dan uit en draai je dan om via de omdraaipijl. Je staat dan nu recht tegenover de deur met de Rode lamp. Ga vooruit naar de deur. Dieter waarschuwt nog om toch vooral zeer voorzichtig te zijn in de donkere kamer. Het kan daar Boem gaan doen. Open de deur en stap de donkere kamer binnen.

De Foto's ontwikkelen:

De donkere kamer van Dieter is schemerig verlicht door rood licht en het is blijkbaar ook Dieter's badkamer. 

Je staat voor de badkuip en links zie je het toilet. Rechts aan het toilet zit de spoelknop. Onthoud dit.

Draai rechts en je staat voor de Ontwikkeltafel. Links staat het grote vergrotingsapparaat.

 En je ziet drie bakken waarin je de foto straks in moet doen. Boven het Fixeer bad zit de lichtknop om het rode licht aan en uit te doen.

Je mag dit van mij gaan doen hoor en je mag van mij ook allemaal papiertjes op je scherm gaan plakken die dan de plaatsen markeren waar de aan/uit knop van het vergrotingsapparaat is, en van de 4 bakken en de lichtknop. Ga je echter fout dan is het BOEM want de hele zaak zal dan ontploffen en moet je de "Second Chance" gebruiken om het opnieuw te proberen. Wil je deze moeilijke manier toch uit proberen dan is hier wat je moet doen:

1: De Moeilijke manier:

Je moet het bovenstaande dus 4 keer uitvoeren en alles in het pikkedonker doen. Je mag geen enkele keer verkeert gaan. Klik je per ongeluk op een verkeerde plek dan heb je alle kans dat je een fles met chemicaliën omgooit en dan ontploft de hele boel en is het Game Over. Heb je 1, 2 of 3 foto's goed maar ga je bij de volgende de fout in dan kun je helemaal overnieuw beginnen met foto 1. Er is echter een veel simpele manier om de 4 foto's kant en klaar in een enveloppe in je bezit te krijgen, zonder dat je dit gelazer in het pikkedonker hoeft te doen. Het enige dat je hiervoor hoeft te weten is de precieze plek van de lichtknop.

2: De Makkelijke Manier:

Je kijkt weer naar het aquarium van Dieterboy. Draai linksom naar Dieter. Praat weer met Dieter en vraag hem nu alles wat je hem maar kunt vragen. Dieter heeft niet zoveel sympathie voor die Jean Michel Traquenard aan wie je de foto's moet afleveren. Verder ervaar je dat, althans volgens Dieter, Heather verliefd op Dieter is. Vraag Dieter ook naar zijn relatie met Minette. Dieter en Minette waren tot voor kort een item maar Minette heeft de relatie verbroken. Als je alles hebt gevraagd dan zeg je gedag.Draai linksom naar het kleine ronde tafeltje, dat bij de badkamerdeur, tegen de muur aan staat. Op het tafeltje staat een houten knikkerspeeltje en een digitale fotocamera.

Zoom in op het tafeltje. Je kunt dus even met de knikkerbaan spelen door op de knikker te klikken die onderop de knikkerbaan ligt. Je kunt dit herhalen tot je er groen en geel van ziet. Grijp echter de digitale fotocamera. Dieter vraagt of je de camera wil lenen. Dat wil Nancy wel, dus zeg ja en zoom uit. Je hebt nu dus Dieter's digitale fotocamera in je inventory. Draai weer linksom, naar de deur links van de openhaard en verlaat Dieter's appartement via die deur.

Je beland weer op de Metroplattegrond. Wel....je moet de foto's afgeven aan die Jean Michel Traquenard en die is te vinden bij Café Kiki in Hotel de Ville. Reis dus naar Hotel de Ville e vanzelf sta je dan voor Café Kiki. Loop vooruit en je beland bij:

Hotel de Ville:

Jean Michel Traquenard

Wel....het kan dus zijn dat Nancy het nu te laat vindt om verder te gaan. Gebeurt dit dan beland je dus vanzelf in de volgende dag. Gebeurt dit niet dan ga je nu gewoon verder. Ik ga nu in ieder geval toch eerst naar Jing Jing, dus klik op de Metrokaart op de halte Place Monge:

Place Monge:

Jing Jing:

Op de Metroplattegrond klik je nu op de halte Place Monge en vanzelf reis je daar naar toe en vanzelf beland je dan in het appartement van Jing Jing. Jing Jing staat in haar keuken aan de keukentafel in een schaal te roeren. Loop verder door naar Jing Jing:

Ok....kijk even op je gemak rond in de keuken. Je zult de grote eettafel zien, de voordeur, de dubbele keuken deuren en een klein wit tafeltje waarop Jing Jing's telefoon staat.

Op de eettafel ligt een krat. Telkens als er een nieuwe dag is begonnen zal er een nieuw krant op deze tafel liggen. Lees altijd eerst de krant even door. Soms geeft de krant je een belangrijke aanwijzing. Lees nu dus ook even de krant. Nu heeft de krant als hoofdartikel een verhaal over een tekort aan Munt in Parijs. Dus ga naar de eettafel en grijp de krant en klik op het artikel over "Mint" om dit groot in je scherm te krijgen. Lees het artikel door. Je leest dat er een groot tekort dreigt aan "Mint" (Munt) en dat de telers van munt proberen om de prijs ervan op te drijven. Parijzenaars betalen op dit moment tot wel 5 euro voor een takje munt op de zwarte markt.

Op het kleine witte tafeltje, links naast de dubbele deuren, staat de telefoon. Er ligt nu ook een tijdschrift op dat tafeltje. Zoom in op het tafeltje en grijp het "Utne" tijdschrift. Open het en lees het artikel over Zu door. Zu blijkt een autoriteit te zijn op het gebied van de Parijze ondergrondse tunnels. Zu is ook een eigenheimer. Op de laatste bladzijde staat het telefoonnummer van Zu vermeld, 01011614560. Vanzelf zal dit telefoonnummer vanaf nu beschikbaar zijn . Leg het tijdschrift terug als je het artikel hebt doorgelezen.

Als je zelf de dag wilt veranderen:

Wellicht vindt je het nuttig om zelf van dag te veranderen. Dat kan dus ook maar waarschijnlijk zal het nooit nodig zijn dat je dit zelf doet omdat Nancy zelf altijd zal aangeven wanneer het voor haar te laat op de dag is geworden en dan wordt je via de Metroplattegrond altijd vanzelf naar de keuken van Jing Jing gebracht en beland je vanzelf in de volgende dag. Maar wil je het toch zelf doen dan doe je het zo:

Verlaat Jing Jing's appartement via de voordeur en reis dan, via de plattegrond naar metro halte Point Neuf. 

Hoofdstuk 2:

Point Neuf:

Koop de juiste spullen:

Je bent in het Square Du Vert Galant Park. Je staat voor een groot stenen kruis. Ga vooruit en zoom dan 2 keer in op het kruis. Het is een gedenkteken voor de Onbekende Soldaat en je bent ingezoomd op de datum. Er ontbreekt echter een cijfer in de datum, 1940-5 lees je. Onthoud deze datum of beter...schrijf het ergens op. Zoom 2 keer uit.

Ok...het park is rond. Op diverse plekken staat een kunstwerk in het park dat je nader kunt bekijken. Ook zitten er 3 verkopers in het park en bij deze verkopers de items kopen die je voor Minette moet aanschaffen.  De verkopers noemen steeds een prijs. Het is mogelijk om af te dingen op de prijs maar als je kiest voor het laagste bedrag dan zul je toch het hoogste bedrag moeten betalen. Het beste kun je maar steeds beleeft blijven en kiezen voor de optie: "Would you take......?"  Dan heb je de meeste kans dat de verkopers jouw lagere bod zullen accepteren. De spullen die je koopt worden vanzelf opgeslagen in het mandje die je van Minette hebt gekregen.

Als je voor het kruis staat dan draai je naar links. Gelijk in de hoek zie je het kraampje van de 1e verkoper al staan. Dit is het kraampje van Malika, de gesluierde verkoopster.

Malika:

Ga vooruit en klik dan met je vraagteken op Malika. Je bent dan vanzelf ingezoomd op de spullen die Malika in de verkoop heeft. Als je met je handje op de spullen klikt dan vertelt Malika wat het is en de prijs die ze er voor vraagt. Je kunt dan kiezen of je het ding wel of niet wilt kopen en ook kun je dan kiezen om af te dingen. Koop bij Malika nu de 3 Groenen Ringen.

Klik met je handje op de 3 groene ringen. Malika wil er 15 euro voor hebben maar dat vindt je echt te veel. Dus vraag: "Would 8 euros be okay?" en Malika verkoopt je de 3 groene ringen voor 8 euro. Zoom uit en nadat Nancy afscheid heeft genomen van Malika draai je om via de omdraaipijl. Volg het pad 2 keer vooruit, langs het kruisbeeld. Het pad gaat dan linksaf, maar rechts staat hier de "Visfontein". Zoom even in op de fontein en klik dan op de rode knop om er water uit te laten spuiten. Zoom weer uit en draai links en volg het pad weer 1 keer vooruit. Draai links en je ziet Marchand zitten in het gras.

Marchand:

Ga vooruit, draai links en je bent ingezoomd op de spullen die je bij Marchand kunt kopen. Klik hier op het Blauwe Filmblik.

Marchant vraagt er maar liefst 84 euro voor, maar zo gestoord is Nancy niet. Vraag dus: "Would you take 21 euros instead?" en Nancy krijgt het blauwe filmblik voor maar 21 euro. Zoom uit en.....Marchand vraagt nu of Nancy wat euro's wil bijverdienen door voor hem een paar schilderijen na te maken. Hij wil je 15 euro voor elk goed nageschilderd schilderij betalen.

NB: Je hoeft dit schilderen voor Marchant nu niet te doen. Het is echter wel handig als je nu wat extra geld probeert te verdienen, maar je kunt dat ook later nog wel doen indien het nodig blijkt te zijn dat je geld nodig hebt. Je kunt net zo vaak schilderen als je zelf wilt, dus je kunt zoveel geld verdienen als je maar wilt.

Het is handig als je nu tenminste 2 verschillende schilderijen gaat naschilderen zodat je een extra 45 euro verdient. Zeg dus "Yes. please" en je moet de Mona Lisa na schilderen.  Je moet dus de linker tekening precies inkleuren zoals de rechter tekening. Doop dus je penzeel steeds in de juiste kleur en klik dan in de linker tekening op de plekken die je met die kleur moet inkleuren. Vanzelf zal Nancy aan Marchand vragen of het goed is als je de hele tekening hebt ingekleurd. Dus vraagt Nancy dat niet dan heb je de tekening niet helemaal goed ingekleurd.

