Nancy Drew 15: The Creature of Kapu Cave:

2007: Walkthrough door: Louis Koot

Deze walkthrough gaat er van uit dat u de game speelt als een Senior Detective.

Zoals in eerdere Nancy Drew games begint ook dit 15e avontuur van Nancy thuis in Nancy's kamer. Nancy brengt je naar haar bureau en vertelt je wat je kunt doen. In het Dossier boek kun je korte stukjes lezen over Nancy's vorige 14 avonturen en in het "How to be a Detective" boek kun je een uitleg krijgen over hoe je de game moet spelen.  Voor de ervaren Nancy Drew fans is dit echter allemaal bekende stof. Klik op de "Case File" en lees dan de opdracht van Nancy:

Nancy moet naar Hawaï om daar 3 weken te gaan werken als assistent van ene Dr. Quigley Kim, een insectenkundige. Dr. Quigley Kim doet momenteel onderzoek op het Big Island van Hawaï. Het zal echter een onbetaalde baan zijn voor Nancy maar Dr. Quigley heeft wel een vliegticket opgestuurd. Bij aankomst moet Nancy de bus nemen naar de zuidkust om dan bij ene "Big Island Mike", van het " Big Island Mike Immersion Excursion Center", de autosleutels van de jeep op te halen. Met de jeep moet Nancy dan verder rijden naar het kamp van Dr. Quigley Kim.

Ok...als je de "Case File" hebt doorgelezen dan zoom je 2 keer uit om de map terug op het bureau te leggen. 

Rechts naast de "Case File" ligt het Vliegticket. Klik op het vliegticket om de game te beginnen.

Filmpje: Terwijl Nancy naar Hawaï vliegt zijn wij hoe het kampement van Dr. Quigley Kim, door iets of iemand, wordt vernield.

Hoofdstuk 1: Vindt Dr. Quigley Kim:

DEEL 1

Als Nancy Drew:

Nancy is aangekomen op het Big Island van Hawaï en ze heeft de bus genomen naar het

Big Mike's Excursion Center:

Loop vooruit naar de voordeur van "Big Mike's Excursion Center". Links naast de voordeur hangt een bord aan de muur. Zoom er op in en lees de tekst. Big Mike bied toeristen een excursie aan volgens zijn "Try it and Trade it" systeem waarbij je als toerist dan iets Hawaïïans leert maken dat je dan vervolgens kunt verkopen aan andere toeristen. Zoom uit het bord en ga dan verder vooruit naar de deur. Open de deur met je handje en ga naar binnen.

Big Mike staat achter de toonbank. Ga praten met Big Mike. Dit kun je doen door vooruit te lopen of door gelijk met je vraagtekencursor op Big Mike te klikken. Big Mike verwelkomt Nancy als een nieuwe toerist en hij zegt dat ze hier aan het juiste adres is voor een echte Hawaï belevenis.

Big Mike wil echter de autosleutel niet afgeven. Zeg dus "You're not?". Mike wil dat Nancy toch een beetje weet wat zijn : Try it Trade it" aanbieding inhoudt. Hij wil dat Nancy een Aloha Halsketting gaat maken. Als ze zo'n halsketting heeft gemaakt dan zal Big Mike haar de autosleutels geven. Hiervoor moet Nancy eerst schelpen op het strand gaan zoeken. Mike geeft Nancy nu een kistje waar al 4 witte en 4 bruine schelpen in zitten. Het kistje dient dus om er de gevonden schelpen in te doen. Grijp het kistje. Nancy stribbelt nog wat tegen maar Big Mike is onverbiddelijk. Het gesprek is dan afgelopen. 

Een Aloha Halsketting maken

Open even je inventory en klik dan op het kistje dat je van Big Mike hebt gekregen. In het kistje heb je 4 witte en 4 bruine schelpen. Sluit het kistje weer. Voor de toonbank staat een blauw "Wiki Tiki" spel automaat. Links achter de toonbank staat een gele "Try and Trade" automaat. Bekijk beide spelautomaten en lees ook de tekst op het bord, dat links naast de gele automaat hangt. Voor beide automaten is speciaal geld nodig maar dat heeft Nancy nog niet. Draai je om naar de deur. Op de bank, die rechts van de deur staat, ligt een krant. 

Zoom in op de krant. Grijp de krant en lees het bovenste artikel door over een geheimzinnige ziekte die de ananaskwekerijen heeft getroffen. Klik dan met de omlaagpijl en lees dan ook het "False Alarm Threatens Hilihili Secrecy" artikel door. Hierin lees je dat het alarm van het Hilihili centrum is afgegaan maar dat de politie het terrein niet op mocht. De alarmverbinding tussen het centrum en de politie is later die dag verbroken.Zoom 2 keer uit de krant, draai je om en ga weer met Big Mike praten. 

Draai je om en ga via de deur terug naar buiten. Draai buiten meteen naar rechts. Je kijkt de tuin in en ziet 2 hutjes. Ga 2 klikken vooruit. Je staat dan voor het linker hutje. Het linker hutje is het "Shave It Icecream" hutje en het rechter hutje is het "Make Jewelry" hutje waar Nancy de halsketting moet gaan maken. Bij het tuinhek staan 2 tuinstoelen. 

Tussen de twee tuinstoelen staat een kist. Die kist heeft een letterslot en aangezien je toch de combinatie niet weet heeft het geen enkel nut om nu die kist al nader te gaan bekijken. Draai rechts en ga dan verder 1 keer vooruit en draai links. Je staat dan nu tussen het "Make Jewelry" hutje en het "Turn fishes to riches" hutje. 

Zoom 2 keer uit en draai je dan om. Je kijkt dan naar het "Turn fishes to ritches" hutje. Je kunt even in dat hutje gaan kijken maar dat heeft nu niet zo veel nut. Dus laten we nu maar snel die schelpen gaan zoeken. Ga vooruit, rechts, vooruit, links, vooruit naar het achterhek en volg dan het zandpad naar de Strand Steiger. Halverwege het zandpad komt Nancy bij de Surfhut. De surfhut is gesloten, dus het heeft geen zin om er nu naar toe te gaan. Volg het zandpad verder naar de Steiger.

Ga de steiger op, Aan het einde van de steiger staat een vishengel. Er is echter geen visser te zien. Loop over de steiger naar de hengel. Klik even met je rode loepje op de hengel. Nancy heeft echter geen tijd om te vissen. Draai je om en loop 4 keer terug over de steiger. Draai dan rechts en.....Nancy staat nu voor de trap die vanaf de steiger omlaag naar het strand gaat. 

Nancy's krijgt nu een telefoontje van Ned Hickerson. Terwijl Nancy met Ned praat ziet ze de 2 Hardy Boy's, Frank en Joe,  op het strand. Ze breekt het gesprek met Ned of en rent het strand op naar Frank en Joe Hardy. Er volgt een gesprek met Frank en Joe. De Hardy's vertellen dat ze door ene Richard Aikens van Aikens Biotech, gehuurd zijn om de achtergrond van Big Mike en zijn dochter Pua Mapu te controleren. Aiken wil Mike's dochter, die een goede surfer is, voor een reclame campagne contracteren.

Na het gesprek met de broertjes Hardy staat Nancy dus op het strand. Ze staat voor een kleine ronde waterpoel. Verder op zie je een omgevallen boom dwars over het strand liggen. 

Berg de telefoon op. Ok....Nancy moet nu hier op het strand schelpen gaan zoeken. Nancy staat dus voor de kleine ronde waterpoel. Verder op zie je een donkere streep in het zand en nog iets verder zie je een omgevallen boom over het strand liggen.

Zoom in op de ronde waterpoel. Rechts boven ligt een Gespikkelde Schelp en een Witte Schelp. Grijp de beide schelpen. 

Ze worden opgeborgen in het kistje van Big Mike. 

Zoom uit de waterpoel. Tussen de waterpoel en de omgevallen boom zie je een donkere streep in het zand van het strand. 

Ga 1 klik vooruit en zoom dan in op die donkere streep en grijp dan de Bruine Schelp. 

Zoom uit en ga weer 1 klik vooruit, naar de omgeknakte boom. Links onder de boom ligt een klein rotsblokje. Zoom in op dat rotsblokje en grijp dan de Witte Schelp. Zoom uit. Nacy wil niet verder rechtdoor, dus draai je om naar de waterpoel. Aan de andere kant van de waterpoel zie je nu een paarse Zeester liggen, achter het rotsblok. Ga 1 klik vooruit en zoom dan in op het rotsje dat je linksonder in je scherm ziet staan. 

