Louvre: The Final Curse:

Dit spelstaat ook bekent onder de naam: The Messenger:

2002: Walkthrough door: Louis Koot

  • Het spel is muisgestuurd en dien je ALTIJD vanaf CD#1 te starten, ook als je al op CD#2 bezig bent. 
  • Met je linkermuisknop beweeg je in het spel en met de rechtermuisknop roep je het INVENTORYSCHERM op.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_1.JPG

  • Er is een Hand icoon om een item te gebruiken en een Oogicoon om een item te bekijken. 
  • Sommige items kun je met elkaar combineren via het Combineer Icoon, maar gecombineerde items kun je ook weer scheiden via het Ontkoppel Icoon in je inventory scherm. 
  • Je kan maar 8 items tegelijk bij je dragen, maar geen nood, in de diverse ruimtes van het Louvre staan zgn INVENTORYKISTEN waar je overbodige spullen in kunt opbergen die je op dat moment niet nodig hebt. 
  • Als je je spullen in een bepaalde ruimte in een INVENTORYKIST opbergt dan is deze kist ook in de andere ruimtes met precies dezelfde spullen gevuld.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_2.JPG

  • In het grote scherm zie je dus de spullen die IN de kist zitten en welke je dus kunt overhevelen naar je eigen inventory. 
  • Je eigen inventory zijn die 8 lege vakjes rechts. 
  • Via de pijltjes, onder en boven het kistscherm, scroll je door de inhoud van de kist. 
  • Als voorbeeld zie je hier hoe je het MES uit de kist pakt. Scroll omlaag door de inhoud van de kist en klik dan op de "Diamond Knife". Dit vak wordt dan geselecteerd en je cursor wordt nu een "Grijphand". Klik met deze Grijphand nu in n van de 8 lege vakjes van je eigen inventory en het Mes komt daarin te staan. Het Mes is nu dus UIT de Kist en IN je eigen inventory. 
  • Op dezelfde wijze plaatst je dan ook Items uit je eigen Inventory terug in een Inventory kist. Altijd hebben alle Inventorykisten in de verschillende kamers waar je ze kunt vinden dezelfde inhoud.
  • Steeds zal ik, per kamer, je vertellen welke spullen je bij je moet dragen. 
  • Doe nooit meer spullen in je Inventory dan ik je vertel want dan kun je de kans lopen dat je Inventory vol zit en kun je een item die je dan in het spel oppakt niet kwijt. 
  • Als dat je gebeurt dan dien je dus eerst ruimte te maken in je inventory door een Inventorykist te zoeken en daar enige van je spullen in over te hevelen.
  • De PLATTEGROND en de opgenomen beschrijvingen van de kamers van het Louvre kun je openen door rechts onder in het inventory scherm te klikken.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_3.JPG

  • De kaart is erg handig om te zien welke locaties toegankelijk voor je zijn en waar deze locaties zich bevinden. 
  • Via deze kaart kun je ook van locatie naar locatie reizen, tenminste naar al reeds eerder bezochte locaties. 
  • Nog niet eerder bezochte locaties zijn echter niet toegankelijk via de kaart. Gewoon op de kaart op de locatie klikken waar je naar toe wilt. 
  • Rechts onder in het Kaartscherm is de knop waarmee je van kaart wisselt en rechts onder op elk scherm bevindt zich de TERUG knop waarmee je naar een vorig scherm kunt terug keren.
  • Via een druk op je ESC toets roep je het MENUSCHERM op waar je dan kunt Saven/Loaden en Afsluiten.
  • Door op de spatiebalk te drukken tijdens een animatie stop je deze animatie.
  • O ja...telkens wordt er in de walkthrough gezegd "KIJK GOED NAAR"....hiermee bedoel ik dan dat je dan iets van zeer dichtbij moet bekijken, in close-up.

 

Tekst ingesproken door de pappa van Morgan:

Mijn lieve dochter Morgan, waarschijnlijk zal ik al gestorven zijn als jij deze boodschap leest. Gedurende de opgravingen van het Louvre heb ik een Lampetkan in de vorm van een leeuw en een paar ivoren tabletten met graveringen erin, blootgelegd. Het heeft mij verscheidene jaren gekost om de inscripties te ontcijferen. Het schijnt dat de schrijver van deze inscripties, Anselme de Beauvais is geweest en deze man was een 14e eeuwse tovenaar. Luister nu heel aandachtig naar me: in die tijd werd de Orde van de Tempeliers compleet weggevaagd door Phillippe de Goede. Hij pikte al hun schatten in en de Tempeliers werden, in zijn opdracht, op de brandstapel verband. Sommige van hen, de zgn Zwarte Tempeliers, zworen wraak en tot dat doel verkochten zij hun ziel aan de Duivel. Deze Zwarte Tempeliers dwongen Anselme om een vloek over 4 objecten uit te spreken. Deze 4 objecten vertegenwoordigden de 4 elementen van de Apocalyps en zij noemden ze Satan's Key's. Deze 4 objecten zijn:

  • Een Stier,
  • Een Vaas met een Adelaar boven op,
  • Een beeldje van een Assyrian Demon en
  • Een Perzische Lampetkan in de vorm van een Leeuw.

Als deze 4 objecten bij elkaar worden gebracht dan zal er chaos en vernietiging over de Aarde komen, en dat zou dan de Wraak van de Tempeliers zijn. Het schijnt echter dat Anselme de Beauvai, de Lampetkan gestolen heeft, en dit is nu de Lampetkan die ik tijdens mijn opgravingen van het Louvre heb ontdekt. Ik weet dat de Black Templars Brotherhood heden ten dagen nog steeds bestaat en dat zij nog steeds op zoek zijn naar deze 4 Objecten en dat zij dus de Lampetkan in hun handen willen krijgen. Deze Lampetkan wordt momenteel tentoongesteld in het Louvre museum te Parijs. Ik heb altijd al gezegd dat het te gevaarlijk was om zo'n waardevol object alleen maar achter een stukje glas tentoon te stellen. Waarom is het toch dat deze fanaten nog altijd worden beschouwd als ongevaarlijke gekken. Morgan, jij hebt nu een gevaarlijke taak. Ga naar het Louvre, neem de Lampetkan en VERNIETIG deze. Als je deze taak volbrengt, dan heb je tenminste 1 maal in je leven ook voor mij eens iets gedaan.

Het Spel begint

De 21 ste Eeuw:

Morgan Sinclair beklimt de muur en komt terecht op het dak van het museum. Ze plaats een explosief en de explosie veroorzaakt een gat in het dak waardoor ze zich naar beneden laat zakken naar de vloer van het heren toilet, ze gaat hierdoor en komt nu echt het in het museum. In de Napoleon's Hall ziet ze 2 Bewakers op de verdieping boven haar en het spel begint:

Na deze begin film staat Morgan dus binnen in de glazen piramide welke tegenwoordig als hoofdingang dient voor het Louvre. (Een gevolg van de grootheidswaan van Francois Mitterand). Draai naar Rechts en je ziet de roltrappen. Klik 2*Vooruit en je staat bovenaan deze roltrappen en voor je zie je de liftdeuren van de lift naar de Sully's Corridor. Ga 1*Vooruit tot aan de liftdeuren en draai dan Links. Zoem in op het "kastje" aan de muur. Het blijkt een Kaartlezer te zijn. Open je Inventoryscherm via je Rechtermuisknop en klik dan op het Blauwe Kaartje. De Kaart komt dan in het scherm te staan. Klik dan, links, op Handje en je keert vanzelf terug in het spel. Je cursor is nu dus de Blauwe Kaart. Klik deze op de gleuf van de kaartlezer. De Lift gaat open en Morgan stapt in de lift en komt boven er weer uit.

Ga 2*Vooruit. Morgan wordt nu ontdekt door een security camera en er gaat een alarm af en het hek gaat achter Morgan dicht. Ga 1*Vooruit de trap op en draai dan Rechts en ga weer 1*Vooruit. Draai ietsjes Rechts en ga 1*Vooruit en je staat nu in de St. Louis Kamer. Je staat voor een pilaar. Draai Rechts en je ziet een beeldje staan op een stenen voetstuk. Zoem in op het beeldje. Dit is n van de 4 beeldjes die jij dient te verzamelen in dit spel en dit is de Leeuwvormige Parfumbrander. Pak het op en het verdwijnt je inventory in waar het wordt neergezet in de Leo Cirkel.

Er verschijnt nu een kuchende Geest en deze schijnt verbaast dat jij, die hem in de profetie was aangekondigd en die de wereld zal redden van de Black Templars Wraak, dat jij dus een VROUW bent. Hij, Guy de Sombreval, heeft zichzelf opgeofferd op de brandstapel. Door Anselme's Zwarte Kunsten keert hij, nu 600 jaren later, terug in de wereld als Geest zodat hij Morgan kan leren hoe de 4 Key's te vernietigen. Hij draagt een Magische Broche welke gemaakt is door Anselme en waarmee hij heen en weer in de tijd kan reizen. Hij zal Morgan nu terug zenden naar het jaar 1377 ten tijde van het regime van Charles V om de overige 3 Key's te bemachtigen en dat zijn dus de: Stier, de Leeuw en de Duivel, uit de Royal Treasury maar waarschuwt haar dat de Pauselijke afgezant daar ook is om deze 3 objecten te verkrijgen.

MIDDEL EEUWEN: 1377

St.Louis Kamer:

Je bent dus beland in het jaar 1377 en Koning Charles de 5th regeert. Je bevindt je dus in de St. Louis zaal van het Louvre. Laten we eerst maar even op zoek gaan naar de Inventorykist. Draai Rechts en ga 1*Vooruit, draai Links en zoem in op de kist. Dit is dus een Inventorykist. De kist gaat open. Scroll door de inhoud tot je het "Diamond Knife" ziet staan en hevel dit Mes dan over naar je eigen inventory. Sluit het scherm.

Draai Links en ga 1*Vooruit. Rechts in de hoek gaat de trap omhoog maar klik nog niet daar naar toe. Draai iets naar Links en je ziet dan "Witte Vlekken 'op de achtermuur. Ga 1*Vooruit naar deze Witte Vlekken op de muur en beweeg dan je cursor, van Rechts naar Links, over de onderste rij Witte Vlekken. Links krijg je dan het "2 Wieltjescursor" ten teken dat je hier iets moet doen. Open je Inventoryscherm en klik op je Mes en dan op Handje en klik dan je Mes op de Witte Vlekken plek. Morgan schraapt nu wat Salpeter van de muur en dit komt dan in je Inventory terecht. Sluit het Inventoryscherm en draai Rechts en klik nu 1*Vooruit naar de trap in de hoek en Morgan komt dan boven in de:

Grote Koningskamer (Large King's Bedroom)

Laten we nu eerst even de Plattegrond bekijken. Dus klik je rechtermuisknop om het Inventoryscherm te openen en klik daar dan op de Kaartknop, rechts onderin. Oefen eventjes met de kaart en de diverse knopjes om te leren hoe dit werkt, sluit dan dit scherm weer en in je Inventoryscherm klik je dan op de knop naast de kaartknop om het bandje van je vader te beluisteren om te horen wat hij te vertellen heeft over het Louvre zoals dat was in deze middeleeuwse periode.

Sluit al deze schermen weer en ga dan 1*Vooruit. Draai je dan Rechtsom om en zoem in op de Troon. Open je inventory en pak er je Mes uit en klik dan met het Mes op de bekleding van de rugzijde van de troon. Morgan snijd dit nu open en er komt een geheim Manuscript tevoorschijn. Zoem in op dit manuscript. Het is echter onleesbaar, maar je actie cursor vertelt je dat je een ander item op dit manuscript moet klikken. Dit item heb je momenteel nog niet, dus zoem maar weer uit (in n van de 4 hoeken van het scherm). Je kunt dit manuscript dus NIET meenemen. Het blijft zitten op zijn plek in de troon.

