The Crystal Key 2

2004: Walkthrough door: Louis Koot

Dit spel bedien je geheel met je muis. Ik ga hier verder niet uitgebreid over uitwijden en ga er van uit dat je weet hoe je het spel moet "besturen".

Hoofdstuk 1:

Evany:

Het spel begint, zoals gebruikelijk, met een filmpje waarin je ervaart dat jij een jongeman bent en dat je naam Call is. Je leeft en woont op de planeet Evany. Blijkbaar is er lang geleden een oorlog geweest tussen Evany en een strijdlustig volg die met de naam Ozgar Balial door het leven gaat. Evany heeft deze oorlog weliswaar gewonnen, maar sindsdien is er toch iets vreemds aan de hand met de mensen op Evany. Er heeft zich een soort algehele lethargie meester gemaakt van de Evanyaren en er schijnen ook steeds spullen en ook mensen zo maar te verdwijnen in het niets. Op een dag zijn ook jouw ouders zomaar verdwenen. Je ziet jezelf dan, als een hoopje ellende, zitten in een portiek in een straat. Plotsklaps verschijnt er een meiske door een transporteur portaal. Ze roept je naam. Dit meiske is Atheria (maar dat weet jij nu nog net). Atheria wordt echter gegrepen door twee Ozgar Balial soldaten en weer door het portaal gesmeten.

Hier begint voor jouw nu het spel. Je staat dus in de compleet verlaten straat. Recht vooruit zie je een plantzoen, met bomen en een groot sculptuur. Ga 2 keer vooruit via de "groene kubus cursor" en je staat dan voor dat "Transporter Portal" waar Atheria in verscheen en weer door is verdwenen. Het Portal is nu inactief. Kijk omlaag naar de grond. Voor het Portal ligt Atheria's "'Notitie Pad" op de grond. Grijp het ding via je "groene grijpcursor".

De Pad komt groot in je scherm te staan. Linksboven zie je een klein knopje. Klik erop. In het scherm verschijnt Atheria's Journaal. Lees het door. Via de pijl rechtsonder blader je naar het volgende scherm. 

Je leest o.a dat Atheria het wrak van een neergestort ruimteschip heeft gevonden bij het Portal Relay Station. Het ruimteschip was afkomstig uit het 4e kwadrant van het Maradyne Sector. Ze is er achter gekomen dat dit wrak het schip was van ene Colonel Lifeson. In het museum heeft ze ervaren over de heroïsche daad van deze Colonel. Atheria's missie is het om erachter te komen wat de oorzaak is van de kwalen waaraan de kolonisten leiden sinds de oorlog tegen de Ozgar. In de Maradyne Sector is ze er achter gekomen dat de mensen daar er nog veel erger aan toe zijn. De theorie is dat de satellieten van de Balial er de oorzaak van zijn. Atheria heeft ervaren over ene Call (dat ben jij). Jij bent dus een familie lid van die Colonel Lifeson en jouw DNA is hoogstwaarschijnlijk nog niet aangetast door de straling van de Balial.

Heb je het journaal helemaal doorgelezen, dan klik je weer op de knop linksboven om het journaal in je inventory op te bergen. Op de grond zie je dan nu een Kristallen Sleutel liggen. Grijp de sleutel dus op. Deze verdwijnt ook naar je inventory. Kijk weer naar het ronde Portal. Aan de linkerzijde van het Portal zie je een "knobbeltje" zitten. Je krijgt er je "groene kubusje" op. Dat is het sleutelgat van het Portal. Open je inventory via je rechtermuisknop en in je inventory klik je op de Crystal Key. De sleutel zit dan vast aan je cursor. Sluit je inventory weer via je rechtermuisknop en klik dan met de sleutel op het Sleutelgat van de Portal.

Je steekt de sleutel in het sleutelgat en activeert zo de Portal. De Witte Transporter Vortex verschijnt in het Portal. Ga vooruit via je "groene kubusje" op de Vortex. Je beland op:

Geshon outpost

Je bent op Geshon beland. Dit is dus die sience outpost waar Atheria ook is geweest en je staat voor het bolvormige woonverblijf. Draai rechtsom. Een ietwat oudere man, met een wit baardje, staat voor zijn shuttle. Ga vooruit naar de man en klik dan op hem. Er volgt nu een lang gesprek tussen jouw en deze man. Zijn naam is Naoo en hij is een professor in de archeologie en geschiedenis. Naoo is afkomstig van Yui'to en hij verteld je over de agressie van de Balial en de Ozgar. Naoo vertelt je dat je nu op Geshon bent. Hij verteld ook over een oud volk, de Merari, en uiteindelijk neemt hij je mee in zijn shuttle naar:

Meribah:

Spaceport:

Naoo heeft je hier afgezet en hij neemt afscheid van je. Opeens draai je vanzelf linksom. Je ziet een karretje staan en je hoort de omroepster. Blijkbaar is er een defect aan Naoo's shuttle ontdekt en mag hij niet vertrekken voordat dit gerepareerd is. Naoo denkt echter dat hij de autoriteiten wel kan omkopen.

Draai terug naar links naar het karretje. Bekijk het karretje goed. Op de achterzijde zie je 4 rode tekens staan. Teken ze na. Het is de eerste van in totaal 3 codes die je in het spel zult vinden en die je, bijna aan het einde van de game,  nodig hebt. Dus teken deze code na en bewaar je tekeningetje goed en schrijf erop dat deze code op dit karretje stond. 

Beweeg dan je cursor naar links van het karretje en je krijgt de "groene kubus". Ga twee keer vooruit en je beland op een liftje en dit liftje brengt je omlaag. Recht voor je zie je dan de grote lifttoren. Ga 6 keer vooruit. Je staat dan op het grote ronde liftplatform. Draai linksom tot je in de ronde rand een ronde grijze knop ziet. Klik hierop om er op in te zoomen. Het is e liftknop. Klik op de bovenste groene knop. De lift brengt je nu een verdieping omhoog. Nadat het lifthek is open gegaan ga je 2 keer vooruit naar de deur recht voor je. Dit is de toegang tot de:

Spaceport Bar

Klik op het rechterdeel van de deur om deze te openen Ga vooruit naar de trap en dan 2 keer vooruit de trap op. Je komt in de bar. Draai je iets om zodat je recht door de bar kijkt. Ga dan 3 keer vooruit door de barruimte. Je komt dan bij de deur naar het balkon. Open de deur en ga vooruit het balkon op. Draai naar rechts. Je ziet een grote Telescoop staan bij de leuning van het balkon.

Ga vooruit naar deze telescoop. Je komt vanzelf in het Telescoopscherm. In het scherm zie je een "oase in de woestijn". Je ziet een ronde vijver omringt door groene bomen. Bij de vijver staat een grote witte steen rechtop. Klik met je "groene kubusje" nu in de rechter beneden hoek van het scherm. Je richt dan de telescoop op een andere plek en in je scherm zie je dan de toppen van 3 bomen welke hoog boven de wolken uitsteken

Klik weer in de rechtsonder hoek van het scherm. Je richt weer de telescoop op een andere plek en nu zie je een verongelukt ruimteschip in het scherm. Plaats je cursor aan de randen van het scherm. Je cursor wordt dan een blauwe prisma. Dit is je "uitzoom cursor". Dus klik deze cursor om uit de telescoop te gaan. Draai je dan helemaal om en ga terug naar de deur van de bar. Ga de bar terug binnen en draai linksom. Ga 3 keer vooruit terug door de bare, draai links en ga terug de trap weer af. Open dan de linkerkant van de deur en ga vooruit tot je weer op het ronde liftplatform staat. Draai je om naar de ronde grijze liftknop en zoom er op in. Klik op de omlaag knop. De lift brengt je 1 verdieping terug omlaag. Klik weer op de omlaag knop om nog een verdieping te zakken. Je komt op zeeniveau terecht.

Bootje varen:

In de zee dobbert een bootje. Ga 2 keer vooruit naar het bootje. Kijk omlaag. Je kijkt dan in het bootje. Klik op het bankje. In je scherm verschijnt nu de Overzichtskaart. Op deze kaart staan de plaatsen waar je nu naar toe kunt varen. Deze plaatsen worden aangegeven door de "blauwe kubusjes".

Ik hoef het je waarschijnlijk niet te vertellen, maar doe het toch: je bent nu dus op het Spaceport eiland. Klik op de "Market" en je vaart daar nu naar toe.

Market:

Bij aankomst draai je linksom en gelijk omhoog. Het gele zandpad gaat omhoog de helling op. Ga 3 keer vooruit de helling op en je bent dan in het Markt dorp. Draai gelijk rechtsom zodat je naar het eerste huis aan de rechterzijde kijkt. Dit is de Supply Shop en voor de etalage staat een vreemdsoortige machine. Ga vooruit door de deuropening de shop binnen. Draai linksom en ga vooruit naar de winkelier die achter de toonbank staat. Klik op de winkelier om met hem te praten.  Die vreemde machine, die buiten voor de winkelruit staat, is een "Jet Pack" waarmee je grote afstanden kunt overbruggen. De winkelier verhuurt het ding. De winkelier verteld over een "oude Merari" die, lang geleden, in de woestijn heeft gewoond.

Na dit gesprek draai je terug om en ga je vooruit, rechts en vooruit door de deur naar buiten. Draai rechts en ga 2 keer vooruit door het dorp. Je kunt dan niet verder vooruit en staat voor een ronde kar met spullen. Draai rechtsom tot je een smalle steeg tussen de huisjes in kijkt. Achterin de steeg zie je een stenen trap omhoog gaan. Ga vooruit door de steeg. Je loopt tegen een grote Puntdak Tent aan. Klik op de tent om er onder te geraken.

Je ziet fruit via een transporter binnen komen en je hoort een fluit een aantal tonen spelen. Luister naar de fluit en tracht deze melodie te onthouden. Lukt dit niet dan is dat niet zo heel erg. Elke keer als je weer onder deze tent zult "duiken" dan zul je deze fluit melodie weer kunnen horen. Je staat voor Tarq, de Fruithandelaar. Voor de grote kar zit een jonge knaap op de grond. Klik op Tarq om met hem te praten. Tarq verkrijgt zijn fruit van de Nehli. De Nehli sturen het fruit vers van hun velden rechtstreeks naar Tarq via die "Biotransporter" die je in het filmpje zag. Deze Nehli leven en wonen bovenin de "Monolith Bomen". Zouden dat die bomen zijn die je in de Telescoop hebt gezien?. Het is ongeveer 5 dagen reizen door de hete woestijn om bij die bomen te komen.

