Forever Worlds:

2004: Walkthrough door: Louis Koot

Forever Worlds is een adventure game dat is uitgebracht door “The Adventure Company”. 

In dit spel ga je, als Jack Lanser, op zoek naar de verdwenen vader van je verloofde Nancy Maitland. Nancy’s vader is Doc. Maitland en hij is al zijn hele leven op zoek naar de “Mythische Boom van Mu”. De bladeren van deze boom zouden het “Eeuwige Leven” geven. 3 weken geleden heeft Doc. Mailtland voor het laatst contact gehad met zijn dochter. Het was een telefonisch contact. Sindsdien is er taal nog teken meer vernomen van Nancy’s vader. Nancy en Jack besluiten om af te reizen naar de plek waar Nancy’s vader 3 weken gelegen voor het laatst is gezien.

Het spel begint met de beginfilm. Kijk ernaar en luister naar Nancy en Jack. Elke keer als je het spel opstart krijg je deze beginfilm voor je neus. Je kunt de film dan echter overslaan door op je spatiebalk te drukken. Na de beginfilm volgt er een LOADING en dan begint het spel in:

  Hoofdstuk 1: De Jungle van Peru:

Je staat voor de boot waarmee je bent aangekomen. Merk de naam op van de boot op. "Despatch no 9” is de naam van de boot. Op de boot krijg je het “vraagteken cursor”. Klik en je “gedachtenscherm” verschijnt. Via deze vraagteken schermen, lees je dus wat Jack Lanser steeds denkt. In dit geval lees je dat je bent aangekomen in de Zuid Amerikaanse Wildernis en dan Nancy op de boot achterblijft terwijl jij eventjes het dorp, dat achter je in de wildernis ligt, gaat onderzoeken. 

Klik nog een keer met het “vraagteken” om dit scherm weer weg te krijgen. Rechtsonder in je scherm zie je een “Oog”. Klik erop met je “Oogcursor”. Je scherm wordt nu wazig en doorzichtig. Je bent in het Inventoryscherm. Hierin worden alle items en objecten opgeborgen die je opraapt in het spel. Klik weer op het “Oog” om uit dit scherm te gaan. Je kijkt weer naar de boot. Druk je linkermuisknop nu in en hou deze ingedrukt. Je “Draaicursor” verschijnt. Het is een klein rondje met aan weerskanten een pijl. Hou je linkermuisknop ingedrukt en draai dan met je muis rechtsom. Doe dit niet te snel en blijf draaien tot je rechtvoor een junglepad staat, laat dan je muisknop los. De boot is nu recht achter je. Op het pad krijg je de gele Rechtdoorpijl. Je gaat via de Rechtdoorpijl vooruit als je met je muis klikt.

Ga nu 2 keer vooruit over het pad en je komt bij het dorp. Je ziet twee hutjes en een vuurplaats. Ga nog 1 keer vooruit. Je staat dan tussen de hutten. Draai je rechtsom naar de rechterhut. In de ingang van deze hut hangt een paars gordijn. Ga vooruit, door het gordijn, de hut in. Je staat binnen in de hut en voor een tafel. Op de tafel vindt je een zwart/wit foto van je verloofde Nancy Maitland. Grijp de foto met je “grijpcursor”. De foto wordt opgeborgen in  je inventory alwaar je het kunt bekijken en weer uit kunt halen als dat nodig is. Als je de foto hebt gepakt dan draai je linksom. Er ligt een matras op de vloer van de hut en op de matras vindt je een gele verrekijker en een hoed. De hoed “leunt” tegen een versleten koffer aan. Klik met je vraagteken tussen de hoed en de verrekijker in. Het zijn allemaal spullen van Nancy’s vader. De koffer kun je niet openen en je kunt de hoed en de verrekijker niet meenemen. Draai linksom en ga dan door het gordijn weer naar buiten. Naast de hut aan de overkant verschijnen nu 3 zeer kleurig geklede figuren en ze dragen ook alle 3 een masker. Ga vooruit naar ze toe. 

Filmpje: Het zijn me nog al  “Swingers”, die inboorlingen hier. Luister naar wat ze je vertellen. Je moet dus op zoek naar De Boom en naar een Boek. 

Als de 3 zijn uitgepraat dan ga je, links naast de inboorlingen, 1 keer vooruit het pad achter ze op.

Het lijkt dan alsof je weer terug naar het dorp bent gegaan en dat is ook zo. Ga dus niet verder vooruit maar draai je nu helemaal om.

   

Je ziet dan het pad verder de jungle in gaan. Volg het junglepad nu 6 keer vooruit.

  Na  6 keer vooruit over het pad te zijn gegaan “loop” je aan tegen 2 dunne grijze boompjes.

 

Links van deze bomen gaat het pad verder, of terug, maar jij draait nu rechtsom tot je recht tegen een hele dikke bruine boom aan kijkt. Je krijgt de Vooruitpijl op deze boom. Ga echter nog niet vooruit. Kijk omlaag naar de grond. Voor de dikke boom ligt een dik en bruin boek.

 

Op de kaft staat een grote M. Klik met je vraagteken op het boek en lees wat er in het scherm staat. Je leest dat je voor de “Great Tree of Foreverness” staat en dat dit eigenlijk geen boom is maar een “Dimensional Gateway” waardoor je naar andere Dimensies kunt reizen. Het is wel “éénrichtingsverkeer". Sluit dit scherm en ga dan nu vooruit de boom in. Je komt onder de boom in een grot. In de achtermuur van de grot zie je een machine. Het is een groot scherm met daarin een bende tandwielen. We zullen het dus maar de “Tandwielmachine” noemen. Beweeg je cursor naar rechts over het scherm tot je de gele vooruitpijl krijgt. Ga dan Vooruit.

Filmpje: Je ziet jezelf. Je wordt aangeraakt door de “Bewaker” en jij neemt de identiteit aan van de bewaker en de bewaker neemt jou lijf aan. Jij hebt nu het uiterlijk van de Bewaker.

Je staat dan voor het scherm van die “tandwielmachine”. Het ovale scherm is nu pikzwart. Onder het scherm zie je 6 groene lampjes en 6 ronde gaatjes. Plaats je cursor op het zwarte scherm. Je cursor wordt nu een Driehoek. Dit is de puzzeldriehoek en hiermee activeer je steeds de puzzels in het spel. Klik met deze puzzeldriehoek in het scherm…….

Filmpje: In een scherm van vuur verschijnt het “Custodian Masker”. Het Masker praat met je. Jij praat terug. Maskertje heeft jeuk, dus jij krabt hem eventjes. Luister naar het Masker. Je moet dus de “Levenscoördinaten” van Doc. Maitland invoeren in de “tandwielmachine”.

Hierna sta je weer voor het scherm. De 6 groene lampjes hebben nu8 elk een andere kleur in de 6 gaatjes steken nu sleutels. Nummer de sleutels, van links naar rechts, 1 t/m 6 en klik dan met je Blauwe Pijl op de sleutels: 3, 2, 3, 2, 1, 2, 2.

Filmpje: Je beland in de:

Hemelse Wolken:

Dit is een verdeel centrum. Je staat voor een mooie grote en gekleurde poort. De poort is dicht. Draai even gewoon in het rond. Je merkt dat er nog veel meer van deze poorten zijn. Deze poorten zijn de toegangspoorten tot de diverse werelden, maar alleen die ene poort waar je voor staat zal nu open gaan. Ga weer recht voor deze poort staan. Klik met je “Vraagteken” op de rechter pilaar van de poort. Het “gedachtenscherm” verschijnt. Je leest dat je terug in de tijd bent gegaan en dat je nu in het jaar 70.000 voor Christus bent beland. De poort waar je nu voorstaat geeft toegang tot het land Lemunia of kortweg Mu genaamd. Je leest ook dat je met ene Ix moet gaan praten. Klik het scherm weg. Klik met je Puzzelcursor nu op het roze gedeelte van de poortdeuren. Op de linker pilaar komt een klein masker tevoorschijn en dit maskertje begint tegen je te kletsen. Luister. Als het maskertje is uitgepraat dan klik je erop met je blauwe pijl.

Filmpje: Je verwijdert het masker en dan blijkt dat er een hagedis onder verstopt zit en dat het die hagedis is die al die tijd tegen je aan zat te kletsen. Luister naar de hagedis. 

De hagedis is vanaf nu je metgezel. Hij gaat overal met je mee naar toe. Klik met de gele vooruitpijl op de poortdeuren en je beland in:

Hoofdstuk 2: Het land Lemunia, ook wel Mu genaamd:

Weer sta je op een open plek in de wildernis. Alleen nu in het jaar 70.000 voor Christus. 

Draai je rechtsom tot je rechts in de hoek het begin van een pad ziet. Je krijgt er de Vooruitpijl.