Draai je nu helemaal om en ga 2*Vooruit en je staat bij de open haard. Er brand een lekker vuur in maar daar kun je nu ook nog niets mee. Draai je rechtsom. Er staat een soort houten bank voor de open haard waarover een dwarsstang heen loopt. Zoem in op de rechterzijde van deze bank en je ziet een Slotmechanisme. Ook hier kun je nu nog niets mee omdat je het sleuteltje nog niet hebt gevonden. Dus zoem maar weer uit en ga 1*Vooruit, terug richting de troon. Draai je dan Linksom terug en zoem dan in op het Raam. Oja.links van dit raam staat de Inventorykist, maar die heb je nu nog niet nodig. Dus zoem in op het raam en pak dan je mes uit je inventory. Klik met je Mes op het raam. Morgan hakt er wat ruitjes van stuk. Zoem dan verder in op het raam en je kijkt erdoor naar buiten. Je ziet een hoek van de binnenplaats en er staat daar een bewaker op wacht. Die moet eerst uit de weg. Zoem 2*uit. Draai dan rechts en ga 1*Vooruit richting de deur links van de troon. Ga dan nog 1*Vooruit en je gaat dan door deze deur en komt terecht in de:

Grote Kamer (Large Room).

Ga 2*Vooruit, tussen de tafels, naar achteren. Je loopt dan tegen de achterste tafel aan en je ziet weer een troon er achter staan. Je hoort gesnurk. Als je nu hier verder gaat, naar links of naar rechts, dan zal de bewaker die hier ligt te snurken wakker worden en dan is het gelijk GAME OVER. Dus draai je om en ga 2*Vooruit terug door de zaal naar de deur. Draai je dan rechtsom en kijk omhoog en je ziet dan het balkon dat hier aan de rechterkant boven de zaal loopt. Mik je Vooruit cursor nu op dit balkon, ter hoogte van de kroonluchter en klik 1*Vooruit en je bent op het balkon. Ga 1*Vooruit over het balkon en draai je dan rechtsom tot dat je de achterste kroonluchter ziet. Zoem in op de kroonluchter en pak dan je Mes uit je inventory en klik je Mes nu op het Touw waaraan de kroonluchter aan het plafond hangt. Morgan snijd het touw door en de kroonluchter stort omlaag en verplettert de bewaker die beneden op de vloer zit te snurken.

Draai links en ga 2*Vooruit terug over het balkon, draai je dan weer helemaal om en ga weer 2*Vooruit, tussen de tafels, naar achteren. Draai dan links en kijk omlaag naar de vloer aan het einde van de tafel. De bewaker heeft een sleutel laten vallen. Pak deze op en in je inventory is dit dan de Bronzen Sleutel. Sluit je inventoryscherm. Je kunt nu niet via de deur naar buiten want dan kom je op de binnenplaats en zal je door de bewakers worden gegrepen omdat je niet de kleren uit deze tijd draagt. Je dient je eerst te vermommen. Draai terug rechtsom en mik nu je pijlcursor over de tafel en rechts van de troon en ga dan 1*Vooruit. Je klimt nu over de achterste tafel en staat dan rechts van de troon en voor de Inventorykist van deze kamer. Laat deze kist maar zitten en draai je nu helemaal om en kijk naar het einde van de tafel. Daar ligt dus het lijk van die snurkende bewaker. Klik erop en Morgan trekt nu de kleren van deze dode bewaker aan en is nu afdoende vermomd.

Draai Links en ga 1*Vooruit terug over de achterste tafel en draai dan iets naar rechts zodat je de deur weer ziet maar ook het kastje dat links naast de deur staat. Zoem in op dit kastje en pak er dan de Kruik uit. Het blijkt een Waterkruik te zijn en deze is gevuld met water. Sluit je inventoryscherm en zoem uit de kast. Ga nu 1*Vooruit door de deur en je bent op de:

Binnenplaats:

Draai iets naar links en ga dan 2*Vooruit links van de grote ronde toren. Je komt bij een deur. Draai even rechts en je staat voor de bewaker die je ook al zag toen je door het raam van de Grote Koningskamer naar buiten keek. Klik op de vent om hem aan te spreken en hij vertelt je dat je Koning en de Pauselijke Gezand verwikkeld zijn in uiterst belangrijke besprekingen. Draai terug links naar de deur, pak dan de Bronzen Sleutel uit je inventory en klik hiermee op de deur en je gaat naar binnen en bent dan in de:

Kruikenkamer (Cup Bearer's Room)

Draai iets naar links en ga dan 1*Vooruit, draai weer iets links zodat je recht naar de fontein kijkt in de achtermuur. Er staat een kist links en rechts van de fontein. Zoem in op de Rechterkist. Dit is de Inventory Kist. Pak er de volgende items uit:

  • Kruisboog (Light cross-bow in kevlar);
  • Nylon Rope haspel;
  • De Haak (Hook);
  • De Kruisboogpijlen (Cross-Bow Bolts)

Nu zit je eigen inventory dus vol, dus hevel de volgende items terug naar de kist: Salpeter; Bronzen Sleutel en de Kruik met water. Sluit het scherm.

Draai nu rechtsom en kijk goed naar de ruimte tussen het eerste en het tweede vat. Er staat daar iets tussen. Klik met je pakhandje tussen deze 2 vaten en je hebt een Kruik met Alcohol opgepakt. Sluit weer je inventoryscherm en draai nu linksom en ga 1*Vooruit naar de kist links van de fontein. Zoem dan in op deze kist. De kist zit op slot. Open je inventoryscherm en klik op je kruisboog. Deze komt dus in het grote scherm te staan. Klik dan op de Combineer ketting. Deze wordt rood. Klik dan op je Kruisboogpijl en je hebt dan de kruisboog geladen met de pijl. Klik op het Use Handje en klik dan de kruisboog op het slot van de kist. Morgan schiet dit slot nu open. De kist ligt vol met citrus vruchten maar rechts vindt je een pot. Pak dit uit de kist en het blijkt een pot Saffraan (Saffron) te zijn. Sluit je inventoryscherm en zoem uit de kist. Draai rechts en zoem in op het raam bij de vaten en de Inventorykist. Pak je Mes uit je inventoryscherm en klik er mee op het raam. Morgan hakt weer wat ruitjes stuk. Zoem weer in op het raam en je kijkt erdoor naar buiten en ziet de tuin.

Links in de tuin staat een prieeltje. Open je inventoryscherm, klik op je geladen kruisboog en klik dan op de Ontkoppel Ketting om de pijl uit de kruisboog te verwijderen. Klik vervolgens op de Combineer ketting en dan op de Haspel met Nylon Touw om deze aan de kruisboog te koppelen. Klik dan weer op de combineer ketting en dan op de Haak en je hebt nu je kruisboog geladen met touw en haak. Klik op Handje en klik dan met je kruisboog op het Prieel.

Tuin

Morgan schiet de haak af en glijd vervolgens via het touw de tuin in. Pas op want het kan hier GAME OVER zijn als je de verkeerde kant op gaat. Ga 1*Vooruit het prieel in en draai dan rechts en ga 1*Vooruit weer naar5 buiten. Draai links en grijp de Rozen. Sluit je inventoryscherm, draai terug rechts en ga nog 1*Vooruit en zoem dan in op de Koning en de Pauselijke Gezand die in het achterste prieel staan te babbelen om hun gesprek af te luisteren.

Deze Pauselijke Afgezant, Robert de Tournefort, vertelt de Koning, Charles V, dat de Paus de Zwarte Tempeliers vervolgt en dat hij de 4 Sleutels wil hebben om ze met zijne Goddelijke Heiligheid te beschermen. Deze 4 Sleutels bevinden zich in de Royal Treasery sinds Phillippe ze gejat heeft. De Koning informeert de Afgezant dat de Stier en de Adelaar in zijn bezit zijn maar dat de Leeuw dat niet is en dat het geheim achter HET KWAAD van Pazuzu hem onbekend is. De Koning gaat verder en verteld dat er een MANUSCRIPT bestaat waarin MISSCHIEN dat geheim uit de doeken wordt gedaan. Vervolgens draagt de Koning de Afgezant op om naar de Treasery te gaan om daar de Daemon te gaan pakken. De Koning gaat weg om het genoemde manuscript uit zijn bibliotheek te gaan halen. De Afgezant vraagt aan de Master of de Horse om St. Blaise's Relic en het presentje van de Paus aan de Koning te overhandigen en dat manuscript in ontvangst te gaan nemen in de Bibliotheek.

Na dit gesprek, open je je inventoryscherm en dan klik je op je Kaarticoon om je plattegrond te openen. Kijk even of je kaart niveau 0 voor staat en klik dan op de linker hoek van de binnenplaatst (onder de Kruikenkamer) en je komt weer terecht op de:

Binnenplaats

Je bent dus weer beland in de hoek van de binnenplaats waar je ook al de eerste keer was. Ga 1*Vooruit en draai dan linksom en je ziet een waterput. Open je inventoryscherm en ontkoppel nu je kruisboog en pak dan je Nylon Touw haspel uit je inventory en klik hiermee op de waterput. Morgan klimt nu via het touw in de put onlaag en ze komt terecht in de:

Alchemist Kamer:

De Alchemist, Anselme's nakomeling, verwachte Anselme's bevrijder maar is verrast dat je een vrouw bent-hij beschouwd dit als een onheilspellend teken. Hij geeft Morgan nu een Spell waarmee ze LICHT kan creren want de plaats is vol met donkere mysteries.

Op de standaard met de twee kaarsen zie je dan de magische formule liggen, maar je zult nu even geen ruimte in je inventory hebben. Dus open je inventoryscherm en combineer weer even je kruisboog met de haspel en je haak en je hebt dan weer 2 lege vakjes. Sluit het scherm en pak dan n u de "Magic Formula for Revelation" van de standaard en sluit je inventoryscherm weer. Draai je dan linksom en zoem in op de Schedel boven de dichte deur. Pak hier dan de "Small Furniture Key with Diamonds" op en sluit je inventoryscherm weer. Zoem uit en ga dan 1*Vooruit door deze deur naar buiten en loop vervolgens 4*Vooruit door de slotgracht en draai je dan weer linksom en ga 1*Vooruit door de deur weer terug de alchemisten kamer binnen.Draai links en klik op de Alchemist.

Deze vertelt je nu dat het Basileus de Grootte manuscript alleen geopend kan worden met een ROESTIGE SLEUTEL die moet worden schoongemaakt met een soort pasta (Paste)..

Zoem in op de glazen bol die voor de alchemist op de tafel staat. Je ziet er dan een roestige sleutel in liggen. Open je inventory en combineer nu je Roos met je Saffraan en je hebt een Rode Pasta. Combineer deze pasta met je Kruik Alcohol en je hebt nu een Blauwe Pasta. Gebruik deze nu op de sleutel in de glazen bol en pak vervolgens dan deze "Small Key for Maniscript Claps" op. Sluit je inventoryscherm en draai je dan om en zoem in op de Inventorykist die hier tegen de muur aan staat. Hevel nu even al je items vanuit je inventory naar de kist en pak vervolgens de volgende spullen weer uit de kist.

  • Kruik met water (Jug full of water)
  • Zaklamp (torch)
  • Small Furniture Key with Diamonds
  • Magic Formula for Revelation
  • Nylon Touw Haspel

Sluit dan dit scherm even en open je inventoryscherm en ontkoppel je kruisboog weer en sluit het scherm weer en zoem weer in op de Inventorykist en plaats daarin in nu ook je kruisboog en je haak. Sluit het scherm, open je inventoryscherm en open dan je kaart. Zorg dat je kaart niveau 0 in het scherm hebt staan en klik dan op de "Large King's Bedroom (Counsel)".

Grote Koning's Slaapkamer:

Draai je om naar de open haard. Rechts van de open haard staat nu de Master of the Horse bij de kist waarin het cadeautje zit van de Paus aan de Koning. Deze vent moet hier wel even weg worden gejaagd. Draai je om naar de troon. Er staat nu een klein kastje voor de troon op de vloer. Zoem daar op in en pak dan je zaklamp uit je inventory en klik hiermee onderaan het kastje. De Master schrikt zich rot en rent in paniek weg.

