Nancy Drew 17: 

The Legend of the Crystal Skull

2007: Walkthrough door: Louis Koot

Deze walkthrough gaat er van uit dat u de game speelt als een Senior Detective. De walkthrough legt niet de puzzels uit op Junior Detective niveau.

Je begint de game in Nancy's kamer, alwaar je op Nancy's bureau de "Case File" kunt doorbladeren. Klik op het vliegticket en kies dan of je als Junior Detective of als Senior Detective wilt spelen en de game begint.

Nancy Drew en haar vriendin Bess Marvin vliegen naar New Orleans, voor een lang weekeinde vol muziek, sight-seening en de culinaire geneugten van de Franse Keuken. Het is echter niet alleen maar fun, want Nancy is ook van plan om een bezoekje te brengen aan Henry Bolet. Henry Bolet is een vriend van Ned. Henry's oud oom, Bruno Bolet, is onlangs overleden en dus is Henry naar New Orleans gereisd om de begrafenis, en de erfenis, af te handelen. Henry verblijft in het huis van zijn oom, het Bolet House. Dus gelijk na aankomst in New Orleans laat Nancy haar vriendin Bess achter in het hotel en gaat ze, per taxi, op weg naar het Bolet House. Ned heeft Henry op de hoogte gebracht van Nancy's komst. Het is rot weer en dat zal het ook het hele weekeinde blijven.

Deel 1: Bolet Huis

Als Nancy Drew:

Nancy arriveert bij het Bolet Huis en ze loopt naar de voordeur. Klik op de voordeur en Nancy gaat naar binnen. Er komt niemand om Nancy hartelijk te verwelkomen, dus Nancy loopt door de hal en ziet voetstappen op de, overigens smetteloos geboende, vloer. Nancy loopt een kamer, rechts van de trap, binnen en....In de kamer staat een persoon die verkleed is als een skelet.

De persoon draait zich om en....het licht gaat uit. Het "Skelet" komt op Nancy toe en gooit Nancy een bedwelmend poeder in haar gezicht. Nancy valt bewusteloos op de vloer. Als Nancy een poosje later weer bijkomt staat Renée Amande, de huishoudster van de overleden Bruno Bolet, over haar heen gebogen. Renée bied Nancy een glas drinken aan. 

Je kunt weigeren om het vieze spul op te drinken, of je zegt "Okay". Zeg maar "Okay". Nancy vindt het maar een vies drankje maar ze komt er wel weer door bij haar positieven. Renée verteld dat de bliksem is ingeslagen en dat daardoor de elektriciteit uit is. Nancy vertelt wat haar is overkomen. Renée wil de politie erbij halen, maar Henry vindt dat absoluut geen goed idee. Renée verdwijnt dan naar de tuin. Je krijgt nu controle over de game.

Bibliotheek:

Ok....we zijn dus in de Bibliotheek van het huis. Sta op door vooruit te klikken naar de open haard. Draai je dan link, of rechts, om, tot je Henry ziet zitten aan het bureau in de hoek.

NB: Om linksom of rechtsom te draaien plaats je de cursor dus aan de randen van het scherm. Via de kromme draaipijlen draai je dan linksom of rechtsom. Als je dit draaien langzaam wilt doen dan beweeg je de cursor snel naar de rand van het scherm en gelijk weer terug. Je draait dan 1 klik naar rechts of naar links.

Ok...ik neem aan dat je inmiddels Henry Bolet hebt gevonden? Klik met je vraagteken cursor op de rugleuning van de stoel waar Henry in zit om een babbel met Henry te maken. Je zult inmiddels al wel gemerkt hebben dat gespreksopties niet meer onderaan het speelscherm verschijnen, maar in een mooi klein schermpje. In dit "gespreksscherm" klik je dus op de opties de vragen/antwoorden die je wilt gebruiken.

Wel....we zijn in een bibliotheek kamer, dus er staan diverse boekenkasten. Gelijk links naast Henry staat er al een kleine kast aan de muur. Ga vooruit naar die kleine boekenkast. Onder in de kast zitten 6 laden. Alleen de middelste onderste la kun je openen. Klik 2 keer, met je rode loepje, op de middelste la om deze te openen. In deze la staan kaarten waarop Bruno zijn boeken heeft gecatalogiseerd. Er staan 20 kaarten in de la. Elke kaart bevat de naam van een boek en de naam van de schrijver/schrijfster. Ook heeft elke kaart een nummer. Blader door de kaarten en zoom dan 3 keer uit via de "achteruitstappijl".  

Links naast deze kleine boekenkast  staat een secretairekast waarop een aantal prijsbekers staan. Aan de muur, boven de secretaire hangen een paar schildjes. Ga naar de secretaire en klik dan met je rode loepje op elk van de 5 prijsbekers. Elke beker komt dan in je scherm te staan en je leest dan, op de voet van de beker, voor welke gebeurtenis de beker de prijs is geweest. Elke beker is de 1e prijs van de Miniatuur Modellen club. Bruno Bolet blijkt deze 1e prijs gewonnen te hebben in de jaren 1978, 1982, 1985, 1986, 1991.

Als je de beker van 1991oppakt dan hoort Nancy een "Low Rolling" geluid. Zou er iets in deze beker zitten? Plaats je handcursor op de tekst "Miniature Modelers of America" en klik dan op de tekst. Je draait de beker dan om en ziet nu de bovenkant van de beker. Klik op de deksel van de beker en.....Nancy haalt de deksel van de beker. In de beker zit een Glazen Oog.

 Grijp het Glazen Oog uit de beker door er twee keer op te klikken. Zoom 2 keer uit. Draai je links, of rechts, om zodat je dan de open haard ziet. Rechts naast de open haard staat een boekenkast waar je niet naar toe kunt gaan. Links naast de open haard staat echter een hoekboekenkast die uit 3 delen bestaan. Ga naar die hoekboekenkast.

Draai verder door naar links, tot je door de tuindeuren, rechts van Henry, naar buiten kijkt. Het regent dat het giet buiten, dus Nance heeft op dit moment niet zo'n trek om zich buiten in de tuin te wagen. Draai weer verder door naar links tot je de dubbele kamerdeuren ziet. Ga 2 keer vooruit naar de kamerdeuren, die dan open gaan. Je kijkt de gang in en kunt nu, via de krommepijl, linksaf of rechtsaf de gang in gaan.

Gang

Ga rechtsaf de gang in. Achter in de gang staat een mooie grote staande klok. Klokmakers noemen dit soort klokken een staand horloge. Ga naar de klok. Je bent dan in de close-up van de wijzerplaat en ziet dat de klok op 12 uur staat. Via de blauwe draaipijl kun je de wijzers van de klok verdraaien, maar doe dat nu niet. Zoom uit de klok en draai je om via de omdraaipijl. Onder de trap staat een kleine tafel aan de muur. Er staan foto's op het tafeltje. Draai rechts en bekijk de 2 foto's. Je kunt nergens op inzoomen, maar er branden ook 3 kaarsjes op het tafeltje....het lijkt wel of iemand een soort altaar heeft ingericht. Draai links en ga dan 1 klik vooruit naar de voordeur. Draai dan weer links en ga dan de zitkamer in.

Zitkamer:

Je staat in de zitkamer voor de halfronde erker. In de erker staat een tafel waarop Bruno een miniatuur kerkhof heeft gebouwd. Zoom er 2 keer op in. Je  zoomt in op de grote fontein, in het midden van het kerkhof. 

Als je de handcursor indrukt en ingedrukt houd dan kun je scherm naar links en rechts verschuiven en ook omhoog en omlaag verschuiven. Je moet het scherm dus naar links en rechts en omhoog en omlaag verschuiven om alles in het kerkhof te bekijken.Op sommige onderdelen van het kerkhof kun je dan nader inzoomen met je rode loepje en klikken met je handcursor.

Zoom 4 keer uit en draai dan rechtsom. In de hoek staat een boekstandaard. Er ligt een boek op de boekstandaard. Ga er naar toe en zoom dan in op het dikke opengeslagen boek. Het is een Grafboek.

In het Grafboek lees je, op de pagina's 76 t/m 91, de namen van de overledenen, compleet met de datum van overlijden en de plek waar ze begraven liggen. Je bladert door de pagina's door met aan de linker of de rechter rand te klikken. Zoom 2 keer uit als je het Grafboek door gekeken hebt. Draai verder door naar rechts, tot je recht voor de bank en de salon tafel staat. Klik 2 keer met je rode loepje op de salon tafel en je beland in je eerste puzzel van de game, de:

Knikker Puzzel:

Bekijk het speelbord. Het is verdeelt in een linker vak en een rechtervak. In het midden zie je 4 gele laserstralen en ook rechtsonder zie je een gele laserstraal. Onder de 4 middelste laserstralen zie je pijltjesknoppen en een sterknop.Er staan 4 blauw marmeren knikkers in het bord, 3 links en 1 rechts. Links staat ook een lichtbruin houten blokje. Rechtsonder zit een Glazen Oog. Linksonder zit een Metalen Duw Blok dat je bedient met behulp van de 4 pijltjesknoppen. Je ziet ook 5 gele Laserstralen.

A begint dus op vak A 9. B begint op vak C 8. Er staan knikkers op de vakken E 4, E 8, F 7 en M 3. De gele lasers blokkeren de kolommen G, H, I, J en N

Als je al zelf wat geprobeerd hebt dan klik je nu eerst op de Sterknop om de puzzel terug naar de beginstand te zetten. Je stuurt dus A met de pijlknoppen, omhoog, omlaag, naar rechts, naar links. B verplaats je steeds 1 vak maar de knikkers C, D, E en F rollen door tot ze door een obstakel worden geblokkeerd.STAP 1:

NB: Het kan zijn dat ik in bovenstaande opsomming ergens een verkeert vaknummer noem. Het spijt mij als dat het geval is, maar aan de hand van de afbeeldingen kunt u, dacht ik, dan ook wel zien hoe de route moet zijn.

Draai rechtsom tot je voor de open haard staat en de hoek, rechts van de open haard ziet. In de hoek ligt een papier op de grond en aan de muur hangen 9 portretten.

Zoom 2 keer in op de open haard. In de open haard ligt een stukje verbrand papier. Grijp het. Het is het bovenste stuk van een reçu en er staat "Zeke's" op. Berg het op in je inventory. Grijp ook een brok steenkool uit de open haard en berg het op in je inventory.

Zoom 2 keer uit en draai verder naar 1 klik naar rechts. In de hoek, rechts van de open haard, ligt een papier op de vloer. Zoom er op in. Het is een tekening van een kraai. Grijp de tekening. De tekening ziet er precies zo uit als in de 4 tegels, op het dak van het mausoleum in het miniatuur kerkhof.  Er staat ook de afdruk van een schoenzool op de tekening. Zoom uit via de achteruitstappijl. De tekening word opgeborgen in je inventory. Aan de korte muur hangen 9 portretten. Het 4e portret is echter weg. Draai terug linksom, naar de ingang. Ga vooruit de gang in en dan rechtsaf, 2 klikken vooruit, rechts, open de deuren van de bibliotheek en ga weer naar binnen.

