Gunman Chronicles:

2007: Walkthrough door: Louis Koot

CHEATS:

  • Eerst moet je de snelkoppeling, waarmee je het spel start aanpassen. 
  • Aannemende dat je het spel op je C-schijf hebt geïnstalleerd moet er bij de Opdrachtregel (Pad) van de snelkoppeling het volgende staan:  c:\gunman\gunman.exe -dev -console -game rewo.

  • Je moet op de regel dus zelf het deel: -dev -console -game rewo toevoegen ( denk erom dat je de spaties niet vergeet)  en dan op "Toepassen" klikken.
  • Daarna moet je het spel altijd met deze snelkoppeling opstarten om de console te activeren. 
  • Start het spel dus op via de snelkoppeling en druk tijdens het spelen de ~ (Tilde) toets in om de Console te openen. 
  • In het consolescherm kun je dan o.a de volgende cheats intypen:
  • god = godmode

  • impulse 101 = alle wapens en ammo

  • noclip = door muren

  • Je moet een cheat wel steeds weer herhalen als een nieuwe map is ingeladen, en er zijn nog een hele rits ander codes die ik hier niet zal vermelden

Hoofdstuk 1: City

Dit is in feite niets meer dan een Trainingsmissie waarbij je enige basis vaardigheden, zoals bukken, springen, schieten met je handvuurwapens en....rijden en schieten met de Tank...leert.

Je bent als Major Archer in een "trammetje" op weg naar de "Federal Gunman Starbase: Aeronautical Station" op "Spiral Galaxy: M.51", vlakbij de grens van het kolonisatiegebied dat is geïnfecteerd door de Xenome's. 

Geniet van het ritje en kijk uit het raam. Luister goed naar wat de Omroepster te vertellen heeft. Zij geeft wat uitleg over de Xenome's en over je connectie met de Generaal. Blijkbaar zijn we in oorlog met de Xenome's en zijn we deze oorlog niet aan het winnen. Er is sprake van een Generaal en jij, Major Archer, heeft zij aan zij met deze Generaal gestreden, 5 jaar geleden op Banzure Prime. En je hebt het blijkbaar ook nog overleeft. Die Generaal schijnt een grote held te zijn. De omroepster verteld verder over de Gunmans. Blijkbaar ben jij een Majoor in dit Gunman leger.

Uiteindelijk komt het trammetje tot stilstand en krijg je allerlei instructies op je scherm. Het luik in de vloer van het trammetje gaat open. Kijk dus omlaag en ga door het geopende luik naar beneden. Beneden zie je een Gunman, die staat te vogelen aan een console. Naar links en naar rechts gaat er een gang. 

De gang links gaat naar de "Briefing Room" en de gang rechts naar de "Firing Range". Loop eerst maar even naar die Gunman en druk op je "Use toets" om te horen wat ie te zeggen heeft. De Gunman is niet erg te spreken over de kwaliteit van de apparatuur hier in dit station. Ga dan de gang in die naar de "Briefing Room" gaat. Volg de gang en na een draaiing naar links kom je dan in de Briefing Room. 

In de "Briefing Room" wordt je verwelkomt door de Sergeant. Links en rechts staan 2 enorme hologrammen van de beroemde Generaal. De Sergeant vertelt iets over de missie waaraan ook jij zal gaan deelnemen. Maar aangezien we nog een paar uurtjes moeten wachten op de transportschepen kun je nu eerst wel even je training verder gaan doen. Als de Sergeant is uitgebruld moet je even wachten tot ie het energieschild in de deuropening heeft uitgezet, dus loop even wat heen en weer. 

Als de deuropening weer open is ga je terug door de gang naar je beginpunt. Ga dan de rechter gang in en volg de bordjes "Firing Range". De gang heeft een draaiing naar links en bij de volgende bocht naar rechts zal een Gunman het Force Field voor je uit zetten. Ga dan verder door de gang en na weer wat draaiingen kom je in een deel waar een Gunman Instructeur uit het grote raam staat te kijken. 

Door het raam zie je een ruimteschip dat wil opstijgen, of wil landen. Er gaat echter iets fout want het ruimteschip ontploft en door de ontploffing sneuvelt het raam in de gang. De Gunman brult je toe dat er een corebreuk is. Volg de instructeur verder door de gang. Je moet dan wat eenvoudige obstakels voorbij, dus kruip onder de balk door en spring over de volgende balk heen en aan het eind van de gang klim je via de ladder omhoog. 

Bovenaan de ladder loop je ietsjes naar voren. Draai je dan om en doe dan een Run/Jump over het "laddergat" en volg de volgende instructeur verder door de gang. Jij en de instructeur komen dan bij een force field die jij dient uit te zetten door je Use toets te gebruiken op het paneel.  Activeer dus het paneel en ren dan verder. De gang loopt dood, maar in de vloer zit een rond gat dat is afgesloten door glas. Op de verhoging, aan het einde van de gang, ligt een Mes. 

Grijp het mes op en breek met het mes het glas in het ronde gat in de vloer. Laat je dan door het ronde gat omlaag vallen. Je loopt door de val wat schade op. Draai je om en klim de volgende gang in. Tegen de linkermuur staan hier 2 Health-Terminals. Gebruik deze terminals om je Health op ter vijzelen. Volg dan de gang verder. De gang mond uit in een korte dwarsgang. Kijk uit voor de krat die van links komt "aanzeilen". 

Voor je zie je een soort stenen "podium" waartegen, links, een Gunman instructeur geleund zit. Naar rechts is deze gang met een force field afgesloten en ook naar links is deze gang een dead end. Ga naar het kratje en schuif/duw deze nu tegen de voorkant van dat "podium" aan. Klim dan op het kratje en dan op het "podium" en kruip dan door de korte ventilatieschacht, onderweg het rooster weghakkend met je mes. Spring dan uit de ventilatieschacht, draai naar links en klim over de lage krat heen, via een Crouch Jump (Bukken+vooruit+springen). De instructeur zal niet met je mee gaan maar verteld je wel het één en ander. Volg de gang verder en je komt dan op de 1e schietbaan terecht. Grijp hier de munitie van de tafels en dan je vuurwapen en volg gewoon de instructies die je krijgt.  

Je moet hier 3 schietoefening doen. Eerst met het pistool en dan met het Snipergeweer en dan weer met het pistool. Luister goed naar de instructies die je krijgt. Via je alternatieve vuurknop (rechtermuisknop) moet je het pistool en het Snipergeweer op de juiste vuurmodi instellen, en hiervoor gebruik je dan ook je muiswieltje. Elk doelwit vereist een andere instelling voor je pistool of Snipergeweer.

De 3e oefening vereist dat je het doelwit raakt en zo snel mogelijk 300 punten scoort. Heb je hier de 3 schiet oefeningen gedaan, dan ga je links door de poort de "sluis" in. In de "sluit" moet je de vuurwapens weer in de rode kist doen. Loop hiervoor gewoon tegen de rode kist aan en je doet vanzelf dan de vuurwapens in de kist. De andere poort van de "sluis" gaat dan open, dus loop door naar de volgende schietbaan. 

Er volgen nu 2 schietoefeningen waarbij je zo snel mogelijk moet schieten om binnen de tijd het juiste puntenaantal te scoren. Je vuurwapen komt telkens vanuit de vloer omhoog, en links kun je de ammo grijpen. Werk dus de 1e schietoefening af, deponeer daarna je geweer in de rode kist en ga door naar de volgende schietbaan. Ook op de laatste schietbaan volg je de instructies en als je klaar bent volg je de gang verder. 

Klim via het korte laddertje omhoog en dan krijg je te horen dat je beter even je zaklamp aan kunt doen. Dus doe je zaklamp aan ( F-toets), spring over het gat, volg nog een kort stukje gang en uiteindelijk kom je dan bij de ingang van de Tankbaan. De wachtende Gunman schakelt het forcefield uit. Ga dus verder en volg dan, links, de route langs de containers. Je komt dan in een heel groot open gebied met de TANK en, bovenop de containers, de Instructeur. 

  • Loop naar de Tank, spring erop, druk je USE toets in en zie... Je zit bovenin de geschutskoepel en je hebt nu controle over de tank. 
  • Luister naar de instructies van de instructeur, die ook in je scherm verschijnen. 
  • Met je pijltjes toetsen Omhoog en Omlaag rij je de Tank vooruit of achteruit. 
  • Met de pijltjestoetsen links en rechts draai je de geschutskoepel.
  • Met de beide Strafe toetsen (bij mij de A en de D toets) rij je met de tanks linksom of rechtsom. 

Volg de instructies en rij de tank tot achter de containers en dan rechts naar de kant waar de instructeur al is gaan staan. Ondertussen kun je via je Crouch-toets de beide machinekanonnen van de Tank afvuren. Spring van de tank en volg de instructeur naar het volgende oefengebied. De instructeur legt weer het één en ander uit en verdwijnt vervolgens naar de lift. Een vrouwenstem neemt het nu over en op de toonbank verschijnen nu steeds granaten. Grijp een granaat en luister naar de instructies en gebruik je alternatieve vuurknop en je muiswiel om de granaten op de juiste modi in te stellen. 

Oefen met de granaten door ze op de juiste wijze in te stellen en dan naar de diverse Targets te smijten. Dan krijg je de beschikking over Cluster Granaten en over een granaatwerper. De stem van de instructeur legt je weer uit wat je moet doen. Je moet de granaten nu gaan afvuren naar rondvliegende Drones. Hierbij moet je steeds de Granaatwerper op de juiste Modi instellen en dat doe je weer via je alternatieve vuurknop en je muiswiel. 

Wel...oefen er even lustig op los met de granaatwerper tot dat de instructeur heeft gezegd dat je mag blijven oefenen tot je een ons weegt. Ga dan de lift in en deze brengt je naar boven. Stap de lift uit. De Gunman, die op wacht staat bij de deur naar de Docking Bay, mompelt wat over je Armor. Ga de gang naar links in en volg deze en je komt in een ruimte waar een andere Gunman je Harnas uit de vloer omhoog tovert.

Loop tegen het pilaartje aan waar je Harnas opligt om het ding aan te trekken en keer terug naar de Docking Bay Deuren (bij de lift). De Docking Bay deuren gaan nu open open, dus stap de Docking Bay in. Je ziet al wat Dropships vertrekken maar jouw schip wacht wel op je. 

Loop helemaal door naar achteren en ga aan boord van het Dropship dat nog ligt te wachten. Je Training is over, je echte leven als Gunman gaat nu beginnen.

Hoofdstuk 2: Mayan:

Het Dropship dropt je op de planeet Mayan. Verlaat het schip en kijk eerst even rond. Je bevind je op een grote open ruimte die rondom voorzien is van een soort dijk. In feite sta je in een grote kuil. Rechts staat het andere Dropship met daarachter wat van je Gunman maten. Achter jou Dropship staat er op de "dijk" aan de overzijde een grote rechthoekige "bunker". Die "bunker"word straks van belang. 

Loop naar de Gunmannen, die achter het 2e Dropship staan. Als je ze hebt bereikt prevelt de Sergeant wat instructies en één van de Gunman loop naar de "oprit" in de hoek. Volg die Gunman. De Gunman gaat bovenaan de oprit op wacht staan.  Ga achter de Gunman de gang in en volg deze. De gang gaat links en dan weer rechts en je betreed dan het volgende open gebied. 

Maak even een babbel met de Gunman die hier op wacht staat. De Gunman verteld je dat er wat gevonden is en hij wijst je de richting aan. Draai naar links en loop dan voorbij de 1e Dino naar achteren en naar de 2e Dino. Ga dan rechts en door de "waterkuil" en dan, achter het eilandje met de boom, de brede "oprit" op en dan de volgende ruïne in. De Gunman in de ruïne rent, nogal opgewonden, naar voren de hoeknis in en mompelt iets in de trant van "er staat iets te gebeuren". Volg de Gunman en hij zegt iets over een valstrik. 

Trek je snel terug want die kist die hier staat is een Bom en deze gaat zo ontploffen. Dat gebeurd dus ook en hierdoor gaat de nis dicht. Ga terug door de "waterkuil" en aan het einde daarvan klim je er links uit. Nog meer ontploffingen en instortingen. Kruip uit de kuil en ga links achter de omgevallen balk langs. Buk en kruip onder de 2e balk door. Je raapt nu vanzelf je 1e vuurwapen en ammo op, dat hier op de grond ligt.  Ga nu terug, via de gang, naar de Dropships site en....... Het Dropship gebied word aangevallen vanuit de Bunker aan de overzijde en ook door een Tank die, links, hoog boven op een plateau staat. Blijf even boven op de richel staan.

De dikke pilaar, die op de heuvel staat, zal omvallen. Wacht rustig op het omvallen van die dikke pilaar en kruip dan naar de 2 Gunmannen toe die achter de dikke muur schuilen. Eén van die twee Gunmannen zit gewond op de grond. Je raapt dan vanzelf je volgende wapen, de Shotgun, met de ammo op. 

Volg dan de niet gewonde Gunman die naar je Dropship rent. Helaas word je Dropship door de Tank een beetje "beschadigd". Van uit de bunker achter je Dropship beginnen nu machinegeweren je onder vuur te nemen. Ga weer in dekking achter de muur, en gebruik dan de her en der staande groene containers als dekking om naar de overzijde te geraken. Ga dus  via de groene containers dus naar de overzijde en ga dan de dijk op en dan naar de zijkant van de bunker.  

Klim het laddertje op en kruip de bunker in. Je valt naar beneden. Buk en kruip door het gat. Schakel in de bunker de machinegeweerinrichtingen uit, die in de "ramen" hangen. Helaas kun je de bunker niet meer uit. Wacht nu in de bunker tot de Tank ook de bunker onder vuur neemt. Als je door de ramen naar buiten kijkt dan kun je de Tank op de bunker zien toe rijden. De Tank vuurt een granaat af op de bunker en hierdoor stort de vloer in. Je valt omlaag en beland in het water van een ondergrondse ruimte. Pas op want er zwemmen vervelende "visjes" in dit water. 

Volg het water naar links en dan de gang verder en je komt in het volgende open gebied. Hier zie je, hoog boven op een richel, een tank rijden en schieten. Ga hier rechts het water uit, draai dan links, breek de vazen voor wat Health Packs en ga dan door het gat in de muur. 

Volg de gang, rechts, links. Je komt in een ruimte met links een groot console ding en rechts nog wat apparatuur. Je hoort een bericht. Ga rechtdoor en dan rechtsaf en volg de gang verder. Breek wel steeds de vazen die je ziet want je weet maar nooit of er geen Ammo of Health Packs in zitten. De gang gaat naar beneden en eindigt in een kleine ruimte met op een stapel kratten het radar scherm van de SAM raketinrichting. 

Ga de Ladder op en je komt in een buiten gebied. Meteen zie je een SAM raket installatie omhoog komen. Duik even in dekking en wacht tot deze installatie weer weg is. Ga dan vooruit, spring naar beneden en ga naar rechts. Op een brede richel staan 4 vazen. Breek de vazen voor wat items. Draai je dan om en ga deze richel weer af en loop nu, links van de afvuurinrichting , naar achteren en ga dan links achter de schuin omhoog liggende kolom nog wat health packs halen.  Loop dan via de schuin liggende kolom naar boven tot op de "blokken" muur. 

Loop over deze muur naar voren, spring naar de overzijde en ga vooruit naar het Gunman lijk. Bij het Gunman lijk ga je naar rechts en kruip je door het gat in de muur de volgende gang binnen.

Je bent nu in een ruimte met voor je een Hoekige Kolom. In de rechtermuur zie je een soort "Apenkop" en deze schiet giftige pijlen af naar de kolom. Draai naar links en ga naar de hoek met de vazen. Breek de vazen, pak alle items op, draai rechts en stop. Nu zie je weer zo'n "Apenkop" en ook deze "Apenkop" schiet  pijltjes af. Er zit nu echt niks anders meer op. Doe een Run/Jump om veilig over die pijltjes heen te komen. 

Als je weer land draai je links en spring je over de volgende pijltjesval heen. Volg de gang rechtdoor en je komt in een open gebied met achterin het wrak van het neergeschoten Dropship. Loop daar naar toe. Misschien moet je even die Dino killen die aan het lijk, links, staat te vreten. Maar het is ook mogelijk dat deze Dino vanzelf weer door het gat in de linker muur verdwijnt. Tegen de achtermuur zit nog een gewonde Gunman geleund. Praat even met hem, maar je kunt niks voor hem betekenen. 

Draai je om en ga naar de 3 steenblokken aan de overzijde. Links van deze blokken gaat je weg verder, maar je kunt eerst hier nog even de vazen breken. Ga dan verder door die linker doorgang. De gang gaat links, rechts en links en mond uit in een grotere ruimte. Recht voor je zie je een kleine vijver met een boom en naar rechts zie je een kapotte container. Ook zie je een monitor op een krat staan en liggen er wat lijken op de grond. Ga eerst even naar die monitor voor een mededeling. Draai je dan om en loop dan naar de vijver. Draai  links en ga vooruit en door de volgende opening.

Volg de gang. De gang gaat links en dan rechts en dan volgt er een instorting. Wacht even tot de stilte is terug gekeerd en loop dan helemaal naar achteren. Achterin de gang zit een gewonde Gunman en deze waarschuwt je nu voor de BIG DINO.  Wel..... dit is een dead end, dus draai je om en loop door de gang terug naar het gebied met de vijver. Zodra je daar weer bent, vind er een instorting plaats waardoor er een groot gat in de linkerwand is geslagen. In dit gat ligt nu een balk. Klim op die balk, draai dan links en spring er weer af. 

Volg nu de gang. De gang gaat naar rechts en brengt je in een ruimte waar de gang zelf verder naar links gaat maar waar je rechts een diepe Lavaput ziet met daaroverheen een gammel roosterwerk. Je kunt over de lavaput gaan om daarachter de vazen te breken, maar dan krijg je te maken met een vervelende schorpioen. In die vazen vindt je niet echt veel items.  Dus ga eigenlijk gelijk maar nu links de gang verder volgen en na wat linker en rechter draaiingen eindigt de gang bij een gat in de achtermuur. Door dit gat zie je nog net een dikke poot van een of ander dier door het plafond heen rammen. Je kunt niet door dit gat heen. 

Draai je om en bekijk de linker muur. Net voorbij de brandende toorts zit er een gat in de muur. Kruip door dat gat en dan volg je de enige weg door het volgende open gebied, naar links. Kill de Dino's en ga dan door het volgende gat in de achtermuur. Ga dan meteen rechts en volg de gang weer verder. Na wat draaiingen ga je een trap op en volg je de gang verder naar rechts. Na de LOADING gaat de gang verder omhoog en dan rechts, rechts en links en dan zie je dat de uitgang is afgesloten door een hek. 

Achter dit hek staat de GENERAAL met enige van zijn Xenome mutanten al met smart op je te wachten. Loop verder naar het hek. Achter je komt nu ook een hek naar beneden en nu kun je niet meer vooruit en ook niet achteruit. Je hebt geen keuze je moet nu wel het gelul van die geschifte Generaal aan horen. De Generaal is kwaad op je. Hij vindt dat je hem 5 jaar geleden verraden hebt en aan zijn lot hebt overgelaten en sindsdien zint ie op wraak.  Opeens trekt de Generaal zich terug en gaat het hek weer open. Nu  snel wezen......Ren  naar voren en gelijk naar rechts en REN die "Oprit" op omhoog, voordat je in de Lava stort. Bovenaan de oprit ga je links, vooruit en draai je naar rechts. 