Klik op de knaap die voor de fruitstal op de grond zit. Dit is Cavan, de zoon van Tarq. De knaap vraagt of je een spelletje "Merrik the Warrior" met hem wilt spelen. Dat wil je wel. Cavan legt de spelregels aan je uit en je komt in het bordspel. Het is een simpel spelletje "mens erger je niet" en het maakt geen donder uit of je wint of verliest. Waar het hier om gaat is dat je noteert welke Geschenken Merrik tijdens zijn gevechten heeft verzameld. Je ziet deze geschenken op het bord getekend en Cavan noemt ze ook nog voor je op..  Cavan geeft je ook de waarde op van de kleuren van de dobbelsteen. Wit is 3, Groen is 2 en Rood is 1. 

Klik gewoon steeds op de dobbelsteen als het jouw beurt is en de rest gaat vanzelf. De geschenken van Merrik zijn dus: een Juweel, een Mes, een Glas, een Helm, een Luit en een Munt. Het juweel was het 1e geschenk. Noteer deze lijst met geschenken van Merrik. Hierna draai je linksom en ga je terug naar de stenen trap en dan terug door de steeg. Draai dan links en ga nu terug door het dorp naar je boot. Zodra je bij de boot terug bent gekomen verschijnt de kaart weer in je scherm. Vaar terug naar de:

Spaceport Bar:

Als je bootje weer is afgemeerd dan draai naar rechts en ga je 2 keer vooruit om weer op het ronde liftplatform te belanden. Zoek de ronde grijze liftknop op en ga weer met de lift twee keer omhoog naar de Bar verdieping. Als het hek weer omhoog is gegaan ga je via de deur en de trap weer omhoog naar de Bar. Aan het achterste tafeltje, voor de balkon deur, zit Naoo. Ga 1 keer vooruit, draai dan iets naar rechts en ga vooruit tussen de twee tafeltjes door naar het raam. Draai je dan linksom naar Naoo en klik op hem. Naoo heeft succesvol de "Port Autority" omgekocht en mag eigenlijk vertrekken. Helaas kan dat niet omdat de "Side Trusters" van zijn shuttle zijn gestolen. Naoo nodigt je uit om, op zijn kosten, een drankje te gaan nuttigen aan de bar via de "drankdispenser".

Draai naar links zodat je de bar goed ziet. De bar is verdeeld in 4 vakken en in elk vak staan 2 barkrukken. tel van links naar rechts en ga dan vooruit naar het 3e barvak. Dat is dus het vak direct achter Naoo. Je komt daar terecht. Kijk naar links, naar de linker barkruk in dit vak. Boven deze barkruk steekt dan de "Drank keuzemachine" uit. Klik er op.

Je bent dan ingezoomd op dit stuk van de bar. Kijk naar die keuzemachine. Links vooraan zie je er een Gouden Knop op. Klik op deze Gouden Knop om nu helemaal op deze keuze machine in te zoomen.

In het scherm zie je twee pijlen. Als je nu weer op die gouden knop klikt dan zie je die pijlen omlaag gaan en in de ronde voorkant verschijnt dan de naam van een drankje. Het maakt niet uit welk drankje je kiest. Dus klik 1 keer op de Gouden Knop en plaatst dan je cursor op het kleine schermpje van de ronde rol aan de voorzijde. Dit schermpje wordt nu groen. Klik erop en in de dispenser verschijnt dan de beker gevuld met het drankje.

Klik op de Beker om deze leeg te drinken. Klik dan weer op de lege Beker. De Beker verdwijnt naar je inventory en dat was nu ook precies de bedoeling van deze exercitie. Zoom uit via de randen van het scherm. Ga terug door de bar naar de trap en daal deze weer af. Ga dan door de deur en terug het liftplatform op. Daal met de lift 1 verdieping omlaag. Je hoort dan iemand "HELP" gillen. 

De Gewonde Man

Ga 1 keer vooruit de lift af en draai dan rechtsom tot je een stapel kratten ziet die links naast het liftplatform staat. Ga er in 1 keer vooruit naar toe. Je komt voorbij de kratten uit. Draai je dan linksom naar een gewonde man die achter de kratjes op de vloer ligt. Klik op de gewonde man. Zijn been is gebroken en ook zijn arm doet pijn. Hij heeft dringend medische hulp nodig maar er is geen "Medbot" te bekennen. Je beloofd de man om een "Medbot" te gaan zoeken.

Draai links en ga terug vooruit naar het liftplatform. Je staat dan voor de lift en met je rug er naar toe. Ga 2 keer vooruit en draai dan rechts. Een "Medbot" staat hier. Klik op de "Medbot". Je bent dan ingezoomd op de bovenste helft van de "Medbot". Op zijn rechterschouder zie je weer 4 van die symbolen staan. Teken ze na en noteer dat je deze code op de "Medbot" hebt gezien. Dit is Code 2.

Klik dan op het Vizier van de "Medbot". Het vizier klapt open en in het tv scherm verschijnt de dokter. De "Medbot" schijnt inactief te zijn en de dokter vraagt je om die gewonde man een spuitje te gaan geven. De dokter opent hiertoe de "Medbot" en je hebt dan een Injectiespuit in je inventory. Ga dus terug naar de gewonde man, achter de kratjes links naast de lift. Terug bij de gewonde man pak je de injectiespuit uit je inventory en hiermee klik je dan op de gewonde man. Je stilt zijn pijn en hij is je hiervoor dankbaar. Nu vraagt de vent of je zijn verloren gegane krat wilt gaan zoeken. Dat wil je wel. Ga weer op het liftplatform staan en daal weer af naar zeeniveau. Ga 1 keer vooruit naar je bootje. Draai dan naar links. Links achter je boot zie je een rondplatform waarop een bedieningsconsole staat. Voor dit ronde platform zie je dan de Kist staan. Grijp de kist.

Ga dus weer met de lift 1 keer omhoog en terug naar de gewonde man achter de kratjes. Klik met de kist op de man. Dit is dus de broer van de Supply Shop winkelier en hij vraagt je nu of jij de kist naar de supply shop kan brengen omdat hij dit zelf nu niet kan doen. Ook dit wil je wel doen. Dus daal weer met de lift omlaag en ga je boot op. Klik weer op de bank van je boot en op de kaart klik je weer op de Market en je vaart er weer naar toe.

Market:

Ga weer 3 keer vooruit de helling op en dan weer rechts de Supply Shop binnen. Ga naar de winkelier achter de toonbank. Pak de krat uit je inventory en klik ermee op de winkelier. Je verteld hem wat er met zijn broer aan de hand is. De winkelier is je dankbaar en je mag één van zijn "Jet Packs" lenen. Hij legt nog even uit hoe je met dit ding overweg moet en dat je vanaf een veilige plek moet starten. Verlaat de winkel en ga terug naar je boot. Zodra je weer in je bootje terug bent verschijnt de kaart weer. Onder het Spaceport eiland zie je een cirkel. In deze cirkel staan twee plaatsen waar je naar toe kunt varen. De bovenste is het "Launch Pad". Klik daarop en je vaart er naar toe.

Launch Pad:

Bij aankomst draai je rechtsom naar de kade. Ga dan 1 keer vooruit en je staat op de kade. Draai linksom en kijk gelijk omlaag. Je ziet een dikke stalen doos staan. Dit is het bedieningspaneel voor de launch pad. Klik erop om er op in te zoomen.

Je bent dan ingezoomd op de rechter hoek. Klik op het rechter venstertje. De klep gaat nu open en je ziet een grijze hendel. Klik op de hendel. Er begint van alles te zoemen. Zoom uit aan de rechterkant van dit scherm. Draai naar rechts tot je de "groene kubus" ziet op de bruine roosters en ga dan 1 keer vooruit. Je staat dan voor de railing. Draai iets links. Aan de railing hangt hier het bedieningspaneel van de lift. Je staat nu op een liftplatform.

Zoom in op dit paneel en klik dan op het rechterdeel. Dit klapt open. Klik op de Grijze Hendel. Het liftplatform brengt je nu omhoog naar het eigenlijke launch platform. Ga 1 keer vooruit. Rechtsboven verschijnt dan je "Jet Pack" ten teken dat je hier veilig kunt opstijgen. Open dus je inventory en pak je "Jet Pack" eruit. Klik met je "Jet Pack" nu gewoon in het scherm en de Woestijn Kaart verschijnt in je scherm.

Op deze kaart staan dus de locaties waar je nu naar toe kunt vliegen met je "Jet Pack". Klik op de "Desert House" locatie en je vliegt naar .

Hoofdstuk 2: In de Woestijn:

Desert House

Als je geland bent dan sta je op een pad van witte stenen. Draai je linksom. Je bent dus nu bij die "vijver oase" die je gezien hebt door de telescoop op het balkon van de spaceport bar. Je ziet die grote rechtopstaande witte steen en je ziet dat er een huis staat aan de andere kant van de ronde vijver. Je merkt dat de ronde vijver leeg is, er zit geen water in. Kijk naar de rechtopstaande witte steen. Je kijkt tegen de rechter zijkant van de steen aan en je ziet dat er iets uitsteekt. Klik daarop met je "groene kubusje". Je zoomt er op in. Het blijkt een vreemd gevormde sleutel te zijn die vast zit aan een ijzeren ring in de steen. Boven deze sleutel zie je een sleutelgat waar deze sleutel duidelijk niet in past. Je kunt de sleutel niet pakken.

Zoom uit en ga 1 maal vooruit over de witte tegels en draai je dan rechtsom zodat je weer naar de grote witte rechtopstaande steen kijkt. Nu zie je dus de linkerzijkant van de steen en zie je dat er een cirkelvormige opening in zit. Zoom er op in. Het is een "koperen cirkel" en er moet "iets" in gestoken worden. Zoom weer uit, draai links en ga verder 1 keer vooruit naar de achterkant van het huis. Het pad gaat dan naar rechts verder langs het huis, maar ook naar links de "voortuin" van het huisje in. Ga dus 1 keer vooruit de "voortuin" in. Je komt dan bij de dubbele voordeur van het huis. Het is een ijzeren hek deur. Zoom er op in en klik op de deurkrukken. Helaas, de deuren gaan niet open. Draai naar links. Links naast de deur steekt er een waterkraantje uit de muur. Zoom er op in. Je kunt het kraantje echter niet open draaien. Draai verder linksom en ga 2 keer terug over het pad. Draai dan weer linksom en volg het pad nu 2 keer vooruit, langs het huis naar de voorzijde. Merk de dunne pijp op die uit het huis komt en dan langs het huis loopt en dan in de grond verdwijnt. Draai je linksom naar de achteringang van het huis en ga er naar toe. Je staat dan voor de open achteringang van het huis.

