Hoofdstuk 2: Rusland:

2006 (2019): Walkthrough door: Louis Koot

A: Geraak in de Trein:

Nina en Oleg vliegen in Oleg's vliegtuig naar Moskou en worden op het vliegveld opgewacht door Sergej.

  In de auto van Sergej gaat Nina op weg naar het militaire complex van waaruit de trein zal vertrekken waar Nina's vader ook in zal zitten. 

Sergej zegt dat hij iemand heeft omgekocht om Nina het complex binnen te laten en dat deze persoon bij de ingang van het complex op Nina staat te wachten. Nina heeft een andere naam gekregen. Nina heet nu Nina Perkov. Nina word een straat voor het militaire treincomplex afgezet en gluurt naar de ingang van het complex en ziet.... dat haar contactpersoon door de Russische militairen wordt gearresteerd.

Nina loopt terug en vraagt zich af wat ze in hemelsnaam nu moet doen. Gelukkig heeft ze JOUW aan haar zijde om haar te helpen.

De rioolarbeider en Sergeant Yushin:

Er staat een krakkemikkige Volkswagenbus tegen de schutting. Onder de Volkswagen staat een roestige krik. Achter de Volkswagen ligt een hoop afval. Een rioolwerker is bezig bij de rioolput. De man is druk bezig om via een groene slang het riool leeg te pompen. Rondom de put heeft ie pylonen en een hekje gezet. Links voor de put staat de tas van de rioolwerker. Achter de rioolwerker hangt een advertentie aan de gevel en ook 3 verkeersborden. Onder de 3 verkeersborden liggen 2 bakstenen op de stoep. Ga eerst maar even praten met de rioolwerker

De goede man heeft duidelijk een kolere bui. Maar dat zou jij ook hebben als je op je vrije dag, en dan ook nog laat op de avond, andermans troep uit het riool moet vissen. Je krijgt een aantal gespreksopties. Gebruik alle gespreksopties die je krijgt. Je ervaart dat deze rioolarbeider een fervent hengelaar is en dat ie meespeelt in de lotto. Hij hoopt om met zijn geluksgetal vandaag de hoofdprijs in de lotto te winnen en zijn geluksnummer is 45659. Sluit het gesprek als je alles gevraagd hebt.

De rioolwerker gaat weer verder met zijn werk en let dus niet op Nina. Bekijk, dus rechtsklik, deTas (Bag) van de rioolwerker.

 Nina haalt de Broodtrommel van de arbeider uit de tas. Bekijk de broodtrommel (Breadbox). Nina haalt een boterham met boter (Bread and butter) uit de tas. Nina houd de boterham en ook het dikke elastiek (Rubber band) dat om de broodtrommel zat, maar de broodtrommel stopt ze terug in de tas. Bekijk de groene slang (Hose) waarmee de rioolwerker de put mee aan het leegpompen is. Bekijk de Advertentie (Advertisment)  die aan de gevel hangt. Bekijk de Bakstenen (Bricks). Grijp de Bakstenen

Loop naar de Volkswagen. Bekijk de Krik (Rusty car jack). Probeer de krik te pakken. Dat lukt niet omdat Nina de krik niet omlaag kan krikken. Pak de Boterham uit je inventory en klik ermee op de Krik. Nina smeert de krik in met het boter van de boterham. Pak de Bakstenen (Bricks) uit je inventory en klik ermee op de Volkswagen. 

Nina plaats de bakstenen onder de volkswagen. Probeer nu nog eens de Krik te pakken en....

Nu lukt het Nina wel om de Krik onder de Volkswagen vandaan te pakken.Bekijk de hoop Afval. Nina ziet er niets bijzonders in. Klik echter toch maar met je grijpcursor op de hoop afval en Nina vist er een Moer (Nut) en een soort "Wichelroede" (Unidentifiable thing) uit. 

Combineer, in je inventory, het Elastiek (Rubber band) met de "Wichelroede" en je hebt een Katapult (Slingshot). Dubbelklik, voor de neus van de Volkswagen, in de bocht van de straat om naar de zij-ingang ( Side entrance train station) van het station te gaan.

