Secret Files 1 Tunguska

Dit is een walkthrough voor de Engelstalige versie. Er is ook een Duitstalige versie

2006 (2019): Walkthrough door: Louis Koot

De game begint met een introfilmpje waarin we de vader van Nina, Vladimir Kalenkow, zien. Vladimir ziet opeens de deur van zijn werkkamer open staan en hij loopt naar buiten en volgt de voetsporen de gang in en dan.........wel.....dat zullen we aan het eind van het avontuur wel te weten komen.

Je inventory is de donkere rand, onderaan het speelscherm. In de donkere rand bovenaan het speelscherm verschijnt de naam van het object waar je de cursor op plaatst. Je cursor is een muis, of een groene pijl. Door met je rechtermuisknop op een object te klikken vertelt Nina je wat ze ziet of leest ze briefjes en zo op. Objecten die je kunt pakken pak je door er met je linkermuisknop op te klikken. Dus "Bekijken/bestuderen" doe je met je rechtermuisknop en "Pakken/grijpen" doe je met je linkermuisknop.

Rechtsonder zie je 3 kleine icoontjes Het computericoontje brengt je in het menuscherm alwaar je kunt saven, naar de opties kunt gaan en het spel kunt verlaten. Het Vergrootglasicoon toont je in het speelscherm steeds alle objecten die je kunt bekijken en/of kunt pakken en toont je ook de Exits. Dit werkt echter alleen als je in de opties het "Hintsysteem" hebt aangevinkt. Door te dubbelklikken op deuren of op "Reisicoontjes" beland Nina onmiddellijk op de volgende locatie.

Het Boekicoon opent Nina's Dagboek. Het dagboek vertelt je steeds in welk level van de game je zit en geeft je steeds een samenvatting van de dingen die je al gedaan hebt. Ook worden foto's en dergelijke in het dagboek opgeslagen en geeft het dagboek je somt hints over puzzels. De game is strikt Lineair van opzet.  Dus je moet alles volgens een vaststaande volgorde doen.  Vergeet je iets te doen dan krijg je vaak niet meer de kans om je vergissing goed te maken.

Hoofdstuk 1: Berlijn:

Museum:

Werkkamer van Paps:

Je begint, als Nina Kalenkov, in de werkkamer van je vader in het Natuur Historisch Museum te Berlijn, Duitsland. 

De werkkamer van paps is behoorlijk overhoop gehaald en van papa zelf is geen spoor te bekennen.

Bekijk/bestudeer alles wat je maar kunt bekijken/onderzoeken. Begin maar met het bureau (desk). Dus bekijk (klik met je rechtermuis) het Bureau, de Landkaart (Map) die boven het bureau aan de muur hangt en de grote Archiefkast (File cabinet). Loop dan door naar links, naar het grote raam. Onder het raam zit een radiator. Bekijk de Radiator. Op de vloer, voor de radiator, ligt een Foto (Photo). 

Bekijk de Foto. Nina vertelt je dat de foto doormidden is gescheurd. Grijp de Foto. Nina raapt de foto op en vertelt je dat haar papa erop staat en dat op de achterkant geschreven staat: 1958 Vladimir Kalenkov. De foto wordt in Nina's dagboek geplakt.  Sluit het dagboek via het kruisje rechtsboven. 

Aan de muur, rechts van het raam, staat een vitrine. Het is een muntenvitrine (Coin showcase). Bekijk de Muntenvitrine. 

Je komt in de close-up van de munten en je ziet dat er, linksonder, 1 munt ontbreekt. Rechts ziet een briefje geprikt. Bekijk dat briefje. Nina leest het hardop voor en ze leest: "And the Prince said to the Princess: Wheter vertical, horizontal, or in both main diagonals, make sure that there is never a repeat within a line......" 

Zoom uit dit scherm via de gekromde roze pijl. Bekijk ook nog even de trouwfoto (picture) en het certificaat (certificate) die aan de muur, boven de bank, hangen. Kijk dan naar de grote tafel. Op de rand van de tafel staat een Kom (Porcelain bowl). Bekijk de kom. Nina vertelt dat de kom aan de binnenzijde een beetje poreus is. Grijp de Kom. De kom komt terecht in je inventory. Loop nu naar rechts. Dit doe je door gewoon in je scherm te klikken met je blauwe pijltje. 

Nina komt dan aan de rechterkant van de grote tafel te staan, rechtvoor de deur van de werkkamer. Hier staat de telefoon op de tafel.  Rechts naast de deur staat een grote blauw/grijze Machine. Bekijk die Machine. Het is een machine om stenen mee te analyseren maar Nina heeft geen benul van hoe het werkt. Loop naar de machine zodat je scherm nog een beetje door scrolt. Je ziet dan dat er bovenop de machine een Glazen Fles (Flask) staat. Grijp de Glazen Fles.  Rechts naast de telefoon ligt een doek op de tafel en op die doek staat een Steen (Piece of rock). Bekijk de Steen. Nina zegt dat er ooit iets in de steen heeft gezeten en dat de steen een rode/paarse gloed heeft. Grijp de Steen.  Linksklik de telefoon en.....