Draai even naar rechts. Rechts naast de deuropening zie je een kraantje. Draai terug en ga nu het huis binnen. Je bent in dan in de keuken van het huis. Ga vooruit en de volgende kamer binnen. Je bent in de Middelste Kamer en hier zie je een Stenen Deur in een Stenen Boog. Op 7 stenen van de Stenen Boog zie je een plant/bloem motief. Ga de volgende, dus de derde kamer binnen. In deze achterste kamer is een rondraam welke 2 houten luiken heeft. De luiken staan open en je kunt ze niet sluiten. Rechts van het raam hangt een stenen reservoir aan de muur. Aan de rechterzijde van dit reservoir zit een klein kraantje waar je op in kunt zoomen. Je kunt dan het kraantje open draaien maar er komt niets uit. In deze achterste kamer is ook een brede houten deur die je ook niet kunt openen. Door een gleuf onder de deur stroomt daglicht naar binnen. Ga terug naar de keuken kamer en ga in de buitendeur opening staan. Kijk naar rechts van de deuropening. Er hangt een sleutel aan de muur. Grijp deze "Square Key" en ga dan 1 keer vooruit terug naar buiten.

Recht voor je staat een boom en links achter de boom zie je een rond putdeksel in de zanderige woestijn grond. Ga 2 keer vooruit en draai dan linksom. Je staat nu recht voor dat ronde putdeksel. Klik erop om erop in te zoomen. 

Het deksel zit op slot. Je hebt een sleutel nodig. Zoom uit en draai rechtsom en ga 2 keer vooruit over het witte tegelpad. Je bent nu terug bij de rechterzijde van de grote witte rechtopstaande steen. Zoom weer in op de sleutel en het sleutelgat. Pak de "Square Key" uit je inventory en klik ermee op het sleutelgat. De ijzeren ring waaraan de grote sleutel hangt gaat open en je zoomt vanzelf uit. Grijp de Sleutel van de zijkant van de witte steen. Draai je om en ga terug naar het ronde putdeksel. Zoom er weer op in. Pak de "Round Key" uit je inventory en klik hiermee op het sleutelgat van het putdeksel. De put gaat nu open. Klik in  het ronde zwarte gat.

Via een ijzeren ladder daal je af in de ronde diepe put en dan sta je in een donkere ronde pijp. Klik om vooruit te gaan. Dat gaat dus niet. Het is te donker in de pijp. Je zult op de één of andere manier voor licht moeten zorgen. Draai je om en kijk omhoog langs de ijzeren ladder. Klik dan gewoon in het ronde gat bovenaan ede ladder en je staat weer boven op het tegelpad. Ga 2 keer vooruit, terug naar de witte steen. In de rechterboven hoek van je scherm verschijnt je "Jet Pack" weer. Pak dus je "Jet Pack" uit je inventory en klik dan gewoon maar ergens in het scherm en de kaart verschijnt. Klik op de Nehli Locatie en je vliegt daar naar toe.

De Nehli wereld

De Boomlift:

Je staat tussen bruine rotsblokken. Draai even rustig in het rond. Je merkt dat je nergens vooruit kunt gaan. Achter de bruine rotsblokken staat een dikke boom. Kijk omhoog langs de boom. Er steekt een dikke tak uit de boom en aan deze tak hangt een houten "Boomlift". Je zult er voor moeten zorgen dat de "Boomlift" omlaag komt. Deze boom is één van de zgn "Monolith Trees" waar Tarq de fruithandelaar het over had en waarvan je toppen ook in het telescoop scherm hebt gezien. Bovenin deze "Monolith Trees" is de leefwereld van het Nehli volkje dat Tarq van vers fruit voorziet.Recht onder de "Boomlift". Recht onder de "Boomlift" staat een grote bruine rots waar een groot hol in is uitgesleten. Op deze rots ligt een FLUIT.

Klik met je blauwe cursor op de fluit om er op in te zoomen. De fluit staat dan groot in je scherm. Herinner je nog dat fluit melodietje, dat je hoorde toen je onder de tent van Tarq de fruithandelaar kroop? Wel je zult dat melodietje nu met deze fluit moeten naspelen. De fluit heeft 6 gaatjes waarmee je dus 6 tonen kunt maken. Nummer de gaatjes, van links naar rechts, als 1 t/m 6 en klik dan op de volgende gaatjes"3, 1, 2 en 4.

De "Boomlift" komt nu omlaag. Ga vooruit de "Boomlift" in en deze brengt je omhoog. Je staat dan nog in de "boomlift" en voor je uit strekt zich de grazig groene weilanden uit. Er gaat een pad tussen de weilanden door. Ga 3 keer vooruit over het pad en draai je dan rechtsom. In een openplek in het weiland staat een Nehli mannetje. Links en rechts van de Nehli zie je een aantal fruit karren staan. Ga vooruit naar het Nehli mannetje. Het zijn maar kleine kereltjes, deze Nehli's. Achter de Nehli zie je zo'n "Biotransporter" waarmee de Nehli het fruit direct naar Tarq verstuurt. Klik op de Nehli om met hem te praten.

Zijn naam is Bok en hij is inderdaad de leverancier van Tarq. Bok vertelt dat zijn over -over-grootvader een vriend was van Merrik de Meranti en dat de Nehli deze Biotransporter van die Merrik hebben gekregen. Bok legt uit hoe de Biotransporter werkt. Het ding werkt via levende microbeestjes die op de lens leven. De Nehli fokken deze microbeestjes in een grot en voeden ze met algen. De beestjes zijn echter zeer gevoelig voor het zonlicht.

Na dit gesprek draai je om en ga je vooruit terug naar het hoofdpad. Draai rechts. Je kijkt weer verder over het hoofdpad en in de verte zie je dat deze groene vlakte eindigt bij een reusachtige dikke en hoge boom. Ga verder 1 keer vooruit en draai dan linksom. Tegen de helling staan hier een aantal bosjes waar rode bessies aan groeien. Rond het middelste bosje zoemt een zwerm "vuurvliegjes". Klik op het middelste bosje om er op in te zoomen. Grijp dan, uit het midden van het bosje, het grootste trosje rode Bessies. In je inventory heb je dan een "Cluster of Koozberries". Zeg, zouden die "vuurvliegjes" kunnen dienen als lichtbron in de donkere pijp bij de woestijn hut? Maar hoe ze te vangen?

Zoom uit en draai terug rechts naar het pad en ga weer 2 keer vooruit. Je bent nu bij die reusachtig dikke boom beland. Je kunt hier naar links en naar rechts. Draai naar links en ga 1 keer vooruit. Je bent dan bij het linkereinde van het pad. Draai rechtsom. In het weiland staan een aantal houten troggen en in deze troggen zit een groene smurrie. Die groene smurrie is het Algenvoedsel voor de microbeestjes die de Nehli fokken in een grot. Klik op de troggen om er op in te zoomen. Pak dan de "Empty Tumbler" uit je inventory en klik hiermee op de troggen. Je vult de beker met het groene algen spul. Zoom uit en draai rechtsom terug naar het pad. Ga nu 2 keer vooruit en je bent bij het rechtereinde van het pad en staat voor een Houten Deur. Klik op de Houten Deur. De deur gaat open. Klik in de deuropening.....

De Boomgrotten

Je gaat vanzelf de Boomtunnel in en gaat vanzelf door de tunnel helemaal naar achteren

Rechts naast je is een "Twijgen Deur". Deze is dicht. Klik er niet op maar draai je helemaal om. Je staat voor een "Emmer" die aan een touw hangt. 

Klik op de "emmer". Kijk dan omlaag en draai naar rechts en klik weer in/op de emmer. Je stapt de emmer in. Dit blijkt een Liftje te zijn en hiermee ga je nu vanzelf omhoog door een lange verticale schacht. Boven gekomen sta je dan voor een Houten Deur. Klik op de deur. De deur zit op slot. Draai je om naar het "emmer liftje". Klik nu NIET IN de emmer maar kijk omhoog. De emmer hangt dus aan een touw en dit touw hangt weer aan een dikke LIAAN. Klik op de LIAAN en......

Je gaat nu vanzelf, "hand over hand" via de liaan naar de over kant

Na deze Tarzan exercitie draai je linksom en ga je 1 keer vooruit door de tunnel. Je komt buiten. Een "Groene Trap" gaat omlaag naar het einde van het pad. Draai echter eerst linksom. Er ligt een Lege Houten Krat aan je linkerzijde. Grijp de Krat. Draai terug en ga nu vooruit, de trap af, naar het einde. Je hoort een geluid en je staat voor een ronde vuurplaats. Kijk omlaag en draai je linksom, terug naar de onderkant van de trap. Er ligt een Nootschil op de trede. Grijp de bruine Notenschil. Het verdwijnt je inventory in. Kijk omhoog en ga terug de trap op naar de ingang van de tunnel en ga vooruit, terug door de tunnel. Kijk dan weer omhoog en klik met je cursor op de dikke LIAAN die omlaag hangt. 

Via de liaan ga je weer "hand over hand" terug naar de andere kant en je staat dan weer voor die gesloten houten deur.

Draai je weer om en klik nu dan weer in het "emmer liftje". de Emmer brengt je terug omlaag door de schacht. Beneden gekomen ga je 1 keer vooruit en dan draai je naar links en ga je 1 keer vooruit naar de "Twijgen Deur". Klik op de Twijgen deur en....

De Twijgen Deur gaat open en je beland vanzelf in een tweede "Emmer Lift" en deze brengt je nu een heel eind omlaag en dan sta je voor een houten pad.

Ga 1 keer vooruit. Je staat dan op het Houten pad en voor een installatie waaraan twee emmers hangen. Je hoort het geluid van een ronddraaiend wiel. Beweeg je cursor iets naar links. In de hoek, links van de linker emmer, krijg je het "groene kubusje". Ga die hoek in en draai dan iets naar rechts. Links naast de emmer zie je nu het dikke Vliegwiel draaien. Je kunt er op klikken maar er gebeurt niets. Draai je linksom tot je op het houten pad kunt klikken. Ga dan 1 keer vooruit en je gaat door de tunnel en komt terecht op een aanleg steigertje in de Oceaan. Voor je voeten ligt een Roeiboot in het water. Kijk even omlaag naar je voeten. In het water onder het steigertje zie je een Blauwe Aal zwemmen. Probeer het aaltje alsjeblieft niet te vangen. Klik in de roeiboot en je vaart naar:

Het Jakar Eiland:

Bij aankomst sta je op een klein houten steigertje. Draai linksom maar blijf staan. Je ziet een groot gebouw en het pad dat er naar toe gaat. Draai je. Op het einde van het steigertje zit een Nehli te vissen. Hij kijkt je vol verwachting aan. Klik op het vissertje om even een praatje met hem te maken. Dat huis is het huis van ene Dr. Jakar. Het vissertje waarschuwt je ook voor die blauw alen die in het water zwemmen. Het zijn Tarru Aaltjes en ze zijn nogal gevaarlijk. Ze zijn namelijk "elektrisch en nogal territoriaal", ze vallen elkaar ook aan. Draai je om en ga nu 3 keer vooruit over het pad naar de ingang van het huis. Je kunt niet naar binnen. Aan de muur, rechts naast de ingang, zie je een paneel. Zoom in op dat paneel. Het paneel heeft 10 grijze knopjes en op elk van deze knopjes zie je een symbool. Het zijn de symbolen van de codes die je ook hebt gezien op de transport karretjes en de Medbot in de Spaceport. Je kunt er nu niets mee omdat je nog niet alle informatie bezit. Dus zoom maar weer uit, draai je om en ga terug naar de roeiboot en vaar terug naar de:

Nehli:

Je staat dan weer op het steigertje voor de tunnel. Draai je om en ga 2 keer vooruit door de tunnel. Je bent nu terug op het houten pad . Links van je is die emmer installatie en rechts van je is de "emmerlift". Ga nu verder 3 keer vooruit over het houten pad dat nu omlaag loopt en dan weer bij een tunnel komt. Ga 1 keer vooruit door dit korte tunneltje en blijf dan even staan. Het pad gaat hier via een trap verder omlaag door de steil omlaag lopende tunnel. Rechts naast je zie je één van die witte lampen die deze tunnel verlicht. Zoom in op deze lamp. Je ziet dat het licht in de lamp wordt geproduceerd door een zwermpje van die "vuurvliegjes". Zoom uit en klik nu op de trap in de omlaag lopende tunnel.