Als je de Mona Lisa klaar hebt dan vraagt Marchant of je nog een tekening wilt doen. Zeg weer Ja en je kunt dan kiezen uit weer de Mona Lisa of een pot met bloemen. Kies de pot met Bloemen want dit brengt meer op. De bloemen is wel meer werk maar levert ook meer op. Kleur dus ook de bloemen juist in en Nancy zal vanzelf weer vragen of het goed is. Hou er dan nu maar mee op. Je kunt hier altijd weer terug komen om nog meer te gaan schilderen als mocht blijken dat je nog meer geld moet verdienen.

Zoom uit, ga vooruit, draai rechts en je ziet, aan het einde van het park, de kraam van Monique staan. Ga vooruit en klik dan met je vraagteken op:

Monique:

Weer ben je gelijk ingezoomd op de spullen die Monique in de verkoop heeft. Koop bij Monique de Oranje verkeerskegel en de Lavalamp. Koop de verkeerskegel voor 8 euro en de lavalamp voor 15 euro en zoom dan uit. Draai je om via de omdraaipijl. Nancy heeft nu 211 euro in haar beursje zitten, dus ze heeft 45 euro verdient en er 29 uitgegeven. 

Goed...je hebt alle spullen voor Minette en hopelijk zal Minette er content mee zijn. Maar daar kom je pas achter als je de spullen aan Minette geeft. Nancy heeft ook de foto's ontwikkeld en aan Jean Michel gegeven en ze heeft bij Jing Jing de enveloppe opgehaald. Eigenlijk heeft ze dus nu al haar taken gedaan. Laten we dus maar terug gaan naar de studio. Loop dus terug door het park naar de voorkant, bij het kruis, en klik dan vooruit door de 2 poorten. Je beland vanzelf weer op de Metroplattegrond. Reis dus naar Halte Abbesses.

Abesses:

Kantoor:

De modeontwerpen voor Rhuterford:

Loop naar de blauwe voordeur van de Old Windmill Studio, open de deur en stap naar binnen. Je bent dus terug in Heather's en Nancy's kantoor en onmiddellijk gaat de telefoon op Nancy's bureau rinkelen. Minette en Heather beginnen gelijk te gillen dat Nancy als de bliksem die telefoon moet opnemen. Dus treuzel niet en schiet als een speer naar Nancy's bureau en neem de telefoonhoorn van de haak. Ben je te traag dan vliegt Nancy de laan uit.

Ok....als Rutherford weer heeft opgehangen dan zoom je een keer of 3 uit en draai je om naar de tekentafel die aan de muur, rechts naast de deur van het atelier, staat.

Als je als laatste het Herfst-outfit klaar hebt dan zoom je een paar keer uit. Draai links en ga naar de deur van het Atelier. Voor je echter de deur kunt openen verteld Heather dat je weinig succes zult hebben om Minette te spreken te krijgen. Dat dweil van een Minette is momenteel helemaal geobsedeerd door een internet game en ze weigert om ook maar iets anders te doen voordat ze de hoogste score in die game heeft behaald.

Trek je echter niets aan van wat Heather zegt en open toch maar de atelierdeur. Stap het Atelier binnen en ga naar Minette, aan de andere kant van het ronde podium. Inderdaad staat Minette via haar laptop heel geobsedeerd een online game te spelen. Klik met je vraagteken op Minette maar Minette wuift je weg. Herhaal het nog een paar keer maar Minette reageert helemaal niet meer. Ga terug naar het kantoor en ga met Heather praten.

Je krijgt nu een aantal opties waarover je met Heather kunt praten. Dat kan allemaal later ook nog. Dus zeg nu alleen maar: "Minette is so into that online game, she won't even talk to me". Heather vraagt dan of Nancy goed is in computerspelletjes. Geef 1 van beide antwoorden en Heather doet de suggestie dat Nancy, onder Minette's naam, op haar computer dat online gaat spelen en om dan de hoogste score te gaan behalen. Minette zal dan denken dat zij zelf de hoogste score heeft behaald en ophouden met spelen.

Ga dus naar Nancy's bureau en zoom in op het computerscherm en klik dan op "Jane's Games Portal". Je moet dus een Loginnaam en een wachtwoord intypen. Nancy vraagt aan Heather of zij weet welke loginnaam en wachtwoord Minette gebruikt, maar Heather weet het niet. Wel...je zult dus zelf even moeten nadenken en gokken. Maar denk even terug aan het kladblok van Sonny, dat in de bovenste la van Nancy's bureau ligt. Sonny heeft in dat kladblok een hoop tekeningetjes van paspop Carol getekend en daarbij steeds "Rude" gezet. Vul bij Loginname nu CAROL in en druk op ENTER. Vul als wachtwoord RUDE in en druk op ENTER en.... je beland in:

Jane's Game Portal: Model Match:


De enige game die je nu kunt spelen is de game "Model Match". Dit is de game die Minette nu ook zit te spelen. Je bent ingelogd als CAROL, dus als Minette. Klik eerst even op het vraagteken om de Regels van de game te lezen en klik dan op Model Match om in het spel te komen.

Heather gilt dan dat je nu als de bliksem naar Minette moet gaan, voordat die besluit om jouw hoogste score te willen verbeteren. Ga dus weer door de Atelierdeur het Atelier binnen en naar Minette, aan de andere kant van het rode podium. Klik weer met je vraagteken op Minette en nu geeft Nancy de 4 items af die je in het park hebt gekocht. Heb je nu verkeerde items dan laat Minette je dit op haar eigen onbeschofte wijze merken, maar als je gekocht hebt wat ik je hebt gezegd dat je moest kopen dan plast Minette bijna in haar broek van opwinding over de spulletjes die je voor haar hebt gekocht. Ze bonjourt Nancy dan weer naar buiten. Kijk even op het ronde podium en zie dat je 4 items daar nu ook op staan.

Ga terug naar het kantoor. Zodra je weer het kantoor bent binnengestapt gilt Minette, door de intercom, dat Jing Jing moet komen. Ze heeft Jing Jing opgebeld maar die neemt de telefoon niet op. Dus Nancy krijgt nu de opdracht om Jing Jing te gaan ophalen en als de sodemieter hier naar het atelier te brengen. Geen paniek....ga nu eerst weer rustig met Heather praten. Zeg eerst: 'Here's that envelope I picked up from JJ". Nancy geeft dan vanzelf JJ's envelop aan Heather. Vraag dan verder alle vragen en ervaar waarom die stomme Heather voor bitch Minette blijft werken. Je krijgt tussendoor nog een voorbeeld van hou bitchy die Minette is. Zeg dan dag tegen Heather en verlaat de studio via de blauwe voordeur. Reis met de metro naar:

Place Monge: Appartement van Jing Jing:

Je beland vanzelf weer in Jing Jing's keuken. Jing Jing staat nog rustig in haar potje te roeren, achter haar keukentafel. Ga naar Jing Jing en praat met haar en zeg: "Minette needs you at her studio. In fact, she's been screaming for you. Literally". JJ is niet onder de indruk en weigert naar de studio te gaan. Ze wil eerst haar chocolade koekjes gaan bakken. Prima meid die JJ. Zeg echter: "But if I go back there without you, Minette"ll fire me". Wel...jammer dan...Nancy bied nu aan om voor JJ de koekjes te bakken als JJ nu onmiddellijk vertrekt naar de studio. Dat wil JJ wel maar ze zegt dat, als ze bij de studio is ze dan eerst zal opbellen om te vragen of Nancy de koekjes dan klaar heeft. Zo niet dan zal ze linea recta terug keren. Zeg dus: "Just go, please".

Jing Jing toont nu de spullen die ze op de keukentafel heeft uitgestald en legt uit wat er dient te gebeuren. Ze zegt echter ook dat Nancy eerst een vers takje munt moet zien te krijgen en dat er geen bruine suiker meer is. De bruine suiker kan Nancy echter vervangen door een melassemengsel. Een takje munt zal moeilijk worden daar er een groot tekort is aan verse munt (zoals je in de krant hebt kunnen lezen). Jing Jing verdwijnt dan.

Verkrijg een vers takje Munt:

Ok...eerst moet je dus een takje munt zien te verkrijgen. Draai je om en verlaat het appartement via de voordeur en reis met de metro naar Pont Neuf. Loop het park weer in en ga naar Marchant. Zoom in op Marchant en je ziet dat ie nu nieuwe spulletjes te koop heeft. Zeg eerst "Wel, let's see" en bekijk dan even de spullen. Een van de items is een kookboekje, dat midden onder op de toonbank ligt. Klik daarop en je ervaart dat het een boekje is waarin je kunt lezen door welke andere ingrediënten je bepaalde ingrediënten kunt vervangen als je een ingrediënt niet hebt. Marchant vraagt 8 euro voor dit boekje dus zeg: "Would 4 euros do the trick?" en Nancy krijgt het boek voor 4 euro.

Zoom uit, draai je om via de omdraaipijl, draai dan links en ga naar de kraam van Malika. Klik met je vraagteken op Malika of op haar kraam en je ziet dat Malika nu o.a een takje Munt in de aanbieding heeft. Malika vraagt er echter 50 euro voor en je kunt het kopen voor 36 euro. DOE DIT NIET....er is een veel goedkoperen manier om aan een takje Munt te komen. Zeg dus nee en zoom uit. Verlaat het park en reis naar Hotel de Ville.

Je bent terug bij Café Kiki. Loop naar de deuren van het café en je bent terug bij die arrogante Jean Michel Traquenard. Vraag: "Do you think I could order somethink?". Wel...dat kan maar Nancy zal deze keer haar bestelling zelf moeten betalen. Zeg "Okay by me" en Traquenard roept de ober. Bestel weer het ijsje, dus zeg: "May I please have the creme de glace". De ober brengt het ijsje maar haalt het deksel er nog niet af. Nancy moet eerst de 5 euro betalen. Links naast het bord staat een klein grijs schaaltje. Kiki op het grijze schaaltje om te betalen en je kunt gaan eten.. Café Kiki serveert het ijs altijd met een takje munt. Klik op het ijs en het takje munt komt omhoog. Klik het takje munt naar je inventory. Nancy smikkelt het ijs weer op. Je kunt dan nog wat met Traquenard praten over Jing Jing. Doe dat en zeg dan gedag en reis terug naar Place Monge.

