Expansion Pack voor Uru Ages Beyond Myst : 

To D'ni en The Path of the Shell

2013: Walkthrough door: Louis Koot  

Je moet "Uru: Ages Beyond Myst" op je computer ge´nstalleerd hebben om het Expansion Pack te kunnen installeren. Daarna installeer je "The Path of the Shell" via de DVD of via de download die je hebt gekocht.  De Installatie van "The Path of the Shell" upgrade je installatie van "Uru Ages Beyond Myst" tot "The Path of the Shell". Vanaf nu start je de game met de DVD van "The Path of the Shell", maar alles wat je in "Uru Ages Beyond Myst" had gedaan is bewaard gebleven, dus je kunt gewoon verder spelen. Door de installatie van "The Path of the Shell" kun je dus ook gewoon eerst nog "Uru Ages Beyond Myst" spelen, als je dat nog niet had gedaan. Via "The Path of the Shell" kun je 2 uitbreidingen voor "Uru Ages Beyond Myst" spelen en dat zijn de uitbreidingen "To "D'ni" en "The Path of the Shell". 

Als je de  complete uitbreiding via de DVD van "The Path of the Shell" hebt ge´nstalleerd dan kun je daarna dus zowel het originele "Uru Ages Beyond Myst" en de 2 uitbreidingen "To D'ni" en "The Path of the Shell" als 1 game spelen want deze 3 games zijn dan in feite 1 game geworden. Ik heb dit niet gedaan.....Ik heb eerst "Uru Ages Beyond Myst" gedaan, via de originele DVD, en daarna het uitbreidingspakket er overheen ge´nstalleerd.  Het niet persÚ nodig dat je "Uru: Ages Beyond Myst" helemaal af hebt gespeeld om de uitbreiding te spelen.  Het is echter wel zo dat je in ieder geval een KI-armband moet hebben en het is handig als je in elk van de 4 Ages, Teledahn, Gahreesen, Kadish Tolesa en Eder Gira alle linking boeken en Linking Tablets hebt gebruikt. Hierdoor zul je dan in Relto alle Linken, behalve 1, naar alle Ages en Balkons al in de diverse Linkingboeken hebben en dat zal je een hoop heen en weer geren schelen

Dus begin je met een compleet "schone" installatie van "Uru: Ages Beyond Myst" en het Expansion Pack "The Path of the Shell", dan is het handig dat je toch eerst de eerste "Uru Ages Beyond Myst" gaat spelen. In ieder geval tot je in de Teledahn Ages het gevangenis stuk hebt gedaan en in Gahreesen tot je de KI-armband uit de KI-Dispenser heeft gepakt.  Zie hiervoor mijn zeer uitgebreide en zeer duidelijke walkthrough voor "Uru: Ages Beyond Myst".

In de 2 uitbreidingen "To D'ni en The Path of the Shell" zul je, in de nieuwe werelden geen "Reis Tapijtjes" tegen komen die je moet activeren. Je voortgang wordt weer automatisch gesaved en als je de game verlaat en daarna weer opstart begin je altijd weer in Relto. Vanuit Relto ga je dan terug naar de Age waar je was toen je de game verliet, om verder te spelen....alles wat je had gedaan voordat je de game verliet is gesaved en je kunt gewoon verder spelen. Je kunt dus NIET ZELF saven. Zoals ik al heb gezegd kun je de 2 delen van "The Path of the Shell" als 1 game, kris kras, door elkaar spelen.....ik doe dit niet....ik speel het als 2 afzonderlijke games want anders is het niet te doen om er een goede en begrijpelijke walkthrough voor te maken. 

Deel 1: To D'ni. 

Hoofdstuk 1:

A: Relto:

Je begint dit spel, uiteraard in je eigen privÚ domein, Relto. Ga je hutje binnen en naar de rechter boekenkast. Oorspronkelijk stond er maar 1 boek in de rechter boekenkast. Maar nu ligt er op de bovenste plank ook een groen boek en op de onderste plank staat een rood boek en 7 grijsblauwe boeken. 

Pak het groene boek op en lees het even door. Het groene boek is geschreven door Yeesha en hierin vertelt ze over Ae'gura en over Bevin.Het Rode boek, dat op de onderste plank leunt, is je Notitieboek. Als je op het Notitieboek klikt dan komt het groot in je scherm te staan. 

In het Notitieboek lees je de naam die jij aan je Avatar (je speel poppetje) hebt gegeven. Je kunt dus zelf aantekeningen typen in het notieboek, en dat is een erg handig hulpmiddel want je zult heel veel hints en aanwijzingen moeten gaan opschrijven. Maar......in dit deel van de uitbreiding heb je het notitieboek niet echt nodig.....wel in deel 2 "The Path of the Shell". Als je het Rode Boek weer weg klikt dan verdwijnt het uit de kast en draag je het altijd bij je. Als je de cursor omlaag beweegt, naar links onder van je scherm, dan zie je het Relto Boek, je KI-armband en....het Notitieboek verschijnen. 

Op het moment dat je de KI-Armband en het notitieboek moet gaan gebruiken leg ik wel verder uit hoe je dat moet doen. De 7 grijsblauwe boeken, die op de onderste plank staan hoef je nu niet te pakken en te lezen want die zijn voor het 2e deel van de uitbreiding "The Path of the Shell" en daar besteed ik nu nog geen aandacht aan.  Draai je om en loop naar het andere boekenkastje en zoom er op in.

We gaan nu beginnen met het Bevin Linking boek, dus ruk dat boek uit slot 8 en klik dan op de Linkfoto die op de 1e rechter pagina staat.

en.....je beland in: 

B: de D'ni stad Bevin

Fontein Plein en de "Watertuin":

Welkom te Bevin. Het is nacht. Je arriveert op een groot rond plein met een fontein. Dit is Plein 1. Links achter in de hoek zie je een trap omhoog gaan. Die trap leid naar Brug 1 en verder omhoog naar de Galerij.  Voor de trap ligt een mooie strandbal op de grond en links van de strandbal zie je een paar oranje pylonnetjes staan. Blijf staan en draai rond en kijk even om je heen. Draai  Links van de oranje pylonnetjes staat  een wit opschrijfbord staan bij een aantal stenen treden, die omhoog naar een vierkante poort gaan.Links van de vierkante poort is de trap naar de Watertuin.  

Ga naar dat witte bord toe. Je zoomt er vanzelf op in en je leest "Welcome to Bevin. For more info go to the classroom"

De dikke zwarte pijl onderaan deze tekst wijst naar de vierkante poort. Ga dus de treden op en dan door de poort. Je komt terecht op Brug 2 en aan de overkant zie je Plein 2. Maar we gaan nu nog niet helemaal over de brug naar Plein 2.  Ongeveer halverwege de brug zie je, op de linkerbrugleuning, 3 gekleurde knopjes. De knopjes zijn blauw, groen en oranje. Links onder de brug is de Watertuin en die is nu niet verlicht. Ga naar de 3 kleurknopjes toe, die op de linker brugleuning steken.

Klik 1 voor 1 op de 3 knopjes om ze alle drie 1 keer in te drukken en...... de "Watertuin" is dan verlicht.

Draai linksom en loop terug door de vierkante poort naar de Plein 1, het fonteinplein. 
Draai naar rechts en loop vooruit naar de trap die, links naast de vierkante poort, omlaag gaat naar de "watertuin". 

Ga de trap af. Onderaan de trap is recht voor je de ingang van de "Watertuin", tussen de twee witte lampen. Rechts staan er weer een paar van die oranje pylonnetjes en links in de hoek zie je een Holografisch apparaat, net zo ÚÚn als er ook staat in Yeesha's kamer in de Kloof. Ook dit ding is stuk, maar het flikkert wel een beetje. In D'ni heet zo'n ding een "Aiyotheek Tafel".  

Ga de "watertuin in en blijf dan stilstaan op de eerste tegel. Je kunt het tegelpad nu naar links en naar rechts door de "watertuin" volgen. Aan de overzijde zie je een trap omhoog gaan en rechts van deze trap (en dan achter de pilaar waarop een groene bollamp staat) zie je 2 ramen. Voor deze twee ramen is een klein laag platformpje. 

Volg de rechtertegels naar dat platformpje en spring er dan op, door een aanloopje te nemen en dan op het juiste moment je springtoets in te drukken. Als je op het platformpje staat dan draai je linksom. Je zult dan, tegen de zijkant van het linkerraam, een Papier geplakt zien zitten. 

Dat papier is een Relto pagina, dus klik erop en klik dan op de groene afbeelding om deze Relto pagina in je Relto boek te plakken. 
Deze Relto pagina zorgt ervoor dat er nu in Relto allemaal kleine rotseilandjes rondom je Relto eiland verschijnen.

Draai om, zodat je de stenen trap weer ziet. Spring weer van het platformpje af en volg de tegels terug naar de ingang van de "Watertuin" en ga dan terug de trap weer op naar het fonteinplein.

In de rechterachterhoek van het plein, dus eigenlijk gelijk recht voor je, zie je dan trap 2 omhoog gaan naar de Galerij. Ga via Trap 2 omhoog naar de galerij.

Er komen 3 poorten uit op de galerij. Ga gelijk hier door de 1e poort. Je beland in een tussen gang. 
Draai rechts en ga door de poort in de hoek.....Je beland in de:

Community Room:

De Community Room is een soort auditorium en achterin zie je een grote nis met daarin een klein pilaartje. Boven dat pilaartje hangt een apparaat en links en rechts van de nis staat ook zo'n apparaat. Loop omlaag en naar het pilaartje in de nis en ga er achter staan. Bovenop het pilaartje zit een dikke blauwe knop. Druk op de blauwe knop. 

Uit die 3 apparaten hoor je nu een stem. Je kunt echter het taaltje niet verstaan. De stem praat in het "D'ni".  Ga uit de nis en dan via de trapjes aan de rechterzijde omhoog naar de poort in de rechterhoek. Ga door de poort en dan iets naar links en via de volgende poort terug de galerij op. Draai rechts en ga de trap af. Draai links en ga de onderste trap af, terug naar de Fontein. 

Loop tot voorbij de strandbal en draai dan rechts en ga weer door de vierkante poort naar brug 2. Ga nu over brug 2 naar Plein 2:

Plein 2: 

Midden op plein 2 staat een grote D'ni Klok. Links van de klok zijn twee Metalen Deuren. De voorste deur heeft een Blauwe deurknop, de achterste deur niet. Die voorste deur is de deur van de Classroom en die achterste deur is de deur van de "Egg Room" en deze kun je nu nog niet openen. Ga dus naar de deur van de Classroom en maak deze deur open door op de blauwe knop te drukken. 

Ga naar binnen, loop iets door en dan naar rechts en je bent dan midden in de:

Classroom:

Draai links en bekijk de DRC mededelingen die aan de achtermuur hangen. 
Lees vooral wat de tweede mededeling je vertelt: "Please link to the Gahreesen Age to pick up your KI"

NB: Dit is van belang als je dit Expansion Pack speelt zonder dat je eerst "Uru: Ages Beyond Myst" hebt gespeeld. Je zult dan eerst, via Relto, moeten linken naar de Gahreesen Age om daar uit de KI-Dispenser je KI-armband te halen. Zonder KI-armband kun je niet verder komen in dit Expansion Pack. Heb je wel al een KI-armband, dan is dit voor jouw niet van belang en kun je rustig verder gaan.

Draai je om en loop naar de grote lessenaar welke voor het "schoolbord" staat. Op deze lessenaar ligt een brief. Klik op de brief. Het komt groot in je scherm te staan maar je kunt het niet lezen. Het is geschreven in een taal welke jij niet kunt lezen. Leg de brief terug op de lessenaar. Bekijk ook nog even de DRC mededelingen die vanzelf op het "schoolbord" verschijnen en verlaat dan de Classroom via dezelfde deur als waardoor je binnen kwam. 

