Cleopatra A Queens Destiny

2007: Walkthrough door: Louis Koot

De Game Opties

  • Als je de game opstart dan wordt je begroet door Cleopatra in de Ontvangsthal.  Telkens als je de game start kom je eerst hier terecht.
  • In de Ontvangsthal bevinden zich de Gameopties en hier is ook waar je een Nieuw Game kunt starten en kunt Saven en Loaden en de game kunt afsluiten.
  • Je cursor is een Scarabee.
  • Aan de overkant van de zaal zie je een poort.
  • Links naast de poort staat een klein kastje.
  • Rechts van de poort zie je 2 dikke ronde zuilen.
  • Tegen één van die twee zuilen staat een Luit en voor de 2e zuil staat een laag tafeltje.
  • Wel....het kastje, dat links naast de poort staat, is waar je een Nieuw Spel moet beginnen en waar je een Gesaved Spel weer kunt inladen.
  • De 2 zuilen, rechts van de poort, is de plek waar je de Game Opties kunt instellen.

  • Ga vooruit naar de 2 zuilen. Je beland dan bij de linker zuil waar de Luit tegenaan staat.
  • Rechts van de Luit staat een metalen Bol. Je krijgt de tandwielcursor op het onderste deel van de ronde zuil.

  • Door met de tandwielcursor op de zuil te klikken draai je de zuil rond. Telkens verschijnt er dan een Geluidsoptie.
  • Je kunt dan de sterkte van het geluid instellen door de schuif, die op de luit zit, omhoog of omlaag te bewegen.
  • Door met je tandwielcursor op de metalen bol te klikken kun je de rotatiesnelheid sneller of langzamer instellen. De instelling die je kiest bepaald in de game hoe snel je dan in het rond kunt draaien.
  • Via de toorts, die tussen de Metalen Bol en het tafeltje staat, kun je de Helderheid instellen
  • Op het tafeltje liggen 2 perkamenten. Via het linker perkament kun je ondertitels in de game instellen. Via het rechter perkament kun je instellen of je Hints krijgt in de game.

Kies een Profiel Beeldje en een Sterrenbeeld en begin een Nieuw Game:

Ok...als je in de Opties alles naar je eigen tevredenheid hebt ingesteld dan draai je om naar de "Play" poort. Ga vooruit naar de poort. Je staat nu voor het kastje.

  • Er staan 5 Goden beeldjes op het kastje. Dit zijn je Profiel Beeldjes. Van links naar rechts zijn dit: Anubis, Horus, Khnoum, Pharaoh en Baset. Je moet nu een Profiel kiezen. Dat doe je dus door op één van deze 5 beeldjes te klikken.
  • Op de muur, boven het kastje, verschijnen dan Sterrenbeelden: Pisces, Aries, Taurus, Gemini, Cancer, Leo, Virgo, Libra, Scorpio, Sagittarius, Capricorn en Aquarius.
  • Je moet nu één van deze sterrenbeelden kiezen.

De keuze van het Sterrenbeeld:

  • Het Sterrenbeeld dat je kiest bepaald de moeilijkheidsgraad van de game. 
  • Het Sterrenbeeld dat je kiest bepaald of je veel of weinig ONGELUK zult hebben in de game
  • Kies je een sterrenbeeld dat je veel ONGELUK geeft in de game dan zul je extra items moeten vinden en extra dingen moeten doen in sommige puzzels in de game.
  • Je hebt echter altijd in de game Geluksmomenten en Pechmomenten. 
  • Het sterrenbeeld dat jij kiest bepaald of je veel of weinig Pechmomenten of Geluksmomenten zult krijgen. 
  • In de game herken je PECHMOMENTEN doordat het dan even gaat regenen als je iets moet doen. 
  • In Pechmomenten moet je dan extra items vinden en/of extra dingen doen om een puzzel op te lossen. 

Ik speel de game met Profiel Anubis en dan  met het Sterrenbeeld Aries en hierop is dan ook mijn Walkthrough gebaseerd. Hierdoor heb ik bijna alleen maar PECHMOMENTEN in de game. .Mijn Walkthrough is hier dan ook volledig op gemaakt. 

  • Kies jij een ander Profielbeeldje en een ander Sterrenbeeld dan zul je minder PECHMOMENTEN krijgen en zul je bepaalde items die ik wel nodig heb niet vinden in de game. 
  • Je vindt die items dan niet omdat je ze niet nodig hebt omdat je dan bepaalde dingen in de game niet hoeft te  doen, die ik als Pechvogel wel moet doen
  • In het grote inventory scherm zie je , op de linkerpilaar, het teken van het Sterrenbeeld dat jij gekozen hebt. Als je daar met je cursor op gaat staan dan vertelt Thomas je of je een Geluksdag of een Pechdag hebt.

NB: Het is veel leuker om de game als Pechvogel te spelen want dan moet je meer dingen extra doen dan als je de game als Geluksvogel speelt.

Nogmaals....mijn Walkthrough gaat er van uit dat je als Pechvogel de game speelt en dat je hebt gekozen voor Profiel Anubis met Sterrenbeeld Aries. Ik geef je echter geen garantie dat bij jouw alles precies zo zal verlopen als in mijn walkthrough wordt beschreven. Ook als je de game speelt met hetzelfde profiel en het zelfde sterrenbeeld als ik dan nog kun jij op andere momenten een pechmoment of een Geluksmoment ervaren. In de walkthrough probeer ik wel steeds het verschil aan te geven tussen een Pechmoment en een Geluksmoment.

Inventory, Saven en Laden en Quiten:

  • Klik in de game met je Rechtermuisknop om het Inventoryscherm te openen. 
  • Het grote  midden scherm is je inventory. Er zijn 5 tabbladen, dus er zijn 5 inventoryschermen waar je de spullen in kunt opslaan die je oppakt in de game. 
  • Links en rechts van het inventoryscherm zie je 7 knoppen.
  • Via de Knop linksboven,  keer je terug naar de Ontvangsthal. 
  • Je krijgt dan de mogelijkheid op je spel te Saven. 

Om je game te saven klik je op de standaard. Je game wordt gesaved in de vorm van een perkament rol die wordt opgeslagen in het kastje waar de 5 Goden Beeldjes op staan. Via de scarabee kun je door je Saves scrollen. Klik op de perkamentrol van de Save die je wilt Loaden. Aan de foto kun je zien welke save moment het is.

Tussen de Save standaard en het kastje met de 5 Goden is de deur waardoor je terug kunt keren naar je game. Aan de overkant van de ontvangst hal is de deur om de game te verlaten. Rechts naast deze "Quit Game" deur kun je de Credits bekijken en de filmpjes die je in de game te zien krijgt.

  • Mijn Walkthrough gaat er van uit dat je als Pechvogel de game speelt en dat je hebt gekozen voor Profiel Anubis met Sterrenbeeld Aries

  • Ik geef je echter geen garantie dat bij jouw alles precies zo zal verlopen als in mijn walkthrough wordt beschreven.

  • Ook als je de game speelt met hetzelfde profiel en het zelfde sterrenbeeld als ik dan nog kun jij op andere momenten een pechmoment of een Geluksmoment ervaren. 

  • In de walkthrough probeer ik wel steeds het verschil aan te geven tussen een Pechmoment en een Geluksmoment.

Deel 1: Alexandrië. 

Cleopatra is verwikkelt in een bloedige oorlog met haar broer/echtgenoot Ptolemy. In de straten van Alexandrië wordt er daardoor een bloedige burgeroorlog uitgevochten. Je bent Thomas van Chaldean, een jonge Egyptenaar en je bent een Astrologie/ Astroloog Student. Je studeert aan de Universiteit van Alexandrië. Je bent ook in dienst van de, nog zeer jonge, Koningin Cleopatra. Je bent verliefd op Iris, de dochter van je leermeester Akkad. Het zal jouw taak zijn om Cleopatra te helpen bij het maken van de juiste beslissingen om haar imperium uit te breiden en om de Koningin  der Koninginnen te worden. 

Hoofdstuk 1: In de Tuin van het Observatorium:

A: de twee gecodeerde briefjes van Iris:

De game begint met een kort filmpje en dan sta je in de tuin. Iris is weggegaan omdat ze haar vader moet helpen die een opdracht heeft aangenomen van een onbekend persoon. 

Je staat dus in de Tuin van het Observatorium en wel voor Brug 1. Je ziet een bloedspoor op het tegelpad. Onderzoek het bloedspoor met je oog. Voor de rechter Sfinx staat een grote vaas. Er steekt een stuk papyrus uit de vaas. Klik met je Handje op de vaas om het stukje Papyrus eruit te pakken. 

Het is een boodschap van Iris, maar het is geschreven in een code, dus je kan het niet lezen. Ga 1 klik vooruit, over brug 1. Recht voor je staat dan de Piramide van Akkad. Het bloedspoor loopt door naar de linkerhoek van de piramide. Kijk omlaag naar het bloedspoor en bekijk het bloedspoor dan weer met je Oog. Draai je dan rechtsom naar de brug. Vlak voor de brug ligt een Bamboe Stok (Papyrus Stalk) bij de struiken. 

NB: Als je weinig Pech hebt dan zul je hier nu geen Papyrus Stok zien liggen. Je hebt deze stok dan ook niet nodig in jouw spel.

Grijp de Bamboe Stok. Draai terug naar de piramide en ga dan vooruit naar de rechter hoek van de piramide. Door de brandende zon is deze zijde van de piramide gloeiend heet geworden. Kijk omlaag. Voor de piramide ligt de Helft van een Gebroken Stok (Half of a broken stick) en het Schrijfplankje van Iris (Iris's writing case). 

Grijp het gebroken Stokje en het Schrijfplankje. Het schrijfplankje is beschadigt en het stokje blijkt een griffel uit het Observatorium te zijn, Kijk naar de piramide. Op elke zijde van de piramide staan 3 Symbolen van de Dierenriem. Op deze zijde van de piramide zijn dat Taurus,  Gemini, en Aries. Je krijgt de tandwielcursor op elk van deze 3 symbolen maar als je op de symbolen klikt dan verbrand Thomas zijn hand zowat omdat deze zijde van de piramide heet is geworden door de zon. Rechts is Brug 4 en het Mausoleum maar ga daar nog niet naar toe.

Draai links en ga dan vooruit naar de 2e brug. Aan de andere kant van de brug zie je de Wereldbol, maar ga er nog niet naar toe. Kijk omlaag en naar links. Links van de brug ligt een 2e Bamboe Stok (Papyrus Stalk).

NB: Als je weinig Pech hebt dan zul je hier nu geen Papyrus Stok zien liggen. Je hebt deze stok dan ook niet nodig in jouw spel. 

Grijp ook de 2e Bamboe Stok. Draai terug rechts om. Je bent nu dus aan de linkerzijde van de piramide. Op deze zijde van de piramide staan de symbolen van Sagittarius, Scorpio en Libras. Je kunt er niet op klikken. Verderop zie je het Eros beeldje staan. Ga 1 klik vooruit en vanzelf draai je dan om naar het Eros Beeld. 

Klik met je tandwielcursor op Eros en.....Je merkt op dat Eros zijn pijl kwijt is. Draai rechts en je ziet nu het Observatorium en Brug 3.  Ga, links van de palmboom, 1 klik vooruit en je eindigt bij de linker hoek van het Observatorium. Draai naar links en kijk omlaag naar de bossages, Een deel van de bossages is hier vertrapt en voor het platgetrapte bosje ligt de helft van Akkad's Kroon (Akkad's half crown).

Bekijk het platgetrapte bosje met je oog. Het lijkt erop dat hier een gevecht heeft plaats gevonden. Grijp dan het stuk van Akkad's Kroon. Draai linksom naar de palmboom. Onder de palmboom ligt de helft van een Theater Masker (Part of a theatrical mask). Grijp het stuk Masker. 

Draai links. In de verte zie je Brug 3 weer en het Mausoleum van Akkad. Ga 1 klik vooruit. Je staat dan voor Brug 3. Draai linksom naar de deur van het Observatorium en ga dan vooruit naar de deur. 

Klik met je tandwielcursor op de deur van het Observatorium. Helaas.....Iris en Akkad zijn blijkbaar niet in het Observatorium. Kijk omlaag en iets naar rechts. Je ziet weer een bosje dat vertrapt is. Draai je om en ga terug naar Brug 3. Voor je Brug 3 over gaat bekijk je eerst even de 3 Tekens van de Dierenriem die op deze zijde van de piramide staan. Het zijn Pisces, Aquarius en Capricorn. Ga over Brug 3 naar het Mausoleum.

Draai rechtsom. In de rivier, tussen Brug 3 en Brug 4, zit een sluis. De sluis heeft 2 Nijlpaardkoppen.  Voor de sluis staat het Anubis Beeld. De geopende bek van de linker nijlpaardkop van de sluis zit verstopt met onkruid. 

Klik met je tandwielcursor in de bek van het linker nijlpaard en.....Het onkruid heeft de bek van het nijlpaard verstopt, Er ligt ook een Papyrus Briefje in de nijlpaard bek maar je kunt het niet pakken. Kijk weer naar Anubis. Op het pilaartje, achter Anubis, zitten 2 bronzen platen. Klik daarop met je tandwielcursor. De twee bronzen platen worden op hun plaats gehouden door haken. 

Mik je cursor nu op de voordeur van het Mausoleum en ga dan vooruit. Je beland bij de voordeur van het Mausoleum. De deur zit op slot en bevat een puzzel die je nu nog niet kunt oplossen. Je ziet 4 gaatjes, een hiëroglief raadsel en 3 groene knoppen. Bekijk met je ook het raadsel en Thomas leest het op. 

Wel....je kunt deze puzzel nu nog niet oplossen, dus draai je om en ga 1 klik terug naar de piramide. Je staat dan voor Brug 4.  Bekijk weer de 3 tekens van de Dierenriem die op deze zijde van de piramide staan. Het zijn: Virgo, Leo en Cancer. Hier staat ook het beeld van Horus en ook Horus staat voor een pilaartje waarin twee bronzen platen zitten die door haken op hun plaats worden gehouden.

Draai je helemaal om zodat je naar Brug 5 kijkt en ga dan 1 klik vooruit. Je beland bij Brug 5. Ga nog niet over Brug 5 maar kijk omlaag en naar rechts. Voor Brug 5 ligt weer een Halve Stok (Half of a broken stick). Grijp dit stuk Stok. 

Ga dan vooruit over Brug 5. Je beland bij de Gesloten Poortdeur. Klik op de Poortdeur maar de deur zit op slot. Links en rechts van de poort staan  2 Hippopotamus waterspuwers die hun water in een waterbak spuwen. Je krijgt er de tandwielcursor op maar je hebt geen idee wat je met deze twee waterspuwers moet doen. Draai je om en je kijkt naar Brug 6. Rechts op het pad ligt de Armband van Iris (Precious bracelet) 

Grijp de Armband. Ga vooruit over Brug 6 en....Vanzelf draai je dan naar links, naar de muur. Er staat een steiger aan de muur en boven de muur uit zie je zo nu en dan pijlen heen en weer vliegen. Achter de muur is dus de burgeroorlog aan de gang. Hier staat ook het 2e Eros beeld. Bekijk Eros weer met je tandwielcursor. Deze Eros heeft wel een pijl in zijn boog en heeft de pijl en boog gericht op.....ja waar op eigenlijk??. 

Draai je om naar Brug 6. Rechts van brug 6 zie je een stapel stenen en wat planken. Op de stapel stenen ligt een Leren Riem (Strip of leather). Bij de planken staat een Pot Bitumen (Pot of bitumen) en voor de planken ligt een Metalen Haak (Metal hook)  op de grond. 

NB: Als je geen pechdag hebt dan ligt er nu hier geen Leren riem omdat je die dan ook niet nodig hebt in de game.

Grijp de Leren Riem, de Pot Bitumen en de Metalen Haak. In de vijver zie je een Nijlpaarden Fontein maar de fontein spuit geen water. Draai terug naar Eros 2. Als je nu, rechts naast Eros 2, vooruit zou gaat dan ga je door de bosjes en beland je terug bij je beginpunt, dus bij Brug 1. Doe dit nu niet. We gaan nu eerst proberen om uit de bek van de nijlpaard dat 2e stukje Papyrus te grijpen. Hiertoe moet je nu in je inventory items met elkaar gaan combineren.

Open het inventoryscherm via je rechtermuisknop. Klik dan op de "auto" knop om al je opgepakte items even netjes in de vakjes te zetten. We gaan nu wat items met elkaar combineren. 

  • Pak één van de twee Stok helften  ( Half of a  broken stick) op en klik ermee op de Pot bitumen. 
  • Beide items belanden in het "knutselscherm". 
  • Je ziet dat er nog een item aan moet worden toegevoegd. 
  • Pak dus ook de andere helft van de Stok uit je inventory en klik hiermee op het voorste vraagteken in het knutselvak en.....

  • Met de Bitumen worden de 2 stokhelften aan elkaar gelijmd tot 1 lange stok (Mended stick). 
  • Klik op de "auto" knop om de Pot en de Stok terug in de inventory te plaatsen.

Ok.....je weet nu hoe je items met elkaar kunt combineren. Ik ga dit niet weer zo uitgebreid uitleggen. Combineer nu de Stok (Mended stick) met de Papyrus Strip (Strip of papyrus) en.....Thomas kan nu eindelijk de boodschap van Iris lezen. Hij leest: "Thomas, mijn vader is in groot gevaar. De persoon waarvoor hij werkt heeft iemand gestuurd om mijn vader te vermoorden. Ik moet mijn vader redden".

Sluit het scherm en berg de stok weer op. Sluit het inventoryscherm. Ga terug over Brug 6 en Brug 5 naar het Mausoleum en dan verder 2 keer vooruit naar  Brug 3. Draai bij Brug 3 naar links en je staat weer voor Anubis en voor de Nijlpaarden Sluis.. 

Open je inventory en combineer je 2 Bamboe Stokken ( Papyrus Stalk) met de Leren Riem (Strip of Leather)  tot een Lange Stok (Pole). Pak deze Pole uit je inventory. Sluit het inventoryscherm en klik dan met je tandwielcursor in de bek van het linker nijlpaard en....het onkruid met daarop de volgende boodschap van Iris komt uit de nijlpaardbek maar....het drijft weg door de rivier naar rechts, onder Brug 3 door. 