Je ziet de paarse Zeester en je ziet een Bruine Schelp. Grijp de Bruine Schelp. Zoom uit en ga 2 klikken vooruit naar de steigertrap.. 

Nancy staat dan pal onderaan de trap. Links zie je een dikke stuk wrakhout onder de steiger liggen. 

Zoom in op dat wrakhout en grijp dan de Witte Schelp. Zoom uit. Open even je inventory en klik dan op het schelpenkistje om dit te openen. Als het goed is moet Nancy nu 6 Bruine schelpen, 6 Witte schelpen en 1gespikkelde schelp en nog een grijze schelp in haar kistje hebben staan. Sluit het kistje en de inventory en ga de trap op, draai rechts, klik verder omhoog en volg dan het zandpad terug naar de tuin van Big Mike.

Zoom 2 keer uit, draai je om en ga nu terug naar Big Mike in de winkel. Klik weer met je vraagtekencursor op Big Mike en Nancy geeft de halsketting aan hem. Big Mike legt dan de autosleutels op de toonbank maar Nancy mag de sleutels nog niet pakken. Mike wil Nancy nog even waarschuwen over "Kãnu Õkala". Dus praat nog even verder met Big Mike en hij vertelt dat "Kãnu Õkala" geen legende is maar werkelijk bestaat. Volgens Big Mike is die "Kãnu Õkala"  terug in de jungle en boos op het Hilihili-centrum. Grijp dan uiteindelijk de autosleutels. Mike vertelt dan dat de Jeep voor de deur staat en dat het ding een GPS navigatiesysteem heeft. Bedank Big Mike om het gesprek af te sluiten.

Draai je om en ga via de deur weer naar buiten. Ga 3 klikken vooruit en klik dan met je handje op de gele Jeep die voor Big Mike's op de weg geparkeerd staat. Nancy stapt in en het GPS Navigatiescherm verschijnt. Er zijn nu 2 locaties beschikbaar, het Hilihili Research Center en Camp Quigley. Wel...Nancy wil nu zo snel mogelijk die Dr. Quigley Kim ontmoeten, dus klik op Camp Quigley en Nancy rijd weg.

Terwijl Nancy onderweg is naar Camp Quigley zien we hoe de brug tussen Camp Quigley en Big Mike's instort. Gelukkig was Nancy al over de brug heen. Nancy bereikt dan Camp Quigley en....ze rijd de jeep een greppel in. Nancy's telefoon begint dan te piepen en ze luistert een voicemail bericht af van Joe Hardy. Joe waarschuwt Nancy dat de brug is ingestort en dat ze dus niet terug kan naar Big Mike.

Camp Quigley:

Nancy is dus aangekomen in het kampement van Dr. Quigley Kim. De jeep staat met één van de voorwielen in een greppel en Nancy zal op de één of andere manier de jeep weer de greppel uit moeten zien te krijgen. Je ziet 2 grote bomen. Links zie je nog net een stukje van de tent. Tegen de boom, die midden in het scherm staat, zie je een groot wit paneel. Zoom er op in en klik dan met je handje op het paneel om het te openen. Het t blijkt een paneel met zonnecellen te zijn. Er zijn 36 vakjes waar een zonnecel in hoort te zitten. Er ontbreken echter 9 zonnecellen. 

Zoom 2 keer uit. Achter de zonnepaneel boom zie je de Lier staan. Aan de kabel van de lier zit een haak. Ga vooruit naar de lier. 

Vanzelf zoom je er op in. De lier heeft een rode en een gele knop. Klik op de rode knop. 

De kabel van de lier beweegt dan naar rechts en terug naar links en....je ziet dan dat de haak van de lier omhoog gaat en dan hoog in de boom hangt. Zo zou Nancy haar auto uit de greppel kunnen trekken. Klik met de omlaagpijl om weer naar de lier te kijken en klik dan op de gele knop om de takel weer naar omlaag te doen. Klik weer met de omlaagpijl en zoom uit de lier. Aan de voorbumper van de jeep zit een beugel.Klik 2 keer met je handje op de beugel van de jeep en Nancy vertelt je dat ze een Haak nodig heeft. Zoom 2 keer uit.Je kijkt weer naar de zonnepaneel boom. Aan de linkerzijde van de boom steekt een dikke boomwortel uit. Tegen de boomwortel ligt Dr. Quigley's cassetterecorder. Zoom in op de cassetterecorder en grijp het dingt dan. 

Er zit een cassette in de recorder en Nancy zegt dat ze de cassette terug moet spoelen. Klik dus op de terugspoelpijltjes, linksboven, en de cassette wordt terug gespoeld. Klik dan op de afspeelknop, dat is het middelste pijltje, en luister naar de opnames van Dr. Quigley Kim. 

Zoom 2 keer uit. Nancy staat dan recht voor de tent. Ga vooruit en open de tent met je handje en ga de tent in. Nancy roept om Dr. Kim maar die is er dus niet. Er staan 2 tafels in de tent. Op de linker tafel staat de zendradio. De andere tafel is blijkbaar een werktafel waarop een microscoop, reageerbuisjes en een incubatiemachine staat. Ga naar de linkertafel. Op de tafel staat de zenderradio en de microfoon. Rechts ligt een groene map. Er steekt een geel briefje uit de groene map. Klik op de groene map en dat gele briefje komt eruit. 

Op het gele briefje leest Nancy een welkomstwoord van Dr. Quigley en ook de radiofrequentie waarop ze te bereiken is. Die frequentie is 10.305.  Klik het briefje weg en zoom dan in op de radio. Klik op de Powerknop van de radio. Helaas...er is geen stroom, dus de radio gaat niet aan. Zoom 2 keer uit en ga nu vooruit naar de werktafel. Bekijk even de spullen die op de werktafel staan. Links staat een microscoop en rechts staat de Formula machine. Je kunt er nu echter niets mee. Zoom weer uit de tafel en draai je om. Je ziet dan nu een grote groene kist, links naast de tentingang, staan.  

Ga naar de groene kist. Zoom in op de kist en zoom dan verder in op het dikke slot van de kist. Het slot bestaat uit 6 dikke knoppen. Als je op deze 6 knoppen klikt dan merk je dat elke knop een geluid maakt. Het zijn de blee, blah, blih, bluh, bloh, blue geluiden die je ook hoorde op Dr. Kim's cassettebandje. 

In de kist ligt een bruin boek. Grijp het bruine boek uit de kist. Open het boek en lees het door. Het boek bevat informatie over Malachai Herbert Craven. 

Nancy legt het boek terug in de kist, maar en ze ziet nu ook een grote Haak in de kist liggen. Onder de haak ligt een securitypass.  Grijp de Haak en klik het ding naar je inventory. Grijp dan de securitypass. Het is een Level 3 Securitypass van het Hilihili Research Center. Berg de pas op in je inventory. Zoom 3 keer uit de kist.

Je kijkt dan weer naar de ingang van de tent. Rechts zie je wat kisten op de grond staan. Ga vooruit naar die kisten. Tussen de achterste twee kisten steekt een Klembord (Clipboard). Grijp het maar Nancy kan er niets mee. Zoom 2 keer uit. Verlaat de tent. Weer buiten de tent staat Nancy voor Dr. Quigley's kampvuur met kookpot. Draai links en ga weer vooruit naar de Lier. 

Links boven de Lier zie je dus de Haak aan het einde van de kabel hangen. Zoom daar nu op in. Pak dan de Haak uit je inventory en bevestig de Haak aan de haak van de lier. Zoom uit en klik dan met je handje op de Haak, die dus nu aan de kabel vast zit. Je cursor wordt dan de haak. Klik nu 2 keer op de beugel die aan de voorzijde van de jeep zit en Nancy heeft dan de kabel van de lier aan de Jeep vastgemaakt. 