Voor je is een korte trap naar buiten en kijk eens wat een lief beestje zijn kop naar binnen probeert te steken.....een hele grote Dino! Het heeft echt geen enkele zin om dit diertje met wat voor wapen dan ook te gaan bestoken. Je wapens doen het beest niks. Wacht tot de Dino zich terug trekt. Ren dan de trap op en ren dan helemaal door naar achteren. voorbij het lavavijvertje, naar de dichte deur onderaan de helling. Hier kun je niet verder maar ben je wel even veilig voor de aanvallen van de Dino. Draai je om. Je staat nu onder aan een helling en je kunt niet verder want achter je is de "deur" dicht. Je ziet echter, links en rechts, een kleine ladder omhoog gaan.

  • Het maakt niet uit welke zijde je eerst neemt. Ik ben de linker ladder op gegaan. 
  • Klim dus via het linker of het rechter laddertje omhoog.

  • Bovenaan de ladder ren je de schuine muur op en dan kom je op een brede richel. 
  • Dit is aan beide kanten zo, dus ook aan de kant waar die Dino is. 
  • Op de richel draai je naar links en ren je naar achteren en druk die grote knop in. 
  • Draai weer om en ren terug en ga dan de schuine kant weer af en loop over de smalle achter richel naar de overzijde
  • Weer via de schuine kant omhoog en ren dan weer naar de achterzijde van deze brede richel en druk op de andere knop.

  • Draai om en ren terug en nu wel weer via de ladder naar beneden en nu is dus, onderaan die helling, de deur open gegaan. Ga dus door de nu geopende deur en de trap af en beneden ga je verder de gang volgen. 

De gang gaat dan naar links en dan, na de LOADING weer links, trap op, rechts, links, rechts. Pak de spullen en loop verder naar het einde van de gang. Draai rechts. 

Je ziet een klein gat in de muur, op vloer hoogte. Pak je mes te voorschijn en ga naar dat gat, buk en hak met je mes het gat groter. Verwissel je mes voor een krachtig vuurwapen en kruip door het gat. Kill de 2 Bandits en eventueel de Dino. Ga dan rechts. naar de stapel kratten. en pak het wapen dat op de bovenste krat ligt ligt. Grijp verder alle ammo en health kits die je in deze open ruimte nog kunt vinden. Ga dan, links aan de overzijde, de gang weer in en volg de gang verder. De gang gaat links, rechts en rechts. De gang komt uit in een andere gang. Naar rechts is de gang een dead end, dus ga gelijk links, kill de 2 Bandits en ga links de hoek om. 

Om de hoek staat, links, weer een monitor naast een generator. Ga verder de gang volgen die weer wat smaller word. De gang gaat naar rechts en naar beneden via een trap.  Daal aan de linker kant de trap af, want de laatste paar treden storten in. Onderaan de trap wordt je, van uit het gangetje voor je, besprongen door 4 reptielen. Kill ze en ga dan, rechtsom, om de trap heen en dan links weer verder de gang in. 

De gang gaat naar rechts, trap op, links en dan naar het einde. Draai  naar rechts en kijk door het grote gat in de muur. Wel, onder je staat er water in de ruimte. Het water is niet echt diep. Spring door het gat naar beneden en ren vooruit.  Van waar jij door het gat sprong word je nu onder vuur genomen en waar je terecht bent gekomen heeft geen zichtbare uitweg. Wel is er in het midden een gat in de vloer maar daar kun je niet door. Om het allemaal nog wat erger voor je te maken laten die Bandits nu ook nog 4 krokodillen los. Snel, kill de krokodillen. Zodra je de krokodillen hebt gedood gaan de Bandits granaten naar je gooien.  Dit heeft tot gevolg dat het gat in de grond nu groter is geworden, dus ga naar dat gat en duik erin. 

Volg de onderwater tunnel, kill de 2 "Visjes" en zwem snel door naar het einde en dan omhoog en eruit. Je bent nu in een min of meer vierkante ruimte. Kil even snel de 4 Scorpio's hier. In het midden van deze ruimte is een vierkant gat met daarboven een Katrol met een ketting. Aan de ketting hangt een blok steen in het gat. Door dit blok steen kun jij nu niet door dit gat naar beneden. 

Ga naar de rechter hoek, waar je uit de watertunnel kwam, en activeer het tandwiel in de muur. Het blok in het gat zakt nu helemaal naar beneden. Dus spring nu door dat gat naar beneden en volg dan verder de waterige gang naar links. Er volgt een LOADING en dan gaat de gang naar rechts en word droog. Volg de gang verder, en kruip dan via 1 van de 2 lage openingen naar buiten. 

Je bent nu in een min of meer open gebied met voor je een grote pilaar met daaraan vast een verlaagde schuilhut. Vanuit de schuilhut neemt een Bandit je onder vuur. Ren voorbij die pilaar en dan naar rechts en ga dan recht die schuilhut in en kill de Bandit. Pak even de Ammo hier en ga weer naar buiten. Ga tot voor de pilaar en dan rechts de korte groene "oprit" op, ga dan rechts over de richel en volg de richel nu rond tot helemaal achter de schuilhut. 

Spring in de hoek over de stenen, doe je zaklamp aan en loop door en ga linksaf en de smalle gang in. Aan het einde ga je links. Er volgt een instorting. Loop naar de "versperring" en draai dan rechts. Kruip door het gat in de muur en ga links, vooruit, links weer door een gat. Vooruit, rechts, vooruit, rechts, kill de Bandit en volg de gang verder naar de smalle trap.

 Trap op, zaklamp aan en boven ga je links, links, zaklamp uit, trap op. Boven ga je rechts en links, rechtdoor, zaklamp aan, rechts en links, rechtdoor, zaklamp uit, rechts en je bent nu in een groot open gebied met groene containers en als je naar rechts draait zie je het schip van de Generaal. 

Kill even de 2 Bandits. Loop tot voorbij de groene containers. Draai links en je ziet dat de bovenste groene containers de staart van het schip vormen. Loop onder het schip door naar de linker zijde. Ga dan rechts en loop naar het "dikke" gedeelte van het schip. Draai hier naar links en loop naar het "opstapje" bij de muur.  Klim op het opstapje en dan op de galerij en volg deze galerij nu naar rechts en weer rechts en dan rechtdoor naar het einde bij de schuilhut. 

Kill de Bandit en ga het trapje af. Ga dan links en links en de lange stenen trap op omhoog. Boven kill je meteen de Bandit en dan ga je achterin links naar buiten. Volg dan rechtdoor de bovenste galerij tot net voorbij de laatste pilaar en daar ga je dan de brede stenen trap af naar beneden. 

Pak hier even alle items op en dan ga je naar links en dan de Groene container, dus de staart van het schip, binnen. Je hebt het einde van Hoofdstuk 2 bereikt. 

Bekijk het tamelijk lange filmpje waarin we ons Dinootje nog even zien en waarin je uiteindelijk op  de Ferrin Moon van de Planeet RUST word achtergelaten.

Hoofdstuk 3: Rust:   

Ferrin Moon: Deel A

Je bent dus gedropt op de Ferrin Moon, één van de manen van de planeet Rust. Buiten de container waar je nog in zit beginnen een aantal Xenome's met een aantal Drones te vechten. Trek een wapen en verlaat de container en blaas de overgebleven Drones en Xenome's van de wereld. 

Pak dan, bij de kratten, de ammo op en ga dan, links in de hoek, de gang in. De gang gaat naar rechts en eindigt bij een ladder. Ga de ladder op. Boven gekomen ga je links en loop je vooruit naar de containers. Een Drone is bezig een lijk op te vreten en boven op de achterste container staat een vent. De vent roept zoiets als "Help, de Drones hebben zich tegen ons gekeerd".  Knal de Drones neer. De vent op de container begint een waanzinnig lachje uit te slaan en opent dan de container waarop hij staat en rent dan gelijk naar rechts weg. Uit die container springt er nu een Xenome op je af. Kill de Xenome.

Ga de container in waar de Xenome uit sprong, en draai in dat ding naar rechts. In de wand van de container zie je een grote scheur. Schiet de wand verder stuk met je Shotgun en ga dan door het gat. Loop recht door en ga voorbij de stapel kratten helemaal naar achteren, waarbij je de 2 Drones wel even "opruimt". Ga naar links, naar de raar gevormde pilaar. 

Kijk naar beneden. Onder je  zie je nog een Drone. Wacht even tot deze Drone met de Xenome's heeft afgerekend en knal dan de Drone kapot. Ga dan naar de linker hoek, en spring naar beneden op de kratten en dan op de vloer. Ga naar links, spring verder naar beneden en ga dan achter de "lijken" links de hoek in. Je staat voor een nis met een rond gat in de vloer. 

Kijk in dit gat en schiet het "rooster" stuk dat er halverwege in zit. Laat je dan door dat gat omlaag vallen. Beneden zit een gewonde vent naast de Health-Terminal. Praat even met de vent en ga dan naar het einde van de hal. Draai rechts en je ziet een brede gesloten deur. Boven deze deur "zweeft" er een Rode Gloed. Deze Gloed begint tegen je te praten. Je hoort de stem van het "Mainframe".  Mainframe'pje is kwaad op alles en iedereen. Ze opent de deur en stuurt 2 Drones op je af. Kill ze allebei en ga dan door de, nu geopende, deur en ga dan naar links. Je komt buiten en staat op een omloop boven een open gebied. In het gebied onder je, zie je groene containers en een brandende tent. 

Loop door tot je boven de rechter container staat. Spring dan omlaag tot op de container. Kill vanaf de container de Drone in het midden en spring dan verder op de grond. Hela, links staat nog een tent in de fik. Loop naar die linker tent en dan rechts dan de hoek in. Er ligt een monitor op de grond en daarop verschijnt nu de Generaal die zijn "troepen" even toespreekt. Hierna gaat het Mainframe zich er ook nog even mee bemoeien.

Pak  alle ammo en health op. Draai je om en loop vooruit naar de achtermuur, rechts van de groene containers. Draai weer rechts en ga dan, achter het lijk, links de hoek in. Je loopt tegen een deur aan en vanachter deze deur hoor je een stem. De deur gaat open en je ziet nog net een wetenschapper naar links weg rennen. Ga achter hem aan. De wetenschapper staat dan onder een soort van "torpedo" die uit de rots wand steekt. 

De vent mompelt  dat het ding op het punt staat te exploderen. Trek je dus even snel terug naar de deur en inderdaad, er volgt een explosie. Mainframe verschijnt weer en ze zorgt er nu voor dat de "muur" voor je open gaat. Ze stuurt wat Drones op je af. Kill en ga dan door de opening en volg de gang. Na de LOADING volg je de gang verder. Je beland in een kleine "grot". Aan de rechter muur hangt een rek met 3 ellipsvormige containers die een roodachtige gloed verspreiden. Je ziet nog net hoe een Drone links een gang in rent. 

Loop tot voor de middelste container, draai links, kill de Drone en loop naar de deur, aan het einde van de gang. Druk op de knop en de deur gaat open. Ga door de deur, draai rechts en volg de gang naar het einde. Je komt in een klein open gebied met in het midden een rotsblok. Wacht even tot de Drones hebben afgerekend met de Xenome's en kill dan snel de Drones. Boven je hoofd zie je een lange Loopbrug. 

Steek over naar de deur aan de overzijde en druk op de knop om de deur te openen. Ga door de deur, draai rechts en volg de gang naar het einde. Stap dan niet gelijk uit de gang maar blijf in de monding van de gang staan. Voor je zie je een grote, hoge RONDE ruimte.Het is een open schacht met richels.  In het midden hangt  een cilindervormig apparaat en vanuit 3 plaatsen langs de kant van de ruimte, schieten er uit 3 "lichten" lichtstralen naar dat cilindervormige apparaat. Het zullen wel een soort laser stralen zijn.  In het midden, dus onder het apparaat, zit  een rond gat in de vloer. Dat gat is afgesloten met onbreekbaar glas. 

Vanaf de plek waar je nu staat vuur je een goed gemikt schot af op de groene onderkant van het cilindervormige apparaat dat boven het gat hangt. De hele boel stort in elkaar en daardoor breekt ook het glas in het gat. Ga dus naar het midden en spring dan door het gat naar beneden. Je "land" beneden op een grote omgevallen kast. Spring van de kast en loop naar links achter. Draai dan rechts en ga door de smalle opening. Doe even je zaklamp aan, draai rechts en klim de ladder op. Boven gekomen  zie je dat je nu op de ineengestorte 1e richel staat in de ronde schacht. Doe je zaklamp uit, draai rechts en klim via de schuin gevallen pilaar naar de volgende, hoger gelegen, richel. 

Volg deze richel rond de schacht naar links en daar ga je dan weer de gang in. De gang gaat links, links en je komt bij een deur, druk op de knop, en de deur gaat open.  Dus door de deur en dan de helling af naar beneden. Ga naar de vent die in het midden van de kamer staat. Links achter je gaat er een stuk muur open en springen een paar Xenome's je te gemoed. Kill ze en ook die Scorpio . Die vent overleeft het niet. Kijk even omhoog en je ziet boven je een holografische simulatie van het planeten stelsel. Ga links de nis in waar die Xenome's uit kwamen. 

Schiet het slot van de Ammo kast stuk en pak de ammo eruit. Draai dan aan het rode wiel, links naast de ammo kast. Klim  de ladder op en boven ben je dan op de omloop ter hoogte van die holografische simulatie. Kill de Scorpio en volg de omloop helemaal rond naar links achterin en daar ga je weer de gang in. Volg gang, rechts, rechts en je komt buiten in de buitenlucht.

Je bent nu op de bovenste richel van de ronde schacht. Volg de richel naar de andere kant en ga daar de gang in. Verder op krijgt de gang rood licht. De gang gaat links, links, en dan omhoog via een helling. Boven aan de helling draai je rechts. Een hoge stapel rotsooi verspert je de verdere doorgang. 

Klim via het groene container deel, dat schuin omhoog staat, omhoog. Blijf dan staan en schiet dan het rooster uit de weg. Spring vooruit op de kist en dan verder naar beneden en je bent aan de andere kant van de puinstapel. Draai rechts en loop naar de deur. die dan vanzelf open gaat. Je betreed een buiten gebied.  Voor je is een grote hoge stapel groene containers en de vent die er voor staat zegt wat tegen je. 

Loop naar de vent en zorg dat ie uit de weg gaat. Grijp dan de het grote Gun op dat hier op de plank ligt. Draai rechts en loop dan linksom de containers heen en dan voorbij de tafel en ga dan rechts in de hoek verder. Draai links en ga de trappen af en Kill beneden de scorpio.

Ga verder naar rechts. In de volgende ruimte kill je de Drones en de Xenome's en ga je links verder en dan linksachter, de volgende ruimte met de rode schermen in. Ga hier naar rechts, rechts, kill de Xenome en dan ga je links de kleine helling op en dan volg je de gang. De gang buigt naar rechts en dan sta je voor die grote loopbrug die je eerder al vanaf de onderkant zag. 

Kill de Drone op de brug en ren naar de overzijde. Volg dan de gang verder, links, LOADING, rechts, rechtdoor en bij de balustrade kijk je vast even naar rechts en kill je vanaf deze plek de 2 Xenome's die beneden bij de deur aan het lijk staan te vreten. 

Dan ga je verder de helling af naar beneden. Pas op want beneden is er nog een derde Xenome, rechts in dat donkere gedeelte achterin. Kill en ga dan naar de gele deur. Maak de deur open met de knop en ga er door. Volg de gang,  rechts, links, rechtdoor. De gang loopt dood. Maar er zit een gewonde man bij een deur knop. Hij vind dat jij ook maar dood moet gaan en drukt op die knop. De grote deur gaat open en je kijkt een ruimte in met in het midden een helling naar beneden, naar een soort schuilplek onder de vloer. Boven je vliegt nu de grote Aerial Drone. 

Je kunt de Aerial Drone niet uitschakelen met je "conventionele" wapens dus je zult nu even moeten rennen. Ren naar voren en ga de helling af naar beneden. Je bent even veilig. Draai rechts en druk op de rode knop. Hiermee open je de grote deur aan de overzijde. Ren dus de volgende helling weer op naar boven en dan recht door naar en door de deur die je zojuist hebt geopend. Je bent weer even veilig.  Ga rechts, rechts, links en door deur. 

Je bent in een grotere ruimte. Kill de Drones in deze ruimte met pilaren. Aan één van de muren zit een groot console met rode beeldschermen en een rode hendel. Ga ook even door de deur het zijkamertje in. Kill in het zijkamertje ook de Drones en grijp alle ammo en health. Ga terug naar de ruimte met het grote console met de rode beeldschermen en trek dan nu aan de rode hendel die op het console staat 

Kijk gelijk naar rechts en zie......er komt nu een lange "oprit" naar beneden. Ga dus via de oprit naar boven en bovenaan gekomen ga je links, links, nog een helling op en dan rechts door de deur. Je bent weer in de open lucht en in feite nu helemaal boven. Volg de omloop vooruit, tot de hoek. Tussen de kisten staat een Straalgeweer op de balustrade

Met dit straalgeweer kun de Xenome's die aan de overzijde, van links, komen aangerent, allemaal vanaf een veilige afstand omleggen. Dus schakel met het straalgeweer de Xenome's uit. Volg dan de omloop verder en duik de volgende gang in. De gang word wat rotsachtig en aan het eind draai je naar links en zie je, door de opening, een kleine open ruimte met een paar Xenome's. Kill ze allemaal en ga dan die open ruimte in en dan rechts naar de deur. Open de deur en volg de gang verder, links, links, helling af, kill de "bloem" die onderaan de helling staat. In de gang zit dan een Ammokast.

Knal het slot van de kast stuk en grijp dan de ammo uit de Ammokast. Draai rechts en loop de helling af naar het vierkante gat. Daal de ladder in het gat af en volg beneden verder de gang tot je buiten komt.  Je bent nu buiten in een rotsachtig gebied en boven je vliegt weer die Aerial Drone en deze keer schiet het ding energieballen op je af. 

Voor je zie je een tunneltje. Ren daar naar toe en wacht dan in het tunneltje even tot de Aerial Drone is over gevlogen. Ga dan links het tunneltje uit en dan rechts omhoog door het volgende tunneltje. Steeds even alert blijven op die Aerial Drone boven je hoofd. In het tweede tunneltje ligt een lijk. Ga verder en je komt terecht op het midden gebied met in het midden een heuveltje.

Ga snel het heuveltje op, loop er over heem naar de richel en volg de richel dan rechts, door twee kleine tunneltjes, naar de ingang van de volgende gang en ga daar vlug naar binnen. Je bent nu dus helemaal bovenaan gekomen en je bent weer even veilig. Volg de gang, links, rechts, kill de Drone. Achter in de gang is de deur voorzien van een Force Field. Midden in de gang is een Ammokast en tegenover de Ammokast zie je een groene Zuil. 

Knal het slot van de Ammokast stuk en grijp er dan de ammo uit en een wapen. De groene zuil is weer een plasma zuil, dus knal dan de groene Zuil stuk. Hierdoor verdwijnt het force field voor de deur. Dus ga nu door de deur en ga links naar de volgende deur. Je moet even wachten op de LOADING waarna de deur open gaat. Ga dan dus door de deur en vervolg je weg, door nog een ruimte en een volgende deur opening. Draai rechts en wacht vooraan in deze grotere ruimte tot het gevecht voorbij is en kill dan de overwinnaar.