Bibliotheek:

Ga weer naar Henry, die nog altijd achter het bureau zit. Praat weer met Henry en gebruik elke gespreksoptie die je krijgt. Doe het wel in volgorde, dus loop de gespreksoptie af van boven naar beneden en gebruik ook alle vervolgopties die je krijgt.

Draai een klik naar rechts zodat je dan recht voor de tuindeuren staat. Ga vooruit en open de tuindeuren met je handcursor. Stap naar buiten en Nancy staat in de:

Tuin:

Het regent pijpenstelen, dus ga maar niet vooruit de tuin in. Draai links en je ziet Renée die bezig is met het verplanten van potplanten in de serre. 

Praat met Renée. Gebruik ook nu weer elke gespreksoptie en ook eventuele vervolgopties. Sla weer niets over en loop de gespreksopties weer af van boven naar beneden. 

Als je het gesprek afsluit dan vertelt Renée nog dat ook zij de "Skeletman" heeft gezien, vlak na het overlijden van Bruno. Renée denkt dat "Skeletman" de Dood is en ze waarschuwt Nancy. Rechtsboven hangt een lantaren aan het balken plafond van de serre. Klik met je rode loepje op die lantaren, of er net rechts naast. Je komt dan in een close-up en ziet een Schep aan de wand hangen. De steel van de schep is gemaakt van menselijke beenderen. Je kunt de schep nu niet pakken. 

Zoom uit en draai terug rechts. Nancy staat nu in de regen in de tuin. Recht vooruit is de grote fontein. Rechts zie je stapstenen die als treden van een trap omhoog naar een boom gaan. Draai rechts en je staat recht voor die stapstenen. De stenen gaan dus de heuvel op naar de grote boom die boven op de heuvel staat. Ga 3 klikken vooruit. 

Tegen de boom staat een grote insectenspuit. Grijp de insectenspuit en...je beland in het:

Wespen verdelgingspel 1e keer:

Als je de vrucht gewonnen hebt dan doe je een stap achteruit en dan draai je om. Ga 2 klikken terug omlaag naar het tuinpad. Draai rechts en ga dan 1 klik vooruit naar de fontein. De Fontein is het middelpunt van de tuin. Je kunt rondom de fontein lopen en dan 4 kanten op. 

De fontein spuit niet en in het bekken van de fontein zit ook geen water. Klik met je rode loepje in het waterbekken van de fontein. Je komt dan in de close-up en ziet het afvoerputje. Zoom in op het afvoerputje. 

Je ziet nu Bruno's Mausoleum. Bruno's Mausoleum staat dus rechts van de fontein. Ga 3 klikken vooruit. Je staat dan in de Draken Poort van het mausoleum. 

Je kunt nog een stap verder vooruit maar doe dat nog niet. Klik met je rode loepje op de stoep voor het altaar. Je komt in de close-up van de gedenksteen en lees dat Bruno geboren is in 1912 en gestorven is in 2007. In het midden zit een rond gat met 4 inkepingen. Zoom uit en ga dan nu nog 1 stap vooruit en je staat dan op de gedenksteen en voor het altaar. Kijk omhoog. Op het dak van het mausoleum zit een....tja....wat is het? In ieder geval heeft het ding 2 rode edelstenen als ogen. Kijk weer omlaag en draai je om. Je kijkt terug richting de fontein en ziet nu dat Bruno's mausoleum bewaakt wordt door 4 draken die elk op een pilaartje staan. 

Elk draak heeft 2 rode edelstenen als ogen. Zoom in op elk van de 4 pilaartjes waar de draken op staan. Elk pilaartje heeft een cirkel waar een symbool in staat. Het is steeds hetzelfde symbool. Kijk weer naar de fontein en ga dan 3 klikken vooruit, terug naar de fontein. Het pad links gaat terug naar het huis. Draai rechts en je ziet het hek van het kerkhof. 

Ga naar het hek en maak het hek open met je hand en ga 1 klik vooruit. Je bent op het:

Kerkhof:

Het Bolet Mausoleum

Nancy staat helemaal rechtsonder op het pad en je ziet alleen haar schaduw op het pad. Door de ramen van het mausoleum zie je een rood licht schijnen. Klik met je rode loepje op het mausoleum en je komt in de close-up van de voordeur. 

De voordeur wordt geflankeerd door 2 ronde zuilen die beide op een vierkante steen staan. Onder de beide ramen en in de sokkels van de 2 zuilen zit een vierkante tegel. Zoom in op één van die 4 vierkante tegels en Nancy vertelt dat, om te kunnen ontdekken of er iets op de tegel staat, ze papier nodig heeft. Zoom uit en probeer of je het mausoleum binnen kunt gaan. Dat gaat niet want de deuren zitten op slot. 

Bolet Huis:

Zoom uit en draai je om. Ga via rechtsonder terug naar de Oude Boom en dan via midden onder terug naar de fontein en dan via midden onder terug naar het hek. Open het hek weer met je handje en ga door naar de tuinfontein. Loop linksom om de fontein heen en ga terug naar de Serre, waar Renée nog steeds bezig is met haar bloempotten. Praat met Renée en vraag haar:

Draai links en ga via de tuindeuren terug de bibliotheek binnen. Verlaat de bibliotheek weer door de dichte dubbele deuren en ga linksaf de gang in. Ga 2 keer vooruit, richting de voordeur, draai dan rechts en je staat onderaan de trap. Ga via de trap omhoog naar de:

1e Etage:

Bovenaan de trap sta je voor een deur. Ga vooruit, open de deur en ga naar binnen. Je bent in een kale kamer. Er staat een bed en een nachtkastje en meer niet. Ga vooruit naar het nachtkasje en open de la. In de la rolt een Glazen Oog.

Grijp het Glazen Oog en klik het naar je inventory. Je hebt nu 4 glazen ogen. Draai om, ga terug naar de deur, open de deur en stap de gang terug op. Ga de volgende 2 trapjes op en draai dan links. Je staat voor de deur van Renée's kamer. Pak Renée's sleutel uit je inventory, sluit de inventory en klik dan met de sleutel op de deurkruk. De deur gaat open. 

Renée's kamer:

Ga naar binnen en loop door naar het bed. Links naast het bed staat een nachtkastje. Links in de hoek staat Renée's werktafeltje. Zoom in op het nachtkastje en open de lade. Grijp het vel tekenpapier uit de lade en klik het naar je inventory. Sluit de lade en kijk dan omlaag via de omlaagpijl. Open het kastdeurtje dat onderin het nachtkastje zit. Het kastje zit vol met repen "Kroko Kringle" chocola. Grijp een reep chocolade uit het kastje en berg de reep op in je inventory. Grijp dan nog een reep uit het kastje en klik er 2 keer op. Nancy eet de 2e reep zelf op. Klik de overgebleven wikkel weg. Kijk weer omhoog via de omhoogpijl en stap dan achteruit, via de achteruitpijl op het bed.

Draai naar links en zoom dan in op het werktafeltje. Bekijk de spullen op dit tafeltje. Blijkbaar mengt Renée hier haar kruiden voor haar kruidenbuideltje.  Er staat een flesje "Hiccup Powder" op de tafel. Als je het flesje "Hiccup Powder" oppakt en dan open klikt dan krijgt Nancy een wolk van het poeder in haar gezicht en.....heeft ze een tijdje last van de hik. Zoom uit en draai verder door naar links. Links naast de kapstok zie je een barst in de muur. Links en rechts van de barst staan symbolen op de muur geverfd. 

Zoom er op in om ze in close-up te bekijken. Teken deze symbolen maar na want je weet nooit of je ze niet ergens anders moet herkennen. Zoom uit en draai verder door naar links, naar de linker hoek van de kamer. In de hoek staat een kist en voor het bed staat een schommelstoel. Klik op de schommelstoel. Er zit een pop in de schommelstoel.

NB: De pop komt in de schommelstoel zodra je Nancy een Kroko Kringle reep uit het nachtkastje hebt laten opeten. Je hoeft maar 1 reep op te eten en dan zit de pop in de schommelstoel. Eet je dus geen reep dan zit de pop niet in de schommelstoel.

Zoom weer uit de schommelstoel en zoom in op de kist Bovenop de kist zit een grote blauwe cirkel. Rondom de cirkel zie je kleine ronde knopjes. Ook zie je 4 symbolen. Het zijn dezelfde symbolen als ook op de muur staan. Als je probeert om de kist te openen merk je dat de kist op slot zit. Zoom in op de bovenkant van de kist. Rondom de blauwe cirkel staan 18 kleine knopjes. Klik eens op een paar van die knopjes en....er verschijnt dan steeds een deel van een groter symbool in de blauwe cirkel. Door op 4 knopjes te klikken maak je een groot symbool. Je weet echter niet genoeg om deze puzzel nu op te lossen.

Zoom dus 2 keer uit, draai rechts en verlaat Renée's kamer weer via de kamerdeur. Ga via de trappen terug naar beneden en dan via de tuindeuren in de bibliotheek terug naar Renée in de Serre. Praat weer met Renée en vanzelf geeft Nancy de reep chocolade aan Renée. Vraag dan:

Ok...inmiddels weet je de weg naar het kerkhof en op het kerkhof weet je inmiddels ook de weg naar het Bolet Mausoleum.

Kerkhof;

Ga dus nu weer naar het kerkhof en loop dan bij de fontein en de oude boom steeds rechtdoor en je bent terug bij het:

Bolet Mausoleum:

NB: Dit lukt dus alleen als je eerder het stuk steenkool uit de open haard van de zitkamer hebt gepakt. Heb je het steenkooltje vergeten dan moet je het eerst even gaan halen.

Zoom uit en ga,, via de oude boom, de fontein en de tuin, terug naar het Bolet huis en ga via de tuindeuren weer naar binnen. Loop door de bibliotheek en de gang naar de:

Zitkamer:

Zoom weer in op het miniatuur kerkhof en verschuif het scherm weer omlaag zodat je boven de oude boom uitkomt. Verschuif het scherm dan naar links zodat je terug bent bij het miniatuur Mausoleum in de linker bovenhoek. Zoom 2 keer  in op het dak van het mausoleum en je bent in de:

Tegeltjes Puzzel:

Zoom helemaal uit het miniatuur kerkhof en ga nu helemaal terug naar het Bolet Mausoleum op het echte kerkhof. Dus via de tuindeuren in de bibliotheek weer naar buiten, door de tuin naar het hek van het kerkhof, open het hek en dan rechtdoor bij de fontein en de oude boom. 

