Nancy Drew 2:

Message in a Haunted House.

2003: Walkthrough door: Louis Koot

Deze walkthrough is gebaseerd op de game optie: Senior Detective en is zeer zeker niet de enige manier om dit spel te spelen.

Nancy bevindt zich in San Fransisco, in een groot oud huis in Victoriaanse stijl gebouwd. De eigenaresse, Rose Green, is een vriendin van Hanna en is bezig met het renoveren van het huis. Tijdens deze renovering zijn er een aantal onverklaarbare "ongelukjes" geweest. Nancy logeert in het huis om Rose te assisteren met de renovatie, maar natuurlijk gaat zij op onderzoek om een verklaring te vinden voor al deze ongelukjes.

Nancy's kamer:

Je begint het spel in Nancy's kamer en je ziet een gedeelte van deze kamer voor je. In de hoek, bij het raam, staat een buffetkast en rechts van het raam is de open haard met de schoorsteenmantel. Klik je rode loep op de schoorsteenmantel en je bent in één klap een stuk dichter bij die buffetkast. Als je je loep over deze kast heen en weer beweegt wordt de loep nergens rood. Dus je kunt hier niets doen. Beweeg je cursor nu naar de rechterrand van het speelscherm en je cursor wordt nu een naar Rechts wijzende Pijl. Klik je muis en je bent 1 maal naar rechtsom gedraaid. Klik nogmaals en dan nogmaals en je bent dus in totaal 3*Rechts gedraaid. In het vervolg van deze walkthrough geef ik dus zo de richting aan die je op moet gaan, dus 1*Rechts of 2*Rechts of 1*Links of 6*Links of 1*Vooruit of 8*Vooruit…enz…enz….

Je kijkt nu naar de schoorsteenmantel met de open haard. Links naast de schoorsteenmantel staat een klein tafeltje. Klik nu op de schoorsteenmantel en je bent er ietsjes meer op ingezoomd. ER staat een groen beeldje op de schoorsteenmantel. Klik 2* op dit beeldje en je staat er met je neus bovenop. Het is een Groene Draak. Klik op het koperen plaatje onder de draak en lees wat er op staat:

"Daughters of diligence earn the gold of nine dragons".

"Vlijtige Dochters verdienen het Goud van Negen Draken"

Wel, ik ben dan wel geen dochter, maar vlijtig toch wel zeker. Goud? Neem ook vooral notie van dat Chinese Karakter dat links op deze koperen plaat staat afgebeeld.

DOCHTER

Beweeg dan je cursor naar de onderrand van je speelscherm en je krijgt de gekromde "uitzoompijl". Klik je muis en je bent 1*uitgezoemd. Doe dat dan nog 2* en je ziet de gehele schoorsteenmantel weer. Ik zal dus in het vervolg vertellen: Zoem uit of zoem 2*uit of zoem 3*uit enz..enz.. Klik nu op dat tafeltje, links van de schoorsteenmantel. Mooi ingelegd tafeltje, nietwaar. Met een mooie witte Draak erop. Zoem 1*uit en ga dan 6*Links. Op een laag tafeltje, onder het wandtapijt, staan de koffers van Nancy. Tja…dat heb ik nou ook als ik op vakantie ben.Pak ook nooit mijn koffers uit, waarom ook, ben toch op vakantie!

Klik op de bovenste koffer en dan nogmaals. Wel Nancy, je hebt gelijk, je koffers zijn inderdaad op slot. Vertrouw je je gastvrouw niet? Ongetwijfeld heb je je jezelf al de hele tijd afgevraagd waar die sleutel voor is, die rechtsonder in dat kleine schermpje al de hele tijd verleidelijk naar je knipoogt. Dat schermpje is Nancy's hele grote opbergzak, of Inventory zoals wij doorgewinterde adventure gamers onder elkaar zeggen, en hierin pleurt zij alle voorwerpen die zij oppakt met het idee ze ooit nog eens te kunnen gebruiken. Zo ook deze sleutel. Klik op de sleutel (je inventory gaat dicht) en je cursor is nu dit sleuteltje. Klik met het sleuteltje op de koffer en deze gaat open. Wel, wat je kunt verwachten bij een meiske dat op reis is..KLEREN.....maar ook een dagboek. Klik 2* op het dagboek en dit verschijnt opengeslagen in je scherm. Lees wat Nancy er nu in heeft geschreven. Door op de rechterbladzijden te klikken sla je een bladzijde om en door op de linkerbladzijde te klikken sla je terug en sluit je het boek. Er staat NU nog niet zo veel in, dus lees het even door en sluit dan het boek, zoem 1*uit, sluit de koffer door op het deksel te klikken en zoem dan nog 1*uit.

Ga 5*Links. Je kijkt dan naar de deur van Nancy's kamer. Links van de deur hangt weer een mooi wandtapijt, een Gobelin. 

Er staan allemaal letters op deze Gobelin. Klik erop om erop in te zoemen en je lees dan het "sprookje" dat in gouden letters op dit wandtapijt staat geweven:

"Listen, my child, to this story of dreams

And know that the beginning is more

Difficult than it seems

When the ten daughters are reunited in order

When the four-sided box loses its border

When the eye of the phoenix is in your hand

When the bird of fire can see again

When the moon sleeps and the sun plays

The King of the sky will shine his rays

And hidden beneath a river of colors

Will lie a gate to golden wonders "

Goed, okè.....een vertaling dan maar:

"Luister, mijn kind, naar dit verhaal van dromen. En weet dat het begin veel moeilijker is dan het schijnt. Als de tien dochters weer in volgorde verenigt zijn. Als de 4-zijdige doos zijn omtrek verliest. Als het oog van de Phoenix in jouw hand is vuurvogel weer kan zien. Als de maan slaapt maar de zon speelt. Dan zal de Koning van de hemelen zijn . Als de stralen laten stralen en , verborgen onder een rivier van kleuren, ligt dan een Poort naar Gouden Wonderen".

Heb je dit? Zoem dan uit en ga 4*Links. Je kijkt nu naar het bed. Klik op het voeteneinde om dat drakensymbool beter te bekijken. Het zijn twee draken die naar elkaar kijken. Zoem uit en klik dan op de rechter staander van het bed (dus rechts aan het voeteneinde). Je zoemt er wat dichter op in en je ziet dat er een soort "vaasvorm" op staat met een koperen knop er boven op. Klik er nogmaals 2* op en je hoort Nancy zeggen "It's Stuck". Zo, dus het zit vast Nancy? Zoem 2*uit en ga 1*Links. Links naast het bed staat het nachttafeltje met daarop een schemerlamp, een wekker en een waaier. Klik erop om er op in te zoemen en klik dan de wekker. Je ziet de huidige tijd op deze wekker staan (bij mij was dit 06:45 uur) en als je op de knop ALARM klikt zie je de wektijd (bij mij was dat 0.600 uur). Door een klik op de knop CANCEL zoem je weer uit. Doe dat en zoem daarna nog 2*uit. Ga 6*Rechts en je kijkt weer naar de deur. Wel het wordt tijd dat Nancy eens aan het werk gaat, dus klik op de deur en dan op de deurknop en de deur is open. Klik 1*Vooruit en je staat in de gang voor Nancy's Kamer op de 1e verdieping.

Gang 1e verdieping:

Voor je zie je dat de gang rechts het hoekie om gaat. Klik 2*Vooruit en je bent de hoek om en je staat dan bij een splitsing. Je kunt rechtdoor en Linksaf. Rechtdoor gaat naar de deur van de zolder en de deur van het trappenhuis naar de Foyer, maar daar is het nu zo'n renovatie rotzooi, daar wil Nance niet naar toe. Ze wil linksaf. Dus klik op dat luikje in de muur van de linksaf gang en je staat in die gang. Rechts zie je nog net een klein stukje van dat luikje. Klik daarop en je staat er pal voor. Het is een rolluik. Klik erop en het gaat open. Erachter is dus de liftschacht van de zgn "Dumbwaiter" het dienstliftje. Het liftje is er niet, dus sluit het luik en zoem 1*uit

Voor je zie je weer de drie deuren. Rechts de deur naar de trap die naar de 1e verdieping gaat, achterin een deur waar je nooit door zult gaan en links de deur van Abby's kamer. Klik op deze deur en je staat er voor. Klik dan nogmaals op de deur (in het bovenste gedeelte) en.....Klop Klop Klop.......en Abby verschijnt in de deuropening. Ze nodigt je niet binnen maar begint je schrik aan te jagen met haar gewauwel over GEESTEN. Praat met haar en het geeft niet waarover je met haar praat, haar antwoorden zijn toch steeds hetzelfde. Zij heeft het o.a over ene Valdez. Als Abby weer haar kamer is ingegaan om te gaan "mediteren" zoem je 1*uit en je kijkt weer naar die deur achterin de gang. Ga 1*Vooruit naar deze deur en klik dan rechts van deze deur op de muur en je staat dan in een smal gangetje. Ga 1*Vooruit en voor je voeten ligt dan de smalle wenteltrap die omlaag naar de Begane Vloer gang gaat. Ga 5*Vooruit over deze trap omlaag en je staat in de begane vloer gang.

Gang Begane Vloer

Klik rechts op het luik van de dienstlift en open dit luik dan. Klik op het stuk touw dat in de schacht hangt en Nancy laat je, heel opmerkzaam en slim als ze is, weten dat het touw is doorgesneden. Wel, dat had jezelf ook al gezien. Sluit het luik en zoem 2*uit en je hebt je dan omgedraaid in deze gang en voor je zie je dan de dubbele deuren van de Dining Room. Klik op de deurknoppen om deze deuren te openen en ga dan 1*Vooruit en je bent in de Dining Room.