Links een grote console met groene schermen en rechts een Ammokast. Open de Ammokast en grijp eruit wat je kunt gebruiken.  Ga dan naar rechts verder de gang in. Deze gaat naar links en je komt in een grote ruimte met in het midden het Grote Laserkanon. Dit ding staat te vuren naar links en kilt daar wat Xenome's. 

Het probleem is dat jij ook links de gang in moet, maar eerst moet dat vermaledijde laserkanon uit gezet worden. Draai naar rechts en je ziet dan een helling omhoog gaan en, rechts in de hoek, weer zo'n groene plasma zuil. Schiet eerst maar die plasma zuil aan diggelen en je hoort het commentaar van het Mainframe'pje weer. Blijkbaar is er nog 1 plasma zuil over en die moet je ook vinden en aan diggelen knallen. Ga dus die helling op omhoog en boven volg je de gang, kill de drones en je komt dan bij een trap die rechts naar beneden gaat. 

Ga links in de hoek de volgende helling op, kill de 2 drones en boven zie je dan rechts in de hoek de 2e plasma zuil. Knal deze kapot. Draai je om en keer terug naar beneden naar het Laser Kanon.  Zie......het Kanon is nu uitgeschakeld, dus loop er voorbij naar voren en kill de overgebleven Xenome's. 

Loop voorzichtig de gang voor het laserkanon in. Pas op...loop niet te ver want voor je stort er opeens een groot vloerrooster in en je wilt absoluut niet in dat donkere zwarte gat vallen. Draai rechts en je kijkt een "rode" gang in. Doe je zaklamp aan. Ga voorzichtig de "rode" gang in maar PAS OP want er dondert gelijk een computerkast om en je wilt toch niet geplet worden. Klim over de kast en loop door naar de achterwand, draai dan links en volg nu de draaiende gang waarna je uiteindelijk een helling op omhoog gaat.

Je beland in een ruimte met 3 NISSEN. Via 2 van deze nissen, de middelste en de achterste, worden Drones door het Mainframe in geteleporteerd. Kill ze. Draai je om en je ziet dat je weg terug, via de helling, nu is geblokkeerd door rode lasers. Dus je kunt niet terug en er schijnt hier ook geen uitgang te zijn. Niet eens een rooster van een ventilatieschacht.

Alleen de rechter teleportnis is actief. Dus ga in de rechter teleporternis en druk op de rode knop. Je scherm word even wit en er volgt een LOADING.  Je word nu geteleporteerd naar een volgend deel van dit gangenstelsel.  Na de Loading stap je uit de teleporter en ga je verder door de gang.

De gang gaat rechts en je gaat door de "oranje" poort. Links en je komt in een ruimte met een boel losstaande kasten en rechts een laddernis en links een glasdeur in de muur. Kill de 2 Drones, pak alle items mee en klim dan rechts die ladder op. 

Boven spring je van de ladder en draai je om en loop je over het brede middenrooster naar de overkant en ga je rechts in de hoek naar het ventilatierooster waarboven een bord met de tekst "Caution" hangt. Knal het rooster uit de muur, buk en kruip door de ventilatie tunnel. Na wat draaiingen verbreed de tunnel zich en is er een lang venster in de vloer. Door dit venster zie je, onder je, een mannetje van de Generaal in een rode overall. Loop snel door over de richel langs de muur naar de overkant. 

De vent onder de glasruit word "vermanend" toegesproken door Mainframe en uiteindelijk door een Drone vermoord. Mainframe heeft jou nu ook ontdekt en geeft de Drone opdracht om ook op jou te vuren. De Drone doet dat dus en veroorzaakt een instorting. Het venster breekt en er knalt een lange balk doorheen, die nu schuin naar beneden staat. Als je was blijven staan aan het begin dat zou je door die balk geplet zijn geworden. Kill van hier boven de Drone beneden en kruip dan via die balk door het gat van het voormalig venster naar beneden, dus naar waar de rode overall man werd vermoord. 

Beneden loop je rechtdoor, rechtsaf en ..helaas de doorgang word hier verspert door laserstralen. Draai je om en loop terug. Er staat hier in deze ruimte een verschuifbaar kratje, maar eerst kun je rechts achterin deze ruimte nog door een kapotte deur en dan een trapje op een nauwe ruimte bereiken, waar bij een lijk en een elektra lek in de vloer wat items op de vloer liggen. Pak ze en ga dan terug naar de vorige ruimte en schuif nu het verschuifbare kratje helemaal door deze ruimte naar de met laserstralen afgesloten doorgang.  Schuif hier dit kratje aan de linkerzijde door de onderste 2 laserstralen. Deze zijn nu geblokkeerd en jij kunt nu rechts van het kratje onder de overgebleven stralen door kruipen naar de andere kant. Doe dat dus ook.  

Ga verder door de gang, trappen op en boven aan de trap kom je in een ruimte met allemaal groene schermen. In het midden van deze ruimte hang een Rode Driehoek aan het plafond. Onder de Rode driehoek zie je het Rode "Oog" van Mainframe'pje. Zij weet dat je er bent maar ze kan je niet zien. Het Oog begint in het wilde weg energie stralen af te vuren.

 Trek je even strategisch terug tot op de trap zodat je niet word geraakt en wacht daar dan tot de energie stralen alle groenen schermen vernietigt heeft. Het Oog zal dan verdwijnen. Ga dan pas echt deze ruimte binnen. Links vind je dan weer een Ammokast met daarin een geweer en ammo. Ga dan naar de achtermuur, dat is dus de muur tegenover de ingang en achter het Rode Driehoek. Daar vind je nu een GAT in de vloer met daarin een ladder. Daal de ladder af (halverwege in het gat kun je dan op een richel nog een Health Kit vinden). De ladder eindigt niet helemaal beneden, dus het laatste stuk laat je je gewoon naar beneden vallen. Je land op een rooster in een korte horizontale schacht. Draai je om en ga naar het volgende, vierkante, gat in de vloer en spring hierdoor verder naar beneden. Je valt dus door dit gat naar beneden. Beneden draai je je om en dan ga je de gang volgen met de Okergele vloer. Deze draait meteen naar rechts. Stop. 

Kruip  voorzichtig onder die dikke blauwe straal door en volg dan de Okergele vloer gang verder naar een deur. Open de deur met de rode knop, ga erdoor, volg de volgende gang (je hoort Mainframpeje weer) en achter in de gang. achter de recht opstaande balk, open je de volgende deur. Volg de korte gang en je komt in een grotere ruimte. 

Draai gelijk naar links en kill de Drone. De linker wand van deze ruimte word helemaal in beslag genomen door consoles met o.a een grote planeet kaart. Verder word deze ruimte in tweeën gedeeld door een hele diepe Ronde Schacht waar, in de boven rand, rode lichten ronddraaien. Aan de overzijde van deze schacht staan 2 Scorpio's hun slijmerige rotsooi op je af te schieten.

Loop snel naar links, tot voorbij de schacht, draai rechts zodat je naar de overzijde van de schacht kunt kijken en kill vanaf hier die 2 Scorpio's. Druk dan op de groene knop in de wand bij de schacht. Er komt nu een Bruggetje naar je toe. Ga daarover tot op het ronde platform boven het midden van de schacht. Wacht daar tot de brug weer is omgedraaid en steek dan verder over naar de overzijde. Loop door de "steeg" en ga links en links en je bent nu aan de overzijde van de ronde schacht waar zonet nog die 2 Scorpio's waren. Loop naar de achterwand. Deze heeft een elektra probleem. In de achterwand zie je een paneel met blootliggende kabels. 

Knal deze kabels stuk met één van je vuurwapens en een heel stuk van de want word weg geblazen. Ga dan de ruimte erachter in en via de ladder omhoog. Boven aan de ladder draai je naar rechts en spring je de gang in. Loop door de gang tot je komt bij een rond "raam", rechts, met een rode kruis erin.  

Ga voor dit "raam" staan en druk dan op je "Use" toets en je energie pak wordt weer van energie voorzien. Links is er dan een Ammokast die je open knalt en er dan het geweer en de ammo uit pakt. Loop dan naar het einde van de gang en draai aan het rode wiel om de deur te openen. Ga erdoor, draai links, stukje vooruit en kijk omlaag door het vloergat. Daal de ladder in dit gat af. De ladder stort echter in en je dendert naar beneden en valt op de rotsige bodem van een grote, ommuurde, open plek. Voor je zie je een rotsblok en van achter in deze ruimte worden er gelijk raketjes op je afgevuurd door een grote ROBOT. 

Wel, je kunt natuurlijk proberen deze grote jongen uit te schakelen maar daar heb je behoorlijk zware wapens voor nodig en Presure Ammo. Wat je ook kunt doen is trachten zijn raketvuur te ontwijken en hem tot achter het rotsblok te lokken, waar jij nu achter staat. Als de robot achter dit blok staat dan ren je de open ruimte in en ren je links de metalen helling op naar boven en daar ga je in de ronde lift, die al open staat. Druk in de ronde lift op de groene knop en je bent veilig voor de robot en gaat met de lift naar het volgende deel. Tijdens je liftreis volgt dan de LOADING.  

Als de lift stopt loop je naar de wand om de liftdeur open te laten gaan en stap je buiten. Onmiddellijk word je beschoten door een 4-tal Drones, dus kill ze snel. Je bent nu in een grote ruimte met een bende consoles met Groene en Blauwe schermen. 

Recht tegenover de lift is er weer een metalen deur met de nu bekende rode knop. Links, achter de lift, is er een "oprit". Daar boven kun je wat ammo vinden en achter de lage pilaren in de ander muur vindt je wat health en ammo.  Pak alle spullen mee en open dan die deur tegenover de lift, ga er door en draai gelijk naar links. Kill Drone en loop naar achteren naar het raam, draai rechts en weer rechts, kill de Drone en volg nu de smalle ramen gang helemaal naar achteren naar het einde. 

Onderweg kom je nog wat Drones tegen en een aantal consoles maar daar ga je allemaal aan voorbij. Loop helemaal door naar achteren tot het einde van de gang. Daar word de gang weer breder en ontmoet je het alziende Rode "oog" van Mainframe weer. 

Zij murmelt wat tegen je en als het Oog weer weg is ga je achter het console staan en trek je aan de Rode Hendel en......

Jeetje wat doe je nu.......de Boel stort in..........FILMPJE waarin we zien dat de hele installatie ineen stort en je ziet jezelf naar beneden storten een diepe donkere kloof in.

Ferrin Moon: Deel B

Na de LOADING sta jij op een rots plateau met onder je een dodelijk lava meer. Draai je om en loop naar de korte rand van het plateau.Kijk omlaag. Je ziet een lijk liggen op het grijze zand. Het is niet verstandig om nu omlaag te springen want dat overleef je niet. Draai je om en loop naar de andere rand van het platform en spring dan, via de lagere plateaus, naar beneden tot op de zanderige bodem. Zorg dat je niet in de lava terecht komt. Loop dan naar het "lijk" van de Drone en pak er de items op die daar liggen. Loop dan verder naar achteren en de grot in. Ga dan links in de hoek de rotstunnel in en volg deze. 

Na wat draaiingen komen er van links een 3-tal Xenome's op je af. Kill ze en ga dan rechts verder door de tunnel. De tunnel gaat omhoog en na weer wat draaiingen kom je in een grot en zie je voor je het MOEDER DIER hangen. Moedertje is bezig met het  "baren" van de kleinere Xenome's, die dan ook gelijk op je af springen. 

Kill het Moeder dier zo snel als je kunt door er wat granaten of kogels uit je shotgun in de kop/buik te jassen. Als het beest de geest heeft gegeven ga je onder haar lijk door verder omhoog door de tunnel, onderweg nog wat Xenome's dodend. Je komt dan bij een splitsing in de tunnel. Links gaat deze verder omhoog en rechts gaat de tunnel naar beneden. Je moet links verder omhoog, maar je kunt ook eerst rechts naar beneden. Als je dat eerst doet dan kom je op de bodem van een ravijn terecht. Kill daar de Xenome's en de Scorpio's en pak de spullen die hier liggen. Rechts zie je een hele vette dikke groenachtige buis door het ravijn gaan. 

Keer om en ga door de rotstunnel terug naar de splitsing en volg nu de tunnel verder omhoog. Je komt dan boven en uit de tunnel en je blijkt nu boven dat ravijn te zijn. Draai rechts en volg dan, voorzichtig, de smalle rotsrichel rond naar het einde. Ondertussen zal de dikke buis ontploffen. 

Spring naar een lager gelegen richel, loop ook hier naar het einde. Spring nog een stukje lager tot op een plateautje en daar vandaan spring je dan bovenop de dikke vette groenige BUIS. Loop over de buis naar de breuk. Stop!  Je moet naar de overzijde springen maar dan IN de buis terecht komen. Dit doe je door middel van een BUK/REN/SPRONG. Dus je moet gelijktijdig BUKKEN en SPRINGEN en dan land je precies aan de overzijde in de buis. 

NB: Je kunt ook eerst naar bovenop het 2e deel van de buis springen. Bovenop de buis draai je dan om en loop je tot de rand. Kijk omlaag en laat je dan omlaag vallen op het uitstekende stuk van de buis. Draai je dan om en kruip de buis in.

Volg  de buis. In de buis kom je wel steeds van die kleine ettertjes tegen, dus kill ze. Na een aantal bochten naar links en naar rechts, volgt er een explosie waardoor er een groot stuk uit de buis word geslagen. 

Je moet verder door de buis aan de overzijde van het gat, dus doe een RUN/JUMP over het gat en vervolg je weg door de buis. Na weer een aantal draaiingen stort de buis nu echt in en jij erbij. Je scherm word zwart en LOADING verschijnt. Doe je zaklamp aan en draai je om. Kill snel de Drone in de ruimte voor je en ga dan die ruimte in.Kijk omhoog, oef....hoog, maar jij bent op de bodem. 

Ga rechts de ladder op en bovenaan de ladder draai je naar links zodat je links het ijzeren platform met de volgende ladder omhoog ziet. Spring vanaf de bovenkant van je ladder nu naar dat platform. Misschien moet je dit een paar maal proberen, maar je moet proberen op het smalle gedeelte vlak bij je te landen. Klim dan die ladder omhoog en boven heb je weer een ontmoeting met het alziende Mainframe Oog. 

Voor je is dan de grote rechthoekige doorgang afgesloten door een Force Field, dus draai je om en loop over de ijzeren loopbrug naar de overzijde. Ga dan de korte gang door. Je komt dan in een grote ruimte die in tweeën is gedeeld door een groot gat in het midden. Het gat loopt helemaal naar rechts door waar dan een grote klomp steen door dat gat gaat. Er stormen van links en van af de overzijde, rechts, Drones en Xenome's op je af. Kill ze en ga dan naar links en dan naar het console, links in de hoek, met het groene scherm. Draai je hier om en open de wapenkast, tegenover de console. 

Pak de Ammo uit de kast en ga dan weer naar het grote gat en loop langs de linker kant van het gat naar achteren. Bij de "brug" die het gat in tweeën verdeeld ga je naar links en door de deuropening de gang in. Je loopt dan tegen een mooie Rode Knop aan waar de mededeling bij staat dat dit de "Force Field Control" knop is. Voor je op deze knop drukt kijk je even naar rechts de gang in en je ziet dat de gang achterin is afgesloten door een force field. Wel die rode knop zal hier wel niet voor niets zijn neergeplant, dus druk erop. 

Draai gelijk weer rechts en kill de Drones die achter dat, nu verdwenen, force field vol ongeduld stonden te wachten. Loop dan naar dat einde van de gang. Death End. Maar gelukkig is er weer het welbekende rooster in de vloer naast de stapel kisten. Knal dat rooster weg met je shotgun en val dan door het vierkante gat naar beneden. Je komt op wat pijpen terecht. Stap rechtvooruit van de pijpen, je valt dan nog een klein stukje verder naar beneden, en gelijk gaat er dan een deur open. Ga er door en draai naar links.

Kill gelijk de Drones, die je door de doorgang, in de volgende ruimte ziet en ga dan die ruimte in. Draai gelijk naar links want er is nog een Drone en daar vind je ook een Energie Kruis. Draai weer om en ga achter de stapel kratten het korte gangetje in. Kill de twee Drones en ga dan naar de 8-hoekige deur. 

De 8-hoekigedeur gaat vanzelf open als je er dichtbij komt. Kill de Xenome en ga dan door de gang, links om, kill de 2 Xenome's, nogmaals links en door de volgende 8-hoekige deur. Rechts, energie kruis, rechts, trappen op en boven ga je links en naar het lijk dat voor een rooster in de rechter muur ligt. Boven dit rooster weer het woord "CAUTION". 

Wel dit rooster is de enige uitweg hier, dus knal of hak het weg en ga erdoor. Loop naar de achtermuur, draai rechts, loop vooruit en draai weer rechts en klim dan de hele lange ladder op tot helemaal bovenaan.   

Boven volg je de gang, die gaat links, rechts, LOADING, en weer rechts en je komt in een ruimte waar je links een groot radarscherm aan de muur ziet en rechts een Ladder. De vent die in de hoek zit waarschuwt om toch vooral het grote plafondluik niet te openen. Boven de ladder is het grote luik in het plafond gesloten. Kijk even naar het radar scherm want daarop zie je dus dat boven je die AERIAL DRONE rondvliegt.  SAVE GAME. 

Als je op het radarscherm ziet dat Aerial Droontje van het scherm af gaat, ren je naar de ladder, druk je rechts ervan op de knop om het dakluik open te maken. 

Klim zeer snel de ladder op en boven spring je er van af. Draai dan naar links en ren door de kuil naar de volgende ladder en klim deze op. 

Boven ren je snel rechtdoor naar de muur achter de pilaren. Waarschijnlijk heb je nu ondertussen wel door dat hier boven de Aerial Drone zijn rondjes heen en weer vliegt en jou steeds trakteert op zijn energie stralen.  Draai je om zodat je dus weer richting de ladder kijkt waar je op klom om hier terecht te komen. Kijk dan naar de overzijde van de "kuil". Daar links bovenop staat een Drone, kill hem vanaf waar je nu bent met één of andere granaatwerper. Kijk dan vervolgens weer naar de achterwand voor je en je ziet een groene knop. Ren daar naar toe en je ziet dat boven deze knop staat geschreven "FILL PLASMA CHAMBER". Druk nog niet op deze knop maar draai je om en ren nu terug en dan helemaal naar rechts en ga daar de halfronde nis binnen met dat stenen podium erin. Aan de achterzijde is hier geschreven "OPEN PLASMA CHAMBER" en achter op het stenen podium zit ook een groene knop. 

  • Goed we gaan nu Aerial Dronetje uitschakelen met behulp van deze 2 Groene Knoppen. 
  • Ren terug naar de FILL PLASMA CHAMBER knop en druk er nu op. De knop wordt rood.
  • Draai je om en ren terug naar de OPEN PLASMA CHAMBER KNOP, maar DRUK ER NOG NIET OP. 
  • Kijk goed tot je ziet dat het Aeriaaltje midden boven de "Kuil" komt vliegen en druk dan snel de knop in en....
  • BOEM, PATS, by by Aerial Drone.