Kerkhof:

Bolet Mausoleum

Zoom weer in op de voordeur van het Bolet Museum en.......Henry zit op zijn knieën voor het mausoleum te grienen. Als hij Nancy ziet rent ie snel weg. Ga vooruit naar de deuren van het mausoleum. Pak de Bronzen Sleutel uit je inventory, sluit de inventory en klik dan met de sleutel op het sleutelgat in de deuren en...de deuren gaan open. Open je inventory weer en berg er de Bronzen Sleutel terug in op.

Stap naar binnen. Links en rechts zitten de grafplaten van de overleden Bolet's in de muur. In de linkermuur zijn dat de grafplaten van Marianne en Claude Bolet, de ouders van Henry. Rechts zijn het de grafplaten van Marcel en Fifi Bolet. In de rechtsachter hoek ligt een opgerold stuk papier tussen de 2 zuilen. Zoom er op in en grijp het opgerolde papier. 

Het blijkt het schilderij van Henry's ouders te zijn, dat dus hoort in het lege schilderijen frame in de zitkamer. 

Berg het op in je inventory. Zoom uit, draai je om en ga terug naar buiten.

Bolet Huis:

Zitkamer:

Wel....je hebt het vermiste schilderij gevonden en Nancy is een net en eerlijk meisje. Dus ga terug naar het huis en via de biebdeuren weer naar binnen. Ga weer naar de zitkamer en naar de portretten muur, rechts van de open haard. Zoom in op de portretten. Pak het schilderij uit je inventory en plaats het in het lege frame. 

Zoom uit. Nancy heeft nu zo'n beetje alles gedaan wat ze tot op dit moment kon doen. Laten we dus Ned maar even opbellen om hem op de hoogte te brengen van de ontwikkelingen. Klik dus op Nancy's telefoon en klik dan in het kleine schermpje op "Ned" om hem op te bellen. Het telefoongesprek tussen Nancy en Ned gaat verder geheel vanzelf. Aan het einde klik je dan op "that's about it" om af te sluiten.

Na het gesprek met Ned wil Nancy graag terug naar haar hotel, dus bel de "Cab Company" op. Nancy krijgt echter te horen dat er van wege het super slechte weer geen taxi's rijden. Nancy zal dus in het Bolet huis moeten blijven. Bel Bess op. Nancy vertelt Bess ook wat ze allemaal heeft meegemaakt en dat ze gestrand is in het Bolet huis. Tijdens dit gesprek wordt je dan vanzelf Bess, want je gaat nu door met:

Deel 2: New Orleans

Bess Marvin:

Berg de telefoon op. Aan de overkant van de straat zit een man de krant te lezen. Ook hier in New Orleans regent het pijpenstelen. Klik met de vooruitpijl naar de rode deur van de "Zeke's winkel" en....Bess springt over het balkon de straat op en staat dan voor de rode deur. Open de deur en stap naar binnen. Je bent in de:

Zeke's  winkel:

Wel..."Zeke's" is een soort dumpzaak waar je de gekste dingen kunt kopen. Loop door naar achterin de winkel en draai dan rechtsom via de kromme pijl. De eigenaar van "Zeke's" staat achter de kleine toonbank. 

Bess wil die doos met ongesorteerde voorwerpen best wel even bekijken, maar ze kan uiteraard niet dat achterkamertje in zonder toestemming van Lamont. Er moet een list worden bedacht. Laten we maar eens rondkijken in de winkel en zien of we op een idee kunnen komen.

Draai rechts en loop terug naar de uitgang. In het raam staat een duikershelm en een houten kastje. Zoom in op het houten kastje. Er staan 5 flesjes in het kastje.

Pak, van links naar rechts, elk flesje op en maak ze open. Van links naar rechts bevatten de flesjes Huilpoeder, Giechelpoeder, Jeukpoeder, Stinkpoeder en Niespoeder. Bess stopt het flesje Niespoeder in haar tasje.Zoom uit het kastje en draai links. Je staat voor een oude piano. 

NB: Het Niespoeder krijg je alleen als je eerst met Lamont hebt gepraat. Pak je de flesjes op voordat je met Lamont hebt gepraat dan zet Bess ook het niespoeder flesje weer terug in het kastje.

De Niespoeder valstrik:

Kijk eerst even goed welke van de voorwerpen je kunt oppakken en kijk waar dan de kaders verschijnen. Pak de voorwerpen dus even op en klik er dan met je handje op. Je ziet dan de kaders verschijnen en kunt het opgepakte voorwerp dan in één van de kaders plaatsen. Plaats de voorwerpen echter weer terug op de plek waar ze stonden. De voorwerpen die je kunt oppakken zijn:

Je weet dan nu welke voorwerpen je kunt oppakken en kunt verplaatsen. Hier gaan we:

Ga dus nu voorbij de toonbank vooruit en draai dan rechts, via de krommepijl, en ga dan vooruit door het kralengordijn de achterkamer in. Op de tafel staat een bruine doos. 

Ga vooruit naar de tafel en zoom dan in op de doos en klik er dan met je hand op. Bess haalt de spullen uit de doos en je ziet een foto van een jonge Bruno met hond en een foto van een hagedis met een piratenhoed op zijn kop en een blauwe papagaai op zijn schouder.  In de hagedis foto zie je ook een Loquat vrucht. Je kunt deze twee foto's nog een keer bekijken door erop te klikken.

Het Letterslot van de rode Kist:

Er is ook een rode kist uit de doos gekomen. Op de kist ligt een brief en de kist heeft een letterslot. Klik op de brief. Het is een brief van Amelinda Bolet waarin ze schrijft over een vakantie in Frankrijk. Lees de brief. Via de omlaagpijl kun je de onderste helft van de brief lezen. Je ziet dan ook dat er meerdere brieven zijn. 

Klik met je handje op de rechtsonder hoek om naar de volgende brief te bladeren. en je ziet 4 verwijzingen naar hoofdstukken van Hamlet, het beroemde toneelstuk van Shakespear. Hamlet 1.3.32. Hamlet 8.3.6, Hamlet 8.14.4, Hamlet 1.12.X.  Op het bijgesloten blauwe briefje lees je dat sommige verwijzingen niet bestaan.

Klik weer op de Amelinda Brief om daar naar terug te keren. Je moet nu de verwijzingen naar Hamlet gebruiken om bepaalde letters in de Amelinda brief te vinden. De nummers achter de Hamlet verwijzingen zijn dus de letters. Je moet dus letters in de Amelinda brief gaan tellen. Je telt dus van boven naar beneden en van links naar rechts.

Vanaf de B ga je verder met tellen voor de andere 4 Hamlet verwijzingen. Doe dit ook met de overige 3 en je hebt dan het volgende lijstje.

Zoom helemaal uit de brief en klik dan met je hand op het letterslot van de rode kist. Wel...op de 9 knoppen van het slot staan dus letters. Klik op de letters: L, E, B, E, N, U, N, D, T, O, D en.....de kist gaat open. 

Deel 3: Bolet Huis:

Nancy Drew:

Als Nancy praat je dus, via de telefoon met Bess. Van Bess heb je zojuist gehoord over de "Whisperer" schedel en Nancy besluit om op zoek te gaan naar deze schedel. Ook heeft Bess vertelt over de 2 foto's en dat er een Skeletpak in de doos zat.Sluit het telefoon scherm. Je staat in de begane vloer gang. Draai je om en ga dan, via de dubbele deuren weer de bibliotheek kamer binnen:

Bibliotheek:

Ga naar de hoekboekenkasten. In het linker deel van de hoekboekenkast staat een groene hagedis op het kleine boekenkastje dat op de middelste plank staat. Voorheen kon je niet doorlopen naar dit deel van de boekenkast, maar nu kan dat wel. Loop dus door naar het linker deel van de 3-delige boekenkast en je staat dan voor de hagedis. In het kleine kastje, waar de hagedis op zit, staan rechts 3 boeken. 

Klik met je rode loepje op die 3 boeken en.......je zoomt in op het kleine kastje en.....de hagedis blijkt een echte levende hagendis te zijn en.....de hagedis schrikt zich rot en springt weg. Hierdoor vallen alle boeken uit het kastje op de vloer.

Henry verteld dat de hagedis Iggy heet en één van oom Bruno's huisdieren is. Iggy steelt papier waar hij dan een nest van maakt. Henry verlangt dat Nancy alle boeken weer terug gaat zetten in het kleine kastje. Nancy wil dat wel doen, maar één bepaald boek heeft haar belangstelling gewekt. Ze wil dat boek graag even doorlezen. Dat mag van Henry maar pas nadat ze alle boeken weer keurig netjes in het kastje heeft terug gezet.

De Boeken Puzzel:

Als je het laatste boek weer in het kastje hebt geklikt dan pak je het "The Crystal Skulls: Fact or Fable?" boek uit het kastje want dit is het boek dat Nancy graag wilde lezen. Hela....het boek is geschreven door professor Beatrice Hotchkiss, een oude bekende van Nancy die haar al in 2 eerdere zaken van diens is geweest. Open het boek. Op de eerste pagina lees je het telefoonnummer van Beatrice Hotchkiss. Dit telefoonnummer komt nu vanzelf ook in Nancy's telefoon te staan. Blader door het boek en..je vindt in het boek een kaart met letters. 

Grijp deze kaart om hem op te bergen in je inventory. Lees het boek verder door. Het boek vertelt over de Legende van de Kristallen Schedels.

Zoom uit het boek. Nancy zet het boek terug in de kast. Nancy is nu erg nieuwsgierig geworden naar die schedel, dus ze wil Beatrice Hotchkiss nu opbellen. Maar Nancy's mobieltje heeft geen bereik in de bibliotheek. Dus ga de bieb uit naar de gang. Op de gang pak je de telefoon en bel je Prof. Hotchkiss op. Hotchkiss is inmiddels ook al weer wat ouder en schijnt al een beetje aan Altzheimer te lijden en in ieder geval heeft ze geen geduld. Vraag Hotchkiss vervolgens alle vragen die je kunt vragen en je ervaart dat:

Als je alles aan Hotchkiss hebt gevraagd dan neem je afscheid via "That's it for now" en sluit je het telefoonscherm. Open je inventory en klik dan op het kaartje dat je uit het Hotchkiss boek hebt gepakt. Op het kaartje staan 9 stippen en onder elke stip staat een letter. De stippen staan in een rij van 4 en een rij van 5. Hela......hangen er in de zitkamer ook niet 9 portretten in een rij van 4 en een rij van 5? Berg het kaartje weer op, sluit je inventory en ga weer naar de:

Zitkamer:

De Portretten puzzel:

Ga naar de muur waar de 9 portretten aan hangen. Zorg dat je weer in de close-up van de 9 portretjes bent. Nu je het kaartje uit het boek van Hotchkiss hebt gepakt kun je op elk van de 9 portretten klikken met je handje. Bekijk de 9 schilderijtjes nu eens wat beter. In elk schilderijtje heeft één van de personen een bepaald voorwerp vast. Deze voorwerpen zijn, in het Engels, 

De beginletters van deze 9 voorwerpen komen overeen met de letters die staan op de kaart uit het Hotchkiss boek. Je moet dus nu de schilderijen met elkaar gaan verwisselen zodat ze precies in de volgorde van de letters op het kaartje hangen. Je pakt een schilderijtje op en klikt er dan mee op het schilderij waarmee je het van plek wilt laten verwisselen. Heb je de 9 schilderijtjes dan in de goede volgorde hangen dan wordt er in een nis een geheime deur zichtbaar.