NB: het kan weer zijn dat Nancy het nu weer te laat vindt en dan ga je dus vanzelf terug naar Jing Jing en bent dan in Dag 4 of in Dag 3 beland. Maakt niet uit. Ga gewoon verder met de walkthrough.

Terug in de keuken van Jing Jing loop je door naar de keukentafel. Loop dan, rechts van de keukentafel, door naar het fornuis. Rechts naast het fornuis staat een grote grijze keukenkast. Zoom er op in en open dan de kast. Op de plank in de kast staat, links, een pot Melasse. Grijp de Melasse en stop de pot in je inventory. Ook staan er wat boeken in de kast. Grijp ze. Het zijn 2 boeken voor een elektricien en Nancy vraagt zich af wat Jing Jing hiermee moet. Zoom 3 keer uit en draai je om via de omdraaipijl. Ga nu, via de schuinepijl, naar de keukentafel en je bent ingezoomd op de spullen voor het:

Koekjes Bakken:

Links zie je de snijplank. Begin er mee om nu eerst even je inventory te openen, via de "hamer/steeksleutel". Klik in het inventoryscherm op het Oog om alleen de spullen te zien die je kunt bekijken. Klik dan op het boekje dat je zojuist bij Marchant hebt gekocht en lees dan even de regel over de Bruine Suiker. Je leest dat je de Bruine Suiker kunt vervangen door 1/2 kopje Witte Suiker en 1 theelepel Melasse. Klik het boek weer. Sluit je inventory. Open gelijk weer je inventory. Je ziet nu weer alle spullen staan. Pak nu de Munt uit je inventory en klik dan op de snijplank. Vanzelf hakt Nancy de Munt fijn. Pak nu de pot Melasse uit je inventory en plaats de pot voor de Beslagkom op de tafel. Het ziet er dan zo uit:

Lees nog even het Recept dat op de rand van de Beslagkom steekt. Klik het Recept weer weg als je het hebt gelezen. Je bent klaar om te beginnen. Je pakt steeds de juiste spullen op en klik ze dan in de Beslagkom. Vanzelf worden de spullen dan geroerd in de beslagkom.

Je leest dat je nu gereed bent om de koekjes te gaan bakken. Klik met je handje op de bakplaat en helemaal vanzelf worden de koekjes nu in de oven gebakken. Zijn de koekjes echter niet plat met omgekrulde randen dan heb je het verkeert gedaan en zul je overnieuw moeten beginnen. Zo moeten de koekjes er uit zien:

Zoom uit de koekjes en....de telefoon gaat rinkelen. Je moet nu even snel wezen want als je treuzelt dan zwijgt de telefoon weer en kun je niet met Jong Jing praten. Ga 1 keer vooruit, richting de voordeur, en zoom dan in op de telefoon. Grijp de hoorn en praat met Jing Jing die vraagt of de koekjes al klaar zijn.. Zeg: "They sure are" en Jing Jing wil dan dat Nancy vertelt hoe de koekies eruit zien. Nancy doet dat en Jing Jing vindt het geweldig en zal nu dus naar Minette gaan. Zoom 2 keer uit de telefoon.  Verlaat Jing Jing's appartement via de voordeur en reis nu weer met de Metro naar:

NB: Zien bij jouw de koekjes er niet zo uit als op de afbeelding hierboven, maar zijn ze bol en rond, dan gaat de telefoon ook wel over maar dan beschrijft Nancy dus de foute koekjes en wordt Jing Jing boos. Je krijgt dan nog 1 kans van Jing Jing om het goed te doen. Daarna is het Game Over.

Abbesses:

Studio/Kantoor

Ga via de blauwe voordeur de studio weer binnen en....uiteraard gaat Nancy's telefoon weer rinkelen en gilt Minette dat je die verdomde telefoon moet opnemen. Dus als een speer naar Nancy's bureau en grijp de telefoonhoorn van de haak. De vent die zich meld wil Minette spreken. Zeg dat dit niet mogelijk is en de man blijft aandringen. Wel....zet de man in de "wacht" of blijf zeggen dat ie Minette niet kan spreken en vanzelf verbreekt de man de verbinding. Dit was de vent die steeds de dreigtelefoontjes naar Minette pleegde. Zoom uit de telefoon.

NB: Je kunt ook tegen de vent zeggen dat je even gaat kijken of Minette er is. Vraag dan of de vent even wil blijven hangen en ga naar de deur van het atelier. Minette, of Heather, heeft echter een Niet Storen briefje op de atelierdeur geplakt dus Nancy durft echt niet naar binnen. Vanzelf zal Nancy dan het telefoongesprek afbreken.

Draai je om naar Heathers bureau en zie......die vervelende Heather is er nu niet. Dus grijp je kans nu Heathertje afwezig is. Draai verder door naar het Dodobox kastje, dat tussen Nancy's bureau en de voordeur staat. Zoom in op het kastje en klik met je handje op de:

De Dodobox komt schuin in je scherm te zweven. Klik met je rode loepje op de bovenzijde van de Dodobox en ....je beland in de:

Dodobox puzzel:

We beginnen dus in het:

Er liggen 4 dreigbrieven in de Dodobox, 2 rode, 1 zwarte en 1 paarse. Klik op de dreigbrieven en open ze dan om ze te lezen. Zoom dan steeds 2 keer uit om de brief terug te doen in de box en grijp de volgende brief. Lees eerst de 2 rode en de zwarte brief en als laatste de Paarse. Nancy merkt dan dat de letters van de Paarse dreigbrief van een ander type zijn dan de letters van de rode en de zwarte dreigbrieven. Als je alle dreigbrieven hebt gelezen dan zoom je een paar keer uit om de Dodobox weer te sluiten.

Ga naar Heather's bureau en zoom er op in. Links naast Heather's toetsenbord ligt een paars/rode map. Grijp de map en open de map. In deze map staan Heather's modeontwerpen. Bekijk ze en zoom dan weer een paar keer uit. Ga naar Nancy's bureau en zoom weer in op de plek waar Nancy's beeldscherm staat. Aan de plank, links naast het beeldscherm, hangt nu een roze briefje. Grijp het en lees het. Het is van Heather en ze vraagt Nancy om voor haar een opgezette papagaai te gaan kopen. Zoom een paar keer uit en verlaat de studio door de blauwe voordeur. Reis weer naar:

Point Neuf:

Loop door naar het kruis, draai links en ga vooruit naar Malika's kraam, draai rechts, ga vooruit en draai dan weer rechts. Je kijkt nu over het tussenpad naar Marchant maar je ziet ook Dieter von Schwesterkrank zitten op één van de bankjes.

Loop nog een keer vooruit en Nancy roept naar Dieter. Dieter staat op en rent haastig weg. Maar hij laat enige spullen achter op het bankje en je bent vanzelf op het bankje ingezoomd. Dieter heeft een krant en een gele "knoop" op het bankje laten liggen. Grijp de krant en lees dan het In Memoriam artikel over Noisette Tornade door. Noisette Tornade is de vrouw waar die historicus Lynn Manrique over opbelde. Je leest dat Noisette Tornade de vorige eigenaresse was van de Moulin, waar nu de studio van Minette is. Ook lees je dat Noisette in de 2e Wereld Oorlog als vertaalster voor de Duitsers heeft gewerkt maar dat ze eigenlijk een spion van de Geallieerden was. Van 1973 tot 1995 was Noisette de Directeur van Publieke werken van Parijs.

Zoom uit de krant en grijp nu die gele "knoop". Het blijkt echter een zakhorloge te zijn. Het horloge staat op 3 uur. Stop het in je inventory. Zoom uit en draai je om en ga nu dan naar Marchant. Zoom weer in op de spullen van Marchant. Marchant heeft nu een blauwe papagaai te koop. Koop de papagaai voor 15 euro. Klik dan op de zwarte doos die ook op Marchant's tafel staat. Nancy vraagt wat dit voor doos is. Marchant vertelt dat het een Decoder uit de 2e Wereld Oorlog is maar dat ie het wil verkopen. Nancy dringt aan maar Marchant wil de decoder niet verkopen. Hij wil de decoder alleen ruilen voor een fles oude wijn. Marchant wil de decoder aan Nancy geven in ruil voor een fles Moutan Fouette 1968. Zoom uit en verlaat het park en reis naar:

Rue Du Bac:

Dieter von Schwesterkrank:

Bij binnenkomst constateert Nancy dat Diertje bezig is in zijn donkere badkamer. Draai dus links en ga vooruit naar de badkamerdeur. Klop op de deur en door de deur praat Nancy dan met Dieter. Ze verteld dat ze in Dietertje in het park heeft gezien en dat ie daar de krant en zijn zakhorloge heeft laten liggen. Die krant hoeft Dieter niet terug. Over het zakhorloge vertelt hij dat het eigenlijk een soort sleutel is waarmee een geheim paneel kan worden geopend. Dat paneel ziet rechts naast zijn aquarium. Draai je om en ga vooruit naar Dieter's aquarium. Draai dan iets naar rechts zodat je voor het muurpaneel staat, rechts van het aquarium. Je ziet dat er een indeuking in het paneel zit.

Ga vooruit naar het paneel. Pak Dieter's zakhorloge uit je inventory en plaats het dan in de indeuking in het paneel. Het paneel klapt open en je ziet nu 9 zakhorloges. Je bent in de:

Horloge Puzzel:

Nummer de horloges, van linksboven naar rechtsonder, 1 t/m 9. Als je het ene horloge gaat veranderen dan verandert ook een ander horloge weer. Er zijn nu 2 manieren om er voor te zorgen dat je alle horloges op 3 uur krijgt

Nancy meld aan Dieter dat de geheime passage is open gegaan en Dieter geeft haar toestemming om het te gaan onderzoeken.

De Geheime Gang:

Ga 1 keer vooruit de geheime gang in. Gelijk rechts zie je een Spin zitten. Zoom in op de spin. Je zou nu even een foto van de spin kunnen maken, met Dieter's digitale camera. Dit hoef je niet te doen, maar het is wel even een goede oefening om het gebruik van de camera onder de knie te krijgen. Later in de game moet je voor Dieter wat foto's gaan maken, dus dan is het handig als je weet hoe dat moet.

