Nancy Drew 4:

Treasure in the Royal Tower.

2002: Walkthrough door: Louis Koot

Opmerkingen vooraf

De beschrijving in deze walkthrough is zeker niet de enige manier waarop je het spel kunt spelen en tot een goed einde kunt brengen. Het is de volgorde waarin IK het spel heb gespeeld. Mocht jij een andere volgorde aanhouden en toch af en toe deze walkthrough gebruiken als je vast komt te zitten en blijkt dan dat bij jouw de dingen niet gebeuren zoals ik ze beschrijf, bedenk dan, dat dit komt omdat JIJ niet het spel exact volgens deze Walkthrough speelt.

Bekijk even je scherm. Deze is verdeeld in 3 delen. Het bovenste grote deel is het Speelscherm waarin het spel zich in afspeelt. Daaronder zie je nog 2 schermen. Het linker scherm is het "Gespreksoptiesscherm" hierin komen de gespreksopties te staan die je in een conversatie kunt krijgen. Het scherm rechtsonder is je Inventory waarin alle door Nancy te verzamelen items worden opgeborgen. Helemaal links onder in je scherm, op de "rand" zie je een "pictogram" van een Zakhorloge met de letters ND erop. Als je daarop klikt dan open je dit horloge en deze geeft dan steeds de HUIDIGE tijd aan. In dit spel "loopt" de tijd steeds door en zijn er op bepaalde tijden bepaalde personen wel of niet aanwezig op de plek waar ze zouden moeten zijn. Je dient er dus achter te komen op welke tijden deze personen op hun plek zullen zijn. Kijk altijd even op je zakhorloge om de tijd te checken.

Het Spel:

Nancy is op een ski vakantie en verblijft in het kasteel Wickford in Wisconsin. Christi Lane, een vriend van Nancy's vader, is de eigenaar van dit kasteel. Een sneeuwstorm is er de oorzaak van dat de berg, waarop het kasteel en het stadje zich bevinden, word afgesloten en ook dat de ski plannen van Nancy eventjes geen doorgang kunnen vinden. Maar geen nood, Nancy krijgt het al gauw te druk met andere zaken om zich nog druk te maken over zoiets triviaal als skiën.

Het spel begint:

Als het spel echt begint is Nancy bezig met het schrijven van een brief aan George. 

Deze brief beland vanzelf in je Inventory en zodra je, later in het spel, een postzegel kunt bemachtigen kun je deze brief laten posten.

Nancy's Kamer:

Je staat in Nancy's kamer voor de "schrijftafel". Kijk op je horloge, links onder op de rand van je scherm, het is nu 10.00 AM. Links op deze tafel ligt de "Sleutelkaart" voor Nancy's kamerdeur. Klik erop en deze kaart verschijnt nu groot in je speelscherm. Bemerk, rechtsonder, het nummer: "Room 205". Dit is dus het kamernummer van Nancy. Klik op de kaart en het verdwijnt je inventory in. Zoem nu in op de lade onder de tafel. Open de lade en klik op de kaart die er in ligt. Ook deze verschijnt groot in je scherm. Het is een zgn "Lockerkaart", dus een sleutelkaart voor een opbergkastje en deze is voor Kastje 310. Dit zal dan wel Nancy's kastje zijn. Er staat ook een cijfercode op: 5-1-7. Schrijf deze maar over want je kunt de kaart niet meenemen en je zult deze code best nog wel een keer nodig hebben

Zoem 1*uit, sluit de lade en zoem dan 2*uit. Draai 2*Links. Je ziet een ladekastje staan tegen de wand en onder de spiegel. Rechts naast dit kastje staan Nancy's koffers. Klik 2*Vooruit naar het ladekastje en je bent er op in gezoemd. Open de bovenste lade en klik dan, links in de lade, op dat papiertje. Ook dit verschijnt in je scherm. Het is de "Wickfords Menukaart". Klik er op en het verdwijnt je inventory in. Sluit de lade en zoem 2*uit. Mik nu je Vooruit pijl op Nancy's koffers en klik. Je zoemt in op de koffer die op het rek ligt. Open de koffer en klik op de brochure die bovenop Nancy's kleding ligt. Deze verschijnt in je scherm. Het is een brochure van dit kasteel hotel. Klik er op om de brochure uit te vouwen en klik dan op de linkerpagina om een deel van de tekst uit vergroot te zien. Lees het verhaal even door….o…..het is in het Engels zeg je? Wel….zal ik het belangrijkste dan maar eventjes voor je vertalen:

Uittreksel uit de Wickford Brochure:

"Welkom in kasteel Wickford:

In 1920 had Ezra Wickford een droom. Hij droomde ervan om een groot kasteel te laten bouwen die, architectonisch gezien, zijn weerga niet kende. Het bouwen van het kasteel koste 7 jaren, 132 timmerlieden en vele miljoenen Dollars, maar toen stond er ook een kasteel waar je een puntje aan kon zuigen. In 1945 sloot Wickford zich opeens, eenzaam en alleen, op in zijn kasteel en niemand mocht er nog in. Hij liet geen onderhoud meer plegen en het kasteel viel in verval. Na Wickford's dood bleef het kasteel vele jaren gesloten, totdat een nazaat van hem, Christi Lane, het erfde in 1990. Nu is het één van de mondainste en populairste hotels van het midden westen.

Het kasteel is een doolhof van gangen en vele van de gangen lopen dood. Niemand weet waarom Ezra al deze doodlopende gangen in het ontwerp van het kasteel heeft "ingebouwd". Gedurende zijn reizen naar Frankrijk raakte Ezra erg onder de indruk van het Chateau Rochemont en hij heeft toen de Grote Toren van dat Chateau opgekocht en over gebracht naar Kasteel Wickford waar hij het heeft laten inbouwen. Het wordt de Queens Tower genoemd. Maar weinigen zijn ooit in deze toren van het kasteel geweest want Wickford hield deze stevig op slot. Nu is deze toren nog steeds gesloten voor de gasten, maart Christi Lane is van plan om de toren binnen kort open te stellen om er rondleidingen voor haar gasten in te verzorgen".

Zoem uit en klik dan op de linker pagina van de brochure om de tekst verder te kunnen lezen.

"Christi Lane is ook van plan om de oude wijnlift uit 1920 weer in oude glorie te herstellen"  

lees je verder en het verhaal gaat dan verder met een stukje over de mooie bibliotheek van het kasteel waar Marcel Bonet's meest beroemde schilderij van Marie Antoinete hangt. Dit is belangrijk. En daarna volgt nog een oninteressant stukje over de buiten activiteiten

Heb je dit doorgelezen, klik dan links onder op de linker pagina om de brochure te sluiten en zoem dan uit, de brochure verdwijnt de koffer weer in. Sluit de koffer door op de deksel te klikken en zoem 1*uit. Draai 1*Links en ga dan 1*Vooruit naar het nachtkastje dat rechts naast het bed staat. ER staat een wekker en een telefoon op dit kastje. Klik op de wekker en je ziet de huidige tijd. We komen later in het spel nog terug op deze wekker, maar nu weet je waar je deze kunt vinden. Zoem uit de wekker en klik op de telefoon. Links onder in het "gespreksoptiescherm" verschijnen nu de namen en de telefoonnummers van Nancy's vrienden te weten: George Fayne en Ned Nickerson. Je kunt ze bellen maar beide zijn op dit moment toch niet thuis. Als je later in het spel eventjes niet meer weet wat je moet doen, dan kun je altijd proberen ze hier op te bellen in de hoop dat zij je een hint geven. Met de 0-toetst op de telefoon open je de voicemail. Je kunt even horen of er voicemail berichtjes zijn, maar waarschijnlijk is dat nu niet zo.

Zoem 2*uit en je staat weer voor het voeteneinde van het bed. Draai 1*Links en klik dan 1*Vooruit, links van het bed, naar de radiator die onder het raam staat. Dat pokke ding maakt al de gehele tijd een pokke herrie en Nancy zal nu zeggen dat deze radiator stuk is. Zoem uit en draai 4*Links. Een ronde tafel met 2 stoelen. Ga 1*Vooruit en je bent ingezoomd op deze ronde tafel. Klik op het tijdschrift, het is het oktober nummer van de "Sassy Detective". Open het tijdschrift en lees het artikel door over Vingerafdrukken en leer hoe je door middel van achtergelaten vingerafdrukken achter de code op een Keypad kunt komen. Wat denk jij dat de juiste code is in het gegeven voorbeeld? Ik denk dat het 1-7-3 is, gezien de aflopende "helderheid" van de 3 vingerafdrukken. Klik dan in de linker beneden hoek van de linker pagina om het tijdschrift weer te sluiten en zoem dan 2*uit. Draai 6*Links en klik dan 2*Vooruit naar de kamerdeur. Klik op de deurknop om de deur te openen en ga 1*Vooruit de gang in.

Het Radiator probleem oplossen:

Naar de Lobby: Dexter 1e keer

Nu wordt het oppassen want het is erg makkelijk om in de gangen van het kasteel te verdwalen. Bedenk dat in de Engelse landen, dus ook in Amerika, ons begrip "Begane Vloer" de "First Floor" is, en ons begrip "1e Verdieping" voor hun de "Second Floor" is. Nancy's kamer is dus, voor ons Nederlanders, op de 1e verdieping, maar voor de Amerikanen is dat dus de "Second Floor".

Goed, je staat buiten Nancy's kamer in de gang en haar deur is in je rug en je kijkt naar een schilderij aan de muur. Je kunt nu Links de gang in of Rechts de gang in. We willen nu eerst naar de grote centrale Lobby van het hotel en die is dus op de Begane Vloer. Ga 1*Rechts en je staart recht door de gang. Ga 2*Vooruit en dan kun je verder rechtdoor of je kunt linksaf. Rechts van je zie je dan 2 nummer bordjes aan de muur. Rechtdoor gaat naar de kamers 201 en 203 en achter jouw zijn dus de kamer 203 t/m 207.

Ga hier 1*Links, 2*Vooruit en 1*Rechts. Je staat nu bovenaan de Centrale Trap die naar beneden naar de Begane Vloer gaat en uitkomt in de Centrale Lobby, zeg maar de Grote Hal. Deze trap heeft dus een Linkertrap en een Rechtertrap. Het maakt echt niet uit welke je neemt om naar beneden te gaan, maar om mijn richtingen te kunnen aanhouden klik je nu 1*Vooruit naar de Rechtertrap. Daal deze in 3*Vooruit af en je bent beneden in de Centrale Hal. Ga nog 1*Vooruit richting de voordeur en draai je dan 9* Linksom en je kijkt dan naar de Balie die onder en tussen de Centrale Trappen in staat. Die meneer achter de balie is Dexter Egan, de hotelmanager.