Ga over Brug 3 en draai dan rechtsom naar de rivier. Het begint te regenen en je ziet nu het plukje onkruid met Iris's boodschap in de rivier liggen, tegen wat stengels aan.

Pak de Lange Stok (pole) weer uit je inventory en klik dan met je Handje op het drijvende stuk onkruid en...je pakt nu de Papyrus Strip. Helaas is het onleesbaar want het papyrus is zeiknat geworden.

NB: Als je een mazzeldag hebt dan zie je de brief van Iris in de struiken bij de oever. Gebruik dan de Metalen Haak om de brief te pakken.

Ga terug over Brug 3 en dan naar en over Brug 4. Je bent dan terug aan de Zonnige Zijde van de piramide. Wel....door de zon is deze zijde heet geworden. Dus pak de Papyrus Strip (Water damaged papyrus) uit je inventory, sluit dan het inventoryscherm en klik dan met je tandwielcursor op de onderzijde van de piramide, waar de 3 tekens van de dierenriem staan. De hete muur van de piramide droogt het natte papyrus. 

Grijp de Papyrus Strip terug en combineer het in je inventory weer met de Stok (Mended stick) en.....helaas....de letters op het papyrus zijn te vaag geworden. Thomas kan de boodschap nog niet lezen. Plaats de stok en het papyrus terug in de inventoryvakjes. Combineer dan het Papyrus met de Schrijfplank (Iris writing case). De letters worden weer zichtbaar. Combineer dus het Papyrus weer met de Stok en nu kan Thomas de boodschap lezen en hij leest:  

"Mijn vader is gewond. Help ons...we zijn in het Observatorium. Om binnen te komen moet je de Sterren van de Pijl Constellatie benoemen en dan de twee plaatsen waar de Pijlconstellatie naar toe wijst aanwijzen op de bol en dan zullen Sagittarius en Eros de deur van het Observatorium openen"

Draai linksom naar Brug 2 en ga dan weer 1 klik vooruit en Thomas staat dan weer voor Brug 2. Ga nu over Brug 2 naar de:

B: De Astrologische Bol:

  • Op de bol zie je Sterrenconstellaties. Als je de Scarabeecursor op zo'n sterrenconstellatie zet dan lees je de naam van de constellatie. 

  • De namen van de constellaties verschijnen in het Grieks, maar rechtsboven lees je de naam in het Engels. 
  • Als je de cursor op de bol plaats, maar niet op een sterrenconstellatie, dan wordt je cursor een pijlcursor. 
  • Met deze pijlcursor kun je de bol draaien. 
  • Dat doe je door je linkermuisknop in te drukken en dan je muit naar links of naar rechts te slepen.
  • Midden op de bol zit de Evenaar met daarin alle letters van het Griekse Alfabet. 
  • Ook de Evenaar met Griekse letters kun je verschuiven door middel van de pijlcursor en met je Tandwielcursor kun je de letters indrukken

Het raadseltje van Iris heeft je vertelt dat je eerst de sterren in de Pijlconstellatie moet benoemen. Dan moet je opgeven welke 2 sterren de Pijlconstellatie aanwijst. Doe je dit goed dan zal de deur van het Observatorium open gaan. Ok...laten we het maar gaan proberen...

Stap 1: 

  • Zoek eerst de Pijlconstellatie op door de Bol te draaien via de pijlcursor. 
  • Je vind de Pijl constellatie op de bovenste helft van de bol. 
  • Plaats dan de Scarabeecursor op de Pijlconstellatie. 
  • De naam van de constellatie verschijnt dan in Griekse letters, maar rechtsboven lees je dan dat dit de Arrow Constellation is.  

  • Kijk goed naar de Griekse letters die je op de Pijlconstellatie ziet. 
  • Dat zijn  de letters: Beta, Epsilon, Lambda , Omicron  en Sigam. 
  • Zoek nu in de Evenaar deze letters op en druk ze dan in de juiste volgorde in. 
  • Doe je dit goed dan lichten de 6 sterren in de Pijlconstellatie op.

Stap 2: 

  • Nu moet je de twee constellaties benoemen waar de Pijlconstellatie naar toe wijst. 
  • Dat zijn dus Pegasus en Pisces.

  • Je ziet dat in Pegasus en in Pisces ook enige van de letters van de Pijlconstellatie voorkomen. 
  • Je moet dus nu alleen de nieuwe letters van Pegasus en van Pisces in de Evenaar opzoeken en indrukken. 
  • Als eerste dus de letters van Pegasus en dat zijn: Pi, Eta, Gamma, Alpha, 

  • Dus zoek in de Evenaar de letters Pi, Eta, Gamma en Alpha op en druk ze in. 
  • Doe je dit goed dan zie je de sterren in Pegasus en in de Pijl oplichten. 
  • Dan zoek je de nieuwe letters van Pisces op in de Evenaar en die druk je dan ook in. 
  • De in te drukken letters voor Pisces zijn: Iota, Khi, Theta, Upssilon.

Heb je dit alles goed gedaan dan zie je hoe Eros zonder pijl zijn arm beweegt en probeert om een pijl af te schieten.

NB: Zie je dit filmpje met Eros zonder pijl niet dan heb je waarschijnlijk één of meerdere verkeerde letters ingedrukt in de Evenaar.

Als je de Astrologische Bol puzzel goed hebt opgelost dan draai je om en ga je terug over Brug 2 naar de Piramide. Ga dan over Brug 4 naar het Mausoleum. Draai rechts en ga weer over Brug 5 naar de muur waar de stellage tegenaan staat. Draai je dan om naar Brug 6 en....

in een filmpje zie je nu een zwerm pijlen over de muur heen komen. Kijk omlaag naar de grond en grijp de Gebroken Pijl (Broken arrow) op.

NB: heb je nu geen Pech moment dan ligt er nu een Hele Pijl op de grond. Grijp dan de Hele Pijl. Je hoeft dan niet het stuk te doen om de Gebroken pijl te maken.

C: Open de Geheime Deur van het Observatorium:

  • Open het inventoryscherm. Plaats de 2 delen van de Gebroken Pijl in de inventory vakjes. 
  • In de rechter pilaar vindt je de knop om items van elkaar te scheiden. 
  • Dat is de "Disassembly/Empty" knop. 
  • Klik met de 2 delen van de Gebroken Pijl op deze "Disassembly" Knop en je hebt dan een Pijlpunt (Arrow tip) en Pijlveren (Arrow feathers. 
  • Combineer nu de Pijlpunt met de Pijlveren en voeg er dan de "Mended stick" en de "Pot of bitumen" aan toe en je krijgt dan een complete Pijl (Assembled arrow).

Sluit het inventoryscherm en ga dan via de bruggen 5 en 3 terug naar het 1e Eros beeld, achter de Piramide. Klik met je tandwielcursor op de snaar van de boog van Eros. Eros spant dan de boog. Je ziet dan dat op de Piramide het Sagittarius symbool omhoog komt. Pak dan de Pijl uit je inventory, sluit het inventoryscherm en klik met je tandwielcursor op Eros. Je plaatst de Pijl in de boog en Eros is nu klaar om de pijl af te schieten. 

Draai om naar de hoek van de Piramide en...klik dan met je tandwielcursor op het Sagittarius symbool en....

......Eros schiet de pijl af naar de muur van het Observatorium , waar ook Sagittarius op staat afgebeeld, maar de pijl komt te hoog en valt op de grond. Ga dus naar de linkerhoek van het Observatorium en raap de pijl weer op

  • Ga terug naar Eros en klik werf op de snaar van de boog. Eros spant de boog weer. 
  • Nu moet je de boog in de juiste positie zetten en dat doe je door op de snaar van de boog te klikken. 
  • Telkens als je op de snaar klikt verspringt de arm, dus de boog, een positie omhoog of omlaag. 
  • Er zijn 3 posities, Hoog, Midden, Laag. 
  • Zorg er eerst voor dat de Boog in de hoogste positie staat. 
  • Klik de boog dan 1 keer omlaag zodat de Boog in de middelste positie gericht staat. 
  • Plaats dan de Pijl weer op de boog en.......

  •  klik weer op het Sagittarius symbool, op de hoek van de Piramide en.....deze keer raakt de pijl precies het oog van Sagittarius op de hoek van het Observatorium en hierdoor gaat de Geheime Deur open.

Draai je dus om naar het Observatorium en ga vooruit naar de nu geopende Geheime Deur, in de linker hoek van de gevel van het observatorium.

Klik met je Oog in de nu geopende Geheime Deur en ga dan door de geopende Geheime Deur. De Geheime deur gaat achter Thomas dicht, maar voordeuren van het Observatorium gaan open. Thomas is beland in:

Hoofdstuk 2: Verzend de Code en ga op Audiëntie bij Cleopatra:

Observatorium: 

A: Werkkamer van Akkad:

Draai iets naar rechts. Je staat in een kamer en voor een oven. Aan de oven hangt een tang (Kiln tong). Je kunt deze tang pakken maar je kunt de tang niet opbergen in je inventory, dus laat de tang nu maar hangen waar ie hangt. Draai terug linksom. Langs de muur is een stenen richel. Boven de stenen richel hangt een plank aan de muur. Er ligt een briefje op de plank. 

Grijp het briefje. Het is een briefje van Akkad en je leest het in het tekstscherm van het inventoryscherm. Je leest dat Akkad de Tabletten van Anu Enlil nodig heeft om de Sterren te kunnen ontcijferen voor Cleopatra. Sluit het scherm

Voorop de stenen richel liggen de Tabletten van Anu Enlil. Bekijk ze met je oog. Thomas kan de Tabletten niet lezen omdat ze beschreven zijn in het Chaldeaans. Loop langs de stenen richel 1 klik vooruit. Je beland bij het gordijn. Draai terug om naar de stenen richel. Op het einde van de stenen richel ligt weer een briefje, het is de Heliolab notitie. 

Grijp de Heliolab notitie en je leest het weer in het tekstscherm. Je leest dat de Heliolab nodig is om in contact te kunnen komen met de Afgezant van Cleopatra. Hiervoor is het nodig om achter de naam van de huidige maand van Chaldean te komen. Iris is dat blijkbaar gelukt. Met behulp van de Heliolab moet dan de naam van de maand worden verzonden.

Voor de stenen richel staat een bak met Klei (Clay) en in de kleibak staat een houten Mal (Tablet mold). Grijp de Houten Mal en grijp ook een handvol Klei. Draai je om en je ziet de werktafel aan de muur staan. 

Voor de werktafel staat een laag krukje en op dat krukje ligt een Aansteker (Lighter). Grijp de Aansteker. Ga 1 klik vooruit en draai dan rechtsom en je staat dan precies voor Akkad's werktafel. Er staan 2 mandjes op de tafel en er ligt een Tang op de tafel. Ook staat er een houten plank tegen de muur aan. Rechts ligt een briefje op de tafel.

Grijp het Briefje, het is een Briefje aan Iris. Je leest het briefje weer in het tekstscherm van je inventory. In het briefje vertelt Akkad dat hij opdracht heeft gekregen van Cleopatra om contact te zoeken met Caesar, een Romeinse generaal die in Alexandrië is aangekomen. Akkad moet uitvinden of die Caesar een bondgenoot kan zijn in haar strijd tegen haar broer. Sluit het scherm en Thomas concludeert dat hij die Heliolab vinden, want dat is blijkbaar de enige manier om in contact te komen met Cleopatra.

Boven de tafel zit een plank aan de muur en in die plank zie je de Chaldeaanse Kalender. Bekijk de Kalender met je oog. Thomas vertelt je dat het vandaag de 1e dag is van de Arasammu maand en dat dit ook de 208e dag is van het jaar. Rechts hangt een plank aan de muur. Op de plank brand een vuurpot maar er staat ook een Staaf met Inkepingen (Notched rod) op de plank.

Grijp de Staaf van de plank. Thomas vertelt je dat de staaf 9 inkepingen heeft. Draai je om en kijk naar rechts. Op de stoel ligt het Maanden Papier (Papyrus with months). 

Grijp dit Maanden Papier. Je leest dit papier weer in het tekstscherm. Op het papier lees je Maanden van een Chaldeaans Jaar. Zoek op het papier naar de Maand van Arasammu, ARASAMMU, en kijk dan hoe de vorige maand  heet . Dat blijkt TASRITU te zijn.

Je weet nu dat de code die Thomas moet versturen de maand Arasammu is. Deze code moet worden ingesteld op de Heliolab en dat gaan we nu dan ook maar doen. Draai je om zodat je weer naar de bak met klei kijkt en ga dan vooruit. Draai dan links en je staat weer voor het gordijn. Klik met je tandwielcursor op het gordijn. Het gordijn gaat open. Ga door de opening en je beland in de hal van het Observatorium. De deur, recht voor je, is de deur van de receptiekamer, maar die deur zit op slot. Draai links en ga de trap op. Thomas beland op het dakterras van het Observatorium.

B: De Heliolab:

Op het dakterras staat dan de Heliolab. Het ding ziet eruit als een verrekijker maar dat is het niet. Het is in feite een soort Morse Code Telegraaf. Aan de achterzijde van de Heliolab zit de Antieke Label Staaf (Ancient rod for tags) vast. 

Op de Antieke label staaf zitten 7 Labels in de volgorde: klein, groot, klein, groot, groot, klein, groot. Deze labels vormen de naam van één van de maanden in het Caldeaanse jaar. Via de Heliolab kan dan deze code naar het paleis van Cleopatra worden gezonden. Het werkt als een soort morsecode. 

Grijp de Antieke Label Staaf (Ancient rod for tags). Draai naar links en kijk omlaag. Er staat een kist tegen de muur van het dak aan. Achter de kist zie je een grote schaal staan. Die schaal is een zonnewijzer. Klik met je tandwielcursor op de kist. De kist gaat open. Er ligt een Papyruscrol in de kist. 

Grijp de Papyrusscrol uit de kist. Het is een Scrol met Codes. Je leest de scrol weer in het tekstscherm. Op de scroll zie je rijen met vakjes. Je ziet open vakjes en dichte vakjes. Elke rij is een naam van één van de maanden van het Chaldeaanse jaar. Sluit het scherm. Rechtsachter op het dakterras staat zie je een emmer staan en een houten instrument. 

Ga vooruit. Vanzelf draai je dan om naar de emmer en het houten instrument. Het Instrument dient om er de oppervlakte van de zon mee te meten. De emmer is een Clepsydra. 

Grijp de Clepsydra emmer. Draai je om naar de grote schaal en bekijk het ding. Het is eigenlijk een Zonnewijzer, maar ook hier heeft Thomas geen tijd voor. Ga terug naar de trap, daal de trap weer af naar de hal en ga dan, rechts via de gordijnopening, terug naar de werkkamer.

  • In de werkkamer ga je weer voor de werktafel staan. 

  • Open het inventoryscherm. 

  • Plaats eventuele items die je nog in het "auto" vak hebt staan in de inventoryvakjes. 

  • Kijk dan naar de Antieke Label Staaf (Ancient rod for tags). 

  • Op deze staaf zie je dus 7 Labels zitten. 

  • Van links naar rechts is de volgorde van de 7 labels: klein, groot, klein, groot, groot, klein, groot. 

  • Deze Labels staan voor Griekse letters en ze maken nu de naam van de maand TASRITU .

  • Je moet echter op de staaf de maand Arasammu gaan instellen, dus ARASAMMU.

  • Hiervoor heb je dus nieuwe een nieuwe Labelstaaf nodig en moet je weten hoeveel Labels je nodig hebt en in welke volgorde je ze aan de staaf moet bevestigen.

De onderste knop op de linker pilaar van het inventoryscherm opent het Documentenscherm. Klik op die knop en het papyrus met daarop de maandcode komt in je scherm te staan. Op het papyrus zie je rijen met witte en met zwarte vakjes. Al deze vakjes stellen dus de Labels voor zoals die op de Antieke Label Staaf kunnen worden ingesteld. Je ziet ook dat de Zoek op deze papyrus nu naar de rij vakjes die precies hetzelfde zijn als de 7 Labels  die nu op de Antieke Label Staaf (Ancient rod for tags) zitten. De rij vakjes daaronder moet dan de Label code zijn voor de maand Arasammu. Dus: klein, groot, klein, groot, klein, groot, groot, klein. 

Sluit het documentenscherm en dan het inventoryscherm Je staat dus weer voor de werktafel. Links staan twee mandjes op de werktafel. Het voorste mandje zit vol met Grote Labels (Large tags). In het achterste mandje ligt 1 kleine Tassette. Er ligt ook een Tang (Small pliers) op de tafel. Achter op de tafel staat een Houten Plank (Small board) en voorin de tafel zit een Gleuf.

  • Grijp de Houten Plank (Small board). 

  • Grijp de Tang (Small pliers). 

  • Grijp de Kleine Tasette (Smal tasette) uit het achterste mandje. 

  • Open je inventory. 

  • Combineer in je inventory de Tang (Small pliers) met de Houten Plank (Small board) en met de Kleine Tassette en je krijgt dan een stapel Kleine Labels (Pile of tags). 

  • Pak de stapel Kleine Labels uit je inventory, sluit je inventory en klik dan met je tandwielcursor in het achterste mandje. 

  • Je stopt de stapel Kleine Labels nu in het achterste mandje. 

NB: Als je geen Pech hebt dan heb je de houten plank niet nodig om nieuwe Labels te maken. Je hebt dan vanzelf voldoende labels.

Pak nu de Staaf met 9 inkepingen (Notched rod) uit je inventory. Sluit het inventoryscherm en klik dan met je tandwielcursor op de Gleuf in de werktafel. Je plaatst de Staaf met Inkepingen in de gleuf.  

Ok...je moet nu dus 8 Labels in de Staaf gaan zetten en wel in de volgorde van de Labels zoals je dat zag op de Papyrusscrol. Je plaats de Labels dus van links naar rechts in de gleufjes van de staaf. Nummer de gleuven in de staaf, van links naar rechts, 1 t/m 9

  • Pak een Kleine Label uit het achterste mandje. 

  • De Label komt aan je tandwielcursor vast te zitten. 

  • Klik het Label in gleuf 1. 

  • Pak een Groot Label uit het voorste mandje en plaats deze in gleuf 2 van de staaf. 

