Nancy Drew 7

Ghost Dogs of Moon Lake

2003: Walkthrough door: Louis Koot

Eerst enige opmerkingen

Deze walkthrough gaat er van uit dat je het spel speelt op Senior Detective niveau.

Deze walkthrough is GEENSZINS de ENIGE manier om dit spel tot een goed einde te brengen. Het is MIJN manier waarop ik dit spel heb gespeelt en dit is zeker niet de ENIGE manier waarop je het spel tot een goed einde kunt brengen. Het spel is niet lineair, dus de volgorde waarin je bepaalde ding doet in het spel kun je helemaal zelf bepalen. Maar ik probeer altijd naar de meest logische volgorde te zoeken en ik geloof dat deze walkthrough je dat geeft.

Ik heb in de Game Set-up dat automatische gedraai UITGEZET. 

Dit betekent voor de walkthrough dat ik daarin steeds het aantal klikken zal vermelden om linksom of rechtsom te draaien via de Draaijpijlen

In het spel heb je een aantal cursors. Er is het vergrootglas om mee te kijken. Als je dit vergrootglas op een item houd en het vergroot glas wordt dan rood dan kun je ermee inzoomen op het item. Ook pak je er de items mee op.

Om door het spel heen te bewegen zijn er een aantal verschillende soorten pijlen. Er is de LANGE RECHTDOOR PIJL, de KORTE UITZOEMPIJL, de KORTE LINKS -en RECHTSAFPIJL, en er zijn de DRAAI JE OM pijlen. Ook is er soms een OMLAAGKIJKPIJL

Ik zal vele malen de richting aangeven die je op moet gaan. Ik doe dat met: Ga: Links, Rechts, Vooruit, Zoem in, Zoem uit, Draai Linksom of Draai Rechtsom. Als je dus leest: ga 2*vooruit dan betekent dit dat je 2 maal achterelkaar vooruit moet gaan. Dus 3*linksaf wil zeggen, draai drie keer achter elkaar links, enz enz…In het Bos gebruik ik hiervoor afkortingen, dus daar is: L = Linksaf, R = Rechtsaf en V = Vooruit.

Zoals gebruikelijk begint het spel met het voorlezen van een brief, door Nancy. De brief is gericht aan Ned. En hier is een ruwe vertaling:

Lieve Ned:

"Herinner jij je Sally McDonald? Dat is de vrouw die al die foto's heeft gemaakt die papa in zijn kantoor heeft hangen. Wel, deze Sally McDonald heeft onlangs een huisje gekocht in Moon Lake, Pennsylvania. Het is het vroegere huisje van een gangster, Mickey Malone, die het in de jaren '20 heeft gebouwd en gebruikt heeft als schuilplaats. Het huis is erg vervallen en heeft een grootscheepse renovatie nodig. Afgelopen nacht belde Sally mij opeens op en zij vertelde dat ze "wanhopig behoefte had aan mijn detective capaciteiten". Zij weigerde echter om via de telefoon hierover meer te vertellen. Onmiddellijk ben ik echter naar Moon Lake gereden en daar ben ik nu. Onmiddellijk bij aankomst begonnen er echter allerlei vreemde dingen te gebeuren. Als eerste viel er een hele grote boom om en deze blokkeert nu de uitgang zodat ik niet meer weg kan rijden met mijn auto. En dan ontdekte ik dat Sally verdwenen is. Zij heeft echter een briefje achtergelaten waarin ze suggereert dat er hier, s'nachts, vreselijke dingen gebeuren, Sally zal me nog opbellen vanuit haar auto. Zo, Ned, hier zit ik dan, alleen in Sally's nieuwe huisje, dit briefje aan je te schrijven, wachtend op het telefoontje van Sally. Het is al bijna nacht en alhoewel ik heel graag wil gaan uitvinden wat het is wat Sally zo'n angst inboezemt, voel ik mij nu zelf ook niet helemaal op mijn gemak. Ik zal je van de verdere gebeurtenissen op de hoogte houden".

Liefs, Nancy.

Hoofdstuk 1:

Aankomst in Moon Lake

Het is al laat in de avond en Nancy is zojuist aangekomen bij het huisje van Sally McDonald, Moon Lake, Pennsylvania. Sally is verdwenen en een omgevallen boom verhindert dat Nancy weer weg kan rijden met haar auto. Dus ze is gedwongen om hier maar de nacht door te brengen. Nancy heeft zojuist haar brief aan Ned voorgelezen en we zijn dus binnen in het huisje.

Uit Nancy's brief weet je dat ze wacht op het telefoontje van Sally. De telefoon zie je recht voor je op een kastje, naast de zitbank, staan. Blijf gewoon even staan en bekijk even je inventoryschermpje. Op dit moment heb je er 3 items in staan, dat zijn een Kaartje, een Pen en je PDA.

De PDA is dat apparaatje met het groene scherm. Klik erop en het ding komt groot in je speelscherm te staan. Dit is dus Nancy's "Persoonlijke Data Assistent". Hierin maakt Nance vanzelf steeds aantekeningen over haar vorderingen en over wat ze nog moet doen. Ook worden er de telefoonnummers in opgeslagen. Het is dus een goed idee om zo af en toe even deze PDA te raadplegen, vooral als je even niet meer weet wat je verder moet doen. Goed, berg de PDA weer terug op in je inventory. Wel, het wachten is dus op het telefoontje van Sally. Je kunt gewoon staan blijven wachten tot de telefoon gaat rinkelen. Of je gaat, in afwachting hiervan, even wat rondlopen door de 2 kamers.

Na een paar momenten zal de Telefoon gaan rinkelen. Dus ga naar de telefoon en neem de hoorn op en je voert je eerste gesprek met Sally McDonald. Het eerste deel van het telefoongesprek gaat vanzelf, volg daarna gewoon de aangeboden gespreksopties. Het maakt niet zo veel uit welke opties je uit de lijst kiest, de afloop van dit gesprek is toch altijd hetzelfde en je krijgt toch dezelfde informatie. Je leert van Sally dat het huisje elke nacht, sinds Sally er woont, wordt "aangevallen" door een stel honden. Het zijn de "spook honden" (Gmfph) van Mickey Malone. Sally raad Nancy aan om als de donder het huisje weer te verlaten. Ze noemt ook Ems Emporium, een winkel bij het meer, die Nancy zou kunnen bellen. Ook heeft Sally het over haar motorboot, maar Nancy wil hier nu niet mee weg omdat het buiten nu te donker is. Uiteindelijk vraag je Sally waar ze toch zo vreselijk bang voor is. Blijkbaar raken Sally's batterijen leeg want het einde van het gesprek is fragmentarisch maar je leert nog net dat ze het heeft over de Honden van Mickey Malone.

Zoem 1* uit en bekijk dan het briefje dat links van de telefoon ligt. "Check out squeaking mice" lees je. O, heerlijk, muizen! Zoem 2* uit en…Whoooooo hooooohoor je en Nancy vraagt zich af wat dit voor geluid is.. Zoem nog een keer uit en weer hoor je Whooooooo hooooo. Je kijkt nu dus naar de zitbank met rechts ervan het kastje met de telefoon. Boven de zitbank hangt een hangkast aan de muur. Ga 2* vooruit naar de bank en je bent dan ingezoomd op de deurtjes van de hangkast. Open de deurtjes en je ziet 4 beeldjes staan in dit kastje. Elk beeldje is een Hondje op een voetstuk en alle 4 hondjes tonen je hun achterkant.

Op de voetstukken lees je de namen van deze 4 hondjes en dit zijn, van links naar rechts: Vitus; Iggy; Lucy en Xander. Je kunt 3 van de 4 hondjes helemaal om draaien door op een hondje te klikken. Telkens als je op een hondje klikt dan draait het beeldje een kwartslag om, dus 4 keer klikken draait een hondje helemaal een keer om. Maar met Iggy lukt dit niet. Als je op Iggy klikt dan zoem je vanzelf in op zijn voetstuk en hoor je Nancy zeggen dat ze Schuurpapier nodig heeft. Iggy is blijkbaar vastgeroest aan het voetstuk. Goed zorg er voor dat alle 4 de hondjes je weer hun achterkant laten zien en zoem dan 2* uit. Weer hoor je….Whooooo hooooo…Zoem nog 1*uit en draai je dan 7 klikken rechtsom en je kijkt nu naar de trapmuur. Er zit een gat in deze muur en je ziet er een briefje op hangen. GA NIET vooruit naar dit muurtje want dan zak je door de vloer en is het Game over.

Onderzoek de planken vloer vlak voor dit muurtje door er 2* op in te zoemen. Nancy zegt dan dat ze hier de vloer eerst moet repareren. Zoem uit en draai nu 5*rechtsom. Je kijkt nu naar de voordeur en rechts van de deur zie je een Koekoeksklok hangen. Zoem in op de klok……Whooooo hoooo….hoor je weer. Zoem in op de wijzerplaat van de klok en je bent in een close-up van de klok. De klok geeft op dit moment aan dat het 6 minuten voor 12 uur is. Boven de wijzerplaat zie je 4 deurtjes. 2 boven en 2 onder.

Laten we eens even wat gaan oefenen.

Red Knott

Wat dit allemaal te beduiden heeft en wat je hier mee moet? Geen flauw idee op dit moment. Maar je zou kunnen vermoeden dat de 4 hondjes achter deze 4 klokdeurtjes dezelfde zijn als de 4 hondjes in de kast boven de bank. We gaan dit later wel eens uitzoeken. Het is al laat en Nancy heeft een lange autorit achter de rug en ze is moe. Ze wil echter nog wel even weten wat toch steeds dat Whoooo hooo geluid veroorzaakt dat ze steeds hoort. Klik op de voordeur en open de deur dan door op de deurknop te klikken. Stap 1* vooruit naar buiten en ...Whoooo hoooo....."Something is out here" roept Nance, nu toch wel angstig. Stap nog een stap vooruit en…Er staat opeens een vent voor Nacy's neus en hij is nogal boos… "That was a strix varia. At least I think it was. Never know for sure now, will I", roept ie boos tegen Nancy.

Wel, stel de vent alle mogelijke vragen die je maar kan stellen.

De "Ghost Dogs"

Draai je om en ga 2* Vooruit naar de voordeur en ga het huisje weer binnen. Loop vooruit en…na enige seconden begint het gedonder dan. DE HONDEN VALLEN HET HUISJE AAN. Dit gaat nu even vanzelf.

De honden vallen het huisje aan, ze beuken op de voordeur, het huis schud en trilt en we zien, door het raam, één van de honden. Het beest heeft GLOEI OGEN. Dan druipen de hondjes weer af. Hierna sta je voor de trap die omhoog naar de verdieping gaat. Je zult echter nooit helemaal boven komen. Het is al erg laat en Nancy moet nodig gaan slapen. Ga 3*Vooruit de trap op en…….Het DAG/NACHT WISSELSCHERM verschijnt in beeld. Met dit scherm kun je dus naar de volgende dag of naar de volgende nacht gaan. Klik je op AM dan begin je een nieuwe dag, klik je op PM dan begin je aan een nieuwe nacht. Dus als je in het spel de dag in de nacht of de nacht in de dag wil veranderen, dan ga je gewoon deze trap op om dit scherm op te roepen.

Klik nu dus op A.M en je begint aan de volgende dag.

Hoofdstuk 2

Verdere verkenningen

Loop de trap af. Het word tijd om de omgeving eens te gaan verkennen. Als je weer onderaan de trap staat dan kijk je dus recht vooruit naar het keuken gedeelte. Je ziet het keukenblok met de keukenkastje en rechts ervan de ronde eettafel. Op de tafel staat een rode koelbox. Ga 1*V en dan nog 1*V naar de rode koelbox op de eettafel. Zoem in op het briefje dat rechts van de koelbox op de tafel ligt, "get dead tree cut down" lees je op dit briefje. Zoem uit en zoem dan gelijk weer in op het stukje tafel links van de koelbox. Hier staat een fles water op de tafel. Klik erop en de fles verdwijnt je inventory in.