Eetkamer

Als het goed is (en dat hangt af van hoe snel je door het vorige stuk bent gegaan) dan zal hier nu Rose aan de grote eettafel zitten. Klik op haar om met haar te gaan babbelen. Zij geeft je allerlei informatie over het huis en verteld ook over de "ongelukjes". Vraag daar verder over en vraag vooral naar de vorige eigenaar van dit huis. Op een gegeven moment zal Rose je vragen een karweitje voor haar op te knappen. Het betreft een stukje van de vloer in deze eetkamer en dan is het gesprek opeens afgelopen. Klik dan, rechts van Rose, op de vloer voor die hoge witte buffetkast. Je zoemt dan een iets in op deze plek. Klik dan nogmaals 2*achterelkaar op die plek van de vloer en je bent ingezoomd op je eerste puzzel van dit spel. Wel, je ziet een scherm dat uit twee delen bestaat. In het linkerdeel zie je een vloertegel waarop een stuk van de mozaïek staat. Sommige stukken hiervan zijn wit. Rechts zie je een boel losse bruine stukjes. De bedoeling is het om deze bruine stukjes uit het rechterdeel nu te plaatsen op de witte delen in het rechterdeel zodat dat deel helemaal bruin wordt. Je kunt de losse stukjes draaien door er met je rechtermuisknop op te klikken en je versleept ze door er met je linkermuisknop op te klikken en dan naar de plek te slepen waar je het wilt hebben. Klik dan nogmaals met links om het op zijn plek te zetten. Je moet dit echt heel precies doen. De puzzel is pas goed opgelost als er totaal geen enkel streepje wit meer te zien is. Nancy geeft zelf aan dat je de puzzel goed hebt opgelost.

Na het oplossen van deze puzzel, zoem je 2*uit en ga je nogmaals met Rose babbelen. Vertel haar om te beginnen dat je de puzzel hebt opgelost. Tja.....je bent nu eenmaal hier om te helpen met de renovatie, dus Rose heeft alweer een klusje voor. Ze wil dat je naar de gang van de 1e verdieping gaat, daar staat ergens een ladder waarmee je dan een paar tegels uit het plafond moet gaan slopen. Zij zegt nog dat je hiervoor een Beitel en/of een verfkrabber nodig hebt en dat je daarvoor bij Charlie, de klusjesman, moet wezen. Praat dan uitgebreid verder met haar en je leert dat Abby mede-eigenaars is van het huis. Zonder het geld van Abby had Rose het huis niet kunnen kopen. Ook verteld Rose je dat Abby hedenavond een Seance gaat houden om de Geesten te vragen over al die "ongelukjes". Lekker..

Ga 1*Links en je ziet dan de mooie grote eettafel in al zijn glorie voor je staan. Er zijn 2 klikplekken op deze tafel. Één helemaal links en één waar Rose zit aan de tafel. Helaas kun je de spulletjes die vlak voor Rose op de tafel liggen NU niet nader bekijken omdat Rose er nog steeds zit. Hiervoor zul je moeten wachten tot Rose is opgehoepeld. Je kan wel die andere plek, links, op de tafel bekijken, maar daar zal je alleen maar zien dat er iemand bezig is om wat ornamenten van een nieuw verfje te voorzien. Om dat nu uitgerekend op zo'n mooie tafel te gaan doen. Zoem dan uit en ga 5*Links. Een mooie "antieke" buffetkast. Er staat een theeservies op en links zie je er een notitieblok op liggen. Klik op dit notitieblok en je bent ingezoomd op de kast. Klik dan weer op het notitieblok. Het is het "werkrooster" waar Rose het ook al over heeft gehad. Je leest:

  • Louis (Jawel, IK DOE MEE): Noon to 5pm (dus 12.00 uur tot 17:00 uur)
  • Charlie: 8 am tot 5 pm (dus van 08:00 uur tot 17:00 uur
  • Abby: Die is uit van 15:00 uur tot 18:00 uur

Dit zijn dus de tijden waarin je deze mensen zou kunnen vinden op hun "werkplekken"

Zoem uit en klik dan op de rechterlade, klik er vervolgens weer op om de lade te openen en klik dan op dat vel papier dat bovenop de gouden gids ligt. Het is een brandverzekeringspolis en je leest dat dit huis nu tot een miljoen dollar (hoeveel euro is dat?) is verzekerd tegen brandschade en schade door aardbevingen. Verdacht, niet waar?Bemerk zeker ook dat rode Chinese Karakter op dat je links boven op de polis ziet. Dit is het Vuursymbool.

Zoem dan uit, sluit de lade en zoem weer 2*uit. Ga 8*Links en je ziet een nis met daarin een fragiel tafeltje. Klik op dit tafeltje en dan op het tijdschrift dat erop ligt. Klik weer op het tijdschrift om het open te slaan. Klik dan op de linkerpagina om deze uit te vergroten en lees wat je nodig hebt om een "Four-Posted-Bed" in elkaar te zetten. IK weet niet of het handig is om dit lijstje benodigdheden op te schrijven, maar ik doe het toch maar, dus

Benodigdheden voor een "Four-Posted_Bed:

  • 65 latjes van 6 inch
  • 5 "46" inch latjes
  • 2 PVC elleboogjes
  • 66 stukjes stof van elk een kubieke inch
  • schroeven
  • 4 "7/8" inch ooghaakjes
  • 3 "6/7"inch vishaakjes

Heb je dit, zoem dan 1*uit en klik onderop deze pagina om het tijdschrift te sluiten en zoem dan 2*uit. Ga dan 8*Rechts en klik op de dubbele deuren en dan op de deurknop om ze te openen. Ga 2*Vooruit door de gang naar die mooie glas-in-lood deur aan het einde en open deze door weer op de deurknop te klikken. Ga 2*Vooruit de grote centrale Hal in.

Centrale Hal

Draai dan 9*Rechts of 9&Links om en je ziet de mooie grote centrale trap naar de 1e verdieping. Deze trap heeft een linkerdeel en een rechterdeel en beide delen draaien omhoog en eindigen boven op het "Balkon" Daar is dan de grote doorgangspoort naar de 1e verdiepingsgang. Als je nu kijkt naar het Linkertrapdeel, draai dan nog 2*Rechts zodat je het rechter deel van deze trap ziet. Klik dan op het onderste stuk van deze trap en je staat er recht voor. Klik dan nu 3*Vooruit (dus je gaat omhoog) de trap op en je komt net nog niet boven, maar staat nu op een tussenstuk voor een muur vol met schilderijen. Je ziet een touw hangen en dit touw zit vast op een stuk hout aan de muur. Doe er nu niets mee, maar onthoud dat dit touw en deze klikplek hier is. Later wordt dit belangrijk.

Renovatie plek 1e verdiepings gang

Ga nog 2*Vooruit de trap op en je staat op het "balkon". Klik dan op de witte muur rechts, en je staat in de doorgangspoort. Voor je zie je een mooi tafeltje tegen de muur van de gang staan. Ga nog 1*Vooruit en je staat daar. Wel je bent terug in op de 1e verdiepingsgang. Naar links gaat het naar Nancy's kamer en ook naar Abby's kamer en de smalle wenteltrap. Maar jij wilt nu naar rechts naar het "werkgebied". Klik dus, rechts van het tafeltje, op de muur en je bent rechtsom gedraaid. Voor je ligt nu het "werkgebied" en je ziet een ladder. Klik op deze ladder en je staat er voor. Klik nog een keer op de ladder en je klimt omhoog en kijkt dan naar een plek op het plafond. Hoezo Lekkage......8 plafondtegels hebben duidelijk waterschade. He.....vroeg Rose je zonet niet om deze tegels eruit te slopen? Maar zonder gereedschap gaat dat niet. Klik maar op deze tegels en je hoort jezelf zeggen dat je "Verfkrabber" nodig hebt.

Centrale Hal

Zoem 2*uit en je ziet de doorgangspoort weer. Klik daarin en je staat weer in deze poort. Ga 2*Vooruit en je loopt pardoes met je neus tegen de balustrade van het "Balkon" op. Als je nu links op deze balustrade klikt dan kun je vis de ene trapkant naar beneden (de trap die vanaf beneden dan de rechtertrap is) en als je rechts op de balustrade klikt dan kun je van die kant de trap af (de trap die vanaf beneden dan het linkerdeel is). Klik maar op de linkerkant van de balustrade en daal via 5*Vooruit de trap af. Beneden klik je 1*Vooruit naar de andere trap en dan zoem je 1*uit. Draai dan 7*Rechts en je ziet de schilderssteiger staan. 

Onder deze steiger staat een verfblik. Klik op dit verblik en dan op het bakje dat er rechts naast staat. He........een scherp krapmes komt tevoorschijn. Klik erop en het verdwijnt in je inventory. Zoem uit en ga 5*rechts. Je kijkt nu naar de mooie glas-in-lood deuren aan het einde van de hal. Je kunt deze niet openen. Maar in het raam boven deze deuren zie je een nummer staan. Klik daarop om er op in te zoemen. Ja, het is een 4 cijferig nummer. Maar omdat je dit vanaf de verkeerde kant van de deur ziet, zie je het dus achterstevoren. Het is niet echt moeilijk te ontcijferen, het is het nummer 4653….het adresnummer van dit grote huis. Het zal wel belangrijk wezen, dus noteer het maar en zoem dan uit. 

Draai 3*Rechts. Je ziet een zitje, 2 stoeltjes met een tafeltje daartussen en boven aan de muur een serie schilderijen. Je kunt zowel op het tafeltje als op de schilderijen klikken, maar het brengt je helemaal niets, dus draai verder 5*Rechts en je ziet dan een deur en de grote staande klok en je kijkt dan weer naar de linkertrap. Op de twee voorposten van deze trap staan 2 koperen Vogelkoppen. Klik erop om er op in te zoemen en klik dan op de Linker Vogelkop. He…dit ding mist 1 oog en als je op de lege oogkas klikt dan hoor je Nancy dit bevestigen.