Zoom dus in op de spin. Pak dan Dieter's digitale camera uit je inventory. De camera vult je scherm. Klik, rechtsboven, op de witte knop en je keert terug naar de spin. Je cursor is nu de zoeker van de camera. Zorg dat je de spin precies in het midden van de zoeker hebt staan en druk dan af door je linkermuisknop in te drukken. Je keert terug in het camerascherm. In het scherm van de camera zie je nu de zojuist gemaakte foto. Je kunt de foto deleten of houden. Wil je de foto houden dan zoom je gewoon uit. Wil je de foto deleten dan klik je op de Delete knop en dan op de Yes of op de No knop. Al naar gelang je besluit. Ik raad je aan om de foto van de spin te behouden.

Zoom uit de camera en uit de spin en ga verder 6 keer vooruit door de geheime gang. De gang loopt dood maar er zit een metalen deurtje in de muur. Op het deurtje staat het Hazelnoot Symbool.  Zoom in op het deurtje en open het deurtje dan. O...je moet dus een getalcode invoeren. Zoom in op het cijferslot. Nancy leest vanzelf de inscriptie hardop voor: "The year when our dispear ended. the year when my dispear began". De aanwijzing voor de code staat op het kruisbeeld in het park. Het einde van de 2e Wereld Oorlog, dus 1945. Zet dus 1945 in het cijferslot en.....het display schuift naar achteren en er komt een rood boek omhoog.

Grijp het boek en open het. Op de eerste linker pagina zit een roosterpapier. Grijp het roosterpapier. Het verdwijnt naar je inventory. Op de rechterpagina zie je een foto van de M380 Codeerder/Decodeerder. Klik op de letters onder de foto. Nancy zegt dat het een code is. Blader door naar de volgende 2 pagina's. Op de rechter pagina zit een brief. Klik op de brief en lees hem door. De brief heeft meerdere bladzijden, dus blader steeds door naar de volgende bladzijde. In de brief lees je hoe het M380 Codeer/Decodeerapparaat moet worden gebruikt. Lees vooral de opmerking op de 2e pagina, bij de 3 rode sterretjes. Daarin lees je dat de namen van Parijze Metrohaltes als codewoorden werden gebruikt. Dit is een belangrijke aanwijzing voor een latere puzzel

Zoom een paar keer uit. De brief wordt terug in het boek gedaan. Draai je om via de omdraaipijl en loop terug door de gang. Aan het einde open je de geheime deur en stap je Dieter's zitkamer weer in. Dietertje is nog steeds druk bezig in zijn donkere badkamer. Je kunt weer op de badkamer klikken om met Dieter te praten, maar dit is hiervoor nog niet het juiste moment. Laten we eerst de papagaai maar naar Heather brengen. Dus verlaat Dieter's appartement en reis weer naar:

Abbesses:

Ga door de blauwe voordeur weer de studio binnen en.....Minette komt gillend uit haar atelier gerend. Iemand heeft Minette een doos chocolaatjes gestuurd en daar is Minette gek op. Maar.....helaas....toen ze de doos opende kwamen er 9 Kakkerlakken uit en die zwermen nu alle 9 door het atelier. Of Nancy die 9 kakkerlakken maar even wil gaan vangen. Vraag: "What exactly do you want me to doe?" of zeg "Maybe you should just call an exterminator". Minette is echter tegen het doden van levende dingen en wil dat Nancy de kakkerlakken levend gaat vangen. Vraag voor de form nog even "And if I were to...refuse?" Wel....dan krijg je de zak. Vanzelf beland je dan in het atelier en zie je de chocoladedoos op de vloer liggen en je ziet de kakkerlakken naar alle richtingen weg rennen. Grijp de Chocoladedoos.

Ok...Grijp de Chocoladedoos. Je ziet dat er 9 chocolaatjes in de doos hebben gezeten, dus er zijn 9 kakkerlakken te vangen. Die pest beestjes zijn klein en razend snel. Als je een kakkerlak ziet dan moet je er zeer snel met je handje op klikken. Nancy grijpt dan de kakkerlak en stopt het dan vanzelf in de chocoladedoos. Terwijl je op jacht bent naar de kakkerlakken vindt je ook nog 2 belangrijke aanwijzingen. Je zult namelijk een brief vinden van Lynn Manrique met daarin haar telefoonnummer. En op Minette's bureau ligt ook een brief die belangrijk is. Maar als je goed je best doet in de Kakkerlakken Jacht dan zul je deze twee brieven vanzelf vinden. Ok...laten we maar beginnen met de:

Kakkerlakken Jacht:

Ga eerst linksom door het atelier. Als je bij Paspop Carol bent gekomen, die nu een rode jurk draagt, dan zie je een paar dozen staan. Die dozen staan tegen het bureau van Minette aan.

Er zal een kakkerlak over de vloer kruipen en die kakkerlak gaat vanaf het bureau naar achter die dozen. SNEL....Klik onmiddellijk met je handje op die kakkerlak. Je zult het diertje waarschijnlijk niet gelijk vangen maar je zoomt dan wel in op de vloer achter de dozen en hier kun je dan nog die kakkerlak vangen. Maar er ligt hier ook een Brief op de grond.

Grijp de brief. Er zit een geel briefje van Heather op. Klik dit gele briefje weg en Nancy leest de brief. Het is een brief van die Lynn Manrique. Scrol, via de omlaagpijl, naar het einde van de brief en je ziet het telefoonnummer van Lynn Manrique. Klik op de brief om hem in je inventory te stoppen en het telefoonnummer zal vanaf nu in je telefoonlijst op je Zippy Calling kaart beschikbaar zijn. Ok....Als je er niet was geslaagd om hier nu de eerste Kakkerlak te vangen dan heeft het geen zin om hier te blijven wachten. Zoom dus uit en loop door naar Minette's bureau. Op het bureau krioelt ook 1 kakkerlak rond en ook op het bureau ligt een brief.

Probeer als een speer die kakkerlak te grijpen. Lukt het niet dan geeft dat voor nu niet. Grijp in ieder geval de brief en....het staat vol met letters en deze letters zijn van hetzelfde type als je hebt gezien in de paarse dreigbrief en Nancy concludeert nu dat die paarse dreigbrief door Heather is gemaakt.

Ok...tot zover kon ik je helpen met de Kakkerlakken jacht want het ging mij erom om je te de weg te wijzen naar deze 2 brieven. Vanaf nu ben je op je zelf aangewezen om alle 9 kakkerlakken te vangen. Het is echt niet zo moeilijk. Je moet domweg snel reageren zodra je een kakkerlak in de smiezen krijgt. Loop steeds linksom door het atelier en dan weer rechtsom. Blijf dit herhalen tot je alle 9 kakkerlakken hebt gevangen. Is dat gelukt dan ga je naar de deur en probeer je het Atelier te verlaten.

Die imbeciel van een Minette ramt de deur echter onmiddellijk dicht. De mafkees weigert om Nancy uit het atelier te laten voordat ze er van overtuigt is dat Nancy echt werkelijk alle 9 kakkerlakken heeft gevangen. Ze zegt ook dat Nancy de kakkerlakken niet mag doden maar moet loslaten in het park. Nancy moet dan van Minette hardop tellen hoeveel kakkerlakken ze in de doos heeft en braafjes doet Nancy dit. Maar....Nancy verzucht wel dat ze dit maar een rotbaan vindt. Ok...Je mag dan het atelier uit. Dus open de deur weer en stap het kantoor weer binnen.

Wel....slaaf Heather is nog niet terug, dus je kunt de papagaai nog niet afgeven. Dus laten we die kakkerlakjes maar even kwijt zien te raken. Verlaat de studio weer via de blauwe voordeur en reis nu weer naar:

Point Neuf:

Je kunt gewoon in de ingang van het park blijven staan. Open je inventory en pak de chocoladedoos eruit en Nancy schud vanzelf de kakkerlakken eruit. Wat nu? Zeg....weet je nog dat artikel over Minette, dat je gelezen heb in het tijdschrift dat in het atelier op de glazen salontafel ligt? Toen je dat artikel las zij Nancy dat ze er op de foto's bij dat artikel ook de 3 ronde stenen schijven zag staan, zonder de rode verf erop. Dat artikel was geschreven door Jean Michel Traquenard. Nancy wil wel wat meer over die ronde schijven te weten zien te komen. Draai je om, verlaat het park en reis naar Hotel de Ville:

Hotel de Ville:

Loop weer door het terras van Café Kiki op en je bent weer bij Jean M. Jean M blaft je toe wat je nu weer van hem wilt. Zeg: "The picture of Minette that was in the june issue of GlamGlam---was it cropped, do you remember?". Jawel...de foto was dus bewerkt. "Do you know anything about the stones that are in the background of that picture. They almost look like dials?"

Nee...Jean M weet niets van die 3 stenen, maar hij zegt dat hij alle foto's nog, origineel, in zijn PDA heeft zitten. Jean M vertelt dat de eigenaar van Café Kiki heeft gezegd dat Jean M hier niet langer op het terras kantoor kan houden. Nu heeft de eigenaar van Café Kiki ook een groot probleem. Er is net een bus met schoolkinderen gevarieerd en al die kinderen willen een ijsje. Helaas heeft de ijsman van Café Kiki nu net zijn lunchpauze, dus er is niemand om de ijsjes te bereiden. Jean M wil Nancy zijn foto's wel laten zien maar alleen als Nancy de ijsjes voor de eigenaar van Café Kiki wil bereiden. De eigenaar zal Jean M hier dankbaar voor zijn en dus zal Jean M hier mogen blijven zitten. Wel....ga hier mee akkoord en je beland in de ijsjespuzzel

IJsje graag....en snel:

De eigenaar van Café Kiki vertelt aan Nancy wat de bedoeling is en Nancy somt even op welke ingrediënten ze tot haar beschikking heeft.

Er zijn 7 verschillende sorbets, maar het hoeft niet te zijn dat je ze alle 7 moet maken. Het kan zijn dat je een sorbet meerdere keren moet bereiden. Heb je een sorbet klaar dan klik je op de bel. Dit zijn de Sorbets:

Als je alle sorbets hebt gedaan keer je vanzelf terug bij Jean M en hij toont je dan de foto met de 3 ronde stenen schijven. Bekijk goed die 3 schijven op de foto.