Geheime Gang:

Klik op de Geheime Deur. De deur gaat open. Ga vooruit door de geopende deur de Geheime Gang in. Ga vooruit naar de trap. 

Je hoort een telefoongesprek tussen Henry en ene Summer en ze maken ruzie over geld. In rechtermuur zit een kijkgat. Kijk door het kijkgat en je ziet één van de boekenkasten in de bibliotheek. Rechts zit een schakelaar. Boven de schakelaar staat een plus en onder de schakelaar staat een min teken. Klik op de Plus en....je zoomt nu in op een boek dat in die boekenkast staat, het is het "Eye of the Beholder" boek. 

Draai je naar links via de linksafpijl en ga dan 2 keer vooruit de trap op. Boven gekomen sta je voor een deur. Draai rechts zodat je recht voor de deur staat. Klik op de deur. De deur zit op slot. Zoom in op het deurknoppaneel en je komt in de close-up. Je bent in de:

Spinnenweb/snaren puzzel:

Op de koperen deurplaat zie je een spinnenweb afgebeeld. De buitenste rand van het web lijken precies op de 8 snaren die je zag rond het afvoerputje van de tuinfontein. Bij elk van die 8 snaren zie je een stippellijn, als spaken in een wiel. Nummer de 8 "snaren" van rechtsboven naar linksboven, als 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8. Tel dan bij elke snaar het aantal streepjes van de stippellijn die uit de snaar uitsteekt.

Zoom uit, draai rechts en ga de trap terug af naar beneden. Draai dan rechts, klik op de geheime deur en stap de zitkamer weer binnen. Ga, via de tuindeuren in de bibliotheek, nu weer naar de tuin en naar de tuinfontein:

Klik dan in deze volgorde op de snaren: Snaar 4, Snaar 8, Snaar 5, Snaar 1, Snaar 2, Snaar 6, Snaar 7, snaar 3 en...

....de sleutel komt omhoog en de spin verdwijnt. Grijp de sleutel en klik hem naar je inventory. Ga terug naar de zitkamer en in de zitkamer ga je recht voor de open haard staan. Links en rechts naast de open haard is dus een nis en de Geheime Deur is in de linker nis, waar de bloemenvaas voor staat. Open de geheime deur en ga de geheime gang weer in en dan schuin vooruit de hoek in. Ga de trap weer op en draai rechts naar de "spinnenweb" deur. Zoom weer in op de koperen deurplaat. Pak de afvoerput sleutel uit je inventory en steek de sleutel in het sleutelgat en de deur gaat open. Ga naar binnen. Nancy is in de:

Geheime Kamer:

In de hoek staat een lange rode bak met sterren erop. Het lijkt wel iets op een sjoelbak. Ga er naar toe en zoom er op in met je rode loepje. Je komt terecht in de:

Sjoelbak puzzel

Klik op het balletje dat rechts in de ballengleuf staat. Dat balletje komt dan vanzelf op de stip in de bak te staan.

 Klik met je "vingercursor" op het balletje en hou dan je muisknop ingedrukt. 

Je krijgt nu een rode pijl. Beweeg, terwijl je de muis ingedrukt houd, je muis nu heen en weer en......

....je trekt dan de rode pijl uit en kunt dan ook de rode pijl naar en tussen de diamantjes richten die voor het balletje staan. 

Je moet dus elk van de 9 gebitten 2 keer raken met een balletje. De 1e keer verandert een gebit dan in een kip en bij de 2e keer verandert een kip dan in een oog. Raak je een plaatje een 3e keer dan wordt het weer een gebit. Als je alle 9 plaatjes verandert heb in ogen dan...rolt er als beloning een Glazen Oog uit de ballen gleuf. Grijp het Glazen Oog.

Als je het Glazen Oog uit de sjoelbak hebt gewonnen dan kijk je verder rond in de kamer. Draai linksom. Links naast de sjoelbak staat een laag kastje waar een kaars op staat. Links van het kastje hangt een schilderij van een schip aan de muur. Zoom in op dat schilderij. Het scheepje in het schilderij wordt bedreigt door een gigantische inktvis. Klik met je handje op het schilderij en....het blijkt een deurtje te zijn dat nu open gaat. Je hebt het Ogen kastje geopend

Draai verder linksom, tot je voor een kleine tafel staat. Aan de muur, boven de tafel, hangt de Amerikaanse "Stars and Stripes" vlag en een lamp in de vorm van een gezicht. Op het tafeltje staat een kauwgomballenautomaat, een ouderwetse radio en een gekleurde kubus.

Zoom in op de lamp en klik er dan met je handje op en..., in de hoek rechts van het tafeltje, gaat  een deur open en...je kijkt het kleine kale slaapkamertje in. Ga echter nu niet het kamertje in maar stap achteruit en zoom nu in op het tafeltje en dan in op de gekleurde Kubus.

Sluit de kubus weer door op de spin te klikken en zoom 1 keer uit. Zoom in op de kauwgomballenautomaat en klik dan op de knop. Er komt een kauwgombal uit de apparaat. Grijp de kauwgombal en...Nancy eet de kauwgombal met smaak op. Zoom 2 keer uit en draai weer verder naar links. Je staat dan voor een groot bureau. Rechts naast het bureau zie je, in de hoek, de contouren van de Geheime Deur waardoor je binnen bent gekomen.. Je kunt er naar toe gaan maar vanaf deze kant kun je de deur niet openen.

Boven het bureau hangt een gebitsposter aan de muur. Zoom er op in. Op de poster staat een kindergebit en een volwassengebit afgebeeld. Bij elk gebit staan de namen van de tanden en kiezen. Leer de positie van de tanden en de kiezen.  Zoom uit en zoom in op het bureau. Bekijk de spullen die op het bureau staan.

Het Glazen Oog in het Knikkerspel:

Als je het Glazen Oog hebt dan klik je het weg naar je inventory. Zoom uit en grijp de foto, die rechts naast de 3 klosjes garen staat. Het is een foto van de "Jolly Rogers" club en de clubleden dragen allemaal een skeletpak. Op de inscriptie lees je dat de foto een cadeautje is van Gilbert. Zoom uit.

Grijp het "Short Stories for Tired Eyes" boek op en lees het door. Dit boek is geschreven door Bruno Bolet en het staat vol met hints die je in de game goed van pas kunnen komen bij het oplossen van de puzzels. De laatste pagina in het boek is echter voor het grootste deel weg. Nancy bergt dit boek op in haar inventory, dus je kunt het altijd weer tevoorschijn halen om het weer in te kijken.

Grijp de Kaart, die rechts op het bureaublad ligt. Het blijkt een uitnodiging te zijn aan Bruno Bolet om lid te worden van de Jolly Jumper club en Gilbert Buford zal Bruno begeleiden bij het inwijdings ritueel. Leg de kaart terug op het bureau en zoom uit. Draai weer verder door naar links en je ziet dan de Piraat in een stoel zitten. Boven de piraat zie je de ingang van een ventilatiekanaal. Naast de piraat staat een tafeltje waar het verkleedkastje van Iggy, de hagedis, op staat.

Wel....dat was leuk, maar wat moet je er mee. Als je er genoeg van hebt om met de piraat te spelen dan zoom je maar weer uit.

In het ventilatiekanaal loopt Iggy, de hagedis, rond, maar als je inzoomt op het ventilatiekanaal en dan met je handje klikt, dan krijg je Iggy niet te zien. Open het kleine kastje, dat rechts naast de piraat op de tafel staat. Je opent dit kastje door er met je vooruitpijl naar toe te klikken. In het kastje hangen de kleertjes en attributen waarmee je Iggy de hagedis moet gaan aankleden. Maar je kunt er niets mee zolang Iggy niet tevoorschijn is gekomen en zolang Nancy niet weet waarom ze Iggy moet lokken om uit het ventilatiekanaal te komen.

Draai terug om naar het tafeltje waar de kubus en de kauwgomballenmachine op staat. Zoom weer in op de lamp die boven heg tafeltje hangt en klik weer op de lamp. De deur naar het kale kamertje gaat weer open. Ga nu het kale slaapkamertje in. In het kale kamertje draai je linksom naar de kamerdeur. Open de kamerdeur en stap naar buiten. Draai rechts en ga via de trap omlaag naar de begane grond gang en ga dan naar de:

Bibliotheek:

Weer terug in de bibliotheek zoek je je Henry weer op, die nog altijd achter het bureau zit. Praat weer met Henry en vraag hem weer alle vragen die je nu kunt vragen. 

Draai rechtsom. In de hoek, rechts van de tuindeuren, staat de boekenkast waar het boek in staat dat je zag door het kijkgaatje in de Geheime Gang. Ga naar deze boekenkast en klik dan met je loepje op de 2 boeken die. links, op de middelste plank staan. Je grijpt het "Eye of the Beholder" boek uit de kast. 

Open het boek en grijp er dan het Glazen Oog uit en berg het oog op in je inventory. Zoom 2 keer uit en ga via de tuindeuren naar buiten.  Draai linksom naar de Serre. Renée is nog altijd druk met het verpotten van planten. Praat met Renée. 

Blijf staan in de Serre. Pak Nancy's telefoon tevoorschijn en bel nu Dr. Gilbert Buford op. Je wordt verbonden met Gilbert's antwoorddienst. De man vertelt dat Gilbert met pensioen is maar dat hij vaak te vinden is bij zijn favoriete gumbo stand op de hoek van Rampart en Dumaine......hela.....heb je dit ook niet gelezen in de agenda? En is het hotel, waar Bess is, niet op de hoek van Rampart en Dumaine? Als het telefoongesprek teneinde is dan bel je Bess op en.....Nancy brengt Bess up to date en je wordt weer Bess:

New Orleans: 

Bess Marvin:

Nancy vertelt over Gilbert Buford en dat ie vaak te vinden is op het terras van zijn favoriete gumbo restaurant. Of je even met die Gilbert Buford kunt gaan praten. Bess vertelt Nancy dat er aan de overkant van de straat een vent de krant zit te lezen op het terrasje van een gumbo restaurant.

Als je alles aan Dr. Gilbert Buford gevraagd hebt dan zeg je gedag en je beland dan vanzelf terug op je balkon. Bel Nancy op via je telefoon om haar te verlellen wat je van Gilbert Buford ervaren hebt....vanzelf wordt je dan weer Nancy

Deel 4: Bolet Huis

Nancy Drew:

Je bent weer Nancy en je staat nog steeds in de regen in de tuin van het Bolet Huis. Sluit het telefoonscherm. Draai je om en ga via de tuindeuren weer naar binnen en ga weer naar de zitkamer. In de zitkamer open je weer de geheime deur, in de nis links naast de openhaard. Ga de geheime gang weer in en via de trap omhoog naar de deur van de Geheime Kamer. Klik op de deur en stap de Geheime Kamer weer binnen. 