Het Nexus Room Linking Boek:

Je bent dan terug op het 2e plein. Aan de overkant kun je, links in de hoek, via een trap omlaag naar om dan onder Brug 1 door te lopen naar de Watertuin. Kijk echter naar rechts, naar de brug. In de hoek, links van de brug, zie je een Houten Deur. Ook deze deur heeft een blauwe deurknop. Ga naar de Houten deur en druk op de blauwe deurknop. De deur gaat open. Ga door de deur en.........Je bent nu op een soort balkon. Gelijk aan de overzijde zie je weer een blauwe knop, in de hoek. Ga er naar toe en open ook deze deur maar ga er niet door. 

De deur is de verbinding naar Brug 1....laat de deur open maar stap niet naar buiten. Je bent hier in een halfronde kamer, met uitkijk over de Watertuin. In het midden van de kamer staat een klein pilaartje. In de halfronde muur zijn een paar nissen. Voor 3 nissen staat een Boekstandaard, waar later een boek op komt te liggen, maar die boeken moet je eerst nog vinden.

 Loop naar het pilaartje. Op het pilaartje ligt het Nexus room Linking boek. De linkerkant van dit pilaartje is een KI-Terminal. Klik op de KI-Terminal en...
..Je poppetje steekt zijn/haar hand in de terminal en de KI-armband wordt nu geactiveerd. 

Klik, als je de KI-Armband geactiveerd hebt, op het Nexus Linking boek en dan op de foto en je beland in de:

Nexus Kamer:

Het is hier schemer donker. Recht voor je zie je een gele lamp branden aan een rond apparaat. Dat ronde apparaat is de Nexus. De Nexus is een bibliotheek maar het is ook, net als Relto, een beginpunt. In de Nexus vindt je alle Linking Books naar Ae'gura, de stad, en ook de link naar de "Great Zero" en de twee buurtschappen. Loop rechtdoor naar de gele lamp. Je staat dan voor de Nexus. Aan de linkerzijde is weer een KI-Terminal en rechts zie je een Holoscherm dat nu niet actief is. Klik dus maar weer op de KI-Terminal en.....Je poppetje steekt de arm met de KI-Armband weer in de KI-Terminal en....... het Holoscherm wordt geactiveerd. 

Op het Holoscherm verschijnen nu 2 linken, "Ferry Terminal" en "Bevin".  Wel, je bent al in Bevin, dus klik op de "Ferry Terminal" link. De knop boven het scherm komt tevoorschijn en wordt geel.  Klik op de gele knop. De Nexus gaat nu ronddraaien en "spuugt" dan een Boek uit. Dit is het linking boek van de link waarop je geklikt hebt en in dit geval is dit het "Ferry Terminal" boek. 

NB: Het Nexus Linking Boek staat vanaf nu dus in Relto, in slot 9 van de linker boekenkast. Als je de game verlaat en weer opstart dan begin je dus altijd weer in Relto. Wil je dan verder met "To D'ni dan ruk je het Nexus Boek uit slot 9 van de linker boekenkast om terug te linken naar deze Nexus Kamer. Vanuit de Nexus kun je dan door linken naar de nieuwe gebieden.

Klik op de linkfoto in het boek en je beland in: 

C: Ae'gura:

Ferry Terminal:

Welkom te Ae'gura. Je komt hier aan op de wandelpromenade bij een groot meer. Het is nog steeds nacht. Draai rechts en volg de promenade nu helemaal naar achteren tot je niet verder kunt. Je loopt weer tegen 3 van die oranje pylonnetjes op. Achter deze pylonnetjes is een richel die dan verder langs de muur loopt, maar is verspert door een "wegversperringhekje". Draai naar rechts. 

Je ziet een poort in de muur. Ga naar en dan door de poort en loop door naar het "blauwe licht". Je bent dan aan de andere zijde van de poort en in het gebied dat bekent staat als de "Ferry Terminal". Dit is dus een inham van het grote meer. Er steken 3 stenen pieren het water in. Je kunt hier even gaan rondkijken. Je kunt elk van de 3 pieren op. In het water drijven een paar half gezonken scheepswrakken en verder is er hier weinig te beleven. Als je hier bent uitgekeken ga je terug door de poort naar de wandelpromenade en volg je deze terug naar rechts tot aan de lange trap die omhoog de berg opgaat.

Ga de lange trap helemaal op naar boven. Boven gekomen ben je dan op een plateau en hier staat een DRC tent. Links gaat een soort "piramide" trap verder omhoog de berg op maar je kunt die trap niet op. De DRC heeft een versperring aangebracht. 

Ook de tent kun je niet in en je kunt ook niet achter de tent komen. Maar je hebt vanaf dit plateau een mooi uitzicht over het nachtelijk meer, dus geniet er even van. Ben je uitgekeken dan daal je terug de trap weer af naar de promenade en volg je de promenade verder naar links. 

Voorbij de berg trap  staat dan een pilaartje waarop een KI-Terminal is en een Nexus Kamer Linking boek ligt.

Er is echter geen noodzaak om nu de KI-Terminal en dit linking boek te gebruiken, dus loop verder door naar achteren en je komt bij een tunnel. Ga de tunnel in en loop door naar achteren. 

De andere /inganguitgang van de tunnel is afgesloten door een hek en dit hek zit stijf op slot. 
Links van het hek ligt echter zo'n Bahro Linkingtablet op een steen. Ga voor de Bahro  Linkingtablet staan

Klik op de Linkingtablet. Dit Tablet link naar een plek in de Teledahn Age.  
Dus klik op de afbeelding en je wordt naar Teledahn gebracht.

Je komt terecht op een houten looppad in een onbekende hoek van de Teledahn Age. Op het einde van het pad ligt een Relto Pagina....Grijp de Relto Pagina en klik op de groene tekening om deze pagina aan je Relto Boek toe te voegen. Zoek deze pagina dan op in je Relto Boek en klik weer op de groene tekening. Nu is er een houten aanlegsteiger toegevoegd aan je Relto eiland. Draai je om. Je ziet dat dit pad dus een Dead End is. Dus open weer je Relto Linking Boek en link terug naar Relto.

Relto:

Je komt dus terug in je hutje te Relto. Loop even naar buiten. Links ligt dan je nieuwe steigertje en rondom het eiland liggen nu een groot aantal kleine rotseilandjes te dobberen in het luchtledige. 

Je kunt naar een aantal van deze eiland toe springen. Spring je mis dan beland je vanzelf  weer in je Relto Hut. 
Ga terug je hut binnen en naar de linkerboekenkast. In Slot 9 staat nu het gele "Nexus Linking Boek". 

Het Nexus Boek is geel en het heeft een groene cirkel op de kaft. Via dit boek link je dus rechtstreeks naar de Nexus kamer, maar dat doen we nu niet. Vanuit "Uru Ages Beyond Myst" missen we nog 1 link naar een "Dead End" plek en we gaan die link nu even zoeken zodat die link ook in het boek dat in slot 7 staat terecht komt.  We gaan nu even terug naar de Eder Gira Age.  Als je "Uru Ages Beyond Myst" volgens mijn walkthroughs hebt gespeeld dan heb je als laatste het 3e "Reis Tapijtje" van de Eder Kemo/Eder Gira Age geactiveerd. Ruk dus het groene Eder Gira Boek uit de kast en blader naar de pagina met het "Reis Tapijtje" en klik op het "Reis Tapijtje" en......je beland terug in:

D: Eder Gira:

Het Eder Gira "Reis Tapijtje" in het Eder Gira boek heeft je dus nu terug gezapt naar het 3e "Reis Tapijtje" van de Eder Kemo/Eder Gira Age. 

Volgt het pad weer naar de splitsing en ga dan verder door de 1e tunnel naar de Grenssteen

Bij de Grenssteen volg je het rechter pad naar de "Zwevende en Draaiende Obelisk"

Loop, linksom of rechtsom, over het gras naar achter de Obelisk en zie......uit het ronde muurtje is nu een steen gedrukt en op de steen ligt een LinkingtabletKlik op het Linking Tablet om het te pakken en klik dan op de Linkfoto en........

Het Linkingtablet heeft je naar een Balkon boven Plein 2 van Bevin gezapt. Wel.....je kunt proberen of je vanaf het balkon omlaag kunt springen maar dat zal niet lukken. Dit balkon is dus een "Dead End" maar wordt later in belangrijk. De link naar dit balkon is nu opgeslagen in het Bevin Linkingboek te Relto. Beweeg je cursor omlaag om het Reltoboek tevoorschijn te toveren en link dan terug naar:

Relto:

Weet je nog dat je in de Teledahn Age naar de "Douglas Sharper's Balkon kamer" bent gegaan? Je heb t dat toen gedaan via het Linkingtablet dat je in toen in de "Ronde Boven Kamer" hebt gevonden. Dat is de kamer met het aquarium.  De link naar de "Douglas Sharper's Balkon" is toen opgeslagen in  het Linking Boek dat in Slot 7 van je boekenkast staat. Ruk dus Boek 7 uit de boekenkast. De Linkfoto naar de "Douglas Sharper's Balkon Kamer" is dan de eerste foto in dit boek.

Klik dus op de Linkfoto en.....je beland in de:

E: Teledahn Age:

Douglas Sharper's Balkon Kamer

NB: Heb je "Uru Ages Beyond Myst" niet gespeeld, of ben je toen niet naar de "Douglas Sharper's Balkon Kamer" gegaan, dan heb je de link er naar toe niet in Boek 7 staan. Je zult dan naar de Teledahn Age moeten linken en zorgen dat je in de Ronde Boven Kamer terecht komt om dat Linkingtablet, die daar ligt, dan te gebruiken om in de "Douglas Sharper's Balkon Kamer" terecht te komen. Lees mijn "Teledahn Age Walkthrough" er maar op na om te lezen hoe je dat dan moet doen.

Je bent dus in de voorste kamer waar de 3 schilderijen aan de muur hangen en het Linking boek naar de Ronde Boven Kamer op het pilaartje ligt. De Ronde Boven Kamer is de kamer met het aquarium, boven de controle kamer van de Teledahn Age. Draai je om en loop de andere kamer binnen. Ga naar en achter het bureau en klik op het bureau blad. Je Avatar neemt plaats in de bureaustoel en je bent ingezoomd op het bureaublad. 

Wel, ik herhaal het nog maar eens, als je "Uru Ages Beyond Myst al hebt gespeeld dan ben je hier dus al eerder geweest en heb je de meeste papieren die op het bureau ligt al eens bekeken. Nu ligt er echter ook een 2e groen boek op het bureau. Op dat boek zit een geel Post-It briefje geplakt. Klik op dat boek en lees het door. Het is deel 4 van Douglas Sharper's dagboek.

Lees het boek goed door. Zoveel pagina's zijn het niet. Onderaan pagina 3 zie een paar getallen staan, 2175, 58, -81. Noteer deze getallen. Het zijn KI-co÷rdinaten en je hebt ze straks nodig. Op pagina 6 kom je deze co÷rdinaten nog eens tegen. Je leest ook iets over een "Spy Room" en over het "Spy Room Linking Boek" dat in Teledahn verborgen zou zijn en bereikbaar is via de Gevangenisgrot onder de Hut van Teledahn. Als je het boek hebt doorgelezen dan ga je terug naar de voorste kamer en naar het Linking Boek. 

