Darkfall 1 en 2

Dark Fall 1:The Journal 

2004: Walkthrough door: Louis Koot

  • Deze game is 2 keer uitgebracht. De eerste keer was in 2002 en de 2e keer was in 2003. Er zit verschil tussen beide versies.  Het verschil tussen beide versies zit hem zowel in de installatie als in de dingen die er gebeuren in de game.  De 2002 versie van deze game heeft geen INSTALLATIE. Je speelt het spel dan volledig vanaf de Cd. De 2003 versie dien je wel te INSTALLEREN en na de installatie speel je het spel volledig vanaf je Harde Schijf. Je hebt dan de Cd niet meer nodig. 

  • Ik heb de 2003 versie, dus mijn walkthrough is hier dan ook op gebaseerd. Heb jij de 2002 versie van dit spel, dan zul je waarschijnlijk deze walkthrough NIET kunnen gebruiken omdat er nogal wat verschil zit in wat er gebeurd in de game ten opzichte van de 2003 versie. 

  • Ook als je wel de 2003 versie van de game speelt, bedenk dan altijd dat de walkthrough een weergave is van wat er in de game gebeurde op het moment dat IK de game speel.  

  • Je kunt onbeperkt saven in dit spel, maar je moet wel zelf een Save Game map maken. Je kunt deze Save Game map het beste op je bureaublad of in "Mijn Documenten" zetten en deze map dan "Saves Dark Fall 1" noemen.  Je kunt echter niet Saven tijdens het 1e stukje van het de game en ook niet tijdens de Eindpuzzel. 

  • Je vindt de "Save, Load en Quit" knoppen rechtsboven in het spelscherm. 

  • Tijdens spel kun je Engelstalige ondertitels krijgen als je meteen na de start van het spel op je F1-toets drukt. Dit moet je echter telkens weer herhalen als je het spel afsluit en weer opnieuw opstart. Je bedient dit spel volledig met je Muis, maar op een paar momenten heb je ook even je toetsenbord nodig om te praten met een Geest. Rechtsonder in je scherm verschijnt dan "Says". Je typt dan je vraag, of je antwoord, in via je eigen toetsenbord. 

  • Je zult zeer veel documenten moeten vinden in dit spel en je zult ze allemaal moeten doorlezen. Ik vertel je waar je de documenten zult vinden, maar ik ga ze echt niet allemaal voor je vertalen. Je zult ze dus zelf moeten doorlezen. 

  • Je hoeft niet veel items op te rapen in dit spel, maar toch zo nu en dan een belangrijk item. Ik vertel je waar je deze items kunt vinden en ook wat je ermee moet doen op het moment dat je er iets mee moet doen.

Deze walkthrough is zeker niet de enige manier waarop je het spel kunt spelen en tot een goed einde kunt brengen. En het kan best zo zijn dat bij jouw sommige dingen net iets even anders verlopen dan dat dit bij mij het geval gaat. Dit geld vooral voor de geluiden en de stemmen die je in het spel zult horen. Deze geluiden en stemmen zul je wel of niet horen op het moment dat ik in de walkthrough zeg dat je ze zou moeten horen. Dit schijnt van spel tot spel geheel willekeurig te gebeuren.

De Walkthrough:

Jij bent Richard Crowhurst. Je werkt voor je broer, Pete Crowhurst. Pete runt een architecten bureau en momenteel is Pete in het stadje Dowerton om daar het oude en vervallen Stations Hotel te onderzoeken en te taxeren. Het Dowerton Station is al weer enkele jaren gesloten. Er stoppen geen treinen meer en de eigenaar van het Stations Hotel heeft nu het plan opgevat om dit hotel te transformeren in een exclusief club.

Aankomst te Dowerton Station:

De game start. Je kijkt naar een klok en je luistert naar een opgenomen boodschap van je broer Pete Crowhurst;

  "Er is iets verschrikkelijks mis.....ik ben in Dorset en er zijn hier ook 2 studenten van de Weymouth Universiteit, Polly en Nigel, en zij zijn "Ghost Hunters". Ik heb je hier nodig. Wat het ook is waar die Polly en Nigel naar op zoek zijn, HET heeft hen gevonden, en HET heeft MIJ ook gevonden. Neem de trein van Paddington naar Weymouth en dan een taxi naar Dowerston Station. Ik kan echt heel erg je hulp gebruiken. Hoe eerder je hier bent, hoe liever ik het heb. Deze plek gaat me echt op mijn zenuwen werken. Heb getracht om die Polly en die Nigel te vinden, maar ik kan ze nergens vinden. Zij  zouden echt niet gewoon weg zijn gegaan. Het is allemaal een paar dagen geleden begonnen. Ik kan HET horen......HET staat voor de deur.....HET fluistert.....fluistert mijn naam.....HET weet mijn naam. Moet de deur openen.....Moet de deur openen....."

Tijdens het beluisteren van deze opgenomen boodschap van je broer neem je de trein en reis je naar Dowerton. Op de een of andere onverklaarbare wijze sta je dan opeens in een verlaten treintunnel en hoor je een stem die tegen je begint te praten. Het is de stem van een jonge knaap en hij zegt: 

"Oh goed, je bent wakker. Als je je afvraagt waar je bent, wel, we zijn in de tunnel, de trein tunnel......Waarom kijk je niet even rond, maar dwaal niet te ver af, nog niet want ik heb je een boel te vertellen"

Draai rechtsom om en.....je ziet niemand, maar de stem van de jongen gaat door en zegt:

"Nah, jij kunt mij niet zien.....maar ik kan jouw wel zien, en dat is het enige dat er toe doet..."

Draai weer naar links. Je kunt nu NIET SAVEN. Je kijkt weer vooruit door de treintunnel en ziet een treinkar staan waarop een aantal olievaten staan. Ga 1 keer vooruit en.....De jongensstem praat weer tegen je:

"Jij komt uit Londen, niet waar?. Wij kwamen ook uit Londen, een paar jaar geleden, in 41. De dokter zei dat we moesten. De lucht in Londen was niet goed voor mij en mijn vader. Ademhalingsproblemen of zoiets. Aye, laten we maar verder gaan....." 

Wacht even, blijf staan waar je staat. Vlak voor je zie je een krant liggen op de rechter rail. Klik met je vingertje op de krant en deze verschijnt groot in het scherm en de jongensstem begint weer tegen je te praten.

"Ik kan de anderen ook zien. Dus misschien kan ik je helpen. Ik denk dat de anderen er op hopen dat jij hen kan helpen. Eén van hen kent jouw. Dat is je broer, niet waar? Hij is de "nieuwe", net gearriveerd. Hij voelt zich een beetje verloren en verdwaast, net als ik toen hier voor het eerst arriveerde. Maar je raakt er aan gewend. Ik ben trouwens Tim, Timothy Pike. Ik speel vaak hier, of op de voetbrug. Ik kijk graag naar de treinen. Maar er zijn geen treinen meer. Luister.....Vertel mijn vader niet dat ik hier ben. Hij zal me anders vermoorden, als je begrijpt wat ik bedoel. Goed, laten we maar verder lopen door de tunnel. Je zou hier nog ziek worden...."

Terwijl Tim vertelt, bekijk je ook even de krant die nu in je scherm staat. Het is de "Dorchester Messenger" van 16 mei 1947 en het hoofdartikel verteld over 6 mensen die op mysterieuze wijze zijn verdwenen uit het Dowerton Stations Hotel. Klik de krant weer weg en ga 1 keer verder vooruit door de tunnel. Timothy meld zich dan weer en zegt: 

"Zie je wel! We zijn vlakbij het station nu. Het was niet altijd zoals nu. Vroeger was het er licht en druk, vol met mensen.......Ik denk dat ze het station echter gesloten hebben. Weet niet meer waarom. Herinner mij niet al te veel meer. Niet eens hoe ik weer thuis moet komen. Misschien kun jij mij hiermee helpen.....".  

Ga weer 1 keer verder vooruit en Timothy verteld je dan dat je op het rechter perron moet klimmen. Draai dus rechts en ga 1 keer vooruit en je staat op het rechter platform van het Dowerton Station en kijk een donkere steeg in. Draai links. Je kijkt vooruit over het perron. Probeer vooruit te gaan via de vooruitpijl maar Timothy vertelt je dat dit nu niet gaat omdat het te donker en dus te gevaarlijk is. Je zult eerst licht moeten maken.

Draai weer naar rechts en ga 1 keer vooruit door de donkere steeg. Je staat dan voor de deur van het damestoilet. Draai rechts en.....Timothy meld zich weer. "Goed zo!. Daar kun je beginnen.....Open de deur". Je bent dus op een kleine binnenplaats waar de toiletten zijn en in de rechter achterhoek een kleine schuur met een grijze deur. Klik met je vingertje op de grijze deur en je geraakt binnen in het schuurtje. Het is er donker, maar Timothy vertelt je dat je de Schakelaar moet overhalen. 

"Er zit een schakelaar, recht voor je. Haal deze over.....het wordt tijd om deze plek wat meer licht te geven, vindt je ook niet?"  

Linksboven je, aan de plafond balk, hangt een kale lamp. Klik met je vingertje op die lamp en je hebt licht in het schuurtje.

Aan de achtermuur hangt een kastje. Klik met je vingertje op de deurtjes van het kastje. De deurtjes gaan open en je bent nu ingezoomd in het kasje. Je ziet twee hendels. Klik met je vingertje op de linkerhendel om de Seinen, de Perrons en de Wachtkamer van stroom te voorzien. Klik dan met je vingertje op de rechterhendel om ook het Hotel en de Toiletten van stroom te voorzien. Timothy meld zich dan weer en hij zegt "dat het tijd is" en dat hij buiten op je staat te wachten. Zoom uit via de onderkant van het scherm en draai je dan om en ga via de grijze deur weer naar buiten. Je wordt weer door Timothy verwelkomt: 

"Ik kan je nog steeds helpen als je vast komt te zitten. Je kunt me altijd vinden op de voetbrug. Ik speel daar vaak. Het is daar, wel.....veilig. Het is een geheim. HET weet niet dat ik met jouw praat, maar HET zal er snel genoeg achter komen. Ik kan maar beter gaan. Onthoud echter dat ik op de Voetbrug ben. Zal daar een briefje voor je neer leggen".

Goed, Timothy laat je het nu verder alleen uitzoeken. Je kunt echter altijd Timothy om hulp vragen als dat nodig is. Als je deze walkthrough echter tot op de letter, punt en komma volgt dan zal dat niet nodig zijn, dus ik leg dit dan ook maar niet uit. Vanaf nu kun je ook SAVEN en  LOADEN in het spel. Rechtsboven in je scherm vindt je een Blauwe, een Groene en een Rode Knop. De Blauwe Knop is de SAVE knop, de Groene Knop is de LOAD knop en de Rode Knop is de Quit Knop.

Toiletten:

Draai rechtsom. Je staat weer voor de deur van het Dames Toilet. Klik met je vingertje op de deurknop van de toiletdeur en je gaat er naar binnen. Bah....wat een smeerboel. Zoom, via je "vergrootglascursor", in op het rechter wc hokje. Eh.....zoom gelijk maar weer uit, voor dat je flauw valt van de stank. Draai rechts. Je ziet 2 wastafels en twee spiegels. De twee spiegels zijn merkwaardig genoeg nog heel. Tussen de twee spiegels is met zwarte verf een "Cirkel met Kruis" op de muur gekalkt. Draai 2 keer rechtsom. Je kijkt naar de andere muur en ziet 2 posters en een zin op de muur staan. Je leest: "And To Him Was Given The Key To The Bottemless Pit". Draai links. Ga via de deur terug naar buiten en draai dan weer links en ga vooruit naar de handkar. Draai weer links en open de deur van het Heren Toilet. Je gaat er vanzelf naar binnen en ziet de 3 urinoirs en het wc hok. Op de muur boven de urinoirs staan weer symbolen getekend, o.a BP+TT. Zoom in op het wc hok.  Een muis rent tussen je voeten weg.Brrrrr....wat een smerigheid. In het rechter muurtje van het hok zit een gat. Zoom in op dit muurgat. Door het gat kan iemand die op de wc ziet de achterste 2 urinoirs zien en dus zien wie er staan te pissen. Zoom 2 keer uit, draai je om en ga via de deur terug naar buiten.

Terug op het binnenplaatsje draai je rechts, ga je 1 keer vooruit, links, 1 keer vooruit, rechts en je staat terug op het perron. Ga 1 keer vooruit en draai rechts. Je staat voor de dubbele deur van de stationshal. Onder het linker, dicht getimmerde, raam zie je een bord met opschrift hangen. Zoom er op in: "Captain Navy Cut Cigarettes" lees je op het bord. Zoom uit en klik met je vingertje nu op de rechterdeur en je beland binnen in de:

Stations Hal:

Kijk hier even rond. Rechts in de hoek is de trap die naar de voetbrug gaat. De voetbrug verbind beide zijde van het station met elkaar. Voor de trap staat een groene perronkaartjes automaat. Links naast de trap is het kaartjes kantoor. Links is de deur naar de wachtkamer. Ga door deze deur de wachtkamer binnen.

Wachtkamer:  

In de hoek, links naast de open haard, ligt een rode mobiele telefoon op de grond. Zoom er op in en klik dan  met je vingertje op te telefoon om het op te rapen. Je kunt er niets mee doen, dus klik weer met je vingertje om het mobieltje terug op de vloer te smijten. Zoom uit deze hoek en draai rechtsom. Je kijkt naar de zithoek met rode banken en een tafel. Aan de muur hangen drie affiches. Zoom even in op die 3 affiches om ze beter te bekijken. Zoom weer uit en zoom in op de tafel. Op de tafel staat een brandende lantaren en een geopende thermosfles en verder liggen er wat kaarten, een posten, een blauwdruk, een briefkaart en een PDA zakagenda op de tafel. Klik eerst maar met je vingertje op dat briefkaartje, dat rechtsonder op de tafel ligt. Het is een kaartje van de firma van je broer, de "Crowhurts Superior Archetecture". Lees wat je broer op dit kaartje heeft geschreven. Je broer heeft een naam bedacht voor de exclusieve club waarin het stations hotel moet veranderen. "KARS" is de naam die hij heeft bedacht, alleen kan hij niet goed verklaren waarom hij toch deze naam heeft gekozen. Klik het kaartje terug op de tafel.

Midden op de tafel ligt een poster van het stations hotel. Klik erop en bekijk deze poster in je scherm. Klik de poster dan weer terug op de tafel en klik dan nu op de PDA zakagenda. Het ding komt in je scherm te staan. Onderaan de PDA zie je 4 knoppen. Klik op de rechter knop om de PDA aan te zetten. In het PDA scherm verschijnen Pete's afspraken en onderaan het scherm zie je 5 pictogrammetjes. Je kunt op elk van die 5 pictogrammetjes klikken om dan de achter liggende documenten door te lezen. Via het "vergrootglas pictogram" tover je een kaart van de omgeving in het PDA scherm. Via het "kladblok" pictogram open je Pete's dagboek van de laatste 8 dagen die hij hier in het station heeft doorgebracht. Het dagboek van Pete heeft 8 documenten die je opent via de cijfers 1 t/m 8 bovenaan het schermpje. Klik op elk van de 8 cijfers en lees elk dagboek document zorgvuldig door.

Pete's dagboek begint op 4/17.02 en eindigt op 4/29/02, de avond waarop je Pete's boodschap beluisterde. Pete verteld over zijn aankomst te Dowerton station en dat hij de wachtkamer als zijn kantoor heeft ingericht. In het stations hotel heeft hij 2 studenten ontmoet, ene Polly en Nigel. Polly en Nigel zijn studenten die het Paranormale bestuderen en zij zijn hier op "Spoken Jacht" en hebben daartoe het hotel volgestopt met allerlei apparatuur. Pete heeft de laatste dagen het station en het hotel flink onder de loep genomen voor zijn klant Jonathan Crabtree. Hij heeft een jongen in de trein tunnel gehoord en meld dat op 4/24/02 zijn theodoliet heel raar begon te doen bij een instelling van 271x632. Pete's plan is het om van de hotel receptie en de hotel bar een exclusieve club te maken en deze club "KARS" te noemen. De 2 studenten maken gebruik van camera's om de overige hotelkamers in de gaten te houden. Op 4/27/02 meld Pete dat hij gefluit heeft gehoord vanaf het perron, hij meld ook dat iemand zijn spullen heeft doorzocht en dat die fluiter op de 29ste weer terug was.

Als je alle documenten in Pete's dagboek goed hebt doorgelezen, dan klik je nog even op het "dossierkastje" pictogram om nog wat brieven aan en van Pete door te lezen, waaronder een brief van jezelf aan je broer. Heb je echt alles in de PDA goed doorgelezen dan klik je op "Quit" om de PDA weer uit te zetten en dan klik je met je vingertje naast de PDA om het ding terug op de tafel te leggen. Zoom uit de tafel, draai rechts en ga via de deur terug de hal binnen. Je kijkt naar de trap en de groene kaartjes automaat. Ga nu het Kaartjes Loketten Kantoor binnen.

Kaartjes Loketten Kantoor:  

Links zijn de 3 loketten, rechts staat een tafeltje waarop de Postvakjes Kast staat en tegen de achtermuur staat de roodbruine tafel waar vroeger de stationsbaas aan werkte. Aan de muur hangt er een grote landkaart, een klok en een schoolbord. Zoom 2 keer in op de landkaart. Op deze kaart staan de treindiensten die door de "Great Western Railway" worden gereden. Zoom weer 2 keer uit. Zoom even in op het schoolbord en zoom weer uit. Zoom in op de tafel. Op de tafel ligt een brief van de stationsbaas. Klik op deze brief en lees deze door. Je leest hoe de stationsmeester dacht over de sluiting van het station. Leg het briefje terug op de tafel en zoom weer uit. Draai rechts. Je ziet de postvakjes

Naast het postvak kastje zit een bruine brief aan de muur genageld. Klik op die brief en lees het even door.Je leest hierop dat de GWR dit station heeft gesloten vanwege "gebeurtenissen" die hier hebben plaatsgevonden. Door de negatieve publiciteit over deze "gebeurtenissen" durven treinpassagiers hier te Dowerton niet meer uit te stappen en daarom is het open houden van dit station niet langer rendabel. Klik de brief weer tegen de muur aan. In 8 van de postvakjes ligt een opgerolde memo. Klik op alle opgerolde briefjes waar je maar op kunt klikken en lees ze vervolgens even door. Je kunt er 7 lezen.  

Je leest o.a over vandalisme op punt 001-005 op de 13e. Edith Penfold die het hotel runt vertelt op één van de briefjes over de verdwijning van Tim Pike, een 11 jarig jongetje en over  een kijkgaatje in de toiletten. 

Bovenop het Postvak Kastje staat een Lantaren. Grijp de Lantaren. De Lantaren verdwijnt je inventory in. Je inventory bevindt zich linksboven het speelscherm en daar komt nu dus de Lantaren in terecht.Draai 2 keer rechtsom. Je ziet de 3 kaartjes verkoop loketten. Zoom in  op het linker loket. In het loket staat een doos met treinkaartjes. Klik op het voorste kaartje in de doos. Het is een 1e klas treinkaartje. Klik er weer op om het kaartje terug in de doos te plaatsen. Zoom uit, draai links en ga terug de hal in. Draai 2 keer links en zoom dan in op de groene perronkaartjes automaat. Klik op het hendeltje dat rechtsonder op de automaat zit. In het muntenbakje verschijnen dan een paar muntjes. Grijp de Muntjes uit het muntbakje en zoom uit. De muntjes staan nu in je inventory. Draai links en ga 1 keer vooruit en draai weer links. Je kijkt de hoek in en ziet de twee publieke telefoons. Zoom in op de linker telefoon en klik dan met je vingertje op de telefoonhoorn. Je pakt de hoorn van de haak. Klik in je inventory dan op de muntjes die je zojuist uit de kaartjes automaat hebt gepakt en je doet een muntje in de telefoon.