  • Pak een Kleine Label en plaats deze in gleuf 3 van de staaf. 

  • Pak een Groot Label en plaats deze in gleuf 4. 

  • Pak een Klein Label en plaats deze in gleuf 5 van de staaf. 

  • Plaats een Groot Label in de gleuven 6 en 7 van de staaf. 

  • Plaats een Klein Label in gleuf 8. Klaar.

  • Pak de nieuw gemaakt Labelstaaf en stop hem in je inventory. 

  • Om de staaf te pakken klik je met je handje op het handvat dat links aan de staaf zit. 

  • Ga nu terug naar de Heliolab op het dakterras. 

  • Pak de zojuist gemaakte staaf (Rod with tags) uit je inventory, sluit het inventoryscherm en klik dan met je tandwielcursor op het achterstuk van de Heliolab en je plaats de staaf aan de Heliolab. 

  • Draai rechtsom naar de voorzijde van de Helilab. 

  • Aan de voorzijde zit een Draaistok. 

  • In de Heliolab zie je een veer zitten. 

  • Met de draaistok moet je nu de veer gaan spannen. 

  • Klik met je tandwielcursor op de draaistok en de veer wordt aangespannen. 

  • Terwijl de veer wordt aangedraaid zie op de voorzijde van de Heliolab een Label omhoog en omlaag gaan. Ook op hert achter stuk van de Heliolab zit zo'n Label. 

  • Die achterste Label is de "Seinsleutel". 

  • Klik met je tandwielcursor op deze Label en......de code wordt nu verzonden.

Filmpje: Thomas heeft nu een ontmoeting en gesprek met Cleopatra en hij ervaart dat Akkad en Iris gevangen genomen zijn door Ptolemy. Thomas krijgt nu opdracht om de Enuma Anu Enlil te gaan zoeken. Cleopatra zal soldaten sturen om Akkad en Iris te bevrijden

Na dit filmpje staat Thomas weer in de Tuin van het Observatorium en wel voor Brug 1. Je kijkt dus weer naar Akkad's Piramide. Ga terug naar Akkad's werkkamer in het Mausoleum. Je kunt dit doen door te gaan lopen maar je kunt nu ook via de Kaart van Alexandrië reizen naar de plaatsen waar je al eerder bent geweest. Om via de kaart te reizen open je het Inventoryscherm en dan klik je, in de rechter pilaar, op de "Map of Alexandria" knop. De kaart komt dan in je scherm te staan. 

Op de kaart zie je de locaties waar je al eens bent geweest als kleine afbeeldingen. Klik op de Akkad's Workshop afbeelding en vanzelf ben je dan terug in de:

C: Werkkamer van Akkad:

Je staat weer voor de oven. Draai rechts. In de hoek staat een laag kastje. Ook zie je een groot "Wijnrekscherm" en links van het "Wijnrekscherm", zie je kastdeurtjes in de muur. Ga vooruit. Je beland voor die kleine kastdeurtjes. In de vakjes van het "wijnrek" liggen scrollen, maar in één van de voorste vakjes ligt een brief. 

Het is een Briefje van de bibliothecaris (Letter from the liberian). In het briefje vraagt Ariston of Peranum, de Bibliothecaris, aan Akkad om zijn leerling Thomas naar hem toe te sturen zodat hij aan Thomas aanwijzingen kan geven over de Tabletten van Enuma Anu Enlil.

Sluit het scherm en maak nu de kleine kastdeurtjes open met je tandwielcursor. In het kastje ligt een scrol. Op deze scrol staat "Het Verhaal van Enuma Anu Enlil" beschreven. Grijp de scrol en lees het verhaal. Sluit het scherm en open het Inventoryscherm weer. Tover de Kaart van Alexandrië weer tevoorschijn en klik op de Piramide afbeelding om terug te keren naar de tuin. Terug in de tuin sta je dan aan de zonnige zijde van de piramide. Achter je is Brug 4 en voor je is Brug 2. Draai links en ga 2 keer vooruit, over Brug 1, en je staat dan voor de Hoofdpoort. Klik met je vooruitcursor op de gesloten Hoofdpoort en....

Filmpje: Voorzichtig loopt Thomas door de straten van Alexandrië, waar de burgeroorlog volop aan de gang is. Thomas beland dan in:

Hoofdstuk 3: De Bibliotheek van Alexandrië:

A: De oude Sobek Bewaker:

Thomas is beland op de binnenplaats van de Bibliotheek. O....het wemelt op de binnenplaats van de Krokodillen.  Voor de voorste Krokodil ligt een Kapotte Halsketting (Broken necklage) bij een bloedige lap. 

Grijp de Kapotte Halsketting. Bekijk met je oog de bloedige lap. Het lijkt wel een stuk van de kleding van de Bibliothecaris Ariston. Bekijk de voorste Krokodil met je oog. Het zijn geen Nijl Krokodillen maar afkomstig uit de Tempel van Sobek, de Krokodil God.

Open het Inventoryscherm. Pak de Gebroken Halsketting dan op en klik ermee op de "Disassemble" knop. Er komt een Papyrus uit de halsketting. Het is een brief van Ariston, de bibliothecaris, en hierin lees de aanwijzingen die je nodig hebt om de Geheime Kamer in de Bibliotheek te kunnen vinden:

  • Als eerste moet Thomas een drankje brouwen en het recept hiervoor is: In een bak met water voeg je één hand Lullibi bloemen toe, 2 handen Makkan zaden, 2 handen Uruku wortels en 1 hand Amth bladeren.

  • De tweede aanwijzing luid: "De eerste 4 Priemgetallen openen de deur".

NB: als je nu een Pechmoment hebt dan kun je de halsketting niet zomaar openen. Je moet dan zoeken naar een steen waarmee je de halsketting dan kunt openen. Je vindt de steen dan aan de rechterzijde van de vijver.

Draai rechtsom zodat je over de binnenplaats kijkt. Het grootse deel van de binnenplaats bestaat uit een vijver. Links en rechts van de vijver is een pad. Je kunt niet via het linker pad langs de vijver gaan omdat het hele linker pad vol ligt met Krokodillen. Mik dus je vooruit pijl naar de rechterzijde van de vijver en ga dan 1 klik vooruit.

Thomas bereikt de rechterzijde van de vijver en hij merkt een hoop rotszooi op dat aan de andere kant van de vijver voor de poort ligt. Ga nog 1 klik verder vooruit. Thomas is dan aan de overkant van de binnenplaats en staat voor een krukje en 2 kisten. Een krokodil ligt links met zijn bek wijd open.

Op het krukje ligt een klein beeldje (Ushabit figurine). Op de kleine bruine kist staat een groen Krokodillen beeld. Rechts staat de Weegschaalkist die je nu nog niet kunt openen. Klik met je handje op het beeldje dat op de kruk ligt, maar Thomas wil het beeldje niet pakken. Klik dan met je Oog op de groene Krokodil. Het is een beeld van Sobek, de Krokodil God en....

....Een oude  bewaker komt nu naar buiten en loopt naar Thomas toe en vertelt dat Sobek tegen hem gesproken heeft. De oude bewaker verteld dat de Tempel van Sobek geplunderd is en dat de Priesters zijn vermoord. Het zijn de Grieken die dit gedaan hebben en God Sobek heeft zijn aanhangers opdracht gegeven om alle Grieken uit te roeien. Als vergelding heeft Sobek met zijn krokodillen nu de Bibliotheek verwoest en iedereen hier vermoord.

  • Gelukkig is Thomas geen Griek, dus de bewaker vermoord Thomas niet. 

  • Je moet de oude bewaker nu even een paar vragen vragen. 

  • Begin met "Could you possibly ask your loveable crock to let me pass? I'd love to use the library". 

  • De oude bewaker is duidelijk kierewiet geworden en hij is bezig om zich voor te bereiden op zijn dood. De oude bewaker heeft hiervoor 2 of 3 van die Ushabti beeldjes nodig om mee te nemen naar het Hiernamaals. Als Thomas hem nog 2 van die Ushabti beeldjes brengt dan mag Thomas de bibliotheek binnen gaan. 

  • Thomas vraagt dan waar hij in hemelsnaam 2 van die beeldjes kan vinden. De oude bewaker zegt dat Thomas die 2 beeldjes zelf zou kunnen maken. 

  • Vraag: "Are you sure that you need so many Ushabti? Maybe one'll do?". Maar nee....3 beeldjes wil de oude chagrijn hebben....3 en geen één minder. 

  • Klik nu op "Quit the dialoque" om het gesprek te beëindigen..

Grijp nu het Ushabti beeldje dat op het kleine krukje ligt. Thomas vertelt dat ie klei en een mal nodig heeft om nog twee van deze beeldjes te kunnen maken. Open de Kaart en reis via de kaart terug naar: De werkkamer van Akkad:

B: Bak 2 Ushabti beeldjes:

Je bent terug in Akkad's werkkamer in het Observatorium. Weer sta je voor de oven. In je inventory heb je nu al 1 homp Klei (Clay) en de houten Mal (Tabled Mold). De klei en de mal heb je uit de kleibak gepakt toen je de 1e keer hier in de werkkamer was. Met de mal en de klein gaan we nu 2 van die Ushabti beeldjes maken. Maar je hebt hiervoor nog meer klei nodig. 

  • Ga dus eerst weer naar de Kleibak, die voor de gordijn doorgang staat. 

  • Grijp nog 3 keer een homp klei uit de bak, Je hebt dan 4 hompen klei in je inventory.

  • Open dan het inventoryscherm. 

  • Combineer in je inventory nu de Mal (Tabled mold) met 1 homp Klei (Clay) en het Ushabti beeldje. 

  • Als het combineren klaar is dan zet je alles terug in de inventoryvakjes. 

  • Combineer de Mal weer met een  homp klei en weer met het Ushabti beeldje en je hebt dan een 2e beeldjes mal.

  • Je hebt nu een "Unbaked Ushabti Mold Front" en een "Unbaked Ushabti Mold Back" in je inventory. 

  • Zorg er voor dat je nog 2 kleihompen in je inventory hebt staan.

Sluit het inventoryscherm en ga naar de oven. Kijk omlaag. Onder de oven staat een bak met Steenkool (Charcoal). Rechts naast de oven ligt een bos Gedroogde Bladeren (Dry leaves). 

  • Pak een handvol Gedroogde Bladeren en plaats deze in de oven. 

  • Pak de Aansteker (Lighter) uit je inventory en steek er de Gedroogde Bladeren mee aan. 

  • Pak dan 3 keer een  handvol Steenkool uit de bak onder de oven en plaats de steenkool steeds op de brandende bladeren in de oven.  

  • Nadat je 3 keer steenkool op de brandende bladeren hebt gegooid zal Thomas zeggen dat het genoeg is.

  • Open dan weer je inventory en pak de "Unbaked Ushabti Mold Front" eruit en plaats de mal op de gloeiende kolen in de oven.  

  • Grijp de Tang, die links aan de oven hangt. 

  • Wacht tot je Thomas hoort zeggen dat het bakproces voltooit is en grijp de mal dan terug uit de oven met behulp van de Tang. 

  • Klik de Tang terug naar de haak.

  • Pak de "Unbaked Ushabti Mold Back" uit je inventoty en plaats deze dan ook op de gloeiende kolen in de oven. 

  • Pak de Tang weer en wacht weer tot dat Thomas je vertelt dat het bakproces voltooit is en grijp dan de mal weer met de tang uit de oven

Je hebt dus nu 2 gebakken beeldjes mallen in je inventory. Open het inventoryscherm  en plaats alle items uit het "auto" vak in de inventoryvakjes. Nu ga je met behulp van je overgebleven 2 hompen klei 2 ongebakken beeldjes maken.

  • Combineer in je inventory de beide gebakken Mallen met elkaar en voeg er een homp Klei aan toe. 

  • Je krijgt nu een Ongebakken Ushabti beeldje. 

  • Zet alles terug in je inventoryvakjes. 

  • Combineer weer de beide Gebakken Mallen met elkaar en voeg er je laatste homp Klei aan toe. 

  • Je hebt dan nu 2 Ongebakken Ushabti's. 

  • Sluit het inventoryscherm

Maak in de oven weer een vuur met een handvol gedroogde bladeren, de aansteker en 3 keer een handvol steenkool. Nu ga je de twee klei beeldjes in de oven bakken:

  • Pak een Ongebakken Ushabti beeldje uit je inventory en plaats het beeldje in de oven. 

  • Pak de Tang weer van de haak en als Thomas weer heeft gezegd dat het beeldje klaar is dan grijp je het beeldje met behulp van de tang uit de oven. 

  • Bak op deze wijze ook het 2e Ongebakken Ushabti beeldje. 

  • Je hebt dan 3 Ushabti beeldjes in je inventory.  

Ga terug naar de kleibak en grijp weer 2 keer een homp klei uit de kkleibak. Open de Kaart van Alexandrië en reis terug naar de Tuin van de Bibliotheek van Alexandrië:

  • Vanzelf sta je dan weer voor de oude kierewiete bewaker. 

  • Plaats 2 van je  Ushabti beeldjes op het krukje, links naast de bewaker. 

  • Tegen het krukje aan staat de Staf van Sobek. Probeer of je de Staf kunt pakken. Thomas wil de staf echter niet aanraken.  

  • Praat met de oude bewaker via je praatcursor en zeg "Here, I brought you the ushabti."  

  • Maar de oude bewaker is nog niet tevreden. 

  • De ziel van de oude bewaker moet worden gewogen en daar zijn de beeldjes van de 4 Goden voor nodig. 

  • Praat verder met de oude bewaker en als er niets meer te vragen is dan sluit je het gesprek.  

  • Open de Kaart en reis terug naar De Tuin van het Observatorium

C: Vindt de 4 God beeldjes:

Het Mausoleum:

De deurslotpuzzel:

Je beland weer aan de zonnige zijde van de Piramide, dus tussen de bruggen 1, 2 en 4 in. Ga over Brug 4 naar het Mausoleum en bekijk de puzzel in de deur van het Mausoleum weer. Thomas vertelt je nu dat in het Mausoleum de 4 God beeldjes te vinden zijn die nodig zijn om de ziel van de Sobek bewaker te wegen. Bekijk de puzzel. Klik met je vergrootglascursor op de puzzel om de puzzel te activeren. 

  • Tussen de gaten en de groene knoppen staat een raadsel. 

  • Lees het raadsel door er met je oog op te klikken. 

  • Thomas leest het raadsel hardop voor: "I was born at one; at three already a man I was; at five I was aged, past my prime; when nine shall chime the hour, the tomb gates shall open". 

  • Dus als je dit raadseltje vertaalt dan staat er: "Om 1 uur ben ik geboren; op mijn 3e jaar was ik al volwassen; op mijn 5e jaar al een oude man, als het 9 uur slaat dan zal de deur van de tombe open gaan".

Het slot heeft boven 4 gaten en onder 3 groene pluggen. De meest rechter plug ontbreekt. Klik met je handje op de linker groene plug en..... Je verwijdert de plug en uit het gat komt water. Het slot is dus een waterslot. Plaats de Plug terug in het gat. Ga uit de puzzel door op het rode kruis te klikken. 

Draai rechts en ga vooruit naar Brug 5. Ga over brug 5 naar de gesloten poort waar de 2 nijlpaarden fonteinen naast staan. Ga voor één van de twee fonteintjes staan. Open het inventoryscherm en pak dan de Clepsydra uit je inventory. Klik met de Clepsydra op de "disassemble" knop om de deksel van de Clepsydra te halen.

  • De Clepsydra is een maatemmer. 

  • Je kunt de Clepsydra vullen met water. 

  • De hoeveelheid water die je in de Clepsydra doet wordt aangegeven in uren. 

  • Pak de Clepsydra uit je inventory. 

  • Sluit het inventoryscherm en klik dan met je tandwieltjes op de waterval die uit de bek van de nijlpaard komt. 

  • Klik dus niet in de waterbak maar vul de Clepsydra met water uit de waterbak van de fontein. 

  • Vul de Clepsydra nu met water tot je leest dat de Clepsydra gevuld is tot het 12 uur streepje. 

  • Je moet dus 12 keer met je tandwielcursor op de fontein klikken. 

  • Thomas zal je dan vertellen dat de Clepsydra helemaal gevuld is met water. 

  • Berg de Clepsydra terug op in je inventory. 

Ga terug naar de deurpuzzel in de deur van het Mausoleum en activeer de puzzel weer. Pak één van je twee hoopjes Klei uit je inventory. Sluit het inventoryscherm en klik dan met je tandwieltjes op het meest rechter plug gat, dus het gat waar geen groene plug in zit. Je stopt dit gat dicht met de klei. 

  • Nummer nu de bovenste 4 gaten, van links naar rechts, A, B, C, D

  • Nu gaan we het slot vullen met water en dat doe je door met je tandwielcursor te klikken op de gaten A, B, C, D. 

  • Pak de Clepsydra uit je inventory en sluit het inventoryscherm.

  • Klik 1 keer met je tandwielcursor op gat A. Je doet dan 1 uur water in gat A. 

  • Klik 3 keer op gat B om er 3 uur water in te gieten. 

  • Klik 5 keer op gat C om er 5 uur water in te doen.  

  • Je kunt aan de maatstreepjes, die uit de gaten omhoog komen, zien of je voldoende water in de gaten doet.

  • In gat D moet 9 uur water gedaan worden maar je hebt nu nog maar 3 uur water in de Clepsydra en dat is niet genoeg voor gat D. 

  • Ga dus uit de puzzel en ga terug naar de nijlpaard fontein. 

  • Vul bij de nijlpaard fonteinen de Clepsydra weer met water tot er voor 9 uur aan water in zit. 

  • Ga dan terug naar de puzzel, activeer de puzzel weer en vul gat D dan met 9 uur water, 

  • dus klik 9 keer op gat D.

NB: als je pech hebt dan breekt ook één van de 3 groene knoppen af. Gebruik dan je 2e kleihomp om ook dit gat te dichten.

Filmpje: de deur van het Mausoleum gaat open.

Ga het Mausoleum binnen. Het is donker in het Mausoleum. Thomas staat voor de Tomb. Kijk omlaag naar de vloer. De deur van het Mausoleum ligt voor de Tomb op de vloer. Links boven de deur zie je een oliegaatje in de vloer. 