Zoem 2* uit en ga dan 1*V naar het keukenblok en klik op het briefje dat onderaan het keukenkastje hangt, "get well water tested" lees je hierop. Open dan dit kastje. Pas op, er liggen 2 belangrijke items in dit kastje die je allebei moet hebben. Dus pak de grote groene zaklamp uit dit kastje en dan de PLATTEGROND VAN HET BOS. VERGEET DEZE NIET. De plattegrond komt groot in je scherm te staan. Zoem maar uit om de plattegrond in je inventory te zetten en zoem dan uit het kastje. Zoem gelijk in op de gootsteen en pak er de Rubberen Handschoenen uit. Klik er op om ze naar je inventory te verplaatsen. Zoem uit. Links van de gootsteen ligt een brief op het aanrecht blad. Zoem er 2 keer op in en lees het. Het is het briefje dat Sally op de voordeur had geprikt. Je hebt nu dan haar telefoonnummer. Zoem 3* uit en draai je dan 6 klikken rechtsom.

Je kijkt nu naar de achterdeur die ik in het vervolg maar de keukendeur zal noemen. Rechts van de deur hangt een mooi bord aan de muur. Ga 1*vooruit en zoem dan in op dat bord. Er staat een gedicht op. Lees het (misschien dat Nancy het hardop voorleest).

Leaves that appear on a fresh spring tree. Make my birth different from the other three

When swans drift by on shimmering blue. I'm the one who plays in the summer dew

When autumn's call brings out the deer. It is I who howls on mornings clear

And when winter comes and birds take flight. Lock me to sleep through the long, gray night

De 1e strofe van dit gedicht gaat dus over de LENTE, de 2e strofe gaat over de ZOMER, de 3e strofe behandeld de HERFST en de 4e strofe de WINTER. Dit gedicht is een belangrijke aanwijzing waar ik later op terug kom.

Zoem 2*uit. Laten we Nancy's aantekeningen eens bekijken in haar PDA. Open dit ding en klik dan op het blocnote knopje en je bent in haar aantekeningen. Lees het even allemaal door. Nancy houdt steeds uitgebreide aantekeningen bij, dus als je even niet meer weet wat te doen, lees ze dan eens door.

Belangrijk voor nu is het om te weten dat ze Sally moet gaan opbellen om haar van alles te vragen. Ook lees je haar opmerkingen over de "koekoeksklok" en de 4 hondjes beeldjes in de hangkast boven de zitbank. Nancy merkt hierover op dat er wellicht een geheime deur is die je kunt openen door het draaien van die 4 hondjes en dat je 4 verschillende seizoenen kunt instellen op de klok als je die 4 beeldjes verdraaid. Maar eerst moet je nog schuurpapier zien te krijgen voor het Iggy beeldje. Heb je alle aantekeningen doorgelezen, berg de PDA dan op en ga 1*V naar de keukendeur.

Open de deur en stap 2*V naar buiten. Recht voor je is een heuvel. Dat is de ingang naar het DOOLHOFBOS. Daar gaan we nu nog niet naar toe. Draai nu 3* links. Je ziet een groot blauw dekzeil over een hoop rommel en, linksonder in de hoek, het kelderluik. Zoem in op het kelderluik en probeer het luik dan te openen. Dit gaat niet. Vreemd, er is dus een kelder onder het huis maar nergens binnen in het huis hebben we een toegang naar de kelder kunnen vinden.

Op de grond, voor het kelderluik, ligt een vierkante tegel. Zoem ook even in op deze tegel. Het is een "kompas" tegel en je ziet er de 4 windrichtingen op aan gegeven staan. Je kunt de tegel, nu, niet optillen dus zoem 2*uit en klik dan op het blauwe dekzeil. Klik er dan weer op om het zeil open te vouwen. Onder het zeil een boel rotszooi. Ook een aantal houten planken. Klik op de bovenste plank en deze verdwijnt je inventory in. De andere 2 planken wil Nancy niet hebben. Ze zijn te verrot. Vouw het dekzeil weer dicht en zoem uit en draai je om.

Ga 2*rechtsaf en dan 1*vooruit naar de waterpomp. Zoem in op de waterpomp en klik dan op de zwengel. Er komt geen water uit de pomp. Kijk omlaag en pak de Emmer op. De emmer gaat je inventory in. Kijk weer omhoog en zoem nu in bovenop de pomp. Pak de Fles Water uit je inventory en klik deze hier bovenop de pomp. Zoem uit en klik weer op de pompzwengel en nu komt er wel water uit de pomp. Drink er niet van, want zoals je al weet moet het water eerst worden getest op zuiverheid.

Draai links en ga nu 7*vooruit en je staat op het steigertje bij het meer. Sally's motorboot ligt hier. Zoem in op de boot. Helaas, de boot staat vol met water. Pak de emmer en klik er nu gewoon 4 keer achterelkaar mee op het watercompartiment om de boot leeg te hozen. Raap dan de Schroevendraaier op en klik het ding naar je inventory. Zoem uit en zoem dan in op de buitenboordmotor van de boot. Grijp eerst het gele reddingsvest uit de boot en zoem dan weer in op de buitenboordmotor. Klik op de starter, aan de zijkant, om de motor te starten…..Helaas…..het kreng vertikt het. Klik op de voorzijde van de motor en het motorhuis klapt open. Nancy roept, vertwijfeld, dat er geen bougie in zit. We komen hier later op terug. Zoem gewoon 4* uit en draai je dan om en je kijkt weer naar het huisje.

Loop 3*Vooruit, terug naar het huisje en ga dan rechtsaf. Je ziet het begin van een bospad. Volg dit 4*vooruit, links en je bent bij de schuur. 1*vooruit naar de schuurdeur, open de schuurdeur en stap naar binnen. Je staat voor een stellingkast. Zoem in op de kabouter en dan op de strijkbout. Achter de strijkbout ligt een sleuteltje. Klik op dit sleuteltje en stop het dan in je inventory. Zoem 2*uit en draai rechts. Een grote houten kist. Ga 1*vooruit naar deze kist en zoem dan 2*in op het hangslot. Steek het zojuist gevonden sleuteltje in dit slot en……het sleuteltje breekt af. Verdomme….Zoem 1* uit en zoem dan in op de ijzeren bovenkant van het slot. Dit zit met 2 schroeven vast geschroefd op de kist. Dus pak de schroevendraaien uit je inventory en klik er mee op één van de schroeven om ze los te draaien. Klik dan bovenop de kist en de kist klapt open. Klik de omlaagpijl in de kist. Pak de Hamer met spijkers uit de kist en ook, rechts, het Gasmasker. In je inventory word het gasmasker vanzelf met de rubberen handschoenen gecombineerd. Zoem uit, sluit de kist, zoem uit en draai je om. Bekijk even verder alles hier in de schuur, later in het spel is het belangrijk dat je weet wat hier allemaal staat. Open de schuurdeur en stap 1*Vooruit naar buiten. Rechtsaf en dan 6* vooruit en je staat terug bij de voordeur. Ga niet naar binnen maar draai je gelijk weer om zodat je naar het meer kijkt.

Ga rechts en dan maar 16* vooruit over het pad en je eindigt tegen een boom aan. Er zijn een soort laddersporten op de stam getimmerd. Dit is de boom waarin Red Knott zijn observatieplatform heeft gebouwd. Knott is hier alleen s'nachts te vinden, dus het heeft nu niet zoveel nut om omhoog te klimmen. Maar je weet nu waar je hem kunt vinden mocht je hem nodig hebben. Zoem uit, draai je om en keer in 16*vooruit terug naar de voordeur. Ga weer niet naar binnen.

De begraafplaats

Het wordt tijd om die begraafplaats eens te gaan zoeken. Draai rechts. Je kijkt dan weer naar het pad dat naar de schuur gaat. Draai naar links en ga 1*vooruit naar de waterpomp, kijk omlaag en plaats de emmer terug op het rooster. Kijk omhoog en klik op de pompzwengel om de emmer te vullen met water. LAAT DE VOLLE EMMER HIER NU STAAN. Dit scheelt je straks veel tijd als je snel de brand in de schuur moet gaan blussen. Zoem uit de pomp en draai 2* rechtsom. Je staat nu dus buiten voor de keukendeur en kijkt naar de heuvel.

Ga 3*vooruit de heuvel op en dan linksaf en dan weer 1*vooruit. Rechts zie je een houten plank liggen, op een rotsblok. Zoem er op in en klik dan op de plank om deze in je inventory te plaatsen. Je hebt nu 2 houten planken in je bezit. Zoem uit en ga weer 1*vooruit, dan rechtsaf en weer 1*vooruit en…….De dag verandert nu vanzelf in de Nacht en je staat dan voor de ingang van het BOSDOOLHOF.

Deze eerste keer dat je dit bos ingaat moet het blijkbaar nacht zijn. Je had dit ook gelijk de eerste nacht kunnen gaan doen, maar ik vindt het logischer om het nu te gaan doen. Blijf even staan en pak de plattegrond uit je inventory. De plattegrond staat dan groot in je scherm.

Midden onder zie je Sally's huisje en helemaal linksboven is de begraafplaats. Dit bos is echt een beetje een doolhof en de weg er door heen is een beetje ingewikkeld. Je zult gedurende het spel een aantal keren dit doolhof in moeten. Je kunt meestal alleen maar linksaf of rechtsaf gaan, soms kun je vooruit. Nu gaan we alleen maar door het bos naar de Begraafplaats. Wat je nu even moet doen is om, met je vinger, de weg vanaf Sally's huisje naar de begraafplaats volgen en bij elke bocht even opschrijven of je dan rechtsaf of linksaf gaat. Je komt dan tot de volgende route: (L=links, R=rechts)

L, R, R, L, L, R, R, L, R, L, L, R, L, L, R, R, L, R, R, L

Volg deze route nu door het bos en je komt dan bij de begraafplaats. Ga 2*vooruit door het hek en zoem dan even in op de voorste grafzerk links. "Waldo Mathias" lees je erop en hij is geboren op 5-8-1876 en gestorven op 10-5-1825. Zoem uit en ga 1*vooruit. Er ligt dan een plank op het paadje. Zoem er op in en plaats de plank in je inventory. Je hebt nu 3 goede planken waarmee je straks dat stuk vloer in Sally's huisje kunt repareren. Zoem uit en ga verder 2*vooruit richting het mausoleumpje. Links en rechts staan dan 2 grafpilaartjes. Links de pilaartjes van Vitus en Xander en rechts die van Iggy en Lucy. Zoem in op elk van deze 4 pilaartjes en noteer van elke hond de geboortedatum. De sterfdatum is voor alle 4 hondjes hetzelfde en dat is dus 1-1-1932.

  • Vitus is geboren op 8-2-1824, dus in Januari = WINTER
  • Xander op 16-8-1923, dus in Augustus = ZOMER
  • Lucy op 4-4-1922, dus in April = LENTE
  • Iggy op 11-11-1919, dus in November = HERFST

Ga dan verder tot aan het mausoleumpje. Nancy merkt op dat er KLAUWAFDRUKKEN op de muren staan gekrast. Open de deur en ga naar binnen. Een graftombe. Zou hier Mickey Malone in liggen? Je kunt er niets mee, dus zoem uit, draai je om en verlaat de begraafplaats. Wel, nu moet je dus de route ANDERSOM terug volgen om terug te komen bij de ingang van het bos. Dus vanaf de begraafplaats is dat:

R, L, L, R, L, L, R, R, L, R, R, L, R, L, L, R, R, L, L, R

en je bent weer uit het bos. Wees maar niet bang, je krijgt later nog gelegenheid genoeg om te verdwalen in dit bos. Ga dan 1*vooruit, links, 1*vooruit, rechts en 6*vooruit en je bent terug bij de keuken deur. Ga naar binnen, draai linksom naar de trap en ga de trap op en in het scherm klik je weer op AM om aan de volgende dag te beginnen.