Nina belt nu vanzelf met de politie om de verdwijning van haar vader te melden maar de politie wil er niets van weten.

In je inventory pak je dan de Steen (Piece of rock) op en hiermee klik je dan op de zojuist gepakte Glazen Fles (Flask). Nina stopt dan de steen in de fles. 

Dubbelklik nu op de deur en Nina beland in de:

Gang:

Vanzelf loopt Nina door naar de linker deur want uit die kamer hoort ze luide muziek komen. Klik op die deur. Nina klopt aan maar de persoon daar binnen hoort het kloppen niet vanwege de harde muziek en ook vertelt Nina dat de deur van binnen op slot zit. Rechts naast de deur zit een blauw Naamplaatje (Nameplate) op de muur. Bekijk dat Naamplaatje en Nina leest er de naam Max Gruber op. Dus de persoon die in die kamer harde muziek speelt zal dan wel Max Gruber zijn. Bekijk de Plant, die in de hoek staat. Het is een Aloë Vera plant. Klik met je linkermuisknop op de Plant en Nina rukt er een stukje Blad (Piece of plant) vanaf. Bekijk dit stukje blad in je inventory. Nina vertelt dat er een olieachtige substantie uit het blad druppelt. Rechts naast de deur van paps hangt een groot prikbord. Bekijk het Prikbord maar Nina vindt er niks van enige importantie op. Rechts naast het prikbord hangt een Stoppenkastje (Fusebox) aan de muur. Probeer of je dat stoppenkastje kunt openen. Dat kan niet want het kastje zit op slot.

Werkkamer van Paps:

Ga terug de werkkamer van je vader in (Daddy's office). Loop weer naar het raam en de radiator voor het raam. Pak in je inventory het Blad (Piece of plant) op en klik hiermee nu op de Porseleinen Kom. Nina knijpt het stukje blad fijn en hierdoor komt de olie uit het blad in de kom terecht. Rechtsboven aan de radiator zit het Ventiel (Radiator vent). Pak de Kom uit je inventory en klik hiermee nu op het Ventiel van de radiator. 

Nina draait het ventiel open en vult hierdoor de kom met water uit de radiator. Ook komt er nu wat water op de vloer terecht. Loop weer naar rechts en verdwijn weer door de deur terug naar de hal. Ga nu door de rechter deur ("To the Hall" )en Nina beland in de:

Dinosaurussen Zaal:

Dat grote beest, dat zo prominent op één poot bovenop het rotsblok staat te balanceren, is een Tyrannosaurus. Rechts achter de Tyranno is de "Rear Area" waar je Nina ook naar toe kunt lopen. Doe dat echter nog even niet. Links van de Tyranno zie je de trap om terug te gaan naar de gang. Ook links zie je een rek met folders tegen de muur aan staan. Op de kopse kant van die muur hangt een kaart (Plan). Links naast het rek met folders hangt een Lijst (List) aan de muur. Bekijk de Kaart (Plan). Het blijkt een plattegrond van het museum te zijn met daarop de vluchtroutes in geval van nood. Bekijk de Lijst (List). Op de lijst staan de namen van iedereen die in het museum werkt. Nina's vader werkt in kantoor 5 en Max Gruber in kantoor 4. Bekijk de Tyrannosaurus. 

Dubbelklik dan in het "Rear area" gebied, rechts van de Tyrannosaurus, en Nina komt daar dan te staan. Bekijk de zijkant van het rotsblok. Nina vertelt dat ze geluiden uit het rotsblok hoort komen en ze vermoed dus dat er een verborgen deur in het rotsblok zit. Open de Geheime Deur (Secret door) in het rotsblok en.....

Nina schuift de geheime deur in het rotsblok open en.....hela...Eddie, het manusje van alles van het museum, heeft zich in de geheime ruimte verstopt. Eddie brabbelt iets over "zwevende mannen in zwarte mantels" maar Nina hecht er niet veel geloof aan. Eddie verdwijnt.

Als Eddie verdwenen is zie je een Sleutel (Key) in de geheime ruimte liggen. Grijp die Sleutel. 

Bekijk nog even het Diagram en de Triceratops en dubbelklik dan de Exit, middenonder in je scherm. Nina staat dan weer voor de Tyrannosaurus. Dubbelklik op de Trap (Stairs) en Nina beland vanzelf terug in de gang, bij het stoppenkastje en haar vaders werkkamer.

Max Gruber:

Pak gelijk de zojuist gevonden Sleutel uit je inventory en klik hiermee op de stoppenkast en Nina maakt het kastje open. Bekijk de nu geopende stoppenkast. Nina legt uit dat de stoppen in het kastje genummerd zijn en dat er voor elke ruimte een stop is. Klik dan met je linkermuisknop in, of op, de stoppenkast en vanzelf bedient Nina de juiste stop voor het kantoor van Max Gruber waar dan nu de muziek zwijgt. 