Zoom uit en zoom nu in op de lier. Klik weer op de Rode Knop van de Lier en......de Jeep wordt nu uit de greppel getakeld. Wel...Nancy kan hier nu niets meer doen. Ze moet eerst voor stroom zorgen zodat ze de radio in de tent kan gebruiken. Zoom weer in op het zonnepaneel en open het paneel weer. Nancy concludeert nu ook dat het een zonnecelpaneel is en dat hiermee waarschijnlijk de stroom voor de radio wordt opgewekt. Maar....helaas....er zijn dus 9 zonnecellen verdwenen.  Zeg.....zou die Malachai Herbert Craven, van het Hilihili Research Center misschien zonnecellen kunnen missen?  Zoom weer 2 keer uit het paneel en klik dan met je handje op de jeep. Nancy stapt weer in de jeep en het GPS-scherm verschijnt. Wel...terug naar Big Mike kan niet vanwege de ingestorte brug. Dus ga nu naar het:

Hilihili Research Center:

Het Hilihili Research Center is een onderzoekscentrum, dus men is niet echt gesteld op bezoekers. Er staat dus een hek omheen en de deur in het hek zit op slot. Links staat echter een Securitypassscanner. Zoom 2 keer in op de scanner. Wel...Nancy kan nu de gevonden Securitypass door de gleuf van de scanner halen of ze drukt eerst op de grijze knop. Het maakt niet uit wat je doet....het resultaat is hetzelfde.

Klik dus op de grijze knop of haal de securitypass door de gleuf en...Nancy wordt "gearresteerd" en naar Malachai Herbert Craven gebracht die haar nogal ruw begint te ondervragen en wil weten wie ze is en hoe ze aan de securitypass is gekomen. Wel....Nancy is zich van geen kwaad bewust dus zeg:

Ok...nu krijg je de mogelijk om Dr. Craven te vragen of ie een paar zonnecellen kan missen. Zeg dus nu: "I'm in desperate need of some photovoltaic cells so I can repair a solar panel at camp, and I know you're a big proponent od solar energy, so....could you by any chance spare me, say, 9 cells?"

NB: Je kunt Craven nu alleen om de zonnecellen vragen als  je eerder in Camp Quigley  eerst naar het zonnepaneel hebt gekeken en daarna de  radio  hebt uitgeprobeerd en dan, nadat je de jeep uit de greppel hebt getrokken, nog een keer het zonnenpasnee3l hebt geopend. Heb je dit allemaal nog niet gedaan, dan zul je dit eerst moeten gaan doen.

Craven wil de zonnecellen wel geven maar dan moet Nancy eerst even 9 plantenzaadjes voor hem gaan plukken. Craven kan die zaadjes niet zelf plukken omdat ie allergisch is voor die bepaalde plant. Wel..er zit niets anders op, dus zeg "No problem". Nancy krijgt dan een bakje waar ze de zaadjes in moet doen en het gesprek is dan gelijk afgelopen.

Draai rechts en ga 5 klikken vooruit. Draai dan weer rechts en ga in 2 klikken de helling af naar de beneden vloer van de hal. Draai rechts en ga door de hal naar de grote raamerker aan de overkant. Als je in de erker staat, en dan niet verder vooruit kunt, dan draai je rechts. 

Zoom dan een paar keer uit en draai je om via de omdraaipijl. Ga terug door de hal naar de  helling die omhoog gaat naar het balkon waar Craven is. Ga via de helling terug omhoog en naar Craven.  Spreek Craven weer aan en zeg " Like I said, no problem", of "Finished". Nancy geeft dan vanzelf de zaden aan Craven en als je nu echt 12 goede zaden hebt dan geeft Craven opdracht om 9 zonnecellen in Nancy's jeep te laden.

Craven zeurt dan nog even door over zijn allergie, dus vraag: "Isn't there something you could take for it?". Craven heeft een medicijn, antihistamine, tegen zijn jeuk gekregen maar dat durft ie niet in te nemen omdat ie er  slaperig van wordt. Ok...ga nu verder uitgebreid praten met Craven. Vraag hem nu alles wat je maar kunt vragen over Dr. Kim en sla geen vraag over. Vraag ook of je een rondleiding kunt krijgen door het Research Center. Het blijkt dat Craven die Dr. Kim nooit heeft ontmoet. Een rondleiding zit er ook niet in want Craven wil zijn werk geheimhouden. Wel ervaar je dat Craven een assistent heeft, waar hij overigens de naam niet van wil zeggen. Kortom...Craven wil eigenlijk graag dat Nancy opsodemietert. Dus zeg maar: "Guess I'd better go look for Dr. Kim", en daar is Craven het van harte mee eens.

Draai weer rechts en ga weer 5 klikken vooruit, rechts en via de helling weer omlaag. Weer beneden draai je links en klik je met je handje op de deur en.....Vanzelf beland Nancy terug in de jeep en in de GPS. Klik weer op Camp Quigley.

Camp Quigley:

Deze keer is Nancy zo verstandig om de jeep niet de greppel in te rijden. Zoom weer in op het zonnecelpaneel en klik er dan weer op met je handje om het paneel te openen. 

Noem de 4 groepen, van linksboven naar rechtsonder, Groep A, Groep B, Groep C, Groep D.

Alle lampjes in het paneel zijn dan groen en Nancy zegt "There...it's working". Vanzelf ga je dan uit het paneel.  Een zonnepaneel levert natuurlijk alleen stroom als het in de zon hangt.  Zoom 1 keer uit. Klik met je handje op de Haak die nog steeds aan de kabel van de lier hangt. Je cursor wordt weer de haak. Klik nu 2 keer op de beugel die onderaan het zonnepaneel zit om de lierkabel aan het paneel te bevestigen. 

Zoom weer uit en zoom in op de liermachine en druk weer op de rode knop en....het zonnepaneel word omhoog getakeld en hangt dan, hoog in de top van de boom, in de zon. 

Kijk omlaag, zoom 2 keer uit en draai links en ga de tent weer binnen. Ga naar de radiotafel en bekijk nog even het papier dat in de groene map ligt. Noteer, als je dat nog niet had gedaan, de frequentie 18.305. Zoom uit en zoom in op de radio. Klik weer op de Powerknop en.....deze keer gaat de radio dus aan. In de 5 cijferdisplays zie je 5 nullen. Onder de cijferdisplays staan 2 zwarte knoppen. Met de linker knop stel je de cijfers in het display in en met de rechter knop ga je naar het volgende display.

Zoom uit de radio en grijp dan met je handje de microfoon en....Nancy roept Dr. Quigley Kim op. Kim meld zich maar de verbinding is erg slecht. Kim geeft Nancy de coördinaten van de plek waar zijn  nu is, maar helaas....Nancy kan het niet verstaan. Het enige dat ze duidelijk heeft gehoord is "Green Trigger Rock", maar omdat ze de coördinaten niet heeft gehoord kan ze niet uitzoeken waar die "Green Trigger Rock is.

Zoom uit de radiotafel en klik dan op Nancy's telefoon. Klik op de "Dir" knop en dan op "Frank and Joe Hardy" en klik dan op de "Dial" knop en...Nancy krijgt Joe Hardy aan de telefoon. Nancy vertelt Joe wat ze zoal beleefd heeft en vertelt hem ook over "Green Trigger Rock". Joe zal proberen te achterhalen waar die Green Trigger Rock is en.....Je gaat nu verder met Hoofdstuk 2 en wel als Joe Hardy

Joe Hardy:

Big Mike's Immersion Excursion:

Berg de telefoon van Joe op. Joe heeft als inventory een rugzak. Ook heeft Joe een opschrijfboekje, een telefoon en een portemonnee. Joe staat achterin de tuin en kijkt naar de ijskraam. Ga vooruit en dan links de hoek om en ga dan Big Mike's winkel binnen en praat er met Big Mike. Vraag Big Mike gelijk maar:

Joe wil graag in Big Mike's kantoor rondsnuffelen, maar dat kan alleen als Big Mike er niet is. Big Mike heeft zojuist vertelt dat hij alleen weg gaat als hij 6 Ulua visjes heeft die hij dan op de markt kan gaan verkopen. Dus Joe moet 6 Ulua vissen zien te vangen. Big Mike zal dan uit zijn kantoor verdwijnen om de vissies op de markt te gaan verkopen.Verlaat het kantoor en ga rechtsaf de tuin in. Er volgt een lichte aardbeving. Volg de route door de tuin en dan over het zandpad naar de Surfhut. Pua, de dochter van Big Mike, is bezig een surfboard te waxen. 

Volg het zandpad verder naar de steiger en  naar de vishengel die aan het einde op de steiger staat.