Hoofdstuk 3

De vloer repareren

Het word tijd om Sally eens te gaan bellen om haar op de hoogte te brengen en om haar enige belangrijke info te ontfutselen. Dus ga de trap af en ga naar de telefoon. Toets Sally's nummer in en vraag Sally alle mogelijke vragen. Het eerste deel van dit gesprek gaat vanzelf. Nancy vertelt Sally over de "honden aanval" en vervolgens dat ze graag wil blijven om dit mysterie tot op de bodem uit te zoeken. Ga dan verder en gebruik zoveel mogelijk gespreksopties om de echt belangrijke info uit Sally te peuteren. Je zou het zo kunnen doen:

Zoem 4* uit en draai dan 7 klikken rechtsom. Je kijkt dan weer de trapmuur. Zoem in op die rotte vloerplek. Pak dan, één voor één, de 3 houten planken uit je inventory en klik ze hier op de vloer. Ze vallen vanzelf op de juiste plek. Pak dan de hamer uit je inventory en klik hiermee op één van de planken en alle 3 de planken worden dan vastgespijkerd aan de vloer. Nu kun je zonder gevaar naar dat muurtje lopen. Berg de hamer weer op en zoem uit.

De motorboot aan de praat krijgen

Het word echt nu de hoogste tijd om eens met die vogelaar te gaan babbelen om te zien of hij een bougie voor je heeft. Maar daarvoor moet het dus nacht zijn. Dus ga de trap op en verander de dag in de nacht door op PM te klikken. Ga dan via de voordeur naar buiten. Buiten ga je rechtsaf en dan volg je het pad 16*vooruit en je staat voor de vogelaarsboom. Hier krijg je de Omhoogpijl. Klik 6*omhoog om helemaal bovenin de boom te komen en draai dan naar links. Klik op Red Knott om met hem te gaan babbelen.

Klik 6*omlaag om weer uit de boom te klimmen en draai je dan om. Volg het pad 16*Vooruit terug naar de voordeur en ga het huisje binnen. Ga de trap op en wissel om naar DAG, dus klik op AM.

Het is weer dag. Wel, je hebt de bougie. Denk nu niet dat je die foto's voor Red verder kunt vergeten. Dat is echt niet zo. Je moet wel degelijk 6 vogel foto's gaan maken in het bos. Maar hiervoor heb je toch eerst Red's cassetterecorder nodig en daarvoor moet je naar Em's Emporium. Maar om daar te komen moet je wel kunnen varen. Laten we nu eerst maar Sally's boot aan de praat gaan krijgen zodat Nancy over het meer kan gaan varen naar de andere locaties.

Dus ga naar buiten, via de voordeur en loop naar het meer. Zoem in op de boot en zoem dan in op de buitenboordmotor. Klik dan op de voorkant van het motorhuis en de klep klapt open. Zoem in op de motor zelf. Linksboven zie je een rond gaatje. Plaats daar de Bougie in. Zoem dan 2* uit. De klep gaat weer dicht. Klik op de startknop aan de zijkant om de motor te starten. HELAAS, nog wil de motor niet starten. Er is dus nog wat mis met die vermaledijde motor. Open de klep weer en bekijk de motor nog eens. Je ziet 4 grote "schroeven" uitsteken. 2 boven en 2 onder. Zoem in op willekeurig één van deze 4 schroeven om zo'n schroef van dichtbij te bekijken. De schroef draait in een "schroefhuis". Met de schroevendraaier kun je de schroef omhoog, omlaag of in het midden zetten. Op de schroef zelf zie je een klein rood streepje en op het "schroefhuis" zie je een BOVENSTREEPJE, een ONDERSTREEPJE en daar tussen in 2 puntjes.

Zoem uit en klik dan op de binnenkant van de motorklep. Je ziet nu een schema. Het is een PLUS/MIN schema voor die 4 schroeven. Schrijf het even over. Linksboven = +, Rechtsboven = 0, Linksonder = - en Rechtsonder = +. Hiermee worden dus die 4 schroeven bedoeld. Je moet die schroeven dus in de juiste stand draaien.

  • + = het bovenste streepje, 0 = tussen de streepjes en - = het onderste streepje.
  • Zoem dus steeds in op de 4 schroeven en draai ze met je schroevendraaier op de juiste stand.
  • Linksboven op +. Staat al goed, dus blijf af
  • Rechtsboven op 0 = 2 keer op de schroef klikken met de schroevendraaier.
  • Linksonder op - = 1 keer klikken met je schroevendraaier
  • Rechtsonder op + = staat al goed, dus blijf af.
  • Heb je dit gedaan, zoem dan uit zodat de klep van de motor weer dicht is.

SAVE GAME. Als je die schroeven niet goed hebt ingesteld dan zal de boot ONTPLOFFEN als je op de startknop klikt en is de wereld één vrouwelijke detective armer. Wil je deze ontploffing ook eens een keer zien, wel, stel dan een schroef fout in en klik op de startknop. Gebruik dan de Second Chance optie (of je eigen save) om het opnieuw te proberen.

Als je de schroeven juist hebt ingesteld en je hebt de bougie geplaatst, sluit dan de motorklep en klik op de startknop en je komt op de kaart van het meer terecht. 

Hierop zie je de verschillende locaties waarnaar je toe kunt varen. Je vaart naar een locatie door op de naam te klikken.

Ga nu eerst naar

Em's Emporium:

Nancy vaart daar naar toe en legt eraan. Ga vooruit en je bent in Em's Emporium. Het is dus de plaatselijke winkel en Emily Griffin staat achter de toonbank. Ga nog een keer vooruit en klik op Emily om een gesprek met haar te beginnen. Emily stelt zich aan je voor.

Vraag haar dan van alles over de Ghost Dogs, de begraafplaats en over Waldo Mathias. Emily heeft hier echter niet veel over te vertellen. Ga dan verder met:

Wel, je weet nu hoe Emily over ranger Jeff Akers denkt. Is hij een mogelijke verdachte? Ga nu verder met:

Draai je om en verlaat de winkel en start je motorboot en vaar nu naar:

Moon Lake State Park Ranger Station:

Bij aankomst ga je vooruit en je bent binnen. Goed, we gaan hier later wel uitgebreid rond kijken. Voor nu gaan we eerst maar even babbelen met Jeff Akers, de park ranger. Draai naar rechts en je ziet de park ranger, Jeff Akers, staan achter de toonbank. Klik op hem en praat met hem.

Akers laat je dan nu het Water Test pakket zien en legt uit wat je ermee moet doen. Je moet dus wat water uit Sally's put in het buisje doen en het gevulde buisje dan hier weer afgeven. Na een dag of twee kun je dan hier het testresultaat komen ophalen. Klik op het pakket om het in je inventory te plaatsen. 

Zeg gedag en dan geeft Akers je nog een raad. Blijkbaar is er een epidemie van Deer Muizen en deze beestje zijn nogal gevaarlijk. Hij geeft je dus de raad om nooit met je blote handen in hoeken en gaten en kieren te gaan grijpen. Draai rechtsom tot je de buitendeur ziet. Ga via de deur naar buiten. Start je boot en vaar terug naar Sally's huis

 watermonster

Ga 5*vooruit naar het huis, ga rechtsaf en dan 1*vooruit naar de waterpomp. Zoem in op de waterpomp. Kijk omlaag naar de emmer met water en klik het testbuisje in de emmer. Het buisje vult zich met water. Plaats het terug in je inventory en kijk weer omhoog. Ga links en dan 7*vooruit terug naar de boot. Start de schuit en vaar terug naar het:

Park Ranger station:

Ga naar binnen en draai rechts en klik weer op Akers. "I have that water sample. What do I do with it?". Akers zegt dat je het buisje aan hem moet geven. Dit gebeurt vanzelf. Sluit het gesprekje af en verlaat het ranger station weer. Start je boot en vaar weer terug naar Sally's huis. 

Schuurpapier:

Ga rechtdoor naar de voordeur en ga het huisje binnen. Ga de trap op en veerander de dag in de Nacht. Ga via de voordeur naar buiten en dan rechtsaf en volg het pad 16*vooruit naar Knott's boom. Klim de boom in en boven klik je op Red Knott. Vraag hem om schuurpapier en hij geeft je wat. Klik op het schuurpapier om het in je inventory te plaatsen. Knott zeurt dan nog wat door over zijn hondje, Ruth. Stel nog een vraag om een einde aan dit gezemel te maken en klim dan weer omlaag en ga terug naar de voordeur van Sally's huisje. Ga naar binnen, de trap op en verander de Nacht weer in de Dag.

Hoofdstuk 4:

Vogeltjes kieken deel 1

Ga de trap af en loop naar de eettafel.

Nancy heeft goed geslapen en de "Ghost Dogs" hebben hun aanval de afgelopen nacht niet ingezet. Dus Nancy is lekker uitgerust en blaakt van ondernemingslust. Ze weet echter eventjes niet wat ze nu het beste kan gaan doen en ze besluit om haar eigen aantekeningen even door te nemen.

Kijk, het is buiten prachtig weer, dus Nancy heeft echt nu geen zin om hier binnen op zoek te gaan naar een stoffige donkere kelder. Ze heeft veel meer zin in een stevige boswandeling, dus ze besluit om die vogeltjes voor Red Knott maar te gaan fotograferen. Ze moet echter wel eerst weten welke vogels ze moet fotograferen. 

Dus in je inventory klik je op de cassettespeler. Deze komt nu groot in het scherm te staan. Stop er het cassettebandje in en druk dan op de "Play"knop. J

e hoort nu de geluiden van 4 verschillende vogels en dat zijn de:

  • American Goldfinch
  • Northern Cardinal
  • Red Tailed Hawk
  • Western Tanager

Het bandje stopt. Druk weer op de Playknop. Je hoort nu 6 vogels maar 4 ervan heb je zojuist al gehoord. de twee nieuwe vogels zijn:

  • American Robin
  • Bleu Jay

Dus 6 verschillende vogels. Stop de recorder terug in je inventory en ga dan via de keukendeur naar buiten. Ga rechtdoor over de heuvel en dan linksaf, 2*vooruit, rechtsaf en nog 1*vooruit en je staat weer voor de ingang van het bos. SAVE GAME en wacht even. Ik ga het eerst even proberen uit te leggen.

Het vinden van de vogels kan een moeilijke en langdurige dwaaltocht worden door dit doolhof bos. Je moet dus een beetje systematisch te werk gaan. Allereerst is het zo dat je deze keer niet van alle vogels een foto kunt maken. Sommige vogels zullen wegvliegen zodra je er op mikt met je fototoestel en kun je dus NU niet fotograferen. Van 3 vogels kun je echter nu wel een foto maken. De "Red Tailed Hawk" zul je echter nooit in het bos tegen komen. Je zult later wel merken waar je deze wel zult vinden. Als je een vogel hebt gevonden dan wordt er vanzelf een notitie gemaakt op de plattegrond op de plek waar je de vogel hebt gevonden. Dit maakt het je later makkelijker om de resterende vogels te vinden. Als je in de buurt van een vogel komt dan verschijnt in het dialoogvenster de naam van de vogel. Je weet dan dat je dan vlakbij een vogel bent en ook welke vogel het is.