Ga dan 1*Vooruit richting de deur links van de troon en draai dan iets naar rechts en zoem weer in op de troon. In de rugleuning zit nog steeds dat onleesbare manuscript. Zoem er op in en pak dan de "Magic Formula for Revelation" uit je inventory en klik hiermee op het manuscript. Kijk, nu kun je het lezen

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_4.JPG

Je leest welke ingredinten je moet hebben om een dodelijk gas te brouwen. Je hebt hiervoor Alcohol van Aconite nodig, Wierrook en Salpeter en deze ingredinten dien je dan te vermalen tot Rode Zaden. Zoem uit en draai je dan om naar de open haard en zoem dan in op die kist die rechts van de open haard staat. Pak er een Fles Aconite uit. Sluit je inventory en zoem uit.

Draai dan iets naar links en ga 1*Vooruit naar links van de open haard. Draai dan iets rechts en kijk naar het vuur dat lustig in de open haard brand. Open je inventory en pak er je Kruik met Water uit en klik hiermee op het vuur in de open haard. Je dooft het vuur. Klik 1*Vooruit de open haard in en kijk dan omhoog. Je ziet een rooster boven je hoofd maar kunt het niet openen. Kijk weer normaal en draai je om en draai dan iet naar rechts zodat je 1*Vooruit kunt de open haard uit. Draai dan iets naar links en zoem in op de zijkant van de houten bank met de stang die voor de open haard staat. Je bent dan weer ingezoemt op dat slotmechanisme. Pak uit je inventory nu de " Small Furniture Key with Diamonds" en klik dit op dit slot. Dit klapt open. Klik dan op het zitkussen dat op de bank ligt en je ziet nu de stang omdraaien. Zoem uit en draai links en ga weer 1*Vooruit de open haard in. Kijk weer omhoog en je ziet dat het rooster boven je hoofd nu open staat. Blijf omhoog kijken maar draai je wel helemaal om naar de andere kant en je krijgt dan je "2 wieltjes cursor" aan deze kant op het open geklapte rooster. Haal je Nylon Touw Haspel uit je inventory en klik hiermee op het rooster en Morgan klimt omhoog en ze komt terecht in de:

Konings Slaapkamer.

Kijk gewoon en draai iets naar rechts en zoem in op de Inventorykist voor het bed Plaats dan de volgende items terug in de Inventorykist: Small Furniture Key with Diamonds; Magic Formula for Revelation; Nylon Touw Haspel. Pak vervolgens UIT de kist de volgende items:

  • Small Key for Maniscript Claps
  • Salpeter.

Sluit het scherm en draai dan linksom. In de hoek voor het bed staat een houten krukje. Pak dit op en sluit je inventoryscherm weer. Draai terug naar rechts en ga 1*Vooruit de kamer in. Draai iets links en ga nog 1*Vooruit naar de grote kast die achter het bed tegen de muur staat. Klik op de kastdeuren, in het midden van de kast, om deze te openen en pak er dan de Wierrook (Incense) uit. In het inventoryscherm combineer je nu de Wierrook met de Fles Aconite en je hebt Gele Zaden, combineer deze met je Fles Alcohol en je hebt Rode Zaden. Sluit je inventoryscherm en kijk naar de vloer vlak voor de kast. Voor het linkerdeel van de kast is een "2 wieltjes" plek op de vloer. Open je inventory weer en pak er het Krukje uit en klik deze nu op deze vloerplek en ga dan 1*omhoog om op het krukje te klimmen. Je kijkt dan nu bovenop de kast, maar het is er pikke donker. Pak je zaklamp uit je inventory en klik ermee bovenop de kast en je ziet er een sleutel op liggen. Pak deze Zilveren Sleutel, sluit je inventory en zoem uit. Mik je cursor op het hek links van de kast en ga 1*Vooruit en je gaat door dit hek en komt terecht in de

Bibliotheek:

De bibliotheek is, uiteraard, goed gevuld met boeken en de muren zijn gedecoreerd met panelen met astrologische afbeeldingen. Koning Charles V zit hier op de troon. Ga 1*Vooruit en de Koning veronderstelt dat jij het hulpje bent van de Afgezant en wijst je met zijn hand het Gecodeerde Koningklijke Manuscript aan.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_5.JPG

Pak dit "Gecodeerde Koninklijke Manuscript welke de toegang onthult tot Pazuzu's geheime bergplaats" op. Je moet dus nu eerst dit manuscript DECODEREN. Je kunt nu niet naar het Basileus Manuscript zoeken, want eerst moet de Koning de bibliotheek verlaten. Verlaat de bieb, via de deuropening en het hek terug naar de Slaapkamer. Je hoort dan in de bieb wegschrijdende voetstappen dus draai je om en ga weerde bibliotheek binnen via het hek naast de grote kast. Als het goed is de Koning nu weg.

Ga weer 1*Vooruit langs de troon en draai je dan om naar de troon. Op de boekenstandaard voor de troon zie je een Rood Boek staan. Zoem in op dit rode boek. Pak dan de "Small Key for Manuscript Clasp" uit je inventory en klik hiermee op het boek om het te openen. Zoem in op de pagina's en lees ze door:

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_6.JPG

Het Basileus Manuscript "spreekt" dus over de "3 objecten in de lucht" die ingedrukt moeten worden aan het begin van het nieuwe millennium en deze 3 objecten zijn dan: de Schaalachtige; de Water dragende en de Geitachtige, dan zal de Slangachtige open gaan. bedoeld worden dus 3 sterrenbeelden, nl:

  • Capricon = Geitachtige, December 22-Januarie 20
  • Aquarius= Waterdrager, Januarie 21-Februarie 19
  • Pisces=Schaalachtige, Februari 20-Maart 20

Zoem uit het boek en kijk dan omhoog en naar de muurpanelen, links van de ingang. Zoem in op de bovenste muurpanelen en je ziet 3 cirkels met afbeeldingen van de Waterman, de Vis en de Geit. Klik in de volgende volgorde op deze 3 afbeeldingen:

GEIT; WATERMAN; VIS,

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_7.JPG

en er gaat een geheim paneel open. Pak hieruit de "Ivory Plate Used for Secret Royal Missive". Nu kun je het manuscript gaan decoderen. Combineer het gecodeerde manuscript met de zojuist gevonden Ivory Plate. Kijk heel goed naar het nu gedecodeerde Royal Manuscript door gebruik te maken van het Oog Icoon. Als de planeten goed staan dan leest dit manuscript nu: "Pasusu in treasure room hidden" Noteer de plaats van de astrologische tekens.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_8.JPG

Zoem uit en sluit je inventoryscherm en ga terug via de deuropening en het hek naar de

Konings Slaapkamer:

Zoem in op de Inventorykist die naast het bed staat en plaats de volgende items UIT je inventory IN de kist:

  • Kleine Sleutel voor manuscript Clasp
  • Zaklamp
  • Het Gedecodeerde Koninklijk Manuscript.

Pak dan UIT de kist de volgende spullen:

  • Gasmasker
  • Kruisboog
  • Kruisboogpijlen
  • Haak
  • Nylon Touw Haspel

In je inventory zaten nog de Rode Zaden en de Zilveren Sleutel, dus nu zit je inventory helemaal vol. Sluit het scherm en open je eigen Inventoryscherm. Combineer nu je Kruisboog met de Kruisboog Pijlen en open dan je kaart. Zorg dat je kaart op niveau 0 staat en klik dan op "Large King's Bedroom" want daar wil je nu naar toe.

Grote Koning's Slaapkamer:

Draai je nu zo om zodat je richting de open haard kijkt en zoem dan weer in op het Raam rechts van de open haard. Zoem er dan nogmaals op in en je kijkt weer door dit raam naar buiten naar de hoek van de binnenplaats en je ziet die bewaker weer staan. Open je inventory en haal er je Kruisboog geladen met Pijl uit en klik hiermee op de bewaker.

Morgan schiet de bewaker dood en deze valt de slotgracht in. Open je inventory en dan je kaart en stel de kaart in op niveau -1 en klim dan op "the Moat" en je komt terecht in de slotgracht. Ga 2*Vooruit door deze slotgracht (telkens even naar links bijdraaien) en je ziet dan het lijk van die bewaker liggen. Zoem in op het lijk en raap dan de Gouden Sleutel op. In je inventoryscherm ontkoppel je dan de kruisboog van de pijlen en dan combineer je de kruisboog met je Nylon Touw Haspel en met je Haak. Open weer je kaart, stel deze in op niveau 0 en klik op "Courtyard" en je komt weer terecht op de:

Binnenplaats:

Draai je nu zo om zodat je naar de Ronde Toren kijkt en ga dan 2*Vooruit, Links van de toren en je staat dan weer voor de deur van de Kruikenkamer. Ga hier NIET naar binnen maar draai Rechts en kijk omhoog. Je ziet dan, hoog boven je hoofd, de verbindingsbrug die de ronde kerkertoren verbind met deze kant van het Louvre. Op deze verbindingsbrug krijg je dan je "2 Wieltjescursor". Open je Inventory en pak er de Kruisboog geladen met Touw en Haak uit en klik deze nu op de verbindingsbrug.

Morgan klimt dan via het afgeschoten touw omhoog en ze beland op de verbindingsbrug. Draai rechts en zoem in op de deur. Je ziet het slotmechanisme van de deur en je ziet hierop cirkels en op 7 van de cirkels een witte knop met daarop een symbool. Deze 7 symbolen zijn dus de tekens van de PLANETEN. Je moet deze 7 witte knopjes nu in de juiste volgorde gaan aanklikken. Deze volgorde heb je kunnen zien op het Gedecodeerde Koninklijke Manuscript. De volgorde is dan :ZON; MARS; JUPITER; MERCURIUS; SATURNUS; VENUS; MAAN

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_9.JPG

Doe je dit juist dan gaat het Sleutelgat in het midden open. Open dan je Inventory en pak er de Zilveren Sleutel uit en klik deze in het geopende sleutelgat en de deur gaat nu open en je gaat er door en komt terecht in de:

Koninklijke Schatkamer (Royal Treasery)

Je gaat nu dit hoofdstuk 1 uitspelen en er is zo meteen een moment waarop de TIJD gaat meespelen. Ben je dan te langzaam dan is het GAME OVER, dus het is verstandig om zo meteen te SAVEN wanneer ik je dat zeg.

Draai links en ga 1*Vooruit naar de troon en draai dan iets links zodat je naar de troon kijkt. Dit is een ronde kamer met nissen. Als je gewoon langzaam rechtsom draait dan kom je er achter dat er 8 nissen staan. Kijk dus naar de troon en draai je dan langzaam rechtsom en tel de nissen. In de 3e nis staat de Inventorykist, maar als je hebt gedaan wat ik je vertelde dan heb je nu alle items al bij je die je nodig hebt, dus draai verder door naar rechts en ga dan 1*Vooruit de 5e nis in. Draai dan rechts en zoem in op de "Mand" die hier boven op de kist staat. Pak dan je Gouden Sleutel uit je inventory en klik deze op het slot van de mand. In de mand ligt de Koninklijke Scepter met daarin een Rode Robijn. Klik op de Scepter om het Rode Robijn te pakken.

Sluit je Inventoryscherm weer en zoem uit en draai links en ga 1*Vooruit terug naar de troon. Kijk weer naar de troon en draai nu naar Links. Ga 1*Vooruit de 2e nis in, Links van de troon. In deze nis is er in de rechtermuur een deur. Deze gaat nu niet open maar het is de deur naar de Kerker. Aan de linkerwand hangt er een groot wandtapijt in deze nis. Zoem in op dit wandtapijt en beweeg je cursor dan over het hoofd van het voorste paard. Je krijgt je "2 Wieltjescursor" op het oog van dit paard. Pak de Rode Robijn uit je inventory en klik deze nu op het oog van dit paard. Je hoort een aantal klikken alsof er nu iets is open gegaan. Zoem uit en draai links en SAVE GAME NU. Ga 1*Vooruit terug naar de troon en kijk naar de troon. Zoem dan in op de troon en klik op de Linkerleuning van de troon. De leuning klapt open en erin ligt nu het 2e beeldje. Het is de "Assyrian Daemon Pazuzu" Pak het beeldje op en het komt terecht op zijn plek in je inventory. Zoem uit>

Onmiddellijk stormen er nu bewakers naar binnen en ze willen je gevangen nemen. Een Tijdsbalk verschijn boven in je scherm. Als je nu niet snel genoeg bent dan is het GAME OVER.