Zoem uit en klik dan op de Rechtervogelkop en je ziet dan hoe zo'n oog eruit ziet. Zoem 2*uit en je kijkt weer naar de deur tussen de 2 trappen en je weet al dat deze deur de verbinding is tussen deze centrale hal en de begane gang naar de Eetzaal. Ga terug 5*Links en klik dan op de deur naast de staande klok, open deze en ga 1*Vooruit de Zitkamer binnen.

Zitkamer

Wel deze staat vol met Victoriaanse prullaria, banken, sofa's en kastjes. Ga 2*Rechts en je ziet de dubbele deuren die naar de Bibliotheek gaan. Dit komt zo meteen. Draai verder rechtsom en in de hoek staat dan het bureau. Klik erop om erop in te zoemen. Er staat een mooie oude telefoon op het bureau en misschien gaat deze nu over. Klik verder 2* op de telefoon en je bent ingezoomd op de draaischijf. In het "gespreksvenster" verschijnen nu de telefoonnummers van jezelf en van je vriendin Bess en van ene Emily. Je kunt beide nu even opbellen door hun nummers te draaien. Je hoort dan dat George bij Bess is en dat, omdat je op Senior Detective niveau speelt ze je wat moeilijker te begrijpen hints zullen geven. Je hebt er op dit moment niks aan, maar het toch goed om deze gespreksoptie vast "uit de weg" te hebben. Bel met Emily en na haar verhaal vraag je haar vooral over Chinese schrijftekens, Draken en over Valdez. Zoem dan 2*uit. Links en rechts zijn een lade onder dit bureau, onder de ronde hoeken. Klik op de linker la en open deze dan. Er liggen 2 brieven in die met de hand zijn geschreven en die ik echt niet heb doorgelezen. Sluit de la en zoem dan 2*uit en draai 5*rechts.

In de andere hoek, achter de "canapé" staat een kastje met op het deurtje een bloemenmotief. Klik op dit kastje en open het deurtje. Erin staat een mooie rode Brandblusser. Klik erop.....je kunt deze brandblusser niet meenemen, maar als je ooit behoefte hebt aan een mooie rode brandblusser dan weet je nu waar deze te vinden. Sluit de kast en zoem uit. Draai verder 4*Rechts en je ziet de openhaard achter de zitbank.. Klik op de openhaard en je zoemt er een stuk opin. Voor deze haard staan twee grote stoelen en op de achterste stoel staat een doos. Klik hierop om erop in te zoemen en klik vervolgens op de doos en klim dan IN de doos. Er liggen een boel papieren in. Klik op het gele papier. Het is een lijst uit 1894 met abonnees van een telefoonmaatschappij. Op de 3e regel lees je: "Valdes Hotelier: 4653 California Street......He dat is dit adres. 

Zoem uit en klik dan op het witte papier in deze doos. Het is een brief uit 1902 over de veiling van dit huis. Zoem nu 5*uit en draai 1*Rechts. Zie je die raamnis in de hoek voorbij de open haard? Klik daar......O......je zoemt erop in en je ziet dan de gordijnen bewegen en hoort een piepend/kreunend geluid. Zoem uit, ga 1*Rechts en klik op de stoel bij het 2e raam. Je zoemt in, klik dan op dat tafeltje links. Bekijk het houtsnijwerk onderaan dit tafeltje, is dat niet een Vogel? Zoem uit en klik dan op het tafeltje dat, rechts, tussen de ramen staat. Klik dan 2*op het boek, het is een boek over "Subterranien" Sanfrancisco. Open het boek en lees het korte artikel even door en je weet dan dat er onder deze stad een netwerk van tunnels loopt. Ook onder dit Huis? Sluit boek en zoem 4*uit en ga dan 3*Rechts en klik dan nu op de dubbele deuren van de Bibliotheek, open deze en ga 1*Vooruit naar binnen

Bibliotheek

Meteen recht voor je zie je de Open Haard. Klik op de openhaard en je zoemt er op in. Hè....er zijn 3 tegeltjes weg uit de bovenrand. Klik op deze lege plek en je hoort je alter ego zeggen: "It won't fit". Wat wil niet passen? Misschien moet je een paar tegeltjes zoeken en het dan later hier nog eens proberen? Zoem 1*uit. Er staan 2 koperen staven voor de openhaard. Klik op Linkerstaaf. Wel, is dat ook een Vogelkop? Klik er nogmaals op en je hoort Nancy zeggen: "It's stuck". Zoem 2*uit en draai 5*Links. Je kijkt dan naar het bureau. Klik op het bureau en je komt er achter te staan. Wel, al die lades kun je niet openen. Klik op dat opengeslagen boek dat links van de Laptop op het bureaublad ligt. Het is een schaakboek. Leer de Paardensprong. Sluit het boek weer en klik dan op de Laptopcomputer. O.....Ja.....een Loginnaam en een wachtwoord is vereist. Weet jij dat? Ik niet, dus........maar wacht eens, klik eens op MAZE GAME dat in rode letters onderin het scherm staat. Er opent nu een scherm met instructies hoe dit spel te spelen. Wacht gewoon tot dit weggaat en dan kun je een DOOLHOF spelen.

Ja, je kunt besluiten om dit niet te doen, maar als je achter allerlei codes en wachtwoorden wilt komen dan moet je je even door dit doolhofspel heen worstelen. Ik kan je niet de juiste weg door het doolhof vertellen want telkens begin je dit doolhofspel op een andere plek. Ik kan je wel vertellen dat je in het eerste deel van dit doolhof, in de gangen met de houten vloer en de houten lambriseringen moet zoeken naar een donkerblauwe vloertegel met daarop een zwart "golfjes" patroon. Ga op deze tegel en het licht in het doolhof gaat aan. Daarna moet je via deze gangen naar het volgende deel, dat is een "tuindeel, en hier moet je ook door om weer in een deel zoals het eerste te komen waar je ook door moet en dan kom je uiteindelijk in een deel met op de vloer Zwart Marmeren tegels en in nissen pilaren en Beelden. Ergens in dit deel is dan een lange gang die doodloopt en daar achterin zie je een "roze" Vloertegel met groene "ruitjes" erop met daarachter een grote kop. Ga tot bij deze tegel en je hoort een geluid en dan ben je opeens in de computer beland op het bekende Windows Bureaublad. Dus zoek ze en hou vol.

Ben je IN de computer gekomen, klik dan op het Sleutelpictogram. Je opent dan een document met Codes en wachtwoorden, hier zijn ze:

  • Storage Unit = 15-06-24
  • Business Entry: #603
  • Laptop: ANTIQUES
  • Maintenance: 22-56-12
  • Briefcase: 4643-4868
  • Back Room: 42H
  • Fireproofbox: 3964
  • Home Office: SAFE
  • Security Alarm: 113

Leuk hoor, nu weet je wel het wachtwoord voor deze laptop maar nog niet de Loginnaam. Sluit dit scherm en klik dan op hert Archiefkastpictogram. Je opent dan een document over een hotel. Dit huis heette dus in 1888 het "Golden Gardenia Hotel". Zoem uit de computer en je kijkt weer naar het bureau. Klik dan, bovenin je scherm, bij die 2 groene stoelen en je bent daar. Klik op het tafeltje tussen deze 2 stoelen. Ha, leuk, een spelletje Mahjong.....Klik op de 4 losse Mahjong stenen die rechts liggen. Bestudeer deze stenen maar vooral het Chinese Symbool voor de 4.

Zoem 2*uit en draai 2*Links. In de hoek, naast de wereldbol, staat een stapeltje dozen. Klik daar en dan op de boeken die erop liggen. Open het boek: "Legends of San Francisco" en lees alles over Lizzie Appelgate. Sluit boek en zoem 2*uit. Draai dan 9*Linksom en je kijkt naar de hoek van de kamer, links van het bureau. Ook hier een stapeltje dozen. Klik daar en dan op de boeken die erop liggen en open het boek en lees over de Vuurvogels. Sluit boek en zoem 2*uit. Wel dat was het wel hier, dus draai 2*Links en klik op de deur naar de zitkamer, open deze en ga 1*Vooruit en dan 3*Links en klik op de deur naar de centrale hal, open deze en ga 1*Vooruit naar de steiger en draai dan 3*Links.

Plafondtegels slopen

Klik op de onderkant van de rechtertrap en ga dan 5*Vooruit omhoog deze trap op. Misschien hoor je onderweg "iemand" fluisteren "I See You". Boven op het balkon klik je rechts op de muur van de doorgangspoort en dan 1*Vooruit. Klik dan op rechts van het kastje op de gang muur en dan 2*op de ladder. Je bent terug bovenop de ladder bij die 8 "natte" plafondtegels. Pak je steekmes uit je inventory en verwijder hiermee de 8 "natte" plafondtegels. Kijk kijk.....een Luik wordt zichtbaar in het plafond. Klik op het sleutelgat en je hoort je alter ego weer zeuren dat het op slot zit. Zoem 2*uit en ga nu eerst even terug naar Nancy's kamer (nu zou je toch zelf de weg daar naar toe moeten weten, dus dat leg ik nu niet meer uit). Zodra je je kamer binnen komt hoor je een, eng, sissend geluid. Ga naar Nancy's koffers, open deze en lees even het dagboek door want er staan nu nieuwe feitjes in. Sluit koffer en zoem helemaal uit.