NB: Dit gedoe met de 2 knoppen gaat op tijd. Je moet dus pas de "Fill Plasma Chamber" knop indrukken als je ziet dat de Aerial Drone aan komt vliegen. Dan druk je snel de "Fill Plasma Chamber" knop in en ren je snel terug naar de "Open Plasma Chamber" knop. Ga in de nis voor de knop staan en druk deze dan in als de Aerial Drone precies midden boven de kuil vliegt.

Het vernietigen van Droontje heeft in de achtermuur, rechts van je, een groot gat geslagen. Dus ga uit je halfronde podium nis en ga gelijk naar rechts en dan achter langs de schuinomhoog staande balk door de muuropening. 

Draai dan naar links, zaklamp aan, stap naar voren, spring op de verhoging en laat je dan door het ronde gat naar beneden vallen.Beneden volg je weer de gang, links, rechts, knal het rooster weg en glijd via de helling naar beneden het open gebied in. Er is nu constant spraken van instortingen, dus let daar op. Steek dit open gebied over naar de linker hoek want daar gaat, achter de pilaren, weer een gang naar binnen. Helaas, als je bij die pilaren komt stort voor je de grond in en is er een lang, breed lava gat ontstaan en kun je die gang niet in. 

Loop helemaal links de hoek in en ga dan achter de laatste pilaar langs en dan rechts weer naar het lava gat. Blijf tegen de muur en spring dan schuin de hoek om en land op het kleine stukje rooster dat tegen de muur nog over is. Volg dan de overgebleven smalle richel langs de muur naar en tot in de gang aan de overzijde van het gat. Volg dan deze gang, maar blijf op je hoede voor de instortingen. Je komt in een grotere ruimte met een gat in de vloer. Spring door het vloergat naar beneden springt. Beneden ga je rechts door het stukende rooster en daarachter druk je rechts op de deurknop om de deur te openen. Ga dan door de geopende deur en loop naar de volgende deur, LOADING, waarna je ook door deze deur gaat. 

STOP.... val niet in het lava gat. De volgende deur vertikt het om open te gaan, dus je moet nu OVER het lava gat heen springen naar de ladder rechts en dan via deze ladder omhoog. Ga dus recht voor de ladder staan en doe een RUN/JUMP en grijp de ladder vast en klim omhoog. 

NB: Wil deze sprong naar de hangende ladder niet lukken dan kun je altijd de NOCLIP Cheat gebruiken om omhoog door het ladder gat te "vliegen".

Boven draai je snel om en kill je de Drone. Ga dan voorzichtig voorbij het "laddergat" en dan rechts verder de gang in. Voor je volgt er weer een instorting waardoor er achter in deze gang weer en groot gat in de vloer word geslagen. Loop daar na toe maar zorg dat je niet in her gat valt. Draai naar rechts en je ziet 2 glazen ramen in de muur. Knal de ruiten stuk en doe een BUK/SPRONG om dan door het raam te klimmen. 

Ga dan naar links. Weer komt er een gat in de vloer, loop daar rechts langs en druk dan, bij het force field, op de rode knop.  Het Force Field verdwijnt en jij kunt dus verder door de gang. Na wat bochten zie je dan opeens, in een grote rechthoekige deuropening, weer zo'n raketje Robot verschijnen. Gelukkig gaan de grote metalen deuren dicht en blijft deze robot achter die deuren. Loop dus de gang uit en als je dan bij die grote metalen deuren bent ga je rechts en loop je naar achteren. Draai links, kill Xenome, loop vooruit (zaklamp aan) en draai weer rechts. Je ziet nu dat je staat boven een groot ovalen gat. In dit gat straalt een groene laserstraal naar beneden en beneden is dan een soort machinerie kamer. Wacht gewoon nu tot die laserstraal weg is en spring dan naar beneden.

Je land op een kast, of er net naast. Kil de 4 Xenome's hier. Je ziet rechts een soort machine met rode schermen/lampen. Je ziet ook dat er achter deze machine nog een ruimte is. Dus spring op en over de schuin omhoog staande balken, draai rechts en je bent nu achter die machine. Loop niet gelijk helemaal door want die groene laserstraal word nu weer actief en zal over de machine heen een vierkant gat branden in de muur. Als die straal weer weg is loop je vooruit en ga je dus door dat vierkante gat. 

Draai links en kill de Drone. Loop voorzichtig maar kom even niet op de grijze vloerroosters. Er volgen wat ontploffingen en hierdoor verdwijnen er wat van die grijze vloerroosters. Spring door het voorste gat omlaag en je komt terecht op pijpen.

Loop over de pijpen naar het einde en ga dan verder de hoek om en kruip helemaal naar achteren, door het groenachtige gat in de muur. Links, rechts, breek het rooster, kruip verder, rechts en spring dan naar beneden. 

Via het trapje kun je op dat platform wat ammo halen en dan ga je rechts, dus tegenover het trapje, de ladder op omhoog. Boven aan de ladder ga je er links af en draai je verder naar links. Loop over de roostervloer helemaal naar achteren. Draai rechts, kill de Drone in de nis en ga dan in deze nis de volgende ladder op omhoog. 

Kill boven de "Bloem" en maak de Ammokast open en pak er de spullen uit. Ga dan naar links verder. 

Kill de "Bloem" aan de overzijde, links van de pilaar, en steek dan over en ga achter de pilaar het halletje in. 

De deur sluit zich achter je. Loop naar de volgende deur en er volgt weer een LOADING. Na de LOADING ga je door de deur en je komt buiten. Recht voor je uit zit dan de dikke vette TUBE QUEEN en ze spuugt allemaal "bloemen" uit en nog wat ander spul. 

Wel......je hebt wat van je zwaardere wapens nodig om dit monster te laten verdwijnen. Je kunt deze Tube Queen niet doden. Ga steeds in dekking en schiet een bende van je zwaarder materieel op haar dikke onderbuik. Her en der kun je in de hoeken en bij en op de kisten Ammo en Health vinden. Na een flink aantal hits staat de Queen op en verdwijnt ze links over de muur. 

Nu blijkt dat de Tube Queen de ingang van de volgende gang blokkeerde te hebben met haar vette lijf. Ga dus de gang in die dan naar links gaat. Open de Ammokast in de hoek, als de gang naar rechts gaat. Kill de Drone en volg de gang verder. De gang komt uit boven een groot buiten gebied. Loop naar de rand, draai links en STOP. Links voor je uit komt een platform omhoog en op dit platform staat weer zo'n grote robot, een Rust Gunner, die zijn raketjes op je afvuurt. Naar rechts boven is ook nog een "gewone" Drone je aan het bestoken. 

Wel voor de Rust Gunner heb je je zwaardere wapens nodig en voor de gewone Drone je snipergeweer. Als beide zijn uitgeschakeld spring je naar beneden en kil je nog een Drone. Het Robot platform komt weer naar beneden maar daar hebben we niks aan. Ga hier helemaal naar rechts achterin want daar is weer een ladder en deze klim je op. Boven ga je rechtvooruit door de gang. De gang gaat naar links en dan naar rechts. Je komt in een grotere ruimte met twee gaten in de vloer. Je ziet dat in het linker gat een helling omlaag gaat en die helling mond uit in het rechter gat. Dit rechtergat is afgesloten met een bodem, dus wat heeft die helling dan voor zin, vraag je je af. Kijk helemaal naar de linker achtermuur en je ziet daar in de hoek een rode knop. Save game eerst!!

Ga  naar die Rode Knop en druk de knop in. Draai dan gelijk snel om en ren nu over de helling naar beneden en... als je dit snel genoeg doet dan ben je nog op tijd om nog veilig op de al dalende LIFTVLOER te springen. Want dat is dat rechter ronde gat namelijk. Een ronde liftschacht. Red je dit niet, laad dan je save in en probeer dit opnieuw of word even "god" en spring naar beneden. 

Beneden in de ronde schacht ga je verder door de gang die naar rechts gaat en dan open je, links, de Ammokast . Pak de spullen uit de kast. Kijk dan naar  rechts, dus tegenover de wapenkast, en naar beneden de beneden ruimte in. Kill vanaf je boven positie eerst maar even alle Xenome "Bloemen" onder je. Loop dan helemaal naar het einde links en spring daar naar beneden. 

Probeer op de rots onder je te landen en dan vanaf die rots op de grond te springen. Wel... niks te doen hier dus ga naar die "Pijp" opening in de muur. Kruip in de pijp en doe je zaklamp aan en kruip door de pijp. Achterin de pijp val je via een schuine helling naar beneden tijdens welke val je het LOADING krijgt. 

Na de loading glijd je nog een stukje naar beneden en dan draai je naar rechts en loop je een paar stappen door en SAVE je. Loop dan verder door het korte stukje nauwe steeg en je komt buiten. Boven op de rotsmuur zie je de Tube Queen en een Gun Runner. De Tube Queen wordt nu afgemaakt door die Gun Runner

Je bevind je in een open "Arena", een min of neer ronde openplek met 1 groot rotsblok min of meer in het midden. De Gun Runner springt omlaag de "Arena" in. Wel..... inmiddels moet je dit spelletje wel machtig zijn, je hebt het inmiddels al 2 maal gedaan, dus.....

Nadat je met deze Gun Runner hebt afgerekend ga je, links van de ingang waar jij de "Arena" binnen kwam en waar de Gun Runner naar beneden sprong, helemaal de hoek in en daar ga je op de richel. De richel loopt helemaal rondom de Arena en brengt je omhoog en in een tunnel, boven de ingang waar je de "arena" binnen kwam. Onderweg moet je wel even naar links een donkere tunnel in om omheen de rotspunt te komen want daar is de richel te smal. Zoals gezegd de richel brengt je eigenlijk weer terug naar de ingang, alleen ben je er nu boven. 

Duik dan de tunnel in en volg de tunnel, die naar wat draaiingen naar beneden gaat en dan na nog wat draaiingen eindigt bij een vierkant gat. Spring hier naar beneden, draai rechts en links en ....STOP.....loop nog niet naar buiten het grote buiten gebied in. Buiten volgt er een ontploffing waardoor niet alleen de Xenome's daar worden gedood maar waardoor er ook een dikke vette kolom omvalt zodat deze nu schuin omhoog staat. Loop dan naar buiten. Je bent in een volgende min of meer rond open gebied met boven je hoofd een overdekte ijzeren "Loopbrug".

Er schijnt geen uitgang te zijn. De omgevallen kolom staat schuin omhoog tegen de loopbrug aan, dus ga naar de andere zijde van deze kolom en klim er, via het lage rotsje, op en loop dan naar boven. Je komt op het dak van de brug terecht. Draai naar links en loop naar de versmalling in dit dak en spring dan naar beneden en je beland op de vloer van de brug. Loop recht vooruit naar en door de ijzeren deur. Achter deze deur ga je door de gang. 

De gang gaat naar rechts, links en eindigt bij een volgende deur. Na de LOADING ga je ook door deze deur. De gang loopt dood maar er is wel een energie raam waar je energie kunt bijtanken. Voorbij dit energie raam gaat de gang rechts en loopt dan dood bij een ingestorte deur. Tegen de rechtermuur van deze gang zie je een dikke pijp lopen. Ga terug naar de deur waardoor je deze gang binnen kwam en ga dan de ladder op tot dat je op de hoogte van die pijp bent. Klim dan op de pijp en loop erover naar achteren. 

Breek dan het rooster in de muur en kruip erdoor en volg de schacht naar achteren.Links zie je in deze schacht een opening met de achterkant van een ladder. Daar komen we straks terecht. In feite ben je nu opweg naar deze ladder. Achterin de schacht breek je door het vloerrooster en spring je door het gat naar beneden. Beneden draai je rechts en voor je ligt nu een groot buitengebied en je ziet een soort komeet naar beneden storten en dan ontploffen. Ga links en dan gelijk weer links onder de versperring door de brede gang in. Deze gaat linksaf naar een energie raam en wat ammo. Verder op loopt deze gang dood, dus draai je om en loop het buitengebied weer in. 

Ga nu helemaal naar recht  in de hoek ga je weer naar binnen. Loop rechtdoor en daar waar de grond blauwachtig is ga je rechts de gang in. Laat de roosters in de muur maar zitten want dan bevrijd je van die kleine slangetjes. Volg de gang, links, rechts en de gang mond dan uit in een volgende gang waar je links en rechts kunt gaan. 

Ga maar niet rechtsaf want dat brengt je in een doodlopende ruimte waar je in een wrak wat ammo kunt vinden maar dit is eigenlijk je moeite niet waard. Dus ga nu links en volg de gang verder die dan weer links gaat en dan breder word. Rechts staat dan  op een platform, boven een laddertje, een "Bloem". 

Kill  de "Bloem" en ga even op dat platform kijken voor wat ammo. Dan terug omlaag en verder de gang weer volgen. Je komt bij een brede kolom waar je links of rechtsom gaat. Het maakt niet uit of je linksom of rechtsom gaat,  want achter deze kolom gaat de gang verder. De gang gaat dan linksaf, sniper de 2 scorpio's in de verte en loop dan daar naar toe en je bent buiten. Rechts in de hoek is een ladder. Boven de ladder zit een rooster.

Klim de ladder op en breek door het rooster. Kruip de schacht in en volg deze. Na een bocht naar links volgt er weer een LOADING waarna je achterin de schacht de ladder omhoog klimt (dit is die ladder die je al eerder vanuit de vorige schacht zag) Boven aan de ladder volg je de schacht naar buiten.

Je bent nu op een rotsrichel helemaal boven die open ruimte met die overdekte loopbrug waar je eerder op het dak ervan bent geklommen via die schuine pilaar. Volg de richel en aan het eind ga je de volgende donkere tunnel in. Deze tunnel gaat een ietsje schuin omlaag en dan laat je je door het gat vallen.nadat je het rooster in het gat uit de weg hebt geknald. Volg dan de schacht verder en na de bocht naar links is er rechts een Ammokast waar je wat ammo in vind. 

Volg de gang verder en na de bocht naar links kom je bij een hele grote cilinder met een rode achterkant en een elektra probleem. Kijk hier naar rechts en naar beneden. Kill de Xenome's onder je maar ook boven je aan de overzijde. Je kunt nu de ladder af gaan om diep beneden je wat ammo op te halen, maar daarna moet je weer hier naar boven komen en het is nauwelijks al deze moeite waard

Spring over de "stralen" die van achteruit de cilinder komen en volg de gang verder naar achteren De gang gaat rechtsaf en er volgt weer een LOADING. De gang gaat dan linksaf en dan een heel eind rechtdoor. Halverwege de gang is er een versmalling en als je daar bent volgt er, achterin de gang, een ontploffing waardoor er een groot gat in de gang ontstaat. Gelukkig is er meteen na de versmalling, links een doorgang. 

Ga dus een stukje terug en door de doorgang door en volg de tunnel die dan links en dan weer rechts gaat en je naar buiten brengt. Je bent nu buiten en in een soort ravijn. Kijk even naar rechts en je ziet dan in het midden van het ravijn op een hoge pilaar één of ander kegelvormig apparaat staan waaruit elektra stralen komen. 

Knal dat kegel apparaat gelijk maar stuk om het elektra probleem op te lossen. Spring dan vooruit naar en op het platform, draai dan rechts en spring naar en op de brede richel langs de rotswand. Volg deze richel (van de elektra stralen heb je nu geen last meer) en aan het einde knal je het rooster weg en ga je de volgende tunnel in. 

Ferrin Moon: Deel C

Volg de tunnel en je komt in een kleine locker ruimte. links is een locker omgevallen en deze staat nu schuin omhoog. Loop naar de achterwand en draai dan  links. (Je bent nu achter de omgevallen kast) en doe een stap naar voren. Je klimt dan op een kleine verhoging. Draai gelijk naar rechts en loop naar voren, draai weer naar rechts en loop dan rechtdoor naar buiten. 

Draai links, wacht tot het gevecht tussen de Drone en de Xenome's voorbij is en kill dan de winnaar. Loop dan vooruit en kill dan zo snel mogelijk de 3 Drones die jou van links bestoken. Je bent in alweer een grote open ruimte met in de lange achterwand 2 grote nissen waarin schuine muren omhoog gaan en helemaal boven op deze muur zie je 2 hangarachtige dingen. In de 2 nissen met de schuine muren kun je achter de schuine muren wat items vinden. 

Ga naar die dikke schuinomhoog gaande balk en klim daarop. Loop over de balk naar boven, naar de boven galerij. Daar ga je rechts en naar voren en bijna bij het einde draai je naar links. Kill de "bloem" in de ingang van de gang. Volg de gang  links, rechts, links, rechts en dan ga je voor de hangende kabels naar rechts en links. Kill de 2 Scorpio's en loop dan helemaal naar achteren en naar buiten. STOP.  Je staat nu op een richel hoog boven de grond van een open ruimte. Je moet naar beneden naar de bodem zien te komen. 

Draai naar links, kill gelijk de "Bloem" die aan de overzijde bovenop staat en volg dan de richel. De richel gaat links de hoek om en dan is er een bres in de richel. Loop tot aan de bres in de richel en laat je dan naar beneden vallen tot op de eronder gelegen richel. Je kunt dan even op deze richel vooruit gaan en dan bij de muur links de nis in voor wat ammo. Dan weer omdraaien en de richel weer op, volg deze richel nu, kill de Bloem. De richel gaat dus weer rechtsaf en aan het einde ga je rechts de gang in, Oeps, Kill de "Bloem".

De gang gaat naar links. Spring achterin dit korte gangetje door het gat naar beneden de ruimte met de groene vloer in. Hier verschijnt MAINFRAME weer en ze is nu tamelijk wanhopig. Ze doet je nu een voorstel om vanaf nu samen te werken en ze geeft haar Drones nu opdracht om je te helpen. 

Vanaf nu zijn jij en Mainframe dus vriendjes en mag je haar Drones niet meer killen. Mainframe geeft je dan ook haar COMPUTER CORE, dat is dat ding die je al die tijd, terwijl zij aan het praten is, links onder haar op dat plateautje ziet liggen. Als je straks even in je wapentas "kijkt" dan zie je dat je dat ding dan nu bij je draagt. Als Mainframe weer weg is draai je om en ga je, achterin, de gang verder volgen. 

De gang gaat dan links en dan sta je dus voor een Drone en, het is even wennen ik geef het toe, de Drone doet niks. De Drone kijkt je wat schaapachtig aan, maar jij doet ook niks, het is echt absoluut verboden om nu dronen te killen. De drones zullen je vanaf nu zelfs helpen met het openen van hermetisch afgesloten deuren en het killen van Xenometjes. Pak even de spullen die voor de Drone op de grond liggen en ga dan naar links verder door de gang, die dan weer rechtsaf gaat, en je komt weer buiten op een richel terecht. Dit is de laatste richel, je bent bijna beneden. Volg de richel rond en aan het einde daal je dan de ladder af naar de grond waar 2 drones op je staan te wachten. Je bent eindelijk beneden.

Ga vooruit en links en kill de 2 Scorpio's onder de galerij. Ga dan helemaal naar achteren en dan rechts de ladder op naar het platform. Loop op het platform tot achter de groene pilaar en daal dan via de ladder in het gat naar beneden. Volg dan de schacht en na de LOADING gaat deze naar rechts, rechts en dan klim je verder naar beneden. 

Je hoort dan Mainframe je een waarschuwing geven over vreemde bewegingen in de ruimte achter het rooster. Knal het rooster weg en spring naar beneden. Er springen 2, min of meer onzichtbare, Xenome's op je af. Kill ze snel. Je bent in een grote lege ruimte met lichtgevende zuilen. Er is niet veel te doen hier behalve her en der wat health kits te verzamelen. 