Ga dus Vooruit. Je hoort een melodietje van 6 tonen en je staat voor een Stenen Pilaar. Ik hoop dat je het melodietje goed hebt beluistert. Je moet het zo meteen na kunnen spelen. Je kunt hier niet verder, dus draai je helemaal om en ga vooruit, terug over het pad en je bent weer op de open plek. Als je nu dat melodietje nog een paar keer wilt horen dan draai je weer rechtsom en ga je weer vooruit naar de Stenen Pilaar zodat je het melodietje nog een keer kunt horen. Je kunt dit net zolang herhalen als jezelf wilt.

Terug op de open plek draai je iets naar links. In de linkerhoek begint dan weer een pad en ook daar krijg je dan de vooruitpijl. Ga 1 keer vooruit dit pad op en STOP dan. Draai je rechtsom totdat je een tros blauwe bananen ziet die in een boom hangt. Grijp de bananen met je “Grijpcursor”. De bananen verdwijnen je inventory in. Draai terug linksom naar het pad en volg het pad weer 1 keer vooruit. STOP weer en draai weer rechtsom. Je ziet de rivier en je kijkt naar de over aan de overzijde. Daar ligt een kano en daar begint ook weer een pad. Klik de Vooruitpijl om de rivier over te steken…

Filmpje: O….Krokodillen.

Dat gaat dus niet. Vanwege de kroko’s kun je nu niet naar de rivier oversteken. Draai terug linksom en volg het pad verder weer 1 keer vooruit. Je komt bij een stenen trap die omhoog gaat. Ga 2 keer vooruit de stenen trap op. Boven gekomen sta je op een ovaal houten platform en voor 4 grote Houten Pilaren.. Deze 4 houten pilaren zijn 4 Houten Fluiten.

De Fluitpuzzel:

Klik met je Puzzelcursor op de 4 Houten Fluiten om de puzzel te activeren. Je moet nu dat 6-tonige melodietje, dat je hoorde bij de Stenen Pilaar, gaan naspelen door op de 4 Houten Fluiten te klikken. Dat moet dus wel in de juiste volgorde gebeuren. Nummer de Houten Fluiten, van links naar rechts, als 1 t/m 4 en klik dan op: 3, 2, 1, 2, 3, 1.

Filmpje: Een grote Condor vogel komt aangevlogen. Dit is “Sandor the Condor” en Sandor grijpt je in zijn klauwen en neemt je mee op een vlucht. Tijdens de vlucht praat Sandor tegen je. Luister hier goed naar. Sandor dropt je op een rotsrichel, hoog in de bergen.

Sandor heeft je, en de hagedis, afgezet op een brede rotsrichel hoog in de bergen. De hagedis geeft even wat commentaar over de omgeving. Draai je rechtsom. Je ziet een paar huisjes staan en je ziet een Touwbrug achter de huisjes. Die touwbrug hangt over de diepe kloof. Ga 2 keer vooruit naar de huisjes en draai je dan weer rechtsom. Je ziet 2 “Doorzichtige” figuren voor het huisje staan.

 

Ga vooruit naar deze “doorluchtige” figuren. Dit zijn Fillers. Omdat jij nu de gedaante hebt van de Bewaker, zien zij je niet als Mens. Ze praten een wijle tegen je. Hierna ga je het huisje binnen waar deze twee Fillers voor staan, via de vooruitpijl op de deur. Je komt binnen. Draai iets rechtsom en kijk omlaag. Op de tafel zie 3 Chocolade Bonbons staan. Grijp Ze met je “Grijpcursor”. De bonbons verdwijnen je inventory in. Bekijk de bonbons eventjes in je inventory. De bonbons hebben een “Vlindertje” als motief. Draai je om en ga via de deur terug naar buiten. Draai je weer rechtsom naar de twee Fillertjes. Links achter de twee Fillers zie je die touwbrug. Ga 1 keer vooruit richting de touwbrug. Je staat dan met je rug naar de touwbrug en kijkt terug naar de huisjes. Dus draai je linksom zodat je dan rechtvoor de brug staat en ga dan Vooruit…

Filmpje: Je loopt de touwbrug over.

Aan de overzijde gekomen ga je 2 keer vooruit over het pad en je komt terecht in het:

Dorp:

Je staat midden in het dorp. Nou ja dorp? Het zijn maar 4 stenen huisje rondom een vuurplaats. Je staat voor de vuurplaats. Draai je linksom naar het huisje dat links naast je staat. Bij de voordeur van dit huisje staan 2 grote bijlen en aan de linkerzijde staat een ladder tegen het huisje aan. Ga vooruit naar de deur van het huisje. Je bent dan in het huisje en staat voor een hangmat. Draai linksom en kijk omlaag. Een houten tafel. Op de tafel ligt een roze zakmes. Grijp het zakmes en draai je dan helemaal om en ga via de deur terug naar buiten. Weer sta je voor de vuurplaats. Draai nu linksom naar het grotere huis waar een aantal potten voorstaan. Ga ook dit huis binnen. Binnen draai je ietsjes naar links zodat je recht voor de geopende kast staat. Er hangen twee vleugels in de kast. Op de plank, onder de vleugels, zie je rechts een ovaal getekend. Je krijgt je “grijpertje” op dit ovaal ten teken dat je er iets op moet plaatsen. Als je goed naar “Sandor the Condor” hebt geluisterd tijdens je vlucht dan weet je wat je hier nu op deze kastplank moet plaatsen. Open je inventory en dubbelklik dan op de chocolade bonbons. De bonbons kleven nu aan je cursor. Sluit je inventory en klik dan de bonbons op het ovaal van de kastplank en….

  Filmpje: Al vleugelklappend stort je de diepte in.

Je bent beland aan de overzijde van de rivier, bij de kano. Blijf staan en kijk omlaag naar je “voeten”. Draai dan linksom. Onder de struiken liggen weer 3 chocolade bonbons. Deze bonbons hebben het “hagedis” motief. Grijp de bonbons. Kijk weer op normale kijkhoogte en draai je terug naar de kano. Ga 1 keer vooruit richting de kano. Je komt vlak voor de kano uit maar niet helemaal. Draai je nu linksom zodat je met je rug naar de kano staat. Je staat voor een DEUR. Een “Deur in de Jungle”! Klik met je vraagteken cursor op de deur. Lees wat er te lezen staat in het “gedachtenscherm”.

“Deze deur is een “onderhoudsportaal” en kan alleen door “Xulonites” worden gebruikt. Er is blijkbaar gevaar van radioactieve straling, dus ben je geen “Xulonite” dan wordt aangeraden om maar snel op te hoepelen naar een zgn DAP of om de assistentie van een onderhoudsmonteur in te roepen. Betaal echter nooit iets en geef ook geen fooien, laat al het chocolade liggen waar het ligt, doe niets, kom nergens aan en praat met niemand. Het zou allemaal catastrofale gevolgen kunnen hebben voor de wereld achter deze deur”.

Klik het scherm weer weg. Dit is een “Valse Deur”. Draai je terug om naar de kano en ga weer 1 keer vooruit naar de kano.

  Filmpje: je maakt een kano tochtje over de rivier.

Wildernis:

Na een aardig roeitochtje over de rivier sta je weer op de oever en voor de kano. Het lijkt wel of je op dezelfde plek terug bent gekomen. Dat is echter niet zo. Kijk omlaag naar je “voeten” en draai je dan rechtsom. Er ligt een Hamer op de grond. Grijp de Hamer. Kijk weer normaal en draai je verder om naar rechts. Weer sta je voor een “Deur in de Jungle”. Deze keer krijg je echter de Vooruitpijl op de deur, dus ga 1 keer vooruit en je gaat door de deur en je komt terecht in……

Het lijkt erop dat je in een soort fabriek terecht bent gekomen, afgaande op de stemmen en het geluid van machines dat je hoort. Je staat in een hoek van een gang en voor een Machine. In de machine zie je een Wiel en onder het wiel staan 3 rode hendels. Dit is de “Mu Rivier Machine”. Klik met je puzzeldriehoek op het Wiel van de machine om de puzzel te activeren. Klik dan met je Blauwepijl op één van de drie rode hendels. Het wiel begint te draaien maar…..blijft dan steken. Het wiel zit vast. Open je inventory en dubbelklik dan op de hamer. Sluit de inventory en klik dan met de hamer op de 3 pijpjes die boven uit de machine komen. 

Je geeft de pijpjes een ram en…

Filmpje: Een Onderhoudsmonteur verschijnt. Het is nogal een praatgrage monteur en geduldig hoor je aan wat hij allemaal te zeggen heeft terwijl hij de Mu Rivier Machine repareert.

Als de monteur klaar is dan sta je weer voor de “Jungle Deur” op de oever van de rivier. Draai je om en ga weer vooruit naar de kano.

Filmpje: Je vaart terug naar waar je vertrokken bent met de kano.