Breng nu eerst even je plattegrond van dit bos in het scherm en bekijk het nu eens rustig. Er staan al enige markante punten in het bos op aangegeven, dat zijn: "Stone Pillar", "Log", "Fallen Tree", "Yellow Ribbon", "Tree Stump", en "Cemetery". Deze kunnen je helpen om je weg te bepalen door het bos. Je ziet ook dat op diverse plekken de paden doodlopen op open plekken in het bos. Wel deze open plekken zijn vaak de plekken waar je de vogels zult vinden. Weet je nog hoe we, in het begin, op deze kaart de route naar de Cemetery hebben vastgesteld? Gewoon met je vingertje de paden volgen en dan noteren of je bij de diverse bochten linksaf of rechtsaf moet. Doe dit nu ook voor de route naar de "Stone Pillar". Je komt dan, vanaf de ingang van het bos, tot de volgende route: R, L, R, R, L, L, R, L, L, L = Stone Pillar.  

Dus berg nu je kaart op en volg nu eerst deze route naar de "Stone Pillar". Dus: R, L, R, R, L, L, R, L, L, L = Stone Pillar.  Nancy komt daar aan en je kijkt dan naar de Stenen Pilaar. Geen vogeltje te bekennen. Draai je om. Wel, jij kwam van rechts, dus ga nu: V, kruising, je hoort nu de "Goldfinch Song", R, L en....Jawel....daar is ie. Een geel vogeltje zit hier op een tak. Het is de "American Goldfinch" Pak je fototoestel uit je inventory en klik hiermee op het gele vogeltje. Na een seconden of 2 neemt Nancy vanzelf een foto van het beest. 

Berg de camera op en draai je om en open dan je plattegrond weer. Kijk, op deze plek staat nu genoteerd dat je hier de "Yellow Bird" hebt gevonden. Op de kaart zie je dat er hier in de buurt nog een open plek is. Laten we daar maar eens gaan kijken. Dus stippel de route daar naar toe uit en volg die route dan. Het is: R, L, V, L open plek. Helaas geen vogel hier. Draai je om en kijk weer op je kaart. Laten we nu gaan naar die 2 open plekken  in het midden van de kaart, recht tegenover de ingang. 

Volg deze route: R, L, Stenen Pilaar en Log, L, R, R, L, R, R, V, L, V. Open plek. Helaas geen vogel hier. Wel ligt hier een SCHOEN op de grond. Zoem in op de schoen en deze wordt nu ook op de kaart vermeld. Zoem uit de schoen en draai je om. Je kunt nu Vooruit of Rechtsaf het voorste pad op. Ga rechtsaf het voorste pad op. Open plek, maar geen vogel. Draai je om. Links gaat terug naar de schoen, dus je moet rechtsaf, maar kijk eerst weer even op je kaart. Stippel de route uit naar die open plek, linksonder op de kaart, bij het kompaskruis. Volg die route dan, het is: R, R, R, L, R, V, R, R, L, L, , R, V, L, L, R, je hoort de "Cardinal Song", dus de Northern Cardinal is dichtbij, L, L en je ziet deze rode vogel op een tak zitten. Pak je camera en klik hiermee op het vogeltje en......Nancy is te langzaam. De vogel is gevlogen. Helaas. Maar op de kaart staat nu hier de vermelding "Red Bird". 

Draai je om en kijk weer op de kaart. Er zijn nog een stuk of 6 open plekken over. We gaan eerst maar richting de "Fallen Tree" en dan naar het "Log". Dus klik de kaart weg en draai je om en ga: R, R, L, R, R, "Fallen Tree", L, je hoort nu de "Bleu Jay song" en je bent bij het "Log", L, en daar zit ie dan op een tak. De Blauwe Bleu Jay vogel. Snel, pak je camera en klik ermee op de vogel. Nancy maakt er een foto van. Op de kaart komt hier de vermelding "Bleu Bird" te staan

Stop je camera weg en volg nu deze route: R, L, kruising "yellow ribbon", L, R, L, kruising, R, je hoort de "Robin Song", R, en daar zit dan een oranje vogeltje links op de grond. Het is de "American Robin". Klik je camera op de vogel en Nancy maakt er een foto van.

Op de kaart staat hier dan "Orange Bird" vermeld. Berg je camera op en draai je om. Open je kaart en ga nu naar de "Tree Stump" onder de cemetery, dus: L, V, R, je hoort nu de "Tanager Song", V, R en daar zit dan de Gele "Western Tanager" in de boom. Probeer een foto te maken maar het beestje vliegt weg. 

Op de kaart staat hier nu de vermelding "Yellow Bird". Draai je om en volg nu deze route: L, L, kruising, R, open plek. Geen vogel. Draai je om en ga: V, R, R, L, Begraafplaats. Wel, je hebt nu zo ongeveer het hele bos doorkruist en je hebt 5 vogels gevonden. Van 3 heb je een foto kunnen maken, maar van 2 niet. Op je kaart staan nu alle plekken aangegeven waar je deze vogels hebt gevonden.

Je moet nu de route terug volgen naar de ingang van het bos, dus draai je om en volg deze route terug: 

R, L, L, R, L, L, R, R, L, R, R, L, R, L, L, R, R, L, L, R

Dan: Vooruit, Links, Vooruit, Rechts en 6*vooruit naar de keukendeur. Ga naar binnen, trap op en verander de dag in de Nacht. Ga in de nacht dus via de voordeur naar buiten en ga naar Red Knott boven in zijn boom. Klik op Red en hij vraagt je of je alle vogels hebt gevonden. Reageer met: "I found some birds, but no matter how quiet I am, I,ve been scaring other birds away before I can take their pictures. What am I doing wrong?" Het is zijn de kleren die Nancy aan heeft. Ze ziet er zo veel te opvallend uit. Wat ze nodig heeft is zo'n camouflage pak als Redje aan heeft. Hij vertelt dat ze zo'n pak wel bij Em's kan kopen. Zeg gedag en klim de boom weer uit en keer terug naar het huis. Ga naar binnen en verander de nacht weer in de DAG.

Hoofdstuk 5:

De kelder

Na al dat rennen door het bos en wisselen van dag naar nacht en terug weer naar dag, heeft Nancy er wel even genoeg van. Ze besluit om vandaag maar eens te gaan zien of ze de toegang tot de kelder kan vinden. Daarna kan ze altijd nog naar Em's varen voor een camouflagepak.

Ga nu naar die hangkast boven de bank en open de deurtjes. Klik op Iggy. Weer zal Nancy zeggen dat Iggy vastzit en je zoemt vanzelf in op zijn voetstuk. Pak het schuurpapier uit je inventory en klik ermee op de rand van het ronde deel van het voetstuk. Zoem uit en klik weer op Iggy. Iggy draait nu ook een kwartslag. Klik weer 3* op Iggy om hem weer met zijn komt naar je toe te zetten. Alle 4 de hondjes laten je nu weer hun komt zien.

Volgens Nancy's eigen aantekening in haar PDA denkt ze dat je door het op een bepaalde manier draaien van de 4 hondjes in het hangkastje boven de bank, een geheime deur zichtbaar kan maken. Maar hoe moet je nu deze 4 beeldjes verdraaien?

Hiervoor moeten we nu enige gegevens, die we nu kennen, met elkaar combineren. We gaan eerst even herhalen. Zoem 3* uit, draai je om en ga naar de klok. Zoem 2* in op de klok en klik dan op de wijzerplaat

Dus als de hondjes in de kast met hun rug naar je toe staan, dan zie je boven de hondjes in de klok steeds 2 Zwaantjes.

Terug naar de kast en klik weer op Vitus zodat deze weer met zijn komt naar je toe staat. Even resumeren nu. 

Je kunt dit nu ook voor Iggy, Lucy en Xander gaan doen maar de uitkomst is hetzelfde. Wel kom je er zo achter welk hondje in de klok Vitus, Iggy, Lucy en Xander is

Wat hebben we aan deze wetenschap. Wel, weet je nog dat gedicht, dat naast de keukendeur hangt? Laten we dat er nog eens bij nemen.

Leaves that appear on a fresh spring tree. Make my birth different from the other three

When swans drift by on shimmering blue. I'm the one who plays in the summer dew

When autumn's call brings out the deer. It is I who howls on mornings clear

And when winter comes and birds take flight. Lock me to sleep through the long, gray night

  • De 1e strofe van het gedicht heeft het over bladeren aan een Lente boom

  • De 2e strofe verteld over Zwanen en de Zomer

  • De 3e strofe verteld over Herten in de Herfst

  • en de 4e strofe over Vogels die weg trekken voor de Winter

Dus je ziet op de KLOK dus de 4 verschillende SEIZOENEN. 

Als je dus een Hondje in de kast steeds een kwartslag draait, dan zie je boven het hondje in de klok dus steeds een ANDER SEIZOEN. 

Nu moet je dus nog bepalen welk hondje bij welk seizoen hoort. Hoe moet je dat nu weer doen.

 Wel, Nancy heeft toch de GEBOORTEDATUMS gevonden van de 4 hondjes op de begraafplaats. Pak ook deze info er nu even bij

  • Vitus is geboren op 8-2-1824, dus in Januari = WINTER
  • Xander op 16-8-1923, dus in Augustus = ZOMER
  • Lucy op 4-4-1922, dus in April = LENTE
  • Iggy op 11-11-1919, dus in November = HERFST

DUS:

  • Vitus = WINTER = VOGELS =  dus in de kast moet VITUS naar LINKS kijken

  • Iggy = HERFST = HERTEN = dus in de kast moet Iggy naar VOREN kijken

  • Lucy = LENTE = BOOMPJES = dus in de kast moet Lucy naar RECHTS kijken

  • Xander = ZOMER = Zwaantjes = Dus Xander laat je zijn KONT zijn

Dus in de kast zet je Vitus naar Links, Iggy recht voor uit, Lucy naar rechts en Xander laat je staan. 

Zodra je Lucy goed hebt gezet hoor je "KLIK" en je draait dan vanzelf uit de kast en je ziet dan, in de trapmuur, dan de Geheime Deur open gaan.

Dus ga 1*vooruit, over de planken die je eerder op de vloer hebt gespijkerd, naar de deur. Klik dan op de houten deurknop, links naast het briefje. De deur gaat open. Ga 1*vooruit en je staat voor de, donkere, keldertrap. Nancy doet vanzelf de zaklamp aan. Die had je toch wel uit het keukenkastje gepakt? Ga 3*vooruit de keldertrap af en draai dan linksaf. Beweeg je zaklamp heen en weer. Je ziet een oude foto. De foto zit op de kelderdeur. Klik op de foto om erop in te zoemen. Op de foto zie je een vent en een vrouw staan voor een ouderwetse auto. Klik weer op de foto en Nancy plaatst de foto in haar inventory. Beweeg de zaklamp naar linksonder en klik dan op de deurknop om de deur te openen. Ga 1*vooruit door de deur en je staat in de kelder. Het is hier licht genoeg, dus berg de zaklamp op. Nancy is zuinig en je weet maar nooit hoe lang de batterijen het uithouden. Misschien heb je de zaklamp later nog nodig. Ga linksaf. Je kijkt dan naar de achtermuur. Links staat de verwarmingsketel en in het midden legt een hoopje zwarte steenkolen tegen de muur.

Ga 1*vooruit naar de muur. Je hoort......"Squeak......Squeak...". Bekijk de muur goed. Je ziet 2 houten balken. Kijk naar het stuk muur, rechts in de hoek, dus rechts van de rechter balk. Als je goed kijkt dan zie je daar een afwijkend vierkantje in de stenen muur. Als je je loep er op zit wordt je loep rood. Dus klikt op dit stukje vierkante stenen muur en je zoemt erop in. Klik er dan weer op. O...het is dus een deurtje en dit klapt nu open. Er komt een bruin papier tevoorschijn. Op dit papier zie je een aantal doorgehaalde notities. Het zijn datums. Elke datum is een dag waarop iets vreselijks is gebeurd. Klik op het briefje en nu wordt de SAFE zichtbaar.  Je hoort ook een geschuifel geluid en Nancy merkt op dat er misschien muizen zijn.. Zoem in op de grote knop, links op de safe. Het is dus een cijferslot. Rechts ervan zie je een kleinere knop en dan weer een iets grotere knop met een gaatje erin. Klik op deze laatste knop. Nancy zegt "het lijkt wel een klein gaatje".