Vanzelf ga je nu verder omlaag door de tunnel en je beland vanzelf buiten en bent dan op een pad dat zich een weg baant tussen de lage en groene hellingen.

Volg dit pad nu 4 keer vooruit. Je komt bij een rivier. Kijk omlaag. op de oever bij het water ligt een groot en groen boomblad. Het is een Nehli Blad.

Klik op het blad en......je beland aan de overzijde van de rivier en bent nu bij:

Kahleena's Huis

Je staat weer voor een houten aanlegsteiger. Kijk naar de steiger. Linksvoor op de steiger staat een lege Spuit Flacon. Grijp de Spuit Flacon en draai je dan om. Er gaat een pad omhoog de helling op en bovenop de helling zie je een hek, een poort en een huis. Klik in de poort van het hek en je beland in de tuin van het huis. Draai gelijk naar links. Een vrouw staat hier in de tuin.

Praat met haar. Dit is Kahleena en je staat in haar tuin en dus voor haar huisje. Kahleena vertelt je over die grote Nehli boom bladeren en over de "Gift van het Water". Ze vertelt dat de Nehli het water van Merik hebben gekregen via een "fontein in de lucht". Ook vertelt ze dat het oude Merari volk na oude oorlog waarschijnlijk zijn gevlucht naar hoog in de bergen of naar diep onder de oceaan. Na dit gesprek draai je rechtsom en volg je het pad nar de voordeur van Kahleena's huisje. Als je voor de voordeur staat dan draai je rechtsom naar de grote kookpot die voor het huisje op de vuurplat staat. Zoom er op in. De pot blijkt echter leeg te zijn. Ga terug over het pad naar de aanlegsteiger en als je weer voor de steiger staat dan pak je de "Jet Pack" uit je inventory. Sluit je inventory en klik met de "Jet Pack" in je scherm. De kaart verschijnt. Vlieg nu naar:

Roy's Crash Site:

Je land weer in de hete woestijn. Draai je linksom. Je staat voor de gestrande shuttle. Dit is dus de shuttle die je ook hebt gezien in het telescoopscherm op het balkon van de Spaceport Bar. Ga, links van de shuttle, 1 keer vooruit. je beland aan de andere kant van de shuttle. De piloot is bezig met reparatie werkzaamheden. Klik op de piloot. De man staat op en kijkt je dan aan. Klik weer op de piloot om met hem te praten. 

In eerste instantie is de vent nogal sarcastisch, maar dan roept hij uit: "Kijk uit achter je!!!". Je draait dan vanzelf om en je ziet een groene hagedis weg rennen. Roy, want zo heet de piloot, vertelt je dat het een "Jaggle" is en dat zelf een aanraking met het beest al dodelijk zal zijn. Roy heeft een nieuwe "Fuel Combiner" voor zijn shuttle nodig. Je vertelt dat je wel een plek weet waar zo'n ding te krijgen is. Wie zal dat betalen?, vraagt Roy. 

Draai rechtsom en ga 1 keer vooruit terug naar je aankomstplek. Pak weer je "Jetpack" uit je inventory en klik er weer mee in  het scherm. Op de woestijnkaart klik je nu op de Spaceport locatie. Je vliegt, en land, echter op de:

Launch Pad:

Je staat dus boven op het platform vanwaar je de eerste keer ook bent vertrokken met je "Jet Pack". Draai je om naar de bruine rooster lift en ga 1 keer vooruit. Open het liftbedieningspaneel en klik op de grijze hendel. De lift brengt je terug omlaag. Ga 2 keer vooruit naar je boot en klik weer op het bankje en vaar nu met je boot terug naar de:

Spaceport:

Bij aankomst ga je naar en op het ronde liftplatform en hiermee ga je weer 2 keer omhoog naar de bar etage. Ga door de deur en via de trap omhoog naar de bar en ga 2 keer vooruit door de bar tot je achter Naoo staat die nog altijd aan het achterste tafeltje zit. Draai je dan linksom zodat je weer de Drankdispenser ziet, boven de linker barkruk in het 3e barvak. Klik weer op de dispenser om er op in te zoomen. Klik dan weer op het Gouden Knopje om er echt op in te zoomen. Goed, je moet nu weer een drankje kiezen en deze keer maakt het wel uit welk drankje je kiest. in het grote keuze scherm staan de keuze pijlen weer bovenaan. Klik nu 4 keer op de Gouden Knop en in het kleine schermpje zie dan de aanduiding van het Koozberries drankje. Je ziet er een trosje rode besje. Klik op dit schermpje en de dispenser tapt een beker vol heerlijk rode bessen sap voor je uit. Klik NIET op de beker maar open je inventory en pak er de "Empty Spray Bottle" uit. Klik hiermee nu op de beker met rode bessensap en je vult de spuit flacon met het rode sap. Zoom uit.Verlaat de bar en ga met de lift weer 2 keer omlaag naar je boot. Ga weer in de boot en klik weer op de bank. Vaar terug naar de:

Launch Pad:

Ga uit je boot de kade op en ga weer naar de roosterlift. Bedien weer de grijze hendel in het liftbedieningspaneel en de lift brengt je weer omhoog. Ga 1 keer vooruit de lift af, pak de "Jet Pack" weer uit je inventory en klik weer in het scherm. Vlieg terug naar de:

Nehli: 

Vuurvliegjes vangen

Je land weer onder de boom met de boomlift. Omdat de lift weer boven in de boom hangt moet je nu weer het melodietje op de fluit gaan spelen om de boomlift weer omlaag te halen. Dus zoom weer in op de fluit en speel het melodietje weer via de gaten 3, 1, 2, 4. De lift komt weer omlaag. Ga er in en de lift neemt je weer mee omhoog. Boven gekomen volg je het pad tussen de weilanden 4 keer vooruit en dan draai je linksom. Je staat dus nu weer voor de Koozberrie bosjes en om het middelste bosje zoemen nog altijd die "vuurvliegjes". Zoom weer in op dat bosje. Open dan je inventory en klik dan op de "Cluster of Koozberries". Klik de Koozberries dan op de "Empty Crate". Pak dan deze krat uit je inventory en klik er nu mee op het bosje en je hebt dan de "vuurvliegjes gevangen. In je inventory heb je nu een "Wooden crate full of berries and glowbugs". 

Zoom uit, draai links en ga 1 keer vooruit, terug over het pad. Draai links en ga naar Bok, de Nehli fruitman. Staande voor Bok pak je de "Nut Shell' uit je inventory en hiermee klik je op Bok. Bok vertelt je dat dit een "Kracklenut Shell" is en dat de "Yamax" gek zijn op deze "Kracklenut" noten. Dat weet je dan ook weer. Draai je om en ga vooruit terug naar het hoofdpad. Draai links en ga dan 3 keer vooruit terug naar de boomlift. De boomlift brengt je terug omlaag naar de bruine rotsen. Pak de "Jet Pack" uit je inventory en klik ermee in je scherm en vlieg terug naar het:

Desert House:

Je komt weer op het witte tegelpad te staan, bij de grote witte rechtopstaande steen. Draai je rechtsom en volg het pad naar de ronde putdeksel die je eerder hier hebt geopend. Duik weer omlaag ede ronde put in. Je staat dan weer op de bodem van de ronde put en kijkt weer recht die donkere tunnel in. Kijk omlaag naar de bodem. De bodem wordt verlicht door het daglicht dat via het geopende deksel omlaag stroomt. Open je inventory en pak er die krat met de "vuurvliegjes" uit en plaats de krat hier voor je voeten op de bodem van de put. Kijk dan weer omhoog de donkere tunnel ingang in. Open weer je inventory en pak nu de Spuit Flacon, gevuld met het Koozberrie sap, eruit en klik met ede flacon gewoon recht vooruit in de donkere tunnelopening.

De "vuurvliegjes" vliegen de krat uit en nestellen zich aan de wanden van de tunnel. De tunnel is nu dus "verlicht" en je kunt nu verder.

Ga dus 1 keer vooruit door de tunnel. Je staat dan voor een dikke ijzeren deur. Op de deur zit een draaiwiel. Klik op het draaiwiel. De deur gaat open. Je ziet een dikke grijs/witte pijp. Er zit een draaiwiel aan de pijp. Ga vooruit en klik op het draaiwiel van de pijp. Het draaiwiel draait en je hoort water door de pijp stromen. Draai rechts. Je ziet een grijze muur waar de waterpijp in verdwijnt. Je ziet ook iets op de pijp liggen en in de grijze muur, rechts boven de plek waar de pijp in de muur verdwijnt, zie je een klein rond venstertje. Ga 1 keer vooruit en zoom dan in op het kleine ronde venstertje. Je kijkt er door heen en je ziet het water, in smalle ronde kolommen, omhoog stijgen.

Zoom uit en draai je links om naar het ding dat op de dikke waterpijp ligt. Grijp dit ding. In je inventory lees je dat dit een "Crank Device" is. Sluit je inventory en ga 1 keer vooruit terug langs de pijp, draai dan links en ga 2 keer vooruit terug door de tunnel. Kijk dan omhoog langs de ijzeren ladder en klik op de blauwe lucht om weer uit de put te klimmen. Volg het tegel pad nu terug naar de grote witte rechtopstaande steen bij de vijver. Ga naar de linkerzijde van de steen en zoom weer in op het ronde "Crank" gat dat in de linkerzijkant van de steen zit. Pak die "Crank Device" uit je inventory en plaats dit ding nu in dit ronde gat.

Water komt nu uit de witte steen en vult de vijver en....de plantjes gaan groeien en bloeien. De oase wordt groen en kleurrijk.