Kelder

Je bent nu zo beetje overal geweest in het huis waar je kon komen, behalve in de kelder. Laten we daar nu maar even gaan kijken. Dus verlaat Nancy's kamer en ga dan va de wenteltrap, achter in de "Abby" gang naar de Begane Vloer gang. Als je daar beneden bent klik je links van het dienstliftje en dan op de deur in de rechtermuur. Open deze en ga 3* Vooruit de trap af en je bent in de werkkelder. Als het goed is dan moet je hier nu Charlie aan het werk zien. Charlie is de klusjesman die het zware werk doet tijdens deze renovatie. Klik op hem en praat uitgebreid met hem. Hij vindt zich zelf een harde en competente werker en is van mening dat al die "ongelukjes" niet zijn schuld zijn.

 

Als Charlie het gesprek abrupt beëindigd, klik dan rechts op de grote pianola. Je zoemt dan in op een luik in dit ding waarachter de muziekrol hoort te zitten maar, helaas, weer zal Nancy zeggen dat dit luik vast zit en dus niet open kan. Zoem 1*uit en klik dan op het toetsenbord van deze pianola. Je zoemt er op in. Klik dan nogmaals op het toetsenbord en dan kun je de op de verschillende toetsen klikken om een beetje piano te spelen. Ik hoop dat jij muzikaler bent dan ik, want ik bak er helemaal niets van. Als het de bedoeling is dat je hier een muziekstukje gaat naspelen, wel…..welke dan? Zoem 3*uit en klik dan op het pianokrukje dat voor deze pianola staat. Je kijkt dan onder de pianola. Klik nogmaals op het krukje en je bent ingezoomd op de groene zittin. Klik op de zitting en deze klapt open. Klik in het compartiment van het krukje en er verschijnt een muziek manuscript in je scherm. Het is de muziek van het stuk "Swannee River". Je kunt er verder niks mee, maar onder de titel zie je het Chinese Karakter voor het woord "Rivier".

Teken dit over en zoem dan 2*uit. Draai 1*links en klik achter Charlie op de open haard. Nancy wacht hier toch maar liever mee tot Charlie weg is, dus we zullen dit later moeten doen. Draai 2*Links en je ziet de Bar. Links van deze bar staat een tafeltje met daarop een ondersteboven gezet krukje. Klik daar en klik dan 2*op de krant die op dit tafeltje ligt. Lees het artikel "S.F's B&B Room en zoem dan 3*uit. Klik dan op de achterwand van de bar, rechts van dit tafeltje en je bent daar op ingezoomd. Helemaal links onder in je scherm staat er een klein boekje tegen deze wand. Klik daarop en het staat in je scherm. Het boekje is getiteld: "Famous Non-Alcoholic Drinks and how To Mix them" Open het en noteer de 2 recepten voor de 2 drankjes die je zeer waarschijnlijk in dit spel wel zult moeten mixen.

 

Heb je dat, sluit dan het boek en zoem 2*uit en draai dan 12*Links en je kijkt naar de hoek van de kelder recht voor de trap. Klik daar op de dozen en dan 2*op de zeer oude vale krant en lees het artikel door over de scandaleuze escapades van een aantal society lady's. Zoem dan 3*uit en ga de trap weer op en ga dan terug naar de Eetkamer (ik leg nu de routes niet meer uit hoor, dat hoor je nu wel te weten. Alleen als we een nieuw gebied in gaan zal ik de exacte route weer gaan uitleggen) en praat daar weer met Rose.

Even Babbelen

Vertel haar dat je die plafondtegels hebt gesloopt en vertel haar maar niet dat je er achter een geheim luik hebt gevonden. Zij wil er toch niks over weten, maar vraagt je om te kijken of je dat service liftje in de Begane Grond gang kunt repareren. Praat hierna met haar over alles maar vraag haar vooral van wie die Laptop computer op het bureau in de Bieb is. Van LOUIS dus. Kijk, zou dat de Login-naam zijn? Het wachtwoord weet je dus al. Als dit gesprekje is afgelopen ga dan, via de Begane Vloer gang en de Centrale Hal, naar de Zitkamer en ga daar naar het bureau, rechts van de biebdeuren in de hoek. Zoem hier helemaal in op de draaischijf van de telefoon en bel Home op en vraag Hannah over van alles uit. Je kunt dan ook nog even met Bess en George bellen maar deze hebben niet veel te zeggen. Na dit telefoon gesprek ga je, via de zitkamer, de centrale hal en via de deur onder het trapbalkon terug de Begane Vloer gang in en daar klik je gelijk op de deur links want dit is de kelder deur.

Weer Kelder

Ga terug de kelder in en klik nu weer op de Open Haard. Zoem er helemaal op in tot je op het rooster klikt. Ja..nu wordt het vervelend want ook dit rooster zit vast. Zoem 2*uit en klim dan op dat hoekje van Charlie's werktafel dat je nog net rechts onder in je scherm ziet. Je ziet dan de hoek van de kelder achter Charlie's werktafel en links van de pianola. Je ziet een grote ronde tafel met 4 stoelen. Klik, rechts onder in je scherm op dat hoekje van Charlie's werktafel en dan op zijn roestig rode gereedschapskist en pak er de schroevendraaier uit. Zoem 2*uit en klik dan, onder de ronde tafel tussen de 2 voorste stoelen op de dikke "poot" van de tafel. Je zoemt daar in en je ziet dat er een deurtje in de poot zit. Open het en je hebt een geheim van geopend in de tafelpoot. Helaas is dit leeg dus sluit het deurtje en zoem 3*uit. 

Je kijkt dan weer naar de open haard. Klik links hiervan op het rechtereinde van de Bar. Een mooie oude antieke Kassa. Zoem er op in en klik dan op het meest rechter knopje en de kassalade gaat open......Brrrr......Spinrag, maar ook een oude Sleutel. Pak deze mee, sluit de lade en zoem dan 4*uit en je staat nu weer omgedraaid en kijkt naar de trap. Klik 1*Vooruit en dan rechts op de trap..Hola.....wie smijt daar boven zo hard de kelder deur dicht? Worden we in de gaten gehouden? Wel: ga nu terug naar de werkplek in op de 1e verdiepingsgang, en klim daar de ladder weer op naar het pas ontdekte plafondluik.

Je kunt dit op 2 manieren doen. Je kunt via de smalle wenteltrap die vanuit de Begane Vloer Gang naar de 1e verdieping gaat en achterin de "Abby" gang uitkomt. Of je kunt via de Trappen in de grote hal omhoog gaan. Ik stel voor dat je deze laatste route nu even neemt en dan daar via de Rechtertrap omhoog gaat. Je komt er dan achter (als je dit al niet wist) dat er in deze Rechtertrap een KRAAKPLEK zit. Deze wetenschap is van belang voor het EINDSPEL dat je, over veen maandje of 2 zult gaan spelen. Dan dien je te weten welke van de twee trappen in de grote hal kraakt. Je weet dus nu dat het de Rechtertrap is. In ieder geval als je weer in de 1e verdiepingsgang op de werkplek bovenop de ladder staat dan open je het plafondluik met de sleutel uit de kassa en klik je !*omhoog door het geopende luik en sta je op de Zolder.

Zolder:

Ga 2*Rechts en klik op de tafel. Klik dan op het boek, links van de kaars. Het is het "Mysterious Story Book" Open het en lees het verhaal over de verborgen schat van Captain Steubing door. Sluit het boek en zoem 2*uit. Klik dan op de lessenaar, rechts van de tafel en probeer de klep ervan te openen. Nee dus, zit op slot. Zoem uit en ga 3*Rechts. Op een kist, achter een oude stoel, staat een oude houten gereedschapskist. Klik daar en pak er de Koevoet uit. Zoem uit en ga 1*Rechts. Klik boven op dat kastje. Er staat een oude antieke naaimachine op en links ligt een boek. Open dit boek en blader het door. Oké.....het is wat moeilijk te lezen maar het gaat over een Piramide Puzzel en over een huis vol met puzzels. 

Sluit boek en zoem 2*uit en ga 1*Rechts. Op een grote kist zie je een poppenhoofdje liggen en er staat ook een oude grammofoon op. Klik op het poppenhoofd en open dan de ijzeren kist dat er achter staat. Pak hier de oude strijkbout uit. Sluit kistje en zoem uit en ga 2*Rechts. Klik op het voorste stapeltje oude kranten..Waarom? .geen flauw idee.......het zijn gewoon hele oude kranten. Zoem uit en klik dan bovenop die grote rechtop staande ton. Er ligt een tegeltje op deze ton. Klik erop en het tegeltje verdwijnt je inventory in. Zou dit tegeltje passen in die openplekken van de open haard in de bieb?

Zoem uit en ga 3*Rechts. Je ziet een groot wiel tegen de wand staan en daaronder is dan het luik in de vloer waardoor je bent binnen gekomen. Klik daarop en klik dan op het "handvat". Het touwetje breekt af. Hoe nu van de zolder af te komen. Ik neem aan dat je niet hier de rest van je leven wilt blijven vertoeven? Gelukkig dat je daarnet die mooie koevoet hebt gevonden, niet. Dus pak dat ding uit je inventory en wrik er het luik mee open en klim dan, via de ladder, omlaag naar de 1e verdiepings gang. Ga terug naar de Kelder, via de wenteltrap achterin de "Abby" gang.

Kelder:

Als je weer in de kelder bent aangekomen zoem je helemaal in op dat rooster dat op de boden van de Open Haard ligt. Wrik ook dit rooster open met je koevoet. Kijk....een groot, zeer donker, gat dat wel naar ondergrondse tunnels zal leiden. Maar ik ben altijd al vreselijk bang geweest om in donkere gaten te springen, dus ik kom hier wel terug als ik een lichtje gevonden hebt. Sluit het rooster en zoem helemaal uit en ga nu maar eventjes naar Nancy's kamer op de 1e verdieping via de wenteltrap.