Je moet gewoon recht door, dus tegenover de opening waardoor je hier binnen sprong, naar de deur gaan en deze open maken met het rode wiel rechts in de muur. Ga dan door de deur, volg de gang, linksom en dan volgt er een ontploffing. Je kunt niet verder. Draai je om en knal dan de ruit voor je stuk, en ik bedoel helemaal stuk. Kruip dan door de korte schacht, knal de volgende ruit stuk en ga door de opening en dan  rechts de gang volgen. Aan het eind ontmoet je Mainframe weer die je waarschuwt dat je die grote security deur voor je moet verzegelen. 

Deze deur is nog een beetje open en word geblokkeerd door een 4 rotsblokken die door de opening steken. Knal de rotsblokken aan diggelen en de deur sluit zich dan helemaal. Draai je om en loop dan terug door de gang, helemaal naar achteren naar de wachtende drone. Ga daar dan links en druk bij de deur op de rode knop om de deur te openen. Ga er door en je komt in een smalle ruimte met een drone en links aan de wand 3 consoles. 

Loop hier naar achteren, naar dat rooster in de achtermuur, draai je dan eerst even om, kijk omhoog en kill de "bloem" die daar van boven op je staat te schieten. Als je die "bloem" boven je gekild hebt draai je je weer om, knal je het rooster uit de muur en klim je de schacht in. De schacht gaat naar rechts en dan naar links en dan ga je helemaal naar achteren, de afslag naar links brengt je niks. Achterin gaat de schacht weer naar links en als je dan vooruit gaat dan dender je opeens naar beneden. Beneden gaat er een deur vanzelf open dus ga er door en je beland midden in een gevecht tussen drones en Xenome's. 

Wel, ga de Drones een handje helpen en als de Xenome's zijn uitgeschakeld merk je dat de overlevende Drones zich zo achter elkaar hebben opgesteld dat ze je eigenlijk de weg wijzen. Dus loop van drone naar drone en je geraakt dan helemaal links achterin in deze ruimte. Hier heeft blijkbaar een ontploffing plaats gehad want er is een groot gat in de vloer, waar je absoluut niet in wilt vallen. 

Maar er is ook een gat in de linker muur. Dus neem een aanloopje en spring dan door het gat in de muur. Ga dan naar rechts en klim de ladder op. Boven volg je de schacht verder naar rechts naar een energiekruis. Rechts van het Energie Kruis loopt de schacht dood, dus ga iets terug richting de ladder en je ziet dan een rooster in de vloer. Breek het ronde vloerrooster en spring naar beneden. Je komt in een volgende schacht waar een drone in gevecht is met 3 "bloemen". Kill de "bloemen" maar  de drone legt ook het loodje. 

Volg dan de schacht verder die dan rechtsaf gaat en dan ga je door het gat in de deur en dan naar links. Aan het einde ga je naar rechts de smallere gang in en deze volg je verder. Na de LOADING gaat het links en dan rechts en je komt in een grotere ruimte met een paar kleine en een grotere drone en rechts lees je op de muur, in rode letters,"CAUTION". Ga achter de grote drone verder de gang volgen en deze gaat rechts en nogmaals rechts naar een deur die vanzelf open gaat. Achter deze deur wordt je besprongen door een Xenome die uit de gang aan de overzijde op je af springt. Kill hem en ga dan verder die gang volgen. Links, over het rooster, rechts en dan links en je bent in een kamer met 2 drones en een uitgang die word geblokkeerd door rode lasers. 

Mainframe geeft één van de Drones de opdracht om de security uit te zetten en deze doet dat ook. De rode lasers zijn dan weg dus ga door de doorgang en volg de gang, rechts, rechts, links. Stop..... De gang bevat blauwe energie stralen langs het plafond die steeds even verdwijnen en weer terug komen. Ook zie je verder op in de gang een paar gaten en deze zijn te groot om er over heen te springen. Achterin de gang verdwijnt er nog net een drone door een nieuw gat. Deze gang heeft schuine wanden, links en rechts. 

Wel klim op één van de schuine wanden en volg deze dan helemaal naar achteren maar kijk wel uit dat je kop niet in aanraking komt met de steeds weer opduikende blauwe energie stralen. Je moet echt helemaal naar achteren gaan en dan pas weer op de vloer springen. 

Volg dan de gang verder. Deze gaat naar rechts en dan weer rechts. Er gaat een deur omhoog, ga verder door de gang en deze draait links en dan loop je weer tegen het Mainframe oog op. Zij verteld je dat je bij de laatste van de security deuren bent aanbeland. 

De grote deur gaat dan open, dus ga er door. De 3 Drones reken wel af met de Xenome's die van achter je ook door de deur willen. Ga  verder door de gang naar rechts. Je komt in een kleine ruimte met rechts een hoge pilaar met groenachtig glas die blauwe stralen stuurt naar een dikkere pilaar links.

Je kunt rondom die linker dikkere pilaar heen lopen via een roodachtig gangetje. Er schijnt geen uitgang te zijn, maar, nieuwsgierig als je bent, ga je toch maar even achter die dikke pilaar kijken en zie........aan de achterkant van deze pilaar gaat er een ladder naar omhoog. Dus beklim de ladder en boven kom je in een hele grote ronde ruimte met in het midden een ronddraaiend "gevleugeld" podium met daarop weer een computer core van Mainframe. Je hoort Mainframe ook. Zij verteld je dat je de Core van het podium moet pakken en deze ergens in moet steken en dan op weg moet om de Aerial Drone te ontmoeten. 

Waarschijnlijk heb je al een Computer Core in je bezit, zoniet dan moet je even wachten tot het podium is uitgezet om dan de core ervan af te pakken.  Ga naar links achter het podium en dan zie je een apparaat in de muur. Het is een soort gat  in de muur. Steek hier de computer core in en links gaat er dan in de vloer een luik open. Ga door het luik de nauwe schacht in naar onderen. Breek beneden door het rooster, rechts. Je komt in een volgende schacht. Op de muur staat het woord Caution in rode letters. Ga hier links, spring op de kratten en volg de weg over de kratten linksom de schacht heen en spring achter de schacht de gang weer in. 

Links op de muur zie je in witte letters geschreven "Emergency Escape Pods" en de pijl die de richting aangeeft. Volg de gang vooruit, links en dan rechts. Weer zie je op de muur geschreven "Emergency Escape Pods". De gang gaat weer rechts en dan weer links en dan sta je voor een grote ruimte met een boel lava op de "vloer" en aan de linker wand een paar machines. 

Loop over het pad door de lava naar achterin. Daar staat voor de deur een kast. De deur achter deze kast wil niet open. Loop een paar stappen achteruit en knal die kast aan diggels. De kast explodeert en de explosie veroorzaakt dat een deel van de deur word weggeslagen. Ga erdoor, rechts, links, buk onder de kabels door, loop verder door de ruimte met wat lijkt op de escape pods, naar de ruimte daar achter. 

Hier ligt er een drone op zijn rug te stuiptrekken en links is er een ladder omhoog. Het luik boven die ladder is echter dicht. Ga bij de drone verder door de gang. Deze gaat naar links en dan ga je rechtsaf naar de "rode" gang. Links, links, rechts en dan zie je rechts aan de muur 2 rode hendels met daarbij geschreven Exit A en Exit B. 

Voorbij de 2 rode hendels eindigt de gang in een lava gat. Vlak daarvoor zie je een korte ladder omhoog gaan maar het luik boven deze ladder zit ook dicht. Trek aan beide rode hendels in de muur en kijk bij het laddertje even omhoog en je ziet dat het luik daarboven nu open is. Helaas kun je dit laddertje niet bereiken. Het hangt te hoog. Keer om en ga nu terug naar de ruimte met het andere laddertje dat omhoog gaat, waar die drone op zijn rug ligt te stuiptrekken. 

Spring naar de ladder en klim omhoog en ga dan door het nu wel geopende luik. Boven draai je meteen naar rechts, kill de Scorpio en loop vooruit naar het Energie kruis. Dan ga je, rechts van dit kruis, door de doorgang en je komt dan in een ruimte met twee stapels kratten. Recht voor je een hoge stapel die eigenlijk uit 2 stapels bestaat, de ene een krat hoger dan de andere. links is er ook een stapel kratten die van laag naar hoog gaat. Kijk omhoog en je ziet midden in de ruimte een ladder hangen. De ladder hangt te hoog om vanaf de vloer te bereiken. 

Ga naar de linker stapel kratten en klim daar op, dus via de laagste krat en dan zo omhoog. Draai bovenop de bovenste krat om. zodat je naar de andere stapel kratten kijkt en spring daar naar toe. 

Draai je weer om zodat je naar de ladder kijkt. Wacht tot de bevingen wat minder zijn. Kijk dan omhoog naar de ladder en doe dan een RUN/JUMP naar de ladder en KLIM METEEN DOOR omhoog. Je zult dit waarschijnlijk meerder keren moeten proberen want het is, door de bevingen, een lastige sprong. Lukt het niet dan is er altijd nog de NOCLIP cheat die je kunt gebruiken om omhoog te "vliegen".

Boven ga je recht vooruit verder door de opening. Links, rechts, rechts, kill de Xenome's die van achter de kratten in deze gang op je af komen en loop helemaal naar achteren. kijk uit voor de verzakking in de vloer en ga de volgende gang in. Deze gaat naar rechts, links en je komt in een ruimte waar op de grond bij de kratten een drone op zijn rug ligt. Ga hier naar links. De volgende doorgang word dan geblokkeerd door een instorting maar gelukkig is er, links naast de kratten, in de muur een half vergaand rooster. 

Hak/schiet het rooster helemaal weg en kruip dan de schacht in. Ga door de schacht die na de LOADING linksaf gaat en dan weer rechts. Kruip voorzichtig lang de elektrakabels in de vloer en aan het einde van de schacht knal je het rooster weer weg. Onder je in de ruimte staan er nu 3 kleine en 1 grotere drone te wachten. 

Spring uit de schacht naar beneden. Het Mainframe Oog is hier ook en zij verteld je dat je de Oppervlakte hebt bereikt en dat de Aerial Drone al staat te wachten. Hierna gaat de rechtermuur open en rennen de drones dus naar rechts. Volg ze en help de drones met hun gevecht tegen de Xenome "Bloemen" en daarna ga je links achterin de ladder op

Boven volgt er weer een ontploffing. Loop daar naar toe, kill de Xenome's aan de overzijde, loop over de "brug" naar de overzijde en ga daar de volgende ladder op. 

Draai dan links en volg de omloop helemaal links om, spring over het gat en ga verder over de richel naar rechts achter. 

Help de drones nog even om de Xenome's uit te schakelen en wandel dan lekker op je gemak naar de Aerial Drone en als je daar de deur van hebt bereikt volgt er de Loading

Filmpje waarin je de Ferrin Maan verlaat in de Aerial Drone. Onderweg gaat er wat mis en uiteindelijk stort de Drone neer en laat jou achter op:

Hoofdstuk 4: West: 

INCUS

A: Door kloven, over richels en door tunnels:

De Aerial Drone is gecrasht en je bent gestrand op West, Incus. Mainframe heeft de Crash ook overleeft. Als je even omhoog kijkt zie je de restanten van de Aerial Drone in de rotswand steken. Je hebt je mes in je hand maar je bezit ook nog 2 vuurwapens en wat ammo.

Draai naar links en loop naar het rotsblok met de boom erop. Ga dan rechts de kloof in. Je ziet dan weer een boom op een rotsblok staan. Loop richting deze 2e boom en dan verder naar rechts de kloof in.

Volg de kloof en kijk uit voor Scorpio's, giftige cactussen en, uiteraard, ammo en health. De kloof stijgt licht en gaat dan naar rechts en dan onder een rotsboog door. De kloof draait weer naar links, gaat naar beneden en draait dan weer rechts. De kloof word weer wat breder. Op een rotsblok, rechts, kun je dan wat ammo gaan pakken.  Ga verder door de kloof. De kloof word weer nauwer en dan springt er, van links, een Dino op je af. Kill de Dino.

Je kunt hier ook naar rechts maar die weg word geblokkeerd door een stapel ronde rotsblokken. Dus ga naar links, waar die Dino vandaan kwam, en volg de kloof verder. In de bocht kun je dan weer wat ammo pakken dat op een rotsblok, links, ligt. Hiervoor klim je dan, rechts, op een rotsblok en spring je daar vanaf naar en op het rotsblok waar de ammo op ligt. Je vindt er een paar granaten en ander ammo. Spring weer de kloof in en volg deze verder. Na nog een bocht kom je uit de kloof.  Je bent nu aan "de rand van de game" beland. Je ziet het dak van een tent. Loop door en draai dan rechts. Je kijkt een halfopen en ondiepe grot in met een tentdoek als dak. In de grot staat een mobiel communicatie apparaat, maar ook 2 Bandits. 

Kill de twee Bandits en ga dan, voor en achter, het apparaat eerst even de ammo verzamelen. Ga dan weer naar de voorzijde van het apparaat en druk de rode Hendel in. Je hoort ergens in de verte BOEM. Draai je om en ga terug omhoog naar de kloof. Volg nu de kloof terug naar de splitsing waar jij zonet linksaf ging en waar dus rechts de weg is geblokkeerd door die stapel ronde rotsjes. 

Ga daar nu naar toe en zie......de blokkade is nu weg. Dat was dus de boem die je hoorde toen je op de rode hendel drukte. Ga hier dus verder. Je komt weer bij de "rand" van het spel. Links onder je zie je die grot waar je zojuist was en de "weg" gaat hier naar rechts verder. Jij dus ook. Het pad gaat weer lichtjes omhoog en min of meer naar rechts. Kill de Dino en ga verder door de kloof. Je komt in een verbreding waar je, linksachter, een groene container ziet staan met wat spulletjes erin. 

Ga die spullen even verzamelen en ga dan rechts achter verder door de kloof. De kloof gaat weer omlaag en dan iets naar links en dan zie je een open gebied met 2 bandieten. Gebruik je Sniperrifle om die 2 Bandits vanaf een veilige afstand te killen en ga dan daar naar toe. 

De Bandits stonden aan het einde van de kloof op een rotsplateau en daar ben jij nu ook. 

Pak even bij de 2 lijken de wapens en de ammo en spring dan door het pijlvormige gat naar beneden. 

Volg de tunnel door de berg. Doe wel weer je zaklamp aan en pas onderweg weer op voor krabben en scorpio's. In de tunnel volgt er een LOADING.  Volg de tunnel verder en je komt buiten. Je bent weer aan de "RAND" van het spel.  Ga links en volg de richel langs de rotswand naar beneden en de bocht om. Na de bocht krijg je van Mainframe een waarschuwing. Er komt een helikopter aan. 

Snel...... ren terug en in de bocht naar beneden en ga dan beneden schuilen onder een overhangende rots en wacht af. Opeens hoor je helikopter geluiden en.... inderdaad komt er van links om de rots een éénmans helikopter aan vliegen. Je kunt de helikopter uitschakelen door gebruik te maken van je Sniperrifle of je schiet er één of twee granaatjes op af met je granaatwerper.  Hoe dan ook....zorg dat het ding explodeert. 

Ga dan weer naar boven naar het pad en volg dit verder. Na wat bochten ga je over een plank en pak je de ammo. Loop verder en bij de cactus is dan het einde van deze richel. Gelukkig is er rechts een ladder die naar beneden gaat, naar een plateautje. 

Daal voorzichtig de ladder af. Op het plateautje ga je voorzichtig naar links, naar de rand, en kijk je naar beneden. Onder je zie je een nog kleiner plateautje. Wel.... laat je maar naar beneden vallen, "its the only way". Mik goed en je komt precies op het plateau terecht. Loop naar rechts en kijk weer omlaag. Onder je zie je weer een richel met een plank. 

Laat je op de richel onder je vallen en volg de richel, over de plank. Kijk uit want uit een spleet een paar krabben. Kill  de krabben en ga verder over nog een plank, die gedeeltelijk afbreekt. Dan ga je door een korte tunnel en dan ga je via de driehoekingang de bergtunnel in. 

Volg de tunnel en kill de scorpio's die je tegen komt. Je komt weer buiten en gaat dan naar links weer verder over een richel. Je moet nu over een paar kloven springen en op het laatste plateau, spring je via 2 lagere plateaus, naar beneden.  Dan draai je naar rechts en ga je de volgende tunnel in. Volg de tunnel door berg, kill de scorpios en ook de ene bandiet die halverwege in de tunnel opduikt. Dan word de tunnel erg donker. Dus doe snel je zaklamp aan want ander stort je naar beneden de diepte in door het diepe gat aan het einde van de tunnel.

De tunnel "eindigt" dus bij een diep gat waarin een lange ladder naar beneden gaat. Onder je zie je een meer. Daal voorzichtig de ladder af want.....halverwege volgt er onder je een explosie waardoor die loopbrug onder je word weggeblazen. Daal verder af en terwijl je aan het dalen bent kill je de Bandit aan de overzijde van het meer. Onderaan de ladder draai je snel om en schiet je de Bandit in de grot  neer. Spring dan, links van de ladder, omlaag naar de grot. 

NB: Je kunt ook het koude water inspringen en dan naar rechts zwemmen om dan via de lage oever weer uit het water te gaan. 

Pak in de grot alle ammo op en verdwijn dan achterin weer de tunnel in.

  Volg de tunnel en, het word vervelend, maar weer kom je buiten en weer moet je links de rotsrichel volgen. 

Via de planken en een paar sprongen over gapende kloven kom je dan bij het einde van deze richel. Ga je de volgende bergtunnel in en deze volg je maar weer. In de tunnel volgt er weer een LOADING en dan sta je aan het einde van de tunnel weer voor een echt heel diep gat. Doe je zaklamp aan en kijk omlaag door het gat. Het is echt een heel eind omlaag, maar gelukkig zitten er richels in het gat. 

Laat je, in etappes en via de richels in het diepe gat, naar beneden vallen. Het is een heel diep gat dus doe dit echt via de richels. 

Je komt dan weer buiten en dan volg je, de nu weer brede, richel naar links. We zien ook weer wat bomen.

 Volg het pad en in de bocht kun je beneden wat ammo pakken. Blijf het pad volgen. 

Het pad draait linksom en gaat weer omhoog. Mainframe zegt iets over een energie bron. 

Loop omhoog naar de boom (onder je is de tunnel waar je zonet uitkwam via dat diepe gat.) Ga dan rechts de volgende, nu hoge, tunnel in. Deze tunnel draait geleidelijk omlaag en dan sta je weer buiten.  Ga rechts verder de richel volgen. de richel word smaller en eindigt bij een boom. 

Spring bij de boom naar beneden. Beneden ga je naar links de grot in en verzamel je er de spullen die je er kunt vinden. Ga de grot weer uit en volg nu het ravijn. Na wat bochten word het ravijn breder. Op een rots staat een boom. Je een waarschuwing. Er komt een Bommenwerper overvliegen.  Ga in dekking achter wat rotsen.

De bommenwerper doet waar ie voor gemaakt is.....dropt wat bommen en hierdoor sneuvelt de boom op de rots. Als de bommenwerper is overgevlogen ga je naar achter de rots waar de boom op stond en kijk je, voorzichtig, over de lage rots. Sniper de 2 of 3 Bandits bij de tent, tegen de rotswand. Klim dan over de rots en ga naar die tent. 