We vinden wat we zojuist gelezen hebben over een "Spy Room" en een "Spy Room Linking Boek" erg interessant, dus we gaan dat "Spy Room Linking Boek" nu even zoeken. Klik, bij het pilaartje, op het Linkingboek en dan op de afbeelding en je komt terecht in de Ronde Boven Kamer. 

Ga naar de lift. Als de lift er nu niet is dan druk je op de Blauwe Knop en de lift komt dan naar boven. Ga in de lift en druk op de Groene Knop. 

De lift zakt 1 verdieping omlaag naar de controle kamer. Druk weer op de groene knop en de lift zakt verder omlaag naar de Hut Grot. Ga uit de lift en de hut in en naar het luik in de vloer.

NB: Weer ben je nu op een punt waarin het handig is als je eerst de gehele Teledahn Age in "Uru Ages Beyond Myst" hebt gedaan. Dan is nu namelijk het water in de waterpijp onder deze hut verdwenen en zal dit vloerluik nu gewoon open zijn. Heb je de Teledahn Ages echter niet gedaan voordat je met "To D'ni" bent begonnen, dan zul je nu terug moeten naar de Controle Kamer om daar het water uit de pijp te laten stromen. Zie hiervoor mijn "Teledahn Age"  walkthrough .

Ga naar het geopende vloerluik en zorg dat je poppetje op de ladder terecht komt.

Daal de ladder af en je bent op de bodem van de grot en loop door naar de ingang van de waterpijp en daal via de ladder de weer naar de bodem.

Volg de waterpijp weer omhoog naar het licht en ga dan via het gat weer uit de pijp. 

Ga de stenen trap op en boven aan de trap ga je links de Gevangenis Grot weer in:

Gevangenis:

De 2 hekdeuren naar de Cel zijn natuurlijk nog steeds dicht en die moet je weer open zien te krijgen. De Achterdeur van de cel is open. Loop door naar de rechter cel deur. Ga in 1e persoon en kijk dan tussen de tralies door de cel in en kijk goed naar de Hendels, in de nis van de achtermuur.

In de nis zie je dus 7 hendels en boven elke hendel zie je een vierkant. Nummer die hendels/vierkanten, van links naar rechts, 1 t/m 7. 4 vierkantjes staan beneden en 3 vierkantjes staan boven. Noteer welke 3 vierkantjes er in jouw game nu BOVEN staan.....in mijn spel zijn dat de vierkantjes 2, 6 en 7.

In "Uru Ages Beyond Myst" heb je hier dus op 4 drukplaten een steen gelegd en daardoor gingen toen de 2 voordeuren van de cel open. Ik heb dat toen op de drukplaten 1, 7, 6 en 2 een steen moeten plaatsen, maar ik heb toen erbij vermeld dat voor jouw wellicht 4 andere drukplaten konden zijn. Wel......de 3 vierkantjes die je nu BOVENAAN ziet staan zijn dus 3 van de 4 drukplaten waar jij een steen op hebt geplaatst en die stenen moet je nu ook laten liggen op die 3 drukplaten. Je moet dus nu de steen afhalen van de 4e drukplaat en dat is dus de drukplaat die overeenkomt met het vierkant dat nu in de nis NIET omhoog staat......voor mij is dat dus Drukplaat 1.

Ga dus naar de Drukplaat, waar jij eerder een steen op hebt gelegd maar waarvan het vierkantje in de nis nu OMLAAG staat. Schop de Steen van die drukplaat af.....voor mij is dat dus Drukplaat 1, maar voor jouw kan dit dus een andere drukplaat zijn....dat is dus afhankelijk van op welke 4 drukplaten jij een steen moest plaatsen in "Uru Ages Beyond Myst".

Zodra je van de juiste drukplaat de steen hebt verwijderd gaan de 2 celdeuren open, maar het hek in de achteruitgang dicht. 

Ga de cel in en loop naar het dichte achterdeurhek. Ga weer in 1e persoon en kijk tussen de tralies door de achterste grot in en...
....In de linker muur is er nu een NIS geopend en die nis ligt een Linking Boek.

Je moet de achterdeur van de cel dus weer openen. Stap achteruit en ga naar de Hendelnis. Zorg dat je goed voor de hendels staat. In "Uru Ages Beyond Myst" heb je de achterdeur geopend door op 1 van de 7 hendels te klikken. Ik heb je toen gezegd dat je moest onthouden welke hendel dat was. Klik nu weer op die hendel. Ik heb toen op Hendel 4 geklikt en dat doe ik hier dus nu weer en.......

De achterdeur gaat open en de beide voordeuren gaan weer dicht. Ga dus door de nu weer geopende achterdeur en....
......Verdomme......die nis met het Linkingboek is nu ook weer verdwenen........

Ok.....dit is jammer....maar geen ramp.....We moeten er dus voor gaan zorgen dat we in deze grot kunnen komen terwijl de achterdeur van de cel dicht is. We moeten er dus voor zorgen dat we via de achterzijde in deze grot kunnen komen. Ga door de tunnel naar buiten. Je bent dan terug in de kloof, achter de gevangenis. Daal de houten trap af en loop door over het vlonderpad naar de Ophaalbrug.

In "Uru Ages Beyond Myst" kon je deze brug maar half sluiten en moest je er zelfs tegen aanspringen om de brug half omlaag te krijgen, want de Brughendel werkte toen niet. Nu werkt de Brughendel wel, dus klik op de brughendel en.........nu gaat de brug wel helemaal omlaag. Je hebt dus nu een verbinding gemaakt vanaf de Bovenste Koepelgrot naar de achteringang/uitgang van de Gevangenis. 

Ga niet nu over de Ophaalbrug maar draai je om en volg de route terug naar de gevangenis cel. Je komt dus via de achteringang/uitgang weer de gevangenis in. De achterdeur van de cel moet weer dicht want dan verschijnt die Nis met het Linkingboek weer in de grot. Ga weer naar de 7 hendels en klik weer op de hendel waar je eerder ook op hebt geklikt, voor mij is dat dus Hendel 4 en........

 ............De achteruitgang gaat weer dicht en de twee voorste hekken weer open. 
Nu is ook weer die nis in de muur open maar je kunt er nu natuurlijk niet bij. 

Relto: 

Je moet nu terug naar het gebied achter de gevangenis om dan via de Ophaalbrug en de achteringang hier weer terecht te komen........Als je mijn "Teledahn" walkthrough hebt gevolgd dan heb je toen als laatste het 7e "Reis Tapijtje" in de Bovenste Koepel Grot geactiveerd. Pak dus je Relto Boekje tevoorschijn en link terug naar Relto. In Relto ga je naar je linkerboekenkast en trek je het Teledahn Linking Boek eruit. Als je dus de Teledahn Age hebt gedaan zoals ik dat beschrijf in mijn Teledahn walkthrough dan zal het "ReisTapijtje" in dit boek je dus in de Bovenste Koepel Grot brengen. Klik in het Teledahn Linking Boek op het "Reis Tapijtje" en je komt terecht in de Bovenste Koepel Grot.

Terug in Teledahn: 

Draai je om en verlaat de Bovenste Koepel Grot door de deuropening en daal via de trap omlaag naar de Onderste Koepel Grot. 

Verlaat de Onderste Koepel grot door de geopende poort en je bent weer buiten in het grote open gebied bij de oceaan. 

Loop naar rechts en volg de route terug omlaag naar de Ophaalbrug en dan verder over het vlonderpad. 

Klim via de houten trap weer omhoog en dan loop je, via de tunnel, de grot achter de Gevangeniscel weer in.

Wel.....omdat je de achterdeur van de cel weer had gesloten is nu hier in de grot de nis weer open en in de nis ligt het Spyroom Linkingboek

Loop dus naar de nis en klik op het Linkingboek en dan op de Linkfoto en......je wordt weggezapt en beland in de:

Spy Room:

Ook hier is het schemerdonker. Je staat gelijk voor een periscoop. Loop vooruit en klik dan op het gele kijkglas van de periscoop. Je kijkt door de telescoop een kamer in. Links in die kamer zie je een groot bord staan. Op dat bord lees je "Bob O'Goobo". 

Schrijf "Bob O'Goobo" over of onthoud het want je hebt dit straks nodig. Zoom uit de periscoop en draai je dan helemaal om zodat je de telescoop in je rug hebt. In de linkernis en in de rechternis ligt een Linking Book. Ga beide boeken  bekijken maar klik niet op de foto in deze boeken. 

Het linkerboek brengt je terug in de Bovenste Ronde Kamer en het rechter boek is een Relto Boek. Maar dit is niet jouw Relto. Het is Relto bij nacht. Draai je terug om naar de periscoop. Links onder de periscoop ligt een Hoed op de ton. Het is de hoed van Douglas Sharper. Grijp de hoed. 

Je poppetje zet de hoed gelijk op zijn/haar hoofd. 
Ga weer naar het Relto Bij Nacht Linking Boek en klik er weer op en klik dan nu wel op de Linkfoto en...

....  je beland in..........

F: Relto Bij Nacht:

Je bent in de hut en de luiken zijn dicht en de lampen zijn aan. De linker boekenkast staat propvol met boeken. 
Je kunt de luiken openen via de hendel naast de deur. Het is nacht en het regent. 

Dit is dus niet jouw eigen persoonlijke Relto Age, maar dit is de Relto van Phil Henderson. Als je wilt kun je via de deur naar buiten om je eens lekker nat te laten regenen. Je kunt hier nu niet de klerenkast openen om het uiterlijk van je Avatar te veranderen. Dat kan alleen in je eigen Relto hut. Ga naar de rechter boekenkast. Op de onderste plank ligt een DRC vest en een bruin boek. 

Grijp het DRC vest. Je popje doet het vest gelijk aan. Klik op het bruine boek. Het is Phil Henderson's dagboek. Open het dagboek en lees het door. Ga dan naar de linker boeken kast en zoom er op in. De kast zit propvol met linking boeken,  36 in totaal. Je kunt echter maar 1 boek uit pakken en dat is het Neighborhood Linking Boek. Het is het 8e boek op de bovenste plank. 

Scheur dat boek uit de kast en klik op de linkfoto en je beland in de:

G: Neighborhood:

Kirel:

Het is nacht. Kirel is precies het spiegelbeeld van Bevin. Het is de zusterstad van Bevin. Ook hier ben je op Plein 1, bij de Fontein, maar hier is alles precies omgekeerd aan Bevin. Ook is het hier duidelijk allemaal in verval. Vanaf je instraal punt draai je rechtsom en loop je naar de omhoog gaande trap. Ga de trap op en je bent dan op de galerij. Loop iets door en ga dan door de 1e poort links en dan door de volgende poort en je bent in de:

Community Room:

Wel, ook hier is alles in verval. Loop omlaag naar het pilaartje in de nis. 
Ga achter het pilaartje staan en druk op de blauwe knop. 

Uit de 3 Audio apparaten komt dan de stem van Dr. Watson van de DRC. Luister aandachtig naar Dr Watson. 

Watson verteld o.a over de voortgang van de restauratie van D'ni door de DRC en tijdens zijn verhaal noemt hij opeens een plek genaamd de "Great Zero" en heeft hij het ook over de "Ferry Terminal". Ook zegt Watson iets over allerlei geheimzinnige Bahro Linkingtabletten,  Linking Boeken en "Reis Tapijtjes" die her en der uit het niets steeds opduiken. Watson waarschuwt de medewerkers van de DRC om geen gebruik van deze linkingtablets en linking boeken te maken.

Als Watson is uit gepraat dan verlaat je de Community Room, via de poort aan de linkerkant, en ga je weer de galerij op.
Je staat dan aan de linkerkant van de galerij. Ga hier de trap af, draai rechts en ga de volgende trap af naar het fonteinplein. 