Bloemetjes plukken

Draai je linksom. Je ziet eerst wat gele bloemetjes staan en dan zie je een Blauwe Bloem staan. Grijp deze Blauwe Bloem. Ga dan 1 keer vooruit naar de voortuin van het huis en draai dan je rechts om zodat je terug kijkt naar de grote witte steen. Je ziet wat paarse bloemen staan, maar je ziet ook een Rode Bloem. Grijp de Rode Bloem

Draai dan terug linksom zodat je over het pad kijkt dat naar de achterzijde van het huis gaat. Je ziet dat dunne pijpje dat uit het huis komt. Halverwege dat pijpje zie je een Witte Bloem staan. Ga 1 keer vooruit en draai je dan linksom naar het witte bloempje. Grijp dit Witte Bloempje.

Draai terug rechts en ga verder 2 keer vooruit over het pad. Je staat dan voorbij de boom en ter hoogte van de ronde put. Draai je nu rechtsom. Eerst zie je dan een aantal ronde paarse bloemen. Draai verder door naar rechts. Je ziet dan een licht paarse bloem staan. Grijp deze Licht Paarse Bloem.

Draai dan verder rechts en ga 2 keer vooruit naar de achteringang van het huis. Staande voor de ingang draai je naar rechts en klik je op het kraantje dat rechts naast de ingang aan het huis steekt. Water stroomt de bak in en er groeit een Purperen Bloem op in de bak. Grijp de Purperen Bloem

Ga nu het huis binnen en ga naar de achterste kamer en naar het ronde raam. Draai je dan rechtsom naar het stenen reservoir. Klik weer op het kleine kraantje dat onder aan de rechterzijde van dit reservoir zit. Je zoomt er weer op in. Klik op het kraantje en er stroomt nu water het reservoir en hierdoor groeit er een Rode Bloem. Grijp deze Rode Bloem. Draai terug links naar het raam en klik op het raamluik om de beide luiken nu te sluiten. Draai je om en ga de Middelste Kamer weer in en ga naar de Stenen Boog.

Je staat dus nu voor de Stenen Boog in de Middelste Kamer. Op de stenen van de boog zie je 7 bloemmotieven. Open je inventory. Je hebt nu 6 bloemen in je inventory. Pak ze er één voor één uit en klik ze dan op de steen waarop je de afbeelding van dezelfde bloem ziet staan. Elke bloem klikt vast op de steen maar er gebeurt niets. Je mist nog de bloem die op de bovenste steen geklikt moet worden. Draai je om en verlaat het huis en ga terug naar de grote witte steen. Pak daar je "Jet Pack" uit je inventory en klik in je scherm en vlieg terug naar:

Roy's Crash Site:

Ga weer vooruit, links naast de shuttle, en je staat weer bij Roy. Naast Roy staat zijn rode gereedschapskist en voor de kist ligt een steeksleutel in het zand. Klik op de steeksleutel. Je vraagt Roy of je zijn steeksleutel mag lenen. Dat mag. Grijp nu de steeksleutel en ga terug naar de andere kant van de shuttle. Vlieg met je "Jet Pack" terug naar het:

Desert House:

Ga naar de voordeur van het huis, dus je ga het voortuintje in. Hier hangt dat kapotte kraantje, links naast de voordeur. Zoom in op het kraantje en pak dan de Steeksleutel uit je inventory. Klik ermee op het koperen deel van het kraantje en.... Water stroomt dan uit het kraantje en de lianen bloeien op en er verschijnt een Gele Bloem. Grijp de Gele Bloem en ga naar de achteringang van het huis en daar weer het huis binnen. Ga naar de Stenen "Bloemen" boog poort en plaats de Gele Bloem op de bovenste steen van de boog en......

De Stenen Deur zakt omlaag en je kunt nu door de poort de 4e kamer in gaan. Ga 1 maal vooruit door de poort en draai dan gelijk naar rechts. Op een stenen platformpje dat aan de muur hangt staat een doorzichtige Vaas. Ga er naar toe en grijp de Vaas. Draai je dan linksom naar de Nis in de achtermuur. In de vloer van de nis zie je een rond putdeksel. Wacht even. Draai nog even verder naar links. Je ziet dan een doorgang naar de voordeur. Draai je terug om en ga nu naar de put in de nis. Klik op het putdeksel om dit te openen en klik dan in het ronde gat. Je daalt omlaag door een ronde schacht. Beneden in de schacht draai je helemaal om. Je ziet een tunnel. Ga nu gewoon 9 maal vooruit door deze tunnel. Je loopt dan door het onderwater kanaal en je komt uit bij een grote deur. Open de deur en stap naar buiten. Je beland op het:

Visboot Strand:

Draai rechtsom en zoek je Vooruit Cursor op. Ga dan 2 keer vooruit over het strand. Je staat dan aan de rand van de oceaan. Kijk omlaag en naar links. Er ligt een Visboot in het water. Het is een Duikboot maar het ding zit potdicht. Klik voor de boot in het water. Je beland in het water. Draai je linksom naar de Visboot. Het ding ligt als een "dood vogeltje" in het water. Rechtsonder de "bek" van de boot zie je een driehoekig bruin paneel. Zoom er op in en klik er dan op. Het paneel verdwijnt je inventory in en je ziet nu een "plug" in de boot. Rechtsboven zie je een Zwarte Knop. Zoom uit. Hoe nu de boot van stroom te voorzien? Zoek het water af voor de boot. Er zwemt zo'n Tarru Aal in het water. Wat zei dat vissertje ook al weer over deze Tarru aaltjes? Ze zijn elektrisch geladen en ze vallen hun eigen soortgenoten aan. Ga terug het strand op en 1 keer vooruit naar rechts. Pak dan je "Jet Pack" weer uit je inventory en vlieg terug naar de:

Nehli:

Zoek de Fluit op en speel weer het melodietje met de fluit (3,1,2,4) om de boomlift weer omlaag te halen. Ga met de boomlift weer omhoog en volg boven het pad 6 keer vooruit, dan rechts en 1 keer vooruit, naar de houten deur van de grot/tunnels. Open weer de houten deur en klik in de tunnel. Weer ga je vanzelf door de tunnel naar achteren. Klik op de "Twijgen Deur" en je gaat weer vanzelf met de Emmer lift omlaag naar de onderste tunnel. Ga vooruit naar die twee emmers en klik dan links om bij het draaiende Vliegwiel uit te komen. Pak de "Rusty Metal Plate" uit je inventory en klik hiermee op het draaiende Vliegwiel. Het vliegwiel dient je als slijpmachine en je hebt dan een mooie Glimmende Metalen Plaat in je inventory. Goed, ga terug met de emmer lift omhoog, open de Twijgen Deur en ga terug door de tunnel naar buiten. Volg het pad terug naar de boomlift en daal hiermee weer terug omlaag. Ga de lift uit en vlieg via je "Jet Pack" terug naar het:

Visboot Strand:

Ga weer naar de Visboot en weer het water in. Draai weer linksom en zoom weer in op dat gat waar je het paneel uit hebt gehaald. Plaats de Glimmende Metalen Plaat nu terug in het gat en.....

De aal ziet zichzelf in deze "spiegel" en zwemt er tegen aan. De plaat valt uit het gat en de aal "plugt" zichzelf in de plug en de boot heeft nu stroom.

De Zwarte Knop is nu een Rode Knop. Klik op de Rode Knop. Je ziet de cabine van de boot open gaan en je beland vanzelf in de stoel van de boot. Voor je zie je een dikke "punt" onder op de dikke "punt" zit een grijze hendel. Blijf er nog vanaf en kijk eerst nu OMHOOG. Je kijkt tegen de binnenkant van de kap aan. Je ziet er metertjes op maar ook een paneel met daarop de 3e code die je moet natekenen. Je ziet deze code echter op de kop, dus je moet even ronddraaien zodat je de code goed ziet. Teken deze code ook na en zet er bij dat dit de Visboot code is.

Kijk terug omlaag naar de Grijze Hendel. Klik NU op de Grijze hendel en.........geniet van het onderwater tochtje met de Visduikboot. De Duikboot levert je af in:

Hoofdstuk 3: De Onderwater Wereld van de Merari:

Bevrijd Atheria:

Merari Paleis:

Je bent aangekomen in het Paleis van de Merari, op de bodem van de oceaan,  en wordt begroet door Getri. Er volgt een lang gesprek met Getri. Luister goed naar wat Getri allemaal verteld. Je leert over de Oude Oorlog, de Merari, Merabah, de Balial, de Ziekte waar ook jouw volk aan lijd en nog enige andere belangrijke informatie. Je ervaart ook dat Atheria gevangen is genomen door de Balial en zit opgesloten in de Balial Gevangenis. Een Merari die luistert naar de naam Folkrin kan je hier meer over vertellen. Folkrin is ontsnapt uit de Balial Gevangenis.

Als dit gesprek ten einde is dan draai je helemaal om. Je kijkt de ronde gang in. Ga 1 keer vooruit. De gang loopt verder rond door naar rechts maar links gaat er een trapje omhoog tussen twee blauwe muren. Klik op het trapje en je staat er op. Je bent in het Trappenhuis van dit Paleis en je ziet de hoofdtrap recht voor je. Klik op de trap. Je gaat nu vanzelf 1 verdieping over de trap omhoog en je staat dan op de 1e verdieping weer tussen de twee blauwe muren en kijkt een korte doodlopend gangetje in. De trap gaat hier verder omhoog maar jij niet. Ga 1 keer vooruit naar het einde van het korte gangetje. Links een deur en rechts een deur. Ga door de rechter deur. Je komt in de:

Merik Kamer:

Midden in de kamer staat een dikke ronde pilaar. Aan de voorzijde van de pilaar zie je 6 knopjes die onder elkaar zijn geplaatst. Zoom er op in. Je kunt proberen om op de knopjes te klikken, maar er gebeurt toch niets. Onderzoek deze kamer. Links, rechts en achter de pilaar staan steeds twee Vitrine Kasten. In totaal zijn er dus 6 Vitrine Kasten. In elk van deze 6 kasten zit één van de "Geschenken van Merik de Merari Warrior". Dat zijn de 6 geschenken waarover Cavan, de zoon van Tarq, je heeft verteld tijdens het spelletje "mens erger je nieten". Je kunt op elk van de 6 vitrines inzoomen. Elk van de 6 vitrines heeft 3 knoppen waar je op kunt klikken maar hoe hard je ook klikt en in welke volgorde je dat ook doet, geen van de vitrines krijg je open. Als je alles hier hebt bekeken dan verlaat je deze kamer weer. Je staat dan weer in het gangetje en kijkt naar het trappenhuis. Draai je rechtsom en ga nu door de deur in de linkermuur. Je komt in de:

Biotransporter Kamer:

Dit is een kleine ronde kamer waar een grotere versie staat van de Biotransporter die, in kleinere vorm, ook door de Nehli wordt gebruikt om het fruit naar Tarq te zenden. Ga naar de Merari die bij het scherm staat. Draai je dan linksom. Je merkt dat je voor een groot OVAAL SCHERM staat. Wel, dat is dus de Biotransporter. Draai terug naar de Merari en praat nu met hem. Dit is die Folkrin, waar Getri het over had. Folkrin vertelt je over Atheria en legt de werking van de Biotransporter uit. Hij vraagt je om een beschrijving van jouw wereld, Evany, en hij "tovert" Evany dan tevoorschijn in het grote Ovale Scherm. Draai je om en bekijk je eigen wereld in de Biotransporter. Draai dan terug naar Folkrin en praat weer met hem. Je vraagt hem of het mogelijk is om via de transporter naar de Balial Gevangenis te gaan. Dat kan, maar Folkrin kan de Transporter maar een korte wijle "open" houden. Draai weer terug naar het Ovale Scherm. Je ziet nu de Balial Gevangenis. Klik in het scherm en je beland in de:

Balial Gevangenis:

Je beland in een ronde hal. Je kunt niet vooruit naar de volgende hal. Draai je linksom en ga dan vooruit de ronde hal achter je in. Atheria's celdeur bevindt zich hier in de rechtermuur. Dus draai rechtsom naar de celdeur. Aan de rechterkant van de deur zit de "Handscanner". Klik op het tralievenstertje van de deur. Je zoomt er op in en je kijkt Atheria in haar gezicht.