Verzamel wapens en ammo en ga dan links van de tent die zanderige helling op en klim dan op het rotsblok. Spring dan links nog ietsje hoger en ga de volgende tunnel in.  Achter de lamp gaat de tunnel naar rechts en word donker. Er volgt weer een LOADING waarna de tunnel na wat bochten uitmond in een grot. PAS OP!! Van bovenaf word een container de grot in gegooid. De container springt open en er springt een Dino uit. 

Kill de Dino en ren dan naar links achter de container want daar gaat de tunnel verder, maar wees snel want ze gooien nu ook met granaten. Volg de tunnel verder, klim 1 keer omhoog en spring 1 keer naar beneden en STOP. Voor je is een grote grot met containers en een troepentransport voertuig. Sniper snel de 3 of 4 Bandits hier en ook de 1 mans helikopter die de grot komt binnen vliegen. Ga dan naar dat transportvoertuig. In het voertuig kunt wat spullen pakken. Voor het voertuig staat een vast machinegeweer verankert in de grond. Loop eerst even door de grot om alle ammo te verzamelen. Helemaal linksachter, in de donkere hoek links van de groene container, staat een grote kist met dynamiet. Deze kist blokkeert de toegang tot de volgende tunnel.

Ga naar het machinegeweer en ga erachter staan. Druk op je USE toets en richt het ding dan op de container, die links in die donkere hoek staat. Vuur met het machinekanon op die kist met dynamiet, tot de kist ontploft. BOEM....... het dynamiet ontploft en er is nu een doorgang geslagen naar de tunnel. Volg ook deze tunnel weer tot je weer buiten komt in een ravijn.Na wat bochten komen er twee Dinos op je af. Ook wordt je van boven door een Bandit onder vuur genomen. Deze Bandit staat op een plank. Kill alles en iedereen en volg dan het ravijn naar voren, linksom en aan het einde ga je links de ladder op. 

Boven loop je over de plank (waar die bandit op stond) naar de volgende ladder. Als die plank er niet meer is dan moet je naar de overkant springen. klim omhoog en loop dan de grot in. Hiervandaan kwam daar straks die container naar beneden.  

Sniper de Bandit aan de overzijde, links van de container, en ga dan, rechts, over de eerste loopbrug. Dan draai je links, sniper snel een 2e bandit en ga je over de 2e loopbrug.  Ga verder de grot in en volg dan, voorbij het console, de volgende tunnel. Deze is donker en na de LOADING kom je buiten in een breed ravijn.. 

Volg het ravijn. Het ravijn gaat linksaf en dan moet je omlaag springen omdat het ravijn dan dieper wordt. Spring dus omlaag en draai je dan snel om want uit een kleine ondiepe grot komen een paar Scorpio's. Draai dan weer terug om en je ziet voor je een huis. Voorzichtig nu.....Druk jezelf tegen de rechter kloofwand aan en schuifel voorzichtig naar voren richting dat huis. Als je blind naar voren rent dan word je meteen neergemaaid door de TURRET die op het dak van het huis staat. Zorg dat je ongezien bij de zijmuur van het huis terecht komt. Ga dan linksom naar de voorzijde van het huis en ga door de deur naar binnen. Pas op....er zijn Bandits in het huis en die zullen ook boobytraps plaatsen. Volg de gang en je komt in een kamertje met cellen en een grote rode safe. 

Kill snel de 3 Bandits en verzamel alle Ammo en ook de Granaten en de Granaatwerper. In de rechter cel zit een Gunman. Ga de rechter cel binnen en praat er met de gewonde Gunman. De zwaar gewonde Gunman vertelt dat je de ondergrondse basis van de Generaal moet zien te vinden. Ga terug de cel uit en open de grote rode safe. In de safe kun je een Harnas vinden. Verlaat het huis weer door de voordeur en blijf dan even staan. Recht voor je zie je een touwladder hangen. 

Wel....je moet dus via de touwladder omhoog klimmen. Maar op het dak van het huis staat een Turret gericht op de touwladder. Er is geen mogelijkheid om die Turret op het dak uit te schakelen dus het wordt een kwestie van rennen en klimmen voor je leven. Ren vooruit naar de touwladder en klim als de vliegende duivel de touwladder omhoog en ren dan boven snel verder. Pas wel op voor de mijn die hier boven ligt. Het ravijn wordt nu nauwer en je moet nu via de platformen omlaag dalen. Spring 1 platform omlaag en.....je ziet dan onder je het 2e Huis. Er staat een groot rond rotsblok voor het huis. Spring verder omlaag en loop dan door naar het grote rotsblok voor het huis. 

In het huis is niets te vinden, dus ga naar rechts van het huis en...In de grond springen nu luiken open en uit de schuttersputjes springen een stuk of 3 bandits tevoorschijn. Kill ze. Je kunt even onderin de loopgraven kijken, maar ik vond er niks. Misschien is er links bij het huis nog een bandit die je ook even kilt. Ga dan naar de containerversperring.  

Klim, rechts tegen de rotswand, via de kratjes omhoog en aan de andere kant klim je via de kratjes weer naar beneden en je bent aan de andere kant van de container versperring. Volg het ravijn verder. Na de LOADING gaat het ravijn rechts de bocht om en dan word je onder vuur genomen door het geschut van een Tank. Ren snel terug tot je uit het bereik bent van die tank. Druk je dan stijf tegen de rechter ravijnwand aan en sluip dan langzaam en voorzichtig weer de bocht om. Gluur dan voorzichtig naar voren en observeer even de open ruimte voor je. Helemaal achterin staat dus die tank en rechts van jou staat een huis tegen de rotswand aan. 

Wel er is echt geen strategie hier die helpt. Ren naar het huis, over de "waranda", en ga achterin de deur openknallen, ren dan naar binnen en door de kamer. Ga achter in de kamer via de ladder naar boven draai je dan zeer snel om en knal de twee Bandits van de wereld. Ga dan naar het vaste machinegeweer, bij het raam. en druk op je Use Toets om dit geweer te bedienen. 

De Tank heeft je inmiddels ook weer ontdekt en begint weer te vuren. Je kunt de Tank met dit machinegeweer niet zelf uitschakelen. Mik met het ding rechts BOVEN de TANK op de Wiebelende Rotsblok en vuur daarop. Het rotsblok valt dan naar beneden, boven op de geschutskoepel van de tank en deze is daarmee uitgeschakeld. Ga dan naar buiten en naar de tank en achter de tank klim je omhoog de Mijngang in. 

Volg de mijngang. De mijngang draait links en na de LOADING weer links en dan kom je buiten in een nauwe en hoge kloof. Ga rechts en weer rechts en volg de kloof. Aan het einde gaat de kloof naar links.  Ga de treden op en....uit de mijn worden granaten op je afgevuurd. 

Bedenk even een listige strategie om van deze granaatvurende bandit af te komen zonder zelf al te veel schade op te lopen en steek dan de open ruimte achter de treden over (de kloof gaat naar links verder onder de boog door maar dat komt zo meteen) en ga daar dan de mijn in. 

Dit is een korte en hoge tunnel, een soort grot. Rechts staat dan de TANK. Dit is JOUW TANK maar eerst moet je nog een paar Bandits uitschakelen en je hebt kerosine nodig voor de tank. Als je voor de Tank staat dan draai je om. Uit het kamertje, voor de Tank, komen 2 Bandits. Kill ze en ga dan dat kamertje in. Grijp er de spullen en ga de ladder op naar boven. 

In het boven kamertje staat een Jerrycan. Grijp de Jerrycan.  De Jerrycan blijft nu even links in je scherm staan. Ga dan nu naar de TANK en druk daar op je USE toets om de Jerrycan te legen in de TANK. Dit moet je misschien 2 keer doen. Druk dan op je E-toets en je zit dan boven op de Tank. Je hebt nu controle over de tank en kunt er mee rijden en schieten. Ik hoop dat je in het begin van het spel de training met de tank hebt gedaan en dat je dat nog weet, maar goed, ik zal het nog even uitleggen.

Hoofdstuk 5: TANK:

  • Met de Pijltjestoetsen Vooruit en Achteruit beweeg je de TANK Vooruit en Achteruit. 
  • Met de STRAFE toetsen (bij mij zijn dit de A en D Toets) draai je het onderstel van de TANK om bochten te kunnen maken. 
  • Met de Pijltjestoetsen Links en rechts draai je de geschutskoepel linksom of rechtsom. 
  • Met je Linkermuisknop vuur je granaten af en met je Rechtermuisknop kun je Doelzoekende Raketten afvuren (handig straks voor de helikopters). 
  • Met CTRL bedien je de machinegeweren voor op de Tank en met vooruit/achteruit schuiven van je muis richt je de loop van de tank omhoog of omlaag.

Goed..... start de TANK en rij ermee naar buiten en dan ga je rechtsaf onder de boog door. Draai dan gelijk, en snel, je geschutskoepel helemaal om zodra je onder de boog door bent en schakel die 2 TURRETS boven op deze boog uit. 

Draai dan je koepel weer om en rij verder vooruit en dan rechts en STOP. Spring van je TANK en deze schakelt vanzelf uit. Voor je is de weg verspert door een Groene Container die aan een haak aan een soort kraansysteem hangt. En de kraan doet het niet. Deze container moet even uit de weg worden gehaald. 

Je kunt met je TANK op de containers knallen maar dat heeft echt geen effect. Spring van de tank en draai je om en ga dan de toren in. Klim in de toren via de ladder omhoog. Bovenin ga je naar de console met de hendel. Het console meld je dat de POWER OFF is.....shit......Ga terug naar beneden en loop rechts langs de container naar voren. Links in de hoek is weer een ingang, draai echter eerst rechtsaf en loop helemaal naar achteren naar de rotswand bij de container. Het kastje hier meld ook dat de POWER OFF is. 

Draai je om en ren terug en ga nu door die ingang. Trapje op en dan kun je linksaf en rechtsaf. Links gaat de trap verder omhoog en rechts gaat een touwladder omhoog. Ga eerst links de trap op en volg dan de gang en ga door de deur. Je bent dan in een kamer met  generatoren. Kill de Bandit en ga dan links verder door de opening. Gang door, trap af en je komt  in een ruimte met cellen. Kill de Bandits en als één van deze bandits nog die hendel in de achtermuur kon omgooien dan moet je ook de Dino's uit de cel nog killen. Pak de spullen en ga dan nu helemaal terug en nu naar die touwladder. 

Klim omhoog en boven volg je de gang die dan rechts naar buiten leid. Je staat dan  bovenaan voor de geleide rail van de kraan waaraan die container hangt. Loop, voorzichtig, over deze rail en dan naar links naar de rotswand. Aan het einde draai je aan het Rode Wiel. Draai om en loop nu voorzichtig terug en keer dan terug naar je tank. Ga weer naar boven in de toren en naar de console en je leest nu dat nu de POWER ONN is. Trek nu aan de hendel en zie......de Container die de weg blokkeert schuift nu een stuk naar achteren. Blokkade opgeheven. Ga naar je Tank en klim erop en druk op je Use Toets om het ding weer te starten.

Ga dus verder door het ravijn, rechts, links, links. Knal de TURRET aan gort bij de volgende bocht vooruit en ga dan de bocht om. Knal de sluipschutter, onder het afdak in de rotswand, een granaat in zijn kop. Rij dan links de bocht om en mitrailleer de bandit op de grond en rij verder. Links, rechts, LOADING, rechts en links en je bent aangekomen bij de OPHAALBRUG. 

Mitrailleer de 2 Bandits hier en schiet een doelzoekraket af op de 1 mans helikopter en stap van de Tank.  Parkeer de Tank recht voor de ophaalbrug. Spring van de tank en ga rechts van de brug tussen de laatste container en de bergwand door. Loop over de richel, langs de "brugkuil", helemaal naar voren en voorbij de 2 volgende containers. Ga dan rechts de Mijngrot in. Na flauwe bocht kom je in de grote grot. Van achter de containers springen Bandits tevoorschijn, dus kill ze.

Ga dan via de ladders omhoog naar het hoogste balkon en dan het huis in de rots in. 

Mainframe meld zich en vertelt je iets dat jij ook al had bedacht, namelijk dat je de controlls voor de brug moet zien te vinden. 

Binnen brengt de deur rechts je echt niks, dus ga daar voorbij en ga achterin de volgende ladder op omhoog. Boven draai je je om en loop je door de kamer naar achteren. Pas op, links bij de volgende ladder is een Bandit en ook voor je in de gang is er nog één. Ga links bij de ladder door de deur en volg de gang. Ga weer door een deur en je staat buiten in een smalle kloof. Volg deze kloof naar een ander rotshuis. Ga hier door de deur naar binnen, kill in de kamer de 2 Bandits en loop naar de achtermuur. 

Hier staat een klein tafeltje met daarop een MINIATUUR van de Ophaalbrug. Er is ook een grote Hendel, naast dit tafeltje. Wel Hendels zijn in dit soort spelletjes echt bedoelt om eraan te trekken. Trek dus aan deze hendel en zie…..de Miniatuur brug komt omlaag. Mainframe meld zich weer en verteld je dat de BRUG nu OPEN IS. Of is ie nu dicht. Ik weet dat nooit met bruggen. 

Ga nu terug door de kloof naar het hoofdhuis en hier kun je nog de diverse andere ruimtes doorzoeken voor wat ammo en een paar Bandits omleggen, of zij jouw natuurlijk. Het word tijd om terug te gaan naar je TANK, voordat iemand anders er mee weg rijd. Dus daal de ladders weer af naar de bodem van de grot en ga terug naar de brug. Als je buiten komt zie je dat de ophaalbrug nu dus helemaal omlaag is, aan beide kanten. Ren erover naar je tank, start het ding en rij er mee over de brug en dan helemaal door de grot. 

Als je aan de andere kant de grot weer uit komt, rij je een klein beetje verder door en dan stop je de tank en draai je je geschutskoepel om en vuur je een paar granaten af naar de 2 Turrets boven de grot ingang, dan snel weer omdraaien om de Turret voor je in de bocht uit te schakelen. Ga dan verder door het ravijn, links, rechts, het word nauwer, LOADING, rechts, het word weer breder en na nog wat bochten rij je onder een transportband door, hoog boven je. 

Rij verder en schakel de Turret voor je in de bocht uit. Je "hakt" ook de boom bij die Turret om. Rij verder en als je dan ongeveer ter hoogte van die laatste Turret bent dan houd je TANK er plots klaps mee uit. De kerosine is op.

Links in je scherm verschijnt nu de Jerrycan weer met een rood kruis er door en deze blijft daar zo staan tot je een volle Jerrycan hebt gevonden. Want dat moet je nu doen. Je moet op zoek naar een volle jerrycan want je moet nog verder met de TANK. Ga nu verder LOPEND door het ravijn dat, links van het stenen muurtje, verder gaat. Na een paar bochten linksom kom je in een verbreding van het ravijn terecht met links een verlaten mijnkar en voor je een hoge rots met daarop en huis. Kijk omhoog naar dit huis, want daar boven zit een sniperbandit. Tegenover dit huis op de rots zie je op de rechter rotswand een BOOM staan. Onthoud die boom. 

Loop nu naar links en dan zie je dat de weg, onder de rots met het huis erop, word geblokkeerd door 2 grote ronde rotsblokken. Klim even op het podium via de ladder en daarboven is een hendel maar de console vertelt je dat de POWER OFF is. Je ziet dan ook dat er boven die 2 ronde rotsblokken een pletmechanisme hangt. Klim weer naar de grond en ga nu achter de rots met het huis erop LOPEND verder het ravijn volgen, na een flauwe bocht zie je links een eenzame cactus staan. 

Ga achter deze cactus de smalle kloof in en klim achterin de ladder op. Boven ga je door de tunnel, kill de Bandit en je komt uit de tunnel en je bent nu bij dat huis op de rots. Ga hier naar binnen en pak de volle JERRYCAN. Klim dan de ladder op naar de boven verdieping en kil buiten op de "waranda" de 2e Bandit. 

Kijk naar de rotsmuur aan de overzijde en je ziet die BOOM staan. Daarachter is een grot. Wel, keer nu terug naar je TANK. Vul de Tank met de Jerrycan en rij met de tank weer terug naar het huis op de rots. Zet je TANK hier nu vlak voor het podium bij de versperring en draai je geschutskoepel dan naar rechts, mik op die boom boven op de rechter rotswand en geef hem van jetje. 

Die boom valt om en vormt nu een loopbrug vanaf het huis op de rots naar de grot. Spring van de Tank en ga weer LOPEND terug naar de inham, ladder op, tunnel door en loop dan boven linksom het huis heen en loop dan voorzichtig over de boomstam naar de over kant en ga de grot in. 

Loop in de grot naar links achterin, kill de 2 Bandits en loop dan naar de machine tegen de achterwand. Draai aan het RODE WIEL en je hebt de POWER weer aan gezet. Terug naar je tank en naar de versperring. Klim weer op het podium en trek daar op aan de HENDEL. De Pletter verpletterd de 2 ronde rotsblokken. 

Start je TANK en rij verder door het ravijn achter de rots met het huis. Na wat bochten schakel je weer een Turret uit en rij je verder. LOADING. Na nog een bende bochten bereik je weer een open plek met achterin een groot huis. 

Wel aarzel niet en knal dat huis gewoon aan puin en rij dan verder, rechts, links (je rijd nu langs de "rand" van het spel). Voor je zie je een Boog en daar achter hangt een Helikopter. Je kunt proberen om deze heli uit de lucht te knallen, maar bij mij vloog het ding gewoon weg. 

Rij verder onder de boog door en dan kun je rechtdoor en linksaf. Rechtdoor loopt dood en brengt je bij een huis op de rotsen maar brengt je verder niets. Dus rij gewoon nu links en volg het ravijn verder. Knal de Bandit ver, voor je op de rotswand, een granaat in zijn lijf en rij verder onder nog een boog door. Hierna ga je rechts en voor je ligt weer een verbreding van het ravijn met een achterwand die overhelt. Onder het "rotsdak" een soort toren met rechts 2 Turrets.

Schakel de Turrets uit, spring van de Tank en ren dan naar de rechter hoek voor je, dus onder die 2 Turrets. Hier is een nauwe donkere steeg. Ga hierin de Oprit omhoog volgen en boven de ladder op, kill de Bandit, draai je om, kill de volgende bandit en verzamel even de ammo, ook bij de nu kapotte Turrets. Terug naar je Tank, start en rij verder links door het ravijn. Onder een brede boog door, rechts en LOADING, rechts, links, Bandits, kill, en na de linker bocht schakel je de Turret rechts boven uit en dan die lastig in de weg staande TANK voor je. Mik op de geschutskoepel. 

Die tank blokkeert je de verdere doorgang. Boven de tank hangt een hele grote RODE MAGNEET. Deze Magneet hangt dan weer aan een KRAAN rechts boven.Wel de bedoeling van die magneet aan de kraan is je hopelijk wel duidelijk? Maar hoe kom je nu bij die kraan. 

Spring van je Tank en kijk even goed rond in deze vernauwing van het ravijn. Voor je dus die door jou kapot geschoten tank en de magneet en vlak voor je, en boven je, een loopbrug die links eindigt op een platform en rechts van af een platform op 3 houten pilaren tegen de wand via een touwladder te bereiken is. Boven je hoofd tegen de "achter" muur loopt een hoger gelegen looppad. Loop naar rechts en ga tussen de middelste en de meest rechter pilaar van het platform door, onder het platform door en volg dan de "steeg" erachter naar achteren. 