Je ziet de 3 schijven nu zonder rode verf. Er staan Romeinse cijfers op. Op elke schijf wijst een rood pijltje één van de Romeinse cijfers aan. Noteer deze 3 Romeinse cijfers. Van links naar rechts: IX (9), V (5), III (3). Zoom uit en neem afscheid van Jean M. Reis nu weer terug naar:

Abbesses:

Even wat mensen opbellen:

Ga weer door de voordeur naar binnen. Heathertje is weer terug en zit er weer lustig op los te typen. Ga dus praten met Heather. Vanzelf geeft Nancy nu de papagaai aan Heather. Zeg dan: "Why did you write Minette that threatening letter?". Heather ontkent dit in eerste instantie, dus geef één van beide mogelijke antwoorden en Heather geeft het dan toe. Ze vraagt of je het net aan Minette wilt vertellen dat zij die paarse dreigbrief heeft gestuurd en vanzelf is het gesprek dan afgelopen.

NB: Je kunt Minette, als je op enig moment met haar gaat praten,  gaan vertellen dat Heather één van de dreigbrieven naar haar heeft gestuurd. Heather zal dan uiteindelijk door Minette worden ontslagen. Je moet zelf maar weten of je dit wilt gaan doen. Het is voor de rest van de game van geen belang of Heathertje blijft of niet.

Ga naar je eigen bureau en zoom in op de telefoon. We gaan even met een paar mensen bellen. Allereerst met Zu. Bij Jing Jing heb je het "Utne" tijdschrift doorgelezen en daarin het artikel over Zu. Zu is een expert betreffende de Parijze Catacomben en nu Nancy dus in de geheime gang van Dieter is geweest wil ze daar meer van weten, met name over dat Hazelnoot Symbool dat op het deurtje staat. Bel dus Zu op door zijn nummer in te toetsen.

Zu denkt dat je Jing Jing bent, maar Nancy helpt hem snel uit die droom. Ze vraagt Zu dus naar dat Hazelnoot Symbool. Nu blijkt Zu helemaal gek te zijn van Jing Jing.Ttja...wie zou dat niet zijn. Zu wil Nancy wel het een en ander over de catacomben vertellen maar alleen als Nancy hem een papiertje van Jing Jing weet te bezorgen met daarop door Jing Jing geschreven "Zu my love Jing". Als Nancy dat papiertje heeft dan moet ze gaan naar metrohalte Denfert Rocherau om daar dan de catacomben in te gaan. Ze moet dan het papiertje achterlaten bij het gebeente van Magdaline Cemetry.

Nadat je met Zu hebt gesproken toets je het Zippy Calling Card nummer in en dan bel je die Lynn Manrique op. Nancy stelt zich voor en vraagt of ze Lynn enige vragen betreffende Noisette Tornade mag vragen, en dat mag. Ok...je kunt Lynn nu een hele bende vragen vragen. Doe dat ook en sla geen vraag over. Stel Lynn alle vragen die je haar maar kunt vragen. De volgorde waarin je dat doet, doet er niet zo veel toe. Zorg dat Lynn verteld over de romance tussen Noisette en Hans Schwesterkrank, over Noisette tijdens en na de 2e Wereld Oorlog, over de kunstwerken die Noisette tijdens de oorlog voor de Nazi's heeft verborgen en over de laatste woorden van Lyn: "Red left....green". Als je gewoon alle vragen netjes afwerkt dan krijg je alle informatie vanzelf van Lynn te horen. Als je dan uiteindelijk alles hebt gevraagd wat je maar kon vragen dan neem je afscheid en verlaat je de studio weer via de blauwe voordeur. Op de Metroplattegrond wordt dan nu een nieuw halte gezet waar je naar toe kunt reizen en dat is halte Denfert Rochereau. Reis daar nu echter nog niet naar toe want eerst moet je nu die foto bij Jing Jing aftroggelen. Reis dus nu weer naar:

Place Monge:

Speel een spelletje Hangman met Jing Jing:

Ga naar Jing Jing in haar keuken en praat met haar. Zeg: "I just talked to this huge fan of yours. He'd really really like your autograph". Maar Jing Jing is als de dood om haar handtekening zomaar aan iemand te geven. Dring nig even wat aan via één van de twee mogelijkheden maar Jing Jing peinst er niet over. Jing Jing vraagt dan weer of Nancy een potje Hangman wil spelen. Zeg deze keer dat je dat wilt, dus zeg: "That'd be great" en je beland in het Hangman Scherm

Ok....onderaan staan de letters waar je op moet klikken. Het is niet de bedoeling dat je wint. Het is de bedoeling dat je verliest, maar wel dat Jing de woorden "Zu my love Jing" op het papiertje schrijft. Klik dus achtereenvolgens op de letters: Z, U, M, Y, L, O, V, E, J, I, N, G en....deze zin is dan door Jing Jing op het papiertje geschreven maar je verliest het spelletje.

Nancy vraagt dan of zij het papier mag hebben en dat mag. Jing Jing scheurt het stuk papier van het blok. Klik erop om het op te bergen in je inventory. Zeg tegen Jing Jing dat je er genoeg van hebt en zeg dan gedag. Draai je om en verlaat Jing Jing's appartement en reis nu naar:

Denfert Rochereau:

Catacomben:

Vanzelf betaald Nancy de 5 euro entree. Elke keer dat je hier naar toe gaat kost het je 5 euro, dus je moet er wel voor zorgen steeds voldoende geld in je beursje te hebben.

Recht voor je staat de gedenksteen met daarvoor een schedel op een pilaartje. Loop dus vooruit en Nancy zegt dat ze nu bij de Schedel van Magdaline is. Pak het hangman briefje uit je inventory en klik ermee op de schedel en Nancy plaatst het briefje in de schedel. Ok...nu weer die Zu opbellen, dus je moet terug naar 1 van de 2 telefoons waarmee je kunt bellen. Het dichtsbij is de telefoon van Jing Jing, dus verlaat de Catacomben en reis terug naar:

Place Monge:

Loop dee keuken weer in maar ga niet praten met Jing Jing. Zoom in op de telefoon die op het kleine witte tafeltje staat en bel Zu op. Zu heeft het briefje al opgehaald en nu verteld hij Nancy iets over hoe ze in de echte Catacomben kan geraken. Nancy moet terug naar de Magdaline Schedel om die schedel nu te openen. In de schedel zit dan een rode knop waar Nancy dan op moet drukken. Zu waarschuwt wel dat de tunnels voor een groot deel onder water staan, dus Nancy heeft een Wetsuit nodig. Ook waarschuwt Zu dat de politie in de tunnels zal zijn.  Zoom uit de telefoon en verlaat het appartement weer. Reis nu naar:

Point Neuf:

Ga het park in en naar Marchant.  Kijk even of Nancy nog wel voldoende euro's in haar beurs heeft. Ik denk het wel, maar als dat niet zo is, verdien dan nu eerst een bende geld bij door voor Marchant een boel tekeningen te gaan inkleuren. Zoom weer in op Marchant en koop het duikpak (Wetsuit) bij hem voor 63 euro. Zoom dan uit en ga naar Monique, achter in het park. Klik weer met je vraagteken op Monique en koop bij haar nu het Frans-Engels Woordenboek voor 30 euro. Monique wil er echt 30 euro voor hebben, dus afdingen heeft deze keer geen zin en je hebt het woordenboek straks hard nodig. Als je zowel het duikpak als het woordenboek hebt gekocht dan verlaat je het park weer en reis je weer naar Denfert Rochereau.

Hoofdstuk 3:

Denfert Rochereau:

Catacomben:

Vanzelf betaald Nancy de 5 euro entree. Elke keer dat je hier naar toe gaat kost het je 5 euro, dus je moet er wel voor zorgen steeds voldoende geld in je beursje te hebben.

Recht voor je staat de gedenksteen met daarvoor een schedel op een pilaartje. Loop dus vooruit en Nancy zegt dat ze nu bij de Schedel van Magdaline is. Pak het hangman briefje uit je inventory en klik ermee op de schedel en Nancy plaatst het briefje in de schedel. Ok...nu weer die Zu opbellen, dus je moet terug naar 1 van de 2 telefoons waarmee je kunt bellen. Het dichtsbij is de telefoon van Jing Jing, dus verlaat de Catacomben en reis terug naar:

Place Monge:

Loop de keuken weer in maar ga niet praten met Jing Jing. Zoom in op de telefoon die op het kleine witte tafeltje staat en bel Zu op. Zu heeft het briefje al opgehaald en nu verteld hij Nancy iets over hoe ze in de echte Catacomben kan geraken. Nancy moet terug naar de Magdaline Schedel om die schedel nu te openen. In de schedel zit dan een rode knop waar Nancy dan op moet drukken. Zu waarschuwt wel dat de tunnels voor een groot deel onder water staan, dus Nancy heeft een Wetsuit nodig. Ook waarschuwt Zu dat de politie in de tunnels zal zijn.  Zoom uit de telefoon en verlaat het appartement weer. Reis nu naar:

Point Neuf:

Ga het park in en naar Marchant.  Kijk even of Nancy nog wel voldoende euro's in haar beurs heeft. Ik denk het wel, maar als dat niet zo is, verdien dan nu eerst een bende geld bij door voor Marchant een boel tekeningen te gaan inkleuren. Zoom weer in op Marchant en koop het duikpak (Wetsuit) bij hem voor 63 euro. Zoom dan uit en ga naar Monique, achter in het park. Klik weer met je vraagteken op Monique en koop bij haar nu het Frans-Engels Woordenboek voor 30 euro. Monique wil er echt 30 euro voor hebben, dus afdingen heeft deze keer geen zin en je hebt het woordenboek straks hard nodig. v Als je zowel het duikpak als het woordenboek hebt gekocht dan verlaat je het park weer en reis je weer naar:

Denfert Rochereau:

Catacomben: 

A: Metro Tunnel

NB: Even iets vertellen over dit deel van de Catacomben. Zoals Zu al vertelt heeft lopen er politieagenten door de tunnels. Nancy mag niet worden ontdekt door die agenten. Zodra je merkt dat de smerissen op Nancy toe komen dan duik je de dichtstbijzijnde diepe poort in die hier op diverse afstanden van elkaar in de tunnel zijn. Je merkt dat er politie op Nancy afkomt lopen als je stemmen hoort die Frans praten. Zodra je die stemmen hoort ga je Nancy verschuilen in zo'n diepe poort en wacht je tot de stemmen voorbij zijn gelopen ben dan kun je weer veilig verder.