Op de waranda van het wachthuisje zit Sergeant Yushin de krant te lezen. Boven Yushin hangt een lamp. Voor het rechter muurtje van de waranda liggen sigaretpeuken (cigaret buts) op de grond. Op de stoep, rechts, staat een lantarenpaal waaraan een Stopbord hangt. Voor die lantarenpaal zit een put in de grond en voor de put liggen wat Kiezelstenen (Pebbles) op de grond. Grijp de Kiezelsteen

Bekijk de krant die Yushin zit te lezen. Nina leest in de krant over de Lotto en ze leest dat de hoofdprijs is gevallen op lotnummer 356549, dus het winnende nummer verschilt maar 1 cijfer van het geluksnummer van de rioolwerker. Praat nu met Yushin

Nina probeert Yushin met haar charme er toe te verleiden om haar het station te laten binnen gaan. Wel....Yushin trapt er niet in. Vraag Yushin over de "Newspaper" en over de "Side entrance". Nina vraagt of ze de krant even mag lenen, maar ook daar wil Yushin niets van weten omdat ie het verhaal in de krant nog niet uit heeft. Via het "Side entrance" onderwerp krijg je het "Solotov" onderwerp dat je vervolgens dus ook gebruikt. Sluit af als er niets meer te praten valt met Yushin.

Bekijk de Sigaretpeuken (Cigaret buts) die op de grond liggen. Yushin is blijkbaar een kettingroker. Praat weer met Yushin en gebruik nu het "Cigarette" onderwerp en Nina krijgt een sigaret van Yushin. Sluit weer af als Yushin eindelijk weer is uitgelult. Nina wil perse die krant hebben dus moet ze er voor zorgen dat Yushin de krant niet meer kan lezen. Combineer in je inventory nu de Kiezelsteen (Pebble)  met de Katapult (Slingshot)  en je hebt een Geladen Katapult (Loaded slingshot). Grijp de katapult dan uit je inventory en klik ermee op de lamp die boven Yushin aan het plafond van de waranda hangt. 

Nina loopt terug naar de hoek en knalt met de katapult de lamp stuk. Hierdoor is het voor Yushin nu te donker om de krant te lezen, dus hij smijt de krant op de grond.Grijp dus nu de krant en, nadat Nina beleefd aan Yushin heeft gevraagd of ze de krant nu mag hebben, pakt Nina de krant. 

Combineer in je inventory het Potlood met de Krant en....Nina verandert het wingetal van de loterij in het geluksgetal van de rioolwerker. Ga, via de exit links, terug naar de rioolwerker. Geef de krant nu aan de rioolwerker en.........

De arme man leest het wingetal en denkt dat ie de hoofdprijs in de loterij heeft gewonnen. De rioolarbeider verdwijnt nu om de rest van zijn leven in rijkdom uit te leven...tenminste dat denkt ie. Nu de rioolarbeider uit de weg is kan Nina haar gang gaan. Grijp de Barrier Tape die achter de put op de stoep staat. Je hebt dan 2 IJzeren Staven (Iron bars) en het rood/witte Tape (Barier tape) in je inventory. Grijp de groene Slang (Hose).

Dubbelklik nu op de rioolput en Nina beland in het:

Riool:

Stinkt hier behoorlijk, maar tja...het bis dan ook een riool. In de poort, achter Nina, is de ladder ( Ascent) om terug omhoog naar de straat te klimmen. Vlak voor Nina ligt een doosje Lucifers (Matches) op de grond. Grijp de Lucifers. Bekijk de Metalen Deur. Rechts naast de Metalen Deur zit een krom stuk pijp (Pipe). Bekijk ook dat stuk pijp. Dubbelklik dan op de Metalen Deur. Nina duwt tegen de metalen deur maar die gaat maar op een klein kiertje open. Pak de Krik uit je inventory en klik ermee op de metalen deur en met behulp van de krik krikt Nina de deur dan half open. Dubbelklik op de nu half geopende deur en............

 Nina beland in de Service Tunnel.Kijk even rond. In de vloer zit een luik. Aan de muur lopen pijpen en in die pijpen zit een Verdeler (Distributer) en een draaiwieltje (Wheel). In de halfronde nis gaat een ladder omhoog. De ladder heet Ascent. Bekijk alles. De ladder mist de onderste 2 sporten. Pak de 2 IJzeren Staven (Iron bars)  uit je inventory en klik ermee op de ladder (Ascent). 