Rechts en rechts,je loopt onder looppaden en een lopende band door. Je komt op een binnenplaats met links boven een "huis". Loop naar achteren door onder de lopende band. Daar staan 3 stapels kisten tegen elkaar en ze vormen zo een "trapje" omhoog. Maar  je kunt niet op de laagste stapel klimmen. Draai je om en je ziet dan achterin, links naast het "huis", een laag kistje staan. 

Ga naar het kistje en schuif het kistje tegen de stapel kisten in de hoek aan. Klim er op en klim zo verder tot op de hoogste stapel kisten. Draai dan bovenop de hoogste stapel linksom, zodat je dus op de lopende band kijkt. Deze band loopt verkeert, ten minste voor jou. De richting van de band is van links naar rechts en verdwijnt dan bij jou in de rotswand. Jij moet echter naar links want je moet daar op het houten looppad tegen de linker wand aan zien te komen. 

Je moet tegen de "stroom" in over deze lopende band naar links lopen. Spring op de lopende band, draai gelijk snel naar links en loop vooruit over de band, buk om onder de helling door te gaan en loop verder over de band naar achteren, draai dan links, spring over de leuning en je bent dan op het houten looppad. Is dit gelukt, ga dan links en ga de helling op, en dan links weer naar beneden en ga dan links het "huisje" in. Ga hier door de achterdeur weer naar buiten en volg de tunnel, deze draait wat en loopt omhoog en je komt weer buiten. 

Volg het houten looppad door het kleine huisje en ga er rechts weer uit. Het pad gaat links de hoek om, kill de 2 Bandits op dit pad en dan heb je de keuze, linksaf of rechtsaf. Ga rechtsaf en volg de weg naar links achterin. Ga hier de paarse kraancabine in en achter de kraandrijverstoel trek je aan de hendels. 

Kijk, de Stukgeschoten Tank komt nu omhoog. KLAAR. Ga terug naar het houten looppad en loop nu rechtdoor en volg dit pad. Dit is het pad die boven je Tank in het ravijn loopt. Aan het einde van dit pad ga je links door de opening. Loop door de kleine ruimte en je komt in een vierkante schacht uit. Ga hier, rechts, de ladder af tot de bodem en ga dan de ruimte achter de schacht binnen. Kill de 2 Bandits en pak de wapens en de ammo. Ga weer terug naar de schacht, klim omhoog, volg het looppad terug en nu dus terug naar het eerste huis, dus via het kleine huisje en de tunnel door het machine huis , helling op, helling af en je bent terug op het punt waar je vanaf de lopende band op dit pad sprong. 

Volg nu het pad verder tot je op het platform bent in het ravijn, klim hier de touwladder op en loop over de brug naar het platform aan de overzijde. Pak hier de ammo, loop terug, touwladder af en spring nu gewoon van dit platform af en loop terug naar je TANK. 

Start de Tank en ga verder met je rit door het ravijn, onder de nu omhoog getakelde Tank door. Het ravijn gaat dan rechtsaf, verniel de Turret, rij door, links, LOADING en dan, via een bocht naar rechts, zie je voor je het EINDE van de rit. Rij nog een stukje door tot je net op de open plek bent en knal dan snel, rechts in de rotswand, nog de twee Turrets aan diggelen. 

Je Tank is nu weer leeg. Spring van de tank en ga naar de opening, links in de hoek. Ga via de ladder en de achterliggende trap het huis binnen en volg de gang naar rechts, kill de 2 Bandits voor je en ga dan gelijk rechts door de open deur opening. Trapje af en loop naar achteren. Hier is een vierkant gat in de vloer met daarin een ladder naar beneden. 

Helaas is dit gat, en dus ook de ladder, afgeschermd met een Force Field. Je moet naar beneden hier, maar eerst moet dat Force Field weg. Draai je om en ga weer de gang binnen en ga dan rechts de kamer in, waar die 2 Bandits zo net nog waren. Verzamel hier de wapens en open de rode Safe en pak er de granaten uit. Verlaat deze kamer en volg de gang naar rechts en achterin ga je de trap op naar de 1e verdieping. Bovenaan SAVE GAME.  Ga dan recht door de kamer in waar je achter een Force Field je "vriend" de GENERAAL ziet staan. 

Wacht niet tot de Generaal is uitgesproken maar draai gelijk naar links en knal het slot op de deur stuk en open dan deze deur en ren er door. Het is namelijk zo dat in de kamer met de GENERAAL, als hij is uitgelult, er een ontploffing komt waardoor de muren naar VOREN komen en het PLAFOND naar beneden, dus zorg dat je snel weg bent. 

Volg de gang en je komt in een slaapkamertje. Pak hier de spullen van de bedden en ga dan rechts door de open deuropening het zijkamertje in. Achterin is hier weer een vierkant gat afgedekt met een rooster. Als je door dat gat naar beneden kijkt zie je onder je het gat met de ladder die is afgeschermd met dat Force field. Naast dit rooster gat staat hier een machine. Dit is een FORCE FIELD GENERATOR. Knal dit ding aan diggels, dat betekend dan dat je die 3 glazen buizen in deze generator stuk moet schieten. 

Kijk dan weer door het gat naar beneden en zie........het FORCE FIELD is nu weg. (inmiddels zou je nu buiten het geluid van de Helikopters moeten horen) Dus terug naar de slaapkamer en daar ga je dan links door de deur en in de gang rechts de trap weer af en terug naar de ruimte met het gat en de ladder. Daal de ladder af en je komt in de kelder ruimte. Links is dan een grote doorgang afgeschermd door een Force Field en rechts is een smalle metalen deur die niet open gaat. Tegen de linkermuur, staat een grote console. Dit is het  "Air Defence System".  Trek  aan de Rode Hendel en....

Filmpje waarin je ziet hoe het Air Defence Systeem een helikopter neer schiet. De heli stort neer en maakt een groot gat in de grond. Wel daar moet je in. 

Dus ga de ladder weer omhoog en volg de gang naar buiten naar waar je Tank staat. 

Ren naar het gat in de grond en spring erin naar beneden via de groene container en de kratten. 

Beneden ga je door de opening en dan, rechts, links, snipe de 3 Bandits achterin de ruimte en loop dan daar naar toe. Links een Health Terminal en rechts dat Grote Force Field waar je zonet nog voor stond. Verniel dus de Force Field Generator om dit Field uit te schakelen en ga door de opening. Je bent weer terug in de kelder met het Air Defence Systeem. Loop naar de smalle stalen deur voor je en deze schuift nu wel open. 

Ga door de smalle deur en dan links en je bent in de ondergrondse basis van de vijand. MainFrame meld zich weer. Laaf je even bij de 2 Health Terminals en ga dan links bij het rooster in de vloer door de opening, en dan rechts door de volgende stalen deur die open schuift. Je bent beland in de ondergrondse basis van de Generaal. Je bent beland in:

Hoofdstuk 6: Rebar:

Links, gang, LOADING, links en je komt bij een volgende stalen deur. Deze staat op een kier en gaat niet open. Je hoort een gesprekje. Blijkbaar hebben ze een "verrassing" voor je voorbereid in een of andere lift. Hierna schuift de deur open. Kill de Bandiet en ga verder. Achter de deur is er dan links een Health Terminal. Rechtsaf en loop voorzichtig de grote ruimte, met de Groene container en de stapels kratten, in. 

Kil hier alle Bandieten, verzamel hun ammo en loop dan naar achteren, tot achter de stukende groene container. Hier is weer een Health Terminal en links 2 stalen deuren die niet open gaan. Ga door de geopende deur in de rechtermuur en je komt in een kleinere ruimte met rechts achterin een volgende stalen deur die niet open gaat. Hier staan wel diverse pallets met gasflessen of zo iets. Loop terug dit gangetje uit en schiet, vanaf een veilige afstand op die gastanks. 

De gastanks exploderen en slaan een groot gat in de deur rechts. Ga dus door de deur en je komt in een grotachtige ruimte waar je, links in de hoek, een groot scherm ziet en waar je wat health en ammo kunt pakken. Ga dan om de kolom heen naar voren en dan naar links en je staat voor een ondiepe kuil met op de bodem een rooster. 

Onder dat rooster zie je iets bewegen. Mainframe meld zich en legt uit dat datgene wat zich onder dat rooster bevindt de gevaarlijkste van alle Xenome soorten is. De Generaal is er blijkbaar in geslaagd om zo'n beest te vangen en doet er genetische proeven mee. Ga rechts van de kuil naar binnen en dan SAVE je eerst even je game. Ga naar de deuren links, deze schuiven open en dan stap je de lift in. Hadden je vijanden het daarstraks niet over een verrassing in een lift?

De lift gaat naar beneden en stopt dan. De deuren gaan open maar de uitgang word geblokkeerd door kratten. De Sciëntist aan de andere kant van deze kratten zal de lift kabels doorsnijden en de lift zal dan naar beneden storten. Als dit is gebeurd ren je snel naar voren en spring je de lift uit naar boven op de volgende lift die in de 2e schacht van onderen naar boven komt. 

Op de 2e lift ren je snel naar de linkerhoek en dan spring je van af de lift op het platform in de hoek van de schacht. Loop meteen door en spring dan op de lift in de 3e liftschacht, die al naar beneden gaat. Loop door en aan de kant van de schacht waar de deuren zijn spring je op een richel en via de richel stap je dan de lift in. In de lift loop je naar de liftdeuren en..... LOADING ......en de deuren gaan open. 

Ga uit de lift en volg de gang naar rechts en dan links, rechts en dan is er links, een dubbele "glazen" deur die niet open gaat. Er tegenover, dus in de rechter wand,  zie je een smalle stalen deur die dicht is en daar staan 2 pallets met gasflessen tegen aan. 

Ga even op een veilige afstand staan en schiet dan een kogel op deze gasflessen. Door de explosie verdwijnt de achterliggende deur. Ga hierdoor en in de kleine ruimte erachter laaf je jezelf even aan de health terminals en pak je wat ammo. Ga terug de gang in en volg deze weer naar rechts. Kill de Bandits achterin en daar gaat de gang weer naar rechts. Je komt weer bij een dubbele glazen deur die ook niet open gaat. Ietsjes verder in de gang ga je links door de opening en dan een grote hoge ruimte in. 

Kill snel iedereen en loop naar rechts. In deze ruimte loop je over het vloerrooster en daarachter ga je de ladder op. 

Op het ijzeren platform steek je dan je Mainframe Core in het Computer apparaat in de muur. 

Mainframe heeft nu controle over Rebar gekregen en heeft nu ook die dubbele glazen deur in de gang voor je geopend.

  Dus ga terug naar de gang, stukje rechtsaf en dan links door de nu geopende glazen deuren. 

Volg de gang, linksom (op de muur staat DECK A) en links om de hoek staan richting wijzers geschreven die je de weg wijzen naar de "MAINFRAME CORE", "ENGINEERING" en de "LABORATORIES". Ga de rode ijzeren trap af en onderaan de trap draai je rechts en weer rechts. Je kunt nog wat spullen pakken uit de groene container en er naast. Je staat nu onder de trap en links is een kort gangetje met achterin een deur die niet open gaat. 

Loop helemaal onder de trap door naar achteren en ga daar de volgende gang in volg deze naar links, LOADING, rechts en Mainframe meld zich weer.  Voor je gaat een deur "open". Snipe de Bandits in de ruimte daarachter en loop dan deze ruimte binnen, draai gelijk rechts want daar achter de DNA opstelling zit nog een Bandit. Loop dan naar achter in deze ruimte naar het Force Field. Kijk hier naar rechts en je ziet een verlicht raam. Achter dit raam zie je nu de ALPHA XENOME. Leuk beestje. 

Draai je om en ga door de korte gang tegenover je (dus links van het Force Field). In de ruimte waar je dan terecht komt kill je iedereen en loop je naar rechts. In beide hoeken zijn hier "Nissen" met daarin een stuk ronddraaiend gesteente. Tussen deze nissen is er in de achterwand weer een Access punt waar je nu je Mainframe Core weer insteekt. 

De beide nissen exploderen. Ren terug naar de ruimte met het Force field en je ziet nu 2 dingen. 

Ten eerste is dat raam waarachter Alphaatje zat nu donker en ten tweede is dat Force Field nu weg. 

Ga dus daar door de opening en dan links de korte gang door en pas op dat je niet hetzelfde lot ondergaat als de bandit. Je komt in een soort laboratorium. Ruim hier de 2 Bandits uit de weg en ga dan rechts in de hoek in de lift. De lift zet zich in beweging en er volgt een LOADING.  Als de lift is gestopt ga je eruit en je bent in een kleine "cel" met voor je een lijk op de vloer. 

Pak de ammo van de tafel en ga links door de getraliede deur. Ga dan links door de gang rennen, want de hele boel stort in. Je komt dan buiten en staat in een ravijn, en het is een diep ravijn. Je moet naar de overzijde. Aan de overzijde zie je een lantarenpaal staan. Rechts is een rode ijzeren deur. De hele boel schokt en trilt en er volgen nog meer instortingen en opeens.....komt uit die rode stalen deur de enorme ALPHA XENOME tevoorschijn. Leuk beestje niet waar? De ALPHA XENOME trekt zich echter weer terug, maar die lantarenpaal is nu omgevallen.

Loop naar voren naar de nu omlaag gevallen lantaren paal en spring erop. KRUIP over de lantarenpaal naar het hekje. Spring via een SPRONG/BUK over het hek, draai rechts en loop helemaal de helling af naar beneden.

Ga dan links door de opening en dan weer links door de volgende en volg de rotsspleet. Je komt in een "grot".Rechts stort helaas de brug naar de overzijde in, maar gelukkig is de rechter leuning tegen de wand nog intact. Klim op de rechter leuning en loop erover naar de overzijde en daar spring je eraf en ga je door de opening. Ga rechts, je hoort een helikopter opstijgen. Snipe de Bandit aan de overzijde bij de rode pilaren en ga dan over de brug daarnaar toe, draai je om en snipe de Bandit die hoog boven je staat en granaten naar je gooit. Draai dan weer om en zoek achter de rode pilaren rechts wat ammo op. 

Ga dan naar achter de linker rij pilaren en spring daar naar beneden op het ijzeren platform en ga dan rechts verder door de gang. Bij de omgevallen kast in deze gang volgt dan weer een LOADING. Na de Loading ga je verder voorbij de omgevallen kast, links, kill de 2 Bandits en ga verder. Laaf je rechts even aan de 2 Health Terminals. Links is dan een doorgang maar deze negeer je nu even. Loop naar het einde van de gang en kijk rechts door de ruit. Daarachter zie je de Generaal die zijn "mannen" toespreekt. 

Draai je om en ga nu terug naar die doorgang tegenover de 2 Health Terminals en ga daar door. 

Rechts en achterin het gangetje spring je naar beneden, wel in 2 etappes graag. 

Je komt in een hele grote opslagruimte met containers en andere kisten. Kill de Bandits hier en ga dan rechts achterin de brede oprit op en boven ga je naar rechts, weer rechts en bij de stapel kisten ga je links door de doorgang. Rechts, kill de 2 Bandits. Je bent nu in het gangetje aan de andere kant van die ruit en hier zag je zojuist de Generaal. 

Ga links door de deur en dan door de volgende deur kort daar achter. LOADING. Voor je op de muur staat "XENOME BREEDING TANK" geschreven. Je gaat links en je loopt inderdaad tegen de grote broedtank aan. Achter de ruiten zie je de ALPHA weer, op een lopende band. Ga rechts door de doorgang, volg gang, links, rechts en je komt in een ruimte waar dan een Holografische simulatie van de Generaal verschijn. Als deze weer weg is merk je dat de gang achter je, waar je door kwam, nu is afgesloten door een Force field. 

Ga achter de Holomachine naar links en kill de 2 Bandits, laaf je bij de Health Terminal en loop dan langs de Holomachine naar de andere zijde van deze ruimte. Kruip hier in het stervormige gat in de vloer, en draai dan naar rechts en kijk naar beneden. Onder je een gang en je ziet nog net 2 Xenome's wegrennen. Spring naar beneden. Je land op een rechtopstaande kast. Draai naar links en knal de Xenome voor je in de gang neer. Spring dan verder naar beneden en ga links door de volgende deuropening die zegt dat dit de weg naar het "GENETICS LAB" is. 

Volg de gang, rechts, LOADING, links en je komt in een kleine ruimte met een stervende vent op de vloer, naast het gat met de ladder naar beneden. Ga deze ladder af naar beneden en dan rechts, links en links en dan door de deur het GENETICS LABS in. Je ziet nog net een beest wegspringen. 

In dit lab zijn er 2 ladders. 1 meteen voor je die naar beneden gaat en 1 links achterin die omhoog gaat. Je kunt die ladder omhoog op naar de bovenverdieping van het lab en daar kun je nog een Bandit omleggen maar verder brengt je dat niks. Je moet toch weer hier terug komen. Want je moet door het gat voor je via de ladder naar beneden. Wel kun je eerst nog achter de ladder omhoog wat health opdoen bij de terminal. Klim dus door het gat naar beneden en loop dan rechtsdoor en rechts door de volgende gang. 

Voor je in de ruimte is een gevecht aan de gang tussen een paar Xenome Bloemen en Bandits. Door al je ervaringen tot nu toe ben jij nu ongeveer zo bloeddorstig geworden dat jij echt geen onderscheid meer kunt maken en ook geen geduld hebt om af te wachten wie er als winnaar uit de bus komt, dus je stormt naar voren en je dood alles en iedereen. 

  • Je bent in een ruimte met 2 TANKS. Er is geen uitgang. 
  • Je moet naar boven en wel HELEMAAL BOVEN zien te komen. 
  • Loop naar de linker Tank en ga hier naar de zijkant van de groene container die voor deze tank staan. 
  • Klim, via de kratjes, tot OP de groene container. 
  • Bovenop de container klim je via de volgende stapel kratjes verder omhoog.
  • Kijk wel uit want van boven  je en achter je word je door 2 Bandits bekogeld met granaten 
  • Boven op het bovenste kratje spring je op de vloer van de tussenverdieping. 
  • Je moet nog hoger op zien te komen. 
  • Draai linksom en loop langs de schuine pilaar langs het gat waar je door omhoog klom naar de ander zijde van deze verdieping. 
  • Ga naar links en naar die groene container bij de rode muurzuil en klim, via de kratjes, omhoog tot op deze container

Bovenop de containerdraai je naar rechts. Loop voorzichtig achteruit tot je op de uiterste rand van de container staat voor een aanloop en spring dan over het gat heen naar en op de container aan de overzijde. Klim weer via de kratstapel verder omhoog en als je op de bovenste krat bent beland spring je naar links de vloer op van de bovenste omloop. 

Ga door de doorgang en volg de gang, rechts, links, rechts, links en voorbij het stukende rooster in de vloer volg er weer een LOADING. Rechts, en door de volgende deur en je bent weer in een bredere gang. Voor je staat op de muur "ELEVATOR SURFACE ACCESS" en de pijl wijst naar rechts, dus KIJK naar rechts. 

Helaas de gang loopt dood en die smalle deur links wil niet open. Dus volg de gang naar links, de hoek om, kill de Bandit en blijf uit de buurt van die tentakels die door de muur steken. Er staat een kast midden in de gang. Ga  links voorbij de kast en dan gaat de gang weer naar links, op de muur staat nu "MAINFRAME ACCESS". Loop verder naar de deur die je rechts al ziet. PAS op: vlak bij die deur is er een instorting. Kijk omhoog en je ziet een groot gat boven je en vanaf daar gooien ze granaten naar je toe. Ren naar de deur en ga er door. Deze deur is getiteld "ENGINEER ZONE".