Vanzelf betaald Nancy weer de toegangsprijs. Loop weer door naar de Schedel van Magdaline. Klik weer met je handje op de schedel en....deze keer klapt de hersenpan van de schedel open en, precies zoals Zu vertelde, komt er een rode knop tevoorschijn. Klik op de rode knop en.......vanzelf draait Nancy rechts en zie je dat de echte ingang naar de Catacomben nu open gaat. Ga 2 keer vooruit de donkere tunnel in. Je komt terecht in een Metrotunnel.

Er ligt een plank over de rails waarover je naar de overkant kunt gaan. Doe dat niet meer draai rechtsom via de rechtsaf pijl. Je kijkt dan door de metrotunnel en ziet verderop weer een plank over de rails liggen. Ga nu verder 5 keer vooruit door deze eerste metrotunnel en draai dan links. Je staat voor de tweede plank die over de rails ligt. Ga over de plank naar de overzijde en draai dan links. Ga weer 1 keer vooruit en draai rechts en ga dan vooruit door de diepe poort en.....je bent dan nu in:

B: Riolen:

Loop vooruit en draai dan rechts. Je staat bovenaan de stenen treden. Klik vooruit om het stinkende riool water in te stappen. Nancy doet nu vanzelf eerst de Wetsuit aan en dan staat ze tot haar middel in het stinkende water. Loop nu vooruit, de tunnel in, tot je niet verder kunt. Op de muur staat, in een omhoogpijl, een grote 2 geschilderd en je ziet een ladder omlaag het water in verdwijnen. Onder in je scherm verschijnt Nancy's zuurstofmeter.

Ok....Je krijgt nu de Omlaagpijl, dus Nancy moet onderwater duiken. Nancy heeft echter alleen een wetsuit aan maar ze heeft geen zuurstoftanks. Dus zodra Nancy onderwater is moet je haar zuurstofmeter in de gaten houden. Die zuurstofmeter loopt snel leeg en als ie leeg is verzuipt Nancy. Save nu eerst je Game zodat je altijd vanaf dit punt weer opnieuw kunt beginnen. Ik raad je aan om nu ook steeds veel te saven, want als je steeds van de "Second Chance" gebruik moet maken zul je behoorlijk in de war raken. Save dus telkens maar als ik zeg dat je moet saven. Ok...hier gaan we.

Duik nu hier, via de Omlaagpijl, onder water. Nancy zwemt vanzelf naar de bodem en de eerste riool buis in. Ga 1 keer vooruit. Je zwemt de buis uit en bent in een verdeelzaal. Rechtvoor je zie je de openingen van 2 buizen. Ga daar niet naartoe maar zwem nu schuin naar rechts via de schuinrechtspijl en zwem dan 2 keer vooruit naar de buis recht voor je.

In de buis ga je 1 keer vooruit en dan draai je rechts. Je ziet nu een draaiende ventilator. Voor de ventilator ligt een Wijnfles en die wil Nancy hebben.

Dus zwem vooruit en grijp de Wijnfles. Het is een fles Moutan Fouette 1968, precies de wijn die Marchant wil hebben voor de codeerder. en klik de wijnfles naar je inventory. Je hebt bijna geen lucht meer. Draai om via de omdraaipijl en ga nu terug naar waar je begonnen bent via: 1 keer vooruit, links en dan 6 keer vooruit. Bij de Pijl met de 1 zwemt Nancy dan vanzelf terug omhoog en vult haar zuurstofmeter weer vol met lucht. Je bent dus terug waar je ook bent begonnen. Draai je om via de omdraaipijl en je ziet de grote 2 weer op de muur staan.

Voor je nu weer omlaag duikt raad ik je aan om je Game nu te Saven en noem je save game dan "Riool heb wijnfles". 

Ok....Duik weer onder en zwem dan weer door de eerste buis de verdeelzaal in. Zwem nu echter rechtdoor en dan de onderste buis in.

Ga 1 keer vooruit in de onderste buis en draai dan rechts.Je kijkt nu een min of meer vierkante buis in. 

Ga 1 keer vooruit en draai dan weer links. Je hangt nu voor een "Patrijspoort" en ziet kleinere pijpjes.

Zwem door de "patrijspoort" en dan nog 1 keer vooruit. Draai dan weer rechts. Je ziet nog meer pijpjes. 

Ga 1 keer vooruit en draai weer links. Je hangt weer voor een "Patrijspoort". Maar nu zie je 1 enkele gebogen pijp.

Zwem 2 keer vooruit door de "patrijspoort". Linksonder en rechtsonder zie je dan 2 halfronde openingen. 

Zwem door de rechtse opening en volg dan gewoon de Gele Pijlen naar een Muurgat.

Zwem door het muurgat en...je bent in een grotere ruimte en ziet weer 2 muur gaten. Zwem naar en door het verste muurgat.

Als je door het verste muurgat bent gegaan dan draai je links en zwem je nog 2 keer vooruit. Rechtsonder zie je dan een gemetseld gat. Zwem daar door en.....je ziet een Ladder die omhoog een dikke pijp in gaat. Op de muur staat hier een vette Omhoogpijl geschilderd.

Snel...zwem vooruit en vanzelf klimt Nancy via de ladder de dikke buis in en krijgt ze weer lucht. Klim nu via de Omhoogpijl 5 keer omhoog en Nancy beland boven in een tunnel. Je hebt voorlopig het einde van de zwempartij bereikt....voorlopig.  In de muur, recht voor je zit weer zo'n Metalendeurtje met het Hazelnoot Symbool, precies zoals in de geheime gang van Dieter..

Ga vooruit naar het deurtje. Open het deurtje. Weer zie je een cijferslot. Zoom er op in. Nancy leest de inscriptie weer hardop voor maar ze snapt er niet veel van. Je leest de namen van 4 Metrostations: Europe, Pont Neuf, Blanche en Château Rouge. Denk nu terug aan de brief die in het rode boek zit dat je gevonden hebt in Dieter's geheime gang. In die brief las je dat namen van metrostations gebruikt werden als een soort code. Je hebt dit rode boek met de brief erin in je inventory, dus je kunt het nog eens nalezen. Je moet dus nu weten aan welke metrolijnen deze 4 stations gelegen zijn. Je moet je dus even de metroplattegrond voor de geest halen en dan even kijken aan welke metrolijnen deze 4 stations liggen.

Je ziet dus dat

Zet het cijferslot op code 3 7 2 4 en haal de propeller uit het kluisje.

Draai je om en loop terug naar de buis. Tja....er is geen andere weg terug dan door het riool. Je moet dus nu dezelfde route terug zwemmen naar het beginpunt, waar Nancy voor het eerst het riool is ingedoken.

Ik raad je aan om nu eerst even weer te Saven. Noem je Save dan "Riool. Heb propeller".

Dus klim via de ladder in de buis weer 6 keer omlaag en Nancy is weer onderwater. Draai links en je ziet het muurgat weer. Zwem 2 keer vooruit, rechts, 4 keer vooruit, rechts. Je kijkt door de gemetselde halfronde poorten en ziet recht voor je een dikke wittepijl op de muur.

Zwem rechtdoor naar de dikke witte pijl en Nancy komt daar weer even boven water om lucht te happen. Wacht tot Nancy's metertje weer helemaal vol is en duik dan weer onder. 1 keer vooruit, rechts en je ziet de "patrijspoort" weer. Zwem 2 keer vooruit, rechts, 1 keer vooruit, links, weer "patrijspoort", 2 keer vooruit, rechts, 1 keer vooruit, links en dan nu 6 keer vooruit en bij de dikke witte 1 pijl komt Nancy dan weer boven water in de begintunnel.

Zwem 2 keer vooruit, schuin rechts, vooruit en draai links. Nancy staat weer op de "wal" op het punt waar ze haar wetsuit heeft aangetrokken. Voor je liggen Nancy's kleren en haar spullen op de grond. Grijp de kleren en de spullen. Maar Nancy schrikt van een rat. Rat schrikt van Nancy en smeert hem. Klik weer op de kleren en grijp je ze. Nancy is weer netjes aangekleed en heeft al haar spullen weer. Ok..terug naar de Schedelzaal. 2 keer vooruit, links, rechts, over de plank, rechts, 5 keer vooruit, links en stap vooruit de donkere poort in. Je scherm is nu pikdonker. Klik gewoon met je handje om de geheime toegangsdeur te openen en stap dan de Schedelzaal weer binnen.

Draai je gelijk om via de omdraaipijl. Je staat weer recht voor de Schedel. Je hoeft het nu niet te doen, maar het zou handig zijn als je nu even een foto neemt van de Schedel en van de kaarsen die links en rechts naast de schedel staan. Het spaart je straks een extra trip naar hier uit als je deze 3 foto's nu al maakt. Dus pak Dieter's camera uit je inventory en maak een mooie foto van de schedel. Zorg wel dat je de schedel mooi in het midden van de zoeker hebt staan en druk dan af. Maak dan een foto van de kaars die links naast de schedel staat en dan nog een foto van de 2 kaarsen die rechts van de schedel staan. Zoom uit de camera en draai je weer om.

Ok...Nancy heeft nu dus de fles Moutan Fouette 1968 die Marchant wil hebben in ruil voor de codeermachine. Je zou nu dus naar Marchant kunnen gaan om de fles wijn te ruilen voor de codeermachine. Maar dat is niet handig. Nancy wil ook meer weten over de romance tussen Noisette Tornado en Hans Schwesterkrank en aan wie zou ze dat beter kunnen vragen dan aan Dieter Schwesterkrank. Dus verlaat de schedelzaal en reis nu weer naar:

Rue Du Bac

Maak Foto's voor Dieter:

Diederik is zo te horen nog druk doende in zijn donkere badkamer. Dus klop weer aan op de badkamer/donkere kamer deur. Er volgt weer eventjes een conversatie tussen Dieter en Nancy die er op neer komt dat Dieter het te druk heeft om met Nancy te praten. Maar Nancy zou Dieter kunnen helpen om wat op te schieten door een paar foto's voor hem te geen maken. Er ligt een lijstje met namen, van objecten waar Dieter graag een foto van wilt hebben, op zijn bureau.