Brug 2:

Aan deze zijde is dus de Vierkante Poort die naar de brug 2 en Plein 2 gaat. Ga door de poort en brug 2 op. 

Je ziet weer die 3 gekleurde knopjes op de brugleuning waarmee je in Bevin de lichten van de "Watertuin" hebt ontstoken. Alleen zitten deze knopjes nu op de rechter brugleuning. Ga naar die 3 knopjes. Ook hier zijn ze blauw, groen en oranje. Zorg dat je in 3e persoon of in 1e persoon goed voor de 3 gekleurde knopjes staat, zodat je er op kunt klikken

In de "Spy Room" zag je door de periscoop een kamer waar een bord in stond. Op dat bord las je "Bob O'goobo". Je dacht waarschijnlijk dat dit een naam was, maar nee....het is een code. De B staat voor Blauw, de O staat voor Oranje (Rood) en de G staat voor groen. Druk dus nu in deze volgorde op de 3 knopjes: Blauw, Oranje, Blauw, Oranje, Groen, Oranje, Oranje, Blauw, Oranje.  Je moet zelf maar even zien of je dit makkelijk vindt in 3e persoon of in 1e persoon. Je hebt hiermee de deur van de "Egg Room" van slot gedaan.

Draai links en ga verder over de brug naar Plein 2. In Bevin staat op dit plein dus een D'ni klok, maar hier niet. Omdat in Kirel alles precies gespiegeld is, ten opzichte van Bevin, vindt je de Houten deur naar het Nexus Linking Boek balkon nu links en het Klaslokaal en de "Egg Room" aan de rechterkant van het plein. Gelijk als je de brug af komt draai je links en ga je naar de deur van de halfronde balkon kamer, waar het Nexus Linking Boek op het pilaartje ligt. Open de deur en ga naar binnen en loop naar het pilaartje waar het Nexus Boek op ligt.  Klik niet op het Nexus Boek maar klik wel op de KI-Terminal en....

.......ook hier steekt dan je poppetje haar/zijn KI-armband in de Terminal om de armband te activeren. Nu is de link naar Kirel ook in  je eigen Nexus opgenomen en kun je via de Nexus Kamer altijd weer hier naar terug linken.  Draai links en maak nu ook hier de andere deur van dit balkon open, maar stap niet naar buiten.  Draai je om en ga terug naar Plein 2 en ga naar de linker deur aan de overzijde. Dit is dus de "Egg Room" deur. Druk op de blauwe deurknop en ga naar binnen

 Loop door het korte gangetje en......je loopt aan tegen een hele dikke pilaar en staat voor een nis in deze pilaar.

De Egg Room:

De Egg Room is een grote ronde ruimte met in het midden een hele dikke 6 hoekige pilaar. 
In de pilaar zijn 5 nissen. Als je de Egg Room binnen komt dan sta je voor nis 1. 

Nummer de nissen als Nis 1, Nis 2, Nis 3, Nis 4, Nis 5. Nis 1 is dus recht tegenover de ingangdeur van de Egg room. Loop linksom, om de pilaar, door de kamer en je komt vanzelf dan bij Nis 2, Nis 3, Nis 4, Nis 5 en terug bij Nis 1. In elk van de 5 nissen ligt een Bahro Linkingtablet. Elk van die 5 Tabletten linkt je naar een andere locatie in de Neighborhood. Deze 5 locaties zijn: de "Great Zero", de "Library Courtyard", de "Concert Hall", de "Palace Alcove" en de "Tokotah Alley". Je dient dus naar al deze 5 locaties te reizen via de Bahro Linkingtabletten in de nissen, om zo deze linken in je Nexus, in jouw Nexus Room, geplaatst te krijgen. De volgorde waarop je dit gaat doen is niet echt van belang, maar laten we er nu maar geen rotzooi van maken en er een beetje structuur in brengen. Dus laten we het gewoon in een volgorde doen en dus beginnen we met 

Nis 1:Tokotah Alley

Ga  nis 1 in. Door het raampje in de nis zie je het EI. 

Pak het Linktablet op en klik op de linkfoto en...... Je komt terecht in de Tokotah Alley. Je staat voor een brede bruin metalen deur in een muur. 
Draai naar links. Je ziet dan het pilaartje met daarop de KI-Terminal en het Nexus Linking boek staan. 

Ga naar het pilaartje en klik op de KI-Terminal om de link in je Nexus te plaatsen. 

Klik dan op het Nexus Linking Boek en dan op de linkfoto en je beland terug in je eigen Nexus Kamer. Ga naar de Nexus en klik op de KI-Terminal om het Holoscherm  weer te activeren. Op het scherm zijn nu dat de Kirel link en de Tokotah Alley link zijn toegevoegd. Achter de Tokotah Alley zie je een vierkantje met een stip staan. 

Klik op de Kirel Link en dan op de gele knop en...De Nexus spuugt het Kirel boek uit. Klik op de foto en je beland terug in:

Kirel: 

Je komt hier dus weer aan bij de fontein op Plein 1. Ga via de vierkante poort en brug 2 terug naar Plein 2 en ga weer de Egg Room binnen.
 Als je weer voor Nis 1 staat dan ga je nu rechtsom naar de 1e nis aan de rechter kant....Dit is dan:

Nis 5: Palace Alcove:

 Gebruik in Nis 5 het Linkingtablet en je beland in de Palace Alcove. 
Draai rechts en je ziet het KI-terminal/Nexusboek pilaartje staan. 

Ga naar het pilaartje toe en gebruik de KI-Terminal om ook deze link aan je Nexus toe te voegen. Link dan via het Nexus boek terug naar je Nexus Kamer. Ga weer naar de Nexus, gebruik de KI-Terminal om het Holoscherm weer te activeren en klik weer op de Kirel link en dan op de gele knop om het Kirel Boek tevoorschijn te halen. klik op het boek en je keert weer terug in

Kirel. 

Nis 4: Library Courtyard:

Ga weer over Brug 2 naar Plein 2 en dan naar de Egg Room. Als je weer voor Nis 1 staat dan loop je weer rechtsom en voor bij Nis 5 naar:Je beland in de Library Courtyard. Bij aankomst sta je voor een muur. Draai je helemaal om zodat je deze muur dan in je rug hebt. Recht vooruit zie je dan het KI-pilaartje staan, bij een tent. 

Ga weer naar het KI-pilaartje, gebruik de KI-Terminal en link via het Nexusboek  terug naar de Nexus Kamer. Gebruik hier dus weer de KI-Terminal en op het Holoscherm activeer je weer de Kirel Link en klik je weer op de Gele knop. Klik op het Kirel Boek.  In Kirel terug gekomen ga je weer de Egg Room binnen en nu ga je, bij Nis 1, linksom naar Nis 2.

Nis 2: Concert Hall Foyer

Gebruik in Nis 2 het Linkingtablet en je beland in de Concert Hall Foyer. 
Draai je om. Bovenaan de treden staat dan het KI-pilaartje. 

Wel....je weet het nu wel.....Ga naar het pilaartje, steek je hand in de KI-Terminal en link via het boek terug naar je Nexus kamer. Gebruik in je Nexus kamer weer de KI-Terminal om het Holoscherm te activeren. Alle 4 de linken zijn nu toegevoegd aan je Nexus en op het scherm zijn nu 7 linken actief. 

De linken: Tokotah Alley, Palace Alcove, Library Courtyard en Concert Hall Foyer hebben alle 4 zo'n vierkantje met stip. Er ontbreekt echter nog 1 link. Dus link nu weer terug naar Kirel. Terug in Kirel ga je weer de Egg Room binnen en nu naar en in Nis 3. Gebruik in Nis 3 weer het Linkingtablet en je beland nu in:

Hoofdstuk 2:

Great Zero:

A: Great Zero Antechamber

Alle 5 locaties die je nu via de 5 nissen in de Egg Room hebt bezocht zijn vanaf nu ook bereikbaar via het dikke bruine boek in je boekenkast te Relto.Dit is een kleine ronde en volkomen afgesloten kamer met 2 ronde ramen. Bij aankomst sta je voor ÚÚn van de twee ronde ramen. In het raam ligt een Bruin Boek en links naast dit raam ligt het Nexus Room Linking Boek. Loop naar het raam en klik op het Bruine Boek. 

Dit is het "Great Zero DRC Data Notebook". Open het boek en lees het goed door. Lees voor nu alleen maar de eerste 2 pagina's goed door. Deze 2 pagina's leren je wat je nu in eerste instantie allemaal moet gaan doen. De informatie die je leest op de eerste 2 pagina's van het "Great Zero Data Boek", leert je dat:

Deze kleine ronde kamer de "Great Zero Antechamber" is en dat je van hieruit nu niet naar de "Great Zero Courtyard" of de "Plaza" kunt gaan. Om de Plaza te bereiken dien je nu eerst 5 zogenaamde "Great Zero Markers" te vinden en deze te uploaden in het "Great Zero Systeem". Van nu af aan zal ik deze "Great Zero Markers" afkorten als "GZM". Als je alle 5 de GZM's hebt gevonden, en in het systeem hebt Upgeload, dan wordt de link naar de Plaza toegevoegd aan het holoscherm in je Nexus Room. 

Die GZM's bevinden zich in de diverse locaties, waarvan je nu de linken in je Nexus en in het boek te Relto hebt staan. De GZM's zijn echter niet met het "Blote Oog" te vinden. Je hebt je KI-armband nodig om een GZM te lokaliseren maar daartoe moet  de KI-armband wel eerst geconfigureerd worden naar een hogere versie. Dit kun je doen met de KI-Terminal die voor het andere raam, hier in de Antechamber, staat. Er verschijnen dan een aantal vage groene vierkantjes rondom je KI. 

Een juist geconfigureerde KI kan dan de GZM's voor je lokaliseren zodra je in de buurt komt van zo'n GZM. De GZM indicator op je KI gaat dan flikkeren en de GZM wordt dan zichtbaar. Raak dan de GZM aan. Het betreffende groene vierkantje op je KI zal dan helder groen worden ten teken dat deze GZM is gelokaliseerd en is ingebracht in je KI. 

Als je alle 5 de GZM's hebt gelokaliseerd en hebt aangeraakt dan moet je dus 5 helder groene vierkantjes in je KI hebben en moet je terug keren naar deze Antechamber om je KI weer in de KI-Terminal te stoppen zodat de 5 GZM's in het Great Zero systeem worden geregistreerd. In je Nexus wordt dan de link naar de "Great Zero Courtyard" toegevoegd en vanaf dat moment kun je daar dan naar toe.

OkÚ, dit is voorlopig wel genoeg informatie. Laten we maar aan de slag gaan. Draai je helemaal om. Je kijkt dan naar het tweede raam en voor dit raam staat dan de KI-Upgrade Terminal Loop er naar toe en klik op het slot dat in de voorzijde van de machine zit en......

Je poppetje steekt zijn/haar linkerhand met de KI-armband in de machine en je KI wordt nu geconfigureerd om GZM te lokaliseren.
 Linksboven in je scherm verschijnt nu je KI-armband.

Je ziet kleine vierkantjes rondom de cirkel van je KI staan. 5 van deze vierkantjes zijn nu flets groen. Dat zijn de indicatoren van de 5 GZM's die je nu moet vinden en dat gaan we dan nu ook maar even doen. Hou vanaf nu de KI-armband dus linksboven in je scherm. Is je KI-armband uit je scherm verdwenen dan druk je op je F2-toets om het ding weer tevoorschijn te toveren. 