Je hoort die Gruber hier niet blij mee zijn en Nina loopt naar de deur van Gruber en beland vanzelf in zijn kantoor.

Er volgt een kennismakingsgesprekje tussen Max Gruber en Nina en dan verschijnen in je inventorybalk een 3 tal gespreksopties. De gespreksopties verschijnen in de vorm van afbeeldingen waar je dan met je linkermuis op klikt om die optie te gebruiken. Gebruik nu alle gespreksopties die je krijgt met Max Gruber en als je alles gevraagd hebt dan sluit je het gesprek via de kromme roze pijl. Vanzelf beland Nina dan terug in de gang. Ga weer de werkkamer van Nina's vader binnen en Nina ontmoet nu:

Detective Kanski:

Detective Kanski is toch blijkbaar door het telefoontje van Nina gealarmeerd. Er volgt weer een gesprekje en er verschijnen weer 3 gespreksopties. Gebruik ze allemaal en ontdek dat deze Kanski een echte "platvoet" is. Niet al te snugger. Sluit het gesprek dan weer en Nina beland vanzelf op straat, voor de hoofdingang van het museum. Hier praat ze nog even met Max Gruber die haar nu zijn hulp aanbied en dan verdwijnt. 

Ook voor Nina is het al laat op de avond geworden, maar voordat ze wegrijd op haar motor onderzoekt ze hier eerst nog even de omgeving. Bekijk de 2 beelden die op de stenen trap staan. Nina mompelt dat het lijkt alsof "beide de ingang van het museum bewaken". Onthoud dit. Rechts staat een grote bouwsteiger tegen de gevel aan. Op de stoep, voor de bouwsteiger, staan 2 van die rood/wit gestreepte verkeert pylonen met van die oranje knipperlampjes er op. De voorste pylon is echter omgevallen. Beweeg je cursor nu bij het oranje lampje van de omgevallen pylon en je ontdekt dat een stukje van het plastieken glas hier op de grond ligt.

Grijp het Stukje Geel Glas (Yellow glass shards). Dubbelklik nu op Nina's motor en.....

Nina rijd weg op haar motor en.....een auto gaat achter haar aan. Nina komt aan bij het appartement die zij samen met haar vader bewoont en ze gaat naar binnen. Er bekruipt Nina het gevoel dat er iets niet in orde is. Ze klimt via de trap naar boven en.....loopt tegen een gebalde vuist op die haar bewusteloos slaat. Het word dan de:

De volgende dag:

Bij Nina Thuis:

Het is de volgende ochtend en langzaam komt Nina weer bij haar positieven. Ze kruipt van de vloer waarop ze de hele nacht bewusteloos heeft gelegen en constateert dat ook het appartement overhoop is gehaald. Kijk even rustig om je heen. Blijkbaar is het een zolder appartement en voor het raam staat het bureau. Rechts van Nina is de deur en achter Nina zie je een grote kast, waarvan de linkerdeur open staat, een aquarium en een bed. Laten we eerst het bureau maar eens bekijken. Bekijk dus het bureau. Je komt in de close-up van het bureau.

Op het bureau staat het scherm en het toetsenbord van de computer. Links staat een bord met daarop een smerig en stinkend stuk pizza. Op de boeken staat een radio cassette speler en er hangen 4 briefjes aan de houten muur. Ook staat er zoutvaatje op het bureau. En er ligt een Potlood (Pencil) op het bureau.  

Bekijk het stuk pizza. Grijp het stuk Pizza. Grijp het Zoutvaatje (Salt shaker). Grijp het Potlood. 

Bekijk de 4 briefjes en bekijk de radio cassette speler. De briefjes maken Nina niets wijzer en als je denkt dat Nina die radio cassette speler wel wil pakken dan kom je ook bedrogen uit. Het ding heeft een kapotte antenne en dus heeft Nina er niets aan. Klik dan maar, met je linkermuisknop, op het toetsenbord en....in het beeldscherm verschijnt een venster waarin je een cijfercode moet typen. Onderaan je scherm verschijnen de cijfers 1 t/m 6. Helaas....je weet niet welke code je moet invoeren, dus klik maar op de roze pijl en zoom dan uit het bureau via de andere roze pijl.

Aan de muur, rechts naast het raam, hangen planken met boeken en staat een laag boekenkastje vol met boeken. Bekijk die boeken. Nina loopt er naar toe en merkt op dat een aantal boeken/folders verdwenen zijn. Zou dat de "buit" van de inbreker zijn geweest? Op de vloer, voor de grote kast, ligt een draagbare cassette recorder (Portable cassette player). 