Snel, ga weer de 2e Nis, links van de troon, in en draai rechts en klik nu op de Deur en je komt in de:

Kerker.

SAVE GAME want weer gaat zo meteen de tijd meelopen. De kerker is gevuld met bewakers dus ga niet VOORUIT. Draai je om. Achter in de nis waarin je staat, staat er bij het raam een vat met gloeiende kolen. Zoem hier op in en pak dan je Rode Zaden uit je inventory en klik deze nu op dit vuur. Onmiddellijk verschijnt de Tijdsbalk weer in je scherm DE Rode Zaden verspreiden nu een dodelijk gas. Snel, open je Inventoryscherm en klik op je GASMASKER en dan op je Use Handje

Morgan zet het gasmasker op en nu volgt er een lange film waarin we zien hoe de bewakers door het gas sterven en Morgan ontsnapt en terug keert in de 21 ste eeuw.

Sombrevel is niet gelukkig er mee dat je niet al de 4 sleutels hebt weten te bemachtigen en dat je nog steeds niet weet waar al de 4 plinths zijn. Hij stuurt je terug naar 1610, de tijd van Koning Henri IV. Hij waarschuwt dat de Tempelier zich waarschijnlijk zal voordoen als een Jezuet die de sleutels wil hebben. CD2 laden:

17e Eeuw: 1610

St.Louis Kamer:

Kijk op je kaart welke locaties hier nu toegankelijk zijn. Luister naar de dictafoon van het Louvre: Koning Henri IV werd vermoord door Ravailac en bemerk ook op dat er speciale aandacht is voor een Klokkenmaker die een geheimzinnige klok heeft gemaakt. Je inventory is weer helemaal leeg en de inventory kist bevindt zich ook nu weer in dezelfde hoek van de kamer.

Ga naar de Inventorykist (alle inventorykisten staan in de ruimtes precies op dezelfde plaats als voorheen in hoofdstuk 2, en dit zal ook zo zijn alle volgende hoofdstukken). Zoem in op de Inventorykist en pak er dan je Mes en je Zaklamp uit. Sluit het scherm en draai links en ga 1*Vooruit, links van de pilaar. Draai dan rechts en kijk omlaag naar de vloer. Op de vloer, voor de pilaar van de rechter boogdoorgang ligt een item. Pak dit "Antimony Tablet" op en sluit dan je Inventoryscherm. Draai links en ga 1*Vooruit door de middelste boog, draai dan weer links en ga 1*Vooruit door het raam naar buiten en je staat weer op de

Binnenplaats.

Het is nacht en de bewakers zijn overal en je bent, nog niet, voldoende vermomd. Gelijk recht voor je staat al een bewaker en iets verder naar rechts van deze bewaker staat een huifkar. Draai je nu rechtsom terug naar de muur van het Louvre. Er ligt een Steen tegen de muur. Raap deze op. Sluit je inventoryscherm en draai terug links naar de huifkar. Pak de Steen uit je inventory en klik hiermee op de huifkar. Morgan gooit de steen naar de huifkar om de bewaker weg te lokken. Draai helemaal linksom naar de hoek van de binnenplaats en ga dan 1*Vooruit naar het linker rood verlichte raam en zoem dan in op dit raam en luister.

Een vrouw, genaamd Jacqueline, wordt daar binnen onderworpen aan een verhoor. De ondervrager vertelt haar dat zij bekent zijn met het complot van Madame de Verneuil en Ravaillac. Jacqueline zegt dat de Rood Harige man maar klets over het feit dat hij God's Boodschapper is en over Sleutels. Jacqueline valt flauw en de ondervrager verlaat de kamer

Pak je mes uit je inventory en klik ermee op het raam om de ruitjes weg te hakken en ga dan 1*Vooruit via dit raam naar binnen en je bent weer in de:

Kruikenkamer (Cup-Bearer's room)

Jacqueline ligt bewusteloos op de grote houten tafel. Ga 1*Vooruit naar de muur met de boekenkasten en draai dan rechts en zoem in op de deur. Klik dan op het luikje van de deur en dit sluit zich dan. Pak de "Service Lift Sleutel" dan van de linkerkant van de deur en sluit je inventory en zoem uit. Draai je om zodat je weer naar de tafel kijkt en klik dan 1*Vooruit, over Jacqueline heen, naar de grote kast aan de andere kant van de tafel. Draai dan iets naar rechts en open de kast en klik op de jurk die in de kast hangt. Morgan trekt deze kledij nu aan en heeft nu dus de juiste vermomming. Pak dan je Zaklamp uit je inventory en klik ermee op de bodem van de kast. Pak de "Sideboard Sleutel" op die onderin de kast ligt. Sluit je inventory en zoem uit de kast en draai je linksom naar de tafel en zoem dan in op onder de tafel en pak een geweer van onder de tafel uit het rek en zoem weer uit.

Je kunt Jacqueline niet wakker maken. Je kunt beter die Madame de Verneuil gaan zoeken want zij schijnt de "sleutel" tot dit alles te zijn.

Ga 1*Vooruit over de tafel naar het rechter raam en dan nog 1*Vooruit om door het raam weer terug te gaan naar de:

Binnenplaats:

Ga 3*Vooruit en draai rechts. Je staat nu voor de hoofdingang met de Erewacht. Draai nog iets naar rechts en zoem dan in op de stapel tonnen. Er ligt iets tussen de tonnen. Pak dit op en het blijkt "Hemlock" te zijn. Sluit je inventory en zoem uit en draai terug naar de erewacht en ga dan 2*Vooruit, tussen de erewacht door, naar binnen en je staat dan in de:

Caryatid Kamer:

We zien de jonge Prins, weldra Koning Louis XIII, geknield voor de dode Koning. Draai naar links, ga 1*Vooruit en je staat voor de traptreden. Draai Links en klik op de dienaar. Hij vertelt je dat je maar beter de jonge Prins nu met rust kunt laten. Draai rechts en ga 1*Vooruit de trap op naar het

Tribunaal:

Voor de open haard zitten de Pauselijke Afgezant Ruggieri en Koningin Maria de Medici. Ruggieri ( dit is degene waar de geest je voor waarschuwde) die aan Koningin Maria de Medici verteld over de Black Templars en hun begeerte naar wraak d.m.v de Satans Key, voor het uitroeien van hun orde door Philippe. De priester vraagt naar 2 van de Sleutels aan de koningin, de Adelaar en de Stier. De koningin verteld hem dat de Adelaar een kunstwerk is en een ereplaats heeft in de Ambassador's Kamer en dat zij deze dus niet zal afstaan. De priester gaat kwaad weg.

Klik op Koningin Marie de Medici en zij zal tot je spreken.

De Koningin denkt dat Morgan haar kamerdienaar Jacqueline is en draagt haar op om op zoek te gaan naar een brief die haar goede vriend Mde. De Verneuil schreef naar M. Le duc d' Epernon. De Koningin is blij dat deze brief in onzichtbare inkt is geschreven.

Hierna open je het Inventoryscherm en dan je kaartscherm. Stel je kaart in op niveau 0 en scroll dan naar links op de kaart. Je ziet dat de "Ambassadors Kamer" gelegen is achter de "Small Ground Floor Gallery". Je hebt echter geen toegang tot beide ruimtes nu. Laten we eens zien of er niet een andere manier is om in de "Ambassadors Kamer" te komen. Zet je kaart op niveau 1. Je ziet dan dat, boven de "Small Ground Floor Gallery" zich de "Kings Portrait Gallery" bevindt en dat je via deze galerij naar de "Kings Bedroom" kunt. Sluit je kaart en dan je Inventoryscherm. Draai je dan rechtsom en ga 1*Vooruit naar het einde van deze zaal. Hier staat de Inventorykist onder het raam. Zoem in op deze kist en plaatst dan de volgende van je items IN de kist:

  • Zaklamp
  • Mes
  • Geweer

En pak UIT de kist:

  • Kruisboog
  • Nylon Touw Haspel
  • Haak

Je hebt dan de volgende items in je eigen Inventory: Kruisboog; Nylon Touw; Haak; Service Lift Sleutel; Sideboard Sleutel; Antimony Tablet; Hemlock. Sluit het scherm en draai je om en ga 1*Vooruit terug naar het zitje voor de open haard. Draai links en ga 1*Vooruit terug naar de:

Caryatid Kamer.

Ga 1*Vooruit, links van de opgebaarde Koning en draai je dan rechtsom en zoem in op de dode Koning. DOE NIETS. Rechts van de dode Koning zie je zijn Scepter staan. PAK DEZE NU NIET OP. Doe je dat wel dan is het GAME OVER. Je weet nu waar je deze Scepter kunt vinden, dus zoem weer uit en draai links en ga 1*Vooruit naar de grote deur achter de opgebaarde Koning. Boven deze deur is een balkon. Draai links en ga 1*Vooruit de nis in de hoek in. Kijk dan omlaag naar de vloer en beweeg je cursor over de vloer heen. Op n van de vloertegeltjes in de hoek krijg je dan je actiecursor, dus klik op dit tegeltje.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_16.JPG

Je ziet dan een geheime doorgang open gaan, boven je op het balkon. Draai je om en kijk omhoog naar het balkon. Je krijgt je "2 wieltjes cursor" op de balustrade van het balkon. Open je Inventory en combineer je Kruisboog met je Touw en je Haak en gebruik dit dan op het balkon. Morgan klimt omhoog en beland boven op het balkon. Pak gelijk voor je, rechts in de hoek, de Hamer en Beitel op en sluit je inventory weer. Draai je om en ga 1*Vooruit door de geheime doorgang in de muur en je komt nu in de:

Bibliotheek:

Je ontmoet hier weer de Alchemist. Deze afstammeling van Anselme vertelt Morgan over de verdenkingen aangaande de recente moord op Koning Henri door Ravaillac. M. de la Force en zijn mannen martelen iedereen die ook maar enigszins in verband wordt gebracht met deze misdaad. Hij geeft Morgan een Toverspreuk, uitgevonden door Anselme zelf, en hiermee kan Morgan dan door MUREN lopen en hij bereidt een Potion waarmee zij de soldaten in slaap kan brengen, maar hiervoor heeft hij nog twee ingredinten nodig, een Metaal en een Plant.

Draai hierna iets naar links zodat je de Alchemist ziet staan. Achter hem zie je een Boekstandaard tegen de muur staan en hierop ligt de "General Purpose Formula". Pak deze op en sluit je inventory weer. Zoem dan in op de tafel. Uit de grote pot komt witte rook. Open je inventory en pak het "Hemloch" eruit en klik dit op de rookpot. De witte rook wordt nu grijze rook. Open weer je inventory en pak het "Antimony Tablet" eruit en klik dit nu ook op de rookpot. De fles in de kleine pot wordt nu gevuld met groen spul. Pak deze Fles met Neutralisatie Oplossing op.

De alchemist vertelt nu aan Morgan dat deze potion mensen af remt en waarschuwt haar voor de Demon Pazuzu want hij is de god van de kwade wind die dodelijke infecties kan veroorzaken. Iemand luistert het gesprek af.

Sluit je inventory en zoem uit de tafel. Open je kaart en zet je kaart op niveau 0, scroll omlaag en klik op "Tribunal" en je komt daar weer terecht.