NB: Als je te lang getreuzeld hebt in Nancy's kamer dan kan het zijn dat je nu te laat bij de Balie bent en dan is Dexter dus al weer weg. Het beste wat je dan kan doen is om gewoon eventjes opnieuw te beginnen met NEW GAME en dan het hele eerste stuk in Nancy's kamer sneller te doen. In dit spel zullen steeds op bepaalde tijden bepaalde personen op een bepaalde plaats zijn. Ook zullen er op bepaalde tijdstippen bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden. Dit betekend dat bijvoorbeeld DEXTER alleen maar op bepaalde tijden achter zijn balie staan

Klik op Dexter. Dexter is een vreemd manneke, nogal kort aangebonden en hij heeft een eigen wil. Hij is niet bepaald vriendelijk. Eigenlijk heeft ie gewoon een rot humeur. Praat met hem en vertel hem vooral over die verdomde radiator in je kamer. Hij is niet van plan om deze snel te repareren. Vraag hem over de "Incidenten". Het schijnt dat er iemand heeft ingebroken in de Bibliotheek en daar een puinhoop heeft veroorzaakt en in één van de muren een gat heeft gemaakt. Dexter heeft de Bibliotheek maar op slot gedaan, dus niemand kan er nu in. 

Vraag verder en je ervaart over een mede gast, ene Professor Hotchkiss die beweerd dat er in haar kamer is ingebroken. Dexter is wezen informeren bij haar, maar ze wil niemand binnen laten, ze doet niet eens de deur open. Bied Dexter hier voor je hulp aan. Hij vraagt je dan om Hotchkiss's Skilaarzen te gaan ophalen, bij de Skiverhuur in de kelder en de laarzen dan naar de kamer van Hotchkiss te gaan brengen. Misschien dat zij dan met jou wil praten. Vraag hem nogmaals om je radiator te repareren, maar….nee dus. Wellicht krijg je nu nog de gelegenheid om hem om een postzegel te vragen, dan neemt hij de brief aan George van je in ontvangst. Kan dit niet, dan is dat niet erg. Die brief is niet van cruciaal belang in dit spel.

Foyer: Liza

Als je helemaal geen vraagopties meer krijgt, zeg dan beleeft dag tegen Dexter en draai dan 6*Linksom. Je ziet dan de 2 boogvormige "doorkijkjes" naar de Foyer. Klik 2*Vooruit om via de rechter doorgang deze Foyer binnen te gaan. Draai dan 3*Rechts en daar zit dan Liza in een stoel in de hoek. Praat met haar. Praat vooral met haar over het incident in de bibliotheek. Liza zegt je dan dat Dexter een reserve sleutel voor de Bieb ergens achter zijn balie bewaard. Vlij haar dan verder op en Liza noemt de naam van de Skileraar, Jacques Brunais en ook noemt zij Professor Hotchkiss. Vraag haar eerst verder over Brunais en pas daarna over Hotchkiss. 

Over Hotchkiss kom je te weten dat deze een "Oude Tante" is die steeds maar zeurt over haar "Theorie". Vraag verder en Liza verteld dat zijzelf een Fotojournalist is en dat ze geen Spaans spreekt en ook geen Frans. Als er geen gespreksopties meer zijn, sluit dan het gesprek af en ga dan 1*Vooruit naar de boogvormige doorgang, achter Liza. Je staat dan in deze "poort". Deze "poort" is de doorgang naar de "achterom" gang. Je kunt hier naar Rechts maar ook naar Links.

Kelder Skiverhuur

Staande in de "poort" ga je nu naar Links. Klik dan 2*Vooruit en je gaat door de gang en rechts de hoek om. Voor je weer een poort achter in de gang. Ga 2*Vooruit en je staat voor deze smalle donkere doorgang. Klik nog 1*Vooruit en je kijkt naar de Torenwenteltrap. Je kunt niet rechtdoor verder omhoog de wenteltrap op want daar brand het licht niet en Nancy wil dat dan gewoon niet, dus ga links naar beneden. Ga 1*Links en volg dan de wenteltrap via 8* omlaag en je staat in de ie kelder gang. Volg deze gang 7*vooruit (je gaat aan het einde rechtsaf de hoek om) en dan kom je bij een splitsing waar je rechtdoor kunt maar ook Linksaf. 

Links voor je hangt dan het "Ski Rental" bord en rechts zie je een elektrische schakelkast aan de muur. Klik je Vooruitpijl op het "Ski Rental" bord en je staat dan in de linksaf gang. Volg deze 8*Vooruit en je bent in de 1e kelderruimte. Draai 4*Links en je ziet het loket van de Skiverhuur. De vent die je in het loket ziet is dus Jacques Brunais, de skileraar. Kijk naar het blauwe bord, rechts van het loket aan de muur. Daarop staan de openingstijden van deze Skiverhuur en deze zijn:

tussen 9 uur s'morgens en 12 uur s'middags en tussen 2 uur s'middags en 5 uur s'middags.

Het is nu dus ongeveer 11:30 uur in de ochtend, dus is de skiverhuur open, zoals je kunt zien. Klik op Jacques en vertel hem dat je de laarzen van Hotchkiss komt ophalen. Deze laarzen floepen dan je inventory in. Praat dan verder met hem en volg de gespreksoptie nu zo, zodat je iets van hem hoort over de Queens Tower en Marie Antoinette. Je ervaart dan ook dat Jacques is geboren en is opgegroeid in het stadje in Frankrijk waar het Chateau Rochemont staat. Na het gesprek ga je 4*Rechts en dan 1*Vooruit door de poort en sta je in de Kastjes ruimte.

Kastjes ruimte: Kastje 310

Draai 8*Rechts en je kijkt dan naar een rij kastjes, links van de doorgangspoort. Klik 1*Vooruit richting deze kastjes en zoem dan in op het slot van kastje 310. Dit is dus Nancy's kastje. Wel het is een cijferslot en je moet dus de juiste cijfercombinatie instellen. Elk cijfer van deze combinatie met je zetten onder die driehoek en dan steeds op die driehoek klikken. Van de Locker Kaart uit de lade in Nancy's kamer weet je dat deze combinatie 5-1-7 moet zijn. Doe het volgende:

  1. Zet je cursor aan de rechterkant van de draaischijf en klik dan 5*. 
    Na elke keer klikken verdraaid de schijf 2* en na 5 keer klikken staat het cijfer 5 onder de driehoek. Klik op de driehoek
  2. Zet je cursor nu links op de schijf en klik 6*. Het cijfer 1 staat nu onder de driehoek. Klik driehoek.
  3. Zet je cursor weer rechts en klik 4*. Het cijfer 7 staat dan onder de driehoek. Klik driehoek en….

Helaas…de kast gaat niet open. Je hebt toch wel de juiste cijfercombinatie gebruikt? Klik weer op de draaischijf en Nancy verteld dat het slot misschien stuk is. Zoem 2*uit en kijk op je horloge. Het zal nu waarschijnlijk 12 uur in de middag zijn. Ga 1*Vooruit door de poort en draai dan 5*Rechts. Het loket van de skiverhuur is dicht want het is 12 uur. Ga toch 1*Vooruit naar het skiverhuurloket. Er ligt iets op de richel voor het gesloten loket. Zoem er op in. Het is een Verfpenseel. Klik erop en de Penzeel verdwijnt in je inventory. Je moet nu wachten tot dat het op je horloge 2 uur s'middags is, want dan is de skiverhuur weer open en kun je aan Jacques vertellen dat je kastje niet open wil gaan met de 5-1-7 combinatie. Wel: je hebt de Skilaarzen van Hotchkiss. Ga die dus maar naar Hotchkiss brengen.

Hotchiss laarsen

Dus zoem 2*uit en draai dan 8*Linksom. Zie je die mooie grote bruinhouten deur, tegenover de skiverhuur? Dat is de liftdeur. Daarachter is dus de liftschacht. Ga 2*Vooruit naar die liftdeur en klik op de deurknop. De deur wil niet open, want de lift is hier niet. Klik op de liftknop rechts van de deur en klik er dan nogmaals op. De lift komt naar beneden. Klik weer op de deurknop en nu gaat de deur wel open. Ga 1*Vooruit de lift in en klik dan de Omdraai Pijl om je om te draaien. Zoem in op de liftknopjes rechts en klik dan op de knop waar het cijfer 2 bijstaat. Dat is dus voor de 1e verdieping. Je gaat omhoog en als de lift stopt klik je, links, op het lifthek om deze te openen en dan op de deurknop van de liftdeur. Ga 1*Vooruit de lift uit en je staat dus met je neus tegen de muur van de 1e verdiepingsgang. Draai 1*Rechts. Je staat voor een kruising van gangen en je hoort nu het geluid van iemand die een typmachine zit te verpesten. Ga 1*Vooruit, 4*Links en weer 1*Vooruit. Klik dan rechts op de deurknop van de deur. Kamer 214, de Hotchkiss kamer. Klop aan door op de deur te klikken. Hotchkiss roept vanuit haar kamer maar doet niet de deur open. Zeg haar wie je bent en dat je haar Laarzen komt brengen. Hotchkiss doet nu de deur op een kier open en vraagt je om haar laarzen maar voor haar deur op de vloer van de gang te zetten. Antwoord haar, maakt niet wat, maar ze wil je gewoon niet binnenlaten en ook niet verder te woord staan. Ze gooit de deur dicht. Klik nu dan de Neerwaartse pijl, onder in je scherm, en je kijkt naar de vloer. 

Pak de laarzen uit je inventory en plaats ze voor Hotchkiss deur op de grond. Klik dan de Opwaartse Pijl en klik dan, links of rechts van het scherm, de Omdraaipijl. Draai dan 1*Links en je kijkt weer naar de kruising van de gangen en je hoort hoe Hotchkiss haar laarzen grijpt. Ga 1*Vooruit naar de kruising en dan 4*Rechts en dan 2*Vooruit naar de lift. Open de liftdeur en stap naar binnen, draai je om en zoem in op de liftknopjes en klik op de B knop. De lift daalt maar plotseling stopt de lift en hang je net onder de 1e verdieping. Klik de Omdraaipijl en dan de Opwaartse Pijl. Je kijkt nu naar het plafond van de lift en je ziet, rechts boven in de hoek, het liftluik. Klik op dit luik en dit gaat open. Klik dan de Opwaartse Pijl in het luikgat en Nancy staat bovenop de lift. Rechts voor je zie je dat er een ijzeren ladder in de muur is die van af de bodem van de liftschacht helemaal naar de top gaat. Je kunt proberen of Nancy de sprong maar deze ladder wilt wagen. Zij vindt het echter veel te gevaarlijk (je kunt het dan nog proberen maar dan valt Nancy te pletter op de boden van de liftschacht). Dus je kunt deze ladder niet bereiken. Klik de NeerwaartsePijl onder in je scherm en dan de Omdraaipijl. Je ziet de liftkatrol met daarachter een kratje. Klik 1*Vooruit naar dit kratje en klik dan de Opwaartse Pijl en je kijkt dan omhoog naar de liftdeur van de 1e verdieping. Klik op de deurknop en…..gelukkig….de deur gaat open. 