Pak de Aansteker (Lighter) uit je inventory en klik dan met je tandwielcursor op het oliegaatje in de vloer en......je hebt licht.

Filmpje: je ziet een overzicht van de Mausoleum zaal. Alle olielampjes zijn nu aan. 

Draai naar rechts. Rechts van de Tomb staan 3 God Containers. Ga naar de 3 God Containers.. Van links naar rechts zijn dit de goden Isis, Thoth en Anubis. Klik met je tandwielcursor op de 3 koppen van de 3 containers om ze alle 3 te openen. In elke container zit dan een klein Beeldje. 

Pak de 3 beeldjes uit de containers. Je hebt dan de beeldjes van Isis, Thoth en Anubis. De 3 koppen staan nu op de vloer voor elke container. Klik met je tandwielcursor op de Anubis kop, dus op de rechter kop. Je draait de Anubis kop om. In de Anubis kop ligt dan het Horus beeldje. 

Grijp het Horus beeldje. Draai je weer om naar de Tomb. Bekijk, met je oog,  de fresco's die op deze lange zijde van de Tomb staan. Het zijn er 3 en in alle 3 speelt Iris weer de hoofdrol. Draai rechts, 1 klik vooruit, draai links, 1 klik vooruit en je staat voor de muur aan de andere zijde van de tomb. Op de muur zie je een groot fresco geschilderd. Het fresco toont je het "Wegen van de Ziel van Sobek". Op de vloer staat de "Weegschaal kist".

  • Bekijk het fresco met je oog. 

  • Je ziet de 4 Goden bij de weegschaal staan. 

  • Klik met je oog op elk van de drie goden om er achter te komen wie welke god is. 

  • Van links naar rechts zie je dus: Isis, Thoth, Anubis en Horus. 

  • Onthoud ook wat Thomas je verder vertelt over deze 4 Goden. 

  • Isis is  de vrouw van Serapis. 

  • Thoth is de God van alle kennis/wijsheid. 

  • Anubis is de Bewaker van het Dodenrijk. 

  • Horus is de zoon van Osiris.

  • Je weet dus nu hoe je de 4 God Beelden moet plaatsen.

Reis via de Kaart van Alexandrië terug naar de:  

Tuin van de Bibliotheek van Alexandrië:

D: Weeg de Ziel van Sobek

  • Je beland weer terug bij de oude Sobek Bewaker. 

  • Draai recht en kijk omlaag naar de "weegschaal Kist". 

  • Op het deksel van de kist zie je een weegschaal. 

  • Links van de weegschaal staan 3 zwarte vierkantjes en ook rechts van de weegschaal zie je 3 zwarte vierkantjes.

  • Nummer de 6 zwarte vierkantjes, van links naar rechts, 1, 2, 3, 4, 5. 

  • Pak dan het Isis beeldje uit je inventory en plaats Isis op vierkantje 1.

  • Pak Thoth uit je inventory en plaats Toth op vierkante 2.

  • Pak Anubis uit je inventory en plaats Anubis op vierkantje 5. 

  • Pak Horus uit je inventory en plaats Horus op vierkantje 6.

De gekke oude bewaker feliciteerd Thomas en hij verjaagt nu de krokodil die in de weg ligt. Je kunt nu vooruit naar de ingang van de Bibliotheek. Je beland in de Grote Zaal van de Bibliotheek en in.....

Hoofdstuk 3: De Geheime Kamer in de Bibliotheek:

Thomas is dus nu in de Bibliotheek van Alexandrië beland en wel in de grote zaal. Dit is de Hal of Honor zaal. Aan de overkant van de zaal zie je 2 enorme schilderingen op de muur. Voor de rechter schildering ligt een grote krokodil. Zowel langs de linkerzijde als aan de rechterzijde van de zaal ligt puin en ook krokodillen. Rechts zit een man voor de ingang van het Laboratorium. Draai je gelijk weer om naar de ingang en kijk omlaag. Links ligt een Haak op de grond. Grijp de Haak (Grappling hook).

Draai dan rechtsom zodat je naar de linkerzijde van de zaal kijkt.. Op een houten krukje staat een mand met eieren. Bekijk de eieren. Het zijn krokodillen eieren. Voor de hoop puin, die langs de hele linkerzijde van de zaal ligt, staat een lamp te branden. Ga vooruit naar die lamp. Bij de lamp kijk je omlaag naar de vloer. Er ligt een staaf op de vloer. 

Grijp de Staaf (Digging bar). Ga nu, langs de linkerzijde van de zaal, vooruit naar het enorme linker schilderij dat aan de achter muur tussen de pilaren hangt. Bij het schilderij draai je naar links en ga je vooruit de linker hoek in. 

Je draait dan vanzelf naar de krokodil die hier in de hoek ligt. Bij de pilaar ligt een Touw (Rope). Grijp het Touw. Combineer in je inventory het Touw met de Haak. Draai je om zodat je de zaal weer in kijkt. Je ziet dan de grote krokodil die voor de rechter muurschildering ligt. Ga 1 klik vooruit en ga dan vooruit naar de kop van de krokodil. Je staat dan voor de krokodil. Draai je om naar de krokodil. Bekijk de krokodil. 

De kroko draagt een halsband en heeft ook "armbanden" om zijn 4 poten. Klik met je tandwieltjes op de krokodil. Thomas vertelt je dan dat er een touw aan de halsband vast gemaakt kan worden. Draai rechtsom en kijk naar de hoek  van de zaal. Ga vooruit naar de man die voor de ingang van het Laboratorium zit. 

  • Zijn naam is Kordax, een slaaf van Griekse afkomst. Er volgt een gesprekje. 

  • Kordax is mismaakt en hij vermaakt zijn meesters met jongleur truckjes en muziek. 

  • Kordax  wordt hier gevangen gehouden door de Oude Sobek Bewaker en hij vraagt aan Thomas of hij bij de bewaker wil pleiten om hem vrij te laten.

  • Na het inleidende gesprekje krijg je de mogelijkheid om Kordax wat vragen te stellen. 

  • Stel Kordax alle vragen en als er niets meer te vragen valt sluit je het gesprek. 

  • Je ervaart dat Kordax denkt dat de bibliothecaris is opgevreten door de krokodillen. 

  • Ook meent Kordax dat Cleopatra niet te vertrouwen is. 

  • Volgens Kordax is Cleopatra uit op absolute macht en is Julius Ceasar er op uit om Egypte te veroveren.

Kordax zit voor de ingang van het Laboratorium en achter een pilaar. Kijk omlaag naar de vloer. Voor Kordax's voeten staat zijn tas en voor de pilaar staat een bruin mandje. Klik op het mandje. Kordax vertelt dat er vis in het mandje zit. Bekijk de tas. In de tas bewaard Kordax zijn schaarse bezittingen.

Draai je om en ga terug de bibliotheek uit. Ga weer naar de oude bewaker. Praat met de oude bewaker en vraag hem: I've been told there are secret places in the Great Library. Have you ever seen them". Nee....de bewaker heeft geen geheime kamers ontdekt in de bibliotheek, maar zou niet verrast zijn als die er wel zouden zijn. Vraag ook: "Your prisoner is poor fare for your crocodils. Why not let him free?". Maar nee..de beweaker wil Kordax niet vrijlaten.. Sluit af en ga terug naar Kordax in de bibliotheek.

Praat weer met Kordax en zeg hem: "The Egyptian won't listen to reason, he's gone crazy....." Kordax vindt het jammer....vooral voor jou want hij had je graag geholpen. Maar zolang hij hier gevangen zit kan hij niets voor je betekenen. Sluit het gesprek af en ga dan nu door de ingang naast Kordax naar binnen. Thomas is dan in het:

Laboratorium:

Verf verwijderaar maken:

Je staat in de voorraadruimte van het lab. Het lab zelf is achterin. Ook deze ruimte is totaal verwoest. Op de vloer en in de schappen staat het vol met kapotte potten en planten. Draai gelijk bij binnenkomst naar rechts. In één van de bovenste schappen ligt de Voorraadlijst (Inventory of ingrediëns). Grijp deze Voorraadlijst en je leest welke plantensoorten,zaden en poeder er allemaal in deze kamer te vinden zijn. Onder het schap van de voorraadlijst staan 4 stapeltjes kleine aardewerk kommetjes (Pile of bowls). 

Pak de 4 stapeltjes kommetjes op en stop ze in je inventory. Je hebt dan 16 aardewerk kommetjes in 4 stapels van elk 4 kommetjes. 

Je moet de 16 kommetjes nu gaan vullen met allerlei soorten poeder en zaden die je hier in de schappen en op de vloer kunt vinden. Via de aanwijzingen van Ariston over de Geheime Kamer, weet je dat er bepaalde poeders, zaden en planten nodig zijn waarmee je een drankje moet brouwen. Om het poeder en de zaden op te rapen pak je een stapel van je kommetjes uit je inventory en dan klik je met je tandwielcursor op het poeder.

  • Op het schap waar je de 16 kommetjes van hebt gepakt ligt het grijze "Grey Nugget" poeder en staat een pot met "Lullibi Flowers". 

  • Op de vloer vindt je: "Green Powder", "Black Powder", "White Powder", "Gey Powder", "Red Powder". 

Op het schap, boven het "Red Powder" staat een pot met "Makkan Seeds".

Grijp dus met je schaaltjes: Makkan Seeds, Lullubi Flowers, Red Powder, Grey Powder, White Powder, Black Powder, Green Powder en Grey Nugget.

NB: heb je een pechmoment dan kun je het Grey Nugget niet pakken omdat Thomas dan zegt dat het te nat is. Je houdt dan 1 leeg kommetje in je inventory.

Draai je dan om naar de linkerkant van de kamer. Links staan 3 grote potten op het onderste schap. Van links naar rechts vindt je in deze 3 potten: Melukhka Bone, Uruku Root, Canaan Thorns. Je vindt hier ook op de vloer en op het volgende schap: Orange Powder, White Powder, Yellow Powder, Ochre Powder, White Nugget".

  • Vul je overgebleven lege kommetjes hier met: Uruku Root, Meluhkha Bone, Canaan Thorns, Orange powder, White Powder, Yellow Powder, Ochre Powder en White Nugget.

Je hebt dan al je 16 bakjes vol en Thomas zal dit ook vertellen en ook vertellen dat je geen enkel ingrediënt mist. Wat je echter mist is Amath leaves en dit ingrediënt zul je ook nergens vinden.

  • Draai rechts en ga vooruit. Thomas beland dan nu achterin deze voorraadkamer. 

  • Het achterste deel van de voorraadkamer dient als laboratorium. 

  • Je staat voor een waterbak waar water in en uit stroomt. 

  • Links zie je een Koperen Schaal in het "aanrecht". 

  • Links naast de schaal ligt een Scrol. Het is de "Prusias properties" scroll. 

  • Boven de schaal staat een halfrond rek waar 16 ronde gaten in zit. 

  • Boven dat rek hangt een plank waar 4 kommetjes in staan. 

  • Boven die plank hangt de"Diomedes reaction" brief aan de muur.

  • Draai nog iets door naar links. Naast het "aanrecht" staan 3 grote potten. 

  • In de voorste pot zit één of andere vloeistof en op de andere 2 potten ligt een plank. 

  • Op die plank ligt een brief. Het is de "Zolios reaction scroll".

Ok..Grijp en lees de "Zoilos reaction" scroll. Grijp en lees dan de"Prusias Properties" scroll. Grijp en lees de "Diomedes reactions" brief. De "Prusias Properties" scroll vertelt je dat Canaan Thorns dezelfde eigenschap heeft als Amath Bladeren. Dus in plaats van Amath Bladeren kun je dus de Canaan Thorns gaan gebruiken om het drankje te brouwen. We gaan dus nu het Drankje brouwen

Ga voor de schaal in het "aanrecht"staan. Pak dan 1 van je 16 schaaltjes uit je inventory. Sluit het inventoryscherm en klik met je tandwieltje op 1 van de gaten in het halfronde rek en....vanzelf worden nu al je 16 schaaltjes in het halfronde rek gezet. Draai rechtsom naar het laatste bovenste schap aan de rechter muur. In dit schap staat een kleine blauwe vaas, de "Decanter". Grijp de nu lege Decanter.

Grijp nu de grote koperen Schaal ( Empty bowl) uit het aanrecht.De schaal blijft aan je tandwielcursor geplakt zitten. Klik met de schaal nu in de waterbak om de schaal te vullen met water. Plaats de gevulde schaal terug in het "aanrecht. Zoek nu in het halfronde rek de kommetjes waar de volgende ingrediënten in zitten: Lulubi Flowers, Makkan Seeds, Uruku Roots, Canaan Thorns. Doe dan, vanuit de kommetjes, in de schaal:

  • 1 keer Lulubi Flowers. 

  • 2 keer Makkan Seeds, 

  • 2 keer Uruku Roots 

  • 1 keer Canaan Thorns. 

Thomas zal je vertellen dan het drankje (Solvent) dan klaar is. Pak de Decanter uit je inventory, sluit het inventoryscherm en klik dan met je tandwieltjes in de schaal om de Decanter te vullen met het drankje. Als Ariston's insructies correct zijn dan kun je dit drankje gebruiken om er verf mee te verwijderen. Maar waar???

Draai je om en ga 2 klikken vooruit terug de grote zaal in. Terug in de grote zaal mik je de vooruitcursor naar de grote krokodil die voor de rechter muurschildering ligt en dan klik je 1 klik vooruit om weer voor de kop van de kroko uit te komen. De oude Bewaker meld zich nu in de ingang van de zaal en de krokodil doet een hap beweging naar Thomas.

Kijk naar de 2 grote schilderingen. Tussen de 2 schilderingen zie je 4 zwarte pilaren. Als je goed kijkt naar de onderzijde van de meest linker pilaar dan zie je dat die pilaar daar een beetje beschadigd is. Nummer die 4 pilaren, van links naar rechts, 1, 2, 3, 4. 

Mik je vooruitpijl dan op pilaar 1 en ga er dan naar toe. Bekijk met je oog de beschadigde plek van pilaar 1. Thomas verteld dat het een nep marmeren pilaar is. De pilaar is geverfd zodat het net lijkt alsof het een marmeren pilaar is. Nu krijg je de tandwielcursor op de beschadigde plek. Pak  het Solvent uit je inventory. Sluit het inventoryscherm en klik dan met de tandwielcursor op de beschadigde plek van de pilaar en....Het drankje verwijdert nog meer verf en er worden nu Romeinse Cijfers zichtbaar. 

Je ziet op deze linker pilaar nu de Romeinse cijfers I, II, III. Ook zie je een zwart driehoekje en een rond gaatje. Dit zwarte driehoekje wijst naar de I. 

Hou de Solvent linksboven in het scherm en draai je om naar de 2e pilaar en klik weer met je tandwielcursor op de onderkant van de pilaar. Op de 2e pilaar komen ook  Romeinse cijfers te voorschijn plus weer een zwart driehoekje. Dit driehoekje wijst naar de II.  Ga vooruit naar de pilaren 3 en 4 en klik ook op deze pilaren met het Solvent. Ook op pilaren 3 en 4 worden Romeinse cijfers zichtbaar en een zwart driehoekje.

Als je op de zwarte driehoekjes klikt dan vertelt Thomas dat je de pilaren kan draaien maar dat ie daar de Kracht van een Kolos (Power of a Colossus) voor nodig heeft

  • De tweede aanwijzing van Ariston, aangaande de Geheime Kamer, zegt dat de eerste 4 Priemgetallen de deur zal openen. 

  • Een priemgetal is een getal dat je alleen door zichzelf of door 1 kunt delen. 

  • De eerste 4 priemgetallen zijn: 2, 3, 5 en 7. 

  • Wel....op de 4 pilaren staan de cijfers I, II, II, IV, V, VI, VII. 

  • Dit zijn de Romeinse cijfers voor 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7. 

  • Het driehoekje op pilaren 1 en 4 wijst nu de I aan. 

  • Het driehoekje op de pilaren 2 en 3 wijst de II aan. 

  • Dus pilaar 1 moet worden gedraaid zodat het driehoekje dan de II aanwijst. 

  • Pilaar 2 moet gedraaid worden naar de III. 

  • Pilaar 3 moet gedraaid worden naar de V. 

  • Pilaar 4 moet naar de VII gedraaid worden.

  • Ga terug naar......

Pilaar 1. 

  • De 4 pilaren hebben groeven. 

  • In de groef links van het zwarte driehoekje zit een zwart gat. 

  • Pak nu de Staaf (Digging bar) uit je inventory en stop de staaf in het gat in de groef. 

  • Zodra je de staaf in het gat hebt gestopt begint die klote oude bewaker de krokodil weer op te hitsen.

Ga naar de grote krokodril en ga weer recht voor zijn kop staan. De kroko draagt dus een halsband om zijn nek. Bovenin de halsband zit een gleuf. Je hebt al eerder het Touw gecombineerd met de Haak tot een "Haak aan het touw". Grijp de "Haak aan het Touw" nu uit je inventory en maak dan de haak vast aan de gleuf van de halsband. 

  • Ga terug naar pilaar 1. Draai om naar pilaar 2. 

  • Rechts van pilaar 2 ligt dan het andere einde van het touw. 

  • Grijp het einde van het touw. Het touw kleeft dan vast aan je cursor. 

  • Draai om naar pilaar 1 en klik dan met je touwcursor op het stuk van de staaf dat nu achter de pilaar uitsteekt. 

  • Je maakt het touw dus vast aan de korte zijde van de staaf.

  • Draai je om en ga terug naar de krokodil. 

  • Klik nu met je tandwieltjes op de kop van de krokodil. 

  • De oude bewaker zegt dat Souchous, want zo heet deze krokodil, alleen reageert op de Staf van de bewaker. 

  • De bewaker geeft je nu toestemming om zijn staf te gebruiken. 

  • Ga dus naar buiten, naar de weegschaalkist en het krukje, en grijp nu de Staf, die tegen het krukje aangeleund staat.

  • Terug naar binnen en naar de Oude Bewaker. Praat met de bewaker en vraag hem: "So is this the staff you use to train the crocodiles?".  Jawel. Zeg gedag en ga nu weer naar Souchous de krokodil. 

  • Pak de Staf uit je inventory en klik dan 1 keer op de kop van de krokodil en....

