Walkthrough by: Dick Leeuw and Louis Koot

  Text: Dick Leeuw. Screenshots: Louis Koot  

Hoofdstuk 1: Sam

Je bestuurd ge game met de WASD-toetsen en de muis. Links klikken voor interactie en rechts klikken om uit te zoomen en je inventaris te sluiten. Met de C-toets kan je bukken en kruipen. De inventaris gaat open met de Tab-toets. Het is de dezelfde organisatie die hier achter zit, de notities zijn ondertekent met A.R. Anders dan in The Initiate 1 zijn er nu 3 personen opgesloten, ze zien elkaar niet maar kunnen wel voorwerpen doorgeven aan elkaar.

 \Start een New Game en je wordt wakker in een kleine ruimte, je bent Sam. Terwijl je wakker wordt verteld de stem wie je bent, luister naar het verhaal en dan heb je de controle over de game.Klik met rechts en je kan de muis bewegen, kijk goed rond en onderzoek alles.Je eerste taak is om te ontsnappen uit deze kamer.

  Je ziet een deur met een luik. Loop naar de deur en klik op het luik. Dit schuift open en je ziet de volgende ruimte waar je naar toe moet.

 

  Klik met rechts om uit te zoomen, draai naar links. Je ziet een aantal dingen waar je op kan klikken maar daar hebt je niks aan. Ook zie je op die muur een klok met daaronder de tekst: My Time is theTruth, dit heb je later nodig. Naast de klok staat een bed tegen de muur, op het bed staat een houten kist en een telefoon.

 

  Met de kist kan je nog niks maar klik op de telefoon en deze werkt.

Boven het bed hangt schilderij A. Als je er dichtbij bent kan je er op klikken en het schilderij draait 45 graden. Zo kan je het schilderij helemaal ronddraaien.

 

  Draai naar links en je ziet een kruik en een aantal verfblikken staan met daarnaast  een ventilator.Je kan op de kruik en de blikken klikken en deze helemaal rondraaien.

In de hoek staat een kastje met daarop een recorder om de game te saven.

Klik op de la van het kastje.....de la schuift open....in de la vindt je ronde schijf, pak de schijf.

  Ook ligt er een boek in de la, deze kan je bekijken.Klik op het deurtje onder de la,  je vindt daar 3 toiletrollen, deze kan je ook van allekanten bekijken.

  Als je voor de wastafel staat zie je jezelf (Sam) in de spiegel.

  Op de vloer in op en in het kastje naast de wastafel staan dozen, kruiken en flessen die je kan bekijken. 

De meeste dingen zijn niet belangrijk maar de kruik bovenop het kastje heeft op de achterkant een tekening. Op die kruik zie je  een hoofd en daaronder een schip, noteer dit .Op de planken daarboven staan ook nog dingen die je kan bekijken maar die zijn niet belangrijk. Boven het kastje zie je een lamp met een schakelaar, boven de lamp zie je een rood teken.Onthoud dat dit teken hier is. Op het linker kastje ligt weer een ronde schijf, voor de gele tandenborstel pak ook deze schijf.

Je hoort regelmatig gebonk op de muren, er is blijkbaar nog iemand. In het gele tandenborstel kastje is alleen het boek belangrijk, klik erop en bekijk de achterkant.

Je ziet een schip en daaronder een schedel met een ooglapje.Het schip is hetzelfde als op de kruik.

  Op de grond staat een rode bureaulamp zonder lamp, ervoor ligt een blad papier. Als je nu even omdraait naar het bed dan zie je onder het bed nog een 3e ronde schijf liggen. Ga ook  deze schijf pakken.

 

  Draai terug en onder de kalender van 1968 ligt een boek op een stapel hout. Klik op het boek en je hebt dan de eerste notitie van A.R., lees de notitie.

Je kan de notities niet nalezen in je inventaris.Klik met rechts de notitie weg. Naast de stapel hout staat een grote kruik, klik op de kruik en je ziet een zwart masker op de kruik. Draai de kruik en je ziet een aanwijzing voor een puzzel: Gold on the Right of White.  Noteer deze aanwijzing die heb je later nodig.