Helaas....de ijzeren staven zijn te groot. Ga terug, via de exit rechts, naar het riool en dubbelklik dan op de ladder in de poort om terug op straat te belanden. Dubbelklik dan voor de Volkswagen om terug bij Yushin te belanden. Pak de 2 IJzeren Staven uit je inventory en klik ermee op Yushin.

Nina slijmt Yushin nu op zodat hij de 2 ijzeren staven voor haar buigt, krachtpatser die hij is. Ga terug het riool in en terug naar de Service Tunnel. Pak de 2 Gebogen IJzeren Staven (Bent iron bars) uit je inventory en klik er mee op de ladder in de halfronde nis en........

.......nu passen de staven wel en heb je de ladder gerepareerd. Klim via de ladder omhoog en.....Nina beland in de Toiletruimte van het treinstation. Naast het medicijnkastje zie je een Niet Roken sticker op de muur hangen. Bekijk even de wastafel (Faucet). Er is wel een koudwater kraan maar geen heet water kraan. De linkermuur is de pismuur en in de vloer zit daar de urinegoot (Urinor). 

Gluur (Bekijk) onder de deur van het voorste wc hok door. Bah....er zit iemand "bezig" te zijn in deze wc. Je ziet 2 voeten. Klik op de linker, of op de rechter, voet en Nina praat, onder de deur door, met de persoon die in het wc hok staat te schijten. 

Dit is de machinist van de militaire trein die op het punt van vertrekken staat. De man heeft zich hier verstopt omdat ie de sleutel van de trein in de wc heeft laten vallen en hij kan de sleutel er niet meer uit vissen. Gebruik alle gespreksopties die je krijgt en sluit het gesprek dan af als er niets meer te praten valt. 

Zoom dan uit dit wc scherm. Ga nu, bij de wastafel, links de hoek om en....

Nina drukt zich tegen de muur aan en ze luistert naar de conversatie tussen de 2 soldaten die in  de kleedkamer zijn. Soldaat Romarova staat op wacht in het kleedhok en ze sterft bijna van verlangen naar een sigaret. Maar tja...het is hier verboden om te roken. Haar collega belooft dat ie haar snel zal komen aflossen en verdwijnt dan.

Je ziet Nina dan tegen de muur aangedrukt staan. Links kijk je dan de kleedruimte in en zie je een houten bankje staan. Op het bankje staat een Schotel. Bekijk die schotel. Er liggen een paar muntjes op. Steek, in je inventory, de Sigaret aan met de Lucifers. Klik gewoon met het doosje lucifers op de sigaret en de sigaret is dan aan. Pak de brandende sigaret uit je inventory en klik ermee op het schoteltje die op het bankje staat.

Nina legt de brandende sigaret op de schotel en.....De collega van soldaat Romarova kont weer binnen en beschuldigt haar van het "roken tijdens de wacht". Exit Romarova en collega. Nina loopt nu de kleedruimte in. Bekijk alles in de kleedruimte. Er staat een snoepmachine en een Samovar. Links staan de twee kleedkasten (Lockers). Open de rechter Kleedkast en zoom er dan op in door te klikken met je rechtermuisknop.

Bekijk alles in de lockerkast. Grijp dan de Kous, de Radio en de Envelope.

Bekijk de Radio en de Envelope in je inventory. Achterop de radio zit een sticker met daarop het cijfer 15. In de envelope zit de marsorders voor de soldaten die de trein moeten bewaken en Nina leest deze orders hardop voor. Grijp dan tenslotte het Uniform en Nina trekt het gelijk aan. Zoom uit de kast en zie....Nina heeft inderdaad nu het uniform aan.