Klik op Atheria om met haar te praten. Tijdens het gesprek hoort Atheria de bewaker komen. Je ziet de bewaker die naar Atheria's cel loopt, zijn hand op de handscanner legt om de deur te open en dan weer weg gaat. Na dit filmpje klik je weer op het deurvenstertje en hervat je het gesprek met Atheria. Als dit ten einde is dan zoom je uit en zoom je in op de handscanner. Je kunt er niets mee. Jouw hand wordt niet herkent. Zoom weer uit, draai rechts en ga terug naar de vorige hal. Draai je dan rechtsom. Je ziet de witte transporter cirkel. Ga er vooruit naar toe, draai je dan linksom en klik in de cirkel. Je beland terug in de Biotransporter kamer van het Merari Paleis.

Draai je om en ga via de deur naar buiten de gang weer op. Ga dan vooruit naar de trap. Kijk omlaag en klik op de omlaag gaande trap. Je gaat vanzelf de trap weer af en staat dan terug in de ronde gang. Draai rechtsom en ga 1 keer vooruit. In één van de ronde nissen zie je dan je Visboot liggen. Ga nog een keer vooruit en draai je dan rechtsom naar de visboot. Klik op de visboot en je beland vanzelf bij het Visboot Strand. Je staat voor de visboot in het water. Ga vooruit het strand op, draai rechts, 1 keer vooruit en vlieg nu met behulp van je "Jet Pack" terug naar het:

Desert House:

Ga naar de voortuin van het huis. Je ziet een "Jaggle" hagedis uit het voortuintje komen. Het diertje rent weg achter het huis. Ga naar de achteringang van het huis en naar binnen. Als je in de keuken staat zie je die "Jaggle" in de middelste kamer. Het diertje verdwijnt naar rechts, de achterste kamer in. Ga ook de achterste kamer in. De "Jaggle" verdwijnt door de gleuf onder ede houten deur.

NB: dit laatste gebeurt alleen als je hier eerder de luiken van het raam hebt gesloten. Ben je dat vergeten dan zal de "Jaggle" nu door het ronde raam verdwijnen. Gebeurt dit bij jouw, sluit dan de luiken en ga terug naar de voortuin van het huis om dit hele stukje overnieuw te kunnen doen.

Als je hebt gezien dat de "Jaggle' via de gleuf onder de houten deur is verdwenen dan ga je naar de middelste kamer en door de Stenen Bloemen poort de "geheime" kamer binnen. Draai linksom en kijk naar de voordeur. Je ziet de "Jaggle" bij de voordeur staan. Ga 1 keer vooruit. Je staat nu voor de voordeur. Kijk omlaag naar de "Jaggle" maar raak het diertje niet aan.

Je kunt hier niets doe. Je moet aan de buitenkant van de deur zijn. Dus draai je om en ga door het huis en via de keuken kamer naar buiten. Ga over het pad, linksom of rechtsom langs de vijver, naar de voordeur. Bij de voordeur kijk je weer omlaag. Je ziet de "Jaggle" wanhopige pogingen doen om door de tralie deur het huis te verlaten. Dat lukt het beestje niet. Klik NIET op het beestje. Je kan er echt niet tegen.  Pak de "Empty Vase" uit je inventory en klik hiermee nu op de "Jaggle". 

De "Jaggle" bijt in de rand van de vaas en zijn gif komt in  de vaas terecht.

Draai je om en ga vooruit naar de Witte Steen tot je de "Jet Pack" ziet verschijnen. Je weet nu zo langzamerhand wel hoe het werkt, dus vlieg terug naar het Strand. Ga naar de Visboot, het water in, draai linksom, zoom in op het paneel onderaan de bek en druk op de Rode Knop. In de cabine klik je weer op de Grijze Hendel en je vaart terug naar (je kunt deze film overslaan via je Spatiebalk) het Merari Paleis. Wel, ga naar de trap en weer omhoog en ga de Biotransporter kamer weer binnen. Ga door de Transporter terug naar de Balial Gevangenis: Ga weer naar Atheria's cel deur en zoom weer in op de handscanner. Pak de "Vase filled with Venom" uit je inventory en klik ermee op de Hand.

De bewaker verschijnt weer en hij duwt zijn hand weer op de handscanner en......stort levenloos ter aarde.

Zoom weer in op het tralievenstertje van de celdeur. Atheria zit op de bank in de cel. Ze lijkt wel ziek te zijn. Je haalt Atheria uit haar cel en brengt haar door de transporter naar het paleis. Atheria krijgt "Het Water van Merik" toegediend en ze knapt gelijk aardig op.

Merari Paleis:

We zijn bij Atheria die in een groot bed ligt bij te komen van haar beproevingen. Naast haar staat Getri. Klik op Atheria om weer een babbeltje met haar te maken. Atheria verteld over haar ervaringen in de Balial gevangenis. 

Als dit gesprekje is afgelopen dan draai je om en ga je 1 keer vooruit naar de deuropening van de slaapkamer. Draai je dan weer om zodat je de slaapkamer weer in kijkt. Kijk naar de muren, links en rechts van Atheria's bed. Op beide muren zie je 3 SCHILDEN hangen. 

  • Totaal zijn er dus 6 schilden. 

  • Op elk schild zie je één van Merik's Geschenken afgebeeld. 

  • Prent de KLEUREN van deze 6 schilden in je geheugen, of schrijf het liever eventjes op. 

  • Er zijn maar 3 kleuren: Rood, Wit en Groen. 

  • Elk schild heeft een groot Midden Deel waarin het Geschenk staat afgebeeld en elk schild heeft een Linker Rand en een Rechter Rand.

  • Zowel het Midden Deel als de Randen van de schilden hebben een bepaalde kleur. 

  • Je "Leest" de kleuren van deze schilden van Links naar Rechts. 

  • Schrijf op welke kleuren welk schild heeft en doe dit in de volgorde waarin Merik de Geschenken heeft ontvangen:

Je komt tot dit lijstje:

  • 1 = Juweel = Rood, Wit, Wit. 

  • 2 = Dolk = Rood, Groen, Wit. 

  • 3 = Beker = Groen, Wit, Groen. 

  • 4 = Helm = Rood, Wit, Rood. 

  • 5 = Luit = Groen, Rood, Groen. 

  • 6 = Munt = Rood, Rood, Groen

Heb je dit, verlaat dan de slaapkamer. In het halletje ga je links naar de blauwe muur en dan klik je vooruit op de trap. Je daalt vanzelf de trap weer af en staat dan op de verdieping waar de Biotransporter Kamer en Merik's Kamer is. Ga 1 keer vooruit, draai rechts en ga door de deur naar:

Merik's Kamer:

Merik's Geschenken Puzzel:

Midden in de kamer is dus de dikke ronde pilaar met daarop 6 knopjes. Kijk naar de vloer rondom de pilaar. Je ziet 6 Werelden in de vloer rondom de pilaar. Dit zijn de werelden die door Merik zijn verovert en waar hij die 6 geschenken vandaan heeft. Jij moet er nu achter zien te komen uit welke wereld elk van de 6 geschenken afkomstig is. Hoe doe je dat nu:

  • Er staan dus 6 vitrine kasten in de kamer en in elk daarvan zit 1 van Merik's geschenken. 

  • Elke kast heeft 3 knopjes. 

  • Je moet deze knopjes gaan indrukken in een bepaalde volgorde en deze volgorde wordt bepaald door de KLEUR VOLGORDE van de 6 schilden in de slaapkamer. 

  • De 3 knopjes op de vitrines nummer je steeds, van links naar rechts, als 1, 2, 3 en je "leest" deze knopjes precies zoals je de Schilden in de slaapkamer hebt "gelezen". 

  • Knopje 1 is dus de Linker Rand, knopje 2 is het Midden Deel en knopje 3 is dan de Rechter Rand van de schilden. 

  • Cavan, de zoon van Fraq de fruithandelaar, heeft je de waarde van de kleuren Rood, Groen en Wit uitgelegd tijdens het spelletje "Merik the Warrior" dat je met hem gespeeld heeft. 

  • Hij heeft je ook de volgorde verteld waarin Merrik de 6 geschenken heeft verkregen. 

Dus hou je lijstje met de schildkleuren bij de hand en zoek nu als eerste de vitrine op waarin het Juweel ligt. Je vindt deze vitrine aan de muur achter de pilaar. Zoom in op deze vitrine.

  • De Juweel Vitrine: de Schildkleuren waren: Rood, Wit, Wit, dus 1, 3, 3. Goed, nummer de 3 knopjes, van links naar rechts, 1, 2 en 3 en klik dan: 1 keer op knopje 1, 3 keer op knopje 2 en 3 keer op knopje 3. Het juweel draait om en je ziet de kaart van de wereld waar het juweel uit afkomstig is. Prent de kaart in je geheugen en zoom uit. Draai je om naar de achterzijde van de pilaar. De Juweel kaart vindt je dan links aan de achterzijde van de pilaar. Klik op deze kaart en deze wordt verlicht. Ga naar de:

  • Mes Vitrine: de Schildkleuren waren: Rood, Groen, Wit, dus 1, 2,3. Klik dus 1 keer op knopje 1, 2 keer op knopje 2 en 3 keer op knopje 3. Prent de kaart in je geheugen en zoek deze op bij de pilaar en klik er op.

  • Beker vitrine: De Schildkleuren waren: Groen, Wit, Groen, dus 2, 3, 2. Dus 2 keer knopje 1, 3 keer knopje 2 en 2 keer knopje 3. Prent de kaart weer in je geheugen en zoek deze op bij de pilaar en klik er op.

  • Helm Vitrine: De Schildkleuren waren: Rood, Wit Rood, dus 1, 3, 1. Dus 1 keer knopje 1, 3 keer knopje 2 en 1 keer knopje 3. Prent de kaart weer in je geheugen en zoek deze op bij de pilaar en klik er op.