Omdat de monteur de Mu Rivier Machine heeft gerepareerd is de “Valse Jungle Deur” hier nu verdwenen. Je kano is ook gelijk maar foetsie. Kijk naar de rivier en kijk dan naar je “voeten” en draai dan linksom. Voor de twee dunne boompjes zie je een aantal grijze/blauwe ronde steentjes liggen. Grijp ze. 

In je inventory zijn deze steentjes blauw. Kijk weer naar de rivier en draai dan rechtsom. Eerst kom je wat groene struiken tegen en dan zie je een breed en open jungle pad. Je krijgt je puzzeldriehoek op dit pad. Klik er nu niet mee. Kijk naar links van het pad. Onder de jonge boompjes ligt er hier 1 chocolade bonbon. Deze bonbon heeft het “Voetjes” motief. Grijp de bonbon. Links van de boompjes waar deze bonbon bij lag krijg je de vooruitpijl op de groene struiken. Achter deze struiken gaat een smaller pad. 

Ga dus 1 keer vooruit (door de struiken) en dan kun je niet verder. Kijk weer omlaag en draai linksom. Tussen de dunne boomstammetjes zie je een rol rood plakband liggen. Grijp het rolletje plakband. Draai dan verder door naar links en je komt voor een groot en donker rotsblok te staan. Kijk weer naar de grond. Rechts naast het rotsblok liggen weer een paar grijze ronde steentjes op de grond. Grijp ze.  

Als je deze steentjes hebt gepakt dan draai je verder door naar links tot je het jungle pad ziet. Ga 1 keer vooruit, terug over het pad. je bent dan terug op het pad waar je het "voetjes" bonbonnetje hebt opgeraapt. Klik nu weer niet met je "puzzeldriehoek" op dit pad maar draai je om naar de drie boompjes waar je eerder de "blauwe" steentjes hebt opgeraapt. Nu krijg je de vooruitpijl op deze boompjes, dus ga hier nu vooruit. Je staat dan weer tegen wat boompjes aan. Draai je rechtsom. Je staat op een kleine open plek en hier staan wat potten voor een Hut op Palen. Kijk omhoog. Er is geen ladder dus je kunt de ingang van de hut niet bereiken. Je zult een ladder moeten vinden. Draai je om en ga 1 keer terug over het pad. Je bent dan weer terug op het pad waar je het "voetjes" bonbon en de blauwe steentjes hebt opgeraapt. Klik nu met de "puzzeldriehoek" op het pad.

Filmpje: Twee Fillers verschijnen. Luister goed naar hun geklep. Ze hebben het over de "Sky People" en dat ze daar bang voor zijn. Deze "Sky People" stelen hun voedsel en daarom begraven zij hun voedsel onder rotsblokken. Ze hebben het ook over een gorilla die hen beschermt.

Na dit filmpje sta je vanzelf op een grote open plek. Rechtvooruit krijg je de vooruitpijl maar deze brengt je terug naar waar je vandaan kwam. Draai gewoon even rond. Aan de ene kant staan 3 hutjes en aan de andere kant staat er maar 1. Kijk naar dit ene huisje. Er zit een "Wanted" poster opgeplakt en op deze poster zie je een "vogel"?. Aan de rechterzijde van dit hutje hangt een tros Gele Bananen. Grijp de bananen. Draai dan verder door naar rechts en ga dan vooruit, via de vooruitpijl die je krijgt tussen het hutje en het grote rotsblok. Je beland op het pad dat naar de tempel toe gaat.

De Tempel:

Ga nog niet vooruit maar draai je iets om naar rechts. Achter de boom ligt een Jute Zak. Grijp de Jute Zak en draai terug naar links naar het pad. Ga nu 1 keer vooruit. Je staat dan voor de stenen trap van de tempel. Draai je linksom naar de grote groenen varenplant die links naast het pad staat. Onder deze plant ligt een rol Grijs Plakband. Grijp het plakband. Draai terug rechts naar de trap en ga nu vooruit de trap op en je beland binnen in de tempel.

Je bent in de Tempel. Recht voor je is een grote poortnis waar je niet in kunt gaan. Draai je rechtsom. Je staat voor een waterbak. Boven de waterbak is een "Slang met Armen". Dit is het "Wateraltaar". Op de "Slang met Armen" krijg je de "puzzeldriehoek". Klik er nu nog niet mee. Draai iets verder door naar rechts zodat je de hoek, rechts naast het "wateraltaar" in kijkt. Tussen de gele pilaar en de paarse pilaar in krijg je hier de vooruitpijl. Ga nog niet vooruit maar draai verder door naar rechts. Je ziet dan de toegangsdeur waardoor je de tempel binnen kwam. Draai verder door naar rechts zodat je dan met je rug naar het "wateraltaar" staat. Nu zie je een rond altaar met daarop een grote Gouden Schaal. Links naast dit ronde altaar staat een paarse pilaar. Links van deze paarse pilaar krijg je weer de vooruitpijl. Draai nu terug naar links zodat je weer die gele en die paarse pilaar ziet in de hoek links van de toegangsdeur. Ga nu Vooruit deze hoek in. Je beland voor de paarse pilaar. Kijk omlaag naar de vloer. Achter de paarse pilaar liggen 3 "Aap" bonbons op de vloer. Grijp de "Aap" bonbons.

Draai terug rechtsom naar het Ronde Altaar met de Gouden Schaal en ga dan vooruit via de vooruitpijl, links naast de paarse pilaar. Je komt vlak voor een gele pilaar bij de muur terecht. Kijk omlaag naar de vloer en draai rechtsom. Op de vloer vindt je hier dan een Kompas. Grijp het Kompas. Draai terug naar de gele pilaar bij de muur. Links naast deze gele pilaar krijg je het "Vraagteken" op de muur. Klik en lees wat er dan te lezen valt in het "gedachtenscherm". 

Je leest dat je in de "Tempel van het  Dansende Serpent" bent beland en dat er "nederigheid" wordt verlangt zolang je hier binnen bent. Er wordt beweert dat deze plek "betovert" is. De serpent is al eeuwen niet meer gezien maar wellicht kun je op het "heetst van de dag" nog een gorilla zien die dan de toren beklimt.

Klik het scherm weer weg en draai je dan links -of rechtsom naar het "wateraltaar". Ga dan vooruit naar het "wateraltaar". Je staat dan weer recht voor het "wateraltaar". Klik nu dan maar met je "puzzeldriehoek" op de "Slang met Armen". Je stapt dan dus iets achteruit en op de vloer vlak voor het altaar krijg je nu het "grijpertje". Er valt echter niets te grijpen, dus je moet hier iets neerleggen op de vloer. Pak de Jute Zak uit je inventory en leg deze dan hier voor het altaar op de vloer. Pak dan de Grijze Stenen uit je inventory en klik ze op de Jute Zak. Je doet de stenen in de Jute Zak. Grijp de Jute Zak weer van de vloer. Draai je om naar het Ronde Altaar met Gouden Schaal. Pak de Jute Zak weer uit je inventory en klik ermee op de Gouden Schaal. Door het gewicht van de stenen zakt de Gouden Schaal het altaar in en in de Grote poortnis gaan de deuren nu open. Je beland vanzelf in een:

Kleine Vierkante Kamer: Draai linksom. Een vitrinekast. In de vitrine huppellen twee Gouden Slippers parmantig op en neer. Klik met de "puzzeldriehoek" op de vitrine. Onderaan de kast zie je een klein geel knopje. Klik erop met je blauwe pijl. Er schuift een lade uit de kast. Pak de "Voeten" bonbon uit je inventory en klik hiermee links naast het gele knopje. 

De lade schuift weer dicht en de twee slippers komen tot rust op de bodem van de kast. Grijp de Gouden Slippers uit de kast. Draai je om en ga via de houten deur terug de tempelzaal in. Draai je om en ga vooruit om via de voordeur de tempel weer te verlaten. Ga 2 keer vooruit over het pad terug naar de hutjes en ga dan onmiddellijk weer vooruit en je bent terug op de plek waar je de "voeten" bonbon opraapte. Ga hier weer links vooruit door de varens naar de plek met het grote rotsblok waar je de Grijze Steentjes eerder hebt gevonden. Draai je dan om naar het grote rotsblok en klik nu met je "puzzeldriehoek" op linksboven van het uitstulpende ronde deel van dit rotsblok. Je krijgt het "grijpertje" op het rotsblok. Pak de Gouden Slippers uit je inventory en klik ermee op het rotsblok...

Filmpje: Het rotsblok rent weg.....