Ulua vissies vangen:

Als je dan uiteindelijk 6 Ulua vissies hebt gevangen ga je  terug naar het Big Mike, in de winkel. Praat weer met Big Mike en gebruik alle gespreksopties tot je de optie krijgt "Those fish you wanted me to catch? Well, here they are". Gebruik dan deze optie en Joe laat de vissies aan Big Mike zien. Big Mike neemt de 6 Ulua vissies uit de mand en vertelt dat Joe de overige vissies aan Pua kan verkopen. Het gesprek is dan afgelopen.

Draai je om, verlaat de winkel en ga naar de Surfhut. Onderweg hoor je dat Big Mike vertrekt om de Ulua vissen op de markt te gaan verkopen. Bij de Surfhut ga je weer praten met Pua. Zeg tegen Pua "Trade you these fish for some Big Island Bucks" en Pua koopt de overgebleven vissies van Joe. Praat nog wat verder met Pua als je wilt, of zeg gelijk gedag.Als je de cursor op Joe's portemonnee plaatst dan zie je hoeveel geld hij nu heeft, en dat is 16 dollar. Ga terug naar Big Mike's winkel en ga er weer naar binnen. Loop door naar de toonbank. Joe komt nu naast de toonbank terecht.  

Er hangt een kalender aan de muur. Zoom in op de kalender. Op de kalender zit een "Delivery from J K" notitie geplakt. Klik er op en Joe vraagt zich af wie die JK is.  Aan de spijker, waar de kalender aan hangt, hangt ook een sleutel. Grijp de sleutel. Zoom uit en ga nu vooruit naar de deur achter de toonbank. Klik met je handje op de deur om de deur te openen maar....de deur zit op slot. Pak de zojuist gevonden Sleutel uit je inventory en klik ermee op de deur. De deur gaat nu open en blijkt de deur van een archiefkast te zijn.

Je ziet een kast met laden. Klik met je handje op de 4e lade van boven om deze te openen. Er ligt een plattegrond in de la. Grijp de plattegrond uit de la. Joe bestudeert de plattegrond en komt tot de conclusie dat Dr. Kim niet "Green Trigger Rock" heeft gezegd maar "3 Finger Rock". Joe belt Nancy op en geeft haar de coördinaten van de "3 Finger Rock" door en........... Joe wordt nu door een onbekend persoon bewusteloos geslagen. Je gaat verder als:

Nancy Drew:

Camp Quigley

Nancy heeft Joe's bericht ontvangen en ze zegt de coördinaten van 3 Fingers Rock hardop op. Noteer de coördinaten. Gaat het te snel voor je dan kun je de coördinaten ook nog terug lezen in Nancy's aantekeningen boekje, het "Case Journal".  Nancy is dus nog in Camp Quigley en staat voor de tent. Draai rechts en klik dan op de jeep. Nancy stapt in de jeep en het GPS scherm verschijnt. De "3 Finger Rock" locatie staat niet in het GPS scherm. Je moet nu zelf de coördinaten van "3 Finger Rock" invoeren in het schermpje dat je linksonder ziet.  

Dit doe je via je toetsenbord. Dus vul in de vakjes bij LAT:19-24-42 in en bij LONG vul je 155-09-01 in en klik dan in het V-vakje en de "3 Finger Rock" komt beschikbaar. Klik op de "3 Finger Rock" locatie en Nancy rijdt er naar toe.

3 Finger Rock:

Er staat een Oranje Rugzak en een Liermachine onder de boom. Kijk omhoog langs de boom via de omhoogpijl. Boven in de boom hangt Dr Quigley Kim. Klik met je praatcursor op Dr Kim en ze komt omlaag. 

Quigley vraagt of je Nancy Drew bent. Bevestig dit. Quigley is er niet één van veel beleefdheden. Ze wil gelijk aan de slag. Vraag of je haar wat mag vragen en vraag dan "What are you doing up there?".  Quigley was bezig met het observeren van een nest Wespen en ze wijdt er nogal over uit en ook over haar zelf. Quigley eindigt met de vraag waar haar "Clipboard" is. Wel...Nancy heeft dat Clipboard niet meegenomen omdat ze Quigley niet heeft kunnen verstaan over de radio. Zeg dit en Quigley wordt boos en takelt zichzelf terug de boom in. Wel...er zit niet anders op om terug te gaan naar het camp om dat verdomde clipboard te gaan ophalen. Dus draai je om en volg het jungle pad helemaal terug naar de gele Jeep.

 Klik op de Jeep en klik in het GPS scherm weer op:

Camp Quigley:

Ga de tent weer in en loop door naar de werktafel. Draai je dan om en ga vooruit naar de kisten, die achter de radiotafel op de grond staan. 

Tussen de twee achterste kisten steekt het Klembord. 

Grijp het klembord en klik het je inventory in. Zoom uit en verlaat de tent en stap weer in de jeep en rij terug naar:

3 Finger Rock:

Volg het jungle pad weer helemaal naar de Dikke Boom. Kijk weer omhoog en klik weer met je praatcursor op Quigley.  Quigley komt weer omlaag en ze vraagt om haar klembord. Nancy geeft het klembord maar Quigley merkt dat een belangrijke pagina weg is. Ze geeft Nancy hier de schuld van. Nancy verteld Quigley nu dat haar kampement overhoop is gehaald. Zeg tegen Quigley: "I tried to tell you over the radio, but the transmission kept breaking up". Quigley wil nu dat Nancy het "Frass", waarvan de uitslag op het verdwenen klembord papier stond, opnieuw gaat doen. Vraag dus "What kind of data" en Quigley vertelt dan dat Nancy de potjes met gevangen insecten en hun uitwerpselen moet zoeken en dan de inhoud in gekleurde zakjes doet. Quigley vertelt nog dat Nancy op het klembord kan nalezen wat ze moet doen. Quigley zoeft dan weer omhoog de boom in.

Open je inventory en klik dan op het Klembord. Het klembord komt nu groot in je scherm te staan. Op het klembord moet Nancy de gegevens invullen. Lees, via de ezelsoor, ook de andere pagina's van het klembord om te weten wat je moet gaan doen. Nancy moet dus de gekleurde vallen van Quigley gaan zoeken en dan noteren welke plant er bij de val staat. Ook moet Nancy het gewicht van de uitwerpselen (Frass) noteren en het aantal zaden dat ze in de val vindt.

Berg het klembord weer op en draai je om. Loop een klik of 3 terug over het jungle pad en blijf dan staan. Pak Nancy's telefoon erbij en bel Frank en Joe Hardy op. Je krijgt Frank aan de lijn. Frank verteld Nancy wat er met Joe is gebeurt. Joe ligt in het ziekenhuis met een hersenschudding.  Tijdens het gesprek wordt je:

Frank Hardy:

Big Mike's Immersion Excursion:

We zijn nog steeds in het telefoongesprek tussen Frank Hardy en Nancy Drew. Je bent nu dus Frank Hardy maar je praat nog als Nancy. Zeg "I could use some help identifying some of the plants that the "frass" jars hanging next toe". Frank belooft om Nancy te helpen bij het identificeren van de planten. Einde gesprek,

Wel...je bent dus Frank Hardy en ook Frank heeft een rugzak als inventory, een notitieboekje, een telefoon en een portemonnee.  Berg de telefoon eerst maar op en ga dan Big Mike's winkel weer binnen. Big Mike staat weer achter zijn balie. Praat nog niet met Big Mike. Voor de smalle zijde van de balie ligt een papiertje op de grond. Grijp dat papiertje. Het is een pandbriefje van Davey's pandjeswinkel. Op het pandbriefje lees je dat iemand 3 items heeft verpand voor een totale waarde van 518.65 dollar. Klik het pandbriefje naar je rugzak. 

Praat nu met Big Mike. Mike zegt niet te weten wie Joe zo hard op zijn hersens heeft geslagen maar denkt dat het een zwerver moet zijn geweest. Zeg: " The guy didn't look like a bum to Joe". Frank vertelt dat Joe een masker heeft gezien maar ook de zandalen van de overvaller. Het waren Duresole zandalen. Praat verder met Big Mike en je zult dan de mogelijk krijgen op Big Mike over de pandbrief te vragen. Gebruik deze optie, dus vraag "Is this your pawn ticket? I found it over there".  Big Mike zegt dat de pandbrief niet van hem is en Frank suggereert dat het dan aan de overvaller toe behoord. Zeg dan gedag tegen Big Mike.