  • Luit vitrine: De Schildkleuren waren: Groen, Rood, Groen, dus 2, 1, 2. Dus 2 keer knopje 1, 1 keer knopje 2 en 2 keer knopje 2. Prent de kaart weer in je geheugen en zoek deze op bij de pilaar en klik er op.

  • Munt Vitrine: De Schildkleuren waren: Rood, Rood, Groen, dus 1, 1, 2. Dus 1 keer knopje 1, 1 keer knopje 2 en 2 keer knopje 3. Prent de kaart weer in je geheugen en zoek deze op bij de pilaar en klik er op.

Heb je dit allemaal goed gedaan dan gaat de voorzijde van de pilaar, met de 6 knopjes, open. Je ziet een ladder in de pilaar. Klik op de ladder en je beland bovenaan de ladder. Je staat met je rug naar de ladder OP de ladder. Klik met je "groene kubusje" op het donker grijze deel van de muur recht voor je en je gaat 1 keer vooruit, draai dan rechtsom tot je een tunnel in kijkt en ga dan 1 keer vooruit door de tunnel, draai dan iets naar links en ga weer 1 keer vooruit door de tunnel, dan weer recht en weer 1 keer vooruit en dan vooruit de stenen trap af en je beland....

Hela, je bent bij "Merik's Fontein". Je bent dus bij die opstijgende water kolommen onder de vijver van het Desert House. Draai je linksom. Je kijkt een kort gangetje in en hier zijn 3 Patrijspoorten. Ga vooruit, draai links. Je staat voor de middelste patrijspoort. Klik erop. Je kijkt door de patrijspoort en je ziet de gang met de dikke waterpijp. Zoom uit en draai je om zodat je de patrijspoort in je rug hebt en je recht voor de Fontein staat. Ga 1 keer vooruit naar de fontein en klik dan in het water met je "grijp cursor".

Je doopt je handen in het water en drinkt van het "Healing Water". De "Ruler" verschijnt en hij praat tegen je. Hij geeft je een geschenk: "Je ogen zullen het KWAAD kunnen zien, maar het KWAAD zal jouw niet kunnen zien". Hij verteld dat je, om dit geschenk te ontvangen, naar Putak de Nehli moet gaan. Zijn aanraking zal je het geschenk geven.

Na dit filmpje ben je dan weer ingezoomd op de fontein. Draai naar links. In de muur, links naast de fontein zie je 2 nissen. tussen de twee nissen zit een patrijspoort. Ga vooruit naar de rechter nis en draai dan naar rechts. Je ziet dan de ingang van de grot/tunnel. Ga vooruit, draai iets naar links en ga 1 keer vooruit de grot/tunnel in. Je moet door de grot/tunnel tot je niet verder kunt. Steeds moet je even naar links of rechts bijdraaien om je vooruit cursor te vinden. Ga eerst nu:

  • 7 keer vooruit. Je kunt dan niet verder. 

  • Draai dan iets nar rechts en ga weer 1 keer vooruit. 

  • Je staat dan bij een kleine waterpoel. 

  • Kijk naar rechts en je krijgt er de vooruit cursor weer. 

  • Ga nu 2 keer vooruit. Weer kun je niet verder. 

  • Draai iets naar links. 

  • Je ziet een puntige rechtopstaande kolom. 

  • Kijk omhoog. 

  • Boven de kolom hangt een stalactiet. 

  • Er druppelt water via de stalactiet omlaag. 

  • Dit water zit vol met bacteriën en deze heb je nodig. 

  • Pak dus je "Tumbler filled with algae" uit je inventory en klik ermee op de waterdruppels.

  • Je hebt dan nu een "Tumbler filled with algae and bacteria". 

  • Draai verder door naar links tot je boven de waterpoel weer je "groene kubusje" krijgt. 

  • Ga daar dan 1 keer vooruit, dan weer iets links en weer 1 keer vooruit, 

  • Dan weer iets links en 1 keer vooruit, weer iets links en nu 8 keer vooruit en je bent dan terug bij de fontein. 

  • Draai rechts, 1 keer vooruit. 

  • Draai links en 2 keer vooruit. 

  • Je staat nu weer voor die middelste patrijspoort. 

  • Draai links en ga vooruit naar de stenen trap. 

  • Ga 1 keer vooruit de trap op en dan 1 keer vooruit de tunnel in. 

  • Draai dan links en ga weer 1 keer vooruit, rechts, 1 keer vooruit, links en klik op de ijzeren ladder. 

  • Kijk dan omlaag de schacht in en klik vooruit en je staat weer in de Merik Kamer.

Verlaat Merik's Kamer via de deur en ga naar de trap. Klik op de omlaag trap en je daalt deze vanzelf weer af. Beneden draai je rechts en ga je 2 keer vooruit en klik je op de Visboot. Je beland gelijk weer bij het Strand. Ga het strand op, draai rechts, 1 keer vooruit en vlieg met je "Jet Pack" nu weer terug naar het:

Desert House:

Ga naar de linkerzijkant van de grote witte fontein steen. zoom weer in op het ronde "crank" gat. Plaats je "Crank Device" weer in het ronde gat. Je pompt de vijver nu weer leeg. Volg het pad, rechtsom, 4 keer vooruit. Je staat dan op de splitsing waar het pad naar de keuken van het huis gaat. Blijf staan en draai je linksom. Links naast de grote groene varenplant krijg je dan je "groene kubusje" op de rand van de nu lege vijver. Klik op deze plek nu met je "Tumbler filled with algae and bacteria" op de rand van de vijver. Op de bodem van de vijver verschijnt dan de grote Biotransporter Cirkel.

Berg je Beker weer op in je inventory en draai iets naar links en klik dan op de grote cirkel en je beland in een nieuwe omgeving en in:

Hoofdstuk 4: Bevrijd Evany:

Causeway: 

Transporter Pod:

Je staat op een kade. Dit is één of andere fabriek. Links naast je is de witte transporter cirkel. Je bent in een meer dat is omgeven door hoge rotsen. Kijk gewoon even om je heen. 

Als je genoeg van het uitzicht hebt genoten dan ga je recht voor de witte transporter cirkel staan en dan draai je linksom zodat je de cirkel rechts van je hebt en het meer links van je. Ga dan 1 keer vooruit. Je staat dan voor een ijzeren trapje. Ga er nog niet op maar draai naar rechts. Rechts van het ijzeren trapje zie je de dikke ronde en gesloten ingang van een diepe ronde schacht. Er staat een grote hendel voor dit grote ronde schacht deksel. Klik op de henedel en het deksel gaat open. Draai terug naar het ijzeren trapje en klim omhoog. Je staat dan op het ijzeren rooster pad en je kunt niet rechtdoor. Draai je rechtsom zodat je die geopende schacht deksel weer ziet. Klik op het ijzeren pad achter het schacht deksel en je beland daar. Draai je rechtsom en klik in de ronde schacht.

Je gaat vanzelf omlaag door de diepe ronde schacht en door een deur en je staat dan op een "balkon" in de 

Dit is een grote ronde schacht. Ga vooruit naar het hek en kijk dan omlaag naar de bodem van deze grote ronde pod. De bodem is bedekt met paars spul. Kijk omhoog naar het plafond. Je ziet een groot rond luik in het plafond van deze ronde Pod. Kijk weer omlaag naar de bodem. Pak weer je "Tumbler filled with algae and bacteria" uit je inventory en klik hiermee op de bodem van deze Pod. De bodem verandert in een Blauwe "Draaikolk". Spring er NIET in maar draai naar rechts naar de rechter muur. Er zit een Paneel in deze muur. Kijk omhoog. Bovenaan het paneel zitten twee hendels. Klik op de rechter hendel. Deze gaat omlaag. Klik op de linker hendel. O....deze zit muurvast en gaat niet omlaag en dus gaat dat ronde luik boven je hoofd niet open. Draai je om. In de andere muur zie je een smalle deuropening. Ga daar door en je bent in de Controle Ruimte. Je staat voor het grote bedieningspaneel. Midden op het bedieningspaneel staat een Hendel. Rechts van deze henedel zie je een scherm en in dat scherm zie je dan de "Sterren kaart". Klik op de "Sterren kaart". Automatisch wordt jouw wereld Evany geselecteerd. Draai rechts en ga terug door de smalle deuropening. Kijk weer omlaag naar de "Draaikolk". Het is geen blauwe draaikolk meer, maar het is nu de Portal naar de Werelden en je ziet er nu jouw wereld, Evany, in. Spring er niet in. 

Draai je om naar de achtermuur en ga vooruit naar de dichte deur. Klik op de deur en je gaat vanzelf terug omhoog door de ronde schacht en staat dan weer op het ijzeren rooster pad. Klik rechts van de schacht op het pad, draai dan links en ga vooruit naar je witte transport cirkel en spring er door om terug te belanden bij het:

Desert House:

Ga weer naar de linkerzijkant van de witte fonteinsteen en zoom er weer in op het ronde crankgat. Plaats het "Crank Device" weer in het gat en.......

Het heerlijke "Healing Water" stroomt weer uit de steen en......via de Portal in de bodem van de vijver naar Causeway.

Ga terug naar de andere kant van de vijver en spring weer door de bodem van de vijver en je beland weer in:

Causeway:

Kijk naar je witte transporter cirkel. Het "Healing Water" komt er door en stroomt dan via het rooster omlaag. Draai je om zodat je weer naar het ijzeren trapje kijkt. Kijk echter dan naar links, naar het meer. Halverwege tussen jouw en het ijzeren trapje zie je nu een groene liaan uit het meer omhoog steken. Ga 1 keer vooruit en je staat weer voor het ijzeren trapje. Draai je links om zodat je die groene liaan ziet en ga dan vooruit naar de rand van de kade. Kijk omlaag en draai naar links. Je ziet het "Healing Water" omlaag stromen. In de groene liaan hangt, bovenin, een apparaatje. Klik op de liaan en je grijpt deze "Small Machine" en hebt het ding dan in je inventory.

Ga terug naar je witte cirkel en spring erin om weer bij het Desert House te belanden. Ga naar de witte fontein steen en vlieg vanaf daar met behulp van je "Jet Pack" nu weer naar de:

Nehli:

Waar is Putak:

Draai je weer om naar de fluit en zoom er weer op in. Speel het melodietje weer via de gaatjes 3,1,2,4 en ga weer met de boomlift omhoog. Boven ga je weer 3 keer vooruit over het pad, draai dan rechts en ga naar bok. Praat met Bok. Je vraagt Bok waar die Putak uithangt. Putak "woont" in de eerste boom en daar kun je alleen met een "Yamax" komen. Yamax zijn verzot op die "Knacklenuts". Draai je om en volg het pad nu weer helemaal naar achteren en naar de houten deur van de boom tunnels. Open deze deur weer en klik weer in de tunnels en je beland vanzelf weer bij de Twijgen Deur. Open de Twijgen Deur om weer met de Emmer Lift omlaag te gaan. Ga dan vooruit het houten pad op en draai links en ga 2 keer vooruit naar je roeiboot. Roei weer naar het:

Jakar Eiland:

Je staat weer op het steigertje. Draai links en volg het pad naar het huis van Dr. Jakar. Zoom in op het paneel dat rechts naast de deur aan de muur hangt.