Wel, de safe moet open gemaakt worden. Wellicht ligt er iets belangrijk in. Maar, helaas, je weet de combinatie niet, en ook heb je niets bij je waarmee je in dat gaatje kunt prikken. Dus dit moet later. Zoem 3* uit. De steen gaat vanzelf weer dicht. Draai je om en loop 2*vooruit door de kelder en je staat dan voor een stevige metalen deur. Klik op de deur en deze gaat open. 1*vooruit naar de trap. Op de onderste trede van de trap ligt, rechts, een papier. Klik hierop en het komt groot in je scherm te staan. "William Akers? Familie van Jeff Akers?" roept Nancy uit. Het is een krantenartikel uit de Philadelphia Gazette van 9 oktober 1927. Lees het door en je leert over William Akers, de vertrouweling van gangster Mickey Malone. Ook worden de hondjes van Malone in het artikel genoemd. Via de Omlaagpijl kun je het onderste deel steeds lezen. Heb je het doorgelezen, zoem dan uit. De krant verdwijnt weer op de trede, Je neemt dit dus niet mee. Ga 1*vooruit de trap op en klik dan op het kelderluik en het luik gaat open. Klik dan gewoon maar op de "lucht" en je staat buiten. Vanaf nu kun je gewoon via het kelderluik de kelder in, dus dat hoeft niet meer via de geheime deur.

Wel, wat nu? Nancy is dus best wel nieuwsgierig naar wat er eventueel in die kelder safe zit en ook wil ze Jeff Akers ondervragen. Verder moet ze nog de uitslag hebben van de watertest. Ook moet ze nog een camouflage pak hebben om de rest van de vogeltjes te kunnen fotograferen. Dus we gaan maar weer varen. Ga 2*rechts en dan 9*vooruit naar de motorboot. Start het ding en vaar naar Em's Emporium

Hoofdstuk 6:

Em's Emporium

Ga de winkel binnen en klik op Emily om te gaan babbelen.

Dus geen camouflage pak op dit moment. Nancy moet het ding dus verdienen door, voor Emily, een 12- tal insecten te gaan vangen met de doos die ze van Emily heeft gekregen. Hiervoor moet ze terug het bos in. Maar daar heeft ze nu echt werkelijk helemaal geen zin in. Ik ook niet, dus dat komt mooi uit. We gaan eerst maar eens kijken of Jeff Akers de uitslag van de watertest al heeft ontvangen. Dus verlaat de winkel en vaar naar:

Park Ranger Station:

Ga naar binnen en draai rechtsaf. Klik eerst even op het hondje dat, links van Akers, op de vloer ligt te pitten. Ga dan met Akers praten.

Goed, Nancy heeft dus aangeboden om wat klusjes voor Akers op te knappen. Stom, maar goed het is niet anders. Ze moet dus wat enveloppen gaan sorteren. Hoe moeilijk kan dat zijn. Geen haast hiermee, dus ga eerst maar even rondkijken.

Enige Info vergaren

Staande voor Akers draai je 2 klikken rechtsom. Je kijkt dan naar de "Park and Wildlife Information" hoek. Ga daar in 3*vooruit naar toe. Je kunt hier nu al die pamfletten doorlezen. Er is er echter maar één echt belangrijk en dat is het pamflet linksboven. Dit vertelt je over het "Hantavirus" dat wordt verspreid door de Deer Mouse. Het verteld je ook hoe je kunt voorkomen dat je besmet raakt met dit virus. Namelijk door het dragen van een gasmasker en rubberen handschoenen als je op plekken gaat rotzooien waar je die muizen tegen komt. Heb je geen muizen gehoord achter de KelderSafe? 

Heb je dit gelezen, zoem dan uit deze hoek en draai gewoon maar linksom tot je het zijkamertje inkijkt. Ga 3*vooruit dit zijkamertje binnen en draai dan links. Op de tafel staat hier een computer en een grote bruine doos. Zoem in op  het computerscherm. Klik op de Screenfoto om in het systeem te komen. Er zijn 4 hoofdrubrieken op deze computer, te weten:

Elke rubriek heeft weer een aantal subrubrieken waarin documenten staan die je allemaal kunt doorlezen.  In de hoofdrubriek: Health and Safety Tips" lees je nog even het "HANTAVIRUS" document door. Ook hier lees je dat je op plekken waar die DEER MOUSEN zitten beter een gasmasker en rubberen handschoenen kunt dragen om niet be4smet te raken met dit virus. Het enige echt belangrijke vindt je echter onder de rubriek "History of Moonlake". Dus klik op dit pictogram en dan op alle subrubrieken en lees de documenten door. Het belangrijkste vindt je in de subrubriek "Creation of Moon Lake" en dan in "Roman Numerals". Dit is een opfriscursus over Romeinse Cijfers. Leer ze even of schrijf het over. Je hebt deze kennis later nodig, dus:

I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500 en M = 1000

Je kunt ook nog even wat info lezen over de park ranger Jeff Akers. Heb je het allemaal doorgeworsteld, dan ga je via de Back knop helemaal terug naar het beginscherm en zoem je een paar keer uit. Klik dan op die grote bruine doos en open deze doos dan en klik op de inhoud

Enveloppen sorteren

De doos zit vol met gele enveloppen. Op elke envelop staat een JAARTAL. Maar die jaartallen zijn in ROMEINSE CIJFERS. Er zijn 3 rijen van elk 5 enveloppen, dus in totaal 20 enveloppen. Onder elke rij zie welke jaartallen er in die rij horen te staan. Nancy zal nog even zeggen dat de enveloppe met de vroegste datum helemaal links onderin moet komen te staan. Goed, Nancy moet dus de enveloppen nu gaan sorteren op opeenvolgende datum. Beginnende met het jaar 1900, dat is de MCM envelop. Je pakt een envelop op door er op te klikken en je klikt het vervolgens dan in het vakje waar je denkt dat deze envelop in hoort te staan. je krijgt dan de envelop vast die al in dat val staat. Als je alle enveloppen in het juiste vak hebt staan dan hoor je Nancy zeggen: "Now that they are all sorted I can do some reading". Beweeg dan je loep over de enveloppen en boven 3 van de enveloppen wordt je loep rood. Deze enveloppen kun je dus openen en dan de inhoud lezen. Deze 3 enveloppen zijn: In de 1920-1945 rij: MCMXLI en MCMXXXII en in de 1945.....rij: MCMXCVII. Klik op deze 3 enveloppen en lees goed de inhoud door.

Dus klik op de MCMXLI envelop. Deze komt in je scherm te staan. Open de envelop. Er komt een krantenartikel uit. Klik op de krant en lees het artikel door."Philadelphia Mobster Dies in Leavenworth" is de kop van het artikel. De datum boven het artikel is 13 februari 1941. In het artikel lees je dat GISTEREN, dus op 12 februari 1941, gangster Mickey Malone is overleden aan een leverkwaal in de Leavenworth gevangenis. Zoem een paar keer uit om deze envelop weer terug te leggen en open dan envelop MCMXXXII. Hierin zitten een aantal krantenartikelen. Lees ze allemaal door. Ze gaan allemaal over Mickey Malone. Heb je het doorgelezen, zoem dan weer een paar keer uit om de envelop terug in zijn vak te zetten en open dan envelop MCMXCVII. Hier komt een tijdschrift artikel uit en dit artikel gaat over Emily Griffen en over wat ze allemaal in 10 jaar tijd wel niet voor troep uit het meer heeft gevist. Helaas is dat "vissen" sinds kort verboden en Jeff Akers ziet er streng op toe dat het ook niet meer gebeurt, tenminste niet legaal. Berg ook deze envelop weer op en zoem dan uit de kist, sluit de kist en ga terug naar Jeff Akers.

Klik op Akers. "I finished putting all those envelopes in order". Akers is Nancy hiervoor dankbaar en als dank heeft hij wat voor Nancy. "Chances are itt isn't a paycheck". Nee, dat is het ook niet. Akers geeft Nancy een Button. Klik erop om het in je inventory te zetten, bedank Akers om het "gesprek" af te sluiten.

De Keldersafe openen

Hela, die button heeft een spelt. Zou je hiermee in dat gaatje op de keldersafe kunnen prikken? Laten we dat gelijk eens gaan uitproberen. Verlaat het Ranger Station, start je boot en vaar terug naar Sally's huis. Bij aankomst is het nacht. Tenminste in mijn spel was dat nu zo. Ik weet niet of dat altijd zo is. Het maakt ook niet uit. Loop 4*vooruit richting het huis en ga dan rechtsaf. Loop dan weer 4*vooruit (langs de waterpomp en de keukendeur) naar de hoek en draai dan 2*linksaf. Zoem in op het kelderluik en open het luik. Klik de Omlaagpijl en dan 2*vooruit de keldertrap af. Open de ijzeren deur en ga 3*vooruit door de kelder naar de achtermuur.

Zoem weer in op die vierkante muurtegel en klik er op om de tegel te openen. Weer zie je dat bruine briefje met daarop al die doorgestreepte datums. Bekijk deze datums nu nog eens wat nauwkeuriger. Vooral wat er steeds boven de datums staat geschreven. Al deze doorgestreepte datums zijn de datums van ONGELUKSDAGEN. Zouden die doorgestreepte datums vroegere cijfercombinaties voor de safe zijn geweest? Had Malone iets met Ongeluksdagen. Wat zou voor Malone een ongeluksdag zijn geweest? (Malone heeft natuurlijk de combinatie van de safe niet ingesteld, maar dat heeft William Akers gedaan NADAT Malone was gearresteerd. Je zult dit zo meteen wel lezen in Akers Journaal)

Laten we eens kijken in Nancy's PDA aantekeningen. Open de PDA en bekijk Nancy notities. Bovenin de lijst lees je: "Malone arrested January 29, 1939. 012932 was an "UNLUCKY" day, then for Malone" Zou dus 012932 de juiste combinatie zijn?

  • Klik het bruine briefje weg en zoem in op de safe. Je hoort weer dat geschuifel. 

  • Pak de Button uit je inventory en klik dit ding op die knop met het gaatje. "It looks like a tiny hole" hoor je Nancy weer zeggen. 

  • Klik weer met de Button op deze knop. "What's the combination" vraagt Nancy zich af.

  • Hou nu cursor aan de linkerzijde van de grote draaiknop, bij de pijl waar het cijfer 0 al voor staat. Je cursor wordt dan een draaipijl.

  • Wel, je moet nu steeds, één voor één, de cijfers: 012932 hier voor de pijl zetten en dan steeds, na elk cijfer, op die kleine knop, tussen de draaiknop en de gaatjesknop, klikken.

  • Nadat je het laatste cijfer hebt gehad en weer op die kleine knop hebt geklikt gaat, na enige seconden, de SAFE open.

WACHT BLIJF AF MET JE HANDEN UIT DE SAFE......Je ziet deer muizen in de safe. Ze schrikken en rennen weg. Er staat een BOEK in de safe. PAK NOG NIET DIT BOEK. Denk aan wat je hebt geleerd over DEER MOUSE en het HANTAVIRUS. Dus pak je Gasmasker/handschoenen uit je inventory en klik hiermee op het boek in de safe. Het boek komt in je scherm te staan. Het is William Akers  JOURNAAL. Klik er op om het te openen en lees nu echt ELKE PAGINA GOED DOOR.