Nancy's Kamer:

Ga hier eerst even haar dagboek bekijken want allicht zijn er nieuwe feitjes bij geschreven. Ga dan naar het bed en klik weer op die rechter Bedpaal aan het voeteneinde. Zoem er helemaal op in en gebruik dan de schroevendraaien van Charlie op het bolletje bovenop de paal. Je schroeft deze eraf en er komt een grote sleutel te voorschijn. Stop deze maar lekker in je inventory. Klik het bolletje weer op de paal en zoem helemaal uit. Waar zou deze sleutel nou op passen. Misschien op de klep van de lessenaar op zolder? Ga dus terug naar de Zolder.

Zolder:

Ga hier weer naar de lessenaar en open de klep met de zojuist gevonden sleutel. De klep gaat inderdaad open. Klik op die papieren die bovenop liggen. Er verschijnt nu een, ietwat verschroeid, stukje Bladmuziek in je scherm. Klik nogmaals op de bovenste helft van dit papier en deze wordt uitvergroot weer gegeven. Het is de notenbalk voor "The Bandit's Treasure" is dit misschien het deuntje dat je op de pianola in de kelder moet spelen? Kijk naar de bovenste notenbalk en bemerk dat 5 van de muzieknoten, vaagjes, zijn omcirkeld. Weet je wat, teken deze hele bovenste notenbalk maar eventjes netjes na.

 

Heb je dit, zoem dan 2*uit en klik nu nog een paar maal in de lessenaar en je vindt de volgende spulletjes om te bekijken: een foto van een mevrouw, een "affiche" van de uitvoering van het stuk "the Bandit's Treasure" en, en dit is belangrijk, een boekje met daarin een uitleg van de opbouw van het Chinese Karakter voor het woord "Beginning" (begin).

Teken dit symbool na, het is dat omcirkelde symbool op de rechter pagina.

Sluit dan de klep en zoen helemaal uit en ga via het vloerluik terug de 1e verdiepingsgang op. Ga terug naar de kelder.

Kelder:

Waarschijnlijk is Charlie hier weer aan het werk. Laat hem met rust, hij wordt ervoor betaald om te werken en niet om te babbelen. Zoem nu helemaal in op de toetsen van de pianola. Als je dan je loepje over de toetsen beweegt dan merk je dat er 8 klikbare toetsen zijn. Nummer deze 8 toetsen eventjes, van links naar rechts als: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en pak er dan je tekening van die notenbalk bij. Tja welke muzieknoten zijn dit, en met welke van de 8 toetsen corresponderen zij en in welke volgorde moet je die 5 toetsen dan indrukken? Weet jij het? IK NIET? Dus aju paraplu.

Gelukkig  zitten mijn beide kindertjes dus op muziekles (in plaats van dat ze lekker op straat spelen, zoals ik deed toen ik jong was) en zij hebben dus het notenschrift wel geleerd en van hen heb ik dus nu geleerd dat die 5 omcirkelde noten op de notenbalk dus de noten: B-E-G-A-G, zijn en dat dit op de piano dan de toetsen: 6-2-4-5-4 zijn. Dus druk in deze volgorde op deze 5 toetsen en dat luikje in de pianola gaat dan open. Klik, in dat compartiment, dan op dat stukje muziekrol dat onder de grote rol ligt. Het stukje verschijnt nu in je scherm Het is een stuk van de "Bandit's Treasure" muziek en bovenaan staat geschreven: "My love, here is the key you'll need". Sleutel, welke sleutel…ik zie geen sleutel. O..wacht....zouden al die vierkante gaatjes op dit stukje papier een soort code zijn. Dan maar snel op zoek naar een manier om deze code te ontcijferen. Sluit het luikje en zoem helemaal uit en ga dan terug naar de lessenaar op de zolder.

Zolder:

Open weer de klep van de lessenaar en klik weer op het papier met het notenschrift. Als dit weer in je scherm staat, klik dan op de tekst die je helemaal onderop ziet staan. Dit deel komt nu vergroot in je scherm. Pak dan het stukje muziekrol uit je inventory en klik dit nu op deze tekst en......kijk kijk......in sommige van de gaatjes verschijnt nu een letter en als je de gaatjes dan van links naar rechts lees, dan lees je: "Find Diego on Stairs". Trap.....wordt hiermee misschien de centrale trap in de grote hal bedoeld? Je weet inmiddels dat één van die vogelkoppen, op de linker paal van de linkertrap, een Oog mist. Heeft dat hier wat mee te maken? Zoem 3*uit, sluit de lessenaar (het stukje muziekrol floept je inventory weer in) en ga via het luik terug naar de 1e verdiepings gang. Klik, links, in de doorgangspoort naar het "balkon" en klik dan 2*Vooruit tot je met je neus tegen de balustrade aan staat.

Balkon balustrade puzzel

Klik dan in het middendeel van de balustrade (dus niet links of recht maar in het midden). Je zoemt dan in op de onderkant van de balustrade en je kijkt dan naar 5 van de stijlen. Bekijkt de "voetjes" van deze 5 stijlen. Op elk "voetje" staat een letter. Als je op één van deze 5 "voetjes" klikt dan verdraaid deze, plus nog enige anderen, en krijg je andere letters te zien. Wat je nu moet doen is deze stijlen zo te verdraaien dat je er, van links naar rechts, DIEGO op leest.

  • Klik je op stijl 1, dan verdraai je de stijlen: 1 en 3
  • Klik je op stijl 2, dan verdraai je de stijlen: 1,2,3,5
  • Klik je op stijl 3, dan verdraai je de stijlen: 3
  • Klik je op stijl 4, dan verdraai je de stijlen: 1,2,3,4
  • Klik je op stijl 5, dan verdraai je de stijlen: 1,3,5

Dus zorg dat je het DIEGO woord hier op krijgt en zodra dat je gelukt is, dan verdraaien de stijlen zich vanzelf 3 keer om achterelkaar de zijn: "Coins False Floor" te maken. Er gaat daarna onmiddellijk in de onderbalk van de balustrade een geheim vakje open. Klik daarin en je ziet een opgerolde scroll erin liggen. Klik op de scroll en klik dan op de "houten" sluiting in de vorm van een Chinees Karakter. Deze verdwijnt je inventory in. Klik dan nogmaals op de scroll op deze te openen en lees wat er op staat geschreven. Ik weet: het is moeilijk te lezen. Maar in de bovenste alinea springt toch wel de zin

"Here is the tool that you'll need to find the treasure" er uit.

"hier is het gereedschap dat je nodig hebt om de schat te vinden"

Gereedschap? Bedoelt de schrijver dezes daarmee die houten "gesp" die als sluiting op deze scroll zat? In de vorm van dat Chinese Karakter?

De tweede alinea is een raadseltje. Voor zo ver ik het heb kunnen ontcijferen leest dit als:

"The stars and the moon will shine on you

As you begin your quest

Move like a knight upon ?????

To quickly past the test

Take care to keep your path in check

Along the outside border

So you may see the sun return

To claim it's rightful order"

"De sterren en de maan zullen op je schijnen. Als je met je zoektocht begint. Beweeg als een ridder op een ??? Om snel te slagen voor de test. Zorg ervoor dat je het juiste pad bewandeld, langs de buitenste grens. Zodat je de zon weer ziet verschijnen om zijn rechtmatige plaats op te eisen".

Wel, ..wat wordt hier nou weer mee bedoeld. We komen er nog wel achter. 

Klik de scroll weer het vakje in en zoem 3*uit en ga nu via de trappen en de zitkamer naar de Bibliotheek

Bibliotheek

Hier zal een figuur achter het bureau zitten die we nog niet eerder ontmoet hebben. Het is LOUIS.

De Tijd veranderen in het spel: Het kan nu zo zijn dat Louis hier niet is. Als je in het begin van dit spel goed hebt opgelet dan heb je toen, in de eetkamer, dat werkrooster wel gevonden. Daarop heb je o.a kunnen lezen dat Louis binnen zal zijn tussen 12.00 uur en 17:00 uur. Als het Nu Voor 12:00 uur is of NA 17:00 uur, dan is Louis dus niet in de bieb. Ga dan als een speer naar Nancy's kamer en ga daar naar de wekker, links van het bed. Kijk hoe laat deze aangeeft. Is het dan geen tijd tussen 12:00 uur en 17:00 uur, maar bijvoorbeeld 11:00 uur (zoals bij mij het geval was) druk dan op de ALARM knop en stel dan de ALARM tijd in op 12:00 pm met behulp van die pijltjes rechts. Druk dan op SET. DE wekker gaat af en NU is het in het spel dus 12 uur in de middag. Dit grapje kun je dus altijd herhalen als er ergens in het huis op een bepaalde tijd iets moet gebeuren. Ga dan nu als een speer terug naar de bieb en NU zal Louis daar wel achter het bureau

Praat met hem. Volgens eigen zegge is hij een antiek handelaar. Hij breekt op een gegeven moment het gesprek abrupt af.

Wat nu? Zeg zou Abby niet een seance gaan houden? Misschien is dat nu wel? Verlaat de bieb en ga via de centrale trap in de grote hal naar boven en door de doorgangspoort de 1e verdiepings gang in. Als je uit de poort komt, klik je op de muur, links van het kastje, en sta je met je neus naar de splitsing van de gang. Wacht even, ga nog niet de "Abby" gang in. Recht voor, aan dat kleine stukje muur, zie je een ventilatierooster. Klik 1*Vooruit en klik dan, rechts onder in je scherm, op dat rooster. Het verschijnt groot in je scherm. Het rooster zit vast met 4 schroeven. Op elke hoek 1 schroef. Pak Charlie's schroevendraaier uit je inventory en schroef deze 4 schroeven los. Kijk kijk......in de ventilatieschacht staat een luidsprekerbox. Zou dit de bron van al die vreemde geluiden zijn, die je steeds hoort? Sluit het rooster en zoen uit en ga nu op Abby's deur kloppen. Abby komt buiten en nodigt je uit om de seance bij te wonen.