Grijp de draagbare cassette recorder. Het ding is echter stuk en eigenlijk wil Nina het niet houden. Bekijk de draagbare cassette speler in je inventory en Nina haalt er 2 bruikbare batterijen uit en smijt de cassettespeler weer weg. Bekijk de grote kast. Nina kan er niets mee. Bekijk het Aquarium (Fish tank). Nina merkt dat er, behalve visjes, ook een Sleutel in het aquarium ligt. 

Probeer of je de sleutel uit het aquarium kunt pakken. Vanwege het rooster dat bovenop het aquarium ligt lukt dit niet. Bekijk het bed. Op het bed staat één van de laden van de grote kast. In die lade ligt een Rood Boek. Bekijk het Rode boek. Grijp het Rode Boek en bekijk het dan in je inventory. Het boek blijkt een kistje te zijn, vermomd als boek. Bekijk het kistje nogmaals en Nina verteld dat het op slot zit en dat er een hele platte sleutel voor nodig is. Verlaat de kamer door te dubbelklikken op de voordeur (Door). Nina beland weer buiten.

Blijf staan en kijk rond hier op Nina's binnenplaats. Links is de garage waar de auto van paps in staat. Tegen het schuurtje staat een oude fiets. In de hoek, links van de rode voordeur, zit een regenpijp en onder de regenpijp staat een emmer. Rechts van de voordeur staat een vuilnisbak en  achter de vuilnisbak zie je dat het houtenskelet van de klimop gebroken is. Voor de garage zit een putdeksel in de grond.

Bekijk de Vuilnisbak (Garbage bin). Na enige aarzeling graait Nina door het vuilnis in de vuilnisbak en ze vist er een gele Rubberen Handschoen en een Wielspaak uit. Bekijk het houten frame van de klimop (Lattice), onder het raam achter de vuilnisbak. Hela....zou de inbreker via de klimop omhoog en weer omlaag geklommen zijn? Bekijk de Emmer (Bucket) die onder de regenpijp staat. De emmer zit vol met regenwater. Linksklik op de Emmer. Nina pakt niet de zware emmer maar wel het Hengsel (Handle) van de emmer. Linksklik op de Fiets. Nina pakt natuurlijk de fiets niet op maar wel het fietspompje dat op de fiets zit. 

Duik je inventory in en scrol naar Nina's sleutelring. Pak de Sleutelring uit je inventory en klik ermee op het Zadel van Nina's motor. 

Onder het zadel zit een opbergvak en Nina heeft het zadel nu van slot gedaan. Klik op het zadel om het omhoog te klappen en....

....... vanzelf pakt Nina haar mobieltje en haar zonnebril uit het opbergvak. Combineer in je inventory het stukje Geel Glas (Yellow shard) met de Zonnebril.

Loop nu door naar links zodat Nina dan voor de ingang van de garage komt te staan. 

De auto die in de garage staat is een heuse Wardburg. Links van de auto staat een Krat (Crate)  op de vloer van de garage. Bekijk die krat en Nina haalt er een rol Dubbelzijdig Plakband en een Tubetje Lijm uit. Bekijk het Rioolputdeksel. Links naast het Putdeksel liggen een aantal sigarettenpeuken op de grond. Bekijk de Sigarettenpeuken.

Terug nu naar het Museum. Klik op Nina's motor en....onderin je scherm verschijnt nu het pictogram van de locaties waar Nina naar toe kan gaan. Op dit moment is dat dus alleen het Museum, of Nina's huis. Klik dus op de Museum Locatie en vanzelf beland Nina daar weer.

Museum:

Lisa:

We zijn terug bij het museum en op het bankje ligt nu een meisje te slapen. Links naast het bankje staat de fiets van het slapende meisje. Ga praten met het meisje op de bank. Haar naam is Lisa en ze blijkt de hele nacht hier te hebben doorgebracht. Gebruik alle opties die je krijgt om met Lisa te praten. 

Je komt erachter dat Lisa een aantal "mannen zonder gezicht" uit het museum heeft zien komen en dat ze er foto's van heeft genomen met de digitale camera van haar vader. Lisa had zich echter uit angst verstopt in de bosjes en toen de mannen weer verdwenen waren kwam ze erachter dat haar fiets stuk was en ook de camera van haar papa. Uit angst voor papa durfde Lisa toen niet meer naar huis te gaan en dus heeft ze de nacht hier op het bankje doorgebracht.  Nina wil die foto's die Lisa gemaakt heeft wel zien, maar dan moet ze eerst de fiets van Lisa repareren. Sluit het gesprek met Lisa. 

Klik met je linkermuisknop op het achterwiel van Lisa's fiets. Nina haalt de platte binnenband uit het achterwiel. 

Pomp, in je inventory de Binnenband op met het Fietspompje. Nina vertelt je dat er een gaatje in de binnenband zit waardoor de band langzaam weer leegloopt. Lisa's fiets is dus niet stuk maar heeft een "platte". De binnenband moet dus geplakt worden. Maar eerst het lek opsporen en daar is water voor nodig. Rij op de motor terug naar Nina's huis. Terug op de binnenplaats van Nina's huis grijp je de opgepompte binnenband uit je inventory en hier klik je dan mee op de emmer die onder de regenpijp staat. 