De Treinsleutel:

Probeer de linker kleedkast te openen. Helaas....de linker kast zit op slot met een cijferslot en je weet de 5-cijferige code nog niet. Zoom dus maar uit. Ga terug naar de Wc-ruimte en dubbelklik dan op het rioolputdeksel om  terug te belanden in de Service Tunnel. Bekijk nog eens de Verdeler

Nina vertelt je dat ze een sleuteltje in de pijpen ziet drijven. de treinsleutel? Ga terug het riool in via de exit rechts. Zoals je al eerder hebt gezien komt er een kromme pijp aan de rechter kant van de Metalen Deur uit de muur. Pak de Sok (Stocking) uit je inventory en klik ermee op die pijp. Nina hangt de sok aan de pijp. Pak nu de Barrier Tape uit je inventory en klik ermee op de sok om de sok goed aan de pijp vast te plakken. 

Ga terug, via de ladder in de service tunnel, naar de toiletruimte. Terug in de toiletruimte bevestig je de groene Slang (Hose)  aan de koudwaterkraan (Faucet) van de wastafel. Pak dan het andere einde van de slang op, dat nu op de vloer ligt, en stop dit einde in de urinegoot, onderaan de linkermuur. 

Draai dan de koudwaterkraan open en....via de slang en de urinegoot spoelt Nina nu de pijpen in de Service Tunnel door. 

Daal weer af naar de service tunnel. Terug in de Service Tunnel klik je op het draaiwieltje (Wheel) dat, rechts naast de Verdeler op de pijp zit. 

De sleutel spoelt nu door naar de sok. Ga dus terug het riool in en grijp de Sok terug van de pijp. 

Bekijk de Sok. De sleutel van de machinist drijft nu in de sok. Ok...terug naar de toiletruimte dus. Gluur weer onder de deur van het voorste WC-hok door. Grijp dan de Sok uit je inventory en klik ermee op ťťn van de voeten van de machinist. Nina geeft de sok, met daarin de sleutel, aan de machinist.

Solotow:

Ga weer naar de kleedruimte en in de kleedruimte ga je nu door de linker deur naar buiten. Nina komt terecht in de grote loods. Achter Nina is de deur van de kleedruimte. Aan de overkant staan twee FSB agenten een deur te bewaken. Zou die Solotow achter die deur gevangen worden gehouden? 

Dubbelklik in de geopende loodsdeuren en Nina beland bij de Trein. Praat met de soldaat die voor de trein op wacht staat. 

Nina krijgt te horen dat ze een plaatsbewijs dient te tonen (Permit), anders mag ze niet aan boord van de trein gaan. Gebruik dan alle gespreksopties die je krijgt en let dan even goed op. Via het "Departure" onderwerp neemt de soldaat contact op met de centrale om de treinmachinist te laten oproepen. Je hoort zo het nummer van de radio van deze soldaat en het nummer van de centrale. De radio van de soldaat is 17 en de centrale is 48. Onthoud dit. Als je alle gespreksopties hebt gehad dan sluit je af en ga je terug naar de loods.

Die 2 bewakers in de loods moeten weg. Volg nu de route, kleedruimte, Toiletruimte, Service Tunnel, Riool en straat, terug naar Yushin bij de zij-ingang van het station. 

Praat weer met Yushin en gebruik dan het "FSB Agents" onderwerp en Yushin vertelt Nina de namen van die 2 FSB agenten die in de loods de deur staan te bewaken. Zeg dag tegen Yushin en ga terug naar de Volkswagen straat. Ga niet gelijk weer de rioolput in maar pak nu de Radio uit je inventory en klik met de radio op Nina. 

Nina  roept de Centrale op en je moet nu klikken op het cijfer van Nina's radio en dan op het cijfer van de Centrale. Dus klik eerst op 15 en dan op 48 en gebruik dan weer het "FSB Agents" onderwerp en Nina vraagt de centrale om die 2 agenten bij de deur in de loods weg te bonjouren. Volg dus de route nu terug naar de Loods.

Terug in de loods zie je dat die 2 kerels inderdaad nu verdwenen zijn. Dus dubbelklik op de deur die zij stonden te bewaken en Nina beland in de verhoorkamer bij Solotow. Die arme Solotow is flink gemarteld en ligt voor pampus op de vloer. Bekijk Solotow en Nina grijpt zijn "hondenpenning" (Dog tag) die elke soldaat om zijn nek heeft hangen. 

Bekijk de penning in je inventory en je weet Solotow's dienstnummer en dat is 31545. Ok....terug naar de Kleedruimte. Terug in de kleedruimte klik je weer op de linker Lockerkast en dan klik je op de cijfers 3, 1, 5, 4, 5 en....de kast gaat nu open. 