Door de telefoon hoorn hoor je eerst een fluisterende vrouwenstem, dan een aantal geluiden en dan hoor je die Nigel Danvers tegen je praten. Nigel is dus één van die twee studenten waar je broer Pete het over had en die is verdwenen. Luister naar wat Nigel tegen je zegt: 

"...is er iemand? Hallo? Oh... jij bent het. Mijn naam is Nigel, Nigel Danvers. Ik en mijn collega Polly waren in het hotel aan het werk. Je zult hier later meer over vernemen. Luister nu even goed naar me, ik heb niet veel tijd. HET weet waarschijnlijk al dat ik met je sta te praten dus ik zal het kort houden. We waren bezig in het hotel. Je zult later wel ervaren wat we aan het doen waren. Voor nu is het belangrijkste dat je de Sleutel weet te vinden. Je hebt de Sleutel nodig. Ik heb er vertrouwen in dat je de sleutel weet te vinden. Ik heb de sleutel verstopt in een theepot. Jawel...in een theepot. Weet alleen niet meer in welke theepot. Het was een zilveren theepot. Weet zeker dat je hem wel zult vinden. Moet nu gaan. HET is hier. Moet gaan....."

Klik weer op de telefoonhoorn om deze terug op de haak te hangen en zoom dan uit. Draai linksom. Wellicht hoor je dan nu een aantal kinderstemmem een liedje zingen, wellicht hoor je dit ook niet. Dit soort dingen schijnen geheel willekeurig wel of niet te gebeuren in dit spel. Ga vooruit naar de deuren en draai dan linksom zodat je weer naar de trap van de voetbrug kijkt. Ga 2 keer vooruit de trap op en draai dan rechts. Je kijkt over de voetbrug en ziet een briefje op de bovenste trede liggen. Klik op de brief om deze in je scherm te kunnen lezen. Het is een brief van Tim Pike. Hij had je toch beloofd dat ie een briefje hier voor je zou neerleggen! Lees het briefje goed door. Tim legt in het briefje uit hoe hij je eventueel zou kunnen helpen als je vast komt te zitten in het spel en even niet weet hoe je verder moet:

"Goed zo, je hebt mijn briefje gevonden. Je hebt geen idee hoeveel moeite het me heeft gekost om dit briefje te schrijven. Het grappige is dat het schrijven mij nu veel beter af gaat dan toen ik nog op school zat. Zoals ik al eerder zei, ik kan je nog steeds helpen, maar dan zullen we wel samen moeten werken. Als je vast komt te zitten dan weet ik misschien iets om je te helpen. Of ik kan het aan één van de andere vragen. Om dit te kunnen doen dien ik wel in je "geest" te kunnen kijken. Dus als je even niet weet wat je moet doen, ga dan naar de plek waar je vast zit en daar ga je jezelf heel hard concentreren. Als je maar hard genoeg gaat nadenken dan ben ik wellicht in staat om je probleem te zien. Als dat het geval is dan kom je onmiddellijk hier terug, dus hier bij de voetbrug. Wellicht ligt hier dan een hulp briefje voor je. Je moet wel ONMIDDELLIJK hier terug komen omdat als je wacht ik dan het contact met jou zal verliezen. Maar misschien nis dit allemaal niet nodig en kun je alles zelf wel uit zoeken. Veel geluk. Tim Pike".

Klik weer op de brief om het terug op de traptrede te leggen. Ga 1 keer vooruit over de voetbrug en draai dan rechtsom. Je staat halverwege de voetbrug en voor een smal "raampje". Zoom in op het smalle en donkere raampje. Je kijkt door het raampje en ziet het grote stations hotel dat over de treinrails is heen gebouwd. Op het linkerperron zie je een statief staan waarop een geel lampje knippert. Dat is de Theodoliet, de landmeter kijker, waar je broer Pete het over had in zijn PDA dagboek. Zoom uit het raam, draai links, 1 keer vooruit, rechts en 2 keer vooruit en je staat op het linker perron en naast de Theodoliet. De smalle stenen trap gaat omhoog naar de achter zij ingang van het hotel.

De Theodoliet:  

Zoom nu in op de Theodoliet. Je komt recht voor het ding te staan. Onder de kijker zit een schermpje en een aantal groene knopjes. het bovenste groene knopje is de Aan/Uit knop. Klik op dit knopje om de Theodoliet aan te zetten. Je zoomt er dan ook vanzelf verder op in. In het schermpje zie je nu dat de kijker gericht staat op het stationsgebouw aan de overkant. Linksonder het schermpje zie je twee getallen, 240 en 320. Dit zijn de coördinaten van de plek waarop de kijker nu staat gericht. 240 is de hoogte (Y) coördinaat en 320 is de breedte (X) coördinaat. met de +y, de +x, de -y en de -x knoppen stel je dus de hoogte en de breedte coördinaten in. De kijker gaat dan omhoog of omlaag en naar links of naar rechts. Als je het PDA dagboek van Pete goed hebt gelezen dat heb je gelezen dat de Theodoliet heel vreemd ging doen toen Pete de Theodoliet instelde op de coördinaten 271;320 instelde. Wel, dit ga jij nu ook doen. Dus klik nu op de +y knop en je ziet in het scherm dat de kijker omhoog gaat. Blijf klikken tot je 240 hebt verandert in 271. Klik dan op de -x knop om de kijker naar links te bewegen en blijf dit doen tot je 320 in 628 hebt verandert. Er komt storing in het scherm. Je ziet niets meer. Blijf echter naar het scherm kijken en......er verschijnt een Symbool in het Theodoliet scherm. Dit symbool  wordt een "Lyric" genoemd en dit ding heeft je broer dus ook gezien, en hij noemde dit het "KARS" symbool. Teken het symbool na en benoem het "KARS".

Klik weer op de aan/Uit knop om de Theodoliet uit te zetten en zoom dan uit. Je kijkt dan weer naar de trap die omhoog naar het hotel gaat. Ga 1 keer vooruit naar de trap. Stop! Ga nog niet de trap op maar draai links. Je ziet dan het houten perron bankje staan met daarboven het "Dowerton" bord. Links naast het bankje zie je een gat in het houten hek. Je krijgt er de vooruitpijl. Ga 1 keer vooruit door het gat in het hek. je scherm wordt heel even zwart en dan sta je in de struiken achter het perron. Ongeveer in het midden van het scherm krijg je dan weer de vooruitpijl, dus ga 1 keer vooruit. Je kunt dan niet verder vooruit. Draai links. Je ziet een grote schuur. Ga vooruit naar de schuur en draai dan rechts. Klik op de rechter schuurdeur en je beland in de:

Schuur: 

Het is hier binnen donker, dus klik in je inventory nu op je Lantaren. Je cursor is dan nu een bundel gelig licht. Beweeg je lichtcursor over het scherm heen en weer om even te wennen aan hoe je nu met je lampje om moet gaan. Er staat een antieke auto in de schuur. Ga vooruit naar de auto. Draai je dan 2 keer rechtsom. Je kijkt weer naar de schuurdeuren. Links in je scherm gaat een ladder omhoog naar de "hooizolder". Mik je vooruitpijl op de ladder en ga dan vooruit. Je staat dan recht voor de ladder. Kijk omhoog langs de ladder en bovenaan de ladder krijg je weer de vooruitpijl, dus klim omhoog. Boven gekomen draai je rechts. Op de kist zie je een roestig bakje staan. Zoom er op in en grijp de Schroevendraaier uit het bakje. Klik op de schroevendraaier om deze in je inventory te plaatsen. Zoom uit, draai rechts. Je ziet onder je weer de auto staan. Rechts naast de auto krijg je de vooruitpijl. Ga 2 keer vooruit en je staat weer beneden voor de auto. Achter de auto staat een grote ton in de hoek. Ga vooruit naar de ton en draai dan links. Je staat nu achter de auto. Zoom in op het achterwiel van de auto. Je ziet een Metalen Luik in de vloer. 

Klik met je vingertje op het luik en dit gaat open. Ga 1 keer vooruit het donkere luikgat in. Je staat dan op een trap. Schijn met je licht voor je uit en ga nu 2 keer vooruit. Je gaat de trap af en door een kort gangetje en je hoort dan Gezang. Draai links en beweeg je lichtcursor over het scherm heen en weer. Je bent in een:

Grot: 

Beweeg je lichtcursor naar rechts over je scherm totdat je de Vooruitpijl krijgt. De vooruitpijl wijst vooruit naar een stenen pilaar waarop je een zwarte "zigzag" lijn zit met 12 stippen. Ga vooruit naar deze pilaar. Je hoort het gezang weer. Klik  in je inventory weer op je lantaren. Je zet nu de lantaren op een pilaartje en nu is de gehele grot verlicht. Je ziet nu de pilaar goed en naast de pilaar zie je een grote grijze staan waarop diverse symbolen en een figuur is afgebeeld.

Zoom in op het figuur dat je bovenaan die grijze steen ziet. Er staan 4 "kruis cirkeltjes" rondom het figuur. Zoom weer uit. De zwarte zigzag lijn verbindt 12 zwarte stippen. Nummer de 12 stippen, van boven naar beneden, als 1 t/m 12. Zoom dan in op elk van de 12 stippen. Begin met stip 1 en eindig met stip 12. Elke stip toont je dan een LYRIC. Teken de 12 Lyricsen na en nummer ze ook als 1 t/m 12.

Heb je dit? Klik dan met je vingertje op de lantaren om deze weer op te pakken. Je cursor is dan weer de lichtcirkel. Draai 2 keer rechts en zoek de vooruitpijl op door je lichtbundeltje over het scherm te bewegen. Ga 1 keer vooruit via de vooruitpijl. Je hoort het gezang weer. Draai rechts en zoek met je lichtbundel de trap op en ga via 2 keer vooruit op de trap terug naar boven. Het luik gaat van zelf dicht.

Draai links en ga 3 keer vooruit om via de schuurdeuren weer buiten te geraken. Draai links, 1 keer vooruit, draai rechts en 2 keer vooruit en je staat terug op het perron. Draai links en klik nu met je vingertje op de deur bovenaan de stenen trap en je beland in het:

Hotel:

1e verdieping:

Je bent vanaf het perron beland op de 1e verdieping van het hotel en staat in de 1e verdiepingsgang. Je ziet een raam en een deur. De gang gaat naar rechts. Draai echter linksom naar de linkermuur. Er hangt een schilderijtje aan de muur. Zoom er op in. Het stelt Henry V voor. Zoom uit, draai rechts en klik nu op de deur in de hoek. Je beland in de:

Voorraad Kamer:  

Je staat voor een stelling. Draai link. Je ziet een trapje, nog een kast, een flikkerend muurlampje en een stoel. Op de stoel ligt een document. Zoom in op de stoel en dan op dat document. Het is een advertentie voor de "Stereoscopic hand-camera". Zoom 2 keer uit, draai links en klik op de deurknop van de deur en je staat weer in de gang. Draai rechts. Je ziet de deur waardoor je bent binnen gekomen en je ziet in de hoek nog een deur. Klik op die deur. Je bent dan in de:

Badkamer:  

Zoom in op de wastafel en klik dan met je vingertje op beide kranen. Er komt geen water uit. Klik weer op de kranen om ze weer dicht te draaien en zoom dan uit. Aan de linkermuur hangen schilderijen. Draai links. Je kunt verder niet op de 5 schilderijen inzoomen, maar wel op het bordje met tekst dat onder het middelste schilderij hangt. Doe dat. Je leest dat deze schilderijen van het Dowerton Station zijn geschilderd door de locale artiest Arther Johnston en dat ze te koop zijn. Informatie hierover is te verkrijgen bij Edith, Betty of George. Zoom uit en draai je 2 keer links of rechts om. Je ziet nu het bad en het toilet. Zoom in op het bad. Het bad is leeg. Zoom uit, draai rechts en klik op de deurknop om terug de gang in te gaan. Ga 1 keer vooruit en draai dan rechts. Je staat voor:

Kamer 1E: 

Klik op de deurknop om naar binnen te gaan. Gelijk hoor je een vrouwen stem die zegt:"Ga weg....HET zal me vinden". Je bent in de kamer van Miss Grable en het is haar stem die je hoorde. Zoom in op het schilderij dat links naast het raam hangt. Doe dan je lantaren aan. Wacht geduldig tot je Miss Grable weer hoort. Ze zegt: "Deze kamer is vreselijk. Waarom ben nik toch hier naar toe gekomen". Zoom uit en draai je 2 keer linksom. Klik nog even op de lichtschakelaar naast de deur en klik dan weer op de deurknop om de kamer te verlaten.

Kamer 1F:  

Ga naar binnen door op de deurknop te klikken. Draai gelijk links. Je ziet het bed en een tafel. Zoom in op de tafel. Op de tafel staat één van de camera's waarmee die Polly en Nigel "Spoken" probeerde te detecteren. Er zit een lade in de tafel. Open de lade. In de lade ligt een thermometer. Klik op de thermometer. Het ding vertelt je dat het hier 14 graden Celsius is. Leg de thermometer terug in de la, sluit de la en zoom uit. Draai links, kli8k op de deurknop en je beland terug in de gang. Draai links, 1 keer vooruit, rechts en klik op de deurknop van:

Kamer 1C:  

Niets te doen hier. Het is een kale kamer. Er staan 2 bedden waarvan 1 zonder matras. Je kunt zien dat er ooit 2 schilderijen aan de muren hebben gehangen. Verlaat de kamer weer en klik op de deurkruk van:

Kamer 1D:  

Zoom gelijk in op de tafel bij het raam. Er ligt van alles op de tafel. Ook een aantal speelkaarten. Klik op de enige kaart waarop je kunt klikken. Deze kaart verandert dan, kortstondig, in de Joker Kaart. Boven de asbak ligt een brief. Klik op de brief en lees deze door. De brief is van ene Thomas en gericht aan ene Betty:

"Betty, Wat is er aan de hand? Je hebt me verzekert dat niemand zou weten dat ik in deze kamer was. Iemand probeerde binnen te komen. Ik heb natuurlijk niet open gedaan. Een half uurtje geleden klopte iemand op de deur en fluisterde mijn naam. Ik weet dat jij het was. Jouw stem herken ik wel. Als je moeder er achter komt dat ik hier ben dan springt ze vast en zeker uit haar vel. Ze zal het mijn vader ook gaan vertellen en dan hebben we echt problemen.n Ik zal nog even wachten en dan dit briefje in de voorraadkamer achter laten. Ik hoop dat je het daar zult vinden voordat, wie het ook is, mij heeft gevonden. Thomas".

Leg de brief terug op de tafel en zoom uit. Draai links. Op de vloer ligt dan een lamp. Zoom er op in. Zoom weer uit, draai links en ga de kamer weer uit door op de deurknop te klikken. Terug in de gang draai je links en ga je weer 1 keer vooruit en dan draai je rechts. De deur van kamer A staat op een kier open. Ga naar binnen.

Kamer 1A:  

Zoom gelijk in op het raam. Je kijkt uit over het perron en je hoort iemand fluiten. Zoom uit en draai rechts. Ook dit is een kale kamer en ook hier hingen vroeger enige schilderijen aan de muur. Draai rechts en verlaat de kamer weer en ga dan kamer B binnen.

Kamer 1B:  

Draai links. Op de muur zie je EM EVAEL ENOLA staan en een aantal van die rare cirkels. Op de grond staat een open doos. Zoom in op die doos. Je hoort 3 keer klopjes op de deur. In de doos staat een kleinere ronde doos. Hussel even die letters op de muur door elkaar. Het is een anagram en als je een beetje thuis bent in de Engelse taal dan kom je er wel achter dat er "Leave Me Alone" staat. Zoom uit, draai links en verlaat deze kamer weer.

Terug in de gang draai je links en blijf je eventjes staan. Als je nu nog 1 keer vooruit door de gang gaat dan beland je op de trap die omlaag naar de begane vloer en dus naar de lobby van het hotel gaat. Draai je nu nog een keer links dan sta je voor de trap die omhoog naar de 2e verdieping gaat. We willen nu echter eerst naar de begane vloer, dus ga weer 1 keer vooruit. Je scherm wordt weer eventjes zwart en dan sta je op de trap en zie je onder je de receptie balie van de hotel lobby. Waarschijnlijk hoor je nu ook een telefoon rinkelen, maar het kan best zo zijn dat dit bij jouw NU niet gebeurd.

Begane vloer:

De Receptie en het Kantoor:

Ga 1 keer vooruit verder de trap af en draai dan links. Je kijkt naar de receptie balie. Achter de balie is het kantoortje. Je kijkt in feite dat kantoortje in en ziet daar in de hoek een brandkast staan Als er nu een telefoon rinkelt dan vindt je die telefoon in dat kantoortje. Het kan ook zo zijn dat je nu geen telefoon hoort. Hoor je wel een telefoon dan laat je die voor nu maar rustig rinkelen. We gaan zo meteen wel even luisteren wie er opbelt. Ga nu 1 keer vooruit en draai linksom. Je staat nu achter de receptiebalie.Links ligt er een gele onderlegger op de balie. Zoom er op in. Midden op deze gele onderlegger zie je een aantal inktvlekken. de inktvlekken zijn met lijntjes aan elkaar verbonden:

De "Inktvlekken puzzel":  

Rechts naast de onderlegger ligt een potlood. Links naast de onderlegger ligt een blok met velletjes wit tekenpapier. Klik met je vingertje op het witte papier en hou dan je muisknop ingedrukt. Sleep het velletje papier nu naar de gele onderlegger en laat het velletje los op de inktvlekken. Klik dan op het potlood. Je krast vele lijntjes en vele getallen op het vel papier. Klik weer op het vel papier en hou weer je muisknop ingedrukt. Sleep het vel papier nu omhoog en zorg ervoor dat dezelfde lijntjes op het papier precies samenvallen met de lijntjes tussen de inktvlekken op de gele onderlegger. Zodra je dit is gelukt hoor je een stem die zegt: "Paper costs money, Betty! So do not waste it. Stop doodling and drawing on it".

Kijk nu goed naar de tekening. Op de tekening zie je nu dat de cijfers 1 t/m 7 samen vallen met de 7 inktvlekken op de gele onderlegger. Teken het na en nummer de 7 inktvlekken zoals ze nu zijn genummerd op de tekening. Zoom uit en draai links. Op het einde van de balie ligt een brief. Klik op de brief en lees deze dan door, je leest:

"Betty....Waar ben je? Ik heb overal naar je gezocht. Wanneer ga je nu de bar eens opruimen? Je muziek avond was een groot succes. Ben net klaar met het tellen van de inkomsten. Ik vermoed dat je morgenochtend de bar ook nog wel kan opruimen en ik hoop dat je geen kater hebt. Ik ben wat slaperig, dus probeer me maar niet wakker te maken. Het is nu erg stil. Iedereen is naar bed gegaan of heeft het hotel verlaten. Vreemd. Ik denk dat het ook voor mij nu de hoogste tijd is om te gaan slapen. Je vindt de details voor het ontbijt in de duiven gaten, maar niemand zal vroeg op zijn, niet na een avond zoals deze. Zie je later wel. Liefs van je moeder.XXXX Ps. George is toch niet naar beneden gekomen? Heb hem de hele avond niet gezien".

Klik weer op de brief om deze terug op de balie te deponeren en draai je dan 2 keer links of rechts om. In het licht van de flikkerende lamp kijk je nu naar de postvakjes en naar die brandkast in het kantoortje. In 6 van de postvakjes ligt een briefje. Klik op al die 6 briefjes om ze eventjes te lezen. Het zijn allemaal korte memo's van het receptie personeel. Je leest dat er vreemde geluiden zijn gehoord op de 2e verdiepingstrap, dat kamer 1E inderdaad de kamer van Miss Grable is en dat deze Miss Grable een afspraakje had met ene MF. Dat kamer 2A de kamer van Miss Fly is en er is een memo van George aan Edith. 