Door de belletjes vindt Nina het lek en ze markeert het leg. Combineer dan in je inventory het Tubetje Lijm met de Rubberen Handschoen en combineer dan de aldus geprepareerde handschoen met de Binnenband en het lek is geplakt.

Nu maar hopen dat deze geïmproviseerde plak het ook even houdt. Rij op de motor terug naar het Museum. Grijp de geplakte Binnenband uit je inventory en klik er mee op het achterwiel van Lisa's fiets en Nina doet de band weer om het achterwiel. 

Ga weer met Lisa praten en gebruik het Fietsonderwerp en Nina verteld Lisa dat de fiets gemaakt is en ze krijgt nu de camera. Bekijk de camera in je inventory. Nina heeft geen idee hoe ze een kapotte camera moet repareren maar ze wil wel graag de foto's van die mannen bekijken. Zou de camera echt stuk zijn? Laten we eens wat proberen. Combineer in je inventory de 2 Batterijen met de Camera en.....

BINGO.....de camera is helemaal niet stuk, de batterijen van de camera waren domweg leeg.

 Nina bekijkt de digitale foto's en ze stopt een foto van Lisa en van de schimmige mannen in haar dagboek. 

Sluit het dagboek. Geef de camera terug aan Lisa en als dank geeft Lisa aan Nina een plat geel Magneetje in de vorm van een hamster. 

Lisa vertrekt naar haar huis. Ok....rij met de motor terug naar:

Nina's huis:

Ga via de rode voordeur naar binnen. We belanden weer in de zolderkamer. Pak de gele Magneet uit je inventory en klik ermee op het Aquarium en....

Met behulp van de magneet vist Nina nu het Sleuteltje uit het aquarium. Gebruik, in je inventory, dus het Sleuteltje op het Boekkistje en....

Nina opent het kistje en ze vindt er het Adresboekje van papa en een geel Label. Bekijk het adresboek maar Nina kan er niets mee. 

Bekijk het Label. Er staat een nummer op het label en wel: LA: 60-AK-19-A.

Op de vloer, tussen het bed en het bureau, ligt een vloerkleed. Klik op de linksonder hoek van het vloerkleed. 

Nina rolt die hoek van het vloerkleed op en ze ziet dat er een kier zit tussen 2 van de vloerplanken. Bekijk de kier tussen de vloerplanken. Er ligt iets tussen de planken. Probeer of je het kunt pakken maar zelfs Nina's slanke vingertjes zijn toch nog te dik. Pak de Spaak (Spoke) uit je inventory en klik ermee op de kier en....

Nina vist een Cassettetape tussen de vloerplanken omhoog. Wat zal er op staan? Bekijk het bureau weer om er weer op in te zoomen. Op de boeken staat dus een radiocassetterecorder. Het linkerdeel ervan is het cassettedeel. Pak het zojuist gevonden cassettebandje uit je inventory en stop het in het cassettedeel van de radio en linksklik dan weer op de radio en

...luister naar papa. Paps vertelt nu de cijfercode voor zijn computer maar hij doet dit op nogal een cryptische manier. Hij zegt namelijk: "Het Eerste en het Laatste van de auto. Het VIERDE van de openingen in de ingang van de Onderwereld. En als LAATSTE de Bewakers van mijn werk". Zoom uit het bureau. Wel....op zoek dus naar de getallen van de cijfercode. Verlaat de kamer via de voordeur. 

Weer terug op de binnenplaats loop je door naar links zodat je het kenteken van de auto kunt zien die in de garage staat. 

Het kenteken is: BWK 283..........wat zij papa ook weer: "Het Eerste en het Laatste van de auto"We zoeken getallen, dus het EERSTE cijfer van het kenteken is 2 en het LAATSTE cijfer is 3. Dus de eerste 2 cijfers van de code zijn dan 2 en 3. Nu het 3e cijfer. Over het 3e cijfer zij paps: "Het VIERDE van de openingen in de ingang van de Onderwereld" Onderwereld? O...wellicht het riool. In het rioolputdeksel zitten gaatjes. Tel de gaatjes. het zijn er 16. Maar het 3e getal kan toch niet 16 zijn? Nee....paps heeft over EEN VIERDE, over een KWART Dus deel 16 door 4 en je houd 4 over. Je weet nu de eerste 3 cijfers van de code, 234. Wat is het 4e cijfer dan? Hierover zij paps: "En als LAATSTE de Bewakers van mijn werk". Zou hij hiermee de 2 beelden bedoelen die voor het museum op de stenen trap staan? 2 beelden...dus het cijfer 2? Is de code dus 2342? Uitproberen maar.