Bekijk de geopende kast en....Nina vindt in Solotow's locker haar treinkaartje (Permit) waar haar foto en haar nieuwe naam al op staan. Goed....terug de loods in en dan naar de Trein. Geef je treinkaartje (Permit)  aan de soldaat en.....

Nina gaat nu aan boord van de trein die onmiddellijk nu vertrekt naar Syberia.

Je ziet de hoofdschurk weer in zijn  moderne kantoor en je volgt even de route van de trein via de kaart. Je beland in:

B: In de Trein op weg naar Tunguska:

Nina is beland in de troepenwagon van de trein. Een soldaat zit op de bank te snurken met zijn hoofd op zijn rugzak. Achter de soldaat hangt een kaart (Map). Boven de soldaat zit een gloeilamp aan het plafond. Voor de soldaat staat een flesje sinaasappelsap en een zakje fruitsnoepjes op het tafeltje. De dichte deur, rechts van de rode brandblusser, is de exit naar de volgende wagen. De open schuifdeur, links van de rode brandblusser, is de deur van een klein keukentje. Links naast die schuifdeur zit een lichtschakelaar.

Bekijk de rugzak (Bag) van de soldaat. Nina vertelt je dat er o.a een fles Castor Olie in de rugzak zit.

 Bekijk de kaart (Map). Bekijk de gloeilamp. Het is een 25 wat gloeilamp. Grijp de Gloeilamp. 

Grijp de Fles Sinaasappelsap ( Bottle of orange juice) en grijp het zakje Fruitsnoepjes (Dread fruit). 

Dubbelklik op de exitdeur en Nina beland in de volgende wagon en dit is de Wetenschapswagon.

Kijk eerst weer even rond. Deze wagon is comfortabeler ingericht dan de troepenwagon. Voorbij het grote bureau zit professor Lesniak. Rechts achterin is de exit deur naar het volgende deel van de wagon. Op het grote bureau staat een mandje met wit brood (White bread). 

Linksvoor staat de Assistent iets onduidelijks te doen met potjes op het kleine bureau. Op het kleine bureau staat een glazen potje met een plantje erin en ook op de grond staat een tray met daarin van die glazen potjes. Rechts hangt een schoolbord en voor het schoolbord staat een verbrandingsoven (Insinerator). Die verbrandingsoven zit geplugd in de stekkerdoos (Power outlet) die er voor op de vloer ligt. Bekijk professor Lesniak. Nina vertelt je dat Lesniak er nogal humeurig uitziet.  Praat met de assistent. Dit gesprek gaat vanzelf, je krijgt geen gespreksopties. 

De assistent maant Nina om zachtjes te praten want anders wordt Lesniak boos. Assistentje vertelt verder dat Lesniak in een pesthumeur is omdat zijn baas, professor Sidorkin hem op de huid zit, maar vooral omdat Lesniak verzot is op boterhammen met Jam. Helaas is de jampot gebroken en is er in de hele trein geen nieuwe pot jam te vinden. Sluit het gesprek als de assistent is uitgepraat.

Grijp dan een Witte Boterham (White Bread)  uit het mandje dat op het grote bureau staat.

 Praat dan met Lesniak, maar behoudens een korte begroeting heeft Lesniak geen behoefte om nu met Nina te praten. Dubbelklik op de Exitdeur, rechts achterin en Nina beland in het tweede deel van deze wagon. Nina staat in de gang (of hoe dat ook heet in een trein). Achterin de gang is een grijze metalen deur en die zit op slot met een hangslot. De bruine deur, links van Nina, is de deur van Sidorkin's kantoor en ook die zit op slot. Rechts naast de bruine deur zit een Intercom en hangt er een gloeilamp. 

Bekijk de Gloeilamp. Het is een 100 wat gloeilamp. Grijp de gloeilamp. Klik dan op de Intercom en Nina heeft via de intercom een korte conversatie met professor Sidorkin. Sidorkin heeft zo mogelijk een nog beroerder humeur dan Lesniak. Goed...keer terug naar de troepenwagen via 2 keer onderkant scherm.