Nadat het rotsblok vrolijk is weggewandeld zie je een gebroken ladder op het pad liggen. Grijp de ladder. Draai naar links en ga terug over het pad. Draai dan rechts naar de drie boompjes waar de blauwe steentjes onder lagen en ga hier weer 1 keer vooruit. Draai rechts en je bent terug bij de Hut op Palen. Klik met de "puzzeldriehoek nu onder de hut. Op de grond, voor de hut en midden tussen de potten, krijg je dan het "grijpertje". Pak de ladder uit je inventory en plaats deze hier op de grond. Pak dan het Grijze Plakband uit je inventory en klik ermee op de gebroken ladder om deze weer aan elkaar te plakken. Grijp de ladder weer op en haal hem onmiddellijk weer uit je inventory. Klik met de ladder nu op de ingang van de hut en je hebt de ladder rechtop tegen de hut aan gezet. Ga vooruit om via de ladder de hut in te gaan.

Je bent vanzelf aan de andere kant weer de hut uitgegaan en je staat nu op een Bamboe brug. Ga 2 keer vooruit over de brug. Je komt bij een kruising. Op de kruising van de bamboe brug verschijnt een AAP. Aapje heeft een stok vast en daarmee zwaait ie dreigend in jouw richting. Klik met de "puzzeldriehoek" op de Aap. Beweeg je cursor dan over het brugsegment dat net voor je is. Aan de linkerkant van dit segment krijg je het "grijpertje". Pak de Gele bananen uit je inventory en klik deze nu hier op deze plek op de brug...

Filmpje: de verwende aap pruimt je bananen niet.

Pak de "aap" bonbons uit je inventory en plaats deze nu rechts naast de bananen op de brug.

Lange Film: De aap verandert in Doc. Maitland. Luister naar wat hij en de hagedis op je schouder allemaal vertellen. Tijdens het eerste stukje van dit filmpje worden we vanzelf teruggezapt naar onze eigen tijd en zijn we terug in de grot onder de "Great Tree of Foreverness".

Doc. Maitland is de grot uitgegaan. We zijn dus terug gezapt naar onze huidige tijd en beland in de "Tandwielmachine" grot onder de "Great Tree of Foreverness". Ga vooruit naar de "Tandwielmachine". 

Filmpje:Het “Custodian Masker” verschijnt weer en dan zien we Nancy op de boot. Nancy herkent de persoon die voor haar staat niet en ze slaat de deur dicht. Je beland weer:

In de Hemelse Wolken:

Deze keer sta je recht voor een grote Blauwe Poort. Klik met je vraagteken op de linker pilaar van de poort. Je leest dat deze Blauwe Poort de "Dimensional Access Portal (DPA) is naar de "Butterfly Penitentiary World". Een "Vlinder gevangenis"? Klik dit scherm weg en ga Vooruit door de poort. Je beland in:

Hoofdstuk 3: De Vlinder Wereld:

Je staat in een hal. Rechtvoor je zie je de receptiebalie. Achter de receptiebalie is een dubbele grijze deur. Als je even de decoraties aan de muren bekijkt dan kom je tot de conclusie dat deze nogal "vlinderig" is. Ga vooruit naar de receptiebalie. Je beland achter de balie en rechtvoor de dubbele grijze deur waar je niet door heen kunt op dit moment. Draai je helemaal om. Je kijkt nu naar de balie en je ziet nu de "receptionist" staan. Het is een Filler. Klik met je vooruitpijl op de "receptionist". Je maakt even een praatje.

Je moet die dubbele grijze deur open zien te krijgen. Draai je terug om naar de grijze deur. Als je weer naar de grijze deur kijkt dan draai je linksom. Tegen de linkermuur van dit halletje staat een grote potplant en aan de muur hangt een Gouden Brievenbus. ( aan de rechtermuur hangen 3 telefoons). Klik met je "puzzeldriehoek" op de brievenbus. Je draait vanzelf weer terug naar de receptiebalie.

Bekijk de balie. In de 3 vakken van de balie zie je in elk vak een kleine Rode Knop. Nummer deze Rode Knoppen, van links naar rechts, als 1, 2 en 3. Op knopje 1 krijg je het "grijpertje" en op de knopjes 2 en 3 krijg je de blauwe puzzelpijl.

Als je op de knopjes 2 en 3 klikt met je blauwe puzzel pijl dan hoor je een geluidje maar er gebeurt verder niets. Draai je iets naar rechtsom Rechts naast de receptiebalie staat een bagagelorrie. Je krijgt er de gele vooruitpijl op. Ga dus vooruit via de vooruitpijl op de bagagelorrie. Je staat dan weer voor de receptiebalie en bij de rechterhoek van de gang. Kijk omlaag. Achter de potplant staat een Gouden Vogel Beeldje. Grijp dit Vogel Beeld. Draai je terug om zodat je de bagagelorrie weer ziet staan. Op de grote kast, die achter de lorrie tegen de muur aan staat, staat een Kandelaar. Grijp de kandelaar. Draai verder naar rechts en ga dan, via de vooruitpijl die je op de telefoons krijgt, terug naar de dubbele Grijze deur achter de balie. Draai weer linksom naar de brievenbus en activeer de baliepuzzel weer door weer met je "puzzeldriehoek" op de brievenbus te klikken. Je draait vanzelf weer om naar de balie.

Pak het vogel beeld uit je inventory en klik hiermee nu op knopje 1. Je zet het vogelbeeld op knopje 1 en het gewicht van het beeld houdt het knopje ingedrukt. Klik met je blauwe pijl op knopje 3 en......Je hoort het geluid van een deur die open gaat. Draai je dus terug om naar de grijze deur en nu kun je door de deur gaan via de vooruitpijl. Doe dat dus. Je komt terecht in een kleine ronde hal. Dit is de 

Vlinder Deuren Hal. 

Op de grote "Vlinder Poort" waar je nu recht voor staat krijg je het vraagteken. Klik dus met het vraagteken op deze poort en lees wat er in het leesscherm staat.

Deze deuren geven toegang tot de diverse departementen. Administratie is alleen toegankelijk voor administrators. Uitvoerders hebben hun eigen ingang. Voor het betreden van het pakhuis en de opslagloods is het dragen van een helm verplicht, tenzij je een Filler bent. Als je een Filler bent dan hoor je hier sowieso niet eens te zijn. Dit gebied is uitsluitend bedoeld voor "onsterfelijke wezens" zoals "Custodians" of de "Territorial Originator".

Goed, draai even rond door dit halletje en tel de grote vlinder deuren. Er zijn dus 6 grote vlinder deuren en op elke deur zie je een grote oranje vlinder en in elke deur zit een klein luikje. Nummer de 6 deuren vanaf de "Vraagteken" deur en dan rechtsom draaiend, als 1, t/m 6.  De "vraagteken" deur is dan deur 1. Er zijn 5 departementen en elk van de deuren 2, 3, 4, 5 en 6, geeft toegang tot een departement. Als je vanaf deur 1 (de "vraagteken" deur" rechtsom nummert dan geeft 

  • Deur 2 toegang tot het Pakhuis. 

  • Deur 3 toegang tot de verzendloods. 

  • Deur 4 toegang tot de Receptie (waar je vandaan kwam). 

  • Deur 5 toegang tot Fabricage. 

  • Deur 6 toegang tot Administratie.

  • Deur 1 is de Vraagteken deur

Draai je om naar deur 3. Klik met de "puzzeldriehoek" precies midden tussen de oranje vlinder. Het deurluikje gaat open en een vent kijkt je aan en vraagt of er "voorin" iets aan de hand is. Je zegt nee en je beland door deze deur en in de:

Verzend Loods:

Je staat voor twee metalen vaten, een gele en een rode. Draai langzaam naar linksom. 

Op het volgende gele vat staat een Glazen Kruik. Het is een Gele Kruik. De kruik is leeg. Grijp de kruik.

Draai verder door naar links. je kijkt dan vooruit over het "pad" en je kunt nu dus vooruit gaan. Doe dat echter niet. Draai verder door naar links tot je met je rug naar de vaten gekeerd staat. Je kijkt dan door de loods en ziet, achterin, twee ramen. Door deze ramen zie je de zeilen van een groot zeilschip. vlak voor je liggen 2 rode vaten op de vloer. Tussen deze twee rode vaten krijg je de vooruitpijl. Ga dus hier 1 keer vooruit. Je staat dan voor een ijzeren pilaar. Links naast deze pilaar staan 2 blauwe vaten en 1 geel vat op een palet en rechts van de pilaar staat een machineconsole. Draai je hier nu linksom tot je voor een dubbele stapel grijze kisten staat. Op de voorste kisten staat een stapeltje autobanden en naast de autobanden staat de Paarse Kruik. Grijp de kruik.

Draai terug naar de ijzeren pilaar. Achter de pilaar zie je de ramen en pallets vol met dozen. Ga 1 keer vooruit, via de vooruitpijl op de ijzeren pilaar, en je staat voor de pallets met de dozen en voor het raam. Links naast de dozen verschijnt een Filler. Klik met je vraagteken op het raam of op de bovenkant van de stapel dozen. je leest:

"Die Filler die hier staat is de voorman van deze loods. Je kunt zijn plaats innemen. Dat kun je doen omdat je beschikt over de "Powers of the Custodian" ook al ben je geen Custodian. Die Fillers zien het verschil toch niet. Door de identiteit van dit Fillertje nu aan te nemen kun je door alle Vlinder Deuren gaan om alle andere Departementen een bezoekje te brengen."