NB:De KI-armband komt standaard altijd linksboven in je scherm terecht maar je kunt het ding oppakken om het naar een andere plek in je scherm te verslepen. Dit kan handig zijn als je vindt dat het ding linksboven in de weg staat. Dan sleep je de KI-armband gewoon even naar een andere plek in je scherm....bijvoorbeeld rechtsboven, rechtsonder of linksonder....zolang je het ding maar zichtbaar in je scherm houdt.

De Jacht op de 5 GZM's

A: Great Zero Antichambre: GZM 1:

Draai je om en loop terug naar het 1e raam waar het Nexus Linking Boek naast ligt en.......... Hola....In het indicatorschermpje van je KI-armband begint een rode cirkel te knipperen en rechts in je scherm verschijnt een witte cirkel waarbinnen een rode cirkel en een rode streep pulseren. 

Je KI heeft de eerste van de 5 GZM's gevonden. Klik op de witte cirkel en.......De witte cirkel verdwijnt en het eerste flets groene vierkantje, in de rand van je KI, gaat nu helder groen branden en zal dat ook blijven doen. Je KI heeft de eerste GZM nu geregistreerd. Draai je om en loop naar Nexus Kamer Linking Boek, dat links naast het raam ligt en link terug naar je:

Nexus Kamer:

Gebruik de KI-Terminal om het Holoscherm te activeren. Je moet nu terug naar de Tokotah Alley. Dit kun je doen door via Kirel en dan het Linkingtablet in Nis 1 van de Egg Room weer te gebruiken. Maar waarom zou je dat doen.....maar je kunt nu natuurlijk ook gewoon hier op het Holoscherm op de Tokotah Alley link klikken en dan op de gele knop en dan op het boek dat de Nexus dan uitspuugt. 

Hoe dan ook, zorg dat je nu weer in de Tokotah Alley terecht komt.

B: Tokotah Alley: GZM 2 en GZM 3:

Breng je KI-armband te voorschijn via je F2-toets en hou je KI-armband nu steeds in je scherm. Ga hier gelijk naar het pilaartje met de KI-Terminal en het Nexus Linking Boek. Klik op het slot van de KI-Terminal om je nieuw geconfigureerde KI-armband te registreren. In je KI gaat weer de rode cirkel knipperen. 

Draai je, vanaf het KI-pilaartje, links om en loop naar de brede stenen trap. Ga via trap naar boven. Boven gekomen ben je op een groot plein. In het midden van het plein staat een grote boom. Loop een klein stukje vooruit en draai je dan linksom. Naast de trap, waarover je naar boven kwam, staat een tent op het plein en voor de tent staat een verlicht bord. 

Achter het verlichte bord zie je een steeg.  
Loop vooruit langs de tent en ga dan, voorbij het bord, de doodlopende steeg in. 

Achter in de steeg zie je de blauw verlichte voordeurdeur van het Museum. Loop door naar de Museum deur en ga er recht voor staan. In je KI-armband gaat die rode cirkel weer knipperen en de Museumdeur gaat vanzelf open. Ga echter niet naar binnen maar draai links. Je kijkt dan naar de linker achterhoek van de steeg. 

Loop vooruit de hoek in en........ de 2e GZM verschijnt. 

Klik op de GZM om deze aan je KI-armband toe te voegen en.......het tweede groene vierkantje in de rand van je KI-armband is nu ook helder.

Museum: GZM 3

Draai je om en loop terug naar de deur van het museum. Draai linksom naar de deur. De deur gaat weer vanzelf open. Ga nu naar binnen en loop de trap op.

 Je komt boven en bent dan op de ronde galerij. Links en rechts zie je, aan de muren, verlichte kleine standaardjes staan. Loop nu eerst naar die linker standaardjes. 

Als je dichterbij de standaardjes komt dan merk je dat er 5 standaardjes zijn. 
Op de 4e standaard ligt een Relto Pagina. Ga die Relto Pagina pakken. 

De groene afbeelding toont de Zon en de Maan. Klik op de afbeelding om deze pagina aan je Relto Boek toe te voegen. De volgende keer dat je terug in Relto bent schijnt dan de Zon en de Maan tegelijk over je Relto eilandje. Draai je linksom en loop terug naar de trap en ga nu naar de rechterzijde van deze galerij. In de hoek, dus rechts naast de trap, staat een tafeltje. Op het tafeltje staat een lamp en ligt een papier. 

Klik op het papier. Er staan afbeeldingen van dieren op en van een mens. Je merkt aan de mens hoe reusachtig groot die dieren wel niet moeten zijn. Leg het papier terug op de tafel en loop dan door naar het einde van de rechterzijde van de galerij. Je loopt tegen een "wegversperring" op. In je KI-armband  gaat die rode cirkel weer knipperen. Loop door naar de versperring en...... de 3e GZM verschijnt. 

Klik weer op de GZM om ook deze toe te voegen aan je KI-armband..

Ferry Terminal: GZM 4 en GZM 5: 

Loop terug naar de trap en daal deze weer af en ga via de vanzelf opengaande museumdeur terug de steeg in. 
Loop vooruit naar het plein en ga dan rechts en weer terug langs de tent naar de overkant. 

Aan de overkant gekomen draai je links. Je kijkt nu naar rechts van de grote boom en je ziet daar weer zo'n "wegversperring" staan. Loop naar de versperring toe en draai dan rechts zodat je naar deze versperring kijkt. Deze versperring bestaat uit 3 wit/rode hekken en tussen hek 2 en 3 staat een oranje pylon. De hekjes sluiten de "piramide" trap af en die pylon staat op de brede richel tussen beide trappen. Loop nu naar de pylon en ga er links naast staan en kijk omlaag. 

Diep onder je zie je een balkon en nog verder omlag is dan het plateau met de tent boven de "wandelpromenade" bij het meer. Je bent daar al eerder geweest. Beneden je is namelijk de "Ferry Terminal" en jij staat nu dus helemaal bovenaan die "piramide" trap. Je kunt de beide trappen niet af, maar je kunt wel via de brede tussen richel omlaag. Loop dus via de brede tussen richel omlaag tot op het balkon. 

Als je op het balkon bent gekomen loop je niet vooruit maar draai je naar rechts. 
Er gaat weer een trap omlaag naar een lagere verdieping. Ga deze trap af. 

Je loopt dan tegen twee oranje pyloontjes aan. Deze 2 pyloontjes markeren een groot gat van een instorting. Ga tussen de twee pyloontjes staan en loop dan gewoon rechtdoor omlaag, over het puin en door het gat, tot je weer op een vlakke vloer staat. Het is hier bar schemerig, dus let goed op. Volg de vloer vooruit tot je niet verder kunt omdat een paar grote stenen je de weg verder versperren. 

Achter de stenen zie, rechts in de hoek, een schemerig verlichte poort. Loop iets achteruit zodat je een goede aanloop kunt nemen en ren dan weer vooruit naar de stenen en druk, in je ren en op het juiste moment. op je springtoets en je springt over de stenen heen. Ga dan door die schemerig verlichte poort en door de volgende en loop gewoon rechtdoor naar de eindkamer. 

Je bent dan in wat vroeger de gelachkamer van de kroeg van Ae'gura was. Hier gaat die rode cirkel in je KI weer knipperen. 
Draai linksom. Achterin zie je vaag een deur. Loop richting die deur en rechts in de hoek verschijnt dan de 4e GZM

Klik weer op de GZM om het ding weer aan je KI-armband toe te voegen. Draai je om en volg de route terug, waarbij je dus weer over de grote stenen moet springen, tot je weer boven bij de twee oranje pyloontjes bent.

GZM 5: 

Als je weer onder het balkon bij de twee oranje pyloontjes staat dan draai je rechts en volg je het pad verder de hoek in en dan linksaf de volgende trap af. 

Je bent op het "tussenbalkon". Ga hier in het midden staan en draai dan rechts en loop naar de stenen richel. Kijk omlaag. 

Onder je zie je nu dat blauw verlichte balkon en het meer. Je kunt niet nu op de richel tussen de twee trappen komen en de rechter trap is beneden verspert. Maar de linkertrap is beneden open, dus daal via de linkertrap omlaag naar het blauw verlichte balkon. Beneden ga je naar links en daal je de trappen verder af naar de Wandelpromenade

Als je beneden bij het meer bent dan draai je links. Je ziet het KI/Nexusboek pilaartje weer staan. Je bent hier al eerder geweest en weet dus dat helemaal aan het einde van de wandelpromenade een tunnel is waarvan de achteruitgang is afgesloten met een hek. 

Loop dus door naar de tunnel en ga weer de tunnel in en loop weer door naar het hek....
........Je KI gaat weer piepen en achter het hek verschijnt dan de 5e GZM. 

Wel......Klik, door het hek, op de GZM om ook deze weer aan je KI-armband toe te voegen...................Ok........je hebt nu de 5 GZM's gevonden en de 5 groene vierkant op je KI-armband zijn nu helder groen. Je moet nu terug naar de "Great Zero Antichambre" om daar je KI-armband weer in de KI-Terminal te steken. Je kunt dit op twee manieren doen en het is aan jouw welke manier je wilt gebruiken

Manier 1: 
Je kunt terug naar de "Great Zero Antichambre" via de Nexus Kamer en dan naar Kirel en de Egg Room te gaan. In de Egg Room ga je dan via het Linkingtablet in Nis 3 naar de Antichambre. Wil je deze route doen, ga dan de tunnel terug uit naar de wandelpromenade en loop naar het KI-Terminal pilaartje en gebruik het gele Nexus Room Linking boek, dat in de linker boekenkast in slot 9 staat, om terug te keren in je Nexus Kamer. Activeer dan het Holoscherm en gebruik de Kirel link. 

Manier 2: 
Wil je echter ook even zien wat die Relto pagina, uit het museum, heeft verandert aan je Relto Age? Pak dan je Relto Boek tevoorschijn en link terug naar Relto. Je komt dan aan in je hutje. Loop even naar buiten en wandel even rond over je eiland, wat nu dus baad in het zonlicht en in het maanlicht. Raar toch dat je tegelijkertijd de zon en de maan kunt zien. Ga dan weer terug je hutje binnen en naar de linkerboekenkast. Ruk het dikke bruine boek, dat in slot 7 staat, eruit en blader door dit boek naar de afbeelding van de "Great Zero Antechamber"........

Klik op de Linkfoto en......... je beland dan ook terug in de:

Great Zero Antechamber

Je bent dus terug in de Antechamber, ook wel de "Observatie kamer" genoemd, van de Great Zero. Ga naar de KI-Machine bij het raam en klik op het slot. 

Je poppetje  steekt weer zijn/haar hand met de KI-armband in de machine en de 5 groene GZM's worden ingevoerd in het systeem. Je merkt dat dit is gebeurt omdat je 5 witte lichtjes ziet verschijnen onderaan de KI-Machine. Je KI-armband komt weer linksboven in je scherm te staan en....O Hemel....nu zijn er 15 Rode Vierkantjes in de buitenste rand van je KI verschenen. Wat nu weer?

Je nieuwe opdracht:

Je moet nu dus op zoek naar 15 "Rode" GZM's en als je ze allemaal hebt gevonden je KI-armband dan weer hier in de KI-Machine steken. Deze 15 "Rode" GZM's kun je vinden in alle locaties waar je tot nu toe bent geweest. In sommige van deze locaties zijn nu nieuwe gebieden toegankelijk geworden.  Het is wel zo dat je sommige van de 15 GZM's pas kunt vinden NADAT je eerst andere GZM's hebt gevonden. Het is ook zo dat er ÚÚn GZM is die je dwingt, als je deze hebt gepakt, om terug te linken naar Relto en dan kun je niet terug om de andere GZM's te gaan zoeken. Dus ik raad je aan om deze ene GZM te bewaren tot je alle 14 anderen hebt gevonden. Link nu eerst terug naar de Nexus Kamer via het Nexus boek bij het andere raam. 