Er volgt nu een filmpje waarin we Abby en Rose zien die, zittend aan de ronde tafel in de kelder een seance uitvoeren. Abby "roept" de "geest" van Valdez op. En deze "verschijnt" dan ook.

Na deze scène bevinden we ons weer in Nancy's kamer. Ga eventjes in haar dagboek bladeren. Kijk op de wekker of het nu 10:15 uur is. Zo niet, zorg er dan voor dat de wekker deze tijd aangeeft. Verlaat de kamer en ga nu naar de Eetkamer via de wenteltrap achterin de "Abby" gang. Als je door de 1e verdiepings gang loopt, hoor je een vrouw huilen. Maar dat komt uit die luidspreker in de ventilatie schacht. Als je bij de afslag van de "Abby" gang bent, dan zie je, achterin bij de gang naar de wenteltrap, een schaduw die kant weg rennen. Wie was dat?. Ga dus naar de eetkamer.

Eetkamer:

Rose is weg, dus dit is een uitgelezen gelegenheid om haar spullen die op de tafel liggen eens door te nemen. Klik op de tafel op de werkplek van Rose en klik dan op de spullen die daar liggen. Wel, lees alle papieren even door. Je vindt er 4 waaronder 2 van een verzekeringsbedrijf. Lees het door en bemerk ook de letters die op Rose's koffiemok staan: HCR. Misschien is dit belangrijk. Weet niet.

Heb je dit gezien, ga dan naar de kelder en open daar het geheime vak in de poot van de ronde tafel. Hela, nu staan er wat spullen in. Klik in het vak en je ziet er nu een Rookmachine in staan, een filmprojector en een cassettebandje. Pak het cassettebandje mee. Wel......dus Abby bedonderd de kluit. Misschien vinden we nog wel ergens een cassetterecorder. Sluit het vak en zoem helemaal uit.

Liftje "repareren"

Het wordt tijd om, zoals Rose ons al veel eerder heeft gevraagd, dat dienstliftje te gaan "repareren". Dus verlaat de kelder en ga naar dat dienstliftje in de Begane Vloer Gang. Open het luik en pak dan het zware Strijkijzer uit je inventory en klik dit op het einde van het touw in de schacht. Het liftje heeft nu weer een contragewicht en je hoort het liftje omlaag komen, maar niet tot hier. Sluit hert luik en ga, via de wenteltrap" naar de "Abby" gang op de 1e verdieping en daar klik je op het luik van het dienstliftje, open dit luik en.....Jawel......daar is het liftje dan. Klik in het liftje en pak er dan de 2e tegel uit. Klik dan op het theekopje en teken het Chinese Karakter voor "Eye" (Oog) na.

Zoem uit, sluit luik en ga terug naar Nancy's kamer. (je komt voorbij dat ventilatierooster en je hoort gekreun).

BRAND:

Bekijk weer Nancy's dagboek en lees dat zij de seance maar Nep vond, en dat was het dus ook. Draai je om naar de deur en klik op de deur. Hela......iemand schuift een brief onder de deur door en rent dan weg. Klik op de brief om te lezen wat er op staat: "Leave the Mansion NOW" staat er......iemand wil dat je maakt dat je weg komt. Ga naar de zitkamer. Draai daar naar de open haard

..Oooooooo.....BRAND BRAND.......Geen paniek Nancy.......DENK..waar was ook alweer die brandblusser.....snel.....draai 4*Links en open dat kastje in de hoek. Pak de brandblusser eruit, deze verdwijnt helaas wel je inventory in. Sluit het kastje, zoem uit, draai terug rechts. Pak de brandblusser uit je inventory en klik ermee op de rook en dan op de brandende doos op de stoel. Gelukkig, je blust het vuur en hierna ben je in de Eetkamer met Rose. Praat nu uitgebreid met Rose. Oooo..Dus Louis heeft een klant die het huis wil kopen? Na dit gesprek ga je terug naar de Bibliotheek.

Bibliotheek:

Louis is hier nog, dus praat nu uitgebreid met hem. Gebruik alle opties. Na dit gesprek moet Louis hier weg, maar hij gaat niet weg. Wel, je weet van het "Werkrooster" dat Louis hier pas weg is als het NA 5:00 PM is. Dus ge snel naar Nancy's kamer en zorg er voor dat de wekker daar 05:00 pm of 05:30pm aangeeft. Dan snel terug naar de bieb en als je daar bent, draai dan om zodat je naar de deur naar de zitkamer kijkt. Links en rechts van deze deur staan boekenkasten die in 3 delen zijn verdeeld. Klik links van de deur op de middelste kast en je zoemt in op een aantal vakken van deze kast. Klik in het vak, onder het paardje, er verschijnt een boek in je scherm. Het is het "the History of the piano" boek. Open het en....wel.....dat had ik eerder moeten weten.....maar het doet mij deugd dat al die muzieklessen van mijn kinderen toch iets hebben opgeleverd. Sluit boek, zoem uit en draai rechts en zorg dat je de boekenkasten Rechts van de deur zit. Klik weer op de middelste kast. Klik dan in het vak met rij donkerrode boeken. Een deel van deze boeken schuift dan opzij en je ziet het 3e tegeltje staan. Pak het op, zoem uit. Tja.....waar was ook weer een plek waar je gezien hebt dat er 3 tegeltjes weg waren?......Denk Nance, denk..Oja.....hier in de bieb natuurlijk. De Open Haard.

Draai je helemaal om en klik een paar keer op de openhaard tot je bent ingezoomd op die plek waar de 3 tegeltjes weg zijn. Plaats hier dus je 3 tegeltjes op de juiste plek. Nancy zegt je zelf of je een tegeltje op de verkeerde plek klikt, dus dit is niet moeilijk. Heb je de 3 tegeltjes geplaatst, zoem dan 1*uit en klik dan 2* op die Linker "vogelkopstaaf" die voor de open haard staat. O....ging dat te vlug..is de geheime doorgang al weer dicht voordat je besefte dat je daar moest in klikken. Wat is er gebeurd. Als je op de "vogeltjesstang" hebt geklikt, zoem je vanzelf uit de open haard en zie je dat er links in de hoek de achterste boekenkast Open draait, maar omdat jij te verbouwereerd was om snel te reageren is deze geheime doorgang al weer dicht voor dat je besefte dat jein de doorgang moest klikken. Dus probeer het nogmaals, ik bedoel klik weer op de "vogeltjesstang" en klik dan IN DE geheime doorgang op het juiste moment.

Geheime Kast:

Je staat nu in een soort geheime kast. Klik 1*Vooruit (op de muur voor je)......0....zag je die hendel omhoog gaan. De "Deur" is achter je weer dicht gegaan. Voor je zie je nu wat schilderijtjes staan maar daar vlak voor zie je ook een klein trapje staan, geleund tegen het lage muurtje. Bovenop dat lage muurtje staat er iets. Klik daar en het blijkt een Lantaren te zijn. Pak deze op en hij verdwijnt je inventory in. Beweeg dan je loep omhoog naar de bovenkant van je scherm. In de "lange" muur steekt daar een steen uit. Klim op die plek. Je zoemt in op deze steen. Klik erop. De steen klap weg. Klik in het gat. He…twee "kijkgaatjes". Klik op deze kijkgaatjes en je kijkt de Bieb in en je ziet dan die "Mahjong" Tafel. Zoem 1*uit, en klik rechts op de zwarte voeg, dan links op de opengeklapte steen. Deze sluit zich weer. Zoem helemaal uit en klik dan op de schilderijtjes achterin. Klik dan onder op het meisjes schilderij en teken het Symbool voor "Child" (kind) na.

Klik, rechts, op de hendel. Je draait vanzelf om. Snel, klik op de boekenkast voor deze weer dichtvalt. Je bent terug in de bibliotheek. 

Wel, je bent nu de trotse eigenaar van een lantaren. Dus wat let je om nu dat gat in te gaan, onder het rooster in de open haard van de kelder. Dus op naar de kelder

Kelder:

Zoem hier helemaal in op het rooster in de open haard en open dit rooster weer met je koevoet. Klik dan met je lantaren in het donkere gat en je staat onder het huis in een ondergrondse gang. Ga 1*Vooruit en klik dan nog !*Vooruit maar niet rechtdoor maar doe dat een links. Je staat voor een doodlopend stuk. Hier staat een kist/kratje. Klik met je lantaren op dit kratje en je staat er bovenop en je hoofd steekt uit het gat. Klik 1*Vooruit, dus eigenlijk omhoog en je bent uit de gang en.........je bent nu in een geheim kamertje ACHTER de Bar van de kelder. Klik je lantaren maar weer je inventory in en klik dan, rechts van de smalle trap, op de spullen die daar liggen. Klik dan op het bruine boek.......Kijk........"El Diablo" de Duivel. Lees het verhaaltje over een gemaskerde bandiet die tussen 1875 en 1880 de "Domingo Baca Trail" onveilig maakte en die er van werd verdacht de "Great Christmas Robbery" te hebben uitgevoerd. DE buit van deze roof is tot op de dag van vandaag nooit teruggevonden. Sluit het boek en klik dan links op dat kartonnetje van de afhaal Chinees en teken het Koning Symbool over.

Zoem uit en klik, rechts, op de diskette die voor de thermosfles op de vloer ligt. Deze verschijnt in je scherm en het is de "Term Paper" diskette. Klik er weer op en de diskette verdwijnt je inventory in. Klik op het kratje en er verschijnt een ansichtkaart van San Francisco in je scherm. Klik er weer op en je ziet de achterkant. Lees het. Het is een kaart van Charlie, onze charmante klusjesman, aan zijn pappie en mammie. Klik er op en zoem uit.