Sluit het scherm en klik dan met je "puzzeldriehoek" op de Filler. De Filler verdwijnt als "sneeuw voor de zon". Jij hebt zijn plaats nu ingenomen. Draai naar rechts en ga 1 keer vooruit. Je komt vlak voor een aantal "kegelvormige containers" terecht. Draai weer naar rechts. Oeps....deze loods staat vol met van die "kegelvormige containers". Achter in de hoek zie je een deur. Ga 1 keer vooruit richting die deur en stop dan. Draai je nu linksom tot je kijkt naar de ijzeren pilaar die rechts naast je staat. Bij deze ijzeren pilaar staat dan de 3e, groene, Glazen Kruik. Grijp de kruik. Draai iets naar links en ga 1 keer vooruit, terug naar de deur waardoor je hier binnen bent gekomen. Rechts naast de deur zie je een paneeltje waarop een aantal tekeningetjes staan. Het is een Code welke je straks in het spel nodig hebt, dus ik zou het maar na tekenen.

Ga dan Vooruit door de deur en je staat weer in de Vlinder Deuren hal. Ga weer voor deur 1 staan (de Vraagteken deur) en draai dan linksom naar Deur 5. Klik met de "puzzeldriehoek" weer midden tussen de vlinder en je beland in de:

Productie Fabriek

"Je staat voor een grijze muur. Draai rechtsom. Een ijzeren trap gaat omhoog naar een "balkon". Ga de trap nog niet op. Draai nog iets verder naar rechts. Rechts achter de ijzeren trap staan twee machines en daar krijg je dan de vooruitpijl. Ga dus vooruit en je beland bij de voorste machine. Draai iets naar links en ga dan weer Vooruit. Je staat dan, voorbij de twee machines, bij een ijzeren pilaar. Draai naar rechts. In de hoek zie je weer een Glazen Nectar Kruik staan. Dit is de Rode Kruik. Grijp de Kruik. Draai verder rechtsom zodat je de machines en de hoek met de ijzeren trap weer ziet. Bovenop de machine krijg je de vooruitpijl. Ga 3 keer vooruit, terug naar de ingangdeur. Draai je dan weer om naar de ijzeren trap. In de muur, links van je, zit een stalen deur tussen de Zwart/Gele strepen kozijn. Je kunt niet door deze deur. Ga nu Vooruit de ijzeren trap op. Boven aan de trap ga je vooruit naar de 4 grijze kasten. Je staat dan voor de rechter kast en ziet de linker hoek van het bureau dat naast de kasten staat. Op de hoek van het bureau ligt een stukje okergeel Amber. Grijp het stukje Amber. Draai dan rechts en ga vooruit naar de Filler die hier staat.

Filmpje: Dit is de voorman van de fabriek. Hij ziet je aan voor Apollo, de voorman van de laadloods.

Hierna ga je terug de trap af en door de grijze deur terug naar de:

Vlinder Deuren Hal. 

Ga weer voor deur 1 staan (de Vraagteken deur) en draai dan linksom naar Deur 2. Klik met de "puzzeldriehoek" weer midden tussen de vlinder en je beland in:

Het Pakhuis:

Draai links. Je kijkt naar de achtermuur van deze loods en je ziet daar een groot wit bord hangen, boven een lage kast. Ga 2 keer vooruit en je staat voor dat lage kastje. Kijk omlaag. Op het bovenblad staat, links, een Telraam. Grijp het Telraam. Klik dan met je "puzzeldriehoek" in het midden van het blad. 4 van de klepjes, die bovenin de kast zitten, draaien open en op 3 van de klepjes zie 2 gekleurde vlinders. De klepjes klappen snel weer dicht. Deze 6 gekleurde vlinders op de binnenkant van de klepjes, vormen een Kleurcode die je straks moet gaan gebruiken. Om de klepjes weer te openen en dus om deze vlindertjes weer te zien klik je maar steeds met je "puzzeldriehoek" op het blad. Herhaal dit tot je de kleuren van de 6 vlinders in de juiste links/rechts volgorde hebt genoteerd. Dus: Blauw, Rood, Rood, Blauw, Paars, Geel

Heb je dit gedaan dan draai je linksom. naast de kast staan 4 grote grijze containers. op elk van de 4 containers zie je een gekleurde vlinder staan. Er is dus een Groene, een Gele, een Paarse en een Rode container. In deze 4 containers zitten de verschillende soorten nectar voor de vlinders. Je moet je 4 kruiken nu met het nectar uit deze 4 containers gaan vullen. Ga 1 keer vooruit en draai dan rechtsom. Je staat dan nu voor de Paarse en de Rode container. Aan elk van de containers zit er, boven de vlinder, een kraantje en daar weer boven een ronde Inhoudsmeter met rode pijl. Klik nu met je "puzzeldriehoek" op de inhoudsmeter van de rode container. je doet vanzelf een stap achteruit en krijgt dan het "grijpertje" op het kraantje van de rode container.

Pak de Rode Kruik uit je inventory en klik hiermee op het kraantje van de rode container. Je vult de kruik met het nectar. Plaats de nu gevulde kruik weer terug in je inventory. Klik dan met de "puzzeldriehoek" op de inhoudsmeter van de paarse container om deze te activeren. Pak dan de Paarse Kruik uit je inventory en klik ermee op het kraantje van ede paarse container. Plaats de gevulde kruik weer terug in je inventory. Draai links en ga 1 keer vooruit, draai rechts en je staat voor de Groene en de Gele container. Klik met je "puzzeldriehoek" op de inhoudsmeter van de Gele container. Pak de Gele kruik uit je inventory en vul deze met het nectar door er mee op het kraantje van de gele container te klikken. Plaats de kruik terug in je inventory. Klik met de "puzzeldriehoek" op de inhoudsmeter van de Groene container. Pak de Groene kruik uit inventory en vul de kruik met het groene nectar uit de groene container. Zet de kruik terug in je inventory.

Draai je linksom. Langs de muur zie dan een aantal grote en gekleurde vaten staan. Ga 1 keer vooruit. Je komt uit bij twee blauwe vaten. Draai naar links. Achter de twee blauwe vaten staan 2 gele vaten en in  de hoek achter de 2 gele vaten staat een donker grijze machine. Ga 1 keer vooruit, draai rechts en je staat dan nu rechtvoor de machine. Kijk omlaag naar de onderste rand van de machine. Klik met je "puzzeldriehoek" op de rand om de puzzel te activeren.

De machine heeft een groot rechthoekig scherm en een rood/gele Vlinderknop. Klik met de blauwe pijl op de vlinderknop. In het scherm verschijnen nu 3 setjes met symbolen. Dit zijn dezelfde symbolen als je gezien op de muur naast de ingangdeur van de verzendloods. Ik heb je toen gezegd om die tekening na te tekenen omdat het een code is. Wel deze code moet je nu hier gaan namaken.  Ik ga er van uit dat bij jouw de startpositie van de 3 setjes hetzelfde is als bij mij. Doe het volgende:

  • Klik 1 keer (met je blauwe pijl) op het linker setje symbolen.

  • Klik 3 keer op het middelste setje. 

  • Klik 2 keer op het rechter setje.

Doe je dit goed dan "spuugt" de machine een Kaart uit. Pak de Kaart. Het is de toegangspas voor de Administratiedeur in de Vlinder deuren hal. Heb je de pas dan draai je om zodat je de machine in je rug hebt. Je ziet dan de uitgangdeur. Klik met je "puzzeldriehoek" ter hoogte van de deur en je komt daar bij de muur terecht. Draai rechts en ga door de deur terug naar de:

Vlinder Deuren hal:

Ga voor deur 6 staan. Dit is dus de toegang tot de Administratie. Klik met de "puzzeldriehoek" op de linkerhelft van de vlinder. Het luikje gaat deze keer niet open en ook ga je nu niet vanzelf door de deur. Midden op de vlinder krijg je echter het "grijpertje". Pak dus de zojuist verkregen Paskaart uit je inventory en klik deze op de vlinder van de deur. Het luikje gaat open en je beland in de:

Administratie:

Je staat midden tussen twee rijen bureaus en recht voor je zie je een groot raam waarop een grafiek zit geplakt. Rechts naast dit raam zie je een bruin houten deur. Draai je even rond door deze ruimte. Je merkt dan dat er twee rijen bureaus zijn en dat er achter twee van de bureaus een Fillertje zit. Aan het muurtje, links van het raam met de grafiek, hangt een kastje en in dat kastje zit een grote Beitel. Als je weer recht voor het raam staat en dan linksom draait naar de linker achtermuur van deze kamer dan zie je in die muur twee "gele" deuren. Deze gele deuren geven toegang tot de UITVOERENDE Bureaus maar je kunt er niet naar binnen. Je kunt daar alleen naar binnen gaan als je eerst die twee Fillertjes weet weg te jagen. Kijk weer naar het raam met de grafiek en draai dan weer naar links zodat je weer die vitrine kast ziet en het achterste grijze bureau. Ga vooruit naar dat bureau.