Geheime Kamer:

Ga weer naar de piraat en zoom weer in op het ventilatiekanaal, in de muur boven de piraat. Pak de Loquat vrucht uit je inventory en klik de vrucht in het ventilatie kanaal en....nu komt Iggy tevoorschijn en beland je in de:

Iggy Verkleed puzzel 1e keer:

Zoom nu uit de close-up en....Iggy verdwijnt het ventilatiekanaal weer in en.......

....even later heeft Iggy dan een Glazen Oog opgehaald en op het rooster voor het ventilatiekanaal gedeponeerd. 

Grijp het glazen Oog en klik het naar je inventory. Als het goed is heb je nu 10 Glazen Ogen in je inventory. Zoom uit. Ok....je moet later nog 2 keer de verkleed puzzel met Iggy doen en daarvoor heb je dan weer een Loquat vrucht nodig. Dus je zult nog 2 keer de Wespenverdelingsspuzzel moeten gaan doen. Maar ga nu eerst weer terug naar de Bibliotheek. Dus open met behulp van de lamp, boven de tafel waar de kubus en de kauwgomballenautomaat op staan, de deur naar de kaler slaapkamer weer en zorg dan dat je weer in de Bibliotheek terecht komt.

Bibliotheek:

de "Librarian's  Eye puzzel

Terug in de bibliotheek duik je je inventory in en open je het "Short Stories for Tired Eyes" boek. Blader door de pagina's naar de pagina  waar het verhaal "A Librarian's Tale" in rode inkt beschreven staat. Lees dit verhaal nu aandachtig door. Het vervolg staat op de volgende pagina. Het verhaal is in rijm vorm en verteld over het "Oog van de Bibliothecaris". Neem vooral notie van de zinnen "Cards that keep track of every book",  en "the title's the thing, addition's the hook", Berg het boek weer op en ga naar de lage boekenkast die links naast het bureau staat, waar Henry nog altijd bij in de stoel zit. 

Open weer de middelste onderste lade in deze kast. In deze lade staan dus de boek catalogus kaarten.  Er staan dus 20 kaarten in de la. Op de kaarten staat steeds een boektitel en een getal. Noteer van elke titel waar het woord "Eye" in voorkomt het getal dat op de kaart staat en tel deze getallen dan bij elkaar op. Het gaat om deze kaarten:

Tussen alle kaartjes zag Nancy ook de titel "A Librarian's Tale" staan, maar hierbij staat het getal 000. Zoom uit de la en kijk omhoog langs de kast via de omhoogpijl. Bovenin de kast is een schap met boeken. Klik met je loepje op het dikke boek dat helemaal rechts in het schap staat. Dit is het "A Librarian's Tale" boek en je grijpt het nu uit de kast. Het boek zit echter op slot via een cijferslot. Klik op het boek en je komt in de close-up van het cijferslot. De cijfercode die je moet invullen is dus 1540. Dus klik op de pijlen, onder of boven de vakjes, en zet de code 1540 in de vakjes en....het boek gaat open. 

Grijp het Glazen Oog uit het holle boek en stop het oog in je inventory. Zoom 2 keer uit. Duik je inventory weer in en open weer het "Short Stories for Tired Eyes" boek. Lees in dit boek nu het "The History of Quincy T. Booker's Teeth" verhaal door. Dit verhaal is een verslag van de tandarts behandelingen van het gebit van Quincy T. Booker. Noteer de volgorde waarin de tanden van Quincy's gebit zijn behandeld. Berg het boek op en ga weer naar de 3 dubbele hoek boekenkast

De Gebit Puzzel:

We beginnen dus met het:

Melk Gebit:

Zoom in op de 4 schappen waar de 4 kiezen als boeksteunen in staan. In elk vak staan 5 boeken. De boeken staan gerangschikt in volgorde van de tanden en kiezen van een melkgebit.  Nummer de boeken, van linksboven naar rechtsonder, 1 t.m 20.  De volgorde van de tandbehandelingen, volgens het "The History of Quincy T. Booker's Teeth" verhaal is dus: 

Blijvend Gebit

Klik op het Glazen Oog en klik het dan naar je inventory. Draai terug naar de tuindeuren en ga via de tuindeuren weer naar de:

Tuin:

Wespenverdeling 2e keer

Ga weer via de Stapstenen omhoog naar de Wespenboom. Grijp de Verdelingspuit weer en je komt weer in het Wespenverdelgingsspel.  Wel.....schiet weer alle wespen in slaap zodat je voor de 2e keer een Loquat Vrucht wint.  Als je weer een Loquat Vrucht te pakken hebt dan ga je, via de bibliotheek, de geheime deur in de zitkamer en de geheime gang, terug naar de:

Geheime Kamer:

Iggy's verkleedpartij 2e keer:

Ga weer naar de Piraat en zoom weer in op het ventilatiekanaal, in de muur boven de piraat. Pak de Loquat Vrucht uit je inventory en plaats de vrucht weer in het ventilatiekanaal en.....Iggy komt weer tevoorschijn en neemt weer plaats naast de verkleedkast. Open de verkleedkast en het attributenscherm komt weer te voorschijn. Nancy wil die brief hebben die Bruno in zijn hand had toen hij stierf en waarvan Dr. Buford denkt dat Iggy ermee aan de haal is gegaan. Je moet Iggy nu als postbode verkleden. 

Zoom uit en....Iggy verdwijnt het ventilatiekanaal weer in en even later ligt dan de Brief op het rooster. Grijp de Brief en lees hem door.  De brief is van het "MILO Research and Technology" laboratorium. In de brief lees je dat Bruno en Renée Amande een Schedel ter onderzoek naar dit lab hebben gebracht. Je leest dat de schedel gemaakt is met moderne instrumenten, dus de schedel was een vervalsing. Berg de brief op in je inventory.

Zoom uit, ga naar de tafel en klik op de muurlamp om de deur naar het kale kamertje te openen en volg dan de route weer naar de bibliotheek. Ga via de tuindeuren naar buiten, draai links en praat nu weer met Renée. 

Afvoerputje fontein:

Draai rechts en ga weer naar de tuinfontein. Zoom weer in op de voet van de fontein en weer op het afvoerputje. Weet je nog de Kubus, die op de tafel in de Geheime Kamer staat? Toen je op de draaihendel van die kubus klikte hoorde je muziektonen. Je hebt toen de volgorde waarin je die muziektonen toen hoorde opgeschreven....toch? Wel....hier rond het afvoerputje zitten dus 8 snaren die ook elk een muziektoon maken als je er opklikt. Als je op een snaar klikt dan lees je onderin je scherm de toon die de snaar produceert. Je moet nu dus weer op de snaren klikken en wel in de volgorde van de muziektonen zoals je die hoorde toen je op de draaihendel van de kubus klikte.

Draai 2 keer rechtsom en ga dan via de tuindeuren weer naar binnen. Verlaat de bibliotheek via de dubbele deuren naar de gang en ga rechtsaf de gang in en ga naar de staande Klok, achterin de gang:

Gang;

De Klokpuzzel: Deel 1:

Zoom in op de wijzerplaat van de klok. Boven de wijzerplaat zit een Oog. Als je met je handje op het oog klikt dan knipoogt het oog naar je.  Als je de cursor links en rechts naast de wijzers plaats dan verandert de cursor in een draaipijl en kun je de wijzers draaien. Rechts naast de wijzers draai je de wijzers linksom en links naast de wijzers draai je de wijzers rechtsom. 

Je moet de wijzers van de klok nu op andere tijden gaan zetten. Maar op welke tijden dan? Open weer het " Short Stories for Tired Eyes" boek en blader nu naar het "Time Will Tell" verhaal. Dit verhaal bestaat uit 3 delen. Lees eerst "Part 1" door. In het verhaal staan tijdsaanduidingen. Noteer steeds de tijden die je leest:

Ok....berg het boek weer even op en zorg dat je weer in de close-up van de wijzerplaat bent. Zet nu de wijzers van de klok dus nu achtereenvolgens op de tijden die je zojuist in Part 1 berekent hebt. Steeds als je de wijzers verplaats hebt klik je op het oog. Je verplaatst dus alleen de kleine wijzer. De grote wijzer blijft steeds op 12 uur staan

Klokpuzzel Deel 2:

Lees nu Part 2 van het "Time Will Tell" verhaal en bereken weer de tijden die in Part 2 vermeld worden:

Berg het boek weer op en zorg dat je weer in de close-up van de wijzerplaat bent. 

Klokpuzzel Deel 3:

Lees nu Part 3 van het "Time Will Tell" verhaal en bereken weer de tijden.

Berg het boek weer op en zorg dat je weer in de close-up van de wijzerplaat bent.

Zoom uit de klok en draai je om. Ga naar de voordeur, draai je om en ga dan via de trappen omhoog naar de deur van Renée's kamer.

Renée's kamer:

Open Renée's kamerdeur weer met René's sleutel en stap naar binnen. Loop door naar het bed en draai dan rechtsom. Zoom weer 2 keer in op de kist, die voor de schommelstoel in de hoek staat. Je bent weer in de close-up van het kistdeksel.

De Hoodoo Kist puzzel:

In het deksel van de kist zie je een grote blauwe cirkel. Rondom de cirkel staat 18 kleine knopjes. Ook staan er 4 Hoodoo symbolen op de kist geschilderd. Als je op een knopje klikt dan verschijnt er in de blauwe cirkel een deel van één van de 4 Hoodoo Symbolen. Je moet dus nu de 4 Hoodoo Symbolen gaan "natekenen" in de blauwe cirkel door op de juiste knopjes te klikken.

De kist gaat open In de kist ligt het "Hoodoo Signs ans Symbols" boek. Grijp het boek uit de kist, open het boek en lees het door. Op de rechterpagina zie je een schema van Hoodoo symbolen en hoe je ze moet uitspreken. Je kunt het boek niet meenemen, dus teken vooral de symbolen voor: BAH, ZAH, LOO, PAH, DEE, MOO, KAH na. Zoom dan uit het boek. Het boek wordt terug gelegd in de kist

Zoom 2 keer uit de kist en draai dan rechtsom, naar de barst in de muur. Op de muur, bij de barst, staan de 7 Hoodoo symbolen die Renée op de muur heeft geschilderd. Vergelijk deze 7 symbolen met de symbolen uit het boek en je weet dat het, van links naar rechts, de symbolen voor : BAH, ZAH, LOO, PAH, DEE, MOO, KAH zijn. 