Terug bij de snurkende soldaat plaats je de 100 wat gloeilamp in de fitting waar je de 25 wat gloeilamp uit hebt gehaald. Dus in de fitting boven de snurkende soldaat. Als je dat gedaan hebt dan klik je op de lichtschakelaar, voor de schuifdeur, en......

Nina blijft niet staan wachten wat er gebeurt maar loopt snel het keukentje in. De soldaat wordt wakker en we horen dat ie dit niet prettig vindt. Je hoort dan dat de soldaat het licht weer uit doet. Ga terug het keukentje uit en zie....de soldaat zit nu met zijn hoofd op de tafel te slapen en zijn rugzak staat nu op de bank. Klik op de rugzak en Nina grijpt er nu de Fles Castor Olie uit. 

Ga terug het keukentje in. Op de kookplaat staat een pan (pot). Linksvoor in je scherm staat een Pot Honing (Honey). 

Pak de Pot Honing. Giet de Honing, het Sinaasappelsap, de Fruitsnoepjes en de Castor Olie leeg in de pan die op de kookplaat staat. 

Je houd de Lege Sinaasappelsap fles. Als je al deze ingrediŽnten in de pan hebt gedaan dan klik je met de Boterham (White bread)  op de pan en............

 je hebt dan een overheerlijke Boterham met Laxeerbare Jam. Vul de Lege Fles (Empty bottle) aan de Kraan (Faucet)  met water. 

Verlaat het keukentje weer en ga terug naar de Wetenschapperswagon. Terug bij Lesniak en de assistent geef je de Boterham met Jam aan Lesniak. 

Het humeur van Lesniak klaart hierdoor op, alhoewel ie wel direct last krijgt van een beetje buikpijn. Nu kan Nina met Lesniak praten. Dus praat weer met Lesniak en gebruik alle gespreksopties die je krijgt tot er niets meer te praten valt. 

Lesniak vertelt o.a dat hij niet de enige wetenschapper aan boord van de trein is. Maar alleen Sidorkin heeft een lijst met daarop de namen van alle wetenschappers. Sluit af als er niets meer te praten valt. Lesniak krijgt dan gelijk last van acute diarree en verdwijnt naar de wc. Zo...die is even uit de weg.

Praat weer met de assistent. 

Assistentje is Nina dankbaar dat ze hem even van Lesniak heeft verlost en hij wil nu ook wel met Nina praten. Gebruik dus weer alle gespreksopties die je krijgt en je ervaart iets over de experimenten die hij uitvoert met planten en iets over het geheime onderzoeksstation waar we met zijn allen naar onderweg zijn. Sluit weer af als er niets meer te babbelen valt. 

Nina moet nu zorgen dat die Sidorkin zijn kantoortje uitkomt, zodat zij daar even kan gaan rondsnuffelen op zoek naar die lijst met namen. Pak de Fles met Water uit je inventory en klik ermee op de stekkerdoos die voor de verbrandingsoven op de vloer ligt.

 Nina veroorzaakt hierdoor kortsluiting en de assistent verdwijnt naar de stoppenkast. Grijp dus nu de Glazen Pot die op het kleine bureau van de assistent staat. Grijp ook de voorste van de Glazen Potten die in de tray staan die op de grond staat. 

Bekijk beide potten in je inventory en Nina haalt de twee plantjes uit de potten. Combineer dan de twee Planten met elkaar tot 1 plant. Stop de Plant dan terug in ťťn van de twee glazen potjes en plaats dan die pot terug op het kleine bureau.

De Assistent komt dan terug en doet de pot, met daarin de plant, in de verbrandingsoven en....wauw....de assistent gelooft zijn ogen niet....het experiment is gelukt en Lesniak en Sidorkin komen de zaak bekijken en gedrieŽn gaan ze stevig, bij de insinerator, staan kletsen. 

Wel....dit is Nina's kans....dubbelklik op de exitdeur, rechts achter, en Nina beland onmiddellijk in het kantoortje van Sidorkin. 

Vanzelf loopt ze naar het bureau en je bent dan ingezoomd op het bureau.