Dus draai je om en dan links en grijp het witte briefje van Dieter's bureau. Shit....de namen zijn in het Frans. Wel....gelukkig is Nancy zo slim geweest om een Frans-Engels woordenboek bij Marchant te kopen, dus zoek de Engelse vertaling van deze 6 Franse namen op in het woordenboek dat je in je inventory hebt staan. Nancy moet dus foto's gaan maken van:

Je hebt al, als je mijn advies hebt opgevolgd, een foto van een Spin, van een Schedel en van een Kaars gemaakt, dus je hoeft nu alleen nog maar een Nietmachine, een Theepot en een Kruis te gaan fotograferen. Zorg er steeds voor dat je goede mooie en scherpe foto's maakt want anders accepteert Dieter ze niet. Verlaat Dieter's appartement en reis naar Abbesses:

NB: Heb je mijn advies niet opgevolgd dan zul je dus ook nog de Spin, de Schedel en de Kaarsen moeten gaan fotograferen. Je weet waar je die kunt vinden.

Abbesses: Ga de studio weer binnen via de blauwe voordeur en ga naar Nancy's bureau. Zoom in op de telefoon. Voor de telefoon staat een rood/grijze nietjesmachine. Neem een foto van de Nietjesmachine.  Zoom uit en ga het Atelier binnen. Ga naar de Theebar en ga er rechtvoor staan en neem dan een foto van de Theepot. Draai je om en kijk even of Minette in het Atelier is. Waarschijnlijk niet. Dus ga terug naar het kantoor en verlaat de studio via de blauwe voordeur en reis naar:

Point Neuf: Kruis Blijf onmiddellijk staan. Loop niet vooruit naar het kruis. Neem een foto van het kruis vanaf de ingang van het park, dus vanaf voldoende afstand. Klaar....je hebt nu alle foto's voor Dieter. Reis dus terug naar:

Rue Du Bac:

Dieter is weer uit zijn donkere kamer gekropen en staat weer achter zijn werktafel. Loop door naar Dieter en hij vraagt of je de foto's hebt gemaakt. Geef één van beide antwoorden en Nancy geeft de camera vanzelf aan Dieter. Nu kun je met Dieter praten. Vraag Dieter eerst over Jing Jing en de boaconstricor. Je ervaart dat Dietertje niet bepaald fan is van Jing Jing. Volgens Dieter heeft JJ een vette prijs gewonnen in een loterij en is ze stinkend rijk. Waarom zou zij dan als slaaf voor Minette willen blijven werken? Nee...Dieter vertrouwt die Jing Jing. Stel als laatste de ham vraag, dus: "What do you know about Noisette Tornade?".

Eerst doet Dieter of ie niets weet van Noisette maar nadat Nancy de naam Hans Schwesterkrank heeft genoemd bezwijkt ie. Hans was Dieter's oud oom en die heeft hem een kaart gegeven. Dieter toont die kaart. Er staan een boel ogen op. Dieter zegt dat Nancy de kaart moet omdraaien, dus klik op de kaart en je ziet de achterkant.

Je ziet een doorzichtige kubus met 4 sleutelgaten. In de 4 hoeken zie je een hazelnoot en je ziet een koekoeksklok, een Lotharingen Kruis, een Windmolen en een Schedel. Wel....je weet al dat het Hazelnootsymbool verwijst naar zo'n klein metalen deurtje en je weet dat je via de koekoeksklok en de schedel al 2 van die metalendeurtjes hebt gevonden. Dus de windmolen en het kruis verwijzen ook naar zo'n metalen deurtje. Waar zou je een Lotharingen kruis en een windmolen kunnen vinden?

Stel Dieter nu alle verdere vragen betreffende Noisette en je ervaart dat Dieter heeft aangepapt met Minette in de hoop de verborgen kunstschat te vinden die Noisette in de oorlog heeft verborgen. Dieter is echter hopeloos verliefd geworden op Minette en nu kan hem die schat niets meer schelen. Hij wil alleen nog Minette "terug winnen". Vanzelf is het gesprek dan ten einde. Verlaat Dietertje en reis naar:

Point Neuf:

Decoderen:

Ga naar Marchant en zoom weer in op zijn spulletjes. Vanzelf overhandigd Nancy dan de fles wijn aan Marchant en krijgt ze de Codeerder. Maar zonder codeboek heeft Nancy niet veel aan deze codeerder, dus koop ook het Codeboek dat Marchant nu in de aanbieding heeft. Koop het Codeboek voor 11 euro. Zoom uit en blijf staan. We gaan nu:

Open je inventory en open dan het Rode Boek dat je achter het 1e metalen deurtje hebt gevonden, in de geheime gang van Dieter. Er staan 2 codes in dit boek. De eerste code staat onder de foto van de codeerder. Schrijf deze code nu helemaal over. In hoofdletters en hou er rekening mee dat een O met een streepje erdoor een NUL (0) is. De 2e code vindt je op de laatste pagina van de brief die in het rode boek zit. Ook vindt je daar de sleutel om deze code te kunnen ontcijferen.

NB:Het is niet echt nodig dat je de code uit de brief ook gaat ontcijferen, maar het is een goede oefening voor een code die je straks wel moet ontcijferen en die op dezelfde wijze werkt.

Schrijf dus beide codes even over en doe dat heel precies. Pak dan de Codeerder uit je inventory. De Codeerder vult dan je scherm. Het is een soort typmachine met cijfers en met lettertoetsen. Onder de toetsen zie je een grijs klepje. Klik op dat klepje en er komen 3 Schijven tevoorschijn.

Op de 3 schijven staan Romeinse Cijfers en je kunt de knop van elke schijf op een ander cijfer klikken. Zeg...doen deze 3 schijven je niet heel erg denken aan de 3 stenen schijven die je in het atelier van Minette hebt gezien? De code voor deze schijven heb je gezien op de foto die Jean M je liet zien nadat je de ijsjespuzzel had opgelost.

Draai dus de knop van de linker schijf op IX. Draai de knop van de middelste schijf op V. Draai de knop van de rechter schijf op III.

Kijk nu omhoog via de omhoogpijl. Je ziet dan de cijfertoetsen en het papier dat in de machine steekt. Nancy zegt dat je nu iets moet gaan typen en wel via je eigen toetsenbord. Typ nu, achter elkaar en in hoofdletters en zonder spaties de code die in het Rode Boek onder de foto van de codeerder staat. Denk er hierbij aan dat een O met een streepje erdoor geen O is maar een 0 (NUL). Je typt dus:

XTIØlSMKPQQLNOREZA7LXTIØSMKPQQLNOR3AS7LXTIØSMK3A

En terwijl je dat doet verandert de machine de letters in de juiste letters en uiteindelijk is dan de boodschap:

ROUGE BLANC ROUGE BLEU ROUGE

Nancy verzucht wanhopig dat dit weer in het Frans is. Dus zoek deze woorden op in je Frans-Engels woordenboek en je krijgt dan:

RED, WHITE, RED, BLUE, RED, dus ROOD, WIT, ROOD, BLAUW, ROOD.

Ok...zoom uit om de Codeerder op te bergen. Pak er nu het papiertje bij waarop je de code uit de brief hebt opgeschreven. Boven die code las je in de brief ook de sleutel waarmee je deze code kunt breken. De sleutel is het getal 109. Schrijf nu onder alle letters van de code het getal 109, dus als volgt:

F O F C L L B K E N I J D T K D
1 0 9 1 0 9 1 0 9 1 0 9 1 0 9 1

Schrijf ook even alle letters van het alfabet, in de goede volgorde, op en nummer de 26 letters van 1 tot en met 26. Vervang nu alle letters die in de code het cijfer 1 hebben door de volgende letter van het alfabet. Alle letters in de code die het cijfer 0 hebben blijven hetzelfde. Vervang alle letters in de code die het cijfer 9 hebben door de letters die dan 9 posities verderop in het alfabet staan. Dus je krijgt dan uiteindelijk:

F

O F C L L B K E N I J D T K D
 G 0 O D L U C K N O I S E T T E

GOOD LUCK NOISETTE staat er dus.

NB: Nogmaals...het is voor het spel niet noodzakelijk dat je deze code ook ontcijfert, maar het is wel even een goede oefening voor een code die je straks wel dient te ontcijferen.

De 4 Kunstwerken in het park:

Zoom uit. Er staan 4 kunstwerken in het park. Het eerste kunstwerk is het Lotharingen Kruis, maar daarnaast staan er nog 3 kunstwerken in het park. Bij Marchant staat het Mondjes Kunstwerk. Aan de andere kant van Marchant staat het Windmolentje Kunstwerk en bij de ingang van het park vindt je de Visfontein.

Ga deze 3 kunstwerken nu even van dichtbij bekijken. Het Mondjes kunstwerk en de Windmolen hebben een hendel. Als je op de hendel klikt dan gaan de mondjes open en dicht en maken ze een geluid. Klik je op de hendel van de windmolen dan draait de windmolen en komt er een andere kleur bovenaan te staan. De Visfontein heeft een rode knop en als je daar op klikt dan komt er een straaltje water uit de fontein. Als je deze 3 kunstwerken zo'n beetje bekeken hebt dan ga naar het Lotharingen Kruis. Ga recht voor het kruis staan maar zoom er nog niet op in.

Staande voor het Lotharingen kruis open je dan je inventory. Pak de Kaart met de "Ogen", van Dieter, uit je inventory. De kaart vult dan je scherm maar waarschijnlijk met de kubus zijde. Klik dus op de kaart om de Ogen in je scherm te krijgen. Open dan weer je inventory en pak er nu het rasterpapier uit dat je eerder uit het Rode Boek hebt gepakt. Klik het rasterpapier op de Oogzijde van de Dieter kaart en......alle oogjes staan dan in een vakje en bovenaan staan dan letters en cijfers.

Ok...weet je nog wat Lynn heeft gezegd over de laatste woorden van Noisette?. De laatste woorden van Noisette waren: "Rood, Links, Groen". Er zijn Rode ogen, Groene Ogen, Blauwe Ogen, Grijze Ogen en ogen met een kruisje. Er zijn Rode Ogen die naar links kijken. Doe nu het volgende: Klik op alle Rode Ogen die naar Links Kijken en klik dan op ALLE Groene Ogen en onderaan in de gele Balk lees je dan: "Sous Lorraine 4154"

Deze aanwijzing wijst dus naar het Lotharingen kruis en naar de datum die er op staat. Zoom dus uit en zoom in op het Lotharingen Kruis en zoom in op de datum die onder de bovenste balk van het kruis staat. Eerder heb je deze datum al bekeken maar toen kon je niet op de cijfers klikken. Nu kan dat wel. Klik dus op de cijfers: 4, 1, 5, 4 en....de plaat van de onderste balk schuift omlaag en in de onderste balk zie je nu de oplossing voor de "Mondjes", de "Windmolen", en de "Visfontein". Noteer het.