Klim via 1*Vooruit de liftschacht uit en je staat weer in de 1e verdiepingsgang vlak voor een kruising. Ga 1*Vooruit, 4*Links en 3*Vooruit. Je bent weer in de centrale hal. Ga 1*Links en 2*Vooruit. Dan 1*Rechts en 1*Vooruit naar de Linkertrap en daal deze trap in 4*Vooruit af en je staat terug op de vloer van de begane grond Lobby. Draai 8*Links en klik dan weer op Dexter en vertel hem dat de lift stuk is. Hij vertelt je dan dat hij wel even naar de Power Switch in de kelder zal gaan kijken. Vraag hem weer om je radiator te repareren. Nee dus. Inplaats daarvan vertelt hij dat de lichten van het bovenste deel van de stenen wenteltrap naar de toren het niet doen en hij geeft je de opdracht om naar de kelder te gaan en daar de "Circuit Breaker" te controleren. Uiteraard doe je dat.

Circuit Breaker/Power Switch

Draai 5*Links en ga dan via 2*Vooruit door de poort de Foyer in. Draai 3*Rechts, Liza zit nog steeds, of alweer, in haar hoekje maar laat haar maar, klik naast Liza 1*Vooruit en je staat weer in die doorgang. Ga 1*Links en dan 4*Vooruit door de gang en je staat weer voor die donkere doorgang naar de wenteltrap. Klik nog 1*Vooruit en dan 1*Links en dan 8*Vooruit, de trap af en je bent terug in de 1e keldergang. Volg deze naar de splitsing met de gang naar de Skiverhuur maar stop bij deze splitsing. Klik rechts, op die elektra kastjes. Je zoemt er op in. Het zijn 2 kastjes. Het linkerkastje is voor de lift. Klik op het Linker Kastje en dan op de Rode Hendel en je hebt de Lift weer ingeschakeld. Zoem uit en klik nu op het Rechterkastje en klik dan op het slotje ervan en het kastje is open. Wel je ziet allemaal schakelaars en je moet de bovenste 3 series zo omzetten als je op onderstaande afbeelding ziet.

Je hebt dan het licht in het bovenste deel van die stenen wenteltrap weer aangedaan. 

Sluit het kastje en zoem uit. Kijk op je horloge…..is het nu 2 uur in de middag?…..JA, dus is de skiverhuur weer open.

Liza's kastje

Draai 1*Links en klik 1*Vooruit richting het "Ski Rental" bord en volg dan de gang terug naar de Skiverhuur. Draai daar linksom naar het loket en kijk…… Jacques is terug van zijn lunch. Klik op hem en kies als eerste optie deze: "Dexter told me the combination to my locker, number 310, is 5-1-7. I tried it, but the locker won't open". Jacques vertelt je dan dat Dexter zich heeft vergist en dat de 5-1-7 combinatie voor Kastje 311 is. Praat nog wat verder met Jacques, gebruik alle opties en als het gesprek is afgelopen draai je 4*Rechts en klik je 1*Vooruit door de poort en sta je weer in de kastjesruimte. Draai 8*Rechts en zoem in op de kastjes en dan op het slot van kastje 311. Wel: je weet inmiddels wel hoe je het kastje moet openen, dus zet de cijfers 5-1-7 steeds onder de driehoek en vergeet niet ook steeds op de driehoek te klikken en het kastje gaat open. 

Klik op de tas en dan weer om de tas te openen. Ha Ha een camera….dus dit moet Liza's kastje zijn. Vertelde zij niet dat ze een Fotojournaliste was? Achter de camera zie je een opbergnetje. Erin liggen 2 Paspoorten en 4 andere identiteitskaarten. Bekijk ze allemaal om er achter te komen dat Liza wel heel veel verschillende identiteiten heeft. Berg alles weer op en klik dan op het papier dat VOOR de camera lens nog net uit de tas steekt. Het is een brief aan Liza, maar de brief is in het SPAANS. Heeft Liza niet vertelt dat ze geen SPAANS spreekt en verstaat? Blijkbaar heeft ze hierover gelogen, maar waarom? Zoem 2*uit, sluit de tas, zoem 1*uit, sluit de kast en zoem weer 1*Uit.

Wel, inmiddels moet je nu wel de weg terug naar de Foyer, naar Dexter, wel weten te vinden. Dus volg de kelder gangen terug naar de "Circuit Breaker" splitsing en ga daar Rechts en verder door de gang naar de wenteltrap. Ga dan 6*Vooruit de Wenteltrap op en STOP dan. Je ziet dat inderdaad nu ook het bovenste deel van de wenteltrap verlicht is maar je gaat nu nog niet verder omhoog. Ga hier 1*Rechts en door de poort en dan 4*terug door de gang en klik dan 1*Vooruit om door de poort naar de Foyer te gaan. Ga dan 2*Vooruit en je gaat door de Foyer en de Poort naar de Lobby. Draai dan 2*Linksom en klik weer op Dexter en vraag hem gelijk weer over je radiotor.

Hotchkiss Maaltijd

Dexter gaat hier echter nog steeds niet op in. Hij draagt je wel een nieuwe taak op. Hij wil dat je naar Hotchkiss terug gaat om haar te vragen wat zij als avondmaal wil eten. Zeg "Ja meneer Dexter" en draai dan 2*Rechts en klik 1*Vooruit naar de Rechtertrap. Ga deze op via 3*Vooruit en boven klik je 1*Vooruit die opening rechts in. Klik dan 1*Vooruit RECHTS van het schilderij en ga dan nog 1*Vooruit en klik op de 2 bordjes die voor je aan de muur hangen. Wel de kamers 210 t0t 214 zijn linksaf, dus draai 1*Links en ga dan 4*Vooruit door de gang (je gaat dan voorbij de kruising) en klik dan weer rechts op de deurknop van Hotchkiss kamer. Zij doet nog steeds niet open. Vraag haar wat ze wil eten. Zij wil Cous Cous. Klik de Omdraaipijl, ga 1*Links, 4*Vooruit, 1*Rechts, 2*Vooruit, 1*Rechts en daal de trappen af (links of rechts dat maakt niet uit) en beneden in de lobby draai je je om naar de balie en vertel je Dexter dat mevrouw de professor graag Cous Cous als haar avondmaal wil eten. Dexter flipt en zegt dat zij alleen maar iets van het Menu kan bestellen en stuurt je dus terug. 

Dus ga terug naar Hotchkiss via de trap (en ik leg dat nu niet meer uit) en klop weer op haar deur. Zeg haar dat ze alleen iets van het menu kan bestellen en zij schreeuwt dat ze geen Menu heeft. Jij lekker wel, dus pak de menukaart uit je inventory en klik ermee op de deur, en vraag haar of ze de deur wilt open doen zodat je haar de menukaart kunt laten zien. Daar trapt de snuggere prof echter niet in, zij wil dat je het maar onder haar deur door schuift. Doe dat dus en dan besteld ze de Kippenbouten als maaltijd. Bevestig dit en ga terug, via de nu bekende route, naar Dexter achter zijn Balie en vertel hem dat Hotchkiss de Kippenbouten wil eten. Dexter draagt je dan nu nog 1 laatste taak op en dat is om naar Jacques in de Skiverhuur te gaan om hem te vertellen dat hij de Zak met Kippenbouten uit de diepvriezer moet halen. Zeg weer beleeft "Ja mr. Dexter" en kijk dan op je horloge.

Er is nu een kleine kans dat het bij jouw nu nog geen 5 uur in de middag is. Is dat het geval dan kun je nu gelijk naar de Skiverhuur gaan want die is dan nog open en kun je Jacques dus zeggen dat ie de kippenbouten moet gaan ontdooien. Maar waarschijnlijker is het dat het nu, net als bij mij het geval was, al 5 uur in de middag is en dus is de Skiverhuur nu dicht. Ik ga er van uit dat dit bij jouw nu ook het geval is. We moeten dan nu eventjes een truc gaan uithalen om er voor te zorgen dat de TIJD komt te staan op een tijd dat de Skiverhuur wel open is

De tijd veranderen/Radiator gemaakt

Dus klik de centrale trap op naar boven en klik boven dan nu LINKS van het schilderij 1*Vooruit. Ga dan nog 1*Vooruit en zoem in op de Bordjes voor je aan de muur, ga 1*Rechts en dan 1*Vooruit en dan zie je links 2 deuren. De eerste is 204 en de achterste is de deur van Nancy's kamer 205. Klik, ter hoogte van de lamp, tussen beide deuren en klik dan op deur 205. Klik dan op de deurknop, pak je Sleutelkaart uit je inventory en klik deze op de gleuf boven de deurhendel. De deur gaat open. Ga 1*Vooruit naar binnen en draai dan 6*Rechts. Ga 1*Vooruit naar het nachtkastje en klik op de wekker. Klik op de Alarmknop en zet dan de wekker op 09:00 AM met behulp van de pijltjesknoppen. Druk op de SETknop. De wekker gaat af en het is nu de volgende ochtend 9 uur. Verlaat je kamer en ga dan via de gang, de centrale trap, de lobby, de foyer, de wenteltrap en de keldergangen naar de Skiverhuur. 

Hier steekt Jacques weer zijn hoofd uit het loket. Klik op hem en zeg hem dan nu dat hij de Kippenbouten uit de vriezer moet halen. Neem afscheid en draai je nu linksom naar de Liftdeur. Ga naar de liftdeur en druk rechts op de liftknop om de lift te roepen. De lift doet het weer om je eerder die rode hendel hebt overgehaald op dat kastje in de keldergang. Ga met de lift naar de 1e verdieping (dus knopje 2) en stap daar uit de lift de gang in. Ga 1*links, 1*Vooruit, 4*Links, 2*Vooruit en klik dan de Omdraaipijl en je staat weer bij de deuren 204 en 205. Volg dezelfde procedure die je daarnet ook volgde om je kamerdeur open te maken en stap dan naar binnen en draai dan 3*Rechts. Je ziet de radiator en deze is nu door Dexter gemaakt. Je ziet een oliekannetje staan bij de radiator. Ga 1*Vooruit daar naar toe en klik op het oliekannetje en deze verdwijnt je inventory in.