Terug in je Nexus kamer activeer je het Holoscherm weer, door je arm weer in de Nexus te steken. Op het Holoscherm is nu een nieuwe link gezet. Het is de "Rezeero" link. Rezeero is de "Great Zero Courtyard". Klik op de "Rezeero" link en dan op de gele knop. De Nexus spuugt het "Great Zero Courtyard" boek uit. 

Klik op de Linkfoto en je beland in:

Hoofdstuk 2: De Great Zero:

Vindt de 15 rode GZM's

A: Great Zero Courtyard: GZM 1

Je bent in de buitenlucht en staat op een soort galerij. Rechts naast je is een trap die omlaag gaat.  Tover je KI-armband weer tevoorschijn via de F2-toets. Draai je nu eerst helemaal om en loop dan tot aan de balustrade. In je KI-armband begint dan waarschijnlijk die rode cirkel weer te knipperen. Vanaf de galerij kijk je nu de Courtyard in. 

Midden op de Courtyard is een vijver en boven de vijver hangt een dikke witte "Obelisk".  In de muren, rondom de Courtyard, zijn nissen en in deze nissen staan ook van de witte "Obelisken". Ook helemaal achterin zie je nog van deze Obelisken. 

Vanuit de dikke Obelisk boven de vijver springen er steeds "bliksemstralen" over naar die andere Obelisken. Leuk om te zien, maar wat moet je er mee. Draai je terug om en loop nu vooruit en naar de trap. Bovenaan de trap blijf je even staan en kijk je naar de muur voor de trap. Hier staat een  KI-Machine. 

Loop voorbij de trap en ga dan naar links en loop door tot vlak voor de balustrade. 
Hier ligt het Nexus Linking Boek op een pilaartje. 

Goed, dat weet je nu. Ga terug naar de trap en daal af naar beneden. In je KI-armband gaat de rode cirkel knipperen ten teken dat er een GZM in de nabijheid is. Beneden gekomen draai je links en ga je het gangetje, rechts naast de trap in. Loop door naar achteren en......de 1e rode GZM verschijnt.......

Loop  naar de GZM en klik er dan op om de GZM in te voeren in je KI-armband en......het eerste rode vierkantje wordt nu helder. Ga nu naar de andere kant van de trap en ga daar ook de hoek in langs de trap. Loop door tot achterin en draai dan links om. Tegen de muurkolom aan ligt hier een Relto Pagina.  Pak de Reltopagina en klik weer op de afbeelding om deze pagina ook toe te voegen aan je Relto Boek. Straks in Relto merk je dan wel wat deze pagina heeft toegevoegd aan je Relto rijk.

Ok......je kunt nu de gehele Courtyard nog even gaan bekijken. Je kunt hier verder op dit moment niets meer doen, maar als je even wat rondkijkt hier dan raak je even vertrouwd met deze omgeving. Achter de vijver gaan er, links en rechts, een trap omhoog, langs de "waterval". 

Je komt dan links of rechts van het kanaaltje terecht waardoor het water in de vijver stroomt. Volg zowel de linkerkant als de rechterkant van het kanaal helemaal naar achteren tot je niet verder kunt. Aan beide zijden van het kanaal kom je dan bij een grote Glazen Deur die je echter, NU, niet kunt openen. Die 2 glazen deuren gaan echter pas open als je alle 15 "Rode" GZM's hebt gevonden en je dan je KI-armband in de KI-Machine hebt gestoken. Ben je hier uitgekeken, ga dan terug naar de trap en klim weer naar boven naar de galerij. Ga naar de het Nexus Linking Boek en gebruik dit om terug te linken naar de Nexus Kamer.

 Terug in de Nexus Kamer activeer je het Holoscherm weer en deze keer klik je dan op de "Ferry Terminal" link en dan weer op de Gele knop.

De Nexus tovert het "Ferry Terminal" boek weer tevoorschijn, dus klik op de linkfoto en je beland weer bij de:

Ferry Terminal: Rode GZM 2 en Rode GZM 3:

Je bent dus weer beland op de "wandelpromenade" en achter je is die draaitrap die omhoog gaat naar de "piramide trap". Draai je helemaal om. Recht vooruit zie je dan een aantal van die oranje pylonnetjes staan. Rechts is die draaitrap naar boven. Links zie je een kleine rode lamp die een rood schijnsel werpt over een zooitje stenen. Loop naar die oranje pylonnetjes en...........Als je de pylonnetjes nadert dan gaat de rode cirkel in je KI-armband weer knipperen. Loop door en dan verschijnt de 2e rode GZM tegen de rotsen achter de pylonnetjes. 

Loop door tot je op de GZM kunt klikken en doe dat dan. Je tweede Rode vierkantje wordt helder rood.

Draai links en volg nu de wandelpromenade helemaal naar het einde. Je loopt weer tegen die wegversperring aan.
 Draai rechts en ga weer door de diepe poort naar de haven aan de andere kant van de rotsen. 

Volg  de kade helemaal naar rechts naar het uiterste einde.

Zodra je het einde nadert wordt de rode cirkel weer in je KI-armband weer zichtbaar. Loop door en je KI gaat piepen. 
Ga in 1e persoon want dan zie je makkelijker de GZM.........Draai linksom en kijk naar het water. Boven het water zie je dan de 3e rode GZM hangen. 

Loop tot tegen de balustrade aan en klik op de GZM. Je hebt nu 3  van de 15 rode GZM's gevonden. Ga terug naar de andere kant, dus terug door de diepe poort, en volg de wandelpromenade terug naar het pilaartje waar het Nexus Linking Boek op ligt en link hiermee terug naar de Nexus Kamer.

Terug in de Nexus kamer activeer je het Holoscherm weer en klik je op de Tokotah Alley link en dan weer op de gele knop. 
Het Tokotah Alley boek komt tevoorschijn. Klik er op en je beland weer in de:

Tokotah Rode GZM 4 en Rode GZM 5:

Draai weer links en ga weer naar de stenen trap en ga de trap weer op naar het grote plein. Loop door naar de rechterzijde van de grote boom en ga weer voor de "wegversperring" staan, bovenaan de "piramide trap". Draai je dan om naar de grote boom en............ Kijk kijk.....je kunt dus helemaal door de boom heen lopen naar de andere kant. 

Loop dus door de boom naar de andere kant en terwijl je dit doet verschijnt de witte cirkel in je KI. Loop door naar de wegversperring die je helemaal, recht tegenover de boom, in de hoek ziet staan. Als je deze wegversperring nadert gaat de rode cirkel in je KI-armband weer knipperen. Loop door tot aan de versperring en grijp de 4e rode GZM.

Draai je om en loop terug naar en door de grote boom naar de wegversperring bij de "piramide trap". 

Als je weer voor de versperring staat dan draai je naar rechts......Je ziet de tent weer en......in de vloer zie je een richel die langs de muur loopt. Loop vooruit en loop die richel op. Loop over de richel naar de trap en blijf dan op de richel. Bij de trap gekomen volg je de richel naar achteren. 

De richel is dan de bovenkant van de trapmuur en achter op de richel staat weer zo'n wegversperring hek. 
Loop over de richel naar de wegversperring en.....de 5e rode GZM verschijnt....

Wel.....klik op de GZM om ook deze op te slaan in je KI-armband. 
Draai je om en loop terug over de richel en daal dan de stenen trap af en ga naar het Nexus Boek op het pilaartje. 

Gebruik het Nexus Linkingboek om terug te gaan naar de Nexus Kamer. In de Nexus Kamer activeer je het Holoscherm weer en dan klik je op de Bevin link. Druk weer op de Gele knop en het Bevin Linking Boek komt uit de Nexus. Klik dus weer op de linkfoto en je beland in:

Bevin: Rode GZM 6: 

Zorg dat je KI-armband weer in je scherm staat. Ga via de vierkante poort en de brug 2 naar Plein 2. 
Steek Plein 2 over naar de hoek rechts achter de D'ni klok. 

In de hoek, rechts achter de D'ni klok gaat een verlichte stenen trap omlaag naar een bruggetje over de beek. 
Daal dus de trap af en bij de oranje pylon daal je dan het laatste stukje van de trap af. 

Je staat nu op een bruggetje over de beek. Rechts is de watertuin. In je KI-armband is die rode cirkel weer aan het knipperen. 
Draai naar links en je ziet de 6e rode GZM hangen. 

Loop naar de brugleuning en grijp dan de GZM.

Rode GZM 7:

Om de 7e rode GZM  te vinden moet je nu naar het "Neighborhood Balkon". Dit balkon heb je in "Uru Ages Beyond Myst" bezocht via het Linkingtablet dat je in het begin van de Gahreesen Age hebt gevonden. De linkfoto naar dit "Neighborhood Balkon" is toen opgeslagen in het "Bevin" linkingboek dat in slot 8 in je boekenkast te Relto staat.  Heb je "Uru Ages Beyond Myst" niet gedaan dan zul je dus nu eerst dat eerste deel van de Gahreesen Age moeten gaan doen om dan via dat Linkingtablet op het "Neighborhood Balkon" terecht te kunnen komen. Ik ga dit hier echt niet meer uitleggen. Lees mijn "Uru Ages Byond Myst Gahreesen" walkthrough er maar op na.

In ieder geval moet je dus nu terug naar Relto, dus open je Relto Boek en link terug naar Relto. In Relto kun je dus nu, als je "Uru Ages Beyond Myst" hebt gedaan, via het Bevin Boek in slot 8, rechtstreeks naar het Neighborhood Balkon linken. Zoniet dan moet je nu dus eerst naar Gahreesen gaan om het Linkingtablet naar dat balkon te zoeken. Ik ga er vanuit dat ook jij de link naar het "Neighborhood Balkon" in het Bevinboek hebt staan, dus ruk het Bevin Linkingboek uit de kast en blader naar de pagina waarop de foto staat van het "Neighborhood Balkon" en klik dan op de foto

Je bent weer op het Neighborhood Balkon beland. In je KI-armband verschijnt meteen de rode cirkel. 
Draai linksom en je ziet de 7e rode GZM aan het andere einde van het balkon. 

Loop naar de GZM en klik erop om ook deze GZM weer op te slaan in je KI-armband.Je kunt maar op ÚÚn manier dit balkon weer verlaten en dat is via je Relto boek. Ruk dus je Reltoboek weer van linksonder te voorschijn en link terug naar Relto. Terug in je Reltohutje pak je het gele Nexus Boek uit slot 9 van je linker boekenkast en klik je op de Nexuskamer linkfoto om terug te keren in de Nexus Kamer. Activeer het Holoscherm weer en gebruik nu de Kirel Link om terug te gaan naar:

Kirel:  
Rode GZM 8, Rode GZM 9 en Rode GZM 10:

Bij aankomst draai je links. Je ziet dan de "Watertuin" Ga via de trap omlaag naar de "Watertuin" 
Als je voor de ingang van de "watertuin" staat verschijnt de Rode cirkel weer in je KI-armband. 

Loop over de tegels naar de dikke pilaar die in het midden van de tuin staat. Loop helemaal tegen deze pilaar aan. 
Op het "lamp eilandje", rechts naast de pilaar, verschijnt dan de 8e rode GZM. 

Klik op de GZM om ook deze toe te voegen aan je KI-armband.Loop iets achteruit en ga dan links van de pilaar verder naar de trap achter de pilaar. Klim via de, lange en donkere, trap helemaal naar boven en je beland dan op Plein 2. 