  Je bent terug bij de deur en rechts van de deur zie je een plaat waar plaats is voor 3 ronde schijven. Je hebt 3 schijven maar in welke volgorde moeten deze schijven komen.

 

  Klik op de Tab en je inventaris gaat open en je ziet de 3 schijven. 1 met een afbeelding van een hoofd, 1 met een afbeelding van een schipen 1 met de afbeelding van een schedel.

 

  Op de kruik en het boek zag je deze afbeldingen ook, de volgorde moet dan zijn van boven naar onder: hoofd, schip en schedel. Klik in de bovenste opening en daarna op de schijf met het hoofd.Zet dan de schijf met het schip in het midden en onderaan de schijf met de schedel.

De deur is nu open dus ga naar de volgende kamer, je krijgt weer commentaar.

Er is hier veel te zien en te doen.

 

 Draai naar rechts, op de grond staat een kist met daarin een boek. Klik op het boek en lees dan de notitie van A.R.

 

  Boven de kist hangt een kaart van Utah, aan de rechterkant zie onder het woord Colorado een aantal blauwe vlekken met het  cijfer 3. Onthoud dat het hier staat, je hebt het dadelijk nodig.

Klik dan op de TV, je krijgt een kamer uit The Initiate 1 te zien. Je kan nog een paar keer klikken om meer te zien maar je kan er niks mee.

 

  Kijk verder op de werkbank, er is veel te zien maar het is niet belangrijk. Je moet wel klikken op de schroevendraaiers, je hebt dan een schroevendraaier in je inventaris.

  Op een ronde tafel naast de werkbank staat een laptop, helaas geen power. Ook nu hoor je weer gebonkt op de muur. Boven de laptop zie je een lamp met een rood teken erboven, noteer dat het teken hier is.

 

  Naast de kachel zie je een ronde pilaar met in het midden een opening, onder de opening zie je een 6-hoekige plaat. De ronde opening is een doorgeef luik

  Daarnaast staat een kastje, doorzoeken en alles bekijken maar je kan er niks mee. Draai naar links en je ziet een bandrecorder, klik erop en je hoort mensen chanten.Boven de recorder hangt schilderij B, net zoals boven het bed ook hier een aantal strepen op het schilderij.Ook dit schilderij kan je draaien door er op te klikken.

 

  Links daarnaast staat een koffer op de grond, op slot uiteraard. Daarboven 3 schilderijen met daartussen de tekst: Face Upwards, maar wat is de bovenkant. 

Links daarvan is weer een deur met een kijkgat, klik op het luik en je kijkt in de andere kamer.

Naast de deur is een schakelaar, klik erop en klik dan weer op het luik. Het is nu donker in die kamer. Zet de schakelaar maar terug. In de hoek staan een aantal verfblikken, je kan ze oppakken en bekijken maar je hebt er niks aan.Je ziet een tafel met een schakelpaneel met 15 schakelaars en onder een deksel een rode knop.Boven het paneel is een kluis, deze zal wel bedient worden door het paneel.

Je weet nog niet hoe de schakelaars moeten staan dus dat komt later. Links is een deuropening in een traliehek, daar ga  je zo meteen naar toe. Draai nog meer naar links en je ziet op de muur 4 panelen met gekleurde vlakjes. Onder ieder paneel is een draaiknop, klik op de knop en je ziet dan alleen de vlakjes met een bepaalde kleur. Als je weer op de knop drukt krijg je de vlakjes met een andere kleur. Als je blijft klikken krijg je de volgende kleuren: rood, wit, paars, oranje, groen, blauw en roze.

Je hebt net op de landkaart de blauwe stukjes gezien met het cijfer 3.Blijkbaar moet je op het 3e paneel de blauwe vlakjes hebben. Klik op de knop onder het derde paneel totdat je blauwe vlakjes hebt.

 

  Naast de kast onder de panelen staan een aantal toiletrollen, klik op de bovenste rol en je ziet de rode vlakjes met het cijfer 2.  

Klik op de knop onder het tweede paneel tot je rode vlakjes ziet.

 

  Je kan nog even naar de muur met de nummerplaten kijken maar daar heb je niks. Ga dan door het traliehek, rechts zie je flessen bekers en bakjes, je kan ze allemaal bekijken.