Ga naar de gele informatie machine, die links achter de balie tegen de muur staat. Dit is de "Big Island Mike's Immersion Excursion Info Machine". In het scherm zie je 8 keuze mogelijkheden. Rechtsonder is de geldgleuf. Je cursor wordt vanzelf een muntstuk als je de cursor op de geldgleuf plaats. Klik dus een muntje in de geldgleuf en klik dan met je loepje in het scherm om in te zoomen. Klik dan op "Hawaiian Plants". 

In je scherm krijg je nu een foto en een beschrijving van de Pu Hala plant. Lees het door en klik dan op de schildpadknop, rechtsonder, om de volgende plant te bekijken. Blader dus steeds door naar de volgende pagina, via de schildpadknop, zodat Frank alles over de locale planten te weten komt. Het zijn in totaal 10 planten. Ben je hiermee klaar dan klik je op "Return to menu" en dan op "Yes". Zoom dan 2 keer uit de machine.Draai je om en ga naar buiten en als je buiten bent dan bel je Nancy op via Frank's telefoon.Frank geeft Nancy alle informatie door die hij zojuist over de 10 planten heeft gelezen. Van zelf ben je dan weer:

Nancy Drew:

3 Finger Rock:

Alle informatie, die Frank heeft doorgebeld over de planten, staat nu in Nancy's "Case Journal" en daar kun je het allemaal nalezen. Berg de telefoon op. Nancy staat midden in de jungle op het jungle pad. Draai je om en ga vooruit en daarna nog een paar keet vooruit, naar de Gele Jeep van Nancy. Loop helemaal door naar de gele jeep maar klik er niet op. Als Nancy vlak voor de jeep staat dan draai je terug om naar het jungle pad.

Plantjes en Uitwerpselen:

Ga, vanaf de jeep 4 klikken vooruit over hert junglepad. Je komt dan als eerste bij de Rode Vlag.

Rode Val:

Draai links. Je ziet de insectenval. Het is een groot net waar een rond bakje onderhangt onder hangen. Linksonder het net hangt een kastje met plastiekzakjes. Rondom het net zie je grote peervormige donker groene bladeren. Klik met je loepje op zo'n blad en Nancy vraagt zich af welke plant dit is. 

Blauwe Val:

Gele Val:

Paarse Val:

Ok...je hebt dus de Rode, Blauwe, Gele en Paarse val gevonden. Op het klembord heb je echter gezien dat er ook nog een Groene en een Oranje val moet zijn. Pak het Klembord er weer bij en blader, via de ezelsoor, naar de 2e pagina. 

Hier lees je dat de Groene en de Oranje val staan bij Kapu Cave en je leest ook de coördinaten van Kapu Cave: N 19-20-30 en W 155-05-33. Berg het klembord weer op en volg het jungle pad terug naar de Jeep. Stap in de Jeep en voer dan in het GPS scherm de coördinaten van Kapu Cave in en klik dan op de Kapu Cave locatie en Nancy rijdt dan naar:

Kapu Cave:

Groene Val

Oranje Val:

Draai vanuit de Oranje Val naar links. Recht vooruit zie je de ingang van de Kapu Cave grot. Ga 2 klikken vooruit en.....de grot hangt vol met enorme spinnenwebben. Ga dwars door alle spinnenwebben vooruit en Nancy beland in een ruime grotzaal. Er staan 4 grote stenen beelden in de zaal, 2 links en 2 rechts. In de achtermuur is een groot "Eng Gezicht" uitgehouwen dat, in zijn mond, 8 dierafbeeldingen heeft als tanden. 

Bekijk alles want meer kun je hier nu niet doen. Je kunt echter nergens op klikken maar zorg er voor dat Nancy helemaal tot bij de achtermuur is gelopen en een opmerking over dat beeld met de 8 dieren in zijn mond heeft gemaakt. Als je alles in deze zaal bekeken hebt dan ga je door de spinnenwebben terug naar buiten en terug naar de Jeep.

Terug bij de jeep stap je nog niet in de jeep maar bel je Frank Hardy op via je telefoon. Nancy vertelt Frank over het "Enge gezicht" dat ze zojuist in de grot heeft gezien en ze vraagt Frank of hij er meer over te weten kan komen. Je bent dus nu weer:

Frank Hardy:

Frank wil nog steeds weten wie zijn broer Joe heeft neergeslagen. Pak de telefoon erbij en bel, via "Dir" en dan "Pawnbroker" de pandjesbaas Davey op. Frank vraagt Davey van wie het pandbriefje is dat hij eerder bij Big Mike op de vloer heeft gevonden. Davey vraagt het nummer van het briefje en zoekt het op in zijn administratie. Geef Davey één van de twee mogelijke antwoorden op zijn vraag. Davey vertelt nu dat het pandbriefje behoord aan ene Johnny Kuto, een dief die op bestelling steelt. Praat verder met Davey en gebruik alle opties. Frank krijgt dan het telefoonnummer van die Johnny Kuto. Ook verteld Davey dat die Kuto ergens een opslagplaats moet hebben waar hij de gestolen goederen opslaat. Davey oppert dat iemand bij Big Mike wellicht een handlanger van Kuto is.

Als het gesprek met Davey de pandjesbaas afgelopen is dan klik je weer op de "Dir" knop van de telefoon. Johhny Kuto staat nu ook in het adresboek, dus bel Johnny Kuto op. Frank krijgt Kuto's antwoordapparaat en hij spreekt een boodschap in waarin hij die Kuto adviseert om hem zo snel mogelijk terug te bellen. Berg de telefoon op en ga dan even wat rondlopen in de tuin of richting de surfhut. Na enige seconden belt Johnny Kuto dan terug.

Frank beschuldigt Kuto ervan dat hij Joe bewusteloos heeft geslagen, maar Kuto ontkent. Zeg: "I'm talking about the thing you got going with Mapu". Kuto bekent nu dat hij een deal had met Big Mike maar dat Mike hem bedrogen heeft. Kuto heeft Joe inderdaad bewusteloos geslagen. Vraag "What was it Mapu paid you to steal for him?". Maar dat wil Kuto niet vertellen en hij hangt abrupt op.

Ga naar Big Mike in de winkel en vraag hem "Ever heard of a guy named Johnny Kuto?" en dan "Think Pua knows him?". Mike ontkent dat ie Johnny Kuto kent maar misschien dat Pua de man wel kent. Ga dus  naar de Surfhut en praat er weer met Pua. 

Ga terug naar Big Mike en vraag hem wat zijn favoriete ijsje is. Big Mike vindt dat Frank dat maar moet raden en stuurt Frank nu naar de ijscohut om voor hem een ijsje te maken. Ga dus naar de ijscohut in de tuin.

Big Mike's favoriete ijsje:

Zoom in op de ijsjesbak.  Open de ijsbak met je handje..Een ijsje kost 1 dollar, dus klik met je muntjecursor in de geopende ijsbak. In je scherm verschijnt dan een beker kaal ijs. Frank moet het ijsje nu afmaken door er 3 smaken siroop over te gieten. Het moeten de 3 favoriete smaken van Big Mike zijn.

Ik heb echter goed nieuws voor je.....al dat "Trail and Error" heb ik al voor je gedaan, dus ik zal je nu meteen maar vertellen welke 3 smaken siroop je over het kale ijsje moet gieten.

Zoom 2 keer uit en draai je om en ga terug naar Big Mike. Praat met Big Mike en zeg "Got a shave ice for you" en Frank geeft het ijsje aan Big Mike en.....Mike smikkelt het ijsje met smaak op en zegt dat dit zijn favoriete ijsje was en dat het ijsje "Honi 'Awa" is genoemd. Zeg dag en ga terug de tuin in en ga nu naar de kist die tussen de 2 tuinstoelen staat. Zoom 3 keer in op de kist en je bent dan in het 

Grijp de kaart uit de kist. Klik er dan op en....het blijkt een tekening te zijn van het "enge Gezicht" in de Kapu Cave grot. Frank ziet op de tekening welke 8 dieren dat "enge Gezicht" in zijn mond heeft. Frank belt Nancy op en geeft de informatie aan haar door. De 8 dieren in de mond van het "Enge Gezicht" zijn dus: Aal, Haai, Schildpad, Inktvis, Stekelbaars, Krab, Zeeegel en Rog.  Je word nu weer Nancy Drew en we gaan verder met:

Hoofdstuk 2: Kapu Cave:

Als Nancy Drew:

Kapu Cave. 