Steek over naar de deur van de Classroom en ga naar binnen. 
Loop door naar achteren en in de hoek verschijnt dan de rode GZM 9.

Wel.....je weet het nu toch wel???....Grijp de GZM en draai dan om en verlaat de Classroom weer. Ga via brug 2 en de vierkante poort terug naar Plein 1, het Fontein Plein. Op het fonteinplein ga je via de linker trap omhoog naar de Galerij.

Op de galerij ga je via de voorste of de middelste poort de blauwe gang in die voor de Community Room is. 
Volg de gang naar rechts..... en achter in verschijnt dan de 10e rode GZM. Grijp het ding

Nu terug naar de Nexus Kamer. Ga hier gelijk rechts door de poort. Je staat dan terug op de galerij. 
Daal links de trap af naar Brug 1 en volg Brug 1  naar het Nexus Boek in de halfronde balkon kamer. 

Link terug naar de Nexus Kamer via het boek en in de Nexus Kamer activeer je het Holoscherm weer. Klik nu op de Concert Hall Foyer link en dan weer op de Gele knop. De Nexus tovert het Concert Hall Foyer Boek tevoorschijn. Klik op de linkfoto en je beland in de:

Concert Hall Foyer: 
Rode GZM 11, Rode GZM 12, Rode GZM 13:

Bij aankomst zie je links in het scherm een witte pijl. Bij die witte pijl gaat een lange stenen trap omhoog. Ga er nog niet naar toe maar draai nu eerst rechtsom. Je kijkt dan naar de andere hoek van de foyer en je ziet daar ook zo'n witte pijl. 

Ga nu eerst naar de rechter witte pijl toe. Je komt bij een versperring en achter de versperring gaat een trap omlaag. 

Loop tussen de twee versperringshekjes door en ga de trap af. Je komt op een pad in een grot en de rode cirkel verschijnt in je KI-armband. 
Loop naar de linker leuning van dit pad en de 11e rode GZM verschijnt. Grijp de GZM

Draai links en ga terug de trap op naar de foyer en ga nu naar die trap in de andere hoek. 

Klim deze lange stenen trap helemaal op en ook de volgende stenen trap. 
Ga dan door de poort, rechts naast de pylonnetjes, en je bent weer in de buitenlucht. 

Je bent nu weer op een lange brug, hoog boven een hele brede en diepe kloof. Loop door naar de wegversperring achter op de brug, maar kijk onderweg ook even naar links en rechts om van het prachtige uitzicht te genieten. De brug is verder ingestort maar de DRC heeft gezorgd voor een smalle planken brug om verder te kunnen gaan.  In je KI-armband verschijnt de Rode Cirkel. Loop de planken brug op en loop door en.....Halverwege de planken brug verschijnt de 12e rode GZM aan de linkerkant van de planken brug. Grijp de GZM

Ga verder over de planken brug en dan door de poort. Je bent dan weer in een grot en het pad gaat naar links en naar rechts. 
Ga nu eerst naar rechts en door de poort naar buiten.

Volg het pad verder maar blijf zoveel mogelijk aan de linkerkant lopen. Het is een heel eind. Opeens zie je aan de rechterkant van het pad een aantal oranje pylonnetjes staan. Ga nu LANGZAAM lopen en loop gewoon verder door. In je KI-armband zal dan de Rode Cirkel verschijnen. Loop verder tot je KI-armband begint te piepen. Aan de linkerkant van het pad verschijnt dan de 13e rode GZM. Grijp de GZM

Vanaf GZM 13 volg je het pad gewoon verder en daal je de stenen trap af naar het grote ronde platform.

 Op het ronde platform ga je verder naar links naar de versperring en je ziet dan de het Bibliotheek Gebouw staan.

Bibliotheek: Rode GZM 14 

Loop tussen de versperring door het grote plein op. Dit is een heel groot rond plein en je kunt helemaal rondom dat Bibliotheek gebouw lopen, maar dat heeft geen enkele zin. Loop gewoon nu rechtdoor naar de trappen van de bibliotheek. Er gaan dus twee trappen omhoog en tussen de twee trappen is weer een versperring. Achter de versperring gaat een trap omlaag. Ga de omlaag trap nu af naar de beneden deuren van de Bieb. De deuren gaan vanzelf open. 

Ga er dus naar binnen en je bent in het grote ronde trappenhuis van de bibliotheek. Je bent hier BOVENIN het trappenhuis. Draai iets naar links en je ziet het begin van de grote wenteltrap die omlag gaat naar alle andere verdiepingen. Je kunt echter maar 1 verdieping omlaag gaan. 

Ga  via de wenteltrap 1 verdieping lager en loop dan door naar rechts, naar de versperring. 
In je KI komt weer de Rode Cirkel te staan en in de hoek achter de versperring verschijnt de 14e rode GZM. Grijp de GZM

Ga via de wentel trap terug omhoog en verlaat de bieb via de deuren en de buitentrap. 
Steek over naar het grote ronde platform en ga dan rechts via de stenen trap terug omhoog naar het pad. 

Volg het pad nu helemaal terug naar de grot waarin je kwam nadat je over de plankenbrug bent gegaan. 
In deze grot kwam jij dus daarstraks uit de linkerafslag. 

Blijf in de grot aan de rechterkant en loop LANGZAAM vooruit door de grot richting de poort aan de overzijde. Terwijl je dus zo langzaam mogelijk langs de rechterkant van de grot vooruit loopt zal de Rode Cirkel in je KI-armband verschijnen. Loop langzaam door tot je KI-armband begint te piepen. Stop dan en kijk naar de rechtermuur van de grot en een beetje omhoog. Je zult de laatste, de 15e rode GZM zien hangen in het verlichte deel bij een Pegel. Grijp de GZM

Je hebt u alle 15 "Rode" GZM's gevonden en hun co÷rdinaten in je KI-armband opgeslagen. De KI-armband moet nu dus weer in het Great Zero systeem worden ingevoerd. Pak je Relto Boek erbij en link terug naar Relto. In Relto loop je even je hutje uit en kijk je naar links naar het steigertje. Voor het steigertje staat nu een "Iimager". Dit is hier gekomen via die Relto Pagina die je in de Great Zero Courtyard hebt gevonden. Ga terug je hutje in en pak het bruine boek uit slot 7 van je boekenkast. Blader in dit boek naar de foto van de "Great Zero Antechamber" en klik erop. 

Je beland terug in de:

Great Zero Antechamber:

Ga naar de KI-Machine en klik op het slot ervan en je poppetje steekt weer haar/zijn KI-armband in de machine

Alle 15 rode GZM's worden nu geregistreerd in het systeem en hierdoor zijn nu die twee glazen deuren in de Great Zero Courtyard geopend. 
Dus daar moet je nu weer naar toe. Link dus, via het Nexus Boek bij het andere ronde raam, terug naar de Nexus Kamer. 

In de Nexus Kamer activeer je het Holoscherm weer en dan klik je weer op de "Rezeero" link.
 Klik op de gele knop en dan op de linkfoto in het Great Zero boek dat uit de Nexus tevoorschijn komt en je gaat beginnen aan:

Hoofdstuk 3: de Great Zero activeren

Je bent terug in de Great Zero Courtyard. Loop naar de trap en daal deze af naar de vijver. 
Ga weer naar of de linker hoek of de rechterhoek achter de vijver en ga dan via de trap omhoog. 

Je volgt dan of het pad links langs het kanaal of het pad rechts langs het kanaal naar achteren en je komt dan weer bij de Glazen Deur. Ik heb de rechterkant genomen, maar het maakt niet uit als jij de linkerkant hebt genomen. Loop tegen de Glazen Deur aan en......de Glazen Deuren gaan nu vanzelf open. Volg het pad dan verder naar achteren en ga dan de trap op

Je staat dan op het balkon boven het kanaal. Ga verder de trap op en door de poort en loop door en daal het korte trapje af. STOP. Je staat nu op het "balkon" van de achterkamer. Onder je zie je een vijver en achteraan de vijver staat een hele grote ronde machine en dat is de GREAT ZERO MACHINE

Achter de Great Zero is een groot raam waardoor je een meer met wit water ziet en waar 3 gele "stralen" omhoog steken. Draai links en daal de trap af. Je bent nu aan de linkerkant van de vijver. Voor de vijver staan 2 palen en op elke paal zit een ronde machine. 

Ook aan de overkant van de vijver staan 2 van deze ronde machines. Deze 4 ronde machines zijn de Kalibratie machines. Midden in de grote ronde cirkel van de Kalibratie machines zit een knop met een klein blauw lampje.Aan elk van deze 4 ronde machines zit ook een KI-Terminal vast. Wat is nu de bedoeling?

Wel de bedoeling is het om de Great Zero te activeren. De Great Zero wordt geactiveerd door de 4 ronde Kalibratie machines te activeren. Om elk van de 4 Kalibratie machines te activeren heb je weer een GZM marker nodig. Je moet dus nu weer 4 GZM's gaan vinden. De locatie van elk van deze 4 GZM's wordt je gegeven door elk van de 4 Kalibratie machines, in de vorm van een set co÷rdinaten. Je kunt nu echte maar 1 van GZM's tegelijk gaan ophalen. Als je er een GZM gevonden hebt dan moet je hier terug keren en dan je KI-armband in de KI-Terminal van de overeenkomstige machine stoppen. 

NB: Om de 4 Kalibratie GZM's te vinden moet je nu naar enige van de Balkons die je in de Ages van "Uru Ages Beyond Myst" hebt bereikt via de Linkingtablets die je toen her en der hebt gevonden. De linkfoto's naar deze Balkons zijn toen opgeslagen in het dikke boek dat in Slot 7 van je boekenkast te Relto staat en 1 van die balkons staat in het Bevin Linkingboek. Ik ga er van uit dat dit bij jouw nu ook zo is. Heb je deze linkfoto's niet in Relto in de boeken staan dan moet je mijn "Uru Ages Beyond Myst" walkthrough er maar op na lezen om te zien hoe je dan op die balkons terecht kunt komen.

Noem de linker Kalibratie Machine A en de rechter Kalibratie Machine noem je B

Kalibratie Machine A: De Distance GZM:

Ga voor Kalibratie Machine A staan en klik op de ronde Knop en........Je poppetje steekt zijn/haar KI-armband in de KI-Terminal en kijkt dan door het kijkgat van de machine.  Machine A is de "Distance" Kalibratie Machine. Je ziet links een blauwe knop en twee lijnen. Rechts zie je witte cijfers staan en een dikke knop die ronddraait. 

De witte cijfers zijn de co÷rdinaten van de plek waar je de "Distance" GZM kunt gaan ophalen. De co÷rdinaten zijn: 61131; 74; -84. Druk nu op de blauwe knop om de GZM, op die co÷rdinaten te activeren. Vergeet je om nu op de blauwe knop te drukken dan zal de GZM niet verschijnen op de plek waar dat zou moeten. Zoom uit dit scherm.

Ik kan je nu op een heel ingewikkelde manier gaan uitleggen waar je de "Distance" GZM kunt vinden. Maar dat wordt veel te ingewikkeld. Ik vertel je het maar gewoon meteen. Deze "Distance GZM" vindt je in de Kadish Galerij in de Kadish Tolesa Age. Dus link nu via je Relto boek terug naar Relto en pak in je hutje het dikke bruine boek uit slot 7. Blader door het boek naar de pagina waarop de linkfoto van de Kadish Galerij staat en klik op de foto

In de Kadish Galerij terecht gekomen gaat van zelf je KI-armband piepen. Staat je KI-armband nu niet meer in je scherm dan druk je op je F2-toets om je armband tevoorschijn te toveren. Je staat voor de trappen die naar de boven omloop gaan. Draai je om naar het prieel waarin het Linking boek terug naar de Kadish Tolesa Age ligt. Rechts van dit prieel zweeft dan  de Distance GZM in de lucht. 