Op het bureau ligt een opengeslagen boek en 2 mappen met documenten. Onderaan het beeldscherm zit een briefje (note) en rechts liggen de files. De la krijg je niet open. Lees, dus klik met je rechtermuisknop, het Boek, de Documenten, de Note en de Files en als je dit allemaal hebt gelezen dan.....wordt Nina betrapt door een FSB agent die onverwachts binnen komt.

Nina wordt gearresteerd en je ziet een filmpje met Max:

Berlijn. Je ziet Kanski voor het museum staan. Kanski loopt weg en Max verschijnt. Max gaat het museum binnen en leest zijn e-mail op zijn computer. 

Max ervaart nu over een company en over ene Morangie en dan belanden we terug bij Nina.

De FSB agent heeft Nina opgesloten in de vrachtwagon van de trein. Nina staat voor een hondenkooi. Links in de kooi zit een hond en de hond speelt met een bot. Aan de kooi hangt een Hondenriem (Dog leash) en ook een voederschema voor de hond (plan). Bekijk de kooi, het bot, het voederschema en grijp de hondenriem.

In het dak van de wagon zit een glazen dakraam, boven de lange houten kist. Loop door naar rechts. Rechts naast de lange houten kist staat een Vrieskist (Icechest). De deur, naast de vrieskist, gaat niet open. Rechts naast die deur staat een grote industriŽle stofzuiger. In de stofzuiger zit een klep (Flap) en de stofzuiger heeft een slang (Hose) en een pijp (Pipe).  

Probeer of je de klep van de stofzuiger kunt openen. Dat lukt niet. Grijp de stofzuigerslang en grijp de stofzuigerpijp.

Bekijk de vrieskist. Nina pakt er een Biefstuk ( Juicy steak) uit. Stop de Biefstuk in de glazen pot die je nog in je inventory hebt staan. Loop terug naar de hondenkooi. Plaats de pot met de biefstuk dan in het rechterdeel van de hondenkooi. De hond gaat in het rechterdeel van de kooi de biefstuk op zitten eten. Grijp dan nu het Bot (Bone) uit het linkerdeel van de kooi.

Loop terug naar de stofzuiger. Gebruik het Bot op de Klep van de stofzuiger en Nina wrikt met behulp van het bot de klep open. 

Bekijk het vakje dat door de klep is geopend. Nina haalt de Stofzuigerzak uit de stofzuiger. Bekijk de Stofzuigerzak in je inventory. Nina haalt er een Haarspelt (Barrette) en een dot Dierenharen (Animal Hair) uit. De stofzuigerzak gooit ze weer weg. Combineer in je inventory de Stofzuigerpijp met de Hondenriem. Je hebt dan een Hondenriem aan Pijp. Ga nu onder het dakraam staan en gebruik de Hondenriem met Pijp op het dakraam.

 Met de pijp ramt Nina het glas uit het dakraam. Gebruik weer de Hondenriem met Pijp op het dakraam. Nina heeft nu een provisorische "ladder" in het dakraam gehangen. Dubbelklik op het dakraam en Nina klimt via het dakraam bovenop het dak van de trein.

Nina staat nu te balanceren bovenop de trein. Rechts voor Nina zie je 2 kleine pijpjes op het treindak. Onder die 2 pijpjes zie je het raam van het kantoortje van Sidorkin. Dat raam is dicht. Grijp nu eerst de Hondenriem met Pijp terug uit het dakraam en bekijk dan die 2 kleine pijpjes, boven het raam. Nina wankelt naar die pijpjes en zegt dat ze van het treinventilatiesysteem zijn. Er is dus een linkerpijpje en een rechterpijpje. Stop de Dierenharen in het Rechterpijpje. Klik dan de Stofzuigerslang op het Linkerpijpje en.....

blijkbaar veroorzaakt dit een ondraaglijke stank in Sidorkin's kantoor want Sidorkin zet nu het raam open en verdwijnt uit zijn kantoortje. Klik de Hondenriem met Pijp op het linkerpijpje en Nina heeft nu een "abseiltouw" waarmee ze kan afdalen naar Sidorkin's raam. 

Dubbelklik op het nu geopende raam en....

Nina laat zich via de hondenriem afzakken naar Sidorkin's raam en weet nog net voordat de trein een tunnel in gaat door het raam naar binnen te gaan.