Volg de gang, links, kill de 2 Bandits en de Xenome's en loop dan door dit Lab naar achteren en bij de roosters in de vloer ga je dan rechts door de volgende deuropening (je kunt nog even verder doorlopen naar achteren en dan rechts wat ammo halen). 

Loop langs de "vistank" en dan rechts, links en je komt in een soort "grot" met een witte roostervloer. Loop hier over naar achteren en daal daar de ladder af. 

Onderin draai je je om en loop je verder naar voren, kill de Bandits en pak hun ammo. Draai je dan om en loop terug richting de ladder waar je af kwam. Je ziet een gesloten deur in de muur bij het "NO SMOKING" Bord. Voor deze deur zie je op de grond een kapotte gaspijp. 

Ga op een veilige afstand staan en als er een nieuwe gaswolk uit de pijp komt dan schiet je er een kogel op af. BOEM en die deur achter de pijp explodeert. Ga daar dan door, volg gang, rechts, links, LOADING, rechts, en ga over het ijzeren looppad naar de deur achterin. Helaas de deur blijft op slot. Loop terug tot halverwege het ijzeren pad, draai links, of eigenlijk is dat nu rechts, en loop over de ijzeren balk naar het stenen platform aan de muur. Draai naar links en spring dan naar beneden,op de stapel kratten onder je en dan verder naar de vloer;

Deze kamer heeft 2 grote glazen containers waarin een specimen van een Xenome zit. Je moet door de opening die is afgesloten door dat force field. Loop naar het midden van de kamer en draai je zo dat je de beide glazen containers kunt zien. Beide containers hebben een Rode Hendel. 

Trek aan één van de hendels en zie wat er gebeurd. Mainframe meld zich en verteld je dat je dit nogmaals moet doen. Dus trek aan de hendel op de andere container. Je moet in totaal een keer of 4 aan BEIDE hendels trekken en dan is dan Force Field dus weg door een ontploffing in de ruimte erachter. Ga dan door de opening en dan links, en ga door de ruimte naar rechts achterin. Kill Bandits. 

Links is een deur naar Deck E maar deze gaat niet open dus ga naar de deur rechts en deze gaat open en je komt weer in de centrale gang. De pijl "MAINFRAME" wijst naar rechts, dus ga naar rechts en dan links en bij het bord "OBSERVATION DECK", ga je door de volgende smalle deur. 

Volg de korte gang, voorbij de stelling/kast, naar links de volgende ruimte in. Er volgt een kleine instorting. Deze grote ruimte heeft links en rechts alkoven en je word hier belaagd door een paar Xenome's. Rechts in de hoek gaat de volgende deur niet open, dus loop helemaal naar achteren en daar druk je, links, op de grote vierkante knop. Ga nu terug naar die deur in de andere hoek die niet open ging en zie......deze is nu wel open. 

Ga dus door de deur en volg gang naar rechts, LOADING, links, rechts en achterin is de deur op slot. Draai rechts en ga door de deur de OBSERVATIE RUIMTE in. 

Kill hier in het midden de Bandit en ga dan links naar de korte muur. In de muur steek je dan nu je Mainframe Computer Core in de ontvanginrichting. Mainframe legt nu contact met het Gunman High Command en verzoekt om versterking. Ga naar buiten de gang in, draai gelijk rechts en nu is die deur wel open. Ga er door en in de ruimte hier achter meld Mainframe zich weer en verteld je dat die ontvang inrichting rechts in de muur de laatste in de rij is. Dit is de Hoofdtoegang tot de Mainframe Computer. 

Steek hier dus ook je Computer Core in en Mainframe verteld je dan dat je de ladder op moet gaan en dat ze een verrassing voor je heeft. Draai je om, loop vooruit en klim dan de korte ladder op. Boven loop je recht door de deuropening en achterin spring je door het grote gat naar beneden. Kill hier de Bandits. Je bent in de Main Mainframe computer ruimte en Mainframe meld zich. 

Hoofdstuk 7: Rebar: Vervolg

Mainframe verteld dat je nu helemaal terug moet gaan naar de lift waarmee je hier beneden aankwam. Zij zegt ook dat ze nu alle deuren voor je heeft geopend. Draai je om en loop naar achteren en ga links door de deur. Volg de gang en je komt terug in de vorige ruimte waar je voor het laats de Computer Core gebruikte. Loop hier door en volg de gang terug naar de kamer met de alkoven. Net voor je die kamer weer binnenstapt volgt er een explosie. 

Loop om het puin in de hoek heen, buk en kruip eronder door en ga dan door de deuropening de gang in. Klim over de gevallen kasten heen en dan door de deur de centrale gang weer in. Volg de gang naar rechts en dan ga je links door de deur en je bent terug in de kamer waar de deur naar Deck E is.

Ga naar rechts en dan nu wel door de deur gemerkt DECK E. Een kort gangetje. Je moet nu via de kisten omhoog klimmen om de ladder te bereiken.

Dus klim via de kisten omhoog en spring dan naar het laddertje en klim verder omhoog. Spring dan vooruit tot op het rooster. Draai links, kill de Bandits en ga achterin naar rechts. Kill de Bandits en ga achterin door de deur. Stop! De ruimte voor je staat onder water. Neem een aanloop en spring over het water naar de deuropening achterin en ga er door. Volg de gang, links, rechts, LOADING, links, kill de "Bloem" en ga door de kapotte deur en je bent nu terug in de grot waar je die gaspijp liet exploderen. 

Je zult ongetwijfeld hebben opgemerkt dat op je weg terug tot nu toe alles in puin ligt. Zo ook hier. Ga links naar de ladder. Deze staat nu schuin omhoog. Klim naar boven en bovenaan draai je naar rechts en spring je op de richel tegen de muur. Volg deze richel naar links en dan helemaal tot aan de deuropening. Loop dan voorzichtig tot op het rooster en ga dan door de deuropening. De "vistank" is ook stuk dus er staat water op de vloer. Bij de vistank schuif je de omgevallen kast tegen de staande kasten, aan die de deuropening blokkeert.

Spring op de kasten en er weer af en ga door de deuropening. Loop links door het lab en dan rechts weer door de gang en ga door de deur. Je bent terug in de centrale gang. Volg de gang naar links, kill Bandits en volg de gang verder naar het einde. Ga dan links door de deur. Volg gang en dan word je opeens gevangen tussen 2 Force Fields. Wacht. De Bandits die hier verantwoordelijk voor zijn verdwijnen en dan zie je opeens een meisje voor je staan. 

Dit is MAINFRAME die speciaal voor jou een menselijke vorm heeft aangenomen. Zij "verwijderd" het Force Field en loopt vooruit. Jij doet dat dus ook en Mainframe verdwijnt dwars door het volgende Force Field heen de volgende gang in. Wel, jij kunt dit niet dus jij gaat naar links en helemaal naar achteren en stapt dan de grote LIFT in. De lift  gaat omhoog, LOADING, en dan stopt de lift. De deuren gaan open. Stap niet gelijk uit. Je ziet en hoort dat er een vuurgevecht aan de gang is. Mainframe meld zich en laat nu aan iedereen weten dat ZIJ nu weer de macht heeft overgenomen.

Ga uit de lift en kill links de Bandit. Het komt je hier wel bekent voor en dat klopt ook want dit is de gang waar je kwam na dat gedoe in de 3 liftschachten met de neer stortende lift. Volg de gang naar rechts, links, rechts en ga dan links door de vernielde deur. Volg gang, LOADING, links, rechts, dan is er voor je een ontploffing. Volg die gang naar achteren, links, rechts en dan zie hoe achterin de gang, in de "grot", 2 Bandits worden "opgegeten" door de Alpha. 

Ga hier links door de dubbele glazen deur. Je ziet op de muur  "COOLANT CONTROL"staan. Volg deze gang, rechts, links door de deur en loop naar Mainframe die bezig is een Bandit te kelen. Zij vertelt je het een en ander en wijst je links een raam aan. Als zij weg is breek je het linker raam. Buk en kruip door het raam en spring via de container en de kisten omlaag. Beneden draai je je om en je ziet dat de poort naar de SPACE PORT is afgesloten door een Force Field, net zoals Mainframe al gezegd had. 

Draai je weer om en loop vooruit. Links gaat dan richting de "COOLANT ACCESS CONTROLL" maar ook daar is een Force Field, dus ga recht vooruit naar en door de gang die naar de "XENOME REFRIGERATION" wijst. 

Ga links, rechts, LOADING, rechts en je bent in een ruimte waar je nu rechtsaf en linksaf kunt gaan. Ga rechtsaf de gang volgen en je komt in een grote hoge ruimte met boven je een omloop. Kill hier de Bandits en ga dan rechts de ladder op en boven kill je ook alle Bandits en ga je naar het rooster in de muur. 

Knal dit rooster weg en kruip dan in en door de schacht en aan het einde haal je het volgende rooster weg. Kruip uit de schacht, steek over naar het volgende rooster, haal dit weg en kruip door de 2e  korte schacht. Breek het rooster weg en kruip naar buiten. Draai rechts en kruip nu over de richel helemaal linksom tot je boven dat hekwerk, linksonder, bent.

Spring boven op het  hek en kil dan vanaf je hoge positie de twee kerels achter het hek. Spring dan omlaag en druk op de knop van de rechter console. 

Draai je om en het hek is weg. Loop rechtvooruit naar de tunnel die naar de "COOLANT STORAGE" gaat. 

Ga de trap af en volg beneden de koude gang nu helemaal naar achteren. Maak je niet druk om de ruimtes links en rechts in deze gang. Volg de gang helemaal naar het einde. Achterin is er dan links een deur die op een kier staat en in de kier is een klont ijs. Knal dat ijs weg en de deur schuift helemaal open, ga er door en in de kamer zie je tegen de rechter muur een "FORCE FIELD GENERATOR". Knal dit ding stuk. 

Mainframe meld zich weer en draagt je nu op om naar de SPACE PORT te gaan, dus ga terug door de koude gang en kill onderweg heel wat Xenome's (die nu ontdooit zijn) en een paar Bandits. De trap weer op, links, en dan rechts verder door de gang en je komt terug in de "grot" waar achterin de toegang is naar de Space Port die was afgesloten door een Force Field. Er volgen verschillende ontploffingen en je moet hier nog wat Bandits en Xenome's killen en dan loop je naar achteren en ga je links door de grote poort die nu open is. Ga links  van de TANK door de volgende deuropening.

LOADING,  ga door de volgende deur en Mainframe komt bij je. Na haar praatje ga je naar links achter in de gang. Hier is een ondiep gat in de vloer, gedeeltelijk bedekt door een rooster.Links gaat opeens de lift deur open en in de lift zie je ook een groot stervormig zwart gat. GA NIET DIT GAT IN WANT DAT IS GAME OVER. Nee, ga naar het ondiepe gat in de vloer van de gang. Vlak voor het rooster zie je een grijs/witte tegel in dit ondiepe gat. Knal deze tegel weg en je ziet onder je, heel in de diepte, de vloer. 

Wel je moet helemaal naar beneden zien te komen maar het is een hele val.  Doe dit dus door via de onder elkaar gelegen roosters naar beneden te gaan. Helemaal beneden kill je de 2 Bandits en een paar Xenome's en dan loop je naar het gat in de vloer. Spring door dit gat  naar beneden en je komt in een gang die water op de vloer heeft. Draai eventueel om (hangt ervan af hoe je hier terecht kwam) en volg de waterige gang, door de deuren en dan links. Loop naar de ruit achterin, knal die ruit stuk en spring erdoor. 

Draai rechts en in de volgende ruimte is er een grote ontploffing waarna er een constante stroom van Fenomeentjes op je af komen. Ga die ruimte in en kijk omhoog. 

Boven je zie je in het gat een MOEDER XENOME hangen en zij is constant bezig om te "bevallen". Wel aarzel niet en knal Moedertje een paar granaten in haar buik en kop. Ga dan door de opening in de muur, tegenover je, en klim  via de kisten omhoog en dan op de boven vloer. Ga rechts en daar is dan de deur op slot. Draai je om en loop langs het gat naar links en je komt bij een Force Field. 

Wacht hier even tot de Sciëntist aan de andere kant is uitgesproken en is weggerend want hij maakt nu die deur rechts van het gat voor je open. Dus ga daar terug naar toe en ga er door. Je bent nu direct onder het Dode Moederdier. Je ziet hier 2 machinegeweren staan. Loop daar naar toe activeer één van beide machinegeweren. Mik naar boven de gang in achter het dode Moederdier. Je ziet daar boven 3 grote kasten staan. Dat zijn Zekerings Kasten. Knal ze alle 3 met het machinegeweer kapot. Het licht gaat dan uit. Ga nu terug door de deur en terug, langs het gat, naar links waar dat Force Field was. Het force field is nu weg dus ga door de opening. Draai links en loop naar Mainframe, die aan het console staat te werken. 

Na Mainframe's praatje ga je links van het console de nis in. Breek  de ruit in de vloer en spring dan naar beneden.

Opmaat tot de FINALE:

Volg  de gang, LOADING en ga linksaf. Knal het rooster stuk en loop naar achteren, naar het grote ronde gat in de vloer. Ook dit gat is afgedekt met een ruit en daaronder is een WATERTUNNEL die recht naar beneden gaat. Breek de ruit en spring de verticale watertunnel in. Zwem naar beneden tot je een volgend rond gat ziet. Ga niet verder omlaag maar zwem recht vooruit de gang in en volg deze. 

De gang gaat dan linksaf en dan zwem je naar het einde. Weer een gat in de vloer maar deze is afgesloten door een luik. Zwem ietsjes terug en bij de verbreding, met links een console, zwem je omhoog naar de boven gelegen gang. 

Hap adem en zwem nu door deze boven gang. Het hangt er van af hoe je hier boven komt of je linksom of rechtsom moet zwemmen. Bij één van de eindes gaat de gang naar links ietsjes naar beneden en daar vindt je dan, onder water, een Rood Wiel. 

Draai dit wiel helemaal open en zwem terug door de gang naar het gat en duik terug naar de onderste gang. Ga naar links naar dat ronde gat en zie.....het luik is nu open. Zwem dit gat in en zwem helemaal naar beneden.  Beneden zwem je vooruit en dan linksaf en dan weer vooruit en je komt in de met water gevulde Liftschacht. Boven je hangt een lift. Nu moet je even uitproberen wat de beste kant is om langs die lift omhoog te zwemmen. Je moet boven uitkomen aan de kant waar de liftdeuren zijn. 

De deuren van de lift zijn open, dus klim uit het water de lift binnen. In de lift staat een monitor en de Generaal is "On The Air". De lift gaat omhoog en er volgt een LOADING. Ga uit de lift en loop naar die grote Drone Robot. MainFrame is nu weer een Rood Oog en zij vertelt je dat zij deze mooie Grote Robot Drone heeft gemaakt om er de Generaal mee te bevechten. Mainframe zit dus nu IN deze Robot.

Als Mainframe in haar robot is uitgepraat draai je je om en ga je links door de deur die is open gegaan. Dan de Helling op, ladder op, nog een helling op en boven kom je bij een raam. Achter dit raam staat de Generaal en hij spreekt je vaderlijk toe. Achter de Generaal zie je zijn ultieme wapen staan, de WAR DRONE . Als Generaaltje weg is ga je links verder en dan gelijk weer links door de gang.

Breek de kratten en spring over de kisten en volg de gang verder naar een eindruimte met achterin een tralie deur en rechts een console onder een breed kijkraam. Trek aan de Rode Hendel en de Mainframe robot komt omhoog. Luister goed naar wat Mainframe vertelt. Mainframe loopt naar links maar ze blijft tegen je praten. Ga dan door de nu geopende traliedeur, neem de ammo in de ruimte daar achter en loop naar achteren. Draai links en knal het rooster uit de muur en kruip door het gat en ga dan de ladder op omhoog en boven ga je de gang volgen naar achteren. 

Breek het volgende muurrooster en spring erdoor naar beneden, ga links, pak ammo en ga dan rechts de ladder af en beneden loop je naar de Tank. Save je Game.....Activeer de Tank met je USE toets en knal gelijk een paar granaten naar voren om die kratten en de Bandits op te ruimen.

FINALE:

Rij de Tank vooruit tot uit de tunnel. Meteen links staat aan de overzijde de WAR DRONE en deze heeft in zijn linker hand het Kata-kanon. Hiermee vuurt hij warpbollen op je af en als je Tank door zo'n warpbol word geraakt word je met Tank en al naar een andere DIMENSIE gewarpt en moet je opnieuw beginnen vanaf je laatste save.

  • Wat je moet doen is dus de Tank naar voren rijden waarbij je de loop van de Tank alvast schuin naar links richt.
  • Zodra je de War Robot ziet vuur je een granaat van je Tank af op zijn linker hand af. 
  • Rij dan snel, meteen als je gevuurd hebt, achteruit tot in de tunnel zodat je niet door de WARPBOL word geraakt. 
  • Rij weer vooruit en schiet weer een granaat op de linker hand van de War Robot af. 
  • Rij gelijk weer achteruit en herhaal dit tot je op je scherm de mededeling ziet dat je zijn Kata-kanon hebt uitgeschakeld. 
  • Mainframe vertelt je dit ook. 
  • Pas op want het robotje heeft nog wel andere wapens. 
  • Save je game..... 

Spring van de Tank en klim dan, voor de Tank, links het korte laddertje op en ren dan over de richel naar de overzijde.

Daal daar de ladder af en ga rechts en ren naar buiten naar de War Drone en ga hier linksaf. Lok de War Drone achter je aan maar ontwijk wel zijn raketjes. Ren door en ga links de hoek om. Voor je, aan de overzijde van de kloof, staat je Mainframe vriendinnetje. Ren naar de kloof en over één van de twee ijzer balken naar de overzijde naar Mainframe toe. De War Drone komt de hoek om en MainFrame en de War Drone beginnen elkaar onder vuur te nemen. Plots meld Mainframe dat de Xenome's los zijn gebroken en hier naar toe komen maar dat zij geen aanval van de Xenome's zal overleven omdat zij druk bezig is met de War Drone. Het is aan jou nu de taak om Mainframe te beschermen en "gezond" te houden tot de War Drone is vernietigt. Je moet dus al die huppelende Xenome's killen voordat die de Mainframe robot bereiken.

  • Blijf gewoon hier bij Mainframe en wacht op de hordes Xenome's die van zowel rechts als links als achter je vandaan kunnen komen en kill ze.
  • Zorg dat de Xenome's niet bij Mainframe komen. 
  • Mainframe gaat ondertussen door met het bestoken van de War Drone en jij hebt je handen vol om de Xenome's van haar lijf te houden. 
  • Slaag je hier in dan meld Mainframe na enige tijd dat de War Drone verslagen is. 
  • Slaag je er niet in dan vallen de Xenome's Mainframe aan en verzwakken haar dusdanig dat het Game Over wordt en zul je een save moeten laden om het nog eens te proberen.
  • Als Mainframe wint van de War Drone dan meld ze dat het Alpha Beest omhoog komt. 
  • De Eindfilm start en je ziet hoe de Generaal word verslonden door het Alpha beest en de aftiteling begint te lopen.

Wel dat was het weer, tot de volgende keer.