Als je op de 1e pagina's komt roept Nancy "SPEAKEASY?". Lees deze eerste 2 pagina's even goed door. Hier het belangrijkste citaat van de eerste linker pagina: "Then he whispered to me to look under the Victorola in the SPEAKEASY at Moon Lake. He said I'd find a MAP to the GOLD he stole two years ago"

Hela....GOUD en een SCHATKAART? Lees verder. Op de volgende linkerpagina lees je dan dat William Akers deze schatkaart ook heeft gevonden maar dat hij er geen touw aan kan vastknopen. Niets op de kaart schijnt aan te geven waar Malone het gestolen goud heeft verborgen. Lees verder en je leert dat William Akers in Moon Lake is gaan wonen om naar het goud te zoeken. Op de laatste Rode pagina's leer je van de geboorte van William Akers zoon, JOE AKERS. Hela.....Joe Akers was toch de vader van Jeff Akers? Dus is William Akers de Grootvader van Jeff Akers? Waarom heeft Jeff dit dan ontkent?

Blader door en leed door de, nu, blauwe pagina's. Je leert de juiste route naar de begraafplaats. Maar deze route hebben we, lang geleden, zelf al vastgesteld met ons vingertje over de kaart heen. Blader verder en dan ligt er op een rechterpagina een stuk opgevouwen papier. Klik hierop en dit papier komt uitgevouwen in  je scherm te staan. Het is de SCHATKAART. "The Dogs will Lead the Way" hoor je Nancy zeggen.

Zoem uit om de kaart in je inventory te plaatsen. Wel dat was het. Blader nu helemaal terug door het journaal en klik dan op de kaft om het journaal te sluiten. Zoem dan uit, rechtsonder in je scherm. Het journaal verdwijnt weer de safe in. Sluit de safe en zoem 2*uit, draai je om en verlaat de kelder via de ijzeren deur en het kelderluik. Draai buiten 3*rechts en ga via de keukendeur naar binnen. Ga de trap op en schakel in het wisselscherm over naar de DAG.

Hoofdstuk 7

Wormpjes/Kevertjes/ Rupsjes zoeken

Nancy heeft dus de afgelopen nacht William Akers Journaal gevonden in de keldersafe en dit boekwerk goed doorgelezen. Vandaag zal ze proberen om 12 "glibber" beestjes voor Emily Griffen te vangen om dat camouflage pak te verdienen zodat ze daarna de laatste 3 vogels voor Red Knott kan gaan fotograferen. Dit wormpjes/kevertjes zoeken moet je zowel overdag als s'nachts doen. Ik zal het eerst even uitleggen. 

In het bosdoolhof liggen op diverse plekken stenen/afgevallen takken/omgevallen boomstammetjes langs de kant van de paden. Veelal op de kruispunten. Onder deze stenen/afgevallen takken/omgevallen boomstammetjes zul je dus dat ongedierte moeten zoeken. Je gaat dus dwalen door het bos en zoekt dus naar die stenen, afgevallen takken en omgevallen holle boomstammetjes. Zoem steeds in op deze dingen. Meestal moet je er 2* op inzoomen. 

Als er een insect onder zit dan hoor je, en zie je in je dialoogscherm,  "Scirp...Scirp....". Klik dan nog een keer op de steen/tak/boomstam om deze om te gooien en klik dan SNEL op het kruipende ongedierte dat er onder kruipt.  Het beestje komt dan vanzelf in de doos van Emily terecht.Soms moet je echt zeer snel wezen. Vooral met die lichtbruine wormen. 

In DAGTIJD zul je 5 beestjes in het bos vinden. Als je deze  5 stuks ongedierte in het bos hebt verzameld, zoek dan de ingang/uitgang op en ga het bos uit en ga dan naar het KELDERLUIK. Voor het kelderluik ligt de KOMPASSTEEN. Onder deze steen zul je nog 2 lekkere dikke wormen vinden. Je hebt dan 7 stuks in je doos verzameld. Ga dan het huis weer in en de trap op en schakel over naar de NACHT. 

In NACHTTIJD ga je weer het bos in en nu zoek je dus, onder de stenen, takken, boomstammen, naar GLOEIWORMEN. Op het eerste kruispunt vindt je onder een steen 1 gele gloeiworm. Ga dan richting de Begraafplaats. Onder stenen of de holle boomstam vindt je dan nog 2 gele gloeiwormen. Voor de ingang van de begraafplaats ligt ook een steen op de grond en hieronder vond je dan 2 kleine bruine nachtkevertjes.

Ik kan je echt niet verder helpen hiermee. Er is niet precies te zeggen onder welke steen/tak /stammetje je een insect zult vinden. Het is gewoon een kwestie van onder elke steen kijken. Dus je moet er 7 vinden in DAGTIJD en 5 gedurende de NACHT.

Goed het is nu dus DAG. Ga via de keukendeur naar buiten en dan de heuvel op en volg het pad naar de ingang van het doolhofbos en ga lekker dwalen door het bos. Laat geen steen en omgevallen tak en holle boomstam ongemoeid en verzamel zo 5 stuks ongedierte in je doos. Ga dan terug naar het huis en naar die KOMPASSTEEN voor het kelderluik en til deze steen op. Snel, klik op een wormpje en klik dan snel op de andere worm. Je hebt dan 7 stuks in je doos. Dus ga binnen de dag veranderen in de nacht in ga het bos weer in en verzamel nu 5 gloeibeestjes van onder de stenen. Heb je dan eindelijk 12 beestjes in je kistje zitten, zoek dan de uitgang van het bos op en ga naar huis en verander de NACHT in de DAG. Ga via de voordeur naar buiten en ga naar je boot, start het ding en vaar naar:

Em's Emporium:

Camouflage Pak

Ga Em's binnen en klik op Emily. Emily zal je even in de maling nemen over die ranger button. "Any word from Tucker what's-his-name? He hasn't been around to move that tree yet". Emily zal die Tucker nog eens bellen. "Do you know anything about the gold that Mickey Malone suposedly buried somewhere on his property?" Nee daar weet Emily niets van. "Guess I'll see you later".

Klik nu gelijk weer op Emily en als je nu de 12 beestjes in je kistje hebt dan vraagt Emily of je al het AAS hebt gevangen, zeg "Got 'em right here" of de andere optie en nu krijgt Nancy dan de zo broodnodige camouflage spullen van Emily. Sluit af en ga terug naar je boot en vaar naar:

Het Moon Lake Park Ranger Station:

Ga naar binnen en ga met Jeff Akers praten. Akers verwelkomt Nancy met de mededeling dat hij info heeft over die vrouw op de foto

Klik gelijk weer op Jeff Akers. Hij bied Nancy dan zijn verontschuldigen aan en zegt dat ie bereid is verdere vragen te beantwoorden. Stel hem dan nog de ene vraag over Malone's verborgen goudvoorraad. Hij denkt echter dat er helemaal geen goud is. Sluit af en ga naar buiten en vaar terug naar:

Sally's huis:

Vogeltjes kieken deel 2:

Bij aankomst ga je weer 4*vooruit richting het huis, dan rechtsaf en dan 3*vooruit. Rechtsaf en klim de heuvel op en volg het pad naar de ingang van het bos. Goed, we gaan het bos weer in. Je moet nu in het bos dus de twee resterende vogels gaan fotograferen. Dat zijn de "Northern Cardinal"en de "Western Tanager". Open je plattegrond. De "Northern Cardinal" vindt je op de plek waar "Red Bird" staat, boven het Kompas Kruis,

en de gele "Western Tanager" op één van de plekken waar "Yellow Bird" staat. Ben even vergeten welke plek, maar niet die bij de begraafplaats

Dus zoek deze twee vogels op en als je bij de vogel bent dan klik je in je inventory op de Camera/ Camouflagepak combinatie en dan met je camera op de vogel.  Als je van deze beide vogels de foto hebt gemaakt, moet je nog 1 vogel zien te vinden, de "Red Tailed Hawk" namelijk. Ik heb je al een paar keer gezegd dat je deze vogel NIET in het bos zult vinden. Dus je kunt voor mijn part tot in de eeuwigheid door het bos blijven dwalen als je me niet gelooft.  Als je de 2 vogels hebt gefotografeerd dan ga je het bos uit en naar Sally's huis. Ga naar binnen en verander de DAG in de NACHT. In de NACHT ga je door de voordeur naar buiten en zoek je Red Knott op in zijn observatieboom.

De Havik en de Brand:

Praat met Red Knott in zijn boom: Hij vraagt weer of je de vogeltjes hebt gefotografeerd.

Klim weer uit de boom en volg het pad terug naar het huis en ga naar binnen. Ga de trap op en verander de Nacht weer in de DAG. Ga dan via de voordeur naar buiten en loop 5*Vooruit richting de bootsteiger. Draai dan naar RECHTS en…….je staat nu voor een grote dikke boomstronk. Nancy zegt dat dit dus de boom is waar Red Knott het over had, maar er is geen Havik te bekennen. Dan hoor je het geluid van een HAVIK en vanzelf draai je dan om en kijk je naar het huis. Links op het dak, dus links van de boom, zit de HAVIK. SAVE GAME HIER.

Pak de camera uit je inventory en klik ermee op het linkerdeel van het dak en Nancy neemt de foto van de Red-tailed Hawk.

Je ziet nu dat je alle 6 de foto's hebt genomen en je ziet dat die Havik bovenop een LUIDSPREKER zit. Zoem uit en je hoort Nancy iets zeggen over die luidspreker. 

Je ziet dan de Havik weer en dan zie je door de lens van de camera de luidspreker en dan………………

wordt Nancy NEERGESLAGEN !!!!!

Nancy komt bij in de schuur en haar handen en voeten zijn geboeid. Er is BRAND in de schuur. Nu gaat het eventjes vanzelf. We zien Nancy's geboeide handen en voeten en dan zegt Nancy dat ze haar handen niet kan gebruiken maar wel dat ze nog met haar geboeide voeten kan schoppen. Ze wil die ZEIS omschoppen, maar hoe. DE ZEIS hangt vast met een touw aan de muur.

Goed je moet nu een beetje snel wezen.

Je kijkt naar de stellingskast. Rechts hangt die ZEIS en in de kast staat die KABOUTER. Bovenop de stellingkast ligt, links, een BLIKJE. Links van de stellingskast staat een KRIK op de vloer en verder naar links zie je een SCHOFFEL en een hark staan. Bovenop de steel van de schoffel hangt een OUDE LAP. Verder naar links hangt er een PLANK en op deze plank is er nu het begin van de BRAND. Onder deze plank staat de HOGE DRUK SPUIT.

DOE NU SNEL HET VOLGENDE ACHTERELKAAR:

  1. Klik op de KABOUTER. 
    De Kabouter valt dan boven op de KRIK.
  2. Klik op de SCHOFFEL. 
    De Schoffel en de hark vallen naar links en tegen die plank aan.
  3. Klik nu een keer of 3 op de hendel van de HOGEDRUK SPUIT. 
    Hierdoor vat die OUDELAP vlam.
  4. Klik weer op de SCHOFFEL.
    DE schoffel en de hark met de nu brandende doek vallen terug 
    tegen de linkerkant van de stellingskast. 
    En het BLIKJE OP DE KAST VAT NU VLAM
  5. Klik 2 keer achterelkaar op de KRIK. 
    De linkerkant van de kast komt nu omhoog en het 
    brandende blikje rolt naar rechts en brand het touw van de ZEIS door

Nancy bevrijd zichzelf nu met behulp van de zeis en rent naar buiten. De schuur brand en Nancy moet het vuur doven. Snel, draai je om en ga rechtsaf en dan 4*vooruit richting het huis, rechtsaf, 1*vooruit naar de waterpomp. Zoem in op de pomp en kijk omlaag en pak de emmer met water op. Kijk omhoog, en draai 2*links en ren terug over het pad naar de schuur en gebruik de emmer met water op de brandhaard om het vuur te doven.

Als je voorheen NIET al een emmer met water had klaarstaan ( in hoofdstuk 2, op weg naar de begraafplaats, heb ik je vertelt dat je dat moest doen) dan moet je bij de pomp dus eerst water tappen. Dit betekent dan dat je dan niet op tijd terug bij de schuur bent om de brand met 1 emmer water te doven. Er zullen dan 2 of misschien al wel 3 brandhaarden zijn. Je zult dan snel terug moeten naar de waterpomp om weer een emmer water te gaan te halen om de volgende brandplek te doven.