Ga via de rode voordeur weer naar binnen en terug op zolder zoom je weer in op het bureau. Klik op het toetsenbord en...de cijfers 1, 2, 3, 4, 5 verschijnen weer onderin je scherm. Klik dus op de cijfers 2, 3, 4, 2 en.....BINGO....op het beeldscherm van de computer verschijnt nu de email van papa.

 Bekijk het Beeldscherm (Monitor) en Nina leest de email van haar vader door. Ze leest een email van haar vader aan ene Oleg en ze ervaart iets over "Tunguska" en over de dood van haar moeder, waarvan Nina altijd heeft gedacht dat die in een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Nina wil die Oleg persoonlijk ontmoeten en spreken. Bekijk in je inventory weer het Adresboekje van papa en nu komt de locatie van die Oleg beschikbaar. Zoom uit en ga terug naar buiten en klik op Nina's motor en dubbelklik dan op de Oleg Locatie en......

....... we belanden voor het huis van:

Oleg:

Links zie je een gele telefooncel. Ook links staan er 2 volle blauwe vuilniszakken tegen het witte tuinhek aan. Links van de 2 volle vuilniszakken ligt ook een lege vuilniszak (Plastic bag). Laten we eerst maar even aanbellen. Dubbelklik op de voordeur van het huis. Nina komt voor de voordeur op de waranda te staan. Rechts zit de deurbel, dus klik op de deurbel en.....Oleg Kamburgsky doet open.

Die Oleg wil echter niet met Nina praten. Ga via rechtsonder terug naar de straat. Grijp nu die lege Vuilniszak, die links naast de 2 volle vuilniszakken ligt. 

Combineer deze lege vuilniszak in je inventory met het Hengsel van de emmer. Nina doet het hengsel in de vuilniszak. Links naast het huis is een Pad (Path). Dubbelklik op dat pad en Nina komt terecht aan de zijkant van het huis. Ook zie je nu de achterkant van het huis. Tegen de zijmuur van het huis staat, onder het zonnescherm, een Bezemsteel (Broomstick).

Grijp de Bezemsteel en combineer de bezemsteel dan in je inventory met de blauwe Vuilniszak waar je daarnet het hengsel in hebt gestopt. Je hebt dan een soort Vangnet (Brailer) gemaakt. Je kunt nog even de groene tuinslag bekijken maar dat is niet echt nodig. Onder één van de ramen, in de achtergevel van het huis, hangt een gele bloembak. De luxaflex van dat raam is iets omhoog getrokken. Klik met je linkermuisknop op dat raam en wel onderaan de luxaflex. Hierdoor gluurt Nina via dat raam naar binnen en kijkt ze de keuken van het huis in.

Nina ziet dat die Oleg heftig aan het telefoneren is. Wat zou Nina graag willen horen wat die Oleg aan het vertellen is. Links van de bruine kast zie je een drinkbakje op de vloer staan en als je goed kijkt zie je nog een poes de keuken uit verdwijnen. Bekijk dat drinkbakje. Zoom uit en loop nu terug naar de straat via midden rechts van je scherm. 

Terug aan de voorkant van het huis zie je een poes door het poesenluik van de voordeur naar buiten kruipen. De poes loopt naar rechts de waranda op. Dubbelklik weer op de voordeur en Nina komt er weer voor te staan. Je ziet nu de poes. Poesje staat voor haar lege etensbakje en ze kijkt Nina hoopvol aan. Wel.....Nina heeft wel iets lekkers voor poesje. Pak het stuk Pizza uit je inventory en klik het in het etensbakje van de poes en de poes gaat het heerlijk zitten oppeuzelen.

 Loop terug naar de straat en dan weer naar de zijkant van het huis en gluur weer de keuken in via het raam boven de gele plantenbak. Oleg is nog steeds aan het telefoneren. Ga terug naar de voordeur en naar de poes. Nina krijgt een idee. Combineer in je inventory de Mobiele Telefoon met het Dubbelzijdige Plakband en pak dan de Mobiele telefoon uit je inventory. 

Klik met de Mobiele Telefoon op de poes en.....Nina plakt de telefoon op de poes en ze zegt dat ze de camera en de microfoon van haar mobieltje heeft ingeschakeld. Nu moet die poes natuurlijk wel terug gaan naar de keuken. Pak het Zoutvaatje uit je inventory en klik ermee op het etensbakje van poes en....

Nina strooit een behoorlijke hoeveelheid zout in het etensbakje en......Poesje krijgt erge dorst en rent de keuken in en het mobieltje registreert nu het gesprek van Oleg. Vanzelf gluurt Nina weer door het raam naar binnen. Zoom uit en ga terug naar de straat en klik dan met je linkermuis in de gele telefooncel. Nina loopt de telefooncel in en toets het nummer van haar mobieltje in. 