Nancy staat dus nog in de kloof die naar de grot gaat. Ze is vast van plan om de grot nader te onderzoeken en om te zien wat ze met de informatie van Frank kan doen. Maar eerst moet ze de opdracht van Quigley afmaken. Ga vooruit naar de jeep en rij met de jeep terug naar:

Camp Quigley:

Nancy moet de zakjes met proefmonsters nu onderzoeken en daarvoor is een microscoop nodig. Ga de tent in en naar de werktafel en zoom in op de microscoop. Kijk door de microscoop door op de lenzen te klikken en Nancy merkt dat é;en van de lenzen van de microscoop gebroken is. Er is een nieuwe lens nodig. Dus zoom uit en verlaat de tent en rij in de jeep nu weer naar het: 

Hilihili Research Center:

Zoom weer in op de securitypasscanner paal en druk weer op de grijze knop "Press for assistence".  De securityman wil Nancy niet binnen laten maar Nancy dringt aan en even later staan we weer voor Dr. Craven. Na de inleidende monoloog van Craven vraag je "I need a microscope lens to complete this job Dr. Kim gave me, only hers is broken. Do you have one I could use?". Wel....Craven vindt dat Nancy de lens moet verdienen door wat van zijn planten te gaan bemesten. Zeg dus "You bet" en Craven geeft Nancy de sleutel van de kas waar de bemestingsapparatuur in staat..

Draai rechts en ga via de helling omlaag naar de vloer van de hal. Als je weer beneden staat dan draai je rechts en ga je 2 klikken vooruit. Draai dan weer rechts. Je staat nu voor een cilindervormige metalen kas. Voor de kas staat een kastje met een gele driehoek, een geel slot, 6 witte knopjes en een soort toetsenbord. 

Zoom in op de kast. Pak de sleutel, die je zojuist van Craven hebt gekregen, uit je inventory en klik de sleutel in het gele slot. 

Als de sleutel in het gele slot steekt dan klik je met je handje op de sleutel en de kast gaat open.

Je ziet nu 6 glazen cilinders. In elke cilinder staat een plant. Boven de cilinders zie je 7 mestvaatjes en een groene knop. De mestvaatjes hebben elk een kleurhendel. Als je op een hendeltje van één van de mestvaatjes klikt dan worden de 6 planten besproeit. Maar....Niet alle plantjes reageren hetzelfde op de mest. Je moet dus de juiste combinatie van mes vinden waarbij dan alle 6 plantjes in bloei komen te staan. Lukt je dat dan hoor je Nancy zeggen: "That should do it" en het kastje sluit weer. Dit is de juiste methode:

Alle plantjes staan nu vol in bloei. Zoom uit en ga terug naar Craven, boven op het balkon. Praat met Craven en zeg "I fertilized those plants" en Craven geeft Nancy dan nu de microscoop lens. Zeg dag tegen Craven en ga terug naar de vloer. Draai links naar de deur en.....je hoort hoe Craven wordt opgebeld en hoe hij kwaad wordt en ene meneer Fiderman ontslaat, omdat die een aantal proefstekjes verpest heeft. Klik op de deur en rij terug naar:

Camp Quigley:

Ga de tent weer in en naar de werktafel. Zoom weer in op de microscoop. Pak de lens uit je inventory en klik ermee op de microscoop. Nancy plaatst de nieuwe lens in de microscoop. Ok...Nancy kan dus nu de zakjes met monsters gaan onderzoeken die ze bij de vallen heeft gevuld. Lees echter eerst nog even de 3e pagina van het klembord door om precies te weten wat je moet doen. Op de 3e pagina van het klembord zie je waaraan je de Zaden (Seeds), onderdelen van de insecten (insect parts) en de uitwerpselen (frass)  aan kunt herkennen. 

Ik leg het uit aan de hand van het Rode zakje. Pak het Rode zakje zakjes uit je inventory en klik ermee op de microscoop. Je ziet dan de inhoud van het zakje door de microscoop in een bakje. In de teller staat het totale gewicht van het materiaal. 

Ga dit nu ook allemaal met de overige zakjes. Dus pak steeds een ander zakje uit je inventory en klik het op de microscoop. Pak dan de Zaden en de Insectonderdelen uit het bakje en leg ze links naast het bakje. Noteer dan op het Klembord het gewicht van de uitwerpselen en het aantal zaden.  Als je dit met alle 6 zakjes hebt gedaan dan heb je op het klembord het volgende ingevuld:

Nu moet Nancy nog de "Detritus Predomance" code invullen in de laatste kolom. Lees de laatste pagina van het klembord door om te weten wat de "Detritus Predomance" is en wat dan de codes zijn. "Detritus Predominance"  is."datgene wat het meeste aanwezig is". Je leest ook dat je dan de gegevens die je op het klembord hebt ingevuld in de formula machine moet invoeren.


Als je alles op het klembord hebt ingevuld, Zoom je uit en draai je naar rechts, naar de Formula machine. Klik op de gleuf onderaan en je klembord wordt automatisch ingevoerd. Klik op het knopje rechts, om de gegevens te scannen. Als de uitslag 119,456 is, zegt Nancy "all right". 

Zet de machine uit en haal het klembord uit de machine. Zoom uit, draai je om en verlaat de tent en ga met de jeep nu weer naar: 

3 Finger Rock

Volg het lange jungle pad weer naar  de boom waar dr. Quigley in zit en praat met haar. Quigley neemt nu niet de moeite om omlaag te komen uit de boom. Nancy vraagt Quigley naar de spinnenwebben in de Kapu Cave grot en Quigley vertelt dat die webben door larven zijn gemaakt en niet door volwassen spinnen. Klik dan weer met je praatcursor op Quigley en nu komt ze wel naar beneden. 

Ok...Quigley takelt zichzelf weer de boom in. Draai je om en volg het junglepad terug naar de Jeep en rij in de Jeep terug naar het:

Hilihili Research Center:

Druk weer op de grijze knop van de scanner en Nancy mag weer naar binnen. 

Draai rechts en ga via de helling omhoog naar het balkon en loop dan helemaal door tot Nancy merkt dat Craven ligt te slapen. Je hoort dan ook het gesnurk van Craven. Loop dan door naar de slapende Craven. 

Craven ligt in een ligstoel te snurken. Craven's jasschort hangt aan de kapstok. Ga naar Craven's jasschort en grijp dan het briefje uit de zak van de jas. Het is de verdwenen pagina van Quigley's klembord...... Heeft dr. Craven dan Quigley's kamp overhoop gehaald?

Zoom 2 keer uit, draai rechts en zoom in op Craven's bureau. Op het bureau ligt Craven's PDA en ook staat Craven's pillen potje op het bureau. Grijp de PDA. De PDA komt groot in je scherm te staan en begint gelijk te piepen en hierdoor dreigt Craven wakker te worden. Dat mag absoluut niet gebeuren dus wacht tot je het PDA scherm weer ziet en klik dan op "settings" en je komt in het geluidsoptiesscherm. 

Als je weer benden bent, via de balkonhelling, dan loop je rechtdoor naar de Kleedruimte. In de kleedruimte zijn de blauwe lockerkasten. Ga, via de krommepijl recht voor de kastjes 9 t/m 16 staan en zoom dan in op kastje 13, Fiderman's kast. 

Je moet de kast openen door de juiste cijfercode op het cijferslot in te stellen. Deze code heb je daarnet gelezen in Craven's PDA en is dus R4-L2-L7-R9. R betekent rechtsom en L betekent Linksom. Links naast het slot krijg je de linksompijl en rechts krijg je de rechtompijl. Ga je fout dan kun je het slot resetten door op de dikke oranje knop te klikken. Boven de draaischijf zit een groene knop.

Grijp het gele beschermingspak uit de kast. Zoom 2 keer uit en loop dan verder de kleedruimte in. Na 2 keer vooruit ga je links en naar de Exitdeur. Ga door de Exitdeur naar buiten en Nancy komt terecht in de plantenkas. Vanzelf heeft Nancy nu het beschermingspak aan getrokken en je ziet alles nu door het gasmasker van het beschermingspak.