Filmpje: De twee Fillers, een mannetje en een vrouwetje, praten tegen je en ze hebben het over die grafiek die op het raam zit geplakt. Het is een Nectar grafiek.

Na dit filmpje klik je met je "Grijpertje" op de vitrinekast, links naast het raam, om die grote Beitel eruit te pakken. Je kunt nog even die grafiek nauwkeurig bekijken. Je kunt er echter niet op klikken. Het blijkt dat er te weinig Rode Nectar is. Klik met je "puzzeldriehoek" op de deur, rechts naast het raam. Dit is de andere kant van die deur tussen het geel/zwart gestreepte kozijn in de productie fabriek. Je kunt er niet door. Pak echter het Telraam uit je inventory en klik hiermee op de deur. De deur gaat open en je zet het Telraam tussen de deur zodat deze nu half open blijft staan. Ga vooruit door de deur.

Je bent terug in de Productie Fabriek. Ga naar die achterste machine, rechts achter de ijzeren trap. Ga recht voor de machine staan zodat je de twee Rode Hendels ziet. Klik met de "puzzeldriehoek" tussen de twee hendels. In het midden zit een Rood/Witte knop. Links naast deze knop verschijnt je "grijpertje". 

Pak de grote Beitel uit je inventory en klik ermee aan de linkerkant van de rood/Witte knop. Je saboteert het productieproces en het alarm gaat af. Hierdoor zijn die twee Fillers nu uit de Administratie verdwenen. 

Draai rechtsom en ga 2 keer vooruit terug naar de grijze deur in de hoek voor de ijzeren trap. Draai rechts om naar de Geel/Zwart gestreepte deur en ga door deze deur weer de Administratie binnen. Draai linksom naar de gele deuren en ga, via de vooruitpijl op deze deuren nu vooruit en je beland in het:

Uitvoerend Office:

Je staat voor twee achter elkaar staande bureaus. De achtermuur is één grote glazen ruit en daarachter zie je 3 hele grote vlinders. Kijk omlaag naar het bureau waar je voorstaat. Er ligt een Aansteker op het witte vloeiblad van dit bureau. Grijp de aansteker. Draai linksom. Je ziet de twee linkerbureaus staan. Ga vooruit en je staat dan tussen deze twee bureaus. Draai linksom naar het voorste bureau. Links op dit bureau zie je een grijs kastje met 4 gekleurde Vlinderknoppen en een ronde Rode Knop. Klik met de "puzzeldriehoek" op dit kastje. 

Wel, je moet nu dus op de 4 gekleurde vlinderknopjes klikken met je blauwe pijl en wel volgens de vlinderkleurcode die je hebt gezien aan de binnenkant van de 4 klepjes van de kast in het Pakhuis. Dus klik op: (je moet wel steeds "Klik" Horen)

Blauw, Rood, Rood, Blauw, Paars, Geel en klik op de Ronde Rode Knop. 

Achter je gaat dan de grote glazen wand open en ook het dak. Draai je om zodat je in de lengterichting door de kamer kijkt. In de zijmuur zie je een bruine deur. Ga er naar toe en klik dan met je vraagteken op de deur. 

Je leest dat NIEMAND, maar dan ook werkelijk NIEMAND door deze deur mag gaan. Achter de deur bevinden zich levensgevaarlijke Vlinders. Ja ja...

Draai je linksom. In de grote muur, waar die grote ruit omhoog is geschoven, zit een Trechterinlaadopening. Je kunt er niets mee.

Draai je echter helemaal om zodat je naar de tegenoverliggende muur kijkt. Op de muurkolom zie je een Vlinder. Klik met de "puzzeldriehoek" op de vlinder. Je draait dan vanzelf terug naar de Trechterinlaadopening. Pak de Rode Nectar Kruik uit je inventory en klik deze op de Trechterinlaadopening. Je giet het heerlijke Rode Nectar in de trechter en.....

Filmpje: De reuzenvlinders ontsnappen door het dak van de fabriek en ze nemen jouw mee. De vlinders zetten je af in de wildernis bij een Houten Huis.

Doc. Maitland:

Draai je rechtsom zodat je het huis ziet. Ga vooruit naar de deur en je bent binnen. Doc. Maitland zit achterin op een stoel. Hij heeft een piraten hoed op zijn hooft. Ga 2 keer vooruit.

Filmpje: Doc is blijkbaar nu een piraten kapitein. Luister naar hem en naar de hagedis. We belanden vanzelf weer in onze eigen tijd in de grot onder de "Great Tree of Foreverness". 

Doc. gaat weer naar buiten om een fris blaadje te kauwen. Ga vooruit naar de "tandwielmachine en na het filmpje sta je weer in de:

Hemelse Wolken:

Je staat nu voor de Rode poort. Klik weer het vraagteken op de linkerpilaar en lees dat deze poort je naar de Vulkaan zal brengen. Ga door de Rode poort en je beland in:

Hoofdstuk 4: De Vulkaan:

Het is behoorlijk lastig om in deze kale en grijs mistige wereld die juiste richting aan te geven die je moet gaan. Dus neem steeds even de tijd om de vooruitpijlen te zoeken. Ik ben genoodzaakt om dit met veel plaatjes te doen

Op het 1e scherm waar op je terecht komt krijg je de vooruit rechts van de kale tak die midden in je scherm staat.

Ga dus hier 1 keer vooruit naar het volgende scherm. Je komt dan bij een blauwe Filler die bezig is een rode vlieger in de lucht te houden.

Draai nu naar links zodat je recht achter het "vliegertje" staat en draai je dan helemaal om.

  Je staat dan dus met je rug naar de Filler gekeerd en je kijkt dan naar de Vulkaan berg en je krijgt de vooruitpijl recht op de vulkaan

Ga 1 keer vooruit richting de vulkaan. Je komt uit bij een kale tak, halverwege naar de vulkaan en links van deze tak krijg je de vooruitpijl naar de linkeruitloper van de vulkaan

Ga echter NIET nu vooruit maar draai je rechtsom tot je naar de rechteruitloper van de vulkaan kijkt. 

Op het uiterste puntje van de rechterzijde van de vulkaan krijg je weer de vooruitpijl. Ga dus 1 keer vooruit. Je komt uit bij twee takken die in een "steentjesveld" staan. Draai hier rechtsom en mik weer op de rechteruitloper van de vulkaan en ga vooruit daar naar toe. Je loopt nu tegen de vulkaan berg aan. Kijk omlaag. Aan een takje hangt zo'n Rode Vlieger. Grijp de Rode Vlieger.

Als je de vlieger hebt gepakt dan draai je rechtsom en zoek je de vooruitpijl op die je krijgt in de "kom" tussen de twee hellingen in. Ga dan 2 keer vooruit en je staat dan weer voor die eenzame tak en kijkt weer naar de linkeruitloper van de vulkaan.

Ga nu dus vooruit aan de linkerkant van deze tak en je beland aan de linkerkant van de vulkaan berg. Draai rechtsom tot je het omhoog gaande pad ziet en ga hierover 1 keer vooruit.

Nu kom je dan helemaal boven op de vulkaan en sta je op de rand van de diepe krater. draai rechtsom en kijk omlaag. Klik even met je vraagteken in de krater en lees wat er dan te lezen valt. Klik het schermpje weer weg en draai dan verder door naar rechts tot je de rotsrand van de krater ziet. Kijk dan OMHOOG. Er kleven 3 chocolade bonbons aan de rand. dit zijn de "Bijen" Bonbons

Grijp de bonbons en draai dan weer rechtsom. Nu moet je terug naar die blauwe en vliegerende Filler. Zoek dus de vooruitpijl, links naast de eenzame tak en ga dan 1 keer vooruit en je staat weer beneden, aan de linkerzijde van de vulkaan. Ga nog 1 keer vooruit en je staat weer voor die eenzame tak en kijkt weer naar de linkeruitloper van de vulkaan

Draai je nu dus linksom en tel de takken die je ziet. tussen de tweede en de derde tak die je ziet verschijnen ga je dan 1 keer vooruit en je bent dan terug bij het Fillertje. Rechts van de Filler zie je een eenzame tak in het midden van je scherm. Rechts naast deze tak krijg je dan de vooruitpijl. Ga hier dus 1 keer vooruit. Op het volgende scherm zie je een huisje staan. Draai iets naar links. Je ziet nu het dorp. de huisjes staan in ee3n cirkel rondom een "plein".


Ga dus vooruit naar de huisje. Er duiken 2 blauwe Fillers op. Ga vooruit naar ze toe.