  • De krokodil rukt vooruit en hierdoor draait pilaar 1 een slag om. 

  • Berg de Staf weer op en ga terug naar pilaar 1 en zie....het zwarte driehoekje wijst nu naar de II.

Ok...nu nog pilaar 2, 3 en 4 draaien. 

Pilaar 2:

  • Klik op het touw op het weer los te maken van de staaf. 

  • Klik dan met je rechtermuisknop om het touw terug op de vloer te deponeren. 

  • Grijp de staaf uit pilaar 1 en stop de staaf dan, nadat je de staaf weer uit je inventory hebt gepakt, in het gat van pilaar 2. 

  • Het driehoekje op pilaar 2 wijst de Ii aan maar moet wijzen naar de III. 

  • Pak het touw weer op en bindt het touw vast aan het stuk van de staaf dat aan de rechterkant van de pilaar uitsteekt.

  • Terug naar Souchous de krokodil en prik de krokodil weer i keer met de Staf in zijn kop en...pilaar 2 draait en het driehoekje wijst dan de III aan.

  • Maak het touw los en grijp de staaf terug en ga naar 

Pilaar 3.:

  • Steek de Staaf weer in het gat en bindt het touw, weer aan de achterzijde van de pilaar, vast aan de staaf. 

  • Op pilaar 3 wijst het driehoekje de II aan maar dat moet dus de V worden. 

  • Terug naar Souchous. 

  • Pak de Staf er weer bij en prik nu Souchous 3 keer met de staf in zijn kop om pilaar 3 drie slagen om te draaien. 

  • Ga dan terug naar pilaar 3 en zie...het zwarte driehoekje wijst nu de V aan. 

  • Berg de Staf op, grijp het touw en de staaf en draai je om naar 

Pilaar 4. 

  • Steek de staaf weer in het gat en bindt het touw er weer aan vast, weer aan de rechterzijde van de pilaar. 

  • Het driehoekje op pilaar 4 wijst nu de 1 aan maar dat moet dus de VII worden. 

  • Dus ga Souchous nu weer 3 keer prikken met de Staf en.......eureka.....onder de linker muurschildering gaat nu de Geheime Kamer open.

Wel...Ga vooruit en door de nu geopende Geheime Deur naar binnen. "Laten we zoeken naar de Kleitabletten", roept Thomas uit als je de geheime kamer binnen gaat. Kijk omlaag. Op de stoel liggen de Kleitabletten. Klik erop met je tandwielcursor en.....Thomas grijpt de tabletten maar....de Bewaker duikt op en is pissig omdat Thomas hem bedrogen heeft en er met de tabletten vandaar wilt gaan.

Je beland vanzelf terug bij Kordax. Draai je om en zie dat jij en Kordax nu volkomen zijn omsingeld door de krokodillen. Je zit opgesloten in de zaal en je moet zien te ontsnappen.

Hoofdstuk 4: Ontsnap uit de Bibliotheek

Een slaapdrank voor de Krokodillen:

Praat met Kordax en gebruik nu alle gespreksopties die je krijgt. Kordax vertelt dat de Bewaker in de Geheime Kamer zit. Kordax vertelt dat in zijn mandje het recept voor een drankje zit dat, als je de dosis ervan verdubbeld, een krachtige slaapdrank zal zijn. Je moet dus een slaapdrankje gaan brouwen en dit dan gebruiken op de krokodillen. Sluit het gesprek en klik nu met je tandwieltjes op de mand van Kordax. Grijp dan het Recept voor een Morpheus Drankje (Formula for the Morpheus draft) uit het mandje. In het tekstscherm lees je dan welke spullen er nodig zijn om een slaapdrank te maken. 

Sluit het tekstscherm en kijk weer naar het mandje. In Kordax mandje liggen ook nog wat visjes. Grijp een handvol Visjes (Fillets of dried fish) uit het mandje. Ga weer de laboratorium kamer in en loop door naar achteren, naar het "aanrecht".

  • In het halfronde rek staan dus je 16 kommetjes met poeder en zaden. 

  • Als bij jouw alles is gegaan zoals bij mij dan heb je 2 kommetjes met White powder en een kommetje met Grey powder. 

NB: Had je echter pech dan heb je dus niet het Grey Nugget kunnen pakken. 1 van je kommetjes is dan nog leeg. Inplaats van Grey Nugget moet je dan het Grey Powder gebruiken.

  • Eén van de twee porties White powder is echter Tjekker Flower maar Thomas weet niet welke van de twee dat is. 

  • Ook is het Grey powder eigenlijk Ashod resin. 

  • Thomas moet nu eerst de Tjekker flower en het Ashod resin identificeren.

Open het inventoryscherm en dan het Documenten scherm. Scroll in het Documenten scherm naar de "Diomedes Reaction scroll" en lees de tekst van deze scroll weer even goed door. Je leest dan hoe je Tjekker Flowers en Ashod Resin kunt identificeren. Sluit het documenten scherm en het inventoryscherm.

  • Ok...je staat weer voor het "aanrecht" en het rek met je 16 kommetjes. 

  • Boven het halfronde rek hangt dus nog een plank weer 4 kommetjes in zitten. 

  • Van links naar rechts vindt je in de 4 kommetjes, die in de bovenste plank hangen: Mitanni gum, Kerma powder, Arsawa powder, Pitassa gum. 

  • We gaan nu Tjekker flower en Ashod resin proberen te identificeren.

Grijp de schaal uit het aanrecht. Er zit nog steeds water in de schaal. Draai naar links en leeg de schaal dan in de voorste grote vaas, die links naast het aanrecht staat. Draai dan rechtsom naar de waterbak en vul de schaal met vers water uit de waterbak. Plaats de schaal terug in het "aanrecht".

Tjekker Flower:

  • Grijp 1 handje Mitanna gum uit het kommetje en doe dit in de schaal. 

  • Grijp 2 keer Arsawa poeder en doe dit in de schaal. 

  • In het halfronde rek heb je 2 kommetjes waar White Powder in zit. 

  • Je moet nu het juiste White Powder toevoegen. Dat is een kwestie van uit proberen. 

  • Doet het ene White Powder niets dan begin je overnieuw en gebruik je het andere White Powder. 

  • Als je dan 1 keer Mitanna gum, 2 keer Arsawa powder en 1 keer het juiste White Powder in de schaal met water hebt gedaan dan zaal Thmas zeggen "I identified one of the consistuends".  

  • Het kommetje waar je de White powder uit hebt gepakt  is dan gelabeld als Tjekker Flower.

Ashod resin:

  • Leeg de schaal weer in de grote vaas, links naast het "aanrecht". 

  • Vul de schaal dan weer met vers water uit de waterbak. 

  • Plaats de schaal weer terug in het aanrecht. 

  • Doe dan 1 keer Mitanna gum, 2 keer Arsawa powder, 2 keer Pistasa gum en 1 keer Grey nugget powder in de schaal en....

  • Thomas zegt weer "I identified one of the constituens" en je kommetje Grey nugget is nu gelabeld als Ashod resin.

Ok....duik weer het Documenten scherm in en scrol naar de "Prusias Properties scroll." Je leest dat Ataniya roots en Ashod resin dezelfde eigenschappen hebben. Lees ook nog even de "Zolios reaction scroll" door om te weten hoe je Ataniya roots kubt herkennen. Sluit alle schermen.

Ataniya roots:

  • Leeg de schaal weer in de vaas en vul de schaal weer met vers water uit de waterbak. 

  • Zet de schaal terug in het "aanrecht". 

  • Doe nu 1 keer Kerma powder, 2 keer Arsawa powder, 2 keer Pitasa gum en 1 keer Grey Powder in de schaal. 

  • Weer zal Thomas zeggen: "I identified one of the comstituens" en je kommetje grey powder is nu gelabeld als Ataniya roots.

Ok....je hebt nu alle ingrediënten om de slaapdrank te gaan maken. Leeg de schaal weer en vul de schaal weer met vers water. Zet de schaal weer in het "aanrecht".

Slaapdrank:

  • Doe nu 2 keer Melukhkha bone, 2 keer Ashod resin of Ataniya roots, 2 keer Canaan thorns en 2 keer Tjekker flowers in de schaal en....

  • Thomas zegt dan dat het slaapdrankje klaar is maar dat hij het moet mengen met voedsel. 

  • Pak dus de gedroogde Visjes (Fillets of dried fish) uit je inventory en klik ze in de schaal en je hebt paarse Vis gedrenkt in Slaapdrank (Soporific fish).

Draai je om en ga terug naar Kordax. Je staat dan voor de twee krokodillen die vlak voor Kordax liggen. Pak de paarse visjes uit je inventory en klik dan met je tandwielcursor op de linker krokodil en....

Lange film: 
De krokodil vreet met graagte de vis op en.....valt in slaap. Thomas en Kordax ontsnappen uit de bibliotheek. Kordax zoekt veiligheid in het Observatorium terwijl  Thomas weer op audiëntie gaat bij Cleopatra. Cleopatra vertelt nu dat Akkad en Iris op het eiland Pharos zijn. Op Pharos heerst echter de pest maar Thomas krijgt een tegengif en wordt door Cleopatra nu naar Pharos gestuurd om Akkad en Iris terug te halen naar Alexandrië. We belanden dan in:

Deel 2: 

Hoofdstuk 5: Op het eiland Pharos:

A: Schiet een Bres in de Vuurtoren:

De vrienden van Kordax hebben Thomas naar het eiland Pharos gevaren. Bovenop de kale heuvel staat de Vuurtoren. Rechts ligt een Galeischip op het strand. Achter Thomas is de aanlegsteiger. Kijk naar de vuurtoren en draai je dan linksom.

Aan een paaltje hangt een Hoorn. Met de Hoorn kan Thomas de vrienden van Kordax weer terug roepen naar het eiland als hij weer terug gebracht wil worden naar Alexandrië. Links naast het paaltje ligt een hoop zand. Klik met je tandwieltjes op de hoop zand. Thomas zegt dan dat als ie wat zand nodig heeft hij het hier kan pakken.

Draai terug om naar de Vuurtoren. Voor de Vuurtoren staat een Katapult en er ligt een ladder. Ga 2 klikken vooruit  en....Vanaf de top van de Vuurtoren ziet Thomas dan een lichtsignaal. Iemand stuurt vanaf de Vuurtoren een Heliolab code naar Alexandrië.  Dat moeten Iris en haar vader zijn, die daar bovenop de vuurtoren aan het seinen zijn. Iris en haar vader moeten dus in de vuurtoren zijn. 

Ga verder 2 klikken vooruit en je staat tegen de muur van de Vuurtoren aan. Je ziet geen deur om de vuurtoren in te kunnen gaan en je kunt ook niet om de vuurtoren heen lopen. In de muur van de vuurtoren zie je grote gaten die veroorzaakt zijn door de Katapult. Kijk omlaag. Tegen de muur aan ligt een hoop zand. Ook hier kun je dus zand pakken, mocht je zand nodig hebben.

  • Voor de hoop zand ligt een steen en op de steen ligt het bovenste stuk van een muurplakkaat. 

  • Links voor de steen liggen 2 brokstukken en recht voor de steen ligt het nog brokstuk van de plakkaat 

  • Grijp  één van de 3 kleinere brokstukken op. Thomas vertelt je dat je de 3 kleinere brokstukken weer aan het grote brokstuk moet puzzelen. 

  • Met het brokstuk vast aan je cursor draai je terug naar de steen. 

  • Op de steen zijn dan 3 klikplekken waar je de het brokstukken moet klikken. 

  • Klik het brokstuk dat je nu vast hebt op de plek waar je de tandwieltjes geactiveerd krijgt en puzzel de 3 kleinere brokstukken weer aan het grote stuk op de steen vast. 

Er blijft echter een deel van het plakkaat weg. Klik weer met je oog op het plakkat en Thomas leest de tekst weer maar concludeert nu dat de rest van het plakkaat echt verdwenen is. Klik nu met je Oog op het plakkaat en Thomas leest de tekst op: "Sostratos, zoon van Dexiphanes van Knidos, heeft dit monument opgericht ter ere van de God van de Zeelieden. Hij die de vuurtoren zal vernietigen zal ten prooi vallen aan de 3 Zusters van Gorgon: Me.......", de rest is niet meer te lezen.

Wel.....Thomas moet en zal de Vuurtoren in gaan. Maar hoe? De gaten in de muur, veroorzaakt door de Katapult, brengt Thomas nu op een idee. Waarom niet geprobeerd de muur te "slechten" met de katapult? 

Draai je om en ga 2 klikken terug naar de Katapult die voor de vuurtoren staat. Draai dan links en je staat voor de Kist met tegengewichten die onderaan de katapult zit. In de kist liggen zandzakken die dienst doen als tegengewicht. Klik met je tandwieltjes in de kist en Thomas zegt dat er niet genoeg zandzakken in de kist liggen.

  • Kijk omlaag naar je voeten. Tegen de katapult aan ligt een stapel van 3 zandzakken. 

  • Pak een zandzak op en plaats de zandzak dan in de kist. 

  • Plaats ook de andere 2 zandzakken in de kist van de katapult. 

Je ziet dan dat er dan nog niet genoeg zandzakken in de kist liggen. Er moet en nog 3 zandzakken bij, want als de kist niet vol is dan kun je niet ver genoeg schieten met de katapult. Draai je om. Op de grond ligt een Houten Frame (Wooden frame) op een Stenen Bal. 

Grijp het Houten Frame. Het frame schijnt om de Stenen Bal te passen. Grijp ook de Stenen Bal. Als je een Pech dag hebt dan heb je straks dit houten frame nodig om een 2e kogel te maken. Heb je een geluksdag dan zul je dat niet hoeven te doen. Draai je om en ga 1 klik vooruit richting de aanlegsteiger. Draai dan links en ga dan, langs de voorzijde van de Katapult, naar de Galeiboot die afgemeerd op het strand ligt. Je beland bij de romp van de schuit.

Er staan 2 houten kisten voor het Galeischip en tussen de 2 kisten ligt een dikke houten balk. Maak met je tandwielcursor de rechter kist open. In de rechter kist liggen de zeilen van het galeischip en bovenop de zeilen ligt een Naald met draad en een krom mes ( Needle and reel of thread en Fraying instrument). 

Grijp de Naald met draad en grijp ook het Kromme Mes. Klik met je handje op het zeil dat in de kist ligt. Het zeil is echter te zwaar om uit de kist te tillen en het is te dik om er met je blote handen een stuk vanaf te scheuren. Pak het Kromme Mes (Fraying instrument) uit je inventory en klik dan met je tandwieltjes op het zeil in de kist. Je snijd een stuk uit het zeil. Berg het mes weer op naar je inventory.

Maak 3 zandzakken en vul ze met zand:

  • Open het inventoryscherm en combineer nu het stuk zeildoek (Large section of sail) met het Kromme Mes (Fraying instrument). 

  • Je snijd het stuk zeildoek nu in 3 stukken.

  • Combineer dan 1 van de 3 stukjes zeildoek (Small strip of sail) met de Naald en draad (Needle and reel of thread) om er een Zandzak van te maken. 

  • De naald en het draad zijn dan van elkaar gescheiden. 

  • Dus combineer nu eerst weer de Naald met het Draad (Real of Thread) en combineer dan de Naald en draad weer met een 2e stuk zeildoek .

  • Doe dit ook met het overgebleven stuk zeildoek en je hebt dan 3 lege zandzakken.

Sluit het inventoryscherm en draai dan rechtsom zodat je naar de aanlegsteiger kijkt. Ga vooruit naar de aanlegsteiger en ga voor de hoop zand staan, die links naast het hoornpaaltje ligt. Pak één van je zandzakken uit je inventory en klik dan met je tandwieltjes op de hoop zand en je vult de zak met zand. Doe dit ook met de overige 2 zandzakken en je hebt dan 3 gevulde zandzakken.

Draai je weer om naar de vuurtoren en ga weer 2 klikken vooruit en je staat weer voor de zandzakkenkist van de katapult. Doe je 3 zandzakken dus in de kist en Thomas zegt dat de kist nu vol zit en dat de katapult "gereed is voor actie".

Prepareer de Katapult en schiet het ding af:

Draai rechts en ga weer 1 klik terug, richting de aanlegsteiger, en draai dan weer linksom. Je staat nu bij de voorkant van de katapult en ziet het draaiwiel. Met het draaiwiel dien je de katapult te richten. Kijk omhoog naar de arm van de katapult. Aan de arm zit een Katrol vast waar het touw door heen gaat. Halverwege het touw hangt een rode leren zak waar je een kogel in moet doen. Onderaan het touw hangt een haak

Kijk weer naar het draaiwiel. Links van het draaiwiel hangt het Takelblok (Winch cable loop). Het Takelblok dient aan de katrol te worden vastgemaakt.  voor het takelblok ligt een Gebroken Wig (Broken peg). Onder het draaiwiel zit een hendeltje dat nu naar rechts staat.

Draai je helemaal om en grijp dan de Ladder. Met de ladder vast gekleefd aan je cursor draai je terug om naar de katapult, maar niet helemaal terug naar het draaiwiel.  Ergens tussen het draaiwiel en de zandzakkist krijg je de plek waar je de ladder neer moet zetten, dus klik de ladder tegen de katapult aan.

Kijk omlaag naar het draaiwiel en grijp nu de Takelblok op. Met het Takelblok vast aan je cursor kijk je omhoog langs de ladder en dan klik je vooruit om de ladder op te klimmen. Bovenaan de ladder kijk je omlaag en draai je naar rechts en je ziet de Katrol hangen onder de arm hangen. 

Klik het Takelblok vast aan de Katrol. Thomas vertelt echter dat ie een wig nodig heeft om het blok op zijn plaats te houten. Kijk omlaag langs de ladder en klik vooruit om de ladder terug af te dalen. Terug beneden draai je weer om naar het draaiwiel. Links naast het draaiwiel ligt dus een gebroken wig (Broken peg) op de grond. Grijp de Gebroken wig.

Draai rechts en mik de vooruitcursor weer naar de Galei en ga dan weer vooruit. Je beland weer voor de zeildoekkist. Draai linksom naar de linker kist. Open nu ook deze kist met je tandwieltjes. Het blijkt de kist van de scheepstimmerman te zijn. Grijp de Hamer en de Beitel (Hammer and Chissel) uit de kist.