Ga naar de deur, open de deur en stap het kantoortje binnen. Zoom in op de computer. De computer vraagt om een employeenummer, dus toets het nummer van Fiderman in. Het nummer van Fiderman is: 1466793. Druk op je ENTER toets en je beland in het hoofdmenu. Klik op "Shipping"

Nancy ontdekt dat Fiderman de stof FerC21 naar Richard Aiken heeft gestuurd. Aiken is de opdrachtgever van de broertjes Hardy. Klik dan op "extract codes". Hier komt Nancy te weten uit welke plant FerC21 wordt gehaald. Het is plant nummer HH3333. Zoom uit en......Het alarm gaat nu af.......

Nancy moet nu zorgen dat ze niet wordt gezien door de gele mannen in de kas. Je moet dus  nu ongezien blijven. Wordt Nancy gezien dan is het "Game Over" maar dan kun je altijd de "Second Chance" optie gebruiken. 

Camp Quigley:

Draai links naar de tent. Nancy hoort het "vreemde gefluister" weer. Ga de tent weer in en naar de werktafel. Haal het klembord uit je inventaris en lees de laatste pagina. Hier lees je, hoe je de ananas met andere monsters kunt vergelijken. Berg het klembord weer op. Zoom 2 keer in op de werktafel, op de plek waar het rek met reageerbuisjes staat. Nancy heeft dan vanzelf, linksboven, het stukje ananasblad neergelegd. Rechtsonder ligt een rood plastiek zakje met Frass. Boven het zakje staat een bol flesje met testvloeistof. In het flesje steekt een druppelaar.

Zoom 2 keer uit, draai je om, verlaat de tent en rij in de jeep terug naar:

3 Finger Rock:

Ga naar de boom waar Quigley in zit , kijk weer omhoog en klik weer op Quigley.  Quigley kan niet omlaag komen en Nancy schreeuwt haar dus toe dat de rupsen niet van Dr. Craven's spul hebben gegeten. Quigley zegt dat Nancy uit haar rugzak een containertje met andere monsters kan halen om te onderzoeken en te vergelijken. Kijk weer omlaag en klik op Quigley's rugzak om er op in te zoomen. Klik dan met je handje op de rugzak en Nancy haalt er een containertje uit waar 6 vakjes in zitten. Berg de container op in je inventory en ga terug naar de Jeep en rij terug naar:

Camp Quigley:

Ga de tent weer in en weer naar de werktafel. Zoom nu 1 keer in op de werktafel en plaats dan de container van Quigley op de werktafel. De container met de 6 monsters staat dan links. 

3 Finger Rock:

Ga weer naar Quigley in haar boom en spreek haar weer aan. Quigley komt nu wel omlaag en Nancy vertelt haar dat de rupsen Fritillated Frag Beetles hebben gegeten. Quigley kan dit echter niet geloven. Praat verder met Quigley over die beetle en ze zegt dat die Fritillated Beetle een zeer zeldzaam beestje is en als Nancy's analyse juist is dan zou dat beduiden dat ook deze zeldzame kever met een factor 10 in populatie is gegroeid. Quigley verdwijnt haar boom weer in terwijl ze verteld dat in haar rugzak een metalen ring zit die ze in Kapu Cave heeft gevonden. Nancy mag uitzoeken waar die ring voor dient. Klik dus weer op Quigley's rugzak en Nancy haalt er nu een Metalen Ring uit. Berg de ring op en ga terug naar de Jeep en rij nu weer naar:

Kapu Cave:

Loop alsmaar vooruit tot Nancy weer in de grot staat voor het "Enge Gezicht" met de 8 dier "tanden" in de mond. Zorg echter dat Nancy 1 stap voor het Gezicht blijft staan. Boven de 8 dier "tanden" hangt de Neus van het gezicht. Zoom in op de Neus en klik dan met je handje in de neus. 

Nancy zegt dat ze iets in de neus moet plaatsen. Pak de Ring, die je uit de rugzak van Quigley hebt gepakt, uit je inventory en plaats de Ring in de Neus. De Ogen komen nu te voorschijn en.....de "Tanden" van het Gezicht draaien rond. Vanzelf ben je dan ingezoomd op de "Tanden" en Nancy zegt dat ze de tanden nu kan ronddraaien.

NB: Als je niet meer weet hoe elk dier eruit zag, zoom je uit deze puzzel en dan bel je Frank op. Nancy vertelt Frank dat dr. Craven voor Franks opdrachtgever Richard Aikens werkt. Je wordt dan weer even Frank. Als  het gesprek is afgelopen dan klik je de telefoon weg en kijk je in Franks rugzak naar de kaart en naar de dierafbeeldingen op de kaart. 

Grif in je geheugen hoe elk dier er uit ziet en berg de kaart dan weer op.  Bel vervolgens Nancy weer op, zodat je na het gesprekje weer als Nancy kunt verder spelen. Terug als Nancy  blijkt dat je weer buiten de grot bent, dus draai je om en loop de grot weer in en naar het "Enge Gezicht". Zoom weer helemaal in op de "Tanden" en maak dan nu de puzzel af. 

Als de afbeeldingen in de goede volgorde staan, schuiven de tanden opzij en onthullen een geheime doorgang. Nancy belt Frank op en spreekt een boodschap in op zijn voicemail zodat hij weet waar ze is.

Ga verder 2 klikken vooruit. Nancy komt terecht in de Watergrot en we horen het geluid van waterdruppels. Draai linksom en je ziet de waterdruppels die omlaag druppelen vanaf het plafond de waterpoel in. 

Draai terug rechts en ga weer 4 klikken vooruit door de tunnel. Nancy hoort het geluid van de Fluitende Wind. Draai rechts en je ziet een spleet waar een blauw beeld in staat. Aan het wapperen van het spinnenweb merk je dat de wind door dit beeld de tunnel in waait en dat hierdoor het fluitende geluid wordt veroorzaakt. 

Draai terug links en ga weer 1 klik vooruit. Je hoort dan het geluid van een Knisperend Vuur.  Links zie je een mooi groot en bewerkt deksel in de bodem. Zoom in op het deksel. Open het deksel met je handje en.....een vlammen komen omhoog uit de put en het deksel draait weer dicht. 

Draai rechts. Je staat voor een Stenen Trap. Ga 2 klikken vooruit. Nancy staat dan halverwege de trap en hoort het geluid van Gesteente dat Afbrokkelt. Kijk naar rechts. Je kijkt een nis in waar 4 potten in staan. Draai terug links en ga verder 2 keer vooruit.

Ga 5 klikken vooruit en Nancy is dan aan het einde bij een beeld met grote ronde ogen. Draai rechts. Je ziet een ronde deur die echter potdicht zit. Draai terug links en zoom nu in op het Beeld met de grote ogen. Het beeld staat te midden van 7 steen blokken. Op 6 van de blokken staat een afbeelding  van een vulkaaneiland. Volgens Nancy vertellen deze 6 tekeningen een verhaal.  In elk van deze 6 stenen zit ook een vierkant gast. In de rechtsboven steen zie je 6 dobbelstenen. Het aantal ogen op de dobbelsteen bepaald het nummer van de dobbelsteen. Nummer de 6 stenen blokken waar het vulkaaneiland op staat, van linksboven naar rechtsonder, 1 t/m 6. 

Het verhaal op de 6 stenen begint op Steen 2 en gaat dan verder via Steen 6, Steen 1, Steen 5, Steen 4 en eindigt op Steen 3. Het verhaal is dus:

Nancy moet de dobbelsteen in de gaten van de 6 vulkaanstenen stoppen, in de volgorde waarin de tekeningen op de 6 stenen het verhaal "vertellen". 

Het beeld met de grote ogen  zakt naar beneden en een grote stenen kogel rolt over de rand. Kijk goed en je ziet nog net hoe het beeld met zijn ogen naar rechts draait. Dit is een hint. Als je de cursor terug hebt, draai je onmiddellijk naar rechts, zodat Nancy niet verpletterd word door de grote stenen kogel. Nancy draait door en ze belt Frank op. Je beland in:

Hoofdstuk 3: Eind goed al goed:

Als Frank Hardy:

Je bent weer Frank en je beluistert de boodschap van Nancy. Draai je om en ga naar de Surfhut en praat er met Pua. Vraag "Think I could rent some snorkeling equipment?". Dat kan, maar het kost 30 Big Island munten en die heeft Frank niet. Zeg dag tegen Pua en kijk even in Frank's portemonnee hoeveel geld je nog hebt. Het blijkt dat je nog 12 dollar bezit, dus je komt 18 dollar tekort voor de snorkeluitrusting. Maar je weet dat je door het vangen van vis of het maken van halskettingen "geld" kunt verdienen.