Filmpje: de rechter Filler begroet je met "He Windbag" en dat vindt je nu niet bepaald een hartelijke begroeting. De Fillers hebben het over de "Lady". Luister verder naar de Fillers.

Hierna ga je maar weer even ronddraaien. Er staan dus 4 kleine huisjes en één dubbel huis. Draai je om naar het dubbele huisje en ga dab daar naar binnen. Dit is de vergaderzaal van het dorp en je staat tussen de stoelen in. Links achter in de hoek zie je een papagaai in een kooi. Ga nog niet naar Papa-Gaai toe maar draai je linksom. Je ziet de achterdeur en links daarvan zie je een tafel staan. Op de tafel staat een waterdispenser en naast deze waterdispenser staat een Kruik/Fles. Grijp de Kruik/Fles. Draai dan terug naar Papa Gaai en ga naar het best toe.

Filmpje: Luister nu heel goed naar wat Gaai allemaal verteld. Gaai heeft je hulp nodig om de Werelden te redden. Hiertoe heeft hij een kaart gemaakt en heeft hij magische bladeren nodig.Gaai verteld dat je nu naar de "Boom van de Meningsverschillen", in het Zuidoosten, moet gaan.

Draai terug links en verlaat het huis via de deur. Je staat dan aan de achterzijde van het huis. Draai je om zodat je met je rug naar het huis staat. In de verte zie je een groot rotsmassief.

Door de Kloof

Ga 1 keer vooruit richting dit rotsmassief. Je staat dan voor de ingang van een kloof. Dit is de Middelste Kloof. Als je naar rechts draait dan zie je de Rechter Kloof en als je naar links draait dan zie je de Linker Kloof. Je moet de Linkerkloof door gaan. Dus ga voor de Linker Kloof staan.

  • Ga 1 keer Vooruit de Linker Kloof in. 

  • Je loopt dan tegen de rotsmuur op. 

  • Draai rechts en ga dan weer 1 keer Vooruit door de kloof. 

  • Draai weer rechts en ga weer 1 keer vooruit. 

  • Draai dan links en ga weer 1 keer vooruit. 

  • Je bent dan bij een splitsing en kunt hier verder vooruit. 

  • Doe dat niet maar draai naar links en ga 1 keer vooruit door deze linker afslag van de kloof. 

  • Je komt bij het einde van de kloof. In de verte zie je een kale boom staan en achter deze boom zie je, vaagjes, een DEUR. Ga vooruit daar naar toe.

Ga door de deur. Je beland in de Onderhouds Fabriek van deze Vulkaan wereld. Je staat in een gang. Ga 1 keer vooruit, draai rechts, ga 2 keer vooruit, draai links. Je kijkt nu een eindgang in. In de linker muur zie je twee grijze deuren met tussen de deuren een telefoon. Ook in de achtermuur zie je een grijze deur met links daarvan een telefoon.

Ga 1 keer vooruit. Klik met je vraagteken op de telefoon die links aan de muur hangt. Lees wat er te lezen staat in het scherm:

"de Reanimatie Kamer en de Omkeer Kamer zijn vlakbij. Artikelen van antimaterie uit de Suspended Worlds kunnen gemodificeerd worden. Het resultaat kan echter variëren"

Klik het schermpje weer weg en draai je linksom naar de voorste deur, links naast de telefoon. Ga door deze deur. Je bent dan in de:

Reanimatie Kamer:

Je staat voor de Reanimatie machine. Deze machine bestaat uit 3 delen, een linker deel, een midden deel en een rechter deel. Klik met de "puzzeldriehoek" op het Midden deel.

Het midden deel heeft 4 gele schuifjes die onder elkaar zijn geplaatst. Elk schuifje staat nu links. Nummer deze 4 schuifjes, van boven naar beneden, als 1, 2, 3, 4.  In het vak, onder de 4 schuifjes, zie je een linker -en een rechter schakelaar. Klik met je blauwe pijl nu op de rechter schakelaar. Op het Linker Deel gaat nu de klep open. Open je inventory en pak de Amber Hagedis eruit en klik deze nu op de geopende klep van het Linker Deel. Je plaatst de hagedis in het Linker deel en de klep gaat weer dicht. Klik nu, op het Midden Deel, op Schuifje 2 en op schuifje 3. Beide schuifjes gaan dan naar rechts. Schuifje 1 en 4 laat je links staan. Klik weer op de rechter schakelaar, onder de schuifjes en...

Filmpje: In het Rechter deel verschijnt nu de hagedis. Je hebt het beest nu bevrijd uit het Amber en hij is je dankbaar.

Grijp de Hagedis uit het Rechter Deel. Draai je om en ga terug door de deur de gang weer in. Draai linksom en ga 1 keer vooruit naar de deur achterin de gang. Klik met je vraagteken op de telefoon die links naast deze deur hangt:

"Waarschuwing!!! Zoom Kamer-Gevaarlijke Straling-Extreem Gevaarlijk. Objecten die bloot gesteld zijn aan Zoom Straling kunnen groter lijken dan ze zijn".

Je kunt niet door deze Zoom Kamer deur. Draai je linksom naar de deur in de linkermuur en ga door deze deur. Je bent dan in de:

Omkeer Kamer:

Draai rechtsom. Je staat voor een bedieningspaneel onder een ruit. Achter de ruit is de OMKEER KAMER en daar hangt een grijper. Klik met de "puzzeldriehoek" op de rode knop van het bedieningspaneel.  Rechts naast de ruit zie je een rond gat. Pak nu de Hagedis uit je inventory en plaatst het beest in het ronde gat. Klik dan, met je blauwe pijl, op de grote zwarte hendel die rechts op het bedieningspaneel staat. Het ronde gat gaat dicht. Klik weer op de zwarte hendel en.....

Filmpje: In de Omkeer Kamer wordt de Hagedis nu "opgepompt" tot een reuzenhagedis en dan beklim je de steile vulkaan berg op de rug van de reuzenhagedis. De hagedis levert je boven op de vulkaan af en neemt dan afscheid van je.

Goed, nu moet je even goed zoeken naar de plek om met je v"puzzeldriehoek" te klikken. Kijk omhoog naar de lucht tot je niet verder omhoog kunt krijgen en klik dan met je "puzzeldriehoek" in de lucht. Je zoomt uit. Boven in de lucht krijg je dan het "grijpertje". Pak nu de Vlieger uit je inventory en klik de Vlieger op de plek van het "Grijpertje" in de lucht.

Pak dan de Kruik/Fles ( uit de vergaderzaal) uit je inventory en klik deze op de Vlieger. De Vlieger met de fles daalt omlaag de krater in en komt dan weer omhoog. De fles is nu gevuld met gas uit de krater. Kijk omlaag naar de rand van de krater en draai dan rechtsom. Je ziet de omhoog lopende punt van de rand en je ziet een kale tak uitsteken. Bij de tak krijg je de vooruitpijl.

Ga dus 1 keer vooruit. Je beland weer onderaan de vulkaan en wel bij de tak waar je eerder de Vlieger hebt gepakt. 

Wel, vanaf hier moet je nu helemaal terug naar het Dorp. Ik ga de route niet weer beschrijven. Zoek de route beschrijving maar even op hierboven en zorg dat je terug komt bij de Vliegerende Filler en dan weer in het Dorp. In het Dorp ga je weer het Dubbele Huis in en naar de Papagaai in zijn kooi.

Filmpje: De Papagaai probeert je over te halen om hem uit zijn kooi te laten. De hagedis op je schouder vertrouwt Papa Gaai echter niet. Luister verder naar het gesprek tussen jouw, de Gaai en de hagedis.

Hierna verlaat je het huis weer via de deur, links van de papagaai en ga je weer naar de Kloven in het rotsmassief. Volg weer de route door de Linker Kloof naar de Deur en ga weer door de Deur de onderhouds fabriek in. 

Terug in de gang van de onderhouds fabriek ge je nu 1 keer vooruit, draai rechts, 1 keer vooruit ven draai rechts. Je staat weer voor een grijze deur. Links naast deze deur hangt weer een telefoon, op de hoek van de gang. Klik met het vraagteken op de telefoon en lees:

"De Papagaai Kamer is verboden gebied en wel om goede redenen. Deze redenen zijn geheim".

Draai terug naar de deur. Klik met de "puzzeldriehoek" nu op de deur. Onderaan de deur krijg je dan je "Grijpertje". Pak de Kandelaar/Kaars uit je inventory en klik hiermee onderop de deur. Je zet de kandelaar daar neer. Pak de aansteker uit je inventory en steek er de kaars mee aan. Pak de met gas gevulde Kruik/Fles uit je inventory en klik deze op de brandende kaars en.....

Filmpje: BOEM...je blaast de deur uit zijn voegen.