In de keuken voelt poesje het trilalarm van Nina's mobieltje en dat vindt poesje niet prettig. Poesje komt naar buiten gerent maar....ze klimt de boom in en Nina's mobieltje blijft op de tak van de boom geplakt zitten. Ok...zoek nu met je cursor die tak van de boom af waar die rot poes over heen gerent is. Je zult op die tak als klikplek de "Cell phone" plek krijgen. Pak dan je Vangnet (Brailer) uit je inventory en klik ermee op die Cell phone plek van de tak en.....

Nina vist haar Mobieltje van de tak en luistert nu het opgenomen telefoongesprek van Oleg af.

Dubbelklik op Nina's motorfiets en kies dan als bestemming het museum. Nina gaat echter niet naar het museum omdat ze weet dat Max daar nu nog niet zal zijn. Nina rijd dus naar huis om nog even een paar uurtjes te gaan slapen en ondertussen zie je een filmpje waarin de hoofdschurk van dit verhaal zijn intrede doet. Dan zijn we:

4 uren later:

Nina heeft een paar uurtjes onrustig geslapen en ze staat nu weer voor het museum. Het is nacht. Ga het museum binnen. Nina beland in de dinosaurussen hal. 

Dubbelklik op de trap om naar de bovengang te gaan en dubbelklik dan op de deur van Max's kamer. Nina beland bij Max in zijn kamer en er volgt nu een echt "kennismakingsgesprek". Dan verschijnen je gespreksonderwerpen. Gebruik alle gespreksonderwerpen tot er niets meer te praten valt. 

Max vertelt wat hij weet over de ramp in Tunguska, in 1908 en hij vertelt ook dat er in het museum archief nog wel enige aanvullende informatie over te vinden is. Hij zal die documenten zo meteen wel even gaan opzoeken. Max weet ook niet waar Eddie uithangt. Waarschijnlijk zit Eddie zich ergens stiekem vol te gieten met drank. Via het "Label" onderwerp krijgt Nina een diadeem van Max. Max zegt dat ie die Oleg niet kent.  Als je alles hebt gevraagd aan Max dan sluit je het gesprek af. Max verdwijnt dan om die documenten over Tunguska uit het archief te gaan halen.

Het Diadeem:

Bekijk in je inventory het Diadeem. Er zitten 3 gaten in het diadeem waar edelstenen in horen te zitten. Achter Nina staat een koelkast in de hoek. Tegen de koelkast leunt een indiaanse totempaal. Bekijk de totempaal. Er zit een "Rood Oog" in de totempaal en Nina heeft het gevoel dat dit "Oog" haar voortdurend aanstaart. 

Pak de Spaak (Spoke) uit je inventory en klik ermee op de totempaal en Nina peutert het "Rode Oog" uit de totempaal. Bekijk het in je inventory. Het blijkt een Rode Glazen Knikker ( Red glass beat)  te zijn. 

De spaak ben je nu kwijt, maar die heb je toch niet meer nodig. Combineer in je inventory de Rode Glazen Knikker met het Diadeem. Helaas....de knikker is iets te klein en past in geen van de 3 gaten die in het diadeem zitten. 

Open de koelkast. Vanzelf pakt Nina een Fles met  Zuur (Acid bottle) en een Zak Cementpoeder (Cement bag) uit de koelkast

  • Combineer de Zak Cementpoeder met de Schaal met Water (Porcelain bowl with water) en je hebt een schaal cement. 

  • Combineer de Schaal Cement (Putty in porcelain bowl) met het Diadeem. 

  • Nina heeft nu de gaten in het diadeem iets kleiner gemaakt met het cement. 

  • Combineer nu weer de Rode Glazen Knikker met het Diadeem en....nu past de rode knikker wel in het diadeem.

  • In het diadeem zit dus nu de Rode Glazen Knikker. Nu de twee andere gaten van het diadeem nog opvullen. 

  • Combineer in je inventory de Fles met Zuur (Acid bottle) met de Fles met de Steen (Flask with Stone). 

  • Het zuur maakt de steen schoon en Nina heeft dan een Amethiststeen. 

  • Combineer de Amethiststeen met het Diadeem en ook deze steen zit dan in het diadeem. 

  • Combineer nu ook de Groene Scherf (Green sharf) met het diadeem en.........

  • ..... je hebt dan een Rode, een Paarse en een Groene "steen" in het diadeem gedaan.

Verlaat Max's kamer en ga terug naar de Dinosauruszaal. Je weet dat aan de kopsezijde van de linkermuur het Vluchtplan hangt. Aan de kopsezijde van de rechtermuur hangt een lamp. Pak het Diadeem uit je inventory en klik ermee op de lamp die aan de rechtermuur hangt en....

De gekleurde stenen in het diadeem sturen nu gekleurde lichtstralen naar het vluchtplan dat aan de linkermuur hangt. 

Bekijk het Vluchtplan weer en zie....Iemand heeft met onzichtbare inkt het cijfer 8 in één van de kamers gezet en dit cijfer 8 wordt nu zichtbaar. Nina weet niet waar precies kamer 8 is maar wel dat het één van de kamers is die momenteel onder restauratie zijn. 