Als je al deze 6 memo's hebt gelezen dan zoom je in op de Brandkast die in de hoek in het kantoortje staat. Je ziet 2 knoppen op de brandkast. De linkerknop is de knop om de brandkast open te maken. Dat gaat dus niet. Je hebt een combinatie nodig. De andere knop loopt in een kruisvormige gleuf. Je moet deze knop op een bepaalde manier door de gleuf bewegen om de brandkast te kunnen openen. Hoe je dat moet doen weet je op dit moment nog niet, dus zoom maar weer uit. Je staat dan weer in de receptie. Ga nu 1 keer vooruit, via de vooruit boven de brandkast. Je bent nu echt in het:

Kantoor:  

Draai links. Je ziet het bureau staan. Op het bureau staat een telefoon. Zeg is in jouw spel deze telefoon nu nog steeds aan het rinkelen?

NB: De telefoon op het bureau in het kantoor hoor je wel of niet rinkelen. Dit kan steeds gebeuren tijdens je omzwervingen door het hotel. Het rinkelen van de telefoon gebeurd volkomen willekeurig en niet op vaste momenten. Dus het kan zo zijn dat de telefoon bij mij op een ander tijdstip rinkelt dan bij jouw. Als je echter de telefoon hoort rinkelen dan kun je via de hoorn van de telefoon bepaalde geluiden en stemmen horen. Soms verteld een stem je dan iets belangrijks. Dus, waar je ook bent in het hotel, als je de telefoon hoort rinkelen dan maak je dat je hier in het kantoor terecht komt en neem je de hoorn van de haak om even te luisteren wie of wat je kunt horen. Ik kom hier niet meer op terug, behalve in het geval dat je zelf via deze telefoon moet opbellen.

De Brandkast puzzel:  

Zoom in op het bureau. Als de telefoon rinkelt dan klik je op de telefoonhoorn om te luisteren wie of wat er opbelt. Links naast de telefoon staat een bakje en daarin ligt een kaart. Klik op de kaart in dat bakje. Het is een bestelling voor de Slager. Klik het kaartje weer weg. Er zit een brede lade in het bureau. Open de lade. In de lade liggen 2 folders. Dat zijn de "Flood" folder en de "Etto" Folder. Klik eerst op die "Flood" folder. Het ding komt in je scherm. Klik steeds op de folder om de pagina's te lezen en de afbeeldingen in de folder te bekijken. Op de laatste pagina van de folder vindt je een opgevouwen brief. Klik hierop en lees dit briefje door. Het briefje is gericht aan Mrs Penfold. Het briefje beslaat twee velletjes dus je moet weer op het 1e velletje klikken om het 2e velletje te lezen. Als je dat doet dan hoor je de stem van Mrs Penfold. Klik de brief en de folder weer weg.

Klik nu op die "Etto" folder. Deze schuift weg en er komt een kaartje te voorschijn. Klik op dit kaartje. op het kaartje zie je die kruisgleuf van de brandkast. Er staan stippen in. Wel, het aantal stippen in de vakjes vertellen je in welke volgorde je de knop door de gleuf moet bewegen. 1 stip is dus 1, 2 stippen is 2, 3 stippen = 3, 4 stippen = 4 en 5 stippen =5. De volgorde is dus: Links, Boven, Midden, Beneden, Rechts. 

Klik het kaartje de lade weer in, sluit de lade en zoom uit. Draai links en ga 1 keer vooruit het kantoor weer uit. Draai dan weer 2 keer links of rechts om en zoom nu weer in op de brandkast. Oké...Je moet de brandkast nu gaan openen. Hiertoe moet je die knop op de juiste wijze door de kruisgleuf bewegen. Je moet dus NIET OP de knop klikken maar je moet links, rechts, onder of boven de knop IN de Gleuf klikken. Het "Fortis" kaartje heeft je de juiste volgorde verteld. Dus klik: Links, Boven, Midden, Beneden, Rechts in de gleuf

Klik dan op de deurknop van de brandkast en de deur gaat nu open. Er staat een kistje en er ligt geld in de brandkast. Daar kun je echter niet op klikken. In het bovenste vak ligt echter een Sleutel. Grijp de Sleutel. De sleutel verdwijnt naar je inventory. Het is de Bar Sleutel. Zoom uit. Je staat dan weer in de receptie en ziet de postvakjes weer. Draai 2 keer rechtsom. Je ziet de trap die omhoog naar de verdiepingen gaat en je ziet een dubbele deur. Ga vooruit naar de deur en klik dan op de deurknoppen. Je komt terecht in de:

Stations Buffet:

Bij binnenkomst draai je gelijk rechtsom. In de hoek staat een stellingkast. Zoom in  op het onderste gedeelte van die stellingkast.

Onderin het rechterdeel van de kast ligt een groen/wit apparaatje. Klik met je vingertje op dat apparaatje. Het is een Tracker en het ding komt linksonder in het scherm te staan en zal daar vanaf nu ook blijven staan. In het schermpje lees je.....“Unit is actief. Druk op de groene knop voor stand-by...

De Tracker is één van de apparaatje die Polly en Nigel gebruikten om Elektromagnetische activiteit op te sporen. Geesten verspreiden dit soort activiteit en de aanwezigheid van Elektromagnetische activiteit is dan een sterke aanwijzig dat er spoken in de directe omgeving aanwezig zijn. Het is echter niet nodig dat je de Tracker de gehele tijd zo pontificaal in je scherm laat staan. Klik op het groene knopje, linksonder het schermpje, om de Tracker te minimaliseren. De Tracker blijft actief en zal je waarschuwen, via een opflikkerende gele streep, als er Elektromagnetische activiteit wordt gedetecteerd. Let dus steeds op of de Tracker enige activiteit meld. Ik ga je dit niet telkens melden.

Zoom uit en draai links. Ga vooruit. Je staat dan voor de buitendeuren van het Buffet. Als je door deze deuren gaat dan beland je weer op het rechterperron. Doe dit niet. Draai links. Op de tafel staat een asbakje. Zoom er op in. Het is geen asbakje maar een kaarsendrager en er ligt nog een stompje kaars in. Je kunt er echter niets mee. Zoom weer uit en draai links. Zoom in op de tafel die dan links voor je staat. Er staat een brandende lamp op en ook weer een kaarsendrager waarin een stukje kaars zit. Ook ligt er een lucifersdoosje op deze tafel waar nog 2 lucifers in zitten. Ook hier kun je niets mee.  Zoom weer uit, ga vooruit naar de dubbele deuren en klik weer op de deurknoppen. Je beland weer in de:

Hotel Lobby:  

NB: Het kan zijn dat je nu de telefoon in het kantoor weer hoort rinkelen. Het kan ook zijn dat dit nu niet gebeurt. Gebeurt dit nu wel, ga dan het kantoor in, draai links en zoom in op het bureau. Pak de hoorn van de haak. Je hoort dan een vrouwen stem die zegt: HET weet wat jij aan het doen bent. Je zou beter maar weg gaan. Je broer wacht op je, weet je dat niet. Maak je maar geen zorgen, je zult je waarschijnlijk zo meteen bij hem voegen". Hoor je nu de telefoon niet, dan draai je links en ga je 1 keer vooruit en dan draai je rechts. Je kijkt een smal gangetje in. Aan het einde van dit smalle gangetje is de echte ingang van het Hotel en in deze gang zijn ook de toiletten. Gelijk links voor je is de deur van de hotel bar. De deur zit op slot. Je krijgt de actie cursor op de bar deur, dus klik in je inventory nu op de barsleutel die je daarstraks uit de brandkast hebt gepakt. Je beland in de:

Hotel Bar:  

Bij binnenkomst hoor je waarschijnlijk een vrouw zingen. Ga vooruit naar de tafeltjes. Je kunt inzoomen op het schilderij dat aan de muur hangt. Op het rechter tafeltje staan 3 bierflesjes en liggen 3 speelkaarten. Zoom in op dat tafeltje. Weer hoor je die zangeres en je Tracker geeft aan dat er een activiteit is waargenomen. Vergroot je Tracker. In het schermpje lees je dat er een Elektromagnetische Bron binnen 2 meter is waargenomen. Verklein de Tracker weer en zoom uit.

Draai rechts. Rechts naast is de bar met de bierpompen en recht voor je zie de zijkamer van de bar. Zoom in op de glas-in-lood-schilderingen van het linkerdeel van de scheidingsmuur. Zoom weer uit. Nu hoor je waarschijnlijk een andere zangeres of zanger en weer gaat je Tracker flikkeren. Draai rechts. De bar heeft 4 witte Bierpompen. Je kunt op de 2e van links klikken. Dat is de The Dow bierpomp, maar je tapt echt geen biertje. Zoom uit en draai links en ga vooruit de zijkamer in. Aan de muur hangen twee fotolijsten. Zoom er op in. In de linkerlijst zit een tekening. Zoom in op de rechterlijst. Hierin hangt de Ballad of Tom Oliver en dit verse kun je eventjes doorlezen. Zoom uit en draai links. In de hoek staat de piano. Zoom er twee keer op in en speel eventjes met de witte toetsen. Er zijn maar 7 toetsen die je daadwerkelijk kunt indrukken en van die 7 toetsen is er ook nog 1 vals. We komen later nog terug hier bij de piano. Zoom 2 keer uit.

Zoom nog even in op het schilderij dat links naast de piano hangt. Zoom weer uit en draai links. Je ziet het voorste stuk van de bar weer en op de hoek ligt een wit papier. Zoom in op dat papier en klik er dan op. Het is een pamflet en hierop staat een aankondiging voor een muziek avond dat in het hotel zou plaatsvinden. Je hoort ook weer iemand zingen. Leg het pamflet weer terug op de bar en zoom uit. Ga vooruit, links, vooruit naar de deur en ga via de deur terug naar buiten.

Terug in de lobby is het mogelijk dat je de telefoon weer hoort rinkelen. Als dat zo is dan ga je maar weer naar het kantoor om even te horen wie er nu weer opbelt. Ik ga dit nu niet steeds herhalen en behandelen. Als je uit de Bar terug in de Lobby bent dan draai je links en ga je 1 keer vooruit door de smalle gang. De deur zit echter op slot. Draai rechts. Je staat voor de deuren van de toiletten.

Hotel Toiletten:  

Ga de Heren binnen. In de Heren kijk je even in het toilethok en trek je de wc even door. Op de wastafel staat hier weer één van de spoken camera’s van Polly en Nigel. Er is hier verder niets te doen, dus ga maar weer de gang op, draai je dan om en ga de Dames binnen. In het flikkerende licht van het wc hok zie je misschien, maar misschien ook niet, de schaduw van een vent op de muur achter de half openstaande deur. Links is de wastafel en boven de wastafel hangt een spiegel. Als je naar de spiegel kijkt dan zie je een waas van rook over ede spiegel heen trekken. Dit kun steeds laten gebeuren als je, na de 1e keer, even het licht uit en weer aan doet door op de lichtknop te klikken. Ga weer de gang op, draai links, 1 keer vooruit, draai rechts, 1 keer vooruit, links en klik op de deurkruk van de blanke houten deur. Je beland in de:

Hotel Keuken:

Je Trackertje bespeurt hier activiteit. Je hoort het ergerlijke gedrupt van een lekkende kraan. Draai gelijk rechts en zoom in op de wasbak. Het linker kraantje druppelt. Klik op beide kraantje maar het helpt geen moer. Het linker kraantje blijft druppen. Zoom uit en draai je 2 keer rechtsom. Zoom in op e smalle tafel. Er liggen 3 boeken op de tafel. Zoom eerst even in en uit op de twee bovenste boeken. Uit het Complaint Book steekt een vel papier. Klik erop. Het blijkt een schetstekening te zijn van Edith, getekend door Arthur. Klik de schets weer weg en zoom uit. Draai rechts. De deuren die je links ziet geven toegang tot het Hotel Restaurant. Daar gaan we zo meteen even binnen gluren. Ga nu 1 keer vooruit en zoom dan in op het bovenste gedeelte van de kast die, rechts van het raam, in de hoek staat. Niets te beleven. Zoom uit en zoom in op het onderste deel van deze kast. Open en sluit beide deurtje, maar behalve een paar kakkerlakken vindt je helemaal niets. Zoom maar weer uit.

Links staat weer een tafel. zoom er op in. Er liggen 2 papieren op deze tafel. Klik, één voor één, op beide papieren en lees ze dan even door. Op beide papieren lees je een recept. Leg de papieren terug op tafel en zoom weer uit. Draai rechts. Je staat voor het grote zwarte fornuis. Er zijn 2 inzoom plekken op het fornuis en wel op de bovenkant en op de onderkant. Zoom eerst in op de bovenkant van het fornuis. Niets te beleven, dus zoom weer uit. Zoom dan in op de onderkant van het fornuis. Dat doe je via de zoomcursor aan de onderkant van het scherm. Je kijkt dan omlaag naar de onderkant van het fornuis. Helemaal onderin het fornuis zitten 2 asladen. Je krijgt je vingertje op deze asladen. Open eerst de Linker Aslade. Er ligt een half verbrand briefje in. Klik er op om het in je scherm te plaatsen. Lees het door. Het is het 1e deel van een "klachten" brief. Een hotelgast, die in het restaurant aan tafel 3 zat te eten, heeft geklaagd over het een of ander.  Je leest:

"Maandag 24: Tafel 1 klager: Die pretentieuze koe uit Londen begon te klagen omdat er geen vegetarisch eten op het menu stond. Ze zij dat wij een meer "Kosmopolitisch dieet" zouden moeten aanbieden aan de gasten. Hierna begon ze te klagen over haar tafel. Ze zij dat ze in de tocht zat. Tocht die afkomstig zou zijn vanaf de grote deuren. Ik heb haar toen maar aan tafel 3 gezet, maar daar was een probleem met de lamp. De lamp was steeds maar aan het flikkeren. Dus de gast ging maar weer terug aan tafel 1 zitten."

Leg het briefje terug in de asla, sluit de linker aslade en open dan de Rechter Aslade. Hierin vindt je het 2e stukje van de "klachten" brief. Lees het weer even door. Je leest verder: 

"Maandag 24: vervolg: Nee. Tafel 1 wil er geen genoegen mee nemen. Ze wil het gewoon niet. Dus heb ik die aardige Mr. Verney van zijn gebruikelijke tafel 4 maar verhuist naar tafel 1 en die "koe" maar tafel 4 gegeven. Wedden dat ze nu een probleem gaat krijgen met het geluid van de treinen. Ik geloof dat de 8:45 post trein elk moment kan komen binnen rijden. Daar zal ze dan wel de zenuwen van krijgen. Zal blij zijn als Mrs Grable vertrokken is."

Klik het briefje dan de lade weer in. Sluit de lade en zoom uit. Draai rechts. Zeg....hoor je nu iemand huilen? Dit kan nu gebeuren, maar hoeft niet. Draai nog een keer rechts en klik dan op de deurknop van de deur. Je beland in de:

Hotel Restaurant:  

Terwijl je hier in het restaurant bent moet je de tafeltjes bekijken. De tafeltjes staan in een bepaalde nummer volgorde en elk tafeltje heeft een bepaald Design. Probeer de designs op de tafeltjes te onthouden. Je hebt dit later nodig om een deur te kunnen openen. 

Je staat voor 3 tafeltjes. Het rechter tafeltje is tafel 3. Het middelste tafeltje zal dan wel tafel 2 zijn en het linker tafeltje tafel 1. Zoom even in op het middelste tafeltje. Niets te beleven. Zoom weer uit en draai rechts. Je ziet het grote glas-in-lood raam. Dat raam kijkt uit over de perrons, maar je ziet er niets door. Ga 1 keer vooruit naar het raam. Draai dan links. Je staat nu recht voor tafel 3. Zoom in op tafel 3. Zoom dan in op de rand van tafel 3. Je kijkt dan onder de tafel. Net zoals in het klachten briefje stond vermeld ligt er een lamp onder tafel 3 op de vloer. Zoom uit en draai 2 keer rechtsom. Je kijkt nu naar de tafel die recht tegenover tafel 3 staat. Zal wel tafel 4 zijn. De tafel van die Mr Verney. Zoom in op de menukaart die op deze tafel ligt. Zoom weer uit. Draai rechts. Je kijkt nu door het restaurant en naar de dubbele deuren die de ingang zijn van deze dining room. Links zie je een stellingkast staan. Ga daar in 1 keer vooruit naar toe en ga dan nog 1 keer vooruit zodat je dan voor de dubbele deuren staat. Draai rechts. Je staat voor tafel 1, de tafel van die Mrs. Grable. Op deze tafel staat weer 1 van die "spoken" camera's van Polly en Nigel. Zoom er eventjes op in. Je kunt er niets mee, dus zoom weer uit. Draai links en probeer of je de dubbele deuren open kunt krijgen door op de deurknoppen te klikken. Dit gaat dus niet. 

Draai je 2 keer links of rechts om. Je kijkt weer door de kamer naar het grote raam in de tegenover liggende muur. Blijf even zo staan. Na een seconde of 15 zul je een "spook trein" door het station horen rijden. Je zult de trein dus niet zien, maar je zult het wel horen. Ga dan 1 keer vooruit, rechts, en via de deur terug de keuken in.

Terug in de keuken ga je rechts en.....je hoort een vrouw. De vrouw zegt dat zij zich schaamt over hoe smerig haar keuken er nu uit ziet. Ga naar de deur, klik op de deurknop en je bent terug in de gang. Ga vooruit, rechts en dan 2 keer vooruit en draai dan 2 keer rechtsom. Je bent dus weer in de lobby en kijkt naar de trap die omhoog gaat naar de 1e verdieping. Ga 2 keer vooruit ede trap op en je beland weer in de 1e verdieping gang. Ga 1 keer vooruit en draai rechts. Je staat voor kamer 1B. Rechts naast 1B zie je de trap die omhoog gaat naar de 2e verdieping. Ga vooruit deze trap op en je beland op de:

2e Verdieping:

Je staat in de gang. De lampen in de gang zijn aan. Ga 1 keer vooruit en......Stijf van schrik sta je dan stil. De lampen gaan uit en het word donker in de gang. Je kunt even gaan kant op. Je hoort geluiden en gefluister en dan gaan gelukkig de lampen weer aan. Draai links. Je staat voor de deur van:

Kamer 2A:  

Ga naar binnen door op de deurknop te klikken. In de linkermuur steekt een Schaar. Vreemd. Het lampje op het hoekkastje flikkert. Draai rechts. Er staan 2 bedden, zonder matras, in deze kamer en tussen de bedden staat een kastje. Boven dit kastje hangt een schilderij en ook aan de andere muur hangt een schilderij. Voor de bedden staat de grote, maar open, klerenkast. Zoom even in op dat schilderij boven het kastje. Zoom weer uit. Zoom in op het kastje dat tussen de beide bedden in staat. Er ligt een Hotel Folder en een kaartje op het kastje en in het kastje ligt een dik boek. Klik op de folder. Het is een aankondiging van de opening van de nieuwe dining room. Leg de folder terug en klik op het kaartje. Het is een rekening van een genoten diner. Klik op het boek dat in het kastje ligt. Het is de Bijbel. Leg de Bijbel terug in het kastje en zoom uit. Zoom nog even in op de bovenkant van de klerenkast. Zoom weer uit, draai rechts, klik op de deurknop en je staat terug in de gang.

Kamer 2B:  

Ga naar binnen door op de deurkruk te klikken. In de hoek staat een smalle tafel. Zoom er op in. Op de tafel staat een mooie oude klok, een gele lamp, 2 foto's en er ligt een brief op de tafel die uit twee velletjes bestaat. Klik even op beide foto's. Klik dan op het onderste velletje van de brief en lees dit door. De brief is gericht aan Elenor Vandelis. Je leest:

"lieve Elenor. Oh deze maniakken! Deze maniakken!!. De critici waren echt niet uit te staan, en het publiek was nog erger, ze hebben me van het toneel weg gelachen. De lieve Quintin heeft me enige knipsels van de Londense kranten gestuurd. In een daarvan stond zelfs te lezen dat de mensen alleen maar zijn komen kijken om "eens even flink te kunnen lachen". Men moet een hekel aan mij hebben, want mijn optreden was briljant. Je zult wellicht gelezen hebben dat ik Londen ben ontvlucht, maar dat is helemaal niet waar. Ik ben alleen maar tijdelijk uit Londen weg. dus ik dacht, bij wie kan ik beter op bezoek gaan dan bij mijn lieve vriendin, Elenor, en waar kan ik beter enig tijd doorbrengen dan in het mooie St. Ives."