De deuren puzzel:

  • De Eerste Deur: Je ziet die 10 grijze knopjes weer. Op dit paneel moet je nu de 4 knopjes indrukken van de Code die je op het transportkarretje hebt gezien, de eerste keer toen je aan kwam in de Space Port. Nummer de knopjes, van linksboven naar rechtsonder, als 1 t/m 10 en klik dan op de knopjes: 5, 5, 7, 1. De deur gaat open

Ga 2 keer vooruit door de nu geopende de poort en je komt bij de: 

  • Tweede Deur. Klik op het kleine grijze paneel. Dit klapt open en je ziet de 10 grijze code knoppen weer. Hier klik je op de knopjes van de Medbot Code, dus klik op de knopjes: 1, 7, 6, 4. De deur gaat open. Ga weer 2 keer vooruit. Je staat dan voor de: 

  • Derde Deur: Je kunt bij de deur komen. Kijk omlaag. De brug is helemaal beneden. Kijk weer naar de deur en dan naar rechts. Boven op de muur zie je een vierkant grijs paneel. Klik er op en je komt weer in het code paneel. Hierop klik je dus volgens de Visboot code op de knopjes: 6, 9, 7, 10 en de brug komt omhoog.

Ga vooruit naar de deur en maak deze echte Voordeur van Jakar's huis open en ga vooruit naar binnen. Je staat dan nu op het binnen balkon boven Jakar's leefruimte. Draai links en ga 1 keer vooruit de hoek in. Je komt uit voor het smalle raam. Draai je om en je ziet dat je voor de trap staat die omlaag gaat. Ga via de trap omlaag en beneden gekomen draai je linksom. Ga, rechts naast de trap, vooruit en draai je dan weer linksom. Je ziet Dr. Jakar nu staan. Ga vooruit naar hem toe en klik dan op Dr. Jakar. 

Er volgt een begroeting. Dr. Jakar is dus de dokter die je zag in de Medbot en waarvan je de spuit hebt gekregen om daarmee de gewonde vent in de spaceport te behandelen. Na dit eerste gesprek klik je gelijk weer op Jakar om nogmaals met hem te praten. Je ervaart over Jakar's artefacten, zijn robots en zijn Visboten en hij vertelt je het één en ander over het "Healing Water". 

Als ook het tweede gesprek ten einde is gekomen dan pak je de "Small Machine" uit je inventory en geef je dit ding aan Jakar. Jakar is er werkelijk verrukt mee en hij geeft je wat "Crits", of te wel "Money".  Goed, verlaat het huis via dezelfde route als je bent gekomen, ga door alle 3 de deuren en naar je roeiboot. Vaar ermee terug en ga dan 2 keer terug door de tunnel, draai rechts en ga met de emmer lift weer omhoog. Open de Twijgen Deur en ga links terug door de tunnel weer naar buiten. Volg het pad terug naar de boomlift en ga er weer mee naar beneden. Vlieg met behulp van je "Jet Pack" terug naar de:

Spaceport:

Je land uiteraard weer bovenop het Launch Pad. Open weer het bedieningspaneel van de lift en klik op de grijze hendel om met de lift omlaag te gaan. Ga naar en in je boot en klik weer op het bankje en vaar terug naar de:

Market:

Ga 3 keet vooruit de helling op, draai rechts en ga de Supply Shop weer binnen en naar de winkelier. Pak de "Money" uit je inventory en geeft het aan de winkelier om een "Fuel Combiner" te kopen. Draai je dan rechtsom  naar de voorkant van de middelste stelling en kijk omhoog naar de bovenste plank. Voorop de plank staat dan je "Fuel Combiner". Grijp het ding.

Verlaat de winkel en ga terug naar de boot en vaar terug naar de Launch Pad. Ga weer met de lift omhoog en vlieg dan met behulp van de "Jet Pack" naar:

Roy's Crash Site:

Draai je om en ga vooruit aan de linkerzijde van de shuttle en je staat weer bij Roy. Klik op Roy. Roy staat weer op en kijkt je dan verwachtingsvol aan. Geef Roy nu de "Fuel Combiner". Hij is je dankbaar. Pak dan de "Kracklenut Shell" uit je inventory en klik hiermee nu op Roy. Je vraagt Roy of hij weet waar je "Kracklenuts" zou kunnen vinden. Roy geeft je nu een beker vol met deze noten, de "Kracklenut Tin". ga terug naar de andere kant van de shuttle en vlieg dan met behulp van je "Jet Pack" naar:

Kahleena's Huis:

Volg het pad naar de voordeur van Kahleena's huis. Draai je dan weer rechtsom naar de grote kookpot. Klik op de kookpot om in te zoomen. Pak de "Kracklenut Tin" uit je inventory en plaats het in de kookpot. Wacht even op de grijpcursor en grijp dan de noten weer uit de pot. Je hebt nu "Gekookte noten". Volg het pad terug naar de steiger en vlieg daar vandaan. met behulp van je "Jet Pack" terug naar de:

Nehli:

Breng met behulp van de fluit de Boomlift waar omlaag en ga er mee naar boven. Volg dan het pad weer naar de houten ingang van de tunnels, open de deur en klik weer in de tunnel. Je geraakt vanzelf weer bij de Twijgen Deur. Klik nu NIET op de twijgen deur maar op de emmer lift links van je. Draai dan iets rechtsom en kijk omlaag en klik in de emmer lift en deze brengt je weer omhoog naar de bovenste tunnel. Ga vooruit naar de gesloten houten deur en draai je dan weer om naar de emmer lift. Kijk omhoog en klik op de dikke liaan en je gaat weer "hand over hand" naar de overkant van de schacht. Draai je dan om en ga vooruit door de tunnel.Je bent terug op de plek waar je de krat en de Kracklenut Shell hebt gevonden. Ga vooruit naar de vuurplaats. Plaats nu je Gekookte Kracklenut Tin midden in de vuurplaats en....

Een reuzen Eekhoorn verschijnt. Dit is dus een Yamax.

Klik op het diertje en het beest brengt naar:

Putak:

Je staat dan voor de Yamax. Draai je om naar Putak. Klik op Putak. Putak heet je welkom en hij geeft je het "Geschenk" door je voorhoofd aan te raken. Hmmmm.....er gebeurt niets, zeg je vol twijfel tegen Putak. Wacht maar af, zegt hij terug. Klik weer op Putak: "Je ogen zullen het Kwaad zien, maar het Kwaad zal jouw niet zien", zegt hij nu tegen je.

Draai je om en klik weer op de Yamax en het diertje brengt je terug naar de vuurplaats. Ga de tunnel in en naar dan via de dikke liaan terug naar de overzijde en met de emmer lift terug omlaag. Door de tunnel naar buiten en naar de boomlift en er mee omlaag. Vlieg dan met je "Jet Pack" naar het 

Visboot Strand.

Ga het water weer in, draai om naar de Visboot, klik op de "Plug" en dan op de Rode Knop en in de boot weer op de grijze hendel en je vaart terug naar het:

Merari Paleis:

Ga naar de trap en ga deze twee keer op naar de bovenste verdieping en ga dan, rechts de slaapkamer van Atheria binnen en tot aan het voeteneinde van het bed.. Kijk naar de muur achter het bed. Links boven het bed zie je een Reuzen Insect op de muur. 

Ga Links naast het bed staan en probeer dan het Reuzen Insect te pakken. Dit lukt niet. Verlaat Atheria's kamer en ga via de trap naar de 1e verdieping en daar, links, de Bioportaalkamer weer binnen. Praat even met Folkrin. Hij zal het Portal voor je geopend houden. Spring door de Portal naar de:

Balial Gevangenis:

Draai linksom en ga 2 keer vooruit naar de hal voorbij Atheria's cel. Draai dan rechts. Een donkere gang. Ga 4 keer vooruit. Je staat voor een lift. Ga nog 1 keer vooruit en je gaat vanzelf omhoog met de lift. Je staat dan hoog boven in een grote koepel ruimte. Kijk omlaag en dan naar links. Op het pad staat een Lege Kooi. Grijp het. Draai links en klik op de liftdeur, onder de grote koepel. Je gaat vanzelf terug omlaag. Ga 4 keer vooruit, links, 2 keer vooruit, draai rechtsom en ga 1 keer vooruit, draai linksom en spring door de Witte Portal Cirkel terug naar de Bioportaal kamer. Ga terug naar Atheria's slaapkamer en ga weer links naast haar bed staan. Kijk naar het reuzen insect aan de muur en vang het ongedierte nu door er met de "Empty Cage" op te klikken. Goed, verlaat Atheria's kamer weer en ga via de trappen helemaal omlaag naar de begane vloer en zoek je Visboot weer op. Klik op de Visboot en je beland weer bij het Strand. Ga het strand op en naar rechts en vlieg met je "Jet Pack" terug naar het:

Desert House:

Bij aankomst sta je weer op het tegelpad bij de grote witte steen. Draai je om en volg het tegelpad 3 keer vooruit, tot je weer op de splitsing staat naar de keuken ingang van het huis. Draai je dan linksom naar de vijver en spring door de Portal Cirkel die nog altijd in de bodem van de vijver zit. Je beland weer in de:

Causeway:

Je beland weer op de roosters en het "Healing Water" stroomt nog altijd via het Portal omlaag. Draai je om en ga vooruit naar het ijzeren trapje. Ga het trapje op, draai dan rechtsom en klik op het ijzeren pad achter de geopende ronde schacht. Je komt daar weer terecht. Draai rechtsom en klik in de ronde schacht. Je gaat vanzelf weer omlaag door de ronde schacht. Beneden gekomen ga je 1 keer vooruit naar het helwerk, draai dan rechtsom naar het paneel dat aan de rechtermuur zit en kijk omhoog naar de twee hendels. Eerder had je de rechterhendel al omlaag gezet maar de linkerhendel kon niet omlaag. Pak nu de "Soulbug in Cage" uit je inventory en klik hiermee op de LINKERHENDEL en.......

Bekijk nu op je gemak de:

EINDFILM:

Uit EVANY komt, via het portal op de bodem van de Pod, een LIAAN omlaag. De Liaan wikkelt zich om de "Soulbug in Cage" en trekt aan de kooi. Hierdoor gaat nu ook de linkerhendel omlaag en.......Het "Healing Water" stroomt nu, via het deksel in het plafond, de Pod binnen en via het Portal naar Evany en zuivert Evany van al het kwaad dat de Balial over jouw wereld heeft uitgestort. Je hebt niet alleen jouw wereld maar ook andere werelden verlost van de Balial.

Einde

Walkthrough door: Louis Koot