Sluit dit scherm en.....Max komt terug en er volgt een kort gesprekje waarna je Max vraagt over "Tunguska" en over "Room 8". 

Max geeft Nina de documenten over Tunguska. Deze 2 documenten worden dus in je dagboek gezet.  Max vertelt dat alle voorwerpen uit kamer 8 momenteel in zijn kamer zijn opgeborgen. 

Sluit het gesprek en vanzelf belanden we dan terug in de kamer van Max. Max zegt dat de objecten uit kamer 8 hier in zijn kamer te vinden zijn. Open echter eerst even je dagboek en lees dan de beide artikelen, "Catostrophe" en "Strange discovery", over Tunguska door, die Max zojuist aan Nina heeft gegeven.

 Je leest over de gigantische explosie die, op 30 Juni 1908, in Tunguska heeft plaatsgevonden en je leest over ene Leonid Kulik die, op de explosie site, één of ander buitenaards mineraal heeft gevonden. Sluit het dagboek als je deze beide artikelen hebt doorgelezen. Aan de boekenkast van Max hangt een grote gegraveerde Schijf. Het is een Azteken Relief Disk. Bekijk die Relief Disk. 

Je zoomt er op in en Nina vertelt je dat het een kalender is maar dat ze niet weet hoe ze het moet "lezen". Ga nu, nauwkeurig, met je cursor over deze disk heen. In het midden zie je een gezicht en recht onder het gezicht vindt je dan een Munt (Coin) in deze disk. Bekijk de Munt. Het is een zogenaamde "Rider" munt en die hoort hier helemaal niet in deze Azteken Disk te zitten. Grijp de Munt en zoom uit. 

Ga Max's kamer weer uit en ga de kamer van je vader weer binnen. Loop, in de kamer van je vader, door naar het raam en zoom weer in op de Muntenvitrine.

De Muntenpuzzel:

In de muntendoos staan 15 munten. Linksonder is een leeg vakje. Plaats de zojuist gevonden nu in dat lege vakje. Je hoort "Ping" en alle munten liggen gelijk op soort gesorteerd. Er zijn dus 4 verschillende soorten munten. Van elke muntsoort zijn er 4 en ze staan nu keurig, per muntsoort, gesorteerd. Lees echter nog eens het raadseltje dat op het briefje staat dat rechts naast de munten geplakt zit. Dat raadseltje vertelt je dat er geen 2 munten van dezelfde soort in één rij mogen staan. Niet horizontaal, niet verticaal en ook niet diagonaal. Je moet de munten dus nu anders gaan verdelen over de 16 vakjes en wel dusdading dat er nooit 2 munten van dezelfde soort in één rij staan. Om de munten onderling te verwisselen pak je een munt op en klik je ermee op een andere munt.  Nummer de 16 VAKJES (niet de munten) van linksboven naar rechtsonder 1 t/m 16. 

Nu moet je steeds 2 munten van vakje laten verwisselen. Dat doe je dus door een munt uit een vakje te pakken en er dan mee op een ander vakje te klikken. De twee munten wisselen dan van vak. Er zijn meerdere oplossingen mogelijk, maar hier is mijn oplossing:

  • Verwissel 1 met 7. 

  • Verwissel 3 met 9. 

  • Verwissel 4 met 16. 

  • Verwissel 5 met 13. 

  • Verwissel 6 met 10. 

  • Verwissel 12 met 15. 

  • Verwissel 13 met 15 en.......klaar.....

Als je de munten puzzel goed oplost dan gaat er onder de vitrine een geheim van open. Ga er maar even voor zitten want het gaat nu een hele tijd vanzelf verder:

Uit het geheime vak, onder de muntenvitrine haalt Nina de Tunguska Documenten van haar vader en ze leest deze stuk voor stuk door. 

Bij de documenten zit ook een brief van een geheimzinnige organisatie maar.....de brief heeft alleen blanco velletjes. Dan volgt er een gesprek met Max in de kamer van Max en belanden Max en Nina in de gang. Detective Kanski duikt dan op en hij bedreigt Nina en Max met een pistool. Kanski wordt dan van achteren neergeslagen door....Oleg. 

Nina, Max en Oleg gaan dan naar Nina's huis en hier legt Oleg dan het één en ander uit. Oleg vertelt o.a iets over het auto ongeluk waarbij Nina's moeder om het leven is gekomen. Oleg twijfelt eraan of dat wel echt een ongeluk is geweest. Oleg denkt dat Nina's vader door de Russen is ontvoert en nu dus ergens in Rusland wordt vastgehouden. Oleg heeft echter een contactpersoon in Rusland, ene Sergej. Sergej is echter Russische Mafia. Oleg en Nina zullen, met het vliegtuig van Oleg, naar Moskou vliegen. Max blijft echter in Berlijn. En zo gebeurt het dan en dus belanden we in:

Hoofdstuk 2: Rusland:

2006 (2019): Walkthrough door: Louis Koot