Hoe de 1e keer de Bibliotheek in te komen

Goed, nu het radiator probleem eindelijk is opgelost kan Nancy aan haar welverdiende vakantie beginnen. Uiteraard is ze nog steeds nieuwsgierig naar wat er toch in de bibliotheek is gebeurd en waarom Prof. Hotchkiss denkt dat er is ingebroken in haar kamer. Ook wil ze dol graag de geheime ingang van de Queens Toren zien te vinden. Je herinnerd je vast nog wel Liza's opmerking over dat Dexter achter zijn balie een reserve sleutel bewaard voor de Bieb. Ook weet je dat Dexter de Bibliotheek heeft afgesloten. Helaas is het zo dat je pas achter de balie kunt gaan zoeken naar de reserve bibliotheek sleutel als Dexter weg is en dat zal nu nog niet het geval zijn. Dus moet Nancy op zoek naar een andere manier om in de bibliotheek te geraken. Laten we maar eens een beetje gaan rondzwerven door het kasteel en de plekken bezoeken waar we tot nu toe nog niet zijn geweest.

Verlaat Nancy's kamer en ga, via de nu echt wel bekende route, naar de Balie beneden in de lobby. Helaas, Dexter is hier nog, dus draai naar Links en ga even kijken of Liza in haar hoekje in de Foyer zit. Dat is het geval dus confronteer haar gelijk maar met wat je in haar kastje hebt gevonden. Vraag haar dus naar de betekenis van al die verschillende identiteitskaarten. Vraag haar daarna naar de geheime ingang van de Toren. Zij weet het niet. Ze hoopt dan Nancy die weet te vinden. Klik 1*Vooruit, links van Liza, en je staat weer in de poortdoorgang. Zoals je inmiddels weet ga je dan Links naar de wenteltrap. Doe dat en als je bij de wenteltrap staat ga deze dan nu, via 6*Vooruit, helemaal omhoog naar boven. Boven kom je dan op de 1e verdieping terecht. Ga 3*Vooruit en je staat op de omloop van de centrale hal. Ga 15*Vooruit door de gang (je komt dus voorbij Nancy's kamer en je gaat voorbij de splitsing, dan een paar maal de hoek om) en je staat voor een houten poortdeur. Open deze deur en………jammer….een Dead End.

Sluit de deur en draai je om en volg de gang 7*Vooruit terug en je staat dan op de splitsing vlakbij Nancy's kamer. Draai 5*Links en je kijkt dan de dwarsgang in waar de lift is. Ga 3*Vooruit en je staat op de volgende splitsing. Ga 4*Links en je kijkt de gang in waar de kamer van Hotchkiss is. Volg deze gang nu 7*Vooruit (je gaat rechts de hoek om) en je staat dan in een ronde kamer waar stenen bankjes aan de muur staan en voor je een schilderij aan de muur hangt en verder hangen er wat wandtapijten. Laten we deze ronde ruimte maar de "Kapel" noemen. Voor je voeten zie je dat de vloer een aantal cirkels heeft. Klik nog 1*Vooruit en dan de Opwaartse Pijl om het schilderij van dichtbij te bekijken. Klik dan weer de Neerwaartse Pijl en draai je dan 19*Linksom zodat je helemaal bent omgedraaid. Je kijkt naar de hoek van de gang. Hela…..de gang gaat verder nog naar Links. Klik dus daar links 1*Vooruit en je staat voor een trap naar omlaag. Klik 4*Vooruit en je gaat de trap af en beneden kom je bij een……Dead End. Klik de Omdraaipijl en ga 3*Vooruit om de trap weer op te gaan en je bent terug bij de Kapel. Ga nu niet de kapel in maar klik links 1*Vooruit en volg dan de "Hotchkiss" gang via 6*Vooruit terug naar de kruising. Draai 4*Rechts en dan 2*Vooruit naar de lift. Open de liftdeur en stap de lift in en ga ermee naar de Skiverhuur kelder. Stap uit de lift en draai 1*Links en ga dan 8*Vooruit door de gang naar de Elektra Kastje bij de splitsing. Als je hier dus rechts gaat ga je terug naar de wenteltrap, maar we zijn ook nog nooit naar Links geweest. Dus ga 1*Links en volg nu deze kelder gang helemaal naar het einde en……Dead End. Nancy wordt er een beetje hopeloos van.

Draai je om en ga terug naar de Elektrakastjes bij de splitsing. Ga hier Rechts en terug door de gang naar de Skiverhuur. Ga hier nu weer de Lift in. Draai je in de lift nu niet om naar de deur maar klik de Opwaartse Pijl en open dan het luik in het plafond van de lift en kruip erdoor en je staat weer boven op de lift. Klik de Neerwaartse Pijl onder in je scherm en Nancy kijkt door een spleet tussen de lift en de schacht naar de boden van de schacht onder de lift en zij zegt dat "Daar iets is". Klik dan weer de Opwaartse Pijl bovenin je scherm en klik dan 1*Vooruit naar de ijzeren ladder sporten in de wand van de schacht. Klik 8*omhoog en dan zie je, links van de ladder, een stuk van een opening in de muur. Klik daar en je ziet dan de gehele ventilatieopening. Het rooster hangt eruit. Klik 1*Vooruit de ventilatieschacht in en Nancy springt de schacht in. Volg de ventilatie- schacht 2*Vooruit, 1*Rechts, 2*Vooruit, 1*Rechts, 9*Vooruit, 1*Rechts en 1*Vooruit en je bent bij het einde en kijkt door het rooster de bibliotheek binnen.

1e keer in de bibliotheek:

Klik op het rooster. Dit klapt open. Klik de Neerwaartse Pijl onder in je scherm en klik dan 1*Vooruit en je staat op het balkon van de Bibliotheek. Voor je zie je de wenteltrap die naar beneden naar de vloer van de bieb gaat. Ga 1*Vooruit naar deze trap en net als je verder de trap af wilt gaan hoor je iemand beneden aan de Bieb deuren rommelen. Er wil iemand binnen komen. SNEL….Klik de ACHTERUITPIJL onder in je scherm, dan de Omdraaipijl en dan de Vooruitpijl op het rooster van de ventilatieschacht. Open het rooster en klim snel de schacht weer in. Door het rooster zie je dan hoe Dexter binnen komt en snel, links van de deur, het alarm uitzet middels het Keypad dat daar zit. Daarna loopt Dexter, al mopperend, naar een bureautje om er iets te zoeken wat hij blijkbaar niet vindt. Dexter verlaat de Bieb weer. Nu kun je veilig tevoorschijn komen.

Open het rooster weer, klik de Neerwaartse Pijl en dan 1*Vooruit en je staat weer op het balkon. Ga 1*Vooruit naar de wenteltrap en daal deze via 4*Rechts helemaal af. Beneden ga je 3*Vooruit en dan draai je 3*Links en ga je 1*Vooruit naar dat fragiele bureautje. Klik hier in de al geopende lade en klik dan op het boek. Het boek heeft als titel "An Atlas of the United States". Klik erop om het open te slaan en je ziet 2 pagina's over de staat Wisconsin. Bekijk het kaartje op de regeerpagina en bemerk de Lengte en de Breedte Graad op. Schrijf de Lengte Graat over, dat is dus 90 graden West. Sluit het boek en zoem 1*uit. Op het bureautje ligt een heleboel stof. Pak de verfpenseel uit je inventory en klik ermee op het tof dat op het bureaublad ligt. De penzeel "zuigt" zich vol met stof en verdwijnt dan weer terug je inventory in. Zoem nu 2*uit en draai dan 14*Linksom. Je kijkt nu recht vooruit naar de dubbele biebdeuren en links ervan zie je dat Keypad waarmee Dexter daarnet het Alarm mee uit zette. Klik 3*Vooruit naar dit alarmkastje en je bent erop ingezoomd. Tja wat zou nu de code zijn waarmee Dexter hier het alarm heeft uitgezet.

Herinner je nog dat artikel over vingerafdrukken, in het tijdschrift dat ligt op de ronde tafel in Nancy's kamer? Daarin heb je kunnen lezen hoe je met behulp van achtergelaten vingerafdrukken op de toetsen van dit soort kastjes erachter kunt komen wat de code is die recentelijk is ingetoetst. Dus pak de met stof volgezogen verfpenseel uit je inventory en klik deze nu op al die cijfertoetsen en ook op het Sterretjestoets en de Hekjetoets. Wat zie je nu? Je ziet 4 vingerafdrukken in verschillende staat van duidelijkheid. Wat is dus de code?……juist dat is dus: 3, *, 7, 2. Klik de penzeel terug je inventory in en probeer even of dit de juiste code is. Is het goed dan verschijnt, in het schermpje, het "Approval" woord. Doe je het fout dan gaat het alarm af en is het eventjes GAME OVER..

Je weet nu dus de code om dit alarm af te zetten en dat moet ook als je de volgende keer door de DEUREN de bieb binnen gaat. Zoem 3*uit en draai 2*Rechts. Je ziet, op de lage kast, een wereldbol staan. Ga 2*Vooruit naar de wereldbol toe en klik dan Rechts bovenaan op de bol. Je zoemt in op de kompasnaald bovenop de bol. De naald staat op 60, maar moet dus op 90 komen te staan. Dat is dus de Lengtegraad van Wisconsin. Klik gewoon 3* op het cijfer 90 en de Wereldbol klapt open. Klik op het document dat in de wereldbol zit. Het is een schema van een ouderwets kompas. Bemerk de cijfercode op en schrijf deze over: -15, 10, -5. 

Zoem 1*uit, sluit de wereldbol en zoem 2*uit. Zie je al die rommel die voor de wereldbol op de vloer ligt? Hoe je cursor nu net boven de vloer en klik 1*Vooruit (dus eigenlijk weer richting de wereldbol) en je bent ingezoomd op die rotzooi op de vloer. Links onder in je scherm ligt een boek op de grond. Klik er op en het staat groot in je scherm en heeft als titel "Purple Hearted Queen". Open het boek en lees het artikel door over Marie Antoinette en je weet dan dat Paars haar favoriete kleur was. Sluit het boek en zoem 2*uit en draai dan 1 of 2*Rechts en je kijkt naar de Open Haard. Ga 2*Vooruit naar de open haard en zoem dan in op de plaquette in de bovenkant van de schouw. Je leest "A Sly Rabbit will have three openings to its den" Klik op de plaquette en er gaat een luikje open en je ziet nu dat ouderwetse kompas waarvan je de tekening in de wereldbol al zag.

Onderop zie je de schaalverdeling en je ziet ook dat de kompas naald nu helemaal naar links staat op -20. Wel op de tekening in de wereldbol zag je dus -15, 10, -5 staan dus daar moet je nu achtereenvolgens de kompasnaald op gaan zetten en dan telkens op de groene knop bovenaan klikken.