Je ziet dat het Gele Mondje dicht is, het Blauwe Mondje half open is en het Rode mondje wijs open is. Op de windmolen zie je dat het Paarse vlak bovenaan moet staan en op de Vis zie je dat die een Glanzend Oog moet hebben. Zoom uit en ga nu weer naar het:

Mondjes Kunstwerk: Ok...Geel moet dicht, Blauw moet half open en Rood moet wijd open komen te staan. De Gele Mond moet EEEEE, de Blauwe Mond moet AHHHH en de Rode mond moet OOOOO zeggen. Er van uit gaande dat alle 3 de monden nu dicht zijn klik je nu 10 keer achter elkaar op de hendeel en.....het is voor mekaar. Zoom uit en draai je om en ga naar het:

Windmolentje Kunstwerk: Wel...de Paarse kleur moet bovenaan staan. Klik dus net zo vaak op de hendel als nodig is om de Paarse Kleur bovenaan te krijgen en draai je dan om zodat je naar Marchant kijkt. Nancy hoort echter een gepiep en gedoe achter zich en draait zich vanzelf terug om naar het Molentje en ziet.....een Eekhoorntje is uit de boom gekropen en heeft ook aan de hendel gezeten en hierdoor is de molen weer verdraait. Shit...stom beest...nu moet je het molentje opnieuw instellen, maar dan moet je er wel voor zorgen dat die rot eekhoorn de boel niet weer komt bederven.

Ga naar Monique, achter in het park en koop bij haar nu de Zaklamp voor 8 euro. Ga naar Marchant en koop bij hem het Tinnen Bord voor 4 euro. Ga naar Malika en koop bij haar de lange Stok voor 13 euro en het Klosje Vislijn voor 8 euro. Ga terug naar het:

Molentjes Kunstwerk: Zoom er weer op in. Plaats de Stok in de aarde, links naast het kunstwerk. Klik dan de Vislijn aan de stok door met het klosje onderaan de stok te klikken. Klik dan het Tinnen Bord aan de lijn en klaar is kees. Het bord wappert wat heen en weer door de wind en maakt geluid en hierdoor zal die rot eekhoorn niet meer uit de boom komen. Zet dus, met de hendel, weer de Paarse kleur bovenaan.

Ga nu naar de Visfontein, zoom er weer op in en druk weer op de Rode Knop en....weer komt er een straaltje water uit de fontein maar nu gaat het Oog van de vis glanzen. De fontein klapt open en het rooster in de grond schuift open. Daal, via de omlaagpijl omlaag.

Catacomben Deel 2:

Beneden aan de ladder draai je om via de omdraaipijl en loop je 1 keer vooruit. Weer een ladder. Daal deze ladder dus ook af via de Omlaagpijl en beneden draai je weer om via de omlaagpijl. Nancy staat weer in de Catacomben en weer in het water. Kalm maar....deze keer hoeft er niet onderwater te worden gezwommen. Ga gewoon nu vooruit de donkere tunnel in en vanzelf doet Nancy de zojuist bij Monique gekochte zaklamp aan en vanzelf loopt ze dan door de lange tunnel naar het einde ervan. Voor je staat dan een kist op een rotsblok.

Ga nu zelf verder vooruit naar de kist. De kist heeft het Hazelnoot symbool. Open de kist door er met je handje op te klikken en grijp er dan de Sleutel uit. Zoom uit, draai je om en loop weer vooruit de tunnel in. Vanzelf doet Nancy de zaklamp weer aan en loopt ze terug door de tunnel. Ga dan vooruit naar de ladder, klim omhoog en ook de bovenste ladder helemaal op. Open dan het rooster en klim verder naar buiten, terug het park in. Verlaat het park en reis nu weer naar Abbesses om te belanden in:

Hoofdstuk 4:

Abbesses:

De Verfbom:

Ga de studio weer binnen door de blauwe voordeur en loop gelijk door naar de atelierdeur en....O..ooo...wat is dat voor ding dat nu aan de atelierdeur bevestigt zit? Het is een BOM.

Dus maak de Bom onschadelijk door de juiste condensator op de juiste plek in het paneel te klikken en Nancy zal dan vanzelf de Bom van de deur halen en weg gooien. Nu kun je veilig de deur openen. Doe dat dus en loop dan rechtdoor tot aan het ronde podium.

De Geheime bergplaats van Noisette Tornade:

Midden uit het podium steekt de dikke ronde draaipilaar omhoog en onderaan deze pilaar zit een verdikking waarin je een gravure van de Molenwieken ziet. Pak de propeller uit je inventory en klik deze nu in die gravure en....er komt een paneel te voorschijn. In het paneel zie je 5 staven die je via de blauwe pijl naar rechts kunt schuiven. Op dit moment is elke staaf zwart. Wel....de hint die je via de decoder hebt ontcijfert luid dus: Rood, Wit, Rood, Blauw, Rood. Verschuif de staven dus naar rechts zodat ze van boven naar onder Rood, Wit, Rood, Blauw, Rood zijn en.......

Filmpje: De echte wieken van de molen gaan draaien en in bij de 3 ronde schijven gaat nu een geheim luik in de vloer open.

Ga naar het luik en daal dan de stenen trap af en volg dan de geheime tunnel helemaal naar het einde. Aan het einde van de tunnel staat Nancy dan voor een dichte Metalen Deur.

De deur heeft een slot in de vorm van het Lotharingen Kruis. Dus pak uit je inventory de Sleutel die je uit de kist hebt gepakt, aan het einde van de lange tunnel onder het park, en klik met de sleutel op het slot en.....de deur gaat open. Nancy heeft de Geheime Bergplaats van Noisette Tornade ontdekt. Loop naar binnen en.....Wel...de schat bestaat uit allemaal Glas-In-Lood Panelen. Loop door naar het pilaartje.

Zoom in op het pilaartje. Onder de glazen stolp ligt een brief. Open de stolp en grijp de brief. Het is de laatste brief van Noisette Tornade. Open de brief en Nancy leest de brief helemaal hardop voor. Luister en oefen even geduld tot Nancy je het einde van de brief laat zien. Onderaan de brief staan de Romeinse Cijfers X, IV en III. Ok....als Nancy is uitgelezen dan zoom je uit om de brief weer in de stolp te leggen. Sluit de stolp en.....Hela....wat gebeurt er??? Het pilaartje draait rond en de metalen deur slaat dicht en er komt een hek omlaag die nu de metalen deur afsluit. In het hek zit een klein metalen luikje.

Ok...Nance zit dus nu, diep onder de grond, opgesloten en geen mens weet dat ze hier is. Zoom in op het metalen luikje en open het dan. Weer een cijferslot. Zoom er op in en lees de inscriptie. Schrijf deze inscriptie even over op een papiertje.

U

N

E

D

E

R

N

I

E

R

E

E

N

I

G

M

E

C

H

E

R

A

M

I

3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0 3 8 0

U

N

E

D

E

R

N

I

E

R

E

E

N

I

G

M

E

C

H

E

R

A

M

I

X V E G M R Q Q E U M E Q Q G P M C K M R D U I

DEUX....UN.CINQ..SE.PT

Zoom weer in op het cijferslot en stel deze code erop in, dus 2, 1, 5, 7  en....het hek verdwijnt. Loop dus vooruit naar de metalen deur, open de deur met je handje en volg de tunnel helemaal terug naar de stenen trap. Bovenaan de trap is het vloerluik weer dicht. Klim de trap op tot Nancy haar hoofd stoot te gen het luik. STOP...blijf staan onder het luik en LUISTER....

Je hoort Minette nu praten in het atelier. Ze praat  met de 2 Duitse spionnen, waarover je in één van de kranten ( op Jing Jing's eettafel) hebt kunnen lezen. Je overhoort nu dat Minette, voor geld, een deal heeft gesloten met de Duitsers. Minette heeft een jurk voor de first Lady gemaakt, die vol zit met afluisterapparatuur. De stemmen vervagen dan en je hoort de deur van het atelier dichtslaan.

Open het luik en ga vooruit het atelier in. Ga naar paspop Carol en ga er rechtvoor staan

Carol draagt de rode jurk voor de First Lady. Klik met je handje op de jurk om de jurk te grijpen en....

Minette komt binnen en is behoorlijk pissig. Er volgt een gesprek tussen Nancy en Minette en dan neemt Minette de karate houding aan. 

Wel...je zult nu met Minette moeten vechten.

Minette heeft 9 verschillende bewegingen. Let op de kreten die Minette slaakt, vlak voordat ze een slag gaat uitdelen. Dit zijn de kreten en als je Minette een kreet hoort slagen dan beweeg je het groene vlak naar het betreffende deel op Minette's lichaam en klik je snel met je linkermuisknop.

BOVENLIJF
Huh-Sah = Linksboven.
Huh huh huh huh = Rechtsboven
Ehs-SAH Ehs-SAH = Middenboven.

MIDDEN LIJF
Eeeee-KAH = Middenlinks
Sssssssssss = Middenrechts
Shirrr-RAH = Middenmidden

ONDER LIJF
Keee-LAH = Linksonder
Shuh-ZAH = Rechtsonder
Shee-TAH = Ondermidden

Het spijt mij maar ik kan je hier verder niet bij helpen. Er is geen truckje om dit makkelijker te maken. Wat wel kan helpen is dat, nadat je dit gedoe een paar keer hebt moeten overdoen, je zo'n beetje kan zien waar Minette haar stoten gaat plaatsen. Je kunt dan beter niet meer letten op haar kreten maar op de beweging van haar handen. Als je er in slaagt om in het begin van het "gevecht" een beetje een redelijke voorsprong te krijgen ( dus dat Nancy's metertje voller blijft dan die van Minette), dan kun je het winnen van Minette.

Als het je lukt om Minette te verslaan dan zie je vanzelf de eindfilm en ervaar je de waarheid waarom Minette een Masker draagt. Minette schaamt zich voor een kleine tatoeage die ze ooit op haar linker wang heeft laten tatoeëren. Nou vraag ik je......

De game eindigt dus op de gebruikelijke Nancy Drew manier. Geen spetterrende film maar foto's en Nancy die alles uitlegt. Daarna krijg je dan het gebruikelijke felicitatie scherm en het promofilmpje voor het volgende Nancy Drew game:

Nancy Drew 15: The Creature of Kapu Cave

2006: Walkthrough door: Louis Koot