Klik dit vel weer weg en klik nu op het bovenste vel om verder te lezen. De stem van Miss Fly zegt tegen je: 

"Wel, jij bent wel een heel erg nieuwsgierig persoontje, om zo je neus in andermans spullen te steken". Je leest: "Ik was eigenlijk van plan om linarecta naar je toe te reizen, maar er was hier iets dat mijn aandacht trok en mijn verbeelding prikkelde. Ik verblijf in een schimmig klein hotel, ergens tussen Dorcherster en Weymouth. WAAROM?? hoor ik je al gillen. Wel, maak je maar geen zorgen, mijn vriend. Misschien ben ik wel een rijke vrouw als ik bij je op bezoek kom. Nee, ik heb geen rijke Dorset man ontmoet ( de enige vent hier is niet het soort man die zich door mij,of door welke andere vrouw dan ook, laat verleiden). De krantenknipsels blijken meer waardevol te zijn dan ik had durven dromen. Ik zal je er meer over vertellen als we te zamen op het strand zitten. Dit hotel is Slecht. Je kunt het KWAAD hier voelen. Een donker, donker KWAAD. Die gek, Crabtree drukke een stuk dik en smerig papier in mijn hand. Het gebeurde in de Dining room en hij zei tegen me: "Verberg het, verberg het in uw kamer. Uw leven kan er van af hangen. Stomme vent! Ik heb hem verteld dat ie dit soort drama beter aan de experts zou over laten. Maar goed, ik heb zijn papier toch maar hier op mijn vieze hotel kamer ergens verborgen. Ik ontdekte dat er.......momentje....er is iemand aan de deur........"  

Leg ook dit velletje weer terug. Zoom nu in op de klok. Weer hoor je Miss Fly, ze zegt: "Wat een vreemde klok, kijk...er zitten knopjes op"

De Klok Puzzel:  

Er zitten inderdaad 4 kleine knopjes onder op de klok. Nummer deze knopjes, van links naar rechts, als 1, 2, 3, 4. Klik nu maar op elk van deze 4 knopjes. Elk knopje maakt een klik geluid. De knopjes 1, 2 en 4 maken hetzelfde klik geluid. Knopje 3 maakt echter een afwijkend klik geluid

De bedoeling is dat je er voor zorgt dat alle 4 knopjes het zelfde klik geluid laat horen als je er op klikt. Dus je moet nu in een bepaalde volgorde op deze 4 knopjes klikken om er voor te zorgen dat knopje 3 het zelfde klik geluid produceert als de overige 3 knopjes. Klik in de volgende volgorde op de 4 knopjes: 1, 2, 3, 4, 3, 1, 2, 4 en.......uit de rechter zijkant van de klok schuift een kleine lade open en in deze lade zit een papier. Klik op het papier dat in de lade zit. Er staat een Lyric op getekend. Teken dit na.

NB: klik je in de verkeerde volgorde op de 4 knopjes, dan gaat de la niet open. Je moet dan deze puzzel resetten. Dat doe je door uit de klok te zoomen en er dan onmiddellijk weer op in te zoomen. Wacht dan even tot je Miss Fly weer hoort over de 4 knopjes en probeer het vervolgens opnieuw.   

Klik op het papier om het terug in de lade te doen en zoom dan uit de klok en vervolgens uit de tafel. Draai links. Je ziet nu het bed, 2 schilderijtjes aan de muur, een tafel links naast het bed en een nachtkastje rechts naast het bed. Zoom even in op beide schilderijen. Zoom in op het tafeltje. Op het tafeltje liggen 2 folders. Klik op de opgerolde folder. Het is de "The Faced Bride of Bodminmoor" folder. Blijkbaar is dit een toneelstuk en is het geschreven door Miss Fly. Je hoort Miss Fly die roept: "een van mijn betere". Leg de folder terug en klik op die andere folder. Dit is de aankondiging dat het toneelstuk zal worden opgevoerd. Leg ook deze folder terug. Zoom uit de tafel.

Zoom in op het nachtkastje en open de lade. Er liggen 5 krantenknipsels in de lade en een enveloppe. Klik op elk van de 5 krantenknipsels en lees ze door. Je leert dan wat meer over wie die Miss Fly is. Klik ook op de enveloppe. Leg alles steeds weer terug in de lade en sluit ede lade als je er mee klaar bent. Je kunt dan ook nog op het blauwe boek klikken dat onder de lade in het nachtkastje ligt. Je kunt dit boek echter niet lezen. Zoom uit, draai links en ga via de deur terug de gang op. Draai rechts, 1 keer vooruit en draai links. Je staat voor:

Kamer 2 C:  

Ga naar binnen. Draai rechts. Er staat een compleet opgemaakt bed, een klein tafeltje waarop een mannenhoed ligt en een grote kast in de hoek. Zoom eerst even in op de hoed. Je kunt de hoed niet oppakken. Zoom uit. Ga 1 keer vooruit naar de grote kast en klik dan op de krukken van de deuren om de kastdeuren te openen. In de kast staat een kistje op de plank. 

De kistje puzzel: 

Zoom in op het kistje. Op het deksel van het kistje zie je nu, in goud, het Inktvlekken Patroon zoals je dat zag op de gele onderlegger die op de receptiebalie ligt. Je hebt daar toen een velletje papier opgelegd en toen de inktvlekken genummerd als 1 t/m 7. Wel, klik nu dus in die nummer volgorde op de 7 gouden cirkels die je nu hier op het deksel van dit kistje ziet en het kistje gaat open.

In het kistje zit een opgerold papier en op de bodem ligt een brief. Klik eerst op het opgerolde papier. Een Lyric staat er op. Teken het weer na. Dit is de Lussa Lyric.

Klik er weer op om het terug in het kistje te doen. Klik dan op die brief en lees deze door. Je leest:  

"De symbolen zijn overal verspreid opgeborgen. Dit zou ons kunnen redden. Als het middel om me te vangen verborgen zijn dan is het minder waarschijnlijk dat ik gemakkelijk te vangen ben. Ze denken allemaal dat ik gek ben. Misschien ben ik dat ook wel. Maar ik zal niet rusten tot dat ik mijn taak volbracht hebt. De woorden klinken vreemd en ik zal er op moeten oefenen. Arthur heeft de andere woorden goed verborgen, ze zijn onzichtbaar.....verbrand. Maar deze ene zal hier blijven, verborgen in dit kistje."

Leg het briefje terug in het kistje, sluit het kistje door op het deksel te klikken, zoom uit en sluit de kastdeuren. Zoom dan uit de kast, draai rechts en ga via de deur terug de gang op. Je staat dan voor Kamer 2D. Klik op de deurknop. Helaas....Kamer 2 D zit op slot. Je kunt niet naar binnen. Draai links, 1 keer vooruit, draai links en je staat voor:

Kamer 2 E:  

Ga naar binnen. Dit is de kamer van Mr. Verney. Onder het raam staan 2 dozen op de vloer. Zoom er op in. In de kleine doos, de linker doos dus, zitten twee boeken. Klik op het Bruine Boek. Dit is het "Sign of the Northern Hemisphere" boek. Open het boek door op de kaft te klikken. In het boek zit een foto van die Verney en je hoort de stem van Verney vragen: "Ben je ook geïnteresseerd in de astronomie?", als je tenminste even het geduld hebt om hierop te wachten. Sluit het boek weer en klik dan rechts naast het boek om het terug in de doos te doen. Klik op het andere boek, maar dit kun je verder niet openen, dus leg het gelijk maar weer terug. Zoom nu in op de grote doos. Je kijkt in de doos en je ziet een aantal papiersnippers op de bodem van de doos liggen:

De Papiersnippers puzzel: 

Er liggen 6 papier snippers op de bodem van de doos. Trek ze uit elkaar zodat je ze alle 6 kunt zien. Het is dus een briefje en je moet de snippers eventjes aan elkaar puzzelen om het te kunnen lezen. Het is echt niet zo moeilijk. Als je klaar bent dan lees je op het briefje een aanwijzing voor de Gecodeerde Brief Puzzel die je zo meteen moet gaan oplossen. Je leest dus: is T=A, T=B, T????. R is of A of I?  Maar R is overduidelijk I. I = R, dus is D dan W?

Zoom 2 keer uit en draai rechts. Je ziet de grote kast, een klein ladekastje en het bed. Ga vooruit naar het ladekastje. Op het kastje staat een klein rood kistje. Zoom er op in. Je ziet 7 kleine knopjes op het kistje en onder het kistje ligt een brief. Op de bovenkant van het kistje zie je maantjes en zonnetjes geschilderd. Klik met je vingertje op de bovenkant van het kistje. Je hoort de stem van Verney weer: "Ik probeer me de combinatie te herinneren......tegenwoordig ben ik zo vergeetachtig...." Je moet dus via een bepaalde combinatie op die 7 knopjes klikken om het kistje te openen. Maar je weet deze combinatie nu nog niet. Laten we dit maar even voor wat het is en klik op de brief die onder het kistje ligt. De brief komt in je scherm te staan:

De Gecodeerde brief: 

Wel, de brief is van ene Andrew, maar de brief is in code. Je moet de code dus ontcijferen. 

Je hebt de aanwijzingen voor deze code gezien op het briefje dat je zonet in elkaar hebt gepuzzeld. Daarop las je dat: R = overduidelijk I. Het is een simpele letteromkeer code en deze code werkt als volgt: A = Z, B = Y, C = X, D = W enzovoort, enzovoort.....Dus vervang de letters in de brief voor hun tegenhanger volgens deze code en je leest: 

"Andrew: Guard the skin with your life! I know I sound like a madman. Edith is feeling inclined to phone the police.....You must trust me. There is a great evil with us here in the hotel. My research is going well. I just need time. Your trusting friend, G.C. P.S. Do not open your door this night to anyone...."

"Andrew: Bewaak de huid met je leven. Ik weet dat ik klink als een gek. Edith is geneigd om de politie te bellen...Je moet me vertrouwen. Er is een groot kwaad bij ons i het hotel. Mijn onderzoek loopt goed. Ik heb alleen meer tijd nodig. Je trouwe vriend, G.C. Ps...doe vannacht voor niemand je deur open..."

Klik het briefje weg en zoom uit. Zoom nu in op de lades van dit kastje. Open de 3e lade. Hierin ligt een blauw boek. Klik op het boek. Het is het "Mapping an Alternate Sky" boek en het is geschreven door Andrew Verney. open het boek en blader door de bladzijden. Op de eerste paar bladzijden zie je allemaal cijferreeksen staan, achter de namen van sterren constellaties. Het zijn de coördinaten van de sterren. Je leest vervolgens dat Andrew Verney meent dat ie een nieuwe ster constellatie heeft ontdekt en dat Mr. Crabtree een gecodeerde brief en een stukje huid onder zijn kamerdeur heeft geschoven. Wel, dat codebriefje heb je inmiddels gevonden en zojuist ontcijfert en gelezen. Klik het boek terug de lade in en sluit de vlade en zoom uit. Zoom dan in op de geopende klerenkast via rechtsonder in je scherm. Op de bodem van de kast staan een aantal blauwe kaarten en er ligt een bruin papier. Klik op dat bruine papier om het in je scherm te krijgen. Er staat niets op. Klik weer op dit papier. Je draait het papier om en je ziet er nu 7 zwarte stippen op die genummerd zijn als 1 t/m 7 en verdeeld zijn in 3 groepen, net als al die cijfer reeksen die je zonet in dat blauwe boek heb gezien. Klik het papier weer weg. Klik op alle blauwe kaarten waarop je maar kunt klikken. 2 van deze kaarten zijn sterrenkaarten. Als je ze bekeken hebt dan zoom je uit de kast en draai je 2 keer rechtsom. Ga vooruit, draai links en verlaat de kamer.

De Sterrenkijker: 

Je staat dan voor kamer 2F maar ga hier nog niet naar binnen. Draai links en ga vooruit naar het einde van de gang. Draai links. Je ziet een raam en voor het raam staat de Sterrenkijker. Rechts achter de kijker is de deur van de badkamer. Zoom in op het raam en zoom dan in op de achterkant van de sterrenkijker. Je kijkt door de kijker en ziet het zwarte kruis in de kijker. Beweeg je muis nu heen en weer en op en neer om de kijker te bewegen. Je zult steeds op groepjes witte puntjes komen met het kruis en telkens hoor je dan de stem van Verney iets zeggen. Die witte puntjes zijn de sterrenbeelden die je door de kijker bekijkt. Zoek op deze wijze naar een groepje sterren waarbij je Verney hoort zeggen: "Brighter than the rest! I don't recognise it at all". 

Prent dit figuur van witte stippen dan in je geheugen en zoom 2 keer uit. Draai links en ga terug naar Kamer 2E. Ga weer naar binnen, draai rechts en vooruit naar de kasten. Zoom weer in op de bodem van de klerenkast en klik weer op de grote opgerolde blauwe sterrenkaart. Zoek op deze kaart nu het sterrenfiguur dat je ook zag door de sterrenkijker. Het is de "RAKA" constellatie en je vindt deze linksonder op de kaart. Klik de kaart weer weg en zoom uit de kast. Zoom weer in op de lades van het ladekastje en open weer de 3e lade. Klik weer op het blauwe boek en open het boek. Zoek nu de RAKA zin op en noteer de getallen die er achter RAKA staan: RAKA: 12/534/76, lees je.Leg het boek terug in de lade, sluit de lade, zoom uit en zoom nu weer in op het Rode Kistje

Het Rode Kistje openen: 

Nummer de 7 kleine knopjes, van links naar rechts, als 1 t/m 7 en klik dan in deze volgorde op de knopjes, dus volgens de RAKA code: 1, 2, 5, 3, 4, 7, 6 en.....het kistje gaat open. In het kistje ligt een papier. Klik op dit papier en het komt in je scherm te staan. Er staat weer een Lyric op. Het is de RAKA Lyric. 

Je hoort Verney: "Hmmmm..Ik ben er niet zeker van waarom George me dit heeft gegeven. Hij was vreselijk nerveus toen ie het me gaf. Het is geschreven op vellum, weet je. Weet wat het is? Het is een stukje huid, ik hoop dat het dierenhuis is." Klik de Lyric weg en zoom uit. Verlaat de kamer en klik op de deurknop van:

Kamer 2F:  

Draai links. Het is een puinhoop in deze kamer. Zoom in op het ladekastje. Je kunt de lades openen maar je zult er niets in vinden. Rechts naast het kastje ligt een klein apparaatje op de grond. Zoom daar op in en klik er dan op. In het schermpje lees je dat dit een zgn ZCam is en dat er 13 opnames zijn gemaakt. Klik op het kleine groene knopje, links naast het schermpje, en klik dan op de omlaagpijl, rechts naast het schermpje, om alle 13 opnames te bekijken. Zoom 2 keer uit. Je kunt dan nog op beide schilderijtjes in zoomen maar veel levert je dit niet op. Verlaat de kamer.

Terug in de gang draai je rechts en ga je weer vooruit en dan links. Je kijkt weer naar de sterrenkijker. Klik nu op de deur achter de sterrenkijker en je beland in de:

Badkamer 2e verdieping:  

Zoom gelijk in op de wastafel. Klik op de hendeltjes van de 2 waterkranen. Er komt geen water uit. Zoom uit. Onder de wastafel zie je een kistje staan. Zoom er op in en klik er op om het te openen. Zoom in op de inhoud van het kistje. Er liggen stukken zeep in. Kijk goed naar de binnenkant van het geopende deksel. Er zit een stukje papier op geplakt. Klik daarop. Het blijkt een fragment van een foto te zijn. Je ziet er een stuk van een ronde schaal op. Links en rechts naast de schaal zie je hetzelfde symbool. Boven het linker symbool lees je "Sandstone", en boven het rechter symbool lees je "Wood". Onthoud dit. Zoom 2 keer uit en draai rechts.

Je ziet de badkuip en de heetwater boiler. Zoom in op de boiler. Onder de kraan van de boiler zit een rooster. Klik hierop om het te openen. In de boiler ligt een papier. Klik daarop. Het is een "brand brief" en gericht aan Miss. Fly. Lees dit briefje maar door. Het bestaat uit twee velletjes. Om het 2e velletje ook te kunnen lezen klik je op het 1e velletje. Het is een beetje een dreigbrief. Klik de velletjes terug de boiler in en sluit het rooster weer. Zoom uit en verlaat de badkamer. Draai links en klik op de deur links naast het raam. Je beland in de:

Voorraadkamer 2e verdieping: 

Draai links. Rechts achter in de hoek staat een kassa op een tafeltje. Zoom daar op in. Het blijkt een "fruit" automaat te zijn. Het briefje dat erop geplakt zit vertelt je dat het ding kapot is. Desalniettemin trek je maar aan de hendel en.....de machine spuugt een briefje uit en dit ligt nu in het bakje. Klik erop en lees het. Klik het weer weg en klik er weer op. Best kans dat je nu iets anders leest op het briefje. Herhaal dit nog een keer. Telkens lees je iets anders op het briefje. Trek nu steeds aan de hendel tot er weer een nieuw briefje in het bakje is gevallen. Lees dan deze serie briefjes weer. Herhaal dit net zo lang tot je op één van de briefjes het volgende hebt gelezen: "Good things, when short, are twice as good. Baltazar Gracian 1601-1658". Verlaat dan deze voorraadkamer weer.

Ga 3 keer vooruit terug door de gang en draai dan links. Je staat weer voor kamer 2B. Klik met je vooruitpijl op de trap en je beland vanzelf op de:

3e Verdieping:

Korte gang met 3 deuren. Ga 1 keer vooruit. Links is deur 3A en rechts is een nummerloze deur. Draai rechts en klik op de deurknop van de nummerloze deur. Je gaat naar binnen. Je bent in de:

George Crabtree kamer:  

Links naast het raam hangen 2 planken met daaronder een kapstokstang. Op de onderste plank liggen 2 boeken. Zoom daar op in en klik dan op het linkerboek. Het is het "History of Alchemy" boek. Open het boek en lees de twee pagina's door. Klik het boek terug naar de plank en klik dan op het rechter boek. Dit is het "Pagan Power and Earth Forces" boek. Lees ook hier de 2 pagina's door. Je leert dan iets over de 5 elementen: Water, Hout, Zandsteen, Brons en Krijt. Leg het boek terug op de plank en zoom uit. Rechts naast het raam zie je 2 schilderijtjes hangen. Zoom daar ook op in. Rechts naast de 2 schilderijtjes hangt een ingelijste oorkonde. Het is een diploma die aan Crabtree is toegekend wegens zijn uitstekende fotografie kunsten. Zoom uit en draai rechts.

Je ziet het bed, het nachtkastje, een stoel en nog net een stuk van de lage salontafel waarop een ronde schaal staat. Zoom in op het nachtkastje. Er liggen 4 boeken op het nachtkastje. Uit het bruine "a Warning to the Curious" boek steekt een vel papier. Klik daarop. Het blijkt een brief van het British Museum te zijn, gericht aan Crabtree. Lees de brief maar eventjes door. Klik de brief terug het boek in. Onder de boeken zie je de knop van het linker kastdeurtje. Klik daar op en het deurtje gaat open en je bent gelijk ingezoomd op een rood kistje dat in het kastje staat.