  • Tussen de 2 kisten ligt dus een dikke houten balk. 

  • Pak de Beitel (Chissel) uit je inventory en klik dan op de houten balk en Thomas beitelt een stuk hout uit de balk.

  • Combineer nu in het inventoryscherm de Gebroken Wig met het Stuk Hout en met de Hamer en de Beitel en Thomas maakt een gloednieuwe Wig. 

Sluit het inventoryscherm en ga terug naar de Katapult. Klim de ladder weer op en weer boven draai je weer naar de Katrol en het ophijsblok. Pak de zojuist gemaakte Wig (New peg) uit je inventory en klik weer op de Katrol om het zaakje vast te zetten. Helaas.....het gaat regenen, dus je ervaart een Pechmoment. Je nieuwe Wig breekt af. Je moet een nieuwe Wig maken.

NB: Heb je nu geen pechmoment dan breekt dus je nieuwe Wig niet af en hoef je dus nu ook niet weer een Wig te gaan maken.

Daal de ladder terug af en ga terug naar de Galei. Beitel met je beitel weer een stuk hout uit de dikke balk die tussen de 2 kisten ligt. Combineer dan in je inventory weer de kapotte wig met de beitel, de hamer en het stuk hout tot een nieuwe Wig. Keer terug naar de Katapult en klim de ladder weer op en plaats de nieuwe wig weer in de Katrol. Deze keer breekt de Wig niet af.

Daal de ladder weer af. Grijp de ladder en leg de ladder terug op de rotsen achter je, dus op de plek waar de ladder oorspronkelijk lag. Draai terug naar het draaiwiel. Onder het draaiwiel zie je een houten hendeltje. Het hendeltje staat naar rechts. Klik op het hendeltje om het nu naar links te zetten en klik dan op het draaiwiel om de Arm van de Katapult omlaag te takelen.  

De rode Leren Kogelzak ligt dan voor de katapult op de grond. Grijp de Rode Leren Kogel Zak op en draai linksom en zoek de klikplek op de katapult waar je de lerenzak neer kunt leggen. Je legt de zak in de katapult. Pak de Stenen Bal (Ball of stone) uit je inventory en plaats de Bal bovenop de Rode Zak.

Raap nu de Haak op van de grond en draai terug naar het draaiwiel. Kijk omhoog naar de Arm. Onderaan de Arm zit een Haak. Klik de haak van het touw vast aan de Haak in de arm om de Zak met de Kogel aan de arm te verbinden.

Klik het hendeltje onder het draaiwiel nu weer naar rechts...O...dat lukt niet. Het hendeltje zit vast. Pak de Houten Hamer uit je inventory en kijk omhoog naar de Katrol die onderaan de arm hangt. In de Katrol steekt dus de Wig. Met de Hamer linksboven in je scherm klik je nu weer op de Katrol om de Wig uit de katrol te rammen en....

Filmpje: De Katapult wordt nu afgeschoten en de kogel ramt een groot gat in de muur van de Vuurtoren.

Ga 3 klikken vooruit, terug naar de vuurtoren. Je staat dan terug bij de steen waar je het plakkaat in elkaar hebt gepuzzeld. Kijk omhoog naar de muur en zie dat de katapult weliswaar de muur zwaar beschadigd heeft maar niet heeft doorboord. Je moet de katapult dus nog een keer gaan laden en afvuren. Kijk omlaag naar de grond en iets naar links. Voor de muur ligt de Stenen Bal op de grond. 

Grijp de Stenen Bal  weer en keer terug naar het draaiwiel van de Katapult Klik met je handje op het Takelblok, dat weer links naast het draaiwiel hangt en....vanzelf wordt de katapult weer geladen en gericht en is dan weer gereed om te worden afgevuurd. Pak dus de Hamer weer uit je inventory en klik dan weer met je tandwielcursor op de wig in de katrol en....de katapult wordt weer afgevuurd en de Stenen Bal vliegt weer tegen de muur aan. Maar weer doorboort de kogel de muur niet. 

NB: Als bij jouw nu wel een gat in de muur is geschoten, waardoor je dan heen kunt gaan, dan heb jij dus nu geen pechmoment en hoef je de Katapult niet nog voor de 3e keer te laden en af te schieten. Ga dan nu gelijk door het muurgat de vuurtoren in en volg dan de Walkthrough verder vanaf dat punt.

Ga  weer naar de muur van de vuurtoren en kijk weer omlaag naar de grond en zie.....de Stenen Bal ligt aan gruzelementen. Kijk weer omhoog naar het gat in de muur. Onder in het gat steekt een vierkante brok steen uit. Pak de Hamer uit je inventory en klik dan met je tandwielcursor op de onderste steen in het gat en je haalt die steen (Rubble) uit het gat. 

Berg de hamer weer op. Bekijk nu het muurgat met je oog en Thomas denkt dat als ie nog een keer een kogel afschiet er dan wel een gat in de muur zal zitten waar ie doorheen zal kunnen klimmen. Je moet dus nu eerst een nieuwe Stenen Bal maken. Combineer hiervoor in je inventory de Steen (Rubble) met de Beitel (Chissel) , de Hamer en het Houten Frame (Wooden frame) en je hebt dan een nieuwe Stenen Bal.

Ga terug naar de katapult en klik weer op het takelblok en de katapult is dan weer gereed om af te vuren. Dus ram met je hamer de wig weer uit de katrol en....deze keer ramt de stenen bal een groot gat in de muur van de vuurtoren. Wel.....waar wacht je nog op??? ga weer naar de vuurtoren en klik vooruit in het muurgat en Thomas klimt door het gat en beland in het voorportaal van de vuurtoren.

B: In de Vuurtoren:

De Strijdwagen van Apollo:

Draai je om naar de deuren van de vuurtoren en kijk omlaag naar de vloer. Rechts ligt een IJzerenvest (Chainmail) op de grond. 

Grijp het IJzerenvest. Draai terug om en ga nu vooruit de hoge hal van de vuurtoren in. Vanzelf wordt je aandacht gevestigd op een metalen plaat in de pilaar van de linkermuur en op de grote dichte deuren in de rechtermuur.

Je staat voor een steen in het midden van de hal. Op de steen staat een stapel ronde ijzeren gewichten. Voor de steen liggen de brokstukken van  nog een paar ijzeren gewichten. Ga naar de grote ijzeren deuren in de rechtermuur en probeer ze te openen. Dat gaat niet want de deuren zitten op slot. Draai om. Je ziet die metalen plaat weer in de muurpilaar. Rechts naast die pilaar zie je een Houten Rad. 

Ga naar de pilaar en draai dan rechts en bekijk het Houten Rad met je oog. Vanzelf kijkt Thomas dan omhoog. Hoog boven in de toren ziet je dan nu de "Strijdwagen van Appolo" hangen....het is een lift en het ding moet omlaag worden gebracht. Kijk weer omlaag en draai je weer om naar de metalen plaat

  • Op de metalen plaat zie je een draaiwiel die bestaat uit 3 ringen. 

  • Er staan Griekse letters in de ringen van de cirkel. 

  • Onder het draaiwiel staat een tekst. 

  • Lees met je oog de tekst. De tekst is niet compleet maar Thomas leest "You....who built the lighthouse, become the guardian of the sun chariot"

  • Denk terug aan het plakkaat dat je voor de vuurtoren in elkaar hebt gepuzzeld. Op dat plakkaat las je dat Sostratos de bouwer is van de vuurtoren. 

  • Nummer de ringen van het draaiwiel, van buiten naar binnen, A, B, C. 

  • Klik met je tandwielcursor op het draaiwiel. 

  • Thomas vertelt je dat "Mars de ringen verbogen heeft",verbogen is. 

  • En inderdaad....de rechterzijde van ring A is verbogen en ook de bovenkant van Ring C is verbogen 

  • Je moet Ring A en ring C dus eerst nu platslaan. 

  • Pak de hamer weer uit je inventory en klik dan aan de rechterzijde op ring A en Thomas ramt Ring A weer plat. 

  • Ram dan op ring C en.....het wiel is gerepareerd.

Je moet nu, op de diagonaal van de cirkel, de naam Sostratos gaan instellen. Dat doe je dus door de ringen van de cirkel te draaien zodat de juiste letters op de diagonaal komen te staan. De Diagonaal is de middenlijn van de cirkel en loopt van 9 uur naar 3 uur. Op de diagonaal moet dus komen te staan, van links naar rechts....SWSTRATOS

Als je de ringen A en C weer hebt platgeslagen dan krijg je de draaipijlcursor op de ringen A, B en C. Met de Draaipijlcursor kun je de ringen A, B en C dus draaien om de juiste letters in die ringen op de diagonaallijn te draaien. Dat doe je als volgt:

  • Klik met de draaipijlcursor in ring A en hou dan je muis ingedrukt. 

  • Draai ring A nu om totdat je de letter Sigma S op 9 uur hebt staan. 

  • Dit draaien doe je dus door je muis rond te draaien terwijl je de linkermuisknop ingedrukt houdt.

  • Klik in ring B en draai dan de letter Omega W op 9 uur. 

  • In ring C zet je de letter Sigma op 9 uur en.....klaar....

Thomas vertelt je dat hij de naam herkent en dat er iets van slot is gegaan. Klik nu met je tandwieltjes op de TPA knop, in het midden van de cirkel en.....de cirkel gaat open en blijkt het deurtje van een kluisje te zijn.

In het kluisje zie je 2 kettingen hangen. Voor de linker ketting zit een hendel en op die hendel zit een brief. Grijp de brief en je leest de tekst van deze brief in het documentenscherm van je inventory door. Het is een brief van de ontvoerders van Iris en Akkad. De brief vertelt dat Iris zit opgesloten in de vuurkamer van de vuurtoren en dat het gevaarlijk zal zijn om haar er uit te bevrijden. Je leest ook dat de ontvoerders het lichaam van Akkad in zee hebben gesmeten. De ontvoerders vertellen verder dat ze te vinden zijn bij de kreek.

Sluit het documentenscherm en klik nu op de hendel in de kluis en.....vanuit de toren komt nu het Tegengewichtkastje van de lift omlaag. Draai je om en ga terug naar de steen in het midden van de hal. 

Draai je om naar de steen en het Tegenwichtkastje dat er rechts naast staat. Op de steen staat een stapeltje van 6 gewichten. In de kast staat een stapel van 10 gewichten. Voor de steen liggen de brokstukken van 4 gewichten op de vloer. 

NB: Geen pechmoment? Dan staan er 20 gewichten en zie je op de vloer geen brokstukken liggen. Je hebt dan zo meteen ook de zandzakken niet nodig. Maar mijn beschrijving hieronder gaat er vanuit dat er maar 16 gewichten zijn en dat je 3 zandzakken moet gebruiken.

Pak, één voor één, de gewichten uit de kast en plaats ze op de steen. Als je alle 10 stenen uit het contragewichtkastje hebt gepakt dan komt de strijdwagenlift omlaag en gaat het gewichtkastje omhoog. Er staan dan 2 stapels gewichten op de steen. Een stapel van 11 en een stapel van 5 gewichten.

  • Rechts boven de steen hangt het einde van een touw. 

  • In de vloer, voor de steen, zit een metalen beugel. 

  • Plaats nu 7 gewichten in de strijdwagenlift. 

  • In de lift staat dan een stapel van 7 gewichten en op de steen nog een stapel van 9 gewichten. 

  • Klik nu op het einde van het touw, dat rechts van de steen hangt. 

  • Thomas trekt het touw omlaag en bindt het vast aan de metalen beugel. 

  • Hierdoor is de lege gewichtkast weer omlaag gekomen en de lift weer omhoog gegaan

  • Plaats de 9 overgebleven gewichten terug in de gewichtkast en klik dan op de metalen beugel om het touw weer los te knopen en....er gebeurt nu niets. 

  • De lift komt nu niet omlaag en de gewichtkast gaat niet omhoog. 

  • Pak een gewicht terug uit de kast en...Thomas zegt nu dat de kast en de lift hetzelfde gewicht hebben.  

  • Leg het gewicht terug op de steen en pak nog een gewicht terug uit de kast.

  • Zowel in de lift als in het tegengewicht kastje zitten nu 7 gewichten. Op de steen liggen nog 2 gewichten. 

  • Klik op de metalen beugel om het touw los te maken en..de tegengewicht kast gaat weer omhoog en de lift komt weer omlaag.

Ok...Om de lift met Thomas erin omhoog te laten gaan moet het gewicht van de tegengewichtkast iets lager zijn dan het gewicht van de lift met Thomas erin. Je hebt echter te weinig gewichten. Draai je om en verlaat de vuurtoren via de voordeuren en het gat in de muur. Ga terug naar de zandzakkist van de katapult. Grijp nu 3 zandzakken uit de kist en keer ermee terug naar de lift in de vuurtoren.

  • In de strijdwagenlift heb je een stapel van 7 gewichten gedaan. 

  • Grijp 1 gewicht terug uit de lift en leg dit gewicht terug op de steen. 

  • In de lift heb je dan 6 gewichten en op de steen 3 gewichten. 

  • Pak nu, één voor één, de 3 zandzakken uit je inventory en leg ze in de lift

  • Klik weer op het touw en Thomas haalt de gewichtkast weer naar beneden en bind het touw weer vast. 

  • De lift is dus nu weer omhoog .

  • Plaats de overige 3 gewichten in de gewichtkast en maak het touw weer los van de beugel. 

  • De kast gaat weer omhoog en de lift komt weer omlaag. 

  • Stap nu in de strijdwagenlift. 

  • Kijk omlaag en  grijp een zandzak en.....vanzelf draai je naar links en vertelt Thomas je dat je de zandzak links naast de lift op de grond moet deponeren. 

  • Dus leg de zandzak links naast de lift op de vloer. 

  • Grijp de 2e zandzak en leg ook deze links naast de lift op de vloer en doe dat ook met de 3e zandzak. 

  • Pak dan 5 Gewichten op en leg ze één voor één terug op de steen en.....he..he.....De lift gaat nu omhoog met Thomas en Thomas beland bovenin de toren.

  • Vanzelf is Thomas uit de lift gestapt. 

  • Je staat voor een trap. 

  • Ga de trap op en....je beland in de Hydrakamer van de vuurtoren.

C: Bevrijd Iris:

Hydra Kamer:

De Hydrakamer is de Waterkamer, en dit is de laatste kamer voor de Vuurkamer. 

8 waterspuwers (Gargoles) staan langs de muur. Het midden van de kamer is verdiept. 

Kijk omhoog. Boven het midden van de kamer hangt een grote prisma die dienst doet als vuurtoren lamp. Klik 2 keer met je oog op de prisma. Thomas vertelt je dan dat de prisma te laag hangt. De prisma moet dus op de een of andere manier hoger gehangen worden. Kijk weer omlaag en loop dan rechtdoor naar het verdiepte midden van de kamer en....Iris meld zich. 

  • Iris vertelt dat ze bovenin de toren gevangen zit, in de vuurkamer. 

  • Ze is vastgebonden aan een balk en metalen spiegels blokkeren een eventuele uitgang. 

  • De spiegels zijn via touwen in de Hydrakamer te bedienen. 

  • De camera toont je dan de prisma weer. 

  • Iris vertelt verder dat Thomas van de touwen moet afblijven omdat sommige touwen verbonden zij  met steunbalken van de top van de vuurtoren. 

  • Als Thomas aan die touwen zal trekken dan zal de toren instorten. 

  • Maar....sommige van de touwen moet Thomas juist wel gebruiken omdat deze de metalen spiegels omhoog trekken waarmee de Vuurkamer is afgesloten.

Na de uitleg van Iris vraag je haar "Are you sure there are no kidnappers hiding in the lighthouse?"  Iris vertelt dan over de hoofdkidnapper die een bochel heeft en een theatermasker draagt. Zeg dan tegen Iris: "Oh, and I have a remedy against the Plague. Ypu should take some".  Maar Iris heeft de remedy niet nodig. Ze heeft al van haar kidnappers de remedy tegen de pest toegediend gekregen.. Sluit het gesprek.

Kijk omlaag naar de vloer. Je staat dus in het verdiepte midden van de kamer en je staat in een cirkel. In de buitenste rand van de cirkel staan letters van het Griekse alfabet.  Kijk weer op normale kijkhoogte en zoek dan de ingang van de kamer op en draai dan naar links. Je ziet dan de toegangsdeuren tot de vuurkamer. Die deuren zijn dicht en op slot. Draai verder naar links. Je ziet dan boven het trapje een vierkant gat in de vloer. Draai weer linksom en je ziet de Takelmachine tegen de muur aan staan. 

Ga naar de Takelmachine. De takelmachine heeft 3 waterspuwerhoofden en in de bovenste rand een inscriptie. Lees de inscriptie met je oog en je leest "Three Gorgons guard the sun, call them and the light shall be yours".  "Drie Gorgons bewaken de zon, roep ze en je zult het licht zien." Klik met je tandwieltjes dan op de takelas maar het ding is geblokkeerd en doet het niet. Volg het touw dat vanaf de takel omhoog gaat en je ziet dat het touw naar de prisma gaat. Met deze takel wordt dus de prisma omhoog of omlaag getakeld.

Draai rechts en je krijgt de vooruitpijl naar het vierkante gat in de vloer. Ga vooruit naar het vierkante gat. Ga recht voor het gat staan en kijk omhoog. In het plafond, boven de prisma zie je een ventilatiegat. Klik erop met je oog en Thomas zegt dat Iris via dit gat zou kunnen ontsnappen

Bekijk nu eens de 8 Waterspuwers, die aan de muren staan. Vanuit de nek van elke waterspuwer gaat een touw omhoog. Klik een paar keer met je oog op één van de waterspuwers en Thomas zegt dat die touwen dus de metalen spiegels bedienen waar Iris het over had.

Je kunt hier nu verder niets doen. Je moet eerst de namen weten van die 3 Gorgon zusters, waar de tekst op de takelmachine het over had. Waar heb je eerder iets gelezen over 3 Gorgon zusters?...Oja...op de plakkaat die je buiten de vuurtoren in elkaar heb gepuzzeld.