Tribunaal:

Draai rechts en ga 1*Vooruit naar de Inventorykist en draai dan links. Een deur. Pak je "Sideboard Sleutel" uit je inventory en klik hiermee op de deur. Je gaat erdoor en komt in een tussenhalletje. Draai je rond. Laat die dienstknecht hier maar met rust en ga 1*Vooruit de stenen wenteltrap op en je komt boven in de:

1e verdiepings Service kamer. Draai je nu zo om zodat je weer naar de wenteltrap kijkt. Rechts er van is een luik in de muur. Zoem hier op in. Rechts onder op dit luik zit het slot. Pak je "Service lift Sleutel" uit je inventory en klik hiermee op het slot en het luik gaat open. Klik dan op het touw in de schacht en het liftje komt omhoog. Pak de mand op. Morgan loopt nu vanzelf naar de:

Konings Slaapkamer:

Draai links en ga 1*Vooruit naar de dienstknecht bij de deur. Open je inventory en pak er je Fles Neutralisatie Oplossing uit en klik deze nu op de dienstknecht. Zo van hem heb je geen last meer. Draai links en zoem in onder het bed en pak daar dan de "Koninklijke Zegel Ring" op en sluit je inventory weer. Zoem uit en draai je. Aan de muur, tussen beide ramen, staat de mooie grote klok. Deze bestaat uit een bovenschijf en een onderschijf. Zoem even in op zowel de bovenschijf als de onderschijf om ze vast even te bekijken. Je kunt nu verder nog niets met deze klok, maar deze vormt wel een belangrijke puzzel die we later gaan oplossen. Eerst moeten we er enige aanwijzingen voor zien te vinden. Zoem uit de klok en draai rechts en ga 1*Vooruit naar de kast in de hoek en zoem in op deze kast. Open dan de bovendeurtjes van de kast.

Rechts in de kast zijn 3 laden, boven elkaar. Zoem in op de Bovenste Lade. Deze gaat open. Pak er de "Royal Note Revealing the Entrance to a Secret Passage" uit en bekijk dit met je Oog Icoon.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_17.JPG

Het spreekt over een bepaalde volgorde waarin je de Sires met de Koninklijke Zegel Ring moet aanklikken. Dan zal er, onder de jurk van de Koningin, een geheime doorgang open gaan. Zou dat de toegang tot de Ambassadors Kamer zijn?

Zoem uit en sluit je inventory en zoem uit de lade en zoem dan in op de Middelste Lade en pak er een "Fles Urine" uit. Sluit je inventory en zoem uit de lade en dan uit de kast. Draai dan rechts en zoem in op de Inventorykist die hier tegen de muur staat. Plaats nu de volgende items terug IN de kist:

  • Service Lift Sleutel
  • Sideboard Sleutel
  • Royal Note Revealing a Secret Passage
  • Flesje Urine

Pak UIT de Kist:

  • Kruisboog Pijlen
  • Mes

Sluit de kist en draai je linksom. Draai voorbij de kast en zoem dan in op de gesloten raamluiken van het raam onmiddellijk voor de kast. Klik op de luiken om deze te openen en zoem dan in op de open raam opening. Je kijkt nu naar buiten. Plaats je cursor aan de rechterrand van je scherm en klik. Het scherm schuift naar rechts en je ziet dan de ramen van de "Koninklijke Portretten Galerij". Open je inventory en pak je Kruisboog/Touw/Haak combinatie eruit en klik hiermee op de middelste ramen. Morgan komt dan terecht in de:

Koninklijke Portretten Galerij:

Draai je om en je ziet voor je de Troon staan voor de open haard. Draai iets links en klik 1*Vooruit en je staat dan voor de troon. Draai links en je kijkt nu helemaal door deze lange zaal. Links en rechts hangen 10 portretten aan de muren. Aan de linkermuur vindt je de Koningen en aan de rechtermuur de Koninginnen.

Ga nu eerst 4*Vooruit door deze zaal naar achteren en draai dan links. Hier staat de Inventorykist. Zoem er nog niet op in maar open eerst je inventory en ontkoppel dan de kruisboog van het touw en de haak. Sluit je inventory en zoem in op de Inventorykist en plaats nu IN de kist je Haak en je Touw en pak UIT de kist nu je Gasmasker. Sluit de kist

Draai rechts en ga helemaal terug door de zaal tot bij de open haard achter de troon. Draai je dan om en zoem in op de achterkant van de troon. Er staat iets op geschreven maar je kunt het niet goed zien omdat het zo donker is. Zoem uit en draai je rechtsom en zoem in op de kist die links naast de open haard staat. De kist gaat open. Pak er een Houtblok uit en sluit je inventory en zoem uit. Kijk dan naar het vuur in de open haard, open je inventory en pak het Houtblok er weer uit en klik dit nu op het open haard vuur. Het vuur gaat nu feller branden. Draai je om en zoem weer in op de achterkant van de troon en nu kun je lezen wat er geschreven staat:

"Follow the path shown by the huntsmen and you will find the birth year of the greatest among them" ofwel "Volg het pad welke de Jagers je tonen en je zult het geboortejaar van de grootste onder hen vinden".

Zoem uit en draai je terug om naar de open haard. Zoem in op het gereedschap dat rechts van de haard tegen de muur staat en pak dan de "Fire Tong" op. Sluit je inventory en zoem uit en draai je terug om naar de troon. Laten we nu eerst even de 10 Koningsschilderijen gaan bekijken aan de Linkermuur. Zoem gelijk in op het 1e schilderij, links voor de troon. Dit is Charles V. Onderaan het schilderij zie je een knop met de letter H. Zoem uit en ga 1*Vooruit, links langs de troon en draai dan links en zorg dat je de eerste twee schildertijen kunt zien. Zoem in op het tweede schilderij en dit blijkt Charles VII te zijn en ook deze heeft een H onderop. Zoem uit en zoem in op het 3e schilderij en dit blijkt dan Louis IX te zijn.

Ga zo dus door de hele zaal en zoem in op elk van de 10 Koningsschilderijen en noteer de naam van elke koning. Je komt dan tot deze lijst, gerekend vanaf de troon

  • Schilderij 01 = Charles V
  • Schilderij 02 = Charles VII
  • Schilderij 03 = Louis IX
  • Schilderij 04 = Charles VIII
  • Schilderij 05 = Francios I
  • Schilderij 06 = Henri II
  • Schilderij 07 = Francios II
  • Schilderij 08 = Charles IX
  • Schilderij 09 = Henri III
  • Schilderij 10 = Henri IV

Als je weer uit schilderij 10 bent gezoemd, draai je dan om naar de Inventorykist en zoem in op het 1e schilderij, rechts van de kist,aan deze muur. Dit is het portret van Marie de Medici. Zoem uit. Goed, alle schilderijen hebben dus zo'n H onderop. Ga nu terug door de zaal tot je VOOR de troon staat. Open je Inventory en pak er je Koninklijke Zegelring uit. Nu moet je op een 4 tal van de Koningsschilderijen met je Zegelring klikken op de H, en wel in de juiste volgorde. Deze volgorde is, dus vanaf de troon:

  • Schilderij 03 = Louis IX;
  • Schilderij 05 = Francios I
  • Schilderij 04 = Charles VIII
  • Schilderij 07 = Francios II

Telkens klik je met je Zegelring op de H van deze 4 schilderijen en telkens hoor je dan een klik en ligt de H op zijn kant. Doe je dit goed dan zie je onder het Marie de Medici schilderij een geheime doorgang open gaan. Ga dan 1*Vooruit door de zaal en dan 1*Vooruit door deze geheime doorgang en je gaat een stenen wenteltrap af en staat dan voor een stenen muur. Het lijkt een dead end. Open je inventory en pak de "General Purpose Formula" eruit en klik hiermee op de muur en er gaat weer een geheime deur open. Ga 1*Vooruit en je bent dan eindelijk in de:

Ambassadors Kamer.

Blijf staan en zoem in op de plakkaat aan de muur, rechts van je bij het raam. Je leest een Latijnse zin. Helaas ken je geen Latijn dus je snapt er niets van. Zoem uit en draai je helemaal om. Je ziet dan de doorgang naar de "Kleine Galerij Begane Vloer". Je ziet hem niet maar daar staat een bewaker en deze wil je nu niet in de armen lopen. Draai je weer om en loop 1*Vooruit door de kamer en je staat dan achter het gordijn dat achterin afhangt vanaf de stellage. Draai links en je staat voor de trap die omhoog gaat de stellage op. Ga deze trap NU niet op maar klik gewoon 1*rechtvooruit en je staat achter de trap. Draai links en zoem in op het gordijn. Je krijgt dan je "2 wieltjescursor". Pak je Mes uit je inventory en klik hiermee op het gordijn om er een scheur in te snijden. Nu zie je dan die bewaker staan recht voor je. Combineer je Kruisboog met je Kruisboogpijl en schiet op de bewaker.

De Priester verschijnt en praat met Morgan. Als hij de bewakers roept dan zal Morgan van geen nut meer voor hem zijn, want dan wordt ze dood gemarteld. Hij wil een deal sluiten met Morgan. Morgan zal hem geven wat hij van haar verlangt in ruil voor de vertaling van de Latijnse inscriptie. Morgan gaat hiermee akkoord. De vertaling van de Latijnse zin is dan: "When the dead demon looks at the red and powerful eagle, he will come back to life". Dus: Als de dode demon kijkt naar de Rode en Machtige Adelaar, dan komt hij weer tot leven!

Hierna draai je linksom en zoem je in op het Paarse Adelaar beeldje dat onder de stellage voor het raam op het voetstuk staat. Je bent dan ingezoemt op het voetstuk en je ziet dat er een vakje in is. Open je Inventory en pak je "Daemon" beeldje eruit en klik deze nu in het vakje van het voetstuk. Onmiddellijk komt er een dodelijk gas vrij en de tijdsbalk verschijnt bovenin je scherm. Snel, open je inventory en gebruik je Gasmasker. De Pauselijke Afgezant legt het loodje

De jonge Prins komt tevoorschijn en denkt dat Morgan een tovenares is en wil haar hulp om de moord op zijn vader te onderzoeken. Hij vertrouwd niemand en zal Morgan heel dankbaar zijn. Morgan gaat akkoord en vraagt de prins informatie over de Stiervormige fundering (foundation). De prins vraagt aan Morgan om hem weer te ontmoeten in de Kings Slaapkamer.

Als de Prins weer verdwenen is sta je weer met je gezicht naar dat paarse beeldje onder de stellage. Draai je rechtsom naar de andere muur en zoem in op het Oranje Vaas beeld. Pak deze Vaas op. Het is de "Vase with a Roman Eagle on Top", en deze komt in je inventory op de Aquila plek te staan. Wel je hebt het 3e beeldje nu gevonden, maar je bent wel de "Daemon" nu weer kwijt. Sluit je inventory en zoem uit en draai rechts en ga 2*Vooruit en je bent in de:

Kleine Galerij Begane Vloer.

Draai links en ga 4*Vooruit. Je hoort gesnurk. Dat klopt want voor je ligt, rechts, de bewaker te snurken. Tegenover hem staat de Inventorykist. Ga nog 1*Vooruit en draai je dan linksom naar de Inventorykist. Open eerst even je eigen Inventory en ontkoppel de Pijlen van de Kruisboog en sluit dan je inventory en zoem in op de Inventorykist. Plaats nu AL je items uit je eigen inventory terug de kist in en PAK UIT de kist nu de volgende items: Fles Urine en de Magic Formula for Revelation.

Sluit het scherm, draai je om en zoem in op de snurkende bewaker. Pak achtereenvolgens van zijn broekriem de "Loden Kogels" en de "Kruit Fles". Open dan je kaart en zet deze op niveau 0, scroll zodat je kunt klikken op de "Cup-Bearer's Room". Doe dat dan en je komt daar:

Kruiken Kamer.

Draai je om naar de tafel. Jacqueline ligt nog steeds bewusteloos op de tafel. Ga 1*Vooruit, over de tafel naar de kast aan de andere kant van de tafel. Draai dan rechtsom naar Jacqueline en gebruik je Fles Urine op haar hoofd.

Jacqueline wordt wakker en vertelt dat zij in dienst is van Marqus de Verneuil en dat zij M.le duc d'Epernon de plannen voor de moord op de Koning heeft horen beramen en dat zij, Jacqueline, een brief voor de Koning van haar meesteres bij zich had. Jacqueline heeft deze brief verborgen hier in de kruikenkamer. Jacqueline valt weer flauw.

Draai je rechtsom en zoem in op het raam en pak dan de stapel boeken uit deze raamnis. Sluit je inventory en draai links en ga 1*Vooruit over de tafel naar de kant waar de inventory kist staat. Draai rechtsom naar het Fontein in de achtermuur en bekijk de vloer vlak voor het fontein. Pak de Boekstapel uit je inventory en klik deze stapel op de vloerplek en ga dan 1*Vooruit en je staat boven op de boeken en kijkt bovenop de omlijsting van de fontein. Er ligt hier een brief. Pak deze brief op.