Zeg.....waar heb je deze klanken al eerder gezien? Juist....op de klankkast die de piraat op zijn schoot heeft. Verlaat Renée's kamer en daal de trappen af en ga de zitkamer weer in. Ga naar de open haard en maak de geheime deur, in de linkernis, weer open en ga dan via de trap in de geheime gang weer omhoog. Open de deur van de geheime kamer en stap weer naar binnen.

Geheime Kamer:

De Piraat en de Kauwgomballenautomaat:

Ga naar de piraat en zoom weer in op de klankkast die hij op zijn schoot heeft staan. 

De klankkast heeft 10 knopjes en bij elk knopje staat een klank van een Hoodoo Symbool. 

De tekening blijkt een briefje te zijn. Je leest: "De laatste bewoner die begraven is tijdens mijn wacht, Zal het begin zijn van een zoektocht over het kerkhof, Wat geschreven staat op de grafsteen zal je naar een andere leiden, en alsmaar door tot je een kleine schat ontdekt". Op de lijn zie je een cursor knipperen. Je moet dus op de lijn de naam van de laatste persoon intypen die op het kerkhof is begraven. Deze naam weet je nu nog niet, dus zoom 2 keer uit. Het briefje word opgeborgen in je inventory.

Draai je om naar de tafel waar de kauwgomballenautomaat op staat. Zoom weer in op de tafel en zoom weer in op de Kauwgomballenautomaat. Als je op de dikke knop klikt dan rolt er een kauwgombal uit de automaat en die kun je Nancy laten opeten. Doe dat nu niet maar pak nu het Automatenmuntje uit je inventory en gooi het muntje in de opening, boven de knop en.....onderuit de automaat komt nu een Glazen Oog. 

Grijp het Glazen Oog en berg het op in je inventory. Je hebt nu 18 Glazen Ogen. Zoom uit en zoom weer in op de muurlamp, die boven de tafel aan de muur hangt. Klik weer met je handje op de lamp om de deur naar het kale kamertje te openen. Ga het kale kamertje weer in en dan via de kamerdeur de gang weer op. Via de trap ga je weer omlaag en naar de zitkamer:

Deel 5: Vindt de naam van Bruno's hond:

Zitkamer:

De Kerkhof puzzel;

Ga naar het Grafboek, dat rechts van het miniatuur kerkhof op de boekstandaard ligt. Zoom weer in op het grafboek en blader door naar de laatste pagina, pagina 91. Noteer de laatste naam die je op pagina 91 ziet staan. Dit de naam van de persoon die als laatste op het kerkhof is begraven. De naam is Tammy Tassleman en ze is begraven op 31 oktober 1075 en wel in de Terra Siesta hoek van het kerkhof.

Zoom  2 keer uit het boek. Open nu je inventory en klik op de brief met de schedel en gekruiste beenderen, dus de brief die je uit de Piraat hebt gepakt. Typ, met je eigen toetsenbord, nu de naam Tammy Tassleman in op de lijn en druk dan op je Enter-toets en...je hebt hiermee de Terra Siesta hoek op het kerkhof geactiveerd.

Zoom uit om het papier weer op te bergen en draai je om naar het miniatuur kerkhof. Zoom weer in op het miniatuur kerkhof. Schuif het scherm omlaag tot het niet verder kan. Je ziet dan "Sorrow Park", boven de oude boom. Schuif het scherm dan naar links tot je helemaal in de rechts boven hoek bent. De rechtsboven hoek van het kerkhof is de Terra Siesta hoek.

Zoom 2 keer uit. Verlaat de zitkamer en ga naar de bibliotheek. Verlaat de bibliotheek weer via de tuindeuren. In de tuin loop je naar de fontein en dan rechtsom de fontein naar het toegangshek van het kerkhof.

Terra Siesta:

Open het toegangshek en loop door naar de Fontein en dan verder door naar de Oude Boom. Bij de oude boom neem je het rechtsaf pad en je beland bij de Ereboog die voor Terra Siesta staat.  De Ereboog staat dus op een kruispunt. 

Zoom uit, draai je om en volg de route terug naar de tuin van het Bolet Huis en ga, via de tuindeuren, weer naar binnen. Ga weer naar het Grafboek in de zitkamer. Blader door het boek en zoek naar een naam waarvan je denkt dat het wel wat op "Snorring" lijkt als je de naam hardop en snel uitspreekt. Ik geeft toe.....het is ver gezocht en ook de logica is ver te zoeken, maar op pagina 79 vindt je de naam Constance Norring. Als je Constance Norring uitspreekt als Constancenorring dan kun je bedenken dan "cenorring" klinkt als "snorring", dus "snurken". Noteer waar Constance Norring begraven ligt. Dat is in de Crowing Crypts.

Pak de Schedelbrief weer uit je inventory en typ op de 2e lijn nu de naam Constance Norring en druk op je Enter-toets. Crowing Crypt is dan nu ook geactiveerd

Crowing Crypt:

Zoom uit en ga terug naar het Grafboek in de zitkamer van het Bolet Huis. Zoek in het boek nu naar een persoon met een naam waar je, met wat fantasie, "Just in time" van kunt maken. Op bladzijde 84 vindt je iemand die Justin Thyme (just in time) heet en deze persoon ligt begraven in Sorrow Park. Open weer de Schedel Brief en typ op de 3e lijn de naam Justin Thyme in en druk op je Enter-toets.

Zoom 3 keer uit en zoek in het miniatuur kerkhof dan op waar Sorrow Park is. Sorrow Park ligt dus recht boven de Oude Boom, dus links van het Bolet Mausoleum.

Sorrow Park

Wel....je weet het onderhand wel.....terug naar het grafboek in de zitkamer. De hint van de Sorrow Park grafsteen suggereert dat je nu op zoek moet naar iemand die heel eenzaam was. Maar dat is echter niet het geval....je moet nu iemand zoeken die juist heel veel familieleden had, dus veel "kin". Je zoekt dus naar een naam die je kunt uitspreken als "many kin", en dat blijkt Manny Kinn te zijn op bladzijde 85. Manny Kinn ligt begraven in de Writhing Boots Memorial. Typ op de schedel brief dus de naam Manny Kinn en druk weer op je Enter-toets.

Writhing Boots Memorial:

Terug naar de zitkamer en het grafboek en zoek in het boek nu naar een naam waar je "owe more" (meer verschuldigd) van kunt maken. Op bladzijde 77 vindt je de naam Owen Moore en Owen ligt begraven in Sorrow Park. Type dus in de Schedel Brief de naam Owen Moore in en druk weer op je Enter Toets.

Sorrow Park:

Terug naar de zitkamer en het grafboek. Je moet nu weer het tegenovergestelde van de zin zoeken, dus inplaats van iemand die rechtop staat zoek je nu naar een persoon die geknield zit "kneel down". Op bladzijde 84 vindt je de naam Neil Down en Neil ligt begraven in de Crowing Crypts. Typ dus op de Schedel Brief de naam Neil Down in en druk weer op je Enter toets.

Crowing Crypt:

Terug naar het grafboek. Zoek een naam waar je "My remains" van kunt maken. Het blijkt Myra Maines, op bladzijde 86, te zijn. Myra ligt begraven in Terra Siesta. Vul de naam Myra Maines in op het schedel papier en druk weer op je Enter toets. 

Terra Siesta:

Terug naar het grafboek in de zitkamer. Zoek een naam waar roos en winter in voorkomen. Dit blijkt, op bladzijde 85, Rose Winterspring te zijn. Rose ligt in de Slumber Garden begraven. Wel....Typ op de schedel brief de naam Rose Winterspring en druk op je Enter toets.

Slumber Garden:

Terug naar het grafboek in de zitkamer. Zoek naar een naam waar je met fantasie een kledingstuk van kunt maken. Het blijkt Polly Ester Givens te zijn op bladzijde 78. Polly ligt begraven in het Forty Winks Mausoleum. Vul op je schedel papier dus de naam Polly Ester Givens in en druk op je Enter toets.

Forty Winks Mausoleum:

Grijp het opgerolde papier en je leest: "Same name as my dog at ten, moved from this grave and burried again."  

New Orleans: 

Bess Marvin:

Je bent weer Bess en staat weer op het balkon. Zeg "Okay" en.....vanzelf beland je dan terug in de Zeke's winkel. Je weet dat die foto van de jonge Bruno in het achterkamertje ligt. Je weet ook dat je niet zomaar dat achterkamertje kunt binnen lopen als Lamont achter de toonbank staat. Ga naar de toonbank en......helaas.....Lamont staat weer achter de toonbank.

Praat  weer met Lamont en zeg: "That gumbo stand outside, whaddya think, is it pretty authentic?". Jawel....prima gumbo, maar kijk wel uit met de "hete saus". Zeg: "Ya know, I still feel guilty about that sneezing thing, so how 'bout I go and get you a nice big bowl of gumb?". Wel...daar heeft Lamont wel oren naar.

Vanzelf is het gesprek afgelopen. Draai rechts en verlaat de winkel door de buitendeur. Je beland terug op je balkon. Klik nu met de vooruitpijl op de bestelauto die in de straat staat en....je bent bij de:

Gumbo Stand:

Loop weer door naar de toonbank en klik weer met je vraagtekencursor op Lamont en....vanzelf geeft Bess de bak Gumbo aan Lamont die het iets te gretig naar binnen werkt want Lamont krijgt nu last van buikloop en smeert hem naar het toilet.

Als Lamont verdwenen is dan ga je weer recht voor de toonbank staan en dan vooruit, over de toonbank, draai rechts en ga het achterkamertje weer in.. Loop door naar de tafel en klik weer 2 keer op de doos waar de spullen van Bruno in zitten. De spullen komen weer uit de doos en liggen weer op tafel. Grijp de foto waar Bruno met zijn hond op staat. Onderaan de foto lees je "Bruno and......" Helaas....de naam van de hond is niet te lezen. Klik weer met je hand op de foto om de foto uit de lijst te halen en nu leest Bess de naam van de hond en die luidt....Grant.

Bess hoort Lamont terug komen en vlucht weg naar het hotel en belt Nancy op en geeft de naam van de hond door aan Nancy. Vanzelf wordt je weer Nancy Drew:

Bolet Huis:

Nancy Drew:

Sluit het telefoonscherm. Je staat weer in de gang op de begane vloer van het Bolet Huis. Ga naar de zitkamer en open het Grafboek weer. Zoek in het grafboek nu de naam Grant en...op bladzijde 82 vindt je dan de naam Derk Grant. Derek ligt begraven in Writhing Roots Memorial.

Writhing Roots Memorial:

Dus terug naar het kerkhof. Loop door tot de Oude Boom en neem weer het linker pad en je bent terug bij Writhings Memorial. Klik weer op het naambord en de Derek Grant steen komt tevoorschijn. Klik op het vakje onderaan de steen om dit open te schuiven. Het blijkt een kleine la te zijn. 

In de la ligt een Glazen Oog en een Piratenhoed. Grijp het Glazen Oog en de Piratenhoed en berg ze op in je inventory. Het Piratenhoedje is net zo klein als de spullen in de Iggy verkleedkast, dus wellicht dat je Iggy ook nog kunt verkleden als Piraat.