De 3 Gorgon Zusters:

Draai je om en verlaat de Hydrakamer terug naar de lift. Je kunt niet met de lift terug omlaag, dus  klik rechtdoor naar de muur en........vanzelf loop je de trap af en sta je beneden bij de dichte metalen deur.  Klik met je tandwielcursor op de grendelbalk van de deur en de linkerdeur gaat open. Ga dus door de deur en je staat terug in de beneden hal van de vuurtoren. Draai links en ga naar de voorhal en dan 2 klikken vooruit en je bent weer buiten en aan de andere kant van de muur. 

Draai linksom naar de grote steen waar de kapotte plakkaat op ligt die je eerder inelkaar hebt gepuzzeld. Zoals je weet ontbreekt er nog een stuk van de plakkaat. Wel....misschien ligt het ontbrekende stuk wel onder het zand. Je moet nu de hoop zand, die achter de steen tegen de muur aan ligt, gaan zeven. Hiervoor dien je eerst een zeef te maken. Combineer in je inventory het Houten Frame (Wooden frame) met het Ijzeren Vest (Chainmail) en het Klosje Garen (Reel of Thread) en je hebt dan een zandzeef (Sieve).

Pak de Zeef (sieve) uit je inventory, sluit het inventoryscherm. Met de zeef linksboven in je scherm ga je nu met je tandwielcursor klikken op de hoop zand die achter de steen tegen de muur van de vuurtoren aan ligt en je vind dan weer een fragment van het plakkaat. Het fragment wordt vanzelf. Blijf dit doen tot je alle ontbrekende fragmenten uit de hoop zand hebt gezeefd. Ik moest 5 keer klikken om 10 stukjes van het plakkaat uit de hoop zand te zeven.

De ontbrekende stukjes liggen dan op de steen. Wel....puzzel de ontbrekende stukjes nu ook in het plakkaat om het plakkaat compleet te maken. Pak een stukje op en klik het in het gat van het plakkaat waar je de tandwielcursor krijgt. Zodra je het laatste stukje hebt geplaatst lees je de gehele tekst van het plakkaat in het documentenscherm. Je leest dan de drie namen van de Gorgon Zusters en dat zijn: Medusa, Euryale en Stheno, de 3 dochters van Phorcys van Keto.

NB: Als je eerder de 3 zandzakken had gevuld met zand uit deze zandhoop bij de muur, dan kun je nu de zandhoop niet zeven. Je moet dan die 3 zandzakken eerst uit de zandzakkist van de katapult halen om ze hier dan te legen. Heb je die 3 zandzakken echter ook gebruikt om in de lift te leggen dan zul je ze eerst uit de lift moeten ophalen. Dan zul je dus eerst terug, via de trap, omhoog naar de lift in de vuurtoren moeten gaan om de 3 zandzakken uit de lift te pakken.

Ok...je weet nu de drie namen van de Gorgon zusters, dus ga terug door het muurgat de vuurtoren in en dan de lifthal weer in. Draai rechts en ga door de geopende metalen deur naar de traphal. Draai links en klik vooruit om de trap op te gaan en je staat dan terug boven en voor de strijdwagenlift. Draai rechts en ga vooruit de trap op en je bent dan terug in de:

Hydrakamer:

Ga weer in het verdiepte midden van de kamer staan. Kijk omlaag naar de cirkel met de Griekse letters in de buitenrand van de cirkel. De letters staan elk op een Gouden Knop die je kunt indrukken met je tandwielcursor. Je moet dus nu achter elkaar de knoppen indrukken waarop de letters staan van Medusa, Eurayle en Stheno. 

Als je met je cursor op een letter gaat staan dan lees je, rechtsboven in je scherm, de Engelse vertaling van de Letter. Een eenmaal ingedrukte letter hoef je niet nog een keer in te drukken als die letter voorkomt in alle drie de namen. Als een naam goed hebt dan laat Thomas je dit weten en zie je de takelmachine

Voor Medusa klik je op: Mu, Epsilon, Delta, Omikron, Upsilon, Sigma, Eta. 

Voor Eurayale en Stheno klik je dan nog  je op: Epsilon, Rho, Alpha, Lambda, Theta, Nu.

Heb je dit allemaal goed gedaan dan zijn de 3 Gorgon zusters "verslagen". Ga naar de Takelmachine en klik weer met je tandwielcursor op de takel en....Thomas hijst nu de prisma omhoog.

Draai je om en loop terug naar het verdiepte midden van de kamer en kijk dan omhoog naar de prisma. De prisma heeft 8 spiegels. In 5 van de spiegels zie je een bruine balk. Dat zijn de balken waar Iris over sprak en die je niet mag bewegen.

Klik op elk prisma vlak met je oog. Van de 3 spiegels waardoor je geen balk ziet zegt Thomas dat hij veilig aan het touw ervan kan trekken. Van de 5 spiegels waar je een balk door ziet zegt Thomas dat ie niet aan het touw ervan mag trekken.

  • Kijk omlaag en naar de muurtjes tussen 4 trapjes. 

  • Je ziet dan ook de "voet" van steeds 2 Waterspuwers en het begin van de touwen die via de waterspuwers naar de 8 vlakken van de prisma gaan. 

  • Je moet nu dus op 3 van de 8 touwen klikken, maar dat mogen alleen de 3 touwen zijn van de vlakken van de prisma waar je geen balk in ziet.

  • Iris zal je steeds vertellen of je op het goede touw hebt geklikt. 

  • Je kunt niet op een "foute" touw klikken omdat Thomas dat weigert te doen. 

  • Dus klik gewoon op elk touw tot Thomas aan de juiste 3 touwen heeft getrokken

  • Als je op de 3 juiste touwen hebt geklikt dan komt Iris via een 2e strijdwagenlift omlaag en volgt er een hartelijke begroeting en een lang gesprek waarin je aan het einde aan Iris nog even de vragen stelt die je dan krijgt.

Iris vindt dat ze aan haar vaders eer verplicht is, zélf de voorspelling te doen en haar vaders werk af te maken, dus vertrekken Thomas en zij naar Cleopatra. Cleopatra geeft Iris toestemming. Thomas en Iris gaan dan naar het dak van het observatorium. We zijn dan beland in:

Deel 3: Terug in Alexandrië:

Hoofdstuk 6: Kordax:

Iris en Thomas staan dus op het dak van het Observatorium. Praat met Iris, die links in de hoek staat. Iris heeft de Enuma Anu Enlil tabletten vertaald. Ze wil nog een paar sterren bekijken als het donker is en dan kan ze de voorspelling maken. Iris is er vrijwel zeker van dat Kordax degene is die haar vader vermoordde, al hield de kidnapper zijn gezicht verborgen achter een masker. Praat met Iris en vraag nu: "Do you need help?". Iris vraagt nu of je de Heliolab in orde wil maken. Sluit het gesprek dan weer af.

Draai linksom en ga dan naar de Heliolab. Bekijk de Heliolab weer en ontdek dat de stok, die je eerder aan de Heliolab hebt gehangen, verdwenen is. Je kunt dus nu geen contact opnemen met Cleopatra. Kijk omlaag en draai je om naar de trap en daal de trap dan af en je beland weer in de hal van het Observatorium. 

Je wordt begroet door Kordax die zegt dat ie "Next door" is. Vanzelf draai je dan linksom en zie je dat de deur van de kamer, tegenover de werkkamer van Akkad, nu geopend is. Ga nog niet dat kamertje in maar draai je om naar de trap. Op de trap ligt nu het 2e stuk van het Masker. 

Grijp het Maskerstuk (Part of a mask). Combineer in je inventory de 2 helften van het Masker met elkaar en Thomas vertelt je dat ze samen 1 masker vormen. De helften worden echter niet samengevoegd. Berg de 2 helften weer op en sluit het inventoryscherm. Ga terug, via de trap, naar Iris op het dak. Praat weer met Iris en zeg haar: "I found part of a theatrical mask at the entrance to the observetory". Thomas vertelt Iris nu dat ie twee helften van een masker heeft gevonden en Iris is er nu absoluut van overtuigt dat Kordax de vent is die haar en haar vader heeft ontvoert.

Ga terug naar beneden en dan nu het kamertje in waar Kordax is. Vanzelf draai je dan naar Kordax, die op de bank zit en er volgt een gesprek. Na het gesprek praat je weer met Kordax en stel je hem alle vragen die je hem kunt vragen.

Kordax geeft toe dat hij voor Ptolemeus werkt en Iris' vader gedood heeft. Maar dat was een ongeluk, beweert hij. Het enige dat hij nu nog wil, is een valse Voorspelling, die Cleopatra vertelt dat ze geen bondgenootschap met Julius Ceasar moet aangaan. Thomas mag Alexandrië verlaten als hij wil, maar Iris niet. Kordax zegt, dat de soldaten die de stad bewaken, zich alleen terugtrekken als hij op zijn hoorn blaast.

Als je alles aan Kordax gevraagd hebt dan sluit je af. Links van Kordax ligt zijn hoorn. Voor Kordax staat zijn tas. Kijk even goed naar wat Kordax doet. Kordax  eet fruit en bijt steeds op zijn nagels en dan wast ie zijn  handen in de schaal water en likt zijn hand dan af.  Je kunt echter hier nu verder niets doen, dus ga terug naar Iris op het dak.  

  • Spreek Iris weer aan en zeg haar "Kordax confessed everything. It was his men who assulted you....".  

  • Iris verteld nu dat ze helemaal geen voorspelling kan maken, goed of vals,omdat de instrumenten hier niet voldoen. Maar ze weet dat haar vader een geheim observatorium had. Daar denkt ze de juiste instrumenten te kunnen vinden.

  • Vraag Iris dan: "So where is this secret observatory your father built?" 

  • Dat weet Iris niet. Het enige dat ze weet dat de ingang ergens in het Mausoleum is en dat de Medaillons in zijn  kroon en de Fresco's de weg wijzen. 

  • Vraag ook nog: "Do you have an idea how we can stall Kordax?". 

  • Wel...Iris is er niet een voor subtiliteiten dus ze gilt....DOOD HEM...Maar dat gaat Thomas te ver. Dus doet Iris de suggestie om Kordax dan maar "in slaap" te brengen. 

  • Vraag dan: "So how do you plan om poisoning him?".  

  • Iris vraagt wat Kordax aan het doen is en Thomas vertelt dat Kordax momenteel druk is met het eten van fruit, op zijn vingers bijten en zijn handen wassen. Iris wil dat je het slaapdrankje dat je eerder maakte in de schaal water doet waar Kordax steeds zijn handen in doopt

Ga terug naar Kordax en praat weer met de gluiperd. Vraag "How about it Kordax. Should I change the water in your washbowl? It looks kind of...murky."  Kordax vindt het prima. Sluit het gesprek af en grijp dan de schaal met water (Dirty washbowl). Draai je dan. Op een laag kastje ligt een stuk papier, het is de Fragrance Formula. 

Grijp het en je leest welke ingrediënten er nodig zijn om een lekker geurtje te geven aan de waskommen in het paleis. Deze ingrediënten zijn: 

  • 2 handjes Nuzi Bladeren, 

  • 1 handje Ashur zaden, 

  • 2 handjes Kassite bast, 

  • 2 handjes Mesa doorns

  • 1 handje Teresh wortel.

Sluit het scherm. Open het inventoryscherm en open dan de Kaart van Alexandrië en reis nu terug naar de:

Bibliotheek van Alexandrië:

Je beland weer achter in de tuin, bij de Weegschaalkist. Draai je om. De oude Sobek wachter ligt op de grond. Bekijk het lichaam met je oog en...wel....de oude gek is dood. Draai terug en grijp de Staf die weer tegen het krukje aan staat. 

Pak de Staf gelijk weer uit je inventory en klik dan op de krokodil die, links naast de kruk, je de weg weer ligt te versperren. De krokodil gaat uit de weg. Berg de staf weer op en ga de Grote Zaal van de bibliotheek weer in en dan naar het:

Laboratorium:

Loop door naar achteren, naar de waterbak en het halfronde rek waar al je kommetjes nog steeds in staan. Je moet nu, op de wijze als je al eerder hebt gedaan, eerst uitzoeken welke van de kommetjes de ingrediënten voor het geurdrankje bevatten.

Nuzi Bladeren:

  • Grijp de schaal uit het "aanrecht". 

  • Leeg de schaal in de vaas die links naast het "aanrecht" staat. 

  • Vul de schaal dan met schoon water uit de waterbak. 

  • Plaats de schaal terug in het "aanrecht". 

  • Doe 1 keer Mitanni gom en 1 keer Geel poeder in de schaal en...

  • .....Je hebt de Nuzi Bladeren geïdentificeerd. 

  • Het kommetje met geel poeder is dus het kommetje met de Nuzi bladeren.

Ashur zaden:

  • Leeg de schaal in de vaas en vul de schaal met schoon water. 

  • Plaats de schaal weer terug. 

  • Doe nu  1 keer Mitanni gom, 2 keer Pitassa gom in de schaal. 

  • Voeg er dan 1 handje Oranje poeder aan toe en..

  • .....het kommetje oranje poeder is dus de Ashur zaden.

Kasite bast:

  • Leeg de schaal en vul het ding weer met schoonwater. 

  • Zet de schaal terug in het aanrecht. 

  • Doe in de schaal nu: 1 portie Kerma poeder en 1 portie Orche poeder en.... 

  • je kommetje Orche poeder bevat dan de Kassite bast.

Masa doorns:

  • Schoon water in de schaal.

  • Doe dan 1 portie Kerma poeder, 1 portie Arsawa poeder, 1 portie Groen poeder en ...

  • je groene poeder kommetje bevat dus de Masa doorns.

Teresh wortel:

  • Schoon water in de schaal

  • Doe er dan 1 portie Kerma poeder, 1 portie Arsawa poeder, 1 portie Pitassa gom en 1 portie Zwart poeder in . 

  • Het kommetje met Zwarte poeder is dan dus de Teresh wortel.

Ok...je hebt dus nu alle ingrediënten geïdentificeerd. Maak nu eerst weer de slaapdrank, zoals je dat al eerder hebt gemaakt:

  • Vul de schaal weer met schoonwater en doe dan in de schaal: 

  • 2 keer Melukhka bone, 

  • 2 keer Ashod resin (of 2 keer Ataniya powder), 

  • 2 keer Canaan doorn, 

  • 2 keer Tjekker flower. 

  • Als je deze ingrediënten in de schaal hebt gedaan dan vertelt Thomas je dat het drankje klaar is. 

  • Voeg dan de ingrediënten voor het geurtje toe in de schaal. Dus smijt dan in de schaal: 

  • 2 keer Nuzi bladeren, 

  • 1 keer Ashur bzaden, 

  • 2 keer Kassite bast, 

  • 2 keer Masa doorns

  • 1 keer Teresh wortel. 

  • Thomas zegt dan weer dat het klaar is. 

  • Pak de Schaal van Kordax (Dirty washbowl) uit je inventory. 

  • Leeg de schaal van Kordax in de vaas. 

  • Pak de lege schaal dan weer uit je inventory en klik met je tandwieltjes in de aanrecht schaal. 

  • Je vult Kordax's schaal met het Geurige Vergif en je hebt dan een "Poisoned and Fragnanced Wasbowl".

Open de Kaart van Alexandrië en reis terug naar het "Observatory Terras". Je beland dus op het dak van het Observatorium. Ga via de trap weer omlaag naar de hal en dan de kamer weer in waar Kordax op de bank zit. Pak de schaal uit je inventory en plaats de schaal op het kleine tafeltje voor Kordax.

Helaas.....het gaat regenen dus je hebt een ongeluksdag. Kordax heeft door dat je hem probeert te vergiftigen. Hij heeft ervoor gezorgd dat ie immuun is voor het vergif.

NB: gaat het niet regenen dan heb je dus een geluksdag en dan valt Kordax nu op de bank in een diepe slaap. Je hoeft dan het volgende stuk niet te doen.

Wel..grijp de schaal terug en ga terug naar Iris op het dak. Praat weer met Iris en zeg haar "Iris! Kordax is immune to the poison, he must be...." Geen probleem. Iris had een armband die een tamelijk onbekend soort gif bevatte. Doop het in een oplossing van Melukkha been en zelfs Kordax zal dan in slaap vallen.

Ok....de Armband van Iris heb je heel in het begin al gevonden, dus die heb je in je inventory. Reis dus via de Kaart terug naar de:

Bibliotheek van Alexandrië. 

  • Ga weer het Laboratorium in en naar het "aanrecht".

  • Leeg de aanrechtschaal in de vaas. 

  • Vul de schaal met schoon water en zet de schaal terug in het aanrecht. 

  • Doe 1 portie Melukhka been  in de schaal. 

  • Pak de Armband (Precious bracelet)  uit je inventory en klik dan met je tandwieltjes in de schaal om het vergif uit de armband er in te doen. 

  • Berg de armband weer op. 

  • Pak de schaal van Kordax uit je inventory. 

  • Leeg Kordax's schaal weer in de grote vaas en vul de schaal dan weer met het vergif uit de aanrecht schaal.

Observatorium:

Reis terug naar het Dak van het Observatorium of Akkad's workshop en ga weer naar Kordax.  Pak de schaal weer uit je inventory en plaats de schaal weer op het kleine tafeltje en.....Kordax doopt zijn hand in de schaal en likt dan zijn vingers af en....valt in een bewusteloze slaap.

Open Kordax Tas. Grijp uit de tas de Heliolab Staaf en de andere helft van Akkad's Kroon. Grijp dan Kordax Hoorn en....Thomas blaast op de hoorn om Kordax mannen het sein te geven dat ze de stad moeten verlaten.

Hoofdstuk 7: Open het Geheime Observatorium van Akkad

Ga terug naar Iris op het dak van het Observatorium. Praat weer met Iris en vertel haar "The poison worked". Iris wil dat je nu haar vaders geheime Observatorium gaat zoeken. Verlaat het dak weer en verlaat het Observatorium en ga via Brug 3 naar het Mausoleum van Akkad. Ga naar binnen. 

Combineer in je inventory nu de helften van Akkad's Kroon ( half of the crown of Akkad) met elkaar en...je krijgt een complete Kroon en 2 Medaillons. 

Je hebt dus nu een Aries Medaillon en een Taurus Medaillon en Akkad's Kroon.  Je staat dus aan de voorkant van het altaar in het Mausoleum. Bekijk nog eens het fresco op de voorkant van het altaar. In het fresco zit Iris in een boot. Links van Iris zie Taurus en rechts van Iris zie je Aries. 