Je verzet de naald 1 positie naar rechts door, links in je scherm, de rechtsaf pijl te klikken. De linksaf pijl, die je dan rechts in je scherm vind, verzet de naald dan 1 positie naar links. Dus:

  • Zoek de Rechtsafpijl en klik deze 1* en de naald staat op -15. Klik op de groene knop.
  • Zoek de Rechtsafpijl en klik deze 5* en de naald staat op 10. Klik op de groene knop
  • Zoek de Linksafpijl en klik deze 3* en de naald staat op -5. Klik op de groene knop.

Je hoort het kenmerkende gepiep en gekreun van een deur die open gaat. Ergens is hier in de bieb iets open gegaan dat al een hele lange tijd dicht heeft gezeten.

Zoem 3*uit en draai 3*Rechts. Je ziet dan weer de wenteltrap en rechts daar van een tafeltje bij de ramen staan. Ga 2*Vooruit (of 3*) en je bent ingezoomd op dat tafeltje. ER staat o.a een schaakspel op en achter dit schaakspel ligt een boek. Klik op dit boek om het in je scherm te krijgen. Het is getiteld "True stories behind famous Portraits". Open het boek en lees alle pagina's door. Het zijn er 4.

NB: Je moet dit boek gevonden hebben en hebben geopend en ook nog alle 4 de bladzijde hebben geopend. Want dit boek is de "TRIGGER" voor de close-up van de ZWARTE ROOS, later bovenin de Queens Toren. Als je dit boek niet weet te vinden en niet helemaal doorbladerd, dan KUN JE HET SPEL NOOIT UITSPELEN.

Heb je het gelezen, sluit dan het boek en zoem 3*uit, draai 1*Links en ga dan 3*Vooruit naar de wenteltrap. Klik de Opwaartsepijl en ga dan 3*Links om bovenaan de trap op het balkon te belanden. Kijk…..links in de hoek is er nu een geheime doorgang open gegaan. Dat heb jij daarnet met dat kompas gedaan. Ga 3*Vooruit en je bent in de geheime kamer en ingezoomd op een bureautje. Pak, rechts, de aansteker. Deze gaat je inventory in. Het is hier erg donker, dus een beetje licht zou welkom zijn. Klik, links van de brieven, op de dikke kaars en je bent ingezoomd op deze kaars. Steek de kaars aan met de zojuist gevonden aansteker en het is lekker licht geworden. Maar…..er ligt een Sleutel bovenop de brandende kaars. Klik op de sleutel en hij verschijnt groot in je scherm Klik er nogmaals op en de sleutel gaat je inventory in. Zoem 1*uit en klik nu op de brief naast de kaars. Klik op de bovenste brief en dan op de bovenste helft ervan om dat deel te kunnen lezen en met de NeerwaartsePijl kun je de onderste helft door lezen. Zoem dan uit om de brief weer neer te leggen en zoem dan 2*uit en draai je om via de Omdraaipijl. Je ziet een Boekenkast. 

Ga 1*Vooruit naar deze kast en je ziet 2 boeken liggen op de Schrijftafel bij deze boekenkast. Klik eerst op het Linkerboek. Dit is "Het Echt Goede Boek" Lees het door en klik op alles in dit boek waar je maar op kunt klikken. Het gaat dus over Dexter. Sluit het boek dan weer en zoem 1*uit en klik dan op het Rechter boek. Dit is het "Echt Slechte Boek" en belicht de slechte eigenschappen van Dexter. Lees ook hier alles door en je leert dan dat Dexter dus een regelrechte afstammeling is van Ezra Wickford maar door Ezra is onterft en dus het Kasteel niet heeft geërfd. Sluit het boek en zoem 3*uit en ga door de doorgang terug het balkon op. Ga de wenteltrap weer af en onderaan 3*Vooruit, draai 1*Rechts en klik 2*Vooruit naar de dubbele bieb deuren en open deze via de deurknoppen. Dexter was blijkbaar vergeten ze weer op slot te doen. Stap 1*Vooruit naar buiten en je staat in de gang van de begane vloer voor de liftdeur. Achter je is dus de Biebdeur.

Dexter's Bibliotheek sleutel jatten:

Kijk op je horloge. Het zal nu waarschijnlijk een tijd aangeven waarop Dexter nog achter zijn balie staat. Dat moeten we dus even gaan veranderen want je moet nu zijn bibliotheek sleutel te pakken zien te krijgen, want je moet zo meteen weer de bieb in en dat kan nu niet via de ventilatieschacht want de lift moet omhoog.

Je staat dus voor de lift tegenover de bieb. Roep de lift en als deze er is ga je de lift in en ga je ermee naar de 1e verdieping door op knop 2 te drukken. Open het lifthek en dan de liftdeur en stap de lift uit. Ga 1*Links, 1*Vooruit tot op de kruising en draai dan 4*Links, ga 2*Vooruit en klik dan de Omdraaipijl. Klik dan weer, links ter hoogte van de lamp, tussen de deuren en dan op je kamerdeur 205. Klik op de deurknop en klik je sleutelkaart in de gleuf om de deur te openen. Ga 1*Vooruit je kamer in en draai dan 6*Rechts en ga 1*Vooruit naar het nachtkastje. Klik op wekker en klik dan op de Alarmknop en zet dan de wekkertijd op 08:00 PM via de pijltjesknop. Druk dan op de SETknop……RING RING RING….en het is nu 8 uur in de avond.

Verlaat je kamer, ga 1*Links, 1*Vooruit, 4*Rechts en ga dan 2*Vooruit terug naar de lift…..je hoort nu ook wat rare geluiden….."Chrash…Bang…Bang bang" Ga de lift in en ga ermee terug omlaag naar de begane vloer via knop 1. Stap uit de lift. Je staat weer voor de bibliotheek deuren. Draai 1*Links en ga dan 1*Vooruit, 4*Links en ga dan 8*Vooruit door de gang. Klik dan 1*Vooruit links in de achterpoort naar de Lounge en ga dan 1*Vooruit door de lounge. Draai 1*Links en klik dan 2*Vooruit door de poort en je bent weer in de lobby. Draai 5*Links en je kijkt weer naar de balie. Dexter is er nu niet. Mik je Vooruitpijl nu rechts van de balie en ga 3*Vooruit en je staat schuin achter de balie. Klik, links, op de balie en je staat er recht achter. Klik op het geel/bruine boekje dat voor op de balie ligt en open het en lees even Dexter's notities door. 

Leg het boekje weer neer en klik dan op de laatje achter onder de rand van de balie. Je moet op de linker laatjes klikken. Je zoemt er op in. Open de onderste lade en pak er de sleutel uit. Nu ben je in het bezit van Dexter's Bibliotheek sleutel. Zoem 2*uit, draai 1*Rechts en ga 3*Vooruit en je staat weer midden in de lobby. Draai 5*Rechts en ga 2*Vooruit door de poort naar de achtermuur van de Lounge. Draai 2*Rechts en klik 1*Vooruit naar de achterpoort en ga dan 1*Rechts en volg de gang 8*Vooruit en je staat weer op de kruising. Draai 4*Rechts en ga 2*Vooruit naar de bibliotheek deuren links. (je kunt je dan nog even omdraaien naar de lift om te controleren dat de lift hier nu staat. Het is belangrijk dat de lift nu hier tegenover de bieb staat).

Naar de Geheime Kelder

SAVE JE SPEL NU eventjes.

Open de bibliotheek deuren met de zojuist gejatte sleutel. Zodra de deuren open zijn gaat het alarm af. SNEL, ga 2*Vooruit naar binnen, draai dan snel 9*Rechtsom en je kijkt naar de bieb deuren en het alarmkastje. Klik 3*Vooruit naar het alarmkastje en je bent er op ingezoomd. Druk weer op de toetsen: 3, , 7, 2 en het alarm is uitgeschakeld. Zoem 3uit en draai dan 3*Rechts zodat je de wenteltrap naar het balkon ziet. Ga 3*Vooruit naar de wenteltrap, klik de Opwaartsepijl en ga dan de wenteltrap op naar het balkon. Ga 2*Vooruit naar het ventilatierooster, open dit en klim 1*Vooruit de ventilatieschacht in. Ga 14*Vooruit door de schacht, dan 1*Links en dan nog 2*Vooruit en je bent bij het einde van de schacht bij de Liftschacht. De lift hangt nu dus boven Nancy. 

Klik 1*Vooruit naar de ladder en daal deze via de Neerwaartse Pijl helemaal af naar de boden van de schacht. Draai je dan om via de Omdraaipijl. Waarschijnlijk hoor je nu het geluid alsof iemand aan het zagen is. Klik nogmaals de Omdraaipijl en je kijkt naar de bodem van de schacht en ziet een roosterluik in de vloer mat daarvoor een grote hendel. Klik op de hendel, ……deze zit dus vast. Pak het Oliekannetje uit je inventory en klik deze op de bovenkant van de hendel. Zet het oliekannetje terug in je inventory en klik dan weer op de hendel. Het rooster gaat open. Klik de Neerwaartse pijl in het gat en ga dan 3*Vooruit de smalle stenen trap op. Beneden ga je nog 1*Vooruit naar de houten deur. Je kijkt nu het "halletje" in met rechts die houten deur. Klik de Vooruitpijl aan de linkerzijde van het halletje en je ziet dan een Metalen deur met 6 grendels. Klik 1*Vooruit om in te zoemen op deze "6 Grendels" deur.

"6 Grendels deur"

Tja….je moet deze deur open maken door op alle 6 grendels te klikken, maar dat moet in een bepaalde volgorde. Deze volgorde is telkens weer anders, zelf binnen jouw spel. Het is echter niet al te moeilijk. Nummer de grendels van boven naar beneden als 1 t/m 6. Als je op een grendel klik dan blijft deze open of schiet weer terug. Als een grendel open blijft dan heb je dus een goede te pakken, schiet de grendel gelijk weer terug dan was dit dus nu de verkeerde. Dus klik op een grendel. Blijft deze nu open? Noteer dan welke grendel dit was. Klik op een volgende grendel. Blijven nu zowel die eerste als de tweede open? Nee. Klik dan weer op die eerste grendel en probeer als tweede grendel nu een andere en noteer steeds wanner welke grendels open blijven en uiteindelijk krijg je zo alle 6 grendels open en gaat de deur open. Bij was de volgorde: 2, 1, 4, 5, 6, 3. Maar zoals gezegd dit kan bij jouw heel anders zijn.