Nadat je de brand gedoofd hebt verschijnt Red Knox. Hij heeft je wat te vertellen en vraagt of je hem wilt komen opzoeken in de zijn boom. Dan ben je binnen en voert vanzelf een telefoon gesprek met Sally over de brand. Dit gesprek gaat vanzelf en als het is afgelopen ben je dus ingezoomd op de telefoon.

Weet je wat, je kan eigenlijk gelijk wel even Vivian Whitmore gaan opbellen.

Hoofdstuk 8

Vivian Whitmore's sleutel krijgen

Na Nancy's geslaagde ontsnapping uit de brandende schuur en het telefoongesprek met Sally kun je wel gelijk even Vivian Whitemore opbellen. Dus toets haar telefoon nummer in en je krijgt haar aan de lijn.

Het eerste stuk van dit telefoongesprek gaat weer vanzelf. Ga dan verder met:

Zoem uit de telefoon en ga via de voordeur naar buiten en ga dan naar de boot. Vaar als een speer naar Jeff Akers in het Park Ranger Station en klik op Jeff. Vraag hem:

Sluit het gesprekje af en vaar terug naar Sally's huis. Ga naar binnen en de trap op en verander nu de Dag in de NACHT. Ga dan via de voordeur naar buiten en ga naar Red Knott die weer bovenin zijn boom zit.

Red verontschuldigd zich nu tegenover Nancy. Hij zegt dat hij haar "op het verkeerde been" heeft gezet over die haviken. Dat komt omdat zijn vogelkaart al heel oud is. Hij wil zijn camera terug zodat ie zelf wel de resterende foto's kan maken.

Klim uit de boom en keer terug naar Sally's huis. Ga naar binnen. Goed, wat nu te doen.

Wel, je hebt die foto afgegeven bij Jeff Akers en nu dient er gewacht te worden tot je Vivian's sleutel kan ophalen bij Jeff Akers. De PTT is in de States al net zo "vlug" als hier bij ons, dus er geen enige dagen overheen voor dat Jeff Akers die sleutel zal ontvangen. Wat je nu dus moet doen is om een paar maal achterelkaar de Nacht te veranderen in de Dag zodat er 2 dagen en 2 nachten voorbij zijn gegaan.

De weg naar de Speakeasy 1e keer

Nadat je dus een keer of twee hebt gewisseld van dag naar nacht en van nacht naar dag, vaar je naar Jeff Akers in het Park Ranger Station. Klik op Jeff Akers en hij vertelt je dan dat er een pakketje voor je is bezorgt. Klik dan op de gele envelop en Vivian's sleuteltje komt eruit. Klik op het sleuteltje om het in je inventory te stoppen. Bedank Akers en vaar terug naar het huisje van Sally.

Zoek de ingang van het doolhofbos op en volg de route door het boa naar de begraafplaats. Onmiddellijk als je door het hek de begraafplaats bent opgegaan zoem je in op de 1e grafsteen links. Dit is dus de grafzerk van WALDO MATHIAS. Klik dan op de steen op WALDO's naam en je bent ingezoomd op de bovenste helft van de steen. Boven de L van WALDO zie je een cirkeltje. Dat is het slot. Klik met het sleuteltje van Vivian op dit cirkeltje. Je hoort "Click" maar verder gebeurd er niets. Beweeg je Loepje over de letters van WALDO. Je kunt dus op elke letter klikken. Hierdoor draaien er steeds een paar van de letters om. Elke letter laat weer een ander stel letters omdraaien. Je moet dus blijkbaar de naam WALDO veranderen in een andere naam. Maar welke? Zorg dat er weer WALDO staat en zoem dan een paar keer uit.

Tja….welke naam zou het moeten zijn? Misschien weet die Vivian Whitemore het? Dus terug door het bos naar huis en bel Vivian Whitemore weer op. Het eerste deel van dit telefoongesprek gaat weer vanzelf maar is niet met Vivian maar met ene Eustacia. Dan neemt Vivian het over. Vraag haar:

Wel, terug naar de begraafplaats dus. Zoem weer 2*in op de WALDO steen en gebruik het sleuteltje weer op het slot. 

Weer hoor je de "Click". Goed, nu moet je dus de naam Waldo veranderen in BALDO.

Als je het spel op JUNIOR level speelt is de oplossing hiervoor anders dan op SENIOR level. Deze walkthrough gaat ervan uit dat je op SENIOR level speelt, dus ik geef hier alleen de oplossing voor SENIOR level. Dit is dus niet de oplossing voor JUNIOR level.

Het is hier beneden pikkedonker, dus pak je zaklantaren tevoorschijn en ga dan 3*vooruit en……..Je zaklantaren dooft uit. De batterijen zijn leeg. BLIJF STILSTAAN, GA NIET VERDER VOORUIT. Het is echt pikkedonker en zonder werkende zaklamp kun je niet verder. DRAAI JE OM (draaipijl) en klik dan 3* achter elkaar de VOORUITPIJL om terug te gaan. Je ziet nikst. Na de 3e keer vooruit klik je de LINKSAFPIJL om naar de linkermuur te kijken. Je scherm is echt pikzwart en je ziet niets. Beweeg nu je loepcursor, langzaam en voorzichtig, over je pikzwarte scherm. Ergens, net boven het midden van je scherm, zal je loep dan ROOD worden ten teken dat je op een "Hotspot" zit. Klik dan en je haalt de hendel over waarmee die grafsteen weer open gaat. Je ziet de trap weer, dus klim via de trap naar buiten. Zoem uit. De toegang sluit zich vanzelf weer.

Wel, je hebt dus nieuwe batterijen nodig, dus weer terug door het bos en naar je boot en vaar naar:

Em's Emporium.

Ga naar binnen en klik op Emily Griffin: Vraag Emily: "I need flashlight batteries. Do you carry them?" O…zeker wel. Maar Nancy moet er wel wat voor doen. Ze moet de "six-packs" Combo Cola blikjes in de vrieskist gaan sorteren. "I could probably do that".

Nu geeft Emily je een kaart waarop je ziet hoe ze het wil hebben. Klik op de kaart en het verdwijnt je inventory in en je bent gelijk uit het gesprek. Draai je 7 klikken linksom en je ziet dan de grote lange vrieskist staan. Zoem in op de vrieskist en de inhoud komt nu in je scherm te staan

Je ziet nu dus een scherm met 20 vierkantjes. Elk vierkantje bevat 6 blikjes Como Cola in diverse kleuren. Je moet dit scherm nu dus zo veranderen dat het precies lijkt zoals op dat kaartje dat je van Emily hebt gekregen. Dit kaartje kun je altijd te voorschijn halen om te zien waar welk vierkante moet komen. Je kunt de vierkantjes onderling verwisselen door op een vierkantje te klikken en het dan op een andere te klikken. En je kunt de vierkantjes draaien via de draaipijlcursor. Het is niet echt moeilijk. Gewoon steeds even op Emily's voorbeeldkaart kijken om te zien hoe de kleuren moeten staan en waar. Als je het goed hebt en dus klaar bent dan meld Nancy dit.

Zoem dan uit het scherm en draai je om naar Emily en klik op haar en zeg haar dat je klaar bent. Je krijgt dan de batterijen. Klik erop en Nancy zet ze in haar zaklamp. Klik dan op de zaklamp om deze terug in je inventory te plaatsen. Verlaat de winkel en vaar terug naar

Sally's

Bij aankomst verandert de dag vanzelf in de Nacht. Ga naar de begraafplaats en zoem daar weer 2*in op Waldo's grafzerk, gebruik Vivian's sleuteltje weer op het slot en verander weer Waldo in Baldo en daal 3*vooruit omlaag via de trap. Pak de zaklamp uit je inventory.

Hoofdstuk 9

Weg naar de Speakeasy 2e keer

Je hebt dus voor de 2e keer WALDO's grafsteen geopend en bent 3*voorut de trap omlaag gegaan. Het is weer pikkedonker dus pak je zaklamp en deze is nu je cursor. Save Game.

Ga dan 6*voorut door de traptunnel omlaag en je komt bij een plank. Ga 1*vooruit over deze plank en STOP. Beweeg je lamp nu heen en weer over het scherm. Rechts is een smalle doorgang, maar daar ga je niet in. Ga links verder door de brede tunnel en wel 11*vooruit. Na 11*vooruit hoor je Nancy "Uh-Oh" zeggen. STOP en beweeg weer je lamp heen en weer. Er is hier een linker en een rechter tunnel. Ga de rechter tunnel in en volg deze 14*vooruit en dan rechtsaf en nog 4*vooruit en je staat voor een IJZEREN DEUR. Klik met je zaklamp op de deurhendel en de deur gaat open. Ga 1*vooruit door de deuropening en STOP. Je bent in de:

Speakeasy

Blijf even staan. Ik zal het eerst even gaan uitleggen.

Deze eerste ruimte van de Speakeasy is de SPEELKAMER. Rechts is de bar. Aan elk van de 4 muren van deze ruimte hangt een groot schilderij van één van Malone's honden. Achter de bar hangt IGGY, aan de lange muur recht voor je hangt XANDER aan de muur waar de deur in is waar door je net bent binnen gekomen hangt VITUS en aan de muur tegenover de bar hangt Lucy. Wat je nu eerst moet doen is al deze 4 schilderijen gaan bekijken. Elke hond is geportretteerd op de favoriete plek van de hond en Nancy zal dan de plekken voor Lucy en Vitus op de kaart van William Akers markeren. De plek van IGGY staat al op deze kaart aangegeven. Dat is de rode I en dat is bij de voordeur van het Malone huis. XANDER komt nu echter nog niet op de kaart te staan. Zoem ook steeds in op de honden en je merkt dan op dat elke hond een andere kleur halsband om heeft. Nancy zal hiervan een aantekening in haar PDA maken.

Goed ik zal je even helpen om die 4 schilderijen te vinden.

Laten we nu eerst even Nancy's notities bekijken. Open de PDA en open dan Nancy's aantekeningen.

Wel, dat zijn toch waardevolle tips. Berg de PDA weer op en ga nu 3*vooruit en je staat bovenaan die trap voor die dubbele deur. Klik op de balk die de deuren afsluit om deze balk te verwijderen en klik dan op de deuren om ze te openen. O…een muur. Klik op de muur en deze gaat open en……Je kijkt Sally's KELDER in. Wel, dit is dus de rechtstreekse toegang tot de speakeasy via Sally's kelder. Je hoeft dus nu niet meer via de tunnels en het bos te gaan maar kunt nu rechtstreeks vanuit de Speakeasy Sally's huis in en andersom.

Dit doe je nu niet, dus klik 2* aan de linkerkant van je scherm om de muur en de dubbele deuren weer te sluiten en draai je dan om en ga 2*vooruit richting de bar. Draai dan 4 klikken linksom en je kijkt naar de biljarttafel die achter de roulette tafel staat. Klik Vooruit en je ziet de Roulette tafel. Zoem in op het Roulette wiel. Klim dan op het midden van de gele "spaken" en er komt een rood knopje te voorschijn. Klik op dit knopje en hiermee heb je dan die Tapkranen ontsloten

Zoem 2*uit en draai je terug om naar de bar en ga 1*vooruit naar de bar. Draai rechtsaf en 1*vooruit, linksaf en 2*vooruit en weer links en je staat weer voor de Tapkranen. !*vooruit om er weer op in te zoemen. Onder de 4 kranen zie je 4 letters staan SODA en ook zie je onder elke kraan een 0 en een Rode Knop.