Het is wel duidelijk dat hier iemand heimelijk ligt te pitten. Maar wie? Klik op de trap en dan 2*Vooruit de trap op en klik dan op de grijze deur om deze te openen. Klik !*Vooruit en je staat in de Begane Vloer Gang. Je bent gekomen door een paneel die je vanuit de gang NOOIT zult kunnen openen. Zeg, zou Louis nog weg zijn? Dan kun je allicht de zojuist gevonden diskette eventjes in zijn laptopje steken om te zien wat daar op staat. Dus ga naar de Bieb.

Bibliotheek:

Klik op het bureau. Pak de diskette uit je inventory en klik deze nu op de hoek van de laptop rechts onder. Het is even zoeken en proberen om de diskette de laptop in te krijgen. Als dat is gelukt klik dan op het scherm van de laptop. Oja een Logginnaam en een wachtwoord. Wel......die weet je toch. Je bent al eerder in deze laptop geweest, via het doolhofspel. En toen heb je toch, onder het sleuteltjespictogram, dat Code/Wachtwoord document gevonden en al die codes en wachtwoorden hen je toen toch braaf overgeschreven? Toch? Oke..ANTIQUES. Maar wat zou de Logginname zijn? Wel wat dacht je van Louis? Het is tenslotte zijn Laptop. Dus voer Louis in (Enter) en dan Antiques (Enter) en BINGO, je hoeft nu dat doolhof niet meer door. Klik op het diskettepictogram en lees Charlie's Final Papers over de Great Christmas Robbery even door. Veel heb je er niet aan, maar Charlie is dus ook niet helemaal zuiver. Zoem helemaal uit, uit de computer, en ga naar Abby's kamerdeur in de "Abby" gang

Abby

Ze slaapt..wat een snurker.je zult er maar naast moeten liggen. Wel.....wat dacht je.....het is al laat op de avond, dus ga naar Nancy's kamer en ga naar de wekker. De wekker zegt dat het 11:00 PM is, dus elf uur s'avonds. Klik op de ALARM knop en zet dan de tijd, via de pijltjes knoppen rechts, op 08:00 am en druk op de SET knop. RING RINGRINGRING..Goedemorgen Nancy, het is de volgende ochtend 8 uur vroeg.....nee..nee nee.....geen tijd voor ontbijt en koffie......Ga naar Abby, klop op haar deur en praat heel uitgebreid met haar. Probeer zoveel mogelijk van de gespreksopties te benutten. Als Abby weer haar kamer is binnen gegaan, ga jij terug naar de Bibliotheek

Bibliotheek:

Open de geheime boekenkastdeur door weer aan de Vogelstang van de open haard te trekken, en ga snel de geheime gang in. Open hier de kijkgaatjessteen en gluur door de kijkgaatjes..een scène start waarin je ziet dat Louis een boek uit de kast pakt en in zijn koffertje doet. Opeens wordt Louis geroepen en hij verlaat de bibliotheek terwijl hij zijn koffertje laat liggen op die stoel. Snel.ga door de procedure van het sluiten van dit kijkgat, open dan met de hendel de geheime deur en ga terug de bibliotheek in. Klik 1*Vooruit richting de deur en draai dan naar Links en klik op het koffertje op de groene stoel.

Twee cijfersloten, gelukkig weet je de combinatie want die heb je eerder al in Louis Laptopje gevonden. Het is dus 4653-4868. Klik dus op het linker slot en stel hierop in het midden 4653 in en op het rechter slot 4868 Zoem uit en klik in de koffer op het boek. Open het boek. Het is een Chinees boek. Je leert een Chinese zin: "Gum Bo Fu" sluit boek en snuffel snel verder door de spullen in Louis Koffertje. Je vindt nog wat papieren die je kunt lezen waardoor je er achterkomt dat Louis een Oplichter is. Hij heeft al contacten met een cliënt om de verborgen schatten hier in dit huis aan te verkopen. Zoem dan uit het koffertje en sluit het.

NB: Je moet dit hele stuk vanaf het uitzoemen bij de kijkgaatjes tot IN Louis koffertje wel redelijk snel en accuraat doen, anders wordt je door Louis betrapt en is het Game over.

Ga naar de zitkamer en bel daar, met de telefoon op het bureau in de hoek, Emily op en vraag haar van alles, o.a over "Gum Bo Fu". Zij weet niet wat het betekend maar raad je aan om het maar aan iedereen die je kunt spreken, te gaan vragen. Ga dus een rondje door het huis maken. Ga eerst naar de Eetkamer en vraag het daar aan Rose. Zij weet het niet. Ga naar de kelder en vraag het daar aan Charlie. Hij weet het niet. Vraag vervolgens Charlie over alles en nog wat uit. Goed, nu Louis. Maar Louis is uit.

Ga dus naar Nancy's kamer en doe het truckje met de wekker. Zoem in op de wekker en druk op de ALARM knop. Zet dan de WEKKERTIJD, met behulp van de pijltjes rechts, op 12:00 PM en druk op de SET knop. De wekker loopt af en het is nu dus 12 uur in de middag. Dus naar de Bibliotheek en daar zit dan Louis weer achter het bureau. Stel hem de "Gum Bo Fu" vraag. Louis wil weten waar je deze woorden vandaan hebt. Wel, je kunt hem moeilijk vertellen dat je dat uit dat boek in zijn koffertje hebt, dus LIEG. Vertel hem dat je het in een tijdschrift hebt gelezen. Louis verteld je dan dat "Gum Bo Fu" de naam is voor huizen waar boeken werden bewaard. Vraag hem nog even over Charlie en sluit het gesprek af.

Wel, het wordt nu toch wel tijd om eens in Abby's kamer te gaan snuffelen. Maar daarvoor moet Abby wel weg zijn. Op het "Dienstrooster" in de eetkamer heb je gelezen dat Abby altijd uit is tussen 3 uur en 6 uur in de middag. Waarschijnlijk is het nu nog geen 3 uur, dus ga naar Nancy's kamer en doe het trucje met de wekker. Stel de wekker in op 3:00pm en druk op SET en het is 3 uur in de middag. Ga nu naar Abby's kamer. Als je voor Abby's deur staat SAVE EERST, want er is grote kans dat als je, eenmaal in Abby's kamer te veel tijd verdoet en dat Abby terug komt terwijl jij nog in haar kamer bent. Gebeurt dit dan is het Game over.

Abby's Kamer doorzoeken:

Open de deur via de deurknop en ga 1*Vooruit de kamer binnen. Draai onmiddellijk 10*Linksom. Je ziet een kist tegen de muur staan. Klik erop en open de kist door op het slot te klikken. In de kist ligt een boek. Klik op dit boek. Het is het "The Art of Illusion" boek. Open het en lees het door. Sluit boek, zoem uit, sluit kist en zoem uit. Rechts van deze kist zie je een groot "schilderij" aan de muur, boven dat ventilatierooster. Klik er 2* op en het schilderij klapt open. Hela.....je kijkt nu door de achterkant van de gangspiegel de gang in. Die Abby toch. Sluit het schilderij en zoem uit. Klik op die raar gevormde kast die in de hoek staat. Je zoemt erop in. Klik dan op die 3 boeken die in het vak onder de foto staan. Het "Zodiac and You" boek komt in je scherm. Open het en LEES het door en leer de volgorde van de tekens van de dierenriem zoals deze volgorde vermeld staat op de Rechterpagina: Deze volgorde is dus: Rat; Os; Tijger; Konijn; Draak; Slang; Paard; Geit; Aap;Haan; Hond; Beer.

Het is belangrijk dat je deze volgorde weet want straks heb je het nodig om een puzzel op te lossen. Sluit boek en zoem uit. Draai 1*Rechts en zoem in op het "bureautje" Hier ligt het "Fortune Telling" boek op. Het is niet echt belangrijk. Zoem uit en klik dan op de lade onder het bureau. Open de lade en klik op de "reep". O het is geen reep maar een pakketje Chinese Wierrook. Je ziet er het Chinese Karakter voor "Maan" op, dus teken dit na.

Sluit la en zoem helemaal uit en draai dan helemaal rechtsom tot je het tafeltje rechts van het bed ziet (in het ladekastje is niks van belang te vinden) Klik op dit tafeltje en dan op het boek. Het is het "Old West Romance" boek. Open het en lees het "Lizzie Applegate and the Bandit" verhaal door. Sluit boek en zoem 2*uit. Draai nu 5*Rechtsom, je draait voorbij de grote kast en je ziet een stellingkast staan met daarin de stereo-installatie. Klik op de middelste plank en je zoemt daar op in. Links op deze plank staat een juwelendoosje. Zoem daar op in en open het doosje. Pak er dat Spin Broche uit. Deze verdwijnt in je inventory. Sluit het doosje en zoem 2*uit. Draai 3 of 4*Links en je kijkt naar de grote staande kast. Zoem in op deze kast en dan op het slot. Klik nu de Spin Broche op het slot van deze kast en de kast gaat open

Wauw.....dat is een mooie installatie. Op de bovenste plak staan monitoren, op de middelste plank een geluidsinstallatie en op de onderste plank een grote cassettedeck. Zoem eerst in op de onderste plank. Pak de cassette uit je inventory en klik deze op het rechter schermpje van de recorder en klik dan op de rode knop eronder. Zo......dus dat is de "Geest" van Valdez. Pak de cassette weer uit de recorder, zoem uit en zoem 2*in op de middelste plank. Goed, speel maar wat met de genummerde witte knopjes voor wat "spookachtige" geluidseffecten. Zoem dan uit, sluit de kast en zoem uit en draai terug naar de "Stereo" kast en zoem weer in op het juwelendoosje, open dit en plaats Abby's Spin Broche terug in het doosje op precies dezelfde plek waar het ook lag in dit doosje. Sluit het doosje, zoem helemaal uit en maak als een speer dat je Abby's kamer uit komt.