Het is de "Very Incriminating Missive" en het is geschreven in onzichtbare inkt. Combineer deze brief nu met je Magic Formula for Revelation en bekijk het dan met je Oog. Het is dus de brief welke geschreven is door Mde. De Verneuil aan M. le duc d'Epernon, waarin zij zegt dat Ravaillac zijn belofte heeft gehouden. Zoem uit en open je kaart en zet je kaart op niveau 1 en ga naar de:

Konings Slaapkamer (King's Bedroom).

Draai je om zodat je de Prins ziet zitten en ga dan 1*Vooruit naar hem toe. Open je Inventory en pak er de "Very Incriminating Missive" uit en geef deze aan de Prins.

De toekomstige Koning is zeer dankbaar en verklaart dat de Stiervormige Foundation te vinden is in een klok gemaakt door M.Gauthier. Zijn vader hechte groot belang aan dat ding en een Koe is deel van de familie heraldiek. Het ding is verborgen in een klok gemaakt door M. Gauthier, de klokkenmaker die woonde in de Grote Galerij. Deze man heeft ook een geheim mechanisme gemaakt waarmee een geheime lade kan worden geopend. Tijdens dit gesprek zijn Mr. De la Force mannen bezig in de tuin met het "ondervragen" van M. Gauthier..

Tuin? Waar is de tuin? Open je kaart en zet deze op niveau 0 en ga dan naar de:

Kleine Galerij Begane Vloer:

Luister. Zachtjes hoor je dat er iemand wordt gemarteld. Ga 1*Vooruit door de zaal richting de nog altijd snurkende bewaker. Hier hoor je dan het martellen wat luider. Zoem in, rechts, op de bank. Het is de 3e bank vanaf de snurkende bewaker. Er ligt iets onder deze bank op de grond. Pak het op. Het zijn de "Schetsen voor de Duitse Klok". Bekijk het via je Oog Icoon.

De 1e pagina toont je de bovenste klokschijf en verteld je dat de verjaardag van Henry de 13 de december is en dat de wijzers van de klok ongeveer op 12 uur moeten staan. De 2e pagina toont je de onderste klikschijf en toont je de tekens van de dierenriem. Je ziet dat bovenaan, op de 12 uur positie, het Aries teken moet zijn ingesteld. Het verteld je ook dat je een "Stiervormige Pendule Sleutel" moet hebben.

Zoem uit, sluit je inventory en zoem uit de bank. Ga nu verder vooruit naar de Inventorykist bij de snurkende bewaker. Stop alle items die je nu bij je draagt in de kist en pak UIT de kist nu: Hamer/Beitel en de Fire Tong.

Sluit de kist en ga nu helemaal terug door de zaal naar achteren. Hier zie je twee wandkleden hangen met er tussen een deur. Zoem in. Je kunt nu op beide wandkleden klikken en dan zal er telkens een ander kleed tevoorschijn komen met een andere afbeelding. Zorg er nu voor dat, door op de wandkleden te klikken, je zowel links als rechts, het wandkleed met de Jager hebt staan. Dan verschijnt er boven de deur een jaartal. NOTEER DIT. Het is dus 1553.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_19.JPG

Zoem uit, draai rechts en ga 1*Vooruit en je bent terug in de:

Ambassadors Kamer:

Ga 3*Vooruit, draai iets rechts en ga nog 1*Vooruit om weer achter het gordijn te zijn. Draai links en kijk omhoog langs de trap. Ga 1*Vooruit (omhoog) de trap op en je staat bovenop de stellage. Draai iets links en ga 2*Vooruit naar het einde van de stellage.

Kijk omhoog naar het plafond en zoem in op het plafondpaneel. Een LADY. Hier heb je niets aan, dus zoem uit en draai je om. Kijk weer omhoog naar het plafond en zoem weer in op het plafondpaneel. Een GEIT en ook hier heb je niets aan dus zoem weer uit. Ga 1*Vooruit terug over de stelling en kijk weer omhoog naar het plafond en zoem weer in op een plafondpaneel. Een STIER.helawas er niet sprake van een "Stiervormige sleutel"?. Pak de Hamer/Beitel uit je inventory en klik hiermee op dit Stier paneel. Morgan hakt er een gat in. Pak er de "Bull Shaped Zodiac Key" uit (bij de kop van de stier). Open je kaart, zet deze op niveau 0 en ga terug naar de: Caryatid Kamer.

Hak je n van de andere twee plafond panelen, dus de Lady of de Geit, stuk dan is het GAME OVER omdat je dan wordt gegrepen door de snurkende bewaker. Om de n of andere reden wordt deze l wakker van het gehak als je het foute paneel stuk hakt, maar van de herrie als je de Stierpaneel stuk hakt niet.

Caryatid Kamer.

Ga 1*Vooruit, draai je om en zoem in op de opgebaarde Koning. Pak dan de Fire Tong uit je inventory en klik hiermee op de Scepter. De scepter ligt dan naast de Koning dus pak de Scepter dan gewoon op. Open weer je kaart, zet het op niveau 1 en ga terug naar de:

Konings Slaapkamer:

Draai links en ga 1*Vooruit richting het bed en draai dan rechts en zoem in op de Bovenste Schijf van de Klok Je moet de wijzers nu gaan verzetten tot 1 uur 55. Onder de wijzerplaat zie je twee kleinere schijven met ertussen een gat. De linker schijf verzet de kleine uren wijzer en de rechter schijf de grote minuten wijzer. Stel nu de klok in op 1 uur 55. Dus de kleine wijzer op de 2 en de grote wijzer op 11. Plaats dan de Scepter in het gat tussen beide kleine schijven Zoem uit en zoem dan in op de Onderste klok schijf.

Pak de "Bull Shaped Zodiac Sleutel" uit je inventory en plaats deze in het gat in het midden van de schijf. Klik dan aan de rechterzijde van de sleutel om de Zodiac Schijf te verdraaien en doe dat net zo lang tot het ARIES teken op de 12 uur positie staat. Stel dan het jaartal 1553 in op de 4 vakjes door onder of boven elk vakje te klikken

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_18.JPG

Doe je dit goed dan gaat het laatje onderin de klok open. Pak hier het Bull Shaped Foundation Assyria beeldje uit. Deze komt op de "TAURES" plek in je inventory te staan. Je hebt nu dus 3 van de 4 beeldjes in je bezit. Helaas ben je dus de "Daemon" kwijt geraakt. Sluit je inventory en zoem uit en draai rechts en ga 1*Vooruit naar de Inventorykist. Zoem erop in en pak dan UIT de kist:

  • Het Geweer;
  • De Kogels;
  • De Kruitfles

Sluit de kist en open je inventory en combineer nu het geweer met de kogels en de kruitfles. Open dan je kaart, stel deze in op niveau 0 en ga naar de

Binnenplaats (Courtyard)

Na het filmpje verschijnt de TIJDSBALK weer. Snel, draai links en ga 1*Vooruit naar de tonnen. Draai rechts, pak je geladen geweer uit je inventory en vuur dan op de tonnen. Een mooie explosie en Morgan ontsnapt.

Sombreval geeft Morgan een standje voor het feit dat ze opnieuw gefaald heeft. Hij stuurt haar nu terug naar 1717 tijdens de Franse Revolutie. Revolutionairs trekken moordend door het land en het is een tijd van complete anarchie. De Black Templars hebben zich verenigd in een nieuwe orde, de Brotherhood of the Masons, of te wel de Vrijmetselaars. Sombreval verteld Morgan om bevriend te geraken met de Marguis de Nemours, die naar Mesopotanie is geweest om van hem bepaalde feiten te weten te komen. Hij waarschuwt Morgan dat deze markies lid is van de Black Templars.

18e Eeuw: 1717:

St. Louis Kamer:

Weer is je inventory helemaal leeg. De inventory kist is nog steeds op dezelfde plek. Luister weer eerst naar het verhaal over deze periode op de dictafoon van het Louvre. Je hebt alleen de Deamon nodig en deze was vernietigd in de 17e eeuw. Je moet eerst informatie hierover zien te vinden. Je zult echter eerst weer een passende vermomming moeten hebben.

Ga naar de Inventorykist en zoem er op in en pak er de volgende spullen uit:

  • Kruisboog
  • Haak
  • Touw
  • Pijlen

Sluit het scherm, draai links en ga 1*Vooruit, links van de pilaar. Ga dan 1*Vooruit door de middelste boog, draai dan iets links en ga 1*Vooruit de dichtstbijzijnde boognis in. Hier ligt iets op de grond, in de hoek. Raap deze "Haspel Koperdraad" op. Nu je dan toch in je Inventoryscherm bent, combineer je gelijk maar even je Kruisboog met je Nylon Touw en dan met de Haak. Sluit het Inventoryscherm en draai je om en ga 1*Vooruit de nis uit. Draai dan rechts en ga 1*Vooruit naar en door het raam en je bent weer eens op de:

Binnenplaats.

Recht voor je zie je een rune. Ga 1*Vooruit naar de rune en draai dan iets links en ga weer 1*Vooruit langs de linkerkant van de rune. Draai dan rechts en ga 1*Vooruit langs de achterkant van de rune. Draai dan links en voor je staat een "dame" en achter haar een huifkar. Deze "dame" is de "Lady of the Night". Jawel, een prostituee en de huifkar is haar afwerkplek. Ga 1*Vooruit naar de "Lady". Filmpje.

De "Lady" verwacht een klant en zal voor passende kledij zorgen en ze gaat dan met de klant de huifkar in om haar "werk" te doen.

Klik op de kledij van de klant dat uit de huifkar hangt en Morgan trekt de kleren aan. Pak daarna de Geldbuidel op die rechts naast de huifkar op de grond is gevallen. Sluit je Inventory. Draai linksom en ga 1*Vooruit, draai je dan helemaal linksom en zoem dan in op de zijkant van de rune. Beweeg dan je cursor naar de bovenrand van de muur, daar waar de lucht begint, en je krijgt dan je "2 Wieltjes cursor". Pak je Kruisboog/haak/touw combinatie uit je inventory en klik hiermee op deze klikplek. Morgan klimt omhoog via het touw en ze komt terecht in de

Vrijmetselaars Rune:

Blijf gewoon staan en beweeg je cursor op de Alchemist die achterin achter de tafel staat.

Het schijnt de alchemist in de loop der eeuwen niet erg mee gezeten te hebben, van mooi kasteel naar een rune is toch een behoorlijke stap achteruit op de maatschappelijke ladder. De Alchemist begroet de mooie reizigster. Hij verklaart dat Morgan het Louvre niet zal terug herkennen. Materialisme en de zucht naar geld beheersen nu de wereld. Politici en geheime genootschappen zoals de Vrijmetselarij, Rosicrucian en anderen hebben de plaats van de artiesten en de schilders ingenomen in het openbare leven. Hij zou Anselme zelf kunnen zijn, maar is zeer zeker diens nakomeling. De Alchemist adviseert Morgan om in de gunst van een zekere Marchioness von Schoenhausen te komen en hij geeft Morgan ook een kostbaar halssnoer om dat te bereiken. Hij geeft haar ook een nieuwe Cabalistic Spell waarmee Morgan de Duistere Machten kan opwekken, want er gebeuren volgens onze alchemist vreemde zaken.

Hierna zoem je in op de kist die, links tegen de muur voor de tafel staat en pak je de "Magic Formula Revealing some of Anselme's Basic Secrets" eruit. Sluit je inventory en open dan de 2e lade van onderen en pak er het Paarlen Halssnoer uit. Sluit weer je inventory en zoem uit en ga dan 1*Vooruit door de muuropening bij de kist. Je bent terug op de:

Binnenplaats:

Draai je nu linksom naar het gebouw links van je en kijk omhoog en zoem in op het kapotte dak. Bovenop dit dak staat een spitse paal. Open je inventory en ontkoppel nu je kruisboog van de haak en het touw en combineer dan je Kruisboog met je Pijlen en schiet dan een pijl af op de spitse paal bovenop dit dak

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_10.JPG

De Spitse Paal valt omlaag maar komt terecht aan de andere kant van de rune. Zoem uit en zoem gelijk weer in op de donkere hoek Links aan de overkant van je. Je zoemt dan in op een hoop rotzooi. Pak hier de "Zinc Tile" op.