De Koningspuzzel: 

In het deksel van het kistje zie je 3 foto's. 2 van de foto's zijn Koningen van Engeland en de 3e is een Koningin van Engeland. Onder elke foto zit een knop waarop je nu het Romeinse cijfer I ziet staan. Door op de knoppen te klikken verander je het cijfer dat er op staat. Wel, je moet het juiste getal onder elke foto plaatsen en dan floept het kistje open. De linker foto is Henry VIII, de middelste foto is Henry V en de rechter foto is Elisabeth I.

Dus stel de linkerknop in op VIII, de middelste knop op V en blijf van de rechter knop af. Het kistje gaat open. Er ligt een brief en een stuk van een foto in het kistje. Klik op het briefje en lees het door: 

"Verdomme! Een van de Lyrics is verdwenen. Gestolen. HET heeft het. HET weet wat ik van plan ben, dat moet haast wel. De Spreuk zal niet werken als het versje niet compleet is. Maar ik GEEF NIET OP. De alchemie gidsen en het woordenboek kunnen hulp bieden. Ik heb geleerd dat de manier waarop we het vrij laten me ook in staat zal stellen om zijn Nemesis te kunnen zien. Ik zal de ontbrekende lyric zien. Ik moet door werken, de runen moeten uitgesproken worden"  

Klik het briefje terug het kistje in en klik dan op het stukje foto. Hela.....het is de onderste helft van de foto waarvan je de bovenste helft in de 2e verdieping badkamer hebt gevonden. Je ziet nu de onderste helft van de schaal en links onder staat "Chalk" en rechts onder staat "Bronze". 

Klik de foto weer weg en zoom 2 keer uit. Zoom in op de salontafel en zoom dan in op de ronde schaal die op de tafel staat. Je bent in de:

Schaal puzzel: 

Rondom de ronde schaal is een witte cirkel getekend en links onder zie je 4 dezelfde symbolen liggen. De 4 symbolen zijn  echter van 4 verschillende materialen gemaakt.: Zandsteen, Hout,Krijt en Brons. De witte is Krijt, de kleinste is Brons, de grootste is Hout en de op 1 na grootste is Zandsteen. De witte cirkel die om de schaal is getekend bestaat uit 2 lijnen maar op een aantal plaatsen overlappen de twee lijnen elkaar. Wel, je moet elk van de 4 symbolen op de juiste plek op de witte cirkel plaatsen. De aanwijzingen hiervoor heb je gezien op de twee foto stukjes die je vin de 2e verdieping badkamer en hier in het kistje in het nachtkastje hebt gevonden. Zandsteen komt linksboven, Hout komt rechtsboven, Krijt komt linksonder en Brons komt rechtsonder op de witte lijn te liggen.

Zodra je het 4e symbool op de juiste plek op de lijn plaatst verschijnt er tekst in de schaal. Je leest: "One of the Lyrics is missing. Nemesis will not work if it's incomplete" en dan verschijnt er een Lyric in de schaal en dit is de Olkas Lyric

Zoom 2 keer uit. Je staat dan weer voor het voeteneinde van het bed. Kijk naar de rechterbedstijl van het voeteneinde. Zoom in op de gele knop die bovenop de bedpoot zit. Klik dan op de gele knop. Je schuift de gele knop omhoog. De bedpoot is hol en er zit een opgerold briefje in. Grijp het briefje uit de bedpoot.

Het briefje komt in je scherm te staan. Lees het briefje. Je leest dat George alle 12 lyrics heeft gevonden, zowel de afbeeldingen als de hoe ze heten. Ook lees je dat de 12 lyrics in de goede volgorde gezet moeten worden. Je leest ook dat George een brief heeft geschreven en deze ergens heeft verborgen, voor het geval hij zal falen. Edith zou deze brief moeten kunnen vinden. Als je de brief hebt doorgelezen dan klik je er weer op om hem terug in de bedpoot te plaatsen en dan klik je op de gele knop om deze weer op de bedpoot te plaatsen. Zoom uit, draai rechts en klik op de deurkruk van de kamerdeur. Je staat dan terug in de gang en voor de deur van kamer 3A. Klik op de deurknop en je gaat ere naar binnen:

Kamer 3A: 

Dit is het schildersatelier van Arther. Gelijk bij binnenkomst staat er, in de hoek recht voor je, een schildersezel met daarop een schilderij. Zoom er op in. Linksboven zit er een foto op het schilderij geprikt. Klik op de foto. Het is een foto van George. Klik de foto weer weg en zoom uit. Onder de smerige ramen zit een vensterbank waarop diverse spullen en ook boeken staan en liggen. Onder de vensterbank staan 3 schilderijen. Zoom in op het opengeslagen boek dat in het midden op de vensterbank ligt. Naast het opengeslagen boek ligt een stapeltje van 2 bruine boeken waarop een kaars staat. Uit het onderste bruine boek steekt een vel papier. Klik op dat vel papier. Het is een schetsje van het restaurant en je ziet er tafel 4 op. Klik het schetsje terug het boek in en zoom uit. Zoom in op de 3 schilderijen die onder de vensterbank staan. Klik dan op het linkerschilderij. Dit schuift weg en je ziet het schilderij dat er achter staat en......Goh....de vent op het schilderij kleurt helemaal rood en je hoort een afgrijselijk gekreun. Klik het linker schilderij terug en zoom uit.

Draai rechts. Je ziet een gammele tafel waarop schildersspullen staan. Onder de tafel staan nog wat schilderijen op de vloer. Rechts staat weer een schilderij op een ezel. Zoom in op dat schilderij. Ook dit schilderij "verkleurt"....het wordt lichter. Zoom uit en zoom in op de tafel. Er liggen 2 schilderijtjes op de tafel en een paar foto's. Rechts staan 2 flesjes en onder deze flesjes ligt een briefje. Klik op dat briefje. Het is een aankondiging over de "Rural Rides". Klik het weer weg. Het "rode" schilderij dat midden op de tafel ligt is geschilderd op een stenen tegel. Klik daarop. De tegel schuift weg en onder de tegel ligt een bruin papier. Klik op het bruine papier. Het papier verdwijnt naar je inventory, linksboven. Plaats dus je cursor op dat papier, in je inventory, en je ziet dat het een schets van een vogeltje is. Zoom uit en draai rechtsom naar de deur.

Naast de deur staat een kastje en op dit kastje staat een kooktoestel. Op de rechterpit van het kooktoestel staat een fluitketel. Onder het kooktoestel zie je kopjes staan in het kastje. Zoom in op die kopjes die in het kastje staan. Je kijkt dan omlaag naar de deurtjes van het kastje. Open de deurtjes. Op de 2e plank ligt een briefje onder het zwarte steelpannetje. Grijp dit briefje. Het is van George maar het is in code. Wel, je weet inmiddels hoe je deze code moet "kraken". Dus ontcijfer de code en lees dan het briefje.

"Arther. I think it would be wise to write our records and drawings using invisible ink. I do not want the others to know of our plans just yet......Yours, George". Dus je leest: "Arther. Ik denk dat het verstandig zou zijn om onze bevindingen in onzichtbare inkt op te schrijven. Ik wil niet dat de andere nu al van onze plannen op de hoogte kunnen zijn. George". 

Klik het briefje weer weg en sluit de deurtjes. Zoom echter nog niet uit. Rechts zie je de gaspijp uit de grond omhoog steken. Er zit een gelig klein kraantje aan de pijp en je ziet de slang van het kooktoestel aan de pijp vast zitten. Klik op het kraantje van de gaspijp. Je draait het kraantje open. Zoom nu uit en zoom dan nu in op het kooktoestel. Links zit een piepklein knopje, naast de knop van de linker kookpit. Klik op dat knopje en dan op de knop van de kookpit en je hebt de linkergaspit aangedaan. Er brand dan vuur. Het kan ook zijn dat je eerst op de knop van de gaspit moet klikken en dan op het kleine knopje. Als de linker gaspit brand dan ga je naar je inventory en klik je op de Vogel Tekening. De tekening wordt dan boven het vuur geplaatst en er verschijnen woorden op de tekeningen die er met onzichtbare inkt zijn opgeschreven:

Je leest er 4 namen op van 4 Lyrics. De Lyric die in de kamer van Betty zit verstopt is dus de Tyma Lyric. De Lyric uit de kamer van Fly is de Morcana Lyric, de lyric uit de kamer van Crable is de Frenic Lyric en de lyric in de kamer van Edith is de Xiam Lyric. Klik de tekening weer naar je inventory terug. Doof het vuur door op de knop van de gaspit te klikken. Zoom uit en verlaat de kamer via de deur. Terug in de gang draai je links en klik je op de deurknop van de deur aan het einde van de gang. De deur gaat open. Ga vooruit door de deur en je bent in het vervolg van de gang. In dit deel van de gang zijn 4 kamers. De deuren zijn echter niet gemerkt. Dus noem ze voor jezelf dan maar Rechts 1, Rechts 2 en Links 1, Links 2. Draai rechts. Je staat dan voor deur Rechts 1. Klik op de deurknop en je gaat de kamer binnen. Je bent in de:

Kamer van Betty:  

Je hoort een klok tikken en staat gelijk voor het bed. Rechts onder in je scherm zie je nog net de bovenkant van het nachtkastje. Er ligt een bril en een groen boek op. Draai rechts. Aan de muur hangen 2 ingelijste muziekpapieren. Zoom er op in. Het linker is "O'Happay Day", en het rechter is voor "Memories of Scunthorpe". Zoom uit en zoom in op het nachtkastje. Naast de bril en het groene boek staat er ook een klok op het nachtkastje. Het is deze klok die zo zenuwachtig staat te tikken. De klok is open en er steekt een sleutel in. Klik op het sleuteltje om de klok op te winden. De klok slat dan 12 uur. Let op je tracker.....de elektromagnetische energie schiet omhoog. Open ede bovenste lade van het nachtkastje. Er liggen 3 stukjes papier in waar je niets mee kunt doen. Sluit de lade en zoom uit en draai je 2 keer links, of rechts, om.

Je ziet nu de rest van de kamer. Links hangen nog 2 van die ingelijste muziekpapieren aan de muur. Tussen de grote kast en de tafel in staat een tuba op de vloer. Ga 1 keer vooruit en draai links en zoom in op de 2 ingelijste muziekpapieren. "Good 'Ol Day" en "On Hastings Pier". Zoom uit en draai rechts. Zoom in op de Tuba. Klik op het mondstuk van de tuba. Je draait de tuba dan een slag naar rechtsom. Je ziet dan een papier gewikkeld zitten om de handgreep van de tuba maar je kunt er nog niet op klikken. Klik nog een keer op het mondstuk om de tuba nog een slag te draaien. Nu kun je op het papier klikken. Doe dat. Het is een notenbalk waarvan de middelste 5 noten zijn omcirkeld. "Behoeft oefening",  staat er bij geschreven. Zoom uit en zoom nu in op de tafel.

Links op de tafel staat een metronoom. Dat is zo'n ding met wijzertje waar je compleet gek van wordt van het getik dat het maakt. Klik op dat ding. Zodra je op de metronoom hebt geklikt verschijnt er een brief, midden op de tafel. Klik op de brief. De brief bevat 2 velletjes en om het 2e velletje te kunnen lezen moet je op het eerste velletje klikken. Lees deze "Dearest Thomas" brief van Betty. Als je het gelezen hebt dan klik je het je scherm weer uit. Zoom dan uit de tafel, draai 2 keer links of rechtsom, ga naar de deur en verlaat Betty's kamer. Je staat dan voor deur Links 1. Open de deur en je beland in de:

Zitkamer:  

Je hoort een geluid alsof er een radio niet goed op een zender staat afgesteld. Tussen de 2 ramen staat een  ronde tafel waarop een paarse schemerlamp staat. Zoom er op in. Er ligt een groen boek op de tafel. Klik op het groene boek en open het. Lees de 4 pagina's van dit "Ghosts, Myths and Legends of the Southwest" boek door. Het verteld het curieuze verhaal van Tom Oliver en Will Thomas en over Gabriël Cabtree en het bouwen van het stations hotel. Sluit het boekje als je de 4 pagina's hebt gelezen en zoom uit. Draai rechts. Je ziet een groene 2-zitsbank, een tafeltje met daarop een oude radio, een groene stoel en een klein tafeltje dat voor de 2-zitsbank staat. Zoom in op dat tafeltje. Er staat een kopje op en er ligt een krant op. Klik op de krant en lees het artikel over de verdwijning van Timothy Pike. Leg de krant terug en zoom uit. Zoom in op de radio. De radio heeft 2 knoppen en een schaalverdeling. De rechterknop is stuk. links en rechts naast de linkerknop krijg je een pijltje. Draai via deze pijltjes aan de linkerknop en zet de radio op een zender. Maakt niet uit welke zender. Alles is beter dan dat gekraak en gepiep. Zoom uit. Je kunt nog even in en uitzoomen op de 2 schilderijtjes. Verlaat de kamer en in de gang draai je links en ga je 1 keer vooruit. Draai links en klik op de deurkruk van de Links 2 deur. Je komt terecht in de:

Kamer van Edith:  

Edith is dus de moeder van Betty.Tafel met spiegel staat in de hoek voor het linker raam. Tussen beide ramen hangen 4 ingelijste foto's aan de muur. Zoom in op de spiegel van de tafel. Op de tafel ligt een bril, een haarborstel, een medaillon en er staat een kistje. In de tafel zit een lade. Zoom in op het kistje en klik erop om het te openen. Het is een muziekdoosje. In het rechter vakje ligt een brief. Het is een briefje van Edith. Lees het. In dit briefje heeft Edith het over de "Carrington Klok" in kamer 2B. Leg het briefje weer terug in de muziekdoos en sluit de muziekdoos. Zoom uit. Open nu de lade. Er liggen 2 boeken in de lade. Klik op het linker boek. Het boek komt uit de lade. Terwijl het boek boven de lade in je scherm "zweeft", klik je met je vingertje onder het boek IN de lade. Je "tovert" een brief uit de lade die onder het boek lag. Het is een briefje van Alexander aan Edith. Lees het en klik het weer weg en klik dan op het boek om het terug in de lade te doen. Pak dan het rechter boek uit de lade en open het. Het is een fotoalbum. Je kunt 4 pagina's mat foto's van Edith, Betty en Frank bekijken. Lees vooral ook het geen er geschreven staat bij de 2 foto's op de laatste pagina. Dit zijn foto's van Edith en Frank tijdens hun laatste vakantie in Hastings in 1940. "Zij Speelden Ons Liedje" lees je bij deze foto's. Zeg, zag je in Betty's kamer niet de muziek van "On Hastings Pier" aan de muur hangen? En had Betty het in haar briefje aan Thomas het niet over een grammofoon plaat die haar moeder steeds maar afspeelde?. Sluit het boek en zoom uit de lade.

Zoom even in op de 4 foto's die tussen de ramen aan de muur hangen. Zoom weer uit en draai rechts. Je ziet de grote kast en  een tafeltje waarop een oude koffergrammofoon staat. De kast heeft bovenin 2 legplanken. Als je goed kijkt zie je dat er iets op de onderste van de 2 planken ligt. Zoom daar op in. Op de onderste van de 2 kastplanken ligt een Platenhoes. Klik erop. Het is de hoes van de "A Little Light Music" lp. De lp zit er niet in. Klik weer op de hoes om deze om te draaien. Je ziet de achterkant van de hoes met daarop de titels van de 14 nummers die op de lp staan. Liedje 2 is dus het favoriete liedje van Edith, "On Hastings Pier". Klik de hoes weg en zoom uit de kast.

Zoom nu in op de koffergrammofoon. De Lp ligt op de draaischijf. De grammofoon heeft een zwengel, een knopje links en een knopje rechts en uiteraard de afspeelnaald. Met de zwengel wind je de grammofoon op en met het linkerknopje zet je de grammofoon dan aan. Het rechter knopje is voor het geluid.

Klik op de zwengel om de koffergrammofoon op de winden. Klik dan op het linker knopje om de grammofoon aan te zetten. Schuif dan het rechter knopje helemaal naar rechts om het volume zo luid mogelijk te zetten. Je moet nu het 2e nummer op de plaat afspelen. Dat is dus het liedje "On Hastings Pier". Je doet dat door gewoon op de lp te klikken. Je kunt op meerdere plaatsen op de lp klikken. Klik iets vanaf de rand van de lp op de lp. De naald gaat dan vanzelf op de lp en je hoort muziek. Als je op de juiste plek hebt geklikt dan hoor je het liedje "Om Hastings Pier". Maar er zit blijkbaar een kras op de Lp en de naald blijft hangen. Terwijl de grammofoon blijft draaien en je dus steeds hetzelfde stukje hoort ZOOM je uit de grammofoon en draai je linksom naar de 4 foto's die tussen de ramen aan de muur hangen. Kijk......1 van de 4 foto's, het 4e, zal spontaan van de muur vallen en komt op het bed terecht. 

NB: Gebeurt dit niet dan speel je het verkeerde nummer af op de Lp. Je moet dan de naald op de goede plek op de Lp plaatsen en het opnieuw proberen. 

Als de foto op het bed is gevallen dan zoom je er op in. De foto ligt met de achterkant naar boven. Klik op de fotolijst en je schuift de achterkant open. In de fotolijst liggen 2 papieren. Een klein papiertje en een groter vel papier. Klik op het kleine stukje papier. Het is weer een Lyric. Teken het na. Dit is de XIAM lyric. Klik het weer weg en klik nu op het grotere vel papier. Het is een brief van George aan Edith en hierin verteld hij dat deze Lyric de XIAM lyric is.

"Verberg dit stukje papier op een veilige plek. Ik weet dat je nu denkt dat ik gek ben geworden, maar je zult me nu moeten vertrouwen. Ik wilde dat je het hotel zou verlaten en dat je Betty zou meenemen, maar het is al te laat. Arther en ik hebben IETS "WAKKER" gemaakt. IETS dat beter "Slapend" had kunnen blijven. Arther heeft het geheim mee zijn graf ingenomen. Ik ben niet zo gelukkik.......Ik heb de enige sleutel tot onze redding verdeeld in stukken en aan jouw en aan de andere gasten een stuk gegeven. Het is de enige manier om de precieze locatie geheim te houden voor het KWAAD dat nu IN ons huist. Mijn onderzoek is onze enige kans. Onthoud dit woord: XIAM. Een eigenaardig woord, maar morgen kun je het vergoed vergeten.....als ik succesvol ben geweest. Doe onder geen beding, en voor niemand, je deur open vannacht, tenzij je absoluut zeker van bent wie het is die op je deur klopt.......George" 

Klik de brief ook weer terug het lijstje in en zoom uit. Vanzelf floept de foto terug aan de muur. Draai 2 keer links of rechtsom naar de deur. Boven het lichtknopje hangt een ingelijst krantenknipsel. Zoom er op in en lees het en klik het weer weg. Klik op de deurknop en je beland weer in de gang.

Je staat weer voor deur Rechts 2. Zoals e al weet zit deze deur op slot. Misschien steekt de sleutel wel aan de binnenkant in het slot. Zoom dus in op de deur, onder de deurknop en het sleutelgat. Je kijkt dan omlaag naar de vloer en de onderkant van de deur. Er zit een kier onder de deur. In je inventory klik je nu op de het vogelschetspapier. Je schuift dit papier onder de deur door. Je zoomt vanzelf uit. Klik in je inventory nu op de schroevendraaier. Je zoomt vanzelf ion op het sleutelgat en de schroevendraaier prikt het sleutelgat in en je hoort de sleutel op de schets vallen. Klik op de schets en grijp de sleutel. In je inventory klik je op deze sleutel en je maakt de deur open en gaat de kamer binnen. Dit is de:

Studeerkamer van George Crabtree:  

Een raam en 2 tafels. Aan het muurtje, links naast het raam, zit een plank waarop boeken staan en boven de linker tafel hangen 2 foto's aan de muur. Op de rechter tafel zie je een antieke diaprojector staan. Ga vooruit naar het raam en draai links. Je staat tussen beide tafel en voor de linkertafel. Zoom i op de 2 foto's die aan de muur hangen. De linkerfoto toont je Arther als soldaat. Klik op deze foto. Je draait de foto om en ziet dat er op de achterkant een brief vastgeprikt zit. Klik op de brief. Lees deze brief van Arther waarin hij vertelt dat ie naar het front gaat en hoopt levend terug te keren. De brief bevat meerdere velletjes dus je moet steeds op de brief klikken om de andere velletjes ook te kunnen lezen. Klik dan de brief terug naar de foto en klik op de foto om deze terug om te draaien. Je kunt nog even inzoomen op de zittende mannen in de rechterfoto maar veel nut heeft dit niet. Zoom uit en zoom nu in op de tafel. Op de tafel ligt een dikboek en een aantal papieren en er zit een lade in de tafel. Open eerst die lade maar door op de knop van de la te klikken. In de lade liggen een aantal "blote dames" en ook een brief. Klik op die brief en lees hem door. De brief is afkomstig van de "Dosetshire Archeology Society" en gaat over een grot of "site" onder het hotel. Leg de brief terug en sluit de lade.