De deur gaat open. Volg de gang 3*Vooruit en deze mond uit in een dwarsgang. Ga hier 1*Links en ga dan 6*Vooruit door deze gang en je komt in een kelder ruimte waar je Jacques verrast terwijl deze bezig is om de tralies van dat ijzeren hek door te zagen. Jacques schrikt zich rot. Beantwoord zijn vragen nu EXACT op de volgende manier:

  1. Don't you think that I should be asking YOU...
  2. What's your fiancee……..
  3. What kind of document…..
  4. A secret compartment?
  5. What happened to the medallion?
  6. So, how do you know all of this?
  7. What did he think the journal contained………
  8. But how do you think the medallion fits in?
  9. I don't know. Jacques………..
  10. Well as long as you tell Christi……

Jacques geeft je dan de code van zijn kastje in de ruimte achter de skiverhuur, en deze is: 2-6-6-5. Jacques verdwijnt. Draai je 4*Rechtsom en je ziet weer dat ijzeren hek waar Jacques aan het zagen was. Ga 1*Vooruit naar het Harnas dat er voor staat en klik dan op zijn schouder. Je zoemt in op de punt van de Lans. Klik op de lanspunt en deze floept je inventory in.

Jacques Kastje/Medallion

Zoem 2*uit en draai terug 3*Links en ga 1*Vooruit naar de ingang van de gang. Volg nu deze gehele gang 9*Vooruit naar het einde waar een brede trap omhoog gaat (je passeert dan dus de gang waar je uit kwam via de "6 grendels" deur maar deze kun je vanaf deze kant niet openen). Ga 3*Vooruit deze trap op en open dan de geheime deur en stap er door en je blijkt terug te zijn in één van de doodlopende eindes van de Begane Vloer gang. Ga 1*Vooruit tot op de kruising, draai 4*Links en ga naar de lift tegenover de bibliotheek. Open de liftdeur en stap in de lift en ga ermee omlaag naar de Skiverhuur door op de B knop te klikken. Stap uit de lift, draai 1*Rechts en ga dan 2*Vooruit door de poort en je staat weer tegen de achtermuur van de Kastjesruimte. Draai nu 3*Links en je kijkt naar de rij kastjes die tegen de linkermuur staan. Ga daar naar toe en klik dan op het cijferslot van Jacques Kastje. Wel je weet zijn code, 2-6-6-5, dus open zijn kastje……………………O….het lukt je niet, je weet niet wanneer je rechtsom of linksom moet draaien?… wel oké.

  1. Cursor Links, klik 2*. Cijfer 2 staat onder de driehoek. Klik de driehoek
  2. Cursor Rechts. Klik 6*. Cijfer 6 staat onder de driehoek. Klik de driehoek
  3. Cursor Links. Klik 10*. Cijfer 6 weer onder de driehoek. Klik de driehoek
  4. Cursor Rechts. Klik 1*. Cijfer 5 staat onder de driehoek. Klik de driehoek

Kastje gaat open. Klik nu niet gelijk, bovenin de kast op het Medaillon, maar bekijk EERST de andere klikbare spullen in deze kast. In de deur klik je op de brief en lees je deze brief van Isabelle. Op de onderste plank klik je op de Enveloppe en dan op de bovenzijde van het Telegram en je leest dat Jacques Visum over een maand verloopt. Klik dan op het boekje en open dit en lees alles over diamanten. PAS als je dit gedaan hebt, klik dan op het Medaillon dat op de bovenste plank staat en….AU………..NANCY WORDT NEERGESLAGEN.Nancy komt bij op bed in haar kamer. De telefoon rinkelt. Sta op en draai je om naar het nachtkaste en neem de telefoon op. Het is Jacques. Beantwoord hem als volgt:

  1. I don't know wat really happened
  2. It was the last thing I saw.....
  3. I am afraid I am Serious......

Druk op de "Voice Mail" knop. Dan op de "0" toets. Dexter wil je spreken beneden bij de balie. Je hebt geen andere berichten, dus druk op de : 3" knop. Zoem uit en klik dan op de wekker en zet de Alarmtijd op 8 uur AM en druk op SET. Verlaat dan je kamer en ga naar beneden naar de balie en klik daar op Dexter. Reageer op zijn vraag als volgt:

  • Well, Let's just say someone must………
  • Mr. Egan, I confess. I found my way into……….
  • So what was it like to go into the Tower Room.

Dexter vertelt je dan over een Sleutel die je buiten in de schuur kunt vinden. Ga dan verder met:

"I don't want to press my luck with you……"

Dexter vertelt je dan dat je, als je buiten bent, naar LINKS moet gaan en moet zoeken naar een IJZEREN POORT. Ga dan verder met de overige gespreksoptie over Ezra en beëindig dan het gesprek. Na dit gesprek ga je helemaal naar de Skiverhuur in de kelder. Je kunt dit doen met de lift die waarschijnlijk nog bij de Bieb staat, of via de wenteltrap. Wat jij het gemakkelijkst vindt.

De Skiverhuur is nu open, dus je kunt hier even met Jacques gaan babbelen, maar Jacques is je eigenlijk een beetje boos op Nancy omdat ze het Medaillon is kwijtgeraakt. Ga dan de Kastjesruimte binnen en als je daar voor de achtermuur staat ga je 1*Links en klik je 1*Vooruit naar de achterdeur in de poort.  SAVE JE SPEL NU, want in het volgende stuk KAN Nancy dood gaan. Als je zo meteen de achterdeur opent en naar buiten stapt komt Nancy dus in de vrieskou. Nancy is maar dunnetjes gekleed en heeft geen warme winterkleding aan. Dus je moet zeer SNEL ZIJN in het nu volgende stukje.

Schuur 1e keer

Open de achterdeur en ga dan 9*Vooruit (mik steeds maar op de schuur). Je gaat dan het trapje van de schuur op en staat dan voor de schuurdeur. Open de deur en ga 1*Vooruit naar binnen. Mik dan je Vooruit rechts in je scherm en klik 3*Vooruit. Vlak voor de machine ga je 4*Links en dan 3*Vooruit en je bent ingezoomd op het midden deel van de werkbank. Klik op het stukje krant dat onder de doos uitsteekt en klik er dan weer op en lees het artikel over de jonge Dexter. Zoem dan 4*uit en mik dan je Vooruitpijl op het rechterdeel van de werkbank en klik 1*Vooruit. Je ziet dan een prikbord met daarop schroevendraaiers. Rechts hangt hier de Sleutel waar Dexter het over had. Klik op deze sleutel en dan nog een keer om deze in je inventory te zetten. Zoem dan uit en klik dan de Vooruitpijl op het LINKER deel van de werkbank. Hier zie je een tekening tegen het prikbord aan staan. Klik erop en bekijk deze instructies voor het bedienen van de skilift.

 

Zoem dan snel 3*Uit en klim dan de Omdraaipijl onder in je scherm. Ga 1*Vooruit, 3*Rechts en mik dan op de trap en ga 3*Vooruit. Open de schuurdeur en ga in 8*Vooruit terug naar de achterdeur van het kasteel en open deze en stap vlug 1*Vooruit naar binnen. Je bent veilig terug ion de Kastjesruimte.  SAVE NU WEER JE SPEL, want je moet gelijk weer terug naar buiten.

Ezra's geheime Tuin. Het Medalion terug

Dus warm even op en draai je om en ga terug naar de achterdeur. Open deze weer en ga nu maar 3*Vooruit. Klik dan, links, op het "No Tresspassing" Bord en ga vervolgens 4*Vooruit en je staat ingezoomd op een grote groene HAAG. Klik hierop en er komt een ijzeren hek tevoorschijn. Klik nu 3* op het Ronde Deel van dit hek en dan, links, op de slotplaat. Het hek gaat open. Ga 2*Vooruit en je staat voor de fontein. Draai 4*Links en dan 1*Vooruit naar de zonnewijzer met de Pijl. Klik dan 2* op de Pijl om de Pijlpunt naar LINKS te laten wijzen en zoem dan uit. Ga dan 1*Vooruit naar hert beeld in de muur. 

Omdat je de Pijl van de Zonnewijzer nu naar Links laat wijzen, is het hoofd van dit beeld omgedraaid en zie je nu een Hendel uit haar achterhoofd steken. Klik 2* op deze hendel, en onderin het beeld gaat nu een luikje open waar een Kistje uit komt. Klik 2* op dit kistje en open het dan met de grote sleutel die je in de geheime Bibliotheek kamer hebt gevonden. Klik dan 2* op het Medaillon die in dit kistje verborgen zit en het Medaillon verdwijnt weer je inventory in. Sluit het kiste via de deksel en zoem dan 3*uit en draai dan 6*Links en ga dan 7*Vooruit, via het ijzeren hek en de sneeuw, naar de achterdeur van het kasteel. Open deze en stap gauw 1*Vooruit naar binnen. Je hebt het gered en Nancy leeft nog en heeft het Medaillon weer in haar bezit.

Ga nu terug naar de Lounge en doe dat via de keldergangen en het 1e deel van de wenteltrap. Als je in de Lounge bent gekomen, draai dan om naar het "Liza Hoekje" en Liza zal hier weer zitten. Klik op haar en zij verteld je dan dat ze zojuist Dexter uit de schuur heeft zien komen en dat hij iets Groens in zijn handen had. Antwoord haar neutraal en vraag haar dan maar of zij iets weet over het boek dat Hotchkiss heeft geschreven. Sluit dan af.

Stoeltjesliftmachine

Wel, je zult dit moeten gaan onderzoeken, dus je zult toch weer naar de schuur terug moeten gaan. 

Dus ga naar de achterdeur in de Kastjesruimte en als je daar weer voor de achterdeur staat SAVE GAME.

Het wordt nu spannend. Open de achterdeur en ga weer 9*Vooruit naar de schuur maar GA NIET naar BINNEN. Je ziet echter niets vreemds dus draai je om en ga terug naar de achterdeur van hert kasteel. Klik op de deurknop en……………..Niks…Nada……De achterdeur zit nu op slot en Nancy kan niet naar binnen. Iemand wil Nancy de bevriezingsdood laten sterven. Snel Draai je om en ga helemaal terug naar de schuur. Open de deur en ga snel 4*Vooruit en je staat weer voor de Skiliftmachine. Klik links op de 3 Hendels en je zoemt daar opin. Wel, je moet nu deze 3 hendels in de juiste stand zetten om de Stoeltjeslift in werking te zetten. 

Toen je de 1e keer hier in de schuur was heb je die tekening gevonden, op het linkerdeel van de werkbank. Daarop zag je, schematisch, de posities waarop je nu deze 3 hendels moet zetten. Maar je kunt niet 1 voor 1 op deze hendels klikken om dat ze aan elkaar gelinkt zijn. Doe het volgende: Klik 2* op de Rechterhendel en dan 1* op de Middelste hendel. Je ziet hoe de Stoeltjeslift in werking komt en dit alarmeert Dexter en deze komt nu de schuur binnen gestormd, en je bent dan vanzelf weer in de Lobby met Dexter weer achter zijn balie. Hij is boos. Antwoord hem met één van de beide mogelijkheden en Dexter kalmeert. Klik daarna weer op hem en gebruik dan alle gespreksopties. Sluit het gesprek dan af en ga nu naar de kamerdeur van professor Hotchkiss op de 1e verdieping. Dat is dus nog steeds kamer 214……O…je weet de weg niet meer zeg je……Wel, staande voor de balie ga je 2*Rechts en dan 3*Vooruit de rechtertrap op en boven klik je 1*Vooruit door de opening tussen de pilaren, dan 1*Vooruit rechts van het schilderij en dan 1*Vooruit, 1*Links en dan 5*Vooruit door de gang. Klik, rechts, op de deur van Hotchkiss en klop aan.