Nina is terug in het kantoortje van Sidorkin. Je hebt nu wat meer tijd om om je heen te kijken. Tussen de twee boekenkasten hangt het portret van Lenin. Lenin kijkt naar links. Er staan 4 pilaartjes in het kantoortje. Op 3 van de 4 pilaartjes staat een beeldje. Op 1 pilaartje staat echter een bloemenvaas (Flower vase). Links naast het bureau staat een skelet. In de rechter boekenkast zie dat er op de middelste plank een boek ontbreekt. 

Grijp de Bloemenvaas die op het pilaartje bij de deur staat. Grijp ook de Schedel van het skelet. Zoom dan in op het bureau, dus bekijk het bureau. Er zit een la in het bureau maar de la zit op slot. Gebruik de Haarspelt op de la en Nina forceert het slot. Open dan de la. In de la ligt het 4e Beeldje. 

Grijp het Beeldje uit de la en zoom uit. Plaats het Beeldje uit de la op het pilaartje waar de bloemenvaas op stond.

Nu moet je de 4 beeldjes de goede kant op draaien. Dat doe je door op de beeldjes te klikken. Lenin kijkt naar links, dus elk beeldje moet je nu ook naar links draaien zodat elk beeldje dezelfde kant opkijkt als Lenin. Wel...dit is niet zo moeilijk. 

  • Klik 1 keer op het rechter beeldje (A). 

  • Klik 1 keer op de 2 beeldjes (B en C) die bij het portret van Lenin staan. 

  • Klik 2 keer op het beeldje (D) dat rechts naast het bureau staat.

  • Alle 4 beeldjes kijken dan, net als Lenin, naar links.

De wand waar Lenin aan hangt blijkt dan een Geheime Deur te zijn en deze schuift dan open.

Ga door de geheime deur de Martelkamer in. In de martelkamer staat links de martelstoel. Rechts hangt een groot schilderij en, rechts naast de deur, zie je een paneel in de muur. Op de martelstoel ligt een boek. Grijp het boek. Stap terug door de geheime deur het kantoor in. Plaats het boek, dat je zojuist van de martelstoel hebt gepakt, nu tussen de andere boeken op de middelste plank van de rechter boekenkast. 

Nina hoort het geluid van een mechanisme dat dan wordt geactiveerd maar je ziet niets gebeuren. Stap de martelkamer weer binnen en zie...rechts naast de deur is dat muurpaneel nu open gegaan en dat is nu een nis (Niche). Plaats de Schedel in die nis en.....Hela...het grote schilderij klapt om. Achter het schilderij zit dus de Safe. Bekijk de Safe.

Je komt in de close-up van de safe. Je ziet 25 rondjes. Elk rondje is een lampje. 8 lampjes zijn aan, de rest is uit. Om de safe te openen moeten alle lampjes UIT zijn. Je kunt op elk lampje klikken. Maar elk lampje waarop je klikt laat ook andere lampjes aan of uit gaan. Nummer de lampjes, van linksboven naar rechtsonder, 1 t/m 25. 

De lampjes 4, 7, 9, 10, 11, 16, 18, 23 zijn nu aan. Ik ga ervan uit dat dit bij jouw nu ook zo is en dat je zelf nog niet hebt geprobeerd deze puzzel op te lossen. Klik op de lampjes 9, 12, 13, 21, 22 en....de safe gaat open en Nina haalt er een hoop documenten uit de ze dan hardop voorleest. 

Eťn van de documenten is de lijst met namen van alle wetenschappers die aan boord van de trein zijn maar de naam van Nina's vader staat er niet bij. Als Nina klaar is met lezen volgt er een filmpje: De trein raat verder over het spoor maar dan....er is een bom op de rails gelegd en de bom ontploft en hierdoor ontspoort de trein. Nina raakt gewond en we schakelen over naar Max. In Berlijn krijgt Max een telefoontje van Oleg die hem verteld over het treinongeluk waarbij Nina gewond is geraakt. Max vliegt naar Rusland en Oleg brengt hem naar het "ziekenhuis" waar Nina naar toe is gebracht.

Hoofdstuk 3: Rusland: Deel 2:

2006 (2019): Walkthrough door: Louis Koot