Klik nu op elk van de papieren die op de tafel liggen. Lees elke brief en ook het krantenknipsel door. Als je dat gedaan hebt dan klik je op het boek en lees je dit ook helemaal door. Dit is het Journaal van George Crabtree en het geeft je heel veel achtergrond informatie over wat er aan de hand is in dit oude stations hotel. Dus ik zou het maar grondig doornemen. Heb je dat gedaan dan leg je het boek terug op tafel. Zoom uit en draai 2 keer rechtsom zodat je dan recht voor de andere tafel staat.

Op deze 2e tafel staat dus een oude diaprojector. Naast de projector staat een bruine doos en naast de doos ligt een tekening. Klik op het slotje van de bruine doos. De doos gaat open. In de doos zit een aantal dia's. Dat zijn die witte streepjes die je in de doos ziet zitten.. Als je de doos open hebt gemaakt kun je de diaprojector aanzetten via de aan/uit schakelaar die je onder de klep van de projector ziet staan. Doe dat. De projector projecteert een grote lichtcirkel op de muur. 

Klik nu dan, in de doos, op elk van de dia's. Telkens als je dat doet verdwijnt de dia waarop je klikt in de projector en wordt dan geprojecteerd op muur. Om de dia weer uit de projector te verwijderen klik je op de lens van de projector. Bekijk op deze wijze elke dia. Tel ze ook. Begin met de dia's linksboven in de doos en werkt dan eerst het linkervak af en dan het rechtervak. De achterste dia uit het rechtervak is Dia 5 en deze toont je een grote Circus Tent op de muur. Linksonder zie je dan een man die een papier in zijn hand heeft en op dat papier staat een Lyric:

Zoom in op de man in de dia en teken het symbool na. Het is weer een Lyric. Zoom uit. Zoom nu in op de tekening die naast de diadoos op de tafel ligt. Naast deze tekening ligt er ook een foto en een indexkaart op de tafel. Klik op die indexkaart. 

Op deze kaart staan de dia's vermeld die in de diadoos zitten. Je leest dat de dia 2, 3 en 7 weg zijn maar je leest ook dat dia 5 de Mortym laat zien. De naam van de Lyric op het papier die ede man in de dia in zijn hand heeft is dus MORTYM

De tekening is een schets van wat je al in de grot onder de schuur hebt gezien en de foto is een detail van één van die "grafstenen". Zoom uit en draai je rechtsom. Je kijkt dan naar de kamerdeur. Er staat een propvolle prullenmand voor de deur. Zoom er op in. In de prullenmand ligt een grote prop papier. Klik nu een paar keer met je vingertje in de prullenmand. Je moet de proppen papier een paar keer verschuiven en draaien tot dat je een aantal papierstukjes uit de prullenmand hebt gepakt die dan boven de prullenmand blijven "zweven".

Dit zijn dus stukjes van een brief die je nu weer inelkaar moet gaan puzzelen. Je kunt het hele scherm gebruiken. Dus sleep de stukjes eerst allemaal uit elkaar en naar de randen van je scherm. Puzzel de stukjes dan in elkaar tot de oorspronkelijke brief. Het is niet zo moeilijk. Lees de brief dan.

"Ik heb nooit gedacht dat ik deze woorden ooit zou opschrijven. Ik wou dat ik dit briefje niet hoefde te schrijven.....maar er moet één of andere verklaring gegeven worden. God.,....Wat heb ik gedaan.....het is te laat voor sympathie.  Ik heb HET vrijgelaten.....HET heeft me bedrogen. Geloof me, ik het totaal niet de bedoeling om HET vrij te laten, waarom zou ik. Maar HET is HIER nu. Ik dacht echt dat het.....wel...dat het Carter terug zou brengen. HET fluistert aan mijn deur, HET sluipt en verbergt zich in de donkere schaduwen van het hotel. HET roept de doden op voor zijn eigen plezier en honger, maar steeds dacht ik dat ik er enige controle over had. De Antieke Ruïnes zijn de sleutel tot zijn ketenen, als alleen......"

Zoom uit en ga vooruit naar de muur en draai dan linksom. In de rechter hoek van de kamer zie je een klein tafeltje staan waarop een groot apparaat staat. Ga er naar toe en zoom er dan op in. Dit is de Stereograaf.

Je ziet een bakje waarin 4 filmrolletjes staan. Je ziet de aan/uit schakelaar, de zwengel om het ding aan te zwengelen en de 2 kijkglaasjes. Klik op de aan/uit knop om de stereograaf aan te zetten. Klik dan op één van de 4 filmrolletjes die in het bakje staan. Het rolletje verdwijnt de stereograaf in. Klik op de zwengel en deze gaat dan ronddraaien. Terwijl de zwengel ronddraait zoom je in op de 2 kijkglaasjes en bekijk je de korte film. Doe dit zo met alle 4 de filmpjes. De 2 achterste filmpjes tonen je 2 keer een "dwalende spook" in het hotel, het 3e filmpje is een "boomstudie"  gemaakt door Crabtree en het laatste filmpje is "Trial 2".  Kijk goed naar dit "Trial 2" filmpje. Je ziet er de 4 elementen: Vuur, Water, Onweer en Wind op en wel in een bepaalde volgorde. Noteer die volgorde. Als je alle 4 filmpjes hebt bekeken dan zet je de stereograaf weer uit via de aan/uitknop. Zoom uit en draai je om en verlaat de kamer weer via de kamerdeur. Terug in de gang draai je rechtsom en ga je 1 keer vooruit. Je staat dan aan het einde van de gang en voor het schilderij van Henry IV, of zoiets. Draai links en klik op de deur van de badkamer. Je gaat er vanzelf naar binnen:

Badkamer

Bij binnenkomst draai je gelijk 2 keer rechtsom. Je kijkt dan naar het kastje dat links naast de deur staat. Boven het kastje hangt een kleine ronde spiegel aan de muur. Klik met je vingertje op de linkerrand van de spiegel. Je klapt het spiegel naar linksom en ziet er dan één van de paarse lampen in. Draai links. Op de muur, boven de badkuip en links naast de stortbak van het toilet zie je nu een witte lichtcirkel. In de lichtcirkel zie iets geschreven staan op de muur. Zoom daar op in. Het zijn 4 vierkantjes en in elk vierkante staat een getal: 00:20; 00:90; 00:05; en 00:40. Schrijf ze over. Zoom uit en draai rechtsom en verlaat de badkamer weer. Terug in de gang draai je links en klik je op de deur van de:

Voorraadkamer: 

Gelijk voor je gaat een ladder omhoog naar de zolder. Voor de ladder zie je de voorste stellingskast staan. Draai linksom. Achter in de linkerhoek staan 2 dozen en je ziet ook de 2e stellingskast staan. Boven de dozen hangen briefjes aan de muur. Ga vooruit. Je bent bij de briefjes die op de muur hangen. Klik op het linkerbriefje. Lees de brief. Het is een briefje van Betty aan haar moeder. In dit briefje heeft Betty het over de watertank die nukken vertoont. Ze zal de loodgieter bellen om er na te kijken. Ook vertelt Betty dat er in de voorraadkamer steeds spullen van de ene naar de andere plek "verhuizen". Blijkbaar is er een dief die niet steelt maar er genoegen in schept om de spullen steeds weer op een andere plek te leggen. Zoom uit en zoom in op de rechter brief. Dit is een voorraadlijst van spullen die in de voorraad kamer aanwezig moesten zijn. Zoom uit en bekijk die 2 kleinere briefjes ook nog even. Als je de brief van Betty, de voorraadlijst en de 2 kaartjes hebt bekeken dan zoom je in op de lambrisering onder de beide kaartjes. Je kijkt dan omlaag naar de 2 dozen. Je kunt er niets mee maar misschien hoor je de stem van Betty. Zoom weer uit en draai rechts.

In de achterste stellingskast zit een plank die schuin staat. Op deze plank staat een witte Theepot. Zoom in op de witte theepot en kijk er dan in. Er ligt een sleutel in de theepot. Grijp de sleutel uit de theepot en klik hem dan naar je inventory. Onthoud wel welke sleutel dit is. Zoom 2 keer uit, draai rechts en ga vooruit naar de deur en draai dan weer links. Plaats je vooruitpijl nu bovenaan op de ladder en klik dan 2 keer vooruit en je klimt omhoog naar de:

Zolder: 

Je steekt met je hoofd uit het zolderluik en kijkt de zolder op. Recht voor je staat een stoel en rechts van je zie je de grote ronde warmwater boiler staan. Dat zal wel die watertank zijn waar die Betty het over had in haar brief op de muur van de voorraadkamer. Ga 1 keer vooruit naar de stoel en draai dan rechts. Je ziet de achterkant van de boiler. Er zit een smal kijkvenstertje in de achterkant van de boiler. Er komen 2 pijpen uit de boiler en in de onderste pijp zit een draaiwieltje. Klik met je vingertje op dat draaiwieltje. Je hoort "gesis" en "geplof". Zoom in op het kijkvenstertje en je ziet dat er nu vuur brand in de boiler. Zoom uit, draai rechts en ga vooruit, terug naar de ladder. Draai dan linksom. Je ziet nu de voorkant van de boiler. Aan de voorzijde van de boiler zitten 3 pijpen met draaiwielen en boven de wielen zitten de metertjes. Zoom er op in.

Op de balk, boven de wielen, zie je 3 metertjes, een rood lampje en een schakelaar. Die 3 metertjes corresponderen elk met het wiel en de pijp eronder. Van links naar rechts zijn die wielen/pijpen/metertjes voor de Badkamers van de 1e, de 2e en de 3e verdieping. Klik nu op ede schakelaar en zodra deze omlaag beweegt klik op het linker wiel. De schakelaar gaat weer omhoog, het wiel draait en in het linker meterglaasje zie dan het metertje naar rechts bewegen tot in het rood. Je hebt nu voor de badkamer op de 1e verdieping het warme water aan gezet.

Zoom uit en draai 2 keer linksom. Achter op de zolder staan kisten. Ga vooruit, draai rechts, ga 1 keer vooruit en draai weer rechts. Voor je voeten staat een koffer op de vloer. Zoom in op de koffer. De koffer zit dicht en heeft 1 slotje, aan de rechterkant. Klik in je inventory op je schroevendraaier. De schroevendraaier wordt in het slotje van de koffer gestoken.

 Je moet nu met de schroevendraaier in het slotje heen en weer en op en neer wringen om het slotje open te breken. Dat doe je door met je vingertje links, rechts, boven of onder de schroevendraaier te klikken. De juiste volgorde hiervoor is: Links, Rechts, Links, rechts, Onder. De koffer gaat dan open. Er liggen boeken in de koffer. Klik op het bovenste boek. Dit is het "the War of Worlds" boek van H.G. Wells. Er steekt een brief uit dit boek. Klik nu niet op het boek zelf maar op die uitstekende brief en je hebt de brief in je scherm staan. De brief bevat 3 velletjes, dus je moet weer steeds op het velletje dat in je scherm staat klikken om het volgende velletje te lezen. Lees de brief:

"Het voelt heel raar aan om midden in de nacht door en rond het hotel te moeten sluipen. Gunsten te vragen aan volkomen vreemden. Om mijn bevindingen te verbergen op geheime plaatsen.....misschien is het een dodelijk spel geworden, een soort van dodelijke puzzel. Het KWAAD heeft me nu zo lang achtervolgt dat ik mij nauwelijks nog iets anders kan herinneren. Behalve Arther natuurlijk. HET is hier bij mij. Ik kan voelen hoe HET mij in de gaten houdt vanuit de donkere hoeken van deze zolder. HET fluistert zachtjes, probeert me te verleiden. Hoe gemakkelijk zou dat zijn.........Wie ben je eigenlijk. Ik laat briefjes voor je achter, hints en aanwijzingen........en ik ken niet eens je naam. 

Het is duidelijk dat ik zal falen omdat als dat niet zo zou zijn ik jou hulp niet nodig zou hebben Alsjeblieft HELP MIJ. Het spijt mij. Ik begrijp best dat jouw aanwezigheid hier betekent dat HET zich weer heeft gevoed. Was jij het deze keer? Was het iemand waar je erg veel van hield? Mijn gedachten zijn bij jouw. Ik hoop dat mijn lichaam in jouw tijd in de grond ligt te verrotten, onbekend en ongeliefd, Heb geen meelij met mij, het is alles wat ik kan wensen, want zie je.....Als ik gefaald heb, wat duidelijk het geval is omdat jij anders deze brief niet zou lezen, dan betekent dit dat HET mijn ziel in bezit heeft genomen. HET houdt mijn ziel in voortdurende marteling. HET voedt zich met andernams zielen. Zullen wij deze miscreatie ooit kwijtraken? De OUDEN, die precies de natuur van dit beest begrepen, slaagden er ook alleen maar in om het gevangen te zetten. Hier. Wat kan ik je nog meer vertellen. 

Mijn Journaal, als je dat nog niet gelezen hebt, bevat informatie over hoe Arther en ikzelf onze opponent hebben vrijgelaten. Ik hoop dat dit van enig nut voor je zal zijn. Terwijl ik deze brief zit te schrijven vraag ik mij af wat mij in jouw wereld zou verbazen. Ik weet niets van jouw of van jouw bestaan af. Ik vraag mij ook af of mijn familie mij zal missen. Ik betwijfel het ten zeerste. Zij mogen dan rijk zijn, maar dat is nooit een garantie voor geluk en voor onsterfelijkheid. Ik hoop dat ze deze plek tot op de grond toe zullen afbranden, na vannacht, en dat deze woorden zullen sterven in een witte hitte, te zamen met alle anderen. Voor altijd de jouwe (mijn onbekende vriend) George"

Klik op het laatste velletje om dit weg te klikken en........Een Lyric komt tevoorschijn. Teken het weer na. Dit is de OLIVAK Lyric.

Klik op de Lyric om het terug in het boek te doen en om het boek terug in de koffer te plaatsen. Sluit de koffer. Draai 2 keer linksom. Je ziet nu de stenen achtermuur van de zolder. Ga vooruit en draai links. Oeps......in de hoek ligt iets op de vloer en je ziet een kaars. Je ziet ook een klein "wit Wolkje" dat door de ruimte zweeft en dat "wolkje" steekt de kaars aan. Zoom in op het bord dat op de vloer ligt. Het is een:

OUIJA BORD:

  • Dat "witte wolkje" was dus de geest van één van de verdwenen hotelgasten en dit geestje wil nu even met je babbelen.

  • En dat ga je doen met behulp van dit OUIJA BORD.

  • Op het bord staan letters en cijfers.

  • Linksboven staat "Yes" en rechtsboven staat "No".

  • Rechtsonder staat de grote houten Schuif met het "Oog".

  • Klik op de Schuif.

  • De Schuif beweegt een paar keer op en neer en dan verschijnt er, rechtsonder in je scherm, een knipperende cursor en het woord "Say".

  • Wel.....de bedoeling is het dat jij nu daar je vragen gaat intypen via je eigen toetsenbord.

  • Het moeten wel de goede vragen zijn en het moet in het Engels en zonder spelfouten.

  • Als je een vraag hebt getypt dan klik je op "SAY". De Geest zal je dan antwoord geven op je vraag door de met de Schuif de letters op het bord aan te wijzen.

Dus typ je vraag in en klik dan op "SAY". Na elk antwoord van de geest wis je de vraag via je Backspace toets en typ je een nieuw vraag in. Hier gaan we:

  • Vraag 1: Typ in: Who are you. Klik op "Say". Antwoord van de geest: Thomas.

  • Vraag 2: Typ in: How old are you. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: 19. Thomas is dus 19 jaar.

  • Vraag 3: Typ in: What do you want. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: You must do the trials.

  • Vraag 4: Typ in: What trials. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: Darkness.

  • Vraag 5: Typ in: Are you dead. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: Yes.

  • Vraag 6: Typ in: How did you die. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: Darkness.

  • Vraag 7: Typ in: Can you help me. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: Yes.

  • Vraag 8: Typ in: Is Betty there. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: Yes.

  • Vraag 9: Typ in: Goodbye. Klik op "Say". Antwoord van Thomas: Yes.

Zoom uit het OUIJA BORD en draai links. Er ligt een foto op de krat. Zoom er op in en zoom weer uit. Draai links om naar de hoek. Ook hier ligt een foto waar je even op in  kunt zoomen. Zoom weer uit, draai rechts en ga vooruit, rechts, vooruit, links, vooruit, rechts en je bent terug bij de ladder. Klik op de ladder en daal terug omlaag de voorraadkamer in. Draai rechts en ga via de deur naar buiten de gang weer op.

Hela......zag ja dat? Een "wit wolkje" zweefde door de gang, deed de deur open en verdween het achterste deel van de gang in en deed netjes de deur achter zich dicht. Het zou eens kunnen tochten. Goed, je hebt niet voor niets de boiler op zolder aangezet en de "kraan" voor de 1e verdiepings badkamer aangezet. Daar moet je nu weer naar terug gaan. Ga dus 2 keer vooruit door de gang, open de deur en ga 1 keer vooruit. Je scherm word even donker en dan sta je in de 2e verdiepingsgang voor kamer 2A. Draai rechtsom. Je kijkt door de gang en ziet het "wolkje" door de gang zeven en dan verdwijnen in het schilderij dat achterin aan de muur hangt. Draai 2 keer links of rechtsom en ga vooruit. Weer wordt je scherm even donker en dan sta je in de 1e verdiepingsgang en voor kamer 1A. Draai links en loop 3 keer vooruit door de gang, draai links en klik op de badkamerdeur. Je gaat er vanzelf naar binnen.

Badkamer 1e verdieping:  

Je staat weer voor de witte wastafel. Zoom er op in en klik dan op het rechter kraantje. Je hoort eerst eden hoop gestommel en dan komt er heet water uit de kraan. De stoom van het hete water maakt nu een LYRIC zichtbaar in de spiegel. Het is de MALUS Lyric. Teken het weer na. Verdwijnt de lyric te snel dan klik je weer op de kraan.

Zoom uit de wastafel en draai je 2 keer om en verlaat de badkamer weer. Zeg.....weet je nog dat kamer 2D, op de 2e verdieping, op slot zat? Zou daar de sleutel uit de witte theepot op passen? Er is maar 1 manier om dit uit te vinden, dus maak dat je weer op de 2e verdieping terecht komt en ga dan naar:

Kamer 2D:  

Staande voor de deur klik je in je inventory op de sleutel die je uit de witte theepot hebt gehaald. De sleutel maakt de deur open en je gaat naar binnen. Je hoort een hoop gezoem en gepiep. Dit is de werkkamer van die 2 studenten, Polly en Nigel, die in het hotel op spoken jacht waren en die dus ook verdwenen zijn. Je staat voor een metalen tafel die voor het raam staat. Links en rechts naast het raam hangt een prikbord. Op de tafel staan 2 groene lampen en 2 open bakjes waar een afhaalmaaltijd in zat en er liggen een paar papieren. Draai links. Tegen de achtermuur staan een paar dozen en de L-vormige computertafel waarop de computer en 2 beeldschermen staan. Draai weer rechtsom naar het raam en zoom nu in op het rechterprikbord:

Rechterprikbord:  

Op dit prikbord hangt een briefje, een omgevingskaart, 3 folders en een paar foto's. Klik op het briefje en lees dit. Het is een briefje van je broer Pete: 

"Hallo, Polly en Nigel. Hoe gaat het met jullie spoken jacht? Ik denk nog steeds dat jullie je tijd verspillen. Maar goed, als je maar lol hebt, denk ik dan. Ik zal de komende dagen druk bezig zijn met het in kaart brengen van de perrons en het station, dus als je buiten vreemde geluiden hoort dan ben ik dat naar alle waarschijnlijkheid. Of......Ha Ha Ha....Pete Crowhurst. PS: Zeg....hebben jullie met de pers gesproken?".