De Vragen van Hotchkiss

Hotchkiss praat met je door een kier van de deur. Zij wil dat je iets voor haar gaat opzoeken. Zeg dat je dat wel wilt doen. Zij stelt je dan een vraag, en dit zal telkens een andere vraag zijn. De antwoorden op een vraag over Marie Antoinette kun je vinden in 2 boeken in de boekenkast in de Lounge tegenover Liza's zitje, aan de rechterkant van de open haard. Als Hotchkiss je de vraag stelt over het Modelnummer van de Lift dan kun je dat vinden in de lift, op de Koperenplaat boven de liftknopjes. Dat nummer is trouwens 50964.

Ik kan je met het antwoord op de vraag niet helpen, want Hotchkiss zal jouw waarschijnlijk een andere vraag stellen dan ze mij deed. Het is zelfs zo, dat mocht jij de vraag vergeten zijn en je klopt weer op haar deur om de vraag nogmaals te kunnen horen, zij je dan telkens een andere vraag zal stellen. Dus zoek het antwoord op, in de boeken in de Lounge of wellicht ook in de Bibliotheek en SCHRIJF HET EVENTJES OP. Ik weet niet wat ze allemaal nog meer voor vragen kan stellen.

Ga dan terug naar Hotchkiss en zeg haar dat je het antwoord weet. Hotchkiss wil echter dat je het antwoord voor haar opschrijft en schuift een stukje papier onder haar deur door. Klik hierop en typ dan het antwoord in op dat stukje papier en bevestig dit met een ENTER. Hotchkiss pakt het papier terug om het te bestuderen en als je nu het juiste antwoord hebt verteld ze je dat zij, ELKE NACHT tussen 3 uur en 6 uur in de Lounge zal zijn als je met haar wilt praten.

Lounge Hotchkiss

Klik dan de Omdraaipijl en ga 1*Links, 1*Vooruit, 4*Rechts, 3*Vooruit, 4*Links, 2*Vooruit, klik de Omdraaipijl en klik weer ter hoogte van de lamp tussen beide deuren, dan op je kamerdeur 205, dan op de deurknop en steek je sleutelkaart in de gleuf. Ga naar binnen en ga naar de wekker op je nachtkastje. Stel hierop de wekkertijd in op 3:00AM en klik de SET knop…….Het is nu dus 3 uur in de nacht. Verlaat je kamer en ga naar de Lounge. Ga daar 3*Links en daar zit dan Professor Hotchkiss in een luie stoel. Klik op haar en praat met haar over haar theorie betreffende Marie Antoinnette. Zij geeft je toestemming om, terwijl zij s'nachts tussen 3 uur en 6 uur hier in de lounge is, om haar kamer te doorzoeken en geeft je hiervoor haar reserve sleutel. Zij wil wel dat je precies om 5:59 uur haar kamer weer uit bent en dat je al haar spullen weer exact op de juiste plaats terugzet. Praat gewoon nu verder met haar over Marie Antoinette en sluit dan het gesprek af. Wel, kijk op je horloge en je ziet dat je nu tijd genoeg hebt, dus ga naar de kamer van Hotchkiss en open de haar deur met haar reserve Sleutelkaart.

Kamer Hotchkiss

Ga 1*Vooruit naar binnen en klik dan gelijk maar op de ouderwetse schrijfmachine die voor je op dat tafeltje staat. Klik dan, rechts, op dat notitieblok en lees de aantekeningen van Hotchkiss even door. Zoem 2*uit en draai dan 7*Links. In de hoek, links van het bed, staat een dressoirkast. Klik 1*Vooruit naar deze kast en klik dan op de Videocamera. Klik dan op de knopjes aan de zijkant waar je tegen aankijkt en klik dan op de Playknop. Bekijk de video waarin je ziet dat Hotchkiss in de "Kapel" beland en inzoomt op het grote schilderij van Marie Antoinnette. Dan wordt je scherm opeens donker. Helaas…de batterij is leeg. Zoem 1*Uit en klik op de achterkant van de camera om de batterij eruit te pakken. Zoem 1*uit en klik dan op de Batterijoplader die, rechts, achter de videocamera ligt en plaats daar de batterij in. Je zult nu moeten wachten tot de volgende nacht tot de batterij is opgeladen om het restant van de video te kunnen bekijken. Zoem 2*uit en draai 1*Links en klik dan op het kussen van de bank. Klik nogmaals op dit kussen om het weg te schuiven en pak de Blauwe Medaillon op die achter dit kussen verscholen ligt. Je hebt nu 2 Medaillons, de Rode en de Blauwe. Schuif het kussen terug, anders wordt Hotchkiss straks boos op je, en zoem 1*uit. Ga 2*Links en klik op de kamerdeur, open de deur. Stap naar buiten en ga naar Nancy's kamer en zet daar de Wekker op 8:00AM en druk op SET………….Het is de volgende ochtend. Ga nu weer naar de achterdeur, in de kelder in de Kastjesruimte ( je kunt via ede lift gaan of via de keldergangen en de wenteltrap) en SAVE je Game hier weer.

Het 3e Medaillon.

Open de deur en ren helemaal naar de schuur. Open de schuurdeur en ga 4*Vooruit naar binnen. Je bent terug bij de Stoeltjesliftmachine. Draai hier 4*Rechts en ga 2*Vooruit naar die andere grote machine. Er komt een Rat uit de machine geslopen. Pas op dat de rat je niet bijt en als de rat weg is klik dan op de plek waar de rat uit de machine kwam gekropen. Je hebt hert 3e, het Groene, Medaillon gevonden. Klik erop om het in je inventory te plaatsen en Zoem dan 2*Uit, draai naar Rechts en maak dat je de schuur uitkomt en ren terug naar de achterdeur van het kastel en ga snel naar binnen.

Ga nu terug naar Nancy's kamer en zet de wekker weer op 3:00 AM……..het is dus weer nacht en Hotchkiss is haar kamer weer uit en zit weer in de Lounge. Ga naar de kamer van Hotchkiss en daar naar het Dressoir. Zoem in op de Batterijoplader en pak er de batterij uit. Klik de batterij op de achterkant van de videocamera en klik dan weer op de Playknop en bekijk de rest van de videoband. Hotchkiss zoemt in op de muurrand onder het Schilderij in de kapel en ze ontdekt een KIJKGAATJE. Ze murmelt wat over haar Medaillon (dat is dus de Blauwe), over een Inscriptie en over een Diamand. Als de video is afgelopen, verlaat je de kamer en in de gang ga je 1*Rechts en dan volg je de gang tot in de cirkelvormige "Kapel".

Kapel

Klik, onder het Schilderij, op de rand decoratierand van de muur en je ziet het door Hotchkiss ontdekte kijkgaatje. Klik nogmaals en je kijkt door het gaatje en je ziet een prachtig gebrandschilderd raam. Zoem uit en plaats dan nu, één voor één, de drie Medaillons op het kijkgaatje en kijk er dan telkens weer door. Door elk medaillon zie je dan een ander symbool op een bepaalde plek in het gebrandschilderde raam. Noteer wat je ziet, waar je het ziet en bij welk medaillon het hoort: Zoem telkens twee maal uit om het medaillon weer in je inventory te plaatsenDus:

Rood = Links

Blauw = Rechts

Groen = Midden Onder

De Royal Tower

Heb je dit allemaal gezien, verzeker je er dan van dat je alle drie de medaillons weer in je inventory hebt staan. Draai dan 9*Links en ga dan 7*Vooruit door de "Hotchkiss" gang terug tot op de kruising voorbij Hotchkiss Kamer. Ga hier 4*Rechts en 2*vooruit naar de lift. De lift zal hier nog zijn, maar is dat niet zo, roep de lift dan via de knop rechts van de deur. Ga in de lift en ga er mee naar de Begane Vloer, dus druk op knopje 1. Stap uit de lift en open de Bibliotheek met de Dexter Sleutel. Stap snel naar binnen en schakel weer het alarm uit. Ga dan de wenteltrap op en open boven op het balkon het Ventilatierooster en klim in de ventilatieschacht. 

Kruip door de ventilatieschacht naar de Liftschacht en daal daar de ladder af naar de boden. Klik dan 2* de Omdraaipijl en open het roosterluik weer met de hendel. Kruip het gat in en daal de trap weer af en ga links weer naar de "6 grendels" deur. Zoem in op de 6 grendels en je moet de grendels weer allemaal open schuiven alleen nu is de volgorde weer anders dan de 1e keer. Dus doe je best zoals je dat ook de eerste keer hebt gedaan. Is de deur open ga dan 3*Vooruit door de eerste gang, dan 1*Links en dan door de gang helemaal naar de ruimte met het Ijzerenhek en het harnas. Ga hier naar dat ijzeren hek, links en klik de sleutel die je uit de schuur hebt gepakt op de slot plaat van het hek. Dit gaat nu open. Ga 2*Vooruit en dan kun je niet verder.