Wespenverdelging 3e keer:

Zoom uit en ga terug naar de tuin van het Bolet Huis. Loop om de fontein naar het pad dat naar de tuindeuren van de bibliotheek gaat, maar ga niet naar binnen. Ga nu weer via de stapstenen naar de Wespenboom op de heuvel. Grijp de Verdelgingsspuit weer en breng alle wespen weer snel in slaap om voor de 3e keer een Loquat Vrucht te winnen. Grijp de vrucht en klik het naar je inventory. Ga snel naar de Geheime Kamer, via de linkernis in de zitkamer.

Geheime Kamer:

Iggy verkleden 3e keer:

Zoom weer in op het ventilatiekanaal en plaats de verse Loquat Vrucht weer in het kanaal en.....Iggy neemt weer plaats bij zijn verkleedkast. Open de kast. Vanzelf staat nu de piratenhoed in vak 1.

Iggy waggelt het ventilatiekanaal weer in en even later staat er een klein schatkistje op het rooster. Pak het kistje op. In het deksel zit een plaat. Zoom in op de plaat en je leest "The Name that opens every Jolly Roger meeting opens me".  Zoom uit. Onder de schedel zit het lettercodeslot van het kistje. Om het kistje te kunnen openen moet je dus de naam weten waarmee elke Jolly Roger club bijeenkomst wordt geopend. Die naam weet je niet

Zoom een paar keer uit en draai rechtsom naar het bureau. Zoom weer in op het bureau en grijp de Agenda weer, die links op het bureau ligt. Open de agenda en blader naar de Mei (May) pagina. Je hebt dit eerder gedaan en toen zij Nancy dat het vandaag 31 mei is. Je leest dat er dus vandaag een Jolly Roger bijeenkomst is op de hoek van Rampart en Dumaine, dus voor het hotel van Bess. Zoom een paar keer uit en bel Bess weer op....je beland weer in:

New Orleans

Bess Marvin:

Infiltreer in de Jolly Jumper bijeenkomst:

Nancy vraagt Bess of ze wil infiltreren in de Jolly Rogers bijeenkomst. Bess weigert nu glashard, dus Nancy gaat smeken. Zeg dus weer "Okay", of "nee"....het maakt echt niets uit en sluit het telefoonscherm.

Om in de Jolly Jumper vergadering te infiltreren heeft Bess een skeletkostuum nodig. Hela.....in de doos met spullen die Henry aan Lamont heeft verkocht zit toch zo'n skeletkostuum? De Zeke's winkel van Lamont is nu echter gesloten. Probeer maar of je naar de rode voordeur van Zeke's kunt gaan. Dat blijkt nu niet te kunnen. Ook de Gumbo wagen is verdwenen.  Rechts van "Zeke's is echter een steeg. Klik dus met de vooruitpijl naar de steeg en Bess beland in de steeg

Er staat een grote groene vuilniscontainer in de steeg. Ga 2 klikken vooruit en je bent dan voorbij de vuilniscontainer. Achter in de steeg zie je een dubbele metalen deur.  Draai links. Je staat nu voor de achterdeur van "Zeke's". De deur zit echter op slot middels een cijfercodeslot. Zoom in op het codeslot. Het slot heeft cijfertoetsen. Wat zou de code zijn die je moet intoetsen? 

Open de inventory. Het enige dat Bess bij zich heeft is haar poederdoos. Pak de poederdoos uit de inventory en klik ermee op het code slot. Klik wel tussen de toetsen en niet op de toetsen. Door het poeder uit de poederdoos worden op de toets 2, 5, 8, 9 en 0 vingerafdrukken zichtbaar. 

Ga naar binnen. Je bent gelijk in het achterkamertje. Ga vooruit en draai dan links en klik weer 2 keer op de doos om er de spullen weer uit te halen. Grijp dan het Skeletkostuum en klik er dan weer op en.....Bess trekt het kostuum aan. Het skeletkostuum staat nu als icoontje linksboven in je scherm en blijft daar ook staan totdat Bess het kostuum weer uit doet.

Zoom uit en draai je om via de omdraaipijl. Draai dan rechts en ga dan via de Emergency Exit deur (de achterdeur) terug naar buiten. Weer buiten ga je linksaf de steeg weer in en loop je door naar de dubbele metalen deuren. Klik met je handje op het luik tussen de twee planken en....Een Jolly Jumper doet het venster open en vraagt om het Wachtwoord. 

Je moet nu het goede wachtwoord kiezen. Scroll, met de scroll pijl rechts, omlaag en klik dan op "Scutled Bones" en ....Bess mag naar binnen.

In de bijeenkomst verschijnt de Skeletonman en alle aanwezigen roepen uit....."Jean Lafitte", en Bess denkt bij zichzelf dat ze die vent kent. Bess wordt ontdekt, door Dr. Gilbert Buford omdat haar telefoon begint te rinkelen, en bij  de Skeletonman gebracht. Bess beland terug op haar balkon en belt Nancy op. Je wordt weer Nancy Drew:

Bolet Huis:

Nancy Drew:

Geheime Kamer:

Bess is nog bezig Nancy op de hoogte te brengen van wat ze heeft ontdekt. Bess is ietwat hysterisch maar ze vertelt dat:

"Dr. Buford heeft op Bruno's verzoek het schilderij van Henry's ouders in de crypte verstopt, omdat het een aanwijzing was voor de verblijfplaats van de schedel. Na Bruno's crematie wilde Buford de schedel voor zichzelf hebben. Hij was dus degene die in de woonkamer het kleine sleuteltje zocht, toen Nancy arriveerde. Buford beweert nu dat hij de schedel niet meer wil hebben". Het gesprek tussen Nancy en Bees wordt dan verbroken na een harde donderslag.

Ok....sluit het telefoonscherm. Als Nancy sta je weer voorover gebogen over de piraat. Zoom uit de piraat en zoom weer in op het ventilatiekanaal. Pak de schatkist weer op en klik op het codeslot.  Goed...Bess heeft je de naam vertelt waar een Jolly Jumper bijeenkomst altijd mee word geopend en dat is dus Jean Lafitte.

Ok...je hebt nu 20 Glazen Ogen. Je moet er nog 5 zien te vinden. Open weer het "Short Stories for Tired Eyes" boek en lees nu het verhaal "Steps in the Right Direction" door. In dit verhaal lees je dat je op zoek moet naar het graf van Charlie Wicker. Charlie zal je de richting wijzen, maar je hebt ook Bruno's Schep nodig.

Open de deur naar het kale kamertje weer, via de muurlamp boven de tafel, en ga via het kale kamertje weer terug naar de bibliotheek. Ga via de tuindeuren weer naar buiten en draai weer links om weer te praten met Renée, die, godbeter het, nog steeds haar bloempotten staat te verpotten. 

Deel 6: De laatste 6 Ogen:

A: Het Bos Doolhof:

Tuin:

Paddenstoelen voor Renée:

Ok...je moet dus 5 Painted Conks paddestoelen voor Renée zien te vinden. Een Painted Conk heeft rode vlekken. Draai rechts en loop door naar de tuinfontein. Bij de fontein draai je nu naar links. Je staat nu voor het pad dat linksom door de tuin gaat. Rechtsonder kun je inzoomen op een bloemperkje, maar daar staan geen Painted Conk's in. Dus loop 2 klikken verder vooruit en Nancy staat dan voor de bocht in het pad. 

Links, bij de tuinmuur, staat dan je 1e Painted Conk paddenstoel. Klik met je handje op de paddestoel en Nancy loopt er naar toe en zegt dat dit een Painted Conk moet zijn. Grijp de paddestoel en klik het naar je paddestoeltas. Zoom uit en.....je staat weer op het pad, maar nu iets verder op. Tussen de bomen zie je een zwerm gele vuurvliegjes vliegen.

Onthoud dat die vuurvliegjes daar vliegen en volg het pad nu verder, via de krommepijl en dan 2 keer vooruit, naar de fontein. Je bent nu dus aan de andere kant van de tuinfontein. Draai links en ga naar het hek van het kerkhof.  Ga nog niet door het hek maar draai je om en....

......je ziet je 2e Painted Conk staan, in het linker gazonperkje. Ga de paddestoel pakken en berg het op in je zak.  Ga nu dan door het hek naar het

Kerkhof:

Loop door naar de fontein. Bij de fontein neem je het linkerpad naar links. Je komt in een kaal hoekje van het kerkhof en hier staat je 3e paddenstoel.  

Grijp de paddestoelen klik het naar je tas. Draai je om en Nancy loopt terug naar de fontein. 

Neem nu het pad naar rechts en op het kruispunt ga je ook rechtdoor en...Nancy komt bij de achterpoort van het kerkhof. 

Ga door de poort en....je bent in het

Moeras:

In het water drijft een roeiboot. Loop door en.....links ligt een boomstam en op de boomstam staat je 4e Painted Conk paddestoel. 

Klik nog een keer vooruit en grijp dan de paddestoel van de boomstam 

en.......O....er duikt een grote vette krokodil op uit het water en de kroko bijt naar Nancy die nog maar net op tijd kan weg springen. 

Draai om en loop terug naar de poort van het kerkhof en door de poort weer het kerkhof op.

Kerkhof:

Volg het pad naar links en Nancy komt bij de Ereboog. Volg het onderste linker pad naar de Oude Boom. Bij de Oude Boom neem je het omhoogpad naar het Bolet Mausoleum. Voor het Bolet Mausoleum gaat een pad omlaag. Neem dit omlaagpad en Nancy komt terecht op de trappen bij de poort die naar het 2e deel van het kerkhof gaat. 

Ga door de poort en.....Linksonder in je scherm staat dan je 5e Painted Conk paddestoel. Grijp de paddestoel en draai je om. 

Ga via de rechtertrap terug naar het Bolet Mausoleum en dan naar rechts, naar de Oude Boom. Ga verder omlaag naar de fontein en het hek en ga de tuin weer in en loop door naar de Serre. Klik weer met je vraagteken op Renée en vanzelf legt Nancy dan de zak met de paddestoelen in de mand. Nancy vertelt Renée dat ze bijna is gebeten door een krokodil, in het moeras. Renée vertelt dat die krokodil één van Bruno's "huisdieren" is en dat ie Bertie heet. Bruno heeft Bertie gedresseerd, en Bertie komt altijd tevoorschijn als je "zijn" boomstam onderwater duwt. Vraag Renée verder "Who's boat is tied up down there by Bernie, do you know?". Die roeiboot is van Renée. Zeg gedag. Rechtsboven hangt dus een lantaren. Klik met je rode loepje rechts naast die lantaren en je ziet dan de Schep weer. 