Klik het briefje weer weg en zoom in op de omgevingskaart. Bekijk de kaart even en zoom weer uit. Klik op elk van de 3 folders en open ze dan ook. Elk van deze 3 folders is een folder van een bezorg restaurant en op elke folder staat het telefoonnummer van dat restaurant. In de folders lees je wat je zoal kunt bestellen. Klik ook op elk van de 4 foto's. 3 ervan zijn foto's van Polly en Nigel en 1 foto toont je één van de hotelkamers waar een "Sighting" is gezien. Als je alles op dit prikbord hebt bekeken dan zoom je uit.

Zoom dan in op de 2 groene lampen die op de tafel staat. Naast het rode boek ligt een zwarte cassetterecorder. Klik erop. Het ding komt omhoog. Aan de voorzijde zitten 3 knoppen. Klik op de bovenste of op de middelste knop en luister naar Polly. Polly vertelt o.a  dat ze verontrust is door de verdwijning van Nigel en dat ze het een en ander heeft opgeschreven in een dagboek. De Thermoscanner heeft iets geregistreerd en zij heeft de "settings" verstopt in de "Upstairs" badkamer. Klik op de recorder om deze weer terug op de tafel te leggen en zoom uit. Draai links en ga nu vooruit naar de computer tafel. Zoom nog niet in op de beeldschermen maar draai rechts. Je staat nu voor het linker prikbord. Zoom er op in.

Linkerprikbord:

Bekijk alle foto's en lees alle brieven die op dit bord zijn geprikt. Op de foto, linksboven, zie je het LARSUS Lyric. Teken het maar weer na.

De bovenste brief, rechts op het bord, is een namenlijst van alle personen die op de avond van 20 april 1947 in het hotel aanwezig waren. Deze lijst is gemaakt door Nigel op 21-04-2003. Deze personen waren:

  • Thomas Callum: Plaatselijke Teenager. Relatie met Betty Penfold. Kamernummer niet bekent.

  • George Crabtree: Eigenaar van het hotel en de oudste zoon van locale landeigenaren familie. Kamer 3F.

  • Gloria Crable: Niet veel van bekent. Heeft valse naam opgegeven. Kamer 1E.

  • Matilda Fly: Actrice op vakantie. Kamer 2B. Betty Penfold: Dochter van Edith. Werkte in het hotel als manusje van alles.

  • Kamer 8D. Edith Penfold:Huisdame van het hotel sinds 1945. Haar man is gestorven tijdens WO2. Moeder van Betty. Kamer 3E. 

  • Verdere opmerkingen: Polly is bezig met het aanleggen van een digitale database over al deze personen. Wat is er mis met het goede oude Papier? Maakt niet uit.

Lees vooral de Onderste Brief. Ook dit is een lijst maar hierin lees je waar Polly en Nigel hun 10 camera's hebben geplaatst. Deze camera's zijn te bedienen via PC-Terminal 2. Hier is wel een wachtwoord voor nodig en Nigel zegt dat dit wachtwoord "Het Enige item op het Menu is dat Polly lekker vindt". Heb je weer alles op dit prikbord bekeken dan zoom je eruit en draai je weer naar links, naar de 2 computerschermen.

Op beide beeldschermen is een schermbeveiliging actief van de "Hadden Industries". Links naast de beeldscherm staat een bruine pizzadoos. Zoom daar op in. Je ziet dan ook een mobiele telefoon op de tafel liggen. Klik er even op. De telefoon is bruikbaar. Klik de telefoon weer weg en zoom uit Zoom nu in op het linkerbeeldscherm en klik er dan met je vingertje op. Je kom t in het hoofdsscherm van het:

Linkerbeeldscherm: 

Via de icoontjes, links, open je de submenus. Van boven naar beneden zijn dit:het Omega symbool. Hiermee ga je uit deze linkercomputer. Dan krijg je achtereenvolgens: "Journal Entries", "Sound Recordings", "Image Cleaner", "My Music", "Case 0014 Personals","Metrosat Wheater and Sonar updates", "Browse Websites", "Hadden Peripheral help".

Klik op "Journal Entries". Je komt in Polly's Journaal. Via de links in het linkerdeel open je de diverse hoofdstukken. Wel.....lees het allemaal door als je wilt. Het is heel wat en het is uiteraard allemaal in het Engels. In het 1e hoofdstuk lees je o.a dat in de nacht van 29/30 April 1947 er 12 mensen spoorloos verdwenen zijn uit dit hotel, inclusief Edith, Betty en Crabtree. Je leest ook dat in 1980 er weer iemand spoorloos is verdwenen uit dit hotel. Dat was ene Edward Tully, een vent uit Dowerton die bezig was met een eigen onderzoek naar de verdwenen mensen uit 1947. Deze Tully heeft hiervan een dagboek bijgehouden en dit dagboek is in het bezit van Polly en Nigel. Wel....lees de rest van de hoofdstukken van Polly's journaal zelf maar door. Als je hier klaar mee bent dan sluit je dit journaal via het kruisje rechtsboven. Je komt dan terug in het hoofdscherm.

Klik op "Sound Recordings": Je komt in het Sound Recording scherm. Er zij 3 Sounds die je kunt beluisteren en dat zijn: Sound 1: Cellar/Night; Sound 2: Kitchen/Night; Sound 3: Loft/Night. Je ziet de geluiden dan in het grote scherm. Je moet de geluiden dan gaan filteren via de knoppen: Noisegate; Freg +, Freg - en Reverse om stemmen in de geluiden te kunnen horen. 

  • Klik op Sound 1 en klik dan op Noisegate en op Freg+ en Freg-. Je hoort een man, waarschijnlijk is dit Tom Oliver. Hij is in de kelder en hij bloed. De man is bevreesd dat zijn bloed HET zal aantrekken. 

  • Klik op Sound 2 en dan op Noisegate. Je hoort stemmen in de keuken. 

  • Klik op Sound 3 en dan op Reverse. Je hoort diverse stemmen. Klik ook op Freg+ en je hoort "Leave me, Leave me". 

  • Als je al dit beluistert hebt dan sluit je dit scherm via het kruisje rechtsboven en je bent terug in het hoofdscherm.

Klik op "Image Cleaner": Je komt in het fotoscherm. Dit scherm is verdeeld in 3 aparte schermen met daar onder de 8 foto's. Als je op één van de 8 foto's klikt dan verschijnt deze in het linksboven scherm en ook in het rechter grote scherm. In het linksbovenscherm zie je dan een kader op de foto. Je kunt dit kader dan over het scherm en dus de foto bewegen en dan zie je in het grote scherm het detail vergroot in de foto. Doe dit met alle 8 foto's. Je ziet dan 0.a een Zevende Stoel in de buffet ruimte, een zwevend Henry VIII schilderij, "witte wolkjes" in kamer 1B en in de kelder. Heb je op deze wijze alle 8 foto's bekeken dan keer je terug naar het hoofdscherm via het kruisje rechtsboven. 

Klik op: "Case 0014 Personals": Klik dan op het 0014 boekje in het volgende scherm. Hier kun je de achtergrond informatie doorlezen over alle verdwenen mensen uit 1947. Ben je hier klaar mee  dan klik je weer op het kruisje rechtsboven om terug te keren in het hoofdscherm. 

Klik op "Browse Websites": Je komt terecht in de webbrowser. Bovenin dit scherm zie je adresbalk waar je de url's in ziet van de webpagina's. Verder naar rechts zie je 3 icoontjes waar je op kunt klikken. Als je dat doet dan kom je op een bepaalde website terecht. Klik op het linker icoontje. Je komt terecht op de "Lorraine's Music Tutorials Site" en hier zie je, buiten de tekst, een foto van de piano die ook in de hotelbar staat. Onder de foto zie je een schets van een notenbalk. Merk op dat sommige van de pianotoetsen zijn voorzien van een letter en dat die toetsen dus ook op de notenbalk staan. Teken het allemaal na.

Klik dan op het middelste icoontje, bovenaan in je scherm. Je komt terecht op de "Ghost Hunters Site". Onderop deze site staan een paar hyperlinks. Klik daar op "In Focus" en dan op "Polly's Ouija Board" en lees Polly's tips door over hoe je zo'n bord moet gebruiken. Ik geef toe dat dit een beetje "mosterd na de maaltijd is" want de Ouija Bord puzzel hebben we dus al gehad. Je kunt uiteraard ook de andere links nog gebruiken om dan de achterliggende artikelen door te lezen. Moet je zelf weten. Het 3e icoontje, bovenaan in de browser, brengt je op de "20thCenturyMysteries.Com" site en hier klik je op de "Where is Matilda Fly" link en lees je het artikel door over Matilda Fly. Heb je dit allemaal gedaan dan keer je weer terug naar het hoofdscherm. 

Ga nu uit het linkerbeeldscherm door, linksboven, op het Omegasymbool te klikken en vervolgens op "Ok". Zoom in op het rechterbeeldscherm en klik er dan op met je vingertje. O.....je moet een wachtwoord intypen. He.....wat had Nigel ook al weer onderaan die cameralijst geschreven? "Het wachtwoord is Polly's favoriete maaltijd op het menu". Zoom uit het beeldscherm en ga terug naar het prikbord dat rechts naast het raam hangt. Zoom er weer op in en klik weer op elk van de drie restaurantfolders. Noteer nu de 3 telefoonnummers. Carolina = 01622048152. Shimla = 01622743852. Dragon Inn = 06122643853. Ga dan terug naar de computertafel en zoom weer in op de mobiele telefoon. Bel met deze telefoon elk van de 3 restaurants op. Je moet het HELE nummer intoetsen en dan op de groene toets klikken. Het meisje van Carolina wordt boos omdat je niets terug zegt. De vent van Shimla wordt boos omdat er nog een rekening niet is betaald. Bij de Dragon Inn krijg je een bandje te horen. Nigel is blijkbaar een vaste klant bij de Dragon Inn en besteld daar altijd de zgn "Standing Order". Deze "Standing Order" is de gebruikelijke maaltijd voor Polly. De stem vraagt je om 2 keer op de "Stertoets" te drukken. Doe dat dan ook en je hoort dat de "Standing Order", Menu 15 is uit de Dragon Inn Folder. 

Zoom uit de telefoon en ga terug naar het rechterprikbord, zoom er weer op in en klik op de Dragon Inn Folder. Open de folder en kijk wat Menu 15 is. Menu 15 is "Chicken chow". Dus terug naar de computertafel en zoom weer in op het Rechterbeeldscherm en klik er weer op:

Rechterbeeldscherm:  

Je weet nu het wachtwoord, dus typ in Chicky chow en je wordt "binnen gelaten". Je bent in het Camcorder controle systeem. Bovenaan het scherm zie je 10 kleine schermpjes. Elk van deze schermpjes is zo'n camera die Polly en Nigel her en der door het hotel hebben opgesteld. Nummer ze, van links naar rechts, als 1 t/m 10. Camera 8 schijnt het echter niet te doen. Verder is het linker deel van het scherm een plattegrond van het hotel waarop je de ruimtes ziet waar een camera staat opgesteld. Als je op een schermpje klikt dan verschijnt het beeld van wat die camera ziet in het grote rechterscherm. Doe dat met alle 10 camera's. Zo tonen je dus LIVE beelden, behalve de camera's in kamer 1C en kamer 2D. Deze tonen je de kamer in het verleden. 

Camera 10 toont je de KELDER. Deze camera moet opnieuw worden ingesteld. Je ziet 4 vierkantjes met getallen. Je kunt de getallen in die 4 vierkantjes veranderen door op de pijltjes te klikken. Je stelt dan een andere WAARDE in. Er zijn WAARDEN voor: Alpha, Beta, Particle, Density. Weet je nog de 4 getallen die je zag op de muur in de badkamer van de 3e verdieping. Die getallen waren: 00:20; 00:90; 00:05; en 00:40.  Wel...verander de getallen die je nu ziet in de getallen die je op de muur van de badkamer zag staan en..........je ziet dan hoe de camera inzoomt op de kelder muur en een GROT ontdekt achter die keldermuur. Het is nodig om dit zelf fysiek nader te onderzoeken, luid de mededeling onderaan in het scherm:

Kik op "Return to Main" om terug te keren in het hoofdscherm en klik dan op het kruisje rechtsboven om uit het beeldscherm te gaan. Draai linksom en zoom in op de "Hadden Industrie" doos. Je kijkt omlaag en ziet alle dozen staan. Op de achterste van de 2 kleinere dozen ligt een kaartje. Klik op dat kaartje om het in je scherm te krijgen en klik er dan nog een keer op om het om te draaien. Het is een soort inventaris lijst van al hetgeen er in deze dozen heeft gezeten. Klik het kaartje weer weg. Plaats dan je cursor in de ruimte rechts naast de bovenste doos. Je krijgt er dan je Inzoomcursor.

Zoom daar dus in en je kijkt achter de dozen en ziet een Groene Nachtkijker op de grond liggen. Grijp de NACHTKIJKER. Het ding verdwijnt naar je inventory.

Zoom 2 keer uit. Goed....Je hebt nu een Nachtkijker en hiermee kun je in alle ruimtes van het hotel op SPOKENJACHT gaan. Draai linksom. Je hoort nu een vrouwenstem die fluistert "Here" en je ziet de activiteit in je trackertje toenemen. Klik in je inventory op de groene nachtkijker. Op de muur waarop de "I want to believe" poster hangt zie je w lichte plekken. Ooit hebben daar 2 schilderijtjes gehangen. Beweeg je cursor nu over die muur en over die 2 lichte plekken. Je cursor is nu de 2 groene lichtcirkels van de nachtkijker en je ziet nu de 2 schilderijtjes die daar ooit aan de muur hingen verschijnen. Boven de "I want to believe" poster zie je nu tekst op de muur verschijnen. 

Beweeg de cursor over de muur en lees de gehele tekst die je nu op de muur ziet verschijnen. Je leest: "The InNocents mean Well useless Pieces Useless Pawns with Electric gifts They think theY KnoW Useless piEces ThrowN away..A rocker."

Wel, dit ga je nu dus doen. We gaan nu terug naar een aantal kamers. Telkens als je in die kamers de stem "Here" hoort fluisteren klik je dan op je Nachtkijker en beweeg je je groene nachtkijker cursor door de kamer. Over de muren en over het meubilair heen. In een aantal van de kamers zul je de verdwenen schilderijen zien verschijnen, je zilt teksten op de muren zien en je zult "spook meubilair" zien verschijnen. We gaan dus nu op:

De Spokenjacht:

We gaan nu terug naar een aantal kamers. Telkens als je in die kamers de stem "Here" hoort fluisteren dan klik je op je Nachtkijker en beweeg je de groene nachtkijker cursor door de kamer. Over de muren en over het meubilair heen. In een aantal van de kamers zul je de verdwenen schilderijen zien verschijnen, je zult teksten op de muren zien en je zult "spook meubilair" zien verschijnen. Je zult op deze wijze een paar belangrijke aanwijzingen vinden voor puzzels die nog moeten worden opgelost.

Omdat we al overal zijn geweest in het hotel ga ik er van uit dat je alle kamers en ruimtes nu wel weet te vinden. Ik ga je dus nu niet meer steeds een hele routebeschrijving geven naar alle kamers, maar zeg je nu steeds simpel naar welke kamer je moet gaan.

3e verdieping:

Verlaat kamer 2D en ga via de trap naar de 3e verdieping. Ga naar het achterste deel van de 3e verdiepingsgang en ga daar de kamer van Edith weer binnen. Gelijk als je binnen bent draai je linksom naar de linkermuur. Je hoort de fluisterende vrouwstem weer "Here" zeggen. Klik op je Nachtkijker. Aan deze muur hangt een kapstok. Beweeg je nachtkijkercursor van links naar rechts over de muur boven de kapstok. Je leest: "And when two lovers woo They still say I love you". Beweeg dan je nachtkijkercursor, weer van links naar rechts, over de muur onder de kapstok. Je leest: "on that you can rely No matter what the future BRINGS As Time goes by and by and by". Goed, verlaat Edith's kamer weer en daal nu de trappen af naar de: 

1e verdieping:

Kamer 1A: 

Ga hier weer binnen. Draai in de kamer gelijk rechts. "Here", hoor je de fluisterstem weer zeggen, dus klik op je nachtkijker. Beweeg dan je cursor over de 2 muren, dus over de achtermuur en de rechtermuur. Op de plekken waar ooit schilderijtjes of foto's hingen, verschijnen deze "spook schilderijtjes of foto's" weer. Beweeg ook je nachtkijkercursor over de paarse lambrisering, vanuit de linkerhoek naar de rechterhoek. Er verschijnt een stoel, een ladekastje met een lampje en een bed. Het bed staat tegen de rechtermuur en heeft een bedsprei. Op dit bedsprei zie je 4 symbolen. 

Zoom in op dit "spookbed". Je ziet het bed dan niet meer. Beweeg echter je cursor omhoog over de vloerplanken naar de muur. Je zult het bedsprei weer zien in je nachtkijkercursor. Zoek de 4 symbolen op. Elk symbool staat in een vierkant vak. Noteer de kleuren van deze 4 vakken:  Linksboven = Groen, Rechtboven = Blauw, Linksonder = Paars, Rechtsonder = Oranje.  Heb je dit, zoom dan uit en draai je om en verlaat deze kamer weer. Ga naar 

Kamer 1C.  

Ga naar binnen en draai rechts. "Here" zegt de fluisterstem weer, dus klik maar weer op je nachtkijker en beweeg je cursor weer over de muren en de bedden. Aan de muren verschijnen de schilderijtjes en op de bedden de bedspreien. Verlaat de kamer weer en ga nu naar 

Kamer 1E: Miss Crable:  

Ga naar binnen en draai weer rechts. "Here" krijg je weer te horen. Activeer dus je nachtkijker en.......Je scherm wordt nu groen.Je ziet de hele kamer nu door een groene waas en vanuit een plank in de vloer stijgen van de kleine witte "wolkjes" op. Onderaan je scherm verschijnt weer "Say". Je kunt nu dus met de "Geest" van Miss Crable praten. Net zoals je op zolder via het Ouija Bord met Thomas hebt gepraat. Dus typ een vraag in en klik op "Say".

Vraag bijvoorbeeld: "Who are you". Miss Crable zal antwoorden met: "Who are you? Mores the point" Zeg: "I'am Pete's brother". Miss Crable antwoord:"Ben jij van de politie? Je gedraagt je wel als een smeris". Vraag: "Are you the Slyfox". Crable reageert met: "Dus jij denkt te weten wie ik ben. Wel.....je kunt toch lekker niets bewijzen....".

Terwijl je in het groene scherm blijft, dus draai niet links of rechts om, zoom je in op de vloerplank waar die witte "wolkjes" uit omhoog komen. Klik dan op die plank en.....je maakt een geheim vloervak open en Miss Crable snauwt nogal chagrijnig: "So...You found my little secret".  Zoom in op het geheime vak. Er liggen pakjes bankbiljetten in en, rechts, een briefje en een opgevouwen bruin papier. Klik op het briefje en lees het.