De "5 kettingen" puzzel

De "brug" staat open. Je moet er voor zorgen dat de "Brug" weer dicht gaat zoadat je verder kunt. Klik de Omdraai pijl en je kijkt terug naar het ijzerenhek. In de rechtermuur zie je een aantal "luikjes" en in de Linkermuur een paar Kettingen. Draai 1*Rechts en bekijk de positie van de 5 "luikjes" goed. Teken het desnoods even over. Draai dan 2*Links en je ziet 5 kettingen bij de linkermuur. Ze hangen alle 5 nu op gelijke hoogte maar door op de kettingen te klikken moet je er voor zorgen dat ze in het zelfde patroon komen te hangen als die 5 "luikjes". Nummer de kettingen, van links naar rechts, 1 t/m 6 en dan is een mogelijke oplossing de volgende:

Klik: 1*3, 2*2, 2*4, 1*1, 2*4 (maar er zijn meerdere mogelijkheden)

BINGO, de "brug" draait nu een kwartslag en je kunt erover, dus ga 5*Vooruit en je loopt aan tegen een nis die is afgesloten met een ketting. Ga 1*Links en ga dan 6*Vooruit door de tunnel en je staat voor de trap die omhoog naar de toren gaat. Ga 4*Vooruit deze trap op en je komt dan onder in de Queens Toren terecht. Voor je zie je de traptreden die uit de muur steken en die omhoog naar de torenkamer gaan. Je ziet ook een klein stenen tafeltje staan. Ga 4*Vooruit de traptreden op en……je kunt niet verder. De rest van de traptreden zitten nog verscholen in de muur. Je zult ze er op de één of andere manier uit getrokken moeten krijgen. Klik de Omdraaipijl en ga 4*Vooruit terug de trap af. Klik dan weer de Omdraaipijl en ga 1*Vooruit en klik dan nu maar op de Stenen tafel. Je zoemt er op in. Klik nog eens 1*Vooruit en je bent ingezoomd op het tafelblad en dit is dan de

de "Schaaktafel" puzzel

Wel, het is niet al te moeilijk. Je moet de 4 ronde "schaakschijven" over het bord verplaatsen tot ze elk in hun eigen vakje staan. Je beweegt deze 4 schijven over het bord door je cursor op één schijfje te plaatsen en dan klik je de Linksafpijl, of de Rechtsafpijl, of de Opwaartsepijl of de NeerwaartsePijl. Maar de schijfjes kunnen NIET vakje voor vakje worden verplaatst. Hier is een mogelijke oplossing en deze gaat er van uit dat je eerst het Blauwe Schijfje in zijn vakje gaat zetten, dan het Gele, dan het Paarse en als laatste de Grijze schijf.

1: Blauwe schijf: Doe het volgende:
  1. Geel: Omhoog, Links, Omhoog
  2. Grijs: Links, Omhoog
  3. Paars: Links, Omhoog
  4. Blauw: Omhoog, Links, Omhoog, Links, Omlaag…..Klaar.

2: Gele Schijf: Doe het volgende

  1. Geel: Rechts
  2. Paars: Rechts, Omhoog, Rechts, Omlaag.
  3. Grijs: Omlaag, Rechts, Omhoog, Rechts.
  4. Paars: Links
  5. Geel: Links
  6. Grijs: Omhoog
  7. Geel: Rechts, Omlaag, Links, Omlaag…..Klaar

3: Paarse Schijf: Rechts, Omhoog, Links…..Klaar

4: Grijze Schijf: Omlaag, Links, Omhoog…..Klaar

Je hoort dan hoe de resterende traptreden uit de muur schuiven. Zoem uit en ga nu dan 15*Vooruit de traptreden op. Bovenaan open je de houten deur en ga je 1*Vooruit de torenkamer in. Ga dan nog 3*Vooruit en je bent ingezoomd op een muurpaneel.

De "Gouden blaadjes" puzzel

Je ziet een bladerenpatroon, maar het is een beetje door elkaar gegooid. Aan jou de eer om het patroon weer goed te herstellen. Je kunt de stukjes oppakken door erop te klikken en je kunt ze draaien als je op de hoekjes van een vierkante gaat staan met je cursor. Dus verdraai en versleep naar hartelust deze vierkantjes om het juiste patroon weer te krijgen. Het is niet echt moeilijk, maar wel lastig en het zal je wel wat tijd kosten. Het enige dat ik kan doen om je hierbij te helpen is je te attenderen op de afbeelding hieronder. Want zo dient het er uiteindelijk dan uit te zien

Als je de puzzel hebt opgelost dan klapt het paneel open en in het geheime vak klik je dan 2*op het rode boek. Het is het journaal van Marie Antoinnette. Zoem uit en sluit het paneel en zoem weer 1*uit. Links zie je nu een groot portret van Marie Antoinnette en zij heeft een PAARSE ROOS in haar hand. ONTHOU DAT. Klik dan, midden onder in je scherm op de vloer en je zoemt in op de vloer. Je ziet een Heraldisch wapen en hierin zie je de drie symbolen die je ook zag toen je met de drie medaillons door dat kijkgaatje in de kapel keek. Je zag ze toen op dat gebrandschilderde raam

Goed: Plaats nu je Rode Medaillon op het symbool Links boven, hert Blauwe Medaillon op het symbool Rechts Boven en het Groene Medaillon op het symbool Midden Onder. Er gebeurt…..NIETS….Maar wacht eens, tussen de Medaillons zie je nog een 4e cirkel, met een ruit erin….Daar moet dus ook wat komen, maar wat? Zoem uit en draai 1*Links en ga dan 1*Vooruit naar de houten deur. Open deze en BLIJF STAAN. Zie je nu die VIERKANTE KNOP, in de muur bovenaan de torenwenteltrap?

ONTHOUD DAT DAAR DEZE KNOP ZIT, STRAKS, in het EINDSPEL, dien je deze knop zeer snel te bereiken en in te drukken.

Terug naar Hotchkiss

Ga dan nu 17*Vooruit de torenwenteltrap af en dan verder 8*Vooruit door de ondergrondse tunnel en klik dan je Vooruitpijl rechts op de poort en ga 7*Vooruit door de tunnel (en over de "Brug) naar het ijzeren hek. Open het hek door op de slotplaat te klikken en ga 1*Vooruit, draai dan 6*Rechts en ga dan door de volgende tunnel 10*Vooruit en dan 4*Vooruit de trap op. Open de geheime deur en ga 1*Vooruit en je staat weer in de Begane Vloer gang. Ga 1*Vooruit tot op de kruising en draai 4*Links en ga 2*Vooruit naar de lift tegenover de Bibliotheek. Ga met de lift naar de 1e verdieping (knop 2) en ga dan uit de lift en naar je Nancy's kamer. 

Ga naar binnen en zet de Wekker weer op 3:00 AM. NU zal Hotchkiss weer in de lounge zitten. Verlaat je kamer en ga met de lift naar de begane vloer (knop 1) en volg de gang naar de Lounge en praat er met Hotchkiss. Vraag haar de vertaling van al die Franstalige zinnen die je op dat gebrandschilderde raam hebt gelezen en vertel haar vervolgens dat je het Journaal hebt gevonden. Je geeft haar dit. Hotchkiss wil het dolgraag HOUDEN, zo graag zelfs dat ze bereid is er voor te vechten. Zeg haar dat dit niet nodig is maar dat zij het Journaal mag houden als ze voor jou maar een vertaling wil maken. Daar gaat ze mee akkoord en ze zegt dat de vertaling de volgende nacht af zal zijn.

Dus ga als de wiede weerga terug naar je kamer en zet weer de wekker op 3:00 AM. Het IS nu de volgende nacht. Ga dus weer naar de Lounge en klik op Hotchkiss en zij verteld dat de vertaling van het journaal voor je klaar ligt in haar kamer en dat daar ook de DECODER zal liggen. Dus op naar de kamer van Hotchkiss. Zoem daar in op haar typmachine en klik dan, rechts, op het rode boek en lees de Vertaling door. Zoem dan uit en klik dan LINKS van de typmachine op, of ter hoogte van, het Groene Boek en je krijgt de DECODER in je scherm. LUISTER NAAR WAT NANCY NU ZEGT. ZIJ HEEFT HET NU OVER EEN PAARSE ROOS……….Waar o waar heb jij een PAARSE ROOS GEZIEN? Zoem uit en.............

Terug naar de Royal Toren

WEL, terug naar de Torenkamer dus. En dat moet uiteraard via de lift, het ventilatierooster in de Bieb, de ventilatieschacht, de liftschacht, het rooster in de bodem van de liftschacht, de "6 grendel" deur die je weer moet openen met de 6 grendels en dat zal weer in een andere volgorde zijn. Dan door de tunnels naar de ruimte met het ijzeren hek dat je weer moet openen met de sleutel. In de gang achter het ijzeren hek dien je weer met de 5 Kettingen de "brug" goed te draaien en dan kun je helemaal alsmaar vooruit door de tunnels en de toren wenteltrap naar de houtendeur bovenin de toren.

Dus verlaat de kamer van Hotchkiss en ga naar de lift. Ga met de lift naar de Bibliotheek op in de begane vloer gang, open de bieb deuren en ga weer snel naar binnen en schakel het alarm weer uit. Ga via de wenteltrap naar het ventilatierooster op het balkon, open het rooster en kruip weer helemaal door de ventilatieschacht naar de liftschacht. Daal naar de bodem van de liftschacht, open het vloerrooster en ga naar beneden naar de "6 Grendels" deur. Open weer de 6 grendels, via weer een andere volgorde, en volg dan de tunnels terug naar de ruimte met het ijzeren hek. Draai naar het ijzeren hek. 

Voordat je nu verder gaat controleer je eventjes in je inventory of je de Speer/Lanspunt bij je hebt. Is dat niet zo, klik dan op het harnas, dan op de schouder van het harnas en klik dan op de Speer/Lans Punt om deze alsnog in je inventory te zetten. Open dan het ijzerenhek via de sleutel en in de gang erachter moet je weer met de 5 Kettingen de "brug" laten draaien. Als dat weer gedaan is dan kun je nu alsmaar Vooruit door de tunnels naar de torenkamer. Daar hoef je NU NIET weer het "Schaakspel" te spelen, dus ga helemaal omhoog de wenteltrap op en boven open je weer je de Houten Deur en stap je 1*Vooruit de Torenkamer binnen. Ga dan gelijk nog 3*Vooruit en je staat terug met je neus tegen dat muurpaneel met de Gouden Bladeren aan. Zoen onmiddellijk 1*Uit en ga dan 1*Vooruit naar het grote portret van Marie Antoinnette. Klik op de PAARSE ROOS en klik dan met de SPEERPUNT ALLE PAARSE TEGELTJES WEG. Er wordt een geheim vak zichtbaar.

Pak er het "voetstuk" uit. Zoem 2*UIT en…..

SAVE JE SPEL NU.

Eindspel

Klik dan, Midden Onder in je scherm, weer op de vloer en je bent terug bij het Heraldische Wapen waar nog altijd je 3 Medaillons staan geplaatst. Pak dat "voetstuk" uit je inventory en plaats dit op de Cirkel met Ruit tussen de 3 Medaillons. WOUW……..Er wordt nu een ronde schacht zichtbaar en er komt een Pilaar naar boven en daarop ligt dan……DE DIAMAND VAN MARIE ANTOINNETTE……Maar……Net als Nancy de Diamand wil pakken komt ……LIZA binnen……..LIZA is dus de schurk……..Na haar vervelende babbel spuit ze Nancy iets in haar ogen en Nancy ziet het allemaal niet meer zo duidelijk. Stel Liza alle vragen en dan rent ze weg, de wenteltrap af.

SNEL……Klik op de Houten Deur en ga 1*Vooruit en klik dan 2* op de VIERKANTE KNOP die bovenaan de wenteltrap in de muur zit. 

Liza wordt "Gevangen" en je bekijkt op je gemak de

EINDFILM

2002: Walkthrough door: Louis Koot