Loop naar de GZM en klik er op met je dubbele witte ronde cursor om de GZM te grijpen.

Als je de "Distance" GZM hebt gegrepen dan link je terug naar Relto, via je Reltoboek. Terug in je Relto Hutje ruk je het gele Nexusboek uit de linker boekenkast en link je terug naar de Nexus Kamer. Activeer in de Nexus Kamer het Holoscherm weer en ga via de "Rezeero" link terug naar de Great Zero Courtyard. Volg de route terug naar de achterkamer en ga weer naar de "Distance" Kalibratie Machine, dus klik weer op de ronde knop van Kalibratie Machine A en.......  je Upload de GZM via de KI-Terminal in het systeem. De twee lijnen bij de blauwe knop worden nu wit.

Kalibratie Machine B: De Toran GZM:

Stap uit Machine A en klik op de ronde knop van Machine B. Dit is de Toran Kalibratie Machine. Weer een blauwe knop, deze keer in een cirkel. De co÷rdinaten voor de Toran GZM zijn: 59863; 57; -77. Druk op de blauwe knop om de GZM te laten verschijnen op deze co÷rdinaten en zoom uit.

De Toran GZM vindt je op het balkon boven de Canyon (Shopping District van Ae'gura)  Dit balkon bereik je weer via de link foto in het dikke bruine boek. Deze foto is daar in terecht gekomen omdat je in de Kadish Tolesa Age naar dit balkon bent toegegaan. Dat heb je gedaan via het Bahro Linkingtablet die ligt in het muurgat achter de trap van het Prieel in de "2e Ronde Kamer".  Link dus terug naar Relto en link dan naar dit balkon via de linkfoto in je dikke bruine boek:

Je beland op het balkon en je KI-armband weer piepen. 
Loop naar de balustrade en draai naar links en je zult de GZM zien hangen. 

Wel.....Klik op de GZM om het ding te grijpen. Ok......je zult het wel weten nu.....Keer, via Relto, het Nexus Boek en de Nexus Kamer, terug naar de Toran Kalibratie machine in de achterkamer van de Great Zero Courtyard en klik weer op de dikke knop om de GZM in het systeem te zetten. Toran is nu ook geactiveerd.

Loop nu om de vijver heen naar de andere kant, dus naar de rechterkant van de kamer. Ook hier staan twee Kalibratie Machines. De linker Kalibratie machine is  C en dat is de "Elevation" machine. De rechter machine is D en dat is de "Great Zero GZM" machine.

Kalibratie van C: De Elevation GZM

Activeer Machine C door op de dikke knop te klikken. De Blauwe knop is het midden van een kruis en de co÷rdinaten zijn: 60143; 1001; -70

Druk op de blauwe knop. Zoom uit en Link terug naar Relto. De "Elevation GZM" zul je vinden op het balkon boven Plein 2 van Bevin.
 Ruk dus het Bevin Linkingboek uit slot 8 van je linker boekenkast en blader door het boek naar de linkfoto van Plein 2,

Klik op de Linkfoto en je beland weer op het Balkon boven Plein 2 van Bevin en wel precies boven de Classroom en de Egg Room. 
Je KI-armband  gaat weer piepen. Draai je rechtsom tot je de GZM ziet in de donkere hoek. 

Grijp de GZM en link weer terug (route moet nu wel bekend zijn) naar de achterkamer van de Great Zero Courtyard. 
Ga de Elevation Kalibratie machine weer activeren om de GZM up te loaden.

Kalibratie Machine D: De Great Zero GZM:

Activeer Machine D. De GZM voor deze machine zal de Great Zero activeren, maar deze GZM is het moeilijkst van allemaal om te verkrijgen. 

In deze machine zie je 3 verticale balken en de blauwe knop zit in de middelste balk. De co÷rdinaten zijn: 57325; 110; -79. Druk weer op de blauwe knop en ga uit dit scherm.  Link terug naar Relto en haal het dikke bruine boek weer uit je boekenkast. Blader naar de link foto van de Bibliotheek in Ae'gura en klik er op:

Je komt aan op het plein bij de bibliotheek en bent waarschijnlijk aan de linkerkant van dit plein. 
Draai links en blijf even staan want het wordt moeilijk, dus ik wil je eerst even iets uitleggen.
 

Zorg er voor dat je KI-armband zichtbaar is in je scherm door op je F2-toets te drukken. Zorg ook dat je in 3e persoon bent.  Je zult zelf al wel al steeds die 3 figuurtjes, met de getallen eronder, in het rechthoekige doorzichtige schermpje van je KI-armband hebben opgemerkt. En je zult ook wel steeds hebben gezien dat de getallen onder die 3 figuurtjes steeds veranderen als je loopt. Wel, die cijfers zijn dus de co÷rdinaten van de GZM. In dat schermpje kun je dus zien of je op de juiste plek bent als in het schermpje de co÷rdinaten van de GZM verschijnen

Wat je moet doen is om nu linksom langs het bibliotheek gebouw gaan lopen naar de voorzijde van het dit enorme plein.Loop dus linksom over het plein naar de voorkant. Er staan allemaal "wegversperringhekken" aan de rand van het plein om te voorkomen dat je de afgrond in valt.

Blijf in 3e persoon en ga langzaam lopen als je aan het rennen was. 
Loop in 3e persoon tussen de 2 hekjes door tot op de UITERSTE RAND en draai dan rechtsom.

 Je zult de rode cirkel in je KI-armband. Hou nu de co÷rdinatenteller van je KI-armband in de gaten. De teller zal zo ongeveer de getallen hebben die je hier boven in het plaatje ziet. Je zult nooit en nimmer de co÷rdinaten 57324,1109,-79 in je KI-armband krijgen, maar dat is niet zo erg.......Zorg dat je niet omlaag duvelt. Beweeg langzaam en stap voor stop, over de uiterste rand vooruit tot je de co÷rdinaten 57224; 109, -78 in je KI -armband hebt staan. Je zult dan de GZM al kunnen zien. Draai je om zodat je met je gezicht naar het grote meer kijkt en zorg dan dat de GZM precies op de voeten van je poppetje terecht komt, terwijl in je teller nog steeds de co÷rdinaten 57224; 109, -78 staan

Je kunt de GZM nu in 3e Persoon echter niet pakken want het scherm is misleidend. De GZM zweeft niet op je voeten maar hangt in werkelijkheid diep onder je. Druk op je F1-toets om nu in 1e persoon te gaan en zorg dan dat je OMLAAG over de rand de diepte in kunt kijken. Je ziet dan de GZM op de rotsen diep onder je en in je Co÷rdinaten teller staan nog steeds de co÷rdinaten 57224; 109, -78

Ok......plaats nu eerst je witte ronde cursor op de GZM.......Je kunt NOG niet klikken op de GZM.....SPRING omlaag, of loop gewoon over de rand en.......je valt de diepte in en in een "split second" verandert je witte ronde cursor op de GZM in de KLIKCURSOR........ dus KLIK op de GZM en....als je snel genoeg was met klikken dan zul je de GZM gepakt hebben.  Je beland uiteraard terug in je Relto Hutje. Je weet niet echt of je de laatste GZM wel hebt of niet dus link terug, via de Nexus Kamer, naar de Great Zero Courtyard.

NB: Zodra je terug bent in de Great Zero Courtyard druk je op je F2-toets om je KI-armband weer tevoorschijn te halen. Zie je nu getallen in het co÷rdinatiescherm dan betekent dit dat je de laatste GZM niet gepakt hebt. Zie je echter alleen maar nullen in het schermpje dan heb je de GZM wel gepakt en kun je verder. Heb je de laatste GZM nu niet dan zul je het opnieuw moeten proberen en dat zul je moeten blijven doen tot je die laatste GZM wel te pakken hebt. Je moet dan dus steeds terug naar het Bibliotheekplein om te proberen die laatste GZM toch te pakken te krijgen. Wanhoop niet.....het heeft mij ook een paar pogingen gekost om die klote GZM te pakken te krijgen. Lukt het je echt helemaal niet dan kun je het laatste stukje van "To D'ni" niet doen en dan is dit dus voor jouw het EINDE

Ik ga er van uit dat het jouw ook gelukt is om de laatste GZM te pakken.
Ga weer naar de achterkamer van de Great Zero Courtyard en activeer Kalibratie Machine D weer en......de 3 balkjes worden wit.

NB: worden de 3 balkjes niet wit dan betekent dit dat je de laatste GZM, bij de bibliotheek, dus niet hebt gepakt.

Zodra je deze laatste GZM hebt ingevoerd, in Machine D,  spuit er een witte energiestraal door de grote ronde machine die voor het grote raam boven de vijver staat en deze energie straal komt vanaf een eilandje in het witte meer en gaat nu door de muur en door het kanaal naar de grote Obelisk die boven de vijver, voor in de Courtyard hangt. 

Verlaat de achterkamer via de trap en ga terug naar de voorzijde van de Courtyard. Onderweg merk je het nieuwe Yeesha Journey symbool op dat nu boven het kanaal zichtbaar is. Bij de voorste vijver gekomen zie je dat de Great Zero (want dat is die grote obelisk) nu draait. Langs de muren zie je nu blauwe stralen gaan. Ga de trap op naar de galerij en naar het Nexus Linking Boek. 

Link via het Nexus Boek terug naar  de Nexus kamer. Activeer in de Nexus Kamer het Holoscherm weer en klik op de Tokotah Alley Link. 
Klik op de Gele knop en dan op de linkfoto in het boek en je beland weer in de:

Tokotah Alley:

Ga naar rechts en ga achter de versperring op de rand van de afgrond staan. Ga weer in 3e persoon en wacht nu geduldig af. 

Blijf gewoon op de rand staan wachten op de Blauwe Straal van de Great Zero. Het kan even duren tot de straal verschijnt.
 De blauwe straal tekent in de lucht het nieuwe Yeesha Journey Symbool. 

Zodra je het Yeesha Symbool ziet SPRING JE ER NAAR TOE en er doorheen en je beland in een nieuwe locatie

De Great Shaft Kamer:

Je bent in de Great Shaft Kamer beland. De link naar deze kamer zit nu ook in het Dikke Bruine boek in Relto, dus je kunt nu altijd weer hier naar toe terug linken vanuit Relto. Onderzoek de kamer. Je vindt hier een Nexus Boek en het dagboek van Dr. Watson, dat bij de tafel op de grond ligt

Lees het dagboek van dr. Watson door. Verder staat er een kapotte KI-dispenser. 
In de muur zijn 2 slaapnissen en in de rechter slaapnis ligt een Reltopagina

Grijp de Relto Pagina en klik op de afbeelding om deze toe te voegen aan je Relto Boek. In je Hutje heb je dan nu ook een Muziek Speler staan.  Als je de kamer goed hebt doorzocht dan heb je feitelijk het Einde bereikt van dit eerste deel van het Expansion Pack. Je kunt nu op twee manieren eindigen. In ÚÚn van de hoeken van de kamer is de uitgang en deze uitgang brengt je naar een richel die als een wenteltrap oplaag gaat door de ronde schacht. Volg gewoon de richel omlaag tot je omlaag stort of spring gewoon zelf de diepte in.

 Of je rukt je Relto Boek tevoorschijn en linkt terug naar Relto. In beide gevallen krijg je dan de mededeling dat dit nog niet het EINDE is en dat er nog meer zal volgen.

EINDE

Walkthrough door: Louis Koot