Je staat dan in de ruimte en kijkt door de deuropening de gang in. Draai rechtsom naar de muur. Er staan 3 Meterkasten aan de muur. Klik met je vraagteken op deze meterkasten en je leest:

"Je bent in de Papagaai Kamer. De "Maitland Originator moet hier ergens zijn. Deze Originator is hier al eeuwen opgesloten geworden door de Papagaai. De Papagaai was vroeger een Custodian maar heeft gezondigd tegen "The Rules of Foreverness" en zit daarom al eeuwen opgesloten in zijn kooi. Wat je ook verder doet, laat in vredesnaam de Papagaai niet uit zijn kooi".

Klik het scherm weer weg. Draai je helemaal om. Er staan twee groene kasten tegen de andere muur. Beide kasten zitten echter op slot met een hangslot. Draai je linksom zodat je nu helemaal door de kamer kijkt. In het midden van de kamer zie je een Groene Transparante BUIS. Je staat er recht voor. Links naast deze Transparante Buis staat een Hendel met een Ronde schakelaar. Je krijgt er de Vooruitpijl. Ga dus Vooruit...MAAR....

Filmpje: Het Custodian Masker verschijnt en belet je om vooruit te gaan.

Draai je om naar de deuropening en ga vooruit de gang weer in. Je staat dan weer met je gezicht naar de deuropening. Draai rechtsom. Een gele monteur is nu bezig de gang aan te vegen. Klik met je "puzzeldriehoek" op de monteur. Je vraagt hem om die twee groene kastjes in de papagaai kamer te openen. Je staat dan weer voor de 3 meterkastjes in de Papagaai kamer. Draai je om naar de twee groene kastjes en klik dan met de "puzzeldriehoek" op het slot van de linker kast.

Filmpje: De kast gaat open. Doc Maitland staat in de kast en hij zegt dat ie hier al 1000 jaar in zit opgesloten.

We zijn dan weer terug in de grot onder de "Great tree of Foreverness". Ga weer naar de "Tandwielmachine" en na het filmpje met het Custodian Masker sta je weer in de:

Hemelse Wolken:

Een Groene poort deze keer. Klik weer met je vraagteken op de linker pilaar. Je leest dat dit de poort naar het "Papagaaien Laboratorium is. Sluit het scherm en ga vooruit door de poort. Je beland in:

Hoofdstuk 5: Het Laboratorium van de Papagaai:

Je staat in een gang en voor een deur. Deze deur is de andere kant van de Zoom Deur. Je bent dus in de Zoom kamer terecht gekomen. Draai je helemaal om. Je kijkt door de smalle en korte gang. Rechts staan allemaal groene consoles onder de ruiten. Door de ruiten zie je een bende schoorstenen. Ga vooruit door de gang . Je beland voor de deur aan het einde van de gang. Klik met je vraagteken op deze deur en lees wat er te lezen staat...

"Dit is het papagaai laboratorium. Papagaai had het plan om iedereen via dit lab naar de "Forever World of Xulon" te lokken. God Zij Dank dat we de Gaai op tijd hebben kunnen vangen voordat hij dit plan heeft kunnen uitvoeren. Wees voorzichtig. Als je er achter bent gekomen hoe je deze plek mort vernietigen lat dan Doc Mailtand niet terug keren naar zijn eigen tijd. Jij moet, als Doc Maitland, terug keren naar zijn tijd".

Klik het scherm weg en draai je weer helemaal om. Je kijkt terug door de gang. Ga terug vooruit en draai dan rechtsom naar de deur in de gangmuur. Ga door deze deur. Je komt in een andere gang. Draai linksom en ga vooruit naar de deur achterin de gang. Ga door de deur. Je "stoot je neus" aan tegen een groene muur. Je bent nu in de:

Centrale Controle Kamer:

Draai linksom. Je ziet een console met 3 Rode Hendels. Draai je helemaal om. Je ziet nu een console met drie schermen. Onder elk van de 3 schermen zie je witte knopjes. Draai iets naar rechts. Aan de muur hangt een "Bijen Poster". Klik met de "puzzeldriehoek" op de "Bijenposter". Je draait vanzelf terug naar de 3 schermen console. Op elk van de 3 setjes witte knopjes kun je nu klikken met je blauwe pijl. Je moet dat een paar keer doen. Telkens zie je dan in de schermen een plaats in dit spel waar je wel of nog niet bent geweest. Je moet net zo lang op de knopjes blijven klikken tot je in 2 van de schermen een grote BIJ ziet en in het 3e scherm de Planten Serre. Je hoort dan een geluid alsof er ergens een deur open gaat. Ik moest hiervoor tot 4 keer op de knopjes klikken

Heb je dit dan draai je weer helemaal om naar de console met de 3 Rode Hendels. Klik met de "puzzeldriehoek" op de linker rode hendel. Er gaat een klep open in de console. Je moet iets in de klep plaatsen maar je weet niet wat dat moet zijn. Laat dus maar even zitten. Draai naar links en ga terug door de deur de gang weer in. Ga vooruit naar de deur aan de overkant ven ga door deze deur. Je bent nu terug in de Zoom Kamer gang. Draai je om en ga door de Zoom Deur. Je bent dan terug in de gang van de onderhouds fabriek en staat voor de zoom deur. Draai linksom en ga door de deur van de Omkeer Kamer naar binnen. In de Omkeer Kamer zie je nu, rechts voor je, een Ovale Deur opening. 

Klik met je vooruitpijl op deze Ovale Deur opening en.....

Filmpje: In de Omkeer Kamer zit een levensgrote Bij. Op de nek van de bij beland je nu in de:

Planten Serre

Het wordt nu een beetje moeilijk uitleggen omdat alles hier echt veel op elkaar lijkt. Je staat in een grote plantenbak en links in je scherm zie je een dikke groene plantenstengel Ga vooruit via de vooruitpijl die je op de rechterzijde van de stengel krijgt.

Je komt uit bij de rand van de plantenbak en bij de onderkant van de stengel. Er gaat een "spiralig pad" omhoog langs de stengel en de bedoeling is dat jij via dit "spiraal pad" helemaal omhoog klimt naar de Bladeren van de stengel. Dus klik met je vooruitpijl op het "spiraal pad"aan de rechterzijde van de stengel.

Je klimt echter maar een klein stukje omhoog en bent nu op de hoogte van de plantentafels. Je moet verder omhoog en daartoe draai je nu linksom en zoek je het vervolg van het "Spiraal Pad" en ga je via de Vooruitpijl verder omhoog. Herhaal dit dan nog een keer en je komt dan helemaal boven in de stengel tussen de grote bladeren. Je weet dat je boven bent omdat dan de Hagedis begint te praten. Kijk omlaag. Op het grote blad zie je een klein Rood Bloempje zitten. Klik er op met je "puzzeldriehoek".

Je draait dan vanzelf rechtsom en er verschijnt een bolletje Rood Zaad tussen de bladeren. Grijp het Rode Zaad. Onder deze grijp plek krijg je dan de Vooruitpijl om terug omlaag langs de stengel te gaan. Dus doe dat. Je gaat dan 1 keer omlaag en kijkt dan weer bovenop de planten die op de tafels staan. Draai rechts en zoek de Omlaag gerichte Vooruitpijl op de dikke stengel en ga nog een keer omlaag. Je ziet dan de rand van de plantenbak weer maar je moet nog verder omlaag om op de bodem terecht te komen. Hiervoor moet je nu linksom draaien naar de stengel en dan omlaag kijken. Ongeveer midden onder in het scherm krijg je dan de Vooruitpijl die omlaag wijst.

Je beland nu weer op de bodem van de plantenbak. Kijk omhoog. Achter de witte struik zit een Zwarte Bij op de rand van de plantenbak. Klik met je "puzzeldriehoek" op de Bij. Je krijgt het "Grijpertje" op de bij. Pak nu je Bijen Bonbons uit je inventory en klik ze op de bij.

Je beland vanzelf terug in de Omkeer Kamer. Zoek de Ovale Deur en ga via de vooruitpijl door de Ovale Deur. Zoek dan de grijze deur en ga er door de gang in. Draai rechts en ga door de  Zoom Kamer Deur de Zoom Kamer Gang weer in. Draai rechts en ga door de deur. Draai Links, ga vooruit naar de deur en ga er door en je bent terug in de:

Centrale Controle Kamer:

Draai linksom naar de 3 Rode Hendels Console. Klik weer met je "puzzeldriehoek" op de linker rode hendel om de klep te openen. Pak de Rode Zaadbal uit je inventory en klik hiermee op de geopende klep en....

BEKIJK DE LANGE

EINDFILM

Het Custodian Masker verschijnt en dan zie je de hagedis op je schouder en de hagedis verklaart wat er aan de hand is. Je ziet dan jezelf en je stelt jezelf voor aan Doc. Maitland. Je ziet dan een aantal scènes uit het spel en de Custodian geeft jou je eigen identiteit terug. Met de boot vaar je terug de wildernis uit.

Einde 

Walkthrough door: Louis Koot