 

Op de plank ligt een boek, kijk op de achterkant en je ziet oranje vlakjes met het cijfer 4.

Je kan dit nu op paneel 4 instellen of dadelijk als je ook de laatste vakjes heb.....ik doe dit nu meteen maar

  Daarnaast zijn 2 pijpen met een draaiwiel. In de hoek staan 3 houten vaten, naast de vaten staat een recorder om te saven. Boven de recorder hangt schilderij C, ook deze kan je draaien.

 

  Daarnaast is een deur en die is op slot. In de hoek staan 2 kastjes op elkaar, de bovenste la gaat niet open. Klik op het deurtje daaronder en daar vindt je een moersleutel, pak deze tang.  

In de onderst la ligt niks, klik op het onderste deurtje en daar vindt je weer een boek met een notitie van A.R. Lees de notitie.

  Draai naar links en daar zie je een bord met 4 zwarte maskers, nu alleen nog de maskers vinden. Iets verder staat rechts een metalen kast, de rechte deur heeft een codeslot en de code heb je niet.  

Klik op de linker deur en deze gaat open, je ziet groene vlakjes met het cijfer 1. Op de bodem van de kast ligt weer een boek met een notitie van A.R., lees deze notitie.

Aan de zijkant van de metalen kast hangt een papier met een telefoonnummer: 555 4291

 

  Je gaat straks dat nummer bellen maar eerst draai je naar de pijpen met het draaiwiel. Klik op het draaiwiel en je inventaris gaat open, klik dan op de moersleutel.

Het draaiwiel wordt nu losgedraaid en valt op de grond.Pak het draaiwiel. Loop naar de lichtpanelen en stel de juiste kleur in op paneel 1 en 4, groen en oranje.

Als de juiste kleuren op de panelen staan dan heeft de laptop power.

 

Loop naar de laptop, helaas je hebt een wachtwoord nodig. Loop naar de telefoon in de eerste kamer en bel het nummer dat aan de kast hing: 555 4291.

De telefoon gaat over en dan krijg je een wachtwoord: T 48 A 13, 

klik rechts om uit te zoomen en loop naar de laptop.  Tik het wachtwoord in en klik op enter.

  Je ziet nu een aantal mappen, klik op de map Imagery.

 

  Veel mappen zijn geblokkeerd en de meeste andere zijn niet belangrijk. Alleen de laatste 2 wel, klik op gk40i8. 

Je ziet een foto van nummerplaten en achter een plaat van New Mexico is een verborgen ruimte. Hier ligt iets verstopt.

 

Klik deze foto weg en klik op di30s2.jpg, je ziet dan figuurtjes die in een aantal richtingen staan. Dit is een aanwijzing hoe de schilderijen gedraaid moeten worden.

 

  Zoom uit de laptop en draai naar links om naar de bandrecorder te lopen.Je hoort dan weer de stem en die stel de tweede kandidaat voor, het is Ben.Je krijgt dan een conversatie tussen Ben en Sam. Je ziet daarna links onder 2 foto’s: 1 Sam en 2 Ben.Je kan wisselen tussen de personen door op de cijfers 1 of 2 te klikken bovenaan je toetsenbord.

 

Je moet ook nog op zoek naar een nummerbord van New Mexico, hier hangt het niet dus het zal wel bij Ben hangen. Maar eerst ga je hier bij Sam nog wat dingen doen, de schilderijen in de juiste positie draaien. Boven het bed hangt schilderij A, als je goed kijkt zie je een berg met een hek op de voorgrond.Volgens de tekening moet deze 135 graden gedraaid worden, vanuit de beginpositie is dat 3x klikken op het schilderij.Terug naar de bandrecorder, daar hangt  schilderij BHierop is een vuurtoren te zien en volgens de tekening moet deze op z’n kop staan. Dus 4x klikken op het schilderij vanuit de beginpositie.Ga naar de andere kamer, naast de vaten en boven de save recorder hangt schilderij CHet is een afbeelding van een boom, deze moet 90 graden verdraaid worden. Dus 2x klikken op het schilderij.