Ik heb hier boven dus uitgebreid Abby's kamer beschreven, maar omdat de kans groot is dat Abby terug komt, voordat jij alles hebt kunnen bekijken (en dat is GAME OVER) vertel ik je hier toch maar even dat je het meeste in Abby's kamer kunt over slaan. Wat echt belangrijk is in Abby's kamer, is het vinden en doorlezen van "Het Zodiac Boek" en het vinden van het Maan symbool en het vinden van de Spin Broche om hiermee de kast te openen zodat je je cassette in Abby's recorder kunt beluisteren.

Goed, je hebt het gered en bent op tijd weer Abby's kamer uit. Ga naar de Eetzaal. Rose is daar. Klik op Rose en zij verteld je nu dat je straks helemaal alleen in het huis zult zijn, want alle andere zullen weg zijn. Ook verteld ze je dat zij een wandkleed uit je kamer heeft weggehaald en dat iemand een brief voor je heeft bezorgt. Rose heeft deze brief in je kamer gelegd. Goed, sluit het gesprek af en ga dus naar Nancy's kamer

De Puzzels in Nancy's Kamer:

Als je daar binnen bent ga je naar het tafeltje waar Nancy's koffers op staan. Op de stoel links van dit tafeltje ligt nu een enveloppe. Klik op deze stoel en dan op de Enveloppe. Open de enveloppe en lees het briefje door. Het is van Emily en zij geeft je hierin de vertaling van "Gum Bo Fu", en het betekend dus: "Gold Treasure Mansion". Kijk oom nar die 3 Chinese karakters onderaan dit briefje. TEKEN DE MEEST LINKSE OVER. Dit is het Symbool voor GOUD.

 

Zoem dan 3*uit Draai nu 6*Links. Je kijkt dan de hoek in, rechts van het bed. Hela....daar hing toch eerder een wandkleed....Oja....Rose heeft dat weggehaald. 

Klik op de muur van deze hoek en klik er dan nog een keer op en klik dan op het onderste paneel.

Zodiac puzzel

Wel, nu weet je waarom je dat Zodiac boek in Abby's kamer moest doorlezen. Op het paneel zie je dus al de 12 dieren uit de Dierenriem staan. Je moet ze nu in de juiste volgorde aanklikken en deze volgorde is de volgorde die genoemd werd op de rechterpagina van het Zodiac boek. Ik hoop dat je toen tijd genoeg had om dat deel over te schrijven, zoniet: Nummer de diertjes, van links boven naar rechts onder dan als 1 t/m 12 en klik ze dan in deze volgorde aan: 11, 7, 1, 9, 10, 6, 8, 2, 5, 3, 12, 4. Het paneel schuift open en de SAFE komt erachter te voorschijn. Klik 1*op de draaischijf van de safe.

De Safe puzzel:

 

Je ziet een draaischijf en deze bevat 10 Chinese Karakters. Alle 10 deze karakters heb je ook gevonden tijdens je zwerftochten door het huis. Je ziet ook een pijl, en in het midden van de schijf een dikke knop. Met deze knop reset je de puzzel mocht je fout gaan.. Plaats je cursor nu, links of rechts, op de rand van de symbool draaischijf. Je cursor wordt dan een gebogenpijl. Als je dan klikt dan zal de symbool schijf 1*draaien en staat het volgende symbool onder de pijl. Doe je dit draaien aan de linker kant dan draait de schijf linksom, doe je dit aan de rechterkant dan draait de schijf rechtsom. Wat moet je nu doen. Wel je moet nu steeds het juiste symbool onder de pijl zetten door de schijf te draaien en dan op de PIJL klikken, dan de schijf weer draaien tot het volgende goede symbool onder de pijl staat en weer op de Pijl klikken. Elk van de 10 symbolen moet je dus onder de pijl plaatsen en dan steeds op de pijl klikken, maar dit moet wel in de JUISTE VOLGORDE. Wat is dan deze JUISTE VOLGORDE? Herinner je nog, hier in Nancy kamer, dat wandtapijt links naast de kamerdeur? Daar staat toch dat gedicht van de Dochters op? In dat gedicht worden al deze tien Chinese Karakters genoemd in een bepaalde volgorde. Wel, in die volgorde moet je nu ook deze 10 Chinese Karakters hier onder de pijl zetten. Ik hoop dat je al deze Karakters hebt nagetekend. Wel hier zijn ze nog een keer, en in de juiste volgorde:

De juiste volgorde is dus:

1.

KIND

2.

BEGIN

3.

DOCHTER

4.

RIVIER

5.

OOG

6.

VUUR

7. MAAN

8. KONING

9.

RIVIER

10.

GOUD

DUS: Kind; Begin; Dochter; 4, Oog, Vuur; Maan; Koning; Rivier; Goud. En klik NA elke Symbool weer op de PIJL

Bingo….de Safe gaat open. Het is de safe van Lizzie Applegate.

 Er liggen een aantal spulletje in. Klik in de safe en bekijk de spulletjes (maar bewaar die piramide rechts voor voor het laatst): je vindt dan:

  • Een briefje van "El Diablo"
  • Een briefje van DIEGO
  • Een testament
  • Een juwelendoosje die je kunt openen.
  • Een trouwboekje
  • En EEN PIRAMIDE.

Als je de overige spulletjes hebt bekeken, dan klik je NU op de PIRAMIDE

De PIRAMIDE PUZZELS:

Je ziet een uitholling in deze kant van de piramide. Klik erop en Nancy zegt dat "hier iets mist" Wel, komt de vorm je niet bekent voor? Lijkt het niet op die houten "gesp" die je van de Scroll uit de Balustrade van het balkon hebt gepakt? Pak dat ding uit je inventory en klik het in de uitholling op de piramide. De Piramide draait om. O....is dat een puzzel?

Piramide Maan puzzel

Je ziet de 2e zijde van de piramide. Klik op de "maantjes". Wel, in dat Dochters gedicht op het wandkleed staat toch dat de Maan moet gaan "slapen" zodat de Zon weer kan regeren? Dus je moet deze 16 maantjes veranderen in 16 zonnetjes. Er zijn dus 16 maantjes in 4 rijen van tekens 4 maantjes. Nummer de RIJEN, van boven naar beneden, als 1 t/m en binnen een rij tel je van links naar rechts. Klik dan:

In rij 1 op maantje 3

In rij 2 op maantje 1

In rij 3 op maantje 4

In rij 4 op maantje 2.

De maantjes draaien om en worden zonnetjes. 

De zonnetjes draaien om en worden maantjes en weer zonnetjes en dan draait de PIRAMIDE weer een slag en zie je zijde 3 van de Piramide.

De Schuifpuzzel:

O…weer een puzzel: Klik om in te zoemen. 

Het is een ordinaire schijfpuzzel en je moet de afbeelding van de Phoenix vogel, de Vuurvogel, in elkaar schuiven.

Het is niet moeilijk, wel lastig. Zo moet de vogel zijn:

Is het gelukt dan klapt de hele piramide open en er komt een ROOD JUWEEL uit en deze verdwijnt in je inventory. Zoem uit, sluit de safe en zoem dan 3*uit. Verlaat Nancy's kamer en ga via de trap achterin de "Abby" gang naar beneden (weer zie je een schaduw weg flitsen). Ga door de Begane Vloer Gang deur de Centrale Hal binnen.

Centrale Hal

Klik Vooruit en draai je dan helemaal om zodat je naar de trappen kijkt (je kijkt dus naar de deur onder het balkon). Klik nu op de Linker trap en dan op de Linker "Vogelkop" paal. Zoem helemaal in op deze Vogelkop en plaats dan je Rode Juweel in de Oogkas......Hela......Een mooie lichtstraal verschijnt nu en deze WIJST nu naar dat mozaïek in het midden van de vloer van de hal. Klik daar om er op in te zoemen.Kijk.....de Phoenixvogel. Klik erop en Nancy zegt voor de zoveelste keer : "It's Stuk"

SAVE NU JE SPEL

EINDSPEL in de Grote HAL:

Je moet zo meteen wel SNEL wezen

Pak de koevoet uit je inventory en klik ermee op de Phoenixvogel op de vloer. O.....Goud.....Nancy heeft de SCHAT gevonden

O.........NANCY WORDT NEERGESLAGEN

Je scherm wordt even zwart en dat komt Nancy bij en ziet wie de schurk is......LOUIS.....SNEL SNEL.....je moet hem stoppen. Klik op de trap, rechts (dit is dus de LINKER TRAP, maar deze is nu vanuit Nancy's gezichtspunt rechts) Ga 5*Vooruit helemaal deze trap op en je komt dus op het balkon. Ga 2*Vooruit de andere trap weer een stukje af. Klik dan, links op de muur met de schilderijen daar waar het TOUW vastzit op dat Plankje. Je zoemt in op dat plankje.

Klik op het touw. De Grote Chandelierlamp aan het plafond boven Louis hoofd zakt nu een stukje omlaag.

Klik weer op het touw. De Chandelier zakt nog een stukje.

KLIK WEER OP HET TOUW EN......De Chandelier dendert op LOUIS en.......

Nancy heeft weer een zaak tot een goed einde gebracht

PS: Probeer dit eindspel nog eens, maar dan als je via de andere trap, dus de "KRAAKTRAP" naar dat touw gaat.....

Einde

2003: Walkthrough door: Louis Koot