Ga terug naar de tuin en ga naar de "Fishes into Riches" hut. Zoom in op de tafel met Aas en souvenirs. Zoom dan in op de blikjes met Visaas die links op de tafel staan. Koop een blikje "Zippy" voor 8 Big Island Dollar door met je muntjescursor op zo'n blikje te klikken. Er verschijnt dan een schermpje waarin je dan "Yes" klikt om het blikje aas ook daadwerkelijk te kopen. 

Zoom uit en ga naar de hengel op de steiger. Als je bijna bij de steiger bent gekomen hoor je Pua schreeuwen. Pua heeft ruzie met haar vader Big Mike en. Ok...ga de steiger op en klik op de hengel. 

Kijk hoeveel geld Frank nu heeft. Als je inderdaad 16 visjes had gevangen dan zou Frank nu 28 dollar moeten hebben. Het is nog geen 30 dollar. Dus ga naar het "Make Jewelry" hutje en zoom in op het ketting bord. Als Frank nu 26 of 27 of 28  dollar in zijn portemonnee heeft dan kun je nu volstaan met weer een Aloha ketting te maken want de Aloha ketting levert 4 dollar op. Heeft Frank echter minder dan 26 dollar dan zul je dus een ketting moeten maken die meer oplevert en dat betekent dat je dan ook andere schelpen moet gaan zoeken.

Ik hoop voor jouw dat je nu dus kunt volstaan met de Aloha ketting. Is dat zo dan ga je nu naar het strand om er weer de 5 schelpen vindplaatsen te bezoeken. Zorg dan dat je de benodigde schelpen voor de Aloha ketting vindt. Vindt je alle schelpen niet gelijk dan ga je steeds even heen en weer tussen het strand en de winkel om steeds even de zee de gelegenheid te geven om nieuwe schelpen te laten aanspoelen.

Heb je weer alle benodigde schelpen voor de Aloha ketting dan ga deze inelkaar knutselen in het "Make Jewelry" hutje, net zoals je eerder als Nancy hebt gedaan. Verkoop de ketting dan aan Pua en je hebt dan de benodigde 30 dollar om de duikuitrusting te kunnen huren. Zeg dan dus weer tegen  Pua "Thing I could rent some snorkeling equipment?" en Frank smijt de 30 bucks op tafel. Grijp dan de Waterdichte Zak en neem afscheid van Pua:

OPTIONEEL 1:

Was je niet zo goed in vissies vangen dan zul je waarschijnlijk een duurdere halsketting moeten maken. 

OPTIONEEL 2:

Besluit je om de  Shark Bite ketting te willen maken, want die levert 6 dollar op, dan heb je ook een Haaientand nodig. Een Haaientand kun je winnen door het "Wiki Tiki" game te gaan spelen, in de winkel van Big Mike. Het "Wiki Tiki" game is dus OPTIONEEL en is niet nodig om de game te kunnen uitspelen. Maar ik zal hier toch even uitleggen hoe het "Wiki Tiki" game werkt.

Wiki Tiki game:

NB: dit is een vreemde game en het is moeilijk uit te leggen. Je hebt geen enkele invloed op je winkans want dat wordt bepaald door je computer. Je speelt dus tegen je eigen computer en, eerlijk gezegd.....ik snap het systeem van dit spelletje niet erg.

Nogmaals....het is niet nodig om deze "Wiki Tiki" onzin game te doen. Je moet het alleen gaan doen als je perse de Haaien Ketting wilt gaan maken want dan alleen heb je de Haaientand nodig. Ok...ik ga verder met de walkthrough

Als je bij Pua de Snorkeluitrusting hebt gekocht dan ga naar de waterpoel op het strand.  

Ga tussen de waterpoel en de donkere streep in staan en draai dan rechtsom naar de zee. 

Klik dan 2 keer vooruit de zee in en Frank duikt de zee in. Frank kijkt nu dus door de snorkel. Ga nog 1 klik vooruit en Frank is dan:

Onder Water:

NB: je moet wel een beetje door zwemmen want als je te lang de tijd neemt dan verdrinkt Frank uit ademnood.

Ok...vanaf nu moet je steeds snel wezen want Frank gaat het Onderwater Grotten Doolhof in. Als je te langzaam bent of als je de verkeerde grot in gaat dan verzuipt Frank. Je zult tekens twee tunnels zien. Bij elke tunnel staat dan een zuil waarop een afbeelding van een zeedier staat. Het zijn de afbeeldingen die ook op de kaart staan en op de "Tanden" van het "Enge Gezicht". Frank moet dus de route door de grotten volgen in dezelfde volgorde als dat deze dieren op de kaart staan die Frank uit de tuinkist heeft gehaald. Dus: Aal, Haai, Schildpad, Inktvis, Stekelbaars, Krab, Zee-egel en Rog. We beginnen dus bij de Aal Zuil.

Ga 1 klik vooruit en.....Frank wordt nu de eerste grot ingezogen. In de grot staan 2 zuilen. Recht vooruit staat de Haai Zuil, dus ga snel een klik vooruit. 

Wacht je te lang dan wordt Frank naar rechts gezogen en zal dan verdrinken. Frank komt in de 2 grot en je ziet weer 2 tunnels. 

Ga snel vooruit door de rechter Schildpad tunnel en Frank komt in de 3e grot. Weer 2 tunnels. 

Ga weer snel vooruit door de rechter Inktvis tunnel en we belanden in de 4e grot. 

Nu snel door vooruit de linker Stekelbaars tunnel en je beland in de volgende grot.

Snel vooruit door de rechter Krab tunnel en dan...

Door de linker Zee-egel tunnel en dan door de Rechter Rog tunnel

Je komt dan nu in de Eindgrot en Frank kan weer ademen. 

Ga 4 keer vooruit en.....De grote ronde rotssteen, die Nancy nog heeft weten te ontwijken, komt nu de trap afgerold en vernielt de hangbrug, De hangbrug hangt dan omlaag. Kijk omlaag en ga vooruit naar de omlaag hangende hangbrug. Zoek op de omlaag hangende brug de Omhoogpijl en klim dan in 5 klikken omhoog. 

Boven gekomen draai je links en dan ga je, via de kromme linksafpijl, verder 3 klikken vooruit, over de richel, en dan draai je rechts en.....je ziet het Beeld met de Grote Ogen waar je als Nancy het Verhaal van het Vulkaaneiland en de dobbelstenen hebt gedaan. Ga helemaal vooruit naar het "dobbelsteen" beeld en klik dan 2 keer met de Omhoogpijl om over dit beeld heen te klimmen, de tunnel boven het beeld in. Hier kwam die grote ronde steen uit gerold. Ga dan verder 3 klikken vooruit en je eindigt bij een Stenen Deur.

Zoom in op de knop, die je midden rechts op de deur ziet, en klik er dan op met je handje. De deur gaat open. Ga 4 klikken vooruit en Frank komt terecht in een grote Rode Grotzaal. Frank staat in het midden van de zaal. Kijk rond. Als je rechtsom draait dan zie je een krat staan. 

Ga naar die krat en zoom er op in. De krat is vergeven van de Kevers en....dit is de "Trigger" voor de binnenkomst van Big Mike en Pua.

Nogmaals....ik kan je geen vaste route of strategie aan de hand doen. Het is een beetje een kwestie van blijven volhouden en een beetje geluk hebben dat voor Frank net de juiste tegels net iets eerder omhoog komen dan voor Big Mike. Ach....zo heel erg moeilijk en ingewikkeld is het nu ook weer niet, dus ik ga er vanuit dat ook jij wel wint.

Als Frank dan uiteindelijk als eerste de rechtertrap heeft bereikt dan zie je .....

Het Einde van de Game....

Nancy legt, zoals gebruikelijk, uit waar het in deze game allemaal heeft gedraaid en je krijgt een paar compliment schermen die je weg klikt. 

Als laatste zie je dan het promofilmpje voor Nancy Drew 16:

2007: Walkthrough door: Louis Koot