 

  Terug naar de laptop, linksonder zie je staan: Riddle 1...Klik erop onm deze map te openen

Je ziet een reeks letters met 2 vraagtekens aan het einde, wat moet er op de plaats van de vraagtekens staan.Voor Nederlandstalige is het iets lastiger maar je moet in het Engels denken.Dan staat er 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ?, ? maar dan in woorden in het Engels.Dus one, two, three, four, five, six, seven en de letters zijn de beginletters van die cijfers.Dus op de vraagtekens moet staan 8 en 9, dus eight en nine.Je moet dus invullen E en N, de beginletters (Shift gebruiken) .Vul in E en N en klik op enter, je ziet dat het antwoord goed is en je krijgt een deel van de oplossing voor een puzzel bij Ben.Je hebt nu de eerste rij met pijlen, de andere 2 rijen zijn nog vraagtekens.Noteer hoe de pijlen staan: 

 

  Klik dit scherm weg en je ziet op de monitor een volgend raadsel, klik op Riddle 2. Je ziet weer een rij letters, dit is eigenlijk hetzelfde raadsel maar nu moet je de laatste letter van de cijfers hebben. Dus dat wordt T en E, vul dit in en klik op enter. Je krijgt nu de tweede rij met pijlen, noteer hoe de pijlen staan:

 

Klik dit scherm weg en je ziet dat er een derde raadsel is, klik op Riddle 3. Een wacht zegt een cijfer en de ander antwoordt met een cijfer, het antwoord is het aantal letters van het cijfer dat de wacht zegt. 54, 6, 3, 4Wat moet het antwoord zijn op het cijfer 7, dat is 5 – five. Klik op 5 en klik dan op enter en je krijgt de laatste rij pijlen:

 

Klik dit scherm weg en je ziet dat je nu raadsel 4  hebt, je bent nu toch bezig met raadsels op te lossen.

De ridder heeft 15951 furlongs ( een achtste van een mijl – 220 yards) gereden in de dienst van de koning. Dit getal is een palindroom, van links naar rechts lees je hetzelfde als van rechts naar links.Na 2 uur rijden  komt hij weer op een getal dat een palindroom is. Hoe hard heeft hij gereden? 2 uur dus hij heeft niet zoveel furlongs gereden, dus de 1 blijft staan. Dus 59 wordt 60, het getal wordt 16061.Dat is een verschil van 110 in 2uur tijd, de snelheid is dus 55. Vul dit in en klik op enter en je krijgt een afbeelding van hoie 4 beeldjes moeten staan.Noteer dit of maak een foto, je kan het ook altijd weer bekijken op de laptop. Deze aanwijzing heb je nodig op het eind van de game.

 

  Klik dit scherm weg en je ziet raadsel 5, de tekst is niet helemaal duidelijk. De tijd loopt van 00:00 tot 23:59, in die tijd hebt je 12 uren waar een 1 in staat: 00:01, 10:00, 11:00, 12:00, 13:00, 14:00, 15:00, 16:00, 17:0, 18:00, 19:00, 21:00.In ieder uur zijn er 15 getallen met een 1 in de minuten:01, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 31, 41, 51.Het antwoord moet zijn: 24 x 15 = 360 + 12 = 372.Vul dit antwoord in en klik op enter, je ziet nu foto, tekening met het woord PROGRESSION.

Wat je er mee moet weet ik niet maar in de game heb ik het niet nodig gehad, misschien op de website?Maar je hebt nu wel alle raadsels hier opgelost.Je moet op dit moment nog 1 ding doen, de rest kan later. Je moet de draaisluis nog in orde maken om voorwerpen door te geven aan Ben.Loop naar de ronde pilaar naast de kachel en klik op de 6-hoekige plaat. Je inventaris gaat open, klik dan op het draaiwiel en deze wordt nu in de plaat gezet.

Je ziet het woord “Turn” als je op het wiel gaat staan met je cursor

.Je bent hier nu even klaar,  je hebt de code van de metalen kast niet en je hebt ook nog geen maskers.

Er zijn nog een aantal dingen die je hier moet doen maar dat kan pas later.Tijd om verder te gaan als Ben, klik op 2 bovenaan op je toetsenbord. Je bent dan nu in de ruimte met Ben

Deel 2: Ben

Walkthrough by: Dick Leeuw and Louis Koot

  Text: Dick Leeuw. Screenshots: Louis Koot