Helaas zit nu dus je inventory helemaal vol, dus je moet even naar een Inventorykist om wat spullen kwijt te raken. Open dus je kaart en zet deze op niveau -1 en ga naar de St. Louis kamer. Open hier de Inventorykist en hevel al je spullen over naar de kist BEHALVE de Geldbuidel en de Halsketting. Sluit dan de kist en open je kaart weer en zet deze op niveau 0 en ga terug naar de:

Binnenplaats.

Weet je nog waar de huifkar van de prostituee is? Ga daar nu naar toe. Goed ik zal je de weg wel weer wijzen. . Ga 1*Vooruit naar de rune en draai dan iets links en ga weer 1*Vooruit langs de linkerkant van de rune. Draai dan rechts en ga 1*Vooruit langs de achterkant van de rune. Links is dan de huifkar, maar jij draait iets naar rechts naar de muur van de rune. Voor je ligt dan die Spitse Paal die je daarstraks van het dak hebt geschoten. Pak het op en het blijkt een "Copper Ridgpole" te zijn. Sluit je inventory en draai je rechtsom en ga weer 1*Vooruit. Draai je dan links om en ga 2*Vooruit over de binnenplaats en je staat voor een poort. Je kunt niet verder. Kijk links van de poort. Er zit hier een dronkelap. Zoem op hem in. Voor een kleine aalmoes wil de dronkelap wel even een liedje voor je zingen. Pak de Geldbuidel uit je inventory en klik er mee op de dronkelap en deze barst uit in gezang. Dit vindt de dienaar in de Caryatid Kamer niet echt leuk en deze stormt naar buiten om de dronkaard de mond te snoeren. Jij ben nu vanzelf binnen in de:

Caryatid Kamer:

Draai rechts en zoem dan in op de kleine kist die aan de overzijde voor de 1e raamnis staat. Pak er een papierrol uit. Het blijkt de muziek voor "Bastien und Bastienne" te zijn, de aller eerste opera van Wolfgang Amadeus Mozart. Sluit je inventory en zoem uit. Draai links en ga 2*Vooruit en je komt in het:

Tribunaal:

Je staat voor de open haard. Draai rechts en ga 1*Vooruit naar het zitje onder het raam. Draai rechts en klik op het hoofd van Marchioness von Schoenhausen om met haar te babbelen. Ze klaagt over verveling en over de hitte. We moeten haar gunst zien te winnen, zoals de alchemist adviseerde. Draai je om en ga 1*Vooruit door de deur en je bent in het tussen halletje. Ga 1*Vooruit door de grote deuren en je bent in de:

Bewakers Kamer:

Draai links en zoem dan in op het kastje dat links naast de dubbele deuren tegen de muur aan staat. Er zitten champagne flessen in maar er staat ook een leeg Champagneglas op. Pak het Champagneglas op en combineer dit glas nu met de Paarlen Halsketting. Sluit je inventory en zoem uit en draai linksom. Ga 1*Vooruit door de kleine deur, links van de open haard en je bent terug in het halletje. Ga door de volgende deur en je bent terug in het:

Tribunaal

Open je inventory en pak het Champagneglas/halsketting combinatie eruit en klik dit op de borstjes van de Markiezin. Filmpje:

Zij herkent Morgan als een vrouw. Morgan vraagt haar hulp om in contact te komen met Marquis de Nemours. De Marchioness vertelt Morgan dat de Marquis heel veel van de vrouwtjes en van de muziek van Mozart houdt, vooral van Bastien et Bastienne. Morgan krijgt ook van haar een sleutel tot de kleerkast.

Zoem hierna in op het tafeltje en pak dan de Hartsleutel op en sluit je inventory weer. Draai je om en ga weer 1*Vooruit door de deur het halletje in en dan 1*Vooruit weer door de grote dubbele deur terug naar de:

Queens Guard Room:

Draai links en zoem in op de kist die links van de open haard staat. Pak de Hartsleutel uit je inventory en gebruik deze op het slot van de middelste lade. Pak de Jurk op en Morgan trekt deze aan. Zoem uit en draai je om naar het Klavecimbel. Pak de "Bastien und Bastienne" muziek uit je inventory en gebruik deze op het Klavecimbel

De Markies komt binnen, en is vol lof. Morgan vraagt informatie over het Assyrian Statue van de Daemon of the Wind, Pazuzu, aan de Markies, omdat deze op een expeditie in Mesopotanie is geweest. Ook de Markies is op zoek naar dit beeldje. Zijn reizen zijn opgeschreven in een encyclopedie en daarin bevindt zich ook een afbeelding van het beeldje. Menig wetenschapper heeft geprobeerd het beeldje in zijn oorspronkelijke staat te reconstrueren, maar de notities hierover zijn verdwenen. Hij geeft Morgan het advies om met een Beeldhouwer in de Bronze Gallery, te gaan praten. Deze is lid van dezelfde vrijmetselaarsloge.

Hierna zoem je in op het tafeltje dat, links achter het Klavecimbel, tegen de muur staat en pak je de "Bibliotheek Sleutels" op. Open dan je kaart en bekijk de boel even. Op niveau 0 scroll je naar links en je ziet dat, achter deze guard room, de Diane's Room is gelegen en verder naar links de Werkplaats van de Beeldhouwer. Beide zijn nu nog niet toegankelijk via de kaart. Sluit je kaart en je inventory en zoem uit en draai je om naar de muur met de open haard. Links van de smalle deur, in de hoek, zijn grote dubbele deuren. Ga 1*Vooruit naar en door deze deuren en je bent in:

Diane's Kamer:

Nu is het even vervelend dat je zo meteen hier de "General Purpose Formula" moet gebruiken en deze heb je nu niet bij je en er hier nergens een Inventorykist is te vinden. Open gelijk maar je kaart, stel deze in op niveau -1 en ga naar de St. Louis Kamer. Open hier de Inventorykist en pak er de volgende spullen uit:

  • General Purpose Formula
  • Magic Formula of Revelation

Sluit het scherm en open je kaart en stel deze weer in op niveau 0 en keer terug naar de:

Diane's Kamer:

Draai je om zodat je naar het schilderij op de schildersezel kijkt en pak er dan de "Generator Crank Handle" vanaf. Sluit je inventory en draai links. 2 dubbele deuren in deze muur. Zoem even in op de linker deuren. Deze heeft mooie koperen deurknoppen waar je nu nog niets mee kunt. Zoem uit en draai verder door naar links en zoem dan in op het beeldje in de raamnis. Het beeldje heeft een Gril vast in zijn hand. Pak de "General Purpose Formula" uit je inventory en klik hiermee op de Gril en pak er dan de "Fles met Vergif" uit. Sluit je inventory, zoem uit en draai door naar links en ga 1*Vooruit door de deuren terug naar de Queens Guard Room. Draai dan links en ga 1*Vooruit terug door de smalle deur naast de open haard. In het halletje draai je je om naar de stenen wenteltrap en ga je 1*Vooruit deze wenteltrap op en je komt boven terecht in de:

Service Area 1e verdieping.

Zoem in op de kast, links tussen de deuren. Open je inventory en pak de Fles Vergif eruit en gebruik deze nu op het slot van de kastdeurtjes. Open dan de deurtjes en pak de 2e fles van links op. Het is een Fles Sulfaat. Sluit je inventory en beweeg dan je cursor over de laatjes van de kast en open dan, in de 2e rij, het middelste laatje. Pak er de "Sheet of Copper" uit, sluit je inventory en pak UIT HET ZELFDE LAATJE nu ook nog de "Sheet of Zinc". Sluit je inventory en zoem uit en ga door de deuren rechts van de kast en je bent in de:

Science Academy:

Je staat recht voor een tafel waar je op in kunt zoemen, maar doe dat nu nog niet. Draai rechts en zoem eerst in op de Inventorykist die voor de dubbele deuren staat. Plaats al je items in de kist en pak er dan weer de volgende items uit:

  • General Purpose Formula
  • Magic Formula of Revelation
  • Generator Crank Handle

Sluit het scherm en zoem in op de open haard. In de achterwand van de open haard zie je nu de 4 afbeeldingen van de vier beeldjes. Pak de "General Purpose Formula" weer uit je inventory en klik ermee op deze achterwand. Deze gaat open en je beland vanzelf in de St. Louis kamer. Dit is handig om te weten. Je zult deze truck aan het einde van dit hoofdstuk nodig hebben. Er is echter geen weg terug, dus ga via je kaart terug naar de:

Science Academy:

Je kijkt nu naar de muur waaraan de schilderijen hangen en er staat een lage boekenkast tegenaan. Deze heeft 3 kastjes en je kunt inzoemen op het rechter en op het linker kasje. Zoem eerst in op het rechterkastje en gebruik dan de Bibliotheek Sleutel uit je inventory om de deurtjes te openen. Pak van de middelste plank dan het boek "Notes from a scientific expedition in Persia" en lees dit door via je Oog. Scroll door naar de volgende pagina's en je ziet dan op de linkerpagina een afbeelding van de "Daemon", het Pazuzu beeldje. Je kunt echter niet lezen wat er op de linkerpagina staat geschreven. Zoem uit en zorg dat dit boek in het grote scherm van je inventory staat en combineer het dat met je "Magic Formula of Revelation" en lees het via je oog wat er geschreven staat

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_11.JPG

Je leest dat hoe je het Daeman beeldje kan reproduceren en zelf dat je het weer LEVEN kan geven. Sluit je inventory en zoem uit de kast en zoem gelijk in op het Linkerkastje. Open de deurtjes en pak, weer van de middelste plank, de "Memorandum on Electricity" op en lees het door

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_12.JPG

Zoem uit en sluit je inventory en zoem uit de kast. Draai je om naar de muur met de planken. Hier staat een tafel met een wit tafelkleed. Zoem er op in en gebruik dan je "Generator Crank Handle" op het cilinder apparaat. Pak dan de "Leyden Jar Charged with Electricity" op. Open je kaart, zet deze op niveau 0 en ga terug naar:

Diane's Room:

Draai je om naar de muur met de 2 dubbele deuren en zoem weer in op de linker deuren. Pak je " Leyden Jar Charged with Electricity" uit je inventory en gebruik deze op de koperen deurknoppen. Het werkt.Ga 1*Vooruit door de deuren en je bent in de:

Apollo Galerij:

Draai iets rechts en zoem in op de schilder en klik dan op hem voor een babbel. Zijn naam is Joseph Duplessis. Zoem uit, draai links en ga 2*Vooruit door de zaal naar achteren en zoem dan in op de Inventorykist. Zet nu AL je items in de kist en pak er dan de volgende items weer UIT:

  • Notes v.d Persie expeditie
  • Copper Ridgepole
  • Gasmasker

Sluit het scherm en draai je om en ga 1*Vooruit terug door de zaal en draai je dan linksom. Voor het grote schildersdoek staat een trapje. Pak deze op. Sluit je inventory en ga terug naar de Inventorykist en draai rechts en ga 1*Vooruit naar en door de deur in de hoek. Je komt nu in de:

Vierkante Kamer:

SAVE GAME. Deze ruimte hangt vol met schilderijen. Je kunt willekeurige schilderijen bekijken maar RAAK ZE NIET AAN. Doe je dat wel dan is het GAME OVER. Draai links. Rechts in de hoek zie je nu een trap die omlaag gaat, maar verder naar links zie je een deur in de hoek. Ga 1*Vooruit naar deze deur en draai dan iets rechts en ga 1*Vooruit naar het kleine bureautje. Pak er de Tentoonstellings Brochure op en lees dit door. Op elke pagina staan omschrijvingen van de schilderijen die hier in de vierkante kamer aan de muren hangen. Elk schilderij heeft een nummer. Bij schilderij nummer 18 lees je dat deze is gemaakt door onze vriend Duplessis en dat dit schilderij een voorstelling is van Christophe Gabril Allegrain, van beroep. BEELDHOUWER.