  "Lieve Miss Crable....Ik hoop dat u van uw verblijf in het hotel geniet en dat Edith alles in het werk stelt om het u zo comfortabel als maar mogelijk is te maken. Mag ik u om een kleine gunst verzoeken? Zou u voor mij naar dit kleine stukje papier willen zoeken. Ik weet dat dit een vreemd verzoek is, maar ik heb geen tijd om het verder uit te leggen. Als u het gevonden heeft, berg het dan op in een veilige plek, het liefst op uw eigen lichaam......George Crabtree........FRENIC"

Klik het briefje weg en klik dan op het bruine papiertje, dat naast het briefje op het geld ligt. Dit is de FRENIC Lyric. Teken dit weer na.

Klik het weer weg, zoom uit, klik op de plank om het vak weer te sluiten, zoom uit en.....Miss Crable verdwijnt en je nachtkijker is nu weer uit. Draai je 2 keer links of rechtsom naar de andere muur en je hoort weer "Here" fluisteren. Dus activeer je kijkertje weer en beweeg je cursor, van links naar rechts, weer over de muur. Je zult teksten zien op de muur: "Not as We Not as She Thieving Buried Stealing Hidden". Draai links en verlaat de kamer.

In de gang draai je rechtsom en loop je 3 keer vooruit. Je scherm wordt even donker en dan sta je boven aan de trap die omlaag naar de receptie gaat. Daal 1 keer vooruit de trap af en draai dan 2 keer rechtsom. Ga, rechts langs de trap, 2 keer vooruit, draai links en klik op de deurknop van de keukendeur. Je beland in de keuken. 1 keer vooruit, draai links en open de deur en je bent in het:

Restaurant:  

Draai rechts en ga vooruit naar het gebrandschilderde raam. Links is tafel 3. Draai echter rechts naar de tafel aan de rechterkant. "Here", fluistert de fluisterstem, dus activeer je nachtkijker en je hoort nu een gesprek tussen Miss Crable en Miss Fly. Miss Fly chanteert Miss Crable met het feit dat Miss Crable de "Slyfox"is: Miss Crable: "So why exaxtly did you want to see me? Your note was, how can I put it, quite cryptic.....Miss Fly". Miss Fly: "I'm not the only one to read those filty newspapers you know, someone else will notice......". "Notice what?", vraagt Miss Crable. "Your little secret, my dear. You have been busy, haven't you. More wine?", is de reactie van Miss Fly. Miss Crable antwoord: "I'll take it you want some sort of deal.....a cut as it were....and I would want a guarantee in return". "I knew we could work this out", stelt Miss Fly tevreden vast. "Pour away, Miss Fly", is het laatste wat we horen. Draai rechts, 1 keer vooruit, draai links en ga via de deur de keuken weer in. Draai rechts. Je hoort weer iemand zingen. Ga vooruit, open de deur en loop terug door de gang naar receptie. Draai linksom en klik op de deur van de Hotelbar. O....dat is waar ook...De Bardeur zit op slot. Klik in je inventory op de Barsleutel en je gaat naar binnen:

Hotelbar: 

Ga vooruit naar de tafeltjes die tegen de muur staan en draai dan links"Here" hoor je weer, dus activeer je nachtkijker. Je hele scherm wordt weer groen en je hoort Meneer Verney: "Good evening, haven't seen George about have you? I'll have a bottle of wine while I wait..... I have some fantastic news....I must share it with someone......" Even wachten en dan gaat Verney verder met: "Betty is playing well tonight. Marvellous! Well, it has paid off. I think we are in for quite a night, dont you think?" Draai 2 keer rechtsom en ga dan vooruit de zijkamer van de Bar binnen. Je staat voor de lange muur. In het muurvak recht voor je hangt die "Balade Of Oliver" en je hoort weer "Here". Dus klik maar weer op je nachtkijkertje en beweeg je cursor over de muur boven de foto en die ballade.

Doe dat daarna dan ook onder de foto. Je leest: "One of Many" en One Too Many". Beweeg dan je cursor over het linker muurvak en ook daar lees je tekst. Je leest:"TYMA" en "tick and tock and tick and tock". Draai links en zoom 2 keer in op de Piano.

De Pianopuzzel:  

In Betty's kamer stond een Tuba. Om de toetsen van de Tuba zat een papiertje gewikkeld en op dat papiertje stond een notenbalk. De middelste sectie van de notenbalk was omcirkeld.

Je moet nu op de piano de noten van het omcirkelde deel van de notenbalk gaan naspelen. Via de computer van Polly en Nigel ben je op "Lorraine's Music Tutorials Website" geweest en daar zag je een foto van de piano en je zag op die foto dat 7 toetsen gemerkt waren als ABCDEFG. Goed, die 7 toetsen moet je nu eerst even opzoeken op het klavier van de piano. Als je van links naar rechts de WITTE toetsen nummert en dan op elke Witte Toets probeert te klikken, dan merk je dat je alleen de witte toetsen 10, 11, 12, 13, 14, 15 en 16 kunt indrukken. Toets 15 is echter totaal "ontstemt".

Goed, nu je dit weet klik je achtereenvolgens op de toetsen: 11, 11, 12, 13 en 14 en.....je zoomt dan vanzelf 1 keer uit de piano en je ziet nu dat er een klein stukje papier uit de piano is gekomen. Klik daarop. Het is de TYMA Lyric. Wel, teken de lyric weer na en klik het weer weg. Je zoomt vanzelf helemaal uit de piano.

Draai linksom en ga vooruit, links en ga naar de bardeur. Open de bardeur en je staat dan weer in de hal en voor de receptiebalie. Draai links en ga vooruit en gangetje in. Draai rechts en open de deur van het herentoilet. Je gaat er naar binnen. Ga vooruit het wc hok in . Je kijkt weer naar de smerige toiletpot en je hoort de fluisterstem weer "Here" fluisteren. Activeer je nachtkijker en beweeg dan de cursor over de muur. Je leest: "Set in stone Stone Medusa Blind Medusa useless Frozen Arms". Zoom uit, draai 2 keer rechtsom en verlaat de wc weer. Draai links en ga 1 keer vooruit. Je staat dan voor de zijkant van de trap die naar de 1e verdieping gaat. Helemaal rechts zit een smalle deur in de trap. Klik op de rechterstijl van die deur en.....je beland in de:

Kelder:

Open de Grijze Deur;

Draai links. Links in de hoek zie je een grijze metalen deur. Ga vooruit en klik op de deurkruk van de grijze metalen deur. De deur gaat niet open. Rechts onder in je scherm zie je een bijl steken in een stapel boomstammetjes. Zoom er op in. Je kunt er niets mee, dus zoom weer uit. Je kijkt weer naar de grijze metalen deur. Draai rechtsom en ga vooruit de andere hoek in. Draai dan weer rechts. Aan de overzijde van de kelder zie je een "wit wolkje" omhoog gaan. Rechts naast je staat één van de houten steunpilaren van de kelder. Draai nog een keer rechtsom. Op de pilaar zit een knoppenkastje met 6 knoppen.

Op elk van de 6 knoppen zie je een design. Herken je deze designs? Wel, je hebt deze 6 designs ook gezien op de tafeltjes in het restaurant. Je moet nu in de volgorde van die tafeltjes op deze knoppen klikken. Dus nummer ze, van boven naar beneden, als 1 t/m 6 en klik dan op: 3, 2, 5, 1, 4 en......Je hoort dat de grijze metalen deur nu van slot is gegaan. Ga dus vooruit, draai rechts en klik weer op de deurkruk van de grijze metalen deur. Je beland in de:

Donkere Kamer van George Crabtree:

Draai rechtsom. Tegen de achtermuur zie je de werktafel waarop allerlei spullen staan om foto's te kunnen ontwikkelen. Ga er naar toe. Zoom eerst dan in op het linkerdeel van de kamer. Hier liggen allerlei foto's en ook een brief. Klik op de brief en lees deze door. Het is een briefje van Nigel en hierin vertelt hij over de foto's. Leg de brief weer terug en klik dan op elk van de foto's om ze te bekijken. Je zult er "spookverschijningen" op kunnen zien. Zoom hierna uit dit deel van de tafel en zoom dan in op het rechterdeel van de tafel.

Op het rechterdeel staan dus de ontwikkelspullen. Je ziet een houten plank, 2 bakjes met ontwikkelaar, boven de houten plank hangt het Vergrotingsapparaat en op de houten plank staat een kastje met 3 knoppen. Onder het vergrotingsapparaat ligt blanco fotopapier en naast de houten plank liggen 2 negatieven op een grijze plank

  • Goed,je kunt 1 van die 2 negatieven nog gaan ontwikkelen tot een foto. Doe hiertoe het volgende.

  • Het knoppenkastje heeft 3 knoppen. Een dikke knop en 2 kleine knopjes.

  • Klik op 1 van die 2 kleine knopjes van het knoppenkastje om het Rode Licht aan te doen.

  • Klik dan op het Vergrotingsapparaat. Er komt een schuifje uit.

  • Klik op het linker negatief en dit verdwijnt in het schuifje.

  • Klik op het schuifje en dit verdwijnt, met het negatief, terug in de vergroter.

  • Klik op het fotopapier.

  • Er wordt een blanco velletje fotopapier onder de vergroter op de houten plank gelegd.

  • Klik op de dikke knop van het knoppenkastje en wacht dan tot het belichten van het fotopapier voorbij is.

  • Klik op het fotopapier.

  • Het verdwijnt het linkerbakje in en je ziet de foto erop verschijnen.

  • Zodra je op de foto kunt klikken moet je dat doen omdat je anders opnieuw kunt beginnen.

  • Dus klik snel op de nu ontwikkelde foto en het verdwijnt het rechterbakje in.

  • Klik op de foto om deze groot in je scherm te krijgen.

  • Je ziet een stoel door de receptie zweven.

  • Klik de foto weg en klik weer op 1 van de 2 kleine knopjes van het knoppenkastje om het witte licht weer aan te doen.

Zoom 2 keer uit en draai je linksom naar het smalle kastje dat in de hoek staat. Zoom in op de kastdeurtje en open de kastdeurtjes. In het kastje staat een zgn "Piston Key", dat is zo'n sleutel om putdeksels mee te kunnen openen. Grijp dit ding en hij beland in je inventory. Sluit de kastdeurtjes en zoom uit., draai 2 keer linksom en klik weer op de deurkruk van de grijze deur. Je beland terug in de:

Kelder:

Je hoort "Here", dus klik op je nachtkijker. Je scherm wordt weer groen en je ziet onderaan weer "Say". Vanuit de vloer stijgen witte "wolkjes" op en een Geest spreekt tot je: "Be that you Will Thomas? Where you been?", vraagt de geest. Zeg: "Who are you". "I be Tom Oliver, though wat buseniss it is of thee..." Zeg:  I want to help you. Tom antwoord: "If thou know best, you better leave this place...." Zeg: I know of Dark Fall. Oliver antwoord: " There is evil in this walls". Vraag: Are you dead en Oliver antwoord: "Well, I were shot, wasn't I. I did but nearly it him. Bloody pistol. Will Thomas did say it were busted. I do not believe. God wasn't on my side this night". Wel, je kunt verder je best doen in het verzinnen van nog veel meer vragen die je aan Tom Oliver kunt stellen en dan hopen dat je antwoorden krijgt. Ik schei er mee uit. Om terug te keren in het normale scherm draai je links of rechts. Draai dan gelijk terug zodat je de grijze metalen deur weer in je rug hebt en ga dan 2 keer vooruit naar de overkant van de kelder en draai dan links. Op een roestig vat staat dan de camera en de thermoscanner. Ze staan gericht op die ijzeren golfplaten die tegen de andere muur aanstaan. Klik op de golfplaten en......

Je opent de ingang van nog een kelder. Ga dus vooruit en je staat in een donkere kelder. Vaagjes zie je dat voor een paar houten vaten staat. Klik in je inventory op je lantaarn en je hebt ligt. In de muur, links naast de vaten zie je een steen zitten waarop het getal 1318 is geschreven. Naast die steen zie je een klein rond gat in de muur. Zoom in op de 1318 steen.

Klik dan in je inventory op die "Piston Key" die je uit het kastje in de donkere kamer hebt gepakt. De sleutel wordt in het gat gestoken. Klik op de sleutel. De sleutel draait rond en verdwijnt weer naar je inventory en de grote steen onder de 1318 steen schuift open. Je hebt een kruipgat geopend. Ga vooruit door het kruipgat. Je scherm wordt donker en je hoort de stem van Polly: "Nigel, What have you done.....Oh God. What have WE done....". Je bent beland in de:

Stenen Tunnel:

Achter in de tunnel zie je de ingang naar ede Binnenste Kamer. Daar moet je naar toe, maar om daar te komen moet je, hier in de tunnel, door de 3 TRIALS:

Trial 1:

  • Draai je links om naar de linker muur. Wacht en kijk. Er verschijnen symbolen op de muur. Ze "lichten" op en verdwijnen weer en komen weer te voorschijn.

  • Draai weer linksom. Je ziet de Stenen Deur waardoor je binnen bent gekomen. Ook boven de deur zie je 3 "oplichtende" symbolen. Rechts naast de deur hangt het Contragewicht. Als je nu, om wat voor reden dan ook, terug wilt keren naar de kelder en naar het hotel dan klik je op dat contragewicht om de deur te openen en ga je er door en je beland dan terug in de kelders.

  • Draai linksom naar de rechtermuur en ook hierop verschijnen symbolen. Bekijk ze en draai dan weer linksom zodat je weer door de tunnel kijkt.

  • Klik VOORUIT en.......Hela.....Je mag niet vooruit.

  • Er verschijnt een transparant SCHILD in de tunnel die je de verdere doorgang belet.

  • Op het Schild zie je 4 symbolen, elk in een ander kleurvak. Je hebt dit al eerder gezien. Op het "Spookbed" in Edith's kamer.

  • Je moet nu op de 4 kleurvlakken van het Schild klikken in de volgorde waarin je deze 4 kleuren zag op dat "spookbed".

  • Dus klik op: Groen, Blauw, Paars, Oranje.

  • Het Schild verdwijnt.

Trial 2:

  1. Ga 1 keer vooruit.

  2. Draai weer linksom naar de linkermuur.

  3. Weer verschijnen er Symbolen op de muur.

  4. Draai je om naar de rechtermuur. Ook hier verschijnen weer symbolen.

  5. Draai weer links zodat je weer door de tunnel kijkt en klik VOORUIT.

  6. Weer blokkeert een transparant schild je de doorgang en weer zie je er 4 symbolen op.

  7. Noem deze symbolen: Boven, Rechts, Onder, Links.

  8. Als je op deze 4 symbolen klikt dan hoor je een geluid.

  9. Het bovenste Symbool = Vuur, het Rechter Symbool = Storm, het Onderste Symbool = Water, het Linker Symbool = Onweer. 

  10. Dit heb je dus ook gezien in het "Trial 2" filmpje in de Stereoscoop in de werkkamer van George Crabtree. 

  11. Ik heb je toen gezegd dat je moest letten op de volgorde waarin je de 4 elementen in dat filmpje voorbij zag komen

  12. Je moet  nu deze 4 symbolen aanklikken in de juiste volgorde, dus in de volgorde waarin je ze zag in dat "Trial 2" filmpje en dat is: Boven, Links, Rechts, Onder.

  13. Het schild verdwijnt.

Trial 3:

  • Ga weer 1 keer vooruit.

  • Links voor je voeten ligt dan een lantaarn, een boek en een tegel op de grond. Zoom er op in en klik op dat boek.

  • Dit is het 2e journaal van George Crabtree. Open het en lees het door. Sluit het boek dan en zoom uit.

  • Draai weer linksom naar de linkermuur.

  • Er "licht" 1 symbool op. Klik op dat symbool en er lichten een aantal tekeningen op.

  • Zowel het symbool waar je op klikte als die tekeningen malen een GELUID.

  • Probeer deze geluiden te onthouden.

  • Draai je om naar de rechtermuur.

  • Ook hier licht een tekening op en ook dit maakt een geluid.

  • Draai links zodat je weer door de tunnel kijkt en klik VOORUIT.

  • Weer verschijnt er een doorzichtig schild met nu 5 Symbolen.

  • Klik op elk van die symbolen. Ze maken elk een geluid. Het zijn de geluiden van die muurtekeningen.

  • Je moet deze symbolen dus nu aanklikken in de volgorde waarin je de geluiden hebt gehort op de muren.

  • De symbolen staan: Rechtsboven, Boven, Rechtonder, Middenonder, Links.

  • Klik op: Rechtsboven, Middenonder, Rechtsonder, Boven, Links en ....

  • Ook dit schild verdwijnt.

Ga 2 keer vooruit. Je komt terecht in de

EINDKAMER:

  • Grote ronde kamer.

  • Recht voor je zie je een grote ronde Put.

  • Er stijgt groen spul op uit de put.

  • Rondom staan Beelden die hun armen smekend omhoog hebben geheven.

  • Uit de beelden stroomt ook groen spul.

  • Dit is de DARK FALL.

  • Onder in je scherm zie je weer "Say" staan ten teken dat je weer iets moet gaan intypen.

  • Maar voor je dat gaat doen draai je eerst linksom.

  • Zoom dan in op de kleine ronde put voor het beeld. Je hoort de stemmen van de alle verdwenen mensen. Ze roepen: "Help us".

  • Draai weer naar rechts.

  • Goed, je gaat nu het EINDSPEL spelen en dit is helemaal niet moeilijk.

  • Al wat je nu moet doen is om alle namen van alle Lyrics die je in het spel hebt gevonden te gaan intypen en dan steeds op "Say" te klikken.

  • Dit moet je dus één voor één doen en dan telkens op Say klikken.

  • De Lyric wordt dan in het groene spul geprojecteerd en de Geesten roepen de naam van de lyric luid op.

  • Dus je typt steeds een naam, klikt op Say, verwijder dan de naam en typt de volgende naam in:

Dus typ in: lussa, kars, oliviak, frenic, morcana, tyma, malus, larsus, olkas, mortym, ixiam, raka

Het groene spul stroomt niet meer uit de beelden en de beelden doen hun armen omlaag en ze VERDWIJNEN. Je ziet alle geesten uit de put opstijgen en als laatste is dat de geest van Tim Pike. Tim praat tegen je en hij zegt:

"You did it!!! I knew you could. I can go home now, well, you know what I mean. My Dad is dead and burried.....perhaps he will be waiting for me, with me Mum as wel. You stopped the Dark Fall spreading. It is trapped again. Where it belongs. You me as well leave too, there is nothing here for you now. Time you had a rest I think. One last thing though, things don't have to turn out as they did, you will find out what I mean soon.....Bey...."

"Je hebt het volbracht!!! Ik wist wel dat je het zou kunnen. Nu kan ik naar huis gaan, wel, je weet wel wat ik bedoel. Mijn Vader is dood en begraven....misschien wacht hij wel op me, met mijn Moeder. Je hebt de Dark Fall gestopt. Het zit weer gevangen. Waar het thuis hoort. Je kunt nu best ook maar verdwijnen, er is hier toch niets meer voor je te doen. O...nog laatste dingetje, de dingen hoeven niet te gebeuren zoals ze zijn gebeurt, je zult snel vanzelf wel merken wat ik hiermee bedoel.....Dag......"

Je verdwijnt en beland terug in het hotel. Terwijl we door diverse kamers gaan hoor je een boodschap van je broer Pete:

  "I have something important to tell you. I have to tell you soon.....I have completely forgotten....must not be important....I will be home in 2 days.....The hotel development for the Crabtree Estates is going better than planned, no surprises. I'll see you and have a drink or two....."

"Ik heb je iets belangrijks te vertellen. Ik moet het je snel vertellen........Ik heb het compleet vergeten......zal wel niet belangrijk zijn.......Ik zal over 2 dagen weer thuis zijn.......Het Hotel ontwikkelingsproject voor de Crabtree Estates gaat beter dan ik had verwacht, geen verrassingen. We zien elkaar en drinken er dan een paar glaasjes op....."