Save game even en probeer het dan eerst even uit door op de meest linkse kraan 1* te klikken. De 0 verandert in een 1. Klik dan op de Rode Knop onder deze kraan en de S verandert in een L. Dus als je op een kraan klikt en dan op de rode knop onder dezelfde kraan dan verandert de letter die bij deze kraan hoort. Laat je save game weer in zodat je weer het SODA woord ziet staan onder de kranen. Wat moet er nu gebeuren. Je moet dus het SODA woord veranderen in 4 andere letters en als je dat goed doet dan zal er een nieuwe geheime passage open gaan. Maar wat zijn dan die 4 nieuwe letters? Kijk even in de PDA. Nancy heeft daar wel een idee van. Volgens Nancy moeten het de 4 beginletters van de 4 Honden zijn. Dus L, I, V, X. Maar ze weet echter niet in welke volgorde.

Ik heb hierover ook nergens een aanwijzing kunnen vinden, dus ik heb het maar op goed geluk een aantal keren geprobeerd en uiteindelijk had ik de juiste oplossing. Hier is het. Denk er om dat de uitgangspositie het SODA woord moet zijn.

Nummer de 4 kranen nu eerst, van links naar rechts, als 1, 2, 3 en 4. Klik dan 3 keer op kraan 1 en telkens als je op de kraan hebt geklikt klik je op de rode knop onder de kraan. Na 3 keer klikken staat er bij kraan 1 de X (Xander). Wel, doe dit ook zo voor de kranen 2, 3 en 4. Dus telkens 3 keer op de kranen klikken en na elke klik op de kranen op de rode knop klikken en uiteindelijk staat er dan, van links naar rechts: X, V, I, L en je ziet dan de Geheime passage open gaan en je bent gelijk uit de kranenpuzzel gezoemd.

Draai links en ga 3*vooruit naar de muur. Je bent dan ingezoomd op een foto met daarop 2 hondjes, links naast de lamp. Klik op de foto om er helemaal op in te zoemen. De foto staat dan groot in je scherm Op de foto zie je de voordeur van het Malone huis met 2 honden. Klik in de foto op de deur en…..de geheime deur naar de tunnels gaat open. Pak je zaklamp uit je inventory en ga nu 10*vooruit door de tunnel en draai dan naar rechts. Je staat nu voor de nieuwe geheime gang die je daarnet via de tapkranen hebt geopend. Ga 1*vooruit deze nieuwe gang in en stop dan. Berg eerst je zaklamp maar op want deze gang is goed verlicht.

Ik zal het eerst weer even uitleggen. Aan de rechtermuur van deze gang hangen, achter elkaar 8 mozaïeken. 4 van deze mozaïeken zijn de afbeeldingen van de 4 Malone honden en tussen elke hond in hangt dan een kaartmozaïek van het meer. Elke kaart laat weer een ander deel van het meer zien.

Wel, van de 4 Mozaïekkaarten hier in de gang is dus de Lucy kaartmozaïek bijna gelijk aan de William Akers kaart in je inventory. Loop dus 2*vooruit terug door de gang en zoem weer 2*in op de Lucykaartmozaiek aan de muur (nu dus links).

Zoals je al eerder had gezien heeft deze Mozaïek een raster van 72 kleine vierkantjes. Je kunt elk vierkantje indrukken. Haal de William Akers kaart nu weer uit je inventory. Dit is dus precies dezelfde kaart als de Lucykaart en hierop heeft Nancy dus de plaatsen voor de 4 Malone honden gezet. Ook deze kaart is verdeeld in 72 vierkantjes. Nummer die vierkantjes, van linksboven naar rechtsonder, als 1 t/m 72 en noteer dan op welk vierkantje de hondennamen staan. Dat is dus op: no 7 = Lucy, op no 35 = Vitus, op no 45 = Iggy en op no 55 = Xander. Berg de William kaart op en in je scherm staat dan weer de Lucykaart. Nummer hierop ook de vierkantjes, van linksboven naar rechtsonder, als 1 t/m 72 en klik dan dus op de vierkantjes waar de honden staan op de William kaart, dus klik op vierkantjes: 7; 35; 45; 55 en......

dit stuk muur klapt open en je hebt de nieuwe geheime gang geopend. "That doesn't sound good" hoor je Nancy zeggen.

Ga dus 10*vooruit door deze nieuwe tunnel en je staat dan voor een metalen deur. Er zit een sleutelgat in deze deur en de deur zit op slot. Je hebt er geen sleutel voor. Draai je om en loop terug door de gang en klik dan op de "hendel" om de geheime muurdeur weer te openen. Ga 1*vooruit en draai rechts. Je staat dus weer in die mozaïek gang. Volg deze 5*vooruit en voorbij de Xander mozaïeken kom je bij een splitsing in deze gang. De linkergang loopt dood dus volg de rechter gang 11*vooruit en je komt in een grot. Ga nog 2*vooruit tot het water en draai dan links en ga 1*vooruit en draai weer links en……de Hondenkennel en hierin zie je dus 4, zeer levendige, "ghost dogs". Aai het hondje even zijn bolletje en je zoemt vanzelf uit. Ga verder 3*vooruit en draai links en bekijk even de spullen op deze tafel die tegen die hondenkennel aan staat. Er staan een aantal pakken hondenvoer op en er ligt een Tube "Lichtgevende tandpasta" op. Ook vindt je een Honden Fluit apparaatje. Bekijk deze spullen even en ga dan rechts en 2*vooruit naar dat kleine werktafeltje tegen de muur van de grot.

Ook hier kun je op een aantal items klikken om ze nader te bekijken. Dat zijn de set luidsprekers, een set hondenriemen, een Paarse Agenda welke je even doorleest en twee tijdschriften. In die agenda staan allemaal aantekeningen gemaakt door degene die op zoek is naar Malone's verborgen goud. Je leest over de aankomst van Sally en ook over Nancy Drew en je leest over de frustraties van deze "goudzoeker" met Malone's puzzels. Maar het belangrijkste op deze tafel is natuurlijk die sleutel. Pak deze sleutel en plaats hem in je inventory.

Zoem uit en draai je om en loop 5*vooruit, dan rechts en ga 19*vooruit terug door de tunnels en zoem dan weer 2* in op de Lucykaart aan de muur en druk weer op de juiste 4 vierkantjes, 7, 35, 45, 55, om de geheime toegang te openen en volg deze gang weer naar achteren naar de Metalen deur. Gebruik de sleutel op het slot en de deur gaat nu open. Ga 1*vooruit. Je bent nu in de

BRONKAMER

Die grote ronde "ketel", recht voor je, is dus het grote waterreservoir waar Sally's drinkwater in zit. Draai je gelijk om zodat je terug naar de deur kijkt. Linksonder in je scherm licht een draaiwiel op de vloer. Zoem er op in en klik er dan op om dit wiel in je inventory te plaatsen. Zoem uit en draai je om en ga 1*vooruit en je staat dan met je neus vlakvoor het Draaiwiel van het ronde waterreservoir. Klik op het draaiwiel en……het Reservoir gaat open en……Nancy Drew sterft de VERDRINKINGSDOOD.

Goed, dat moest dus niet. Klik op de "SECOND CHANCE" optie en je staat weer voor het waterreservoir.

Nancy moet het reservoir in, maar eerst moet het water eruit worden gepompt. Draai rechts. Je ziet nu een aantal pijpen met 3 draaiwielen. Mik je vooruit pijl op het meest rechter wiel en klik 1*vooruit en je bent dus bij dat meest rechterwiel. Links van dit wiel zie je een lege as. Daarop hoort dus ook een wiel te zitten. Plaats hierop dus het wiel dat je zojuist van de vloer hebt geraapt. Probeer dit wiel dan te draaien via je draaipijl cursor. Het wiel draait wel, maar er gebeurt niets. Mik nu je Vooruit pijl op de ruimte tussen deze beide wielen in en klik 1*vooruit. Je kijkt nu dan bovenop beide assen achter de twee wielen. Links is de as waarop je zonet dat ene wiel hebt gezet. Er zit een gaatje in deze as. Pak je schroevendraaier uit je inventoy en klik deze nu IN dit gaatje.

Zoem dan 2*uit. Je ziet nu alle 4 de wielen. Ga nu 1*vooruit naar het meest linker wiel en draai aan dit wiel met je draaipijlcursor. Zoem dan weer uit en ga dan weer vooruit naar de twee rechter wielen. Klik nu weer met je draaipijl op het wiel dat jij op de as hebt geplaatst en nu draait dit wiel wel goed en hoor je water weg stromen. Klik dan met je draaipijl op het rechter wiel om ook dit wiel te draaien en.....Je ziet de Watermeter en hierop zie je het waterpeil omhoog gaan. De bron is nu vol. Ga weer 1*vooruit, tussen beide wielen in, en pak je schroevendraaier terug, zoem uit en klik weer op het wiel dat jij geplaatst hebt (het linker wieltje dus) en je pakt het terug van de as. Klik het wiel weer in je inventoy. Zoem uit en draai links en je staat weer voor het draaiwiel van het waterreservoir. "I'm this close to finding the gold, I just know it" zegt Nancy.

SAVE GAME NU

FINALE

Klik op het draaiwiel en klik dan op de hendel, links van het draaiwiel. De Deur van het reservoir gaat nu weer open maar nu komt er dus geen water uit. Ga 2*vooruit naar binnen en klik dan de Omlaagpijl. Een ijzeren ladder gaat omlaag. Daal deze in 6 klikken af naar beneden en beneden draai je 3 klikken linksom, of rechtsom. Je ziet een klein paneel in de ijzeren want. Deze want is dus een deur. Rechts van het paneeltje zie je de deurhendel. Zoem in op het paneel. Wel, het is dus een puzzel. Het paneel bestaat uit 4 vakken en elk vak heeft een andere kleur en elk vak heeft 2 cijfer vierkantjes waar je op kunt klikken. Laat het allemaal nu zo staan zoals het nu staat. De kleuren van de 4 vakken zijn dus, van links naar rechts, Groen, Rood, Blauw en Geel. Denk nu terug aan die 4 schilderijen van de 4 Malone honden in de Speakeasy. Je zag daarop dat elke hond een andere kleur steen in zijn halsband droeg.

  • Lucy = Groen, Xander = Rood, Vitus = Blauw en Iggy = Geel.
  • Dus het Groene vak = Lucy, het Rode vak = Xander, het Blauwe vak = Vitus en het Gele vak = Iggy.
  • Op elk vak moet je die cijfers veranderen.
  • Als je de eerste letter van elke honden naam neemt en deze letters dan ziet als ROMEINSE CIJFERS dan kom je dus tot:

L = 50, X = 10, V = 5 en I = 1

  • Je moet dus Lucy op 50 zetten, Xander 0- 10, Vitus op 5 en Iggy op 1.
  • Maar dat gaat niet zomaar omdat je als je op het ene cijfertje klikt, je een aantal andere cijfers ook weer verdraaid. Hoe los je dit op:
  • Nummer de cijfervakjes, van links naar rechts, als 1 t/m 8 en klik dan:

 

  • 3 keer op vakje 2
  • 1 keer op vakje 3
  • 1 keer op vakje 5
  • 5 keer op vakje 6

Als je dit goed hebt gedaan dan staat in elk vak het juiste cijfer en zoem je vanzelf in op die deurhendel. Er steekt nu een stuk pijp uit. Plaats hierop het wiel uit je inventory en draai dan aan dit wiel. De deur gaat open. SAVE GAME. Ga 2*vooruit en bemerk ondertussen het ronde rooster in vloer op. Nancy staat nu voor Malone's goudschat. Bekijk het maar even en draai je dan om en ga 1* vooruit terug naar de ijzeren ladder. Kijk omhoog en……O….Emily en ze heeft een groot bot in haar hand.

Emily is dus de schurk en ze komt de ladder af.

Je moet nu alles verder snel achter elkaar doen en je mag niet aarzelen want Emily komt naar beneden en zal Nancy met het been op haar hersens rammen als e niet snel genoeg bent.

EINDE

2003: Walkthrough door: Louis Koot