Grijp nu dus de Schep en klik het ding je inventory in. Zoom uit en ga weer naar de zitkamer. Open het Grafboek weer en zoek nu in het grafboek naar Charlie Wicker. Je vindt Charlie Wicker op bladzijde 82 en je leest dat Charlie ligt begraven op Sleeping Meadow. Zoom uit en ga naar het miniatuur kerkhof en zoom er op in. Verschuif het miniatuur kerkhofscherm naar rechts tot je de linksonder hoek ziet. De linksonder hoek, dus links van de fontein, is de Sleeping Meadow hoek. Zoom uit en ga, via de tuindeuren in de bibliotheek en de tuin, terug naar het:

Kerkhof: 

Ga weer rechtdoor bij de fontein en de oude boom en neem dan bij het Bolet Mausoleum weer het omlaagpad. 

Nancy staat dan weer op de rechter trap. Ga nu omlaag via de linkertrap en je beland bij:

Sleeping Meadow

Je ziet de crypt van Charlie Wicker. Rechtsachter de crypt zie je een poort. Klik met je rode loepje op de naam Charlie Wicker, die bovenaan de crypt staat. Je zoomt er op in. Onder de naam Charlie Wicker zie je een rij letters WNES......Dit zijn dus de letters van de 4 windrichtingen Noord, Oost, Zuid, West. Open je inventory en pak weer een blanco vel tekenpapier eruit en klik het papier op die rij letters en....met behulp van het stukje steenkool trekt Nancy de serie letters over op het papier. 

Klik op het papier om het op te bergen in je inventory. Zoom uit en klik dan vooruit naar de poort rechtsachter de crypt. Je beland nu in de:

Bos Doolhof Puzzel:

De route is dus als volgt: W,N, E, S, W, N, W, S, E, N, E, N, E, S, W. Hier gaan we dan:

Je zoomt nu in op een stuk bosgrond. Haal de Schep uit je inventory. Sluit dan de inventory en plaats de schep op de grond zodat de schep rood word. 

Klik dan en...Nancy gaat graven en graaft een Zeskantige Metalen Doos op. Klik met de schep op de doos en...met de schep wringt Nancy het deksel van de doos open. De schep breekt af maar de doos is open. In het midden van de doos steekt een Glazen Oog. 

Grijp het Glazen Oog en berg het op naar je inventory. Grijp dan het afgebroken stuk van de steel van de schep en berg dit ook op in je inventory. Zoom uit via de achteruitstap pijl en vanzelf is Nancy weer uit het bos en staat ze weer voor de Crypt van Charlie. Draai je om en volg de route nu terug naar de tuin van het Bolet Huis.

Ga even droog in de serre staan en open dan, in je inventory, het "Short Stories for Tired Eyes" boek. Lees deze keer het "The Key to the Statues, The Statues are Key" goed door. Je leest in dit verhaal over "Vliegende Standbeelden" en "Metalen Veren" die kunnen bewegen, bij de "meester van de Buizerds" Je ziet ook een klein tekeningetje dat je de oplossing van het raadsel geeft.

Sluit het boek. Weet je nog de 4 Draken Standbeelden, die voor de crypt van Bruno Bolet staan. Boven op de crypt staat ook een beeld. Wel....daar gaan we nu weer naar toe. Loop dus weer naar de tuinfontein en draai dan rechts en je ziet Bruno's Crypt weer. 

Loop 4 klikken door en je staat weer op de ronde tegel, voor het altaar. Kijk omhoog via de Omhoogpijl. Je kijkt omhoog naar de Drakenkop die bovenop de crypt staat. De Draak heeft Rood Metalen Veren op zijn kop en je moet deze veren nu in de juiste stand gaan zetten, volgens het tekeningetje in het boek. Je kunt echter niet op de rode veren klikken.

Deel 7: Wie is de schurk:

De Glazen Ogen Puzzel:

Je hebt nu alle 25 Glazen Ogen gevonden. Ga het Bolet Huis in en, via de zitkamer en de geheime gang, naar de:

Geheime Kamer:

De Glazen Ogen Puzzel:

Je weet vast nog wel dat in de muur, links naast de sjoelbak, het ogenkastje zit. Ga dus vooruit naar de sjoelbak en draai dan linksom en zoom weer in op het kastje in de muur, waar het scheepje en de inktvis op geschilderd staan. Open het kastje en....Nancy plaatst vanzelf alle 25 ogen in de 25 vakjes.

Je ziet dat in elke oog de pupil in het midden staat. De pupillen kijken je dus nu recht aan. Door op een oog te klikken met je handje zorg je er voor dat de pupil van het oog naar links, rechts, omhoog of omlaag gaat "kijken".  Wat moet je nu doen.

Sluit het boek. Nummer dan de ogen in het ogenkastje, van linksboven naar rechtsonder, 1 t/m 25. 

Zorg er voor dat in alle ogen de pupillen in het midden staan voordat je begint. Is dat niet zo dan zoom je eerst uit en open je gelijk het kastje weer om de puzzel te resetten. Hier gaan we. je klikt dus op een oog tot de pupil in de goede positie staat.

en....De achterwand van het kastje gaat open en in dit geheime vak staat het Oog Juweel en ligt een opgerolde brief.

Pak de Opgerolde Brief. Het blijkt een tekening te zijn van een Scepter en hoe je de Scepter in elkaar moet zetten. Klik de tekening weg naar je inventory. Grijp het Oog Juweel. Dit is de Kop van de Scepter. Berg het op in je inventory.Je hebt dus nog de Stok van de Scepter nodig. Zoom uit het kastje, draai links, open via de muurlamp weer de deur naar de kale kamer en maak dat je weer buiten in de tuin komt.

De Scepter:

Tuin:

Volgens de Scepter tekening, die je in je inventory nog weer kunt bekijken, bestaat de Scepter uit een Been met Skelet Hand, een Puntige Staaf en het Oog Juweel. Het Oog Juweel heb je al en ook de Skelet Hand want dat is het afgebroken deel van de steel van de schep. Ben je vergeten om dat deel van de schep weer op te rapen, dan zul je terug moeten naar het Bos om de Skelet Hand nu alsnog te gaan halen.Loop naar de tuinfontein en neem dan het linkerpad naar de Vuurvliegjes.Als je in de bocht van het pad staat, en de vuurvliegjes ziet, dan mik je de vooruitpijl tussen de 3 bomen, waar de vuurvliegjes tussen vliegen. 

Ga dan 3 klikken vooruit naar de kerkhof muur. Je bent dan in een close-up van een deel van de muur dat bedekt is met klimop. Klik met je hand op de klimop om de klimop naar opzij te schuiven en....je ziet dat de muur ietwat gebroken is. Op 2 plaatsen kun je hier nu met je hand op de muur klikken. 

Je duwt dan een losse steen in de muur naar achteren. Duw dus de 2 stenen naar achteren en zoom 2 keer uit. Draai je om en ga naar het hek van het kerkhof. Open het hek en stap 1 klik vooruit het kerkhof in. Draai je dan gelijk terug om naar het hek Rechts van het hek zie je nu de twee stenen, die je zojuist naar achteren hebt geduwd, uit de muur steken. Ga daar naar toe en klim dan, via de omhoogpijl, via de 2 stenen bovenop de muur. 

Je ziet dan, boven op de pilaar van het hek, een puntige bliksemafleider staan. Grijp de bliksemafleider en je hebt de Staaf voor de Scepter. Berg de staaf op in je inventory. Ga nu weer naar Bruno's Crypte in de tuin en zoom in op de ronde tegel voor het altaar. Midden in de ronde tegel zit het gat waar je de Scepter in moet doen.

Wel...kijk naar wat er in het filmpje gebeurt en hierna is Nancy omlaag gezakt de crypte in en ziet ze, recht vooruit, de lang gezochte schedel. Ga vooruit naar de Kristallen Schedel. 

Grijp de Schedel en klik het lelijke ding naar je inventory en....Hola....de crypt begint zich weer te sluiten en...Renée duikt op en ze weet Nancy over te halen om de Schedel naar haar toe te gooien. Nancy gooit de Schedel naar Renée maar......Renée blijkt de schurk te zijn. Renée is niet van plan om Nancy uit de Crypt te laten ontsnappen ben ze smeert hem met de schedel en....de crypt sluit. Nancy zit dus nu opgesloten in de crypt van Bruno Bolet. Kijk omlaag via de omlaagpijl en klik dan met je rode loepje op het zwarte venster en.....

je beland in de:

Memorypuzzel:

Ok...het scherm heeft 40 vakjes waar symbolen in staan. Je ziet de symbolen alleen goed als het even bliksemt. 

Je moet dus steeds 2 dezelfde symbolen aan klikken. Er staan dus 20 verschillende symbolen in de vakjes en van elk symbool zijn er 2. Kijk dus goed naar het scherm als het bliksemt en zoek steeds 2 dezelfde symbolen en klik daar dan op. Er is geen tijdsdruk, dus je kunt rustig de tijd nemen

Is de puzzel opgelost dan gaat de crypt weer open en gaat Nancy vanzelf omhoog.

Volg de Voetstappen:

Op het tuinpad zie je de natte modderige voetstappen van Renée. Volg de voetstappen naar het Kerkhof. Het toegangshek van het kerkhof staat open. Dus loop door en...Je hoort het geluid van een buitenboordmotor die wordt gestart. Snel.....loop door naar de kerkhof fontein en neem dan het pad naar rechts naar het kruispunt en dan het pad naar rechts omhoog. Je komt weer bij de Moeraspoort. Ga door de poort naar het Moeras en.....

Renée staat op het punt om in haar bootje weg te varen. Er volgt een gesprek tussen Nancy en Renée waarin we eindelijk de waarheid ervaren.

 Blijf kijken. Tijdens het gesprek zie je opeens Bernie, de krokodil opduiken. 

Snel.....zodra je de hand op de boomstam krijgt klik je op de boomstam en.,.......wel.....kijk naar alle Eindfilmpjes.

Zodra je snel op de boomstam hebt geklikt denk Bernie dat ie Marshmallows krijgt en.....het dier hapt naar Renée en.....

Van schrik valt Renée achterover en de Schedel vliegt omhoog en.....beland via Bernie's grote muil in zijn buik.

Bernie zwemt weg en Renée wordt gearresteerd. Kijk verder naar het.....

EINDE:

Hierna verschijnt er een vragenscherm waar in je even het juiste antwoord, Summer, in aan vinkt. 

Klik dan door naar het volgende scherm en je ziet je score.

NB: Ik heb geen moeite gedaan om alle Eastereggs en andere grapjes te vinden die de makers in de game hebben verstopt. Die Easter Eggs en andere grapjes zijn niet noodzakelijk om de game tot een goed einde te brengen, dus in de walkthrough meld ik hier niets over. 

Klik door en je ziet dan het Promotiefilmpje voor Nancy's nieuwe avontuur Nancy Drew 18:

Maar na 16 Nancy Drew games heb ik wel genoeg van deze meid.......Tijd voor een nieuwe, frisse, meid.

2007: Walkthrough door: Louis Koot