Zoem uit, sluit je inventory en draai rechtsom en ga 1*Vooruit terug naar het midden van de kamer. Draai dan Linksom en ga 1*Vooruit naar de trap en je daalt deze af en staat in een lange gang. Recht voor je is een geopende deur en daarvoor staat tegen de linkermuur de Inventorykist. Mik je cursor op de geopende deur en ga 1*Vooruit en je bent in de:

Werkplaats van de Beeldhouwer:

Draai rechts en klik op de beeldhouwer voor een babbel:

Morgan vraagt aan hem een mal voor een beeldje te maken. De beeldhouwer zal dat onmiddellijk gaan doen ALS Morgan voor hem het schilderij van Christophe Allegrain gaat jatten, want hij kan het niet betalen. Het zou volgens meneer de beeldhouwer beter zijn als er een afbeelding van een hamer en een beitel op was.

Geef de beeldhouwer dan je "Notes from the Persia expedition". Hij neemt deze niet aan maar heeft vast een voorbeeld van het Pazuzu beeldje. Draai je dan weer om en ga 1*Vooruit door de deur terug de gang in. Draai rechts zodat je weer recht door de gang kijkt en hou je cursor nu tussen de deur en de Inventorykist in en ga dan 1*Vooruit door de gang. Recht voor je staat tegen de rechtermuur een "Zak met Kolen" pak deze op. Het is wel zwaar. Sluit je inventory en draai je om en ga 1*Vooruit terug door de gang. Draai dan links en ga 1*Vooruit om via de trap weer te belanden in de:

Vierkante Kamer:

Goed, je moet hier nu op zoek naar dat schilderij no 18, het portret dus van Christophe Gabril Allegrain geschilderd door onze vriend Duplessis. Op diverse plekken in de kamer krijg je de "2 wieltjes curor" op de vloer waar je dan je trapje uit je inventory neer kunt zetten. Als je echter het verkeerde schilderij pakt dan is het GAME OVER Kijk naar de muur waar ook de trap is en kijk dan naar de vloer voor het grote deel van deze muur, helemaal rechts bij de deur. Plaats daar je laddertje op de vloer en je staat er dan vanzelf bovenop en ziet de bovenste schilderijen. Pak het bovenste linker schilderij dan op.

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_13.JPG

Sluit je inventory en zoem uit en ga nu 2*Vooruit naar de rechter deur en je bent terug in de:

Apollo Galerij:

Ga 2*Vooruit en zoem in op onze vriend Duplessis. Klik dan op hem voor een babbel en plaats dan je Christophe Gabril Allegrain op het grote schilders doek. Duplessis schildert nu een Hamer en een Beitel op het schilderij. Pak het weer op, open je3 kaart en zet deze op niveau 0 en ga terug naar de :

Werkplaats van de Beeldhouwer.

Je komt dus in de gang terecht. Draai links en ga 1*Vooruit door de geopende deur de werkplaats weer binnen. Geef de Beeldhouwer nu het Christophe Gabril Allegrain schilderij. Hij maakt nu de Mal voor je.

Draai dan iets naar rechts naar de oven. Pak de Zak Kolen uit je inventory en klik dit op het linker deurtje van de oven. Pak dan de Copper Ridgepole uit je inventory en klik dit op de linker smeltbak die boven op de oven staat. Draai dan rechtsom en zoem in op de grote kast naast de deur en pak er de Pewter Crockery uit. Dit zijn tinnen voorwerpen.

Marquis de Nemours komt binnen en richt een pistool op Morgan. Hij heeft haar al die tijd in de gaten gehouden en haar al van af hun eerste moment verdacht vanwege haar interesse in Pazuzu. Hij vertelt Morgan nu dat ze haar onderzoek moet afronden en dat ze later met elkaar zullen praten.

Sluit je inventory en zoem uit de kast. Draai linksom naar de oven en SAVE GAME. Pak de Pewter Crockery uit je inventory en plaats deze Tinnen items nu ook in de linker smeltbak boven op de oven.

GAS GAS, je tijdbalk verschijnt. Snel, open je inventory en zet je GASMASKER op. De Markies legt het loodje. Draai je om naar de deur. Boven de deur, en de kast, hangt een plank aan de muur waarop spullen staan. Op deze plank ligt, boven de deur, een MALLET. Pak deze hamer op en in je inventory klik je gelijk maar op je "gebruik handje". Draai je terug om naar de oven en gebruik dan de Mallet op de Mal die voor de oven staat. Morgan ramt dit ding stuk. Pak het Gereconstrueerde Pazuzu Daemon beeldje dan uit de brokstukken op en sluit je inventory. Draai je om en ga 1*Vooruit door de deur de gang weer in. Draai rechts en zoem in op de Inventorykist. Plaats nu AL je items in de kist en pak de volgende items UIT de kist:

  • Het Pazuzu beeldje
  • Koperen plaat (Sheet of Copper)
  • Zinken Plaat (Sheet of Sinc)
  • Sulfaat (Sulphate Flask)
  • Zinken Tegel (Sinc Tile)
  • General Purpose Formula
  • Koperen Draad (Copper Wire)

Sluit het scherm, open je inventory en dan je kaart, zet de kaart op niveau 1 en ga naar de:

Science Academy:

SAVE GAME. We gaan nu het Pazuzu beeldje weer tot leven brengen.

Draai je om naar de grote tafel en zoem er op in. Je bent ingezoemt op 2 vierkante bakjes. In het rechter bakje zit al een gele vloeistof. Boven de bakjes loopt een koperen stang van waar in elk bakje, 2 draadjes afhangen. Doe nu exact het volgende: Pak steeds uit je inventory:

  • De Fles Sulfaat en giet dit leeg in het LINKER bakje
  • Plaats het Pazuzu beeldje, links in het LINKER bakje
  • Plaats de Zinken Tegel, rechts in het LINKER bakje
  • Plaats de Zinken Plaat, links in het RECHTER bakje
  • Plaats de Koperen Plaat, rechts in het RECHTER bakje
  • Plaats de Koperen Draad dan op de LINKER achter hoek van het LINKER bakje

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_14.JPG

Je Pazuzu beeldje komt tot leven. Pak het op en sluit je inventory. HELP, de BEELDHOUWER komt op Morgan afgestormd en je tijdbalk verschijnt. Snel, zoem in op de OPEN HAARD, pak de "General Purpose Formula" uit je inventory en gebruik deze op de achterwand van de open haard en

Morgan ontsnapt naar de St.Louis kamer en heeft daar een ontmoeting met de GEEST. Zij vertelt hem dat zij nu alle 4 de sleutels bezit en dat zij nu terug moet keren naar de 21 Eeuw om ze te vernietigen. Sombreval verteld haar nu dat HIJ de leider is van de Black Templars en dat hij haar heeft gebruikt om voor hem de sleutels te verzamelen omdat hij dat zelf niet kon want hij is nu eenmaal dood, maar niet zo dood als de mannen die door Morgan zijn vermoord- de echte verdedigers van het Geloof. Hij zal Morgan terug naar de 21ste eeuw sturen zodat zijn dienaar, in die eeuw, de sleutels van Morgan kan af pakken. In 1314, op de brandstapel, heeft Sombreval van de DUIVEL de opdracht gekregen om dood en verderf te zaaien als wraak.

21ste Eeuw:

St.Louis Kamer:

Ga naar de Inventorykist en pak er de volgende spulletjes uit:

  • Kruisboog
  • Kruisboogpijlen
  • General Purpose Formula
  • Magic Formula of Revelation
  • Magic Formula Revealing some of Anselme's basic secrets

Sluit de kist en open je inventory en combineer de Kruisboog met de pijlen en klik op je Gebruik handje. Draai links en ga 1*Vooruit links langs de pilaar en dan 1*Vooruit door de middelste boog. Draai iets rechts. De doorgang naar de wenteltrap is nu afgesloten door een hek. Mik je kruisboog op het slot van dit hek en vuur je pijl af op het slot. Je ziet dan hoe achter je in de kamer de 3 andere voetstukken omhoog komen. Draai je om en ga terug 1*Vooruit door de middelste boog en ga terug naar de Inventorykist.

Zoem in op het voetstuk naast de kist en plaats er je LEO beeldje op. Zoem uit en draai je rechtsom en zoem in op het voetstuk in de hoek tegenover de Inventorykist. Plaats hierop je TAURUS beeldje en zoem weer uit. Draai rechtsom en ga weer 1*Vooruit links van de pilaar. Draai iets links en zoem in op het voetstuk in de hoek en plaats hierop je DAEMON beeldje en zoem weer uit. Draai rechtsom en zoem in op het 4e voetstuk en klik hierop met je AQUILLA beeldje. FILMPJE

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_15.JPG

 

De Geesten van de 3 Verdedigers van het Geloof, de Pauselijke Afgezant, de Jezuet Priester en de Vrijmetselaar, Markies de Nemours, verschijnen nu. De 4 Plinths zijn de werktuigen van SATAN en Sombreval heeft Morgan valselijk gebruikt om ze te activeren. Als zij alle 4 de beeldjes nu op de Plinths plaats dan zal zij hiermee de APOCALYPSE veroorzaken, DOOD EN VERNIETIGING. De verschenen geesten zijn geesten geworden door het beoefenen van de Zwarte Magie op hun, toen nog, stoffelijke lichamen, door de afstammelingen van Anselme. Sombreval heeft eeuwen lang iedereen achter de Brotherhood aan laten jagen. Feitelijk handelde hij in zijn eentje want de Brotherhood of the Black Templar bestaat helemaal niet. Anselme stal de Leeuw en Koning Philippe's mannen stalen de overige 3 sleutels van de Templars. Hij martelde Anselme om achter de bergplaats te komen maar deze stierf zonder dat te vertellen. Hij gebruikte Anselme's Magie om een Geest te worden en de Magische Broche om terug in de tijd te kunnen gaan. Hij wachtte tot Anselme's voorspelling uit kwam om de 4 sleutels te verzamelen en de 4 Plinths te activeren. Sombreval is ONSTERFELIJK geworden, net als de DUIVEL die hij dient. Morgan moet zijn graf zien te vinden, in de FUNDERINGEN van deze kamer. Met gebruik van de Magische Broche moet Morgan nu terug gaan naar 1314 om daar Sombreval te vernietigen als hij op de brandstapel wordt verbrand.

Hierna PLAATS JE NIET het AQUILLA beeld OP het voetstuk maar open je even je inventory om dit beeld er weer in te plaatsen. PLAATS je wel het Aquilla beeld weer terug op het voetstuk dan is hert GAME OVER. Wil je dit zien, SAVE dan eerst.

Sluit je inventory en zoem uit en ga 1*Vooruit door de middelste boog en draai dan iets links en zoem in op de boognis. Open je inventory en pak de "Magic Formula of Revelation" er uit en klik hiermee op de grote vloersteen in deze nis. Er wordt een grafsteen zichtbaar. Klik hierop met je General Purpose Formula en het graf gaat open. Pak dan, rechts van het skelet de "Magic Fibula made by Anselme" op en combineer deze dan met de "Magic Formula Revealing Some of Anselme's Basic Secrets" en je komt terecht in het jaar:

1314

Je bent in de Gevangenistoren. Zoem in op de Inventorykist die iets rechts van je staat en pak er je Mes, Kruisboog en Kruisboog Pijlen uit en sluit de kist. Draai Linksom en zoem in op het raam gelijk rechts naast de deur. Hak met je Mes de ruitjes stuk en open dan je inventory en combineer je Kruisboog met je Pijlen en knal Guy de Sombreval nu een pijl in zijn bast en

 

http://www.gamesover.com/Louis_Koot/Louvre/louvre_20.JPG

bekijk dan de EINDFILM

21 ste Eeuw

Morgan houdt haar hoofd vast, denkende dat het allemaal maar een droom is geweest, ondertussen schieten er bliksemstralen vanuit de Magische Broche. Was het allemaal een DROOM?

EINDE

2002: Walkthrough door: Louis Koot