Loop om het altaar heen naar de achterkant en kijk dan naar de Boot die op het altaar staat. Er staan 2 mannetjes in de boot. Beide mannetjes houden hun handen uitgestrekt alsof ze iets verwachten te ontvangen. Wel...volgens het fresco op de voorzijde van het altaar moet het linkermannetje het Taurus symbool ontvangen en het rechtermannetje het Aries symbool. Pak dus de Taurus Medaillon uit je inventory en klik op het linker mannetje. Pak dan de Aries Medaillon uit je inventory en klik dan op het rechter mannetje en....

.......er gaat ergens iets open. Ga terug naar de voorkant van het altaar en zie.....het voorpaneel van het altaar is weggeschoven en je ziet  nu de Sterrenklok

Sterrenklok puzzel:

  • De Sterrenklok heeft een Maanwijzer en een Zonwijzers en 12 sterrenbeelden die staan voor de 12 uren. 

  • Nummer de 12 sterrenbeelden  als de uren van een normale klok, dus 1 t.m 12.  

  • Op 1 uur staat Aries. 

  • Op 2 uur staat Taurus. 

  • Op 3 uur staat Gemini. 

  • Op 4 uur staat Cancer. 

  • Op 5 uur staat Leo. 

  • Op 6 uur staat Virgo. 

  • Op 7 uur staat Libra. 

  • Op 8 uur staat Scorpio. 

  • Op 9 uur staat Sagittarius. 

  • Op 10 uur staat Capricorn. 

  • Op 11 uur staat Aquarius. 

  • Op 12 uur staat Piscus

Maar je ziet niet alle afbeeldingen. Virgo op 6 uur is echter afgedekt door de Maanwijzer. Sagittarius op 10 uur is afgedekt door de Zonwijzer.

  • Ga naar de linkerzijde van het altaar. O

  • p de linkerzijde staan 3 fresco's met de afbeeldingen van Gemini, Cancer en Scorpio. 

  • Ga naar de rechterzijde van het altaar. 

  • Op de rechterzijde zie je ook 3 fresco's met de afbeeldingen van  Sagittarius, Capricorn en Aquarius. 

Ga terug naar de Sterrenklok.  De Maanwijzer wijst nu naar Virgo en de Zonwijzer wijst nu naar  Capricorn. 

  • Klik op de Maanwijzer en hou dan je muisknop ingedrukt. 

  • Sleep de Maanwijzer naar 7 uur en laat dan los. 

  • Klik op de Zonwijzer en hou dan je muisknop ingedrukt. 

  • Sleep de Zonwijzer naar 12 uur en laat dan los. 

  • Je ziet dan nu op 3 uur Gemini. 

  • Op 4 uur  Cancer.  

  • Op 8 uur Scorpio. 

  • Op 9 uur Sagittarius. 

  • Op 10 uur Capricorn. 

  • Op 11 uur  Aquarius.

Combineer in je inventory nu de Kroon van Akkad met de Kleine Tang (Small pliers) en je haalt nog 10 Medaillons uit de Kroon. Berg alles op in je Inventory. 

Ok...je moet nu de Medaillons  van Scorpio, Capricorn, Sagittarius, Aquarius, Cancer en Gemini uit je inventory pakken en dan op hun plek in de klok plaatsen. 

  • Dus pak de Scorpio medaillon uit je inventory en plaats deze op 8 uur in de klok. 

  • Pak de Capricorn medaillon uit je inventory en plaats deze op 10 uur in de klok. 

  • Pak de Sagittarius medaillon uit je inventory en plaats deze op 9 uur in de klok. 

  • Pak de Aquarius medaillon uit je inventory en plaats deze op 11 uur in de klok. 

  • Pak de Cancer medaillon uit je inventory en plaats deze op 4 uur in de klok. 

  • Pak de Gemini medaillon uit je inventory en plaats deze op 3 uur in de klok.

Er gebeurt.....niets. Bekijk de klok nu nog eens aandachtig. In elk van de 6 medaillons zitten 4 gaten. In de hoeken van de het vak, dus linksboven, rechtsboven, linksonder en rechtsonder, zie je een stapel Stokjes (rods). Het is nu de bedoeling dat je stokjes gaat steken in de gaatjes van de medaillons. Maar waar, dus in welk gaatje moet je een stokje steken.

Ga terug naar de fresco's die op de linkerzijde en op de rechterzijde van het altaar staan. Bekijk deze 6 fresco's nu nog eens goed. Klik een paar keer met je oog op elk van de 6 fresco's. Elk fresco wordt geflankeerd door 1 of meerdere Demonen. Kijk goed hoeveel goden er bij elk fresco staat en ook waar ze staan. Het aantal demonen bij een fresco en de plek waar ze staan vertelt je hoeveel stokjes je in het bijbehorende medaillon moet plaatsen en in welk gat van het medaillon.

  • Gemini heeft 2 demomen en ze staan linksonder en rechtsonder. Dus in het Gemini medaillon moet je een stokje steken in het linksonder en in het rechtsonder gat.

  • Cancer heeft 4 demomen. Dus in het Cancer medaillon moet je een stokje steken in elk van de 4 gaten. 

  • Scorpio heeft 1 demon linksonder staan. Dus in het Scorpio medaillon moet je een stokje steken in het linksonder gat.

  • Sagittarius heeft 3 demonen op linksboven, rechtsboven en rechtsonder. Dus het Sagittarius medaillon krijgt een stokje in het linksboven, het rechtsboven en het rechtsonder gat. 

  • Capricorn heeft ook 3 demonen en wel op linksboven, linksonder en rechtsonder. Dus in het Capricorn medaillon moet je een stokje steken in het linksboven, linksonder en het rechtsonder gat. 

  • Aquarius heeft weer 4 goden. Dus in het Aquarius medaillon moet je een stokje steken in elk van de 4 gaten.

Wel...ga dus terug naar de Klok. Pak steeds een stokje en klik dan op de medaillons op het gaatje waar je het stokje in wilt steken. 

  • Gemini: Steek een stokje in het linksonder en rechtsonder gaatje.  

  • Cancer: doe een stokje in elk van de 4 gaatjes. 

  • Scorpio: steek een stokje in het linksonder gaatje. 

  • Sagittarius: stokjes doen in linksboven, rechtsboven en linksonder. 

  • Capricorn: stokje in linksboven, linksonder en rechtsonder. 

  • Aquarius: Stokje doen in alle 4 gaatjes.

De achterzijde van het altaar gaat dan nu open, Je hebt de ingang naar het Geheime Observatorium geopend. Ga dus naar de achterzijde van het altaar. Het is donker onder hert altaar dus Thomas wil niet zonder licht de trap afdalen.  Linksonder zit echter een olielampje. Pak je Aansteker uit je inventory en klik dan op het olielampje en je hebt licht. 

Daal nu dan omlaag  en Thomas beland in :

Hoofdstuk 8: Ondergrondse Waterreservoir:

Onderaan de trap draai je gelijk rechtsom. Je staat voor een mooie kist. Bekijk met je oog het reservoir achter de kist. Thomas vertelt dat het reservoir droog staat. Je zult het reservoir moeten vullen met water uit het hoofdreservoir. Klik op de kist. De kist zit op slot. Draai rechts naar de muur. In de muurnis zie je een fresco en staat een kleine houten kist. Bekijk het fresco. 

Open het houten kistje en pak er dan het Testament van Akkad uit. Je leest Akkad's testament weer door in het documenten scherm en je leest dat Akkad alles na laat aan Iris in de  hoop dat zij zijn werk als astroloog zal voortzetten, zonder de mensen te bedriegen. Akkad denkt dat ze geen problemen zal hebben om de fantastische machine te bedienen die Heron voor hem maakte. Ze kan de machine gebruiken om dit geheime observatorium naar het dak op te tillen.

Sluit het scherm en draai terug naar de grote kist. In het middelste vak van het deksel zit een rond gat waar je een medaillon in kunt plaatsen. Boven het ronde gat zie je het Libra (weegschaal) symbool. Pak dus het Libra medaillon uit je inventory en plaats het dan in het ronde gat op de kist. Klik dan weer op de kist en de kist gaat nu open. 

In de kist ligt een stuk pijp (Moldboard tool) en een brief van Heron aan Akkad. Grijp het stuk Pijp en grijp de Brief. De brief bekijk en lees je weer in het documentenscherm. De brief gaat over de Titan, de machine die Heron voor Akkad heeft gemaakt.

Draai linksom en loop 1 klik verder vooruit over de houten brug. Rechts staan dan twee grote stookketels op een Stenen Oven en rechts hiervan een houten container zonder water. Op de zuil ertussen in zie je drie symbolen: een Zon, een Maan en in het midden het vissen-sterrenbeeld. Haal het Pisces medaillon uit je inventaris en plaats het medaillon  in de zuil in het middelste gat. Er gebeurt niets. Draai linksom. Tegenover de oven met de stookketels staat een grote Kolenbak.

Aan de linkerkant van de kolenbak hangt een Schepje (Empty spade). Kijk weer rechtuit. Je ziet een trap en een kist. Ga weer 1 klik vooruit en draai dan linksom naar de kist. Midden op de kist staat het Leo symbool. Dus pak het Leo Medallion uit je inventory en plaats het in het ronde gat van de kist. Klik dan op de kist en de kist gaat open. Helaas....het gaat regenen dus je hebt pech en de kist is leeg. Draai je om. Tegenover de kist staat een stuk van een Looplank (Gangway) Grijp het. 

NB: als je geluk hebt  hebt dan liggen er nu 3 schijven in de kist. Grijp dan de 3 schijven uit de kist

Draai weer links en ga nu vooruit de trapjes op. Je bent aan het einde en hier staan 3 Astrologische Instrumenten. Bekijk ze alle 3 met je oog. Alle 3 instrumenten staan muurvast op het platform  en Thomas kan ze niet losmaken. Links naast het linker instrument ligt een Houten Balk (Beam). Raap die Houten balk op. Draai je om zodat je terug kijkt door het reservoir en.....Bij de oven staat Iris. 

  • Ga naar Iris en praat met haar. Iris vertelt dat dit reservoir haar vaders privé Observatorium is. 

  • Ze vertelt  verder dat haar vader haar niet verteld had over de plek van zijn geheime lab, uit angst dat kwaadwillenden haar zouden kidnappen. In het lab staan namelijk zeer speciale apparaten.

  • Vraag Iris "Do you know how to work the machine for lifting the platform?"  

  • Het grote apparaat waar ze bij staan, de Titan, is speciaal gemaakt om het platform omhoog te tillen en hij werkt op water en vuur. Sluit het gesprek,

Het Vuur van Titan maken:

Draai je om naar de oven. Open de 2 metalen deurtjes van de oven. Thomas vertelt dat er genoeg kolen in de oven zit om een vuur te maken. Pak dus je Aansteker (Lighter) uit je inventory en klik dan mert je tandwielcursor in de linkerover en dan in de rechteroven om het vuur aan te steken. Thomas vertelt dat er te veel rookontwikkeling is. Het vuur heeft meer lucht nodig want anders gaat het uit.Kijk omhoog. Boven de twee ketels hangt een Hendel. Berg je Aansteker eertst op en klik dan op de Hendel en....Thomas voelt een kliene bries. Maar het is nog niet genoeg. Draai je om naar de kolenbak. Ook boven de kolenbak hangt een Hendel. Klik dus ook op de Hendel boven de kolenbak.

Draai linksom en ga terug naar de trap en dan via de trap omhoog het Masoleum weer in. Weer boven ga je om het altaar heen en verlaat je het Mausoleum door de voordeur. Recht tegenover het Masusoleum staan de beelden van Horus en Anubus voor de piramide. Ga vooruit en vanzelf draai je dan om naar het Horus beeld. Uit de "schoorstenen" achter Horus en Anubis komt nu rook. Klik met je tandwieltje bovenop de schoorsteen achter Horus om de schoorsteen te openen. Een dikke wolk rook spuit uit de schoorsteen.  Ga naar het Anubis beeld en open ook de schoorsteen achter Anubis.

NB: je kunt nu deze beide schoorstenen alleen openen als je beneden, bij de oven, de hendels boven de oven en de kolenbak omlaag hebt getrokken. Dus als je dat vergeten bent dan kun je nu de schoorstenen niet openen.

Ga via Brug 5 naar de 2 Nijlpaarden fonteinen en dan over Brug 6 naar het 2e Eros beeld. Draai je dan om naar de vijver. In de vijver staat de grote Nijlpaards fontein. De fontein heeft 4 Nijlpaardkoppen Bekijk de fontein met je ook en Thomas vertelt je dat deze fontein een "overloop" fontein is. Pak de Loopplank ( Gangway) uit je inventory en klik dan met je tandwieltjes op het water, net voor de fontein en...je legt de loopplank neer. 

Ga over de loopplank naar de fontein Vanzelf kijk je dsan omlaag en....Helaas...het gaat regenen ten teken dat je pech hebt. In de bodem van de fontein zit een valluik. Klik erop met je tandwiel en....Wel..je hebt pech dus het valluik zit muurvast.

NB: Heb je geen pech dan gaat het valluik gewoon open als je er met je tandwieltjes op klikt.

Pak dus de Houten Balk (Beam)  uit je inventory en klik dan weer 2 keer met je tandwielcursor op het valluik en...Met de houten Balk breek je het valluik nu. Berg de balk terug op. Open nu de Schuif die in de rand van de fontein zit en......Water uit de vijver stroomt via het gat in de fontein omlaag.

Ga terug naar het Observatorium en via de trap onder het altaar weer naar beneden en...Jezus......een Krokodil verspert je nu de weg in het ondergrondse reservoir. Is zeker via de fontein mee omlaag gekomen. 

Wel...als het goed is heb je Sobek's Staff nog in je inventory. Dus pak de Staff uit je inventory en klik dan op de krokodil om hem te verjagen. Berg de staf weer op. Het ondergrondse reservoir zit nu vol met water. Ga vooruit naar de oven en zie....het vuur in de oven brand nu zonder rook.

Draai naar de pilaar , rechts van de oven. Eerder heb je al het Piscus medallion in deze pilaar gezet. Heb je dat nog niet gedaan dan moet je dat nu nog even doen. Als je het Piscus medallion in het midden in de pilaar hebt geplaatst dan kun je op de Zon en op de Maan klikken. 

Klik op de Maan en....de houten water bak zakt omlaag en vult zich met water. Vanzelf drukt Thomas dan op de Zon en hierdoor komt de houten bak terug omhoog. De bak zit nu vol water. In de voorzijde van de bak zit een ventiel (valve). Uit de rechter ketel steekt een stuk pijp. Er ontbreekt echter een stuk pijp. Pak het stuk Pijp ( (Moldboard tube) uit je inventory en klik dan op het uiteinde van het stuk pijp dat uit de ketel komt. 

Je maakt je stuk pijp dus vast aan het stuk pijp van de ketel en hierdoor is er een verbinding gemaakt rtussen de waterbak en de ketels. Thomas vertelt je dat ie nu alleen nog maar het ventiel hoeft te openen. Dus klik met je tandwieltjes op het einde van de pijp, waar de pijp de bak in gaat en...je zet het ventiel open en water stroomt vanuit de houten bak naar de ketels.

Als je de deurtjes in de 2 ketels even open zet dan zie je nu dat er water in de ketels zit. Sluit de deurtjes wel weer. Als de 2 deurtjes van de stenen over nu weer dicht zijn, wat kan maar niet hoeft, dan open je de ovendeurtjes weer. Draai je dan om naar de kolenbak. Pak de Kolenschep, die links aan de kolenbak hangt en schep de schep vol met kolen uit de kolenbak. Draai je met de volle kolenschep weer om naar de oven en doe de kolen dan in de oven. Blijf dit doen totdat Thomas zegt dat je genoeg kolen in de oven hebt gedaan. Ik moest 11 keer een schep kolen in de oven doen.

Plaats dan de kolenschep terug aan de kolenbak. Door al je geschep in de kolenbak is er in de kolenbak nu een Linnen Zak tevoorschijn gekomen. Klik erop met je tandwieltjes en de zak gaat open. 

Er komen 3 Schijven (Fire disk) uit de zak. Grijp de 3 schijven. Je hebt dan een Vuurschijf (Fire disc) een Lucht schijf (Air disc) en een Water schijf (Water disc)

NB: Had je geen pech toen je de Leo kist opende dan lagen deze 3 schijven in de Leo kist. In de kolenbak zul je dan geen linnenzak vinden. 

Ok....draai rechts en ga nu 1 stap vooruit, naar de trapjes. Als je voor de onderste trap staat dan draai je rechtsom. Je ziet een grote metalen schijf met 4 ronde gaten. Uit de pijp boven de schijf komt stoom. Er komt alleen stoom uit deze pijp als je het vuur in de oven goed hebt opgestookt, dus als je voldoende kolen in de oven hebt geschept.

  • Pak je Virgo Medallion uit je inventory en plaats deze in de middelste ronde opening van de schijf. 

  • De overige 3 ronde openingen gaan nu open.  

  • Bij de 3 openingen zie je een symbool. 

  • De bovenste opening heeft het Luchsymbool, de rechtonder opening heeft het Watersymbool en de linksonder opening het Vuursymbool. 

  • Pak de Vuurschijf uit je inventory en plaats deze in de linksonder opening. 

  • Pak de Luchtschijf uit je inventory en plaats deze in de bovenste opening. 

  • Pak de Waterschijf uit je inventory en plaats deze in de rechtsonder opening en......

Bekijk nu de EINDFILM

Het platform rijst omhoog en Iris kan eindelijk de sterren bekijken en Cleopatra haar Voorspelling geven. 

  • Kijk verder op je gemak verder naar de eindfilm en....

  • je krijgt dan een eindscherm te zijn waarin je vertelt wordt dat je 2 extra sterrenbeelden hebt gekregen. 

  • Je kunt de game via deze 2 extra sterrenbeelden nog eens overnieuw spelen.

  • Met "Blessed Sign of the Gods" als profielkeuze, kun je het spel nogmaals spelen, zonder dat er een druppel regen valt.

  • Met "Cursed Sign of the Gods" kun je eveneens het spel nogmaals spelen. Maar dan heb je voortdurend pech en zul je álle problemen die in het spel voorkomen, moeten oplossen